Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
x37 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:31:
Hoe denken jullie over spreiding tussen fondsen. Wij hebben nu onze beleggingen verdeeld over 3 brokers. Meesman/NT, DeGiro/VWRL en ABN/NT. Dan zit er ook nog een aardig deel van mijn pensioen in NT (via werkgever, dus geen invloed op). Onze exposure aan NT is daarmee wel flink hoog. Naarmate het belegd vermogen groeit weet ik niet of het verstandig is om te diversificeren in fondsen.

Hoe schatten jullie het risico in dat er iets met NT/een fonds/een broker gebeurt waarbij je een groot deel van je belegd vermogen verliest?

Hoe gaan jullie om met counterparty risk in het kader van passief beleggen?
Het is geen Crypto :P

Fondshuizen moeten net zoals brokers hun bedrijfsactiviteiten scheiden van de assets van hun klanten. Northern Trust bewaard haar aandelen in dit bewaarbedrijf: Northern Trust Global Services, Societas Europaea, Amsterdam branch. Terwijl je zaken doet met Northern Trust Fund Managers (Ireland) Limited.
Sommige fondshuizen hebben overigens een aparte custiodian (bewaarbedrijf) maar Northern Trust doet het zelf onder een aparte BV.

Daarbij is Northern Trust een partij die haar fondsen niet uitleent en aan replicatie doet d.w.z. de onderliggende aandelen zoveel als mogelijk is aankoopt conform de index en dus geen synthetische waarde creëert.
Als laatste het is een partij die met name gericht is op institutionele partijen (banken, pensioenfondsen, etc.) en niet zozeer particuliere beleggers er gaat dus veel geld en belangen over en weer dus er zit ook wel wat controle op. In vergelijking met DeGiro die regelmatig door toezichthouders wordt aangesproken op zorgelijke zaken lees je vrij weinig over Northern Trust in algemene zin.

Mocht trouwens een partij als Northern Trust een Madoffje doen (Netflix kijktip trouwens) dan moeten we ons om andere dingen zorgen gaan maken :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
x37 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:31:
Hoe denken jullie over spreiding tussen fondsen. Wij hebben nu onze beleggingen verdeeld over 3 brokers. Meesman/NT, DeGiro/VWRL en ABN/NT. Dan zit er ook nog een aardig deel van mijn pensioen in NT (via werkgever, dus geen invloed op). Onze exposure aan NT is daarmee wel flink hoog. Naarmate het belegd vermogen groeit weet ik niet of het verstandig is om te diversificeren in fondsen.
Ik kies zelf ook voor spreiding. Volgens anderen is het misschien onnodig ivm vermogensscheiding. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf er prettig bij voelt.

Ik denk dat je met 3 brokers (of 4 als je pensioen meetelt) wel goed zit. Mijn verdeling ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar omdat Meesman al gebruik maakt van de Northern Trust fondsen (en dus ESG uitsluitingen) wilde ik daarnaast nog meer spreiding hebben.

VWRL heb je al via DEGIRO (zelf geef ik de voorkeur aan VWCE), dus voor ABN zou je dan misschien kunnen kijken naar een deel IWDA (TER 0.20%) of SWRD (TER 0.12%) welke beide de MSCI World volgen zonder uitsluitingen. De kosten zijn iets hoger dan Northern Trust fondsen, maar je krijgt hierdoor wel meer spreiding.

Qua verdeling zit je dan gedeeltelijk in Northern Trust, Vanguard en iShares of SPDR. Het kost in het begin even wat tijd om de juiste verdeling te bepalen, maar verder is bijna alles te automatiseren op DEGIRO na dus wat mij betreft passief genoeg als het eenmaal loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Bigf00t schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Ik kies zelf ook voor spreiding. Volgens anderen is het misschien onnodig ivm vermogensscheiding. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf er prettig bij voelt.

Ik denk dat je met 3 brokers (of 4 als je pensioen meetelt) wel goed zit. Mijn verdeling ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar omdat Meesman al gebruik maakt van de Northern Trust fondsen (en dus ESG uitsluitingen) wilde ik daarnaast nog meer spreiding hebben.

VWRL heb je al via DEGIRO (zelf geef ik de voorkeur aan VWCE), dus voor ABN zou je dan misschien kunnen kijken naar een deel IWDA (TER 0.20%) of SWRD (TER 0.12%) welke beide de MSCI World volgen zonder uitsluitingen. De kosten zijn iets hoger dan Northern Trust fondsen, maar je krijgt hierdoor wel meer spreiding.

Qua verdeling zit je dan gedeeltelijk in Northern Trust, Vanguard en iShares of SPDR. Het kost in het begin even wat tijd om de juiste verdeling te bepalen, maar verder is bijna alles te automatiseren op DEGIRO na dus wat mij betreft passief genoeg als het eenmaal loopt.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel meer spreiding op basis van de ESG uitsluitingen je denkt te bereiken met deze strategie in verhouding tot de meerkosten die je maakt. NT World sluit maar 4,4% en dekt dat af met een verschuiving in de marketcap vandaar dat het rendement vooralsnog in het voordeel is van NT World in de afgelopen jaren. Fitvermogen en Actiam weten zelfs nog betere resultaten te boeken met nog grotere uitsluitingen.

Ps. Het heikele thema over uitlenen van fondsen hebben we dan nog niet behandeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39
In de OT zie ik geen melding van de optie voor ASN duurzame beleggingsfondsen. Dit lijkt specifiek gericht op langdurig en passief beleggen. Wat vinden we van deze aanpak en fondsen?

Zie bijv:

ASN doelbeleggen:
https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-doelbeleggen.html

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:35
NiGeLaToR schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:24:
In de OT zie ik geen melding van de optie voor ASN duurzame beleggingsfondsen. Dit lijkt specifiek gericht op langdurig en passief beleggen. Wat vinden we van deze aanpak en fondsen?

Zie bijv:

ASN doelbeleggen:
https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-doelbeleggen.html
De kosten zijn nogal hoog 1,06% van de waarde van je beleggingen. Dit staat natuurlijk los van de inhoud van de beleggingen......

Bij het duurzame fonds van Meesman betaal je 0,5%.

[ Voor 11% gewijzigd door GoEV6 op 21-01-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39
GoEV6 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:30:
[...]

De kosten zijn nogal hoog 1,06% van de waarde van je beleggingen. Dit staat natuurlijk los van de inhoud van de beleggingen......
Jekkes, ja inderdaad zeg. Thanks. En doorrr…

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:28
Bij bijna alle banken zitten de kosten op ongeveer 1% per jaar over belegd vermogen.

DeGiro of Meesman liggen lager. Je kunt de afweging op meerdere punten maken.

Ik vind het gemak en zekerheid van de huisbank een pre. Zeker voor passief beleggen.
Misschien later nog eens zelf op.de beurs via een goedkopere broker met tevens meer mogelijkheden op het platform.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
GoEV6 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Bij het duurzame fonds van Meesman betaal je 0,5%.
En 0,25% transactiekosten. Om de vergelijking eerlijk te maken.

Zoals in de startpost aangegeven ben je wss goedkoper uit als je vergelijkbare dekking als Meesman Wereldwijd zelf aanschaft via "zelf op de beurs" van je bank. Kost dan wel iets meer moeite.

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 22-01-2023 10:40 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb een oppervlakkige poging gedaan het normale Meesman fonds en het duurzame fonds te vergelijken. Er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn welke indexen gevolgd worden maar het effect is dat je met het duurzame fonds nog meer exposure hebt naar een paar grote tech bedrijven. Dat loopt op tot 16,2% in Microsoft, Apple, Tesla, Alphabet en Amazon. Het normale fonds komt tot 12,1% (wat ik al fors vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46
Waarbij je jezelf kunt afvragen hoe duurzaam de genoemde bedrijven zijn.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
bregweb schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:48:
Waarbij je jezelf kunt afvragen hoe duurzaam de genoemde bedrijven zijn.
Je krijgt er inderdaad een groot aantal door ons met 'groene' energie gesubsidieerde datacenters bij _O-
Ik zou best voor mijn pensioen een deel van mijn inleg in een duurzaam fonds willen investeren, zelfs als dat iets minder verwacht rendement op levert, maar dan moet het wel echt duurzaam zijn en ook gediversifieerd zijn ten opzichte van een normaal indexfonds. In dit geval betaal je 0,1% meer kosten en krijg je een fonds dat waarschijnlijk nog steeds niet zo duurzaam is en bovendien een hele sterke correlatie heeft met het wereldwijde fonds. Ik zie eigenlijk niet in wat daar voor mij aan meerwaarde in zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-05 20:23
pentaw1nz schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:25:
Bij bijna alle banken zitten de kosten op ongeveer 1% per jaar over belegd vermogen.

DeGiro of Meesman liggen lager. Je kunt de afweging op meerdere punten maken.

Ik vind het gemak en zekerheid van de huisbank een pre. Zeker voor passief beleggen.
Misschien later nog eens zelf op.de beurs via een goedkopere broker met tevens meer mogelijkheden op het platform.
Zolang je het bij de bekende Northern Trust fondsen houdt is je grootbank goedkoper dan Meesman ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:15

Crakie

I want my board back, Lance

Iedereen die nu voor de lange termijn belegt, vertrouwt erop dat historische trends zich in de toekomst min of meer voortzetten. Toch staan er een aantal zaken voor de deur die hun weerga niet kennen, zoals klimaatverandering, diverse ecologische crises en vergrijzing in ontwikkelde landen. Dat kan economische groei remmen, mogelijk zelfs drastisch. Ben wel benieuwd hoe de beleggers hier daarover denken.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:38
Maak me daar niet zo druk om. De kans dat het over 20 jaar negatief uitpakt acht ik zeer klein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Crakie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:36:
Iedereen die nu voor de lange termijn belegt, vertrouwt erop dat historische trends zich in de toekomst min of meer voortzetten. Toch staan er een aantal zaken voor de deur die hun weerga niet kennen, zoals klimaatverandering, diverse ecologische crises en vergrijzing in ontwikkelde landen. Dat kan economische groei remmen, mogelijk zelfs drastisch. Ben wel benieuwd hoe de beleggers hier daarover denken.
Ja zo is er altijd wel wat. 'this time is different'.
juist al die verandering en crises kunnen een bron van innovatie zijn en uiteindelijk toch weer economische groei.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:17
…en vergrijzing in ontwikkelde landen…
Dit is het enige waar ik mij enigszins zorgen om maak, met het Japanse voorbeeld als schrikmodel. Deels kan dit gecompenseerd worden door innovatie, deels door nog groei in Afrika. Daarnaast heeft de VS als grootste ontwikkelde economie voorlopig nog een redelijk gunstige voorspelde demografie.
Verder vooral wat @de Peer zegt.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYf_LHEZRW4NwNBZPqbTqUOEgUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fcfq3AXwql1PSZleVzkzuwMt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:22
Imagine having started with index fund investing in 1929 (en 30 jaar nodig te hebben om je initiële investering terug te verdienen) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HenkDePoema schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Imagine having started with index fund investing in 1929 (en 30 jaar nodig te hebben om je initiële investering terug te verdienen) :P
Denk aan alle winst die je gemaakt hebt op elke inleg in 1930. Daarom blijf je continue inleggen, zodat je niet alleen in de pieken inlegt maar ook in de dalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 00:26
[...]

Dit is zonder dividend herbeleggen. Daadwerkelijke rendementen zijn veel hoger en wie in 1929 was begonnen zou binnen 15 jaar al winst hebben en binnen 30 jaar vermogen. de DJ is een nutteloze index om meerdere redenen, maar vooral omdat het geen rekening houdt met herbeleggen (net als onze eigen nutteloze AEX)

[ Voor 14% gewijzigd door Johan Bogle op 23-01-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
[...]

Ik vind het altijd wel wat zeggen over de probability dat men voor dit soort voorbeelden of 100 jaar terug moet in de tijd, of naar de andere kant van de wereld moet (Japan). Stelt mij iig gerust. Weet niet of dat het doel was van de post ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Hbeez op 23-01-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16

Roozzz

Plus ultra

Beetje cru; de afgelopen decennia hebben laten zien dat bedrijven met hand en tand hun belangen weten te verdedigen behartigen. Ik zie geen reden om aan te nemen dat dat gaat veranderen (helemaal niet met de huidige concentratie van kapitaal). Bovenstaande problemen zijn allemaal zaken waar je nog best een tijdje de kop voor in het zand kan steken. Zeker als je dit strikt economisch en vanuit bedrijfsbelang bekijkt. De vested interests zijn groot. Dus radicaal het roer om, zonder dat hier expliciet gekeken wordt naar belangen die hierbij mogelijk geraakt worden, gaat niet gebeuren. Een blik op de vaderlandse politiek onderstreept dit nog maar eens.

Een acute crisis daarentegen kan wel eens substantieel effect hebben. Maar dan denk ik eerder aan WO3, zware aardbevingen/vulkaanuitbarstingen of een scenario zoals geschetst in Ministry for the Future waarbij miljoenen mensen doodgaan in een hittegolf.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat het een goede vraag hoeveel van de economische groei afgelopen decennia is gekomen door bevolkingsgroei in het rijke westen. En door rijker wordende landen in andere plaatsen zie ik ook wel op die manier dat nog een tijd doorgaan, maar vraag is wel als het niet het aantal mensen in rijke landen meer toeneemt (ofwel door bevolkingsgroei, ofwel door landen die voorheen arm waren en rijker worden), of de economie ook op deze snelheid blijft groeien. En dus of de beurs zo door gaat.

Vooralsnog zal het nog wel een tijd doorgaan hoor, en het beschermd je ook tegen gewoon inflatie. Maar het blijft wel: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Met aan de andere kant: "This time it will be different", hebben we ook vaak gehoord zonder dat het anders werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

Qwerty-273 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Bij Meesman kan je op naam van je kind eenvoudig beleggen. Wel zit je dan nog steeds vast aan of een hoge eerste inleg (1x 10k of 2x 5k verspreid over 2 jaar), of maandelijks 100 euro inleggen. De meeste brokers zullen tegenwoordig alleen volwassenen als klant aannemen, de meeste grootbanken bieden wel een beleggingsoptie voor minderjarigen je zal wel dan goed moeten kijken naar de kosten die daar bij zitten.
https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/
Alleen Meesman als alternatief? Heb nu 2 rekeningen voor de kinderen bij Saxo maar wil daar graag vanaf. Anders wacht ik wel anderhalf jaar en dan kunnen ze wel een rekening bij IB openen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
page404 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Alleen Meesman als alternatief? Heb nu 2 rekeningen voor de kinderen bij Saxo maar wil daar graag vanaf. Anders wacht ik wel anderhalf jaar en dan kunnen ze wel een rekening bij IB openen.
Wat zou je niet voor Meesman gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:08
page404 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Bij brandnewday kan je ook een kinderrekening openen. Geen minimum storting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

GoEV6 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Wat zou je niet voor Meesman gaan?
De kosten. En het feit dat ik eenmalig een bedrag wil storten en dan eigenlijk zonder regelmaat af toe wat bijstort. Maar ik kan eens kijken hoe haalbaar dat is bij Meesman. Maar ja, als ik op afzienbare termijn naar IBKR kan..
@Flexion1 ga ik ook eens naar hun voorwaarden kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door page404 op 26-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:06
Rustig hier. Iedereen een beetje blij met alle stijgingen in de portfolio’s?

Zelf vorig jaar januari bij de huisbank begonnen met maandelijks inleggen in de 3 NT-fondsen (naast een al langer bestaand portfolio op de Giro) en sinds vandaag na lange tijd weer uit de rode cijfers.

[ Voor 3% gewijzigd door SvV_Ying op 02-02-2023 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 27-04 14:21
SvV_Ying schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:07:

Zelf vorig jaar januari bij de huisbank begonnen met maandelijks inleggen in de 3 NT-fondsen (naast een al langer bestaand portfolio op de Giro) en sinds vandaag na lange tijd weer uit de rode cijfers.
Hier hetzelfde zie ik nu. Ook vorig jaar begonnen (januari klein beetje, sinds april serieus) nu voor het eerst een slordige driehonderd euro in de plus :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
Kan je bij de ING ergens zien wat het totale resultaat in € op dit moment is? Dus iets van huidige waarde beleggingen - eigen inleg?

Ik kan wel het resultaat per jaar zien en het op die manier uitrekenen. Of op een fonds in het portfolio klikken en dan zien wat het resultaat is. Maar het totaalresultaat zou toch best ergens duidelijker mogen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
SvV_Ying schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:07:

Nee eigenlijk niet, van mij mag het de komende 10 jaar rood blijven. Juist als het minder gaat kun je relatief gezien meer stukken kopen en dat helemaal als je aan het opbouwen bent.

Anyway voor de oogsnoep is het leuk om iets groens te zien :)
SvV_Ying schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:32:
Kan je bij de ING ergens zien wat het totale resultaat in € op dit moment is? Dus iets van huidige waarde beleggingen - eigen inleg?

Ik kan wel het resultaat per jaar zien en het op die manier uitrekenen. Of op een fonds in het portfolio klikken en dan zien wat het resultaat is. Maar het totaalresultaat zou toch best ergens duidelijker mogen staan.
De app is beperkt, op de website kun je meer overzichten genereren.

[ Voor 29% gewijzigd door Miki op 02-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:41
page404 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:53:
[...]

De kosten. En het feit dat ik eenmalig een bedrag wil storten en dan eigenlijk zonder regelmaat af toe wat bijstort. Maar ik kan eens kijken hoe haalbaar dat is bij Meesman. Maar ja, als ik op afzienbare termijn naar IBKR kan..
@Flexion1 ga ik ook eens naar hun voorwaarden kijken.
Ik heb een maandelijkse standaard storting bij Meesman, maar stort daarnaast ook weleens wat extra (< 1x p/m). Dat werkt prima (via iDeal).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

VidaR-9 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:03:
[...]

Ik heb een maandelijkse standaard storting bij Meesman, maar stort daarnaast ook weleens wat extra (< 1x p/m). Dat werkt prima (via iDeal).
Ik had toevallig gisteren gekeken en zag dat het kon. Ik denk dat ik die periode nog even overbrug tot ze 18 zijn en dan laat ik ze een IBKR rekening openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:29
Miki schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:36:
[...]

Nee eigenlijk niet, van mij mag het de komende 10 jaar rood blijven. Juist als het minder gaat kun je relatief gezien meer stukken kopen en dat helemaal als je aan het opbouwen bent.

Anyway voor de oogsnoep is het leuk om iets groens te zien :)
In theorie is het inderdaad het meest ideaal als je lekker laag aan kan kopen. Maar de vraag is natuurlijk wel hoe realistisch het is als het 10 jaar lang laag staat dat het daarna keihard gaat knallen, of dat geleidelijke groei (met een dipje hier en een piekje daar) realistischer is voor een positief eindrendement.

Maar inderdaad, bij laag koop je relatief meer, dus idealiter staat het gewoon laag en komt er een magische megapiek precies op het moment dat je het wilt onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Coocoocachoo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:06:
[...]

In theorie is het inderdaad het meest ideaal als je lekker laag aan kan kopen. Maar de vraag is natuurlijk wel hoe realistisch het is als het 10 jaar lang laag staat dat het daarna keihard gaat knallen, of dat geleidelijke groei (met een dipje hier en een piekje daar) realistischer is voor een positief eindrendement.

Maar inderdaad, bij laag koop je relatief meer, dus idealiter staat het gewoon laag en komt er een magische megapiek precies op het moment dat je het wilt onttrekken.
Ik denk dat heel weinig beleggers blij zijn met een negatief rendement voor de komende 10 jaar. Hoe ziet de Wereld(economie) er dan uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
GoEV6 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat heel weinig beleggers blij zijn met een negatief rendement voor de komende 10 jaar. Hoe ziet de Wereld(economie) er dan uit....
Post 2000, post 2009 :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
Ik tel ze niet maar als je dingen herhaalt blijft het beter hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
GoEV6 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Ik tel ze niet maar als je dingen herhaalt blijft het beter hangen :)
Jij vraagt je af hoe de wereld(economie) er dan uit ziet en die geef ik je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Miki schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Jij vraagt je af hoe de wereld(economie) er dan uit ziet en die geef ik je :)
Het is nog wat vroeg voor mij denk ik....ik snap hem nu.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:33

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Het dividend voor de NT fondsen is inmiddels ook bekend.

https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

26.568 cent netto voor NT World.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31
Werkelijke kosten Rabobank Beheerd Beleggen veel hoger dan gespecificeerd?

De kinderen hier hebben een Rabobank Beheerd Beleggen rekening van oma en opa, maar ik schrik een beetje van de kosten (zeker als ik die vergelijk met wat ik zelf heb voor zelf beleggen icm NT fondsen).

Het bijzondere is vooral dat de werkelijk in rekening gebrachte kosten veel hoger zijn dan wat de Rabobank in haar tarievenoverzicht specificeert.
Op https://www.rabobank.nl/p...eggen/kosten-van-beleggen is deze PDF met de tarieven te downloaden. Daarin staan de tarieven 0.06% voor de Basisdienstverlening en 0.10% voor het Portefeuillebeheer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bH97dCli33epy0GcOlxXJmvM57M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lY2MJnbarqt8R3CUOkejQKNS.png?f=user_large

Echter, de werkelijk in rekening gebrachte tarieven zijn met 0.24% en 0.33% een factor 3 à 4 hoger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOT3djhtieqRyax7PcLfVpeWBsE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qxhz7EeiOazkg4zeMomx8NAC.png?f=fotoalbum_large

Voordat ik hier maandag de Rabo over ga bellen: Iemand al eens eerder zoiets bij de hand gehad? Zie ik iets over het hoofd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
Andrehj schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:24:
Werkelijke kosten Rabobank Beheerd Beleggen veel hoger dan gespecificeerd?
De kosten zoals genoemd in je eerste plaatje zijn op kwartaalbasis en de kosten in je tweede plaatje is het totaal per jaar. Dan klopt 4x zoveel wel.

Het wordt ook genoemd in de tweede PDF op pagina 3: "De tarieven die de Rabobank in rekening brengt
zijn:
• op kwartaalbasis en worden achteraf per kwartaal in rekening gebracht"

Het de kosten voor het Zelf Beleggen product wordt ook per kwartaal in rekening gebracht bij de Rabobank, daar liep ik zelf ook tegen aan. :) De marketing afdeling is lekker creatief geweest bij het presenteren van die lage percentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31
Sybr_E-N schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:35:
De kosten zoals genoemd in je eerste plaatje zijn op kwartaalbasis en de kosten in je tweede plaatje is het totaal per jaar. Dan klopt 4x zoveel wel.

Het wordt ook genoemd in de tweede PDF op pagina 3: "De tarieven die de Rabobank in rekening brengt
zijn:
• op kwartaalbasis en worden achteraf per kwartaal in rekening gebracht"

Het de kosten voor het Zelf Beleggen product wordt ook per kwartaal in rekening gebracht bij de Rabobank, daar liep ik zelf ook tegen aan. :) De marketing afdeling is lekker creatief geweest bij het presenteren van die lage percentages.
Aha. Dat verklaart een heleboel. Daar ben ik dus mooi ingetuind...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
In een boek van J. Bogle ging het over (hidden) turnover costs. weet helaas niet meer welke blz. Hoe werkt dat precies?

Als een NT fonds iets gaat uitsluiten (ESG) komen er dan extra kosten bij die van het fonds worden afgetrokken?

[ Voor 3% gewijzigd door Naamloos87 op 13-02-2023 20:36 ]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 00:26
Naamloos87 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:35:
In een boek van J. Bogle ging het over (hidden) turnover costs. weet helaas niet meer welke blz. Hoe werkt dat precies?

Als een NT fonds iets gaat uitsluiten (ESG) komen er dan extra kosten bij die van het fonds worden afgetrokken?
Voornamelijk transactiekosten zelf. Die zitten niet in de kostenfactor die ze publiceren. Hoe hoger je turnover, hoe meer kosten ze maken met aan- en verkopen en die kosten moet je wel allemaal weer goedmaken. Dit ging neem ik aan over actieve fondsen. Denk ook aan in- en uitstapkosten bijvoorbeeld of negatieve belasting consequenties in trading (in de US een grote factor)

Allemaaal zaken waarom wij juist passief beleggen dus :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:33
Verrek, dat ik nu pas dit topic zie. Mijn vriendin is al even bezig met Degiro/VWRL, maar ik wou nog even wachten. Nu ben ik er ook klaar voor, maar zit me de afgelopen periode eerst eens rustig in te lezen/luisteren. Zat te denken om zo’n 200 per maand in te gaan leggen, maar nog niet zeker bij welke broker. Behalve Degiro lijkt me bij onze bank ook wel handig, maar moet nog even goed naar de kosten kijken. Eigenlijk vind ik Meesman wel aantrekkelijk en comfortabel klinken. Kortom, ben er nog niet uit, maar kom vooral hier graag eens meelezen en sowieso het hele topic doorspitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 16:48

oscar82

De ondertitel

@Southern Sun goed bezig en met geld dat je kan missen zou ik gewoon beginnen. Eigenlijk schets je precies de drie gradaties in gemak. Bij Meersman is het echt overmaken en klaar. Bij je huisbank moet je dat ook doen en daarnaast goed checken dat je in het goede fonds inlegt. En bij de giro moet dat ook en goed je ordertype in orde hebben. Dan is het handig als je iets weet van markt- of limit orders en de bied-laat spread. Kan leuk zijn om te leren maar je moet er wel zin in hebben. Qua kosten loopt het in het begin toch niet te veel uiteen omdat het een percentage van je totale belegging is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
oscar82 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:22:
@Southern Sun goed bezig en met geld dat je kan missen zou ik gewoon beginnen. Eigenlijk schets je precies de drie gradaties in gemak. Bij Meersman is het echt overmaken en klaar. Bij je huisbank moet je dat ook doen en daarnaast goed checken dat je in het goede fonds inlegt. En bij de giro moet dat ook en goed je ordertype in orde hebben. Dan is het handig als je iets weet van markt- of limit orders en de bied-laat spread. Kan leuk zijn om te leren maar je moet er wel zin in hebben. Qua kosten loopt het in het begin toch niet te veel uiteen omdat het een percentage van je totale belegging is.
Er is wat mij betreft nog één gradatie met minder gemak en lagere kosten: US genoteerde Vanguard ETFs aanschaffen door middel van bijna verlopende deep-in-the-money optiecontracten via een daarvoor geschikte broker (bijv. Interactive Brokers). Op papier is dit volgens mij de heilige graal voor een passieve portefeuille, want geen ESG uitsluitingen (dus zuiverder passief dan bijv. NT) en de lagere lopende kosten dan alle "normaal" beschikbare alternatieven. Maar dit is wel echt veel meer gedoe dan een limit order bij degiro. Alleen interessant voor een kleine groep die al veel beleggingskennis heeft of zich er stevig in wilt verdiepen om het onderste uit de kan te halen. En sowieso niet interessant voor beginnende/kleine portefeuilles.

Ik begreep dat er achter de schermen in Brussel gesproken wordt over een mogelijkheid om bij je broker een verzoek in te dienen om dit soort ETFs wel op een normale manier te kunnen aanschaffen, met minder heftige eisen dan MiFID professional status. Kijk daar erg naar uit, al zal dat nog wel een lange tijd duren, als het er al komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Laatst online: 02-05 13:11
[b]Kard in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Ik begreep dat er achter de schermen in Brussel gesproken wordt over een mogelijkheid om bij je broker een verzoek in te dienen om dit soort ETFs wel op een normale manier te kunnen aanschaffen, met minder heftige eisen dan MiFID professional status. Kijk daar erg naar uit, al zal dat nog wel een lange tijd duren, als het er al komt.
Dit zou wel mooi zijn want er blijven weinig opties over om voor een normale belegger in een non esg ETF of index fonds te beleggen via een gebruikelijke broker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:33
Southern Sun schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:27:
Verrek, dat ik nu pas dit topic zie. Mijn vriendin is al even bezig met Degiro/VWRL, maar ik wou nog even wachten. Nu ben ik er ook klaar voor, maar zit me de afgelopen periode eerst eens rustig in te lezen/luisteren. Zat te denken om zo’n 200 per maand in te gaan leggen, maar nog niet zeker bij welke broker. Behalve Degiro lijkt me bij onze bank ook wel handig, maar moet nog even goed naar de kosten kijken. Eigenlijk vind ik Meesman wel aantrekkelijk en comfortabel klinken. Kortom, ben er nog niet uit, maar kom vooral hier graag eens meelezen en sowieso het hele topic doorspitten.
Heel topic (en meer) verder, maar wel goed om eens wat ervaringen door te lezen. Voorkeur voor NT dus Degiro al vrij snel af laten vallen. Totale kostenplaatje Meesman vs. ABN valt in eerste instantie wel mee. Ergens vind ik het set and forget idee van Meesman wel comfortabel klinken, maar mezelf kennende denk ik dat dat vooral voor de beginjaren zal gelden en wil ik op een gegeven moment toch over op de ABN om alles via de app beschikbaar te hebben aangezien we daar toch al meerdere rekeningen hebben lopen. Starten lijkt me belangrijker dan blijven twijfelen, dus ga gewoon bij de ABN beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Southern Sun op 15-02-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
TechFox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Dit zou wel mooi zijn want er blijven weinig opties over om voor een normale belegger in een non esg ETF of index fonds te beleggen via een gebruikelijke broker.
Qua ETF's zijn er toch juist prima non-ESG opties te vinden? De grote vanguard en blackrock ETF's (VWRL/IWDA) hebben zover ik weet niet veel ESG uitsluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Laatst online: 07-02 10:53
Ik vergelijk nu koersen via Google. Echter dan kan ik alleen vaste periodes bekijken: 1D, 5D, 1M, 6M, YTD, 1Y, 5Y, MAX

Graag zou ik zelf de periode selecteren. Het lijkt mij een beetje een overkill om alleen voor de wens dat ik zelf de periode wil bepalen meteen te betalen voor een onlinedienst 'beleggerstools', maar misschien heb ik het mis.

Is er een aanbieder die het mogelijk maakt om koersen te bekijken van een bepaalde periode of ontkom ik er dan al niet aan om ergens een abonnement af te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
jeroeningen schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:05:
Ik vergelijk nu koersen via Google. Echter dan kan ik alleen vaste periodes bekijken: 1D, 5D, 1M, 6M, YTD, 1Y, 5Y, MAX

Graag zou ik zelf de periode selecteren. Het lijkt mij een beetje een overkill om alleen voor de wens dat ik zelf de periode wil bepalen meteen te betalen voor een onlinedienst 'beleggerstools', maar misschien heb ik het mis.

Is er een aanbieder die het mogelijk maakt om koersen te bekijken van een bepaalde periode of ontkom ik er dan al niet aan om ergens een abonnement af te nemen?
Tradingview kan wellicht helpen, desnoods met het aanmaken van een gratis account. Maar waarom zou je dat willen als je passief belegt, time in the market beats timing the market of zit je in het verkeerde topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:31

Qwerty-273

Meukposter

jeroeningen schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:05:

Graag zou ik zelf de periode selecteren.
Volgens mij kan je bij https://finance.yahoo.com/ dat inderdaad zelf instellen als je de grafiek in volledig scherm opent. Daar kan je een date range instellen etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Laatst online: 07-02 10:53
Qwerty-273 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Volgens mij kan je bij https://finance.yahoo.com/ dat inderdaad zelf instellen als je de grafiek in volledig scherm opent. Daar kan je een date range instellen etc.
Dit zocht ik, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Southern Sun schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Heel topic (en meer) verder, maar wel goed om eens wat ervaringen door te lezen. Voorkeur voor NT dus Degiro al vrij snel af laten vallen. Totale kostenplaatje Meesman vs. ABN valt in eerste instantie wel mee. Ergens vind ik het set and forget idee van Meesman wel comfortabel klinken, maar mezelf kennende denk ik dat dat vooral voor de beginjaren zal gelden en wil ik op een gegeven moment toch over op de ABN om alles via de app beschikbaar te hebben aangezien we daar toch al meerdere rekeningen hebben lopen. Starten lijkt me belangrijker dan blijven twijfelen, dus ga gewoon bij de ABN beginnen.
Goede keuze. Ik zit zelf ook bij ABN Amro (Betaalrekening + Zelf Beleggen Basis) en mijn pensioenrekening bij Meesman. Best of both worlds :9

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-05 20:23
Bij de Rabo is het NT World dividend inmiddels zichtbaar als ‘te boeken bedragen’. Zal morgen of overmorgen wel bijgeschreven zijn op de betaalrekening om vervolgens weer in te leggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
TheDeuce schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:56:
Bij de Rabo is het NT World dividend inmiddels zichtbaar als ‘te boeken bedragen’. Zal morgen of overmorgen wel bijgeschreven zijn op de betaalrekening om vervolgens weer in te leggen :)
Bij de ING al binnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jup. De automatische dividend herbelegging orders staan er alweer in.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:07
Scalable Capital schijnt een automatische inleg functie te hebben voor ETF's. Geld wordt dan op een vaste dag van de maand van je bankrekening gehaald om de ETF's aan te kopen Wellicht een interessante feature voor sommigen. Ik las het op een ander forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:12
Ik heb bij de Rabobank aangegeven dat ik dividend als aandelen uitgekeerd wil hebben. Nu zie ik het dividend van de NT fondsen contant uitgekeerd wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? wordt het dividend eerst uitgekeerd en vervolgens herbelegd? of moet ik zelf nog iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-05 06:20
Reklameon schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:37:
Ik heb bij de Rabobank aangegeven dat ik dividend als aandelen uitgekeerd wil hebben. Nu zie ik het dividend van de NT fondsen contant uitgekeerd wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? wordt het dividend eerst uitgekeerd en vervolgens herbelegd? of moet ik zelf nog iets doen?
Dit is enkel als een fonds een keuzedividend uitkeert, NT fondsen keren geen keuzedividend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
Verkeerd

[ Voor 97% gewijzigd door SvV_Ying op 22-02-2023 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:12
J0kerNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Dit is enkel als een fonds een keuzedividend uitkeert, NT fondsen keren geen keuzedividend uit.
Dank! Dan ga ik nu zelf een order aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
YakuzA schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:29:
[...]

Jup. De automatische dividend herbelegging orders staan er alweer in.
Niet de goedkoopste broker/ bank maar oh zo fijn dat je er gewoon geen omkijken naar hebt. Echt ideaal om passief te beleggen. Inmiddels staan mijn orders voor World en Small Cap ook al klaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 22-02-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
Pistachenootje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:06:
Scalable Capital schijnt een automatische inleg functie te hebben voor ETF's. Geld wordt dan op een vaste dag van de maand van je bankrekening gehaald om de ETF's aan te kopen Wellicht een interessante feature voor sommigen. Ik las het op een ander forum.
Nog een pluspunt: De ETF wordt fractioneel aangekocht dus geen cash drag. Aanbod en liquiditeit via gettex is ook prima. Via een spaarplan geen orderkosten en anders maar €0,99.

Blijkbaar zijn ze minder interessant voor influencers, dus daarom hoor/lees je er in Nederland nog zelden iets over. Maar er bestaat echt meer dan alleen DEGIRO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reklameon schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:37:
Je krijgt een contante uitbetaling op je rekening en wat dagen later een afschrijving voor de herbelegging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:24
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Je krijgt een contante uitbetaling op je rekening en wat dagen later een afschrijving voor de herbelegging.
Dat is niet waar. Althans, niet automatisch.

Rabobank herbelegd het dividend van de NT fondsen niet zelf. Alleen als je dit zelf weer handmatig herbelegd zal er ''wat dagen later een afschrijving voor de herbelegging'' komen.

Merk dat er veel nieuwe beleggers in de NT fondsen zijn aan alle berichten in de twee beleg topics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Loek92 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Dat is niet waar. Althans, niet automatisch.

Rabobank herbelegd het dividend van de NT fondsen niet zelf. Alleen als je dit zelf weer handmatig herbelegd zal er ''wat dagen later een afschrijving voor de herbelegging'' komen.

Merk dat er veel nieuwe beleggers in de NT fondsen zijn aan alle berichten in de twee beleg topics ;)
Dan pakt Rabobank dat anders aan dan ABN AMRO. Wel een erg vreemde manier van werken, je zou verwachten dat automatisch herbeleggen betekent dat ze het daadwerkelijk opnieuw beleggen. Laat maar weer eens zien dat je niet bij de Rabobank moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Dan pakt Rabobank dat anders aan dan ABN AMRO. Wel een erg vreemde manier van werken, je zou verwachten dat automatisch herbeleggen betekent dat ze het daadwerkelijk opnieuw beleggen. Laat maar weer eens zien dat je niet bij de Rabobank moet zijn.
Klopt, en bij ING gaat het ook automatisch.
Maar de Rabobank zegt ook nergens dat ze automatisch herbeleggen.

Voor de ultieme passieve belegger is het inderdaad 1x per jaar (voor NT World) een extra handeling om je dividend weer in te leggen.
Voor mij is dat nog altijd minder moeite dan overstappen van huisbank.

Ander nadeel is ook dat een order minimaal € 50 moet zijn, dus bij een geringe portefeuille in bijvoorbeeld NT Small Cap of Emerging kun je je dividend niet eens direct herbeleggen omdat dat dividend dus lager is dan de minimale order :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Loek92 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Klopt, en bij ING gaat het ook automatisch.
Maar de Rabobank zegt ook nergens dat ze automatisch herbeleggen.

Voor de ultieme passieve belegger is het inderdaad 1x per jaar (voor NT World) een extra handeling om je dividend weer in te leggen.
Voor mij is dat nog altijd minder moeite dan overstappen van huisbank.
Als je kiest om standaard dividend in aandelen uitbetaald te krijgen zouden ze dit ook gewoon automatisch kunnen herbeleggen voor fondsen. Dat niet doen is gewoon een gebrek aan klantenservice.
Ander nadeel is ook dat een order minimaal € 50 moet zijn, dus bij een geringe portefeuille in bijvoorbeeld NT Small Cap of Emerging kun je je dividend niet eens direct herbeleggen omdat dat dividend dus lager is dan de minimale order :)
Doet ABN AMRO wel, onder de 50 euro wordt je dividend ook keurig herbelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Als je kiest om standaard dividend in aandelen uitbetaald te krijgen zouden ze dit ook gewoon automatisch kunnen herbeleggen voor fondsen. Dat niet doen is gewoon een gebrek aan klantenservice.
Die optie bij Rabobank is juist dat het fonds niet eens dividend uitkeert maar "intern" er aandelen voor koopt (/pot groter maakt) / je extra participaties geeft. Zeg maar het verschil tussen VWRL (keert dividend uit) va VWCE (keert geen dividend uit maar gebruikt het ontvangen dividend om nieuwe aandelen te kopen zodat het aandeel van de ETF meer waard wordt).
In Nederland maakt dat (nog?) niks uit omdat er geen dividendbelasting is. In bv België is dat verschil wel cruciaal. Omdat ze daar wel expliciet belasting betalen over ontvangen dividend.
Als in Nederland dividendbelasting geheven zou worden naar Belgisch model betaal je bij ABN & ING, net zoals bij Rabobank, dus dividend belasting, net zoals Belgen dat nu ook doen als ze aandelen in VWRL hebben. Terwijl Belgen dat dus niet betalen bij VWCE, die keert immers geen dividend uit, maar het aandeel wordt wel meer waard elke keer dat dat de ETF / fonds dividend ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:39:
[...]
Doet ABN AMRO wel, onder de 50 euro wordt je dividend ook keurig herbelegd.
Klopt, dat is het herbeleggen, ING doet dit ook weer.
Ik bedoelde het dus ook als nadeel van de Rabobank / niet automatisch herbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
Loek92 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:26:
Ligt dat niet ook eraan hoe je het weer aankoopt? Ik heb het dividend niet een op een in het fonds gestopt, maar het totaal ontvangen dividend (van World + EM) weer volgens 79/12 ingelegd. Origineel "wisselgeld" aan dividend ontvangen op EM, maar een veelvoud daarvan in een nieuwe order gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
RobertMe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Ligt dat niet ook eraan hoe je het weer aankoopt? Ik heb het dividend niet een op een in het fonds gestopt, maar het totaal ontvangen dividend (van World + EM) weer volgens 79/12 ingelegd. Origineel "wisselgeld" aan dividend ontvangen op EM, maar een veelvoud daarvan in een nieuwe order gestopt.
Ja, maar dat is logisch natuurlijk. Als jij een order kan maken van boven de 50 euro dan is alles mogelijk :+

Als het over het herbeleggen van dividend gaat dan is het in ieder geval zo dat de ING en ABN dit automatisch doen. Bij de Rabo zul je dit zelf moeten doen, máár bij bedragen onder de 50 euro zul je dit of aan moeten vullen of dividend moeten 'sparen' inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door Loek92 op 22-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sinds ik 5 maand geleden gestart ben stond ik een week 2 of voor het eerst in het groen. Vandaag helaas niet meer.

Heb iedere 11e van de maand een buy order staan in het beheerd beleggen.

Eens kijken om vanaf volgende week zelf de beurs op te gaan. Ben voornemens vooral in het NT world fonds te stappen en wellicht nog wat van de bekende ETFs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
pentaw1nz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:47:
Sinds ik 5 maand geleden gestart ben stond ik een week 2 of voor het eerst in het groen. Vandaag helaas niet meer.

Heb iedere 11e van de maand een buy order staan in het beheerd beleggen.

Eens kijken om vanaf volgende week zelf de beurs op te gaan. Ben voornemens vooral in het NT world fonds te stappen en wellicht nog wat van de bekende ETFs
Waarom? Met NT World zit je goed eventueel aangevuld met EM en/of SC. Andere ETF’s ernaast kopen zorgt alleen maar voor overlap en voegt weinig toe aan je portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Je hebt gelijk inderdaad. Dat voegt niets toe.

Wat ik me nog afvraag is waarom mensen wel/niet voor de verdeling tussen World / EM / SC hebben gekozen.
Ik lees in dit topic verschillende beweegredenen om het wel of niet te doen.

Sommige mensen willen VWRL repliceren en krijgen met een dergelijke verdeling een betere dekking wereldwijd.

Bekijk ik echter de EM en SC van de afgelopen jaren, dan vind ik dat er niet zo heel interessant uitzien...
het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst, maar welke meerwaarde zien de mensen hier in een dergelijke verdeling?

• rube
  • Laatst online: 23:10
pentaw1nz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:52:
...het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst, maar welke meerwaarde zien de mensen hier in een dergelijke verdeling?
Dat ik daarmee het aandelen gedeelte van deze model-portfolio kan nabootsen: https://portfoliocharts.com/portfolio/golden-butterfly/

Wat het beste is, dat ligt aan je doelen en kun je pas achteraf beoordelen.

Mijn doel is een combinatie van een rendement met een lager risico (lage, korte periodes van drawdowns)

• Miki

Wat ik me nog afvraag is waarom mensen wel/niet voor de verdeling tussen World / EM / SC hebben gekozen.

Sommige mensen willen VWRL repliceren en krijgen met een dergelijke verdeling een betere dekking wereldwijd.

Bekijk ik echter de EM en SC van de afgelopen jaren, dan vind ik dat er niet zo heel interessant uitzien...
het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst, maar welke meerwaarde zien de mensen hier in een dergelijke verdeling?
Mijn beweegreden is simpel zoals ook mijn beleggingsstrategie dat is. Een echte Boggle fundamentalist :)

Ik probeer zoveel als mogelijk is de markt te volgen op basis van marktkapitalisatie. Dus World + Opkomende Markten + Small cap. Daarmee dek ik met mijn NT portefeuille 93% af die ik bij een broker ING afneem waar ik verder geen omkijken naar heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:38
Meer mensen die eerst een hoger bedrag dividend kregen via ABN AMRO voor NT World en daarna weer direct afschrijving en opnieuw een bijschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgevol
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:47
Crasheeee schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:40:
Meer mensen die eerst een hoger bedrag dividend kregen via ABN AMRO voor NT World en daarna weer direct afschrijving en opnieuw een bijschrijving?
Ja, heb ik ook gehad. Alleen voor de World. De SC is niet geannuleerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Crasheeee schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:40:
Ze hadden voor NT World (alweer) geen dividendbelasting ingehouden en dat alsnog weer gecorrigeerd.

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-08-2023

Ik heb ook die 3. Verhouding klopt echter niet (meer), maar ga niet teveel lopen emmeren er aan. Zelfs besloten voorlopig even alleen World te kopen (inleg is dusdanig dat ik uit verhouding ga wanneer ik nu ook EM/SC ga kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Mijn eerste aandelen/ETF zijn aangekocht.

Heb gebruik gemaakt van de kernselectie bij Degiro waarbij je geen transactiekosten betaald.

Het is uiteindelijk de vwce etf geworden die het dividend telkens opnieuw belegd.

Daarnaast zit ik ook in een fonds bij mijn bank die 100% garantie geeft dat na de looptijd ik mijn ingelegde geld terug krijg, als het fonds verlies zou maken.
Daarnaast kan ik wel maar maximum 60% opbrengst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:54

G83

Dat klinkt als een vreemde constructie, wat voor fonds is dat?

Kan me niet voorstellen dat het gunstig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:50:
Het is uiteindelijk de vwce etf geworden die het dividend telkens opnieuw belegd.
Op zich een prima keuze, maar waarom geen broker waar je fractioneel kunt aankopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
G83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:06:
Dat klinkt als een vreemde constructie, wat voor fonds is dat?

Kan me niet voorstellen dat het gunstig is
Een fonds dat de bank zelf heeft opgericht en dat zicht focust op 100 wereld bedrijven.
Ik kan wel even op de papieren kijken welke dit allemaal zijn.

Je hebt sowieso 100% geld terug garantie als het fonds na de looptijd 5 jaar verlies zou hebben gemaakt.
Daarnaast kan je wel maar maximum 60% winst halen.
Ik vermoed dat de rest voor de bank zal zijn.

Winst of verlies, ik krijg sowieso mijn geld. 🙂
Bigf00t schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Op zich een prima keuze, maar waarom geen broker waar je fractioneel kunt aankopen?
Wat bedoel je met fractioneel?
Nu kan ik ook elke maand bijkopen, of zie ik je vraag verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G83

G83

Fractioneel betekent dat je ook een deel van een participatie kan kopen.

Een etf als vwce koop je per stuk, dus moet je plusminus 100 euro per keer kunnen inleggen. En moet je elke keer inloggen en aankopen, wat weer verleid om te timen, wat ertoe kan leiden dat je andere etf 's of andere strategieën gaat proberen.

Als je bijvoorbeeld NT world koopt en dat kost op dit moment 60 euro (voorbeeld, geen idee wat actuele prijs is), dan kan je instellen dat je een vast bedrag per maand inlegt en er automatisch participaties gekocht worden. In dit geval zou je dan 1,66 participaties kopen.

Vwce is echt een prima optie. Maar de puristen vinden het niet passief genoeg (omdat je dus de aankoop zelf actief moet doen). Daarnaast heb je dividend lek (zoek daar maar op in dit topic als je niet weet wat dat is).

En deGiro is een knakenbroker. Ik zou daar geen substantiële bedragen willen hebben, maar ook die discussie is al eindeloos gevoerd (zoek maar op DeGiro afm / bafin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Bigf00t schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Wellicht bedoel je wat anders maar het ligt namelijk niet aan de broker* of je fractioneel kunt aankopen maar aan het type effect. Een ETF zoals VWRL, VWCE, IWDA wordt net zoals een aandeel op de beurs verhandelt in hele stukken. Een beleggingsfonds zoals de populaire Northern Trust fondsen worden niet op de beurs verhandeld maar koop je stukken op basis van deelname (participatie) bij de fondsbeheerder.

Nu de uitzondering*, er zijn brokers die je aandelen en ETF’s in fracties laten aankopen. Juridisch gezien koop je alleen een recht waarbij jouw inleg een gedeelte beslaat van het bewuste aandeel of ETF en niet het onderliggende aandeel/ etf zelf. Daar kun je eea van vinden, hangen ook wat voor- en nadelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 24-02-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
G83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:18:
Fractioneel betekent dat je ook een deel van een participatie kan kopen.

Een etf als vwce koop je per stuk, dus moet je plusminus 100 euro per keer kunnen inleggen. En moet je elke keer inloggen en aankopen, wat weer verleid om te timen, wat ertoe kan leiden dat je andere etf 's of andere strategieën gaat proberen.

Als je bijvoorbeeld NT world koopt en dat kost op dit moment 60 euro (voorbeeld, geen idee wat actuele prijs is), dan kan je instellen dat je een vast bedrag per maand inlegt en er automatisch participaties gekocht worden. In dit geval zou je dan 1,66 participaties kopen.

Vwce is echt een prima optie. Maar de puristen vinden het niet passief genoeg (omdat je dus de aankoop zelf actief moet doen). Daarnaast heb je dividend lek (zoek daar maar op in dit topic als je niet weet wat dat is).

En deGiro is een knakenbroker. Ik zou daar geen substantiële bedragen willen hebben, maar ook die discussie is al eindeloos gevoerd (zoek maar op DeGiro afm / bafin).
Ik dacht dat de VWCE ETF geen dividenlekkage had maar VWRL net wel? Zo kom ik toch tegen als ik op het internet zoek.

Welke broker raad jij dan persoonlijk aan?
DeGiro is net één van de goedkoopste die er te vinden is denk ik in NL. Ik kan ook uitwijken naar België. Bolero is al enkele malen verkozen tot beste broker maar daar betaal je, uit het hoofd, €7,5 euro per transactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G83

G83

Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:50:
[...]

Ik dacht dat de VWCE ETF geen dividenlekkage had maar VWRL net wel? Zo kom ik toch tegen als ik op het internet zoek.

DeGiro is net één van de goedkoopste die er te vinden is denk ik in NL. Ik kan ook uitwijken naar België. Bolero is al enkele malen verkozen tot beste broker maar daar betaal je, uit het hoofd, €7,5 euro per transactie.
Dividendlekkage gaat niet over ingehouden dividendbelasting over dividend dat wel of niet aan jou wordt uitbetaald, maar wat het fonds ontvangt. Een in Ierland gevestigd fonds als VWCE/VWRL heeft daardoor een verlies dat becijferd wordt op grofweg 0,3%. Daarin verschilt VWCE dus niet met VWRL.
In Nederland gevestigde fondsen met FBI status kunnen dat alsnog verrekenen. Daarom zijn de NT fondsen zo populair (via grootbanken of via Meesman), maar dit geldt ook specifieke Fitvermogen fondsen, Actiam duurzaam wereld en diverse VanEck ETF's.

Je moet eerst je doel bepalen en welke factoren voor jou het belangrijkste zijn (eenvoud, betrouwbaarheid, spreiding, dividendefficientie, etc.) dan je broker/platform er bij zoeken en dan afwegen welke partij je wel of niet passend vind.

indexfondsvergelijken.nl geeft een goed uitgangspunt. Als je allerlaagste kosten belangrijk vindt en maximale spreiding niet zo dan kom je bijvoorbeeld uit bij Fitvermogen (tegenwoordig van Goldman Sachs, moet je je ook in kunnen vinden...) en als je maximale spreiding en eenvoud belangrijkste vindt bijvoorbeeld bij Meesman.
Uiteindelijk is het niet aan mij om iets aan te raden, maar als je er weinig verstand van hebt en er niet heel erg in wil verdiepen is Meesman een prima partij. Of via je huisbank als je bij ABN/ING/Rabo zit.

Als je echt denkt het onderste uit de kan te moeten schrapen en bereid bent je er veel meer in te willen verdiepen dan kan je Interactive Brokers nemen om ofwel Actiam fondsen te kopen of via de de optie-route VT of VTI/VXUS te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechFox
  • Laatst online: 02-05 13:11
Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:50:
[...]

Elke ETF of index fonds uit Ierland heeft een dividenlekkage. Ik zou zeggen om te beginnen want blijkbaar ben je nog erg nieuw in het passief beleggen. Lees de startpost nog even goed door.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73370198

Hierin staat eigelijk alle informatie die je nodig hebt om als passieve belegger aan de start te gaan. Natuurlijk zijn we altijd breid te helpen maar je mist duidelijk nog de basis kennis van het kiezen van een broker en het kiezen van een juiste belegging strategie.

Het is zeker belangrijke om bij het kiezen van een broker de kosten in de gaten houden. Maar nog belangrijker is de kwaliteit en de leefbaarheid van de broker. Je gaat immers 10 jaar of langer je geld daar naar toe overmaken.

Let op, we zeggen niet dat je nu iets fout doet. Jouw keuze voor deze ETF of index fonds is geheel jouw keuze. Maar gezien jouw antwoorden weet je de basis nog niet. En dan is het zonde om te snelle beslissing te nemen waar je achteraf spijt van hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 13:54
Na een lange tijd mee te kijken in dit topic toch ook maar even een berichtje vanuit mijn kant.

Ik ben ongeveer een jaar geleden gestart met beleggen, voornamelijk VWRL via DEGIRO (daarnaast nog een stukje VUSA en VEUR). Ik merk dat ik toch altijd wat prober te timen en soms een maand niet word ingelegd of niet gelijke bedragen.

Ik heb daarom onlangs via de ABN Zelf Beleggen Basis nu alles automatisch gemaakt in de NT World, NT Emerging Markets en NT Small Caps fondsen (78/12/10) om eens te kijken hoe dat bevalt. Dan kan de emotie in ieder geval niet meer meespelen.

Tot zover in ieder geval allemaal bedankt voor de input en discussie in dit topic, ik blijf het zeker volgen en zal proberen wat vaker een actieve bijdrage te doen! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
G83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Dividendlekkage gaat niet over ingehouden dividendbelasting over dividend dat wel of niet aan jou wordt uitbetaald, maar wat het fonds ontvangt. Een in Ierland gevestigd fonds als VWCE/VWRL heeft daardoor een verlies dat becijferd wordt op grofweg 0,3%. Daarin verschilt VWCE dus niet met VWRL.
In Nederland gevestigde fondsen met FBI status kunnen dat alsnog verrekenen. Daarom zijn de NT fondsen zo populair (via grootbanken of via Meesman), maar dit geldt ook specifieke Fitvermogen fondsen, Actiam duurzaam wereld en diverse VanEck ETF's.
Je hebt gelijk. Ik dacht echt dat er geen dividendlekkage was bij VCWE maar ik kan het precies niet meer terug vinden op welke site ik dat vond. De sites die ik nu vind spreken allemaal over dividend uitkeren of niet.
Goed om dat toch nog even aan te halen. Had er helemaal niet meer bij stil gestaan.
G83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:02:
[...]Je moet eerst je doel bepalen en welke factoren voor jou het belangrijkste zijn (eenvoud, betrouwbaarheid, spreiding, dividendefficientie, etc.) dan je broker/platform er bij zoeken en dan afwegen welke partij je wel of niet passend vind.

indexfondsvergelijken.nl geeft een goed uitgangspunt. Als je allerlaagste kosten belangrijk vindt en maximale spreiding niet zo dan kom je bijvoorbeeld uit bij Fitvermogen (tegenwoordig van Goldman Sachs, moet je je ook in kunnen vinden...) en als je maximale spreiding en eenvoud belangrijkste vindt bijvoorbeeld bij Meesman.
Uiteindelijk is het niet aan mij om iets aan te raden, maar als je er weinig verstand van hebt en er niet heel erg in wil verdiepen is Meesman een prima partij. Of via je huisbank als je bij ABN/ING/Rabo zit.
Denk dat het doel van iedereen is om er zo weinig mogelijk mee bezig te zijn natuurlijk.
Dat was ook mijn uitgangspunt. Elke maand een bepaald bedrag overschrijven en dat in een etf te steken.
Dat kan waarschijnlijk wel veel gemakkelijker dan hetgeen ik dus nu doe.

Ik denk de hoofdreden dat ik voor DeGiro gekozen heb was de gratis kernselectie waarin toch heel wat etf's zitten die hier ook vaak besproken worden.
TechFox schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Elke ETF of index fonds uit Ierland heeft een dividenlekkage. Ik zou zeggen om te beginnen want blijkbaar ben je nog erg nieuw in het passief beleggen. Lees de startpost nog even goed door.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73370198

Hierin staat eigelijk alle informatie die je nodig hebt om als passieve belegger aan de start te gaan. Natuurlijk zijn we altijd breid te helpen maar je mist duidelijk nog de basis kennis van het kiezen van een broker en het kiezen van een juiste belegging strategie.

Het is zeker belangrijke om bij het kiezen van een broker de kosten in de gaten houden. Maar nog belangrijker is de kwaliteit en de leefbaarheid van de broker. Je gaat immers 10 jaar of langer je geld daar naar toe overmaken.

Let op, we zeggen niet dat je nu iets fout doet. Jouw keuze voor deze ETF of index fonds is geheel jouw keuze. Maar gezien jouw antwoorden weet je de basis nog niet. En dan is het zonde om te snelle beslissing te nemen waar je achteraf spijt van hebt.
Bedankt voor je input.
Er is inderdaad nog redelijk wat werk aan de winkel. Ik dacht me toch al wat ingelezen te hebben maar het kan altijd beter natuurlijk.

Enfin, ik laat het nu even bezinken.
Achteraf gezien is het misschien beter (en vooral gemakkelijker) om via je eigen bank of Meesman te gaan beleggen en te betalen voor het gebruiksgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83

G83

Maar je betaald dus niet voor het gemak...
Bij degiro zie je de kosten niet, maar zitten ze versleuteld in het product.

Uiteindelijk ben je met een alternatief goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
G83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:02:
Maar je betaald dus niet voor het gemak...
Bij degiro zie je de kosten niet, maar zitten ze versleuteld in het product.

Uiteindelijk ben je met een alternatief goedkoper uit.
Heb je helemaal gelijk in. Voor niets gaat de zon op.

Ik ga dan toch even de piste bekijken om via een bank of Meesman of een betrouwbaardere broker te gaan beleggen.
Er wel op lettende dat ik bij de banken nog een betaalrekening dien te openen waar terug kosten aan vast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
Miki schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:47:
[...]
er zijn brokers die je aandelen en ETF’s in fracties laten aankopen
Ik begrijp niet helemaal wat je met deze post duidelijk wil maken, maar volgens mij zeggen we nu precies hetzelfde :) Hierdoor heb je bij maandelijks inleggen minder cash drag en dus meer rendement.
Miki schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:47:
[...]
Juridisch gezien koop je alleen een recht waarbij jouw inleg een gedeelte beslaat van het bewuste aandeel of ETF en niet het onderliggende aandeel/ etf zelf. Daar kun je eea van vinden, hangen ook wat voor- en nadelen.
Zoals bij elke investering is het inderdaad goed om op de hoogte te zijn van de risico's en bepaalde voor- en nadelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Asterion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:53:
Winst of verlies, ik krijg sowieso mijn geld. 🙂
Maar je krijgt geen inflatiecorrectie, enkel de initiële inleg. Wat je dus minimaal terug krijgt is altijd minder waard dan nu, je kan dus wel degelijk verlies maken. En de winst wordt flink afgeroomd.

Het is een hele dure verzekering waarbij je wellicht zelfs tientallen procenten aan rendement afdraagt om een relatief klein risico af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:51
Leuk topic! Kende deze nog niet. Zelf ook 90% passief belegger. Naast wat individuele dingetjes…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Pagina: 1 ... 9 ... 97 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.