Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:54
nichan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:23:
Hallo passieve indexfonds-beleggers! De afgelopen dagen heb ik over onder andere het passief beleggen in indexfondsen gelezen. Nu wil ik zelf ook aan de gang (NT world + NT EM + NT SC lijken mij prima om mee te beginnen) door maandelijks wat in te leggen.
Nu zag ik dat ABN AMRO een bonus van 50eu geeft als je minstens 3 maanden lang 150eu per maand inlegt in bijv. Zelf Beleggen Basis. Daarnaast is het de goedkoopste aanbieder als ik https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ bekijk.

Ik zit momenteel bij ING met een betaalrekening, als ik dit zo zie dan ben ik wel geneigd om van ING naar ABN te gaan met betaalrekening + beleggen.
Hoe is jullie ervaring met ABN? Zouden jullie de switch aanraden?
Ja ik raad het aan. Heb zelf mijn Rabobank opgezegd en overgestapt naar ABN.

Gewoon rekening openen en op een zondagochtend een lijstje maken in Word welke personen/instanties/etc je nieuwe rekeningnr nodig hebben en dan alles regelen. Kost een paar uurtjes maar de kosten zijn lager en ABN is veel fijner dan Rabo. ING heb ik geen ervaring mee.

Rabobank is overigens wel weer goedkoper bij een bepaald bedrag, maar ik vond de Rabobank app echt ruk met reclames en onnodige grafiekjes.

[Voor 5% gewijzigd door Naamloos87 op 13-05-2023 10:26]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KeineAngst
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:52
Pistachenootje schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Prima ervaring met ABN. Als jij de kleine verschillen in kosten de moeite waard vindt dan kun je switchen.

Voor een tweede/derde rekening hou ik zelf liever gratis rekeningen aan zoals Openbank en revolut.
Ja eens. Ik ben al heel lang klant bij ABN, maar heb de afgelopen jaren wat uitstapjes gemaakt naar bunq en Triodos. Ik heb die rekeningen ook als primaire rekening gebruikt en heb de ABN-rekening daarbij aangehouden als tweede rekening. Toch ben ik weer uitgekomen bij ABN als primaire rekening. Niet alleen omdat het gewoon beter en stabieler werkt, maar ook omdat ik ben gaan beleggen bij ABN.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:22
Naamloos87 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Rabobank is overigens wel weer goedkoper bij een bepaald bedrag, maar ik vond de Rabobank app echt ruk met reclames en onnodige grafiekjes.
Eens dat de rabo app ruk is. Maar voor passief beleggen is dat ook niet erg, als het goed is zit je niet dagelijks te kijken naar je resultaten.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
Voggy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Eens dat de rabo app ruk is. Maar voor passief beleggen is dat ook niet erg, als het goed is zit je niet dagelijks te kijken naar je resultaten.
Maar van wat ik begrepen heb is tegenwoordig passief beleggen bij de Rabo ook wat ruk. Waarbij je aparte rekening moet hebben als tegenrekening voor je beleggingen, je dus eerst daar geld naartoe moet overmaken, dan je belegging moet kopen. Dat kan je natuurlijk ook automatiseren, maar als dan de kosten eraf worden gehaald, heb je niet genoeg geld meer op je beleggingstegenrekening om de belegging te kopen. En dat kan je wel weer oplossen door standaard wat geld daarop te houden, maar onder de streep is het gewoon irritant.

Zelf heb ik Rabo, maar ik hoor bij de 'oude garde', en daar is mijn betaalrekening gewoon de tegenrekening van de beleggingen. Maar van wat ik begrepen heb is dat dus niet meer mogelijk, en ik zou dus iig niet naar Rabo switchen als je daar nu nog niet zit. Zit je er al dan kan je het accepteren.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
Vraag aan de IB gebruikers, wat zijn de fee rates (SYEP) momenteel voor ETF’s zoals IWDA en EMIM.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

1,64% voor IWDA, 1,91% voor EMIM.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:59
Zr40 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:14:
1,64% voor IWDA, 1,91% voor EMIM.
Dat zijn mooie tarieven. Hoe vaak worden ze uitgeleend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dat kan ik niet zien wanneer de beurzen gesloten zijn :)

Heel mooi is 1,91% ook weer niet heb ik het idee. Ik ben niet heel erg bekend met de SLB wereld maar ik geloof dat je dit moet vergelijken met de risk free rate.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36
En dat zijn de percentages die je zelf ontvangt neem ik aan? De uitlener betaalt doorgaans het dubbele?
Met de huidige (spaar)rentes zou je hier anders in theorie op kunnen verdienen, los van wat de koers van IWDA/EMIM doet en je aan dividend verschuldigd bent.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:01:
Dat kan ik niet zien wanneer de beurzen gesloten zijn :)

Heel mooi is 1,91% ook weer niet heb ik het idee. Ik ben niet heel erg bekend met de SLB wereld maar ik geloof dat je dit moet vergelijken met de risk free rate.
Ik dacht dat je het alleen kan weten als je zelf bezit.

Als ze allemaal iedere dag worden uitgeleend zou 1.91% natuurlijk best mooi zijn. Dat zou betekenen dat je meer verdient dan de expense ratio + dividendlek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Als ze allemaal iedere dag worden uitgeleend zou 1.91% natuurlijk best mooi zijn. Dat zou betekenen dat je meer verdient dan de expense ratio + dividendlek.
Dat was ook precies mijn gedachte omdat mijn portefeuille bij ING wat kostbaar begint te worden vanwege de service fees.

[Voor 3% gewijzigd door Miki op 14-05-2023 08:19]

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Ja, als ze iedere dag veel worden uitgeleend zou het de goedkoopste manier van beleggen kunnen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:32:
Ja, als ze iedere dag veel worden uitgeleend zou het de goedkoopste manier van beleggen kunnen zijn.
Ik ga er niet vanuit dat je gehele portefeuille zal worden uitgeleend. Denk zelf dat je rekening moet houden met 25-50% op goede dagen en gemiddeld over een jaar aan 10-20% zou moeten denken is mijn ruwe inschatting zonder feitelijke onderbouwing. Mochten er nog andere ervaringen zijn dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ninodebest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:07
Ik ga morgen voor het eerst beleggen. Eerder besloot ik te gaan beginnen met S&P 500, maar na wat onderzoek denk ik dat ik toch ga voor VWCE, met op langere termijn i.c.m. Emerging Markets (90-10% ratio) zodat ik wat breder zit.

Een goed begin? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zondag 14 mei 2023 @ 01:35:
En dat zijn de percentages die je zelf ontvangt neem ik aan? De uitlener lener betaalt doorgaans het dubbele?
Met de huidige (spaar)rentes zou je hier anders in theorie op kunnen verdienen, los van wat de koers van IWDA/EMIM doet en je aan dividend verschuldigd bent.
Nee, dit zijn de percentages die de lener betaalt. Bij IB ontvang je als uitlener de helft.

Je zou er op kunnen verdienen door short te gaan en meer rente te ontvangen op het geld dan je bent verschuldigd voor het lenen, maar dat is niet een risicovrij rendement.
Pistachenootje schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Ik bezit ze zelf niet :) maar wanneer de beurs is geopend zie ik een algemeen percentage van uitleenbare shares die daadwerkelijk uitgeleend zijn. Dit hoeft niet overeen te komen met hoeveel er bij IB daadwerkelijk wordt uitgeleend, en daarnaast wordt er pas onder SYEP uitgeleend wanneer er niets beschikbaar is onder margin.
Pistachenootje schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:32:
Wat Miki al zegt, ik verwacht niet dat een index ETF veel wordt uitgeleend. Die zou men willen lenen als men short wil gaan op de index, en dat zal vast wel een keer gebeuren, maar niet langdurig en grootschalig lijkt mij.

[Voor 80% gewijzigd door Zr40 op 14-05-2023 11:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:11:
[...]
Mochten er nog andere ervaringen zijn dan hoor ik het graag :)
Ik heb ze zelf 2 jaar geleden even aangehouden puur om te testen. Zette te weinig zoden aan de dijk. VTI/VXUS was totaal genomen voordeliger.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:55
Miki schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:57:
Vraag aan de IB gebruikers, wat zijn de fee rates (SYEP) momenteel voor ETF’s zoals IWDA en EMIM.
Ik heb een deel van mijn portefeuille bij IB en daar specifiek TSWE en TDIV, daar is het erg wisselend per moment. Soms zijn ze tijdje bijna allemaal uitgeleend en soms bijna niks.

Dit jaar is er al ongeveer 0,13% op de totale waarde binnengekomen, dus de TER gaat wel worden terugverdiend.

Je kan discussie voeren of TSWE voldoende passief is, of equal weight een goed idee is of juist niet en of het de wereldmarkt voldoende volgt (wat mij betreft drie keer ja), de kosten zijn in idee geval zeer aantrekkelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 11:04
Ninodebest schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:26:
Ik ga morgen voor het eerst beleggen. Eerder besloot ik te gaan beginnen met S&P 500, maar na wat onderzoek denk ik dat ik toch ga voor VWCE, met op langere termijn i.c.m. Emerging Markets (90-10% ratio) zodat ik wat breder zit.

Een goed begin? :)
Ja
Mits je het geld kan missen wel ja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ninodebest
  • Laatst online: 23:07
oscar82 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Ja
Mits je het geld kan missen wel ja
Thanks. Ik twijfelde tussen VWCE en IWDA. Ik ga denk toch voor VWCE, aangezien deze EMIM heeft inbegrepen als het ware.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:43
Miki schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:11:
Ik ga er niet vanuit dat je gehele portefeuille zal worden uitgeleend. Denk zelf dat je rekening moet houden met 25-50% op goede dagen en gemiddeld over een jaar aan 10-20% zou moeten denken is mijn ruwe inschatting zonder feitelijke onderbouwing. Mochten er nog andere ervaringen zijn dan hoor ik het graag :)
Doe het nu een kwartaal of zo bij IB (zit er pas een kwartaal), en dit wisselt onwijs per fonds, en ook nog van maand tot maand. Ik denk dat als er meer volatiliteit is dat er dan meer uitgeleend is?

Net weer even mijn activity report bekeken de de fee rates voor de ETF's die ik heb. VTI en VXUS zetten geen zoden aan de dijk, dat is allemaal <1%.
Ik loop wel redelijk binnen op al mijn Dimensional fondsen, die hebben vrijwel allemaal fee rates van 10-20%, en ik heb een 60% factor tilt, dus dat gaat hard. Ik denk dat dit voor bearish investeerders goede fondsen om te shorten zijn omdat ze hun factors goed implementeren of zoiets? En als je dan short value oid bent, wil je juist deze shorten? Is een gok, dat het daaraan ligt...
Qua percentage van de portefeuille zit ik aan de 20-30% gemiddeld wat uitgeleend is schat ik. Op dit moment 20% zie ik.
Gaat netto om enkele honderden euro's aan SYEP opbrengst per maand in mijn geval. Maar weet niet of dat blijft als de markten rustiger zijn, moet nog blijken. Is "gratis geld" dus mij hoor je niet klagen hoe dan ook, ik zit er sowieso long in.

Ik heb in een andere portfolio bij IBKR ook een high yield bond ETF trouwens, die is ook vaak/veel uitgeleend en zit nu aan 8% fee rate.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

bumble_bee schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:20:
[...]

Ik loop wel redelijk binnen op al mijn Dimensional fondsen, die hebben vrijwel allemaal fee rates van 10-20%, en ik heb een 60% factor tilt, dus dat gaat hard. Ik denk dat dit voor bearish investeerders goede fondsen om te shorten zijn omdat ze hun factors goed implementeren of zoiets? En als je dan short value oid bent, wil je juist deze shorten? Is een gok, dat het daaraan ligt...
Oef voor de gemiddelde passieve belegger uit dit topic is dit niet te volgen denk ik, al die termen.
Is dit een strategie die je passieve (en wat minder ervaren) beleggers ook zou willen aanraden?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +16Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:43
de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:40:
Oef voor de gemiddelde passieve belegger uit dit topic is dit niet te volgen denk ik, al die termen.
Is dit een strategie die je passieve (en wat minder ervaren) beleggers ook zou willen aanraden?
Haha ik kan het me zo goed voorstellen, deze vraag ;) Ik doe mijn best..
  • Short selling is een manier voor beleggers om te verdienen aan het dalen in waarde van een effect, als ze denken dat dit gaat dalen (bearish beleggers). Hiervoor moeten ze een effect dat ze niet zelf bezitten "lenen" en daar betalen ze een premie voor.
  • De fee rate is deze premie: wat je broker (op jaarbasis) betaald krijgt voor het uitgeleend zijn van een effect.
  • Bij IBKR (een broker) heet dit uitlenen van effecten aan short sellers: SYEP, stock yield enhancement program. IBKR betaalt de eigenaar van de effecten (jou) de helft van wat de short seller hun betaalt voor het lenen van jouw effect.
  • Bij IBKR krijg je een toggle "ik wil meedoen aan SYEP" en dan gaan ze, als er genoeg leners zijn die ook de effecten die jij bezit willen lenen, net zoveel effecten van jou uitlenen als ze kunnen. Hierbij verdelen ze de vraag naar geleende effecten over al hun klanten die hun effecten willen uitlenen.
  • De originele vraag van @Miki was hoeveel van een portefeullie bij IBKR gemiddeld gesproken uitgeleend is.
  • Ik beantwoorde die vraag voor mijn portefeuille bij IBKR, met daarbij een aantal kanttekeningen over waarom het in mijn geval hoger of lager zou kunnen zijn.
  • Een van die afwegingen was dat ik veel (voor 60% van mijn portefeuille) doe aan factorbeleggen. Factorbeleggen is een manier om meer (verwacht) rendement uit je beleggingen te halen op lange termijn, door extra soorten risico's te nemen.
  • Ik doe dat laatste door ETF's (fondsen) te bezitten van DFA, Dimensional Fund Advisors, een Amerikaanse issuer van ETF's. Mijn hypothese was dat deze veelgevraagd zijn en daarom hogere fee rates hebben.
  • Of je dit zelf moet doen: Als je het niet begrijpt, waarschijnlijk niet. Voor de meeste mensen is het bezitten van een markt-gekapitaliseerde portefeuille afdoende (zie de hier vaak gelinkte indexbeleggen-site).
  • SYEP zelf kan je willen als je bij een broker zit die jou daar ook voor betaalt. Bijvoorbeeld DeGiro doet dit voor niet-custody accounts ook, maar betalen jou daar niks voor. IBKR wel. Er zit hier een klein risico bij omdat je effecten uitgeleend zijn, maar dat is betrekkelijk klein want er is ook onderpand. Daar kan je vast meer over Googlen, dat risico :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miki
de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:40:
[...]

IB is zo ie zo niet de gemakkelijkste broker, vervolgens zit je nog met wat administratieve en fiscale handelingen die je moet verrichten. Niet onoverkomelijk maar echt passief beleggen is het niet zoals je bij Meesman, BD of de grootbanken wel kunt organiseren.

Waar het mij even om te doen was dat mijn portefeuille nu een behoorlijke omvang begint te krijgen en dat mijn kosten tegen het licht heb gehouden. Als passieve belegger wil je naast passief ook lage kosten hebben omdat anders deze strategie niet geheel opgaat. Loont het de moeite om minder passief te zijn en vergoedingen die je er voor terug krijgt vs fiscaal voordeel en geheel passief zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bumble_bee schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Haha ik kan het me zo goed voorstellen, deze vraag ;) Ik doe mijn best..
  • Short selling is een manier voor beleggers om te verdienen aan het dalen in waarde van een effect, als ze denken dat dit gaat dalen (bearish beleggers). Hiervoor moeten ze een effect dat ze niet zelf bezitten "lenen" en daar betalen ze een premie voor.
  • De fee rate is deze premie: wat je broker (op jaarbasis) betaald krijgt voor het uitgeleend zijn van een effect.
  • Bij IBKR (een broker) heet dit uitlenen van effecten aan short sellers: SYEP, stock yield enhancement program. IBKR betaalt de eigenaar van de effecten (jou) de helft van wat de short seller hun betaalt voor het lenen van jouw effect.
  • Bij IBKR krijg je een toggle "ik wil meedoen aan SYEP" en dan gaan ze, als er genoeg leners zijn die ook de effecten die jij bezit willen lenen, net zoveel effecten van jou uitlenen als ze kunnen. Hierbij verdelen ze de vraag naar geleende effecten over al hun klanten die hun effecten willen uitlenen.
  • De originele vraag van @Miki was hoeveel van een portefeullie bij IBKR gemiddeld gesproken uitgeleend is.
  • Ik beantwoorde die vraag voor mijn portefeuille bij IBKR, met daarbij een aantal kanttekeningen over waarom het in mijn geval hoger of lager zou kunnen zijn.
  • Een van die afwegingen was dat ik veel (voor 60% van mijn portefeuille) doe aan factorbeleggen. Factorbeleggen is een manier om meer (verwacht) rendement uit je beleggingen te halen op lange termijn, door extra soorten risico's te nemen.
  • Ik doe dat laatste door ETF's (fondsen) te bezitten van DFA, Dimensional Fund Advisors, een Amerikaanse issuer van ETF's. Mijn hypothese was dat deze veelgevraagd zijn en daarom hogere fee rates hebben.
  • Of je dit zelf moet doen: Als je het niet begrijpt, waarschijnlijk niet. Voor de meeste mensen is het bezitten van een markt-gekapitaliseerde portefeuille afdoende (zie de hier vaak gelinkte indexbeleggen-site).
  • SYEP zelf kan je willen als je bij een broker zit die jou daar ook voor betaalt. Bijvoorbeeld DeGiro doet dit voor niet-custody accounts ook, maar betalen jou daar niks voor. IBKR wel. Er zit hier een klein risico bij omdat je effecten uitgeleend zijn, maar dat is betrekkelijk klein want er is ook onderpand. Daar kan je vast meer over Googlen, dat risico :)
Helemaal top. dank je wel!
Ik zit zelf ook bij IBKR en maak gebruik van SYEP, maar heb zeker weer wat opgestoken van je post! :)

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:38:
[...]
Ik bezit ze zelf niet :) maar wanneer de beurs is geopend zie ik een algemeen percentage van uitleenbare shares die daadwerkelijk uitgeleend zijn. Dit hoeft niet overeen te komen met hoeveel er bij IB daadwerkelijk wordt uitgeleend, en daarnaast wordt er pas onder SYEP uitgeleend wanneer er niets beschikbaar is onder margin.

[...]

Wat Miki al zegt, ik verwacht niet dat een index ETF veel wordt uitgeleend. Die zou men willen lenen als men short wil gaan op de index, en dat zal vast wel een keer gebeuren, maar niet langdurig en grootschalig lijkt mij.
Ik heb even gekeken nu de beurs is geopend. IWDA/EMIM worden (op dit moment) praktisch niet uitgeleend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zr40 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Ik heb even gekeken nu de beurs is geopend. IWDA/EMIM worden (op dit moment) praktisch niet uitgeleend.

[Afbeelding]
weinig mensen die short gaan momenteel dan?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:30:
[...]

weinig mensen die short gaan momenteel dan?
Nou op die 2 ETFs inderdaad, op andere ETFs is meer actie. Op VT bijvoorbeeld 70%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:23
Maar wat betekent die 70% precies dan? Ik kan een paar dingen verzinnen, maar dan lijkt 70% me gigantisch hoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
feelthepower schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:34:
Maar wat betekent die 70% precies dan? Ik kan een paar dingen verzinnen, maar dan lijkt 70% me gigantisch hoog.
Werd aangegeven als 'utilisation'. Ik had @Zr40 gevraagd of dit dan betekent dat 70% van de stukken op die dag worden uitgeleend. Zijn antwoord:
Ja, met de kanttekening dat dit percentage niet van IB zelf afkomstig is. Daarnaast zal IB pas stukken willen lenen van SYEP klanten wanneer er niet voldoende beschikbaar is om te lenen onder de marginovereenkomst. (Bij een margin loan van $100 mag er tot $140 aan stukken uitgeleend worden.)
Overigens is de fee rate maar 0.45% en kun je vanuit gaan dat de utilisation gemiddeld lager is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En het is niet 70% van alle stukken, maar 70% van de uitleenbare stukken. Wanneer iemand geen margin gebruikt en niet deelneemt aan SYEP, dan zijn de stukken niet uitleenbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zag dat de utilisation van IWDA vandaag op 96% staat. Is er iemand hier die ze bezit bij IB?

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:31
Bijzonder interessant om te lezen dit, dank voor de uitleg allemaal.

Toch nog even een n00b vraag: hoe kan het dat de vraag van een enorm breed gespreid IWDA zo ontzettend hoog is en anderen praktisch nul?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:56
Ik ben me sinds kort wat aan het oriënteren op langetermijnbeleggen om wat vermogen op te bouwen. Omdat ik bij ABN Amro zit, kwam ik op deze site: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

erop uit om te gaan voor een combinatie van Northern Trust World + Northern Trust Emerging Markets + Northern Trust Small Caps fonds. Met dit tooltje: https://www.financieelona...st_fonds_moet_je_inleggen kom ik dan bij een maandelijks bedrag van €250 uit op respectievelijk €195, €30 en €25 maandelijks inleggen in deze fondsen voor een mooie spreiding wereldwijd. Een mooi en stabiel potje opbouwen lijkt me zo automatisch en makkelijk gaan.

1 dilemma; ik wil eigenlijk alleen investeren in duurzame(re) bedrijven, dat dit eventueel wat rendement zou kosten is geen probleem. ESG biedt natuurlijk íets, maar ik lees ook dat het een misvatting is dat dit direct echt 'planet proof' is maar vooral ook om solide en zeker beleggen gaat. Aangezien ik nog vrij startend ben en het allemaal wat mooi gebalanceerd wil doen, ben ik echter toch wat afhankelijk van advies op sites zoals hierboven... maar ja je raadt het al een mooi gespreid duurzaam pakket kan ik niet echt een goede adviessite voor vinden. Iemand hier toevallig nog een goede suggestie?

[Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-05-2023 16:50]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
@DeNachtwacht misschien is ASN Bank of fitvermogen wat voor jou.

Als ik mij niet vergis is asn bank gericht op meer duurzamere fondsen.
Fitvermogen heeft dan weer een uitgebreide selectie waar vast wel iets voor jou bij zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frankmulder
  • Laatst online: 18:24
Of Meesman Aandelen Wereldwijd Totaal voor goede spreiding, of Meesman Aandelen Duurzame Toekomst voor meer accent op duurzaamheid. Als je "hardcore duurzaam" wilt gaan, dan inderdaad een fonds van ASN. Wel veel minder spreiding (een paar honderd bedrijven i.p.v. een paar duizend).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
DeNachtwacht schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:47:
1 dilemma; ik wil eigenlijk alleen investeren in duurzame(re) bedrijven, dat dit eventueel wat rendement zou kosten is geen probleem. ESG biedt natuurlijk íets, maar ik lees ook dat het een misvatting is dat dit direct echt 'planet proof' is maar vooral ook om solide en zeker beleggen gaat. Aangezien ik nog vrij startend ben en het allemaal wat mooi gebalanceerd wil doen, ben ik echter toch wat afhankelijk van advies op sites zoals hierboven... maar ja je raadt het al een mooi gespreid duurzaam pakket kan ik niet echt een goede adviessite voor vinden. Iemand hier toevallig nog een goede suggestie?
ACTIAM timmert aan de weg met duurzame indexfondsen. Maar ik zie dat ze nu de naam Cardano hebben aangenomen. Zo te zien heeft dat niets te maken met de bitcoinzwendel onder dezelfde naam, maar het maakt het een en ander wel moeilijk te Googlen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
1 dilemma; ik wil eigenlijk alleen investeren in duurzame(re) bedrijven, dat dit eventueel wat rendement zou kosten is geen probleem.
Kijk naar Fitvermogen met de NN fondsen. Goedkoper dan ABN en 'duurzamer' (meer uitsluitingen) dan de NT fondsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:33
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:58:
[...]
ACTIAM timmert aan de weg met duurzame indexfondsen. Maar ik zie dat ze nu de naam Cardano hebben aangenomen.
[...]
Dat komt vast door de overname in 2021. Maar ze gebruiken toch nog steeds actiam.com voor hun communicatie? Op cardano.nl staat eea over het moederbedrijf.

@DeNachtwacht Kijk eens naar dit fonds:
NL0011309349 / AVIAW.AS = ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld

Acties:
  • +2Henk 'm!

• frankmulder
  • Laatst online: 18:24
RichieB schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Dat komt vast door de overname in 2021. Maar ze gebruiken toch nog steeds actiam.com voor hun communicatie?
Op https://www.actiam.com/nl/ staat:
Sinds 1 januari 2022 is ACTIAM een onderdeel van de Cardano Groep. We brengen je graag op de hoogte van de volgende stap. Vanaf 1 juni 2023 gaat ACTIAM verder als Cardano.
En op https://www.cardano.nl/actiam/:
Sinds vorig jaar maakt duurzame vermogensbeheerder ACTIAM deel uit van Cardano. Vanaf 1 juni 2023 verdwijnt de naam ACTIAM stapsgewijs. En gaan beide bedrijven samen verder. Onder één naam. Met één missie.
Dus over een paar weken is het al zo ver.

[Voor 10% gewijzigd door frankmulder op 20-05-2023 15:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeNachtwacht
Ik ben me sinds kort wat aan het oriënteren op langetermijnbeleggen om wat vermogen op te bouwen. Omdat ik bij ABN Amro zit, kwam ik op deze site: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

erop uit om te gaan voor een combinatie van Northern Trust World + Northern Trust Emerging Markets + Northern Trust Small Caps fonds. Met dit tooltje: https://www.financieelona...st_fonds_moet_je_inleggen kom ik dan bij een maandelijks bedrag van €250 uit op respectievelijk €195, €30 en €25 maandelijks inleggen in deze fondsen voor een mooie spreiding wereldwijd. Een mooi en stabiel potje opbouwen lijkt me zo automatisch en makkelijk gaan.
vraagje, ik heb sinds vrijdag orders voor deze 3 fondsen lopen in abn amro, staan netjes in “lopend” maar toen me dit weekend al opviel dat er niks wordt gekocht. Ik heb aangegeven dat ik voor bedrag X elk van deze 3 fondsen wil kopen.

Dus alles nogmaals opnieuw ingevoerd en gevalideerd met de app, maar nog steeds staan nu, meer dan 30 uur later, de drie fondsaankopen op “lopend”. Aankopen van een ETF heb ik ook gedaan en dat werkte, maar fondsen moeten toch gewoon eind vd werkdag worden verwerkt? Waar wordt op gewacht?

Ik ben crypto gewend, beetje gek dat je met producten die in principe minder risicovol zijn meer van dit soort onhandig gezeur hebt. Jezelf failliet kopen is vrij makkelijk met crypto, maar dat gaat niet op voor aankopen van fondsen bij een ouderwetse bank als ABN ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
@DeNachtwacht Rustig afwachten. Gaat meestal wel 2-3 werkdagen overheen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
DeNachtwacht schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:54:
[...]
vraagje, ik heb sinds vrijdag orders voor deze 3 fondsen lopen in abn amro, staan netjes in “lopend” maar toen me dit weekend al opviel dat er niks wordt gekocht. Ik heb aangegeven dat ik voor bedrag X elk van deze 3 fondsen wil kopen.

Dus alles nogmaals opnieuw ingevoerd en gevalideerd met de app, maar nog steeds staan nu, meer dan 30 uur later, de drie fondsaankopen op “lopend”. Aankopen van een ETF heb ik ook gedaan en dat werkte, maar fondsen moeten toch gewoon eind vd werkdag worden verwerkt? Waar wordt op gewacht?

Ik ben crypto gewend, beetje gek dat je met producten die in principe minder risicovol zijn meer van dit soort onhandig gezeur hebt. Jezelf failliet kopen is vrij makkelijk met crypto, maar dat gaat niet op voor aankopen van fondsen bij een ouderwetse bank als ABN ;)
Je kan het terug vinden in het informatieblad, maar komt erop neer dat ze in 2 handelsdagen gekocht worden, en dan 1/2 handeldagen later het bij jou zichtbaar is (uit mijn hoofd, te lui om exacte data op te zoeken). Ik snap de verwarring, maar tegelijk maakt het natuurlijk geen drol uit als je dit niet koopt om het 2 weken later weer te verkopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:29
DeNachtwacht schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Ik ben crypto gewend, beetje gek dat je met producten die in principe minder risicovol zijn meer van dit soort onhandig gezeur hebt.
Je had je iets beter kunnen inlezen en informeren, want nu lijkt het alsof je er een geïrriteerd door raakt. In de NT World factsheet van ABN AMRO zelf staat namelijk ook aangegeven dat het afslagmoment 8:30 is. Daarna is de uitvoering T+2. Dus je kan zo 2 tot 3 werkdagen wachten. Tel daar af en toe nog een niet-handelsdag bij op (feestdagen onder andere, zijn er best veel) en je kan soms wel tot 4 werkdagen moeten wachten. Goed om je verwachtingen mbt de verwerkingstijd wat bij te stellen.

Gewoon lekker je automatische orders laten doorlopen en alles wordt netjes doorgevoerd.

[Voor 3% gewijzigd door SvV_Ying op 22-05-2023 22:52]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43
Verder wel eens dat driedaagse afwikkeling (settlement) in 2023 compleet absurd is. We werken met computers, niet met beitels en steen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeNachtwacht
Is idd niet meteen grote frustratie, maar wel de vraag waarom ik zonder enige melding alle crypto kan kopen, en ik voor zo’n veel veiliger fonds 2-3 pagina’s kleine lettertjes moet doorwerken terwijl de risico’s juist een stuk kleiner zijn. Je merkt idd aan alles dat het een product is dat nog uit een andere tijd komt, jammer dat ze (ook de wetgever) niet iets moderner handelen. Enerzijds crypto beter reguleren, anderzijds hier de papierwinkel reduceren tot een korte kernachtige waarschuwing waar je een digitaal akkoordje voor moet aanvinken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:06:
Is idd niet meteen grote frustratie, maar wel de vraag waarom ik zonder enige melding alle crypto kan kopen, en ik voor zo’n veel veiliger fonds 2-3 pagina’s kleine lettertjes moet doorwerken terwijl de risico’s juist een stuk kleiner zijn. Je merkt idd aan alles dat het een product is dat nog uit een andere tijd komt, jammer dat ze (ook de wetgever) niet iets moderner handelen. Enerzijds crypto beter reguleren, anderzijds hier de papierwinkel reduceren tot een korte kernachtige waarschuwing waar je een digitaal akkoordje voor moet aanvinken bijvoorbeeld.
Maar dit heeft daar niks mee te maken. Het zijn gewoon (oude) trage processen, het is niet zodat je nog jezelf kan bedenken ofzo.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Miki
Johan Bogle schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:17:
Verder wel eens dat driedaagse afwikkeling (settlement) in 2023 compleet absurd is. We werken met computers, niet met beitels en steen.
Het kan uiteraard sneller maar besef dat bij beleggingsfondsen het bepalen van het aantal in- en uitstappers icm de intrinsieke waarde van de totale portefeuille de koers bepaalt. Daarom zit er altijd een dag tussen de orders innemen en de dag erop dat de prijs wordt bepaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 09:01

page404

Website says no

Pistachenootje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:38:
Ik zag dat de utilisation van IWDA vandaag op 96% staat. Is er iemand hier die ze bezit bij IB?
Ik weet niet wat utilisation van een ETF inhoudt eigenlijk. Ik heb IWDA bij IB. Ongeveer 25k.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
page404 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet wat utilisation van een ETF inhoudt eigenlijk. Ik heb IWDA bij IB. Ongeveer 25k.
Heb je SYEP aanstaan? zo ja, hoeveel inkomen heb je YTD op IWDA gekregen?

(utilisation wordt hierboven besproken)

[Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 23-05-2023 10:46]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:49
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:06:
Je hebt ook geen enkel bescherming bij Crypto, WWFT etc.
Daarnaast moet het settlen natuurlijk minimaal 24/36uur duren zodat alle beurzen gesloten zijn. Daarna kan een computer alles in een seconde uitlezen en daarna worden de in- en uitstappers bepaald.

Maar waarom koop je geen ETF dan ipv een beleggingsfonds? Dan koop je het direct aan aan de beurs zonder meldingen. Ik denk dat je je even goed moet inlezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 06-06 09:01

page404

Website says no

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Heb je SYEP aanstaan? zo ja, hoeveel inkomen heb je YTD op IWDA gekregen?

(utilisation wordt hierboven besproken)
Nee, niet aanstaan. Ik ben weer bijgelezen, thanks :) wist wel wat het inhield maar had het niet aan utilisation gekoppeld. Ik twijfel nog of ik het aan ga zetten. Bij Saxo worden de meest gangbare ETF's eigenlijk niet uitgeleend is mijn ervaring.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
page404 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Nee, niet aanstaan. Ik ben weer bijgelezen, thanks :) wist wel wat het inhield maar had het niet aan utilisation gekoppeld. Ik twijfel nog of ik het aan ga zetten. Bij Saxo worden de meest gangbare ETF's eigenlijk niet uitgeleend is mijn ervaring.
Persoonlijk zou ik het sowieso doen. Het levert misschien niet veel op maar wel iets en de risico's zijn mi. goed afgedekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:55
Syep is wel pas aan te zetten vanaf 50k dollar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

G83 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:09:
Syep is wel pas aan te zetten vanaf 50k dollar.
Klopt voor cash accounts. Bij margin accounts is er geen ondergrens om het aan te kunnen zetten.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:02
Een korte vraag tussendoor: ik heb momenteel Beheerd Beleggen Basis van de Rabobank. Ik zou dat, mede gezien de hoge kosten en het feit dat je het zelf ook heel prima als 'passief beleggen' in kan regelen, willen omzetten naar zelf beleggen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kon nog niet een optie vinden om je beleggingsvorm daadwerkelijk aan te passen. Dus is het een nieuwe `Zelf Beleggen rekening` openen en de huidige `Beheerd Beleggen rekening` opzeggen?

(kan uiteraard ook de Rabobank bellen, maar dan hang ik zo weer een tijd in de wacht) :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:49

Get!em

Oh die ja!

Voor zover ik weet is dat inderdaad de route. Maar bel even je lokale regio kantoor, meestal goed bereikbaar. Eventueel met terugbelverzoek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zou de service desk beleggen bellen. Waarschijnlijk meer kennis van zaken dan de regionale medewerker. 0887271155

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:02
Thanks, alhoewel ik bij nader inzien nog beter naar ABN kan gaan. Scheelt in de kosten en ze hebben ook nog een 50 euro actie op het moment :)

• pheroo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 14:35
Op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ (laatste update 23 mei 2023) wordt nu Vanguard FTSE Developed World ETF (VEVE) + Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VFEM) via DEGIRO als "betere" optie neergezet dan NT via bijvoorbeeld ABN, terwijl bij de DEGIRO optie één van die twee ETFs niet in de kernselectie zit en er ook sprake is van dividendlekkage. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
@pheroo in die berekeningen zijn geen transactiekosten meegenomen. Hadden ze dat wel gedaan dan was ABN wellicht het goedkoopst. Dividend lek is wel meegenomen maar de TER van die Vanguard ETF's is laag.

Je kan ook zeggen: de kostenverschillen zijn dusdanig klein dat je beter op andere attributen kan beoordelen. Qua broker zou ik liever bij ABN dan DeGiro zitten (zie vele waarschuwingen AFM en Bafin).

• pheroo
Pistachenootje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:10:
@pheroo in die berekeningen zijn geen transactiekosten meegenomen. Hadden ze dat wel gedaan dan was ABN wellicht het goedkoopst. Dividend lek is wel meegenomen maar de TER van die Vanguard ETF's is laag.

Je kan ook zeggen: de kostenverschillen zijn dusdanig klein dat je beter op andere attributen kan beoordelen. Qua broker zou ik liever bij ABN dan DeGiro zitten (zie vele waarschuwingen AFM en Bafin).
Dank voor je reactie en dat zou het idd kunnen verklaren. ABN biedt ook het voordeel van geautomatiseerd inleggen, dus ik neidge daar sowieso al naar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Miki
pheroo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:14:
[...]

Dank voor je reactie en dat zou het idd kunnen verklaren. ABN biedt ook het voordeel van geautomatiseerd inleggen, dus ik neidge daar sowieso al naar.
Vooral dat laatste, periodiek geautomatiseerd inleggen biedt piece of mind. Je hoeft er niet naar om te kijken en je wordt ook niet verleid om de markt te timen als het een keer allemaal diep rood staat dan wel de next ATH is aangetikt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 20:02
Pistachenootje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:10:

Is al vaker voorbij gekomen, in dit topic en het FO topic. Zie bijvoorbeeld eerder in dit topic.
Get!em schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:19:
[...]

Misschien nog een ander discussiepunt: zowel indexfondsenvergelijken als FOB staan vol met affiliate links, terwijl die hier op Tnet verboden zijn.
Nu ben ik er niet op tegen om mensen die goede info verzamelen en publiceren een inkomen te gunnen, als je je er maar bewust van bent.
Het zou dus als disclaimer erbij mogen staan wat mij betreft.
Tevens, zie discussie in de Fire topic, kwam het nogal gek over dat FOB wel abn meeneemt in een vergelijking en Rabo niet. Als je dan beseft dat abn linkjes met affiliate bevatten en Rabo niet, kan dat bedenkingen geven over onafhankelijkheid.

De linkjes worden door mijn tracker/affiliate filter/blocker in iedergeval allemaal afgevangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pheroo
walterworld schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Is al vaker voorbij gekomen, in dit topic en het FO topic. Zie bijvoorbeeld eerder in dit topic.

[...]
Dank voor de toelichting, had het niet direct gevonden (wel gezocht!)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Tja dat die websites wat geld verdienen met affiliate links vind ik wel begrijpelijk. En dat ze niet iedere grootbank opnemen in die tabel kan ik ook wel begrijpen. ABN is voor de meeste beleggers de voordeligste grootbank (met uitzondering van de grote portefeuilles, die zitten beter bij Rabo). Verder gewoon goed je huiswerk blijven doen en niet blind afgaan op één website.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pheroo
Nog een vraag (yes, ik heb gezocht): stel je gaat NT beleggen via een bank met een percentage servicekosten per termijn (bijvoorbeeld ABN). Kan die bank die servicekosten dan tussentijds zomaar wijzigen, of staat dat vast?

Lijkt me onwenselijk als ze dat tussentijds zomaar kunnen verhogen, aangezien je je vermogen niet zomaar weg kan/wil halen als dat gebeurt. Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pheroo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:28:
Nog een vraag (yes, ik heb gezocht): stel je gaat NT beleggen via een bank met een percentage servicekosten per termijn (bijvoorbeeld ABN). Kan die bank die servicekosten dan tussentijds zomaar wijzigen, of staat dat vast?

Lijkt me onwenselijk als ze dat tussentijds zomaar kunnen verhogen, aangezien je je vermogen niet zomaar weg kan/wil halen als dat gebeurt. Weet iemand hier meer van?
dat kunnen ze gewoon verhogen. En dat gebeurt ook uiteraard. dat blijft echt niet 30 jaar vast staan.
Er zullen hooguit regels zijn dat dit X dagen van tevoren gemeld moet worden.

er zijn diverse brokers die jouw overstapkosten betalen, dus vaak kun je wel 'gratis' weg. Maar ook dat bestaat misschien niet meer in de toekomst. die zekerheid heb je niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
Ze kunnen de kosten wel degelijk verhogen. Maar ik acht het waarschijnlijker dat ze de kosten in de toekomst zullen verlagen. De VS loopt vaak voor op NL en daar zijn de kosten over het algemeen lager.

Maar goed, blijft speculatie natuurlijk. Niemand die het weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:07:
Tja dat die websites wat geld verdienen met affiliate links vind ik wel begrijpelijk. En dat ze niet iedere grootbank opnemen in die tabel kan ik ook wel begrijpen. ABN is voor de meeste beleggers de voordeligste grootbank (met uitzondering van de grote portefeuilles, die zitten beter bij Rabo). Verder gewoon goed je huiswerk blijven doen en niet blind afgaan op één website.
Als je een vergelijking wilt maken tussen verschillende banken, dan is het wel handig ze allemaal te benoemen.
En ja dat met die affiliate links; als het daadwerkelijk zo is dat er via een ABN geld valt te verdienen via deze weg en een Rabo niet én héél toevallig die Rabo mogelijkheid dan niet wordt benoemd, dan is dat ook wel opvallend te noemen hoor.
Wat je dan ook nog wel regelmatig ziet zijn vergelijkingen waarbij de ene mogelijkheid een hele opvallende knop heeft om gelijk naar de aanbieder te gaan ( waar een affiliate link in zit ) en een ander juist een onopvallende of dat je het dan zelf maar moet opzoeken, omdat die aanbieder niet aan affiliate marketing doet bijvoorbeeld.
Dat zou je ook niet moeten willen, want dat riekt naar betaalde productplaatsing.

Verder eens met dat veel mensen meer onderzoek moeten doen.
Want volgens mij zijn er heel veel die hun onderzoek laten bestaan uit een random Reddit post die dan verwijst naar indexvergelijker en dan iets gaan afsluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:05:
[...]
Als je een vergelijking wilt maken tussen verschillende banken, dan is het wel handig ze allemaal te benoemen.
Hij wil helemaal geen vergelijking maken tussen banken. Hij wil fondsen vergelijken en heeft daarvoor de (voor de meeste mensen) goedkoopste grootbank genomen. Een volstrekt begrijpelijke keuze.
En ja dat met die affiliate links; als het daadwerkelijk zo is dat er via een ABN geld valt te verdienen via deze weg en een Rabo niet én héél toevallig die Rabo mogelijkheid dan niet wordt benoemd, dan is dat ook wel opvallend te noemen hoor.
Ten eerste krijgt de schrijver van het artikel volgens mij helemaal niets van die affiliate links. We kunnen het hem vragen @Gerben.

En al was het wel zo ... er zal iemand een paar euro verdienen met een website. Who cares. Jij bent toch ook je eigen website aan het promoten.

Edit: en volgens mij bevat jouw eigen website ook affiliate links. FOB benoemt dat wel, jij niet? :P

[Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 26-05-2023 14:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10

Qwerty-273

Meukposter

JohanNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:05:
Het zijn er alleen wel heel veel. Zo zijn er banken die in Nederland gevestigd zijn en banken van buiten NL die met Europese pasporting actief (mogen) zijn op de NLse markt. https://www.dnb.nl/openbaar-register/register-van-banken/
Dan laat ik het enorme aantal van vermogensbeheerders en low-cost brokers die diensten aanbieden op de NLse markt nog achterwege.

Ik denk dat de meest populaire combinaties vergeleken worden (en waar meerdere bezoekers eventueel vragen over hebben gesteld). De rest zal niet verschijnen in zo'n overzicht. Dat er vervolgens affiliate linkjes worden toegevoegd is de volgende stap. Ik denk echter niet dat indexfondsenvergelijken.nl of financieelonafhankelijkblog.nl zich hebben laten leiden door affiliate inkomsten om andere opties weg te laten.

-- edit
als ik zoek op Rabobank dan wordt deze wel genoemd in bijvoorbeeld:
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
https://www.financieelona...ten-indexfondsen-en-etfs/
(aangezien er specifiek werd genoemd dat de Rabo niet mee genomen zou worden in een vergelijking)

[Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 26-05-2023 12:56]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Hij wil helemaal geen vergelijking maken tussen banken. Hij wil fondsen vergelijken en heeft daarvoor de (voor de meeste mensen) goedkoopste grootbank genomen. Een volstrekt begrijpelijke keuze.

[...]

Ten eerste krijgt de schrijver van het artikel volgens mij helemaal niets van die affiliate links. We kunnen het hem vragen @Gerben.

En al was het wel zo ... er zal iemand een paar euro verdienen met een website. Who cares. Jij bent toch ook je eigen website aan het promoten.
In mijn geval gaat het dan eigenlijk puur om aan te geven dat er een voordelige weg is via Fitvermogen, ik krijg daar verder geen cent voor.
Het maakt mij verder ook niet uit overigens als iemand er geld mee verdiend, punt is dat het je als schrijver mogelijk ( onbewust ) niet meer helemaal onafhankelijk en objectief maakt.
Mijn voorbeelden waren dan ook meer in algemene zin, je ziet dat soort methoden vaak gebruikt worden of ze ontstaan ineens.

@Qwerty-273 Nee, ik denk ook wel dat die websites onafhankelijke informatie geven.
Alleen kijk dan wel even naar de indexvergelijker; bij elke aanbieder staat een linkje die verwijst naar de aanbieder zelf.
Alleen die link/knop van IB is opvallend gemaakt en verwijst direct naar een pagina om een account te openen, dat had ik dan anders aangepakt, want als bezoeker heb je er in dit geval toch niets aan om dat specifieke linkje te gebruiken.

[Voor 17% gewijzigd door JohanNL op 26-05-2023 14:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:18:
[...]
In mijn geval gaat het dan eigenlijk puur om aan te geven dat er een voordelige weg is via Fitvermogen, ik krijg daar verder geen cent voor.
En zo te zien ook om wat geld te verdienen met referral links. Niks mis mee maar FOB benoemt het wel, jij niet? Lijkt me wel goed voor de transparantie.
Het maakt mij verder ook niet uit overigens als iemand er geld mee verdiend, punt is dat het je als schrijver mogelijk ( onbewust ) niet meer helemaal onafhankelijk en objectief maakt.
En die aanname bij dit artikel is mi. gebaseerd op lucht, zie eerdere argumenten.

[Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 26-05-2023 14:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:44:
[...]

En zo te zien ook om wat geld te verdienen met referral links. Niks mis mee maar FOB benoemt het wel, jij niet? Lijkt me wel goed voor de transparantie.

[...]

En die aanname bij dit artikel is mi. gebaseerd op lucht, zie eerdere argumenten.

Overigens zijn de servicekosten van Rabo en ABN vrijwel gelijk (met uitzondering van hele grote portefeuilles).
' Sommige van de bovenstaande links bevat een referral, waarvoor indien anders via deze link zich aanmeld ikzelf ook een gratis aandeel/vergoeding krijg.
Ik gebruik deze omdat het niet mogelijk is om de desbetreffende gratis aandelen/bonussen te verkrijgen zonder referral / doorverwijzingslink / (vrienden)code. '

Deze gemist? Beantwoord ook gelijk waarom.
Sowieso maar weer eens mee aan de slag :)

En dat is dan ook gelijk een ander verhaal als dat geval met IB ( waar je volgens mij niets extra's krijgt als nieuwe gebruiker? Of hier tenminste niet een specifiek linkje van een bestaande gebruiker nodig hebt? )
Snap het dan ook wel weer natuurlijk, die website zal wel goed bezocht worden en dan kan het wel wat leuks opleveren.
Maar het geeft ook gelijk aan dat als het om geld verdienen met referral linkjes gaat, dat dit een doel op zich gaat worden.
Was er geen referral link voor IB, dan stond er waarschijnlijk gewoon zo'n ' saaie ' link zoals bij de andere mogelijkheden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
Persoonlijk vind ik het helemaal niet te veel aan affiliate links bij Mr. Fob.
Zijn content is helder en goed gestructureerd. En als Tweaker en passieve belegger, kan je wel direct het onderscheidt maken.

De podcast "Over geld praat je niet" wordt gesponsord door Brand New Day. Simpele dingen zoals FIRE, Indexfondsen, ETFs komen aan bod. Gericht op de beginners/leken. In de podcasts heb ik ze nog nooit horen praten over lage fondskosten en de implicaties van hoge (fonds)kosten op lange termijn. Frappant. De kosten bij Brand New Day is een van de hoogste. Hier heb ik dus eerder moeite mee.

[Voor 8% gewijzigd door goodfella op 26-05-2023 16:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oscar82
Aangestoken door het enthousiasme van Chris Pedersen en zijn 2 funds for life strategie. Ik ben op zoek naar een goed passief indexfonds(en) om te investeren in smallcap value. Ik zit al bij ING zelf op de beurs. Heb daar op dit moment de bekende NT fondsen met een kleine tilt naar Small en Emerging.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om op dezelfde plek in small value te stappen. Voor totaal ongeveer 20% van de portfolio en tegelijk risico's afbouwen door een nog te kiezen fixed income element, dat via een glidepath groter wordt richting een doelbedrag of -datum.

. Maar de enige trackers die ik bij ING vond waren van SPDR: ZPRV en ZPRX. TER kosten van 0,30% en accumulating dus ze keren geen dividend uit. Dat lijkt vrij gunstig, toch? Alleen zie ik via morningstar x-ray dat de blootstelling niet puur small-value is.

Loont het om in plaats daarvan de wat striktere AVUV en AVDV te nemen, ook al betekent dat dat ik volgens mij (ook) via IBKR moet gaat beleggen?

[Voor 8% gewijzigd door oscar82 op 26-05-2023 16:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
@oscar82 Geen dividenduitkering is voor ons Nederlanders doorgaans dividendlekkage.
Dan wordt de dividenduitkering intern geregeld en wordt je waarschijnlijk blootgesteld aan de dividendbelasting van andere landen, die je verder niet kunt verrekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
ZPRV en ZPRX hebben dividendlekkage, het zijn immers gewoon Ierse UCITS ETFs.

@oscar82 ZPRV en ZPRX zijn in principe goede small cap value fondsen met ook wat profitability blootstelling. Als je AVUV&AVDV kan kopen (of DSFV&DISV) heeft dat wel de voorkeur, immers minder lekkage en betere spreiding over meer landen. Maar die kan je niet zomaar kopen. Dan moet je aan de slag met opties of je moet professional status hebben. Tastytrade is een alternatief. Dat is een Amerikaanse broker waar je als Nederlander direct Amerikaanse ETFs kan kopen.

[Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 26-05-2023 17:52]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik lees dat het bij Swissquote Luxembourg mogelijk is om Amerikaanse ETF's rechtstreeks aan te schaffen. Als dit klopt kan het een erg goedkope manier om te beleggen zijn bijvoorbeeld door VT of VTI/VXUS aan te schaffen. Blijkbaar is het mogelijk de account te funden d.m.v. Wise.

Wellicht ook interessant voor @oscar82.

Edit: er lopen momenteel ook 2 actie's. Als je 50k euro overmaakt krijg je 300 euro bonus. Niet slecht. https://en.swissquote.lu/trading-offer-luxembourg

[Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 27-05-2023 09:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oscar82
Pistachenootje schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:16:
Ik lees dat het bij Swissquote Luxembourg mogelijk is om Amerikaanse ETF's rechtstreeks aan te schaffen. Als dit klopt kan het een erg goedkope manier om te beleggen zijn bijvoorbeeld door VT of VTI/VXUS aan te schaffen. Blijkbaar is het mogelijk de account te funden d.m.v. Wise.

Wellicht ook interessant voor @oscar82.

Edit: er lopen momenteel ook 2 actie's. Als je 50k euro overmaakt krijg je 300 euro bonus. Niet slecht. https://en.swissquote.lu/trading-offer-luxembourg
Dat platform is dan wel voor de grote set-and-forget trades vanwege de 14.95 € minimum commission per trade (of 0,1% van de ordergrootte als dat meer is)

• Pistachenootje
oscar82 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:35:
[...]
Dat platform is dan wel voor de grote set-and-forget trades vanwege de 14.95 € minimum commission per trade (of 0,1% van de ordergrootte als dat meer is)
Pff wat een belachelijke prijs...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het is ook niet bedoeld voor de beleggers die voor 'slechts' € 1000 per maand indexfondsen kopen ;)

0,1% is dan wel relatief hoog ten opzichte van bijvoorbeeld IBKR, maar daar zijn diensten bij inbegrepen waar je bij IBKR los voor zou betalen. En met 50 serieus grote trades per jaar is het al 0,06%. Maar... dan zit je in dit topic verkeerd :P

[Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2023 18:27]

• Naamloos87
Zr40 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:18:
Het is ook niet bedoeld voor de beleggers die voor 'slechts' € 1000 per maand indexfondsen kopen ;)

0,1% is dan wel relatief hoog ten opzichte van bijvoorbeeld IBKR, maar daar zijn diensten bij inbegrepen waar je bij IBKR los voor zou betalen. En met 50 serieus grote trades per jaar is het al 0,06%. Maar... dan zit je in dit topic verkeerd :P
Zoals?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Volgens henzelf, real-time quotes en premium research. Ik zie niet omschreven staan waar dat laatste precies uit bestaat.

[Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2023 21:11]

• Pistachenootje
Vreemd genoeg krijg ik tegenwoordig real time prijzen van de VS markt terwijl ik daar geen abonnement voor heb. Enig idee hoe dat komt @Zr40?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Bij IBKR? Kan zijn dat je de gratis koersdata van een aantal kleinere beurzen ziet. Als op een andere beurs een betere prijs beschikbaar is dan op deze kleinere beurzen, dan zie je alleen de prijs op de kleinere beuzen.

Een volledig beeld van alle beurzen is eigenlijk alleen van belang als je als trader wilt reageren op het orderboek. Voor passief beleggen met indexfondsen maakt dat totaal niet uit, en bij een broker met best execution krijg je altijd die betere prijs ook als je de koersdata met die prijs niet ziet :)

[Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2023 21:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:40
Zr40 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:18:

Bij aankopen met grote bedragen kan je toch ook de IBKR optie route gebruiken voor US ETF? Moet je wel 100 stuks ineens kopen, maar aankoop kosten zijn veel lager.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pheroo
Ik heb me de afgelopen paar weken verdiept in passief beleggen en sta inmiddels op het punt om de knoop door te hakken. Het betreft een keuze tussen twee opties:
- Vanguard FTSE Developed World ETF (VEVE) + Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VFEM) via DEGIRO (88/12)
- Northern Trust World + Northern Trust Emerging Markets + Northern Trust Small Caps fonds via ABN AMRO

Voordelen DEGIRO:
- Geen terugkerende servicekosten als percentage van m’n totale beleggingen
- Hoger verwacht rendement (?)
Nadelen DEGIRO:
- Handmatig inleggen
- Transactiekosten
- Dividendlekkage
- DEGIRO straalt minder vertrouwen uit dan een bank als ABN

Voordelen NT:
- Geautomatiseerd inleggen
- Geen dividendlekkage
- Perceptie dat ABN betrouwbaarder is
Nadelen NT:
- Terugkerende servicekosten als percentage van m’n totale beleggingen
- Lager verwacht rendement (?)

Mijn idee is om maandelijks richting de 500-1000 euro in te leggen. Als ik voor degiro zou kiezen zou ik dit eens per 3 maanden doen om de transactiekosten te drukken.

Vind het een erg lastig besluit. Heeft iemand nog toevoegingen?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Naamloos87
pheroo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:27:
Ik heb me de afgelopen paar weken verdiept in passief beleggen en sta inmiddels op het punt om de knoop door te hakken. Het betreft een keuze tussen twee opties:
- Vanguard FTSE Developed World ETF (VEVE) + Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VFEM) via DEGIRO (88/12)
- Northern Trust World + Northern Trust Emerging Markets + Northern Trust Small Caps fonds via ABN AMRO

Voordelen DEGIRO:
Nadelen DEGIRO:
- Handmatig inleggen
- Transactiekosten
- Dividendlekkage

Voordelen NT:
- Geen dividendlekkage
Nadelen NT:

Mijn idee is om maandelijks richting de 500-1000 euro in te leggen. Als ik voor degiro zou kiezen zou ik dit eens per 3 maanden doen om de transactiekosten te drukken.

Gewoon voor de NT fondsen gaan via je huisbank.

DeGiro straalt niet alleen minder vertrouwen uit het is keer op keer bewezen door de AFM. Doe een google search zou ik zeggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009

Voordelen DEGIRO:
Nadelen DEGIRO:
- Handmatig inleggen
- Transactiekosten
- Dividendlekkage

Voordelen NT:
- Geen dividendlekkage
Nadelen NT:

En... Een voordeel van NT is dat je een bedrag kan inleggen, bij ETF’s moet je één hele ETF kopen (of een veelvoud daarvan).

Rendement kan je niet echt voorspellen. De ene keer doet een bepaalde ETF het beter, de andere keer NT.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 21:43
Naamloos87 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Gewoon voor de NT fondsen gaan via je huisbank.

DeGiro straalt niet alleen minder vertrouwen uit het is keer op keer bewezen door de AFM. Doe een google search zou ik zeggen.
Mocht je toch voorkeur hebben voor vanguard ETF's kan je er ook voor kiezen om IBKR of lynx te kiezen ipv degiro. Scheelt je de bewaarkosten van een grootbank.

Wel aankoopkosten idd maar als je een per kwartaal aankoopt is dat verwaarloosbaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Voordelen DEGIRO:
Verwacht ik niet. Als je de transactiekosten en spread meerekent zal het rendement minstens hetzelfde zijn. Bij ABN geen transactiekosten.

Tussen die twee zou ik sowieso al voor ABN gaan, nu met de 50 euro actie van ABN is die keuze nog makkelijker. Wat wel een serieus alternatief is voor DeGiro is IBKR, eventueel met de Actiam fondsen.

[Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 28-05-2023 16:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pheroo
Dank voor de toevoegingen @Naamloos87 @RobinNL @Flexion1 @Pistachenootje ! Ik neem het mee.
Pistachenootje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Wat wel een serieus alternatief is voor DeGiro is IBKR, eventueel met de Actiam fondsen.
Dank voor de suggestie. Heb gisteren even gekeken naar het aanmaken van een account bij IBKR. Daar kwamen vragen voorbij over inkomen en net worth. Inkomen is makkelijk in te vullen, maar net worth heb ik niet exact paraat. Hoe belangrijk is het om dat exact op te geven? Ik zal (uiteraard) voor een cash account type gaan.

[Voor 10% gewijzigd door pheroo op 30-05-2023 10:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
@pheroo totaal niet belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Maakt het op de lange termijn nou veel uit als je kiest voor de NT fondsen of de twee bekende van Fitvermogen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Boerenlater schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:26:
Maakt het op de lange termijn nou veel uit als je kiest voor de NT fondsen of de twee bekende van Fitvermogen?
Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Boerenlater schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:26:
Op die indexvergelijkerwebsite is dit te berekenen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Wat daar dan nog niet in mee is genomen is door enkel in het developed fonds te investeren bij Fitvermogen, dan zijn de kosten nog wat lager.
Juist op de lange termijn kan het veel verschil maken.

• AlterBridge
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-06 23:10
Wanneer jullie het over beleggen bij ABN hebben in het kader van tariefvergelijkingen, gaat het dan over ‘zelf beleggen basis’ of ‘zelf beleggen plus’? Ik zie dat die laatste namelijk 4 per maand aan vaste kosten heeft.

Of geen van beide en gaat het zelfs om ‘begeleid beleggen’?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
AlterBridge schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:36:
Wanneer jullie het over beleggen bij ABN hebben in het kader van tariefvergelijkingen, gaat het dan over ‘zelf beleggen basis’ of ‘zelf beleggen plus’? Ik zie dat die laatste namelijk 4 per maand aan vaste kosten heeft.

Ik doe het met "zelf beleggen basis".

IMHO, passief indexfondsbeleggen moet met lage kosten gepaard gaan.

Op indexfondsvergelijken zie je hoe absurd de kosten op lange termijn zijn van Brand New Day vs. de grootbanken (of zelfs Meesman). Dus alle kosten moeten zo laag mogelijk zijn, naar mijn mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:58
AlterBridge schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:36:

Ik gebruik ZELF BELEGGEN BASIS, daarmee kan ik prima NT aankopen. Ben zelf vorig jaar overgestapt van begeleid beleggen, die kosten vond ik te hoog.

Hattrick: Thorgal Eagles

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee