EvtK schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:20:
@
goodfella Dat is een mooie krachtige samenvatting
@
r0bb Inderdaad, ik heb de berekening gemaakt en zag dat je toch al gauw iets van 35.000 in de pot moet hebben wil die ZZP-er oplossing voordelig worden. Zover ben ik nog niet

.
Ik neig ernaar om dan bij Meesman te gaan starten met pensioensparen. Enige waar ik nog over nadenk is een stukje spreiding. Ik zit namelijk ook al bij Meesman (ook vanwege de kosten) met vrij beleggen. Niet met alles, heb ook wat lopen bij Fitvermogen en Rabo. Maar om nog verder te spreiden dacht ik in eerste instantie naar BND te gaan, maar ik vind het kostenverschil gewoon eigenlijk te groot.
Klein tegengeluid dan ten faveure van BND. Ik heb meermaals op het punt gestaan om over te stappen van BND naar Meesman, maar het verschil in kosten is niet het hele verhaal.
Fondskosten zijn 0,15% (BND wereld indexfonds, vergelijkbaar met het Meesman fonds) en daarbovenop nog 0,44% servicekosten. Maakt Meesman inderdaad wat goedkoper.
Afsluitkosten zijn maar eenmalig en kun je vergeten. Transactiekosten verschillen wel, maar doordat je bij BND automatische risico-afbouw hebt en ook (zelf) kun balanceren tussen fondsen rekenen ze alleen voor stortingen en geen transactiekosten voor switch- of verkoop. Ik ben bovendien van plan om nú veel in te leggen en deze pot op enig moment te laten voor wat het is; daarna betaal ik dus geen transactiekosten meer als ik switch van fonds (afbouw risico) of verkoop (lijfrente aankoop). Transactiekosten zijn ook van mindere invloed op je uiteindelijke rendement en kun je dus ook niet vergelijken met fonds- en servicekosten. Als de pot groter wordt, worden stortingskosten steeds minder relevant.
Ik zit
inmiddels ook boven de drempel voor de "ZZP-pensioenrekening" en heb dus 0,25% servicekosten en EUR 60 per jaar. Dan wordt het verschil nog kleiner tot helemaal verwaarloosbaar.
En zoals genoemd; automatische risico-afbouw kan alleen bij BND. En dat is bij lijfrentevermogen nog wel relevant; je bent namelijk verplicht om er op termijn een lijfrente voor aan te kopen en kunt het 'sequence risk' dus niet op andere manier mitigeren: op enig moment moet je alle beleggingen liquideren en overzetten naar een uitkeringsproduct.
Bovendien vind ik ze heel transparant in de communicatie en hebben ze een goed beschikbare interface. Ik heb er inmiddels ook beleggingsrekeningen lopen voor mijn twee dochters. Dat alles is ook wat waard.
Alles met elkaar heb ik dus besloten om bij BND te blijven.