• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01

Qwerty-273

Meukposter

RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:53:
Daarnaast staan de aandelen op jou naam.
In de meeste gevallen vandaag de dag staan ze niet op jouw naam. De broker gebruikt tegenwoordig voornamelijk omnibus accounts op eigen naam (of van de bewaar bv of van de uitvoerende partij). De beurs / aandelen register weet dus alleen dat er x aandelen bij een bepaald omnibus account staan. Ze weten niet wie de individuele houders zijn. Dat is weer een administratie binnen de broker / bewaar bv.
Although old terms such as ‘custody’, ‘deposit’ or ‘safekeeping’ are still used, shares have not been held in paper form for many years. In practice, a chain of rights is in place, in which you, the investor, are the ultimate beneficiary.

Each market has a Central Securities Depository that tracks the ownership of shares. Because Omnibus accounts are used in most cases, your name won’t be listed on this Depository, but rather your Broker or another executing broker that executed the order for them as the ‘Nominee’. At the Central Securities Depository level, all of these client assets are held together.

https://www.bankeronwheel...oose-a-safe-stock-broker/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:11

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blackouts schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:25:
Ik beleg in NT fondsen via ING. Wat gebeurt er met mijn geld als ING om zou vallen? Alles weg? Of staat het dan nog bij NT?
En wat als NT om zou vallen?
Wat zou er om moeten vallen aan NT?
Tenzij ze net als FTX een hobby maken van co-mingling is dat niet iets dat je hoeft te verwachten.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40
Qwerty-273 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:51:
[...]

In de meeste gevallen vandaag de dag staan ze niet op jouw naam. De broker gebruikt tegenwoordig voornamelijk omnibus accounts op eigen naam (of van de bewaar bv of van de uitvoerende partij). De beurs / aandelen register weet dus alleen dat er x aandelen bij een bepaald omnibus account staan. Ze weten niet wie de individuele houders zijn. Dat is weer een administratie binnen de broker / bewaar bv.

[...]
Maar als het bij de bewaar BV in de administratie vast ligt dan is het toch nog steeds "van jouw"? Als ik mijn fiets naar de fietsenwinkel ga voor reparatie en vervolgens gaat de winkel failliet krijg ik toch ook mijn geld terug omdat ik een bonnetje van de winkel heb / in de administratie van de winkel staat dat dat mijn fiets is. En dat zal vast ook gelden als vervolgens de fietsenwinkel mijn fiets "opstuurt" naar een echte reparatie partij, waarbij de fietsenwinkel dat uiteraard op eigen naam opstuurt, en vervolgens de fietsenwinkel failliet gaat. Dus als de bewaar BV om kiept dan zou de curator toch ook gewoon in de administratie moeten zien wie welke aandelen heeft? En dan dus ook kunnen "regelen" dat de aandelen weer beheerd worden door de "rechtmatig eigenaar" (/klant). Ondanks dat de aandelen in het "centraal register" om het zo maar even te zeggen op naam van de broker/bewaar BV staan.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:57
Knopsje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:02:
Ik probeer voor mijn vriendin automatische kooporders in te stellen bij de Rabobank (haar huisbank). Ze wil beginnen met €100 / maand bij NT World + NT EM. Ik probeer dus een kooporder van €10 NT EM aan te maken, maar loop er tegenaan dat de Rabobank een minimum bedrag van €50 hanteert. Hierdoor zou je dus minimaal met €500 per maand moeten beleggen?
Ik zit zelf bij ING en daar zijn dit soort kleinere bedragen geen enkel probleem. Hoe doen anderen die bij de Rabo zitten dit?
Je hoeft niet elke maand te kopen. Je zou ook bijvoorbeeld 3x per jaar 50 euro EM kunnen kopen, en 50 world. Overige maanden gewoon 100 euro world. Geen idee hoe veel nut dit heeft maar dan heb je iig dat kleine beetje meer spreiding.

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Maar als het bij de bewaar BV in de administratie vast ligt dan is het toch nog steeds "van jouw"? Als ik mijn fiets naar de fietsenwinkel ga voor reparatie en vervolgens gaat de winkel failliet krijg ik toch ook mijn geld terug omdat ik een bonnetje van de winkel heb / in de administratie van de winkel staat dat dat mijn fiets is.
Dat is dus niet zoals je verwacht. Het is dan een onderdeel geworden van de boedel. Je mag achteraan sluiten als schuldeiser om het terug te krijgen.
Zelfde met betaalde voorschotten. Je zou verwachten dat je het geld terug krijgt aangezien je nog niet geleverd hebt gekregen, ook dat ben je kwijt als een bedrijf op de fles gaat.

Pana 5j

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:45
Zijn er hier ook Belgen aanwezig? Bij welke bank, broker doen jullie het?

Zelf kijk ik hoofdzakelijk naar Meersman. Hier heb ik ook reeds een account vooropgemaakt. Echter lees ik nu dat ABN een eventuele betere keuze is?

Uiteindelijk is mijn vraag simpel, wat is de beste manier om aan passief beleggen te doen in combinatie met de minste kosten/gedoe?

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Rubberen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:33:
Ik heb een degiro account, en koop manueel enkele EFTs uit hun kernselectie als ik wat geld over heb op de rekening. (wel telkens minstens 1000 euro, dus niet noodzakelijk maandelijks)
Vanwege het Belgisch belastingsysteem hou ik volgende puntjes aan:
- Enkel aandelen (in de ETFs), geen obligaties.
- Accumulerende ETFs (betalen geen dividend, maar herbeleggen rechtstreeks)
- Iets met niet in België geregistreerde ETFs

Mijn selectie, in aflopende orde:
VWCE
XZW0
IUSN
XZEM

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Zelf kijk ik hoofdzakelijk naar Meersman. Hier heb ik ook reeds een account vooropgemaakt. Echter lees ik nu dat ABN een eventuele betere keuze is?
Waar lees je dat? Als je uitsluitend naar de kosten kijkt, misschien wel. Maar kun je als Belg wel klant worden bij ABN-AMRO? Ik zie bij de voorwaarden staan:
  • Minimaal 18 jaar oud bent
  • Een officieel Nederlands woonadres heeft
  • Een geldig Nederlands identiteitsbewijs, verblijfsvergunning of internationaal paspoort heeft
  • In ieder geval in Nederland belastingplichtig bent
Hoewel ze voor Oekraïners dan weer een uitzondering maken.

Bij Meesman kan het waarschijnlijk wel: "zolang u uitsluitend woonachtig én belastingplichtig bent in de EU, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland of Noorwegen, kunt u bij Meesman beleggen."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Uiteindelijk is mijn vraag simpel, wat is de beste manier om aan passief beleggen te doen in combinatie met de minste kosten/gedoe?
Gewoon accumulerende ETF's kopen. Wat in Nederland het interessantst is, is dat niet noodzakelijk in België.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:18
voor de bezitters van Actiam fondsen die interesse in het dividend hebben:

https://www.actiam.com/49...dividendvoorstel-2022.pdf

• Rubberen
IceTeaGX schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb een degiro account, en koop manueel enkele EFTs uit hun kernselectie als ik wat geld over heb op de rekening. (wel telkens minstens 1000 euro, dus niet noodzakelijk maandelijks)
Vanwege het Belgisch belastingsysteem hou ik volgende puntjes aan:
- Enkel aandelen (in de ETFs), geen obligaties.
- Accumulerende ETFs (betalen geen dividend, maar herbeleggen rechtstreeks)
- Iets met niet in België geregistreerde ETFs

Mijn selectie, in aflopende orde:
VWCE
XZW0
IUSN
XZEM
Dat lijkt me best een gedoe om het via degiro manueel telkens uit te voeren. Ik vraag mij dan of waarom je niet voor meersman kiest? Is de extra kost de deal breaker voor jouw?
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:12:
[...]

Waar lees je dat? Als je uitsluitend naar de kosten kijkt, misschien wel. Maar kun je als Belg wel klant worden bij ABN-AMRO? Ik zie bij de voorwaarden staan:
  • Een geldig Nederlands identiteitsbewijs, verblijfsvergunning of internationaal paspoort heeft

Bij Meesman kan het waarschijnlijk wel: "zolang u uitsluitend woonachtig én belastingplichtig bent in de EU, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland of Noorwegen, kunt u bij Meesman beleggen."
Bij meersman kunt je als Belg inderdaad terecht. Of dat het voordeligste is als Belg zijnde durf ik niet te zeggen. Zie er geen beginnen aan om dit uit te zoeken helaas.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Rubberen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Dat lijkt me best een gedoe om het via degiro manueel telkens uit te voeren. Ik vraag mij dan of waarom je niet voor meersman kiest? Is de extra kost de deal breaker voor jouw?

[...]

Bij meersman kunt je als Belg inderdaad terecht. Of dat het voordeligste is als Belg zijnde durf ik niet te zeggen. Zie er geen beginnen aan om dit uit te zoeken helaas.
Meesman (zonder 'r') is een van de eenvoudigste opties in Nederland en slechts een klein beetje duurder dan de goedkopere (vergelijkbare) opties, zoals ABN-AMRO, die voor jou als Belg niet toegankelijk zijn. Of er goedkopere Belgische of internationale aanbieders zijn die dezelfde eenvoud hebben, durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me sterk dat je bij Meesman compleet verkeerd zit.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52
Aangezien de fiscale regels wel wat anders zijn in België, kan het wel wat uitmaken.
De dividendbelasting van deze in Nederland gestationeerde fondsen ga je bijvoorbeeld niet terug krijgen als Belg dacht ik.
Dus Ierse fondsen of ETF's zouden dan mogelijk lucratiever kunnen zijn, ookal wordt er dan ook intern dividendbelasting afgedragen, maar waarschijnlijk minder.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• IceTeaGX
  • Nu online
JohanNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:12:
Aangezien de fiscale regels wel wat anders zijn in België, kan het wel wat uitmaken.
De dividendbelasting van deze in Nederland gestationeerde fondsen ga je bijvoorbeeld niet terug krijgen als Belg dacht ik.
Dus Ierse fondsen of ETF's zouden dan mogelijk lucratiever kunnen zijn, ookal wordt er dan ook intern dividendbelasting afgedragen, maar waarschijnlijk minder.
Het probleem in België is dat dividenden aardig belast worden, dus een accumulerend fonds is ten zeerste aan te raden.
Het is hier het rijk der achterpoortjes.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

ABN AMRO is ook beschikbaar in België. Al is dat wel gericht op de private banking hoek voor privé klanten, de zakelijke klanten laat ik buiten beschouwing. Als je dus een besteedbaar vermogen van € 500.000 of meer hebt, dan kan je contact met ze opnemen. En ze bieden naast de andere private banking dienstverlening ook beleggen aan. Of dat vergelijkbaar is met het consumenten aanbod in NL is een tweede.

Meesman is sinds een tijdje door heel de EU (+UK +CH +NO) beschikbaar (zolang je NL kan lezen).

Verder verwacht ik dat er voldoende Belgen online zijn die een vergelijking van het broker aanbod voor Belgen hebben gemaakt (al dan niet met sponsoring/referrals er bij). Ik verwacht dat je dan niet direct Interactive Brokers terug zal zien maar een lokale reseller zoals Lynx (zoals ook op tal van NL gerichte blogs).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:45

Zelf kijk ik hoofdzakelijk naar Meesman.
Is volgens mij niet interessant als Belg.

IBKR.IE en dan accumulerende Ierse ETF's kopen zoals VWCE.

DeGiro zou ik zelf geen serieus geld toe vertrouwen, die hebben veel te veel waarschuwingen gehad van de autoriteiten.

[Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 24-03-2023 00:49]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 19:12
Belg meldt zich hier.

Ik beleg rechtstreeks bij IBKR* in hun tiered pricing plan, met als nadeel dat ik zelf elke 2 maand een TOB-formulier (Taks op Beursverichtingen) moet invullen + manueel taksen moet betalen. Heb je hier geen zin in, dan ga je inderdaad best voor een broker met meer lokale ondersteuning zoals Lynx of Memex (beiden eigenlijk gewoon een reseller van IBKR). Ik vind de meerwaarde van deze tussenpartijen persoonlijk te beperkt tov het extra risico dat je er mee neemt (en met 'risico' bedoel ik ook gewoon het ongemak van wanneer zo'n kleine partij wordt overgenomen, cfr. de soap bij overname van Binck door Saxobank in het afgelopen jaar).

Een ander - en bekender - alternatief is Bolero van KBC, maar dat kost je 7.5EUR per verrichting (itt tot de 1.5EUR die je betaalt per verrichting bij IBKR).

Je kan ook gaan voor DeGiro, maar zoals je kan lezen in dit topic zijn er veel twijfels over de stabiliteit van deze broker. Ik denk persoonlijk dat IBKR niet perse duurder is: je krijgt itt tot DeGiro bij IBKR wel de best mogelijke uitvoering van je order. Het lijkt me zeer aannemelijk dat DeGiro snel enkele procentpunten aan marge neemt op hun "gratis" orderuitvoering.

Qua ETF's raad ik het volgende aan als je een getrouwe blootstelling wil aan MSCI World:
- 88% IWDA of SPPW
- 12% EMIM

bron: https://marketcaps.site/

Ik raad af om VWCE te kopen, aangezien er veel discussie bestaat over welke TOB-taks hierop van toepassing is: na Bolero is Saxo immers ook 1.32% beginnen aanrekenen ipv 0.12%. Bij IWDA/SPPW/EMIM bestaat er daar momenteel geen discussie over: daar is het gewoon 0.12%.

De /r/BEFire subreddit is trouwens een goede bron voor passief beleggen in ETF's als belg zijnde.

[Voor 195% gewijzigd door ZieMaar! op 24-03-2023 16:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubberen
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 00:47:
[...]

Is volgens mij niet interessant als Belg.

IBKR.IE en dan accumulerende Ierse ETF's kopen zoals VWCE.

DeGiro zou ik zelf geen serieus geld toe vertrouwen, die hebben veel te veel waarschuwingen gehad van de autoriteiten.
Afkomstig van de meersman website:

Dividendvoordeel

Het fonds belegt in aandelen. Op het dividend dat deze aandelen uitkeren wordt lokaal dividendbelasting ingehouden. Anders dan de meeste indexfondsen en ETF’s kan het Meesman fonds deze dividendbelasting vrijwel volledig terugkrijgen. Dit levert een extra rendement op van ongeveer 0,5% per jaar. Belegt u via een Meesman Pensioenrekening? Dan kan het belastingvoordeel in sommige jaren wat lager uitvallen. Lees meer

Dividenduitkering Jaarlijks, wordt herbelegd

https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/

Dit lijkt me dan toch wel interessant als belg aangezien het dividend wordt herbelegd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubberen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Anders dan de meeste indexfondsen en ETF’s kan het Meesman fonds deze dividendbelasting vrijwel volledig terugkrijgen. Dit levert een extra rendement op van ongeveer 0,5% per jaar.
Dat geldt voor Nederlanders. Of het ook voordelig is voor Belgen weet ik niet. Dat weten ze bij Meesman vast wel.

@CyberThijs geeft je trouwens goede adviezen. Lees dat anders nog eens.

[Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 25-03-2023 00:01]

• helloitsme
Rubberen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Dividenduitkering Jaarlijks, wordt herbelegd

https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/

Dit lijkt me dan toch wel interessant als belg aangezien het dividend wordt herbelegd?
Lijkt me niet, want het wordt eerst uitgekeerd voordat het herbelegd wordt en dan moet je er dus belasting over betalen.

[Voor 35% gewijzigd door helloitsme op 25-03-2023 05:56]

• IceTeaGX
  • Nu online
helloitsme schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 05:54:
Lijkt me niet, want het wordt eerst uitgekeerd voordat het herbelegd wordt en dan moet je er dus belasting over betalen.
De dividenden worden uiteraard aan het fonds uitbetaald, deze kan op zijn beurt herbeleggen of uitbetalen. Zolang het dividend niet aan de belegger zelf wordt uitbetaald, wordt deze er niet op belast.

Dit staat verder los van belastingen aan de bron (die mogelijk dividend lekkages veroorzaken).

(Voor zover ik heb begrepen, ben ook maar amateur)

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:11
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:12:
[...]

ABN is gewoon actief in België en daar kun je ook gewoon beleggen.

Als je naar de Nederlandse voorwaarden kijkt, dan mag je alleen een basic account hebben, maar dat is precies hetzelfde voor Nederlanders als bijvoorbeeld bij een willekeurige Portugese bank.

Vergeet niet dat belastingen op beleggingen anders zijn in België en het daarom wenselijker kan zijn om te beleggen vanuit een Belgische bank en/of broker.

• helloitsme
IceTeaGX schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:06:
[...]

De dividenden worden uiteraard aan het fonds uitbetaald, deze kan op zijn beurt herbeleggen of uitbetalen. Zolang het dividend niet aan de belegger zelf wordt uitbetaald, wordt deze er niet op belast.

Dit staat verder los van belastingen aan de bron (die mogelijk dividend lekkages veroorzaken).

(Voor zover ik heb begrepen, ben ook maar amateur)
de vraag ging over Meesman en die keert het dividend uit. dus niet handig voor Belgische beleggers
pagina 12:
https://www.meesman.nl/media/3ghlsugp/mp-hjb-2022.pdf

• Rubberen
CyberThijs schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:46:
Belg meldt zich hier.

Ik beleg rechtstreeks bij IBKR* in hun tiered pricing plan, met als nadeel dat ik zelf elke 2 maand een TOB-formulier (Taks op Beursverichtingen) moet invullen + manueel taksen moet betalen. Heb je hier geen zin in, dan ga je inderdaad best voor een broker met meer lokale ondersteuning zoals Lynx of Memex (beiden eigenlijk gewoon een reseller van IBKR). Ik vind de meerwaarde van deze tussenpartijen persoonlijk te beperkt tov het extra risico dat je er mee neemt (en met 'risico' bedoel ik ook gewoon het ongemak van wanneer zo'n kleine partij wordt overgenomen, cfr. de soap bij overname van Binck door Saxobank in het afgelopen jaar).

Een ander - en bekender - alternatief is Bolero van KBC, maar dat kost je 7.5EUR per verrichting (itt tot de 1.5EUR die je betaalt per verrichting bij IBKR).

Je kan ook gaan voor DeGiro, maar zoals je kan lezen in dit topic zijn er veel twijfels over de stabiliteit van deze broker. Ik denk persoonlijk dat IBKR niet perse duurder is: je krijgt itt tot DeGiro bij IBKR wel de best mogelijke uitvoering van je order. Het lijkt me zeer aannemelijk dat DeGiro snel enkele procentpunten aan marge neemt op hun "gratis" orderuitvoering.

Qua ETF's raad ik het volgende aan als je een getrouwe blootstelling wil aan MSCI World:
- 88% IWDA of SPPW
- 12% EMIM

bron: https://marketcaps.site/

Ik raad af om VWCE te kopen, aangezien er veel discussie bestaat over welke TOB-taks hierop van toepassing is: na Bolero is Saxo immers ook 1.32% beginnen aanrekenen ipv 0.12%. Bij IWDA/SPPW/EMIM bestaat er daar momenteel geen discussie over: daar is het gewoon 0.12%.

De /r/BEFire subreddit is trouwens een goede bron voor passief beleggen in ETF's als belg zijnde.
Bedankt voor de waardevolle post. Echter kan ik er op zich niet blij van worden omdat het allemaal niet ideaal lijkt, waar jij niet aan kan doen natuurlijk..

Ik vind met de huidige info die ik nu heb eigenlijk geen antwoord op hetgeen ik zoek:
Een manier om maandelijks in te leggen via domicilie, met aanvaardbare kosten in een wereld tracker. En zonder gedoe van papieren in te vullen etc. Verder ben ik ook bereid om voor dit gemak een stukje rendement in te leveren. Zo kwam ik dus uit op meersman..

Ik heb meersman de vraag gesteld wat de mogelijkheden zijn, niet dat ik hier veel van verwacht maar je weet nooit..

Acties:
  • +18Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:51
Rubberen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor de waardevolle post. Echter kan ik er op zich niet blij van worden omdat het allemaal niet ideaal lijkt, waar jij niet aan kan doen natuurlijk..

Ik vind met de huidige info die ik nu heb eigenlijk geen antwoord op hetgeen ik zoek:
Een manier om maandelijks in te leggen via domicilie, met aanvaardbare kosten in een wereld tracker. En zonder gedoe van papieren in te vullen etc. Verder ben ik ook bereid om voor dit gemak een stukje rendement in te leveren. Zo kwam ik dus uit op meersman..

Ik heb meersman de vraag gesteld wat de mogelijkheden zijn, niet dat ik hier veel van verwacht maar je weet nooit..
Als je consequent meersman blijft zeggen zou ik inderdaad niet veel verwachten.

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-06 22:11
Ik heb een vraag, zit ergens over te denken. Sinds enige jaren is fonds beleggen heel veel populairder geworden. Dat is redelijk "dom" beleggen, de meesten kijken naar zo goed mogelijke spreiding en minder naar de prestaties van de aandelen en bedrijven in een fonds.

Ook wordt er gezegd dat in de aandelenprijs meestal de verwachting wat een bedrijf gaat doen is ingeprijsd, bv toekomstige winst van iets als Tesla. Maar als er via fondsen veel aandelen aangekocht worden met het idee van spreiding kun je dan stellen dat de hele markt langzaam overgewaardeerd wordt? En aan de andere kant dat een eventuele crisis door deze groep afgevlakt gaat worden? Immers stel Deutsche Bank of Credit Suisse zit in NT fondsen die veel mensen maandelijks kopen. Deze worden nu niet in paniek verkocht wat je wellicht wel zou kunnen doen als je de losse aandelen in bezit zou hebben. Hoe zit dit?

Is er zo'n effect of is het aandeel fonds beleggen kleiner op het totaal dan ik denk?

• YakuzA

YakuzA

Remco d schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:38:
En aan de andere kant dat een eventuele crisis door deze groep afgevlakt gaat worden? Immers stel Deutsche Bank of Credit Suisse zit in NT fondsen die veel mensen maandelijks kopen. Deze worden nu niet in paniek verkocht wat je wellicht wel zou kunnen doen als je de losse aandelen in bezit zou hebben. Hoe zit dit?

Is er zo'n effect of is het aandeel fonds beleggen kleiner op het totaal dan ik denk?
Banken hebben weinig last of lust van een hoge of lage aandelen koers.
Voor banken zijn vaak de liquide middelen belangrijk, om zeker te zijn dat bij een fysieke bank run ze minder snel langdurig vast staande assets hoeven te verkopen.

PSN

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De meeste acties op de beurs worden nog steeds genomen door actieve handelaren (en actieve fondsbeheerders). Een index volgt (afhankelijk van de details) de markt (of een deel daarvan). Als je kiest om de wereld wijde marktkapitalisatie te volgen (zo goed als het gaat) dan volgt je fonds dus ook de prijsstijging/daling van een bepaald aandeel.

Er was recentelijk nog een onderzoek naar de effecten waaruit bleek dat inefficiëntie van de markt eigenlijk niet te verwachten was. Doordat de meeste acties door actieve handelaren worden gemaakt, en een mogelijk kantelpunt pas zou ontstaan als rond de 85% van de markt in passieve index handen zou zijn. Maar zelfs dan zouden de actieve handelaren zoveel acties ondernemen (omdat men een bepaalde upside ziet in markt inefficiëntie) waardoor ook dan nog er een efficiënte markt zou zijn.

https://www.cnbc.com/amp/...fficiency-study-says.html

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 19:21
Deze worden nu niet in paniek verkocht wat je wellicht wel zou kunnen doen als je de losse aandelen in bezit zou hebben?
Ik denk dat er ook wel geld uit de fondsen stroomt, door bijv. hogere rentes of angst. Alleen minder volatiel. Ik wilde de historische fondsomvang van nt world opzoeken om dit te toetsen, maar die kan ik niet vinden.

• YakuzA

YakuzA

Bulldock schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:54:
[...]

Ik denk dat er ook wel geld uit de fondsen stroomt, door bijv. hogere rentes of angst. Alleen minder volatiel. Ik wilde de historische fondsomvang van nt world opzoeken om dit te toetsen, maar die kan ik niet vinden.
Wat wil je toetsen met zo’n kleine vis als NT world? :)

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 19:21
YakuzA schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:00:
[...]

Wat wil je toetsen met zo’n kleine vis als NT world? :)
Of het klopt wat Remco suggereert, dat de omvang altijd gelijk blijft cq toeneemt. Maar jij hebt vast een beter idee ;)

• YakuzA

YakuzA

Bulldock schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:06:
[...]

Of het klopt wat Remco suggereert, dat de omvang altijd gelijk blijft cq toeneemt. Maar jij hebt vast een beter idee ;)
Op de meeste plekken vind je idd alleen de huidige market cap/fund size maar geen historische listing idd :)

Het is idd een manier of de Nederlandse fondsbeleggers wat geld weg haalt om naar bijv een spaar rekening over te hevelen nu de rente daar ook stijgt of uit angst voor de aandelenmarkt.
Het issue is wel hoe je erachter komt of de market cap daalde door de daling van de markt, of door het wegtrekken van investeringen.

Misschien dat dit makkelijker te vinden is voor ditzelfde soort fondsen uit de VS? Al zal er vast ook wel iemand dit voor de NT fondsen bijhouden ergens op internet :)

[Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 27-03-2023 10:54]

PSN

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:24
In een podcast (Trillions of bogleheads) heb ik wel eens cijfers voorbij horen komen. Kwam er op neer dat Vanguard fondsen zelfs in de nasleep van 9/11 nog positieve inflow van geld zagen. Terwijl veel andere fondsen toen wel zagen dat mensen hun geld opnamen. Dit ging alleen over de VS, en de boodschap was vooral dat het Vanguard publiek heel trouw inlegt. De andere fondsen zullen wellicht wat meer fluctueren. Of fluctueren rond een lager gemiddelde.
Is waar je naar op zoek bent niet vergelijkbaar met de CNN fear & greed index?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is geen historisch overzicht, maar Northern Trust biedt wel een overzicht van de AUM veranderingen over het afgelopen (boek) jaar. Wellicht is er iemand die dat ergens in een tabelletje ergens bijhoudt voor een langere historische blik.

https://web-xp2b-pws.ntrs...ver-calculations/ntif.pdf

• Rubberen
Rubberen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Ik heb meeSman de vraag gesteld wat de mogelijkheden zijn, niet dat ik hier veel van verwacht maar je weet nooit..
Hier het antwoord omtrent het dividend of het al dan niet wordt herbelegd.

''
Geachte heer xxxx,

Hartelijk dank voor uw bericht. Het klopt dat onze fondsen herbeleggend zijn. Echter, wordt het nettodividend herbelegd en is er sprake van roerende voorheffing in België.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, maar mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, neem dan gerust contact met ons op.''

Hmmm dus meersman is helaas niet al te interessant als belg.. De zoektocht naar alternatieven begint weer.. Ik bekijk de opties die sommigen al hebben aangeven, thnx!

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Rubberen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Hier het antwoord omtrent het dividend of het al dan niet wordt herbelegd.

''
Geachte heer xxxx,

Hartelijk dank voor uw bericht. Het klopt dat onze fondsen herbeleggend zijn. Echter, wordt het nettodividend herbelegd en is er sprake van roerende voorheffing in België.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, maar mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, neem dan gerust contact met ons op.''

Hmmm dus meersman is helaas niet al te interessant als belg.. De zoektocht naar alternatieven begint weer.. Ik bekijk de opties die sommigen al hebben aangeven, thnx!
Kom op man, hoeveel mensen moeten je aangeven dat het Meesman ipv Meersman is?

Succes met verder zoeken.

To dare is to do

• JohanNL
Slaapje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Bij sommige mensen krijg je dit soort foutjes met namen er nooit meer uit :p

• Rubberen
Slaapje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Zoals Johan helaas aangeeft. ☹️

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Bij sommige mensen krijg je dit soort foutjes met namen er nooit meer uit :p
Zelfde mensen die met EFT, ETF bedoelen :o

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rubberen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:21:
Zoals Johan helaas aangeeft. ☹️
Wellicht als escape, Meersman is dan wel weer een achternaam die je in België (of dan tenminste in Vlaanderen) tegen kan komen. Waarbij deze door een auto-correct er elke keer een R aan toevoegt.

Een andere broker binnen België is "Re=Bel" van Belfius. De tarieven zijn toch nog wel fors te noemen, maar daarvoor zorgen ze volgens mij wel voor het stukje belastingen ("taks op beursverrichtingen"). Als je dat vergelijkt met de tarieven van Interactive Brokers wordt het algauw iets wat je zelf periodiek kan doen om kosten te besparen.

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-06 16:47
Ik wil beginnen met "spaarbeleggen". Gewoon 100 eu per maand wegleggen voor de komende 20-30 jaar.

Heb momenteel een betaalrekening bij de ING bank, een spaarrekening met een kleine 1500 (ben zelf nog werkende student).

Kan ik beter zelf beleggen in NT World + EM via ING of dit regelen via Meesman? Wat zijn jullie gedachten daarover?

Daarnaast is m'n buffer natuurlijk vrij klein. Beleggen even overslaan en m'n buffer vergroten is natuurlijk ook een optie maar wat is het punt waarop je zegt "ok en nu beleggen"?

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:04
TTMJ! schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:46:
Ik wil beginnen met "spaarbeleggen". Gewoon 100 eu per maand wegleggen voor de komende 20-30 jaar.

Heb momenteel een betaalrekening bij de ING bank, een spaarrekening met een kleine 1500 (ben zelf nog werkende student).

Kan ik beter zelf beleggen in NT World + EM via ING of dit regelen via Meesman? Wat zijn jullie gedachten daarover?

Daarnaast is m'n buffer natuurlijk vrij klein. Beleggen even overslaan en m'n buffer vergroten is natuurlijk ook een optie maar wat is het punt waarop je zegt "ok en nu beleggen"?
Beleggen kan, maar afhankelijk van je leeftijd/studie situatie is het misschien verstandiger om gewoon te sparen (eventueel zo'n spaardeposito van een jaar of 3 - 5) ivm het kopen van een huis etc. In ieder geval zou ik zelf wel richting de 5k - 10k op m'n rekening willen hebben staan, in alle gevallen.

Al met al wat weinig informatie om nu echt advies te kunnen geven.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:41

Als student zou ik niet gaan beleggen, maar heel veel sparen en je geld direct opvraagbaar houden. Je bent jong dus er kunnen allerlei veranderingen op je pad komen die opeens geld vragen, een huis (inrichten), een reis, een auto.

Aan de andere kant is het niet verkeerd om ervaring op te doen met beleggen. Veel groot banken hebben acties waarbij je X krijgt als je Y inlegt. Bij ING zag ik nu niks, maar ABNAMRO geeft € 75 bij een inleg van € 600, als je daaraan meedoet heb je al een bonus en kun je beginnen met leren. Hoe beleg ik in NT World, wanneer krijg ik dividend en hoe veel kosten maak ik, hier meelezen en vragen stellen .

Die € 600 is fantastisch leergeld, zelfs al wordt dat € 0 heb je een mooie les geleerd.

Hattrick: Thorgal Eagles

• JohanNL
Inderdaad, met lagere bedragen beleggen ga je waarschijnlijk het meeste rendement behalen door op bonussen en acties af te gaan.
ABN en Centraal Beheer zijn de partijen die wel goede producten aanbieden en regelmatig acties hebben.

@TTMJ! Ik zou er gewoon mee beginnen, met geld wat je écht over hebt uiteraard.
Je zou ook nog Fitvermogen met enkel het standaard world index fonds kunnen overwegen: https://www.fitvermogen.n...inable-Equity/useFilter/1
Van alle opties die voor jou beschikbaar zijn is dat de goedkoopste, is het platform laagdrempelig en kun je al instappen vanaf €25 / €25 per storting.

[Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 28-03-2023 20:51]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:59

Lekker bij je ING doen man, periodieke orders aanmaken en dan heb je alles in 1 app.

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
Goedemiddag allemaal,

Voor de NT fondsen zit ik met een eigenaardig verschil in de overzichten van ABN ten opzichte van die in Portfolio Performance:

Voor NT World staan in PP x-aantal participaties meer dan bij ABN. Voor EM is het andersom met dezelfde hoeveelheid. Het totaal aantal participaties klopt dus, maar ik kan in de transacties nergens discrepanties vinden voor de twee fondsen.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen? Heeft dit mogelijk te maken met de mutaties voor het dividend de laatste keer?

[Voor 10% gewijzigd door Aardappelzakje op 01-04-2023 12:29]

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 12:46

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Aardappelzakje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:26:
Goedemiddag allemaal,

Voor de NT fondsen zit ik met een eigenaardig verschil in de overzichten van ABN ten opzichte van die in Portfolio Performance:

Voor NT World staan in PP x-aantal participaties meer dan bij ABN. Voor EM is het andersom met dezelfde hoeveelheid. Het totaal aantal participaties klopt dus, maar ik kan in de transacties nergens discrepanties vinden voor de twee fondsen.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen? Heeft dit mogelijk te maken met de mutaties voor het dividend de laatste keer?
Zonder m'n glazen bol: wellicht

Vorige jaar heb ik de foutieve transacties genegeerd en alleen de juiste ingevoerd. Misschien een idee

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
SandStar schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:46:
[...]

Zonder m'n glazen bol: wellicht

Vorige jaar heb ik de foutieve transacties genegeerd en alleen de juiste ingevoerd. Misschien een idee
Voor de goede orde: ik heb alleen de juiste transacties doorgevoerd, de foutieve zijn buiten beschouwing gelaten. Ik sluit niet uit dat ik een foutje heb gemaakt, maar vandaar juist mijn vraag.

[Voor 9% gewijzigd door Aardappelzakje op 01-04-2023 15:04]

• TechFox
  • Laatst online: 26-05 17:32
nvt

[Voor 99% gewijzigd door TechFox op 01-04-2023 15:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:26

NMH

Moderator General Chat
Ondergetekende gaat ook beginnen met indexbelegen, dus ik heb de afgelopen tijd flink wat leeswerk verricht, waaronder dit topic; dank aan iedereen die hier gepost heeft. :) Twee vragen nog:
  • Bij beleggen in een indexfonds, bijvoorbeeld Aandelen Wereldwijd Totaal van Meesman is het worst case scenario het verlies van de hele inleg plus eventuele koerswinst toch? Met andere woorden, er is geen mogelijkheid dat je meer verliest dan je inleg en mag bijlappen? Ik ben er eigenlijk wel 99.5% zeker van dat dat het geval is en dat het bijbetaalscenario alleen voor complexere financiele producten is, maar voor mijn gemoedsrust vind ik het wel fijn om het expliciet te horen. :)
  • In het essentiele-informatiedocument van Meesman's AWT staat de volgende passage: "Wat gebeurt er als de beheerder niet kan uitbetalen? Er is geen compensatie- of waarborgregeling voor beleggers." Dat lijkt in tegenspraak met de informatie van DNB, die het over een beleggerscompensatie van maximaal 20.000 heeft als de belegginstoko onderuit gaat (en de vermogensscheiding niet op orde heeft). Hoe zit dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@NMH Het eerste punt klopt. Met de kanttekening dat het zo goed als onmogelijk zal zijn dat de hele markt niets meer waard is (aangezien het fonds de wereld wijde markt volgt). Dan zijn er wel grotere problemen dan de waarde van je portefeuille ;)

Over je tweede punt. Meesman geeft het verder aan in de tekst. De beheerder beheert de beleggingen maar ze staan los van de beheerder. Het valt dus in de categorie dat de vermogensscheiding wel op orde is ;)
Wat gebeurt er als de beheerder niet kan uitbetalen?
Er is geen compensatie- of waarborgregeling voor beleggers. Het vermogen van het fonds staat op naam van een aparte juridische entiteit: Stichting Meesman Beleggingsfondsen. De geldstromen en bezittingen van het fonds zijn niet verweven met de bezittingen van de beheerder. De bewaarder is Darwin Depositary. Een eventueel faillissement raakt als zodanig niet het vermogen van het fonds en dus in principe ook niet de beleggers in het fonds. Er zal dan een nieuwe beheerder voor het fonds worden aangesteld.
En succes met beleggen!

[Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-04-2023 21:45]

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Eens met @Qwerty-273, bij een nucleaire holocaust is dat vast het geval maar dan merken wij er niks meer van.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Qwerty-273 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:43:

Over je tweede punt. Meesman geeft het verder aan in de tekst. De beheerder beheert de beleggingen maar ze staan los van de beheerder. Het valt dus in de categorie dat de vermogensscheiding wel op orde is ;)

[...]

En succes met beleggen!
Dat ze zelf op hun site schrijven dat ze alles op orde hebben is natuurlijk garantie tot de deur. Zonder dit tot op de bodem uit te pluizen neem je altijd een zeker risico. Alleen dat risico is beperkt tot je inleg.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06
NMH schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:22:
• In het essentiele-informatiedocument van Meesman's AWT staat de volgende passage: "Wat gebeurt er als de beheerder niet kan uitbetalen? Er is geen compensatie- of waarborgregeling voor beleggers." Dat lijkt in tegenspraak met de informatie van DNB, die het over een beleggerscompensatie van maximaal 20.000 heeft als de belegginstoko onderuit gaat (en de vermogensscheiding niet op orde heeft). Hoe zit dat?
[/ul]
Mr. Fob heeft hierover geschreven waarom hij juist bij een systeembank (ABN AMRO) zit. Voor mij was dat ook een reden om van Meesman naar ABN AMRO te gaan,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 14:38
NMH schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:22:
Ondergetekende gaat ook beginnen met indexbelegen, dus ik heb de afgelopen tijd flink wat leeswerk verricht, waaronder dit topic; dank aan iedereen die hier gepost heeft. :) Twee vragen nog:
  • Bij beleggen in een indexfonds, bijvoorbeeld Aandelen Wereldwijd Totaal van Meesman is het worst case scenario het verlies van de hele inleg plus eventuele koerswinst toch? Met andere woorden, er is geen mogelijkheid dat je meer verliest dan je inleg en mag bijlappen? Ik ben er eigenlijk wel 99.5% zeker van dat dat het geval is en dat het bijbetaalscenario alleen voor complexere financiele producten is, maar voor mijn gemoedsrust vind ik het wel fijn om het expliciet te horen. :)
Bijlappen is idd niet van toepassing. Dat is bijv. zo bij hefbomen/futures zonder stop loss, waarbij je uiteindelijk moet bijbetalen omdat je met geld hebt gespeculeerd dat niet van jou was maar van de broker.

2e punt moet ik je schuldig blijven.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Devil schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:29:
Dat ze zelf op hun site schrijven dat ze alles op orde hebben is natuurlijk garantie tot de deur. Zonder dit tot op de bodem uit te pluizen neem je altijd een zeker risico. Alleen dat risico is beperkt tot je inleg.
True, en het verbaast me enigszins hoe complex zelfs een relatief simpel product als indexbeleggen nog in elkaar zit. Je hebt de beheerder (de BV waar je zaken mee doet), een stichting waar de bezittingen van de klanten in zitten ten behoeve van de vermogensafscheiding en ook nog een bewaarder (Darwin in geval van Meesman). Volgens DNB is de beleggerscompensatie er voor "[...] beleggers die beleggen via een Nederlandse financiële onderneming. Bijvoorbeeld een bank of een beleggingsonderneming of een beheerder van beleggingsinstellingen die ook individuele vermogens mag beheren.". Volgens de AFM heeft Meesman een Nederlandse vergunning, dus je zou zeggen dat ze er onder vallen. Ik denk dat ik Meesman komende week maar even aanschrijf om te kijken hoe het nou precies zit. (Die AFM pagina is trouwens ook niet echt op consumenten gericht, het bulkt van het jargon. AIFMs, AIFM-lights, ICBEs, etc. :))
goodfella schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:35:
Mr. Fob heeft hierover geschreven waarom hij juist bij een systeembank (ABN AMRO) zit. Voor mij was dat ook een reden om van Meesman naar ABN AMRO te gaan,
Interessant artikel, thanks. Ik snap zijn overweging heel goed; ik heb ook een beter gevoel qua stabiliteit bij een grootbank dan een partij als Meesman. Waarom ga ik dan toch naar Meesman? Een klein stukje gemak, maar voonamelijk een stukje spreiding. Ik heb mijn spaargeld verdeeld over twee systeembanken en ik vind het wel een aantrekkelijk idee dat de beleggingen bij een derde partij staan. In mijn geval gaat het om een relatief beperkt bedrag wat richting Meesman gaat. Als het om het soort bedragen zou gaan die je financiele onafhankelijkheid zouden geven zoals de schrijver van dat blog dan zou ik denk ik een andere oplossing kiezen.

• Pistachenootje
@NMH voor zover ik weet vallen ze er niet onder. Dit is wel eens eerder besproken in het (andere) beleggingstopic.

[Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 03-04-2023 09:18]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:41
Aardappelzakje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:26:
Goedemiddag allemaal,

Kun je X niet herleiden tot een X van de dividend malaise?

Hattrick: Thorgal Eagles

• ThomasEGNL
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 19:05
Hi!

Heeft iemand eerder gehad dat een order die bij ING wordt uitgevoerd voor NT World al een week duurt en nog steeds niet is uitegevoerd?
Op de 27ste is de order geplaatst automatisch samen met NT EM en NT SC en die zijn beide op woensdag uitgevoerd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07

de Peer

under peer review

ThomasEGNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:47:
Hi!

Heeft iemand eerder gehad dat een order die bij ING wordt uitgevoerd voor NT World al een week duurt en nog steeds niet is uitegevoerd?
Op de 27ste is de order geplaatst automatisch samen met NT EM en NT SC en die zijn beide op woensdag uitgevoerd.
daar gaan we weer. de meest gestelde vraag in dit topic maar weer eens beantwoorden.
1. leest de startpost
2. daar zie je de lijst met handelsdagen voor de NT fondsen
3. Goh, 3,4,5 én 7 april zijn geen NT handelsdagen.

linkje er dan nog maar bij ook: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
dan hoef je dat zelfs niet zelf op te zoeken ;)

[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 15:55]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:00
de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:54:
[...]

daar gaan we weer. de meest gestelde vraag in dit topic maar weer eens beantwoorden.
1. leest de startpost

linkje er dan nog maar bij ook: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
:)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TechFox
  • Laatst online: 26-05 17:32
Is het niet een idee om dit soort informatie te verwerken in de start post en onder de quick reply een link naar veel gestelde vragen te zetten?

Niet dat we bereid zijn om te helpen maar merk dat de laatste tijd veel vragen komen uit niet de start post te lezen. Waar goed de basis en duidelijk uitleg wordt gegeven over passief beleggen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:38
[...]

1. leest de startpost

Hij geeft aan dat zijn order op 27 maart is gedaan en dat EM en SC wel gewoon zijn uitgevoerd. De handelsdagen die jij noemt zijn voor EM. Dus eigenlijk heb je zijn (meestgestelde) vraag niet beantwoord. Want 7 april is pas de eerste dag die geen handelsdag is voor het World fonds. O-)

• pentaw1nz
[...]

1. leest de startpost

3,4,5 en 7 april idd niet, maar de 27e was een maandag. Rest van die week ook niks verwerkt dus.

Ik heb er zelf overigens ook nog eentje openstaan vanaf 27e. EM en SC wel verwerkt

• RobertMe
Dat nieuwe design van Rabo is echt een ramp /rant

Mijn maandelijkse NT orders (World & EM) worden ook ergens rond de 27e uitgevoerd, en die zijn zo te zien gewoon door de molen gegaan. Zelfs het geld is al afgeboekt, want vaak genoeg is dat weer een (werk?)dag later ten opzichte van dat ee participaties zijn bijgeschreven. Ook leuk dat vorig jaar met de jaarwisseling '21-'22 de participaties al gekocht waren maar het bedrag nog op ee rekening stond. Toevallig dat ik dat toen gezien heb en nu met belasting aangifte doen toch maar een van de bedragen heb aangepast...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThomasEGNL
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 19:05
pentaw1nz schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:22:
[...]

3,4,5 en 7 april idd niet, maar de 27e was een maandag. Rest van die week ook niks verwerkt dus.

Ik heb er zelf overigens ook nog eentje openstaan vanaf 27e. EM en SC wel verwerkt
Vandaar inderdaad mijn vraag. Ik had gezien dat er vorige week geen, geen handelsdagen waren, waardoor ik een week wel lang vond.
Verder wacht ik rustig af :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• pentaw1nz
ThomasEGNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:04:
[...]

Vandaar inderdaad mijn vraag. Ik had gezien dat er vorige week geen, geen handelsdagen waren, waardoor ik een week wel lang vond.
Verder wacht ik rustig af :)
Ik heb zelf contact gehad met ING en zij konden het niet direct verklaren. Is een melding van gemaakt.

Een week is idd niet gebruikelijk. Meestal een dag of 2.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThomasEGNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:04:
[...]

In dat geval, sorry voor de toon van mijn eerdere bericht. Ik dacht dat het weer raak was ;) .
Dan duurt de verwerking deze keer inderdaad bovengemiddeld lang. Ben benieuwd of iemand daar een verklaring voor heeft.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:39
Ergens in 2018 begonnen met beheerd beleggen via Rabo.

Nu wil ik ook de kinderbijslag gaan beleggen. Dus gekeken wat t bij Rabo oplevert en wat bij Meesman. Ik schrok nogal van het verschil in verwachte opbrengst.

Rabo rekent met een rendement van 36% over looptijd bij een markt "zoals verwacht" en met een rendement van 85% bij een "zeer goede" markt.

Meesman rekent met 8% per jaar.

Wat is wijsheid?

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:04
DCNY schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:13:

Nu wil ik ook de kinderbijslag gaan beleggen. Dus gekeken wat t bij Rabo oplevert en wat bij Meesman. Ik schrok nogal van het verschil in verwachte opbrengst.

Rabo rekent met een rendement van 36% over looptijd bij een markt "zoals verwacht" en met een rendement van 85% bij een "zeer goede" markt.

Wat is wijsheid?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de laatste 10 pagina's van dit topic even doorgeklikt?

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:39
EnduronDon schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:17:
[...]

Heb je de laatste 10 pagina's van dit topic even doorgeklikt?
Neen, wel gezocht op Rabo en Meesman en de laatste paar pagina's, maar zal even verder terugkijken. Dank in ieder geval!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:06:
[...]

Ik heb zelf contact gehad met ING en zij konden het niet direct verklaren. Is een melding van gemaakt.

Een week is idd niet gebruikelijk. Meestal een dag of 2.
Hier hetzelfde (ING) :
(Periodieke) Order NT world geplaatst op 27-maart is nog steeds niet uitgevoerd, staat nog op "lopend".
Morgen maar eens contact opnemen met de bank.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
[...]

Wat is wijsheid?

[...]
Wijsheid is om je even goed te verdiepen in waarom je een bepaalde form van beleggen wilt doen en wat dan de verschillen zijn.

Als je kijkt naar een wereldwijd gespreid indexfonds op Rabo vs. de meesman fondsen, dan is er weinig reden om aan te nemen dat er een groot verschil in verwacht redement aangezien ze praktisch dezelfde onderliggende concepten/aandelen hebben.
Het verschil in opbrengst wordt dus vooral gemaakt in de kosten die er worden gerekend over het geld dat je inlegt.

Het feit dat de experts bij de verschillende brokers andere visies hebben over wat de markt gaat doen en wat je verwachte opbrengst dus is maakt juist in dit topic geen hol uit. Als we hun voorspellingen zouden vertrouwen zouden we wel in een duur actief gemanaged fonds stappen en hun expertise gebruiken om de markt te verslaan.

Ik zou de verwachte opbrengst dus lekker negeren en voor jezelf kijken welk product het beste bij je past qua kostenstructuur, gebruiksgemak, fondskeuzes als ESG, etc.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39
geenstijl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:52:
[...]
Hier hetzelfde (ING) :
(Periodieke) Order NT world geplaatst op 27-maart is nog steeds niet uitgevoerd, staat nog op "lopend".
Morgen maar eens contact opnemen met de bank.
Idem, 26 maart order NT World geplaatst, nog niet uitgevoerd. Hier lijkt toch wel iets mis te gaan bij ING.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

De wijsheid is dat het allemaal fictief rendement is, afhankelijk van de markt omstandigheden in de komende jaren.

Uiteindelijk stop je het in vergelijkbare fondsen en is het enige verschil het (kleine) verschil in beheer/rekening kosten.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Niet zulke verwachte rendementen over gaan nemen van de aanbieders zelf, doe verder onderzoek.
Kijk ook verder dan enkel die twee partijen, er zijn zoveel meer keuzes.
En tenslotte wellicht nog even een laatste 'check' of sparen mogelijk ook een optie is in jouw situatie, met een deposito eventueel.

• pentaw1nz
Iemand hier die ook al heeft nagedacht over een exit strategie ?

Ik heb een horizon van ten minste 20 jaar. Dat kan ook 30 jaar zijn of ergens er tussen in.

Doel is uiteindelijk minder werken en misschien een keer een wat grotere uitgave in de vorm van een verhuizing.

Ga je dan vanaf een jaar of 20/25 periodiek het geld er uit halen? Of enkele keren een groot bedrag?
Mijn gevoel zegt het eerste, om het DCA principe om te draaien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:44
Je gaat je risicoprofiel verlagen. Waar je begon met 20 tot 40% obligaties ga je dit langzaamaan verhogen naar 80%. Google maar eens op targetdate funds om een idee te krijgen hoe ze dat doen.

(Zou die fondsen overigens niet kopen. Dit kan je prima zelf)

[Voor 14% gewijzigd door Johan Bogle op 04-04-2023 19:03]

• pentaw1nz
Johan Bogle schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:59:
Je gaat je risicoprofiel verlagen. Waar je begon met 20 tot 40% obligaties ga je dit langzaamaan verhogen naar 80%. Google maar eens op targetdate funds om een idee te krijgen hoe ze dat doen.

Vanaf welk moment zou je aan die verhoudingen gaan sleutelen?

Ik zit nu voor 100% in NT fondsen

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:54
Johan Bogle schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:59:

Zeker met aanstaande VRH vraag ik me erg af of obligaties logisch zijn tov deposito's/spaarrekeningen.

• Johan Bogle
pentaw1nz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:09:
[...]

Vanaf welk moment zou je aan die verhoudingen gaan sleutelen?

Ik zit nu voor 100% in NT fondsen
Dat is afhankelijk van wanneer je het geld wil gaan gebruiken. Google target date fondsen dan krijg je voorbeelden van die veranderende ratios op basis van resterende “looptijd”.

• Johan Bogle
Sissors schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:14:
[...]

Zeker met aanstaande VRH vraag ik me erg af of obligaties logisch zijn tov deposito's/spaarrekeningen.
Dat is voor iedereen anders, maar er is zeker nog een plaats voor obligaties. Inderdaad wel goed de belastingen in de gaten houden en naar je persoonlijke situatie kijken. Zou alleen zeker niet 100% aandelen doen, tenzij je echt stalen zenuwen hebt en een lange horizon.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-06 22:11

Wat is wijsheid?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij beheerd beleggen zit een heel deel obligaties met lage rendementen afgelopen tijd volgens mij. Denk dat die het verschil in rendement wel verklaren. De 8% van Meesman vind ik behoorlijk positief. Verwacht ik komende tien jaar niet te halen eerlijk gezegd. Maar je weet het niet...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:52
PE9SMS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:04:
[...]

Idem, 26 maart order NT World geplaatst, nog niet uitgevoerd. Hier lijkt toch wel iets mis te gaan bij ING.
Ik heb een NT World order van 24 maart die er nog niet doorheen is. Dus dan hebben we het al over 11 dagen, waarvan 7 werkdagen. Met de feestdagen ben ik benieuwd of het er nog van gaat komen deze week. Als iemand iets van de ING gehoord heeft, laat het hier even weten :)

• chef86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:35
SvV_Ying schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:46:
[...]

Ik heb een NT World order van 24 maart die er nog niet doorheen is. Dus dan hebben we het al over 11 dagen, waarvan 7 werkdagen. Met de feestdagen ben ik benieuwd of het er nog van gaat komen deze week. Als iemand iets van de ING gehoord heeft, laat het hier even weten :)
Daar ligt ongeveer het probleem, ik heb 23 maart een order ingezet voor NT World via ING en die is 28 maart netjes uitgevoerd.

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 21:54
Beste Tweakers en consorten

Ik weet niet of dit de juiste topic om dit te vragen maar dat merk ik vanzelf wel..
Sinds kort ben ik begonnen met beleggen via EVI (ja daar zullen misschien vele van jullie op tegen zijn maar voor nu laat ik dat even zo)
Ik heb afgesproken maandelijks een aanzienlijk bedrag over te maken wat dan voor mij belegd wordt.
Uiteraard zit hier een limiet aan en doe ik dit met geld wat ik kan missen.
Wat merk ik aan mijzelf is dat ondanks dat alles voor mij geregeld word toch wel steeds meer interesse krijg in beleggen en mijzelf er ook op betrap meer financiële artikelen te lezen zowel regionaal als nationaal.
Mijn vragen zijn, is het nu wel verstandig om wat er in te stoppen of moet ik het voor nu even aan kijken?.
Aan de ene kant kijkend naar S&P500 koop ik niet op het hoogtepunt maarja wel zijn we pas halverwege het dieptepunt. Bankencrisis all over again?
En mijn andere vraag is, waar lezen jullie je in, FD (abonnement van 52 euro..?) of nog anders sites of blogs?

Hoor graag

een nieuwsgierige belegger.

• de Peer

de Peer

under peer review

Steef09031991 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:34:
Beste Tweakers en consorten

Ik weet niet of dit de juiste topic om dit te vragen maar dat merk ik vanzelf wel..
Sinds kort ben ik begonnen met beleggen via EVI (ja daar zullen misschien vele van jullie op tegen zijn maar voor nu laat ik dat even zo)
Ik heb afgesproken maandelijks een aanzienlijk bedrag over te maken wat dan voor mij belegd wordt.
Uiteraard zit hier een limiet aan en doe ik dit met geld wat ik kan missen.
Wat merk ik aan mijzelf is dat ondanks dat alles voor mij geregeld word toch wel steeds meer interesse krijg in beleggen en mijzelf er ook op betrap meer financiële artikelen te lezen zowel regionaal als nationaal.
Mijn vragen zijn, is het nu wel verstandig om wat er in te stoppen of moet ik het voor nu even aan kijken?.
Aan de ene kant kijkend naar S&P500 koop ik niet op het hoogtepunt maarja wel zijn we pas halverwege het dieptepunt. Bankencrisis all over again?
En mijn andere vraag is, waar lezen jullie je in, FD (abonnement van 52 euro..?) of nog anders sites of blogs?

Hoor graag

een nieuwsgierige belegger.
zit je niet in het verkeerde topic? Hier gaat het alleen over passief beleggen. Dus Evi, kopen op hoogtepunt, S&P500 zijn hier al snel off topic eigenlijk.

Veel mensen hier zullen zich niet tot nauwelijks inlezen, want passieve belegger.

Je vraagt pas dus misschien beter in het (actieve) beleggingstopic.

[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 09:50]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 20:22
@Steef09031991
Dit is het passief beleggen topic. Hier leest men zich niet in :+ , hier stort men maandelijks blind/automatisch een bedrag op een beleggingsrekening en we zien over 20 jaar wel weer hoe het er voor staat.

Je hebt niks aan mijn antwoord (ik doe voornamelijk bovenstaande). Jouw vraag past misschien beter in het Beleggen op de beurs topic.

EDIT: reactie boven mij was me net voor.

[Voor 5% gewijzigd door Loek92 op 05-04-2023 09:50]

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 21:54
Duidelijk dan ga ik het in een ander topic plaatsen

Thanks

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:11
goodfella schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:35:
[...]

Z'n onderbouwing over een kleinere kans op een faillissement vind ik vrij zwak:
De kans op een faillissement van een door de overheid als systeembank aangemerkte bank acht ik kleiner dan een niet als zodanig aangemerkte bank of broker. Bijvoorbeeld in de crisis van 2008 zijn systeembanken door de overheid gered met belastinggeld.
Dus omdat in het recente verleden er belastinggeld beschikbaar was voor het voorkomen van faillissementen van systeembanken, die door allerlei verschillende risicovolle producten in de problemen waren gekomen, is de kans op een toekomstig faillissement kleiner dan bij de brokers waarbij dat niet nodig was :?

Wat ik wel aardig vond is de totale kostenberekening, door sommigen hier deels gereproduceerd, voor verschillende belegde bedragen. Bij kleine vermogens (<100k) is het verschil klein (0.03%), maar >100k worden er verschillende drempelwaardes gehanteerd voor het verlagen van de fondskosten (bij ABN eerder dan bij Meesman) wat resulteert in verschillende tranches in het voordeel van ABN. >1mln is Meesman weer iets goedkoper.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• pentaw1nz
ING geeft aan dat het niet doorvoeren van NT World orders vanaf 24-03 een extern probleem is dat nu wordt onderzocht. Het zou niet bij ING zelf liggen.
Meer mensen die dit hebben buiten ING? Of bij anderen wel gewoon goed gegaan?

Ze konden helemaal geen informatie geven over wanneer de orders verwerkt zouden worden omdat het "in onderzoek" is. W.b. de geldende koers verwachtte de medewerkers dat er gekeken zou worden naar de uitvoerdatum zoals deze normaliter zou hebben plaatsgevonden.

• RobertMe
pentaw1nz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:13:
Meer mensen die dit hebben buiten ING? Of bij anderen wel gewoon goed gegaan?
Geen idee wat je hier nu precies mee poogt te vragen (of er zijn die dit probleem hebben met een andere broker of er bij ING waarbij het goed ging?). Maar mijn NT orders via Rabobank zijn afgelopen week gewoon uitgevoerd (automatische aankoop ergens ronde de 27e, dus sowieso na de 24e). Dus als het inderdaad door een externe partij komt zal Rabo die niet gebruiken :p

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:52
Even afwachten dan maar. Ik had ook zojuist chatcontact met de ING en kreeg het volgende antwoord.

“Er is inderdaad een probleem geconstateerd. We zijn in contact met de betrokken partijen en het wordt z.s.m. opgelost. Alle klanten zullen de uitvoeringsprijs krijgen waar ze recht op hebben.”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
SvV_Ying schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:24:
Even afwachten dan maar. Ik had ook zojuist chatcontact met de ING en kreeg het volgende antwoord.

“Er is inderdaad een probleem geconstateerd. We zijn in contact met de betrokken partijen en het wordt z.s.m. opgelost. Alle klanten zullen de uitvoeringsprijs krijgen waar ze recht op hebben.”
Ik had nog niet gekeken (passief beleggen he? ;) ), Maar inderdaad mijn order van de 27e is ook nog niet doorgevoerd.

To dare is to do

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Hbeez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:03:
[...]
Dus omdat in het recente verleden er belastinggeld beschikbaar was voor het voorkomen van faillissementen van systeembanken, die door allerlei verschillende risicovolle producten in de problemen waren gekomen, is de kans op een toekomstig faillissement kleiner dan bij de brokers waarbij dat niet nodig was :?
Ja, bij grote systeembanken vind ik dat persoonlijk wel aannemelijk, zie ook ING, Fortis etc.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Pistachenootje schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:18:
@NMH voor zover ik weet vallen ze er niet onder. Dit is wel eens eerder besproken in het (andere) beleggingstopic.
Ik heb net antwoord van Meesman en je lijkt gelijk te hebben:
Bij Meesman is de beleggerscompensatieregeling niet van toepassing, omdat wij geen beleggingsonderneming zijn. Als financiële instelling zijn wij wel verplicht om ons vermogen juridisch af te scheiden van onze B.V. Hiervoor hebben wij een stichting opgericht, Stichting Meesman Beleggingsfondsen. Bij faillissement van onze B.V. is uw belegd vermogen bij Meesman dus altijd veilig, en is niet gemaximeerd tot €20- of €100.000.
Ze weten het mooi te brengen, maar die vermogensafscheiding is net zo goed verplicht voor financiele instellingen die wel beleggingsonderneming zijn. Die compensatieregeling is er nou net als achtervang mocht het daar niet goed mee gaan en die is er hier dus niet.

Ik ga hier eens even over nadenken en mijn relatie met Meesman heroverwegen, want ik vind dit wel een serieus manco.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:11
Pistachenootje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:42:
[...]

Ja, bij grote systeembanken vind ik dat persoonlijk wel aannemelijk, zie ook ING, Fortis etc.
Dat ze het nodig hebben gehad vanwege risicovolle producten vind ik eerder een rode vlag dan een pluspunt.

• de Peer

de Peer

under peer review

NMH schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:52:
[...]

Ik heb net antwoord van Meesman en je lijkt gelijk te hebben:

[...]

Ze weten het mooi te brengen, maar die vermogensafscheiding is net zo goed verplicht voor financiele instellingen die wel beleggingsonderneming zijn. Die compensatieregeling is er nou net als achtervang mocht het daar niet goed mee gaan en die is er hier dus niet.

Ik ga hier eens even over nadenken en mijn relatie met Meesman heroverwegen, want ik vind dit wel een serieus manco.
Ik hecht er persoonlijk weinig waarde aan aangezien die compensatie een maximum heeft van 20 k. als je vermogen al groot is of groeiende, dan ga je dat toch niet bij 10 verschillende brokers onder brengen? En zelfs dan heb je 'maar' 200k compensatie.

• Pistachenootje
Hbeez schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:53:
[...]
Dat ze het nodig hebben gehad vanwege risicovolle producten vind ik eerder een rode vlag dan een pluspunt.
Dat is een rode vlag maar dat de overheid eerder instapt om te redden is weer een pluspunt. Ik zie de overheid bij bijvoorbeeld DeGiro niet zo gauw een reddingsactie op touw zetten (in het geval ze nog Nederlands waren).

• Johan Bogle
Je moet alleen geen cash aanhouden bij beleggingsinstellingen. Aandelen/ETF etc worden aangehouden bij een apart bewaarbedrijf wat geen schulden aan kan gaan en niet failliet kan.
Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee