Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ArmyOfQueens schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Toch niet goed genoeg gekeken dus :P

Ik zie die order nu als Vervallen staan inderdaad, alleen zie geen reden waarom?
Heeft ie nog de knop ‘details’?
Als ik daarop klik zie ik of deze een einddatum heeft.
(Heb in mijn lijst geen vervallen order om te testen)

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-03-2023 09:06]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:39
ArmyOfQueens schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Toch niet goed genoeg gekeken dus :P

Ik zie die order nu als Vervallen staan inderdaad, alleen zie geen reden waarom?
Ja veel meer kom je niet te weten, of ik kijk niet goed. Maar bij periodiek kun je dus in elk geval zien of de order nog loopt (of dat je een einddatum had ingesteld en dan zie je daar niks).

@YakuzA goede tip, dacht daar staat niks meer. Bij periodieke order zie je inderdaad de extra details die je noemt. Ik heb wel een vervallen order, maar daarbij zie je niks extra’s. Alleen aantal en bedrag. Je kunt dan nog op productdetails klikken maar dan kom je op de normale pagina van dat aandeel terecht.

[Voor 26% gewijzigd door marcelcee op 05-03-2023 09:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:31
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Ik doe het persoonlijk via ING en met mijn partner via Rabo. Enige verschil (naast een interface van de Rabo die me niet aanstaat) is dat je bij Rabo eerst geld moet overmaken naar je beleggingsrekening en dan een order kunt doen (dus 2 opdrachten die ik heb ingesteld maandelijks) en bij de ING wordt het geld automatisch van je betaalrekening gehaald.
De tegenrekening bij mij is mijn Rabo spaarrekening. Apart die verschillen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik vroeg eerder:
goodfella schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:32:
Mijn situatie en wensen:
- ultra passief beleggen en het liefst m.b.v. automatische inleg
- geen tijd en energie willen verspillen in het uitzoeken welke ETFs/fondsen etc.
- beleggingshorizon van 20-30 jaar.
- leeftijd 42 (welke beleggingsmix in de nabije toekomst)
- onderdeel van mijn FIRE plan (details laat ik achterwege om on-topic te blijven).

Producten voor ogen en de twijfel
- Meesman, ietwat hogere kosten; ingezien op indexfondsenvergelijken.nl
- of een grootbank (ABN AMRO) en dan zelf maandelijks inkopen

Vragen
1. M.b.t. garantie en veiligheid geld. Meesman bestaat sinds 2006 of 2008. In het geval dat Meesman failliet gaat/is, ben ik dan ook alles kwijt? Ben ik dan toch niet beter af bij een grootbank zoals ABN.

2. Ik heb op het moment een goede noodbuffer en durf derhalve een 100% aandelen te zitten. Maar wanneer de mix te veranderen?
Kennelijk kan automatisch inleggen wel bij een grootbank
Pistachenootje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:32:
[...]

Dacht dat je bij ABN ook automatisch kan aankopen?

Qua veiligheid (bij een faillissement ed) zou ik persoonlijk liever bij een grootbank zitten.
En kennelijk ook een grote wereldindex kan nabootsen of nagenoeg wat Meesman doet...
Vipertje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:49:
[...]

Bij de ABN kan je inderdaad automatisch aankopen. Doe ik zelf ook namelijk met de 3 welbekende NT ETF's
Uiteindelijk wordt het ABN AMRO met Zelf Beleggen Basis, omdat...
  • Het op lange termijn 15K scheelt t.o.v. Meesman
  • Meer vertrouwen in een staats/grootbank ABN AMRO
  • Periodiek automatisch inleggen ook kan, was daar niet van bewust.
  • NT World, NT EM, NT SC met de verhouding 79,6%, 10,7% en 9,7% (MSCI)
  • Huisbank
Dus als ik maandelijks 1000 euro beleg en de bovenstaande wereldindex wil volgen.
Dan maak ik 3 periodieke orders aan voor de volgende fondsen:
  1. NT World voor 796 euro
  2. NT EM voor 107 euro
  3. NT SC voor 97 euro
Om de wereldindex te blijven volgen, herbalanceer ik dit jaarlijks, ergens in december.

Klopt het dat ik dan eigenlijk klaar ben met deze beredenering en handeling waarmee ik 15K bespaar t.o.v. Meesman?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:53
Ik heb de math niet gedaan, maar ga nog steeds lui voor 80/10/10 in die NT verhouding. Vraag me af wat voor rendement ik daar mee misloop, maar verwacht weinig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
Vipertje schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:47:
Ik heb de math niet gedaan, maar ga nog steeds lui voor 80/10/10 in die NT verhouding. Vraag me af wat voor rendement ik daar mee misloop, maar verwacht weinig.
De spreiding is dan niet gelijk aan hoe de markt het onderverdeeld heeft.
Maar met rendement mislopen heeft het weinig te maken, dat zit veel genuanceerder.
Alleen het risico zou in theorie lager kunnen zijn, echter zou je met een 100/0/0 verdeling ook al zitten in zo ontzettend veel bedrijven en sectoren, die wereldwijd actief zijn.
Het is dat het gewoon een optie is die in de meeste gevallen de kosten niet verhoogd, dus waarom ook niet.
Gaat mij dan wel weer net wat te ver, maar volgens de welbekende Warren Buffet zou je ook enkel Amerikaanse aandelen kunnen aanhouden en genoeg spreiding hebben.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:12:
[...]

De spreiding is dan niet gelijk aan hoe de markt het onderverdeeld heeft.
Maar met rendement mislopen heeft het weinig te maken, dat zit veel genuanceerder.
Alleen het risico zou in theorie lager kunnen zijn, echter zou je met een 100/0/0 verdeling ook al zitten in zo ontzettend veel bedrijven en sectoren, die wereldwijd actief zijn.
Het is dat het gewoon een optie is die in de meeste gevallen de kosten niet verhoogd, dus waarom ook niet.
Gaat mij dan wel weer net wat te ver, maar volgens de welbekende Warren Buffet zou je ook enkel Amerikaanse aandelen kunnen aanhouden en genoeg spreiding hebben.
Uiteindelijk gaat het meer om waar bedrijven hun omzet halen en hoe gespreid dat is. Met puur S&P 500 companies geloof ik op zich wel dat je genoeg spreiding krijgt qua wereldwijde omzet en diverse sectoren. Met bijkomend financieel voorddeel dat amerikaanse bedrijven aggressiever worden geleid met meer focus op winstmaximalisatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 19:52
goodfella schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:28:
Klopt het dat ik dan eigenlijk klaar ben met deze beredenering en handeling waarmee ik 15K bespaar t.o.v. Meesman?
Op dit moment waarschijnlijk wel. Maar je hebt het over een beleggingshorizon van 20-30 jaar, dus in de tussentijd kan er natuurlijk best wat veranderen qua kosten van ABN AMRO of Meesman.

Als je het niet erg vind om zelf de juiste verhoudingen in de gaten te houden en je hebt een beter gevoel bij ABN AMRO, dan heb je je antwoord al denk ik :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-03 17:31
Uiteindelijk wordt het ABN AMRO met Zelf Beleggen Basis, omdat...
  • Het op lange termijn 15K scheelt t.o.v. Meesman
  • Meer vertrouwen in een staats/grootbank ABN AMRO
  • Periodiek automatisch inleggen ook kan, was daar niet van bewust.
  • NT World, NT EM, NT SC met de verhouding 79,6%, 10,7% en 9,7% (MSCI)
  • Huisbank
Dus als ik maandelijks 1000 euro beleg en de bovenstaande wereldindex wil volgen.
Dan maak ik 3 periodieke orders aan voor de volgende fondsen:
  1. NT World voor 796 euro
  2. NT EM voor 107 euro
  3. NT SC voor 97 euro
Om de wereldindex te blijven volgen, herbalanceer ik dit jaarlijks, ergens in december.

In grote lijnen klopt dat volgens mij wel. Voor mij de reden om hetzelfde te doen.

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:27
filthymushroom schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:18:
[...]

In grote lijnen klopt dat volgens mij wel. Voor mij de reden om hetzelfde te doen.
Is Meesman zoveel duurder?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:52

de Peer

under peer review

Extrix schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:30:
[...]

Is Meesman zoveel duurder?
nee, een klein beetje. maar dat loopt wel op over 20-30 jaar.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Meer vertrouwen in een staats/grootbank ABN AMRO
Nu is het al weer even geleden, maar dezelfde "Fortis/ABN AMRO Nederland" had in 2008 wel problemen om kaptiaal op te halen en werd door de overheid overgenomen. Natuurlijk zal de overheid veel doen om te voorkomen dat een grootbank om zal vallen omdat die ook veel basis bankservices aanbied aan de bevolking (itt een pure broker / beleggingsfirma). En ook is het huidige ABN AMRO niet de samenstelling ten tijde van Fortis - maar het is natuurlijk geen garantie op nooit problemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Zolang je niet meer dan 100k in cash hebt bij je bank maak het echt niet uit en zoals al meermaals aangegeven zijn effecten beschermd door het gebruik van bewaarbedrijven die buiten de boedel blijven. Zou alleen wat voorzichtiger zijn met De Giro (ivm vreemde voorwaarden over uitlenen effecten), maar met banken of een Meesman hoef je je echt geen zorgen te maken.

Wat betreft kosten zou ik Meesman ook laten voor wat het is. Wat zij doen kan je zelf ook. Passieve aanbieders voegen vrijwel geen waarde toe, enkel kosten. Alleen voor mensen die echt geen flauw benul hebben is het aan te raden, omdat het nog altijd beter is dan actief laten beleggen :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15
Bigf00t schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:52:
[...]

Op dit moment waarschijnlijk wel. Maar je hebt het over een beleggingshorizon van 20-30 jaar, dus in de tussentijd kan er natuurlijk best wat veranderen qua kosten van ABN AMRO of Meesman.

Als je het niet erg vind om zelf de juiste verhoudingen in de gaten te houden en je hebt een beter gevoel bij ABN AMRO, dan heb je je antwoord al denk ik :)
Ik zou me over de verhoudingen niet al teveel zorgen maken. Het idee erachter is om de markt te volgen. Deze cijfers zijn dus continu in beweging waarbij het werkelijke effect onderling op elkaar verwaarloosbaar is. Voorbeeld: 80/10/10 of 78/12/10, 81/10/9 of 79/11/10 maakt echt geen verschil uit.

Zolang het verschil tussen de verhoudingen onder de 5% blijven zou ik er helemaal niets aan doen. Zelf heb ik mijn verhoudingen al 3 jaar niet meer aangepast en vooralsnog zijn de verhoudingen onderling op een aantal tienden na prima. Dus wees terughoudend en laat het geld al het werk doen :)

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

Acties:
  • +9Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Johan Bogle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:18:
Wat betreft kosten zou ik Meesman ook laten voor wat het is. Wat zij doen kan je zelf ook. Passieve aanbieders voegen vrijwel geen waarde toe, enkel kosten. Alleen voor mensen die echt geen flauw benul hebben is het aan te raden, omdat het nog altijd beter is dan actief laten beleggen :)
Het verschil in kosten is de huidige situatie, het is geen gegeven dat dat (kleine) verschil in het voordeel van grootbanken zo blijft op de lange termijn.

Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat dat Meesman alleen goed is voor mensen die echt geen flauw benul hebben. De mens is niet volledig rationeel en de gemiddelde saaie belegger ook niet.
De afwezigheid van informatie, alternatieve opties en dagelijkse zichtbaarheid in Meesman is heerlijk.

Bij grootbank of alternatieve broker is de verleiding om toch iets extra te proberen of wat te finetunen veel groter. Een dat is waarschijnlijk niet in je voordeel

• zomertje
  • Laatst online: 06:18

zomertje

Barisax knorretje

Ik wil graag een pensioen potje gaan opbouwen met maandelijks inleggen in een paar etf's
Hebben jullie een advies hoe het beste te bepalen via welke bank/organisatie dit het beste te doen is?

De Giro heb ik al minder vertrouwen in door de uitleen perikelen in het verleden, van Meesman heb ik weinig kennis. Ik heb al een ING rekening ivm het mentorschap voor mijn moeder, maar of dat een goede partij is, geen idee.

Een tip voor een goede vergelijkingssite is ook welkom.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

zomertje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:46:
Ik wil graag een pensioen potje gaan opbouwen met maandelijks inleggen in een paar etf's
Hebben jullie een advies hoe het beste te bepalen via welke bank/organisatie dit het beste te doen is?

De Giro heb ik al minder vertrouwen in door de uitleen perikelen in het verleden, van Meesman heb ik weinig kennis. Ik heb al een ING rekening ivm het mentorschap voor mijn moeder, maar of dat een goede partij is, geen idee.

Ik denk eigenlijk dat alles in de startpost wel gezegd is, inclusief vergelijkingsite.

Typ ook eens het woord pensioen in, in de zoekbalk voor dit topic. Dan moet je toch een heel eind komen denk ik.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-03-2023 09:49]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

zomertje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:46:

Indien je niet gebruik wilt maken van de fiscale regels omtrent pensioenopbouw kan je hier mee goed uit de voeten: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• zomertje
  • Laatst online: 06:18

zomertje

Barisax knorretje

de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Ik denk eigenlijk dat alles in de startpost wel gezegd is, inclusief vergelijkingsite.

Typ ook eens het woord pensioen in, in de zoekbalk voor dit topic. Dan moet je toch een heel eind komen denk ik.
oeps, ik kan niet goed lezen....

ik mag geen belastingvrij potje meer bouwen, mijn pensioengat is van vroeger (zo is mij verteld).

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
G83 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Het verschil in kosten is de huidige situatie, het is geen gegeven dat dat (kleine) verschil in het voordeel van grootbanken zo blijft op de lange termijn.

Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat dat Meesman alleen goed is voor mensen die echt geen flauw benul hebben. De mens is niet volledig rationeel en de gemiddelde saaie belegger ook niet.
De afwezigheid van informatie, alternatieve opties en dagelijkse zichtbaarheid in Meesman is heerlijk.

Bij grootbank of alternatieve broker is de verleiding om toch iets extra te proberen of wat te finetunen veel groter. Een dat is waarschijnlijk niet in je voordeel
Dus precies zoals @Johan Bogle al zegt, Meesman voegt niets extra's toe, maar kost wel aanzienlijk meer.
Procentueel weinig, maar relatief wel een groot verschil en bijna 3(!) keer hoger dan de NN / GS route met alleen world erin via Fitvermogen.
Vergeet daarnaast ook niet die aan en verkoopkosten bij Meesman.

Ik vind de redenatie om te gaan beleggen bij Meesman altijd erg vreemd, maargoed, deze discussie loopt hier al jaren en het is altijd weer hetzelfde :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Miki schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Ik zou me over de verhoudingen niet al teveel zorgen maken. Het idee erachter is om de markt te volgen. Deze zijn cijfers zijn dus continu in beweging waarbij het werkelijke effect onderling op elkaar verwaarloosbaar is. Voorbeeld: 80/10/10 of 78/12/10, 81/10/9 of 79/11/10 maakt echt geen verschil uit.

Zolang het verschil tussen de verhoudingen onder de 5% blijven zou ik er helemaal niets aan doen. Zelf heb ik mijn verhoudingen al 3 jaar niet meer aangepast en vooralsnog zijn de verhoudingen onderling op een aantal tienden na prima. Dus wees terughoudend en laat het geld al het werk doen :)
Uiteindelijk moet het wel een beetje passief blijven :P
80/10/10 en verder vergeten is een best goed motto.

PSN

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:59
JohanNL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Dus precies zoals @Johan Bogle al zegt, Meesman voegt niets extra's toe, maar kost wel aanzienlijk meer.
Procentueel weinig, maar relatief wel een groot verschil en bijna 3(!) keer hoger dan de NN / GS route met alleen world erin via Fitvermogen.

Ik vind de redenatie om te gaan beleggen bij Meesman altijd erg vreemd, maargoed, deze discussie loopt hier al jaren en het is altijd weer hetzelfde :)
GS?

Hoe kom je op bijna 3x hogere kosten? Als ik 30 jaar 300 euro per maand op indexfondsenvergelijken kijk dan scheelt mijn grootbank vs Meesman ~11% in totale kosten over de looptijd.

Ik zit zelf bij beiden trouwens. Meesman voor standaard maandelijkse inleg. Grootbank voor alle extra inleg, ook in andere fondsen dan NT.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Goldman-Sachs, de huidige eigenaar van FitVermogen (NN Investment Partners).

[Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-03-2023 12:28]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:28:
[...]

Goldman-Sachs, de huidige eigenaar van FitVermogen (NN Investment Partners).
persoonlijk voor mij reden om hier ver vandaan te blijven... heb het niet zo op bedrijven die miljarden fraude plegen :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Als je wilt pensioenbeleggen in box 1 is meesman nog niet zo slecht.

• G83
  • Nu online
Leipo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:27:
[...]

persoonlijk voor mij reden om hier ver vandaan te blijven... heb het niet zo op bedrijven die miljarden fraude plegen :P
Helaas mee eens. Ik heb het lang voor me uitgeschoven, maar ga ook mijn fitvermogen account opheffen.
Bij de meeste financiële dienstverleners heb ik geen warme gevoelens, maar bij Goldman Sachs gaan de koude rillingen over mijn rug...

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19
Afas schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Als je wilt pensioenbeleggen in box 1 is meesman nog niet zo slecht.
Dank voor de tip. Is misschien wel wat voor mijn vrouw. Is er voor dat doeleinde pensioenbeleggers in box 1 ook een prijs-vergelijking site?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• goodfella
sham27 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:26:
[...]
Hoe kom je op bijna 3x hogere kosten? …
Als je het icm een behoorlijke inleg doet dan zie je het al duidelijk.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:55

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Crasheeee schreef op zondag 5 maart 2023 @ 06:33:
Zal er een tijdje tussen zitten voordat die foute herbelegging van het dividend gecorrigeerd wordt van NT World?
Bij mij is bij de ABN zojuist de foutieve NT world herbelegging weer op de betaalrekening verschenen / teruggestort (als ANN. STORTING BELEG. FONDS NT WO, lekker cryptisch).

De ABN app op android is behoorlijk beperkt, pas als je inlogt op de website kun je in de ordergeschiedenis vinden wat er gebeurt.

Geen enkel bericht hierover, dat vind ik erg slordig - want de bedragen die nu meerdere keren op en neer vliegen zijn ordegrootte een maandsalaris en zoveel geld hou ik meestal niet aan op mijn betaalrekening 8)7

edit
Zojuist via de chat om opheldering proberen te vragen, maar daar moet je toch echt de helpdesk voor gaan opbellen.

[Voor 7% gewijzigd door Scatman_II op 07-03-2023 15:28. Reden: toevoeging chat]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-03 16:12
Johan Bogle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:18:
Zolang je niet meer dan 100k in cash hebt bij je bank maak het echt niet uit en zoals al meermaals aangegeven zijn effecten beschermd door het gebruik van bewaarbedrijven die buiten de boedel blijven. Zou alleen wat voorzichtiger zijn met De Giro (ivm vreemde voorwaarden over uitlenen effecten), maar met banken of een Meesman hoef je je echt geen zorgen te maken.

In principe zijn de grootbanken toch ook een 'passieve aanbieder'?
Als je onder de 200k blijft is het verschil in kosten echt minimaal. Daarnaast is Meesman volledig gericht op passief indexbeleggen en is de service daar ook op afgestemd (berichten/bijhouden ontwikkelingen/inleg/klantenservice). Bij mij speelt ook nog wel de gunfactor mee ten opzichte van de grootbanken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
oscar82 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Dank voor de tip. Is misschien wel wat voor mijn vrouw. Is er voor dat doeleinde pensioenbeleggers in box 1 ook een prijs-vergelijking site?
Voor zover ik weet is die er niet, maar ik ben daar ook niet volledig zeker van.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JohanNL
Matedeor schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:11:
[...]

In principe zijn de grootbanken toch ook een 'passieve aanbieder'?
Als je onder de 200k blijft is het verschil in kosten echt minimaal. Daarnaast is Meesman volledig gericht op passief indexbeleggen en is de service daar ook op afgestemd (berichten/bijhouden ontwikkelingen/inleg/klantenservice). Bij mij speelt ook nog wel de gunfactor mee ten opzichte van de grootbanken.
Op deze manier kun je Meesman áltijd als beste keuze bestempelen, het begint zo wel een beetje een religie te worden.
Het verwachte maximale verschil in kosten t.o.v. Meesman is 0,33% op jaarbasis + 0,25% aan en verkoopkosten, dat is volgens jou niet veel?
Daarnaast zijn er nog wel constructies met opties die voor met name de grotere vermogens nog nét wat goedkoper zouden kunnen, maar oké, dan wordt het wellicht weer wat te ingewikkeld en is de kans groter dat er ' foute ' handelingen worden verricht.
Maar al die andere keuzes die er zijn, zoals NT via grootbanken, Fitvermogen en Centraal Beheer zijn zo eenvoudig in beheer en gebruik zoals je het zelf wilt maken en hebben.

Met al die keuzes die er zijn is het vreemd dat er hier constant een consensus ontstaan om te gaan beleggen bij Meesman, op mogelijk het pensioen gedeelte na.

• G83
  • Nu online
Hoe kom jij op die 0,33% verschil uit?

Ik ga er vanuit dat je met de drie NT fondsen vergelijkt. Dan is dat verschil veel kleiner. Vergeet je de servicekosten van de bank mee te nemen?

Als je komt met een vergelijking van echt grote bedragen dan moet je ook meenemen dat vanaf 500k meesman geen transactiekosten rekent en dat de fondskosten vanaf 1 miljoen verlaagd worden naar 0,25%.

[Voor 35% gewijzigd door G83 op 07-03-2023 20:56]

• JohanNL
G83 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:52:
Hoe kom jij op die 0,33% verschil uit?

Ik ga er vanuit dat je met de drie NT fondsen vergelijkt. Dan is dat verschil veel kleiner. Vergeet je de servicekosten van de bank mee te nemen?

Als je komt met een vergelijking van echt grote bedragen dan moet je ook meenemen dat vanaf 500k meesman geen transactiekosten rekent en dat de fondskosten vanaf 1 miljoen verlaagd worden naar 0,25%.
Via Fitvermogen zou het voor 0,17% kunnen in principe.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• G83
  • Nu online
Tja. Bij Meesman heb je op de VTI/VXUS combinatie na de hoogste marktkapitalisatie van alle opties en jij vergelijkt het met alleen het ontwikkelde landen deel van fitvermogen met 35% uitsluitingen.

Dat is een prima keuze om te maken, maar geen eerlijke vergelijking wat mij betreft. In mijn ogen wijkt die keuze te ver af van passief de index volgen.

En je moet er ook een lekker gevoel bij hebben dat je bij Goldman Sachs zit. Ik haal juist mijn geld dat bij fitvermogen staat weg omdat ik niet bij die partij wil zitten. (En ja, ik weet al een jaar ofzo dat GS het heeft overgenomen, maar ik onderneem nu pas actie)

Als je de informatie van indexfondsenvergelijken.nl vertrouwt: daar zijn de fondskosten voor Meesman op 0.428% gesteld en de kosten van fitvermogen alleen developed op 0,235%.

[Voor 12% gewijzigd door G83 op 07-03-2023 21:19]

• Matedeor
JohanNL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Op deze manier kun je Meesman áltijd als beste keuze bestempelen, het begint zo wel een beetje een religie te worden.
Het verwachte maximale verschil in kosten t.o.v. Meesman is 0,33% op jaarbasis + 0,25% aan en verkoopkosten, dat is volgens jou niet veel?
Daarnaast zijn er nog wel constructies met opties die voor met name de grotere vermogens nog nét wat goedkoper zouden kunnen, maar oké, dan wordt het wellicht weer wat te ingewikkeld en is de kans groter dat er ' foute ' handelingen worden verricht.
Maar al die andere keuzes die er zijn, zoals NT via grootbanken, Fitvermogen en Centraal Beheer zijn zo eenvoudig in beheer en gebruik zoals je het zelf wilt maken en hebben.

Met al die keuzes die er zijn is het vreemd dat er hier constant een consensus ontstaan om te gaan beleggen bij Meesman, op mogelijk het pensioen gedeelte na.
Is geen religie. Ik wilde alleen aangeven waarom ik wel voor Meesman heb gekozen. Andere zullen daarin een andere keuze maken. Op indexfondsenvergelijken.nl kan je inderdaad mooi op basis van je inleg de kosten van de verschillende partijen vergelijken. Al kan er natuurlijk in 10-20 jaar nog wel wat aan de kosten veranderen.

• goodfella
Voor de ABN AMRO beleggers onder ons.

Op 6 maart heb ik mijn periodieke orders (gebruikelijke NT fondsen) opgezet voor elke 7de van de maand. De status van deze orders staat op “lopend”. Hoe lang duurt zoiets voor dergelijke fondsen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 20:20
goodfella schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:50:

Op 6 maart heb ik mijn periodieke orders (gebruikelijke NT fondsen) opgezet voor elke 7de van de maand. De status van deze orders staat op “lopend”. Hoe lang duurt zoiets voor dergelijke fondsen?
Een dag of 5 meen ik. Heb het inmiddels ook via periodieke orders ingesteld, met aankoop order eind van de maand, dan is het ergens begin van de maand rond.

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:09
Ik beleg alleen in NT World en NT EM.
Zie Indexfondsenvergelijken.nl.
Qua resultaat scheelt het niet veel als je NT SC erbij zal nemen.

• Miki
goodfella schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:50:

Al gekeken of je order valt op een feestdag van het betreffende fonds?

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Vsnah schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:08:
Ik beleg alleen in NT World en NT EM.
Zie Indexfondsenvergelijken.nl.
Qua resultaat scheelt het niet veel als je NT SC erbij zal nemen.
Behaalde resultaten in het verleden waarop die verwachte resultaten zijn gebaseerd weerspiegelen niet het nut van diversificatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• goodfella
Miki schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Al gekeken of je order valt op een feestdag van het betreffende fonds?
Nog niet gedaan, maar wel geleerd dat het hier idd te vinden is. Volgens het tabel zou het niet op een feestdag vallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miki
goodfella schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Nog niet gedaan, maar wel geleerd dat het hier idd te vinden is. Volgens het tabel zou het niet op een feestdag vallen.
De feitelijke transactie duurt 2 dagen maar dat is sterk afhankelijk van hoe laat de orders zijn ingediend. Dit kun je terug vinden in documentatie. Daarnaast zie je dat de meeste banken pas op dag 3 het netjes in je dashboard hebben verwerkt. Je kunt aan de uiteindelijke koersprijs zien welke dag is er genomen. De koersgeschiedenis kun je bij IEX.nl bijvoorbeeld opzoeken.

Maar goed, los van dit alles. Niet teveel er mee bezig zijn. Het heet niet voor niets passief beleggen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
[...]

Als iemand die primair bij huisbank zit, en alleen bij Meesman nog wat heeft vanwege het verleden en pensioenbeleggen, vind ik juist dat er wel altijd heel veel kritiek op Meesman altijd moet zijn. Ze hebben gewoon voordelen en nadelen. Voordelen nog wat makkelijker dan bij je huisbank (granted niet heel veel, al helpt bijvoorbeeld voor nieuwe klanten een Rabo wel Meesman mee met hun extra beleggingsrekening die je nodig hebt en die gewoon maandelijks inleggen lastiger maakt), en ik denk dat voor een hoop mensen het gewoon een voordeel is dat je niet elke keer dat je je bank app opent, ook met je neus in je beleggingsresultaten wordt gedrukt. Maar ze zijn simpelweg duurder, dus aan het eind betaal je daarvoor, en als je dat niet als voordeel ziet, dan ben je uiteraard beter af bij een andere aanbieder. Maar we hoeven ook niet te doen alsof Meesman alleen maar duur en nutteloos is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Matedeor
Sissors schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Als iemand die primair bij huisbank zit, en alleen bij Meesman nog wat heeft vanwege het verleden en pensioenbeleggen, vind ik juist dat er wel altijd heel veel kritiek op Meesman altijd moet zijn. Ze hebben gewoon voordelen en nadelen. Voordelen nog wat makkelijker dan bij je huisbank (granted niet heel veel, al helpt bijvoorbeeld voor nieuwe klanten een Rabo wel Meesman mee met hun extra beleggingsrekening die je nodig hebt en die gewoon maandelijks inleggen lastiger maakt), en ik denk dat voor een hoop mensen het gewoon een voordeel is dat je niet elke keer dat je je bank app opent, ook met je neus in je beleggingsresultaten wordt gedrukt. Maar ze zijn simpelweg duurder, dus aan het eind betaal je daarvoor, en als je dat niet als voordeel ziet, dan ben je uiteraard beter af bij een andere aanbieder. Maar we hoeven ook niet te doen alsof Meesman alleen maar duur en nutteloos is.
Eens, mijn huisbank is alleen ASN (na aantal ‘schandalen’ bij ING), en daar heb je geen mogelijkheid om zelf in NT fondsen te beleggen😉. En zolang het om ‘kleine bedragen’ gaat vind ik de verschillen in kosten nog steeds klein in vergelijking met de grootbanken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
Radiodurans schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:27:
[...]

Behaalde resultaten in het verleden waarop die verwachte resultaten zijn gebaseerd weerspiegelen niet het nut van diversificatie.
Wat weerspiegelt het nut van diversificatie dan wel?

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Scatman_II schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Bij mij is bij de ABN zojuist de foutieve NT world herbelegging weer op de betaalrekening verschenen / teruggestort (als ANN. STORTING BELEG. FONDS NT WO, lekker cryptisch).

De ABN app op android is behoorlijk beperkt, pas als je inlogt op de website kun je in de ordergeschiedenis vinden wat er gebeurt.

Geen enkel bericht hierover, dat vind ik erg slordig - want de bedragen die nu meerdere keren op en neer vliegen zijn ordegrootte een maandsalaris en zoveel geld hou ik meestal niet aan op mijn betaalrekening 8)7

edit
Zojuist via de chat om opheldering proberen te vragen, maar daar moet je toch echt de helpdesk voor gaan opbellen.
Kansloos dit inderdaad en ik begrijp niet waar we die servicekosten elk kwartaal precies voor betalen. Zelfs nadat dit onder ABN's aandacht is gebracht wordt er gewoon niet over gecommuniceerd en is het afwachten wat ze nou allemaal aan het vogelen zijn. Zeer onprofessioneel dit.

• pastaliefhebber
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-03 15:59
wat betekent marktkapitalisatie 70% ?

• goodfella
pastaliefhebber schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:38:
wat betekent marktkapitalisatie 70% ?
Ik kan verkeerd zitten omdat ik maar net in verdiep in de materie. Maar volgens mij een wereldmarktdekking van maar 70%?

Een 100% betekent dat je de hele wereldindex volgt...

• pastaliefhebber
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-03 15:59
Is NN Beheerd Beleggen ook vemeldenswaardig?

https://www.nn.nl/Particulier/Beleggen/Beheerd-Beleggen.htm

• de Peer

de Peer

under peer review

Niet voor dit topic lijkt me. Want beheerd beleggen is actief beleggen toch. Jij bent passief maar zij beleggen actief. En dus hoge kosten.?

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-03 21:53
herrieschopper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Kansloos dit inderdaad en ik begrijp niet waar we die servicekosten elk kwartaal precies voor betalen. Zelfs nadat dit onder ABN's aandacht is gebracht wordt er gewoon niet over gecommuniceerd en is het afwachten wat ze nou allemaal aan het vogelen zijn. Zeer onprofessioneel dit.
Ik heb dit ook, snap er niks meer van..

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
Ik zie het ook inderdaad, wat een waardeloos gebeurem bij ABN. Ik heb ook ve geld moeten bijschrijven op mijn beleggingsrekening door dit gepruts. En vervolgens kan ik mijn periodieke inleg ook niet doen, omdat de website denkt dat er minder geld op de rekening staat dan dat er daadwerkelijk op staat…

Heb drie keer een groter bedrag ontvangen op basis van 1 dividend uitbetaling, is er 1 keer weer automatisch afgehaald en 1 keer automatisch belegd en ik heb een keer een kleiner bedrag ontvangen… hier klopt echt helemaal niets van.

[Voor 28% gewijzigd door Orangelights23 op 09-03-2023 07:08]

• goodfella
Wat vervelend dit.

Ik heb begin deze week een beleggersrekening geopend bij ABN. Deze berichten zijn niet echt geruststellend.

Ik vraag me af of dit bij mij ook kan voorkomen. Ik heb periodieke orders ingesteld voor de gebruikelijke NT indexfondsen. Ik ga er vanuit dat dividendwinsten automatisch herbelegd worden. Dit heb ik ook aangevinkt bij het openen van de beleggingsrekening.

Gebeurt dit bij jullie waarvan de dividend niet herbelegd werd?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54
Wat er fout gaat is (nog) niet bekend.
1) Geld van dividend wordt op rekening gestort, zonder dividendbelasting
2) Fout wordt ingezien, geld verdwijnt weer van rekening
3) Geld van dividend wordt op rekening gestort, met dividendbelasting
4) Herbeleggen van gestort geld

Tot zover ging alles nog wel overzichtelijk, maar nu is er opnieuw stap 1 uitgevoerd.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-03 13:27
Huh? Ik heb niet alles gevolgd en ik zit zelf ook niet bij ABN maar is het niet zo dat het dividend voor aftrek van dividendbelasting moet worden herbelegd en het restant -met- aftrek van belasting moet worden gestort?

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:56
bregweb schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:15:
Wat er fout gaat is (nog) niet bekend.
1) Geld van dividend wordt op rekening gestort, zonder dividendbelasting
2) Fout wordt ingezien, geld verdwijnt weer van rekening
3) Geld van dividend wordt op rekening gestort, met dividendbelasting
4) Herbeleggen van gestort geld

Tot zover ging alles nog wel overzichtelijk, maar nu is er opnieuw stap 1 uitgevoerd.
Bijna goed:
4) herbeleggen van het bedrag van stap 1
5) annulering van 4

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 15:09
mdlaat schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Bijna goed:
4) herbeleggen van het bedrag van stap 1
5) annulering van 4
Precies. Het is nu dus wachten op:

6) herbeleggen van het bedrag van stap 3

PVOutput: VO18

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Peekster schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:22:
Huh? Ik heb niet alles gevolgd en ik zit zelf ook niet bij ABN maar is het niet zo dat het dividend voor aftrek van dividendbelasting moet worden herbelegd en het restant -met- aftrek van belasting moet worden gestort?
Het herbeleggen is in feite gewoon een nieuwe aankooporder maken met het geld dat is uitgekeerd. Je stort als bank dus het dividend minus de belasting en je wilt dan ook het dividend minus de belasting herbeleggen voor de klant. Doe je dat laatste niet dan kan het zijn dat je meer geld van de rekening haalt dan de belegger voor ogen had en je wellicht met een negatief saldo komt te zitten.

ABN heeft nu het dividend gestort zonder de belasting er vanaf te halen en daarna ook dat hele bedrag weer herbelegd. Corrigeren ze nu enkel de storing en niet de herbelegging dan zijn klanten netto geld kwijt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Hebben jullie dit probleem bij ABN nu alleen met NT World?
Want in november ging het goed met NT Europe en ook NT small cap en NT High div lijkt gewoon goed te werkend met dividend bij mij

• Extrix
Hoe zit dat eigenlijk met Meesman hoevaak wordt je waarde geupdate

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:20
Extrix schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:24:
Hoe zit dat eigenlijk met Meesman hoevaak wordt je waarde geupdate
Elke maandag avond rond 19:00 behalve als er op die dag of de vrijdag ervoor een feestdag is (geweest).

• Extrix
GoEV6 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Elke maandag avond rond 19:00 behalve als er op die dag of de vrijdag ervoor een feestdag is (geweest).
Ah ben vanuit peaks gewend om het live te kunnen zien niet dat het erg is

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:38
[...]

Precies. Om die reden lurk in niet meer in de /r/dutchFIRE subreddit. Volgens mij zijn een aantal accounts daar gewoon shill accounts die meesman promoten. Altijd hetzelfde argument “geen omkijken”, “eenvoud”.

Net alsof het bij de huisbank moeilijk is.. en ook daar kun je automatisch inleggen.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GoEV6
Extrix schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 06:15:
[...]

Ah ben vanuit peaks gewend om het live te kunnen zien niet dat het erg is
Ik vind het juist een voordeel dat je slechts 1 keer per week de waarde/koers kan zie. Wat heeft het voor zin als je voor vele jaren belegt dat gister de waarde 0,5% zakte en vandaag 0,3% omhoog gaat? Onrust.

• goodfella
Naamloos87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:14:
[...]

Precies. Om die reden lurk in niet meer in de /r/dutchFIRE subreddit. Volgens mij zijn een aantal accounts daar gewoon shill accounts die meesman promoten. Altijd hetzelfde argument “geen omkijken”, “eenvoud”.

Net alsof het bij de huisbank moeilijk is.. en ook daar kun je automatisch inleggen.
Ik had al een Meesman account maar precies de reden waarom ik deze vraag toch hier had gesteld en m.b.v. goede input snel tot conclusie gekomen dat ABN zeer eenvoudig werkt.

Ik heb ±1 jaar op DutchFire passief meegelezen. En ook ik had een Meesman rekening geopend met een bescheiden periode inleg. Deze zeg ik op en dat geld gaat naar ABN.

Voor de beginneling lijkt hele indexbeleggen wat complex door de keuze uit verschillende fondsen. Maar als je uitgangspunts: NT WC, EM en SC zijn, dan hoef je enkel nog een periode order aan te maken. De moeilijkheidsgraad en de effort is 1% van een hypotheekdossier aanmaken, om het maar ergens mee te vergelijken.

Hoogstwaarschijnlijk gaan we hetzelfde doen voor mijn vriendin bij ING.

Meesman verleid je dan weer niet om

[Voor 33% gewijzigd door goodfella op 10-03-2023 08:26]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54
Foutje

[Voor 55% gewijzigd door bregweb op 10-03-2023 08:11]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Tsurany schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:20:
[...]
ABN heeft nu het dividend gestort zonder de belasting er vanaf te halen en daarna ook dat hele bedrag weer herbelegd. Corrigeren ze nu enkel de storing en niet de herbelegging dan zijn klanten netto geld kwijt.
Je bent het geld niet echt ‘kwijt’, het is alleen in een fonds gepropt ipv op de lopende rekening.
-x op je lopende rekening en +x in het fonds. ;)

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik ben ook gillend weggerend bij Meesman. Vond het helemaal niet 'super makkelijk' maar vooral er outdated en inflexibel. Daarnaast orders die er anderhalve week over doen om uitgevoerd en bijgewerkt te worden. Verkooporders duren rustig twee weken voor het geld op je rekening staat. En daar betaal je dan significant meer voor dan wanneer je via ING, ABN, Rabo direct in NT belegd.

Dus nee een live koers en snelle uitvoering van orders es is niet nodig bij passief beleggen, maar waar betaal ik dan eigenlijk die meerprijs voor? Voor een outdated inflexibel systeem?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

YakuzA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Je bent het geld niet echt ‘kwijt’, het is alleen in een fonds gepropt ipv op de lopende rekening.
-x op je lopende rekening en +x in het fonds. ;)
Maar voor wie de betaalrekening bij ABN niet actief gebruikt, en er dus geen groot saldo op heeft staan, zou dit wel kunnen betekenen dat ze rood komen te staan. Dat is niet ideaal.

Gebruik je die rekening ook als actieve betaalrekening en heb je geen enorm belegd vermogen dan zal je het inderdaad niet eens merken.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 19:43
Ik ben begonnen met beleggen in indexfondsen ver voordat het door het grote publiek en grootbanken (en tweakers) werd opgepikt en toen was Meesman de poinier en logische keuze.
Nog steeds ben ik een tevreden klant en heb ik nog geen aanleiding gehad om elk jaar ineens alles om te gooien voor de komende 10 jaar omdat aanbieder x toevallig dat jaar bovenaan een lijstje staat op een vergelijkingssite die nog maar een paar jaar bestaat.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-03 21:09

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Devil schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:24:
Ik ben ook gillend weggerend bij Meesman. Vond het helemaal niet 'super makkelijk' maar vooral er outdated en inflexibel. Daarnaast orders die er anderhalve week over doen om uitgevoerd en bijgewerkt te worden. Verkooporders duren rustig twee weken voor het geld op je rekening staat. En daar betaal je dan significant meer voor dan wanneer je via ING, ABN, Rabo direct in NT belegd.

Dus nee een live koers en snelle uitvoering van orders es is niet nodig bij passief beleggen, maar waar betaal ik dan eigenlijk die meerprijs voor? Voor een outdated inflexibel systeem?
Omdat je gewoon één keer instelt dat er iedere maand 1000 euro moeten worden afgeboekt, en verdeelt over de fondsen die jij wil, en daarna moet je er vooral vanaf blijven.

De enige keer dat ik iets te zien krijgt van Meesman is bij de jaarlijkse invuloefening van de Belastingdienst.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Jeroenneman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Omdat je gewoon één keer instelt dat er iedere maand 1000 euro moeten worden afgeboekt, en verdeelt over de fondsen die jij wil, en daarna moet je er vooral vanaf blijven.

De enige keer dat ik iets te zien krijgt van Meesman is bij de jaarlijkse invuloefening van de Belastingdienst.
En hoe is dat anders dan bijvoorbeeld de NT fondsen bij de grootbanken?

Ik doe absoluut niets meer bij de ing. Set, forget, profit?

• Supreme
  • Laatst online: 09:11
Roozzz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:16:
[...]

En hoe is dat anders dan bijvoorbeeld de NT fondsen bij de grootbanken?

Ik doe absoluut niets meer bij de ing. Set, forget, profit?
Het is anders dat Meesman volgens indexfondsenvergelijken.nl gunstiger is dan ING qua kosten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:26
Supreme schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Het is anders dat Meesman volgens indexfondsenvergelijken.nl gunstiger is dan ING qua kosten.
Meesman is de ultieme vorm van
- gemak
- klantgerichtheid (reageert snel en persoonlijk)
- rust
- lage kosten (niet de allerlaagste wellicht, maar dicht ertegenaan)
- geen (extra) betaalrekening nodig

Ik denk zelfs dat degenen die beleggen bij Meesman op termijn, zeg 20, 30 jaar, hogere rendementen halen dan zij die actief met passief beleggen bezig zijn (you know what I mean..). Als je er niet tegen kan dat je niet op elk moment kan inleggen of uitstappen, dan wel de koers volgen, in hoeverre ben je dan passief aan het beleggen?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Matedeor
Volgens mij is de conclusie dat zowel Meesman als grootbanken een goede keuze zijn. Beide hebben voor- en nadelen, en wat betreft de kosten zijn de verschillen niet heel groot.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
Mr_Blobby schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:11:
Ik ben begonnen met beleggen in indexfondsen ver voordat het door het grote publiek en grootbanken (en tweakers) werd opgepikt en toen was Meesman de poinier en logische keuze.
Nog steeds ben ik een tevreden klant en heb ik nog geen aanleiding gehad om elk jaar ineens alles om te gooien voor de komende 10 jaar omdat aanbieder x toevallig dat jaar bovenaan een lijstje staat op een vergelijkingssite die nog maar een paar jaar bestaat.
Oké, maar dit is ook weer zo'n slecht argument m.i. die hier ook al tig keer voorbij is gekomen.
De alternatieve opties die er zijn bestaan echt al jaren én zijn niet/nauwelijks veranderd ( iets andere samenstelling, naamswijziging e.d. )
Fundamenteel hetzelfde als nu, maar toch altijd weer die ongefundeerde aanbevelingen voor Meesman.
poehee schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:46:
[...]

- gemak
- rust

Ik denk zelfs dat degenen die beleggen bij Meesman op termijn, zeg 20, 30 jaar, hogere rendementen halen dan zij die actief met passief beleggen bezig zijn (you know what I mean..). Als je er niet tegen kan dat je niet op elk moment kan inleggen of uitstappen, dan wel de koers volgen, in hoeverre ben je dan passief aan het beleggen?
En dit ook weer, ja je moet het zelf weten uiteraard waar je wilt beleggen, maar om Meesman nou de ultieme vorm te noemen van wat jij opsomt lijkt mij puur jouw mening te zijn.
Want als we naar de feiten kijken zijn ze vooral te duur voor wat ze bieden, en niet een beetje ook voor indexfondsen.
Voor wat Meesman vraagt ben je al aardig in de goede richting van wat veel actieve aandelen fondsen vragen, zó duur zijn ze.
En juist die hoge kosten gaan ervoor zorgen dat je verwachte rendement lager gaat zijn.
Dan tenslotte suggereer je dat alternatieven - anders dan Meesman - zouden betekenen dat je dan ' actief ' bezig zou zijn constant naar de goedkoopste aanbieder aan het overstappen bent, en dat je dan uiteindelijk hierdoor maar beter bij Meesman kunt gaan beleggen.
Dit is natuurlijk ook weer de grootste quatsch, want Meesman kan ook bijvoorbeeld besluiten per morgen de tarieven nog verder te verhogen, hoe mooi hun praatjes ook mogen zijn.
Het beleggen in indexfondsen heeft ook eigenlijk niets te maken met dat je niet tegen het volgen van koersen zou kunnen.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• G83
  • Nu online
Haha, heb je ooit ruzie gehad met Hendrik Meesman tijdens het knikkeren vroeger ofzo?

Je hebt je punt gemaakt dat er iets goedkopere opties zijn, anderen waaronder ik zien andere voordelen naast de kosten. Whatever floats your boat.

• sham27
poehee schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:46:
[...]

- gemak
- rust
- geen (extra) betaalrekening nodig

Dat doen ze zeker beter dan mijn huisbank. Heb Meesman 2 keer gebeld en kreeg 2 keer direct iemand aan de lijn die me ook direct hielp.

Van de week half uur bij de Rabo in de wacht gestaan omdat er rekeningen missen op mijn jaaroverzicht en het toen maar opgegeven. Die service is ook niet meer wat het geweest is (en betaal er een best wat voor met alle diensten die ik afneem).

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:56
JohanNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Oké, maar dit is ook weer zo'n slecht argument m.i. die hier ook al tig keer voorbij is gekomen.
De alternatieve opties die er zijn bestaan echt al jaren én zijn niet/nauwelijks veranderd ( iets andere samenstelling, naamswijziging e.d. )
Fundamenteel hetzelfde als nu, maar toch altijd weer die ongefundeerde aanbevelingen voor Meesman.

[...]

En dit ook weer, ja je moet het zelf weten uiteraard waar je wilt beleggen, maar om Meesman nou de ultieme vorm te noemen van wat jij opsomt lijkt mij puur jouw mening te zijn.
Want als we naar de feiten kijken zijn ze vooral te duur voor wat ze bieden, en niet een beetje ook voor indexfondsen.
Voor wat Meesman vraagt ben je al aardig in de goede richting van wat veel actieve aandelen fondsen vragen, zó duur zijn ze.
En juist die hoge kosten gaan ervoor zorgen dat je verwachte rendement lager gaat zijn.
Dan tenslotte suggereer je dat alternatieven - anders dan Meesman - zouden betekenen dat je dan ' actief ' bezig zou zijn constant naar de goedkoopste aanbieder aan het overstappen bent, en dat je dan uiteindelijk hierdoor maar beter bij Meesman kunt gaan beleggen.
Dit is natuurlijk ook weer de grootste quatsch, want Meesman kan ook bijvoorbeeld besluiten per morgen de tarieven nog verder te verhogen, hoe mooi hun praatjes ook mogen zijn.
Het beleggen in indexfondsen heeft ook eigenlijk niets te maken met dat je niet tegen het volgen van koersen zou kunnen.
Je crusade tegen Meesman begint een beetje sneu te worden. Het begint meer op een persoonlijke afrekening te lijken dan dat je voors en tegens afweegt en daarin open kan staan voor de voorkeuren van andere gebruikers

Op iedere pot past een deksel, Meesman is blijkbaar niet jou deksel.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• JohanNL
Blik1984 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Je crusade tegen Meesman begint een beetje sneu te worden. Het begint meer op een persoonlijke afrekening te lijken dan dat je voors en tegens afweegt en daarin open kan staan voor de voorkeuren van andere gebruikers

Op iedere pot past een deksel, Meesman is blijkbaar niet jou deksel.
Dit maak je er toch echt zelf van.

Het hele idee van Meesman is tegenstrijdig met wat hier ( en al jarenlang overigens ) wordt beargumenteerd, maar een serieuze inhoudelijke discussie blijkt niet mogelijk.
Er is zodoende áltijd wel een reden om voor Meesman te kiezen en als het dan toch wat te heet onder de voeten begint te worden gaan we met modder gooien of onstaan er semantische discussies.

Maakt mij voor de rest overigens ook niet uit hoor, ik heb helemaal niets tegen ene meneer Meesman en ga vóóral bij hem beleggen als je dat zo graag wilt.
Doe ermee wat je wilt.
Maar die ongefundeerde en ongebreidelde aanbevelingen voor Meesman blijven interessant.
Zolang dat door blijft gaan kun je daar discussies over verwachten, dit is notabene een discussieforum, géén advertentiepagina van Meesman of Meesmannen-forum o.i.d.

Wellicht dat zoiets dan nog wel geregeld kan worden, dat is wel voor meer onderwerpen hier op t.net het geval namelijk, dan kunnen daar alle neuzen dezelfde kant op ;)
Maar even serieus, het moet toch wel duidelijk zijn dat sommigen hier in hun eigen cirkeltje zitten en zeker iets als flexibiliteit lijken te missen.
Wellicht dat leeftijd ook nog wel een rol speelt hierin, want volgens mij ben ik over het algemeen een heel stuk jonger dan de rest hier of ik kijk er tenminste een stukje anders tegenaan :)

[Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 10-03-2023 15:21]

• GoEV6
JohanNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Het hele idee van Meesman is tegenstrijdig met wat hier ( en al jarenlang overigens ) wordt beargumenteerd, maar een serieuze inhoudelijke discussie blijkt niet mogelijk.
Er is zodoende áltijd wel een reden om voor Meesman te kiezen en als het dan toch wat te heet onder de voeten begint te worden gaan we met modder gooien of onstaan er semantische discussies.

Maakt mij voor de rest overigens ook niet uit hoor, ik heb helemaal niets tegen ene meneer Meesman en ga vóóral bij hem beleggen als je dat zo graag wilt.
Doe ermee wat je wilt.
Maar die ongefundeerde en ongebreidelde aanbevelingen voor Meesman blijven interessant.
Zolang dat door blijft gaan kun je daar discussies over verwachten, dit is notabene een discussieforum, géén advertentiepagina van Meesman of Meesmannen-forum o.i.d.
Je kan het ook positief voor Meesman bekijken. Er zijn genoeg Tweakers die wellicht op basis van een goed gevoel beleggen bij Meesman. Knappe prestatie.

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:49
Intussen ben ik wel benieuwd naar de redenen om niet bij meesman te zitten.
Wat ik heb mee gekregen van de andere plekken waar ik een tijdje belegd heb (achmea, binck en fitvermogen), ben ik allemaal met een reden weer vertrokken.

Die waren:
Achmea: niet bruikbaar bij morningstar en onoverzichtelijke website. (app niet gebruikt en ook geen behoefte aan.)
Binck: onhandig overzicht, veel spam, veranderende voorwaarden, ongewenste belletjes.
Fitvermogen: overname groot amerikaanse beurs, veel meer opties in ETF's en de enige die echt voordelige kosten heeft, heeft beperkte spreiding. Uiteindelijk wel echt weggegaan vanwege de overname.

Meesman heeft geen continue veranderende voorwaarden, lekker basic website, geen poespas, geen apps, geen keuze, geen dagelijkse updates, geen mogelijkheid om "snel" extra in te leggen vanwege relatief lage dagkoers etc etc.. Ik ben een tevreden gebruiker, maar als er goede redenen zijn om ergens anders naar te verhuizen hoor ik het graag!

(Voor de echt groene beleggingen gebruik ik ook nog de minder-passieve fondsen van ASN. Dus de laatste tiende procenten kostenbesparing doen me ook niet zoveel)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:56
JohanNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Doe ermee wat je wilt.
Volgens mij is het heel duidelijk wat meesman aanbiedt. Het is een kleine, betrouwbare no-nonsense partij die al vele jaren een product aanbiedt met betrekking tot indexbeleggen, en biedt daarbij snelle service met een persoonlijke touch. Daarbij pretenderen ze niet de allergoedkoopste te zijn in de markt.

Hier valt verder gewoon weinig over te discussiëren behalve dat het kan zijn dat dit niet jouw optimale aanbieder is omdat je andere dingen waardeert in een aanbieder. Dat kan en dat mag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-03 18:17
Boerekool_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:18:
Intussen ben ik wel benieuwd naar de redenen om niet bij meesman te zitten.
Wat ik heb mee gekregen van de andere plekken waar ik een tijdje belegd heb (achmea, binck en fitvermogen), ben ik allemaal met een reden weer vertrokken.

Die waren:
Achmea: niet bruikbaar bij morningstar en onoverzichtelijke website. (app niet gebruikt en ook geen behoefte aan.)
Binck: onhandig overzicht, veel spam, veranderende voorwaarden, ongewenste belletjes.
Fitvermogen: overname groot amerikaanse beurs, veel meer opties in ETF's en de enige die echt voordelige kosten heeft, heeft beperkte spreiding. Uiteindelijk wel echt weggegaan vanwege de overname.

Meesman heeft geen continue veranderende voorwaarden, lekker basic website, geen poespas, geen apps, geen keuze, geen dagelijkse updates, geen mogelijkheid om "snel" extra in te leggen vanwege relatief lage dagkoers etc etc.. Ik ben een tevreden gebruiker, maar als er goede redenen zijn om ergens anders naar te verhuizen hoor ik het graag!

(Voor de echt groene beleggingen gebruik ik ook nog de minder-passieve fondsen van ASN. Dus de laatste tiende procenten kostenbesparing doen me ook niet zoveel)
De reden om niet bij Meesman te beleggen is vooral omdat Indexbeleggen bij de grootbanken middels de NT fondsen simpelweg goedkoper is. Ondanks de vele vragen hier over de meest simpele zaken die bijna dagelijks de revue passeren, is het ook nog eens een fluitje van een cent om deze fondsen bij je grootbank (periodiek) aan te kopen. Dus voor het gebruikersgemak hoef je het ook niet meer elders te zoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:49
Aardappelzakje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:28:
[...]

De reden om niet bij Meesman te beleggen is vooral omdat Indexbeleggen bij de grootbanken middels de NT fondsen simpelweg goedkoper is. Ondanks de vele vragen hier over de meest simpele zaken die bijna dagelijks de revue passeren, is het ook nog eens een fluitje van een cent om deze fondsen bij je grootbank (periodiek) aan te kopen. Dus voor het gebruikersgemak hoef je het ook niet elders te zoeken.
Dat geloof ik inderdaad direct, als je bij Rabo/ABN/ING/SNS bankiert geldt dit argument, anders niet.

• JohanNL
GoEV6 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Je kan het ook positief voor Meesman bekijken. Er zijn genoeg Tweakers die wellicht op basis van een goed gevoel beleggen bij Meesman. Knappe prestatie.
Nouja, zo'n gekke beargumentatie is dat ook weer niet, alleen voegt het hier eigenlijk helemaal niets toe.
Of er worden ( terecht ) vragen over gesteld en als er dan nog extra argumenten over bijzaken bij worden gegeven zoals ik vind het platform er mooi uit zien, ik vind de eigenaar van Meesman een aardige man, ik beleg er al 10 jaar etc. voegt dat toch niets toe aan de discussie en verspreid je informatie waar echt niemand wat aan heeft.

Ja behalve dat Meesman wellicht weer een klant erbij heeft.
Ze weten de grootste groep passieve beleggers wel goed te bereiken, terwijl ze helemaal niet actief aan het adverteren zijn, dat doen ze wel knap.
Een ene Centraal Beheer waarvan ik overtuigd ben dat zij toch voor de meesten echt betere alternatieven hebben krijgt dat bijvoorbeeld niet voor elkaar, wordt hier en op andere fora eigenlijk nooit benoemd en moet zo af en toe geld weggeven d.m.v. acties om maar aan nieuwe klanten zien te komen :D

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Boerekool_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Dat geloof ik inderdaad direct, als je bij Rabo/ABN/ING/SNS bankiert geldt dit argument, anders niet.
SNS hoort daar niet bij, die biedt alleen eigen/ASN-fondsen aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
JohanNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Nouja, zo'n gekke beargumentatie is dat ook weer niet, alleen voegt het hier eigenlijk helemaal niets toe.
Of er worden ( terecht ) vragen over gesteld en als er dan nog extra argumenten over bijzaken bij worden gegeven zoals ik vind het platform er mooi uit zien, ik vind de eigenaar van Meesman een aardige man, ik beleg er al 10 jaar etc. voegt dat toch niets toe aan de discussie en verspreid je informatie waar echt niemand wat aan heeft.
Laat mensen lekker zelf bepalen of dat informatie is die ze relevant vinden of niet.

Jij vindt kosten het meest belangrijk aangezien je daar de hele tijd op hamert. Prima. Een ander vindt klantenservice en de hele basic website van Meesman juist superfijn. Ook prima.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:11

Perkouw

Moderator General Chat
En dan gaan we het er nu bij laten en weer verder, constructief, discussiëren over passief beleggen met indexfondsen. Het is hier geen 'Meesman'(-mening)-topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Boerekool_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Ik vraag me altijd een beetje af hoeveel mensen dat nu daadwerkelijk zijn. Met ~8,3 miljoen (Rabo), ~8 miljoen (ING) en ~5 miljoen (ABN) particuliere klanten in Nederland.

Er is ongetwijfeld een groep, maar heel groot kan die bijna niet zijn met zulke getallen. Of alle klanten van Rabo, zijn ook klant bij ING en ABN oid :+

Maar goed, ieder zo zijn afweging. Het gemak bij mijn huisbank was groot en een verschil is kosten was niet relevant.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-03 16:32
[...]

Een ene Centraal Beheer waarvan ik overtuigd ben dat zij toch voor de meesten echt betere alternatieven hebben krijgt dat bijvoorbeeld niet voor elkaar, wordt hier en op andere fora eigenlijk nooit benoemd en moet zo af en toe geld weggeven d.m.v. acties om maar aan nieuwe klanten zien te komen :D
Dat is natuurlijk sowieso altijd wel een beetje een nadeel bij dit soort domeinen waar informatie gefragmenteerd is en een site als indexfondsenvergelijken dan iets mooi overzichtelijk maakt, maar alleen voor de info die daarop staat. Ik heb mij ooit proberen in te lezen, maar uiteindelijk zijn de berekeningen die in indexfondsenvergelijken terecht zijn gekomen wel erg fijn om overzichtelijk op DutchFIRE te zien en niet altijd makkelijk om zelf voor elke partij te maken.
Centraal Beheer lijkt op eerste oogopslag qua kosten idd qua wereldfonds prima met meesman te kunnen wedijveren, maar staat niet op indexfondsenvergelijken, dus zal iemand meer moeite voor moeten doen om zelf alles door te rekenen om te kijken hoe voordelig het is en welke marktcapitalisatie het wereldfonds precies heeft e.d.
Ik denk dat de optie voor CB niet zou misstaan op indexfondsenvergelijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Coocoocachoo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Dat is natuurlijk sowieso altijd wel een beetje een nadeel bij dit soort domeinen waar informatie gefragmenteerd is en een site als indexfondsenvergelijken dan iets mooi overzichtelijk maakt, maar alleen voor de info die daarop staat. Ik heb mij ooit proberen in te lezen, maar uiteindelijk zijn de berekeningen die in indexfondsenvergelijken terecht zijn gekomen wel erg fijn om overzichtelijk op DutchFIRE te zien en niet altijd makkelijk om zelf voor elke partij te maken.
Centraal Beheer lijkt op eerste oogopslag qua kosten idd qua wereldfonds prima met meesman te kunnen wedijveren, maar staat niet op indexfondsenvergelijken, dus zal iemand meer moeite voor moeten doen om zelf alles door te rekenen om te kijken hoe voordelig het is en welke marktcapitalisatie het wereldfonds precies heeft e.d.
Ik denk dat de optie voor CB niet zou misstaan op indexfondsenvergelijken.
En sowieso is zo'n site enkel te gebruiken als hulpmiddel en moet je je keuze daar niet op baseren.
Alle keuzes die er zijn grondig bestuderen is sowieso geen overbodige luxe, zeker als je voor 10+ jaar in zo'n fonds wilt beleggen.

De reden waarom Centraal Beheer niet in de lijst staat op indexfondsenvergelijken is waarschijnlijk omdat de desbetreffende fondsen op papier ' actieve ' fondsen zijn.
Maar in de praktijk doen zij niets anders dan een indexfonds met een eigen twist/uitsluitingen.
Tenminste, dan heb ik het over het wereldwijd aandelefonds en het staatsobligatiefonds.
Die mixfondsen die ze ook aanbieden zijn een ander verhaal.

• Matedeor
Roozzz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Ik vraag me altijd een beetje af hoeveel mensen dat nu daadwerkelijk zijn. Met ~8,3 miljoen (Rabo), ~8 miljoen (ING) en ~5 miljoen (ABN) particuliere klanten in Nederland.

Er is ongetwijfeld een groep, maar heel groot kan die bijna niet zijn met zulke getallen. Of alle klanten van Rabo, zijn ook klant bij ING en ABN oid :+

Maar goed, ieder zo zijn afweging. Het gemak bij mijn huisbank was groot en een verschil is kosten was niet relevant.
De Volksbank (o.a. ASN en SNS) heeft ruim 3 miljoen klanten en Trideos ook nog bijna 400.000. Lijken toch veel ‘dubbele’ klanten bij te zitten of die een ander product afnemen😉.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
En jij roept iets over het zonder onderbouwing aanraden van een bepaalde broker? Waarom zou CB wel een goede keuze zijn?

[Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 10-03-2023 17:51]

• JohanNL
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:50:
[...]

En jij roept iets over het zonder onderbouwing aanraden van een bepaalde broker? Waarom zou CB wel een goede keuze zijn?
In het kort: Kosten ( 0,28% TER + 0,3% aankoopkosten ), de eenvoud en dat je met één fonds wereldwijd goed gespreid zit.
Dan hebben ze soms nog wel eens acties die het nog wat leuker kunnen maken en je kunt eventueel via je eigen bank geld periodiek naar ze overmaken, waarmee je dan gaat beleggen.

Maar dit was bedoeld om aan te geven dat zo'n grote speler hier en in diverse andere fora eigenlijk niet wordt benoemd, terwijl die zeker niet oninteressant is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Haha ik heb blijk baar een soort Android/Apple discussie aangewakkerd. In iedergeval ook met een zelfde niveau aan fanatisme in beide kampen :+ Dat laat wel zien dat het meer een discussie van gevoel dan van ratio is.
In mijn geval heb ik het geprobeerd ivm alle lyrische verhalen en ben toen tot de conclusie gekomen dat het mij niets extras brengt ten opzichte van automatisch inleggen in NT fondsen via mn huisbank. Maar in mijn geval wel ongeveer 10k extra kosten over 20 jaar.

Dat laatste is heel erg individueel, afhankelijk van vermogen, inleg en looptijd. Daarom ook heel begrijpelijk dat anderen een andere afweging maken, omdat die balans ander ligt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Als iemand graag 10k aan dhr Meesman doneert om iets te doen wat je prima zelf kan moet diegene dat lekker zelf weten. Beter staken we die discussie. Meesman is objectief duurder, maar daarvoor menen sommigen gemak te kopen. Prima toch?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dat hangt er maar vanaf waar je mee vergelijkt. Als ik op indexfondsenvergelijken.nl instel 500 p/m voor 10 jaar, heeft Meesman lagere kosten en een hoger verwacht rendement dan Rabo en ING (voor de 3 NT-fondsen-optie). Over 20 jaar scheelt het ook geen duizenden euro's, hooguit een paar honderd.

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:41
Nvt

[Voor 103% gewijzigd door Taxcommunism op 11-03-2023 09:18]

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee