Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.852 views

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:16
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:43:
[...]

Als ik Zweden was geweest was deze extremist nu opgepakt en zat hij morgen op het vliegtuig naar Ankara. As a goodwill guesture :P . Hij wist dondersgoed wat hij aan het doen was en wat hij provoceerde.
Dat het provocatie is doet er niet toe! Je hoeft geen respect op te brengen voor een religie. Is het verstandig wat hij deed? Ik denk het niet. Het is niet strafbaar, en moet in een democratie gewoon kunnen. Er is geen recht op niet beledigd worden. Maar er is wel een recht op kritiek op instituties en concepten. Religie is daar gewoon een onderdeel van!

Maar dat is off-topic.

Je hoeft als niet-gelovige niet hetzelfde respect voor een religie op te brengen als de aanhangers van die religie, maar je moet wel respect hebben voor de aanhanger. De Islam is een concept, een boekje met (achterhaalde) leefregels. Dat mag je prima beledigen. (hetzelfde voor het christendom)

Dat Turkije hier juist zo sterk op reageert laat juist zien dat Turkije niet te vertrouwen is. Turkije is hier het probleem. En het is zorgwekkend dat een land zoals Turkije om deze redenen onze veiligheid aan het schaden is. Het zou een prima NAVO-lid zijn namelijk (Zweden).
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Dat maakt het makkelijk :) . Verklaar hem persona non grata, pak zijn Zweedse paspoort af en zet hem uit naar Denemarken.

Voeg een wet toe waarin alle godslastering verboden wordt. Want blijkbaar mag je gewoon een Koran in de fik steken in Zweden. Godslastering mag hier overigens wel sinds 2013, met dank aan de SP.
Waarom zou godslasting uberhaupt verboden moeten zijn! Guess what, de meeste mensen in Nederland zijn niet religeus. Wij hoeven niet hetzelfde respect voor een religie op te brengen als de gelovigen.

[ Voor 26% gewijzigd door Adlermann op 23-01-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Tens schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Deense politicus met ook een Zweeds paspoort:
Dat maakt het makkelijk :) . Verklaar hem persona non grata, pak zijn Zweedse paspoort af en zet hem uit naar Denemarken.

Voeg een wet toe waarin alle godslastering verboden wordt. Want blijkbaar mag je gewoon een Koran in de fik steken in Zweden. Godslastering mag hier overigens wel sinds 2013, met dank aan de SP.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 18:18
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:43:
[...]
Als ik Zweden was geweest was deze extremist nu opgepakt en zat hij morgen op het vliegtuig naar Ankara. As a goodwill guesture :P . Hij wist dondersgoed wat hij aan het doen was en wat hij provoceerde.
En wat krijgen wij en de VS dan, al die lui die een vlag in de fik gestoken hebben op Schiphoi en JFK ?
T(h)anks but no t(h)anks (volgens een goed hedendaags verengelst Duits gezegde ;)).

Het maakt wellicht voor de publieke opinie daar wat uit, al lijkt die ook niet veel verder te komen dan de laatste ophef. En zulke leiders creëren desnoods met liefde als nog zelf een aanleiding en ophef als ze dat nodig hebben, hoe goed je het ook doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Artikel bij Eurasian Times waarom de vraag naar tanks nu zo piekt en wat er nodig is om dit voorjaar weerstand te kunnen blijven bieden.

https://eurasiantimes.com...ises-on-russian-mbts/?amp

Interessant, omdat dit gebeuren in Azie verder weg staat en het daarmee wellicht wat neutraler kijkt naar de situatie.

Ook omdat ze Oekraïense troepen aanhalen als bron dat ze geen antwoord hebben op de T-90 op dit moment.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2023 20:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47

pro_6or

amateur_60r

Heel interessant draadje. Alle “moderne” de laatste tijd geleverde refurbs blijken niet te zijn wat ze pretenderen, de optics en electronica zijn een stuk ouder dan normaal was bij deze varianten, crosswindsensoren ontbreken etc.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:25:
Artikel bij Eurasian Times waarom de vraag naar tanks nu zo piekt en wat er nodig is om dit voorjaar weerstand te kunnen blijven bieden.

https://eurasiantimes.com...ises-on-russian-mbts/?amp

Interessant, omdat dit gebeuren in Azie verder weg staat en het daarmee wellicht wat neutraler kijkt naar de situatie.

Ook omdat ze Oekraïense troepen aanhalen als bron dat ze geen antwoord hebben op de T-90 op dit moment.
Eurasian times is vaak/meestal gewoon copy/paste van Kremlin propaganda, maar ik zal hem eens bekijken. :)
/edit: deze keer wel redelijk normaal artikel, maar neutraliteit of achtergrond zou ik daar niet zo snel verwachten :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 20:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hoeveel van die T-90's heeft Rusland er inmiddels nog rond rijden als schatting eigenlijk, want dat mis ik wel een beetje ?

Lastige is wellicht dat je er met je infanterie anti-tankwapens zoals NLAW/Javelins ook niet makkelijk meer dichtbij genoeg komt nu er toch ook een hoop Russische infanterie rondzwerft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gekkie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Hoeveel van die T-90's heeft Rusland er inmiddels nog rond rijden als schatting eigenlijk, want dat mis ik wel een beetje ?

Lastige is wellicht dat je er met je infanterie anti-tankwapens zoals NLAW/Javelins ook niet makkelijk meer dichtbij genoeg komt nu er toch ook een hoop Russische infanterie rondzwerft.
Rusland heeft een ca 400-600 T90’s van verschillende modellen -A, -S, -M etc.
Wikipedia: T-90
Waarvan er af en toe een paar gespot worden in Oekraïne.
400 minus 50 zo te zien:
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 20:53 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:49:
[...]
Rusland heeft een ca 400-600 T90’s van verschillende modellen -A, -S, -M etc.
Waarvan er af en toe een paar gespot worden in Oekraïne.
Dus dan zou het idee zijn dat aangezien ze maar beperkt gespot worden, er ook nog een aardig aantal aan de andere zijde van een grens zouden kunnen staan. Al is het dan de vraag welk (sub)model en of er ook een getrainde (Russische) tankcrew bij zit, of dat men die wellicht zou moeten gaan lenen van bijvb Wit-Rusland door die mee te slepen het conflict in ?

Hopen dat de intel tbv Oekraine daar een goed beeld van heeft en Duitsland z'n impliciete blokkade van Polen en Finland eens opheft wat betreft die leopard2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

Dat staat er niet; wat er staat is dat, volgens die bron, ze in het slagveld drie van de oudere tanks tegenover een t90 moeten zetten. Een subtiel, doch belangrijk, verschil met "geen antwoord".

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Dat staat er niet; wat er staat is dat, volgens die bron, ze in het slagveld drie van de oudere tanks tegenover een t90 moeten zetten. Een subtiel, doch belangrijk, verschil met "geen antwoord".
Alleen voor tegenover een T90M ;)

Gelukkig zijn die net zo schaars als de gouden shiny pikachu uit de kaart verzameling ;)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 22:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Duitsland zegt sturen van tanks naar Oekraïne niet tegen te houden

23 jan 2023 om 21:01Update: 32 minuten geleden

Op zich zou je denken zal wel opsomming zijn maar ik las een detail dat ik volgens mij nog niet eerder hier heb gelezen. Zie het dikgedrukte deel:
[..]

Polen zei al eerder dat het desnoods zonder Duitse toestemming tanks zou sturen, en herhaalde dat maandag nog eens. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Annalena Baerbock, kwam met een opvallende reactie: "Als Polen de tanks wil sturen, zullen wij niet dwarsliggen."

Het is niet duidelijk of de opmerking van Baerbock betekent dat Duitsland daadwerkelijk groen licht geeft. Polen diende naar aanleiding van haar woorden een officieel verzoek in om de tanks te sturen, maar daar heeft Duitsland nog niet op gereageerd.

[..]
(Ja, ik weet dat Baerbock is teruggefloten.)

Polen heeft dus inmiddels wel degelijk een officieel verzoek ingediend.

En dat was het nieuws al weer, wat een soap...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:36
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:57:
Duitsland zegt sturen van tanks naar Oekraïne niet tegen te houden

23 jan 2023 om 21:01Update: 32 minuten geleden

Op zich zou je denken zal wel opsomming zijn maar ik las een detail dat ik volgens mij nog niet eerder hier heb gelezen. Zie het dikgedrukte deel:

[...]

(Ja, ik weet dat Baerbock is teruggefloten.)

Polen heeft dus inmiddels wel degelijk een officieel verzoek ingediend.

En dat was het nieuws al weer, wat een soap...
Nu.nl is geen goede bron, maar een vergaarbak van nieuws van andere websites en vaak slecht vertaald en niet nagekeken op fouten.
Als je er Duitse kwaliteitsmedia op na kijkt zie je dat er alleen een intentie is uitgesproken door Polen, maar er waarschijnlijk nog geen officiële anvraag ligt:
Regierungssprecher Hebestreit wollte jedenfalls nicht bestätigen, dass die Panzer im Falle einer Anfrage auf jeden Fall geliefert würden. Bisher liege keine offizielle Anfrage vor, stellte er stattdessen fest.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-09 12:28
Inmiddels meld de bbc het ook. https://www.bbc.com/news/world-europe-64370165 Ben benieuwd wat Polen gaat doen, hoop van harte dat er een keer een daadkrachtig besluit mbt mbts komt (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nou nou, pardonnez moi dat ik 3 tanks of geluk zelf uitleg naar geen antwoord. Inderdaad een heel rare gedachte 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:18
Volgens BNR geeft Scholz vanochtend een persconferentie, onbevestigde berichten dat ze eindelijk om zouden zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:20
hoevenpe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:25:
Volgens BNR geeft Scholz vanochtend een persconferentie, onbevestigde berichten dat ze eindelijk om zouden zijn.
Eerst zien dan geloven.

game pc

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnG9oa6d7l7E4cDzAw5DUzYNK4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEuppIucFT5SaWUr1BMjNxPr.jpg?f=fotoalbum_large

2 vliegtuigen en 4 heli's!!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Aan het oost-front hebben ze inderdaad 2 SU25s neergehaald, een paar helikopters en UAVs. Schijnbaar het goede team op de goede plaats gehad :)

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

On the night of January 24, anti-aircraft missile units of the Air Force of the Armed Forces of Ukraine destroyed three Russian Ka-52 helicopters in the eastern direction.
+
As reported, on January 23, the Ukrainian air defense units destroyed six air targets in the eastern direction, including two Su-25 aircraft and a Ka-52 helicopter.
https://www.ukrinform.net...-helicopters-in-east.html

4 ka52’s is toch wel opmerkelijk op 1 dag. Dat is ongebruikelijk veel heli activiteit.
@user109731 Is dus ca 5% van hun vloot op 1 dag :X

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 09:37 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:16:
4 ka52’s is toch wel opmerkelijk op 1 dag. Dat is ongebruikelijk veel heli activiteit.
Volgens de Britten een paar maanden geleden hadden de Russen er zo'n 90 in-service aan het begin van de oorlog. Oryx heeft er inmiddels 30 op de lijst staan en zal vast een aantal missen. Dat hakt er toch best in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:47
Iemand vroeg over de vernietigde boot op de dagelijkse schrootlijst:
Ukrainian forces hit and sunk a Russian reconnaissance and sabotage unit on a boat over the Dnipro river near Potemkin Island today.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

hoevenpe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:25:
Ik hoor juist net op BNR dat het standpunt onveranderd is, ofwel, ze leveren (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:56
https://fd.nl/politiek/14...fweergeschut-kxa3cauI4RL0
Op de daken van Moskou staat plots afweergeschut

Helaas wel achter de paywall.
Ik zie dit vooral als een manier van Putin om het volk een beetje klaar te maken voor de mobilisatie en mogelijk staat van beleg.
Zo van, het is echt nodig om de SMO door te zetten want Moskou zou wel eens aangevallen kunnen worden door de Nazisten/Satanisten/ whatever works...

[ Voor 6% gewijzigd door gustaveau op 24-01-2023 10:28 . Reden: titel van stuk toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:28:

Ik zie dit vooral als een manier van Putin om het volk een beetje klaar te maken voor de mobilisatie en mogelijk staat van beleg.
Zo van, het is echt nodig om de SMO door te zetten want Moskou zou wel eens aangevallen kunnen worden door de Nazisten/Satanisten/ whatever works...
Vanaf hier ongeveer in het interne Rusland topic :)
Tens in "De situatie binnen Rusland"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Ik hoor juist net op BNR dat het standpunt onveranderd is, ofwel, ze leveren (nog) niet.
Het ging meer om of andere landen mochten leveren, niet zozeer of Duitsland dat zelf ging doen? :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

gustaveau schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:28:

Staat ook hier: https://www.bnr.nl/nieuws...chtafweer-op-daken-moskou

Maar in dit topic is het eerder al gemeld inderdaad.

Wel vind ik deze quote wel interessant:
Een Kremlin-kritische politicoloog spreekt van een absoluut pr-verlies voor Poetin.
Ik ben vooral benieuwd hoe de Russen er zelf naar kijken.
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Het ging meer om of andere landen mochten leveren, niet zozeer of Duitsland dat zelf ging doen? :)
The devil is in the details 8)7

Maar Rheinmetal gaf aan er 139 te kunnen leveren op korte termijn. Dat lijkt dus vooralsnog niet te gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Snow_King op 24-01-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:31
user109731 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Volgens de Britten een paar maanden geleden hadden de Russen er zo'n 90 in-service aan het begin van de oorlog. Oryx heeft er inmiddels 30 op de lijst staan en zal vast een aantal missen. Dat hakt er toch best in.
Heb al eerder een stukje geschreven over het desfunctioneren van de KA-52, in dit conflict. Maar vier op 1 dag impliceert wellicht een ander probleem voor Rusland: nieuwe AA is gearriveerd?

Althans die theorie lees ik her en der en aangezien we nog geen manpad-beelden zien zou dat kunnen. Tis in ieder geval opmerkelijk en voor Rusland enorm kostbaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snow_King schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:36:
[...]
[...]

Maar Rheinmetal gaf aan er 139 te kunnen leveren op korte termijn. Dat lijkt dus vooralsnog niet te gebeuren.
Het is maar wat je korte termijn noemt...

https://www.reuters.com/w...s-ukraine-rnd-2023-01-23/

En 'Leopard' blijkt ook een rekbaar begrip te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2023 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Heb al eerder een stukje geschreven over het desfunctioneren van de KA-52, in dit conflict. Maar vier op 1 dag impliceert wellicht een ander probleem voor Rusland: nieuwe AA is gearriveerd?

Althans die theorie lees ik her en der en aangezien we nog geen manpad-beelden zien zou dat kunnen. Tis in ieder geval opmerkelijk en voor Rusland enorm kostbaar.
Ze hebben er 3 in een half uur neergeschoten, dus het kan idd zijn dat ze de hele support bij 1 special op uit de lucht hebben geschoten met manpads, of dat ze daar ergens in het oosten 1 van de nieuwe AA systemen hebben neergezet.

Uit de berichtgeving haal ik idd wel dat dit een speciale unit van Oekraine was die dit heeft verzorgd, dus het is idd mogelijk dat ze met zo'n Avenger truck oid ergens naartoe zijn gereden waar ze Russische Heli's verwacht hadden?
On the night of January 24, anti-aircraft missile units of the Air Force of the Armed Forces of Ukraine destroyed three Russian Ka-52 helicopters in the eastern direction.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:47
NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Drie in een half uur, lijkt op een toch wel stevige nachtelijke aanval. Wat wel ontbreekt is info of het een gecombineerde aanval is met grondtroepen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Alleen voor tegenover een T90M ;)

Gelukkig zijn die net zo schaars als de gouden shiny pikachu uit de kaart verzameling ;)
ze hadden er volgens eigen zeggen 67. 10 zijn er nu visueel bevestigd uitgeschakeld. Maar ik ben niet zo onder de indruk van de T-90, ook niet de M. Toen ik de fotos van het interieur zag, de electronische middelen, zag het er nog steeds ouderwets uit. Hij kan niet snel achteruit, nog steeds de autoloader.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Stoltenberg staat er nog wat positiever in:
Maar ik zal nog even zoeken naar een echte press release of bron.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Polen heeft nu officieel om toestemming gevraagd:
Polen heeft Duitsland officieel toestemming gevraagd om Leopard 2-tanks aan Oekraïne te leveren. Dat meldt de Poolse minister van Defensie Mariusz Blaszczak. Eerder maakte Polen al bekend veertien van deze tanks naar Oekraïne te willen sturen.

Afgaande op uitspraken die minister Baerbock van Buitenlandse Zaken dit weekend deed, betekent dit dat Polen daadwerkelijk tanks zal leveren. Baerbock zei dat de Duitse regering zich bij een Pools verzoek ‘niet zou verzetten’. Landen die Leopards willen leveren hebben toestemming nodig van Duitsland, dat de tanks bouwt. Duitsland twijfelt er nog altijd over om zelf de door Oekraïne zo gewenste Leopard 2-tanks te leveren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zeus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Nu.nl is geen goede bron, maar een vergaarbak van nieuws van andere websites en vaak slecht vertaald en niet nagekeken op fouten.
Als je er Duitse kwaliteitsmedia op na kijkt zie je dat er alleen een intentie is uitgesproken door Polen, maar er waarschijnlijk nog geen officiële anvraag ligt:

[...]
Het heeft weinig zin om aan de eindeloze Duitse bureaucratie te beginnen, als het geen politieke prioriteit is en een positieve antwoord is nog niet bekend. Na paar jaren vertragen hebben de tanks geen zin meer.

De andere landen willen Leopard 2 sturen om Oekraïne te helpen en voor deinvesting. Als er oorlog uitbreekt, dan kunnen de andere landen niet op een onbehulpzame Duitsland vertrouwen. Het is nu tijd om Duits materiaal uit hun portefeuille te gooien.
[...]

Als je 3 tanks tov 1 moet zetten of op geluk moet vertrouwen, dan is het geen antwoord.

Westerse tanks kunnen de Russische tanks op grotere afstanden eerder zien en schieten van op grotere afstanden nog voordat de Russen ontdekken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rapture schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Het heeft weinig zin om aan de eindeloze Duitse bureaucratie te beginnen, als het geen politieke prioriteit is en een positieve antwoord is nog niet bekend. Na paar jaren vertragen hebben de tanks geen zin meer.

De andere landen willen Leopard 2 sturen om Oekraïne te helpen en voor deinvesting. Als er oorlog uitbreekt, dan kunnen de andere landen niet op een onbehulpzame Duitsland vertrouwen. Het is nu tijd om Duits materiaal uit hun portefeuille te gooien
Ik denk dat we beter kunnen kijken hoe we ze aangehaakt krijgen. Het afstoten is eerder ook niet heel succesvol gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 02:35:
[...]

Nou nou, pardonnez moi dat ik 3 tanks of geluk zelf uitleg naar geen antwoord. Inderdaad een heel rare gedachte 8)7
rapture schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:18:
...

[...]

Als je 3 tanks tov 1 moet zetten of op geluk moet vertrouwen, dan is het geen antwoord.
Ik hoop dat de Russen net zulke blinde vlekken hebben in hun logica als jullie hier laten zien.

Maar dat is een discussie die wellicht beter past in de wapens draad.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Ik zit even wat te graven en kom op het volgende :

Jan Marsalek, COO van Wirecard AG, woont in Moskou onder bescherming van de GRU. Hij staat op de most wanted lijst van het bundeskriminalamt.

https://www.finextra.com/...otection-of-gru-in-moscow
German newspapers are reporting that missing Wirecard executive Jan Marsalek is being sheltered by Russian secret service agents in the military-controlled GRU.
Wirecard AG was het paradepaardje van de Duitse ondernemingen en stond onder toezicht van BaFin. Er verdwenen miljarden. Het is het grootste Europese fraudeschandaal ooit. Marsalek wordt gezien als het brein achter de fraude.

Scholz was verantwoordelijk voor BaFin en werd onderworpen aan een soort parlementaire enquete maar claimt onschuldig te zijn.

De tweede hoofdpersoon in het Wirecard schandaal is overleden en de derde (CEO Markus Braun) zit vast.

Moderatie comment: Hieronder begint speculatie, was het signaal in asing in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1" niet duidelijk genoeg?

Ik neem aan dat Marsalek bij zijn vlucht belastende documenten heeft meegenomen. Het lijkt me voor Scholz geen prettig idee dat Marsalek beschermd wordt door de GRU. Om een idee te geven, Edward Snowden heeft die positie volgens mij niet.

De wetenschap dat Rusland de vuile was buiten zou kunnen hangen maakt dat Scholz in lastige positie zit.

We zijn in geen enkele positie om ook maar iets over Scholz aan te nemen. We mogen vermoedens hebben, de relatie tussen Duitsland en Rusland waren er innig genoeg voor (Merkel) maar zolang niet uit hoofde van een journalistencollectief er een jaar + onderzoek naar is gedaan, moeten we hierover geen uitspraken doen.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 24-01-2023 20:03 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:05:
Polen heeft nu officieel om toestemming gevraagd:

[...]
Inmiddels ook op Der Spiegel verschenen:
https://www.spiegel.de/au...AFjflf0DZCxpPYDCQgO1dEMph

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat we morgen of iig nog voor het weekend waarschijnlijk de kogel door de kerk hebben betreffende de Leo 2 tanks. Het zal niet meteen een 'hek van de dam' zijn. Ik vermoed dat Duitsland zelf nog niet direct zal leveren maar dat bondgenoten met Leo 2 tanks wel kunnen gaan leveren. Het zal een goede aanvulling zijn voor Oekraïne.

We moeten Rusland zijn verliezen duwen naar de niveaus van WO 2 voor die veel landen hadden. Dus pakweg 200.000 tot 250.000 doden. (en ja, Rusland had veel, veel meer doden dan dat in WO 2. Dat weet ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Auredium op 24-01-2023 13:42 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
"Poolse premier wil geld terug voor Leopard-tanks" https://nos.nl/liveblog/2...f-bij-oekraiense-overheid

Dus Polen zet Duitsland voor het blok maar wat ze willen is dat de EU gaat betalen voor de levering van de tanks. Dus door de druk op Duitsland te leggen, hopen ze er zelf mee weg te komen dat anderen voor hun tanks gaan betalen.

Mag hopen dat Duitsland toestemming gaat geven en dat Polen zelf maar gaat betalen voor de tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yamotek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:41:
[...]

"Poolse premier wil geld terug voor Leopard-tanks" https://nos.nl/liveblog/2...f-bij-oekraiense-overheid

Dus Polen zet Duitsland voor het blok maar wat ze willen is dat de EU gaat betalen voor de levering van de tanks. Dus door de druk op Duitsland te leggen, hopen ze er zelf mee weg te komen dat anderen voor hun tanks gaan betalen.

Mag hopen dat Duitsland toestemming gaat geven en dat Polen zelf maar gaat betalen voor de tanks.
Ah, Polen dat toch al 800 K2s wil gaan bouwen (onder licentie) wil nog mooi miljarden opstrijken voor haar soon to be superfluous leo2a4s.

KMW wil ook steeds graag verdienen. DLD wil,graag de hand wat op de knip houden.

Wel cynisch als Polen de volle buit zou willen.

Hier zou constructief overleg over gepleegd moeten worden en ieder moet inschikken, ook PL kan niet het volle pond verwachten. En zo ongeveer haar eigenbouw K2 financieren met Europees geld. Een gedeelte is prima.

[ Voor 10% gewijzigd door pro_6or op 24-01-2023 13:47 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Ah, Polen dat toch al 800 K2s wil gaan bouwen (onder licentie) wil nog mooi miljarden opstrijken voor haar soon to be superfluous leo2a4s.

KMW wil ook steeds graag verdienen. DLD wil,graag de hand wat op de knip houden.

Dit is ook de onderhandelingstechniek, Duitsland flink onder druk zetten en de media aandacht er vol op. Wil de EU het risico dan gaan nemen dat zij straks slecht in de media komen omdat het door de EU geblokkeerd wordt?

Door Polen goed gedaan, Duitsland en EU gaan hier hopelijk goed van leren want dit is niet de eerste keer dat het een sigaar uit eigen doos dit keer door Polen afgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Yamotek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Dit is ook de onderhandelingstechniek, Duitsland flink onder druk zetten en de media aandacht er vol op. Wil de EU het risico dan gaan nemen dat zij straks slecht in de media komen omdat het door de EU geblokkeerd wordt?

Door Polen goed gedaan, Duitsland en EU gaan hier hopelijk goed van leren want dit is niet de eerste keer dat het een sigaar uit eigen doos dit keer door Polen afgeschoven.
Wie wilt er ook Duitse wapens gaan kopen waarbij je eerst door al het gedoe moet gaan voordat je ze eindelijk kan weggeven aan iemand als Oekraïne of waar ze het zelfs blokkeren.

Zo gaan de regeringen naar alternatieven zoeken waarbij er niet zo moeilijk word gedaan.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Yamotek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Er zal wel uitkomen dat een gedeelte wordt betaald door de EU. Dat lijkt me ook niet zo'n heel slecht plan eigenlijk, het is geld dat terecht komt bij de verdediging van Europa en dat kunnen we toch goed gebruiken. Zelfs als rusland wordt verslagen zal het nog wel een tijdje onrustig blijven.

Wat ik vooral mis is dat de Nederlandse regering nooit op zo'n manier onderhandelt. Dit is het soort spel dat je hoort te beheersen op het wereldtoneel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

redwing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Er zal wel uitkomen dat een gedeelte wordt betaald door de EU. Dat lijkt me ook niet zo'n heel slecht plan eigenlijk, het is geld dat terecht komt bij de verdediging van Europa en dat kunnen we toch goed gebruiken. Zelfs als rusland wordt verslagen zal het nog wel een tijdje onrustig blijven.

Wat ik vooral mis is dat de Nederlandse regering nooit op zo'n manier onderhandelt. Dit is het soort spel dat je hoort te beheersen op het wereldtoneel.
Het kan zijn dat ze een andere tactiek hebben dan het (m.i. vuil) op de socials te gooien. Dat is een tactiek die Trump er op na houdt. Ik denk dat onze overheid graag iets netter onderhandelt zonder dat men iedereen de boeman toespeelt op de socials, dat vind ik een vrij lage zet vinden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13
redwing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:55:
NL is volwassener in haar diplomatie. Het heeft ook resultaat geboekt zonder publiek veel met modder te gooien: https://www.parool.nl/ned...-niet-treuzelen~ba369800/ (paywall, maar in diverse media gepubliceerd)

Polen is lomp en in zekere zin ook dom. In de achterkamertjes had met prima een dealtje op kunnen zetten, maar nu zullen veel partijen weinig trek hebben. Je kunt best 'bad cop' spelen om een partij tot beweging te dwingen, maar altijd en overal lomp acteren maakt je op termijn bijzonder ineffectief.

Wat dat betreft past de Poolse regering prima bij Erdogan, etc. Als je ze niet meer nodig hebt gewoon kaltstellen want het is toch onbetrouwbaar transactioneel tuig. Alleen nuttig als belangen overeen komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2023 14:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wachten op meer info :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Door het opblazen van de weg samen met een gedeelte van de dam door Rusland is nu de waterstand te laag in het Zapo reservoir:
( 1 meter+ onder het minimale peil, voor zover ik het uit de twitter thread kan halen)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Werd er niet al getrained? Niet op een echte kist/simulator maar met een computer en een 3D bril?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

NL is volwassener in haar diplomatie. Het heeft ook resultaat geboekt zonder publiek veel met modder te gooien: https://www.parool.nl/ned...-niet-treuzelen~ba369800/ (paywall, maar in diverse media gepubliceerd)

Polen is lomp en in zekere zin ook dom. In de achterkamertjes had met prima een dealtje op kunnen zetten, maar nu zullen veel partijen weinig trek hebben. Je kunt best 'bad cop' spelen om een partij tot beweging te dwingen, maar altijd en overal lomp acteren maakt je op termijn bijzonder ineffectief.

Wat dat betreft past de Poolse regering prima bij Erdogan, etc. Als je ze niet meer nodig hebt gewoon kaltstellen want het is toch onbetrouwbaar transactioneel tuig. Alleen nuttig als belangen overeen komen.
Weet niet of ze lomp en soort van dom zijn. Polen heeft veel direkter te maken met de gevolgen van de oorlog waaronder een overvloed aan vluchtelingen. In West Europa zitten we er veel verder vanaf en voelen we de druk en noodzaak wellicht veel minder. De 'gloves off' manier van communiceren via de media lijkt in ieder geval de zaak in beweging te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Rukapul schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Mijn punt is dat je op het wereldtoneel af en toe juist best wel wat lomper mag zijn. En Polen is wat te lomp inderdaad, maar Nederland is juist regelmatig te diplomatiek en teveel aan het polderen.
Wat je vaak ziet is dat we weliswaar goed zijn in druk zetten op anderen, maar zodra het om iets gaat waar we zelf beter van zouden kunnen worden, we dat juist niet doen. En dat laatste mogen ze wel eens wat aan gaan doen.

Maar dit is niet echt een discussie voor dit topic dus ik laat het hier bij :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

wian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Weet niet of ze lomp en soort van dom zijn. Polen heeft veel direkter te maken met de gevolgen van de oorlog waaronder een overvloed aan vluchtelingen. In West Europa zitten we er veel verder vanaf en voelen we de druk en noodzaak wellicht veel minder. De 'gloves off' manier van Polen om te communiceren via de media lijkt in ieder geval de zaak in beweging te brengen.
Dat Polen als eerste in de vuurlinie zal liggen (letterlijk en figuurlijk) is een feit. Ook nu al hebben ze er veel mee van doen idd en ze hebben een historie van verraden worden in de afgelopen eeuw.

Dus ik begrijp hun standpunt volledig, maar ik zou me er persoonlijk beter bij voelen als ze Oekraine zouden willen helpen, ipv metname zichzelf. Ze mogen, en moeten zichzelf helpen, maar je ongewilde tanks tegen de hoofdrpijs doorbelasten ipv ze gedeeltelijk te schenken vind ik niet passend.

de KMW fabriek probeert ook steeds dit soort constructies in het leven te brengen.

De strijd zou niet moeten zijn om europese centen maar om Oekrainse (en later ook de verdere Europese) vrijheid.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Auredium schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waar je die teller vanaf haalt en welke zijde je bedoeld daarmee.
Maar het punt is dat de prijs voor Rusland te hoog moet worden om nog door te gaan. Landen storten niet in tijdens een oorlog en het volk in Rusland zelf zal niet snel in opstand komen. Dat laat twee keuzes waarbij Rusland 'verliest': 1) Een coupe in het Kremlin zelf. 2) De prijs wordt zo hoog dat het niet de moeite waard meer is.
3) Rusland begint uit elkaar te vallen, delen van Rusland trekken zich steeds minder aan van wat in Moskva geroepen wordt, beginnen hun eigen plan te trekken mbt relaties (buur)landen.

Zal vast niet in westerse, etnisch Russische oblasten spelen, maar je zie nu al in bijv Bashkortstan gerommel zoals een een gewapende onafhankelijkheidsbeweging die tot nu toe weinig anders gedaan heeft dan mobilisatiekantoren in de fik steken.

Bashkortostan klinkt misschien onbekend, maar het is allerminst onbelangrijk. Het is qua bevolking een de grootste etnisch niet-Russische deelrepublieken, een van de rijkste, het zit strategisch op de Trans-Siberische spoorlijn en produceert aardig wat relevante spullen, zoals de Kamov helikopters en de motoren voor de Sukhoi straaljagers. En het voert decennialang strijd voor eigen identiteit en soevereiniteit, al dan niet binnen het Russische rijk.

Het is geen toeval dat Putin paar dagen geleden de moeite nam om hoogstpersoonlijk afscheid te komen nemen van de overleden ex-dictator van de republiek. Bashkortstan doet ertoe, juist omdat loyaliteit niet (meer) vanzelfsprekend is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

dion_b schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:29:
[...]

3) Rusland begint uit elkaar te vallen, delen van Rusland trekken zich steeds minder aan van wat in Moskva geroepen wordt, beginnen hun eigen plan te trekken mbt relaties (buur)landen.

Zal vast niet in westerse, etnisch Russische oblasten spelen, maar je zie nu al in bijv Bashkortstan gerommel zoals een een gewapende onafhankelijkheidsbeweging die tot nu toe weinig anders gedaan heeft dan mobilisatiekantoren in de fik steken.

Bashkortostan klinkt misschien onbekend, maar het is allerminst onbelangrijk. Het is qua bevolking een de grootste etnisch niet-Russische deelrepublieken, een van de rijkste, het zit strategisch op de Trans-Siberische spoorlijn en produceert aardig wat relevante spullen, zoals de Kamov helikopters en de motoren voor de Sukhoi straaljagers. En het voert decennialang strijd voor eigen identiteit en soevereiniteit, al dan niet binnen het Russische rijk.

Het is geen toeval dat Putin paar dagen geleden de moeite nam om hoogstpersoonlijk afscheid te komen nemen van de overleden ex-dictator van de republiek. Bashkortstan doet ertoe, juist omdat loyaliteit niet (meer) vanzelfsprekend is.
Ik denk dat het bewind stevig genoeg in het zadel zit om nog steeds zo ver te kunnen gaan al smaar zou moeten qua mankracht. Mijn hoop is op het opdrogen van zware wapens en munitie.

Metname bij de Tanks denk ik dat Rusalnd wel eens een echt probleem zou kunnen hebben richting einde dit jaar. Het refurben lukt niet (laag tempo en oude onderdelen) en ze hebben al 1650 tanks visueel bevestigd verloren. ze begonnen met 3300. Ukraine staat nog steeds ongeveer op een 800 tanks denk ik (zelfde als waar ze mee begonnen).

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Stoltenberg staat er nog wat positiever in:
Maar ik zal nog even zoeken naar een echte press release of bron.
[Embed]
Nu ook de officiele quotes van Stoltenberg beschikbaar:
Stoltenberg noted that the issue of assessing the capabilities of supplying Leopard 2 tanks to Ukraine was discussed at a meeting with the Minister of Defense of Germany so that it would be possible to prepare this equipment and start training Ukrainian crews.

“And I welcome the clear message from Minister Pistorius that Allies with Leopard battle tanks are actually urged to start that work,” he said.
https://www.ukrinform.net...-transfer-to-ukraine.html

+
NATO Secretary General stressed that Germany is the one of the Allies that are providing the most support when it comes to artillery, ammunition, advanced air defence systems, the Gepards, the IRIS-T, and also now heavy infantry fighting vehicles, the Marders.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 14:55 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat het bewind stevig genoeg in het zadel zit om nog steeds zo ver te kunnen gaan al smaar zou moeten qua mankracht. Mijn hoop is op het opdrogen van zware wapens en munitie.

Metname bij de Tanks denk ik dat Rusalnd wel eens een echt probleem zou kunnen hebben richting einde dit jaar. Het refurben lukt niet (laag tempo en oude onderdelen) en ze hebben al 1650 tanks visueel bevestigd verloren. ze begonnen met 3300. Ukraine staat nog steeds ongeveer op een 800 tanks denk ik (zelfde als waar ze mee begonnen).
Ik zeg ook niet dat er per direct republieken en oblasten vandoor gaan, maar ik zie nog veel eerder dingen op dit vlak gebeuren dan volksopstanden, en beide zijn nog waarschijnlijker dan dat Putin zegt: "Oeps foutje ik trek m'n keutel helemaal in en voldoe aan alle eisen om weer normaal verkeer met de rest van de wereld te hebben.". Alleen een coup is waarschijnlijker, maar ook daar heeft hij zich goed tegen ingedekt: kijk naar hoe hij eens Wagner & Kadyrov voor trekt en nu weer legertop. Klassiek verdeel en heers.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Hier zou constructief overleg over gepleegd moeten worden en ieder moet inschikken, ook PL kan niet het volle pond verwachten. En zo ongeveer haar eigenbouw K2 financieren met Europees geld. Een gedeelte is prima.
Nouja, ergens zou enige productiecapaciteit in Polen natuurlijk ook in het belang van de EU zijn.

Jammere is wel dat het in licentie van Zuid Korea gebeurt dan. Maar wellicht zet dat ook nog wat druk op de Europese fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

en ook de uitgebreidere info achter dit verhaal:
It is already known what type of warplanes Ukraine will receive from its allies, as well as the terms of crew training.
...
This topic is also constantly discussed by Ukrainian officials in various international circles. "Our war pilots went to the United States, funds were allocated for the training of our crews...
...
Ihnat explained that it is not only about the training of the crews, but also about that of aviation engineers. "This is an extremely important component that cannot be ignored. That is why this process is not as simple as the preparation of infrastructure – here, too, the Ministry of Infrastructure will be involved in order to prepare the infrastructure of our military airfields to receive such equipment. All efforts are being made so that our dream of switching to this type of plane comes true as soon as possible," he said.
https://www.ukrinform.net...mined-air-force-spox.html

/edit:
Ik ben wel benieuwd welke vliegvelden binnenkort ineens een verse laag asfalt hebben gekregen op de satelliet foto's ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 15:10 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Nouja, ergens zou enige productiecapaciteit in Polen natuurlijk ook in het belang van de EU zijn.

Jammere is wel dat het in licentie van Zuid Korea gebeurt dan. Maar wellicht zet dat ook nog wat druk op de Europese fabrikanten.
Eens, die capaciteit en wil is zeker van belang. Polen is natuurlijk zelf ook wel een beetje een eng land qua rechtsstaat en ideeen, maar tegelijkertijd zijn ze wel een Europees land. Ik weet alleen niet of "we" (europa) die tanks volledig zouden moeten vergoeden. 2/3 van de aanschafsprijs van Polen zelf? 1/2e?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Eens, die capaciteit en wil is zeker van belang. Polen is natuurlijk zelf ook wel een beetje een eng land qua rechtsstaat en ideeen, maar tegelijkertijd zijn ze wel een Europees land. Ik weet alleen niet of "we" (europa) die tanks volledig zouden moeten vergoeden. 2/3 van de aanschafsprijs van Polen zelf? 1/2e?
Dagwaarde :+
net zoals een 2e hands auto total loss bij een verzekeraar.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Schrootprijs per kilo... Welke het goedkoopste is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:08:
[...]

geeft idd wel aan dat de schoen niet alleen wringt bij de "angst" argumenten.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Schrootprijs per kilo... Welke het goedkoopste is. :)
Waarom nou al die ZWARE wapens, veel te duur!

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Valntyna Mamai, een vrouwelijke collaborateur van de Russen woonachtig in Berdiansk, mag op zoek naar een andere auto. De auto waar zij tot voor kort in rond reed is door onbekende oorzaak geëxplodeerd.
Bron (+foto): LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Muncher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Allemaal prima. Mijn vraag is nog steeds: waarom is 200K/250K is grens/mogelijk kantelpunt?
Geen idee, schijnbaar vind de gehaktmolen alles prima in Rusland.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Yaksa schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:35:
Valntyna Mamai, een collaborateur van de Russen woonachtig in Berdiansk, mag op zoek naar een andere auto. De auto waar hij tot voor kort in rond reed is door onbekende oorzaak geëxplodeerd.
Bron (+foto): LiveUAmap
Hij is een zij en heeft naar zeggen nauw samengewerkt met de Russen;

Telegram; Хуевый Херсон
Вибух у Бердянську: гауляйтер Рогов повідомляє, що підірвано автомобіль, який належить підприємиці-зрадниці Валентині Мамай.

Колишня депутатка міської ради від забороненої ОПЗЖ, за даними ЗМІ, співпрацювала окупантами з перших днів повномасштабного вторгнення. Зокрема, видавала терористам РФ членів родин ветеранів та бійців АТО/ООС.

Попередньо, вона була в машині і нині шпиталізована.
Ik weet niet hoe je translate toepast via de PC :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 20:00

gws24

Thinking is hard!

Amtelode schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Telegram; Хуевый Херсон

[...]

Copy paste in google translate via een browser:
Explosie in Berdyansk: Gauleiter Rogov meldt dat een auto van de verraderlijke ondernemer Valentina Mamai is opgeblazen.

Volgens de media werkte de voormalige wethouder van het verboden OPZZh vanaf de eerste dagen van de grootschalige invasie samen met de bezetters. Het heeft met name familieleden van veteranen en strijders van de ATO/OOS overgedragen aan de terroristen van de Russische Federatie.

Eerder zat ze in de auto en ligt nu in het ziekenhuis.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:06:
Iemand vroeg over de vernietigde boot op de dagelijkse schrootlijst:

[...]
Dus inderdaad bij het eiland waar UA de arty recent heeft uitgeschakeld. Tja, goh. Daar deden ze ook drone recon. Ze hebben dat bootje meteen even meegenomen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:45
Amtelode schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Telegram; Хуевый Херсон

[...]

https://translate.google.com
Telegram; Huevy Kherson

Explosie in Berdyansk: Gauleiter Rogov meldt dat een auto van de verraderlijke ondernemer Valentina Mamai is opgeblazen.

Volgens de media werkte de voormalige wethouder van het verboden OPZZh vanaf de eerste dagen van de grootschalige invasie samen met de bezetters. Het heeft met name familieleden van veteranen en strijders van de ATO/OOS overgedragen aan de terroristen van de Russische Federatie.

Eerder zat ze in de auto en ligt nu in het ziekenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 22:14
Toch Abrams naar Oekraïne, om Duitsland over te halen, met Polen en Finland te leveren?
The Wall Street Journal is reporting that the Biden administration is leaning toward sending Abrams tanks to Ukraine, and an announcement could come this week.

In a piece leading its website by Michael Gordon and Gordon Lubold, in which it says the White House has declines to comment, the paper writes:

The announcement would be part of a broader diplomatic understanding with Germany in which Berlin would agree to send a smaller number of its own Leopard 2 tanks and would also approve the delivery of more of the German-made tanks by Poland and other nations. It would settle a trans-Atlantic disagreement over the tanks that had threatened to open fissures as the war drags into the end of its first year.
The shift in the US position follows a call on 17 January between President Biden and German Chancellor Olaf Scholz in which Biden agreed to look into providing the Abrams tanks against the judgment of the Pentagon. A senior German official said that the issue had been the subject of intense negotiation between Washington and Berlin for more than a week and appeared to be on the way to resolution.
https://www.theguardian.c...nks-if-needed#top-of-blog

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baserk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:19:
Toch Abrams naar Oekraïne, om Duitsland over te halen, met Polen en Finland te leveren?

[...]

[...]

'alleen in te zetten bij de Poolse grens' zeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Dat is een soort mentaal getal waarbij men de verliezen niet meer zou accepteren. Nu zwerven er uiteraard meerdere getallen.

- de cijfers die UA publiceert
- de cijfers die genoemd worden door inlichtingendiensten
- de cijfers die de top het Kremlin te horen krijgt
- de cijfers die de bevolking te horen krijgt

Zolang het Kremlin de cijfers die ze krijgen accepteert en de bevolking een cijfer voorschotelt die zij accepteren, dan gaat het gewoon door.
Er zijn eerder (vorig jaar) analyses uitgevoerd op de getallen die UA, VK, en VS leveren. Hoewel die van UA iets rooskleuriger zijn dan van VS en VK scheelt het niet veel. Aan het andere uiterste staat het parallelle universum van Rusland. Die cijfers slaan nergens op. Of de cijfers dus van UA, VK of VS komen maakt niet wezenlijk verschil. We kunnen ze alledrie serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dat staat er niet, het is pure speculatie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online

[...]

[...]

Ik vind deze boeiend :
A senior German official said that the issue had been the subject of intense negotiation between Washington and Berlin for more than a week
Bijzonder dat het dan weer zo gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 07:29

bloody

0.000 KB!!

De Duitsers kunnen zeker wel grappig uit de hoek komen!
Net als niemand het verwacht geven ze de Russen een fijne draai om hun oren :)
Inclusief rolling_tumbleweed.gif 8)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
[...]
Sky news Arabie posteerd het ook als klare zaak:

Maar goed, denk dat we gewoon even op de officiele press releases moeten wachten?

Verder nog deze:

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 16:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Sky news Arabie posteerd het ook als klare zaak:
[Twitter]
Maar goed, denk dat we gewoon even op de officiele press releases moeten wachten?

Verder nog deze:
[Twitter]
Als dit een teken is voor 'Free zhe leoparden' dan kunnen we richting de 80-100 tanks gaan vernam ik van een militair 'expert' op een praatprogramma gisteren. (80 leopards, en dan de Abrams en Challengers nog). De leopards komen vanuit meerdere landen natuurlijk. Dit kan wel eens een enorme meatgrinder worden zo.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 21-09 22:14
Yaksa schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Dat staat er niet, het is pure speculatie.
Echt? The Guardian schrijft;
The Wall Street Journal is reporting that the Biden administration is leaning toward sending Abrams tanks to Ukraine, and an announcement could come this week.
In het gequote Washington Post artikel;
WASHINGTON—The Biden administration is leaning toward sending a significant number of Abrams M1 tanks to Ukraine and an announcement of the deliveries could come this week, U.S. officials said.
Ik meen toch te lezen, dat de Washington Post journalisten menen dat er hierover spoedig een aankondiging kan komen, want: "U. S. officials".
En The Guardian beoordeelt dat als nieuwswaardig.

Maar evengoed allemaal 'pure speculatie'?

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bloomberg heeft vertrouwen in de Leopard 2:
https://www.bloomberg.com...raine?srnd=premium-europe
Germany to Give Poland Approval This Week to Send Tanks to Ukraine
German Chancellor Olaf Scholz is expected to give Poland approval as soon as Wednesday to re-export its German-made Leopard tanks to Ukraine, according to people familiar with the matter.
Maar volgens mij hadden hun het een half jaar geleden ook al een keer mis over exact dit onderwerp O-)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 17:11 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Artilleriegranaat gaat harder dan normaal:
*knip* Liever geen films over het afschieten van mensen zonder verder context die wat toevoegt voor het verloop van het conflict

Leven met inkomende artillerie aan het front.

100 Leopard 2 van 12 landen staan te wachten.
Twelve countries have agreed to supply Ukraine with around 100 Leopard 2 tanks if the German government gives its consent, according to a senior Ukrainian official who spoke exclusively to ABC News.
https://abcnews.go.com/In...untries/story?id=96620510
De Russen kunnen al uitrekenen hoeveel tanks dat ze per Leopard 2 moeten zetten. 500 à 600 tanks tegenover 100 Leopard 2?

2 weken denktijd:

[...]

[...]

Een reserve-eenheid in de buurt van Lviv parkeren voor just in case dat de Russen vanuit Belarus proberen. Dan zuipt het niet brandstof en geen last van slijtage.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 24-01-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 16:54
Ik volg dit draadje intens, al lijkt het meer een speculeerdraadje geworden.
Wel lijkt er over doden en gewonden etc gesproken alsof het niet over mensen gaat maar een statistische factor. Ikzelf ga nog steeds erg over mijn nek als ik zie wat voor (hoeveelheden) mensenlevens verloren gaan in dit conflict, zowel Russische als Oekraïense levens van jongemannen (en -vrouwen) waarbij vooral bij de Russische zijde GEEN ENKELE reden is om hun leven voor een ander zijn gewin op te geven. Ik wordt daar soms echt moedeloos van. Die kerels hadden beter met elkaar kunnen gaan vissen....

Ik snap dat het niet politiek wenselijk is, maar hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat Poetin nog steeds in deze positie zit?? Waarom hebben we het over de lompe Polen waar straks niemand meer met goed fatsoen materieel aan wil leveren als je kijkt hoe ze omgaan met hun sterke buur Duitsland? Waarom er door de Duitse regering wordt gedraald om deze oorlog te laten escaleren. Die Poetin moet daar weg.
Een nee, zonder Poetin gaat deze oorlog volgens mij niet door. Die kerel is helemaal van de aarde los. Deze oorlog moet snel stoppen, en wat mij betreft het liefste met het afhakken van de kop van de russische beer.

Ik snap de Duitsers hun terughoudendheid wel, die weten heel heel erg goed wat oorlog je brengt. Ze zijn al zo lang bezig om zo pacifistisch mogelijk te zijn zover als dat lukt in een wereld van machtsbalansen. En alweer staan ze in de punt waar de beslissingen worden gemaakt. Zelfs hun oude tanks zijn nog zó goed, en zo véél verkocht dat ze alwaar een (gedeeltelijke) oplossing zijn van een conflict waar ze helemaal niet in willen worden meegezogen.

Mbt mijn terughoudendheid voor F-16 trainingen eerder, het lijkt er nu pas op dat er piloten zijn afgereisd naar de US om daar tzt te worden getraind. Het duurt dus nog tot na de zomer voordat de eerste Falcons boven Oekraïne gaan vliegen. Nee, dit gaat nog lang duren, en veel mensenlevens kosten ;(

Het zou mooi zijn als er een soort van stalemate zou komen met minimale verliezen van levens, waarbij uiteindelijk de UA dermate sterk wordt dat er wel onderhandelingen moeten komen om de RF überhaupt te laten blijven bestaan. En ik houd mij hart vast wat er dan gebeurd met de stabiliteit in die regio....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Echt, alles wat die Duitsers melden gaat mijn bloeddruk van stijgen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ze nu nog twee weken moeten "nadenken"? Het is echt van de zotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:18
RoD schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:37:
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ze nu nog twee weken moeten "nadenken"?
Een significant deel van de SPD is tegen, onderschat het anti-amerikaanse sentiment bij een deel van onze oosterburen niet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Echt, alles wat die Duitsers melden gaat mijn bloeddruk van stijgen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ze nu nog twee weken moeten "nadenken"? Het is echt van de zotte.
up to 2 weeks to think about whether to accept Poland’s request
Kan gelezen worden als 2 weken denken tijd om een aanvraag te accepteren. Dat wilt zeggen: Is de gebruikte inkt van het juiste kleur? Binnen de lijntjes ingevuld? Staat er een kruisje in het vakje of is het opgevuld? Als de aanvraagformulier geaccepteerd wordt dan begint de bureaucratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
[...]

Ik begrijp en deel de frustratie. Laten we alleen niet vergeten dat:
- We dit de Duitsers vragen omdat die heel veel tanks hebben en er nog meer geproduceerd hebben (dit in tegenstelling tot landen als, kuch, Nederland. Lekker makkelijk roepen)
- Dit een hele grote stap is. Hoewel noodzakelijk, is het een duidelijke stap richting meer betrokkenheid van Dld.
- De Duitse bevolking hier deels niet heel erg groot voorstander van is. Het is wel een democratie, dus dat moeten we serieus nemen.

Maar goed. Het kost tijd, tijd kost mensenlevens. Je zou ze graag een schop onder hun hol geven. Wat kun je in 2 weken wel, dat je in 2 dagen niet kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
rapture schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:42:
[...][...]Kan gelezen worden als 2 weken denken tijd om een aanvraag te accepteren. Dat wilt zeggen: Is de gebruikte inkt van het juiste kleur? Binnen de lijntjes ingevuld? Staat er een kruisje in het vakje of is het opgevuld? Als de aanvraagformulier geaccepteerd wordt dan begint de bureaucratie.
Je vergeet de drie stempels op het aanvraagformulier, een linksonder, een rechtsonder en de correcte datumstempel mét plaatsnaam rechtsboven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:20
[...]

Duitsers weten heel goed hoe ze bureaucratie en producten moeten creëren, maar kunnen ook heel goed hun eigen economie ermee om zeep helpen. Wie wilt straks nog Duitste militaire spullen aanschaffen?

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21-09 16:05
Ach ja Duitsland, waar velen de oude DDR tijd schijnbaar missen. En anderen in een hoekje zitten te grienen omdat hun veronderstelde Russische vrienden nu zo onbetrouwbaar blijken te zijn en de goedkope energie kwijt zijn.

Ze zijn er blijkbaar niet aan gewend dat praten niet helpt na een bepaald punt.

Ze hebben ook de propaganda genegeerd waarin de Russen aangeven tot in Berlijn en Parijs te willen komen als ze eenmaal klaar zijn in Oekraïne.

Ik hoop nu maar dat het toch snel geregeld gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 10:36

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Baserk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Ik meen toch te lezen, dat de Washington Post journalisten menen dat er hierover spoedig een aankondiging kan komen, want: "U. S. officials".
En The Guardian beoordeelt dat als nieuwswaardig.

Maar evengoed allemaal 'pure speculatie'?
De Volkskrant neemt het ook over, haar bron: Wall Street Journal

Volkskrant liveblog
De Verenigde Staten zijn waarschijnlijk van plan om Abrams-tanks te leveren aan Oekraïne. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen in de Amerikaanse regering. De toezegging moet ertoe leiden dat Duitsland ook overstag gaat, met de levering van Leopard 2-tanks.
Dit wordt er echter ook over geschreven:
Het Amerikaanse ministerie van Defensie is bovendien tegen levering, omdat voor de Abrams M1-tank een lange training nodig is, en het ministerie betwijfelt of de Oekraïners de kennis en kunde hebben om de tank te onderhouden.
Bij dat onderhoudsargument denk ik trouwens echt iets van: "So what?"
Maar de regering Biden lijkt vastbesloten. Gezamenlijk met Duitsland over het vinkentouw.
Volgens The Wall Street Journal heeft een telefoontje tussen president Joe Biden en bondskanselier Olaf Scholz vorige week ertoe geleid dat er toch ruimte ontstond voor de tankleveringen. In weerwil van de wens van het Pentagon zei Biden toen te willen kijken naar de levering van ‘een significant aantal’ Abrams-tanks, als Duitsland ook Leopards beschikbaar wil stellen. Mogelijk neem het Witte Huis deze week een besluit over de levering van de Abrams-tanks.
En was een hoop gezucht en gesteun toen er in Ramstein geen besluit viel. Toch is daar resultaat geboekt want Duitsland was opgeschoven van een nee naar een overwegen van levering onder condities. Wat er nu lijkt te gebeuren is waarop ik hoopte, een voortgaande beweging omdat de noodzaak er zo duidelijk is. Oekraïne moet het van het lente tijdslot gaan hebben. De Russen moeten uit Oekraïne verwijderd kunnen worden voordat Rusland de gelegenheid krijgt om (verder) op te schakelen.

Met de Russen uit Oekraïne worden twee dingen bereikt. Oekraïne kan overschakelen naar een verdedigingsoorlog en eigenlijk valt dan de Russische doelstelling weg. Veroverde gebieden is ze dan immers kwijt, met daarmee een belangrijk deel van de argumentatie om van voren af aan te beginnen. Hoe moeilijk dat terugwinnen van dat grondgebied ook gaat worden, er is een strategische noodzaak aan te wijzen waarom Oekraïne de komende maanden moet gaan acteren. De westerse geallieerden realiseren dit, en ook de Russen zullen dit ook wel realiseren. Om deze urgentie verwacht ik dat die tanks er gaan komen. Steeds meer tekenen wijzen er nu op dat dit proces in beweging is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit is een nog grote soap dan dat MIG-verhaal een tijd geleden. Jammer, want door alle speculaties is het lastig waarheden en feiten te destilleren. Maar goed, time will tell.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Emryte schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Duitsers weten heel goed hoe ze bureaucratie en producten moeten creëren, maar kunnen ook heel goed hun eigen economie ermee om zeep helpen. Wie wilt straks nog Duitste militaire spullen aanschaffen?
Dan gaat het via Rheinmetall Spanje (munitiefabrieken), VK (bv Challenger 3 in Shropshire),...

Nog 4 fabrieken in Hongarij erbij:
Rheinmetall is involved in the construction and operation of the first four of the six new Hungarian defense plants listed below:
  • A plant for the production of Lynx tracked infantry fighting vehicles was built in Zalaegerszeg. Here, the test run took place in the second half of 2022, and serial production is set to begin in 2023, with an annual production of 40-50 combat vehicles planned. In Zalaegerszeg, the ZalaZone test track also has a section for testing combat vehicles.
  • The production of Gidrán, a four-wheel drive armoured vehicle with mine protection capability, will begin in Kaposvár in the near future under a Turkish license. The first production hall has already been officially opened. According to Gáspár Maróth, the Hungarian 4×4 vehicles will be built to higher industrial standards and with better technology than the Turkish ones. There is talk of extending the Turkish-Hungarian cooperation in Kaposvár to the production of drones and other autonomous flying devices.
  • A radar manufacturing plant is under construction in Nyírtelek. Hungarian suppliers will already be involved in the first phase of the programme, during which the locators will be assembled in Israel. In the second phase, from 2025, assembly will also take place at the new Nyírtelek factory.
  • The foundation stone of a factory for the production of medium and large caliber ammunition was laid in Várpalota in December 2022. Production is scheduled to start in the second half of 2024. The complex will also include an explosives production plant.
https://telex.hu/english/...port-if-orbans-plan-works
Als de overheid aandeelhouder is, dan willen ze dat de aandelen in hun wapenfabrieken goed doen.
They set out to build a few arms factories in Hungary in partnership with Rheinmetall. The company was founded 130 years ago and is considered one of Europe's leading military companies. Joint ventures have been set up in which the German arms manufacturer is the majority shareholder – with 51 percent – and the Hungarian state owns the remaining 49 percent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Een significant deel van de SPD is tegen, onderschat het anti-amerikaanse sentiment bij een deel van onze oosterburen niet.
Jup. Er is nog een aardig deel dat nog onder Sovjet bewind in oost Duitsland heeft vertoeft.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Jup. Er is nog een aardig deel dat nog onder Sovjet bewind in oost Duitsland heeft vertoeft.
De Berlijnse muur viel in 1989. Dat is nu 34 jaar geleden. Alle politici ongeveer 45 jaar en ouder hebben een heel bewust geheugen van de DDR tijd.

Dat sentiment kan zeker meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
rapture schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Dan gaat het via Rheinmetal Spanje (munitiefabrieken), VK (bv Challenger 3 in Shropshire),...

Nog 4 fabrieken in Hongarij erbij:

[...]

Als de overheid aandeelhouder is, dan willen ze dat de aandelen in hun wapenfabrieken goed doen.

[...]
Maar gelden die export regels dan op basis van waar de hoofdzetel of de postbus van Rheinmetal gevestigd is, of waar het spul van de band af rolt ? (ik zit duidelijk niet in die wereld :) )

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 24-01-2023 18:43 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Ehm wut?

https://www.spiegel.de/po...d0-4cf5-8aae-482d58fd850f

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/famJO2OayTOH6wyWk6zlLmPkqeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W2sNpMOl6UgFdKc6n3z8mG4s.png?f=fotoalbum_large

Bericht is 10 minuten oud. Voor de mensen die niet zo goed zijn in Duits : Eilmeldung = Breaking news.

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 24-01-2023 18:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De knoop is door! Goedgekeurd!

https://www.volkskrant.nl/cs-b6a84b67

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hebben ze die wel niet bestaande inventarisatie gauw gedaan, want het hing wel niet van die Abrams af ... toch ? 7(8)7
Nouja ik juich wel als ik ze zie rijden in de Oekraïne, dat hopelijk dan korte beetje wachten kan er ook nog wel bij voor de zekerheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Politico gaat het ook melden:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Deze is ook frapant (quote uit je linnk):
De Finse buitenlandminister vraagt om een gesprekspauze tussen Zweden en Turkije over toetreding tot de Navo. Hij liet doorschemeren na te denken over toetreding zonder Zweden.
Ik meende dat Finland in eenzelfde situatie zit als Zweden. Veel teveel tegen het zere been van Erdogan. Het geeft ze wel meer kans op goedkeuring denk ik.

Pagina: 1 ... 25 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid