Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:50:
Daarnaast zit ik ook in een fonds bij mijn bank die 100% garantie geeft dat na de looptijd ik mijn ingelegde geld terug krijg, als het fonds verlies zou maken.
Daarnaast kan ik wel maar maximum 60% opbrengst hebben.
IMHO, smells to good to be true. Zeker als we in context van passief fondsbeleggen praten.
Kan je het product bij naam noemen? En bij welk bank is het, indien gewenst te delen met ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45
Bigf00t schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:38:
[...]

Zoals bij elke investering is het inderdaad goed om op de hoogte te zijn van de risico's en bepaalde voor- en nadelen.
Alleen zijn die risico's bij beleggen met fracties wezenlijk anders dan "gewoon" beleggen. Je koopt dan wel hetzelfde product bij dezelfde broken, maar met afwijkende risico's. Zomaar adviseren om een broker te zoeken om aandelen in fracties te (kunnen) kopen zonder de (additionele) risico's te benoemen lijkt mij dan ook niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:58
Tsurany schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:49:
[...]

Maar je krijgt geen inflatiecorrectie, enkel de initiële inleg. Wat je dus minimaal terug krijgt is altijd minder waard dan nu, je kan dus wel degelijk verlies maken. En de winst wordt flink afgeroomd.

Het is een hele dure verzekering waarbij je wellicht zelfs tientallen procenten aan rendement afdraagt om een relatief klein risico af te dekken.
Klopt, maar kan je als beginnende belegger dan nog minder risico nemen?
goodfella schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:59:
[...]

IMHO, smells to good to be true. Zeker als we in context van passief fondsbeleggen praten.
Kan je het product bij naam noemen? En bij welk bank is het, indien gewenst te delen met ons?
Passief wil ik het niet echt noemen. De looptijd is 6 jaar.

Het fonds noemt ‘Perspective World Timing’ en is door KBC samengesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:27

G83

Ben je Belg? Of betaal je daar belasting?

Dan gaat het hele dividendlek verhaal voor jou niet op, dat is een Nederlands probleem. In het geval van België heb je juist weer belasting op dividend en geldt inderdaad dat vwce geen extra belasting betekent en bijvwrl wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:27

G83

Dit bovenste fonds is dat kbc fonds?? https://www.kbc.be/corpor...dsenzoeker-corporate.html

Dat is bijna crimineel wat een kosten dat rekent...

[ Voor 4% gewijzigd door G83 op 24-02-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19
Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:18:
[...]

[...]

Dit klinkt als een gestructureerd product: obligatie KBC + call optie met een fonds als onderliggende. Op expiratie krijg je gegarandeerd je inleg terug (de obligatie) en eventueel upside via de call (technisch gezien heb je een call spread omdat er een maximale upside is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
G83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:35:
Ben je Belg? Of betaal je daar belasting?

Dan gaat het hele dividendlek verhaal voor jou niet op, dat is een Nederlands probleem. In het geval van België heb je juist weer belasting op dividend en geldt inderdaad dat vwce geen extra belasting betekent en bijvwrl wel...
Inwoner van Nederland met Belgische nationaliteit die in België werkt. Dus ik betaal belastingen in België en die van Nederland worden verrekend met de Belgische.

Ik vermoed dat ik dus gewoon rekening hoef te houden met de Nederlandse belastingen op het einde van de rekening..
G83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:40:
Dit bovenste fonds is dat kbc fonds?? https://www.kbc.be/corpor...dsenzoeker-corporate.html

Dat is bijna crimineel wat een kosten dat rekent...
Dat is het fonds inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Asterion op 24-02-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 23:14
Ik heb na 2 jaar gebruik de boel overgezet van Peaks naar Meesman.

Iemand die mij een beetje een percentage kan geven qua verdeling kan geven in de 4 verschillenden fondsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46
Extrix schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:16:
Ik heb na 2 jaar gebruik de boel overgezet van Peaks naar Meesman.

Iemand die mij een beetje een percentage kan geven qua verdeling kan geven in de 4 verschillenden fondsen?
Nee niet. 100% in Wereld totaal als je horizon lang genoeg is. Daarin zitten nl al 3 fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39
En je kunt je nog verdiepen in of je ESG uitsluitingen plus een extra laag van uitsluiten van ‘foute/niet duurzame’ bedrijven belangrijk en nuttig vind. In dit geval kun je kiezen voor het fonds ‘duurzame toekomst’ ipv ‘wereld totaal’.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Radiodurans schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:23:
En je kunt je nog verdiepen in of je ESG uitsluitingen plus een extra laag van uitsluiten van ‘foute/niet duurzame’ bedrijven belangrijk en nuttig vind. In dit geval kun je kiezen voor het fonds ‘duurzame toekomst’ ipv ‘wereld totaal’.
Ik heb nu grootste gedeelte in wereld totaal en de rest ongeveer 5 procent van de inleg in andere fondsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Extrix schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Ik heb nu grootste gedeelte in wereld totaal en de rest ongeveer 5 procent van de inleg in andere fondsen
Met welk idee/doel?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Spreiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:32
Gisteren heb ik bux opdracht gegeven om mijn account te verwijderen en nu is deze opeens geblokkeerd.

Hebben meer mensen dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46
Je vindt 6000 aandelen niet voldoende spreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
GoEV6 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Je vindt 6000 aandelen niet voldoende spreiding?
Je bedoeld wereldwijd? Hoe meer hoe beter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Extrix schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Je bedoeld wereldwijd? Hoe meer hoe beter toch?
Hebben ze geen overlap dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:37
Meer mensen die van NT world een verkeerd bedrag aan dividend uitbetaald hebben gekregen? Vervolgens is een nieuw bedrag uitgekeerd minus belasting, het eerste bedrag is weer geïncasseerd en ik kan vervolgens geen nieuwe aandelen kopen omdat de bank denkt dat er geen geld meer op de rekening staat omdat hij beide bedragen reserveert voor het opnieuw inleggen van het dividend, terwijl er nog honderden euro’s opstaan? Dit is al het derde jaar op rij dat dit gebeurt, gaat om ABN amro. Duurde afgelopen twee keren ongeveer twee weken voordat het weer klopte. Vind dit behoorlijk rommelig worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:50:
Mijn eerste aandelen/ETF zijn aangekocht.

Heb gebruik gemaakt van de kernselectie bij Degiro waarbij je geen transactiekosten betaald.

Het is uiteindelijk de vwce etf geworden die het dividend telkens opnieuw belegd.

Daarnaast zit ik ook in een fonds bij mijn bank die 100% garantie geeft dat na de looptijd ik mijn ingelegde geld terug krijg, als het fonds verlies zou maken.
Daarnaast kan ik wel maar maximum 60% opbrengst hebben.
Na wat goede opmerkingen en goede tips over mijn eerste aankoop toch ingezien dat het dan toch niet zo’n goede instap bleek te zijn.

Mijn fonds bij de bank laat ik voor wat het is en ik zie wel wat er van terecht komt.

Ik ga dan toch kijken om in te stappen bij Meersman. Settle and forget.
Aangezien ik bij geen enkele NL bank zit aangesloten draag ik nog eens extra kosten om een betaalrekening te moeten openen die ik dan niet zal gebruiken.
Dan heeft Meersman wel dat voordeel.

De etf bij DeGiro laat ik nog even lopen tot die wat in de winst staat en verkoop ik dan om met dat geld extra te investeren bij Meersman.

Daarnaast wil ik me zeker wel verdiepen in aandelen/etf maar met leergeld waarmee ik hogere risico’s kan nemen.
Moet nog even uitzoeken of dat via DeGiro zal lopen, zoals hier al vaker aangehaald blijkbaar niet zo goed in het nieuws gekomen ondanks dat er veel mensen gebruik van maken?

Ik denk dat ik me zo wel veiliger opstel zonder enige kennis te hoeven hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:14
J0rdym23 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:38:
Gisteren heb ik bux opdracht gegeven om mijn account te verwijderen en nu is deze opeens geblokkeerd.

Hebben meer mensen dit ervaren?
ik heb zelf geen bux, maar het klinkt alsof ze doen wat jij ze gevraagd hebt om te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
Orangelights23 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:21:
Meer mensen die van NT world een verkeerd bedrag aan dividend uitbetaald hebben gekregen? Vervolgens is een nieuw bedrag uitgekeerd minus belasting, het eerste bedrag is weer geïncasseerd en ik kan vervolgens geen nieuwe aandelen kopen omdat de bank denkt dat er geen geld meer op de rekening staat omdat hij beide bedragen reserveert voor het opnieuw inleggen van het dividend, terwijl er nog honderden euro’s opstaan? Dit is al het derde jaar op rij dat dit gebeurt, gaat om ABN amro. Duurde afgelopen twee keren ongeveer twee weken voordat het weer klopte. Vind dit behoorlijk rommelig worden zo.
Bij mij heeft de ABN gister een herbelegging gedaan ter waarde van het eerdere foutief uitgekeerde dividend, en dus niet ter hoogte van het daadwerkelijke en lagere uitgekeerde bedrag. Ik vind het niet zo'n ramp dat er meer is herbelegd dan ik aan dividend heb ontvangen, maar het is inderdaad een beetje knullig en niet voor het eerst.

Ik ben benieuwd of komende week weer een mutatie gaat plaatsvinden, maar ik hoop het eerlijk gezegd niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 25-02-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
Aardappelzakje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Bij mij heeft de ABN gister een herbelegging gedaan ter waarde van het eerdere foutief uitgekeerde dividend, en dus niet ter hoogte van het daadwerkelijke en lagere uitgekeerde bedrag. Ik vind het niet zo'n ramp dat er meer is herbelegd dan ik aan dividend heb ontvangen, maar het is inderdaad een beetje knullig en niet voor het eerst.
Het gebeurd evenzogoed bij ING, althans vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Ik heb het vermoeden dat er iets niet helemaal goed gaat bij NT zelf. Uiteindelijk wordt het allemaal hersteld en wordt je order alsnog op de oorspronkelijke dag waarin de foutieve order werd ingeschoten vervangen door de juiste bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Miki schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Het gebeurd evenzogoed bij ING, althans vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Ik heb het vermoeden dat er iets niet helemaal goed gaat bij NT zelf. Uiteindelijk wordt het allemaal hersteld en wordt je order alsnog op de oorspronkelijke dag waarin de foutieve order werd ingeschoten vervangen door de juiste bedragen.
Precies waarom ik mij ook niet zo'n zorgen maak: het wordt altijd netjes gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Het werd vorige twee keren ook hersteld, maar in mijn geval wordt een lager bedrag op de bankrekening ‘herkend’ dan er daadwerkelijk op staat, waardoor ik mijn maandelijkse aankoop nog niet kan uitvoerem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Asterion schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:31:
[...]

Na wat goede opmerkingen en goede tips over mijn eerste aankoop toch ingezien dat het dan toch niet zo’n goede instap bleek te zijn.

Mijn fonds bij de bank laat ik voor wat het is en ik zie wel wat er van terecht komt.

Ik ga dan toch kijken om in te stappen bij Meersman. Settle and forget.
Aangezien ik bij geen enkele NL bank zit aangesloten draag ik nog eens extra kosten om een betaalrekening te moeten openen die ik dan niet zal gebruiken.
Dan heeft Meersman wel dat voordeel.

De etf bij DeGiro laat ik nog even lopen tot die wat in de winst staat en verkoop ik dan om met dat geld extra te investeren bij Meersman.

Daarnaast wil ik me zeker wel verdiepen in aandelen/etf maar met leergeld waarmee ik hogere risico’s kan nemen.
Moet nog even uitzoeken of dat via DeGiro zal lopen, zoals hier al vaker aangehaald blijkbaar niet zo goed in het nieuws gekomen ondanks dat er veel mensen gebruik van maken?

Ik denk dat ik me zo wel veiliger opstel zonder enige kennis te hoeven hebben.
toon volledige bericht
Ik lees veel "if then that" en bespeur dat je niet helemaal uit bent of je passief en/of actief wilt beleggen. Het hele punt van passief indexbeleggen is gemak en met de veronderstelling dat je de markt niet kan timen. Wat doe je dan op de Giro?

Onderbreng gewoon alles bij Meesman and be done with it. Waarom het her en der onderbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
goodfella schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:58:
[...]
Waarom het her en der onderbrengen?
Omdat het mij interesseert. Beide kanten van het verhaal.

Met passief beleggen wil ik me “veilig” stellen.
Met actief beleggen wil ik snappen hoe het werkt.

Denk dat daar op zich niks mee is. Enkel dat ik met actief beleggen al mijn geld kan kwijt zijn.
Met passief beleggen kan dat ook, alleen is dat risico veel lager natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 08:18
Ik lees veel positieve berichten over Meesman, maar voor alle zekerheid ben ik ea aan het checken. Op hun website geven ze aan dat ze een AFM vergunning hebben (uit 2006?): https://www.meesman.nl/me...eleggingsinstellingen.pdf (?)
Maar ik kan ze niet in de database van de AFM terugvinden: https://www.afm.nl/nl-nl/...ry_Waarschuwingen&start=1
Mogelijk zoek ik op de verkeerde plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citizen.Erased
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:48
toman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:36:
Ik lees veel positieve berichten over Meesman, maar voor alle zekerheid ben ik ea aan het checken. Op hun website geven ze aan dat ze een AFM vergunning hebben (uit 2006?): https://www.meesman.nl/me...eleggingsinstellingen.pdf (?)
Maar ik kan ze niet in de database van de AFM terugvinden: https://www.afm.nl/nl-nl/...ry_Waarschuwingen&start=1
Daar staan ze volgend mij gewoon tussen.
https://www.afm.nl/nl-nl/...rs/beleggingsinstellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 12:07
Na lang te hebben gelurkt in het "beleggen op de beurs in de praktijk" en vrij actief belegd te hebben, heb ik tegenwoordig steeds minder zin en tijd om energie te steken in het actief houden van mijn portfolio. In het topic lees ik verschillende scenario's die overeenkomen met hetgeen ik wil gaan doen: zo min mogelijk energie maar toch beleggen.

Ooit ben ik via DeGiro begonnen met het beleggen in allen maar aandelen en dan voornamelijk dividend aandelen (om het maar zo even te noemen). De reden dat ik toen voor DeGiro gekozen had, waren de kosten en de kernselectie. Toen stak ik hier best veel tijd in maar op een gegeven moment werd dit minder. Toen heb ik wat posities geliquideerd en +/- 25% omgezet in VWRL en VUSA.

Langzaam heb ik steeds meer aandelen posities geliquideerd en is mijn portfolio:
40% VUSA / 50% VWRL / 10% losse aandelen (Ahold en Okta zijn nog de enige posities die ik heb).

Nu kreeg ik vanuit mijn bank (ABN) een bericht dat ik kan starten met geautomatiseerd beleggen en dat de ABN tegenwoordig ook een "kernselectie" aan ETF heeft en dat vind ik best aantrekkelijk icm het passieve gedeelte. Dus ik ben nu steeds meer geneigd om DeGiro te laten voor wat het is en via de ABN een selectie van "NTWC + NTEM + NTSC" te gaan opbouwen, alleen kom ik er niet uit wat de goede verhouding zal zijn en of dat deze combi überhaupt een gelijke overlap heeft tov VWRL + VUSA.

Hebben mensen tips hierin en is de keuze om DeGiro te laten voor wat het is en te starten via de ABN een wijze keuze? Of kan ik beter de moeite nemen om 1x per maand in te loggen, geld te storten en mijn doorlopende orders te plaatsen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Kijk naar VT bij Vanguard voor juiste verhouding. Je kan ook VT of VTI + VXUS kopen via opties bij IB, voor de kosten. Maar automatisch beleggen is makkelijker inderdaad.

Als je zoekt op NT in beiden topics krijg je genoeg antwoord. Het is sowieso een betere keuze dan DeGiro, vanwege de kosten, maar ook omdat de bank wat betrouwbaarder is.

Overlap heb je sowieso, zou dus gewoon alles verkopen bij DeGiro en NT order inleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 25-02-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
sarlo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:25:
Na lang te hebben gelurkt in het "beleggen op de beurs in de praktijk" en vrij actief belegd te hebben, heb ik tegenwoordig steeds minder zin en tijd om energie te steken in het actief houden van mijn portfolio. In het topic lees ik verschillende scenario's die overeenkomen met hetgeen ik wil gaan doen: zo min mogelijk energie maar toch beleggen.

Ooit ben ik via DeGiro begonnen met het beleggen in allen maar aandelen en dan voornamelijk dividend aandelen (om het maar zo even te noemen). De reden dat ik toen voor DeGiro gekozen had, waren de kosten en de kernselectie. Toen stak ik hier best veel tijd in maar op een gegeven moment werd dit minder. Toen heb ik wat posities geliquideerd en +/- 25% omgezet in VWRL en VUSA.

Langzaam heb ik steeds meer aandelen posities geliquideerd en is mijn portfolio:
40% VUSA / 50% VWRL / 10% losse aandelen (Ahold en Okta zijn nog de enige posities die ik heb).

Nu kreeg ik vanuit mijn bank (ABN) een bericht dat ik kan starten met geautomatiseerd beleggen en dat de ABN tegenwoordig ook een "kernselectie" aan ETF heeft en dat vind ik best aantrekkelijk icm het passieve gedeelte. Dus ik ben nu steeds meer geneigd om DeGiro te laten voor wat het is en via de ABN een selectie van "NTWC + NTEM + NTSC" te gaan opbouwen, alleen kom ik er niet uit wat de goede verhouding zal zijn en of dat deze combi überhaupt een gelijke overlap heeft tov VWRL + VUSA.

Hebben mensen tips hierin en is de keuze om DeGiro te laten voor wat het is en te starten via de ABN een wijze keuze? Of kan ik beter de moeite nemen om 1x per maand in te loggen, geld te storten en mijn doorlopende orders te plaatsen :?
toon volledige bericht
Als je Northern Trust beleggingsfondsen (let op, dit zijn geen ETF’s) wilt aankopen en de markt wilt volgen, dan kun je met deze link de actuele verhoudingen vinden: https://marketcaps.site/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41
Meer mensen die van NT world een verkeerd bedrag aan dividend uitbetaald hebben gekregen? Vervolgens is een nieuw bedrag uitgekeerd minus belasting, het eerste bedrag is weer geïncasseerd [...]
Yup. Door deze actie sta ik nu onbedoeld rood op de betaalrekening. Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dat nog gaat krijgen. Van een financiële instelling verwacht ik eerlijk gezegd toch wat meer zorgvuldigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
sarlo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:25:
Zie hieronder voor verhoudingen van de markt. Ik vind het zelf ideaal dat je bij ABN / NT gewoon automatische opdrachten kunt aanmaken en er niet naar hoeft om te kijken.
Miki schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:54:
[...]

Als je Northern Trust beleggingsfondsen (let op, dit zijn geen ETF’s) wilt aankopen en de markt wilt volgen, dan kun je met deze link de actuele verhoudingen vinden: https://marketcaps.site/
En op die site heb je een knop om de verhoudingen specifiek voor Northern Trust te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 13:47

oscar82

De ondertitel

Misschien overbodig voor 99% procent van de bezoekers hier, maar ik las laatst iemand die het ontvangen dividend via de Rabobank zelf moest herbeleggen. In dat geval is het volgens mij raadzaam om de inleg te doen in het fonds waar het dividend vandaan komt. Dat is ook hoe ING en ABN het doen bij automatisch herbeleggen. Je herbelegt dividend dus idealiter niet in de verhouding van je portfolio, want dan zou je na de uitkering van het wereldfonds iets te veel in Emerging Markets hebben zitten.

Dus het dividend van het wereldfonds weer 100% inleggen in het wereldfonds, en het dividend van het smallcaps fonds weer 100% inleggen in het smallcaps fonds. Emerging Markets wordt 2x per jaar uitgekeerd, in andere maanden. Dus die pak je gewoon weer mee als je een reguliere inleg doet, vanuit eigen middelen.

De smallcaps en wereld fondsen zijn door de dividenduitkering deze maand namelijk even gedaald in waarde. Dat wil je als passieve buy and hold investeerder compenseren door het dividend terug in te leggen in die fondsen en je aantal participaties op te krikken.

Daarnaast eens in de zoveel tijd je totale portfolio natuurlijk herbalanceren om eventuele afwijkingen eruit te halen, maar dat hoeft niet vaak en staat in theorie los van een dividenduitkering.

[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 27-02-2023 11:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Natuurlijk heb je strikt gezien gelijk, maar zo precies komt het allemaal niet, in mijn optiek. De kans dat een dividenduitkering de verhoudingen van het totaal significant beïnvloed, is niet zo groot. Ook heeft Rabobank een minimum van 50 euro per inleg (of is dat alleen bij automatisch inleggen?), het kan best dat het uitgekeerde dividend (zeker voor EM en SC) daar onder zit.

Je wil het uitgekeerde dividend wel z.s.m. weer inleggen, omdat je anders inderdaad effectief geld aan het onttrekken bent. Maar hoe je dat precies doet, maakt verder niet zo heel veel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-02-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:02
In dit artikel van de NOS wordt negatief gesproken over Index beleggen omdat men geen invloed uitoefent op het beleid plus dat voornamelijk Amerikaanse vermogensbeheerders aandeelhouders zijn. Ik moet wel zeggen dat ze onder andere de hoofdeconoom van Triodos hebben geïnterviewd. Die is natuurlijk wel (groen) gekleurd in zijn mening.

https://nos.nl/artikel/24...erlandse-bedrijven-groeit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
LongBowNL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:13:
In dit artikel van de NOS wordt negatief gesproken over Index beleggen omdat men geen invloed uitoefent op het beleid plus dat voornamelijk Amerikaanse vermogensbeheerders aandeelhouders zijn. Ik moet wel zeggen dat ze onder andere de hoofdeconoom van Triodos hebben geïnterviewd. Die is natuurlijk wel (groen) gekleurd in zijn mening.

Je zegt het zelf eigenlijk al, het is maar net vanuit welke hoek je dit bekijkt.
Wil je meer controle over wat het bedrijf doet waarin je investeert, dan ga je niet in fondsen zitten maar kies je voor losse aandelen.
(Index)fondsen zijn dan niet alleen gemak qua samenstelling, maar ook op dit soort vlakken, dat laat je allemaal mooi over aan de fondsbeheerder.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:06
Hoe zit het met het dividend van de NT fondsen? Ik zit bij Rabobank en heb een vrij fors bedrag aan dividend ontvangen (vergeleken met de vorige keren). Er is echter nog niets teruggestort o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Misschien even een paar posts teruglezen? Dividend uit fondsen herbeleggen moet je bij Rabo zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
toman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:36:
Je zoekt in de waarschuwingen. Lijkt me een positief teken dat ze daar niet tussen staan.

Via de zoekfunctie in de registers kan ik Meesman op dit moment überhaupt niet vinden, maar ze staan wel in het downloadbare overzicht van vergunninghouders.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-02-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:02
Idd die paar duizend dividend gaat het verschil ook niet maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Johan Bogle schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:04:
Idd die paar duizend dividend gaat het verschil ook niet maken
Kijk mij eens flexen met m'n vermogen :*) Ik zou willen dat ik een "paar duizend" dividend ontving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Herko_ter_Horst schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Kijk mij eens flexen met m'n vermogen :*) Ik zou willen dat ik een "paar duizend" dividend ontving.
En ook dan boeit het niet in welke verhouding je het herbelegt. Dat soort geneuzel bepaalt echt je rendement niet. Sommige zijn iets teveel bezig met marginale beslissingen als de exacte verhoudingen en herbeleggen of 0.01% kostenverschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Het is de vraag of je wilt beleggen als een activistische aandeelhouder om je stem op een aandeelhoudersvergadering te laten horen om richtingen voor het bedrijf te willen bepalen. Of dat je passief de markt wilt volgen.

Maar ook een BlackRock en Vanguard (en anderen) spelen met de mogelijkheden om beleggers in hun fondsen een stem te geven in hoe er gestemd moet worden als aandeelhouder binnen een bedrijf.

https://corporate.vanguar...-proxy-voting-choice.html
Beginning February 1, 2023, and running through June 30, 2023, investors in the Vanguard S&P 500 Growth Index Fund, the Vanguard Russell 1000 Index Fund, and the Vanguard ESG U.S. Stock ETF will be able to select from four different proxy voting policy options. By participating in this voluntary pilot, investors will be able to direct how the fund votes on ballot items for certain of the fund’s largest holdings, proportionate to their ownership in that fund.
https://www.blackrock.com...dship/proxy-voting-choice
Beginning in 2022, BlackRock is taking the first in a series of steps to expand the opportunity for clients to participate in proxy voting decisions where legally and operationally viable. To do this, BlackRock has been developing new technology and working with industry partners over the past several years to enable a significant expansion in proxy voting choices for more clients.

Much like asset allocation and portfolio construction, where some clients take an active role while others outsource these decisions to us, more of our clients are interested in having a say in how their index holdings are voted. We want to provide choice to these clients while continuing to support those who have selected BlackRock’s industry-leading investment stewardship team to vote on their behalf.
Ook stemmen de fondsen al zelf in veel gevallen via hun investment stewardship programma's met een bepaalde visie (die anders kan zijn dan een nuchtere Hollandse visie).
https://www.blackrock.com...gement-and-voting-history
https://corporate.vanguar...nt-stewardship/index.html
https://www.ssga.com/nl/e...tewardship-report-library

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Als beginnende belegger moet je niet rare constructies op gaan zoeken, dan ga je juist risico lopen omdat je allerlei vreemde producten uit kiest zonder te begrijpen wat het inhoud.

Aah, je krijgt gegarandeerd je inleg terug minus een idiote hoeveelheid kosten? In feite betaal je anderen om met jouw geld weer meer geld te verdienen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Aangaande dividend zelf moeten herbeleggen bij Rabo: is het niet handig (/mogelijk) om je maandelijkse order hoger in te stellen dan dat je maandelijks inlegt? Op deze manier zou je, volgens mij, automatisch het ontvangen dividend moeten kunnen herbeleggen, op het moment dat dit binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
EnduronDon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:13:
Aangaande dividend zelf moeten herbeleggen bij Rabo: is het niet handig (/mogelijk) om je maandelijkse order hoger in te stellen dan dat je maandelijks inlegt? Op deze manier zou je, volgens mij, automatisch het ontvangen dividend moeten kunnen herbeleggen, op het moment dat dit binnenkomt.
Je ontvangt niet elke maand dividend en het is ook niet elke keer evenveel, dus ik snap niet helemaal hoe je dat voor je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:59:
[...]

Je ontvangt niet elke maand dividend en het is ook niet elke keer evenveel, dus ik snap niet helemaal hoe je dat voor je ziet.
Stel je legt iedere maand €250,- in, maar maakt een order aan van (bijvoorbeeld) €350,-: wordt je €250,- + eventueel verkregen dividend dan niet gewoon in z'n geheel in die order verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ik verwacht niet dat een order uitgevoerd wordt bij onvoldoende saldo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-05 09:39
EnduronDon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:01:
[...]

Stel je legt iedere maand €250,- in, maar maakt een order aan van (bijvoorbeeld) €350,-: wordt je €250,- + eventueel verkregen dividend dan niet gewoon in z'n geheel in die order verwerkt?
Brainteaser:
Ik maakt zelf een extra order aan, maar hoe zorg ik er voor dat ik het toch automatisch kan noemen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Ik snap het punt (al staat Triodos ook niet bepaald hoog in mijn achting), maar als bedrijf zou ik een stuk liever Blackrock als groot aandeelhouder hebben als een hedgefund.

Algemeen zie ik echt wel het probleem dat als iedereen passief belegt, het hele systeem niet meer werkt. Tegelijk is mijn vermogen niet zo dat ik dat wat kan veranderen, en ik geloof ook niet dat ik zelf de markt kan verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
bregweb schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:07:
[...]

Brainteaser:
Ik maakt zelf een extra order aan, maar hoe zorg ik er voor dat ik het toch automatisch kan noemen?
Als het zou werken (je maakt een herhalende order aan voor bedrag X en hoopt dan dat de bank in plaats daarvan het bedrag Y (Y<X) dat daadwerkelijk op de beleggingsrekening staat gebruikt om de order uit te voeren), dan is dit wel automatisch, maar ik kan me niet voorstellen dat dat gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Qwerty-273 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Het is de vraag of je wilt beleggen als een activistische aandeelhouder om je stem op een aandeelhoudersvergadering te laten horen om richtingen voor het bedrijf te willen bepalen. Of dat je passief de markt wilt volgen.

Maar ook een BlackRock en Vanguard (en anderen) spelen met de mogelijkheden om beleggers in hun fondsen een stem te geven in hoe er gestemd moet worden als aandeelhouder binnen een bedrijf.

https://corporate.vanguar...-proxy-voting-choice.html

[...]

https://www.blackrock.com...dship/proxy-voting-choice

[...]

Ook stemmen de fondsen al zelf in veel gevallen via hun investment stewardship programma's met een bepaalde visie (die anders kan zijn dan een nuchtere Hollandse visie).
https://www.blackrock.com...gement-and-voting-history
https://corporate.vanguar...nt-stewardship/index.html
https://www.ssga.com/nl/e...tewardship-report-library
toon volledige bericht
Interessant. Dat is toch een mooie opstap naar een meer democratische input van aandeelhouders, zelfs de kleinere. Stemweging % naar wat je hebt ingezet. Wist niet van het bestaan.

Ik snap de negatieve toon niet echt in dat NOS-artikel tegenover particuliere beleggers. De rente is 0, er zijn vele wetenschappelijke publicaties dat de markt volgen over lange termijn zorgt voor de beste rendementen.. tja, dan vloeit het geld naar de partijen die het mogelijk maken om goedkoop de markt te volgen. De bronnen die jij deelt (en een analyse van de impact) waren een mooie toevoeging geweest op het verhaal van de NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ze spreken zich in dit artikel niet uit tegen index beleggen?
Alleen tegen fonds beleggen via activistische Amerikaanse fondsen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Dit stukje klinkt niet positief tegenover index beleggen. Ze hameren voornamelijk dat je minder invloed kan uitoefenen op het gedrag van bedrijven. (Kan dat überhaupt als kleine aandeelhouder? Vraag ik me dan af)
Daarbij beleggen deze vermogensbeheerders vaak passief, zegt Stegeman, en dat maakt de invloed nog kleiner. "Met passief beleggen volg je een index, dus een soort gemiddelde van een mandje aandelen. Dat is goedkoper, daarom doen ze dat, maar je hebt daardoor geen zicht meer op de resultaten en het gedrag van bedrijven waarin je investeert."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
Uiteraard kun je dat niet als individuele particuliere belegger. De vraag is ook of je dat moet willen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LongBowNL schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:37:
Dit stukje klinkt niet positief tegenover index beleggen. Ze hameren voornamelijk dat je minder invloed kan uitoefenen op het gedrag van bedrijven. (Kan dat überhaupt als kleine aandeelhouder? Vraag ik me dan af)

[...]
We hebben het hier over PASSIEF beleggen. Dat betekent dat je uberhaupt niet wilt weten wat de (korte) termijn verwachtingen zijn voor de individuele bedrijven. Je VOLGT de markt, je STUURT niet.

We zijn hier nu weer discussies aan het voeren hoe je toch als passieve belegger kunt STUREN.
Alles wat afwijkt van de index en je daarin een keuze biedt is minder passief.

Wel is het zo dat er dus passieve index fondsen zijn, waarbij het (proxy) stemgedrag standaard een bepaalde keuze doet. Zo is er hier al een paar keer gewezen op het stemgedrag van Northern Trust en NN/Fitvermogen. Waarbij die tweede dus de groenere opties kiest op een aandeelhoudersvergadering. Uiteraard binnen de context van betreffende bedrijven, ze zijn niet activistisch van aard. Daarvoor zul je dan naar een Engine One of een Folllow This moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
We bespreken gewoon de voor- en nadelen van passief beleggen. Het NOS artikel noemt een aantal (in hun ogen) nadelen. Ik ben het er niet per se mee eens, net als anderen hier. Daarnaast gaf ik alleen antwoord op de vraag van @YakuzA

offtopic: Ik zie woorden in ALLCAPS als schreeuwen. Ik ga er maar vanuit dat het tegen de schrijver van het NOS artikel is bedoeld. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LongBowNL schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:39:
We bespreken gewoon de voor- en nadelen van passief beleggen. Het NOS artikel noemt een aantal (in hun ogen) nadelen. Ik ben het er niet per se mee eens, net als anderen hier. Daarnaast gaf ik alleen antwoord op de vraag van @YakuzA

offtopic: Ik zie woorden in ALLCAPS als schreeuwen. Ik ga er maar vanuit dat het tegen de schrijver van het NOS artikel is bedoeld. :X
Ik denk dat mensen zich wat minder persoonlijk aangesproken moeten voelen door een stukje van de NOS idd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LongBowNL schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:39:

Uiteraard, is wat meer nadruk. Niet persoonlijk bedoelt.

Reden dat ik het even zo met nadruk gepost heb, is omdat we (zoals in zoveel topics) in golfbewegingen op dezelfde zaken weer uitkomen. Dit topic is met nadruk op het passief beleggen (voor individuen), en dan komen er inderdaad weer golfbewegingen bij die het wel of niet keuzes door individuele passieve beleggers maken en minder passieve activiteiten nastreven als nadeel zien van dat passief beleggen door individuen. En dan heb je dus een tegenstelling te pakken: immers, de genoemde nadelen voor de individuele passieve belegger zijn inherrent aan de keuze voor passief. Je wilt als passieve belegger de markt volgen, niet verslaan of sturen, dat kost je meer tijd, meer geld (fondskosten) en meer risico. De eigenschappen die als nadelen worden benoemd zijn dus juist positief.

Het artikel bespreekt eigenlijk voornamelijk de nadelen van passief beleggen als invloed op het gehele beleggingssysteem als het passief beleggen een steeds groter marktaandeel krijgt op de totale index. En dat is op zich een goede discussie, want als het marktaandeel passief groter wordt, en het aandeel actief beleggen kleiner, zie je dat de invloed van acties binnen die actieve beleggers groter wordt. Immers, de passieve belegger volgt, en als de meerderheid van de (steeds kleiner wordende groep) actieve beleggers iets voor elkaar krijgt, gaat die passieve belegger dus dat ook volgen. Dat is niet iets waar je als individuele passieve belegger iets aan kunt doen, maar als groot pensioenfonds met een keuze voor passief beleggen, wel. En dus ook rekening mee moet houden als grote passieve belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Get!em schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:04:
Het artikel bespreekt eigenlijk voornamelijk de nadelen van passief beleggen als invloed op het gehele beleggingssysteem als het passief beleggen een steeds groter marktaandeel krijgt op de totale index. En dat is op zich een goede discussie, want als het marktaandeel passief groter wordt, en het aandeel actief beleggen kleiner, zie je dat de invloed van acties binnen die actieve beleggers groter wordt. Immers, de passieve belegger volgt, en als de meerderheid van de (steeds kleiner wordende groep) actieve beleggers iets voor elkaar krijgt, gaat die passieve belegger dus dat ook volgen.
Ik verwacht wel dat de meeste beleggers in fondsen niet hebben gekeken naar de investment stewardship programma's van de fonds/vermogensbeheerders. Met je fondsinleg geef je daarmee wel meer stemrecht aan een partij die op een bepaalde manier stemt ook al wil je slechts de markt passief volgen.

Om een inzicht te krijgen wat Vanguard in enkele gevallen gestemd heeft in 2021:
https://corporate.vanguar...tary/Key-votes_062022.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt ja. En dat de fondseigenaar ook belangen meeneemt van hun eigen bedrijfsmodel (en dus tegenstrijdig kan zijn met een specifiek fonds doelstelling als ESG).

Helaas is de viewpoint van glasslewis niet meer publiek toegankelijk. Daar kon je van elk fondshuis zien wat het stemgedrag was op de afgelopen aandeelhoudersvergaderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 10:19
Mooi stukje over ESG op ft.com openbaar dus gratis te lezen.

https://www.ft.com/conten...03-4df9-b203-b5d1dd01e3bc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Hoe relevant is dit voor Nederlandse passieve investeerder? Het lijkt vooral te gaan over anti-ESG sentiment in met name conservatieve staten in de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 10:19
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Hoe relevant is dit voor Nederlandse passieve investeerder? Het lijkt vooral te gaan over anti-ESG sentiment in met name conservatieve staten in de VS.
Omdat veel van ons beleggen in een fonds beheert door een bedrijf uit de VS kan dit zeker overslaan naar grotere schaal. Maar goed je hoeft het niet te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:54
Ik zie juist bij de grotere vermogensbeheerders een shift naar het aanbieden van steeds meer ESG en Paris Aligned benchmarked "passieve" indexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
In Amerika is ESG, net als alles, volledig politiek gemaakt. Hier speelt dat (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-05 20:22
EnduronDon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:13:
Kan wel maar pas nadat je dividend ontvangen hebt. Stel je hebt vorige week 120 euro dividend ontvangen dan kun je je maandelijkse order met 10 verhogen.

In het voren kan dat niet want als je beleggingsrekening onder 0 zou komen door een order gaat de order niet door. Je moet ook altijd wat geld op de beleggingsrekening hebben staan voor de kwartaal kosten.

Maar mijn mening onnodig moeilijk, ik had de orders het liefst gewoon van de lopende rekening afgeschreven gehad. Die extra rekening maakt het alleen maar onoverzichtelijk als je alleen periodiek een vaste som inlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Ja zou kunnen, maar onhandig. Order grote dan bestedingsruimte werkt inderdaad ook niet. Wat een ongelofelijke kul dat dit niet gewoon automagisch mogelijk is zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:27
Wat is jullie ervaring met koop/verkoop van NT fondsen via de bank?

Ik vind het soms best storend dat de verwerkingstijd zo lang is. Ook is het niet transparant voor welke koers je gaat kopen. Heb nu al een aantal keer gehad dat ik kocht voor de koers van de volgende beursdag, maar ook al eens gehad dat ik kocht voor de koers van 2 of 3 dagen later. Dit ook deels afhankelijk van het tijdstip waarop ik de order plaats uiteraard, maar dit doe ik altijd voor 4 uur.

Ik doe dit met een horizon van +20 jaar, maar het is toch kut om te zien dat je soms koopt voor een koers die een procent hoger is (bijv 3 dagen na plaatsen order) dan de koers die je eigenlijk had verwacht (2 dagen na plaatsen order)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:33
pentaw1nz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:00:

Ik vind het soms best storend dat de verwerkingstijd zo lang is. Ook is het niet transparant voor welke koers je gaat kopen. Heb nu al een aantal keer gehad dat ik kocht voor de koers van de volgende beursdag, maar ook al eens gehad dat ik kocht voor de koers van 2 of 3 dagen later. Dit ook deels afhankelijk van het tijdstip waarop ik de order plaats uiteraard, maar dit doe ik altijd voor 4 uur.

Ik doe dit met een horizon van +20 jaar, maar het is toch kut om te zien dat je soms koopt voor een koers die een procent hoger is (bijv 3 dagen na plaatsen order) dan de koers die je eigenlijk had verwacht (2 dagen na plaatsen order)
Is het nooit lager dan? Balanceert zich dit niet gewoon uit gedurende die 20+ jaar?

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Als je een passieve belegger bent met inderdaad lange horizon dan is dit allemaal totaal niet relevant want je wilt de markt dan helemaal niet timen. En inderdaad hij zal minstens zo vaak ook lager zijn.

Het zit tussen je oren, maar is geen reëel probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-03-2023 18:14 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013

Simpel, dan moet je niet in fondsen gaan beleggen, maar zijn ETF's wellicht beter in jouw geval als je er echt aan stoort.

Het enige wat je nog zou kunnen doen is op een moment instappen dat er doorgaans maar weinig mensen instappen, of nog beter; dat er juist meer vermogen uit het fonds vloeit / meer uitstappen.
Fondsen kennen namelijk in de regel een mark up / mark down afhankelijk van hoeveel vermogen er in/uitstapt, om de zittenblijvende aandeelhouders te beschermen tegen transactiekosten die het fonds zelf maakt.
Als er meer vermogen in het fonds vloeit dan eruit gaat, dan wordt de koers net iets hoger gezet dan de intrinsieke waarde en andersom.
Een hele procentpunt is wel erg veel, maar het kan zeker wel een paar tienden schelen, dus ik denk dat het in jouw geval ook puur pech kan zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TI_Observer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Is het nooit lager dan? Balanceert zich dit niet gewoon uit gedurende die 20+ jaar?
Absoluut, en ik snap dat het bij passief beleggen (en überhaupt beleggen over een zeer lange periode) helemaal niet zoveel uitmaakt.
Het stoort me echter dat het niet transparant is hoe lang het duurt voor een buy order verwerkt wordt. ING geeft bijv. aan dat orders voor 16.00 de volgende beursdag worden verwerkt.
Mijn ervaring is anders. Het duurt soms 2 tot zelfs 3 beursdagen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 05-05 09:39
Ja ik stoor me daar ook aan, maar het is hier al eens uitgelegd en als ik het goed herinner heeft het te maken met het handelen op verschillende beurzen in verschillende landen met verschillende feestdagen. Hoop dat iemand mij corrigeert als ik dat verkeerd heb onthouden.

Maar het stoort mij niet genoeg om er mee te stoppen of een andere vorm van beleggen te kiezen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

pentaw1nz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Absoluut, en ik snap dat het bij passief beleggen (en überhaupt beleggen over een zeer lange periode) helemaal niet zoveel uitmaakt.
Het stoort me echter dat het niet transparant is hoe lang het duurt voor een buy order verwerkt wordt. ING geeft bijv. aan dat orders voor 16.00 de volgende beursdag worden verwerkt.
https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
(uit de startpost)
er zijn veel feestdagen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:30
Dat zijn meer feestdagen dan ik had verwacht. Dat verklaart ook waarom mijn orders afgelopen week wat langer duurde, daar zitten toch wat feestdagen waar ik me niet bewust van was. Dank voor de herinnering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
pentaw1nz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Mijn ervaring is dat mensen niet lezen waar ze in beleggen. In de beleggersinfo van de betreffende NT-fondsen staat heel transparant wanneer de afrekening plaatsvindt: T+2 (zie bank of internet voor deze info). Dat is iets anders dan het handelstijdstip van de fondsen.

Ten overvloede: het maakt niet uit wanneer en voor welke koers wordt aangekocht, want timing is niet het doel van indexbeleggen als je periodiek inlegt. Bovendien heb je er geen baat bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardappelzakje op 03-03-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Mijn situatie en wensen:
- ultra passief beleggen en het liefst m.b.v. automatische inleg
- geen tijd en energie willen verspillen in het uitzoeken welke ETFs/fondsen etc.
- beleggingshorizon van 20-30 jaar.
- leeftijd 42 (welke beleggingsmix in de nabije toekomst)
- onderdeel van mijn FIRE plan (details laat ik achterwege om on-topic te blijven).

Producten voor ogen en de twijfel
- Meesman, ietwat hogere kosten; ingezien op indexfondsenvergelijken.nl
- of een grootbank (ABN AMRO) en dan zelf maandelijks inkopen

Vragen
1. M.b.t. garantie en veiligheid geld. Meesman bestaat sinds 2006 of 2008. In het geval dat Meesman failliet gaat/is, ben ik dan ook alles kwijt? Ben ik dan toch niet beter af bij een grootbank zoals ABN.

2. Ik heb op het moment een goede noodbuffer en durf derhalve een 100% aandelen te zitten. Maar wanneer de mix te veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
@goodfella Antwoord op vraag 1: https://www.meesman.nl/vr...r-partners-failliet-gaat/

Aangezien je niet wilt bezig zijn met de verdeling van de fondsen, is Meesman een goede optie voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
https://www.meesman.nl/vr...r-partners-failliet-gaat/
De bankrekening en beleggingen van de Meesman beleggingsfondsen staan op naam van een speciaal hiervoor opgerichte stichting: Stichting Meesman Beleggingsfondsen. Deze stichting is een zelfstandige juridische entiteit waardoor het vermogen van de Meesman fondsen volledig is afgescheiden van ons bedrijf, Meesman Indexbeleggen. Dit betekent dat het fondsvermogen altijd van u (en de andere beleggers) is en altijd veilig is. Wat er ook gebeurt. Zelfs als Meesman failliet zou gaan.
Hoe komen de eigenaren toch bij hun kapitaal, in het geval dat Meesman Indexbeleggen failliet gaat. Weten jullie of er in het verleden een vermogen-entiteit 'ontkoppelt' is geweest en toen verder door is gegaan met een ander entiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:17
goodfella schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:32:
- of een grootbank (ABN AMRO) en dan zelf maandelijks inkopen
Dacht dat je bij ABN ook automatisch kan aankopen?

Qua veiligheid (bij een faillissement ed) zou ik persoonlijk liever bij een grootbank zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 18:31
Pistachenootje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:32:
[...]

Dacht dat je bij ABN ook automatisch kan aankopen?

Qua veiligheid (bij een faillissement ed) zou ik persoonlijk liever bij een grootbank zitten.
Bij de ABN kan je inderdaad automatisch aankopen. Doe ik zelf ook namelijk met de 3 welbekende NT ETF's

[ Voor 7% gewijzigd door Vipertje op 04-03-2023 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Vipertje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:49:
[...]

Bij de ABN kan je inderdaad automatisch aankopen. Doe ik zelf ook namelijk met de 3 welbekende NT ETF's
Ik doe het persoonlijk via ING en met mijn partner via Rabo. Enige verschil (naast een interface van de Rabo die me niet aanstaat) is dat je bij Rabo eerst geld moet overmaken naar je beleggingsrekening en dan een order kunt doen (dus 2 opdrachten die ik heb ingesteld maandelijks) en bij de ING wordt het geld automatisch van je betaalrekening gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Even voor de zekerheid: het zijn geen ETF's, maar (non-Exchange-Traded) fondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:52
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Ik doe het persoonlijk via ING en met mijn partner via Rabo. Enige verschil (naast een interface van de Rabo die me niet aanstaat) is dat je bij Rabo eerst geld moet overmaken naar je beleggingsrekening en dan een order kunt doen (dus 2 opdrachten die ik heb ingesteld maandelijks) en bij de ING wordt het geld automatisch van je betaalrekening gehaald.
Ik heb precies de omgekeerde ervaring.
Ik zit zelf bij de Rabo en mijn partner bij ING. Ik heb bij de Rabo geen losse beleggingsrekening, mijn lopende rekening is direct de tegenrekening van mijn NT portefeuille.
Bij ING zat ik echt te stoeien met verschillende apps, aankopen weer alleen kunnen doen via de website etc. Totaal onlogisch en onoverzichtelijk vond ik.

Gelukkig is dat met passief beleggen maar een eenmalige ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Deze ervaring heb ik niet, net zoals @Loek92 hierboven. Ik gebruik Rabobank Zelf Beleggen.

Bij mij werkt dit alleen bij ToekomstSparen/ToekomstBeleggen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rabo beleggersrekening is iets wat ze relatief recent hebben ingevoerd omdat ze wilde dat het niet te gebruiksvriendelijk was, en ze dus een extra barriere wilde opwerken. Ik heb gelukkig ook voldoende oude rekening dat dat niet bij mij nodig was, maar ja, vraag me niet waarom ze dat in hemelsnaam hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Met NT World is er toch geen buitenlandse belasting ingehouden?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:26:
Rabo beleggersrekening is iets wat ze relatief recent hebben ingevoerd omdat ze wilde dat het niet te gebruiksvriendelijk was, en ze dus een extra barriere wilde opwerken. Ik heb gelukkig ook voldoende oude rekening dat dat niet bij mij nodig was, maar ja, vraag me niet waarom ze dat in hemelsnaam hebben gedaan.
Vreemde redenering, willen ze je richting beheerd beleggen sturen?
Ben benieuwd of ze op termijn ook bestaande accounts migreren naar dat systeem dan.
Kwestie van een minuut werk om wat periodieke overboekingen in te stellen, maar alsnog onnodig omslachtig lijkt me 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Loek92 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Ik heb precies de omgekeerde ervaring.
Ik zit zelf bij de Rabo en mijn partner bij ING. Ik heb bij de Rabo geen losse beleggingsrekening, mijn lopende rekening is direct de tegenrekening van mijn NT portefeuille.
Bij ING zat ik echt te stoeien met verschillende apps, aankopen weer alleen kunnen doen via de website etc. Totaal onlogisch en onoverzichtelijk vond ik.

Gelukkig is dat met passief beleggen maar een eenmalige ergernis.
Vreemd! Voor ING is de aparte beleggers app idd wel handig (of zelfs nodig?).
Wel kan ik direct met 0 euro op de beleggersrekening direct aankopen doen. Er staat dan in het overzicht direct mijn betaalrekening vermeld en daar gaat het bedrag vanaf.

Bij Rabo krijg ik de foutmelding dat ik geen geld beschikbaar heb en negatief uitkom. Daar moet ik eerst geld overboeken van onze betaalrekening naar de beleggersrekening.

ING vind ik prettiger werken, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
[...]

Is het bij ABN AMRO dan ook een 'echte' set-and-forget en aanpassingen enkel nodig bij herbalanceringen?
Of moet je nog overige dingen doen om het in goede banen te leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04 09:50
Alleen herbalanceren.

Misschien herbeleggen dividend. Dat weet ik eigenlijk niet.

[ Voor 60% gewijzigd door usernamerandom op 04-03-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 18:31
Herbeleggen dividend is een toggle. Dus je kan zelf kiezen of dit automagisch wil of uitgekeerd wil hebben. Ik doe 1 keer per jaar balanceren. Voor de rest doe ik helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 09:59
Klinkt heel stom, maar waar kan ik in bij ING mijn maandelijkse automatische aankopen vinden?

Ik zit nu al ruim een jaar in NT World en EM via ING.
Ik heb vanaf begin af ingesteld dat er elke maand bedrag X vanaf mijn betaalrekening wordt afgehaald waarvoor NT World wordt gekocht en bedrag Y waarmee NT EM wordt gekocht.

Dat ging tot deze maand zonder problemen, maar deze maand is alleen bedrag Y afgetrokken en dus alleen EM gekocht en geen World.
Ik zie ook geen lopende opdrachten staan.
Ik had zeker gewoon genoeg saldo.

Ik zoek eigenlijk een overzicht waar ik dus die 2 automatische opdrachten kan vinden om te checken of er iets mis is gegaan (misschien vorig jaar per ongeluk een einddatum ingesteld ofzo?), maar lijk niets te kunnen vinden.
Iemand een idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:12
ArmyOfQueens schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:37:
Klinkt heel stom, maar waar kan ik in bij ING mijn maandelijkse automatische aankopen vinden?

Ik zit nu al ruim een jaar in NT World en EM via ING.
Ik heb vanaf begin af ingesteld dat er elke maand bedrag X vanaf mijn betaalrekening wordt afgehaald waarvoor NT World wordt gekocht en bedrag Y waarmee NT EM wordt gekocht.

Dat ging tot deze maand zonder problemen, maar deze maand is alleen bedrag Y afgetrokken en dus alleen EM gekocht en geen World.
Ik zie ook geen lopende opdrachten staan.
Ik had zeker gewoon genoeg saldo.

Ik zoek eigenlijk een overzicht waar ik dus die 2 automatische opdrachten kan vinden om te checken of er iets mis is gegaan (misschien vorig jaar per ongeluk een einddatum ingesteld ofzo?), maar lijk niets te kunnen vinden.
Iemand een idee? :)
Klik op mijn orders in de app. Daar staan ze bij mij gewoon tussen (zowel uitgevoerd als periodiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:18
Zal er een tijdje tussen zitten voordat die foute herbelegging van het dividend gecorrigeerd wordt van NT World?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Inmiddels is het eerste bedrag automatisch opnieuw ingelegd, waardoor ik geld bij heb moeten storten op mijn beleggingsrekening om dit te kunnen doen…

Heel slordig. Morgen even met de bank bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Nog slordiger vind ik dat dit al het tweede of zelfs derde jaar is dat dit lijkt te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 09:59
marcelcee schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:19:
[...]

Klik op mijn orders in de app. Daar staan ze bij mij gewoon tussen (zowel uitgevoerd als periodiek).
Toch niet goed genoeg gekeken dus :P

Ik zie die order nu als Vervallen staan inderdaad, alleen zie geen reden waarom?
Pagina: 1 ... 10 ... 97 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.