Wat doet men hier eigenlijk voor de relatief korte termijn qua beleggingen?
Ik heb al een aardige portefeuille opgebouwd voor na m'n AOW (30+ jaar horizon, in lijfrentepotje, blijf ook bijleggen hier), heb ook al wat voor als tien jaar eerder helemaal wil stoppen (20-30 jaar horizon) en ook iets voor als ik nog eerder helemaal wil kappen (10-20 jaar). Met verschillende allocaties met afbouwend risico & volatiliteit.
Maar voor de relatief korte <10jaar termijn heb ik nog niks, vind het nu wel tijd om zoiets op te gaan bouwen. Criteria: geen valutarisico, heel weinig volatiliteit, zoveel mogelijk (vrijwel) direct toegankelijk, toch nog zo hoog mogelijk rendement.
Na veel wikken en wegen kwam ik voorlopig hierop uit:
https://nl.pimco.com/en-n...d-index-ucits-etf/eur-acc
De yield hiervan is nu een aardige 4%. Ik weet dat het "belasting inefficient" is met de huidige regels in Nederland, want het zijn obligaties, maar ik vind de kans dat de waarde hiervan stijgt (gezien de huidige rentestanden) dat wel enigszins compenseren. Wel wat duur met 0,5%. Ben begonnen met inleggen hierin.
Ik heb ook nog zitten denken aan een depositoladder, dat zou ook een optie zijn. Nadelen daarvan zijn dat de waarde (grotendeels) niet meteen beschikbaar is om in te spelen op rentestanden en marktontwikkelingen. Bovendien heb ik het geld wat ik wil investeren in deze korte-termijn allocatie nog niet, deposito's dripfeeden wat lastiger.
Andere leuke optie waren 1 jaars target maturity date bond ETFs, en die dan doorrollen, maar die heb je niet in Europa, dus dan krijg je dollar-risico. Of Amerikaanse short duration high yield bond ETFs, of misschien zelfs gewoon een dollar-allocatie aanhouden nu.. 4,5% rente krijg je nu op je dollars. Maar dat is allemaal valutarisico.. Wat te doen
Weet niet of dit hier of in het beleggen topic hoort trouwens..