Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste
Acties:
  • 505.132 views

Onderwerpen

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Auredium schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:02:

Bekeken vanuit Oekraine idd. [knip]
Ok, waar zijn we nu met betrekking tot deze uitspraak van je:
Het is in die zin ook dwaas om met het vingertje omhoog te zwaaien en te zeggen " Maar Rusland kan winnen door grote nummers mensen op te offeren." Nee, Rusland kan niet winnen door grote nummers mensen op te offeren, ze verliezer er uiteindelijk door en maken hun graf dieper.
Zo dwaas is het niet om te zeggen dat dit een krachtig wapen is wat Oekraïne nu een enorm probleem geeft. Mij lijkt het niet tot een totale overwinning te leiden maar misschien is dat het plan ook niet.

Eigenlijk weet geen mens waar dit toe gaat leiden behalve tot veel meer ellende.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:44

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ok, waar zijn we nu met betrekking tot deze uitspraak van je:

[...]

Zo dwaas is het niet om te zeggen dat dit een krachtig wapen is wat Oekraïne nu een enorm probleem geeft. Mij lijkt het niet tot een totale overwinning te leiden maar misschien is dat het plan ook niet.

Eigenlijk weet geen mens waar dit toe gaat leiden behalve tot veel meer ellende.
Wederom, je kijkt vanuit Oekrains standpunt, doe eens niet. Ik begrijp dat je het lijden van Oekraine erg vind (en dat is het ook) maar dat is helaas niet belangrijk en ook niet wat onze leiders denken (ongeacht de mooie woordjes).
Persoonlijk hoop ik dat Rusland nog veel, veel meer soldaten doet ronselen en inzetten. Hun goedkope trots en achterhaalde denken van begin 20ste eeuw worden daardoor hun ondergang. Oekraine betaald de prijs in bloed ja, en dat is erg maar wij krijgen voor een koopje een Rusland dat zeker een halve eeuw geen grote rol meer zal spelen.

[ Voor 55% gewijzigd door Auredium op 21-01-2023 16:22 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

US intel match nog steeds aardig (goed) met de UA provided getallen.

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 21-01-2023 16:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:26:
[Embed]
US intel match nog steeds aardig (goed) met de UA provided getallen.
200-250k gaat een psychologische grens worden, dan betreden ze aantallen die - demografisch gezien - gemiddelde landen zijn verloren in de tweede wereldoorlog. En dat in ongeveer een jaar tijd.

En daar gaan we wel komen overigens, de desinformatie over Solodar is daar (historisch gezien) een indicator van: dit is voorlopig de gekozen strategie.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:40

Spotmatic

Ken sent me

Ik mis een beetje de dagelijkse component in dit topic. Vandaag erg veel posts over geschiedenis en (de effectiviteit van) wapensystemen en vliegtuigen. Kan dat wat minder? Dit topic zou over de actualiteit moeten gaan. Het kan zijn dat er niets te melden valt maar het vervalt nu in slowchat.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 11:10
Spotmatic schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:22:
Ik mis een beetje de dagelijkse component in dit topic. Vandaag erg veel posts over geschiedenis en (de effectiviteit van) wapensystemen en vliegtuigen. Kan dat wat minder? Dit topic zou over de actualiteit moeten gaan. Het kan zijn dat er niets te melden valt maar het vervalt nu in slowchat.
Ik zou een melding maken bij de mods. Dat is meestal wat handiger/effectiever.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-11 12:11

bloody

0.000 KB!!

Oef dit is echt niet best hoor... :F
Hopelijk pikken de Duitse media dit goed op en wordt het een schandaal van jewelste!

nope

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04
bloody schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:18:
Hopelijk pikken de Duitse media dit goed op en wordt het een schandaal van jewelste!

[Twitter]
If true:
Die inventarisatie was al een lachertje, alsof ze niet weten hoeveel tanks er staan. Lijkt een beetje Russisch voorraadbeheer.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bloody schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:18:

[Twitter]
Andere invalshoek: mogelijk is de verhouding operationeel inzetbaar en 'goed voor onderdelen' niet zo best. Er is tenslotte ook behoorlijk bezuinigd.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Tens
nst6ldr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:29:
[...]

Andere invalshoek: mogelijk is de verhouding operationeel inzetbaar en 'goed voor onderdelen' niet zo best. Er is tenslotte ook behoorlijk bezuinigd.
Mogelijk, maar dan nog, als ze die inventarisatie nog niet gedaan hebben zijn ze nooit van plan geweest om er zelfs maar over na te denken om tanks te sturen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 12:58

pro_6or

amateur_60r

Volgens mij nog niet voorbij zien komen, Russische propagandiste krijgt kogel in de knie. Dit is ook iets wat me zo tegen staat aan dictaturen. De talentloze meelopers (die presentatrice en panelleden van die dagelijkse Russische show 🤮 bijvoorbeeld) die ineens een kans zien “carrière” te maken zonder iets te kunnen en zonder risico.

[Twitter: https://twitter.com/walter_report/status/1616854846187143170?s=61&t=78Qd_aLXUwnCJ4kdrf05fQ]

Wargonzo achterna.

een treffende spreuk

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nst6ldr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:34:
[...]

200-250k gaat een psychologische grens worden, dan betreden ze aantallen die - demografisch gezien - gemiddelde landen zijn verloren in de tweede wereldoorlog. En dat in ongeveer een jaar tijd.

En daar gaan we wel komen overigens, de desinformatie over Solodar is daar (historisch gezien) een indicator van: dit is voorlopig de gekozen strategie.
Voor wie zou dat precies een psychologische grens moeten zijn? Het volk lijkt niet bijster goed geïnformeerd te zijn of de berichtgeving niet te geloven.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Italiaanse pzh’s gespot:

Sea kings ook btw:

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 21-01-2023 19:52 ]

PSN

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:34
MikeyMan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Voor wie zou dat precies een psychologische grens moeten zijn? Het volk lijkt niet bijster goed geïnformeerd te zijn of de berichtgeving niet te geloven.
Op een gegeven moment merk je het wel dat alle jonge mannen in je dorp zijn verdwenen, en ga je toch vragen stellen.

Verder zijn ze in de grotere steden iets meer geïnformeerd, zie de bossen bloemen voor dnipro laatst

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dakka schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Op een gegeven moment merk je het wel dat alle jonge mannen in je dorp zijn verdwenen, en ga je toch vragen stellen.
Ok... Aan wie ga je dan vragen stellen? Worden die vragen serieus genomen? Volgens mij hebben we het vooral over achterstandsgebieden waar met harde hand geregeerd wordt.
Verder zijn ze in de grotere steden iets meer geïnformeerd, zie de bossen bloemen voor dnipro laatst
Ja en daar worden dan weer weinig mensen gerecruteerd.

Misschien ben ik cynisch, maar als dit een probleem zou worden, was dat het m.i. al bij kruisje 20.000 geweest.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Moldavië ruikt bloed:

Dag Russische invloedsfeer you will be missed ;w /s

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jerie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:55:
Moldavië ruikt bloed:

[Twitter]

Dag Russische invloedsfeer you will be missed ;w /s
Iets met de huid verkopen voordat de beer geschoten is...

• Jerie
  • Niet online
Kadyrov, Prigozhin slam prohibition on Russian soldiers' beards

Baard hoort natuurlijk bij de patriarchie :)

Ik moet zeggen dat ik hygiëne (ivm gezondheid) belangrijker vind dan religieuze vrijheid maar ik snap ook dat Kadyrov hier problemen mee heeft.

U.S. officials advise Ukraine to wait on offensive, official says

VS adviseert te wachten tot laatste package is gearriveerd. Dit publieke statement haalt hopelijk wat druk van de ketel.

Pro-Ukrainian activists in Serbia file criminal complaint against Wagner group

Kan me niet voorstellen dat veel Serven erin trappen omdat ze de RU propaganda niet voorgeschoteld krijgen. Servië zal best deels pro-Rusland zijn, meedoen is een tweede. Wagner ontkent maar dat is wat mij betreft betekenisloos.

Laat wat mij betreft zien hoe desperate ze zijn. Wel lachen dat de Serven dan maar per trein ofzo naar Rusland zouden moeten gaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:37
Jerie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:11:
Laat wat mij betreft zien hoe desperate ze zijn.
Dit gaat over Wagner, vermoed dat de Russische regering gezien de onderlinge machtsstrijd minder kanonnenvoer levert.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Iets met de huid verkopen voordat de beer geschoten is...
Het is niet echt een geheim dat Moldavië de Russen daar weg wil hebben en als je de analyses bekijkt van de gaps van het Russische rijk dan zit Moldavië op goud (en zou Rusland ook volledig Oekraïne en de Baltische staten willen hebben).

Dat ze dit publiekelijk durven te zeggen houdt in dat ze (met hun flutleger) niet bang meer zijn. Je ziet sinds dit conflict andere landen zoals Kazakhstan maar ook Belarus ook de rug rechter houden. Het is een teken aan de wand van het einde van de Russische hegemonie en invloedssfeer.

Verwijderd

Kadyrov, Prigozhin slam prohibition on Russian soldiers' beards

Baard hoort natuurlijk bij de patriarchie :)

Ik moet zeggen dat ik hygiëne (ivm gezondheid) belangrijker vind dan religieuze vrijheid maar ik snap ook dat Kadyrov hier problemen mee heeft.
westerse special forces mogen ook gewoon een baard dagen (buiten 'home camps').
Hygiene is ook voor hen een dingetje, los van hun duidelijke taak in het veld.

De baard is/was verboden vanwege het moeten kunnen dragen van gasmakers etc.

https://special-ops.org/m...de%20their%20home%20camps.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:24

Garyu

WW

U.S. officials advise Ukraine to wait on offensive, official says

VS adviseert te wachten tot laatste package is gearriveerd. Dit publieke statement haalt hopelijk wat druk van de ketel.
Dit kan net zo goed "valse veiligheid" zijn natuurlijk en achter de schermen heet het "go go GO!".
Als dit in de media komt heb je geen idee van de omgekeerde omgekeerde omgekeerde psychologie die achter zulke berichten zit.
M.a.w., ik zou er niet te veel waarde aan hechten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Deze Oekraïense militair vind zijn huidige tank maar stom :+

Oekraïens leger wil nieuw materieel: 'Deze tank is stom'

March of the Eagles

• pro_6or
  • Laatst online: 11-11 12:58

pro_6or

amateur_60r

>:) hij heeft natuurlijk wel een goed punt, dit zijn zeer ervaren en dappere crews, 1 rpg7 en het is voorbij. Terwijl ze ondertussen in tanks hadden kunnen zitten waar dat iig geen groot probleem meer is.

een treffende spreuk

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Vanavond zijn veel posts over de nog steeds hypothetische inzet van F16's verplaatst naar Wapens en wapensystemen.

Laat ik even eerlijk zijn. Ook aan dat topic voegt veel van deze discussie weinig toe. Door de reacties heen ploegend kreeg ik een associatie met het verhaal over de Toren van Babylon, waarin niemand elkaar begreep of wilde begrijpen. Even wat aspecten die mij opvielen waarom ik denk dat die discussie beter kon:
  • Broninformatie schitterde van afwezigheid, we moeten dus blind gaan op de ervaring van de posters.
  • Korte schetsmatige reacties van enkele regels die absoluut onvoldoende zijn om de stellingen te dragen die ze desondanks deden.
  • Andere reacties interpreteerden de stellingen en kwamen met een eigen uitleg. Hierdoor wandelt het onderwerp inhoudelijk alle kanten op. Ook deze reacties waren kort waardoor het verder verkeerd interpreteren op de loer ligt
  • De discussie ging uiteindelijk meer over wie wat heeft gezegd. Het waarheidsgehalte van de stellingen zelf kwam hierbij op de achtergrond.
Zo moeten we het toch niet willen doen?
  • Als je iets stelt, vraag je zelf af waarom je dat zo kan stellen en welke bronnen je stelling onderbouwen en bouw daar je post mee op. Geef jezelf ook de rust om dit goed te doen, ook als je heel graag wilt reageren.
  • En voor anderen die willen reageren op iemand die ergens stelling over neemt, hou je op de vlakte en volsta met het vragen om broninformatie ter onderbouwing. Zonder dergelijke broninformatie moet je jezelf niet laten verleiden tot een discussie. Want zo'n discussie staat op drijfzand. Hoe graag je ook bovenop die andere reactie wilt springen doe je het niet, want je weet beter en je houd je reactie voor jezelf.
  • Heb je geen militaire opleiding, ervaring of achtergrond wees terughoudend met uitspraken, de specsheet van een wapen zegt weinig over de tactische impact ervan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:53
Pro-Ukrainian activists in Serbia file criminal complaint against Wagner group

Kan me niet voorstellen dat veel Serven erin trappen omdat ze de RU propaganda niet voorgeschoteld krijgen. Servië zal best deels pro-Rusland zijn, meedoen is een tweede. Wagner ontkent maar dat is wat mij betreft betekenisloos.

Laat wat mij betreft zien hoe desperate ze zijn. Wel lachen dat de Serven dan maar per trein ofzo naar Rusland zouden moeten gaan.
Denk dat ze er ook minder snel in mee gaan, omdat er blijkbaar een wet in Servië is die Serviers verbied om mee te vechten in geweldsincidenten buiten de landsgrenzen.
It is illegal for Serbians to take part in conflicts abroad.
The number of Serbian recruits involved does not appear be significant. Some did fight alongside Russian forces in Ukraine in 2014, but not with any sort of official endorsement.

In fact, Serbian courts convicted more than two dozen people for taking part in "fighting on foreign battlefronts".
Bron

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik hoop dat er niet een hele off-topic ‘Duitsland is slecht’ weer oprakelt, maar ze gaan dus inventariseren wat ze kunnen sturen:

En ze sturen ook nog 500 vrachtwagens schijnbaar?

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 22-01-2023 11:19 ]

PSN

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-11 15:39
Ik snap Duitsland wel. Iedereen kijkt naar ze als grote broer wat ze gaan doen maar Duitsland wordt eigenlijk deze rol ingetrokken tegen hun wil. Al met al lijkt het dat Rusland de zaakjes deze winter beter op orde krijgt

Moderatie comment: Die laatste zin kwalificeert zich voor wat meer toelichting en wat broninformatie.

[ Voor 40% gewijzigd door teacup op 22-01-2023 15:37 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• redwing
  • Laatst online: 21:55
xzaz schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:30:
Ik snap Duitsland wel. Iedereen kijkt naar ze als grote broer wat ze gaan doen maar Duitsland wordt eigenlijk deze rol ingetrokken tegen hun wil. Al met al lijkt het dat Rusland de zaakjes deze winter beter op orde krijgt.
Dus omdat Duitsland nu moeilijk doet (en straks toch tanks gaat leveren, gezien de trainingen al beginnen), heeft rusland zijn zaken beter voor elkaar :? Voorlopig zie ik AA in Moscou geplaatst worden, dus het lijkt er niet echt op dat rusland het met je eens is.

[removed]

• Muncher
xzaz schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:30:
Ik snap Duitsland wel. Iedereen kijkt naar ze als grote broer wat ze gaan doen maar Duitsland wordt eigenlijk deze rol ingetrokken tegen hun wil. Al met al lijkt het dat Rusland de zaakjes deze winter beter op orde krijgt.
Waaruit blijkt dat Rusland die zaakjes beter op orde heeft?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In Odessa begint de stroom situatie steeds beter te worden, door het uitblijven van nieuwe Russische raketten sinds de kerst.
Van geplande black-outs voor ca 10 a 12 uur per dag zit het nu op geplande black-outs voor ca 4 a 5 uur per dag.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-01-2023 11:39 ]

PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
De Duitsers zitten nog steeds met een enorm trauma. Ze waren het kwaad in 2 wereldoorlogen en verloren beide. Daarna zijn ze nogal op de pacifistische toer gegaan. Dat is in vredestijd ook helemaal niet erg maar nu hebben we een andere situatie.

De druk wordt overigens behoorlijk opgevoerd. Niet alleen Oekraïne wil die tanks, andere EU landen willen die tanks ook leveren. Daarbij komt nu ook de Duitse bevolking, die zich tegen hun regering keert en graag ziet dat de tanks gestuurd worden.

Nu is Twitter geen keiharde bron :9 , maar op dit moment is #leopard2 trending bovenaan de lijst. #FreeTheLeopards is ook trending en #nichtmeinkanzler en #ScholzIstEineSchande doen ook mee.

Heel veelzeggend is ook de meme dat Duitsland meer schade berokkent aan de Duitse wapenindustrie dan de Royal Air Force in WW2.

Het is niet voor niets dat ze Boris defensie hebben gegund. Ze willen niet nog meer tegenwind.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• bloody

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:41:
De Duitsers zitten nog steeds met een enorm trauma. Ze waren het kwaad in 2 wereldoorlogen en verloren beide. Daarna zijn ze nogal op de pacifistische toer gegaan. Dat is in vredestijd ook helemaal niet erg maar nu hebben we een andere situatie.
De politieke voorkeur van de heer Scholz speelt wellicht ook ietwat mee

nope

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:38:
In Odessa begint de stroom situatie steeds beter te worden, door het uitblijven van nieuwe Russische raketten sinds de kerst.
Van geplande black-outs voor ca 10 a 12 uur per dag zit het nu op geplande black-outs voor ca 4 a 5 uur per dag.
Dat uitblijven is wel een heel goed teken. Al zou je kunnen stellen dat Rusland even rustig aan doet en de boel aan het verzamelen is. Al heb ik het idee dat als RU zou kunnen ze gewoon door zouden gaan. Winter als wapen.
YakuzA schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:17:
Ik hoop dat er niet een hele off-topic ‘Duitsland is slecht’ weer oprakelt, maar ze gaan dus inventariseren wat ze kunnen sturen:
[Embed]

En ze sturen ook nog 500 vrachtwagens schijnbaar?
[Embed]
Daarbij is Duitsland echt wel een grote leverancier. Zie ook dit artikel: Het besluiteloze Duitsland is nu lachertje van Europa, is dat terecht?
https://www.rtlnieuws.nl/...s-tanks-leopard-2-kritiek

• Chaoss
  • Laatst online: 23:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Lijkt me logisch dat dit voor Duitsland een lastige keuze is die ze goed moet overwegen en ik kan me voorstellen dat ze met Oekraïne ook duidelijk afspraken willen maken waar Oekraïne die tanks voor mag gaan gebruiken.

Alle landen die Leopards willen sturen hebben relatief makkelijk praten. Duitsland is het land, als eind beslisser, wat bij Rusland het vergrootglas ligt. Geo politiek is niet zo simpel.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:24
Hij hoeft waarschijnlijk niet lang te wachten op de uitnodiging voor een training 'Leopard 2'.
Voice of America: Reznikov ‘very satisfied’ over Ramstein summit
Reznikov also told Ukrainian media outlet Liga on Jan. 20 that the Ramstein-8 summit led to an ” optimistic breakthrough” over German-made Leopard tanks delivery.

Reznikov said countries with Leopard 2 tanks in service agreed to start training courses for Ukrainian tank crews before Berlin made a decision on whether it approves the delivery to Ukraine.
Het zou me niet verbazen als bijvoorbeeld Oekraïnse tank-instructeurs al zijn geschoold.

https://news.yahoo.com/vo...-satisfied-144222906.html

Edit;
Daarnaast zijn, uiteraard en gelukkig, niet alle leveringen publiek gemaakt.
Een gedeelte is alleen achter gesloten deuren aangekondigd.
Some military aid was announced behind closed doors at the Ramstein summit held on Jan. 20, an outcome Defense Minister Oleksii Reznikov called “very inspiring” in comments to the Voice of America on Jan. 21.

[ Voor 18% gewijzigd door Baserk op 22-01-2023 12:12 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:48

Fanta

FordPerformance™️

Chaoss schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:53:
Lijkt me logisch dat dit voor Duitsland een lastige keuze is die ze goed moet overwegen en ik kan me voorstellen dat ze met Oekraïne ook duidelijk afspraken willen maken waar Oekraïne die tanks voor mag gaan gebruiken.

Alle landen die Leopards willen sturen hebben relatief makkelijk praten. Duitsland is het land, als eind beslisser, wat bij Rusland het vergrootglas ligt. Geo politiek is niet zo simpel.
Precies. Duitsland is waarschijnlijk bang dat Poetin het sturen van Leopards als oorlogsverklaring ziet. En of dat nou terecht is of niet, het laatste wat Duitsland na WW2 wil, is het uitbreken van een nieuwe Wereldoorlog. Wij denken allemaal wel te weten dat het zo’n vaart niet zal lopen, maar in de (geo)politiek is het allemaal (terecht) wat ingewikkelder.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• asing
Chaoss schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:53:
Duitsland is de motor van de Europese economie. De motor moet gevoed worden en goedkoop Russisch gas en olie was de bron. Op dit moment moet Duitsland hun energiebehoefte anders invullen.

De vraag is hoe de situatie na deze oorlog zal zijn. Duitsland zal graag terug willen naar een goedkope betrouwbare bron van energie. Rusland niet té boos maken helpt in dat opzicht. Maar alles is afhankelijk van de situatie na de oorlog. Er kan van alles gebeuren maar ik zie het niet terugkeren naar de situatie begin deze eeuw. Rusland wordt waarschijnlijk een paria als Noord Korea, of het wordt intern zo onrustig dat investeren of contracten aangaan gewoon niet zal gebeuren.

In dat licht bezien is het voor Duitsland redelijk utopisch dat men weer aan goedkope Russische energie kan komen. Vasthouden aan die gedachte is wat ze nu nog doen. Tijd om dat los te laten en te gaan voor de vrijheid van Oekraïne.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:23
Fanta schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Precies. Duitsland is waarschijnlijk bang dat Poetin het sturen van Leopards als oorlogsverklaring ziet. En of dat nou terecht is of niet, het laatste wat Duitsland na WW2 wil, is het uitbreken van een nieuwe Wereldoorlog. Wij denken allemaal wel te weten dat het zo’n vaart niet zal lopen, maar in de (geo)politiek is het allemaal (terecht) wat ingewikkelder.
Jammer dat NL geen Leopard heeft om weg te geven... en dan briefje erbij met de verklaring:

mvgr,
omdat Rusland onze MH17 heeft neergehaald en er NOOIT rekenschap voor heeft gegeven.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• redwing
asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Duitsland is de motor van de Europese economie. De motor moet gevoed worden en goedkoop Russisch gas en olie was de bron. Op dit moment moet Duitsland hun energiebehoefte anders invullen.

De vraag is hoe de situatie na deze oorlog zal zijn. Duitsland zal graag terug willen naar een goedkope betrouwbare bron van energie. Rusland niet té boos maken helpt in dat opzicht. Maar alles is afhankelijk van de situatie na de oorlog. Er kan van alles gebeuren maar ik zie het niet terugkeren naar de situatie begin deze eeuw. Rusland wordt waarschijnlijk een paria als Noord Korea, of het wordt intern zo onrustig dat investeren of contracten aangaan gewoon niet zal gebeuren.

In dat licht bezien is het voor Duitsland redelijk utopisch dat men weer aan goedkope Russische energie kan komen. Vasthouden aan die gedachte is wat ze nu nog doen. Tijd om dat los te laten en te gaan voor de vrijheid van Oekraïne.
Ik blijf dit echt kortzichtig vinden, er speelt zoveel meer zoals in dit topic al vaak zat is neergezet. Zelfs nog in de post voor die van jou.

Duitsland weet ook echt wel dat ze niet terug kunnen naar het goedkope gas/olie. Je ziet in de tijd ook precies het punt waarop dat doordrong en ze plotseling veel meer gingen leveren.

[removed]

• asing
redwing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Ik blijf dit echt kortzichtig vinden, er speelt zoveel meer zoals in dit topic al vaak zat is neergezet. Zelfs nog in de post voor die van jou.

Duitsland weet ook echt wel dat ze niet terug kunnen naar het goedkope gas/olie. Je ziet in de tijd ook precies het punt waarop dat doordrong en ze plotseling veel meer gingen leveren.
Ik vind het niet zo kortzichtig. Er is geen uitspraak van NATO dat ze geen tanks sturen. De Challengers zijn al onderweg bijvoorbeeld. Als de NATO geen nee zegt is de enige reden dat Duitsland nee zegt een reden die alleen Duitsland belangrijk vind.

Niemand wil een WW3, en iedereen heeft het over de escallatieladder. We hebben allerlei hardware gestuurd, waar nu zelfs 150 km raketten bij zitten. En wat doet Rusland? Ze hebben een berg drones gekocht maar verder blijft het bij woorden en dreigementen. Meer hebben ze niet.

Duitsland en Rusland hadden een relatie. Het enige waar Scholz blijkbaar op hoopt is dat die relatie hersteld kan worden als dit voorbij is. Scholz heeft een soort veto gevonden en gebruikt dat nu.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-11 15:39
asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Ze hebben een berg drones gekocht maar verder blijft het bij woorden en dreigementen. Meer hebben ze niet.
Meer hebben ze niet? Het hele topic gaat over dat Rusland een land is binnengevallen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Ik vind het niet zo kortzichtig. Er is geen uitspraak van NATO dat ze geen tanks sturen. De Challengers zijn al onderweg bijvoorbeeld. Als de NATO geen nee zegt is de enige reden dat Duitsland nee zegt een reden die alleen Duitsland belangrijk vind.

Niemand wil een WW3, en iedereen heeft het over de escallatieladder. We hebben allerlei hardware gestuurd, waar nu zelfs 150 km raketten bij zitten. En wat doet Rusland? Ze hebben een berg drones gekocht maar verder blijft het bij woorden en dreigementen. Meer hebben ze niet.
Voor zover bekend is zijn er geen 150 km GLSDB toegezegd. Er is al een hele tijd speculatie dat ze geleverd zouden gaan worden maar in de uitvoerige lijst in het laatste steunpakket zat dit niet.

Naar mijn idee is dit een veel belangrijker wapen dan tanks of straaljagers omdat dit een nieuwe mogelijkheid opent die er nu nog niet is, precies vuur op doelen die nu te ver liggen.

Wat precies de reden is voor de terughoudendheid om dit of ATACMS te leveren blijft speculeren. Angst voor escalatie ligt voor de hand, zelfs na bijna een jaar Russische grootspraak en militaire blunders. Misschien is er ook twijfel aan de effectiviteit, beide wapens zijn op papier kwetsbaarder voor onderschepping dan de HIMARS raket die klein en snel is en met veel tegelijk wordt afgevuurd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• asing
xzaz schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Meer hebben ze niet? Het hele topic gaat over dat Rusland een land is binnengevallen.
Nee, er is niets bij gekomen in het arsenaal wat ze daarvoor ook niet hadden ingezet.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40

De druk wordt overigens behoorlijk opgevoerd. Niet alleen Oekraïne wil die tanks, andere EU landen willen die tanks ook leveren. Daarbij komt nu ook de Duitse bevolking, die zich tegen hun regering keert en graag ziet dat de tanks gestuurd worden.

Nu is Twitter geen keiharde bron :9 , maar op dit moment is #leopard2 trending bovenaan de lijst. #FreeTheLeopards is ook trending en #nichtmeinkanzler en #ScholzIstEineSchande doen ook mee.

Heel veelzeggend is ook de meme dat Duitsland meer schade berokkent aan de Duitse wapenindustrie dan de Royal Air Force in WW2.

Het is niet voor niets dat ze Boris defensie hebben gegund. Ze willen niet nog meer tegenwind.
Je kunt ook zeggen dat we de Duitse kennis en kracht nodig hebben en gebruik dat om Rusland te verslaan. Maw schrijf geschiedenis dat je ook het juiste kan doen en van het verleden hebt geleerd en je zodoende weer trots kan zijn op je volk.
Als je het op die manier toch kan brengen daar zal die regering toch ook gevoelig voor zijn ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 22-01-2023 13:07 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09
YakuzA schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:17:
[Embed]
Beetje slap dit. Ze doen alsof ze iets doen, maar ze doen niets.
Men zit niet per se op Duitse Leopards te wachten, al zou dat fijn zijn. Men zit te wachten op een toestemming om ze te mogen sturen.

• Muncher
bloody schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:45:
[...]

De politieke voorkeur van de heer Scholz speelt wellicht ook ietwat mee
[Twitter]
ChuckPfarrer mag wat mij betreft ook wel een topic warning krijgen. Sensationele berichten en ook niet altijd even correct.

In dit specifieke geval: wat is nu de bron van zijn uitspraken? Scholz is 40 (!) jaar geleden op een anti-NAVO protest gezien en kon toen gezien worden als (extreem-)links. Ik mag toch hopen dat ik over 40 jaar een ander persoon ben dan vandaag de dag.

• Jerie
  • Niet online

Ik heb net (inmiddels ~30 min geleden) op Twitter gekeken non-personalized (anders krijg ik infosec en dingen als kyiv independent). Nederland top10 niets van deze hashtags. Duitsland, idem. Berlijn: #5 is Panzer, #8 is #Leopard2 het lijkt er dus op dat jij in een bubbel zit. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet leeft maar het is geen afspiegeling. In Nederland heeft de wappiegemeenschap bijvoorbeeld met regelmaat trending topics die politiek beladen zijn. Maar dat zegt weinig over de mening van het volk in het algemeen.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Muncher schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:08:
[...]

ChuckPfarrer mag wat mij betreft ook wel een topic warning krijgen. Sensationele berichten en ook niet altijd even correct.

In dit specifieke geval: wat is nu de bron van zijn uitspraken? Scholz is 40 (!) jaar geleden op een anti-NAVO protest gezien en kon toen gezien worden als (extreem-)links. Ik mag toch hopen dat ik over 40 jaar een ander persoon ben dan vandaag de dag.
Ik dacht al dat iemand met ChuckPfarrer aan de haal zou gaan :D
In dit specifieke geval klopt zijn bericht echter wel, kijk ook even op Scholz' wikipedia pagina waar hetzelfde staat.

Dit tank gedoe is niet het eerste akkefietje met Duitsland he. Bijvoorbeeld aan het begin van de oorlog toen Duitsland niet mee wilde werken aan het uitsluiten van Swift:
- https://www.reuters.com/w...rmanys-scholz-2022-02-24/
- https://www.politico.eu/a...ia-swift-ban-ukraine-war/

Ook wat ik gisteren gepost heb, dwarsliggen waar het maar kan.

nope

• Tens
Fanta schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:03:
Precies. Duitsland is waarschijnlijk bang dat Poetin het sturen van Leopards als oorlogsverklaring ziet.
Net als het sturen van Himars, Challengers, Patriots, Gepards en vul zelf maar verder in.

Niet echt een geloofwaardig argument meer lijkt me.

• asing
Jerie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Ik heb net (inmiddels ~30 min geleden) op Twitter gekeken non-personalized (anders krijg ik infosec en dingen als kyiv independent). Nederland top10 niets van deze hashtags. Duitsland, idem. Berlijn: #5 is Panzer, #8 is #Leopard2 het lijkt er dus op dat jij in een bubbel zit. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet leeft maar het is geen afspiegeling. In Nederland heeft de wappiegemeenschap bijvoorbeeld met regelmaat trending topics die politiek beladen zijn. Maar dat zegt weinig over de mening van het volk in het algemeen.
Daarom schreef ik ook dat ik Twitter geen keiharde bron (met smiley) vind. Ik gebruik een normaal account en sluit niks uit of doe iets aparts om bepaalde tweets niet te zien. Als dat een bubbel is, prima. Het geeft alleen aan dat het leeft.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-11 02:10

ZenTex

Doet maar wat.

Auredium schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:10:

De Leopard 2 tanks zijn sowieso geen wonderwapens, ze zouden hooguit helpen. Het is verstandiger om ons te richten momenteel op tanks zoals de Challanger 2 en de Leclerc die dezelfde rol kunnen vervullen in deze oorlog. Het is jammer maar niet anders. Een goede herinnering dat Europa meer dan 1 industriele grootmacht moet hebben. Macht moet niet te gecentraliseerd worden.
Probleem met Challenger en Leclerc tanks lijkt me juist dat er niet al teveel van zijn geproduceerd en dus leverbaar.

De Leo daarentegen zijn duizenden van gemaakt en zou ken kunnen rekenen op ruim 100 die aan Oekraïne geleverd kunnen worden.

Wonderwapens zijn het niet, vooral de oude varianten niet, maar zijn nog steeds zeer capabele tanks die niet de neiging hebben om de koepel te lanceren na 1 treffer.
En mits juist ingezet lijken ze mij onmisbaar als Oekraïne weer een offensief inzet.

Plan B lijkt me de M1, er zijn weliswaar veel tegens, maar er staan honderden in prima staat in de depots. Wie zegt dat tanks onmisbaar zijn voor Oekraïne mag best z'n pijlen eens op de US richten.

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Daarom schreef ik ook dat ik Twitter geen keiharde bron (met smiley) vind. Ik gebruik een normaal account en sluit niks uit of doe iets aparts om bepaalde tweets niet te zien. Als dat een bubbel is, prima. Het geeft alleen aan dat het leeft.
Standaard zit je bij een 'normaal' account in een bubbel. Die bubbel bepaald Twitter voor jou. Dat is het hele probleem.

Durf te wedden dat Personalization bij jou aanstaat. Zie je settings https://mobile.twitter.com/settings/explore

Het is niet 'geen keiharde bron'. Het is gewoonweg 'niet representatief'. Op z'n best kijk je naar trends zoals die voor iedereen gelden. En dan nog gaat het niet over (in dit geval) 'het Duitse volk' maar over 'het Duitse volk dat actief is op Twitter (als je naar Germany location zou kijken). En dat is op zichzelf al niet representatief. Al zullen sommigen beweren dat dat wel zo is als het ze uitkomt (ze zijn het eens met bepaalde hashtags, hebben aandelen Twitter, of hebben een zoon genaamd X).

Van Rossem heeft variant van bovenstaande ook meermaals betoogd in z'n podcast, die kerel wordt nogal met artillerie bestookt op Twitter. Autistje pesten, wel zo leuk (/s).

(Overigens heb ik zelf deze bubbel bias fout ook wel eens gemaakt dus niets om je voor te schamen, laten we er van leren.)

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 22-01-2023 14:46 ]

• XWB
  • Niet online
Het blijft maar wringen tussen Wagner en Moskou:

Wagner krijgt weinig applaus in Moskou
‘President Vladimir Poetin schaart zich steeds meer achter de tegenstanders van Prigozjin, waarschijnlijk in een aanhoudende poging om de invloed van Prigozjin in Rusland te degraderen’, stelde donderdag het Amerikaanse Institute for the Study of War (ISW), dat Prigozjin een ‘cowboy-aanpak’ toeschrijft.

Poetin liet zich deze week in Sint-Petersburg, misschien niet toevallig, uitgebreid filmen met gouverneur Alexander Belgov, een aloude rivaal van Prigozjin. Net op de dag van de val van Soledar gaf Poetin ook al het commando over de hele operatie in Oekraïne aan de hoogste militaire topman, stafchef Valeri Gerasimov. Die verklaarde eerder dat Wagner ‘niet behoort tot de structuur van het Russische ­leger’, wat in tegenspraak lijkt met de aantoonbare samenwerking tot nu.
Putin zou de Wagner baas teveel macht heeft gegeven:

Oud-speechschrijver van Kremlin: "Poetin heeft Wagner-baas te veel macht gegeven”
Volgens de voormalige speechschrijver van Poetin, Abbas Gallyamov, heeft de Russische president, een grote fout gemaakt. “Poetin heeft te veel macht heeft gegeven aan Wagner-baas Jevgeni Prigozjin en daarmee zijn trouwste aanhangers afgeschrikt”, zo analyseert de politicoloog.

Gallyamov werkte van 2008 tot 2010 voor het Kremlin, meldt ‘Bild‘. Na de militaire tegenslagen van Rusland in Oekraïne (onder meer in Charkiv in de herfst) zocht de Russische leider naar uitwegen, legt Gallyamov uit. “Poetin was erg teleurgesteld in het Russische leger. Voor hem leek Prigozjin dé redding.” Hij vertrouwde op de Wagner-baas om overwinningen te boeken in Oekraïne.

March of the Eagles

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
De titel zegt het eigenlijk al:
https://foreignpolicy.com...ne-economy-europe-energy/
The World Economy No Longer Needs Russia

• Garyu

Garyu

WW

Lekker trollen door, dit keer, een museum in Lviv.. ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
*knip* onnodig
Het persbureau Reuters meldt dat Baerbock, minister van buitenlandse zaken, heeft gezegd dat Duitsland niet dwars gaat liggen wanneer Polen Leopard tanks naar Oekraïne stuurt.
Bron: LiveUAmap

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 23-01-2023 09:39 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jerie
  • Niet online
gebruik de TR in plaats van zo te reageren

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 23-01-2023 09:39 ]

• XWB
  • Niet online
Laatste update uit Duitsland omtrent de levering van tanks:
Als Polen Leopard 2-tanks naar Oekraïne wil sturen, dan zal Duitsland zich niet verzetten. Dat zegt de Duitse minister van Buitenlandse zaken Annalena Baerbock in een interview met de Franse televisiezender LCI.

Als Polen zou beslissen om Leopard 2-tanks naar Oekraïne te sturen, dan zal Duitsland dat niet in de weg staan. “Voorlopig is de vraag nog niet gesteld, maar als het ons zou gevraagd worden dan zullen we niet weigeren”, aldus Baerbock.
Benieuwd of Polen de stap zal zetten.

Wel bijzonder om dat via een Franse televisiezender te moeten vernemen, had de minister dat afgelopen vrijdag niet kunnen toelichten?

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 22-01-2023 21:46 ]

March of the Eagles

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
XWB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:44:

[...]

Dat kan toch bijna niet anders? Ze hebben al gedreigd om ze zonder toestemming te geven. Hoop op goed nieuws morgen!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voor de leclerc is dit het nieuws van vandaag:
France does not rule out providing Ukraine with Leclerc tanks in the future but will coordinate this issue with the allies.
https://www.ukrinform.net...ing-tanks-to-ukraine.html

PSN

• asing
Ik zat een beetje te Youtuben en kwam een filmpje van Jake Broe tegen. De titel maakte dat ik klikte. Hier het filmpje voor wie wil kijken:

Wat opviel is dat Jake een mogelijke reden heeft gevonden die wel heel apart is, maar die gezien de huidige berichten in de krant toch niet zo vreemd zou zijn.

Een paar tweets uit het filmpje :

Rond het World Economic Forum (WEF) was er ook geluid dat de heren stoom af wilden blazen.

Het is uiteraard speculatief en extraordinary claims require extraordinary evidence maar het zou mij eigenlijk niets verbazen als er beeldmateriaal zou zijn. De Russen hebben in ieder geval een zeker track record.

Het grootste schandaal wat ik zo snel kan vinden is Wirecard. Dat is een Duits financieel bedrijf. Dat klapte en miljarden verdwenen. Toezicht bleek weinig voor te stellen terwijl Scholz op dat moment minister van financiën was. De COO van Wirecard, Jan Marsalek, had een innige band met Rusland en vluchtte na dat debacle naar Moskou.

Twee stukjes : https://thebell.io/en/wha...rmany-s-wirecard-scandal/ en https://www.nu.nl/economi...tort-wirecard-begint.html

Binnen 3 maanden na het aantreden van Scholz als bondskanselier valt Rusland Oekraïne binnen....

Zou Putin kompromat hebben van Scholz?

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:44:

Wel bijzonder om dat via een Franse televisiezender te moeten vernemen, had de minister dat afgelopen vrijdag niet kunnen toelichten?
Mooi zo, dan kan het argument 'ze krijgen onze techniek in handen' ook van tafel?

• asing
wian schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:23:
@asing Ja, in een ideale situatie zou dat kunnen. Moeten we wel ballen hebben :)

Ukraine als buffer is een wat minder explosieve optie.
Finland was ook een soort van buffer als we het hebben over een NATO partner maar niet in de NATO. Toen ook de Finnen de grond onder de voeten te heet werd wilden ze in de NATO. Ik weet niet precies wat de status van hun aanvraag is (Turkije en Hongarije liggen of lagen dwars), maar Oekraïne kan precies dezelfde redenen aanvoeren.

Een eis voor het lidmaatschap is overigens dat je niet in een soort oorlog moet zitten. Dat moeten ze eerst even oplossen.

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:56:
Ik zat een beetje te Youtuben en kwam een filmpje van Jake Broe tegen. De titel maakte dat ik klikte. Hier het filmpje voor wie wil kijken:

[YouTube: Why are Tanks for Ukraine being blocked by Germany?]

Wat opviel is dat Jake een mogelijke reden heeft gevonden die wel heel apart is, maar die gezien de huidige berichten in de krant toch niet zo vreemd zou zijn.

Een paar tweets uit het filmpje :

[Twitter]

[Twitter]

Rond het World Economic Forum (WEF) was er ook geluid dat de heren stoom af wilden blazen.

Het is uiteraard speculatief en extraordinary claims require extraordinary evidence maar het zou mij eigenlijk niets verbazen als er beeldmateriaal zou zijn. De Russen hebben in ieder geval een zeker track record.

Het grootste schandaal wat ik zo snel kan vinden is Wirecard. Dat is een Duits financieel bedrijf. Dat klapte en miljarden verdwenen. Toezicht bleek weinig voor te stellen terwijl Scholz op dat moment minister van financiën was. De COO van Wirecard, Jan Marsalek, had een innige band met Rusland en vluchtte na dat debacle naar Moskou.

Twee stukjes : https://thebell.io/en/wha...rmany-s-wirecard-scandal/ en https://www.nu.nl/economi...tort-wirecard-begint.html

Binnen 3 maanden na het aantreden van Scholz als bondskanselier valt Rusland Oekraïne binnen....

Zou Putin kompromat hebben van Scholz?
Van Gerhard Schroeder weten we het. (En dat is de reden van deze hyperbool.)
Well, in the last 20 years the russians invited EVERY male SPD politician to russia for conferences, events, ceremonies, etc. and the russians paid for it all... and all these
Iedere mannelijke SPD politicus? Mijn hemel, dat zijn er nogal wat. Wat een gigantisch uitgebreid onderzoek moet dit zijn. Ik zou het graag willen lezen.

Heb je bronnen dat dit plaats heeft gevonden bij de volgende politici:

Wikipedia: Franz Müntefering

Wikipedia: Matthias Platzeck

Wikipedia: Kurt Beck

Wikipedia: Frank-Walter Steinmeier

Wikipedia: Sigmar Gabriel

Wikipedia: Martin Schulz

Dit betreft alle SPD leiders tussen tijd Schroeder en Scholz.

• asing
Jerie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Van Gerhard Schroeder weten we het. (En dat is de reden van deze hyperbool.)

[...]

Iedere mannelijke SPD politicus? Mijn hemel, dat zijn er nogal wat. Wat een gigantisch uitgebreid onderzoek moet dit zijn. Ik zou het graag willen lezen.

Heb je bronnen dat dit plaats heeft gevonden bij de volgende politici:

Wikipedia: Matthias Platzeck

Wikipedia: Kurt Beck

Wikipedia: Frank-Walter Steinmeier

Wikipedia: Sigmar Gabriel

Wikipedia: Martin Schulz

Dit betreft alle SPD leiders tussen tijd Schroeder en Scholz.
Ik zou het ook wel willen lezen. De tweets horen bij elkaar dus ik heb ze beiden neergezet. Anders heeft iedereen een half verhaal wat ook niet gaat werken. De poster van de tweets doet nergens een vorm van bewijs voor geven dus alles is speculatie.

Ik kan over geen van de genoemde leiders iets zeggen *knip* verdere uitspraken daarom achterwege laten. Scholz is nog geen 10 dagen voor de inval in Moskou geweest om met Putin te spreken. Putin wilde ook een constructieve samenwerking.

Moderatie comment: Je geeft het speculatieniveau in je vorige posts netjes aan. Laat je zelf dan ook niet tot speculeren verleiden. Deze reactie speculeert met enkele algemene brokjes informatie die ook zijn op te vatten als context rond Scholtz in zijn rol als regeringsleider.

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 23-01-2023 21:44 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:44
Deze heb ik nog niet voorbij zien komen:CIA Director Burns recently traveled to Ukraine to meet Zelenskiy - U.S. official

De beste man is een oud ambassadeur van de USA in Rusland. Heeft in 2008 een memo geschreven "nyet means nyet". Deze is uitgelekt door wikileaks. Hierin beschreef hij dat als Oekraïne bij de Navo komt dit zonder de Krim en Donbass zal zijn

Over de inhoud van het gesprek is niet veel bekend gemaakt behalve dat er over steun van USA aan Oekraïne is gesproken in het licht van de recente verkiezingen. Dat ze die informatie laten uitlekken geeft ook wat aan in mijn ogen.

• XWB
  • Niet online
De Amerikaanse Bradley voertuigen zijn op een trein in Polen gespot:

March of the Eagles

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:03:
[...]
...... over geen van de genoemde leiders iets zeggen, maar wat Scholz betreft lijkt het erop dat Putin iets heeft of weet. Scholz is nog geen 10 dagen voor de inval in Moskou geweest om met Putin te spreken. Putin wilde ook een constructieve samenwerking.
Ik vind dergelijke speculaties zulke kul, alsof de westerse politici naive nobodies zijn die zich door Rusland in een chantabele positie laten zetten, om nog maar niet te spreken van de aanname dat dan als gevolg daarvan een land als Duitsland in een dictatuur veranderd waardoor een Scholz elke handeling kan tegenhouden.

Tuurlijk er spelen belangen, maar veel meer dan de Duitse geschiedenis en het resulterend pacifisme en angst voor escalatie moet je er denk ik niet achterzoeken.

• asing
Norjee schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:36:
[...]

Ik vind dergelijke speculaties zulke kul, alsof de westerse politici naive nobodies zijn die zich door Rusland in een chantabele positie laten zetten, om nog maar niet te spreken van de aanname dat dan als gevolg daarvan een land als Duitsland in een dictatuur veranderd waardoor een Scholz elke handeling kan tegenhouden.

Tuurlijk er spelen belangen, maar veel meer dan de Duitse geschiedenis en het resulterend pacifisme en angst voor escalatie moet je er denk ik niet achterzoeken.
Je moet niet kijken naar de periode waarin Scholz reikskanselier is, maar de periode daarvoor. Misschien wel 20 jaar terug. Of nog langer. Als je gefilmd wordt via een spiegel dan zet je jezelf onbewust in die positie.

Of Putin inderdaad iets heeft zullen we misschien nooit weten. Als het wel zo is dan is het verschansen verklaarbaar.

• Garyu

Garyu

WW

Dubbel - wapensystemen.

[ Voor 91% gewijzigd door Garyu op 23-01-2023 00:54 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Norjee schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:36:
[...]

Als Scholz echt chantabel was dan was Duitsland niet zo'n grote donateur aan Oekraine geworden. Dan was het bij helmen en scherfvesten gebleven en heel veel oproepen aan de strijdende partijen om concessies te doen en te onderhandelen. Denk je dat Putin heeft gezegd dat Pzh 2000 en Patriots wel okay zijn maar tanks net een stap te ver gaan? Denk het niet. Dan was er helemaal niets geleverd.

En waarom zou het uberhaupt een probleem zijn dat een politicus in een hotel een wip maakt met een lokale Russische schone? Zouden Europese kiezers zich daarover echt opwinden? Zat landen in Europa waar ze het vanzelfsprekend vinden dat een toppoliticus naast een echtgenote ook een maitresse heeft.

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:55:

En waarom zou het uberhaupt een probleem zijn dat een politicus in een hotel een wip maakt met een lokale Russische schone? Zouden Europese kiezers zich daarover echt opwinden? Zat landen in Europa waar ze het vanzelfsprekend vinden dat een toppoliticus naast een echtgenote ook een maitresse heeft.
Dit punt wilde ik ook maken, bedankt.

Scholz is sinds 1998 getrouwd, z'n echtgenote is ook actief binnen de SPD.

Hij is een centrum-linkse witte hetero man, die kan het maken. Zolang ze maar meerderjarig is en aansluit bij z'n bekende seksuele voorkeur (heteroseksueel). Als hij er kinky hobbies op nahoudt wordt het al lastiger.

Bijvoorbeeld Merkel is vrouw, leider Christelijke partij (doch ook hetero en wit). Dan wordt het ook al lastiger.

Want, ja, ik denk dat vooral oudere achterban, vrouwen, en Christenen dit niet zo OK vinden.

Het heeft ook wel politici de das omgedaan. Rob Oudkerk bijvoorbeeld, toevallig ook politicus van een arbeiderspartij, bezocht met regelmaat prostituees. Al was daar ook sprake van drugsgebruik (cocaïne). En volgens een politiedossier werd Oudkerk gechanteerd. Hij was chantabel omdat het geheimen betrof. Dat moet je niet willen als je in ambtelijke functie treedt of zit.

In Juli 2022 vond dit plaats: Nine women ‘spiked with date rape drug’ at event held by German chancellor’s party dat zou heel goed een waarschuwing richting Scholz geweest kunnen zijn. Maar... dat is een zwakke hypothese. Hier is geen enkel bewijs voor. En dat is het probleem in deze casus. We kennen de methodes, we weten dat politici er voor vallen (Bill Clinton ook :+), maar we hebben vooralsnog geen bewijs dat Olaf Scholz er voor is gevallen. Alleen maar wat vage haakjes om verder te onderzoeken. In dat Twitter draadje wordt meerdere malen gevraagd om bewijs. Het volgt niet! Het viel me trouwens op dat de auteur van de tweets soms meerdere malen in korte tijd content repost.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:32:
[...]
Finland was ook een soort van buffer als we het hebben over een NATO partner maar niet in de NATO. Toen ook de Finnen de grond onder de voeten te heet werd wilden ze in de NATO. Ik weet niet precies wat de status van hun aanvraag is (Turkije en Hongarije liggen of lagen dwars), maar Oekraïne kan precies dezelfde redenen aanvoeren.

Een eis voor het lidmaatschap is overigens dat je niet in een soort oorlog moet zitten. Dat moeten ze eerst even oplossen.
Er is gelukkig geen oorlog, alleen een SMO :+

PSN

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:22
Ondertussen heeft Rusland gereageerd op de wapentoezeggingen:

Rusland reageert op westerse wapentoezeggingen aan Oekraïne

De voorzitter van het Russische lagerhuis, Vjatsjeslav Volodin, heeft vandaag gereageerd op de toezeggingen van westerse landen om wapens te leveren aan Oekraïne. Hij waarschuwt dat dat zal leiden tot "een wereldwijde ramp". Landen die meewerken aan de leveranties "riskeren zelfvernietiging", aldus de Rus.

Met de waarschuwing van Volodin lijkt Rusland die angst te voeden. "Als Washington en de NAVO wapens leveren die ingezet kunnen worden om onze steden aan te vallen, zoals ze dreigen te doen, zou dat represailles met nog zwaardere wapens uitlokken."

Bron:NOS.nl

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:12
CarJunkyXL schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:46:

De voorzitter van het Russische lagerhuis, Vjatsjeslav Volodin, heeft vandaag gereageerd op de toezeggingen van westerse landen om wapens te leveren aan Oekraïne. Hij waarschuwt dat dat zal leiden tot "een wereldwijde ramp". Landen die meewerken aan de leveranties "riskeren zelfvernietiging", aldus de Rus.

Met de waarschuwing van Volodin lijkt Rusland die angst te voeden. "Als Washington en de NAVO wapens leveren die ingezet kunnen worden om onze steden aan te vallen, zoals ze dreigen te doen, zou dat represailles met nog zwaardere wapens uitlokken."

Hetzelfde gedreig als dag 1 van de oorlog.
Polen zal dan binnenkort wel tanks gaan sturen?

• Jerie
  • Niet online

Alternatieve headline: Moskou ziet in dat Leopard 2 pijn gaat doen.

Is misschien een subliminal message voor Berlijn? VS of Polen laat zich hier niet (meer) door intimideren.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-11 02:10

ZenTex

Doet maar wat.

riskeren zelfvernietiging", aldus de Rus.

De zoveelste keer, de standaard reactie, nu gaan we echt iets doen. Maar Rusland is tandeloze, ze zetten alles op alles in UA. En. Make geen tot weinig progressie.

Van represailles hebben we nog niets gezien behalve de gaskraan dichtdraaien, en op nukes na kunnen ze ons niets maken.

Gekef in de ruimte, voor de eigen bühne.

Verwijderd

Bron voor wat eerder in deze draad beweerd werd:
Germany will ‘not stand in way’ of Poland sending tanks to Ukraine

Germany has said it will not “stand in the way” of Poland sending Leopard tanks to Ukraine, in what appears to be the clearest signal yet from Berlin that European allies could deliver the German-made hardware.

Foreign minister Annalena Baerbock was asked in an interview with French television station LCI what would happen if Poland sent its Leopard 2 tanks without German approval.

Baerbock replied:

“For the moment the question has not been asked, but if we were asked we would not stand in the way.”

Poland announced it is ready to deliver 14 Leopard tanks to Kyiv. Prime minister Mateusz Morawiecki had said that if Germany refused to supply the tanks to Ukraine, “we will set up a ‘small coalition’ of countries ready to donate some of their modern equipment, their modern tanks”.
Bron: https://www.theguardian.c...-63cdfbbb8f0835c8bc1c9405

Wel zo prettig om te weten wat er precies gezegd werd.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:13:
Bron voor wat eerder in deze draad beweerd werd:

[...]

Bron: https://www.theguardian.c...-63cdfbbb8f0835c8bc1c9405

Wel zo prettig om te weten wat er precies gezegd werd.
Ik hoor net op de radio (Q-music) in het niuwsbericht dat polen nu besloten heeft tanks te leveren zonder toestemming van duitsland.
Maar ik kan daar geen bron van vinden op het internet.

Zouden zij gewoon wat suggereren, of is het nieuws nog niet in het nederlands vertaald?

Mogelijk hebben ze het hier vandaan.

Of bij BNR
https://www.bnr.nl/nieuws...-sturen-duitsland-akkoord

[ Voor 119% gewijzigd door FRANQ op 23-01-2023 09:12 ]

Verwijderd

FRANQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Ik hoor net op de radio (Q-music) in het niuwsbericht dat polen nu besloten heeft tanks te leveren zonder toestemming van duitsland.

Zouden zij gewoon wat suggereren, of is het nieuws nog niet in het nederlands vertaald?
Op de nos:
Maar die laatste twee landen moeten wachten op Duitsland, dat een cruciale rol speelt. De Leopard 2-tanks die in andere landen staan, mogen namelijk niet zonder Duitse toestemming geleverd worden aan Oekraïne. Dat is omdat Duitsland de tanks heeft geproduceerd. Polen dreigde eerder vandaag ook zonder toestemming vanuit Berlijn tanks te leveren.
Bron: https://nos.nl/artikel/24...-vinkje-is-nog-niet-gezet

Of Polen daadwerkelijk gaat leveren zonder toestemming heb ik nergens gezien.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:44

Auredium

Informaticus Chaoticus

Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:59:
[...]

Alternatieve headline: Moskou ziet in dat Leopard 2 pijn gaat doen.

Is misschien een subliminal message voor Berlijn? VS of Polen laat zich hier niet (meer) door intimideren.
Dit bericht is niet bedoeld voor Leo 2 maar meer voor raketten die Rusland kunnen bereiken. Het heeft voornamelijk het doel om de levering te stoppen.

De realiteit is dat er al (drone)aanvallen diep in Rusland zijn geweest en Rusland eigenlijk vrij mild reageerde. De toevoeging van luchtafweer rondom het Kremlin wijst ook op de angst voor langere afstandsraketten.

Ik denk dat vooral nu de 150 km raketten de grootste angst zijn, ze duwen bijna al Ruslands commandoposten en opslagplaatsen tot in Rusland zelf.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Op de nos:

[...]

Polen heeft Duitsland nog niet eens gevraagd. Duitsland gaf aan dat ze wel toestemming zouden geven als Polen zou vragen.

Dit is ook maar voor de bühne dus

Overigens zie ik nog geen Poolse Leopards zonder toestemming naar Oekraïne gaan, dat zou redelijk enorme implicaties voor de toekomst hebben.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Op de nos:

[...]

Dat lijkt me, bezien het antwoord van Baerbeck niet heel logisch. Vanuit Polen gezien lijkt hun dreigement te werken: ze krijgen gewoon toestemming van Duitsland.
Binnen de Duitse coalitie wel interessant dat Baerbeck dit, in een interview, meldt. Zij is lid van de Grunen en staat bekend als voorstander van meer wapensteun, terwijl Scholz en Pistorius, de twee bewindslieden die hier eigenlijk over gaan, beiden bij de SPD horen en hier *ahum* iets terughoudender in zijn.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 22:00

Jiffy

God, you're ugly!

Auredium schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:34:
[...]
Ik denk dat vooral nu de 150 km raketten de grootste angst zijn, ze duwen bijna al Ruslands commandoposten en opslagplaatsen tot in Rusland zelf.
Mooi. Want dat is ook precies waar die rommel thuishoort: in Rusland zelf. En niet in een van hun buurlanden.

Ik heb echter redelijk wat berichten gelezen waarin wordt gezégd dat de Amerikanen raketten voor de langere afstand gaan leveren, maar volgens mij heb ik de bevestiging daarvan door de Amerikanen zèlf gemist.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• redwing
Jiffy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Mooi. Want dat is ook precies waar die rommel thuishoort: in Rusland zelf. En niet in een van hun buurlanden.

Ik heb echter redelijk wat berichten gelezen waarin wordt gezégd dat de Amerikanen raketten voor de langere afstand gaan leveren, maar volgens mij heb ik de bevestiging daarvan door de Amerikanen zèlf gemist.
Die bevestiging ga je ook niet krijgen tot net voor/na een goede aanval met dat spul. Dit zijn precies de wapens waarvan je niet precies gaat melden wanneer ze beschikbaar zijn. Gezien wat er geraakt mee kan worden zijn er weinig redenen waarom die er niet zullen komen.

[removed]

• asing
Jiffy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:41:
[...]
Wat ik ervan begrepen heb (even een Google zoekactie gedaan) is dat men een men een aantal oude raketten (M26) had liggen, en daar een GBU-39 op konden schroeven. Samen is dat een GLSDB. Dat was een plan van Boeing. Ze zouden dan in het voorjaar geleverd kunnen worden.

https://theaviationist.co...sfer-of-glsdb-to-ukraine/
The GLSDB could be delivered as early as spring 2023 and would allow Kyiv to strike far behind Russian lines, using Ukrainian MLRS and HIMARS launchers.
Als je dat en Ramstein samenvoegt dan heb je daarmee waarschijnlijk het besluit gevonden om die dingen in elkaar te zetten en erna te leveren.

• Jerie
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:16:
[...]

edit:

Mogelijk hebben ze het hier vandaan.

[embed]https://twitter.com/MorawieckiM/status/1617140821412683777?s=20&t=2TbK3v6nZvr6Vp92XbWq2Q[/embed]

Waarom werkt de embed niet??
Link naar post: https://twitter.com/Moraw...21412683777widget%3DTweet

[Afbeelding]

Of bij BNR
https://www.bnr.nl/nieuws...-sturen-duitsland-akkoord
offtopic:
Embed werkt niet omdat je je URL niet opschoont. Vuistregel: alle troep vanaf ? inclusief ? niet meesturen. En dan werkt het:

offtopic:
Behalve dat plaatjes en videos niet mee embed worden. Die kom je, indien relevant, te deeplinken.

• Jerie
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Polen heeft Duitsland nog niet eens gevraagd. Duitsland gaf aan dat ze wel toestemming zouden geven als Polen zou vragen.

Dit is ook maar voor de bühne dus

Overigens zie ik nog geen Poolse Leopards zonder toestemming naar Oekraïne gaan, dat zou redelijk enorme implicaties voor de toekomst hebben.
Natuurlijk is veel voor de buehne, fat is politiek 101. Omdat ze er onder weinig ogen niet uitkomen spelen ze het spelletje op deze manier.

Betreffendd implicaties. Niet als voldoende andere partners het ook doen. Want eventuele implicaties helpen dan de eigen afzetmarkt (huidige en toekomstige klanten) om zeep.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

idd :P

Op de lijn kreminna/svatova duiken er de laatste tijd wat meer op van 1GTA, die hebben blijkbaar 10 T90M's (-2) erbij gekregen ergens in de vorige weken.

T14 is voorlopig gewoon vaporware.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 09:35 ]

PSN

• Jerie
  • Niet online
De Spaanse politie heeft een netwerk van criminelen opgerold die Oekraïners uitbuitten en hen illegaal sigaretten lieten maken. De bende beheerde drie tabaksfabrieken waarin Oekraïners werkten die na de Russische invasie naar Spanje waren gevlucht. Zij waren in geïmproviseerde onderkomens "gepropt" en mochten niet weg.
https://www.hln.be/buiten...iners-uitbuitte~aba918b6/

Bron: ANP.

Betrof illegalen en asielzoekers.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
HvdBent schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:50:
Er spelen zo veel belangen in Europa, niet alleen de afhankelijkheid van grondstoffen. Nu verwacht ik niet dat Rusland bijvoorbeeld Spaanse havens bezit, maar er zal vast iets zijn waar men in Spanje bang voor is.'
En dat kunnen wij zonder tanks natuurlijk makkelijk roepen.....
Even een 'oude' kick: de Russische maffia is erg sterk aanwezig in Spanje. Op een andere manier, maar mogelijk met dezelfde verwevenheid als een Duitse politiek (SPD). Zie bijv. https://www.propublica.or...n-mafia-networks-in-spain

Toch jammer dat Spanje verder geen voorzet gedaan heeft. Een onderhandeling heeft een inzet nodig. Menorca? Lanzarote? Catalonië?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11

Snow_King

Konijn is stoer!

De grote verwachte mobilisatie van 500k man is (nog) niet begonnen. Die haalde ik uit het filmpje van Dennis vanmorgen.

Elke week dat deze niet begint is een week geen training, geen troepen verplaatsen, geen voorbereiding op de eventueel 2e grote aanval op Kyiv.

Dat zou natuurlijk erg goed nieuws zijn en UA nog meer tijd geven zich goed voor te bereiden op een groot offensief in Maart~April. We moeten dus nog even een week of 8 a 9 wachten.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het voorbeeld van Denemarken (met sturen van alle Caesar's) doet blijkbaar meer volgen:

/edit:
De tankdiscussie kunnen we hier voeren: Wapens en wapensystemen

[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 10:11 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:59:
De grote verwachte mobilisatie van 500k man is (nog) niet begonnen. Die haalde ik uit het filmpje van Dennis vanmorgen.

Elke week dat deze niet begint is een week geen training, geen troepen verplaatsen, geen voorbereiding op de eventueel 2e grote aanval op Kyiv.

Dat zou natuurlijk erg goed nieuws zijn en UA nog meer tijd geven zich goed voor te bereiden op een groot offensief in Maart~April. We moeten dus nog even een week of 8 a 9 wachten.
Ja, die aankondiging van mobilisatie hadden we eigenlijk vorige week verwacht, maar toen was alleen de vergroting van het 'normale leger' naar '1,5 miljoen' aangekondigd.

PSN

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:08:
Het voorbeeld van Denemarken (met sturen van alle Caesar's) doet blijkbaar meer volgen:
[Twitter]

/edit:
De tankdiscussie kunnen we hier voeren: Wapens en wapensystemen
Nouja, Estland is zelf een potentiële frontlinie, dat vind ik geen slecht 'excuus'. Mochten de Denen Houwitsers op eigen bodem nodig hebben, is het al te laat. Aan de Estse grens: niet per se.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jerie
  • Niet online

UA heeft gisteren de vijandelijke arty op eilanden tussen Kherson en Hola Prystan uitgeschakeld. Dit was nogal een klus want deze schoten steeds en vertrokken dan weer gauw (de helden...). Via intel en patronen hebben ze goed kunnen timen. Hopelijk wordt Kherson nu minder geterroriseerd.

Het is en blijft relatief klein nieuws, de afgelopen dagen heeft RFU ook iedere dag kleine ontwikkelingen toegelicht. Maar deze vond ik wel boeiend, en heb het nergens anders gezien.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 12:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgYZ4m7EyVo5AE_JwaIqpDby9t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv8FUYkbcxQxOgMMVUNmlOAD.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Tens
Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:41:
Dit was nogal een klus want deze schoten steeds en vertrokken dan weer gauw (de helden...).
Dat is precies hetzelfde wat de Himars en Caesar crews doen.

• Chaoss
  • Laatst online: 23:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Jerie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:41:
[YouTube: 22 Jan: Finally. Ukrainians DESTROY RUSSIAN ISLAND ARTILLERY | War in Ukraine Explained]
Dit was nogal een klus want deze schoten steeds en vertrokken dan weer gauw (de helden...).
Beetje loze toevoeging niet? dat is gewoon common sense en gebruikelijke tactiek. Ergens gaan staan te schieten en dan blijven staan is zo ongeveer het eerste wat je afgeleerd wordt bij elk onderdeel van de landmacht

Moderatie comment:
Mocht het nog net duidelijk zijn, ze werden als "helden" gekenschetst omdat zie naar westerse maatstaven niet bezig waren met "normaal krijgsbedrijf", het vernietigen van vijandelijk materieel, maar de destructie van burgerdoelen.

We zijn er daarom scherp op dat het verplaatsen van die Russen hun activiteit niet in de normaliteit trekt omdat westerse artillerie "ook verplaatsen". Misschien heb je het helemaal niet zo bedoeld, maar door een dergelijke redenering kan een lezer een helling afglijden, de helling waarbij Russische militaire activiteiten worden vergelijken met Westerse/Oekraïense militaire activiteiten.

Hierover ontstond verderop een discussie die stelt dat dan een false balance ontstaat. Terecht, want de Russische activiteit kan niet meer met een militaire operatie worden vergeleken met een militair doel, ze vergelijken met militaire activiteiten van de tegenstander kan dat echter wel suggereren.

[ Voor 45% gewijzigd door teacup op 24-01-2023 21:14 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid