Waarom zou het niet kunnen?RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Kan je tenminste 2 van die bronnen noemen? Het liefst met links.
Dat staat wat mij betreft hier prima uitgelegd: https://www.vanlanschotke...hoe-zit-dat-met-belasting
Welke bronnen?kx22 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:03:
[...]
Wel als je belegt jn box 2 (volgens diverse bronnen)
Ik denk dat @kx22 best 2 bronnen kan noemen, aangezien hij zegt dat er "diverse" zijn. Op een forum zeggen dat er bronnen zijn zonder te noemen welke dat zijn is gemakzuchtig. Daar spreek ik @kx22 op aan.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
https://financialfocus.ab...-in-uw-bv-en-belastingen/RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Kan je tenminste 2 van die bronnen noemen? Het liefst met links.
Pagina van ABN
https://www.vanlanschotke...hoe-zit-dat-met-belasting
Lees maar kopje VBI en FBI
[ Voor 23% gewijzigd door kx22 op 08-02-2026 12:55 ]
Het zijn trouwens bronnen die al eerder in dit topic genoemd zijn, dus het is ook "gemakzuchtig" van jou om niet te zoeken en het op mij af te spelen met "gemakzuchtig".RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Ik denk dat @kx22 best 2 bronnen kan noemen, aangezien hij zegt dat er "diverse" zijn. Op een forum zeggen dat er bronnen zijn zonder te noemen welke dat zijn is gemakzuchtig. Daar spreek ik @kx22 op aan.
VWCE is Iers en accumulating en valt dus onder het kopje "Belangrijke uitzondering op de hoofdregel, verplicht winstnemen" op deze pagina.
VWCE kan geen FBI zijn omdat het dividend niet uitkeert. Op deze pagina valt VWCE onder het kopje "Buitenlands beleggingsfonds".https://www.vanlanschotke...hoe-zit-dat-met-belasting
Lees maar kopje VBI en FBI
Mijn conclusie na het lezen van beide pagina's mbt VWCE is: die moet jaarlijks worden gewaardeerd op werkelijke waarde.
Je trekt hele andere conclusies dan de andere posters hier, dus ik ging er van uit dat je andere bronnen bedoelde. Juist omdat je de bronnen niet noemde kon deze verwarring ontstaan.kx22 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:57:
[...]
Het zijn trouwens bronnen die al eerder in dit topic genoemd zijn, dus het is ook "gemakzuchtig" van jou om niet te zoeken en het op mij af te spelen met "gemakzuchtig".
Dus VWRL mag wel tegen aankoopprijsRichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:04:
[...]
VWCE is Iers en accumulating en valt dus onder het kopje "Belangrijke uitzondering op de hoofdregel, verplicht winstnemen" op deze pagina.
[...]
VWCE kan geen FBI zijn omdat het dividend niet uitkeert. Op deze pagina valt VWCE onder het kopje "Buitenlands beleggingsfonds".
Mijn conclusie na het lezen van beide pagina's mbt VWCE is: die moet jaarlijks worden gewaardeerd op werkelijke waarde.
VWCE niet en NT fondsen ook niet?
Mijn advies aan allen zou zijn om dit gewoon met je accountant af te stemmen, en zelf een inschatting van het risico te maken. De belastingdienst kan niet zomaar in je portfolio kijken, dus daar moeten ze een aanleiding voor hebben, ze kampen met onderbezetting en waarschijnlijk zijn de bedragen in onze BV’s wisselgeld vergelijken met de grote jongens.
Als de accountant zegt dat ze je portfolio best op aankoopwaarde willen waarderen, dan zou ik dat gewoon doen, en niet te moeilijk denken en doen. Kies een of meerdere fondsen of etf’s die dividend uitkeren, zodat je netjes elk jaar daarover vpb betaalt.
Als de accountant zegt dat ze je portfolio best op aankoopwaarde willen waarderen, dan zou ik dat gewoon doen, en niet te moeilijk denken en doen. Kies een of meerdere fondsen of etf’s die dividend uitkeren, zodat je netjes elk jaar daarover vpb betaalt.
[ Voor 9% gewijzigd door manusjevanalles op 08-02-2026 13:47 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
VWRL is distribuerend, dan hangt het af van de FBI status. Die lijken ze niet te hebben, dan is de default: tegen de huidige waarde op de balans.
VWCE is accumuleren, dus mag sowieso niet tegen aankoopprijs. Een aantal distribuerende NT fondsen heeft een FBI status waardoor ze tegen aankoopprijs mogen worden gewaardeerd.VWCE niet en NT fondsen ook niet?
Dat we in het ootje zijn genomen? Dat uitgekeerde dividend op moment van omzetting tot nu uitgekeerd zal worden? Het eerder opgebouwde dividend is dan verwerkt in de koers tijdens omzetting?Miki schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:49:
[...]
De eerdere voorspelling die in dit topic werd besproken lijkt inderdaad uitgekomen te zijn
Verder zie je het effect omgekeerd ook bij het oude Wereld fonds, die lijkt ook hoger dan gebruikelijk uit te keren.
EDIT:
Omgerekend tegen de huidige koers is het (netto) dividend 1,97%. MSCI World zit op 1,30% (volgens JustETF).
[ Voor 10% gewijzigd door Roodey op 08-02-2026 14:06 ]
Eh nee, dat heeft daar niets mee te maken. Eerder zoals al voorspeld zou de verschuiving en toename van in- en uitstappers effect hebben zoals eerder ook gebeurde toen een grote partij bij het oudere en duurdere Wereld fonds uitstapte.Roodey schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:52:
[...]
Dat we in het ootje zijn genomen? Dat uitgekeerde dividend op moment van omzetting tot nu uitgekeerd zal worden? Het eerder opgebouwde dividend is dan verwerkt in de koers tijdens omzetting?
EDIT:
Omgerekend tegen de huidige koers is het (netto) dividend 1,97%. MSCI World zit op 1,30% (volgens JustETF).
Volgende jaren trekt het gewoon bij en is het effect niet meer zo groot als nu.
Als je overduidelijk de grenzen van de fiscale mogelijkheden op wilt zoeken, zou ik te rade gaan bij een ter zake kundige fiscalist, niet bij een accountant.manusjevanalles schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:31:
Mijn advies aan allen zou zijn om dit gewoon met je accountant af te stemmen, en zelf een inschatting van het risico te maken. De belastingdienst kan niet zomaar in je portfolio kijken, dus daar moeten ze een aanleiding voor hebben, ze kampen met onderbezetting en waarschijnlijk zijn de bedragen in onze BV’s wisselgeld vergelijken met de grote jongens.
Ik kan jouw “zelf een inschatting maken van het risico” met de eerder gedeelde bronnen niet anders lezen dan “bewust frauderen in de hoop dat het niet opvalt”.
[ Voor 8% gewijzigd door FAQ op 08-02-2026 17:19 ]
Nee het is niet bewust frauderen als iets onduidelijk is. Maar volgens mijn fiscalist is het helemaal niet zo onduidelijk.FAQ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:01:
[...]
Als je overduidelijk de grenzen van de fiscale mogelijkheden op wilt zoeken, zou ik te rade gaan bij een ter zake kundige fiscalist, niet bij een accountant.
Ik kan jouw “zelf een inschatting maken van het risico” met de eerder gedeelde bronnen niet anders lezen dan “bewust frauderen in de hoop dat het niet opvalt”.
VBI status (NL of andere land) = GEEN goedkoopmansgebruik
https://www.belastingdien...mers/goed_koopmansgebruik
lees artikel: Goed koopmansgebruik geeft u vrijheid bij het kiezen van een manier van het bepalen van de winst. Daarbij is elke manier toegestaan, zolang die bedrijfseconomisch aanvaardbaar is en niet in strijd is met de wet.
Gisteren contact gehad met mijn fiscalist en hij zegt dat er zolang geen juridische uitspraak te vinden is (hij kent er geen), je het mag toepassen wat jou het beste uitkomt. Vooral omdat ik passief beleg voor de langere toekomst is laatste alinea ook van belang.
Tevens zegt hij dat zowel VWRL als VWCE ook onder goed koopmansgebruik mag worden gewaardeerd, want het zijn beide fondsen die NIET gebruik maken van vergelijkbare VBI status in Ierland (ze hebben daar geen belastingvrije status, ze maken wel gebruik van gunstige belastingstructuur).
Dus zolang de ETF/fonds GEEN VBI status heeft (en zij dus gewoon belasting moeten betalen), mogen wij WEL gebruik maken van goed koopmansgebruik.
@kx22 Lekkere fiscalist heb jij. Accumulerende fondsen kan je nooit tegen aankoopprijs waarderen. Dat volgt uit Wet inkomstenbelasting 2001 artikel 3.29a:
die niet is onderworpen aan een belastingheffing naar de winst en niet verplicht is om jaarlijks de winst aan de aandeelhouders ter beschikking te stellen
Nee wat daarboven staat dat het om VBI's gaat:RichieB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:02:
@kx22 Lekkere fiscalist heb jij. Accumulerende fondsen kan je nooit tegen aankoopprijs waarderen. Dat volgt uit Wet inkomstenbelasting 2001 artikel 3.29a:
[...]
Artikel 3.29a. Waardering van een belang in een vrijgestelde beleggingsinstelling.
VWCE is geen VBI.
----edit----
Het is allemaal niet zo moeilijk
een VBI betaald GEEN belasting, dus wilt de BD dat je waardeert tegen huidige marktwaarde om zo ook nog inkomsten te krijgen.
Elke andere aandeel/fonds/etf betaal je belasting aan het eind, want ze krijgen het toch
Als wij compounden hebben we aan eind van de rit meer, maar hoe meer wij hebben, hoe meer VPB wij moeten betalen. Of je betaald nu een klein gedeelte (vpb over dividend) of straks over een grotere som.
Kern blijft hetzelfde.
Ik heb zelf geen VWCE, maar VWRL en de NT fondsen dus voor mij is het klip en klaar.
[ Voor 34% gewijzigd door kx22 op 09-02-2026 14:51 ]
@kx22
De eerste zin slaat op VBI, de 2e zin van het wetsartikel zegt dat de eerste zin ook van toepassing is op buitenlandse fondsen die geen winstbelasting betalen en ook de winst niet uitkeren. Dat gaat dus oa over accumulerende fondsen in Ierland en Luxemburg.
Persoonlijk zou ik geen advies meer aannemen van een fiscalist die deze wettekst niet juist kan toepassen, maar jij moet doen wat bij jou past.
De eerste zin slaat op VBI, de 2e zin van het wetsartikel zegt dat de eerste zin ook van toepassing is op buitenlandse fondsen die geen winstbelasting betalen en ook de winst niet uitkeren. Dat gaat dus oa over accumulerende fondsen in Ierland en Luxemburg.
Persoonlijk zou ik geen advies meer aannemen van een fiscalist die deze wettekst niet juist kan toepassen, maar jij moet doen wat bij jou past.
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.