Mr_Blobby schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:11:
Ik ben begonnen met beleggen in indexfondsen ver voordat het door het grote publiek en grootbanken (en tweakers) werd opgepikt en toen was Meesman de poinier en logische keuze.
Nog steeds ben ik een tevreden klant en heb ik nog geen aanleiding gehad om elk jaar ineens alles om te gooien voor de komende 10 jaar omdat aanbieder x toevallig dat jaar bovenaan een lijstje staat op een vergelijkingssite die nog maar een paar jaar bestaat.
Oké, maar dit is ook weer zo'n slecht argument m.i. die hier ook al tig keer voorbij is gekomen.
De alternatieve opties die er zijn bestaan echt al jaren én zijn niet/nauwelijks veranderd ( iets andere samenstelling, naamswijziging e.d. )
Fundamenteel hetzelfde als nu, maar toch altijd weer die ongefundeerde aanbevelingen voor Meesman.
poehee schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:46:
[...]
Meesman is de ultieme vorm van
- gemak
- klantgerichtheid (reageert snel en persoonlijk)
- rust
- lage kosten (niet de allerlaagste wellicht, maar dicht ertegenaan)
Ik denk zelfs dat degenen die beleggen bij Meesman op termijn, zeg 20, 30 jaar, hogere rendementen halen dan zij die actief met passief beleggen bezig zijn (you know what I mean..). Als je er niet tegen kan dat je niet op elk moment kan inleggen of uitstappen, dan wel de koers volgen, in hoeverre ben je dan passief aan het beleggen?
En dit ook weer, ja je moet het zelf weten uiteraard waar je wilt beleggen, maar om Meesman nou de ultieme vorm te noemen van wat jij opsomt lijkt mij puur jouw mening te zijn.
Want als we naar de feiten kijken zijn ze vooral te duur voor wat ze bieden, en niet een beetje ook voor indexfondsen.
Voor wat Meesman vraagt ben je al aardig in de goede richting van wat veel actieve aandelen fondsen vragen, zó duur zijn ze.
En juist die hoge kosten gaan ervoor zorgen dat je verwachte rendement lager gaat zijn.
Dan tenslotte suggereer je dat alternatieven - anders dan Meesman - zouden betekenen dat je dan ' actief ' bezig zou zijn constant naar de goedkoopste aanbieder aan het overstappen bent, en dat je dan uiteindelijk hierdoor maar beter bij Meesman kunt gaan beleggen.
Dit is natuurlijk ook weer de grootste quatsch, want Meesman kan ook bijvoorbeeld besluiten per morgen de tarieven nog verder te verhogen, hoe mooi hun praatjes ook mogen zijn.
Het beleggen in indexfondsen heeft ook eigenlijk niets te maken met dat je niet tegen het volgen van koersen zou kunnen.