Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 221425

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 11-06-2024 13:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
Anoniem: 221425 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Nou: Ik wel. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. :Y)
Doe je DCA dan?

* Maandelijks een deel van salaris inleggen is geen DCA. Dat is gewoon Lump Sum het bedrag dat je (over) hebt inleggen. DCA is als je nu een groot gedrag hebt dat opsplitsen. Bv een gift / erfenis / ... van een paar K waarbij je elke maand 1K (extra) inlegt totdat het bedrag op is, dat is DCA. Of als je elke maand 500 euro salaris over houd en dan elke week ~100 inleggen, dat is DCA. Maar als je elke maand 500 euro salaris over houd en vervolgens elke maand in 1x 500 euro inlegt is dat lump sum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 221425

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 11-06-2024 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je even verder leest in dat artikel, zie je dat dit wordt afgezet tegen andere strategieën, zoals lump sum. De voor- en nadelen worden ook beschreven t.o.v. die alternatieven. Dit impliceert een keuze: nu alles ineens of spreiden over tijd. Als je geen keuze hebt (bijvoorbeeld omdat het geld dat je wilt inleggen niet “nu” beschikbaar is, maar pas elke maand vanuit salaris beschikbaar komt), is wat je doet periodiek lump sump, geen DCA. Het heeft wel hetzelfde verwachtte resultaat.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-06 13:24
moshimoshi schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Waarom? DCA sluit niet uit dat je nog steeds de markt probeert te timen of dat er maanden zijn waar je meer of minder inlegt. Alleen een starre Tweaker denkt bij DCA dat je elke eerste van de maand om 12.00:00 precies hetzelfde bedrag moet inleggen.

DCA is spreiden maar niemand die zegt dat het interval gelijk moet zijn.
Eh, ik denk dat de consensus toch wel is dat je met DCA niet alsnog een 'goed' moment gaat zitten uitzoeken, binnen die bepaalde periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:27
page404 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Goed punt op zich :)
Maar wat er denk ik specifiek aan de hand is met EM is dat ze inherent minder stabiel zijn. Die gaan een paar jaar goed en dan stort de boel weer in. Kijk naar Argentinie, Brazilie, Egypte. Als ze een stabiele economie gaan vormen dan zijn het geen EM meer maar wordt het gewoon World (blijkbaar bevat World geen of nauwelijks EM). Dat is het punt waarop ze waarschijnlijk ook beter gaan renderen, in elk geval gemiddeld. Daarom is mijn idee dat EM uiteindelijk nooit goed gaat renderen. Dat doen ze al 20 jaar niet en gaan ze ook niet doen, althans niet over de hele linie.
Leuk idee maar historische data is het gewoon niet met je eens. MSCI EM zo'n 10% per jaar gemiddeld zover ik terug kon vinden (vanaf 1 jan 1988). Ik zou erg opletten met dit soort eigen gevoel, het past in ieder geval niet in een passieve strategie wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Janpietertje89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Leuk idee maar historische data is het gewoon niet met je eens. MSCI EM zo'n 10% per jaar gemiddeld zover ik terug kon vinden (vanaf 1 jan 1988). Ik zou erg opletten met dit soort eigen gevoel, het past in ieder geval niet in een passieve strategie wat mij betreft.
Dan heeft het in de periode van 1988 tot 2012 goed gerendeerd en daarna niet meer. Misschien is het onderbuikgevoel maar ik zie een index die het al 10 jaar gewoon niet goed doet. Dat is zelfs in langetermijnland een lange periode. Mocht het de komende 3-4 jaar anders worden kan ik altijd mijn strategie nog aanpassen maar ik houd het lekker even bij s&p500 en World. Ik adviseer niks hè, ik maak keuzes op de informatie die ik heb. Het is niet dat ik in de tussentijd rendement misloop of zo.
En ik heb geen idee hoe je aan die 10% per jaar komt, maar ik heb niks aan goede rendementen in de vorige eeuw ;)

[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 12-01-2023 10:20 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:20:
Dan heeft het in de periode van 1988 tot 2012 goed gerendeerd en daarna niet meer. Misschien is het onderbuikgevoel maar ik zie een index die het al 10 jaar gewoon niet goed doet. Dat is zelfs in langetermijnland een lange periode.
Nee hoor, in "langetermijnland" is 10 jaar zo'n beetje de *minimum* periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:15

oscar82

De ondertitel

https://portfoliocharts.c...map/?shortcode=ZNLDXFA00Z

Volgens deze site kan je (sinds 1970) met Emerging na 10 jaar allerlei resultaten behalen, van -10 tot +21% jaarlijks (CAGR). Stel je voor: 10 jaar lang jaarlijks 10% verliezen. Dat is natuurlijk extreem balen.

Maar alles inzetten op de developed world biedt na 10 jaar geen garanties op een positief resultaat. 100% in dev. world laat resultaten zien van -6 tot +16% jaarlijks (CAGR).

Pas na een jaar of 13-15 zie je geen negatieve resultaten meer in de recente geschiedenis van de afgelopen 50 jaar. Maar in de praktijk zullen gelukkig weinig individuen 15 jaar lang 100% geïnvesteerd zijn in één enkele asset class.

Les 1 (of 2) is toch ook om een combinatie te maken van risky assets die zo min mogelijk met elkaar corresponderen? En je hebt de persoonlijke factor tijd die je in je voordeel kan laten werken door risicovol te beginnen en later rustig te laten stabiliseren door minder risicovolle assets in de mix op te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door oscar82 op 12-01-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Nee hoor, in "langetermijnland" is 10 jaar zo'n beetje de *minimum* periode.
we kunnen semantische discussies gaan voeren over wat kort- en langetermijn is en wat het minimum is, maar 10 jaar is gewoon een significante sample size en ik ga niet in een index investeren die al 10 jaar kwakkelt en waar ik in die periode een nettoverlies gehad zou hebben. En let op het woordje "ik" in deze zin.
@oscar82 duidelijk, met dit in gedachte zou de volgende 10 jaar zomaar 20% jaarlijks (CAGR) kunnen zijn.
Voor mij blijft het een raar idee om 5-10% in een dergelijke index te stoppen om te "spreiden", met een onduidelijk en ook nauwelijks anticyclisch resultaat en hoe dan ook weinig invloed op je eindrendement (want slechts een klein deel van je portefeuille). Mij scheelt het een hoop rust om daar niet over na te hoeven denken en gewoon US/World te blijven doen en verder te kijken als het speelveld echt gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Vandaag besloten om extra te beleggen in volgens de geadviseerde verhoudingen (79/11/10%)

- Northern Trust World
- Northern Trust EM
- Northern Trust World Small Cap

Daarnaast ook een klein deel in Rabo certificaten vanwege de (voor zolang het duurt) 6,5% dividend.

Ik verwacht dat er geen 'echte' recessie meer komt, ook gezien het feit dat ik energieprijzen niet meer zo omhoog zie schieten. Hopelijk heeft dit ook invloed op de grondstofprijzen. Daarnaast afgelopen jaar al flinke dip gehad en nu langzaam weer een herstel. Hopelijk zet het door maar dat is afwachten..... ik weet ook niet of het nu een goede timing is of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn22222 op 12-01-2023 12:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

martijn22222 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:09:
Vandaag besloten om extra te beleggen in volgens de geadviseerde verhoudingen (79/11/10%)

- Northern Trust EM
- Northern Trust World

Ik verwacht dat er geen 'echte' recessie meer komt, ook gezien het feit dat ik energieprijzen niet meer zo omhoog zie schieten. Hopelijk heeft dit ook invloed op de grondstofprijzen. Daarnaast afgelopen jaar al flinke dip gehad en nu langzaam weer een herstel. Hopelijk zet het door maar dat is afwachten..... ik weet ook niet of het nu een goede timing is of niet.
Is toch ook allemaal niet relevant? je zit in het passief beleggen topic.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:37

Mr Pingu

Professioneel Prutser

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Is toch ook allemaal niet relevant? je zit in het passief beleggen topic.
Wat is passief beleggen? Ik heb een portfolio van 95% index fondsen maar heb ook nog 2 thema fondsen in mijn maandelijkse spaarbedrag zitten.

1 is een Renewables fonds, want ik denk het goed is om hier in te investeren maar ook omdat ik denk dat deze bedrijven in de toekomst het wel eens goed kunnen gaan doen.
1 is een dividend fonds, wat in 2022 een rendement van 4,8% (na fondskosten) heeft opgeleverd. Als de markt weer wat beter gaat wissel ik deze uit met een ander fonds wat ik verwacht dat het goed kan gaan doen. Niet helemaal passief maar ook niet zo actief dat ik wekelijks hier na kijk.
page404 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Goed punt op zich :)
Maar wat er denk ik specifiek aan de hand is met EM is dat ze inherent minder stabiel zijn. Die gaan een paar jaar goed en dan stort de boel weer in. Kijk naar Argentinie, Brazilie, Egypte. Als ze een stabiele economie gaan vormen dan zijn het geen EM meer maar wordt het gewoon World (blijkbaar bevat World geen of nauwelijks EM). Dat is het punt waarop ze waarschijnlijk ook beter gaan renderen, in elk geval gemiddeld. Daarom is mijn idee dat EM uiteindelijk nooit goed gaat renderen. Dat doen ze al 20 jaar niet en gaan ze ook niet doen, althans niet over de hele linie.
Goed punt ook, zelf heb ik ook mijn aandeel EM verkleind en is nu nog maar 3% van mijn maandelijkse inleg. Ik investeer nog wel los in MSCI Pacific los om deel azie in te hebben dat niet per se EM is.

Wel vraag ik me eigenlijk af of dit mijn portfolio uberhaupt breder maakt. Heb ik met MSCI pacific + MSCI World een bredere selectie aan aandelen of heb ik dan enkel meer gewicht op Pacific? Anders kan ik net zo goed het bedrag van pacific naar world zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 12-01-2023 12:48 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Mr Pingu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:47:
[...]
Wel vraag ik me eigenlijk af of dit mijn portfolio uberhaupt breder maakt. Heb ik met MSCI pacific + MSCI World een bredere selectie aan aandelen of heb ik dan enkel meer gewicht op Pacific? Anders kan ik net zo goed het bedrag van pacific naar world zetten?
https://www.msci.com/World
Blijkbaar is EM geen onderdeel van World. Pacific blijkbaar wel. Om het simpel te houden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
page404 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:34:
[...]

we kunnen semantische discussies gaan voeren over wat kort- en langetermijn is en wat het minimum is, maar 10 jaar is gewoon een significante sample size en ik ga niet in een index investeren die al 10 jaar kwakkelt en waar ik in die periode een nettoverlies gehad zou hebben. En let op het woordje "ik" in deze zin.
@oscar82 duidelijk, met dit in gedachte zou de volgende 10 jaar zomaar 20% jaarlijks (CAGR) kunnen zijn.
Voor mij blijft het een raar idee om 5-10% in een dergelijke index te stoppen om te "spreiden", met een onduidelijk en ook nauwelijks anticyclisch resultaat en hoe dan ook weinig invloed op je eindrendement (want slechts een klein deel van je portefeuille). Mij scheelt het een hoop rust om daar niet over na te hoeven denken en gewoon US/World te blijven doen en verder te kijken als het speelveld echt gaat veranderen.
En dat is nu juist wat je moet voorkomen bij passief beleggen, dat je gebaseerd op "ik", "dat is mijn mening" en "gevoel" actieve beslissingen gaat nemen die je rendement ofwel positief ofwel negatief kunnen beinvloeden. Zinnen als "Mocht het de komende 3-4 jaar anders worden kan ik altijd mijn strategie nog aanpassen maar ik houd het lekker even bij s&p500 en World." horen gewoon niet thuis in een passieve strategie.

Waar de toekomst heen gaat weet niemand, maar dat de economie en aandelenmarkt op de lange termijn als geheel blijft groeien is een aanname waarop passief beleggen gebaseerd is. Waar die groei plaats gaat vinden is koffiedik kijken en zal bepaald worden door "de markt", daarom dat je juist zo breed mogelijk spreid zodat je zeker weet dat je deze groei mee pakt ongeacht waar deze plaats gaat vinden. Dat is de kern van passief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:36
Eerlijk gezegd denk ik dat niemand van ons 100 % passief belegt. We hebben er allemaal iets in index fondsen, maar we doen er ook allemaal iets naast. P2P lenen, vastgoed, sparen noem het maar op en dan hanteren we ook nog allemaal andere percentages in die verdeling.

We gaan hier echt niet tot overeenstemming komen over de definitie van passief beleggen, lets agree to disagree en meer van dat soort dooddoeners.

Voor mijn olie op het vuur: Als je dit topic leest, doe je aan Passief beleggen O-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Passief beleggen is simpel, maar niet makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 16:57
Johan Bogle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:49:
Passief beleggen is simpel, maar niet makkelijk
Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43
ManzokuSan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Je gaat het pas zien als je het doorhebt
Ik heb een deel van mijn langetermijn potje belegd in wat ETF's en een enkel aandeel maar wil voor de lange termijn (pensioen) wat bestendigers doen en ik moet zeggen - ik volg dit topic al een tijdje maar begin er helaas steeds minder van te begrijpen nu ik steeds meer feedback zie op mensen hun portefeuille wat dan blijkbaar wel een ETF is maar niet langetermijn.

Hoe ga ik nu uit al die ETF's een keuze maken? En aangezien ik pensioen spaar/beleg ben ik gebonden aan DeGiro waar ik niet alle fondsen altijd kan vinden die hier genoemd worden. Ik voeg ze nu toe aan een lijstje om te volgen en mezelf in te verdiepen, maar lang niet alles is daar volgens mij.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Heel simpel.

Om het simpel te houden gaan we er hier even vanuit dat iedereen een lange beleggingshorizon heeft (het geld is niet nodig voor minimaal 10 jaar)

Je eerste keus is hoeveel risico acceptabel is. Volledig in aandelen geeft historisch gezien het beste rendement.

Wil je minder risico, omdat potentieel 50% in de min gaan in een jaar je slapeloze nachten geeft, overweeg dan 60% aandelen en 40% obligaties. (Dit werkt voor de meeste mensen in de meeste gevallen)

Wat betreft welke fondsen: Zoek brede fonden en houdt het simpel: MSCI world als benchmark voor aandelen (bijvoorbeeld de bekende NT fondsen) en Barclays Bloomberg Global Aggregate voor obligaties (weet zo niet welk NT fonds dit zou dekken)

Één aandelenfonds en evt. één obligatiefonds is alles wat je nodig hebt. Je kan hier wat mee spelen en een klein deel emerging market toevoegen of zo, maar dat is geneuzel in de marge.

Vervolgens zoek je de goedkooopste broker/bank en start je een automatische inleg van wat je elke maand kan missen.

Vervolgens doe je in principe helemaal niks meer, tenzij je beleggingshorizon veranderd. Simpel gezegd : meer risico lange termijn (meer aandelen), minder risico korte termijn (meer obligaties)

Hier valt van alles op aan te merken, maar dit is hoe het in veruit de meeste gevallen en voor veruit de meeste mensen werkt.

Zeker nu met de huidige rentes is een deel in obligaties voor de meeste beleggers erg verstandig.

Er zijn veel minder mensen die echt het hoofd koel houden bij marktturbulentie dan dat er mensen zijn die denken dit te kunnen :)

Alleen als jij zeker weet dat je niks stoms doet met grote dalingen (verkopen) is 100% in aandelen iets voor jou.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
NiGeLaToR schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Ik heb een deel van mijn langetermijn potje belegd in wat ETF's en een enkel aandeel maar wil voor de lange termijn (pensioen) wat bestendigers doen en ik moet zeggen - ik volg dit topic al een tijdje maar begin er helaas steeds minder van te begrijpen nu ik steeds meer feedback zie op mensen hun portefeuille wat dan blijkbaar wel een ETF is maar niet langetermijn.

Hoe ga ik nu uit al die ETF's een keuze maken? En aangezien ik pensioen spaar/beleg ben ik gebonden aan DeGiro waar ik niet alle fondsen altijd kan vinden die hier genoemd worden. Ik voeg ze nu toe aan een lijstje om te volgen en mezelf in te verdiepen, maar lang niet alles is daar volgens mij.
De eerste post van dit topic is toch vrij duidelijk? Voor een volledig passieve belegger zijn wat mij betreft 2 factoren van belang bij de keuze: marktkapitalisatie (meer is beter) en kosten (minder is beter). Eventueel kan je nog gemak van het platform meenemen.

Bedenk je wel dat de verschillen tussen de genoemde opties redelijk in de marge liggen, dus het is zeker niet nodig om slapeloze nachten te hebben over ishares MSCI world+em via degiro of VWRL via degiro, dat zijn echt minieme verschillen die redelijk in de marge liggen maar waar in dit topic natuurlijk redelijk veel over gesproken wordt omdat die laatste kleine optimalisaties in kosten/marktkapitalisatie het enige onderwerp van gesprek zijn voor passieve beleggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 16:52
Johan Bogle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:25:
[...]
Zeker nu met de huidige rentes is een deel in obligaties voor de meeste beleggers erg verstandig.

[...].
Met de huidige deposito rentes en de belastingheffing op beleggen (en dus ook obligaties), beginnen obligaties juist wat minder interessant te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33

Qwerty-273

Meukposter

Johan Bogle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:25:
Één aandelenfonds en evt. één obligatiefonds is alles wat je nodig hebt.
Je kan het nog terug brengen naar 1 fonds waar die verdeling al inzit. Dus zowel aandelen als obligaties naar een bepaalde ratio. Daar heb je bijvoorbeeld de verschillende Vanguard LifeStrategy en Blackrock ESG Multi-Asset fondsen voor.

Het is alleen de vraag of je wel in obligaties wilt zitten, of dat je daarvoor liever kijkt naar deposito's eventueel geladderd. De negatieve rendementen die sommige obligatiefondsen hebben neergezet de afgelopen tijd is toch wel een domper op de dempingsfactor die je van dit deel van je beleggingen zou verwachten. En de verschillen met de NLse vermogensrendementsbelasting tussen spaargeld en obligaties zijn hierboven al genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-01-2023 15:57 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Dank @Qwerty-273 @Janpietertje89 en @Johan Bogle

Voor mij kan DCA werken in die vorm dat ik mijn volledige FOR-ruimte de afgelopen jaren heb ingelegd, maar nog niet heb belegd. Ik heb nog zo'n 75% vrije ruimte en ga dat op m'n gemak in fondsen stoppen met die achtergrond. Ik realiseer mij dat ik mezelf teveel heb gericht op een aantal fondsen die niet zo geschikt zijn voor 'life strategy' zoals een van de fondsen zo mooi heet. Kan dat tzt weer aanpassen of zo laten omdat het een klein percentage van de inleg betreft.

De FOR is er vanaf 2023 uit, dus zal dan weer een andere manier gaan verzinnen en/of prive ook wat gaan beleggen voor langere termijn. Pensioengelden bij de Giro zijn ook niet meer opneembaar tot mijn pensioen dus over de looptijd hoef ik niet na te denken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:30
RobertMe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Doe je DCA dan?

* Maandelijks een deel van salaris inleggen is geen DCA. Dat is gewoon Lump Sum het bedrag dat je (over) hebt inleggen. DCA is als je nu een groot gedrag hebt dat opsplitsen. Bv een gift / erfenis / ... van een paar K waarbij je elke maand 1K (extra) inlegt totdat het bedrag op is, dat is DCA. Of als je elke maand 500 euro salaris over houd en dan elke week ~100 inleggen, dat is DCA. Maar als je elke maand 500 euro salaris over houd en vervolgens elke maand in 1x 500 euro inlegt is dat lump sum.
Stel dat je spaargeld en salaris hebt. Als je dan iedere maand belegt, is het dan 'periodiek lump sum' of DCA? Of hangt het ervan af of je van je spaargeld of van je salaris inlegt? Dan klinkt dit als 'mental accounting'.

Eigenlijk maakt het toch ook niet uit of je spaargeld hebt of niet. Stel dat je iedere maand 500 euro belegt met geleend geld. Is het dan 'periodiek lump sum' of DCA? Dus het hangt af van je 'net worth' of je het 'periodiek lump sum' of DCA moet noemen?

Ik heb de definitie niet verzonnen, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat het afhankelijk is van het vermogen van het individu. Daarom zou ik verwachten dat periodiek hetzelfde bedrag inleggen gewoon DCA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:36
martijn22222 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:09:

- Northern Trust World
- Northern Trust EM
Hoe bereken je de onderlinge % van deze beleggingen? Gaat dat op aantal stuks of waarde van dat moment?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:33
bregweb schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Hoe bereken je de onderlinge % van deze beleggingen? Gaat dat op aantal stuks of waarde van dat moment?
Waarde in euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:48
bregweb schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:55:
[...]

https://marketcaps.site/ en op waarde inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maahes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Stel dat je spaargeld en salaris hebt. Als je dan iedere maand belegt, is het dan 'periodiek lump sum' of DCA? Of hangt het ervan af of je van je spaargeld of van je salaris inlegt? Dan klinkt dit als 'mental accounting'.

Eigenlijk maakt het toch ook niet uit of je spaargeld hebt of niet. Stel dat je iedere maand 500 euro belegt met geleend geld. Is het dan 'periodiek lump sum' of DCA? Dus het hangt af van je 'net worth' of je het 'periodiek lump sum' of DCA moet noemen?

Ik heb de definitie niet verzonnen, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat het afhankelijk is van het vermogen van het individu. Daarom zou ik verwachten dat periodiek hetzelfde bedrag inleggen gewoon DCA is.
Dat ligt toch sowieso ook er aan hoe je het geld verdeeld? Als je zegt "ik houd een spaarbuffer aan van €10k en de rest doe ik beleggen". Doe je dus "lump sum de rest inleggen". Als je tijdelijk een spaardoel hebt kun je dat natuurlijk apart doen "elke maand 500 extra sparen voor verbouwing / nieuwe auto / ..." en de rest doe je dan weer lump sum inleggen (/trek je €500 af van de vaste maandelijkse inleg).

Of kijk gewoon naar hoe je met het geld schuift. Ik beleg bij Rabo, en ik heb een periodieke overboeking van de betaalrekening naar de beleggersrekening, en vervolgens wordt dat bedrag automatisch ingelegd in de fondsen. Dus ik doe lump sum het geld van op de beleggers rekening inleggen i.p.v. dat uitsmeren. Het geld dat vervolgens aan het eind van de maand te veel op de betaalrekening staat gaat naar de spaarrekening, en dat doe ik bv 1x per jaar inleggen. Waarbij ik dan ook in een keer spaarrekening => beleggers rekening => order doe. Ik houd dan geen geld achter op de beleggers rekening om het bv over 5 weken uit te smeren in aankopen. Ik ben dus niet echt mentaal bezig met hoe ik de inleg moet uitsmeren. Maar na ontvangst van salaris wordt een X bedrag ingelegd waarvan ik weet dat ik het niet nodig heb.
Zou ik periodiek (al dan niet automatisch) geld afboeken van de spaarrekening, dat eventueel dan ook meer is dan de aangroei (uit salaris) dan zou het wel DCA zijn. Immers heb ik dan ook echt de keuze gemaakt om het spaargeld af te bouwen en i.p.v. dat in een keer te doen (lump sum) dat uit te smeren over een langere periode (DCA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Coocoocachoo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Met de huidige deposito rentes en de belastingheffing op beleggen (en dus ook obligaties), beginnen obligaties juist wat minder interessant te worden.
Dat inderdaad, ik snap eerlijk gezegd niet waarom je obligaties zou nemen naast de bekende fondsen. Als je deposito's niet te lang vast zet (max 1 jaar) dan is er daar denk ik ook genoeg potentie omhoog.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
NT World heeft lopende kosten van 0,15%
NT EM heeft lopende kosten van 0,25%
NT SC heeft lopende kosten van 0,22%

Volgens marketcaps.site is de juiste verhouding op dit moment:

2 fondsen: 89.1 % World & 10.9 % EM
3 fondsen: 81.1 % World & 9.0 % SC & 10% EM (dit kan eigenlijk niet want 0.1% teveel maar whatever)

Hoe kan ik uitrekenen wat het verschil in kosten is tussen een:

1) 100% NT World portfolio
2) 89.1% NT World + 10.9% EM portfolio
3) 81.1 % NT World + 9.0 % NT SC + 10% NT EM

Bij een maandelijkse inleg van 1k en eenmalige inleg van 22k?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 21:25
@Naamloos87 Je kan optie 2 & 3 hier terug vinden. Optie 1 staat daar niet.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
Ja klopt. Ik was benieuwd naar het verschil in absolute getallen, omdat ik een 100% NT World portfolio heb. Ik wilde contact opnemen met de maker van de site om deze optie toe te voegen, maar ik heb geen linkedin, github of twitter :P

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Naamloos87 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Ja klopt. Ik was benieuwd naar het verschil in absolute getallen, omdat ik een 100% NT World portfolio heb. Ik wilde contact opnemen met de maker van de site om deze optie toe te voegen, maar ik heb geen linkedin, github of twitter :P
Maar wel Tweakers. En de maker van die site zwerft hier ook ergens rond als ik mij niet vergis. Ik weet alleen zijn nickname niet. Maar iemand anders vast wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Laat je aub niet gek maken dat je huidige verdeling een procentje meer of minder heeft. Dat effect is echt verwaarloosbaar. Ik zou pas gaan herbalanceren op het moment dat het verschil groter dan 5% bedraagt. Besef daarbij dat de markt continu in beweging is dat de marketcap dus ook continu veranderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Naamloos87 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Het verschil in kosten tussen 100% NT World en de combi NT World/NT EM is verwaarloosbaar. World heeft fondskosten van 0,15% en EM van 0,25%, dus de kosten zijn 0,15% voor 100% World vs 0,89*0,15 + 0,11*0,25=0,161% voor de combi World/EM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35
Je moet de voordelen van diversificatie afwegen tegen de geringe meerprijs. De large cap growth bedrijven die in NT World zitten hebben in de afgelopen 10 jaar (tot ongeveer vorig jaar) erg goed gedaan. Als je in die periode alleen NT World had gehad dan was je portfolio het meest gegroeid voor de laagste kosten. Maar zal dat blijven de komende 10 jaar? 30 jaar?

Het idee van diversificatie houdt in dat de kans groter wordt dat je over een lange periode een positief resultaat krijgt. Als je dat kunt bereiken met slechts beperkte extra kosten (zoals @Herko_ter_Horst laat zien) dan past dat heel goed in passief market cap weighted beleggen.

Dat gezegd hebbende NT World is al een heel stuk meer gediversificeerd dan alleen S&P500. Of EM en SC echt iets toevoegt is de vraag. Zelf kies ik meer voor factor tilting naast een wereldmandje van VWCE.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik verwacht dat veel mensen niet de perfecte 'passief beleggen' strategie toepassen, puur omdat het in de praktijk altijd iets anders gaat. Ik geloof er wel in en 80% van mijn portfolio is ook op die strategie in elkaar gestoken.

Maar dan heb ik zelf bijv. NT Real Estate toegevoegd om iets meer richting vastgoed te zitten. Ik heb ook nog een paar ETFs om in specifieke sectoren te zitten en hopelijk in te cashen op groei in het gebruik in waterstof, digitalisatie, oudere populate, video games of juist schaarste in water. Jep, ze zijn duurder qua kosten en bieden veel minder diversificatie, maar anders wordt het ook megasaai.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:54
TobyD schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:48:
Jep, ze zijn duurder qua kosten en bieden veel minder diversificatie, maar anders wordt het ook megasaai.
Doe mij maar megasaai. Mijn vertier hoef ik niet uit mijn pensioengeld te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-06 13:24
DCA = Dollar Cost Averaging, niks meer, niks minder. Door periodiek (zonder te timen) lump sum in te leggen doe je aan DCA. Als je de ene maand meer, en de andere maand minder in gaat leggen omdat je denkt dat je daarmee betere winsten boekt, dan kan dat nog steeds DCA zijn, maar is het niet zozeer passief beleggen en ben je toch aan het timen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Vanguard is onlangs op de Duitse markt getreden met hun "Direkt Invest" product. Dit is een execution-only service voor het beleggen in 87 ETFs en beleggingsfondsen van Vanguard geschikt voor de Europese markt. Waarbij je ook een spaarplan kan instellen, een maandelijkse boeking die alles dan belegt naar jouw voorkeuren.

Ze bieden al langer diensten aan consumenten op de Britse markt. Op de NLse markt vooralsnog alleen aan institutionele en professionele beleggers. Maar wellicht zien we dat op termijn ook veranderen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:09:
Vanguard is onlangs op de Duitse markt getreden met hun "Direkt Invest" product. Dit is een execution-only service voor het beleggen in 87 ETFs en beleggingsfondsen van Vanguard geschikt voor de Europese markt. Waarbij je ook een spaarplan kan instellen, een maandelijkse boeking die alles dan belegt naar jouw voorkeuren.

Ze bieden al langer diensten aan consumenten op de Britse markt. Op de NLse markt vooralsnog alleen aan institutionele en professionele beleggers. Maar wellicht zien we dat op termijn ook veranderen.
Ik zou het wel toejuichen al ze deze kant opkomen. Dat zou de markt openbreken wat betreft kosten, niet zo zeer op de producten zelf want de TER’s zijn hetzelfde maar wel alle onderliggende kosten en fee’s die de brokers in rekening brengen.

Misschien maar eens een lief briefje aan wagen of ze alsjeblieft ook naar hier willen komen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Ik zou het fijner vinden als ze voor de NL markt een fbi lanceren.

Dan stap ik gelijk over.

[ Voor 17% gewijzigd door Fiscalist op 17-01-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:18
Als compleet nieuwe Belgische (passieve) belegger toch even een sanity check. Volgens wat ik lees zouden niet (in België) geregistreerde, kapitaliserende aandeel-ETFs het interessantste zijn om de nodige belastingen uit te sparen.

Ik heb een keytrade account, vanwege een bankrekening, maar wil wegens de lagere kosten precies liever degiro gebruiken. De meeste aanbevolen ETFs staan ook in de kernselectie:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA
SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF (EUR) | SPYI (*niet kernselectie*)
Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF 1C | XZW0
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) | WSML

Idee is rustig te beginnen en over de komende maanden wat extra investeren (mits degiro kernselectie regels in acht nemend). Niet om op de markt te spelen, maar om de techniek wat gewoon te worden, en mijn weg wat te zoeken. Naarmate ik meer inzicht krijg wil ik meer richten op duurzaam/ecologisch beleggen, maar voorlopig zeker passief/long term.

Sla ik hier ergens de bal zwaar mis/mis ik enkele essentiële concepten of zit ik op de goede weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Fiscalist schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:09:
Ik zou het fijner vinden als ze voor de NL markt een fbi lanceren.

Dan stap ik gelijk over.
Voor Brand New Day hebben ze een FBI wereld fonds ;)

https://new.brandnewday.n...n-en-koersen/?fundId=1012

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 17-01-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Qwerty-273 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:09:

Sinds de taaleis is ingevoerd missen we echt veel mooie producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
moshimoshi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:07:
[...]

NL is dan toch weer behoorlijk klein….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
moshimoshi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Het is niet alleen de taaleis maar ook de juridische structuur van het fonds dat opgelegd wordt vanuit de EU naast de onwil van Vanguard zelf om hun lucratieve fondsen buiten Amerika beschikbaar te houden/ maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Miki schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Ik zou het wel toejuichen al ze deze kant opkomen. Dat zou de markt openbreken wat betreft kosten, niet zo zeer op de producten zelf want de TER’s zijn hetzelfde maar wel alle onderliggende kosten en fee’s die de brokers in rekening brengen.

Misschien maar eens een lief briefje aan wagen of ze alsjeblieft ook naar hier willen komen :>
Tegelijk, het is nou niet alsof de huidige markt op slot zit en we allemaal gebukt gaan onder torenhoge fees ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:33
Sissors schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:36:
[...]

Tegelijk, het is nou niet alsof de huidige markt op slot zit en we allemaal gebukt gaan onder torenhoge fees ofzo.
Gebukt is een groot woord i.d.d. er is ook veel verbeterd versus 10-20 jaar geleden toen je geloof ik snel 0,8% of meer betaalde voor je beleggingsfonds.
Maar je betaald in NL nog steeds snel 0,1%-0,2% meer voor het zelfde, toch 100-200 euro per jaar bij een belegd vermogen van 100k. En daarnaast zijn er minder mogelijkheden qua fondsen.

voorbeeld:
40% vxus (0,07%) + 60% vti (0,03%) = 0,046%
NT world+ Em = 0,181%

kosten verschil bij 100k: 135 euro per jaar

[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 18-01-2023 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Miki schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:00:
Het is niet alleen de taaleis maar ook de juridische structuur van het fonds dat opgelegd wordt vanuit de EU
Het is ook dat de EU en VS regelgeving elkaar in de weg zit.
Restricted access to US ETFs for ordinary EU retail investors
Since 2018, ordinary investors in the European Union cannot invest in US exchange-traded funds (US ETFs)[1]. This is because rules[2] came into force in 2018 requiring providers of investment products to supply retail investors with a ‘key information document’ (KID) to help them better understand the product they are buying. US ETFs do not provide such a document.

According to certain views[3], US issuers cannot develop KIDs for their US ETFs. One reason for this is the fact that PRIIPs require disclosure of likely future performance under four different scenarios, and US issuers cannot make such forecasts under US legislation.

An unintended consequence of PRIIPs for ordinary retail investors may therefore be that their ability to invest in US ETFs, which have significantly lower fees than European UCITS funds, may become restricted.

[1] https://www.bloomberg.com...s-spy-no-longer-an-option
[2] Regulation 1286/2014 (PRIIPs)
[3] https://www.etfstream.com...cted-by-kid-requirements/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
helloitsme schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Gebukt is een groot woord i.d.d. er is ook veel verbeterd versus 10-20 jaar geleden toen je geloof ik snel 0,8% of meer betaalde voor je beleggingsfonds.
Maar je betaald in NL nog steeds snel 0,1%-0,2% meer voor het zelfde, toch 100-200 euro per jaar bij een belegd vermogen van 100k. En daarnaast zijn er minder mogelijkheden qua fondsen.

voorbeeld:
40% vxus (0,07%) + 60% vti (0,03%) = 0,046%
NT world+ Em = 0,181%

kosten verschil bij 100k: 135 euro per jaar
Lekker belangrijk op 100k. Er zijn weinig landen waar je zo goedkoop en efficient kan beleggen als in NL. Die paar basispuntjes die wij nog betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09
Een paar jaar geleden ben ik ook begonnen met indexbeleggen bij DeGiro, ik heb toen een verdeling gemaakt in VWRL + IEAC + IEGA, hier legde ik elke maand wat geld in. Dit heb ik gedaan op basis van de blog van MrFOB.
Maar toen DeGiro negatief in het nieuws kwam ben ik gestopt met daar te investeren en heb ik een rekening geopend bij de ING omdat ik hier al een betaalrekening heb. Hier leg ik ook netjes elke maand geld in op NTWC + NTEM + NTSC.

Maar ik heb nu 2 beleggingrekeningen lopen, 1 bij de ING en 1 bij DeGiro, waarbij ik voor de laatste eigenlijk niets doe en alles z'n gangetje laat gaan, krijg netjes divident en dat invensteer ik of stort ik op mijn rekening terug.
Wat is wijsheid in dit geval? Eén opzeggen, en hoeveel eventuele onnodige kosten ben ik daadwerkelijk kwijt door deze combinatie?

En een tweede vraag, ik wil voor mijn kind ook een beleggingsrekening openen zodat hij op zijn 18de een mooi potje heeft.
Maar nu de uitdaging, hij is nog te jong voor een eigen rekening. Dit zal resulteren in een op mijn naam 3de beleggingsrekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:39
Quadesh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:43:
Een paar jaar geleden ben ik ook begonnen met indexbeleggen bij DeGiro, ik heb toen een verdeling gemaakt in VWRL + IEAC + IEGA, hier legde ik elke maand wat geld in. Dit heb ik gedaan op basis van de blog van MrFOB.
Maar toen DeGiro negatief in het nieuws kwam ben ik gestopt met daar te investeren en heb ik een rekening geopend bij de ING omdat ik hier al een betaalrekening heb. Hier leg ik ook netjes elke maand geld in op NTWC + NTEM + NTSC.

Maar ik heb nu 2 beleggingrekeningen lopen, 1 bij de ING en 1 bij DeGiro, waarbij ik voor de laatste eigenlijk niets doe en alles z'n gangetje laat gaan, krijg netjes divident en dat invensteer ik of stort ik op mijn rekening terug.
Wat is wijsheid in dit geval? Eén opzeggen, en hoeveel eventuele onnodige kosten ben ik daadwerkelijk kwijt door deze combinatie?

En een tweede vraag, ik wil voor mijn kind ook een beleggingsrekening openen zodat hij op zijn 18de een mooi potje heeft.
Maar nu de uitdaging, hij is nog te jong voor een eigen rekening. Dit zal resulteren in een op mijn naam 3de beleggingsrekening?
Ik heb bij de ING twee bekeggingsrekeningen geopend. Beide op mijn naam maar een voor mezelf gelabeld voor de kinderen. Op deze manier hou ik wel onderscheid in het vermogen maar krijgen de kinderen niet automatisch zeggenschap op hun 18e. Je moet tzt wel rekening houden met eventuele schenkbelasting als je veel gaat bijdragen voor je kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Johan Bogle schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:56:
[...]
Lekker belangrijk op 100k. Er zijn weinig landen waar je zo goedkoop en efficient kan beleggen als in NL. Die paar basispuntjes die wij nog betalen..
Die 0,00135% verschil uit het voorbeeld tikt over 30 jaar toch wel aan tot 4,13% meer vermogen op het eind. Dat kan zomaar een leuke auto zijn die je dan erbij krijgt voor niks. Vind ik persoonlijk meer dan de moeite waard.. Blij dat ik wel gewoon VTI & VXUS mag kopen wat dat betreft.
Maar inderdaad het grote verschil is het gebrek aan echt goede factor fondsen in UCITS, dat maakt naar verwachting echt tientallen of honderden procenten verschil over 20-30 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
maertenr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:35:
En daarmee kan je gewoon weer US ETF's kopen? Das interessant, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :)
Je kan MIFID pro status aanvragen bij IBKR als je minstens 2 van de volgende 3 hebt: >500K EUR assets (hoeft niet allemaal bij IBKR zelf), minimaal 1 jaar ervaring als financieel professional, minimaal 40 trades in het voorgaande kalenderjaar. Ze vragen ook echt om bewijzen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Quadesh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:43:
Bij Meesman kan je op naam van je kind eenvoudig beleggen. Wel zit je dan nog steeds vast aan of een hoge eerste inleg (1x 10k of 2x 5k verspreid over 2 jaar), of maandelijks 100 euro inleggen. De meeste brokers zullen tegenwoordig alleen volwassenen als klant aannemen, de meeste grootbanken bieden wel een beleggingsoptie voor minderjarigen je zal wel dan goed moeten kijken naar de kosten die daar bij zitten.
https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens heeft Meesman wel bij meerdere mensen gezegd dat het allemaal niet zo streng is. Zal ze er vooral omgaan dat ze niet allemaal support moeten geven voor mensen met €125 op de rekening na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:54
Sissors schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:25:
Overigens heeft Meesman wel bij meerdere mensen gezegd dat het allemaal niet zo streng is. Zal ze er vooral omgaan dat ze niet allemaal support moeten geven voor mensen met €125 op de rekening na 2 jaar.
Klopt hier ook deze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Maar inderdaad het grote verschil is het gebrek aan echt goede factor fondsen in UCITS, dat maakt naar verwachting echt tientallen of honderden procenten verschil over 20-30 jaar.
Daar is geen enkel bewijs voor. Sterker nog, er is meer bewijs dat factorfondsen vrijwel nooit gunstig zijn. De kans dat je tegen acceptabele kosten in fondsen met de juiste exposure naar factoren zit en dan ook nog eens met de juiste timing is nihil. Academisch prachtig, in de praktijk is de enige die er ‘tientallen procenten’ aan verdien degene die de producten heeft ontwikkeld :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
Johan Bogle schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:31:
Daar is geen enkel bewijs voor. Sterker nog, er is meer bewijs dat factorfondsen vrijwel nooit gunstig zijn. De kans dat je tegen acceptabele kosten in fondsen met de juiste exposure naar factoren zit en dan ook nog eens met de juiste timing is nihil. Academisch prachtig, in de praktijk is de enige die er ‘tientallen procenten’ aan verdien degene die de producten heeft ontwikkeld :-)
Niet om te welles-nietes'en :) Maar dit is gewoon niet waar. Hier een Ben Felix video met een overzicht van de literatuur, de verwachte meeropbrengst per factor, en zelfs een voorbeeld ETF portfolio. YouTube: Five Factor Investing with ETFs
Verder is timing irrelevant op de lange termijn, time in the market beats timing the market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 08:50
Ik ben aan het twijfelen om te beleggen via de Rabobank of via Meesman, wat is beter en in welk opzicht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

FlashHeaven schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:37:
Ik ben aan het twijfelen om te beleggen via de Rabobank of via Meesman, wat is beter en in welk opzicht?
Dat is er weer eentje uit de meestgestelde vragen. het antwoord is dan ook weer als vanouds:
indexfondsenvergelijken.nl

Het kan een voordeel zijn om passief beleggen niet bij je huisbank te doen, maar dat hangt ook er vanaf hoevele discipline je hebt en of je het op de voet wilt volgen allemaal, of juist niet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
FlashHeaven schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:37:
Als je het mij vraagt: start je met € 100,- tot € 1.000,- per maand met inleggen....lekker bij Meesman. Rekening is ze geopend. 1 keer instellen en de komende jaren niet meer naar om kijken.

Wil je gelijk een ton of meer inleggen........ook dan zou ik Meesman kiezen maar je kan het dan een stukje goedkoper doen bij je huisbank (ING,ABN,Rabo).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Dat is er weer eentje uit de meestgestelde vragen. het antwoord is dan ook weer als vanouds:
indexfondsenvergelijken.nl

Het kan een voordeel zijn om passief beleggen niet bij je huisbank te doen, maar dat hangt ook er vanaf hoevele discipline je hebt en of je het op de voet wilt volgen allemaal, of juist niet.
Als je alleen naar de kosten kijkt, kun je inderdaad prima op indexfondsenvergelijken.nl kijken. Maar dat is niet het enige criterium, in mijn optiek. Het kan ook de moeite waard zijn om naar andere aspecten te kijken, zoals gemak, flexibiliteit, inzicht en overzicht, hoe vaak je wilt kunnen inleggen (Rabo elke dag, Meesman eens per week).

Ik ben zelf bijvoorbeeld afgelopen jaar verhuisd van mijn huisbank naar Meesman, mede vanwege het feit dat ik er eigenlijk zo min mogelijk naar wil kijken, maar ik er in de app van mijn bank wel dagelijks mee "geconfronteerd" werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:16
TobyD schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:48:
Ik verwacht dat veel mensen niet de perfecte 'passief beleggen' strategie toepassen, puur omdat het in de praktijk altijd iets anders gaat. Ik geloof er wel in en 80% van mijn portfolio is ook op die strategie in elkaar gestoken.
Het komt omdat 'Passief beleggen' een verzamelterm is voor een aantal concepten: het minimaliseren van handelskosten, Dollar Cost Averaging, Een transparante, objectieve fondsselectiestrategie. En slaafs de (capitalisatie-gewogen) index volgen.

En vooral dat laatste wil nog wel eens ingaan tegen het gezond boerenverstand. De Efficiente Markthypothese zei dat TSLA een zinnige investering was toen de P/E ratio op 1400 stond ... sja.

Als laatste is een 'index' natuurlijk politiek/cultureel bepaald. Hier zie ik het niet zoveel, maar er zijn genoeg beleggers die de AEX als relevante index zien. Als je belegt in de AEX, kreeg je tot voor kort voornamelijk Shell en ING, en nog een paar andere bedrijven, dus nauwelijks diversificatie.

De MSCI world index is *iets* internationaler dan de World Series in de VS, maar beperkt zich ook tot de 'veilige' ontwikkelde landen.

En verder is er natuurlijk een groot deel van de economie dat niet op de aandelenmarkten vertegenwoordigd is, laat staan dat je index dat "vangt".

Het is niet mijn bedoeling om een discussie 'wat is indexbeleggen?' te starten, maar ik ben zelf voornamelijk gecharmeerd van de transparantie en langetermijnstrategie, en minder van het trouw volgen van de indexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Over MSCI World gesproken, heeft men hier een mening over MXWS? https://etf.invesco.com/e...f-acc/trading-information
0.19% TER, MSCI World, synthetic / swap based dus geen dividend lek. Ik ben hiervoor gegaan voor mijn lijfrente portfolio (die moet verplicht in UCITS helaas). Voor het market cap deel van 40% dan, ik zal de 60% factor fondsen maar niet noemen om de discussie te voorkomen of dat wel passief beleggen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Niet om te welles-nietes'en :) Maar dit is gewoon niet waar. Hier een Ben Felix video met een overzicht van de literatuur, de verwachte meeropbrengst per factor, en zelfs een voorbeeld ETF portfolio. YouTube: Five Factor Investing with ETFs
Verder is timing irrelevant op de lange termijn, time in the market beats timing the market.
En hier de praktijk: Gelukkig kon het niet heel veel kwaad over deze korte periode, dat is op zich al heel wat (tenzij vergeleken met de S&P die deed het stukken beter. Lijkt mij niet correct gezien slechts 40% allocatie naar de US, maar daar vergelijkt hij zelf graag mee)

Waar zijn die "tientallen, zo niet honderden" procenten dan precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxyWuRle6v9FsU5jVgq1tFNNNWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3OUJVm4NRPdezzCpiJdFvXF7.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Johan Bogle op 18-01-2023 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Johan Bogle schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:11:
[...]

En hier de praktijk: Gelukkig kon het niet heel veel kwaad over deze korte periode, dat is op zich al heel wat (tenzij vergeleken met de S&P die deed het stukken beter. Lijkt mij niet correct gezien slechts 40% allocatie naar de US, maar daar vergelijkt hij zelf graag mee)

Waar zijn die "tientallen, zo niet honderden" procenten dan precies?
[Afbeelding]
Niet dat ik factor-investing wil promoten, maar op basis van deze super-korte periode met daarin een aantal, laten we zeggen, bijzondere, invloedrijke, wereldwijde gebeurtenissen, zou ik geen conclusies durven trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Bij Meesman kan je op naam van je kind eenvoudig beleggen. Wel zit je dan nog steeds vast aan of een hoge eerste inleg (1x 10k of 2x 5k verspreid over 2 jaar), of maandelijks 100 euro inleggen. De meeste brokers zullen tegenwoordig alleen volwassenen als klant aannemen, de meeste grootbanken bieden wel een beleggingsoptie voor minderjarigen je zal wel dan goed moeten kijken naar de kosten die daar bij zitten.
https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/
Thanks, ga even kijken en natuurlijk even overleggen met de vrouw wat zij wil ;)
En waarschijnlijk dan inleggen op: Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
Quadesh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Thanks, ga even kijken en natuurlijk even overleggen met de vrouw wat zij wil ;)
En waarschijnlijk dan inleggen op: Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal?
yes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Ik heb zelf ook factor beleggen uitgeplozen en ondanks dat ik wel vermoed dat als je het correct toepast je een beter rendement kunt behalen dan slaafs de markt volgen zit er één hele grote maar in.
Het gaat namelijk uit van beslissingen nemen en daar zit het probleem. Het begint namelijk al met het uitzoeken van je betreffende fondsen en het back testen van de performance in verschillende verhoudingen. De minimale portefeuille bestaat uit zo’n 3 á 4 fondsen maar ik heb ze ook met 7 á 8 voorbij zien komen op RR forum. Je bent dus actief aan sturen en daarmee introduceer je ook risico’s.

Het mooie aan het passief indexbeleggen is juist dat het simpel is en je er zo, zo min mogelijk mee bezig hoeft te zijn en dus ook niet verleid wordt om beslissingen te nemen. Set and forget en hooguit 1x per jaar herbalanceren als dat echt nodig is en verder niet aankomen en de tijd het werk laten doen.

Met dat betreft zou dan ook voor ons eigen bestwil dit topic opgeheven moeten worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Niet dat ik factor-investing wil promoten, maar op basis van deze super-korte periode met daarin een aantal, laten we zeggen, bijzondere, invloedrijke, wereldwijde gebeurtenissen, zou ik geen conclusies durven trekken.
True. Daar heb je zeker gelijk in. Het is en erg korte periode.

Het kan, voor wie wel in factorbeleggen gelooft, ook komen door de zwakke factor exposure.

Eigenlijk is alleen de exposure naar size noemenswaardig van zijn portefeuille. (mijnsinziens veel te veel overwogen in smallcaps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3YtNPmSwT9CrGnCRCNFMj5XOrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbgQA5vqmHqjkabB1aEfvZ23.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:25:
Klopt, ik had vanwege beperkte fiscale ruimte en de privé tegenrekening die als verificatie gebruikt wordt de wens om vanaf een ander, zakelijk rekeningnummer periodiek in te leggen voor mijn pensioen. Dat kon niet automatisch in het systeem (want niet de gekoppelde tegenrekening) en het was minder dan 10k eerste inleg vanwege beperkte fiscale ruimte box 1.

Ik kan nu gewoon handmatig overmaken en dat werkt prima. Omdat het voor mijn pensioen is, doe ik dat wel maandelijks en ruim boven de drempel van 100 euro maar deze weg staat waarschijnlijk ook wel open voor kleinere bedragen en bijvoorbeeld tweemaandelijks of wanneer het uit komt inleggen. Dus even bellen en dan is het waarschijnlijk zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Miki schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:18:
Ik heb zelf ook factor beleggen uitgeplozen en ondanks dat ik wel vermoed dat als je het correct toepast je een beter rendement kunt behalen dan slaafs de markt volgen zit er één hele grote maar in.
Het gaat namelijk uit van beslissingen nemen en daar zit het probleem. Het begint namelijk al met het uitzoeken van je betreffende fondsen en het back testen van de performance in verschillende verhoudingen. De minimale portefeuille bestaat uit zo’n 3 á 4 fondsen maar ik heb ze ook met 7 á 8 voorbij zien komen op RR forum. Je bent dus actief aan sturen en daarmee introduceer je ook risico’s.
Waarom zou je de performance per fonds moeten backtesten?
Als je goede fondsen neemt die de factor exposure juist implementeren (Avantis of Dimensional, ik ben zelf voor die laatste gegaan, mijn portfolio staat ergens hierboven) dan is het verwachte rendement op langere termijn, van al die fondsen, hoger dan dat van de markt.
Dan wordt het slechts een kwesite van bepalen hoeveel extra risico exposure je wil in je portfolio om de totale factor weging van je portefeuille te bepalen.
De verhouding tussen de factoren onderling kan je moeilijk over doen, maar ik heb gewoon alle factors waar Dimensional fondsen voor had, even zwaar laten meewegen.
Heb zelf 10 fondsen nu, waarvan 2 mkt caps (eerdergenoemde VTI/VXUS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Waarom zou je de performance per fonds moeten backtesten?
Als je goede fondsen neemt die de factor exposure juist implementeren (Avantis of Dimensional, ik ben zelf voor die laatste gegaan, mijn portfolio staat ergens hierboven) dan is het verwachte rendement op langere termijn, van al die fondsen, hoger dan dat van de markt.
Dan wordt het slechts een kwesite van bepalen hoeveel extra risico exposure je wil in je portfolio om de totale factor weging van je portefeuille te bepalen.
De verhouding tussen de factoren onderling kan je moeilijk over doen, maar ik heb gewoon alle factors waar Dimensional fondsen voor had, even zwaar laten meewegen.
Heb zelf 10 fondsen nu, waarvan 2 mkt caps (eerdergenoemde VTI/VXUS).
Je onderbouwd precies wat ik aangeef en daarbij kun je die fondsen niet op een normale wijze aankopen. De Avantis en Dimensional fondsen kun je alleen via opties aankopen bij bijvoorbeeld IB omdat deze alleen voor de US markt bedoeld zijn. Je bent er dus actief mee bezig en daarmee introduceer je risico’s en verleiding om keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Als alleen al de keuze om een fonds te kopen gelijk 'actief' is, los van of dat via opties, of buiten UCITS, of 'gewoon' bij een NL grootbank is, dan bestaat passief beleggen helemaal niet.
Want NT World kopen + een NT EM weging nemen is niet een 'actieve' keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:59:
Als alleen al de keuze om een fonds te kopen gelijk 'actief' is, los van of dat via opties, of buiten UCITS, of 'gewoon' bij een NL grootbank is, dan bestaat passief beleggen helemaal niet.
Want NT World kopen + een NT EM weging nemen is niet een 'actieve' keuze?
Je hoeft feitelijk gezien maar 2 periodieke orders in te stellen in jouw voorbeeld (world + em) door daar specifieke bedragen aan te koppelen van je tegenrekening en de rest gaat vanzelf. Daarbij geldt dat naast de Rabobank je bij ING en ABN ook het uitgekeerde dividend automatisch kunt herbeleggen. Je doet dus twee transacties om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Dat is bij factor beleggen echt wel andere koek helemaal je jezelf bedient van opties om fondsen aan te kopen. Los van het feit dat je bezig bent met het uitvogelen van je exposure.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 18-01-2023 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
En allerlei door de industrie verzonnen afleiding als thema, factor, esg etc om meer basispunten te kunnen vragen. Passief beleggen is gewoon de markt kopen, niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:44
Mag ik vragen waarom specifiek dit fonds voor dit doel?
En niet een paar verschillende fondsen ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
pentaw1nz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Mag ik vragen waarom specifiek dit fonds voor dit doel?
En niet een paar verschillende fondsen ?
Omdat je met dit fonds in een keer in heel de Wereld belegt. Betere spreiding kan bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:44
GoEV6 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Omdat je met dit fonds in een keer in heel de Wereld belegt. Betere spreiding kan bijna niet.
Dat begrijp ik, maar het klinkt bijna alsof er geen andere betere keuzes / combinaties zijn. Dat dit altijd de way to go is.
Als dat zo is kan de start post ook erg kort:)

Je ziet in dit topic toch ook wel andere dingen voorbij komen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
Johan Bogle schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:57:
En allerlei door de industrie verzonnen afleiding als thema, factor, esg etc om meer basispunten te kunnen vragen. Passief beleggen is gewoon de markt kopen, niet meer en niet minder.
Wat een reactionaire onzin. Factors zijn niet verzonnen door de industrie, ze zijn ontdekt door de wetenschap.
En passief beleggen is niet hetzelfde als "de markt kopen" cq market cap weighted beleggen, passief beleggen betekent gewoon het kopen van passieve instrumenten (index replicerende fondsen), niets meer of minder. Over de instrumenten zelf, of welke index ze dan tracken, zegt het niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
pentaw1nz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Dat begrijp ik, maar het klinkt bijna alsof er geen andere betere keuzes / combinaties zijn. Dat dit altijd de way to go is.

Lees de start post nog eens goed door. Het doel van passief beleggen is dat je de gehele markt zo goed als mogelijk probeert te volgen. Meesman heeft daar één totaal fonds voor terwijl je bij andere fondshuizen een aantal moet combineren, meestal: wereld + opkomende markten + small cap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
bumble_bee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Wat een reactionaire onzin. Factors zijn niet verzonnen door de industrie, ze zijn ontdekt door de wetenschap.
En passief beleggen is niet hetzelfde als "de markt kopen" cq market cap weighted beleggen, passief beleggen betekent gewoon het kopen van passieve instrumenten (index replicerende fondsen), niets meer of minder. Over de instrumenten zelf, of welke index ze dan tracken, zegt het niks.
Ik ga hier verder geen aandacht aan besteden. Jij bent tenslotte een ‘mifid professional’

Ik zal mijn comments voor mij houden over ‘wij beleggen volgens de wetenschap’ “werken samen met Fama en French”. Succes ermee :-)

[ Voor 12% gewijzigd door Johan Bogle op 18-01-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
GoEV6 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Als je het mij vraagt: start je met € 100,- tot € 1.000,- per maand met inleggen....lekker bij Meesman. Rekening is ze geopend. 1 keer instellen en de komende jaren niet meer naar om kijken.

Wil je gelijk een ton of meer inleggen........ook dan zou ik Meesman kiezen maar je kan het dan een stukje goedkoper doen bij je huisbank (ING,ABN,Rabo).
Ook met 100 euro per maand is het goedkoper bij je huisbank dan bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Naamloos87 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Niet persé. Bij een laag totaal vermogen/lage inleg wegen de kosten van het hebben van een beleggingsrekening bij je huisbank zwaarder door. Daardoor zijn de kosten bij ING en Rabo hoger dan bij Meesman. ABN-AMRO is nog wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
pentaw1nz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Ja kan het jezelf ook moeilijker maken maar waarom zou je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
Miki schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Je hoeft feitelijk gezien maar 2 periodieke orders in te stellen in jouw voorbeeld (world + em) door daar specifieke bedragen aan te koppelen van je tegenrekening en de rest gaat vanzelf. Daarbij geldt dat naast de Rabobank je bij ING en ABN ook het uitgekeerde dividend automatisch kunt herbeleggen. Je doet dus twee transacties om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Dat is bij factor beleggen echt wel andere koek helemaal je jezelf bedient van opties om fondsen aan te kopen. Los van het feit dat je bezig bent met het uitvogelen van je exposure.
Bij de Rabo vind ik die optie niet? En de tegenrekening is tegenwoordig een aparte beleggingsrekening. Echt handig is dat niet ivm kwartaal kosten bijvoorbeeld.

Stel je maakt 100 euro pm over naar de beleggingsrekening en voor 100 euro nt te kopen. Dan wordt er 1 euro kosten afgeschreven gaat de hele order niet door. Op te lossen door een tientje extra over te maken maar had niet gehoeven van mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Remco d schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Bij de Rabo vind ik die optie niet? En de tegenrekening is tegenwoordig een aparte beleggingsrekening. Echt handig is dat niet ivm kwartaal kosten bijvoorbeeld.

Stel je maakt 100 euro pm over naar de beleggingsrekening en voor 100 euro nt te kopen. Dan wordt er 1 euro kosten afgeschreven gaat de hele order niet door. Op te lossen door een tientje extra over te maken maar had niet gehoeven van mij
Bij fondsen trekken ze de aankoopkosten van de order af. Dus als je €100 wilt inleggen en je zou €1 transactiekosten betalen is €1 voor de Rabobank en wordt €99 ingelegd. Alleen ee kwartaalkosten worden van de rekening afgeschreven. Maar in principe is het ook geen probleem om een klein geldbedrag op de beleggers rekening aan te houden. Je krijgt ook daarover rente betaald, aan hetzelfde percentage als de spaarrekening. Dus als je al Rabo klant bent en spaargeld aanhoud bij de Rabo maakt het ook niet uit of je nu bv €100 extra op de spaarrekening of op de beleggers rekening hebt staan. Bij beide levert het de identieke rente op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Remco d schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee hoe Rabobank het heeft ingericht behalve dat ik weet dat je bij hun het uitgekeerde dividend niet automatisch kunt herbeleggen.

Bij ING heb je altijd je beleggingsrekening gekoppeld aan één van je courante rekeningen. Dus bij een ingestelde periodieke order hoef je zelf geen geld over te maken, dat gebeurd geheel automatisch met een afschrijving iedere periode. Idem geldt ook voor uitgekeerd dividend, nadat dat is uitgekeerd wordt dat de volgende dag weer omgezet in een order voor aankoop van nieuwe stukken voor dat fonds wat dividend heeft uitgekeerd.
Dit zorgt er ook voor dat je na een tijdje ook niet meer ermee bezig bent want het wordt toch allemaal geregeld en daarmee houd je dus ook tijd over voor andere leuke dingen.

Wat betreft kosten ik krijg één keer per kwartaal een overzicht met de kosten die dan worden afgeschreven van mijn tegenrekening. ING rekent geen kosten voor de aankoop zelf maar wel een service fee + een kosten voor het houden van de rekening.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 19-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:54
Naamloos87 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Hooguit als je Rabo, ING of ABN nog als huisbank hebt. Zo niet, dan moet je hun relatief dure lopende rekening bij de vaste kosten rekenen.

Daarnaast doen zij dit 'erbij', en is het voor Meesman de core business. Ik verwacht bij grootbanken op termijn hetzelfde concept als ze al decennia hanteren bij spaarrekeningen: je biedt een interessant product aan, lokt daar veel klanten mee, en gaat na een tijdje klein stapje voor klein stapje de kosten verhogen (/rente verlagen) t.o.v. de rest van de markt. En ondertussen introduceer je een nieuw product, met aantrekkelijker voorwaarden. Iedereen die zit te slapen en bij het oude product blijft, wordt een melkkoe. En net bij mensen die graag passief beleggen, set and forget, buy and hold, etcetera, is dat een interessante marketingpropositie. Dat zijn namelijk voor het merendeel mensen die hier niet veel tijd mee kwijt willen zijn, dus een hoop potentiële melkkoeien.

Meesman verlaagde een jaar geleden de tarieven van hun belangrijkste product. Niet voor nieuwe en oplettende klanten via een nieuw product, maar ook voor de slapende bestaande klanten. Dat zie ik grootbanken niet snel doen (maar ik ben al jaren weg bij de grootbanken, dus misschien ben ik bevooroordeeld en hebben ze inmiddels hun leven gebeterd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Anakha schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Hooguit als je Rabo, ING of ABN nog als huisbank hebt. Zo niet, dan moet je hun relatief dure lopende rekening bij de vaste kosten rekenen.

Daarnaast doen zij dit 'erbij', en is het voor Meesman de core business. Ik verwacht bij grootbanken op termijn hetzelfde concept als ze al decennia hanteren bij spaarrekeningen: je biedt een interessant product aan, lokt daar veel klanten mee, en gaat na een tijdje klein stapje voor klein stapje de kosten verhogen (/rente verlagen) t.o.v. de rest van de markt. En ondertussen introduceer je een nieuw product, met aantrekkelijker voorwaarden. Iedereen die zit te slapen en bij het oude product blijft, wordt een melkkoe. En net bij mensen die graag passief beleggen, set and forget, buy and hold, etcetera, is dat een interessante marketingpropositie. Dat zijn namelijk voor het merendeel mensen die hier niet veel tijd mee kwijt willen zijn, dus een hoop potentiële melkkoeien.

Meesman verlaagde een jaar geleden de tarieven van hun belangrijkste product. Niet voor nieuwe en oplettende klanten via een nieuw product, maar ook voor de slapende bestaande klanten. Dat zie ik grootbanken niet snel doen (maar ik ben al jaren weg bij de grootbanken, dus misschien ben ik bevooroordeeld en hebben ze inmiddels hun leven gebeterd).
In de afgelopen 5 jaar hebben de groot banken nauwelijks iets aan de prijsstelling gedaan. ING werd een €1 per kwartaal duurder maar verlaagde de aankoopkosten voor aandelen en ABN schafte de aankoopkosten voor ETF’s af. Het valt dus vooralsnog heel erg mee.

Daarnaast gaat Meesman ook niet geheel vrij uit. Die hebben in het verleden een keer de keuze gemaakt om van Vanguard over te stappen naar Northern Trust en hebben toen de klanten ook voor de transactie kosten laten opdraaien. Met de huidige duurzaam fondsen hebben ze een kortingsperiode ingesteld voor bestaande klanten als ze van fondsen wilde wisselen.
Je loopt dus daar ook een risico als ze weer eens een switch willen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
  • Laatst online: 02-05 14:51
Wat een leuk topic. Dit ga ik volgen!
Johan Bogle schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:32:
[...]
Zeker, weinig spektakel. Vermogensopbouw is enorm saai. Watching grass grow :) Nooit iets spannends te vertellen op verjaardagen. Moet altijd maar luisteren naar de crypto- en memeboys‘ hun verhalen. Hier verder ook weinig te vertellen behalve inderdaad welke broker we gebruiken en wat de beste indexfondsen zijn. Verder is het belangrijk om vooral helemaal niks te doen 8)
Ik begrijp dat de meme- en memecoinverhalen niet bepaald interessant zijn. Zou de blockchain echter niet toch interessant kunnen zijn voor mensen die passief willen beleggen? Denk bijvoorbeeld aan Goldfinch Finance (dit is geen aanbeveling). Daar kun je kapitaal verstrekken aan Loan Pools. Organisaties en financieerders kunnen geld uit de pool halen als lening en betalen de lening terug met wat rente.

Het voorbeeld dat ik noem staat nog in de kinderschoenen denk ik, maar ik vind het wel interessant. Het doet me denken aan het beleggen in indexfondsen. Het gaat namelijk niet om het verhandelen van munten als BTC, maar echte leningen (of schuld) van echte organisaties. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Oli4- schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:55:
Ik begrijp dat de meme- en memecoinverhalen niet bepaald interessant zijn. Zou de blockchain echter niet toch interessant kunnen zijn voor mensen die passief willen beleggen? Denk bijvoorbeeld aan .... (dit is geen aanbeveling). Daar kun je kapitaal verstrekken aan Loan Pools. Organisaties en financieerders kunnen geld uit de pool halen als lening en betalen de lening terug met wat rente.
Het idee bestaat natuurlijk al lang van een partij die aan de ene kant investeerders aantrekt en aan de andere kant leningen verstrekt (aan SME's of anderen). Een saus van blokchain en hippe woorden daaroverheen veranderd natuurlijk eigenlijk niets aan de business kant cq. heeft niet direct invloed op de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 15:51

Crakie

I want my board back, Lance

Vijf jaar geleden ben ik "voor de lol" begonnen enkele tientjes per maand te beleggen bij Binck Forward. Nooit aandacht aan besteed en alleen het hoognodige gedaan toen ik werd overgezet naar Saxo. Inmiddels heb ik serieuzere plannen (en meer kennis en budget) met beleggen. Alleen vraag ik me af wat ik met het opgebouwde bedrag bij Saxo zal doen, dat nu grotendeels zeer defensief in obligaties zit. Lekker laten staan of meenemen in mijn nieuwe beleggingsstrategie, die overigens ook grotendeels passief zal zijn, maar niet bij Saxo? De hoge kosten zijn me een doorn in het oog, maar een geweldig moment om uit te stappen is het niet. Met name door het afgelopen jaar draai ik nu ongeveer break-even over vijf jaar.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Het enoge wat je verliest is eenmalig de aan- en verkoopkosten. Ik zou verkopen en netjes bij 1 broker verder gaan. (Tenzij je tonnen belegt in illiquide spul :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Hoe denken jullie over spreiding tussen fondsen. Wij hebben nu onze beleggingen verdeeld over 3 brokers. Meesman/NT, DeGiro/VWRL en ABN/NT. Dan zit er ook nog een aardig deel van mijn pensioen in NT (via werkgever, dus geen invloed op). Onze exposure aan NT is daarmee wel flink hoog. Naarmate het belegd vermogen groeit weet ik niet of het verstandig is om te diversificeren in fondsen.

Hoe schatten jullie het risico in dat er iets met NT/een fonds/een broker gebeurt waarbij je een groot deel van je belegd vermogen verliest?

Hoe gaan jullie om met counterparty risk in het kader van passief beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Dat risico is 0

Vermoegn van klanten is gescheiden van dat van de fondsbeheerder. (Bij De Giro weet ik niet of het nul is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:48
Lijkt mij ook onnodig. Je kan het ook zo beredeneren hoe meer brokers hoe groter de kans dat je geld kwijt raakt.

Maar als je het qua kosten niet uitmaakt en het geeft je een beter gevoel kan je het natuurlijk doen.
Pagina: 1 ... 8 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.