Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:10
Is er een lijst / website die totale kosten vergelijkt tussen fondsen?

Dus niet alleen TER maar ook dividendlekkage etc.

Ben wel benieuwd waar dat op uitkomt voor MSCI world tracker bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Boerekool_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:18:
geen mogelijkheid om "snel" extra in te leggen vanwege relatief lage dagkoers etc
Dat is juist positief want time in the market beats timing the market. Maar sowieso heeft niemand extra geld want als het goed is hebben we dat extra geld al belegd.

Als ik door zuinig leven (goedkope boodschappen etc.) 100 euro extra op mijn betaalrekening heb vind ik dit fijn dat ik via ABN AMRO dezelfde dag nog kan inleggen. Meesman heeft een vast koopmoment en zou zo kunnen zijn dat je 100 euro 1 week niks doet. Die 100 euro is maar een voorbeeld. Zou ook een meevaller of bonus van werk kunnen zijn etc. Het gaat om het principe.

[ Voor 3% gewijzigd door Naamloos87 op 11-03-2023 09:54 ]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JohanB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:28:
Is er een lijst / website die totale kosten vergelijkt tussen fondsen?

Dus niet alleen TER maar ook dividendlekkage etc.

Ben wel benieuwd waar dat op uitkomt voor MSCI world tracker bijv.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
deze had je al bekeken neem ik aan?

die noemt alleen de MSCI niet, waarschijnlijk omdat die qua kosten (dividendlekkage, TER etc) hoger uitkomt dan de portfolio's die wel meegenomen worden in de vergelijking.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 09:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:22
Naamloos87 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Dat is juist positief want time in the market beats timing the market. Maar sowieso heeft niemand extra geld want als het goed is hebben we dat extra geld al belegd.

Als ik door zuinig leven (goedkope boodschappen etc.) 100 euro extra op mijn betaalrekening heb vind ik dit fijn dat ik via ABN AMRO dezelfde dag nog kan inleggen. Meesman heeft een vast koopmoment en zou zo kunnen zijn dat je 100 euro 1 week niks doet. Die 100 euro is maar een voorbeeld. Zou ook een meevaller of bonus van werk kunnen zijn etc. Het gaat om het principe.
Want met passief beleggen maakt een week (of maand) eerder of later ook echt het verschil 8)7

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:16
Maar het geeft maar aan dat er ook andere opties zijn die voordelen hebben op gebieden die er eigenlijk niet toe doen, alleen wel fijn kunnen zijn en een extra doorslag kunnen geven om erbij te gaan beleggen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naamloos87
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Want met passief beleggen maakt een week (of maand) eerder of later ook echt het verschil 8)7
Nee is verwaarloosbaar, maar het gaat om het principe. Je betaald bij Meesman gewoon meer voor een koopmoment dat veel later is.

Zo je kun alles wel relativeren.. ach maakt niks uit op een 20 jaar horizon etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Naamloos87 op 11-03-2023 10:22 ]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Naamloos87 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Nee is verwaarloosbaar, maar het gaat om het principe. Je betaald bij Meesman gewoon meer voor een koopmoment dat veel later is.

Zo je kun alles wel relativeren.. ach maakt niks uit op een 20 jaar horizon etc.
Misschien is dat koopmoment wel veel beter :+

Ik snap dat het principe van vrijheid om aan te kopen een goed argument kan zijn hoor (meer mogelijkheden). Ik vind het voorbeeld alleen onzin omdat we het over een 20 jaar horizon hebben. Of je nu of een maand later aankoopt maakt voor passief beleggen echt geen fluit uit.

Als je het hebt over lumpsum vs dca gaat het niet over die ene maand vroeger of later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:03
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Dat hangt er maar vanaf waar je mee vergelijkt. Als ik op indexfondsenvergelijken.nl instel 500 p/m voor 10 jaar, heeft Meesman lagere kosten en een hoger verwacht rendement dan Rabo en ING (voor de 3 NT-fondsen-optie). Over 20 jaar scheelt het ook geen duizenden euro's, hooguit een paar honderd.
0.428 meesman VS 0.18 ABN en dan komt er bij Meesman nog eens 0.25% voor elke aan- en verkoop bovenop. Doe vooral waar je je prettig bij voelt, maar objectief is de ‘keuze’ makkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:55:
[...]

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
deze had je al bekeken neem ik aan?

die noemt alleen de MSCI niet, waarschijnlijk omdat die qua kosten (dividendlekkage, TER etc) hoger uitkomt dan de portfolio's die wel meegenomen worden in de vergelijking.
Deze gaat toch ook alleen uit van TER?: “
De berekening is gebaseerd op de door de banken/brokers en fondsbeheerders gepubliceerde kosten. ”

Ik ben meer op zoek naar iets als: ik wil een MSCI World tracker, welke is het meest efficient. X-trackers? Ishares? Vanguard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
JohanB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:16:
[...]

De berekening is gebaseerd op de door de banken/brokers en fondsbeheerders gepubliceerde kosten. ”

Ik ben meer op zoek naar iets als: ik wil een MSCI World tracker, welke is het meest efficient. X-trackers? Ishares? Vanguard?
Dividendlek staat er toch bij, net als interne transactiekosten.
Echter kunnen dit soort getallen niets anders zijn dan schattingen.
Wel is duidelijk welke fondsen het hele dividendlek-probleem hebben opgelost door zich in Nederland te vestigen en het zodoende mogelijk maakt voor Nederlanders al het dividend terug te vorderen via de IB.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:08
Ondanks als passive beleggen eigelijk weinig met beleggen moeten bezig houden is het topic wel erg actief.

Zoals ik vaak heb gezegd. Laat iedereen ze eigen onderzoek doen en daaruit conclusies trekken met daarbij een strategie keuze. Dit werkt veel beter dan mensen proberen te overtuigen wat beter is. Want uiteindelijk leren we ook door fouten te maken en paar keer flink je hoofd stoten dat je achteraf denkt.. Damn dat was een foute keuze. Hoe vaak ik achteraf wel niet gedacht heb.. Damn dat had ik anders moeten doen :P

Je kan mensen alleen advies geven als mensen daarom vragen. Mensen overtuigen werkt vaak averechts.

Iedereen in dit topic doet al beter dan 95% van de rest van de wereld omdat wij voor onszelf geld wegzetten voor later. Dit kan door verschillende manieren. En welke beter is heeft iedereen een eigen mening over. Of je nou bij je huisbank, bij Meesman of bij een broker als Degiro kiest om je geld weg te zetten. Je doet het altijd beter dan 95% rest van de wereld.

Mij keuze is daarom ook om nu zoveel mogelijk leuke dingen te doen en mijn geld te laten werken voor later. Elke maand een vast bedrag te beleggen en daarnaast te proberen om mij inkomen te verhogen om zo meer te kunnen beleggen. Dit heeft een grotere impact dan 1% winst hier of daar.

Uiteindelijk hebben we allemaal later als we oud zijn een leuke bedrag bij elkaar belegd voor onze oude dag. Of dit nou 1% of 2% minder is maak je dan niet meer uit. Want je gaat dan lekker genieten van leven en kan misschien zelfs eerder stoppen met werken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
JohanB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Justetf.com is dan wat je zoekt: https://www.justetf.com/en/how-to/msci-world-etfs.html

Wel een aantal kanttekeningen:
TER zegt niet alles. Het volume bepaald bijvoorbeeld ook de spread, de domicilie bepaalt de belasting en dus dividend lekkage waarbij Ierse fondsen gunstiger zijn dan Luxemburgse of Franse.

Vanguard heeft geen MSCI ETF’s maar zit voornamelijk in FTSE indexen, ook iets om rekening mee te houden.

Ik meen dat bij IB icm IWDA icm SYEP nog wel eens interessant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
JohanNL schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Dividendlek staat er toch bij, net als interne transactiekosten.
Echter kunnen dit soort getallen niets anders zijn dan schattingen.
Wel is duidelijk welke fondsen het hele dividendlek-probleem hebben opgelost door zich in Nederland te vestigen en het zodoende mogelijk maakt voor Nederlanders al het dividend terug te vorderen via de IB.
Je hebt gelijk, ik had dat openklap menuutje niet goed genoeg bekeken

Helaas is er dus nergens een makkelijke combo van de justetf view én de specifieke NL kosten berekening volgens mij

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 11-03-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Johan Bogle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:04:
[...]
0.428 meesman VS 0.18 ABN en dan komt er bij Meesman nog eens 0.25% voor elke aan- en verkoop bovenop. Doe vooral waar je je prettig bij voelt, maar objectief is de ‘keuze’ makkelijk te maken.
Je vergelijkt nu volgens mij twee verschillende fondsen met elkaar. Ik zie hier regelmatig verkeerde getallen voorbij komen, selectieve vergelijkingen of vergelijkingen tussen verschillende producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Matedeor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Je vergelijkt nu volgens mij twee verschillende fondsen met elkaar. Ik zie hier regelmatig verkeerde getallen voorbij komen, selectieve vergelijkingen of vergelijkingen tussen verschillende producten.
Omdat het niet boeit of je in 5000 of 6000 bedrijven belegt. Ik zie hier vooral veel geneuzel over marginale zaken die er niet toe doen en een groot verschil in rendement door kosten wat men om wat voor reden dan ook probeert goed te praten :-).

Beleg vooral lekker via meesman als je dat wil. Uiteindelijk is wel beleggen beter dan niet beleggen, maar het verwchil in kosten is glashelder (het verschil in diversificatie niet en al dat geneuzel over 8 of 10% in EM ook niet)

Voldoende diversificatie bereik je echt al veel eerder en verder gaat het enkel om kosten en die zijn flink lager bij ABN dan bij Meesman. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:55

G83

Als je de 0,2% servicekosten van abn er dan wel bijtelt maak je de vergelijking pas goed. Dan gaat het dus om een heel marginaal voordeel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Johan Bogle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:57:
[...]
Omdat het niet boeit of je in 5000 of 6000 bedrijven belegt. Ik zie hier vooral veel geneuzel over marginale zaken die er niet toe doen en een groot verschil in rendement door kosten wat men om wat voor reden dan ook probeert goed te praten :-).

Beleg vooral lekker via meesman als je dat wil. Uiteindelijk is wel beleggen beter dan niet beleggen, maar het verwchil in kosten is glashelder (het verschil in diversificatie niet en al dat geneuzel over 8 of 10% in EM ook niet)

Voldoende diversificatie bereik je echt al veel eerder en verder gaat het enkel om kosten en die zijn flink lager bij ABN dan bij Meesman. _/-\o_
Ik denk dat je flink lagere kosten over 20 jaar en passief beleggen dan anders interpreteert dan mij.
De situatie is daarnaast ook afhankelijk van bij welke bank je zit (wilt zitten) en wat je inleg is. Daarnaast zal er ook nog wel het een ander veranderen in 20 jaar.

Het zijn gewoon beide goede opties met voor- en nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naamloos87
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Misschien is dat koopmoment wel veel beter :+

Ik snap dat het principe van vrijheid om aan te kopen een goed argument kan zijn hoor (meer mogelijkheden). Ik vind het voorbeeld alleen onzin omdat we het over een 20 jaar horizon hebben. Of je nu of een maand later aankoopt maakt voor passief beleggen echt geen fluit uit.

Als je het hebt over lumpsum vs dca gaat het niet over die ene maand vroeger of later.
Het ging er mij om dat Meesman word aangeprezen als de beste optie terwijl dat objectief niet zo is. Ik ervaar dit als storend. Neigt namelijk naar religekkies en shill accounts.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VidaR-9
Naamloos87 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:24:
[...]
Het ging er mij om dat Meesman word aangeprezen als de beste optie terwijl dat objectief niet zo is. Ik ervaar dit als storend. Neigt namelijk naar religekkies en shill accounts.
Wat een onzin. Meesman wordt aangeraden obv eigen ervaringen waarbij de meesten hier helemaal niet pretenderen dat het de beste optie is, maar één van de opties. Volgens mij is het al meermalen benoemd dat het is waar je eigen voorkeur naar uit gaat en er niet objectief een beste optie is, omdat iedereen andere prioriteiten heeft.

Andersom lees ik enkel dat kosten het enige is wat telt en dat Meesman daarom per definitie een slechte optie is, want (marginaal) duurder.

Volgens mij was deze discussie trouwens al "afgekapt" - dus laten we daar ook maar weer mee stoppen.

Zo - nu ik ga me voorbereiden op de Meesman kerkdienst van morgenochtend.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Wat een onzin. Meesman wordt aangeraden obv eigen ervaringen waarbij de meesten hier helemaal niet pretenderen dat het de beste optie is, maar één van de opties. Volgens mij is het al meermalen benoemd dat het is waar je eigen voorkeur naar uit gaat en er niet objectief een beste optie is, omdat iedereen andere prioriteiten heeft.

Andersom lees ik enkel dat kosten het enige is wat telt en dat Meesman daarom per definitie een slechte optie is, want (marginaal) duurder.

Volgens mij was deze discussie trouwens al "afgekapt" - dus laten we daar ook maar weer mee stoppen.

Zo - nu ik ga me voorbereiden op de Meesman kerkdienst van morgenochtend.. :+
Ik zou het ook wel anders aanraden omdat ze bijvoorbeeld één totaal fonds hebben bijvoorbeeld en verder zijn ze vrij toegankelijk en behulpzaam als het gaat om vragen of extra informatie. Daarbij hebben ze bijvoorbeeld nog vrij recent kosten verlaagd omdat het fonds groter werd. Vooralsnog heeft Northern Trust dat niet gedaan ondanks dat in de afgelopen jaren de NT fondsen gezien de populariteit wel exponentieel zijn gegroeid.

Voor passieve beleggers is het dus gewoon een prima toko die geheel voldoet aan het idee over passief beleggen.

En als het je echt om de kosten gaat: VTI+VXUS via opties bij IB kopen. Heb je even wat gedoe, maar bespaar je aanzienlijk.
Handleiding: https://www.reddit.com/r/...open_van_vti_en_vxus_bij/?

En voor alles er tussendoor, de grootbanken met NT fondsen.

Zo voor ieder wat wils :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Maar een huisbank kan ook toegankelijk en behulpzaam zijn, dat wordt er dan eigenlijk nooit bij verteld.
Daarnaast heb je nog wel andere partijen natuurlijk zoals Fitvermogen en Centraal Beheer die het kosten technisch nog wat beter doen, enorm simpel en toegankelijk zijn en genoeg diversificatie kennen.
Eerstgenoemde nog wat beter dan de optiestrategie bij lagere inleggen en vermogens.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 11-03-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Laatst online: 10:55
JohanNL schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:38:
Maar een huisbank kan ook toegankelijk en behulpzaam zijn, dat wordt er dan eigenlijk nooit bij verteld.
Daarnaast heb je nog wel andere partijen natuurlijk zoals Fitvermogen en Centraal Beheer die het kosten technisch nog wat beter doen, enorm simpel en toegankelijk zijn en genoeg diversificatie kennen.
Eerstgenoemde nog wat beter dan de optiestrategie bij lagere inleggen en vermogens.
Is ook allemaal al eerder benoemd in dit topic.
Niet iedereen zit bij een bank die beleggingsrekeningen aanbiedt en niet iedereen vindt Fitvermogen ethisch verantwoord.

Kortom, zoveel mensen zoveel wensen. Maar laat deze discussie aub voor wat het is. Ik volg dit topic voor de tips, maar deze hele discussie die keer op keer weer oplaait doet me twijfelen het topic te ontvolgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:04:
[...]
En de servicekosten bij ABN dan? Kijk nog eens op indexfondsenverglijken.nl zou ik zeggen en staar je niet blind op die fondskosten. Dan is ABN in de meeste scenario's nog wel voordeliger, maar lang niet zoveel als je o.b.v. die fondskosten zou denken.

En "objectief"? Als je alleen naar de kosten kijkt. Maar dat is dan weer maar één aspect, dat jij toevallig (subjectief) het belangrijkst vindt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:10:
[...]
En als het je echt om de kosten gaat: VTI+VXUS via opties bij IB kopen. Heb je even wat gedoe, maar bespaar je aanzienlijk.
Handleiding: https://www.reddit.com/r/...open_van_vti_en_vxus_bij/?
En als het dan ECHT om kosten gaat, splits je die VXUS op in 3 VEA en 1 VWO :*)
Dan kom je op 0.25% in vergelijking tot VXUS op 0.31% inclusief TER en dividendlek.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:28
The_FrankO schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:54:
[...]

En als het dan ECHT om kosten gaat, splits je die VXUS op in 3 VEA en 1 VOO :*)
Dan kom je op 0.25% in vergelijking tot VXUS op 0.31% inclusief TER en dividendlek.
VOO? Das toch S&P 500? Lijkt me niet de juiste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
DappereDodo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:24:
[...]

VOO? Das toch S&P 500? Lijkt me niet de juiste...
Je hebt gelijk. VOO is de S&P 500. Ik bedoelde VWO, dit is de emerging markets.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:08
Wat betreft fondskosten & rendement; Meesman zelf heeft twee Aandelen Wereldwijd Totaal fondsen, voor <1mm€ en participatieklasse B voor ≥1mm€. Het eerste fonds heeft 0.4% fondskosten, het tweede 0.25% fondskosten. Dezelfde fondsen met enkel andere kosten maakt een vergelijk redelijk schoon/makkelijk. Dat tweede fonds heeft door het verschil in fondskosten een absoluut rendement van 1.5% hoger gehaald in 2022 (-14.2% vs -12.7%). Of anders gezegd, ~10% variatie op het jaarrendement. Ik vind dat niet verwaarloosbaar.

Een andere discussie waar mijn interesse naar uitgaat; heeft iemand ervaringen met beleggen via een beleggings BV? Wat ik ervan heb meegekregen is dat het bij hoge beleggingsrendementen niet de moeite waard is om een aparte BV op te richten, omdat box 3 met een fictief rendement rekent. Vanaf '26 wordt in Box3 ook met het werkelijke rendement gerekend. De vraag is wat dit doet met het omslagpunt (welk rendement / vermogen) om vanuit box 2 ipv box 3 te beleggen. Indicatief, bv. stel 7% rendement en 500k, 750k of 1000k vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 22:50
Ik ben wel benieuwd naar de staat van ieders ETF aankopen..
Ik zelf ben nu een jaartje bezig, ik heb alleen maar Vanguard FTSE All-World ETF aandelen gekocht.
Mijn GAK is nu 97.74 en de huidige koers is nu 94.40 euro op dit moment.
Ik zit er uiteraard voor de lange termijn in (+-30 jaar) maar tot op heden is het resultaat negatief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Hbeez Omslagpunt is best eenvoudig te berekenen, maar de beslissing hangt af van het te verwachten rendement.

Box 3: 6,17% forfaitair rendement (onafhankelijk van de omvang vermogen) en tarief 32%.
Box 2: "werkelijke rendement" maal 19% (lage tarief) vennootschapsbelasting + eventueel AB-heffing 26,9% (laag tarief) is gecombineerd 45,9% tarief.

Als je werkelijke rendement lager is dan 4,3%, kan de beleggings-BV interessant zijn. Maar dit is eigenlijk een te grove benadering.

Er zijn namelijk wat andere factoren, die het nog wat aantrekkelijker kunnen maken.

1.
Het kunnen uitstellen van AB-heffing in de opbouwfase (waarin er geen dividend wordt uitgekeerd). De claim op het behaalde rendement blijft echter wel. Deze AB-heffing kan enorm ver naar de toekomst verschuiven, zelfs in een uitkeringsfase kun je hem nog uitstellen. Bijvoorbeeld door eerst te lenen van de BV.

2.
Ander voordeel is dat er geen tussentijdse winstneming plaats hoeft te vinden (herwaarderingswinst, oftewel ongerealiseerde koerswinst) in de vennootschapsbelasting. Ze zijn dat nu wel van plan te introduceren in de 'nieuwe box 3', hetgeen de BV al meteen een streepje voor geeft. Je hoeft in de vennootschapsbelasting dus alleen te betalen over uitgekeerd dividend (en gerealiseerde koerswinst). Hoe dat bijv. werkt in combinatie met Meesman of Brand New Day, is dat je een specificatie van het uitgekeerde dividend nodig hebt. Hierover ben je vennootschapsbelasting verschuldigd.

En er zijn ook wel wat nadelen aan de beleggings-BV:

1.
Je moet een goede administratie bijhouden van de aankoopprijs (stortingen) van je participaties, om later bij realisatie (verkoop) te bepalen wat de koerswinst is.

2.
Overstappen naar andere fondsen geeft ook gerealiseerd koersresultaat en kan je dus vennootschapsbelasting kosten. Dit maakt het minder aantrekkelijk (een drempel) om te switchen van aandelenfonds.

3.
Je hebt wat meer administratieve lasten. Het bijhouden van een administratie van een BV, het doen van een aangifte vennootschapsbelasting, het deponeren van de jaarstukken bij de kamer van koophandel, etc. Dit is voor sommigen eenvoudig, maar de meesten zullen er iemand voor moeten inhuren. Deze kosten zijn overigens dan wel weer aftrekbaar in de vennootschapsbelasting.. :)

4.
Je vermogen is semiopenbaar doordat een BV zijn jaarstukken verplicht moet deponeren.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
wokkelz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:32:
Ik zelf ben nu een jaartje bezig, ik heb alleen maar Vanguard FTSE All-World ETF aandelen gekocht.
Ik zit er uiteraard voor de lange termijn in (+-30 jaar) maar tot op heden is het resultaat negatief.
Als je nog maar kort bent begonnen met opbouwen zal het inderdaad negatief zijn. Best kans dat het komende jaren nog veel dieper in het rood gaat.

Ik ben in 2019 begonnen met maandelijks storten. Totale rendement 6% op dit moment. Op dit moment ben ik over tactiek aan het nadenken als de markt verder gaat dalen. Ik wil wat extra aankopen doen zodra de koers onder mijn aankoopkoers komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:56
Ik heb een GAK van ergens in de €96. Door dividend nog een heel klein beetje in de plus nu.

Op NT World een GAK van iets in de €19.

Totaal sta ik nu niet meer in het groen, maar dat de aanstaande wekelijkse orders de gemiddelde aankoopprijs naar beneden haalt, is ook wel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Het voegt weinig toe om je hier druk over te maken, je zult periodes gaan meemaken dat iedere dag een ATH is en een paar keer een flinke crash meemaken en dat je portefeuille even op -30% of erger staat.
Stug volhouden en in de laatste 5 á 10 jaar van de 30 die je noemde is gaan nadenken om je strategie eventueel bij te stellen. Wees er niet teveel mee bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:34
Ik ben er graag dagelijks mee bezig, juist om te kijken of de koers omlaag gaat en ik blij kan zijn omdat ik goedkoop nieuwe beleggingen kan uitvoeren :) Voor veel mensen is dit een lastige mindset, maar dat is in de basis hoe je moet kijken naar beleggen in passieve instrumenten. Zeker als je net bent begonnen en je horizon >20 is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:25:
Ik ben er graag dagelijks mee bezig, juist om te kijken of de koers omlaag gaat en ik blij kan zijn omdat ik goedkoop nieuwe beleggingen kan uitvoeren :) Voor veel mensen is dit een lastige mindset, maar dat is in de basis hoe je moet kijken naar beleggen in passieve instrumenten. Zeker als je net bent begonnen en je horizon >20 is.
er dagelijks mee bezig zijn en emoties hebben bij de koers vind ik juist niet zo goed passen bij passief beleggen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:34
de Peer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:26:
[...]

er dagelijks mee bezig zijn en emoties hebben bij de koers vind ik juist niet zo goed passen bij passief beleggen.
Iets passiefs doen betekent natuurlijk niet dat je niet mag kijken.

Ik kijk bijna dagelijks omdat ik zo’n groot bedrag belegd heb dat ik het interessant vind om de schommelingen te zien. Zie ik niet als een emotie, meer een moment dat ik meer kan kopen voor dezelfde prijs. Maar erop reageren of mijn methode aanpassen? Zeker niet ;) Of moet je volgens jouw definitie alleen beleggen er er misschien een keer paar kwartaal naar kijken en als een binaire nerd het opnemen? Beetje onlogisch om daar een frequentie aan te koppelen, zeker als je het alleen bekijkt en niets doet :)

[ Voor 9% gewijzigd door Orangelights23 op 13-03-2023 17:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:31

Qwerty-273

Meukposter

@Orangelights23 onderschat niet de emotionele impact op momenten dat de koers een grotere dip meemaakt. Denk daarbij aan een daling van -20% op een groot bedrag wat je tot dan hebt ingelegd. Dat kan toch behoorlijk invloed hebben op de keuzes die op dat moment gemaakt kunnen worden. Je komt dan makkelijk op een sell-low en buy-high situatie uit, waarmee enig rendement in het verleden compleet teniet kan worden gedaan (en je wellicht met minder dan inleg er uiteindelijk uitstapt). Ook de verleiding om te gaan timen met een eventuele inleg kan groter worden. Bijvoorbeeld door een inleg uit te stellen omdat je verwacht dat over een maand er een betere koers zal zijn.

Vandaar dat velen bij passief liever een set-and-forget optie instellen zodat je niet de verleiding kan krijgen om actiever invloed uit te oefenen. Maar als je dat goed voor jezelf kan scheiden, dan is er niets mis mee om regelmatig te kijken of je door een eerder geplande aankoop nu meer stukken binnenhaalt - puur en alleen door een lagere koers per stuk. Of dat dagelijks is, of dat je puur alleen kijkt tijdens je aankoopmomenten, dat is iets waar je jezelf beter voor kent dan wij :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:26:
[...]

Voor mij een van de redenen om mijn beleggingen in de NT-fondsen weg te halen bij mijn huisbank: ik wil er het liefst zo min mogelijk van zien, zodat ik niet in de verleiding kan komen om foute beslissingen te nemen op basis van het koersverloop. Het enige dat ik er van zie, is de maandelijkse automatische incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 17:25
Qwerty-273 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:07:
@Orangelights23 onderschat niet de emotionele impact op momenten dat de koers een grotere dip meemaakt. Denk daarbij aan een daling van -20% op een groot bedrag wat je tot dan hebt ingelegd. Dat kan toch behoorlijk invloed hebben op de keuzes die op dat moment gemaakt kunnen worden. Je komt dan makkelijk op een sell-low en buy-high situatie uit, waarmee enig rendement in het verleden compleet teniet kan worden gedaan (en je wellicht met minder dan inleg er uiteindelijk uitstapt). Ook de verleiding om te gaan timen met een eventuele inleg kan groter worden. Bijvoorbeeld door een inleg uit te stellen omdat je verwacht dat over een maand er een betere koers zal zijn.

Vandaar dat velen bij passief liever een set-and-forget optie instellen zodat je niet de verleiding kan krijgen om actiever invloed uit te oefenen. Maar als je dat goed voor jezelf kan scheiden, dan is er niets mis mee om regelmatig te kijken of je door een eerder geplande aankoop nu meer stukken binnenhaalt - puur en alleen door een lagere koers per stuk. Of dat dagelijks is, of dat je puur alleen kijkt tijdens je aankoopmomenten, dat is iets waar je jezelf beter voor kent dan wij :)
Kan beter niet kijken... maar blijft lastig aangezien het bedrag in mijn geval gewoon wordt getoond in mijn ING app. Zit nu heel erg in het dubio mijn aandelen te verkopen of juist bij te kopen. Twee uitersten, maar ik kan gewoon echt niet overzien hoe we er nu voor staan. Iedereen heeft (uiteraard) een andere mening. De ene "expert" voorziet een beurscrash, de ander ziet juist kansen. Realiteit is dat ik al 10% kwijt ben geraakt in een jaar tijd...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

bsmpower schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Kan beter niet kijken... maar blijft lastig aangezien het bedrag in mijn geval gewoon wordt getoond in mijn ING app. Zit nu heel erg in het dubio mijn aandelen te verkopen of juist bij te kopen. Twee uitersten, maar ik kan gewoon echt niet overzien hoe we er nu voor staan. Iedereen heeft (uiteraard) een andere mening. De ene "expert" voorziet een beurscrash, de ander ziet juist kansen. Realiteit is dat ik al 10% kwijt ben geraakt in een jaar tijd...
Meen je dat nu serieus?
Misschien eens over een strategie gaan nadenken dan.

Dit topic gaat over passief beleggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:56
Een tip: je kan in de ING-app en op de site je beleggersrekening verbergen. Op die manier staat die rekening niet in je overzicht en zie je dus ook het saldo niet. Druk op het oog-icoontje linksboven om wel of niet te tonen.

Mij heeft dit geholpen om niet elke keer het saldo te zien als ik in de app zit.

[ Voor 15% gewijzigd door SvV_Ying op 13-03-2023 19:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Een jaar is echt veel te kort om naar te kijken. Velen hier zijn in 2020 in eerste instantie 30% kwijtgeraakt. Als je daar toen op had geacteerd, had je waarschijnlijk een goed stuk van de rally die daarna volgde gemist. 2 jaar later staan we al weer een stuk hoger (wat overigens ook niks zegt). Je moet er gewoon van uit gaan dat het op lange termijn goed komt (anders moet je niet in passieve indexfondsen stappen).

Als je nu uitstapt, doe je precies waar veel beleggers aan ten gronde gaan: sell low, buy high. Oh het gaat nu zo slecht met de markt, ik kan maar beter (met verlies) verkopen. Of oh, de markt staat zo lekker hoog, ik ga maar eens in de aandelen stappen, want die zijn lekker veel waard.

Niet doen, als je passief wilt beleggen, gewoon blijven zitten tot (een paar jaar voor) je het nodig hebt en dan kijken hoe je het het verstandigst kunt "veiligstellen" en opnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 13-03-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Herko_ter_Horst schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Voor mij een van de redenen om mijn beleggingen in de NT-fondsen weg te halen bij mijn huisbank: ik wil er het liefst zo min mogelijk van zien, zodat ik niet in de verleiding kan komen om foute beslissingen te nemen op basis van het koersverloop. Het enige dat ik er van zie, is de maandelijkse automatische incasso.
Je kunt dit principe natuurlijk ook overdrijven, maar als het voor jou werkt moet je het uiteraard zo doen.
Het lijkt mij echter totaal onrealistisch, zeker op de lange termijn, behalve als je je helemaal zou afsluiten van alles en iedereen.
Er komt zo vaak berichtgeving voorbij waarbij iedereen wel kan bedenken wat dat met aandelenkoersen gaat doen, zoals het nieuws van afgelopen weekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:23
[...]

Als dit een serieuze overweging is na 1 jaar dan vraag ik me ernstig af of passief beleggen (of überhaupt beleggen) wel voor je is weggelegd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:15:
[...]

Je kunt dit principe natuurlijk ook overdrijven, maar als het voor jou werkt moet je het uiteraard zo doen.
Het lijkt mij echter totaal onrealistisch, zeker op de lange termijn, behalve als je je helemaal zou afsluiten van alles en iedereen.
Er komt zo vaak berichtgeving voorbij waarbij iedereen wel kan bedenken wat dat met aandelenkoersen gaat doen, zoals het nieuws van afgelopen weekend.
Je "afsluiten voor alles en iedereen" is iets heel anders dan elke keer als je je bank-app opent, het saldo van je beleggingen onder je neus geschoven te krijgen (de app van mijn bank had voor zover mij bekend niet de mogelijkheid om dit te verbergen). Mijn dagelijkse financiën hou ik vrij goed in de gaten, dus ik kijk ook met enige regelmaat in mijn bankieren-app, maar met mijn (passieve) beleggingen hou ik me bij voorkeur niet bezig, terwijl ze wel elke keer in beeld kwamen en er op diezelfde plek ook de mogelijkheid was er iets mee te doen. Ik geef dan toch de voorkeur aan een klein beetje extra "afstand", door het bij een andere broker (zonder app) onder te brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 13-03-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Er is natuurlijk een groot verschil tussen je afsluiten van alles en iedereen, en zo meerdere keren per dag het duidelijk gemaakt krijgen hoeveel je nu in de min staat.

En dat is zeker niet voor iedereen een probleem, voor genoeg ook wel vermoed ik. Het is ook iets wat we niet kennen van de afgelopen jaren. Waarin op de korte corona dip na, het hooguit redelijk vlak is gegaan, of keihard omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 17:25
pentaw1nz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:19:
[...]
Als dit een serieuze overweging is na 1 jaar dan vraag ik me ernstig af of passief beleggen (of überhaupt beleggen) wel voor je is weggelegd.
Daar heb je een punt. De vraag is misschien meer of het verstandig is elke maand wat extra in te leggen. Maar niemand heeft een glazen bol natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-05 16:57

Licko

ZVDK

bsmpower schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Daar heb je een punt. De vraag is misschien meer of het verstandig is elke maand wat extra in te leggen. Maar niemand heeft een glazen bol natuurlijk.
Ja dat is verstandig als je vorig jaar hebt besloten om voor de lange termijn te beleggen. Heb je geen glazen bol voor nodig.

Woord 'extra' over het hoofd gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Licko op 14-03-2023 09:10 ]

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Dan ben je dus actief de markt aan het timen. Ook dat past niet bij passief beleggen.. Ik zou aanraden over een strategie na te gaan denken om jezelf voor te bereiden op de pieken en dalen die nog gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:42
[...]

Je kan ook met wat 'speelgeld' actief gaan beleggen. Zet gewoon € 100,- op een rekening bij de Giro en ga speculeren. En blijft daarnaast bij je plan en doel door passief te beleggen tegen lagen kosten in een breed gespreid aandelenpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sissors schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Er is natuurlijk een groot verschil tussen je afsluiten van alles en iedereen, en zo meerdere keren per dag het duidelijk gemaakt krijgen hoeveel je nu in de min staat.

En dat is zeker niet voor iedereen een probleem, voor genoeg ook wel vermoed ik. Het is ook iets wat we niet kennen van de afgelopen jaren. Waarin op de korte corona dip na, het hooguit redelijk vlak is gegaan, of keihard omhoog.
Of juist in de plus :)
Maar houd je jezelf hiermee niet wat voor de gek?
Als je hier gevoelig voor zou zijn en je je niet volledig afsluit, dan kun je echt wel ( onbewust ) bedenken hoe je er ongeveer voor staat.
Mogelijk is beleggen dan niet voor je weggelegd of kun je beter naar andere mogelijkheden kijken waarbij je het in zijn geheel uit handen geeft aan iemand anders.

Je moet natuurlijk niet elke dag de koersen in de gaten houden, sterker nog, met passief indexbeleggen hoeft dat eigenlijk nooit.
Maar als je door het kijken naar de koersen negatief beïnvloed zou worden, dan is dat toch een probleem op zich zelf.
Via omwegen er maar zo weinig mogelijk van zien is dan toch eigenlijk geen oplossing.

Daarnaast vraag ik mij dan af of je de risico's van beleggen wel kent én erkent.
Gehaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, dus je kunt je gehele inleg verliezen, óók na en over een periode van bijvoorbeeld 30 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:26
Hbeez schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:11:
Een andere discussie waar mijn interesse naar uitgaat; heeft iemand ervaringen met beleggen via een beleggings BV?
Ja. Een hoop meer gedoe dan ik had verwacht. En gezien de zeer lage belasting die je als particulier op spaargeld moet betalen is de spaar bv voor mij eigenlijk totaal niet interessant. Ik heb de mijne dan ook opgeheven, met goedkeuring van mijn belastingadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 01:58:
[...]

Ja. Een hoop meer gedoe dan ik had verwacht. En gezien de zeer lage belasting die je als particulier op spaargeld moet betalen is de spaar bv voor mij eigenlijk totaal niet interessant. Ik heb de mijne dan ook opgeheven, met goedkeuring van mijn belastingadviseur.
Die belasting is juist enorm verhoogd.

De vermogensrendementsheffing op beleggingen is 6,17%, daarvan moet je 32% bij je IB optellen. Wel vanaf een bepaalde drempelwaarde maar daar zit je al snel aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 14-03-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:26
Wolly schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:41:
[...]
Die belasting is juist enorm verhoogd.

De vermogensrendementsheffing op beleggingen is 6,17%, daarvan moet je 32% bij je IB optellen.
Ik heb het over spaargeld.

Edit: Overigens vind ik de bv voor beleggingen met hoger verwacht rendement (zoals aandelen) ook oninteressant. Voor obligaties kan het wel interessant zijn. Maar goed, we gaan aardig off topic hier.

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 14-03-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Licko schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Ja dat is verstandig als je vorig jaar hebt besloten om voor de lange termijn te beleggen. Heb je geen glazen bol voor nodig.
Op basis waarvan adviseer jij om nu extra in te leggen? Dat advies is totaal ongegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-05 16:57

Licko

ZVDK

VidaR-9 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:09:
[...]

[...]

Op basis waarvan adviseer jij om nu extra in te leggen? Dat advies is totaal ongegrond.
Ik had niet goed gelezen ;) Extra inleggen zou ik niet doen, maar wel je DCA plan blijven volgen.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 01:58:
[...]

Ik heb ook alle spaar-BV's die ik voor klanten had opgeheven, die hebben geen nut meer sinds het Kerstarrest.

Dat beleggings-BV's niet interessant zijn, is deels waar. Maar tarief van de vennootschapsbelasting is wel gewoon lager. Ik denk dat je in een opbouwfase best wel wat voordeel kunt behalen, maar het is gewoon een compleet ander stelsel met z'n eigen ongemakken. Niet voor iedereen geschikt.

Ik denk toch dat het een vlucht gaat nemen, met name als ze box 3 willen aanpassen naar werkelijke rendement inclusief belasting over ongerealiseerde meerwaarde.

Het is juist voor indexbeleggen (mits je niet van fonds wisselt) uitermate geschikt, omdat je in principe niet verkoopt en dus ook geen gerealiseerde koerswinst hebt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Als ik dat kon, dan ging ik wel actief beleggen... En zoals in het Beleggen op de beurs in de praktijk-topic zichtbaar werd n.a.v. dit nieuws, is het absoluut geen appeltje-eitje om de uitwerking van gebeurtenissen op de markt te voorspellen: in de discussie kwamen (voor mijn kennis/begrip) hele goede argumenten voor compleet verschillende uitkomsten naar voren. Dus nee, dat kan ik niet en dan nog heb ik liever niet dat wat er daadwerkelijk gebeurd, me continu onder de neus gewreven wordt, wat een trigger zou kunnen zijn om er naar te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Ik zit nu bij partij 1 maar wil eigenlijk naar partij 2 omdat die lagere kosten heeft.
Wat kan ik nu het beste doen? Alles wat ik heb opgebouwd bij partij 1 laten staan en bij partij 2 vanaf 0 opbouwen of alles bij partij 1 verkopen en dat weer inzetten bij partij 2?
Of zijn er nog beter opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:42
Mr.C4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:35:
Ik zit nu bij partij 1 maar wil eigenlijk naar partij 2 omdat die lagere kosten heeft.
Wat kan ik nu het beste doen? Alles wat ik heb opgebouwd bij partij 1 laten staan en bij partij 2 vanaf 0 opbouwen of alles bij partij 1 verkopen en dat weer inzetten bij partij 2?
Hangt af van het bedrag wat je nu hebt belegd en de aan- en verkoopkosten. Hebben we het over € 1.000,- en € 1,- aan kosten dan zou ik gelijk alles omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
GoEV6 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Hangt af van het bedrag wat je nu hebt belegd en de aan- en verkoopkosten. Hebben we het over € 1.000,- en € 1,- aan kosten dan zou ik gelijk alles omzetten.
Verkoopkosten zijn 0,25%. Ik wil naar ABN gaan en zie daar bij aankoopkosten gratis bij Zelf Beleggen Basis.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.C4 op 15-03-2023 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:40

oscar82

De ondertitel

Gedurende een dalende markt kan je het beste even je aandelen in geld omzetten en je tijd nemen om de nieuwe orders in te schieten.
Gedurende een stijgende markt kan je het beste al je reserves aanspreken om eerst de nieuwe aandelen te kopen en daarna de oude te verkopen.

Alleen weet je pas achteraf wat voor een markt je in zit. Dit is niet voor niets het passief beleggen topic.

Toen ik ooit gedurende de allereerste covid paniek van degiro naar m'n huisbank ging was het hartstikke leuk om steeds eerst een plukje ETF's te verkopen en pas dagen later de uitvoering van het NT fonds te zien. In de tussentijd was de waarde meestal gedaald en kreeg ik iets meer fonds voor m'n geld. Maar dat was slechts uitvoering van m'n plan en geen garantie van te voren. Mand. N=1.

Kortom: de kosten zijn lager en je wilt over. De vraag is alleen welke termijn voor jou zelf acceptabel is. Weken/maanden/jaren? Stel dat vast en maak een plan. Dat kan zijn lump sum om zo snel mogelijk van de hogere kosten af te zijn. Of dat kan zijn DCA om risico op plotselinge stijging terwijl jij net grotendeels in cash zit uit te sluiten.

Maar als je het in 4 plukjes doet, tegen niet al te hoge transactiekosten, dan zit je nooit meer dan 25% in cash. Dus pak je altijd driekwart mee van wat 'de markt' doet qua beleggingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:24
Mr.C4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Verkoopkosten zijn 0,25%. Ik wil naar ABN gaan en zie daar bij aankoopkosten gratis bij Zelf Beleggen Basis.

***members only***
Banken bieden ook een overstapservice aan.

https://www.abnamro.nl/nl...rvice-beleggen/index.html

Volgens mij kun je beleggingen altijd laten overboeken, je nieuwe aanbieder moet natuurlijk wel dezelfde fondsen in het pakket hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mr.C4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:35:
Brengt partij 1 kosten in rekening voor het passief aanhouden van je posities ("service fee")? Als dat niet zo is, dan is er op dit moment geen financieel voordeel om je posities bij partij 1 te verkopen en bij partij 2 weer aan te kopen (of posities overboeken van partij 1 naar partij 2, maar dat kost vaak ook geld per fonds). Je start gewoon met kopen van nieuwe posities bij partij 2.

Als er wel een service fee is, dan is het gewoon een kwestie van uitrekenen of het voordelig is (heeft partij 2 ook service fee en is die lager?) op welke termijn. Dwz ver- en aankoopkosten vergelijken met het verschil in service fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
pdukers schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Brengt partij 1 kosten in rekening voor het passief aanhouden van je posities ("service fee")? Als dat niet zo is, dan is er op dit moment geen financieel voordeel om je posities bij partij 1 te verkopen en bij partij 2 weer aan te kopen (of posities overboeken van partij 1 naar partij 2, maar dat kost vaak ook geld per fonds). Je start gewoon met kopen van nieuwe posities bij partij 2.

Als er wel een service fee is, dan is het gewoon een kwestie van uitrekenen of het voordelig is (heeft partij 2 ook service fee en is die lager?) op welke termijn. Dwz ver- en aankoopkosten vergelijken met het verschil in service fees.
Ik zal wel aangeven dat partij 1 Meesman is. Ik wou de hele meesman/eigen bank discussie niet aanwakkeren.

Als ik het goed heb gevonden zijn dit de kosten:
KostenMeesman onder 500.000ABN
fondskosten / productkosten / lopende kosten0,4%0,18%
transactie kosten0,25%0% (gratis bij Zelf Beleggen Basis)
service fee0%0,20%

Er is geen service fee en fondskosten zijn bijna gelijk aan lopende kosten + service fee van ABN. Is het dan slimmer om het te laten staan?

Meesman heeft zijn eigen index fonds, denk niet dat dit onder de overstap service valt maar zal het wel navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Mr.C4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:23:
[...]

Ik zal wel aangeven dat partij 1 Meesman is. Ik wou de hele meesman/eigen bank discussie niet aanwakkeren.

service fee0%0,20%

Er is geen service fee en fondskosten zijn bijna gelijk aan lopende kosten + service fee van ABN. Is het dan slimmer om het te laten staan?

Meesman heeft zijn eigen index fonds, denk niet dat dit onder de overstap service valt maar zal het wel navragen.
Ja, laten we die discussie niet opnieuw doen, maar je hebt het voor jezelf toch mooi naast elkaar gezet en zodoende is er wel een antwoord af te lezen wat je kunt doen met je huidige tegoeden en die je nog wilt opbouwen.
Ik zou het in jouw geval laten staan en nieuwe tegoeden dan bij ABN opbouwen.
Je gaat namelijk met een op/afslag te maken hebben en die vaste transactiekosten van Meesman ben je toch al kwijt.
Alternatief is dan nog op het bij een andere partij onder te brengen zoals Centraal beheer of Fitvermogen waarbij de lopende kosten significant lager zijn, tegen een vermindering van diversificatie in marktkapitalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:20
Ik ben benieuwd, ik heb vandaag de overzetting van mijn NT fondsen van ABN Amro naar de Rabobank uitgevoerd, eens kijken hoeveel dagen het gaat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:36
Bandicoot schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Precies. Het is nu dus wachten op:

6) herbeleggen van het bedrag van stap 3
Bij mij is stap 6 gisteren afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-05 16:51
JohanNL schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Ja, laten we die discussie niet opnieuw doen, maar je hebt het voor jezelf toch mooi naast elkaar gezet en zodoende is er wel een antwoord af te lezen wat je kunt doen met je huidige tegoeden en die je nog wilt opbouwen.
Ik zou het in jouw geval laten staan en nieuwe tegoeden dan bij ABN opbouwen.
Je gaat namelijk met een op/afslag te maken hebben en die vaste transactiekosten van Meesman ben je toch al kwijt.
Alternatief is dan nog op het bij een andere partij onder te brengen zoals Centraal beheer of Fitvermogen waarbij de lopende kosten significant lager zijn, tegen een vermindering van diversificatie in marktkapitalisatie.
Aan de andere kant, (er van uitgaande dat de transactiekosten gelijk blijven, want die kunnen we toch niet voorspellen), de transactiekosten moet je toch maken. Dus of je ze nou nu maakt, of in de toekomst bij het uiteindelijke opnemen maakt niet uit (aangezien het om percentage gaat).
Als je dus de bewuste keuze maakt dat een alternatief beter is, dan kan je beter nu alles naar die partij zetten. De transactiekosten maken niets uit, die pak je toch ooit, dus dan wil je al je geld bij jouw beste keuze hebben staan.

Vanwege de kleine margeverschillen tussen ABN en Meesman zou ik echter ook in de overweging meenemen hoe fijn je het wel of niet vind om het bij twee partijen te laten staan. Zeker ook omdat je nooit weet wat de kosten in de toekomst gaan doen. En het dan zomaar weer iets voordeliger kan zijn bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:31

Qwerty-273

Meukposter

Coocoocachoo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:57:
De transactiekosten maken niets uit, die pak je toch ooit, dus dan wil je al je geld bij jouw beste keuze hebben staan.
Waar je wel op moet letten is dat nu de transactiekosten 0% zijn bij de tweede partij. Of die dat ook nog zijn over 10 jaar (of wanneer het ook gaat spelen) is nog maar de vraag. Wellicht staan ze dan ook op 0,25% en maak je dus dubbele transactiekosten. Ook is er een kans dat de transactiekosten misschien in de komende jaren bij partij 1 ook lager worden of zelfs 0% (of hoger), dan heb je ze voor niets nu betaald.

Dit is een beetje het lastige stuk dat je zelf weinig invloed hebt op de tarieven die gelden in de toekomst.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 21:47
Ik vind persoonlijke de tarieven vergelijken ook heel erg moeilijk. Ik beleg momenteel zelf bij 'Beheerd Beleggen Basis' van de Rabobank omdat we daar destijds een jaar geen kosten zouden betalen. Ondertussen lopen de kosten op en is het minder een 'spelletje' en begint het wat serieuzer te worden.

Hoewel ik ook een degiro account hebt met wat 'speelgeld' is het mij wel duidelijk dat ik daar verder niets meer mee wil doen. Op basis van indexfondsvergelijken en zelf rondkijken komen er twee 'logische' opties uit.

Of Rabo zelf beleggen (want huisbank), of Meesman (want 'makkelijk'). Overige opties zijn of complexer, of meer werk. Overige opties lijken of niet veel te schelen in kosten, of heb ik persoonlijk niets mee als partij (Saxo bijvoorbeeld).

Maar dan komen we uit op kosten, Rabo vs Meesman, eigenlijk zoals hierboven als @Mr.C4 met ABN. Als ik vervolgens zelf wat 'simulaties' los laat in excel dan kom ik qua kosten boven de 100k praktisch gelijk uit, dus ik zie nog niet helemaal in waarom 'meesman' als heel duur gezien wordt.

Mis ik ergens een stap?

Als ik het goed begrijp zijn de kosten bij de rabobank het volgende:

Rabobank Zelf Beleggen + NT Meesman Wereld
Fonskosten0,181% 0,40%
Transactiekosten0,10%0,25%
Servicekosten0,24%0%

Dus bij een Portfolio van x euro, met een inleg van 1000 euro per maand zijn de kosten:

Portfolio SizeRabobank zelf BeleggenMeesmanRabobank Beheerd Beleggen basis
20.00020.000*0,00181 = 36 euro
20.000*0,0024 = 48 euro

Transactie
1000*0,001*12 = 12 euro

Totaal: 96 euro pj
20000*0,004 = 80 euro

Transactie
1000*0,0025*12 = 30 euro

Totaal: 110 euro
Totaal: 158 euro pj
100.00020.000*0,00181 = 181 euro
20.000*0,0024 = 240 euro

Transactie
1000*0,001*12 = 12 euro

Totaal: 433 euro pj
20000*0,004 = 400 euro

Transactie
1000*0,0025*12 = 30 euro

Totaal: 430 euro pj
Totaal: 790 euro pj

*Voor het gemak ga ik er vanuit dat de waarde door het jaar niet omhoog gaat, maar ik snap dat als je inlegt je portfolio wel omhoog gaat ;-)

Ga ik hier ergens mee de mist in?

---

Wat ik vervolgens ook nog mis is hoe makkelijk is 'zelf beleggen'. Momenteel gaat er automatisch x bedrag van mijn rekening af en wordt er automatisch zoveel mogelijk gekocht zonder dat ik er naar omkijk.

Bij Rabo zelf beleggen moet ik dan zelf elke maand ook een order in gaan schieten in een bepaalde verhouding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 19:17
Kan je niet gewoon ff snel je gewenste bedragen invullen bij https://www.indexfondsenvergelijken.nl ?

Dan heb je binnen paar seconden antwoord op je vraag wat de kosten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:32

Thompson

Beeromaniac

Heb je de default 70% marktkapitalisatie al eens naar beneden gezet bij de vergelijking?
Dan komt namelijk Fitvermogen er nog bij als optie. Niet complexer/meer werk dan huisbank/meesman, wel meer opbrengst.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55
@Tales De servicekosten voor Rabo Zelf Beleggen zijn niet 0,24% (dat is voor Rabo Beheerd Beleggen) maar 0,06% tot €100k en over het meerdere 0,03% met een maximum van €100 per kwartaal.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
RichieB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:40:
@Tales De servicekosten voor Rabo Zelf Beleggen zijn niet 0,24% (dat is voor Rabo Beheerd Beleggen) maar 0,06% tot €100k en over het meerdere 0,03% met een maximum van €100 per kwartaal.
Wat jij benoemd is allemaal per kwartaal. En 0,06% per kwartaal is dus 0,24% per jaar. Waarbij ik aanneem dat de kosten van Meesman ook per jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
RobertMe schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Wat jij benoemd is allemaal per kwartaal. En 0,06% per kwartaal is dus 0,24% per jaar. Waarbij ik aanneem dat de kosten van Meesman ook per jaar zijn.
Dit inderdaad.

Ik had indexfondsvergelijken.nl als basis gepakt inderdaad, maar ik kon de cijfers niet helemaal gelijk krijgen met wat ik zelf uitreken. Waarbij ik er vanuit ga dat ik iets verkeerd doe en niet indexfondsvergelijken.nl

Duidelijk is wel dat beheerd beleggen basis van Rabobank enorm veel duurder is.

FitVermogen zal ik ook nog even bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tales schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:07:
Duidelijk is wel dat beheerd beleggen basis van Rabobank enorm veel duurder is.
Ongelofelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:59
Tales schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:35:

Wat ik vervolgens ook nog mis is hoe makkelijk is 'zelf beleggen'. Momenteel gaat er automatisch x bedrag van mijn rekening af en wordt er automatisch zoveel mogelijk gekocht zonder dat ik er naar omkijk.

Bij Rabo zelf beleggen moet ik dan zelf elke maand ook een order in gaan schieten in een bepaalde verhouding?
Je kan bij zelf beleggen ook gewoon 1 (of meerdere als je meer fondsen/indexen wilt aankomen) orders inschieten die je iedere maand laat herhalen, als je die initieel in de juiste verhouden aanmaakt heb je daar (los van af en toe herbalanceren, uitgekeerde dividend opnieuw beleggen) geen omkijken naar.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Puc van S. schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Je kan bij zelf beleggen ook gewoon 1 (of meerdere als je meer fondsen/indexen wilt aankomen) orders inschieten die je iedere maand laat herhalen, als je die initieel in de juiste verhouden aanmaakt heb je daar (los van af en toe herbalanceren, uitgekeerde dividend opnieuw beleggen) geen omkijken naar.
Maar moet ik een vaste fractie aangeven of kan ik aangeven ik wil dat je 700 euro NT wereld koopt op herhaling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-05 14:45
Tales schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Maar moet ik een vaste fractie aangeven of kan ik aangeven ik wil dat je 700 euro NT wereld koopt op herhaling?
Dat laatste. Ik heb drie orders lopen in de verschillende NT fondsen bij de Rabo in verhouding 80/10/10.
Dus zeg even in euro's voor het voorbeeld: 800, 100 en 100 wordt er belegd en afgeschreven, elke maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:32

Thompson

Beeromaniac

Dat is overigens bij Fitvermogen hetzelfde, ik koop daar de bekende 2 fondsen in; 88/12 verhouding qua geld.
Dus bijv 88 euro en 12 euro en ik heb een automatische overboeking van mijn bank van 100 euro net voor die aankoop plaats vindt. 0 omkijken naar, beter gezegd nog; Ik probeer er de laatste tijd ook zo min mogelijk naar te kijken. De bedoeling van dit geld is om over 20~30 jaar (ik ben nu 33) eerder te kunnen stoppen/minderen met werken.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55
RobertMe schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Ja, inderdaad. Had ik even gemist. Feit is dat de servicekosten bij Rabo Zelf Beleggen vanaf €167k niet meer stijgen: die zijn dan vast €400 per jaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:34
RichieB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Ja, inderdaad. Had ik even gemist. Feit is dat de servicekosten bij Rabo Zelf Beleggen vanaf €167k niet meer stijgen: die zijn dan vast €400 per jaar.
Rabo hanteert overigens naast die max van 400eu servicekosten wél wat kleine transactiekosten en dividend uitkeerkosten wat de boel weer wat dichter bij elkaar trekt. Bij ING bestaan er enkel servicekosten, die bij een vermogen van bijvoorbeeld 2.500.000 EUR jaarlijks 480 EUR zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door r0bb op 16-03-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Crasheeee schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:50:
Kan je niet gewoon ff snel je gewenste bedragen invullen bij https://www.indexfondsenvergelijken.nl ?

Dan heb je binnen paar seconden antwoord op je vraag wat de kosten zijn.
Op die site kun je alleen de resultaten/ kosten voor vermogensopbouw vergelijken, niet of het na het opbouwen van een bepaald vermogen het loont om over te stappen naar een andere aanbieder ivm kosten. Ik volg de discussie dus met interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hbeez schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Op die site kun je alleen de resultaten/ kosten voor vermogensopbouw vergelijken, niet of het na het opbouwen van een bepaald vermogen het loont om over te stappen naar een andere aanbieder ivm kosten. Ik volg de discussie dus met interesse.
hoezo niet? je kunt toch ook je vermogen tegen die tijd (laten we zeggen 8 ton) invullen als startkapitaal en dan kijken waar dat het goedkoopst is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:07:
[...]

hoezo niet? je kunt toch ook je vermogen tegen die tijd (laten we zeggen 8 ton) invullen als startkapitaal en dan kijken waar dat het goedkoopst is?
Alleen als inleg, waarbij je dus transactiekosten maakt die in de werkelijke situatie al hebt gemaakt. Die zijn ook niet-lineair, bij Meesman betaal je >500k geen transactiekosten. Dan kun je die er wel vanaf halen, maar dan zou je dat voor alle partijen moeten doen die je wilt vergelijken, waardoor het dus meer werk is dan 'een paar sec werk', zoals werd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hbeez schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Alleen als inleg, waarbij je dus transactiekosten maakt die in de werkelijke situatie al hebt gemaakt. Die zijn ook niet-lineair, bij Meesman betaal je >500k geen transactiekosten. Dan kun je die er wel vanaf halen, maar dan zou je dat voor alle partijen moeten doen die je wilt vergelijken, waardoor het dus meer werk is dan 'een paar sec werk', zoals werd gesteld.
Ok Ok, dat is waar. Maar met een beetje fine tunen door zelf die transactiekosten er weer even bij op te tellen zou je een heel eind moeten komen.

Ik denk sowieso dat het niet te voorspellen is of een overstap over 20 jaar loont. Alles is dan anders, zeker de tarieven, maar ook de brokers zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 16-03-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p00hbeaR!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Hoi allen,

Ik ben van plan ETFs te gaan kopen, voor een vast bedrag per maand met als doel sparen op de lange termijn.

Het leek me verstandig om twee fondsen te kiezen (spreiding) en daar per fonds 250 euro per maand in te investeren. Deze heb ik op het oog:
-IE0008471009 - iShares Core Euro Stoxx 50 UCITS ETF
-IE00BFPM9N11 Vanguard Global Stock Index Fund Institutional Plus EUR Acc
Want: geen dividendlekkage (want Ierland), fysieke replicatie, redelijk lage TER

Dit via de Rabo (kwam uit als redelijk goedkoop, gemak)

Is dit een beetje logische keuze of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:55

G83

Nee... Dat is geen logische keuze.

Etf's vanuit Ierland heb je juist per definitie wel dividendlek.
Rabo is duur voor etf's (of was dat in het verleden in ieder geval)

Euro stoxx 50 geeft weinig spreiding en je werkt daarmee heel sterk af van wereld verdeling. Kan en mag, maar wees je daar wel bewust van...

De link hieronder is nuttig om te kijken voor goedkope portefeuille-opties van wereldwijde gespreide fondsen. Met de juiste combinatie van aanbieder en product kan je veel kosten besparen.
Als je een voorkeur hebt voor Rabobank kan je dus het gunstigste investeren in de NT beleggingsfondsen (Nederlandse domicilie en daardoor geen dividendlek). Of kies een andere aanbieder+product.

Rabo is echt niet gunstig voor etf's

[ Voor 40% gewijzigd door G83 op 17-03-2023 15:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

p00hbeaR! schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:57:
Hoi allen,

Ik ben van plan ETFs te gaan kopen, voor een vast bedrag per maand met als doel sparen op de lange termijn.

Het leek me verstandig om twee fondsen te kiezen (spreiding) en daar per fonds 250 euro per maand in te investeren. Deze heb ik op het oog:
-IE0008471009 - iShares Core Euro Stoxx 50 UCITS ETF
-IE00BFPM9N11 Vanguard Global Stock Index Fund Institutional Plus EUR Acc
Want: geen dividendlekkage (want Ierland), fysieke replicatie, redelijk lage TER

Dit via de Rabo (kwam uit als redelijk goedkoop, gemak)

Is dit een beetje logische keuze of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou zeggen, begin hier maar weer: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Er is een reden dat die van jou niet in de lijst voorkomen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Thompson schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Heb je de default 70% marktkapitalisatie al eens naar beneden gezet bij de vergelijking?
Dan komt namelijk Fitvermogen er nog bij als optie. Niet complexer/meer werk dan huisbank/meesman, wel meer opbrengst.
Er is natuurlijk een reden dat de marktkapitalisatie standaard op 70% staat. Hoe lager je marktkapitalisatie, hoe dichter je bij slechts een selectie van bedrijven komt, ipv een gemiddelde.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Jeroenneman schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Er is natuurlijk een reden dat de marktkapitalisatie standaard op 70% staat. Hoe lager je marktkapitalisatie, hoe dichter je bij slechts een selectie van bedrijven komt, ipv een gemiddelde.
Oh ja? Volgens mij staat hij gewoon op 70, zonder verdere achterliggende gedachte, dat is niet een of ander magisch getal, of ik moet iets gemist hebben...

In de regel wil je graag diversificatie hebben in sectoren, die dan weer verspreid over de wereld actief zijn, zover redelijkerwijs mogelijk.
De route via Fitvermogen voldoet aan al deze eisen, ondanks de 55%~ marktkapitalisatie, sterker nog, enkel de afgeleide versie van MSCI World zou voldoende zijn.
Een ene Shell of McDonald's is bijvoorbeeld ook wereldwijd actief, daarmee heb je dan ook al exposure buiten het westen.
De welbekende Warren Buffet doet hier dan nog een schepje bovenop en meent dat je ook enkel in de S&P500 index zou kunnen beleggen.

Uiteraard kun je van mening verschillen en alsnog voor een combinatie gaan met richting de 100% marktkapitalisatie.
Maar met de opties die we hebben hier in Nederland, gaan de kosten dan wel aanzienlijk omhoog.
Zelfs via Fitvermogen is het EM fonds bijna het dubbele in kosten van het World fonds.
Iets om overna te denken, want die ( in geval van Fitvermogen 0,13% per jaar ) moet je ook eerst maar weer terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Oh ja? Volgens mij staat hij gewoon op 70, zonder verdere achterliggende gedachte, dat is niet een of ander magisch getal, of ik moet iets gemist hebben...
dat klopt, maar er is wel een reden dat hij op 70 staat en niet op 2 procent ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-05 15:38

cka

Ik heb vorig jaar mijn Meesman portefeuille over gezet naar ABN. Ook van de overstapservice gebruik willen maken, maar dit was niet mogelijk omdat Meesman de NT fondsen verpakt als hun eigen label. Uiteindelijk maar gewoon verkocht bij Meesman en met de opbrengst aangekocht bij ABN. De eenmalige transactiekosten heb ik toch zo terugverdiend door de lagere kosten van ABN (dit is geen uitnodiging tot een pro-Meesman of pro-ABN discussie! ;) ).
Mr.C4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:23:
[...]

service fee0%0,20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
cka schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:12:
Ik heb vorig jaar mijn Meesman portefeuille over gezet naar ABN. Ook van de overstapservice gebruik willen maken, maar dit was niet mogelijk omdat Meesman de NT fondsen verpakt als hun eigen label. Uiteindelijk maar gewoon verkocht bij Meesman en met de opbrengst aangekocht bij ABN. De eenmalige transactiekosten heb ik toch zo terugverdiend door de lagere kosten van ABN (dit is geen uitnodiging tot een pro-Meesman of pro-ABN discussie! ;) ).

[...]
Toen was het nog 0,5% aan lopende kosten neem ik aan, voor het wereldwijd totaalfonds.
Beetje andere situatie, want het gaat nu wel wat langer duren om die transactiekosten terug te verdienen en daarnaast heb je nog die op/afslag.
Aan de andere kant ga je sowieso die 0,25% kwijt zijn naar verwachting en zal dat na verloop van tijd, doordat je beleggingen naar verwachting meer waard worden, dan ook een groter bedrag zijn.
Dus zo gezien beter nu dan later, maar ik blijf het een lastige vinden en kan mij ook best vinden in een tussenweg door het huidige te laten staan bij Meesman en dan een nieuw potje te beginnen bij ABN.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 17-03-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-05 15:38

cka

JohanNL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:32:
[...]

Toen was het nog 0,5% aan lopende kosten neem ik aan, voor het wereldwijd totaalfonds.
Beetje andere situatie, want het gaat nu wel wat langer duren om die transactiekosten terug te verdienen en daarnaast heb je nog die op/afslag.
Aan de andere kant ga je sowieso die 0,25% kwijt zijn naar verwachting en zal dat na verloop van tijd, doordat je beleggingen naar verwachting meer waard worden, dan ook een groter bedrag zijn.
Dus zo gezien beter nu dan later, maar ik blijf het een lastige vinden en kan mij ook best vinden in een tussenweg door het huidige te laten staan bij Meesman en dan een nieuw potje te beginnen bij ABN.
De exacte percentages kan ik me niet meer herinneren, maar het was inderdaad een afweging tussen eenmalige verkoop/aankoopkosten van de hele portefeuille tegenover periodiek terugkerende hogere kosten. Ook voor het gemak gekozen van alles bij 1 partij, waar ik toch al bankier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:20
Ik beleg in NT fondsen via ING. Wat gebeurt er met mijn geld als ING om zou vallen? Alles weg? Of staat het dan nog bij NT?
En wat als NT om zou vallen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Blackouts schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:25:
Ik beleg in NT fondsen via ING. Wat gebeurt er met mijn geld als ING om zou vallen? Alles weg? Of staat het dan nog bij NT?
En wat als NT om zou vallen?
Aandelen moeten verplicht bewaard worden in een aparte BV die gescheiden is van de broker. Op het moment dat de broker (ING in jouw voorbeeld) omvalt moet die bewaar BV dus kunnen doordraaien. Daarnaast staan de aandelen op jou naam. Dus zou je het bv via een curator terug moeten kunnen krijgen (immers zijn de aandelen van jou, en niet van de broker of bewaar BV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:08
Ik probeer voor mijn vriendin automatische kooporders in te stellen bij de Rabobank (haar huisbank). Ze wil beginnen met €100 / maand bij NT World + NT EM. Ik probeer dus een kooporder van €10 NT EM aan te maken, maar loop er tegenaan dat de Rabobank een minimum bedrag van €50 hanteert. Hierdoor zou je dus minimaal met €500 per maand moeten beleggen?
Ik zit zelf bij ING en daar zijn dit soort kleinere bedragen geen enkel probleem. Hoe doen anderen die bij de Rabo zitten dit?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:38
Alleen World kopen en het kleine beetje gemiste diversificatie voor lief nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Is inderdaad een non-issue. Zeker met die bedragen, maar eigenlijk ook bij hoge bedragen. Alleen world is prima.
Pagina: 1 ... 12 ... 97 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.