Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.858 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
laatst een video gezien over mortierbemanningen rond Kherson, die hebben 3 minuten om hun werk te doen voor de vijand reageert, zal bij artillerie (grotere afstand) iets langer zijn maar niet veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Op basis van de toezeggingen uit april 2022 lijken er nu idd 20 T72B's van Marokko naar Oekraine te gaan/zijn gegaan:
https://www.ukrinform.net...nks-to-ukraine-media.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Nouja, Estland is zelf een potentiële frontlinie, dat vind ik geen slecht 'excuus'. Mochten de Denen Houwitsers op eigen bodem nodig hebben, is het al te laat. Aan de Estse grens: niet per se.
Dat zegt die Estse bron toch ook?
Als zelfs wij, die in de 'gevarenzone' liggen alle arty erheen schuiven moet de rest dat niet meer als excuus proberen te gebruiken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:18
vso schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:16:
[...]

+1 schip ? wie wat waar ?
Geen idee, maar houdt er rekening mee dat "Schip" een beetje heterogene categorie is. De Moskva is "Schip", een willekeurig vletje om een paar soldaten tussen de eilanden van de Dnipro te vervoeren is ook "Schip". Nadere details (Graag overigens) kunnen dus enigszins tegenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijkbaar produceert/ruilt Italie ook een SAMP/T naar Slowakije toe, die dan weer patriots/patriot componenenten aan Oekraine leveren:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

*knip* niet het memetopic

Overigens staat het verhaal van Duitsland / Polen en Leo 2 tanks nu ook op nu.nl. mogelijk dat de financiele en politieke gevolgen dan toch te groot worden?

https://www.nu.nl/spannin...naar-oekraine-sturen.html

[ Voor 39% gewijzigd door polthemol op 23-01-2023 12:25 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Auredium schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:31:
Overigens staat het verhaal van Duitsland / Polen en Leo 2 tanks nu ook op nu.nl. mogelijk dat de financiele en politieke gevolgen dan toch te groot worden?

https://www.nu.nl/spannin...naar-oekraine-sturen.html
Ik weet het niet. Annalena Baerbock is de minister van Buitenlandse Zaken en lid van de Grünen. Dat is de partij die graag ziet dat de Leopards naar Oekraïne gaan.

Boris Pistorius is de minister van Defensie en lid van de SPD. De SPD is min of meer tegen het sturen van de Leopards. Scholz is uiteraard tegen, want SPD.

De vraag die ik dan heb is waar de bal ligt om toestemming te geven. Als dat niet Annalena Baerbock is dan praat ze misschien voor haar beurt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Zelenskiy heeft gisterenavond in een toespraak (onder meer) gereageerd op de van corruptie beschuldigde staatssecretaris voor regionale ontwikkeling, zo meldt de Guardian in haar liveblog.
I want this to be clear: there will be no return to what used to be in the past, to the way various people close to state institutions or those who spent their entire lives chasing a chair used to live,” he said in his Sunday night address.

I want this to be our signal to all those whose actions or behaviour violate the principle of justice,” Zelenskiy added.
Knap dat hier, terwijl er een oorlog woedt, toch aandacht voor is. Een positief teken voor verbetering (en helaas is er in Oekraïne veel verbetering denkbaar op dit gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Dat zegt die Estse bron toch ook?
Als zelfs wij, die in de 'gevarenzone' liggen alle arty erheen schuiven moet de rest dat niet meer als excuus proberen te gebruiken.
Ik zie alleen de tweet van Noel, geen bron. Maargoed, dat het risicovoller is lijkt me dan door allen bevestigd :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Ik zie alleen de tweet van Noel, geen bron. Maargoed, dat het risicovoller is lijkt me dan door allen bevestigd :)
True, true, het zal vast op de feed van de ambassadeur zelf staan:
https://twitter.com/KaimoKuusk

Maar ik mag van twitter niet zo ver naar beneden scrollen zonder account... :+

/edit: hier idd andere bron met net iets andere bewoordingen :)

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 12:06 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Ik weet het niet. Annalena Baerbock is de minister van Buitenlandse Zaken en lid van de Grünen. Dat is de partij die graag ziet dat de Leopards naar Oekraïne gaan.

Boris Pistorius is de minister van Defensie en lid van de SPD. De SPD is min of meer tegen het sturen van de Leopards. Scholz is uiteraard tegen, want SPD.

De vraag die ik dan heb is waar de bal ligt om toestemming te geven. Als dat niet Annalena Baerbock is dan praat ze misschien voor haar beurt.
The Guardian zette net dit bericht op hun liveblog:
German foreign minister Annalena Baerbock’s comment on Sunday, that her country would not “stand in the way” of Poland sending Leopard tanks to Ukraine, is causing some confusion in Berlin. For now it remains unclear whether her remarks are indicative of a shift in the government’s position or merely a Green party attempt to correct chancellor Scholz’s bungled communication strategy.

Baerbock did not repeat her comment when pressed on the matter on Monday morning. “It’s important that we as an international community do everything to defend Ukraine, so that Ukraine wins”, she told press at a meeting of the EU’s foreign affairs council in Brussels. “Because if it loses Ukraine will cease to exist”.

Baerbock’s party colleague Robert Habeck, the German minister for economic affairs, had already signalled ten days ago that his ministry would not block the re-export of Leopard 2 tanks from other European countries to Ukraine. “There’s a difference between making a decision of your own accord and hindering the decision of others”, Habeck said at the time.

While the re-export of tanks manufactured in Germany has to be green-lit by the country’s economic ministry, Habeck’s carte blanche for such decisions has effectively shifted the decision-making process to the offices of chancellor Olaf Scholz.

That Scholz really would block Poland’s formal request to supply Kyiv with Leopard 2 tanks from its reserves, made explicit on Monday, is hard to imagine, not least because it would blow up the chancellor’s line that the allies’ position on such matters was more united than media reports made it sound.

On Sunday evening, Germany’s new defence minister Boris Pistorius rejected reports of an open disagreement between Washington and Berlin on the battle tank question. “Germany was not isolated”, Pistorius said of last Friday’s meeting at the Ramstein air base.
Verrassend (voor mij iig):Die her-export vergunning wordt dus afgegeven door het ministerie van Economische zaken, niet door Defensie.
En ondertussen lijkt er inderdaad een klein oorlogje gaande te zijn in de Duitse coalitie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:25
Chaoss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:33:
Ik vraag me wel af hoe de Leopard zich verhouden tot de Abrams M1? in de golf oorlog was de M1 gigantisch overpowered ten opzichte van de T-72 welke Irak gebruikte. Volgens mij was het iets van 190 T-72's van Irak vernietigd tegen 5 Abrams M1.
Als de verhouding tussen de Leopard en de T72 hetzelfde is dan snap ik dat Rusland bang is voor die dingen, misschien gaan ze dan eindelijk de Armata's naar Oekraine sturen ;)
offtopic:
En die vernietigde Abrams waren dan ook nog door eigen vuur, en niet door Russische tanks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:01:
[...]

True, true, het zal vast op de feed van de ambassadeur zelf staan:
https://twitter.com/KaimoKuusk

Maar ik mag van twitter niet zo ver naar beneden scrollen zonder account... :+
[Twitter]
[Twitter]
Zijn tweets zijn ook hier te vinden. Ik kwam zo snel niets tegen, behalve het support package van een paar dagen geleden (voor Ramstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:01:
[...]

/edit: hier idd andere bron met net iets andere bewoordingen :)
[Twitter]
[Twitter]
Wikipedia: List of equipment of the Estonian Defence Forces

Is de donatie inclusief de K9 Thunder?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou gokken van niet ;)

vermoed dat het 'alle FH70' is, en dat er iemand van uit ging dat dat al hun 155mm arty was.
die K9 is ook pas afgelopen maand mogelijk geleverd zie ik.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tens schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Dat is precies hetzelfde wat de Himars en Caesar crews doen.
Chaoss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Beetje loze toevoeging niet? dat is gewoon common sense en gebruikelijke tactiek. Ergens gaan staan te schieten en dan blijven staan is zo ongeveer het eerste wat je afgeleerd wordt bij elk onderdeel van de landmacht
Absoluut geen loze toevoeging, en is ook niet precies hetzelfde. HIMARS en Ceasar terroriseren geen burgers, worden louter ingezet om militaire doelen te raken. Rusland daarentegen poogt een complete stad in puin te schieten, boos dat ze eruit zijn geschopt. Puur het terroriseren van burgers om UA onder de duim te krijgen. Dat vind ik laf, en niet met elkaar te vergelijken. Het enige dat het gemeen heeft is dat het allebei langeafstandswapens betreft. Het doel / de inzet is echter compleet anders. Maak me maar wakker als RU hun artillerie louter op militaire doelen inzet. Wordt een lange winterslaap...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:15:
[...]

[...]

Absoluut geen loze toevoeging, en is ook niet precies hetzelfde. HIMARS en Ceasar terroriseren geen burgers, worden louter ingezet om militaire doelen te raken. Rusland daarentegen poogt een complete stad in puin te schieten, boos dat ze eruit zijn geschopt. Puur het terroriseren van burgers om UA onder de duim te krijgen. Dat vind ik laf, en niet met elkaar te vergelijken. Het enige dat het gemeen heeft is dat het allebei langeafstandswapens betreft. Het doel / de inzet is echter compleet anders. Maak me maar wakker als RU hun artillerie louter op militaire doelen inzet. Wordt een lange winterslaap...
Eens, maar toch niet. De "precies hetzelfde" slaat dan ook niet op wat er beschoten wordt, maar op de tactiek om na schieten zo snel mogelijk te verplaatsen. Dat is op zichzelf doodnormaal.
Dat de Russen zich ernstig misdragen door op burgerdoelen te schieten klopt, maar het lijkt me niet "extra misdadig" wanneer ze bij dat beschieten standaard tactieken gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Nouja, Estland is zelf een potentiële frontlinie, dat vind ik geen slecht 'excuus'. Mochten de Denen Houwitsers op eigen bodem nodig hebben, is het al te laat. Aan de Estse grens: niet per se.
Deze actie zegt dus twee dingen:

1) er is al tijden lang geen significante RU troepenmacht gesignaleerd in de buurt van de EE (of LV of FI) grens.
2) itt een paar jaar terug is NAVO-aanwezigheied (lees: US aanwezigheid) in de buurt voldoende overtuigend dat EE zich gedekt voelt.
[...]

Grote kans dat ze dat doet inderdaad, en opzettelijk: om Scholz voor een voldongen feit te stellen. Het zal ook een uiting van onvrede zijn met de keus voor nieuwe minister van defensie door SPD. Derde partij FDP heeft eigen problemen (van corruptie beschuldigde leider) en houdt zich op de vlakte, dus ideaal moment voor een actie als dit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Eens, maar toch niet. De "precies hetzelfde" slaat dan ook niet op wat er beschoten wordt, maar op de tactiek om na schieten zo snel mogelijk te verplaatsen. Dat is op zichzelf doodnormaal.
Dat de Russen zich ernstig misdragen door op burgerdoelen te schieten klopt, maar het lijkt me niet "extra misdadig" wanneer ze bij dat beschieten standaard tactieken gebruiken.
Ik ging er van uit (nav het filmpje) dat de Russen die tactiek elders niet (of nauwelijks) inzetten; in ieder geval niet standaard. Anders waarom het benoemen?

Ik weet niet of het hun M.O. is.

Er werd ook nog gezegd dat ze door het terrein (allerlei huizen?) lastig op waren te sporen.

Het schip zou trouwens te maken kunnen hebben met het eiland. Maar dat is echt puur speculatie, heb er geen enkel bewijs voor.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Bij ons zijn het ook Hoekstra, Ollongren en Rutte die ik erover hoor, dus ook BuZa, mindef, en binnelandse zaken / premier. Waarbij Rutte de eindverantwoordelijke lijkt, en Hoekstra lijkt mij het aanspreektpunt voor buitelandse regeringen zou het onder Ollongren's portefeuille moeten vallen. En dus ook de kersverse meneer Pistorius.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dion_b schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Grote kans dat ze dat doet inderdaad, en opzettelijk: om Scholz voor een voldongen feit te stellen. Het zal ook een uiting van onvrede zijn met de keus voor nieuwe minister van defensie door SPD. Derde partij FDP heeft eigen problemen (van corruptie beschuldigde leider) en houdt zich op de vlakte, dus ideaal moment voor een actie als dit.
Het lijkt alsof de Poolse premier eindelijk het officiele verzoek in gaat dienen bij Duitsland op basis van de uitspraken van Baerbock.

Dat indiceert dus ook dat Duitsland tot nu toe nog niks officieel had ontvangen of afgekeurd, maar dat alles via diplomatieke signalen liep.

Zal even kijken of ik daar een bron bij kan vinden, want dit kwam weer uit een losse flodder op twitter natuurlijk :)
Best vervelend dat het een rage op twitter is om alles zonder een source te delen tegenwoordig.
Het nieuwsbericht op de Nos lijkt deze interpretatie idd te ondersteunen:
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66942862
De Poolse regering gaat wel toestemming vragen aan Duitsland om Leopard-tanks aan Oekraïne te leveren. Morawiecki zei niet wanneer dit verzoek zal worden gedaan.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 13:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:27:
[...]
Ik ging er van uit (nav het filmpje) dat de Russen die tactiek elders niet (of nauwelijks) inzetten; in ieder geval niet standaard. Anders waarom het benoemen?
Je moet toch wel doorhebben dat Youtube ook een beetje 'alles voor de klik' is?
Het verhaal net even wat spicier insteken, en dan in het plaatje echte artillerie zetten ipv een mortier etc.
Net doen alsof ze normaal nooit 'shoot and scoot' doen.

Allemaal deel van het spel. Vooral omdat in het verleden ook al ditzelfde eiland als 'bevrijd' aangemerkt lijkt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Zou gokken van niet ;)

vermoed dat het 'alle FH70' is, en dat er iemand van uit ging dat dat al hun 155mm arty was.
die K9 is ook pas afgelopen maand mogelijk geleverd zie ik.
Het zou ook wel heel raar om zowel je huidige voorraad als wat je ter vervanging binnen krijgt op te sturen. Dat je voor nu je verdediging verplaatst naar Oekraine is best logisch, maar je wil die verdediging wel weer opbouwen. In dit geval dus met die K9s.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Ik weet niet of het hun M.O. is.
Voor elke artillerie die binnen bereik staat van de vijand is dat standaard. Vandaar ook dat mobiele artillerie zoveel beter is. Dat mobiele slaat normaal gesproken dan ook niet zozeer op dat je het kunt verplaatsen, maar dat je na het schieten heel snel kunt verplaatsen. Counter-artillerie werkt binnen minuten, dus je wilt ook binnen die minuten weer weg zijn.

Ook Oekraine doet dat dus op precies dezelfde manier en ook de HIMARS blijven na schieten niet op dezelfde plek staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

pro_6or

amateur_60r

Chaoss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Beetje loze toevoeging niet? dat is gewoon common sense en gebruikelijke tactiek. Ergens gaan staan te schieten en dan blijven staan is zo ongeveer het eerste wat je afgeleerd wordt bij elk onderdeel van de landmacht
Leren ze je daar ook te schieten op burgerdoelen? Ze schieten lukraak op Kherson.

Dit soort valse vergelijkingen staan me erg tegen. Ukraine schiet op legitieme militaire doelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

onkl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:22:
Nadere details (Graag overigens) kunnen dus enigszins tegenvallen.
Zal wel gisteren gebeurt zijn ? anyhow +1 = +1

Hoezo tegenvallen ? eigenschuld dikke bult zeg ik dan (hoe dikker = beter), roeiboot voor mij is ook goed dat betreft

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
pro_6or schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Leren ze je daar ook te schieten op burgerdoelen? Ze schieten lukraak op Kherson.

Dit soort valse vergelijkingen staan me erg tegen. Ukraine schiet op legitieme militaire doelen.
Het feit dat ze niet netjes nog een half uurtje bleven staan na het vuren werd benadrukt, dat doet inderdaad geen van beide partijen om evidente redenen. Dat de een minder moeite heeft om op burgerdoelen te schieten dan de ander, dat is zeker een voornaam onderscheidt (maar zag ik niet verder vermeld volgens mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:33:
misschien gaan ze dan eindelijk de Armata's naar Oekraine sturen ;)
Heeft Rusland ook maar een dozijn van, plannen voor massaproductie waren in 2018 geannuleerd en de seriële productie schijnt stil te liggen tot 2024.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Het feit dat ze niet netjes nog een half uurtje bleven staan na het vuren werd benadrukt, dat doet inderdaad geen van beide partijen om evidente redenen. Dat de een minder moeite heeft om op burgerdoelen te schieten dan de ander, dat is zeker een voornaam onderscheidt (maar zag ik niet verder vermeld volgens mij).
het originele bericht had het over lafaards die snel schoten op burgerdoelen en zich dan weer uit de voeten maakten. En dat als herhaalde tactiek. Zo vast herhaald zelfs dat het te voorspellen is gebleken.

ALs ze snel zouden schieten op militaire doelen en zich daarna direct uit de voeten zouden maken was het bericht niet eens gepost geweest. De reden waarom dit expliciet werd gepost is duidelijk en terecht.

Overigens zie ik ook nog steeds foto's van artillerie met stapels verschoten munitie containers dus niet elk stuk geschut wordt direct verplaatst.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Je moet toch wel doorhebben dat Youtube ook een beetje 'alles voor de klik' is?
Het verhaal net even wat spicier insteken, en dan in het plaatje echte artillerie zetten ipv een mortier etc.
Net doen alsof ze normaal nooit 'shoot and scoot' doen.

Allemaal deel van het spel. Vooral omdat in het verleden ook al ditzelfde eiland als 'bevrijd' aangemerkt lijkt.
Hetzelfde kun je zeggen over alles dat te maken heeft met advertenties.

Ik ga er van uit dat competitie er voor zorgt dat content creators kwalitatief en objectief zijn, zeker als het bijvoorbeeld op basis van publieke bronnen is. (Bij eigen content ligt het genuanceerder, en die definitie is ook nogal vaag.) Je hebt ook te maken met het netwerk effect dat roet in het eten gooit. Desondanks kunnen (grote) fouten net zoals hier in (geupvote) comments. Dat lukt als mensen kritisch zijn, dus ik zou zeggen: blijf dat vooral zijn!

Wat ik bij tekst content vaak mis is goede plaatjes, en ik luister graag bijvoorbeeld tijdens het werken.

Plus volgens mij deed Rusland ook continu beschietingen zonder dat ze hun artillerie terugtrokken. Waarom zou je dat doen als er toch geen gevaar is voor je artillerie? Inmiddels zal die tactiek niet meer goed werken? In ieder geval ging ik, toen ik eerder hoorde over deze beschietingen op Kherson, er van uit dat Rusland het zoals wel meer YOLOed in plaats van terugtrekken.

Jullie hebben wel gelijk dat je een soldaat niet af kunt rekenen op een standaard tactiek die deze gebruikt voor eigen overleving. Ik denk dat ik me mee liet slepen door het feit dat deze burgers zijn onderdrukt, en nu ze vrij zijn nog een 'leuk' toetje van de Russen krijgen. Overigens las ik met regelmaat dat diverse inwoners Kherson juist na de bevrijding waren gevlucht. Wat voor verzet misschien logisch is, maar ook logisch is om te doen als je stad aan gort wordt geschoten door arty. Hierbij denk ik aan een recente docu waarbij een gezin (man, vrouw, dochter) weigert Bakhmut te verlaten. Gekkenwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
pro_6or schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:
[...]

het originele bericht had het over lafaards die snel schoten op burgerdoelen en zich dan weer uit de voeten maakten. En dat als herhaalde tactiek. Zo vast herhaald zelfs dat het te voorspellen is gebleken.
Goed, ik las het ook als 'lafaards omdat ze snel wegrijden' en niet 'lafaards en snel wegrijden'. Laten we het over het tweede eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Goed, ik las het ook als 'lafaards omdat ze snel wegrijden' en niet 'lafaards en snel wegrijden'. Laten we het over het tweede eens zijn.
Niet mee eens, nogmaals, het hele bericht werd geplaatst OMDAT ze op burgerdoelen schieten.
De russen gebruiken deze tactiek vast ook elders om op militaire doelen te schieten en daar verschijnt niet expliciet zo'n bericht over. Dat is een belangrijk uitganspunt om dit bericht goed te duiden.

Zelfs met het schieten van Russen op Oekrainse militairen heb ik moeite omdat ze daar helemaal NIKS te zoeken hebben. maargoed, dat is dan volgens het oorlogsrecht (speciale militaire operatie recht staat niet beschreven in de geneefse conventie neem ik aan) nog toegestaan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:

ALs ze snel zouden schieten op militaire doelen en zich daarna direct uit de voeten zouden maken was het bericht niet eens gepost geweest. De reden waarom dit expliciet werd gepost is duidelijk en terecht.
Klopt, dan was het niet boeiend genoeg. 5 dode soldaten UA zijde is minder boeiend dan 5 burgerslachtoffers UA zijde. En ook daarin heb je nog gradaties; kinderen, ouderen, vrouwen, mannen -- in die volgorde.

De foto van de gele keuken in Dnipro raakt ons omdat het zo herkenbaar is. Het typische geel van de keuken, de fruitschaal met appels, en het is terug te herkennen in de ravage. Je ziet bij wijze van spreken de meiden er nog zitten terwijl de raket insloeg. Ik heb ook een dochter, dit raakt me, en gelukkig sommigen in Rusland ook dusdanig dat ze medeleven durven te tonen. Wat mij betreft een legendarische foto in deze oorlog, helaas in negatieve zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Heeft Rusland ook maar een dozijn van, plannen voor massaproductie waren in 2018 geannuleerd en de seriële productie schijnt stil te liggen tot 2024.
Oekraine krijgt tzt 14 Challenger 2s, die kunnen prima op tegen zo'n T-14.

Hopelijk komen de Leopards nu ook op stoom, Noorwegen is ook eea aan het bespreken las ik zojuist op Twitter.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:23:
Noorwegen is ook eea aan het bespreken las ik zojuist op Twitter.
Heb je een bron?

Welke landen doen eigenlijk niet mee met Leopard leveringen terwijl ze deze wel hebben of leasen? Spanje, Duitsland, ...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Oekraine krijgt tzt 14 Challenger 2s, die kunnen prima op tegen zo'n T-14.

Hopelijk komen de Leopards nu ook op stoom, Noorwegen is ook eea aan het bespreken las ik zojuist op Twitter.
We zullen het zien, Noorwegen heeft ook potentie:
Norway is now planning to sign a contract for 82 tanks worth NOK 19.3 billion, which is about $1.8 billion. Norway’s current Leopard 1 and Leopard 2A4 tanks are over 40 years old and require high maintenance costs.

Two suppliers of armored vehicles are currently competing for the tank contract: the K2 Black Panther from South Korea’s Hyundai Rotem and the Leopard 2A7 from Germany’s Krauss-Maffei Wegmann (KMW). The Norwegian Ministry of Defense plans to sign the contract by the end of 2022.
https://mil.in.ua/en/news...rchasing-new-tanks-arise/

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 13:26 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:25
Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Zo stond het er ook, het commentaar ging alleen over dat Russen geen helden zijn omdat ze hun artillerie na het schieten snel verplaatsen. Waar ze wel of niet op schieten werd uberhaupt niet benoemd.
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:41:

UA heeft gisteren de vijandelijke arty op eilanden tussen Kherson en Hola Prystan uitgeschakeld. Dit was nogal een klus want deze schoten steeds en vertrokken dan weer gauw (de helden...).
Nu zijn die Russen inderdaad geen helden, maar dat komt dus niet door hoe ze schieten maar voornamelijk door waarop ze schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:25:
[...]

We zullen het zien, Noorwegen heeft ook potentie:

The Norwegian Ministry of Defense plans to sign the contract by the end of 2022.
¿Que paso?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:22:
[...]
De foto van de gele keuken in Dnipro raakt ons omdat het zo herkenbaar is. Het typische geel van de keuken, de fruitschaal met appels, en het is terug te herkennen in de ravage. Je ziet bij wijze van spreken de meiden er nog zitten terwijl de raket insloeg. Ik heb ook een dochter, dit raakt me, en gelukkig sommigen in Rusland ook dusdanig dat ze medeleven durven te tonen. Wat mij betreft een legendarische foto in deze oorlog, helaas in negatieve zin...
Het komt echt dichtbij als Yulia bij mij is en ze vertelt dat ze mensen kent in exact die flat, maar dan aan de andere kant. Dat kwam wel even binnen.

Yulia vertrekt één dezer dagen weer naar Oekraïne, haar familie heeft haar nodig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
migchiell schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Zo stond het er ook, het commentaar ging alleen over dat Russen geen helden zijn omdat ze hun artillerie na het schieten snel verplaatsen. Waar ze wel of niet op schieten werd uberhaupt niet benoemd.

[...]

Nu zijn die Russen inderdaad geen helden, maar dat komt dus niet door hoe ze schieten maar voornamelijk door waarop ze schieten.
Klopt, stond er niet, maar was IMO wel algemeen bekend dat ze vanaf daar steeds burgerdoelen bestookten.

Anyway, mea culpa, het gaat mij om de burgerdoden. Ik laat het hierbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Heb je een bron?

Welke landen doen eigenlijk niet mee met Leopard leveringen terwijl ze deze wel hebben of leasen? Spanje, Duitsland, ...?
Kan de originel bron zo gauw niet terugvinden (dagbladet) maar hier een post die hem ook noemt:

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Er wordt wel veel gestuurd naar Oekranie + wat er misschien aan heavy materialen nog eraan kan komen, zoals de leopards 2.

De vraag die ik hierin heb, hoeveel actieve soldaten zijn er eigenlijk in Oekranie momenteel? We zijn bijna een jaar verder en ik neem aan dat hun zelf ook flinke verliezen hebben geleden.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:48
dion_b schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Deze actie zegt dus twee dingen:

1) er is al tijden lang geen significante RU troepenmacht gesignaleerd in de buurt van de EE (of LV of FI) grens.
2) itt een paar jaar terug is NAVO-aanwezigheied (lees: US aanwezigheid) in de buurt voldoende overtuigend dat EE zich gedekt voelt.

[...]

Scheelt dat er zo'n 1200 US voertuigen richting Polen gegaan zijn idd. Zou RU iets proberen stomen die zo door Kaliningrad heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Xtr3me4me schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:47:
Er wordt wel veel gestuurd naar Oekranie + wat er misschien aan heavy materialen nog eraan kan komen, zoals de leopards 2.

De vraag die ik hierin heb, hoeveel actieve soldaten zijn er eigenlijk in Oekranie momenteel? We zijn bijna een jaar verder en ik neem aan dat hun zelf ook flinke verliezen hebben geleden.
7 a 800.000 momenteel.
(volgens UA overheid bronnen)

Maar die zijn uiteraard niet allemaal bij het front, dat zijn ook border guards etc.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 13:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 07:29

bloody

0.000 KB!!

pro_6or schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Kan de originel bron zo gauw niet terugvinden (dagbladet) maar hier een post die hem ook noemt:

[Twitter]
Ik vind dit altijd bijzonder, een geheime meeting die toch weer niet zo geheim is.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:57:
[...]

7 a 800.000 momenteel.

Maar die zijn uiteraard niet allemaal bij het front, dat zijn ook border guards etc.
Dat is toch aardig wat, maar neem aan dat als ze meer nodig hebben ze ook meer kunnen optrommelen? Of hebben ze alles opgetrommeld wat ze konden?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Xtr3me4me schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Dat is toch aardig wat, maar neem aan dat als ze meer nodig hebben ze ook meer kunnen optrommelen? Of hebben ze alles opgetrommeld wat ze konden?
Dit zijn de mensen waar ze wapens/nut voor hadden.

Nog steeds zijn er (veel) vrijwilligers die nog de deur worden gewezen omdat er geen ruimte is om ze effectief in het leger in te zetten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Voorlopig is het nog allemaal vrijwillig en hebben ze geen mobilisatie oid (iets wat rusland dus wel al aan het doen is). Oekraine kijkt veel meer naar wat ze nodig hebben, kunnen trainen en effectief in kunnen zetten. Momenteel zien ze de grootste winst in beter materieel en niet zozeer in meer man.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:28
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Heb je een bron?

Nederland verwacht ik ook niet. Maarruh, hoeveel van die landen die claimen te gaan leveren hebben al een export vergunning aangevraagd? Dat lijkt me de eerste stap, nog eerder dan beginnen met trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

-tom-562

Oliesjeik

celshof schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:11:
[...]
Nederland verwacht ik ook niet. Maarruh, hoeveel van die landen die claimen te gaan leveren hebben al een export vergunning aangevraagd? Dat lijkt me de eerste stap, nog eerder dan beginnen met trainen.
Als Polen de eerste is w.b.t. export, desnoods zonder de toestemming van Duitsland, dan zal de rest wel volgen neem ik aan.
Ik vermoed dat er al lang getraind is met de Leopards...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

celshof schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:11:
[...]
Nederland bezit 0 tanks, er vallen dus ook 0 tanks te doneren.
We huren/leasen er 18 van Duitsland.

Verder lijkt er idd nog niemand aan Duitsland een export vergunning te hebben gevraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 14:17 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:28
-tom-562 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Als Polen de eerste is w.b.t. export, desnoods zonder de toestemming van Duitsland, dan zal de rest wel volgen neem ik aan.
Ik vermoed dat er al lang getraind is met de Leopards...
Ik hoor het Polen zeggen en iets claimen over sturen zonder toestemming, maar tegelijkertijd hebben ze nog steeds niet een verzoek gedaan. Komt op mij over dat ze graag zeuren over Duitsland, maar eigenlijk niet zitten te wachten op een positieve afhandeling van een exportverzoek. Of omdat ze dan niet meer kunnen Duitsland-bashen, of omdat ze eigenlijk niet hun Leopards willen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
celshof schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:30:
[...]
Ik hoor het Polen zeggen en iets claimen over sturen zonder toestemming, maar tegelijkertijd hebben ze nog steeds niet een verzoek gedaan. Komt op mij over dat ze graag zeuren over Duitsland, maar eigenlijk niet zitten te wachten op een positieve afhandeling van een exportverzoek. Of omdat ze dan niet meer kunnen Duitsland-bashen, of omdat ze eigenlijk niet hun Leopards willen sturen.
M.a.w. politieke praat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

celshof schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:30:
[...]
Ze zitten vooraf politiek te vissen en druk te zetten zodat ze op het moment van versturen van het verzoek zeker weten dat er een ja komt.

politiek slim.
vooraf lekker shaden op Duitsland is voor Polen ook een pre. (gezien de verhouding van de huidige poolse partij die de leiding heeft tov DE)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 14:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Alle volwassen mannen (18-60) die geboren zijn in UA mogen het land sinds 24 Feb 2022 niet verlaten. Maar ze zijn niet allemaal gemobiliseerd. Dat trekt je economie ook niet lang. Al heb ik wel het idee dat de Oekraïense vrouw wat meer geëmancipeerd is dan de Russische.

Even een snelle rekensom met de statistiek van Statista https://www.statista.com/...-population-by-age-group/

De groep 0-17 was ergens in 2022 (aldus Statista) 7,35 miljoen en de groep 60+ was 10,15 miljoen. De totale bevolking was 40,99 miljoen. Blijft over mannen en vrouwen tussen de 18 en 60 is zo'n 23,49 miljoen. Ongeveer de helft hiervan (11,75 miljoen) zal man zijn. Dat is wel een grove schatting, dat kan zomaar een paar honderd duizend verschillen. En er zijn nog meer factoren. Zo zitten er ook vrouwen in het leger van UA, zijn er ook mannen die wel weg mochten (bijv ivm zorgplicht bijv een alleenstaande ouder van kinderen), en er zullen ook mannen zijn onder de 18 en boven de 60 die vrijwillig zich wel
edit:
(voor de verduidelijking: militair)
in willen zetten voor hun land. Het moraal ligt immers hoog.

De rek is er bij UA nog lang niet uit maar als het 1:1 wordt tussen UA en RU dan leggen de Oekraïners het af. Gelukkig is dat niet zo. Al zal RU je dat maar wat graag willen laten doen geloven.

[ Voor 1% gewijzigd door Jerie op 23-01-2023 15:33 . Reden: zie edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:57:
[...]

7 a 800.000 momenteel.

Frans Osinga noemde het getal van ongeveer 1 miljoen gemobiliseerden in Oekraine gisteren.

https://www.bnr.nl/podcas...-door-zijn-ammunitie-heen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
celshof schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]
Dat PiS al jaren loopt te kloten richting Duitsland en de rest van de EU en dan opeens wel achter de schermen diplomatiek gaat doen, gaat er bij mij niet in.
Een ervaren diplomaat zei me ooit dat Polen tot de beste (en hardste) onderhandelaars ter wereld horen. Ik kan me heel goed voorstellen dat in naam der manipulatie van Duitsland (iets wat Polen sowieso graag proberen) dat alles uit de kast word getrokken, via elk kanaal dat ze kunnen aanboren.

Zie ook het eind van puntje 2: https://www.rvo.nl/onderw...bieden/polen/zakencultuur (jouw naiviteit is hun kans ;)).

[update] Ook leuk trouwens die even van Duitsland erbij te trekken :P
Heb geduld

Wees niet gehaast

[ Voor 21% gewijzigd door Brent op 23-01-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zoals al weer te verwachten was, trekt Duitsland zijn keutel al weer in |:(

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Politiek gezien heeft Polen/PiS veel meer aan een twijfelend, traag of zelfs weigerend Duitsland. Duitsland heeft ondertussen al meerdere keren aangegeven dat het zeer waarschijnlijk toestemming zal geven.
Dat PiS al jaren loopt te kloten richting Duitsland en de rest van de EU en dan opeens wel achter de schermen diplomatiek gaat doen, gaat er bij mij niet in.

Twijfel (vanuit Duitsland) zal zijn, omdat het ook afhangt van het specifieke verzoek. Neem bijvoorbeeld aan dat er ook afspraken moeten worden gemaakt van het land dat de tanks gaat ontvangen en hoe zij er mee om moeten gaan. Je kunt dus pas een fatsoenlijk antwoord sturen, als je de vraag kent.
Hoewel de Poolse edelen niet lang voor het ontstaan van SU regeerden in Oekraïne ging het er relatief vredelievend aan toe. Er is geen wrok of claim voor territoria. Er zijn legio Europese landen waar meer zeer en conflict zit wat dat betreft. Polen heeft enerzijds een eigenbelang in een zelfstandig Oekraïne, anderzijds is het gedeeld leed. Polen, Oekraïne, Litouwen, Belarus, Letland hebben stuk voor stuk geleden onder het juk van de Sovjet-Unie. Betreft allemaal bloodlands. En diverse minderheden lijden nog steeds onder het juk van de erfgenaam van de SU. Dat wisten we ook, dat wisten we toen de oorlog in Tsjetsjenië aan de gang was. We wisten het ook toen de oorlog in Georgië aan de gang was. We wisten het ook mbt Transnistrië. Maar we grepen niet in omdat je bij internationale politiek je gevechten moet kiezen. En helaas voor ze, liggen ze geografisch niet gunstig voor ons, hadden en hebben ze ons weinig te bieden, en hadden we onze handen vol met onze vrienden in Afghanistan en Irak. Daarnaast leren Afghanistan en Irak ons dat een cultuur die je wilt democratiseren/bevrijden culturele
edit:
verduidelijking: voldoende
raakvlakken met die van jou moet hebben. Dat is in Oekraïne het geval. Dat land is verwesterd.

Qua leed onder SU: Tsjechië en Slowakije idem, en Hongarije ook. Daarom zo opmerkelijk de houding van de Hongaren.

En PiS heeft bij moeten draaien mbt hun getrap jegens Duitsland en EU. Bijv de kwestie mbt de rechters.

Ik zal niet ontkennen dat er een politiek spelletje wordt gespeeld. Politiek is een spelletje... met heel vervelende regels. Maar om dit nou puur af te doen als enkel goedkoop scoren jegens Duitsland? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dan ga je m.i. volledig voorbij aan bovenstaande, de culturele roots van beide landen die door geschiedenis is verweven, en de gezamenlijke vijand die ze hebben gekend. De Polen zijn begaan met hun buren. Althans, die buren wel. Polen en Duitsland zijn water en vuur, dat zeer ligt diep. Wat gezien de geschiedenis niet geheel onlogisch is. Polen is immers van twee kanten aangevallen en gezuiverd: door de Nazi's en door de Sovjets. Voor WOII was het Pools-Litouwse rijk behoorlijk machtig, maar vechten aan twee fronten met twee wereldmachten was teveel gevraagd.

offtopic:
Iron Harvest is trouwens een leuke RTS die zich afspeelt in een alternatief universum waar het Poolse rijk het in een steampunk wereld (met mechs ed) opneemt tegen de andere twee. Speelt zich af in een fictieve wereld rond 1920. Ook heb ik het idee dat veel folklore zoals bijvoorbeeld zombie-achtige wezens [in bijv The Witcher] oorsprong vindt in bijvoorbeeld de Holodomor. Al geef ik toe dat ik daar geen bewijs voor heb vind ik de gelijkenissen treffend.

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 23-01-2023 15:35 . Reden: zie edit ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
bloody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:22:
[Twitter]
Had ik het goed gegokt dat Baerback voor haar beurt praatte.

Scholz moet even met Rutte bellen. Die weet alles van geitepaadjes en inlegvelletjes. Wat een gepruts is het toch weer. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Scholz moet even met Rutte bellen. Die weet alles van geitepaadjes en inlegvelletjes. Wat een gepruts is het toch weer. :(
De trainingen zijn gestart en zolang die niet afgerond zijn hebben die tanks ook geen nut. Uiteindelijk worden die tanks echt wel gestuurd.

En Rutte, die is allang vergeten waar het over gaat..... ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bloody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:58:
Ik vind dit altijd bijzonder, een geheime meeting die toch weer niet zo geheim is.
Achteraf hoeft het misschien niet meer geheim te blijven, en de locatie of plaats kan bijvoorbeeld onderdeel zijn van het geheim. Geheim zelf zegt weinig, tenzij het absoluut wordt bedoeld. Maar bijna niets is absoluut geheim. Er is altijd een need to know basis, classificaties. En hoe meer mensen het weten, hoe sneller het lekt.

Wat betreft wapenleverancies blijft het me verbazen dat dat allemaal zo openlijk plaats moet vinden. Ik zou dat zelf niet doen (tenzij ...). Je kunt het beter heimelijk houden om het zo lang mogelijk onder de radar te houden. Dan maak je je vijand niet wijzer dan-ie is. Maar misschien is dat ook deels wel gaande, bijvoorbeeld trainingen van.. ehh.. 'bepaalde' type voertuigen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Voor WOII was het Pools-Litouwse rijk behoorlijk machtig, maar vechten aan twee fronten met twee wereldmachten was teveel gevraagd.
Eh... het Wikipedia: Pools-Litouwse Gemenebest eindigde in 1795. Die twee wereldoorlogen hadden daar niet zoveel mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Dat zal wel een heel 'fijne' sfeer binnen die coalitie geven, wat een amateuristisch gedoe zeg :D

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 23:20
Dat Duitsland dat akkoord moet geven snapt iedereen wel, alleen die minister van binnenlandse zaken doet het wel erg ongelukkig allemaal. Dat die Baerbeck voor haar beurt sprak kun je Scholz natuurlijk niet kwalijk nemen :X.

Gok dat mevr. Baerbeck ook wel eventjes uitleg mag komen geven _O-.

[ Voor 15% gewijzigd door De_Bastaard op 23-01-2023 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
bloody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Dat zal wel een heel 'fijne' sfeer binnen die coalitie geven, wat een amateuristisch gedoe zeg :D
Ze hebben gewoon weer een loopgraaf gevonden om zich in terug te trekken. Dit keer de federal security council. Ik kon er niks over vinden wat dat nu is en wie erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
De_Bastaard schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:49:
Dat Duitsland dat akkoord moet geven snapt iedereen wel, alleen die minister van binnenlandse zaken doet het wel erg ongelukkig allemaal. Dat die Baerbeck voor haar beurt sprak kun je Scholz natuurlijk niet kwalijk nemen :X.

Gok dat mevr. Baerbeck ook wel eventjes uitleg mag komen geven _O-.
Minister van Buitenlandse Zaken.
Zij zit trouwens ook in dezelfde veiligheidsraad die hierover formeel beslist.

Er wordt hier ook een PR spel gespeeld door de Polen. Zij hebben nochtans geen aanvraag voor wapenexport gedaan bij de Duitse regering.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Zeus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
[...]
Zij hebben nochtans geen aanvraag voor wapenexport gedaan bij de Duitse regering.
Zolang je geen verzoek doet kan het antwoord ook niet nee zijn. Dus ze prikken de beer wakker. Dan moet Duitsland ineens gaan bedenken hoe ze in de wedstrijd staan en als dat positief is komt het verzoek vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Ze hebben gewoon weer een loopgraaf gevonden om zich in terug te trekken. Dit keer de federal security council. Ik kon er niks over vinden wat dat nu is en wie erin zit.
Wikipedia: Bundessicherheitsrat – Wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Eh... het Wikipedia: Pools-Litouwse Gemenebest eindigde in 1795. Die twee wereldoorlogen hadden daar niet zoveel mee te maken.
Klopt ik haalde Pools-Litouwse Gemenbest en de Tweede Poolse Republiek door elkaar. Maar het had wel degelijk te maken met de twee primaire mogendheden waar ze de pik op hebben (DE en RU). Want daar hebben ze in de tussentijd conflict mee gehad, met als hoogtepunt wel degelijk iets dat te maken heeft met WOII: het Molotov-Ribbentrop pact.

Mijn opa en oma hadden zoals wel meer mensen van hun generatie een hekel aan Duitsers. Geheel begrijpelijk gezien hetgeen ze mee hebben gemaakt in WOII. En dat Polen over het algemeen een hekel hebben aan Duitsers of Russen is geschiedkundig eenvoudig te verklaren. Dat oude zeer, dat bestaat niet tussen UA en PL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Dank! Er zitten dus 2 Grünen in, 2 van de FPD en 5 van de SPD. De Groenen zijn voor, de FPD ook. 5 tegen 4, dus de uitkomst is bekend. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Overgelopen Wagner-lid aangehouden door Noorse politie

Bron: NOS liveblog
Een ex-commandant van het beruchte Russische huurlingenleger de Wagner Group, Andrej Medvedev, is aangehouden in Noorwegen. De politie zegt hem gearresteerd te hebben op grond van de migratiewet: hij wordt ervan verdacht illegaal de Noorse grens te zijn overgestoken. De Noorse krant VG schrijft dat hij niet als straf wordt vastgehouden, maar als een veiligheidsmaatregel.
Eerder deze maand vluchtte Medvedev naar Noorwegen. Daar vroeg hij politiek asiel aan en hij zei te willen getuigen tegen de Wagner-organisatie. De Noorse opsporingsdienst meldt dat hij nu inderdaad de status van getuige heeft.
We hebben een Russische (kroon)getuige van oorlogsmisdaden *O* fantastisch nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:22:
We hebben een Russische (kroon)getuige van oorlogsmisdaden *O* fantastisch nieuws!
Hij gaat waarschijnlijk gewoon terug:
Gevluchte ex-commandant Wagner-groep wordt waarschijnlijk teruggestuurd naar Rusland’

Een ex-commandant van de Russische Wagner-groep wordt waarschijnlijk teruggestuurd naar Rusland. De 26-jarige Andrej Medvedev vroeg op 13 januari asiel aan in Noorwegen. Die aanvraag is volgens de Russische mensenrechtenorganisatie Gulagu.net geweigerd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:25:
[...]

[...]
Dus die komt de man met de hamer straks ook tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

[...]
De Noorse opsporingsdienst tegenover de uitspraken van een Russische mensenrechtenorganisatie. Ik vraag mij af wie betrouwbaarder is qua uitspraken....maar niet echt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
bloody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Kan iemand https://www.rvo.nl/onderw...en/duitsland/zakencultuur naar ze doorsturen? Ik zie dat de Duitsers zelf m ook wel kunnen gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

[...]
Dat was toch al vorige week?

Wilde eigenlijk quoten op @Jerie

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 23-01-2023 16:37 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
downtime schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Dus die komt de man met de hamer straks ook tegen?
Waarschijnlijk gaat er een berichtje naar Rusland. Asiel voor deze persoon is geweigerd. Op (insert datum en tijd) zal deze persoon bij grensovergang xyz het land uit worden gezet.

De Russen zullen hem vast even willen spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[...]
Nee hoor.

Je hebt ook gezien dat de titel bij ad.nl tussen aanhalingstekens staat, toch?

FTA (NOS artikel):
Volgens een Russische mensenrechtenorganisatie heeft Medvedev te horen gekregen dat hij mogelijk het land uit wordt gezet, maar zijn Noorse advocaat is niet bang voor uitzetting. "Daarop loopt hij nul risico", zegt hij tegen persbureau Reuters.
Wie heeft er meer verstand van het Noorse recht, denk je? De Noorse advocaat van de verdachte of een Russische mensenrechtenorganisatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pjot1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Dat was toch al vorige week?

Wilde eigenlijk quoten op @Jerie
Dat hij de grens over ging wel. Dat hij was opgepakt voor z'n eigen veiligheid en dat hij officieel een getuige is, is vziw nieuws. Heel goed nieuws, zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:15:
[...]

[...]

je hebt helemaal gelijk, maar zoals ik lees staat er in jouw post dat ze 'helden' zijn omdat ze steeds verkassen vandaar mijn opmerking.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
maar je gaat mij niet vertellen dat dit niet in Europa kan.
Het laatste statement van de VS was toch echt dat logistiek en onderhoud een te groot probleem was om Abrams te sturen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Zolang je geen verzoek doet kan het antwoord ook niet nee zijn. Dus ze prikken de beer wakker. Dan moet Duitsland ineens gaan bedenken hoe ze in de wedstrijd staan en als dat positief is komt het verzoek vanzelf.
Wellicht begint Polen een speciale militaire operatie in Oekraïne, waarbij ze vol de aanval inzetten met alleen hun 200 Leo2a4pl, ieders bemand met 1 bestuurder die zich net na het overschrijden van de grens bij het dichtstbijzijnde treinstation dan ineens erg angstig geworden bedenken, hun voertuigen massaal achterlaten en in een 20 tal busjes (type VW Transporter T4) dat de aanval ook had geopend zich terugtrekken tot over de eigen grens waarna de Poolse regering de SMO tot een succes verklaart en deze afbreekt. Ja, kleine materiële verliezen geleden, maar het doel is bereikt. Dat zal Oekraïne leren.

Duitsland erg geschokt door de verliezen, maar ieder land heeft het recht oorlog te voeren met de door hen aangeschaft en klaarblijkelijk maar matig functionerende tanks.

[ Voor 3% gewijzigd door pro_6or op 23-01-2023 17:13 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Het laatste statement van de VS was toch echt dat logistiek en onderhoud een te groot probleem was om Abrams te sturen.
Ik zag ergens een bericht op Twitter met die strekking. Maar ik geloof niet dat de Amerikanen daar officieel iets over gezegd hebben. Ik heb daar ook m'n twijfels over. Er staan honderden Abrams in Europa opgeslagen, voor het geval er een crisis uitbreekt, en dan zou er in oorlogstijd geen onderhoud aan die dingen gedaan kunnen worden? Dat lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Nee hoor.

Je hebt ook gezien dat de titel bij ad.nl tussen aanhalingstekens staat, toch?

FTA (NOS artikel):

[...]

Wie heeft er meer verstand van het Noorse recht, denk je? De Noorse advocaat van de verdachte of een Russische mensenrechtenorganisatie?
Lidstaten van het EVRM (w.o. Noorwegen) mogen iemand niet martelen (duh), maar ook niet terugsturen wanneer er daardoor een reëel risico op marteling ontstaat. Medvedev's advocaat ziet, vermoed ik, meer dan genoeg mogelijkheden om dat aan te tonen.
N.B.: dat betekent niet automatisch dat hij asiel krijgt, alleen dat hij niet mag worden teruggezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
downtime schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Ik zag ergens een bericht op Twitter met die strekking. Maar ik geloof niet dat de Amerikanen daar officieel iets over gezegd hebben. Ik heb daar ook m'n twijfels over. Er staan honderden Abrams in Europa opgeslagen, voor het geval er een crisis uitbreekt, en dan zou er in oorlogstijd geen onderhoud aan die dingen gedaan kunnen worden? Dat lijkt me sterk.
Normaal gesproken gaan zulke tanks gepaard met een hele logistieke operatie eromheen. Wij zijn ingericht op zo'n organisatie, voor Oekraine zou die bovenop hun al lastige logistiek komen. Ik verwacht dan ook niet dat het onmogelijk is om het op te zetten, maar wel dat het niet makkelijk voor UA is om te doen. Daarmee is het een onlogische tank om grootschalig in te zetten. Een Leopard heeft dat probleem veel minder.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:22:
[Twitter]
Mja, dat krijg je als je elk willekeurig persoon ergens uit de regering bij een uitspraak bombardeert tot "Duitsland zegt" ;)
Currently, he said, the issue concerns "a further qualitative step" and "it will not be a matter of a few months." There are arguments "for" and there are arguments for continuing the discussion, the spokesman said. He called for not "simplifying" this discussion to make it look like everyone is in favor of supplying Leopard tanks to Ukraine and only Germany is against this.
https://www.ukrinform.net...ne-govt-spokesperson.html

[ Voor 40% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 17:52 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Normaal gesproken gaan zulke tanks gepaard met een hele logistieke operatie eromheen. Wij zijn ingericht op zo'n organisatie, voor Oekraine zou die bovenop hun al lastige logistiek komen. Ik verwacht dan ook niet dat het onmogelijk is om het op te zetten, maar wel dat het niet makkelijk voor UA is om te doen.
Niet echt. De Pzh 2000 wordt ook niet in Oekraine onderhouden maar in Litouwen. Als de Amerikanen in staat zijn om onderhoud van hun eigen Abrams in Europa te doen, wat ik verwacht omdat ze hier honderden Abrams in opslag hebben, dan moeten ze dat ook voor Oekraine kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Lidstaten van het EVRM (w.o. Noorwegen) mogen iemand niet martelen (duh), maar ook niet terugsturen wanneer er daardoor een reëel risico op marteling ontstaat. Medvedev's advocaat ziet, vermoed ik, meer dan genoeg mogelijkheden om dat aan te tonen.
N.B.: dat betekent niet automatisch dat hij asiel krijgt, alleen dat hij niet mag worden teruggezonden.
Dank. Ik denk dat we ook niet meer kunnen vertrouwen dat zo'n Russische mensenrechtenorganisatie nog onpartijdig en veilig kan werken. Ik heb een korte docu over zo'n organisatie gezien, men hielp mensen te vluchten en de laatste advocaat (mannelijk) zei te willen blijven, mensen helpen. Ipv zelf vluchten. Dat is te prijzen maar je kunt er m.i. niet van op aan dat hij in vrijheid kan communiceren.

Misschien zijn er nog andere gronden:
Bewijsmateriaal

Volgens zijn advocaat verliet Medvedev de Wagner-groep nadat hij getuige was geweest van oorlogsmisdaden en een groot aantal mensenrechtenschendingen in Oekraïne. Ook zag hij hoe overlopers door de veiligheidsdienst van de paramilitaire organisatie werden geëxecuteerd. Bij zijn vertrek zou de Rus bewijsmateriaal hebben meegenomen.
(Uit AD artikel)

edit:
Ah, @hoevenpe AD heefr het artikel inmiddels aangepast. O.a. andere headline en een addendum

Hij is dus (oog)getuige, heeft daarnaast ook bewijsmateriaal. Die twee vullen elkaar aan. Deze man moet uiteindelijk naar ICJ in Den Haag. Al kan men hem wellicht ook in Noorwegen interviewen?

Hij zal trouwens waarschijnlijk rest van z'n leven moeten vrezen. Tenzij de Rusland met FSB instort oid.

Wat ik dan weer niet snap is het conflict over zijn behandeling. Noorse gevangenissen staan toch juist bekend om de milde behandeling? Of had hij een hotel verwacht? Hij zal hoe dan ook eerst uitvoerig moeten worden gescreend. Al weten we niet in hoeverre dat al plaats heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:51:
[...]

Mja, dat krijg je als je elk willekeurig persoon ergens uit de regering bij een uitspraak bombardeert tot "Duitsland zegt" ;)

[...]

https://www.ukrinform.net...ne-govt-spokesperson.html
Duitsland gaat het gewoon “overwegen” totdat het niet meer nodig is, maken ze Rusland ook niet boos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dr.lowtune schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:33:
[...]
Duitsland gaat het gewoon “overwegen” totdat het niet meer nodig is, maken ze Rusland ook niet boos.
Daar ga je meteen weer. ;)
‘German government spokesperson Steffen Hebestreit’ heeft dit gezegd. Niet Duitsland.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:04
dr.lowtune schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:33:
[...]
De beweging is onderhand van 'Nee, nou, indien...' naar 'Ja, maar.. als..'.

Even ongeneerd Duitse kwaliteitskrant FAZ/Frankfurter Algemeine Zeitung door Google Translate getrokken, voor een vinger aan de pols:
It sounds defensive, as leading Social Democrats have been insisting for the past few days that there are "no red lines" in supporting Ukraine in its fight against Russia. This phrase keeps coming up when asked about the delivery of Leopard main battle tanks to Kyiv. Around Monday afternoon, when the SPD chairman Lars Klingbeil spoke after a meeting of the presidium in the Willy-Brandt-Haus. There is no decision for a no, added Klingbeil.

Combined with the remark that the Federal Chancellor bears the responsibility and must have the time he needs to coordinate with the partners, this sounds like a request to be patient a little longer until a decision is made.
The open question is whether the Americans will deliver Abrams tanks after all or will they find another solution with which they can send out an equivalent signal. During the Ramstein conference last Friday, everyone involved was obviously not ready to solve this problem. Nevertheless, the Federal Government is convinced that there will be an agreement "in the next few days".

A delivery of the most powerful German tank in a war zone would be the most extreme expression of a fundamentally changed foreign policy of the SPD. The party summarized their realignment in a paper that Klingbeil presented on Monday. In the text of the international commission, it is said several times that "one's own strength" is the prerequisite for peace and freedom.

It is also conceded that “revisionist and imperialist Russia” counts large parts of Eastern Europe within its sphere of influence. "Putin has never recognized the territorial integrity and political sovereignty of many Eastern European states," the Social Democrats have now stated. The societies of Eastern and Central Europe had "experienced growing aggression and threats from an expansionist Russia for two decades".
Hier wordt dus gesteld, dat Duitsland meent dat het 'vrijgegeven van de Leopard 2', als zo'n grote stap wordt ervaren, dat ze graag de Amerikanen een zelfde vergelijkbare bijdrage zien leveren, op het gebied van 'het kunnen doen kantelen van de verhoudingen /creëeren van ruimte voor momentum'.

https://m-faz-net.transla...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

(Entschuldigung. Mein Deutsch ist schrecklich.
Iets met 'Fälle', 'Hans Willumeit' en 'Schwere wörter')

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
downtime schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:22:
[...]

geen officieel statement, maar wel comments van hoog uit de boom
But both Defense Secretary Lloyd Austin and Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Mark Milley have recommended against sending M1 Abrams tanks to Ukraine, the three U.S. officials said.

Milley and Austin have cited how long it takes to train personnel to operate the tanks and how difficult the tanks are to maintain. They also have argued they are not the right vehicles for the fight in Ukraine right now, according to the officials.
off topic, voor hoeveel eenheden staan er dan pantser andere voertuigen en voorraden klaar in Europa?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:43:
[...]

Als ik Zweden was geweest was deze extremist nu opgepakt en zat hij morgen op het vliegtuig naar Ankara. As a goodwill guesture :P . Hij wist dondersgoed wat hij aan het doen was en wat hij provoceerde.
Ja maar itt bijvoorbeeld een Rusland hebben wij in het westen wel een rechtstaat zonder zulk soort willekeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
ik geef je helemaal gelijk, vind het ook de mooiste optie. Maar dan wordt hij in Turkye zonder een eerlijke rechtszaak in de gevangenis gedumpt voor iets wat in Zweden niet strafbaar is. Kan ook niet helemaal de bedoeling zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 23-01-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Dank. Ik denk dat we ook niet meer kunnen vertrouwen dat zo'n Russische mensenrechtenorganisatie nog onpartijdig en veilig kan werken. Ik heb een korte docu over zo'n organisatie gezien, men hielp mensen te vluchten en de laatste advocaat (mannelijk) zei te willen blijven, mensen helpen. Ipv zelf vluchten. Dat is te prijzen maar je kunt er m.i. niet van op aan dat hij in vrijheid kan communiceren.

Misschien zijn er nog andere gronden:

[...]
(Uit AD artikel)

Hij is dus (oog)getuige, heeft daarnaast ook bewijsmateriaal. Die twee vullen elkaar aan. Deze man moet uiteindelijk naar ICJ in Den Haag. Al kan men hem wellicht ook in Noorwegen interviewen?

Hij zal trouwens waarschijnlijk rest van z'n leven moeten vrezen. Tenzij de Rusland met FSB instort oid.

Wat ik dan weer niet snap is het conflict over zijn behandeling. Noorse gevangenissen staan toch juist bekend om de milde behandeling? Of had hij een hotel verwacht? Hij zal hoe dan ook eerst uitvoerig moeten worden gescreend. Al weten we niet in hoeverre dat al plaats heeft gevonden.
Ik gok eigenlijk eerder dat er sprake is van een misverstand.
Er is een stevige kans dat deze vluchteling niet alleen ooggetuige van oorlogsmisdaden was, maar ook medepleger was.
Dat is in veel landen een reden om geen asielstatus toe te kennen. Maar, zoals gezegd, daarmee mag zo iemand nog niet worden teruggestuurd naar het land van herkomst.
Denk, als archetype aan "de beul van het vorige regime". Die krijgt wat in Nederland een 1f status heet, kan een verblijfsstatus op z'n buik schrijven en wordt de facto gedwongen in de illegaliteit te leven, maar wordt niet teruggestuurd.
Ook in Noorwegen zullen dit soort casussen zo af en toe aan de grens staan, dus die zullen vergelijkbare regelingen hebben.

En bedenk je nu wat er van bovenstaand, na de 140 tekens en google translate ruisfilters precies is aangekomen bij die mensenrechtenNGO.

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 23-01-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Ja maar itt bijvoorbeeld een Rusland hebben wij in het westen wel een rechtstaat zonder zulk soort willekeur.
En dat is precies wat dit soort mensen weet en gebruikt :X .

Ik ga je vertellen, het was nog een politicus ook nog : https://www.euronews.com/...ns-the-qoran-in-stockholm

Nog wat betere info : https://www.news18.com/ne...ludan-turkey-6888505.html

Als je dan de foto ziet snap je waarom Turkije boos is. Zweden geeft de extremisten veel te veel ruimte. Ik denk dat als Wilders hier voor de Turkse ambassade een Koran in de fik steekt het land ook te klein zou zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door asing op 23-01-2023 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 23:20
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Ik ga je vertellen, het was nog een politicus ook nog : https://www.euronews.com/...ns-the-qoran-in-stockholm

Als je dan de foto ziet snap je waarom Turkije boos is.
Ja lekker, religie onderdeel maken van een wereldwijd conflict. Mag hopen dat de navo hier wel wat van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Nog wat betere info : https://www.news18.com/ne...ludan-turkey-6888505.html

Als je dan de foto ziet snap je waarom Turkije boos is. Zweden geeft de extremisten veel te veel ruimte. Ik denk dat als Wilders hier voor de Turkse ambassade een Koran in de fik steekt het land ook te klein zou zijn.
Deense politicus met ook een Zweeds paspoort:
Rasmus Paludan, leader of Danish far-right political party Hard Line. Paludan, who also has Swedish citizenship, has held a number of demonstrations in the past where he has burned the Quran
Extreem rechts is klein, maar heeft wel een grote impact.

Pagina: 1 ... 24 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid