Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dus als ik het goed lees, gewoon lekker alleen voor de WEBN gaan en niet meer naar omkijken?The Third Man schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:44:
@MillZ het concept van spreiding werkt juist omgekeerd: je mist per definitie niks door een allworld zoals WEBN te nemen, noch met een value factor zoals AVWS. Juist door dan er dingen los bij te zetten zoals semiconductor ga je de andere kant op: je gaat handmatig meer op een sector leunen dan de markt al doet. Dat werkt sneller in je nadeel dan in je voordeel.
Op de wind van gister kan je niet zeilen
Ik dacht iets meer rendement op lange termijn, maar liever WEBN, daar zit alles in. Wat denk je van de toevoeging van small caps naast WEBN?Qwerty-273 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:13:
En als je verwacht dat Global Semiconductors het beter zal dan dan de rest, waarom dan nog in de rest beleggen? En als je verwacht dat Global Semiconductors toch wel erg beperkt is (je volgt natuurlijk maar beperkt een enkele sector) en dus veel risico toevoegt, waarom dan nog als tilt toevoegen aan een portfolio waarmee je de wereld probeert te volgen (op basis van marktkapitalisatie of factor/value).
Op de wind van gister kan je niet zeilen
In elk geval geen overlappende fondsen nemen. Voor een bredere spreiding zou je hooguit nog small caps erbij kunnen overwegen. Bijvoorbeeld WEBN + IUSN met een 90/10 verhouding.MillZ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:43:
[...]
Dus als ik het goed lees, gewoon lekker alleen voor de WEBN gaan en niet meer naar omkijken?
Dat is de populairste optie (de OG versie daarvan is het Amerikaanse equivalent 'VT & chill' uit de Bogleheads community), maar AVWS is niet een verkeerde aanvulling hierin. Je kan hier meer discussie over terugvinden in het topic. Het is wezenlijk anders dan een land, regio, sector e.d. erbij nemen.MillZ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:43:
[...]
Dus als ik het goed lees, gewoon lekker alleen voor de WEBN gaan en niet meer naar omkijken?
Zelfde wat betreft small caps, waarmee je ook veel uit de small cap value erbij hebt) maar niet meer gebaseerd op die factor. Maar niemand kan die keuze voor jou maken, het is een persoonlijke afweging tussen hoe ver je de markt wil afdekken vs extra overhead en andere aspecten (zie topicstart voor toelichting hierbij).
[ Voor 24% gewijzigd door The Third Man op 18-02-2026 12:52 ]
Maken jullie je al wat zorgen over je beleggingen met de wellicht aankomende box 3 regels in 2028?
Blijven jullie gewoon rustig en blijven jullie maandelijks inleggen.
Of veranderen jullie toch al je strategie, of zelfs verkopen van je aandelen?
Las op reddit al wat posts over mensen die al alles gingen verkopen...
Dat lijkt me wel wat extreem, maar wat denken jullie?
Gewoon nieuwsgierig🙂
Ik merk dat ik nog niet zo goed weet wat ik er allemaal van moet denken.
Gewoon nieuwsgierig🙂
In 2026 ga ik gewoon door met maandelijks aankopen, volgend jaar weet ik het nog niet.Smok3yNL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:57:
Maken jullie je al wat zorgen over je beleggingen met de wellicht aankomende box 3 regels in 2028?
Gewoon nieuwsgierig🙂
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.