Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:20

NMH

Moderator General Chat
de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:54:
Ik hecht er persoonlijk weinig waarde aan aangezien die compensatie een maximum heeft van 20 k. als je vermogen al groot is of groeiende, dan ga je dat toch niet bij 10 verschillende brokers onder brengen? En zelfs dan heb je 'maar' 200k compensatie.
True, het is maar een (relatief) beperkt bedrag, zeker als je het vergelijkt met de depositogarantie. Maar ik heb momenteel ook nog maar een beperkt bedrag in indexfondsen. :)

Opsplitsen over vele brokers is ook iets dat ik zeker niet van plan ben; dat past niet in mijn idee van zoveel mogelijk hands-off mijn geld laten groeien. Maar juist dan is het wel van belang dat je geld zo veilig mogelijk staat. Meesman is een relatief jonge en relatief kleine speler, wat voor mijn gevoel een risicofactor is. Enerzijds wellicht wat minder stabiel en anderzijds omdat de overheid bij problemen minder geneigd zal zijn om de boel overeind te houden dan bij een systeembank. Neem bijvoorbeeld een DSB; die "mocht" omvallen omdat een val van die bank geen bedreiging voor het financiele systeem was. Maar toen recent SVB in de VS in de problemen kwam werd de depositodekking voor die bank opeens opgehoogd van $250K naar onbeperkt. En toen Credit Suisse begon te wankelen werden ze in allerijl met zachte dwang gefuseerd met UBS. Ik realiseer me dat er absoluut geen garantie is dat de Nederlandse overheid beleggingen zou redden als er een grootbank in de problemen komt, maar ik denk dat die kans wel groter is dan bij een kleinere partij als Meesman. Als er dan ook nog geen garantieregeling is neemt de aantrekkelijkheid voor mij behoorlijk af. Wat ook nog iets is wat ik me nu afvraag; als ze formeel geen beleggingsinstelling zijn, heeft dat dan ook gevolgen voor bijvoorbeeld het toezicht?

Ik ga nu overigens niet halsoverkop op de vlucht slaan, maar wel even goed denken en mijn keuzes heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 12:39
Hoe lang duurt het dat transacties worden uitgevoerd bij Northern trust (Via ING).

Hier op 24 maart een paar transacties ingezet bij NT WC ESG EI UCITS FGR Fe Fd, maar die is nog steeds niet uitgevoerd...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Blackouts schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:56:
Hoe lang duurt het dat transacties worden uitgevoerd bij Northern trust (Via ING).

Hier op 24 maart een paar transacties ingezet bij NT WC ESG EI UCITS FGR Fe Fd, maar die is nog steeds niet uitgevoerd...
Lees anders even de vorige pagina terug....

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Slaapje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:59:
[...]

Lees anders even de vorige pagina terug....
8)7

Ik ben nieuw in het indexbeleggen. Ik vroeg me al af of het normaal is dat het zo lang duurt,. maar blijkbaar dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Blackouts schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:07:
[...]

8)7

Ik ben nieuw in het indexbeleggen. Ik vroeg me al af of het normaal is dat het zo lang duurt,. maar blijkbaar dus niet...
nogmaals, lees even terug. Het is niet normaal.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:08:
[...]

nogmaals, lees even terug. Het is niet normaal.
Dat zeg ik toch ook?
Blackouts schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:07:
[...]

8)7

maar blijkbaar dus niet...

[ Voor 11% gewijzigd door Blackouts op 06-04-2023 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blackouts schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:10:
[...]

Dat zeg ik toch ook?

[...]
oeps. sorry. het is nog vroeg. ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

SvV_Ying schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:24:
Even afwachten dan maar. Ik had ook zojuist chatcontact met de ING en kreeg het volgende antwoord.

“Er is inderdaad een probleem geconstateerd. We zijn in contact met de betrokken partijen en het wordt z.s.m. opgelost. Alle klanten zullen de uitvoeringsprijs krijgen waar ze recht op hebben.”
Viel me ook al op, order staat al sinds de 27e uit en is nog niet uitgevoerd.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:53
Mijn NT orders bij de ING zijn inmiddels deels (2 van de 3) verdwenen (niet uitgevoerd, weg). Een 3e order staat nog open sinds 27 maart. Wat een zootje. Ook geen enkele communicatie met de klant hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 08:28
Vreemd zeg, mijn periodieke NT orders bij ING van 1 april zijn gewoon goed uitgevoerd op 6 april.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
r0bb schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:45:
Vreemd zeg, mijn periodieke NT orders bij ING van 1 april zijn gewoon goed uitgevoerd op 6 april.
Het probleem bevindt zich ook ergens tussen 24 maart en 28 maart.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32
upje schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:32:
Mijn NT orders bij de ING zijn inmiddels deels (2 van de 3) verdwenen (niet uitgevoerd, weg). Een 3e order staat nog open sinds 27 maart. Wat een zootje. Ook geen enkele communicatie met de klant hierover.
Ik zou morgen even contact opnemen, eerdere berichten hier gaven aan dat ze er mee bezig waren om alles te herstellen waarbij ook de toen geldende koers zou worden gehanteerd.
Zelf ben ik wel benieuwd of de fout bij ING zit of bij de clearance partij die de feitelijke orders afhandelt.

Overigens ben ik het wel met je eens dat ze op z’n minst even contact met de gedupeerden hadden kunnen opnemen om te melden dat ze er mee bezig zijn. Ze weten je tenslotte ook voor andere zaken te vinden als het erop aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:37
Iemand nog tips voor wereldwijde ETF’s a la NT world? Ik zit bij een nieuwe broker (omdat ik niet in Nederland woon) en daar bieden ze de NT fondsen niet aan. De fondsen die ze hier in Zweden aanbieden zijn voornamelijk wereldwijde (en andere type) fondsen die beheerd worden op nationaal niveau, dus daar zie ik wat risico’s, zoals een veel lager totaal aan belegd geld, bedrijven die om kunnen vallen, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Over ING gesproken, mijn order van 27 maart is nu verdwenen, maar er is ook niets aangekocht... Toch maar eens contact opnemen met ze.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Orangelights23 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:49:
Iemand nog tips voor wereldwijde ETF’s a la NT world? Ik zit bij een nieuwe broker (omdat ik niet in Nederland woon) en daar bieden ze de NT fondsen niet aan. De fondsen die ze hier in Zweden aanbieden zijn voornamelijk wereldwijde (en andere type) fondsen die beheerd worden op nationaal niveau, dus daar zie ik wat risico’s, zoals een veel lager totaal aan belegd geld, bedrijven die om kunnen vallen, enzovoorts.
  • De NT-fondsen zijn geen ETFs.
  • In de topic-start staan nog wel diverse alternatieven (die in Nederland verkrijgbaar zijn via meerdere brokers).
  • Als je alleen "Zweedse" fondsen kunt kopen, is de kans niet heel groot dat iemand hier er iets over kan zeggen, dan kun je beter een Zweeds forum zoeken waar dit soort zaken besproken worden.
  • Is een Nederlandse of internationale broker geen optie? Interactive Brokers bijvoorbeeld?

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-04-2023 09:45 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Orangelights23 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:49:
VWRL toch gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:37
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:34:
[...]
  • De NT-fondsen zijn geen ETFs.
  • In de topic-start staan nog wel diverse alternatieven (die in Nederland verkrijgbaar zijn via meerdere brokers).
  • Als je alleen "Zweedse" fondsen kunt kopen, is de kans niet heel groot dat iemand hier er iets over kan zeggen, dan kun je beter een Zweeds forum zoeken waar dit soort zaken besproken worden.
  • Is een Nederlandse of internationale broker geen optie? Interactive Brokers bijvoorbeeld?
1. Klopt, maar praat soms wat makkelijker :)
2. Ik zoek dus juist geen specifiek Zweedse fondsen.
3. Internationale broker is geen optie i.v.m. belasting hier. Bij Zweedse banken en brokers heb je een speciale rekening waardoor je geen 30% capital gains tax hoeft te betalen, dat is een optie die internationale brokers helaas niet aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 16:17
Als je met andere afwegingen dan in NL zit is het handig om de achtergrond van de NL afwegingen te snappen en daarom te weten welke opties dan in jouw land wel of niet gunstig zijn.
Ik vond zelf https://www.reddit.com/r/...ndex_fondsen_kosten_2022/ erg fijn om te lezen om te begrijpen wat er achter een site als indexfondsenvergelijken zit die we hier graag noemen.

In NL zijn de NT fondsen interessant omdat we hier last van dividendlekkage hebben. In andere landen is dat niet/minder en kunnen andere keuzes interessant zijn. Je hoeft dus niet per sé rouwig zijn dat je die niet aan kan kopen.
In andere gevallen kan VWRL vs VWCE bijvoorbeeld weer een interessante afweging zijn. En zo nog veel andere nuances.

VTI/VXUS komt vaak naar voren als interessant, maar lastig voor NLers. Als jij die drempel niet hebt in SE kunnen die juist weer interessanter zijn dan voor NLers.

Je geeft aan dat je een SE broker wilt vanwege belastingvoordeel. Zijn er nog andere regelingen die je keuze beinvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Orangelights23 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:34:
Internationale broker is geen optie i.v.m. belasting hier. Bij Zweedse banken en brokers heb je een speciale rekening waardoor je geen 30% capital gains tax hoeft te betalen, dat is een optie die internationale brokers helaas niet aanbieden.
En dus zit je vast aan de Zweedse varianten, want waarschijnlijk houdt de belastingdienst dan ook directer toezicht op het fonds zelf.

-- edit
Je zal het aanbod bij je broker waar je een Investerings­sparkonto – ISK hebt door moeten nemen. Verder na het vluchtig lezen is zit er nog wel een adder onder het gras wanneer je dividenden van buiten Zweden ontvangt. Zie bijvoorbeeld YouTube: What is an ISK - Investeringssparkonto. Saving in Sweden - ENGLISH

En kijk ik bijvoorbeeld bij SEB (Förhandsinformation om investeringssparkontot (ISK)) dan worden de meeste Europese beurzen ondersteund zoals de Euronext (Amsterdam) en Frankfurt / XET. Daar zou je dan ook bijvoorbeeld de ETFs die BankerOnWheels noemt terug kunnen vinden.
-- /edit

Hier in Polen heb ik het zelfde probleem kwa beleggen voor extra pensioen, die moeten ook een nationale variant hebben (zodat de overheid grip houdt). Vaak zie je dan wel dat de nationale variant voornamelijk belegt in andere fondsen en niet zelf aandelen aanhoudt. En vanwege UCITS zal je daar verschillende fondsen vanwege de diversificatie in terug zien. Bijvoorbeeld het Poolse fonds dat zich richt op Noord Amerika heeft de volgende top holdings (de overige procenten worden verdeeld over tal van kleine allocaties in verschillende instrumenten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk1tmGBSBkey31Tm7_9dAI5t7TI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UztlyUG7IamMOw7SHpO8rxMF.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-04-2023 15:35 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:51
pentaw1nz schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:11:
[...]

Kreeg net deze reactie via de ING chat, Het is bij ons bekend dat deze orders (nog) niet verwerkt zijn. Er wordt gewerkt aan een oplossing aan onze kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Slaapje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:27:
Over ING gesproken, mijn order van 27 maart is nu verdwenen, maar er is ook niets aangekocht... Toch maar eens contact opnemen met ze.
Hier hetzelfde. Verdwenen sinds deze ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
geenstijl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:27:
[...]
Idem. Ik ga maar weer eens bellen..

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
geenstijl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:27:
[...]
Ik krijg te horen dat de order nog op lopend staat. Aangegeven dat ik hem niet meer kan zien, ze vragen nog even geduld.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Slaapje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:30:
[...]

Ik krijg te horen dat de order nog op lopend staat. Aangegeven dat ik hem niet meer kan zien, ze vragen nog even geduld.
Net even gebeld en zelfde antwoord gekregen idd.
Wat blijkt: als je inlogt op MijnING, je beleggingsrekening aanklikt, en dan gaat naar "Orders in beleggingsfondsen" zie je hem nog gewoon staan.
In de app (van zowel ING als de beleggen app) is het verdwenen.

Nogmaals heeft de dame aangegeven dat ze er nog mee bezig zijn en er nog niets bekend is, maar dat de order zal worden verwerkt "tegen de koers waar je recht op hebt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:10
pentaw1nz schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:11:
[...]

Is dat zo? Ik heb NT small cap en NT world geplaatst op 3 april ( 's avonds), small caps is uitgevoerd op 6 april maar world staat nu nog bij lopende orders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 18:29

jacobras

Developer

Hazelnoot schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:08:
[...]

Is dat zo? Ik heb NT small cap en NT world geplaatst op 3 april ( 's avonds), small caps is uitgevoerd op 6 april maar world staat nu nog bij lopende orders.
Hier ook 3 april, maar ietsje anders: World en Small Cap uitgevoerd, EM hangende.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
EM is logisch: 3,4,5,7 en 10 april waren vakantiedagen (7 en 10 voor alle NT fondsen).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

Hoe kan je het fiscaal jaaroverzicht vinden bij IBKR? Ik weet niet eens hoe dat heet in het Engels dus ik weet ook niet waar ik op moet zoeken!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:15
page404 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:47:
Hoe kan je het fiscaal jaaroverzicht vinden bij IBKR? Ik weet niet eens hoe dat heet in het Engels dus ik weet ook niet waar ik op moet zoeken!
Als je inloggen in account management > reports > statement en daar kiest voor yearly 2022 dan krijg je een jaaroverzicht. Hierin staan ook je fiscale informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En ik maar denken dat het idee van passief beleggen was dat je 1x per maand gewoon de order laat lopen en dan pas een maand later weer keek ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:37
YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:40:
En ik maar denken dat het idee van passief beleggen was dat je 1x per maand gewoon de order laat lopen en dan pas een maand later weer keek ;)
denk dat de meeste dat hier niet kunnen. Mij lukt het meestal wel. (deze maand niet vanwege belastingaangifte)

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 02:44
page404 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:47:
Dit soort vragen worden mooi in het Nederlands beantwoord op de site van Lynx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Thanks @Flexion1 en @Pistachenootje. Goeie tip ook van Lynx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Ik ben nu begonnen met ING “Eenvoudig Beleggen”, heb vorige week 2 orders aangemaakt (1x 6 en 1x 7 April).

Er blijft nu telkens staan “Er is iets fout gegaan met deze order. De status kan afwijken”. En elke dag rond deze tijd wordt hij weer verzet naar morgen 19;00.

Naar aanleiding van dit forum maar even gechat met ING, die zeggen dat het door de Paasdagen komt & dat het zeker deze week opgelost is / de orders er door heen gaan.

Raar, ook niet echt goed begin zo. Ben benieuwd of de orders er daadwerkelijk doorheen gaan, ze worden elke dag met 1 dag verzet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vulchare
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 15:11
Iemand hier ook net de e-mail gekregen van DEGIRO dat de kernselectie binnenkort 1€ per transactie gaat kosten? Of lees ik dit verkeerd?
Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:43
Vulchare schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:16:
Iemand hier ook net de e-mail gekregen van DEGIRO dat de kernselectie binnenkort 1€ per transactie gaat kosten? Of lees ik dit verkeerd?

[...]
Dat lees je heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:40
De gehele mail van Degiro, eens kijken of er een alternatief is voor mij als 1 deel vwrl aankoper per maand. .

Als het gaat om onze tarieven vinden we duidelijkheid, eenvoud en gemak heel belangrijk. Eind 2021 introduceerden we een nieuw en eenvoudiger tarievenoverzicht met een vast tarief per transactie (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten) in plaats van een variabele commissie. Zoals je wel gemerkt hebt is er sindsdien veel veranderd in de wereld, met een hoge inflatie en stijging van onze operationele en wettelijke kosten tot gevolg. Ondanks dat hebben we vorig jaar veel geïnvesteerd in de stabiliteit en schaalbaarheid van ons platform, zodat ons platform tot bijna 100% beschikbaar was en we nieuwe markten en producten konden toevoegen. Om de beste service te kunnen blijven bieden, wijzigen daarom sommige van onze tarieven.

€ 1 commissie voor Amerikaanse en Canadese aandelenbeurzens

Je betaalt bij ons altijd alleen maar voor wat je gebruikt. Toegang tot ons platform blijft gratis, inclusief de beschikbare informatie daarop zoals real-time koersen voor alle Euronext-beurzen en Tradegate, en veel financiële markt- en bedrijfsgegevens. Voor Amerikaanse en Canadese aandelenbeurzen wijzigt onze commissie van € 0 naar € 1 commissie (plus de € 1 handlingskosten). Andere kosten voor deze beurzen, zoals voor valuta omwisselingen, blijven gelijk.

Een nieuwe Kernselectie en € 1 handlingskosten per transactie voor álle ETFs

Sinds 1 januari 2023 mogen er door nieuwe regelgeving geen ETF’s meer worden aangeboden als er geen Key Information Document (KID) beschikbaar is in de lokale taal. Daarom zijn we bezig met een nieuwe ETF Kernselectie voor alle landen. We laten het weten zodra deze nieuwe selectie beschikbaar is. Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.

Ons vernieuwde tarievenoverzicht

We hebben ook onze tarieven voor het overboeken van DEGIRO portefeuilles (overboeken naar DEGIRO is gratis) en realtime koersen op bepaalde beurzen geharmoniseerd en bijgewerkt. Voor alle details, bekijk ons nieuwe tarievenoverzicht hier, voor Custody rekeningen hier en voor Pensioenrekeningen hier. De nieuwe tarieven gelden vanaf maandag 15 mei 2023.

Waar voor je geld

Ook met onze tariefswijzigingen blijven we een van de meest prijsbewuste brokers in de Europese markt. We zullen ons platform en onze services blijven verbeteren, zoals analistenvisies van wereldwijde beleggingsbanken en onze top 10 overzichten.

We vertrouwen erop je hiermee goed geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
DEGIRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dacuuu schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:19:
De gehele mail van Degiro, eens kijken of er een alternatief is voor mij als 1 deel vwrl aankoper per maand. .
1 euro is toch een prima prijs? Op zich vind ik het geen gek idee om te betalen voor een dienst die je afneemt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:30
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:22:
[...]

1 euro is toch een prima prijs? Op zich vind ik het geen gek idee om te betalen voor een dienst die je afneemt.
Opzich misschien geen gekke prijs, maar ik ben zelf begonnen met beleggen bij DEGIRO vanwege de gratis kernselectie. Het gaat om kleine bedragen per transactie en ik zal dus in ieder geval nu heroverwegen of ik blijf.

Ik verwacht dat ik alles verkoop en ondebreng bij mijn huisbank eerlijk gezegd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

filthymushroom schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:25:
[...]

Opzich misschien geen gekke prijs, maar ik ben zelf begonnen met beleggen bij DEGIRO vanwege de gratis kernselectie. Het gaat om kleine bedragen per transactie en ik zal dus in ieder geval nu heroverwegen of ik blijf.

Ik verwacht dat ik alles verkoop en ondebreng bij mijn huisbank eerlijk gezegd...
tsja. ik neem aan dat je 1 x per maand koopt, dan zou het dus om 12 euro per jaar gaan als je je beperkt tot bijvoorbeeld 1 ETF. En stel je bent bereid je strategie aan te passen naar 6 x kopen per jaar, dan hebben we het over 6 euro.

De huisbanken kunnen ook maar zo het tarief omhoog gooien binnenkort.
En bedenk dat de kans aanwezig dat je bij je verkoop + inkoop actie (overstap naar huisbank) die 12 euro weer verliest.

met NT fondsen bij de huisbank behaal je wel een hoger rendement waarschijnlijk (geen dividendlek zoals bij VWRL bijvoorbeeld).

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-04-2023 18:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• filthymushroom
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:31:
[...]

tsja. ik neem aan dat je 1 x per maand koopt, dan zou het dus om 12 euro per jaar gaan als je je beperkt tot bijvoorbeeld 1 ETF. En stel je bent bereid je strategie aan te passen naar 6 x kopen per jaar, dan hebben we het over 6 euro.

En bedenk dat de kans aanwezig dat je bij je verkoop + inkoop actie (overstap naar huisbank) die 12 euro weer verliest.

met NT fondsen bij de huisbank behaal je wel een hoger rendement waarschijnlijk (geen dividendlek zoals bij VWRL bijvoorbeeld).
Spijkers met koppen, een goede samenvatting.

Ik heb zelf momenteel 3 ETFs die ik maandelijks koop. Daarnaast de huisbank met een hier bekende verdeling. Uiteindelijk betekent dat voor mij 36 euro extra kosten per jaar terwijl het minder oplevert en ik maandelijks moet inloggen.

Ik heb dus laatst de stap naar de huisbank gemaakt en wilde degiro ernaast aanhouden, gewoon voor de leuk en om wat te rommelen in de kernselectie. Dat word dan dus toch minder interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 14:46

Zenix

BOE!

Met tiered pricing zat ik bij IBKR tussen de 1,25 en 2,10 vorig jaar met transacties voor een ETF bij Euronext, dat zijn ook prima prijzen. Maar bij IBKR kan je nog wel een stukje terugkrijgen met SYEP. Soms kan je daar de kosten mee afdekken, als het een ETF is die vaak word uitgeleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:45
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:31:
[...]

Huisbanken zijn sowieso niet gratis. Te beginnen met servicekosten die je uberhaupt betaald, met of zonder transacties. Uit mijn hoofd bij Rabo en ING 0,24% op jaarbasis (/bij Rabo 0,06% per kwartaal). En Rabo heeft meen ik ook overal een minimumbedrag op. Dus met exact 1 aandeel VWRL of zeg bij NT €100 per maand kun je ook zomaar tegen minimale kosten van €1 of zo aanlopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
Dan maar alles op de goedkope fondsen van Fitvermogen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 08:28
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:43:
[...]

Huisbanken zijn sowieso niet gratis. Te beginnen met servicekosten die je uberhaupt betaald, met of zonder transacties. Uit mijn hoofd bij Rabo en ING 0,24% op jaarbasis (/bij Rabo 0,06% per kwartaal). En Rabo heeft meen ik ook overal een minimumbedrag op. Dus met exact 1 aandeel VWRL of zeg bij NT €100 per maand kun je ook zomaar tegen minimale kosten van €1 of zo aanlopen.
Servicekosten bij ING zijn 3 bandjes. Eerste 100k idd 0.24% maar de volgende band is tot 500k 0.12% en alles daarboven 0.06%. Voor beleggers met een lange horizon is dit wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:45
r0bb schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:56:
[...]

Servicekosten bij ING zijn 3 bandjes. Eerste 100k idd 0.24% maar de volgende band is tot 500k 0.12% en alles daarboven 0.06%. Voor beleggers met een lange horizon is dit wel relevant.
Beste advies is natuurlijk altijd zelf de berekening (laten) maken. Ook bij Rabo veranderen meen ik de kosten op basis van staffels. En Rabo heeft weer een cap van €100 per kwartaal (maar ook minimum van €5? Wat ook weer nadelig is voor een kleine portefeuille). Oftewel: het is geen makkelijke vergelijking doordat ze allemaal net iets anders doen (Rabo rekent per kwartaal, heeft weer een maximum, ..., ING dan in iedee geval weer staffels en geen maximum?). Dus altijd goed berekenen over ee lange termijn of een tool als https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ er bij pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:49:
[...]

Net even gebeld en zelfde antwoord gekregen idd.
Wat blijkt: als je inlogt op MijnING, je beleggingsrekening aanklikt, en dan gaat naar "Orders in beleggingsfondsen" zie je hem nog gewoon staan.
In de app (van zowel ING als de beleggen app) is het verdwenen.

Nogmaals heeft de dame aangegeven dat ze er nog mee bezig zijn en er nog niets bekend is, maar dat de order zal worden verwerkt "tegen de koers waar je recht op hebt".
Ik heb zojuist gebeld, nog steeds hetzelfde antwoord helaas: dus geen zicht op wanneer opgelost is.
Periodieke inleg van 11-04 is wel correct verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
Hier hetzelfde. Order is niet zichtbaar in de app, maar wel in mijn ING.
Daar heb ik geprobeerd de order te annuleren, maar dat lukt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Blackouts schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:04:
Hier hetzelfde. Order is niet zichtbaar in de app, maar wel in mijn ING.
Daar heb ik geprobeerd de order te annuleren, maar dat lukt ook niet.
Waarom annuleren? Gewoon afwachten. Ze hebben toegezegd het te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 10:26
Ik leg sinds januari 2022 iedere maand nu 100 euro in bij Degiro op VWRL en ben verder niet helemaal ingelezen op alle mitsen en maren van beleggen. Nou heb ik gisteren natuurlijk ook gelezen dat het voordeel van de gratis transacties straks gaat verdwijnen door de nieuwe tarieven.

Nu ben ik iets meer aan het inlezen en lijkt het erop alsof NT fondsen een stuk interessanter worden vanwege het niet hebben van het dividendlek en de lagere fondskosten. 1 euro per transactie per maand drukt percentueel natuurlijk flink als je 100 per maand inlegt. (Natuurlijk is 12 euro per jaar niet veel maar dan nog).

Nou zit ik qua bank momenteel bij Bunq en heb ik dus geen ABN Amro of ING rekening. Is het voor mij wellicht interessant om te gaan beleggen via Meesman? Zijn er nog dingen waar ik specifiek rekening mee dien te houden in vergelijking tot VWRL beleggen via Degiro?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthymushroom
Ik heb net even de nieuwe prijslijst gedownload van DEGIRO. Tot mijn verbazing staat daar nog steeds de kernselectie voor 0 euro.

Wellicht is die 1 euro enkel voor de transacties buiten de gratis transactie per maand. Ik kan dit alleen ook niet definitief uit de prijslijst halen. Wellicht moet ik ze toch even een mail sturen.

Edit: Mail gestuurd, als ik een antwoord heb zal ik het hier posten.

[ Voor 9% gewijzigd door filthymushroom op 14-04-2023 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 12:02
filthymushroom schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:45:
Ik heb net even de nieuwe prijslijst gedownload van DEGIRO. Tot mijn verbazing staat daar nog steeds de kernselectie voor 0 euro.

Wellicht is die 1 euro enkel voor de transacties buiten de gratis transactie per maand. Ik kan dit alleen ook niet definitief uit de prijslijst halen. Wellicht moet ik ze toch even een mail sturen.
Je betaalt 0 euro transactiekosten maar wel 1 euro handlingskosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:40
Dit was de email van degiro:

Als het gaat om onze tarieven vinden we duidelijkheid, eenvoud en gemak heel belangrijk. Eind 2021 introduceerden we een nieuw en eenvoudiger tarievenoverzicht met een vast tarief per transactie (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten) in plaats van een variabele commissie. Zoals je wel gemerkt hebt is er sindsdien veel veranderd in de wereld, met een hoge inflatie en stijging van onze operationele en wettelijke kosten tot gevolg. Ondanks dat hebben we vorig jaar veel geïnvesteerd in de stabiliteit en schaalbaarheid van ons platform, zodat ons platform tot bijna 100% beschikbaar was en we nieuwe markten en producten konden toevoegen. Om de beste service te kunnen blijven bieden, wijzigen daarom sommige van onze tarieven.

€ 1 commissie voor Amerikaanse en Canadese aandelenbeurzens

Je betaalt bij ons altijd alleen maar voor wat je gebruikt. Toegang tot ons platform blijft gratis, inclusief de beschikbare informatie daarop zoals real-time koersen voor alle Euronext-beurzen en Tradegate, en veel financiële markt- en bedrijfsgegevens. Voor Amerikaanse en Canadese aandelenbeurzen wijzigt onze commissie van € 0 naar € 1 commissie (plus de € 1 handlingskosten). Andere kosten voor deze beurzen, zoals voor valuta omwisselingen, blijven gelijk.

Een nieuwe Kernselectie en € 1 handlingskosten per transactie voor álle ETFs

Sinds 1 januari 2023 mogen er door nieuwe regelgeving geen ETF’s meer worden aangeboden als er geen Key Information Document (KID) beschikbaar is in de lokale taal. Daarom zijn we bezig met een nieuwe ETF Kernselectie voor alle landen. We laten het weten zodra deze nieuwe selectie beschikbaar is. Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.

Ons vernieuwde tarievenoverzicht

We hebben ook onze tarieven voor het overboeken van DEGIRO portefeuilles (overboeken naar DEGIRO is gratis) en realtime koersen op bepaalde beurzen geharmoniseerd en bijgewerkt. Voor alle details, bekijk ons nieuwe tarievenoverzicht hier, voor Custody rekeningen hier en voor Pensioenrekeningen hier. De nieuwe tarieven gelden vanaf maandag 15 mei 2023.

Waar voor je geld

Ook met onze tariefswijzigingen blijven we een van de meest prijsbewuste brokers in de Europese markt. We zullen ons platform en onze services blijven verbeteren, zoals analistenvisies van wereldwijde beleggingsbanken en onze top 10 overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:39
Catvlek2 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:28:
Ik leg sinds januari 2022 iedere maand nu 100 euro in bij Degiro op VWRL en ben verder niet helemaal ingelezen op alle mitsen en maren van beleggen. Nou heb ik gisteren natuurlijk ook gelezen dat het voordeel van de gratis transacties straks gaat verdwijnen door de nieuwe tarieven.

Nu ben ik iets meer aan het inlezen en lijkt het erop alsof NT fondsen een stuk interessanter worden vanwege het niet hebben van het dividendlek en de lagere fondskosten. 1 euro per transactie per maand drukt percentueel natuurlijk flink als je 100 per maand inlegt. (Natuurlijk is 12 euro per jaar niet veel maar dan nog).

Nou zit ik qua bank momenteel bij Bunq en heb ik dus geen ABN Amro of ING rekening. Is het voor mij wellicht interessant om te gaan beleggen via Meesman? Zijn er nog dingen waar ik specifiek rekening mee dien te houden in vergelijking tot VWRL beleggen via Degiro?

Alvast bedankt!
Een rekening bij één van de grootbanken is natuurlijk ook zo geopend.
Dat kost natuurlijk wel weer een bedragje per maand, maar een extra betaalrekening bij een andere bank is ook geen overbodige luxe.
Fitvermogen is ook een goede keuze en kent veruit de laagste kosten, helemaal met kleinere bedragen omdat je daar kunt beleggen vanaf €25 en er enkel kosten zijn o.b.v. een percentage van het belegde vermogen, zonder minimum.

Overigens voor iedereen die bij DeGiro weg wil (mede) om de extra kosten die zij introduceren.
Je kunt wat je daar hebt opgebouwd natuurlijk ook laten staan en enkel nieuwe inleggen / periodieke aankopen bij een andere partij doen.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 14-04-2023 14:13 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 10:26
JohanNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:11:
[...]

Een rekening bij één van de grootbanken is natuurlijk ook zo geopend.
Dat kost natuurlijk wel weer een bedragje per maand, maar een extra betaalrekening bij een andere bank is ook geen overbodige luxe.
Fitvermogen is ook een goede keuze en kent veruit de laagste kosten, helemaal met kleinere bedragen omdat je daar kunt beleggen vanaf €25 en er enkel kosten zijn o.b.v. een percentage van het belegde vermogen, zonder minimum.

Overigens voor iedereen die bij DeGiro weg wil (mede) om de extra kosten die zij introduceren.
Je kunt wat je daar hebt opgebouwd natuurlijk ook laten staan en enkel nieuwe inleggen / periodieke aankopen bij een andere partij doen.
Dank voor je reactie. Een extra rekening openen bij een andere bank hiervoor maandelijks gaan betalen vind ik zelf niet praktisch. Ik heb ervoor gekozen op bewust bij Bunq mijn bankzaken te doen omdat ze unieke IBAN nummers aanbieden voor alle rekeningen per maand en betaal hier dan ook best wel flink voor (Bunq is aardig aan de prijs geworden). Een andere rekening hiernaast dan ook nog openen tegen extra maandelijkse kosten voor iets wat ik niet nodig heb vind ik zonde geld.

Fitvermogen heb ik wel eens voorbij zien komen, ik ga daar eens verder in duiken misschien is het interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Catvlek2 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:15:
[...]
Fitvermogen heb ik wel eens voorbij zien komen, ik ga daar eens verder in duiken misschien is het interessant.
Zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:07
JohanNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:11:
[...]
Ik wilde na de belastingaangifte al weg, irritante rekening in Duitsland. Via werk heb ik ook aandelen die bij Flatex in Duitsland staan, het wordt zo erg onoverzichtelijk met meer uitzoekwerk dan ik wil doen. Dit is een goede trigger om alles naar ABN over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterBridge
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:51
Ik heb altijd een ABNA rekening gehad. Is het qua kosten interessant om daar te gaan beleggen?

Voor aandelen heb ik altijd bij DEGIRO gezeten en wilde gaan beginnen met maandelijks €100 in gratis ETF’s. Maar ik wil natuurlijk niet direct 1% verliezen aan handelingstransactiekosten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zie trouwens hier heel veel mensen die bij DEGIRO beleggen, zijn er ook mensen die bij BUX zitten?
Wat maakt DEGIRO een betere broker dan BUX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
Nimflix schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:51:
Ik zie trouwens hier heel veel mensen die bij DEGIRO beleggen, zijn er ook mensen die bij BUX zitten?
Beiden zijn gegaan van gratis (kernselectie bij DeGiro) naar betaald. Dus geen idee of er nu nog eentje beter is. Bux heeft overigens alleen een app. Ik heb beiden geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 12:07
Ik ga me hier ook maar eens melden. Na de reeds besproken email te hebben gehad van Degiro, maar meteen een zelf beleggen rekening geopend bij de ABN om hier verder te gaan ipv bij Degiro. Koop meerdere ETF per maand en dan kom ik al snel op 40-60 euro per jaar extra uit dat ik liever beleg :)

Dus maar meteen een initiële belegging gehad in de NT fondsen met spreiding en een maandelijks terugkerende belegging aangezet. Nu moet ik nog gaan bepalen wat ik met mijn Degiro portfolio ga doen :)

Wat mij nog wel onduidelijk is (of ja gedeeltelijk), is waar ik nu terug kan vinden wanneer een NT fonds precies wordt aangekocht per dag (het tijdstip). Heb bij de ABN in de documentatie gekeken en daar vind ik dan weer verschillende tijdstippen terug, dus ik weet nu nog niet helemaal wat waarheid is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nimflix schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:51:
Bux is simpel, maar ook beperkt.
Hun sterke punt was dan dat je er gratis kon beleggen, zonder directe kosten voor jou als gebruiker.
Nu dat dat niet meer het geval is zijn ze eigenlijk totaal oninteressant geworden.

Één van de dingen die Degiro beter maakt dan Bux is dat je gelijk op de beurs kunt handelen en je orders in het orderboek van de desbetreffende beurs kunt plaatsen.
Bij Bux hebben ze in feite een eigen platform gemaakt en een selectie aandelen en ETF's toegevoegd van Europese en Amerikaanse beurzen.
Bij elke transactie handel je eerst met Bux, die jou de op dat moment geldende bied/laat prijs van de onderliggende beurs laat betalen of ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werfview
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03-2024
Zijn er mensen op dit forum die al hun doel van de indexbeleggen hebben bereikt en van de opbouw- naar de uitkeringsfase zijn gestapt? Ikzelf heb pas mijn pensioenpotje met indexbeleggen voltooid, nu met vervroegd pensioen en heb mijn indexfondsen drastisch aangepast om m'n potje te beschermen tegen 'sequencing risk' zie https://www.kitces.com/bl...t-in-retirement-red-zone/ . Ik was voor m'n pensioen in 100% aandelen (groei), maar nu dus voorlopig veel in obligaties/depositos alvorens weer te groeien naar een mix.
Wat zijn de ervaringen of plannen voor beleggen met indexfondsen in de uitkeringsfase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
werfview schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:12:
Zijn er mensen op dit forum die al hun doel van de indexbeleggen hebben bereikt en van de opbouw- naar de uitkeringsfase zijn gestapt? Ikzelf heb pas mijn pensioenpotje met indexbeleggen voltooid, nu met vervroegd pensioen en heb mijn indexfondsen drastisch aangepast om m'n potje te beschermen tegen 'sequencing risk' zie https://www.kitces.com/bl...t-in-retirement-red-zone/ . Ik was voor m'n pensioen in 100% aandelen (groei), maar nu dus voorlopig veel in obligaties/depositos alvorens weer te groeien naar een mix.
Wat zijn de ervaringen of plannen voor beleggen met indexfondsen in de uitkeringsfase?
Ligt er toch ook maar net aan hoe de marktomstandigheden zijn en óf en hoe snel je je opgebouwde vermogen wilt opmaken.
Gezien de huidige rente die je kunt krijgen bij - voornamelijk buitenlandse - banken is het toch niet zo'n gek idee het overgrote deel daarnaartoe te hevelen.
Eventueel in deposito's en het liefst binnen de DGS grens.
Voordeel hiervan is ook dat je niet meer te maken, of tenminste minder, met fonds,service en transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
Zojuist reactie gehad van DEGIRO, voor de kernselectie worden ook altijd handelingkosten van 1 euro gerekend, eens per maand gratis aankopen/verkopen zit er dus niet meer bij.

Onderstaand hun reactie:

Bedankt voor uw e-mail. Goed dat u informeert omtrent de wijziging van kosten binnen ons platform graag geef ik u een korte toelichting.

Bij elke aankoop en verkoop van een ETF, los of de ETF is opgenomen in de kernselectie of niet, zal er 1 euro handelingskosten in rekening gebracht worden. Het aantal stukken per order is niet van invloed op deze kosten.

Dit is een wijziging van de huidige situatie waarbij u geen handlingskosten betaalde bij ETF’s uit de kernselectie. ETF’s uit de kernselectie zullen nog steeds geen transactiekosten hebben zo lang u aan de fair use policy voorwaarden voldoet.

Wij hopen dat bovenstaande uitleg u verduidelijking biedt omtrent uw vraag en dat u in de toekomst tevreden gebruik zult blijven maken van het platform van DEGIRO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@werfview ik zit ook in de uitkeringsfase. Obligaties zijn met de huidige VRH niet interessant. Een gedeelte van mijn portefeuille zit in deposito's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@werfview Net als de anderen hierboven gebruik ik ook deposito's omdat andere "veilige" producten o.a. door de box3 belasting minder renderen. De deposito's staan bij buitenlandse banken via het Raisin platform ivm de veel hogere rentes dan in NL. Het grote aanbod aan banken maakt spreiden ook makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Ik beleg nu bijna een jaar (sinds mei 2022) bij DeGiro met VWRL. Vanwege de nieuwe tarieven die vanaf medio mei gaan gelden ben ik toch maar eens gaan vergelijken waar ik voor de langere termijn (+/- 40 jaar) lager zit met de kosten.

Ik heb de website Indexfondsen vergelijken erbij gepakt en met de nieuwe tarieven van DeGiro wordt voor mij de Rabobank (Zelf Beleggen in NT World (+/- 88%) en NT EM (+/- 12%)) ook wel interessant om naar te kijken. Op dit moment heb ik al een betaalrekening bij de Rabobank waardoor ik liever niet bij een andere grootbank wil vanwege extra kosten. Het eerste jaar lijkt bij de Rabobank iets duurder te zijn vergeleken bij DeGiro, maar daarna ligt de Rabobank lager met de geschatte kosten. In de toekomst ben ik ook van plan om het maandbedrag te verhogen. Ik heb de berekening gedaan met een groei van 5% en dividend van 2%.

De komende dagen wordt het nog even mezelf verdiepen in de verschillen en om dan de keus te maken om over te stappen.

Ook gebruikt: VWRL of NT Fondsen, wat is beter?

@Nimflix Ik heb kort bij BUX gezeten, om in aanraking te komen met beleggen. Dat ze enkel een app hebben vind ik niet heel prettig. Aangezien ik er maar een beetje speelde met een paar tientjes en ze nu een service fee van €3 per maand vragen was het voor mij niet interessant om daar nog te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinNL op 16-04-2023 18:26 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 15:14
@RobinNL de DeGiro kosten zijn dus niet alleen bij initiële aankoop van zo’n fonds? Door je post realiseer ik mij dat ik de kostenstructuur nog niet goed begrijp.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Opvallend weinig mensen kiezen voor interactive brokers (IB). Hoe komt dat? Onbekendheid? In het andere beleggingstopic was dat altijd bijna de way to go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:58
page404 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:27:
Opvallend weinig mensen kiezen voor interactive brokers (IB). Hoe komt dat? Onbekendheid? In het andere beleggingstopic was dat altijd bijna de way to go.
Ik heb onlangs fitvermogen leren kennen maar daar zie ik hier persoonlijk ook weinig van terug.

IB heeft, denk ik, een extra drempel omdat je sommige papieren voor de belasting zelf dient aan te vragen?
Althans zo heb ik het ergens toch gelezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
NiGeLaToR schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:08:
@RobinNL de DeGiro kosten zijn dus niet alleen bij initiële aankoop van zo’n fonds? Door je post realiseer ik mij dat ik de kostenstructuur nog niet goed begrijp.
Ik ben er ook nog vrij nieuw in, dus het kan ook zijn dat ik het mis heb hoor ;) Ik heb de website Indexfondsen Vergelijken erbij gehouden en Rabobank (NT World + NT EM) en VWRL bij DeGiro naast elkaar gehouden, met een looptijd van 1 jaar (250 euro per maand, eenmalige inleg van 3000 euro, groei van 5% en dividend van 2%). Je ziet dat je dan bij DeGiro €22,68 aan kosten hebt, bij de Rabobank €35,56. Bij DeGiro zitten de kosten van de ETF in de prijs verwerkt als ik het goed heb. Aangezien je vanaf volgende maand bij DeGiro gaat betalen voor een ETF heb ik 12 euro aan kosten bij DeGiro bijgeteld. Dan zit je aan €34,68 met DeGiro en €35,56 met de Rabobank.

Ik ben zelf van plan om ongeveer 40 jaar te gaan beleggen, tot m'n pensioen. Als ik de bovenstaande berekening voor nu aanhoud voor een looptijd van 40 jaar kom je met de huidige kosten uit op €12.000 aan hogere kosten bij DeGiro met VWRL door onder andere dividendlekkage.

Zelf verwacht ik dat ik meer kan beleggen na het kopen van een woning en verhogingen van salaris, dus de onderstaande berekening zal voor mij in ieder geval anders worden.

Rabobank (NT World + NT EM)DeGiro (VWRL)
Lopende fondskosten€13.574,31€19.377,11
Dividendlekkage€0,00€17.001,43
Transactiekosten€133,53€0,00 (vanaf medio mei €1 per ETF transactie (x12mnd x40jr = €480))
Servicekosten€10.109,75€0,00
Kosten dividenduitkering€798,62€0,00
Totale kosten€24.616,21€36.378,54 (huidige kosten)
Verwacht rendement€490.743,74€473.937,63

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 17:31
Asterion schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb onlangs fitvermogen leren kennen maar daar zie ik hier persoonlijk ook weinig van terug.

IB heeft, denk ik, een extra drempel omdat je sommige papieren voor de belasting zelf dient aan te vragen?
Althans zo heb ik het ergens toch gelezen.
Fitvermogen is in het verleden hier veelvuldig besproken. Prima partij met 0 aankoopkosten en vaste kosten en geen dividendlek. Enige nadeel is de redelijke grote/strenge uitsluiting waardoor ze een wat lagere dekking van de hele markt hebben. Kan positief of negatief uitpakken (de afgelopen 10 jaar heeft het gemiddeld positief uitgepakt ten opzichte van de index maar dit bied natuurlijk geen enkele garantie voor de toekomst en past niet in de mindset van een volledig passieve belegger).

Interactive brokers is inderdaad ook een prima partij met zeer lage aankoopkosten en 0 vaste kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Velen willen hier graag op een simpele manier beleggen en dan is bij een buitenlandse broker met een volledig assortiment aan assets teveel denk ik.
The way to go waren ( en nog steeds ) ze overigens alleen voor de zelf beleggers onder ons.
Maar ze hebben voor indexbeleggers inderdaad ook wel een concurrerend aanbod, alhoewel je dan niet met kleine(re) bedragen moet gaan beleggen, maar het liefst vanaf €100K start en dat je met dividendlekkage te maken gaat krijgen.
Daar zijn de meeste andere opties wat vriendelijker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 14:46

Zenix

BOE!

JohanNL schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:41:
[...]

Velen willen hier graag op een simpele manier beleggen en dan is bij een buitenlandse broker met een volledig assortiment aan assets teveel denk ik.
The way to go waren ( en nog steeds ) ze overigens alleen voor de zelf beleggers onder ons.
Maar ze hebben voor indexbeleggers inderdaad ook wel een concurrerend aanbod, alhoewel je dan niet met kleine(re) bedragen moet gaan beleggen, maar het liefst vanaf €100K start en dat je met dividendlekkage te maken gaat krijgen.
Die 100k is geen eis meer. Maar het liefste koop je inderdaad VTI+VXUS aan via opties bij IB. Alleen moet je er dan 100 tegelijkertijd kopen, met een pair trade(als je al stukken hebt) kan je wel een deel weer tegelijkertijd verkopen, maar is wat complexer.

Als je dat niet wilt, dan is NT via huisbank ook prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 17:31
JohanNL schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:41:
[...]

Je kan het ACTIAM beleggingsfonds AVIAW kopen via IB, dat fonds heeft geen dividentlekkage. Wel een iets lagere dekkingsgraad dan NT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Opvallend weinig mensen kiezen voor interactive brokers (IB).
Is dat wel zo? Wellicht baseer je je daarbij op een aantal post van newbies. Ik denk dat er behoorlijk wat mensen hier meelezen die bij IB zitten, waaronder ik. En de mensen die bij bij IB zitten hebben wellicht minder vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 15:11
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:22:
[...]

Geen idee of je aan het trollen bent maar hoezo is 1 euro een prima prijs als het voorheen gratis was? Ik koop maandelijks 6 verschillende ETF's dus dat houd in dat ik dan 6 euro extra per maand kwijt ben. Er zit bijvoorbeeld een ETF tussen die maar 40 euro is dus 1 euro op 40 is best een groot percentage (2,5%) waar je al "verlies" mee maakt.

Ik houd mijn account bij deGiro maar even aan totdat alles weer in het groen staat, en verkoop dan alles en hevel het over naar de NT fondsen bij ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Kan je bijvoorbeeld al je ETF's van deGiro naar een ABN of Rabobank overhevelen of moet je verkopen en weer aankopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wokkelz schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:12:
Kan je bijvoorbeeld al je ETF's van deGiro naar een ABN of Rabobank overhevelen of moet je verkopen en weer aankopen?
Als je deze vraag in google plakt komt het antwoord er gewoon uitrollen.

Ja overhevelen is mogelijk (als de huisbanken die ETF's aanbieden) maar is over het algemeen vrij duur en duurt lang.

Zelf verkopen en weer aankopen is dan vaak goedkoper, maar dan heb je wel risico op koersdaling tussendoor.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bones schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:01:
[...]

Geen idee of je aan het trollen bent maar hoezo is 1 euro een prima prijs als het voorheen gratis was?
Ik denk dat jij eerder aan het trollen bent. Hoezo vind jij het normaal als alles maar gratis is?
1 euro lijkt me best marktconform. Dat jij gewend bent aan gratis kan ik ook niets aan doen ;)
Ik koop maandelijks 6 verschillende ETF's dus dat houd in dat ik dan 6 euro extra per maand kwijt ben. Er zit bijvoorbeeld een ETF tussen die maar 40 euro is dus 1 euro op 40 is best een groot percentage (2,5%) waar je al "verlies" mee maakt.
tsja je hebt tot nu toe dus optimaal kunnen profiteren van het gratis model van de Giro. Je kunt dus ook overwegen om je inkoopbeleid aan te passen.
Misschien was dit wel de bedoeling van de Giro. mensen lekker gratis laten handelen waardoor ze meerdere ETF's per maand gaan kopen, en dan opeens kosten gaan rekenen.
Ik houd mijn account bij deGiro maar even aan totdat alles weer in het groen staat, en verkoop dan alles en hevel het over naar de NT fondsen bij ABN.
dat klinkt niet logisch, hoezo moet het eerst in het groen staan?

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Pistachenootje schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:48:
[...]

Is dat wel zo? Wellicht baseer je je daarbij op een aantal post van newbies. Ik denk dat er behoorlijk wat mensen hier meelezen die bij IB zitten, waaronder ik. En de mensen die bij bij IB zitten hebben wellicht minder vragen.
Dat zal het wel zijn dan. Viel me gewoon op dat een tijdje terug bijna iedereen over IB sprak en nu bijna niet meer. Ik wilde even checken of ik niks gemist had ;)
IB is inderdaad niet erg laagdrempelig, de interface kan behoorlijk intimiderend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Laatst online: 04-05 17:29
Over overhevelen gesproken.
Bij Trade Republic is er een actie op de homepage. "Transfer your securities to Trade Republic and earn up to €500". Ik zit even te kijken of daar iets mee te verdienen is:

Die €500 is pas bij >100k, 50-99k is €200.
Bij DeGiro kost overhevelen €100 per positie.). Als je dus 1 positie van 100k kan overboeken zou dat nog best de moeite waard kunnen zijn.
Maar er zijn ook andere brokers die dat voor minder doen. Bij ING kost het zover ik vinden €90 en bij ABN €27,23 per positie. IBKR kan het nog beter zijn die lijken een uitgaande 'Basic FOP transfer' zoals zij het noemen gratis te doen. Al hebben die zoveel kleine voorwaarden dat het lastig volledig uit te zoeken is. Als ACATS gebruikt kan worden is het gratis maar als DWAC nodig is cost het USD 100 per transactie, maar hoe weet je welke het is?

Theoretisch zou je dan dus een IBKR en TR account kunnen openen, verkopen op andere plekken geld naar IBKR daar iets aankopen en overhevelen naar TR. Kost wat tijd en moeite maar wellicht interessant voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:51:
@werfview ik zit ook in de uitkeringsfase. Obligaties zijn met de huidige VRH niet interessant. Een gedeelte van mijn portefeuille zit in deposito's.
Hoewel dit in algemene zin waar is, en ik ook wat deposito's bij Raisin heb lopen (alleen met belastinggeld in mijn geval), is het op dit moment niet voor alle obligaties waar.

High yield obligaties bieden nu aandelen-achtige returns, en zouden relatief veilig moeten zijn gezien waar we nu zitten in de inflatie/rente cyclus. Ik beleg zelf bijvoorbeeld 25% van mijn korte-termijn (~10jr) portfolio in GHYG van iShares (~8% yield met een intermediate ~4jr duration). Dit geeft een betere spreiding dan alleen aandelen, en rendeert naar verwachting meer dan deposito's, ondanks de hogere box3 heffing.

Ik zit zelf nog niet in de uitkeringsfase, dus ben minder gevoelig voor het (iets?) hogere risico hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
bumble_bee schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:03:
[...]

High yield obligaties bieden nu aandelen-achtige returns, en zouden relatief veilig moeten zijn gezien waar we nu zitten in de inflatie/rente cyclus. Ik beleg zelf bijvoorbeeld 25% van mijn korte-termijn (~10jr) portfolio in GHYG van iShares (~8% yield met een intermediate ~4jr duration). Dit geeft een betere spreiding dan alleen aandelen, en rendeert naar verwachting meer dan deposito's, ondanks de hogere box3 heffing.
[...]
iShares GHYG staat op een negatieve 1 year total return. YTD staan ze op 4,5%. Dus ik denk dat je vooral verwacht dat deze ETF het vanaf nu beter gaat doen en zich meer anticyclisch gaat gedragen tov aandelen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
bumble_bee schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:03:
[...]
Ik zit zelf nog niet in de uitkeringsfase, dus ben minder gevoelig voor het (iets?) hogere risico hiervan.
Ik denk dat je dat te laag inschat. Bij een beurs crash crashen deze vaak mee, zie bijvoorbeeld 2008: zo'n -30%.

Er is natuurlijk een reden dat deze bedrijven zoveel moeten betalen voor hun leningen: de markt prijst risico.

Ik zelf begin niet aan corporate junk bonds (a.k.a. high yield). Zie video's van Ben Felix en artikelen van Larry Swedroe voor een gedegen onderbouwing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:51
Carfanatic schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:57:
[...]

Kreeg net deze reactie via de ING chat, Het is bij ons bekend dat deze orders (nog) niet verwerkt zijn. Er wordt gewerkt aan een oplossing aan onze kant
(over de niet uitgevoerde NT fonds orders van eind maart)
10 dagen later, 0 communicatie van ING en het geldbedrag staat nog steeds "vast" in het gelddeel volgens de ING app. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Gisteren mijn laatste (gratis) aankoop gedaan via DeGiro.
Nu even gaan bezinnen wat handig is, bij de DeGiro blijven en de 12x 1 euro voor lief nemen als extra kosten of switchen naar een ander platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
wokkelz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:10:
Nu even gaan bezinnen wat handig is, bij de DeGiro blijven en de 12x 1 euro voor lief nemen als extra kosten of switchen naar een ander platform.
Ik zou sowieso de alternatieven onderzoeken en overwegen.
Wat je al hebt opgebouwd bij DeGiro kun je ook laten staan lijkt me, of ik moet iets gemist hebben waardoor dat ook niet handig is qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-05 19:34
Ik zit bij Meesman en dat bevalt prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:58
wokkelz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:10:
Ikzelf ben me aan het oriënteren op fitvermogen.
Misschien is dat ook een optie voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:36
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:28:
[...]
Zelf verkopen en weer aankopen is dan vaak goedkoper, maar dan heb je wel risico op koersdaling tussendoor.
Een koersdaling zou toch alleen maar gunstig zijn? Een koersstijging net na het verkopen lijkt me daarom een groter risico en is waarschijnlijk wat je bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
Carfanatic schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:05:
[...]

(over de niet uitgevoerde NT fonds orders van eind maart)
10 dagen later, 0 communicatie van ING en het geldbedrag staat nog steeds "vast" in het gelddeel volgens de ING app. :X
Wellicht een extra reden om je af te vragen of een andere bank beter bij je past?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rube schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:00:
[...]

Een koersdaling zou toch alleen maar gunstig zijn? Een koersstijging net na het verkopen lijkt me daarom een groter risico en is waarschijnlijk wat je bedoelt?
Euh oeps ja dat bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Zijn de mensen die voor de Northern Trust fondsen kiezen bewust van de 1% uitstapvergoeding?

Voor zover ik kan terugvinden lijkt indexfondsvergelijken website dit niet mee te nemen in de kosten.
Dat in combinatie met een buy and hold strategie dat toch niet zo “hold” is door alleen al bijvoorbeeld overheidsregelingen (zo viel VXUS/VTI af) of kosten structuur wijzigingen van de broker (zo viel VWRL af). Dan is die horizon van 20 jaar met 1 fonds rekenen misschien niet reëel?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
The_FrankO schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:42:
Zijn de mensen die voor de Northern Trust fondsen kiezen bewust van de 1% uitstapvergoeding?
Die wordt nooit in berekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zijn er hier mensen die er al wat langer in zitten en waar de World/EC/EM verdeling wat heeft opgeleverd.?

Ik doe nu een paar jaar alleen World met mijn partner. Zelf houd ik de driedeling aan.
Kom tot nu toe wat bedrogen uit en vraag me af of het überhaupt de moeite waard gaat zijn long term

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Dat wist ik idd niet. Maar als je op de lange termijn belegt (en dat is toch het idee van dit topic), dan beleg je over een periode van misschien 20 jaar. Dan is die 1% slechts 0.05% per jaar en valt dat dus wel mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
pentaw1nz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:12:
Zijn er hier mensen die er al wat langer in zitten en waar de World/EC/EM verdeling wat heeft opgeleverd.?

Ik doe nu een paar jaar alleen World met mijn partner. Zelf houd ik de driedeling aan.
Kom tot nu toe wat bedrogen uit en vraag me af of het überhaupt de moeite waard gaat zijn long term
Grappig dat je dat schrijft. Ik heb zelf ook de driedeling, en vroeg me hetzelfde af. Ik zit er nog niet lang genoeg in om een conclusie te mogen trekken, maar ik vroeg me wel af of ik niet gewoon zou versimpelen en alleen voor World gaan. Ja, ik weet dat je dan minder spreidt, en impliciet aannames doet over waar je verwacht dat rendement gaat zitten. Hoe dan ook ben ik wel benieuwd naar de antwoorden hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Voor zover ik kan terugvinden lijkt indexfondsvergelijken website dit niet mee te nemen in de kosten.
Dat in combinatie met een buy and hold strategie dat toch niet zo “hold” is door alleen al bijvoorbeeld overheidsregelingen (zo viel VXUS/VTI af) of kosten structuur wijzigingen van de broker (zo viel VWRL af). Dan is die horizon van 20 jaar met 1 fonds rekenen misschien niet reëel?
lees maar even terug in het beleggen topic. het is al vaak besproken, en conclusie is zo'n beetje dat die inderdaad niet in rekening gebracht wordt in de praktijk.

Pagina: 1 ... 14 ... 97 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.