• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:59
pentaw1nz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:12:
Ik doe nu een paar jaar alleen World met mijn partner. Zelf houd ik de driedeling aan.
Kom tot nu toe wat bedrogen uit en vraag me af of het überhaupt de moeite waard gaat zijn long term
Je hebt dus gekozen voor betere spreiding. Nu blijkt dat 1 van de 3 fondsen het beter heeft gedaan dan de andere 2, zoals van te voren te verwachten was. Wat ga je nu doen? Ophouden met spreiden en alles in dat ene fonds steken? Niet zo logisch hè.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:22
RoD schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:33:
[...]

Grappig dat je dat schrijft. Ik heb zelf ook de driedeling, en vroeg me hetzelfde af. Ik zit er nog niet lang genoeg in om een conclusie te mogen trekken, maar ik vroeg me wel af of ik niet gewoon zou versimpelen en alleen voor World gaan. Ja, ik weet dat je dan minder spreidt, en impliciet aannames doet over waar je verwacht dat rendement gaat zitten. Hoe dan ook ben ik wel benieuwd naar de antwoorden hierop.
Ik heb ook slechts enkele jaren ervaring op een horizon van >20 jaar, maar vooralsnog zorgt de driedeling voor mij alleen maar voor demping van het rendement.

Ben wel benieuwd wat de mensen hier verwachten van EM en SC.
OK, hoe meer wereldwijde dekking hoe "veiliger" en hoe meer het zou passen bij passief beleggen. Maar als die andere 2 fondsen structureel onderpresteren kunnen we beter wat anders doen :D

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
Tegelijk zijn resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst. Al kan je ook weer afvragen of EM het echt beter gaat doen, en small caps heb ik ook weleens gelezen dat die teveel omhoog worden geduwd door alle ETFs/index fondsen die er 'blind' geld in duwen.

Andere kant is dan ga je weer wel een soort van stock picking doen, maar alsnog heel breedt natuurlijk. Onder de streep kan je het er lang over hebben, maar ik snap wel waar je vandaan komt, ik vraag het mij ook af. Sowieso voor iemand die met minimum order bedragen zit enzo zou ik zonder enige twijfel adviseren om het dan maar op World te houden. Voor de rest? Het blijft natuurlijk beetje gerommel in de marge. Oké een behoorlijke marge met 20% ofzo, maar alsnog.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36
pentaw1nz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb ook slechts enkele jaren ervaring op een horizon van >20 jaar, maar vooralsnog zorgt de driedeling voor mij alleen maar voor demping van het rendement.

OK, hoe meer wereldwijde dekking hoe "veiliger" en hoe meer het zou passen bij passief beleggen. Maar als die andere 2 fondsen structureel onderpresteren kunnen we beter wat anders doen :D
Nee, het past in het principe van de markt zo goed mogelijk te volgen.
Veiliger zou ik het zeker niet noemen en zeker niet als je hierdoor aanzienlijk hogere kosten zou maken, maar daar valt over te twisten.
Qua diversificatie ben je er in principe al door te beleggen in alle sectoren die wereldwijd actief zijn.
EM en SC zijn hiervoor totaal niet nodig.

[Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 22-04-2023 12:44]

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
pentaw1nz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:12:
Zijn er hier mensen die er al wat langer in zitten en waar de World/EC/EM verdeling wat heeft opgeleverd.?

Ik doe nu een paar jaar alleen World met mijn partner. Zelf houd ik de driedeling aan.
Kom tot nu toe wat bedrogen uit en vraag me af of het überhaupt de moeite waard gaat zijn long term
Het idee achter de driedeling is het zo veel mogelijk de markt volgen, lees diversificatie in je portefeuille.

Je zult dus perioden kennen dat de fondsen van elkaar zullen afwijken. 4 jaar terug heb wel eens gehad dat EM met 27% in de plus stond in mijn portefeuille. Twee jaar geleden was dat SC met een kleine 35%. En nu scoren beide fondsen niet zo best maar is dat dan erg? Zou toch ergens bijzonder zijn dat als je spreiding aanbrengt alle fondsen maar op groen moeten staan. Hoe denk je dat een all weather portefeuille (Ray Dalio) zal uitpakken dan :?

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Pistachenootje
Je strategie aanpassen op basis van wat het recent het beste heeft gedaan noemen ze recency bias. Heeft natuurlijk niks met passief beleggen te maken.

• pentaw1nz
Ik vraag mij gewoon af of die fondsen het gemiddeld genomen beter gaan doen dan NT world.

Tot dusver volgens mij niet.

• Pistachenootje
Niemand die de toekomst nauwkeurig kan voorspellen. Maar historisch hebben EM en small caps het goed gedaan.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10

Qwerty-273

Meukposter

Je zal de literatuur en onderzoeken in moeten duiken om te bepalen of de gekozen strategie, zo goed als het gaat het volgen van de wereldwijde marktkapitalisatie tegenover het volgen van de ontwikkelde wereld met large en mid caps, een betere keuze is op de lange lange termijn. En hoe dat past bij jezelf, het vergelijken van de laatste paar jaar is een makkelijke valkuil, je blijft dan slechts kijken naar de recente prestaties van de markt terwijl het grotere plaatje belangrijker is. Maar ook weer afhankelijk van jouw eigen horizon.

Small versus Large Caps—Empirical Performance Analyses of Stock Market Indices in Germany, EU & US since Global Financial Crisis

Why global small-cap stocks are becoming an important part of institutional portfolios

VanEck: Emerging Markets vs. Developed: Where to Invest Now?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:33
Ik heb zelfde bedenkingen bij de verdeling met EM en SC als @pentaw1nz en @RoD. SC heb ik nooit zien zitten. Voorheen dus NT World + EM aangekocht, maar ik heb niet veel vertrouwen in de toekomst van EM. Daarom koop ik nu nog alleen ACTIAM AVIAW aan. Daarmee heb ik een bewuste keus gemaakt de wereldmarkt minder strikt te volgen en de uitsluitingen van dat fonds te accepteren.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ander standpunt kan ook zijn als een EM land een goede economie ontwikkelt en vasthoudt dan stroomt het land op een gegeven moment door van developing naar developed. Ook met small caps als een bedrijf goed loopt en groeit dan stroomt deze door naar mid caps en verder.

Het is dan de vraag of de toevoeging van beiden een groot verschil in rendement oplevert of dat het uiteindelijk ‘geneuzel in de marge’ wordt. Al kan dat geneuzel op een termijn van 25 jaar toch behoorlijk verschil maken net zoals een TER of tracking differences.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 11:04
Gewoon hoge(re) pieken en diepe(re) dalen.
Ik moet toegeven dat de underperformance mij ook al een tijdje opviel. Dat zorgt voor emoties en die moeten we nou juist proberen te negeren.
Bekijk het eens van de andere kant: waar vind je nog een goed gespreid fonds met een koers/waarde verhouding van 12,5 tot 13?

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:29
RichieB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:12:
Ik heb zelfde bedenkingen bij de verdeling met EM en SC als @pentaw1nz en @RoD. SC heb ik nooit zien zitten. Voorheen dus NT World + EM aangekocht, maar ik heb niet veel vertrouwen in de toekomst van EM. Daarom koop ik nu nog alleen ACTIAM AVIAW aan. Daarmee heb ik een bewuste keus gemaakt de wereldmarkt minder strikt te volgen en de uitsluitingen van dat fonds te accepteren.
Ik heb vooral mijn bedenkingen bij het niet geven van (goede) argumenten om EM of SC uit te sluiten. Het hele doel van de betreffende fondsen is een zo'n groot mogelijke spreiding ongeacht de prestaties per fonds. Zonder daar actief op te gaan sturen. Af en toe balanceren en klaar.

Het lijkt me daarnaast ook best naïef om "niet veel vertrouwen in de toekomst van EM" te hebben. Je moet wel onder een steen leven als je niet ziet dat landen als China en India hard op weg zijn om de westerse economieën binnen afzienbare tijd voorbij te streven. Ik beleg dus maar al te graag iedere maand in EM: meer participaties voor minder.
Qwerty-273 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:58:
Ander standpunt kan ook zijn als een EM land een goede economie ontwikkelt en vasthoudt dan stroomt het land op een gegeven moment door van developing naar developed. Ook met small caps als een bedrijf goed loopt en groeit dan stroomt deze door naar mid caps en verder.
Maar dan heb je dus niet geprofiteerd van de groei van de landen/bedrijven toen deze onderdeel waren van EM en SC. ;)

[Voor 46% gewijzigd door Aardappelzakje op 22-04-2023 23:38]

• JohanNL
Aardappelzakje schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:30:
[...]

Ik heb vooral mijn bedenkingen bij het niet geven van (goede) argumenten om EM of SC uit te sluiten. Het hele doel van de betreffende fondsen is een zo'n groot mogelijke spreiding ongeacht de prestaties per fonds. Zonder daar actief op te gaan sturen. Af en toe balanceren en klaar.

Het lijkt me daarnaast ook best naïef om "niet veel vertrouwen in de toekomst van EM" te hebben. Je moet wel onder een steen leven als je niet ziet dat landen als China en India hard op weg zijn om de westerse economieën binnen afzienbare tijd voorbij te streven. Ik beleg dus maar al te graag iedere maand in EM: meer participaties voor minder.
Omdat je met developed markets fondsen/ETF's ook al in deze economieën investeert.
Ene Warren Buffett beweert zelfs dat je alles wel in de S&P500 kunt stoppen om diezelfde reden.

Daarnaast over spreiding; ik hoef echt niet een belegging ( eventueel marktgewogen ) te hebben in een of andere supermarkt in Turkije, een coffeeshop in China of een oliebedrijf in Rusland.
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar gaat echt zijn doel voorbij en het maakt je geen betere belegger.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43
JohanNL schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:47:
[...]

Omdat je met developed markets fondsen/ETF's ook al in deze economieën investeert.
Ene Warren Buffett beweert zelfs dat je alles wel in de S&P500 kunt stoppen om diezelfde reden.
Dat geloof ik ook. Het gaat om revenue allocation en niet waar bedrijven gevestigd zijn. Bij de S&P 500 heb je goede spreiding qua omzet en sector en sterk/agressief geleide bedrijven met een echte shareholder focus. Op zich voldoende diversificatie. Enig risico wat wel groter is met enkel S&P is fysiek risico. Werelddeel weggevaagd door natuurramp/oorlog/civil war etc. Mochr dat ooit gebeuren denk ik dat je portefeuille toch het laatste is waar je je dan nog zorgen om moet maken…

[Voor 17% gewijzigd door Johan Bogle op 23-04-2023 00:40]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Pistachenootje

SP=S&P500
SC=US small cap
IS=International small cap
EM=Emerging markets
X-as=standard deviation
Y-as=annualized return
Bron: https://www.ifa.com/portfolios/100

[Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 23-04-2023 11:07]

• Aardappelzakje
JohanNL schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:47:
[...]

Daarnaast over spreiding; ik hoef echt niet een belegging ( eventueel marktgewogen ) te hebben in een of andere supermarkt in Turkije, een coffeeshop in China of een oliebedrijf in Rusland.
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar gaat echt zijn doel voorbij en het maakt je geen betere belegger.
Ja, met de S&P500 beleg je ook in Aziatische bedrijven, maar je haalt natuurlijk niet de spreiding als met EM. Als je dat niet wil is dat prima, maar het is wel flauw om the doen alsof je met EM belegt in houtje touwtje bedrijven in China, Turkije of Rusland. Dat is gewoon niet waar. Die laatste twee landen kom ik bovendien niet tegen in de beleggingsinformatie en holdings.

[Voor 40% gewijzigd door Aardappelzakje op 23-04-2023 11:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:49
Aardappelzakje schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:55:
[...]

Ja, met de S&P500 beleg je ook in Aziatische bedrijven, maar je haalt natuurlijk niet de spreiding als met EM. Als je dat niet wil is dat prima, maar het is wel flauw om the doen alsof je met EM belegt in houtje touwtje bedrijven in China, Turkije of Rusland. Dat is gewoon niet waar. Die laatste twee landen kom ik bovendien niet tegen in de beleggingsinformatie en holdings.
Wat te denken van TSMC of Samsung? Allebei EM

• Aardappelzakje
Lightning89 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:26:
[...]

Wat te denken van TSMC of Samsung? Allebei EM
Klopt, wat is je punt?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• werfview
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:10
Dat EM niet zozeer de piepkleine bedrijfjes zijn, maar vaak grote erkende bedrijven.
Ik denk dat EM/SC een weloverwogen persoonlijke keuze moet zijn afhankelijk van je beleggings doel/profiel.
Wat ik sterk zou afraden is om de beleggingsportfolio regelmatig te weizigen op grond van recente returns en juist zeker niet als de recente resultaten van een fonds achterblijven. Vaak is er de neiging om 'goedkope' aandelen te dumpen in plaats van goedkope aandelen juist aan te schaffen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aardappelzakje
[...]

Als je dat niet wil is dat prima, maar het is wel flauw om the doen alsof je met EM belegt in houtje touwtje bedrijven in China, Turkije of Rusland. Dat is gewoon niet waar.
werfview schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:53:
[...]

Dat EM niet zozeer de piepkleine bedrijfjes zijn, maar vaak grote erkende bedrijven.
Volgens mij was dat ook mijn punt. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 11:04
Het is toch ook puur psychologie allemaal? Omdat veel van ons die twee of drie fondsen naast elkaar zien met een rood of groen percentage erachter.
Stel dat je alleen in VWRL belegt. Dus vergelijkbare returns als de drie NT fondsen. Dan sta je er waarschijnlijk helemaal niet bij stil dat jouw returns achterlopen op iemand anders die alleen in IWDA of vergelijkbaar belegt. En als je weloverwogen voor de ene soort hebt gekozen ga je al helemaal niet vanwege relatief mindere returns je keuze herzien, nee. Dat is grote kans op mis-timing the market op basis van emotie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

...maar het is wel flauw om the doen alsof je met EM belegt in houtje touwtje bedrijven in China, Turkije of Rusland. Dat is gewoon niet waar. Die laatste twee landen kom ik bovendien niet tegen in de beleggingsinformatie en holdings.
MSCI heeft Rusland uit EM gehaald begin 2022 na de grootschalige inval in Oekraïne.
https://www.msci.com/rese...-role-in-emerging-markets

Volgens mij zit Turkije nog steeds in EM van MSCI maar gaan er al geruime tijd voorstellen om ze daar ook uit te halen vanwege het economische/politieke klimaat.
https://www.msci.com/docu...Classification_Review.pdf
Marked deterioration in investability of the MSCI Turkey Index
Additionally, MSCI announced that it may launch a consultation on a reclassification proposal for the MSCI Turkey Index to Frontier Markets or Standalone Markets status if the already deteriorating accessibility level of the Turkish equity market were to worsen further. As highlighted in the MSCI 2020 Market Accessibility Review released on June 17, 2020, the accessibility level of the Turkish equity market has been adversely impacted by the introduction of short selling and stock lending bans in October 2019 and February 2020, respectively. These bans severely restrict the ability of institutional investors to express active investment views and hedge portfolio risk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Aardappelzakje schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:23:
[...]
En ook het zijne. Hij was het dus met je eens ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Ik denk dat EM/SC een weloverwogen persoonlijke keuze moet zijn afhankelijk van je beleggings doel/profiel.
Volgens mij zitten de meesten hier in die fondsen om een portefeuille te creëren die min of meer overeen komt met hoe de aandelenmarkten wereldwijd zijn gewaardeerd.
Dat is een prima tactiek, niets op tegen.
Punt wat ik wou maken is dat dit niet een must is om een goed gespreide aandelenportefeuille te creëren, die daarnaast óók bedrijven bevat die wereldwijd actief zijn en je zodoende echt niet binnen de grenzen van het westen blijft.
Het gaat dan niet zo zeer om een Aziatisch bedrijf dat in de S&P500 zou zitten, maar eerder een McDonald's bijvoorbeeld die zowat actief is op elk continent, daar bezittingen heeft, omzet maakt en winst genereert.
Maar er wordt inmiddels een heleboel andere dingen bij gehaald zie ik :p
[...]

Wat ik sterk zou afraden is om de beleggingsportfolio regelmatig te weizigen op grond van recente returns en juist zeker niet als de recente resultaten van een fonds achterblijven. Vaak is er de neiging om 'goedkope' aandelen te dumpen in plaats van goedkope aandelen juist aan te schaffen.
Eens, alhoewel het nooit een slecht idee is om de zoveel tijd eens te kijken wat je portefeuille doet en of het nog bij je past.
Maar over dat dumpen van 'goedkope' aandelen gesproken; dat doen de indexen en fondsen ook al voor je.
Zoals wel bekend heeft Rusland een kickout gekregen, uiteraard nadat alles daar -50% of erger is gegaan en dreigt dat dus bij Turkije ook te gebeuren.
Dankzij het wanbeleid van Erdogan is alles daar spotgoedkoop geworden, wat interessant kan zijn, maar ik begrijp de fondsen en indexen dan ook wel dat het op een gegeven moment genoeg is.
Aan je klanten kun je dit ook niet blijven verkopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RichieB
Pistachenootje schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:39:
[Afbeelding]
SP=S&P500
SC=US small cap
IS=International small cap
EM=Emerging markets
X-as=standard deviation
Y-as=annualized return
Bron: https://www.ifa.com/portfolios/100
De laatst 50 jaar was EM high risk/high return? De laatste 10 jaar is het vooral low return:

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:54
pentaw1nz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:11:
[...]

Niemand weet wat de markt gaat doen daarom koop je heel de markt.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lightning89
Aardappelzakje schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:23:
[...]

[...]

Mijn punt was om die van jou te bevestigen voor mede tweakers die meelezen. Het was voor mij namelijk een eye opener dat blijkbaar conglomeraten zoals Samsung ook bij EM horen

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:11

Zenix

BOE!

Het verschil is te klein om daar iets actief mee te doen, gaat om een procent over laatste 10+ jaar https://www.msci.com/docu...50-4656-87f2-1229ed5a5d6e Misschien is het daarna wel weer andersom. Ik heb geen zin om mij daarin te verdiepen of ik op een bepaald moment EM SC enz moet kopen. Anders zou ik wel actief gaan beleggen en het verder splitten tussen continenten enz. Want waarom daar stoppen? Daarom gewoon de hele wereld.

Keep it stupid simple

[Voor 3% gewijzigd door Zenix op 23-04-2023 20:28]

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aardappelzakje
Lightning89 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:16:
[...]

Mijn punt was om die van jou te bevestigen voor mede tweakers die meelezen. Het was voor mij namelijk een eye opener dat blijkbaar conglomeraten zoals Samsung ook bij EM horen
Ik had je berichtje verkeerd begrepen en toen @Pistachenootje mij erop wees viel bij mij het kwartje. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pistachenootje
RichieB schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:41:
[...]

De laatst 50 jaar was EM high risk/high return? De laatste 10 jaar is het vooral low return
Tja... je kan altijd slechte periodes selecteren om een punt te maken. Van 2000 tot 2010 leverde de S&P 500 een negatief resultaat op. Dan ga je er toch ook niet mee stoppen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:26

Thompson

Beeromaniac

Ik heb de 2 bekende fondsen bij Fitvermogen, daar doet EM het nu ook naar verhouding een stuk slechter. So be it. Ik blijf lekker in 88/12 verdeling aankopen elke maand. Ik heb veel geluk gehad met mijn moment van instappen (net na de corona crash) dus ik sta al sinds ik ben begonnen in de + en nu nog steeds, dat is wel leuk om te zien maar eigenlijk ook irrelevant aangezien ik toch pas over ~20 jaar langzaam wil gaan uitstappen.

Beeromaniac

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
Pistachenootje schreef op maandag 24 april 2023 @ 02:41:
[...]

Tja... je kan altijd slechte periodes selecteren om een punt te maken. Van 2000 tot 2010 leverde de S&P 500 een negatief resultaat op. Dan ga je er toch ook niet mee stoppen?
De laatste 10 jaar (de meest recente periode dus) is niet willekeurig gekozen om EM er slecht uit te laten komen. Het zijn de jaren waarin ik heb belegd. Mijn beleggingshorizon is nu 10 a 15 jaar. Ik zie momenteel geen meerwaarde in het bijkopen van EM tov een Developed World fonds. Maar ik heb ook niet de NT EM participaties die ik al heb van de hand gedaan. Ik denk dat ik genoeg spreiding heb en verwacht dat het procentueel afbouwen van EM geen negatief effect gaat hebben op mijn einddoel.

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:49
Andersom :) Keep it simple, stupid.

Is de recente ontwikkeling, BRICs bijvoorbeeld, niet een groter risco voor EM? Of andersom de potentiele verzwaking van de dollar als reserve currency een risco voor World?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

revox862 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:24:
[...]
Andersom :) Keep it simple, stupid.

Is de recente ontwikkeling, BRICs bijvoorbeeld, niet een groter risco voor EM? Of andersom de potentiele verzwaking van de dollar als reserve currency een risco voor World?
Alles heeft risico’s en daarom spreid je je inleg zo breed mogelijk :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:27
Ik heb nog maar eens bij de ING gevraagd naar de status omtrent de nog steeds niet uitgevoerde NT World transacties:
Ik zie nog geen verder nieuws. ING is bezig deze orders via een andere beurs uitgevoerd te krijgen maar het lijkt er op dat het probleem bij Northern trust ligt maar onduidelijk is nog steeds waar.
Helaas nog niet echt nieuws dus, we zijn er wel mee bezig
Voorlopig nog geen oplossing dus |:(

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Knopsje schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:18:
Ik heb nog maar eens bij de ING gevraagd naar de status omtrent de nog steeds niet uitgevoerde NT World transacties:

[...]

Voorlopig nog geen oplossing dus |:(
Probleem zal zeer zeker niet bij NT liggen omdat in die periode mijn orders via Rabo wel zijn uitgevoerd. En ik meen hier ook gelezen te hebben dat anderen bij ING na die periode wel nog orders hebben kunnen uitvoeren (/automatische orders uitgevoerd zijn).

• pentaw1nz
RobertMe schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:26:
[...]

Probleem zal zeer zeker niet bij NT liggen omdat in die periode mijn orders via Rabo wel zijn uitgevoerd. En ik meen hier ook gelezen te hebben dat anderen bij ING na die periode wel nog orders hebben kunnen uitvoeren (/automatische orders uitgevoerd zijn).
Heb zelf via rabo een order geplaatst die gewoon door is gezet. Gisteren overigens een nieuwe order via ING. Ff afwachten hoe dat gaat.

Wel schandalig dat ING niets laat weten of ergens een status pagina optuigt. Inmiddels een maand verder. Ik had vanmiddag gebeld, ook zo'n vaag verhaal en het zou worden doorgezet naar de backoffice met spoed. Als ik na een week nog niets heb gehoord zou ik opnieuw moeten bellen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:11
RobertMe schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:26:
[...]

Klopt. Mijn order van 24 maart zweeft nog steeds ergens rond, mijn automatische orders van 1 april zijn al lang uitgevoerd.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
Out.of.Control schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:39:
[...]

Klopt. Mijn order van 24 maart zweeft nog steeds ergens rond, mijn automatische orders van 1 april zijn al lang uitgevoerd.
Ik zou oprecht een klacht indienen bij DNB, dit kan echt niet. Als al maar een paar mensen een klacht indienen, start de DNB een onderzoek in en dan gebeuren er twee dingen: het is heel snel geregeld, of ze krijgen een flinke boete.

Ik heb hetzelfde gedaan toen ABN de dividend uitkering verpestte (verschillende bedragen gestort en opnieuw belegd) en DNB heeft uiteindelijk een audit laten uitvoeren. Het lag aan een systeem met verouderde data die communiceerde met een systeem met correcte data. Verdere details heb ik niet, maar hoe dan ook: klagen bij DNB heeft veel zin, zeker als je geld al een maand weg is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
Orangelights23 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:48:
[...]
...

Ik heb hetzelfde gedaan toen ABN de dividend uitkering verpestte (verschillende bedragen gestort en opnieuw belegd) en DNB heeft uiteindelijk een audit laten uitvoeren. Het lag aan een systeem met verouderde data die communiceerde met een systeem met correcte data. Verdere details heb ik niet, maar hoe dan ook: klagen bij DNB heeft veel zin, zeker als je geld al een maand weg is.
Was dat betreft de misstortingen vorige maand bij ABN?

• pentaw1nz
Orangelights23 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:48:
[...]

Ik zou oprecht een klacht indienen bij DNB, dit kan echt niet. Als al maar een paar mensen een klacht indienen, start de DNB een onderzoek in en dan gebeuren er twee dingen: het is heel snel geregeld, of ze krijgen een flinke boete.

Gaan we dat morgen maar eens doen per mail.

https://www.dnb.nl/contac...den-of-klachten-over-dnb/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat lijkt me niet de juiste plek. Die pagina gaat over klachten over DNB zelf.

Hier moet je zijn: https://www.dnb.nl/contac...achten-over-instellingen/

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:59
Ik ben een simpele belegger met niet al te veel kennis van zaken. Om die reden koop ik de laatste jaren elke maand ETF’s (Vanguard VWRL all world) voor een bedrag van rond de 200 euro. Dit doe ik bij de giro, omdat dit 1 keer per maand gratis kon.

Die tijd is vanaf 15 mei voorbij. De vraag waar ik nu mee zit is of ik daar moet vertrekken of niet en zo ja naar wie. Ik heb bijvoorbeeld naar Meesman gekeken maar kan niet 1,2,3 ontdekken of ik daar goedkoper uit zou zijn.

Is DEGIRO met de koerswijziging nog de juiste keuze voor mij of denken jullie dat een andere broker mij minder zal kosten?

[Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 25-04-2023 10:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
FrankoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:06:
Ik ben een simpele belegger met niet al te veel kennis van zaken. Om die reden koop ik de laatste jaren elke maand ETF’s (Vanguard VWRL all world) voor een bedrag van rond de 200 euro. Dit doe ik bij de giro, omdat dit 1 keer per maand gratis kon.

Die tijd is vanaf 15 mei voorbij. De vraag waar ik nu mee zit is of ik daar moet vertrekken of niet en zo ja naar wie. Ik heb bijvoorbeeld naar Meesman gekeken maar kan niet 1,2,3 ontdekken of ik daar goedkoper uit zou zijn.

Is DEGIRO met de koerswijziging nog de juiste keuze voor mij of denken jullie dat een andere broker mij minder zal kosten?
Lees even de topic start door.

• Lightning89
Je zou eventueel ook je periodiek kunnen verkorten, dus ipv 12x per jaar leg je dan 4x per jaar in. Zo significant is dat niet.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:29
Mijn ING orders in NT World tussen 24 en 28 maart zijn vandaag eindelijk verwerkt. En inderdaad tegen de koers van toen.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
SvV_Ying schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:46:
Mijn ING orders in NT World tussen 24 en 28 maart zijn vandaag eindelijk verwerkt. En inderdaad tegen de koers van toen.
Check, hier inderdaad ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjorremans
  • Laatst online: 23:10
Thompson schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:09:
Ik heb de 2 bekende fondsen bij Fitvermogen, daar doet EM het nu ook naar verhouding een stuk slechter. So be it. Ik blijf lekker in 88/12 verdeling aankopen elke maand. Ik heb veel geluk gehad met mijn moment van instappen (net na de corona crash) dus ik sta al sinds ik ben begonnen in de + en nu nog steeds, dat is wel leuk om te zien maar eigenlijk ook irrelevant aangezien ik toch pas over ~20 jaar langzaam wil gaan uitstappen.
Precies hetzelfde hier, maandelijks inleg naar de 88/12 verdeling. EM staat wel verlies, de andere niet dus na 3 jaar nog steeds in de plus. Ook net na de Corona crash begonnen met inleggen.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
Ben toch wel erg benieuwd wat er bij ING mis was en of ze dat ooit nog gaan uitleggen aan hun klanten.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:00
RichieB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:33:
Ben toch wel erg benieuwd wat er bij ING mis was en of ze dat ooit nog gaan uitleggen aan hun klanten.
Gezien het totale gebrek aan communicatie vanuit ING over de vertraging acht ik die kans 0,0. :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Johan Bogle
*knip* constructief graag

[Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 26-04-2023 19:05]

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:58
Tja, logisch toch.

Het is de bedoeling dat je je geld door HUN welbekwame duurbetaalde (bonus vooraf èn achteraf he!) fondsmanagers laat beleggen. Wat hogere kosten, maar wel alles piek fijn in orde natuurlijk - goed gevoel, lekker vertrouwd, persoonlijke aandacht. En oh ja, we moeten flink handelen om de markt te verslaan, maar we zitten er bovenop mijnheer/mevrouw.

Het is niet de bedoeling dat je dat gevoel ook krijgt bij hun niet-rendabele producten (god, waren we er maar nooit aan begonnen, maar ja, we moesten wel -- waar is de goede oude pre-internet tijd ???). Die stagiaires hebben het er maar druk mee.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• JohanNL
poehee schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:44:
[...]

Tja, logisch toch.

Het is de bedoeling dat je je geld door HUN welbekwame duurbetaalde (bonus vooraf èn achteraf he!) fondsmanagers laat beleggen. Wat hogere kosten, maar wel alles piek fijn in orde natuurlijk - goed gevoel, lekker vertrouwd, persoonlijke aandacht. En oh ja, we moeten flink handelen om de markt te verslaan, maar we zitten er bovenop mijnheer/mevrouw.

Het is niet de bedoeling dat je dat gevoel ook krijgt bij hun niet-rendabele producten (god, waren we er maar nooit aan begonnen, maar ja, we moesten wel -- waar is de goede oude pre-internet tijd ???). Die stagiaires hebben het er maar druk mee.
Of het was gewoon een foutje, die ze naderhand keurig hebben hersteld.
Ze verdienen ook gewoon goed aan het mogelijk maken van je beleggingsrekening, dus het zou vreemd zijn om klanten die hier gebruik van maken weg te jagen.

• pentaw1nz
Idem. Heeft een maand geduurd.

Toch wel erg slecht dat je hier zelf zo vaak achteraan moet voor info (lees; eigenlijk helemaal geen info).
Kunnen op zijn minst toch ergens even een centrale statuspagina optuigen en klanten een bericht sturen via de beleggen app/ING app?

En idd ook nergens een terugkoppeling wat nu het probleem is geweest en een excuus.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
poehee schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:44:
[...]

Tja, logisch toch.

Hoe slordig het ook is, er is geen enkele reden om aan te nemen dat er opzet zit achter deze vertraging. Alle nieuwe orders zijn volgens het normale schema verwerkt, dus het meest waarschijnlijke is dat er een tijdelijke storing is geweest ergens in de keten. Waar? Dat horen we waarschijnlijk nooit.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ihnon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 11:51
Ik ben vanwege de stijgende kosten bij DeGiro aan het kijken naar het verkopen bij DeGiro en overzetten naar IBKR. Vanwege de overzetting brengt dat een nieuwe kans met zich mee om in een nieuw fonds te gaan. Mijn doel is zo netjes mogelijk de totale marktkapitalisatie te volgen, zowel DM als EM, maar ook large mid en small caps zo volledig mogelijk te coveren.

Nu ben ik gekomen op de SPYI. Momenteel de enige ACWI IMI ETF te kopen via NL geloof ik. Onlangs is de TER verlaagd van 0.40% naar 0.17%. Lijkt mij op dit moment een erg interessante en zelfs beter aansluiten dan VWCE of VWRL. Trek ik de juiste conclusie?

Ik kom overigens van de combi IWDA+EMIM+IUSN op DeGiro. Vind het wel fijn om bij IBKR naar een single ETF te gaan.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Waarom lopen er nu eigenlijk veel mensen weg van DeGiro?

In dit artikel geeft hij een mooie vergelijking tussen DeGiro en IBKR vanuit verschillende startpunten op verschillende beurzen.

Daar blijkt toch dat DeGiro goedkoper is als je op de europese beurs handelt?
Zowel starter als hoog kapitaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nu snap ik het onderbuik gevoel met het wisselen van broker na een aankondiging van gestegen kosten. En dat is ook zeker goed om in het oog te houden. Juist die kosten kunnen over een langere looptijd behoorlijk oplopen met elke keer een kleine verandering hier of daar.

Maar IBKR heeft heel lang een inactivity fee gehad van 10 USD per maand. Deze werd per 1 juli 2021 geschrapt.

Zet de verwachte kosten op basis van je transacties op een rijtje, en neem daar ook kosten van het wisselen van broker in mee (kosten voor verkoop en voor aankoop, of de kosten van het overzetten van je portfolio van de ene broker naar de andere). Die overstapkosten kunnen behoorlijk fors zijn in vergelijking met de jaarlijkse kosten voor een bepaalde broker. En als je vervolgens weer wisselt na 3-4 jaar vanwege een prijswijziging, dan kan het zijn dat met de jaarlijkse besparing je nog niet je overstap kosten hebt weg kunnen strepen.

Verder lijkt SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (IE00B3YLTY66) een aardig fonds kwa opzet. Al is het wel een relatief klein fonds met 'slechts' 535 miljoen USD als assets. VWCE en VWRL hebben vele miljarden in beheer.
Maar het is in dat opzicht wel vergelijkbaar met bijvoorbeeld Vanguard ESG Global All Cap (V3AA - IE00BNG8L278) dat 415 miljoen USD aan assets heeft.

Hoewel de MSCI ACWI IMI en FTSE Global All Cap Choice van elkaar verschillen op punten proberen ze wel allebei de wereldwijde marktkapitalisatie te volgen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:28
Asterion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:31:
Waarom lopen er nu eigenlijk veel mensen weg van DeGiro?

In dit artikel geeft hij een mooie vergelijking tussen DeGiro en IBKR vanuit verschillende startpunten op verschillende beurzen.

Zowel starter als hoog kapitaal.
Zijn meerdere redenen, waarvan je zelf altijd moet kijken wat voor jou wel of niet zwaar weegt.

Ten eerste rekent die site met de Franse tarieven, die niet hetzelfde zijn als de Nederlandse tarieven, dus is uberhaubt de vraag hoe kloppend die getallen zijn voor jouw situatie. Het beste is om daar een individuele berekening voor te maken.
De kosten worden ook niet puur door de broker bepaald. Dingen als TER, tracking nauwkeurigheid en dividendlekkage kunnen ervoor zorgen dat een schijnbare goedkope broker uiteindelijk minder oplevert dan een duurdere broker door de keuze aan ETF.
En naast kosten kom je natuurlijk ook dingen als betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, toekomstbestendigheid e.d. tegen die ook belangrijk in je afweging zijn. Zeker met transactie kosten kan regelmatig switchen van broker ook nadelig zijn, zoals hierboven al is aangegeven door @Qwerty-273

Het is dus goed dat je je verdiept in dit soort sites die vergelijkingen doen, zorg alleen dat je met de kennis die je daarvan opdoet dan een goede vergelijking maakt voor jouw specifieke situatie (hoeveel verwacht je in te leggen, in welke aandelen/fondsen dan, gaat het verschil tussen een ETF en een indexfonds voor jouw budget een groot verschil opleveren? (Bij een ETF zit je gemiddeld voor een half aandeel niet in de markt omdat je alleen hele aandelen kan kopen, bij kleine bedragen en lange periodes tussen aankopen kan dat een (klein) verschil opleveren.)) en dan nog naar de overige afwegingen kijken om voor jezelf tot een goed besluit te komen.

En het blijft altijd belangrijk om te beseffen dat de meeste opties die hier langskomen in de range goed tot zeer goed zitten. Dus ook al zien anderen iets wat (net) beter presteert voor hen, hoeft dat niet in te houden dat je dan ook gelijk moet switchen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ihnon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 11:51
Qwerty-273 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:39:
Nu snap ik het onderbuik gevoel met het wisselen van broker na een aankondiging van gestegen kosten. En dat is ook zeker goed om in het oog te houden. Juist die kosten kunnen over een langere looptijd behoorlijk oplopen met elke keer een kleine verandering hier of daar.

Maar IBKR heeft heel lang een inactivity fee gehad van 10 USD per maand. Deze werd per 1 juli 2021 geschrapt.

Zet de verwachte kosten op basis van je transacties op een rijtje, en neem daar ook kosten van het wisselen van broker in mee (kosten voor verkoop en voor aankoop, of de kosten van het overzetten van je portfolio van de ene broker naar de andere). Die overstapkosten kunnen behoorlijk fors zijn in vergelijking met de jaarlijkse kosten voor een bepaalde broker. En als je vervolgens weer wisselt na 3-4 jaar vanwege een prijswijziging, dan kan het zijn dat met de jaarlijkse besparing je nog niet je overstap kosten hebt weg kunnen strepen.

Verder lijkt SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (IE00B3YLTY66) een aardig fonds kwa opzet. Al is het wel een relatief klein fonds met 'slechts' 535 miljoen USD als assets. VWCE en VWRL hebben vele miljarden in beheer.
Maar het is in dat opzicht wel vergelijkbaar met bijvoorbeeld Vanguard ESG Global All Cap (V3AA - IE00BNG8L278) dat 415 miljoen USD aan assets heeft.

Hoewel de MSCI ACWI IMI en FTSE Global All Cap Choice van elkaar verschillen op punten proberen ze wel allebei de wereldwijde marktkapitalisatie te volgen.
Dank voor je reactie. Je hebt gelijk dat een overzetting niet zomaar de moeite waard is als je de nieuwe kosten van DG tegenover het verkopen en opnieuw aankopen afzet. De reden dat ik dit overweeg toch te doen is dat DG tarieven blijft verhogen + ik denk dat IBKR een betrouwbaarder broker is. Ben er overigens nog niet helemaal over uit.

Wat ik wel zeker weet is dat ik nieuwe maandelijkse ETF aankopen (DCA strategie) bij IBKR ga doen vanaf komende maand. En omdat IBKR in tegenstelling tot DG niet in gratis aankopen (kernselectie) voorziet, is het al snel voordeliger om 1 ETF te kopen waar alles in zit dan de IWDA+EMIM+IUSN strategie te blijven voortzetten. Ik denk eraan om dus maandelijks via IBKR voorlopig VWRL/VWCE te gaan inleggen tot het moment waarop SPYI of een iShares alternatief op de ACWI IMI met een lage TER/TD genoeg volume en assets heeft. Dat zal het moment zijn om over te stappen daarop vermoed ik. In de tussentijd zal ik dan moeten leven met geen nieuwe maandelijkse allocatie naar small caps voor DM en EM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:17
ihnon schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:31:
[...]
In de tussentijd zal ik dan moeten leven met geen nieuwe maandelijkse allocatie naar small caps voor DM en EM.
ZPRV&X? >:)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Pistachenootje
Asterion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:31:
Ik vraag me af of dit wel klopt. Vooral als je SYEP aanzet (leeninkomsten).

Verder is natuurlijk de reputatie van DeGiro verre van best.

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:32
Weet iemand hier hoe het fonds “Eenvoudig Beleggen ING Zeer Offensief (LU1903451901)” het dividend regelt?

Ik weet dat ze automatisch herbeleggen. Maar is er ergens data van (zoals bijv of dit per kwartaal is of jaarlijks - en hoe veel het bijv. is?)

Ik heb gechat met ING vandaag, maar zij gaven aan dat zij het ook niet wisten. Ze verwezen naar het informatie PDF van dit fonds en daar staat alleen “Alle inkomsten die door het Subfonds worden ontvangen, worden opnieuw belegd (aandelenklasse Kapitalisatie).”

• Johan Bogle
Hoeveel weet je niet vantevoren want is afhankelijk van de resultaten van de onderliggende bedrijven. (Ik gok bij dit soort producten een procentje of 3) Je kan vaak op Morningstar meer info vinden over wat het laatste dividend was en hoe vaak ze uitkeren (meestal jaarlijks)

Als je belegt voor income zou ik een ander product kiezen en als je gewoon belegt voor vermogen zou ik me er niet druk om maken.

[Voor 6% gewijzigd door Johan Bogle op 28-04-2023 20:43]

• Babel10
Ja ik heb alle websites gezocht en dus ook op Morningstar. Maar daar staat “-“ ik denk omdat ze niet uitbetalen zeg maar..

Anders is er in de tijd dat dit fonds bestaat (3-4 jaar?) nog nooit dividend herbelegd, dat zou wel raar zijn. Jammer dat ING me niet kon helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Babel10 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:58:
Weet iemand hier hoe het fonds “Eenvoudig Beleggen ING Zeer Offensief (LU1903451901)” het dividend regelt?

Ik heb gechat met ING vandaag, maar zij gaven aan dat zij het ook niet wisten. Ze verwezen naar het informatie PDF van dit fonds en daar staat alleen “Alle inkomsten die door het Subfonds worden ontvangen, worden opnieuw belegd (aandelenklasse Kapitalisatie).”
Ik vermoed dat de persoon/afdeling waarmee je gechat hebt, geen enkel idee had.

Dat fonds staat beschreven op https://www.ing-isim.lu/c...portfolio-aggressive.html

Daar staat vervolgens weer een link naar het jaarrapport, waarin de cijfers van de verschillende fondsen wordt weergegeven (vanaf pagina 58 voor jouw genoemde fonds.

Over heel 2022 was dat 1.725.140 EUR aan ontvangen dividend en 8.656 EUR aan rente over aangehouden cash.

Het process van herbeleggen binnen het fonds zal ongetwijfeld beschreven zijn in het prospectus.

• Babel10
Qwerty-273 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:02:
[...]

Ik vermoed dat de persoon/afdeling waarmee je gechat hebt, geen enkel idee had.

Dat fonds staat beschreven op https://www.ing-isim.lu/c...portfolio-aggressive.html

Daar staat vervolgens weer een link naar het jaarrapport, waarin de cijfers van de verschillende fondsen wordt weergegeven (vanaf pagina 58 voor jouw genoemde fonds.

Over heel 2022 was dat 1.725.140 EUR aan ontvangen dividend en 8.656 EUR aan rente over aangehouden cash.

Het process van herbeleggen binnen het fonds zal ongetwijfeld beschreven zijn in het prospectus.
Ah, dat had ik ook gevonden maar dat is allemaal iets buiten mijn kennis.

Maar, ik snap nu dat ze dividend niet uitkeren. Maar dus direct herbeleggen in het fonds.

Als ik het goed begrijp; krijg ik hierdoor dus niet meer aandelen, maar groeit juist mijn vermogen? (Door “Accumulation“ en dit is dan ook het rente-op-rente effect?)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-05 23:43
Veel van de gemiddelde 6 procent groei die je kan behalen door spreiding is gebaseerd op economische groei over een lange periode in het verleden. Je zou nu ook kunnen stellen dat de aarde weinig ruimte laat voor verdere groei, omdat economische groei vaak samengaat met het verbruik van grondstoffen. Ik kan ook niet in de toekomst kijken, maar het zou best kunnen dat we over de komende 20 jaar veel minder groei kunnen verwachten dan die mooie 6 procent gemiddeld. Achteraf had je misschien beter iets 20 jaar in een deposito kunnen knallen voor 3 procent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Johan Bogle
Dat dachten ze na de industriele revolutie ook, na de 1e WO ook en na de 2e opnieuw en daarna vast nog wel een keer of tien :-)

We vinden wel weer nieuwe manieren om te groeien…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Valuta devalueren en zodoende ' groeien ' is ook altijd nog een optie.
Doen ze in o.a. Turkije al jaren...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:53
Als we in Nederland dit jaar 1% groei hebben en 5% inflatie is dat toch al precies wat er gebeurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:52
ik heb wat beleggingen bij Bux Zero, helaas is het niet meer zo zero. ze vragen tegenwoordig een montly fee van 3 euro.
Ik wil mijn beleggingen overzetten naar een andere partij zoals ING of ABN AMRO. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? moet ik alles verkopen wat ik heb en direct weer inkopen bij een andere broker of een overschrijving naar een andere broker? hebben jullie hier enige ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Als het niet om zoveel beleggingen of geld gaat, zou ik lekker alles verkopen. Geen gedoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:34
Nimflix schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:09:
ik heb wat beleggingen bij Bux Zero, helaas is het niet meer zo zero. ze vragen tegenwoordig een montly fee van 3 euro.
Ik wil mijn beleggingen overzetten naar een andere partij zoals ING of ABN AMRO. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? moet ik alles verkopen wat ik heb en direct weer inkopen bij een andere broker of een overschrijving naar een andere broker? hebben jullie hier enige ervaring mee?
Ik heb het bij de ING eens opgezocht en die schrijven dat je bij je huidige broker het beste kunt verkopen en bij hen dan weer kunt aankopen. Als je dan een formuliertje van de ING invult en bewijs van de transactiekosten bij BUX opstuurt krijg je die kosten van de ING vergoed (tot een maximum natuurlijk)

Bron: https://www.ing.nl/partic...-vergoeding-verkoopkosten

[Voor 6% gewijzigd door Peekster op 03-05-2023 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepiler
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34
Ik ben een tijdje geleden begonnen met ING eenvoudig beleggen (offensief). Ik ben echt nog een starter op dit gebied vandaar dat ik vooralsnog voor de veiligheid van mijn huisbank kies (wellicht naïef, ik weet dat de kosten bij een bank vele malen hoger zijn). Ik vind echter de fondsinformatie die ING geeft best summier. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Mijn plan is 30 jaar lang €200 per maand inleggen en dit gebruiken om eerder met pensioen te kunnen of als mooie aanvulling op mijn pensioen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Joepiler schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:43:
Ik ben een tijdje geleden begonnen met ING eenvoudig beleggen (offensief). Ik ben echt nog een starter op dit gebied vandaar dat ik vooralsnog voor de veiligheid van mijn huisbank kies (wellicht naïef, ik weet dat de kosten bij een bank vele malen hoger zijn). Ik vind echter de fondsinformatie die ING geeft best summier. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Mijn plan is 30 jaar lang €200 per maand inleggen en dit gebruiken om eerder met pensioen te kunnen of als mooie aanvulling op mijn pensioen.
Ik zou me vooral zorgen maken over de kosten die ING rekent voor die fondsen die ze aanbieden en wat dit gaat doen met je verwachte rendement op de langere termijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepiler
JohanNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Ik zou me vooral zorgen maken over de kosten die ING rekent voor die fondsen die ze aanbieden en wat dit gaat doen met je verwachte rendement op de langere termijn.
Dat zie ik inderdaad vaker staan. ING voelt veilig(er) en geeft hierdoor rust maar wellicht slaat dit nergens op. Ik ben nog maar net een paar maanden bezig en heb ergens wel in mijn achterhoofd om over een tijdje naar een andere partij over te stappen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Joepiler schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Dat zie ik inderdaad vaker staan. ING voelt veilig(er) en geeft hierdoor rust maar wellicht slaat dit nergens op. Ik ben nog maar net een paar maanden bezig en heb ergens wel in mijn achterhoofd om over een tijdje naar een andere partij over te stappen.
Bij ING kun je ook zelf beleggen in de NT indexfondsen, dus dat zou een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepiler
JohanNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Bij ING kun je ook zelf beleggen in de NT indexfondsen, dus dat zou een optie kunnen zijn.
Ga ik even naar kijken. Tnx!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:43
@Joepiler als het voor later is (rond de pensioendatum) zou je ook eens naar een pensioenrekening bij bijv degiro of brand New Day kunnen kijken. Kan best veel belasting schelen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bulldock schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:19:
@Joepiler als het voor later is (rond de pensioendatum) zou je ook eens naar een pensioenrekening bij bijv degiro of brand New Day kunnen kijken. Kan best veel belasting schelen.
Nog een optie: Meesman biedt dit ook aan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Pistachenootje
Recent is hier de discussie gevoerd: 'is internationale diversificatie nog wel nodig? De Amerikaanse markt op zich haalt z'n omzet uit de hele wereld, dat is dan toch al voldoende gediversificeerd?' Hier het onderbouwde antwoord van Ben Felix: International Diversification

Edit: voor de duidelijkheid, deze video gaat niet specifiek over investeren in EM, deze wel: Investing in Emerging Markets

[Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 03-05-2023 17:34]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 21:13
Pistachenootje schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:16:
Recent is hier de discussie gevoerd: 'is internationale diversificatie nog wel nodig? De Amerikaanse markt op zich haalt z'n omzet uit de hele wereld, dat is dan toch al voldoende gediversificeerd?' Hier het onderbouwde antwoord van Ben Felix: International Diversification

Edit: voor de duidelijkheid, deze video gaat niet specifiek over investeren in EM, deze wel: Investing in Emerging Markets
Voor degenen die geen tijd hebben om dit te kijken, z'n eigen conclusie:
"[...] arguments for forgoing international diversification in favor of US stocks do seem compelling at the surface, but, as I will explain, they’re flimsy, at best. International diversification is crucial, both theoretically and empirically, to sensible portfolio construction" (Voor de onderbouwing moet je toch even kijken... ;) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik had 3 rekeningen geopend bij Meesman over de afgelopen jaren, toen zag ik in de portal dat je na het inloggen verschillende rekeningen kan selecteren. Maar ik heb 3 logins met 1 rekening.
Even gebeld: ja die kan je samenvoegen, even mailen vanuit het juiste mailadres.

Dus ik vraag: "vanaf degene die verdwijnen?"
Meesman: "Nee, vanaf 1 email adres is genoeg hoor"
Ik: "Owh, jullie verifiëren dat natuurlijk nog"
Meesman: "Ja"

Dus ik mail, 5 minuten later, zonder verificatie alles overgezet. Maar 1 van deze rekeningen was een CJ / gezamenlijke rekening. Grote kans dat ik die login gedeeld heb met mijn partner. En die kan er nu instant niet meer in omdat die login verdwenen is.

Voelt toch een beetje vreemd dat dit gebeurd zonder afstemming. Ik kan me voorstellen dat dit bij (vecht)scheidingen en dergelijke wat gezeik kan opleveren? :+
Aan de andere kant: hoe gaan ze valideren dan? Alle contact gegevens staan op mij, dus als ik impliciet mijn logins deel, niet hun probleem?

Bewijs:

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-05 16:20
@marowi betekent dat nu ook dat je met 1 login alle 3 die accounts kan wijzigen, geld overboeken etc?
Want in dat geval houd ik onze 3 accounts lekker gescheiden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ja dat klopt. In mijn geval prima, gezien ik alles beheer en het mijn persoonlijke, gezamelijke en pensioen account betreft.
Zou mooi zijn als Meesman nog een tweede login toestaat op CJ rekeningen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46
Ik heb ook toegang tot mijn eigen rekening en die van mijn kinderen dmv 1 login. Erg blij mee.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:16:
Om hier nog aan toe te voegen, uit het juni 2023 nummer (ja ik weet dat het nog mei is), het artikel International Diversification—Still Not Crazy after All These Years. Geschreven vanuit een kijkpunt van een VS-gebaseerde investeerder. Dat met de volgende tekst wordt ingeleid:
International diversification has hurt US-based investors for over 30 years, but the long-run case for it remains relevant. Both financial theory and common sense favor international diversification, which is buttressed by empirical evidence that is very supportive at longer horizons and for active strategies. Finally, it would be dangerous to extrapolate the post-1990 outperformance of US equities, as it mainly reflects rising relative valuations. If anything, the current richness of US equities may point to prospective underperformance.
--edit
En nog een artikel dat kijkt naar een publicatie uit 2019 waar men keek naar de handelstijden en de bid/ask spread van alle VS-gebaseerde ETFs in 2017. Of daar bepaalde patronen in te ontdekken waren. Het zou interessant zijn om ook een vergelijkbaar onderzoek te lezen maar dan met het onderwerp van in Europa-gebaseerde fondsen.
In this article, the authors analyze the effect of time of day on the average bid/ask spread of an exchange-traded fund (ETF). They examine a cross-section of 55,781 intraday spread observations generated by 744 US-domiciled ETFs in 2017, controlling for fund category, trading volume, and issuer.

The authors find that, both before and after they add controls, average spreads are highest in the early morning, supporting the argument that investors should avoid trading near market open. Before controls, average spreads are tightest in the late afternoon. After controls, they appear elevated during the final five minutes. However, because volume increases substantially during that period, spreads still appear tighter overall. Therefore, our analysis does not support the argument that investors should avoid trading near market close.

Unexpectedly, after controls, the authors find higher spreads during Federal Open Market Committee announcements. This suggests that investors should be vigilant when trading at such times.

[Voor 37% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-05-2023 23:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedyJos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05 11:30
Na jarenlang periodiek anoniem te hebben meegelezen op Tweakers over beleggen , heb ik nu eindelijk een vraag die ik niet kan beantwoorden door te zoeken op het forum. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Wegens de gestegen kosten bij DeGiro waar ik VWRL kocht totdat mijn portefeuille zo groot werd dat het goedkoper zou zijn om via de Huisbank (ING) te gaan beleggen hebben de gestegen kosten mij een zetje gegeven om nu toch daadwerkelijk over te gaan stappen.

Ik heb het besluit gemaakt om te gaan voor de combinatie NT World, NT EM en NT SC met de verhouding cf https://marketcaps.site/. Via de website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ zie ik dat de kosten bij de ING het volgende zijn:

Vreemd genoeg geeft de ING het volgende aan:

De kosten op de ING website schrikken mij toch wel een beetje af omdat de basisfee en service fee een stuk hoger ligt dan ik had gedacht. Zou iemand willen toelichten welke kosten nu juist zijn in de praktijk?

[Voor 3% gewijzigd door SpeedyJos op 09-05-2023 11:30]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
SpeedyJos schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:28:
Na jarenlang periodiek anoniem te hebben meegelezen op Tweakers over beleggen , heb ik nu eindelijk een vraag die ik niet kan beantwoorden door te zoeken op het forum. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Wegens de gestegen kosten bij DeGiro waar ik VWRL kocht totdat mijn portefeuille zo groot werd dat het goedkoper zou zijn om via de Huisbank (ING) te gaan beleggen hebben de gestegen kosten mij een zetje gegeven om nu toch daadwerkelijk over te gaan stappen.

Ik heb het besluit gemaakt om te gaan voor de combinatie NT World, NT EM en NT SC met de verhouding cf https://marketcaps.site/. Via de website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ zie ik dat de kosten bij de ING het volgende zijn:
[Afbeelding]

Vreemd genoeg geeft de ING het volgende aan: [Afbeelding]

De kosten op de ING website schrikken mij toch wel een beetje af omdat de basisfee en service fee een stuk hoger ligt dan ik had gedacht. Zou iemand willen toelichten welke kosten nu juist zijn in de praktijk?
ING geeft per jaar aan waar indexfondsvergelijken per kwartaal is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedyJos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05 11:30
BigWillem89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:35:
[...]

ING geeft per jaar aan waar indexfondsvergelijken per kwartaal is.
Merci |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em
  • Laatst online: 18:49

Get!em

Oh die ja!

Als je het doorrekent, dan worden de kosten in de berekening bij indexfondsenvergelijken wel over het hele kapitaal en periode gerekend en vergelijkbaar gemaakt met andere aanbieders.

De kwartaalkosten worden zo weergegeven bij Rabo en ING omdat ze zo letterlijk in de voorwaarden staan en ook zo worden afgerekend. Dit kan bijv van invloed zijn bij (grotere) kapitaal veranderingen in een kwartaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:00
Zojuist mijn rekening geopend bij Meesman.. elke maand ga ik 400 euro inleggen. Bovendien gaat ook 400 euro naar Robeco multi factor fonds (fonds x met kosten 0,34%).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 00:11

Zenix

BOE!

Taxcommunism schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:37:
Zojuist mijn rekening geopend bij Meesman.. elke maand ga ik 400 euro inleggen. Bovendien gaat ook 400 euro naar Robeco multi factor fonds (fonds x met kosten 0,34%).
Die laatst is niet echt passief, wat is de reden dat je daarvoor hebt gekozen? Want als die bijvoorbeeld vergelijk met zoiets als IWRD (IWDA die uitgekeerd, aangezien ROMF dat ook doet) dat doet die het niet beter dan de passieve index, maar wel hoge kosten.

Sinds de oprichting doet de index (MSCI World) het beter dan het fonds:
https://www.robeco.com/nl...r-g?tab=performance-costs

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:00
Zenix schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:50:
[...]

Die laatst is niet echt passief, wat is de reden dat je daarvoor hebt gekozen? Want als die bijvoorbeeld vergelijk met zoiets als IWRD (IWDA die uitgekeerd, aangezien ROMF dat ook doet) dat doet die het niet beter dan de passieve index, maar wel hoge kosten.

Sinds de oprichting doet de index (MSCI World) het beter dan het fonds:
https://www.robeco.com/nl...r-g?tab=performance-costs
Het fonds zit ook in emerging markets.. puur hobby matig zit ik erin. Het idee achter factorbeleggen vind ik interessant. Ik ben mij ervan bewust dat een eventuele outperformance nog 20 jaar op zich kan laten wachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nichan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 20:37
Hallo passieve indexfonds-beleggers! De afgelopen dagen heb ik over onder andere het passief beleggen in indexfondsen gelezen. Nu wil ik zelf ook aan de gang (NT world + NT EM + NT SC lijken mij prima om mee te beginnen) door maandelijks wat in te leggen.
Nu zag ik dat ABN AMRO een bonus van 50eu geeft als je minstens 3 maanden lang 150eu per maand inlegt in bijv. Zelf Beleggen Basis. Daarnaast is het de goedkoopste aanbieder als ik https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ bekijk.

Ik zit momenteel bij ING met een betaalrekening, als ik dit zo zie dan ben ik wel geneigd om van ING naar ABN te gaan met betaalrekening + beleggen.
Hoe is jullie ervaring met ABN? Zouden jullie de switch aanraden?

• JohanNL
nichan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:23:
Hallo passieve indexfonds-beleggers! De afgelopen dagen heb ik over onder andere het passief beleggen in indexfondsen gelezen. Nu wil ik zelf ook aan de gang (NT world + NT EM + NT SC lijken mij prima om mee te beginnen) door maandelijks wat in te leggen.
Nu zag ik dat ABN AMRO een bonus van 50eu geeft als je minstens 3 maanden lang 150eu per maand inlegt in bijv. Zelf Beleggen Basis. Daarnaast is het de goedkoopste aanbieder als ik https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ bekijk.

Ik zit momenteel bij ING met een betaalrekening, als ik dit zo zie dan ben ik wel geneigd om van ING naar ABN te gaan met betaalrekening + beleggen.
Een rekening bij de ABN is zo geopend, dat zou je dus zo kunnen doen en ondervinden hoe alles daar werkt en of het je bevalt.
De rekening kost je dan wel weer geld, maar dat verdien je dan waarschijnlijk wel weer terug door lagere kosten voor het beleggen én met die actie natuurlijk.
Maar om dan gelijk al je bankzaken bij ze te regelen en je al bestaande betaalrekening bij de ING te gaan opzeggen zou ik niet zo aan beginnen.
Een tweede ( of zelfs derde ) betaalrekening bij een andere bank is ook geen overbodige luxe, voor met name het geval als één van de bankrekeningen ' niet werkt '.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:58
Eens met wat hierboven wordt gezegd. Heb ook ABN voor beleggen/sparen en ben tevreden, maar ook een ING waar mijn salaris op wordt gestort en waar ik van moet leven. Mooie scheiding en overzichtelijk.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Pistachenootje
nichan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:23:
Prima ervaring met ABN. Als jij de kleine verschillen in kosten de moeite waard vindt dan kun je switchen.

Voor een tweede/derde rekening hou ik zelf liever gratis rekeningen aan zoals Openbank en revolut.
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee