• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
x37 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:31:
Hoe denken jullie over spreiding tussen fondsen. Wij hebben nu onze beleggingen verdeeld over 3 brokers. Meesman/NT, DeGiro/VWRL en ABN/NT. Dan zit er ook nog een aardig deel van mijn pensioen in NT (via werkgever, dus geen invloed op). Onze exposure aan NT is daarmee wel flink hoog. Naarmate het belegd vermogen groeit weet ik niet of het verstandig is om te diversificeren in fondsen.

Hoe schatten jullie het risico in dat er iets met NT/een fonds/een broker gebeurt waarbij je een groot deel van je belegd vermogen verliest?

Hoe gaan jullie om met counterparty risk in het kader van passief beleggen?
Het is geen Crypto :P

Fondshuizen moeten net zoals brokers hun bedrijfsactiviteiten scheiden van de assets van hun klanten. Northern Trust bewaard haar aandelen in dit bewaarbedrijf: Northern Trust Global Services, Societas Europaea, Amsterdam branch. Terwijl je zaken doet met Northern Trust Fund Managers (Ireland) Limited.
Sommige fondshuizen hebben overigens een aparte custiodian (bewaarbedrijf) maar Northern Trust doet het zelf onder een aparte BV.

Daarbij is Northern Trust een partij die haar fondsen niet uitleent en aan replicatie doet d.w.z. de onderliggende aandelen zoveel als mogelijk is aankoopt conform de index en dus geen synthetische waarde creëert.
Als laatste het is een partij die met name gericht is op institutionele partijen (banken, pensioenfondsen, etc.) en niet zozeer particuliere beleggers er gaat dus veel geld en belangen over en weer dus er zit ook wel wat controle op. In vergelijking met DeGiro die regelmatig door toezichthouders wordt aangesproken op zorgelijke zaken lees je vrij weinig over Northern Trust in algemene zin.

Mocht trouwens een partij als Northern Trust een Madoffje doen (Netflix kijktip trouwens) dan moeten we ons om andere dingen zorgen gaan maken :>

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20
x37 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:31:
Hoe denken jullie over spreiding tussen fondsen. Wij hebben nu onze beleggingen verdeeld over 3 brokers. Meesman/NT, DeGiro/VWRL en ABN/NT. Dan zit er ook nog een aardig deel van mijn pensioen in NT (via werkgever, dus geen invloed op). Onze exposure aan NT is daarmee wel flink hoog. Naarmate het belegd vermogen groeit weet ik niet of het verstandig is om te diversificeren in fondsen.
Ik kies zelf ook voor spreiding. Volgens anderen is het misschien onnodig ivm vermogensscheiding. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf er prettig bij voelt.

Ik denk dat je met 3 brokers (of 4 als je pensioen meetelt) wel goed zit. Mijn verdeling ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar omdat Meesman al gebruik maakt van de Northern Trust fondsen (en dus ESG uitsluitingen) wilde ik daarnaast nog meer spreiding hebben.

VWRL heb je al via DEGIRO (zelf geef ik de voorkeur aan VWCE), dus voor ABN zou je dan misschien kunnen kijken naar een deel IWDA (TER 0.20%) of SWRD (TER 0.12%) welke beide de MSCI World volgen zonder uitsluitingen. De kosten zijn iets hoger dan Northern Trust fondsen, maar je krijgt hierdoor wel meer spreiding.

Qua verdeling zit je dan gedeeltelijk in Northern Trust, Vanguard en iShares of SPDR. Het kost in het begin even wat tijd om de juiste verdeling te bepalen, maar verder is bijna alles te automatiseren op DEGIRO na dus wat mij betreft passief genoeg als het eenmaal loopt.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Bigf00t schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Ik kies zelf ook voor spreiding. Volgens anderen is het misschien onnodig ivm vermogensscheiding. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf er prettig bij voelt.

Ik denk dat je met 3 brokers (of 4 als je pensioen meetelt) wel goed zit. Mijn verdeling ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar omdat Meesman al gebruik maakt van de Northern Trust fondsen (en dus ESG uitsluitingen) wilde ik daarnaast nog meer spreiding hebben.

VWRL heb je al via DEGIRO (zelf geef ik de voorkeur aan VWCE), dus voor ABN zou je dan misschien kunnen kijken naar een deel IWDA (TER 0.20%) of SWRD (TER 0.12%) welke beide de MSCI World volgen zonder uitsluitingen. De kosten zijn iets hoger dan Northern Trust fondsen, maar je krijgt hierdoor wel meer spreiding.

Qua verdeling zit je dan gedeeltelijk in Northern Trust, Vanguard en iShares of SPDR. Het kost in het begin even wat tijd om de juiste verdeling te bepalen, maar verder is bijna alles te automatiseren op DEGIRO na dus wat mij betreft passief genoeg als het eenmaal loopt.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel meer spreiding op basis van de ESG uitsluitingen je denkt te bereiken met deze strategie in verhouding tot de meerkosten die je maakt. NT World sluit maar 4,4% en dekt dat af met een verschuiving in de marketcap vandaar dat het rendement vooralsnog in het voordeel is van NT World in de afgelopen jaren. Fitvermogen en Actiam weten zelfs nog betere resultaten te boeken met nog grotere uitsluitingen.

Ps. Het heikele thema over uitlenen van fondsen hebben we dan nog niet behandeld :)

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
In de OT zie ik geen melding van de optie voor ASN duurzame beleggingsfondsen. Dit lijkt specifiek gericht op langdurig en passief beleggen. Wat vinden we van deze aanpak en fondsen?

Zie bijv:

ASN doelbeleggen:
https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-doelbeleggen.html

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05
NiGeLaToR schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:24:
In de OT zie ik geen melding van de optie voor ASN duurzame beleggingsfondsen. Dit lijkt specifiek gericht op langdurig en passief beleggen. Wat vinden we van deze aanpak en fondsen?

Zie bijv:

ASN doelbeleggen:
https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-doelbeleggen.html
De kosten zijn nogal hoog 1,06% van de waarde van je beleggingen. Dit staat natuurlijk los van de inhoud van de beleggingen......

Bij het duurzame fonds van Meesman betaal je 0,5%.

[Voor 11% gewijzigd door GoEV6 op 21-01-2023 20:33]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
GoEV6 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:30:
[...]

De kosten zijn nogal hoog 1,06% van de waarde van je beleggingen. Dit staat natuurlijk los van de inhoud van de beleggingen......
Jekkes, ja inderdaad zeg. Thanks. En doorrr…

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
Bij bijna alle banken zitten de kosten op ongeveer 1% per jaar over belegd vermogen.

DeGiro of Meesman liggen lager. Je kunt de afweging op meerdere punten maken.

Ik vind het gemak en zekerheid van de huisbank een pre. Zeker voor passief beleggen.
Misschien later nog eens zelf op.de beurs via een goedkopere broker met tevens meer mogelijkheden op het platform.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
GoEV6 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Bij het duurzame fonds van Meesman betaal je 0,5%.
En 0,25% transactiekosten. Om de vergelijking eerlijk te maken.

Zoals in de startpost aangegeven ben je wss goedkoper uit als je vergelijkbare dekking als Meesman Wereldwijd zelf aanschaft via "zelf op de beurs" van je bank. Kost dan wel iets meer moeite.

[Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 22-01-2023 10:40]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb een oppervlakkige poging gedaan het normale Meesman fonds en het duurzame fonds te vergelijken. Er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn welke indexen gevolgd worden maar het effect is dat je met het duurzame fonds nog meer exposure hebt naar een paar grote tech bedrijven. Dat loopt op tot 16,2% in Microsoft, Apple, Tesla, Alphabet en Amazon. Het normale fonds komt tot 12,1% (wat ik al fors vind).

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:49
Waarbij je jezelf kunt afvragen hoe duurzaam de genoemde bedrijven zijn.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Afas
  • Niet online
bregweb schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:48:
Waarbij je jezelf kunt afvragen hoe duurzaam de genoemde bedrijven zijn.
Je krijgt er inderdaad een groot aantal door ons met 'groene' energie gesubsidieerde datacenters bij _O-
Ik zou best voor mijn pensioen een deel van mijn inleg in een duurzaam fonds willen investeren, zelfs als dat iets minder verwacht rendement op levert, maar dan moet het wel echt duurzaam zijn en ook gediversifieerd zijn ten opzichte van een normaal indexfonds. In dit geval betaal je 0,1% meer kosten en krijg je een fonds dat waarschijnlijk nog steeds niet zo duurzaam is en bovendien een hele sterke correlatie heeft met het wereldwijde fonds. Ik zie eigenlijk niet in wat daar voor mij aan meerwaarde in zit.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:43
pentaw1nz schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:25:
Bij bijna alle banken zitten de kosten op ongeveer 1% per jaar over belegd vermogen.

DeGiro of Meesman liggen lager. Je kunt de afweging op meerdere punten maken.

Ik vind het gemak en zekerheid van de huisbank een pre. Zeker voor passief beleggen.
Misschien later nog eens zelf op.de beurs via een goedkopere broker met tevens meer mogelijkheden op het platform.
Zolang je het bij de bekende Northern Trust fondsen houdt is je grootbank goedkoper dan Meesman ;)

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:42

Crakie

I want my board back, Lance

Iedereen die nu voor de lange termijn belegt, vertrouwt erop dat historische trends zich in de toekomst min of meer voortzetten. Toch staan er een aantal zaken voor de deur die hun weerga niet kennen, zoals klimaatverandering, diverse ecologische crises en vergrijzing in ontwikkelde landen. Dat kan economische groei remmen, mogelijk zelfs drastisch. Ben wel benieuwd hoe de beleggers hier daarover denken.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Maak me daar niet zo druk om. De kans dat het over 20 jaar negatief uitpakt acht ik zeer klein.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:34

de Peer

under peer review

Crakie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:36:
Iedereen die nu voor de lange termijn belegt, vertrouwt erop dat historische trends zich in de toekomst min of meer voortzetten. Toch staan er een aantal zaken voor de deur die hun weerga niet kennen, zoals klimaatverandering, diverse ecologische crises en vergrijzing in ontwikkelde landen. Dat kan economische groei remmen, mogelijk zelfs drastisch. Ben wel benieuwd hoe de beleggers hier daarover denken.
Ja zo is er altijd wel wat. 'this time is different'.
juist al die verandering en crises kunnen een bron van innovatie zijn en uiteindelijk toch weer economische groei.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
…en vergrijzing in ontwikkelde landen…
Dit is het enige waar ik mij enigszins zorgen om maak, met het Japanse voorbeeld als schrikmodel. Deels kan dit gecompenseerd worden door innovatie, deels door nog groei in Afrika. Daarnaast heeft de VS als grootste ontwikkelde economie voorlopig nog een redelijk gunstige voorspelde demografie.
Verder vooral wat @de Peer zegt.

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:01

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 09:41
Imagine having started with index fund investing in 1929 (en 30 jaar nodig te hebben om je initiële investering terug te verdienen) :P

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HenkDePoema schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Imagine having started with index fund investing in 1929 (en 30 jaar nodig te hebben om je initiële investering terug te verdienen) :P
Denk aan alle winst die je gemaakt hebt op elke inleg in 1930. Daarom blijf je continue inleggen, zodat je niet alleen in de pieken inlegt maar ook in de dalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Johan Bogle
  • Laatst online: 22:08
[...]

Dit is zonder dividend herbeleggen. Daadwerkelijke rendementen zijn veel hoger en wie in 1929 was begonnen zou binnen 15 jaar al winst hebben en binnen 30 jaar vermogen. de DJ is een nutteloze index om meerdere redenen, maar vooral omdat het geen rekening houdt met herbeleggen (net als onze eigen nutteloze AEX)

[Voor 14% gewijzigd door Johan Bogle op 23-01-2023 09:44]

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
[...]

Ik vind het altijd wel wat zeggen over de probability dat men voor dit soort voorbeelden of 100 jaar terug moet in de tijd, of naar de andere kant van de wereld moet (Japan). Stelt mij iig gerust. Weet niet of dat het doel was van de post ;)

[Voor 34% gewijzigd door Hbeez op 23-01-2023 09:51]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:46

Roozzz

Plus ultra

Beetje cru; de afgelopen decennia hebben laten zien dat bedrijven met hand en tand hun belangen weten te verdedigen behartigen. Ik zie geen reden om aan te nemen dat dat gaat veranderen (helemaal niet met de huidige concentratie van kapitaal). Bovenstaande problemen zijn allemaal zaken waar je nog best een tijdje de kop voor in het zand kan steken. Zeker als je dit strikt economisch en vanuit bedrijfsbelang bekijkt. De vested interests zijn groot. Dus radicaal het roer om, zonder dat hier expliciet gekeken wordt naar belangen die hierbij mogelijk geraakt worden, gaat niet gebeuren. Een blik op de vaderlandse politiek onderstreept dit nog maar eens.

Een acute crisis daarentegen kan wel eens substantieel effect hebben. Maar dan denk ik eerder aan WO3, zware aardbevingen/vulkaanuitbarstingen of een scenario zoals geschetst in Ministry for the Future waarbij miljoenen mensen doodgaan in een hittegolf.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:16
Ik denk dat het een goede vraag hoeveel van de economische groei afgelopen decennia is gekomen door bevolkingsgroei in het rijke westen. En door rijker wordende landen in andere plaatsen zie ik ook wel op die manier dat nog een tijd doorgaan, maar vraag is wel als het niet het aantal mensen in rijke landen meer toeneemt (ofwel door bevolkingsgroei, ofwel door landen die voorheen arm waren en rijker worden), of de economie ook op deze snelheid blijft groeien. En dus of de beurs zo door gaat.

Vooralsnog zal het nog wel een tijd doorgaan hoor, en het beschermd je ook tegen gewoon inflatie. Maar het blijft wel: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Met aan de andere kant: "This time it will be different", hebben we ook vaak gehoord zonder dat het anders werd.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:47

page404

Website says no

Qwerty-273 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Bij Meesman kan je op naam van je kind eenvoudig beleggen. Wel zit je dan nog steeds vast aan of een hoge eerste inleg (1x 10k of 2x 5k verspreid over 2 jaar), of maandelijks 100 euro inleggen. De meeste brokers zullen tegenwoordig alleen volwassenen als klant aannemen, de meeste grootbanken bieden wel een beleggingsoptie voor minderjarigen je zal wel dan goed moeten kijken naar de kosten die daar bij zitten.
https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/
Alleen Meesman als alternatief? Heb nu 2 rekeningen voor de kinderen bij Saxo maar wil daar graag vanaf. Anders wacht ik wel anderhalf jaar en dan kunnen ze wel een rekening bij IB openen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05
page404 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Alleen Meesman als alternatief? Heb nu 2 rekeningen voor de kinderen bij Saxo maar wil daar graag vanaf. Anders wacht ik wel anderhalf jaar en dan kunnen ze wel een rekening bij IB openen.
Wat zou je niet voor Meesman gaan?

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:01
page404 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Bij brandnewday kan je ook een kinderrekening openen. Geen minimum storting.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:47

page404

Website says no

GoEV6 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Wat zou je niet voor Meesman gaan?
De kosten. En het feit dat ik eenmalig een bedrag wil storten en dan eigenlijk zonder regelmaat af toe wat bijstort. Maar ik kan eens kijken hoe haalbaar dat is bij Meesman. Maar ja, als ik op afzienbare termijn naar IBKR kan..
@Flexion1 ga ik ook eens naar hun voorwaarden kijken.

[Voor 6% gewijzigd door page404 op 26-01-2023 16:54]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee