Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 124 Laatste
Acties:
  • 1.909.929 views

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:37
Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
Hey allen, mijn vriendin wil binnenkort ook gaan beleggen. Vroeger deed ze dat in VWRL via de degiro kernselectie en ik doe het via WEBN. Echter wil ze relatief weinig beleggen en zijn transactiekosten een ding. €1-3 per maand transactie zou al best wat rendement snoepen.
Ik gebruikte altijd indexfondsvergelijken.nl maar ik zie dat die site helaas EOL is. Hebben jullie tips voor haar situatie? Haar bank is ING.
NT-fondsen bij de ING. 100% NT World. Lekker simpel houden.

Evt. NT EM toevoegen, maar ik denk dat dat meer stress oplevert voor een leek (herbalanceren etc)

i500 & chill (@IBKR)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NMMNG schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:24:
[...]
NT-fondsen bij de ING. 100% NT World. Lekker simpel houden.

Evt. NT EM toevoegen, maar ik denk dat dat meer stress oplevert voor een leek (herbalanceren etc)
Als ‘leek’ gewoon niet herbalanceren geeft 0 stress :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-03 11:30
Hoi, ik zit nu ruim een half jaar bij Meesman.
K vind de app niet geweldig, maar na de stortingen ook verder niks mee hoeven doen.
Wel een vraagje, hoe moet ik het (totaal)rendement interpreteren, loopt dat percentage in de loop van jaren (hopelijk) steeds omhoog?
Of kan bij een stijgend absoluut rendement het percentage gelijk blijven?

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:22

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Kalentum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Wat is je motiviatie om dit te doen?

Ik vraag dat omdat Europese bedrijven als AstraZeneca, ASML of LVMH erg afhankelijk zijn van markten buiten Europa. Dus qua risicospreiding schiet je niet heel veel mee op ten op zichte van wereldwijd.
Ik heb nog andere pensioenpotjes, vooral via werkgever, waarbij ik geen of minder directe invloed op kan uitoefenen. Ik snap dat de wereld nog steeds economisch verbonden is, moeten bedrijven vooral doen.

Ik snap echt wel dat niets perfect is en dat we niet geheel om de VS heen kunnen maar ik wil vooral in Europese bedrijven investeren/beleggen. Ik geloof niet meer in het project VS. Bigtech, Silicon Valley, advertentie- en enshittification modellen, dat spoor loopt dood. Ik wil niet in een fonds zitten waar Tesla, Microsoft en Meta inzitten.

Je kunt ook zeggen: fascisme is slecht voor business.

En ik geloof in het Europese project. En als dat mislukt heb ik grotere zorgen dan een stom spaarpotje.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Een groot nadeel van de kinderrekening bij Meesman lees ik dat je alleen vanaf een gekoppelde tegenrekening op naam van het kind kan storten (en daarbuiten 2 extra stortingen vanaf de rekening van de ouders).

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:12
Twee Dee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:48:
[...]
Je kunt ook zeggen: fascisme is slecht voor business.
Ehm, de ironie wil dat zaken als fascisme en dictatuur vaak juist erg gunstig zijn voor de winsten van bedrijven. En hoe slechter de omstandigheden voor de bevolking/werknemers, hoe meer de bedrijven daarvan kunnen profiteren.

Puur financieel gezien is het dus vaak juist goed om in "foute" regimes te investeren.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-03 22:16
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:25:
[...]

Ehm, de ironie wil dat zaken als fascisme en dictatuur vaak juist erg gunstig zijn voor de winsten van bedrijven. En hoe slechter de omstandigheden voor de bevolking/werknemers, hoe meer de bedrijven daarvan kunnen profiteren.

Puur financieel gezien is het dus vaak juist goed om in "foute" regimes te investeren.
Helaas is er geen distributie van deze bedrijfswinsten waardoor de welvaart niet goed wordt verdeeld.

Bovendien verdienen die bedrijven hun geld door uitgaven van de consument. De consument is uiteindelijk degene die alle rekeningen moet ophoesten. Dus wanneer je de consument uit gaat kleden heeft dat natuurlijk op langer termijn een negatief effect op de bedrijfs winsten. Zie China dat afhankelijk is van export omdat de binnenlandse consumptie achterblijft. Zie Venezuela, Rusland, Iran, Congo. Volgens mij valt er nogal wat op te merken over deze economieën en is welvaart opbouwen aldaar maar voor weinigen weggelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 27-01-2026 09:13 ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
49euro schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Helaas is er geen distributie van deze bedrijfswinsten waardoor de welvaart niet goed wordt verdeeld.

Bovendien verdienen die bedrijven hun geld door uitgaven van de consument. De consument is uiteindelijk degene die alle rekeningen moet ophoesten. Dus wanneer je de consument uit gaat kleden heeft dat natuurlijk op langer termijn een negatief effect op de bedrijfs winsten. Zie China dat afhankelijk is van export omdat de binnenlandse consumptie achterblijft. Zie Venezuela, Rusland, Iran, Congo. Volgens mij valt er nogal wat op te merken over deze economieën en is welvaart opbouwen aldaar maar voor weinigen weggelegd.
Volgens mij is wel eens in het nieuws geweest dat sommige spulletjes die wij in Nederland kunnen kopen bij gerespecteerde winkelketens toch gemaakt blijken te zijn in Noord Korea maar door obscure routes tussen hier en daar was dat verborgen. Stromannen, en andere landen, waardoor de uiteindelijke producent toch voor ons verborgen bleef. En zo'n "medewerker" bij die Noord Koreaanse "werkgever" was natuurlijjk niet ook gebruiker van het product.

• Rubbergrover1
49euro schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Bij globale spelers, waar het om gaat bij de grote bedrijven die in deze wereldwijde indexen zitten, is de lokale markt minder belangrijk dan de wereldwijde markt. Duidelijkste voorbeeld daarvan zijn de ouderwetse bananenrepublieken. Natuurlijk is een groot land als de VS óók een grote consument. Maar voor de meeste bedrijven zeker niet de enige locatie waar omzet vandaan komt en winst wordt gemaakt.

De landen die je noemt zijn juist mooie voorbeelden van landen waar "wij", ver weg in onze luie stoel, via de aandeleninvesteringen, flink kunnen profiteren van goedkope arbeid en slechte milieuregels etc. die maken dat er lekker veel winst kan worden gemaakt.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:48

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

DyStiC schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Een groot nadeel van de kinderrekening bij Meesman lees ik dat je alleen vanaf een gekoppelde tegenrekening op naam van het kind kan storten (en daarbuiten 2 extra stortingen vanaf de rekening van de ouders).
In de informatie over een beleggingsrekening voor je kind, bv hier: https://www.meesman.nl/me...eleggen-voor-een-kind.pdf , staat helemaal niks over een beperking in aantal stortingen of dat de tegenrekening op naam van het kind moet staan.

In tegendeel, het gaat over een maandelijkse aankoopopdracht (die gaat vanaf de tegenrekening) en er wordt uitgelegd dat het een schenking aan je kind is. Dat lijkt te veronderstellen dat het van de rekening van de ouders naar de beleggingsrekening op naam van kind gaat.

Daarnaast wordt expliciet uitgelegd hoe grootouders een maandelijkse storting kunnen doen. Dus een beperking van 2 extra stortingen lees ik ook niet.

Rail Away!

• love-nijntje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:34
Mad Marty schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:24:
[...]
In de informatie over een beleggingsrekening voor je kind, bv hier: https://www.meesman.nl/me...eleggen-voor-een-kind.pdf , staat helemaal niks over een beperking in aantal stortingen of dat de tegenrekening op naam van het kind moet staan.
Aantal stortingen klopt idd niet, aantal tegenrekeningen zou dat moeten zijn. Maar de primaire tegenrekening moet wel op naam staan van je kind. Op de website staat:
  • Om een kindrekening te openen moet uw kind een betaalrekening hebben.
  • Voor een kindrekening geldt de standaard minimum inleg van gemiddeld €100 per maand, totdat er een belegd vermogen van €10.000 is bereikt.
  • Stortingen op een kindrekening kunt u doen vanaf:
    • De gekoppelde tegenrekening op naam van uw kind
    • Maximaal twee extra stortingsrekeningen die staan op naam van (één van) de ouders, wettelijk vertegenwoordigers of (één van) de grootouders.
  • Een maandelijkse incasso kan alleen geïncasseerd worden vanaf de opgegeven tegenrekening op naam van uw kind. Wilt u maandelijks inleggen van één van beide stortingsrekeningen, dan dient u zelf bij uw eigen bank een maandelijkse overboekingsopdracht in te stellen.
https://www.meesman.nl/wa...en/beleggen-voor-uw-kind/

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:26
Is het al bekend wanneer ing de oude en nieuwe nt fondsen gaat samenvoegen? Bij ING krijg ik weinig reactie.Weinig zin om het aankomende dividend te gaan missen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

feddesman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:18:
Is het al bekend wanneer ing de oude en nieuwe nt fondsen gaat samenvoegen? Bij ING krijg ik weinig reactie.Weinig zin om het aankomende dividend te gaan missen.
Gaan ze het samenvoegen dan?
Dat is al je aanname #1.

PSN

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
feddesman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:18:
Er gaat voor zover ik ben geinformeerd, niets samengevoegd worden. Er zijn goedkopere varianten van de NT-fondsen beschikbaar. ABN en Rabobank hebben het automatisch omgezet, bij ING nog geen bericht daarover. Ik weet niet precies wanneer NT dividend uitkeert, ik zou het daarna handmatig doen als ING het tegen die tijd nog niet voor je heeft gedaan.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:08
manusjevanalles schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Er gaat voor zover ik ben geinformeerd, niets samengevoegd worden. Er zijn goedkopere varianten van de NT-fondsen beschikbaar. ABN en Rabobank hebben het automatisch omgezet, bij ING nog geen bericht daarover. Ik weet niet precies wanneer NT dividend uitkeert, ik zou het daarna handmatig doen als ING het tegen die tijd nog niet voor je heeft gedaan.
ABN heeft (tot op heden) niets automatisch omgezet. Je kunt zelf een switch order aanmaken als je wilt, maar verkoop vindt een dag eerder plaats dan aankoop dacht ik.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Na heel wat gesprekken met oa een assetmanager, mijn fiscalist en vermogensadviseur heb ik besloten om af te zien van verdere inkoop in ETF's als VUSA/VWRL. Door alle grote aanbod bleef ik twijfelen, maar uiteindelijk is iedereen mee eens dat de NT fondsen het beste zijn voor mij. Vooral omdat het om een lumpsum bedrag gaat en het een 20 jaar termijn betreft.

De 0,30% dividendlekkage zou ik volgens hen niet goedmaken. Wel hebben we gekozen voor een 70/15/15, want ik heb al wat VUSA en VWRL eerder gekocht. Dit verkopen vonden zij weer zonde.
Ik heb nog 10% cash achter de hand om actiever te gaan traden.

Wat wel jammer aan de NT fondsen zijn is dat ik het niet in een goede portfolio tracker kan zetten en goed kan bijhouden. Nu ga ik er waarschijnlijk toch niet elke dag naar kijken, maar een goed overzicht vind ik wel belangrijk.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:18
kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:14:
Wat wel jammer aan de NT fondsen zijn is dat ik het niet in een goede portfolio tracker kan zetten en goed kan bijhouden. Nu ga ik er waarschijnlijk toch niet elke dag naar kijken, maar een goed overzicht vind ik wel belangrijk.
Portfolio performance? Werkt hier perfect!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:14:
Als het een goede portefolio tracker is, kan je er gewoon een ISIN invullen en doet die dat voor je onafhankelijk van wel product er exact achter de ISIN hangt :P

PSN

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Even heel simpel gesteld:

Op het moment dat edelmetalen een run maken zoals we nu zien, is dat over het algemeen niet een teken aan de wand dat economische groei op zijn minst wordt afgeremd?

Het is tenslotte significant vermogen wat in een relatief dode asset stroomt (mining daargelaten) en dat geld stroomt dus niet de reëele (wereld) economie binnen.

Of is dit iets te ongenuanceerd en kort door de bocht?

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-03 21:21
Is er al een update van de ING qua goedkopere NT indexfondsen?

• One-eye864
olafmol schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:38:
Is er al een update van de ING qua goedkopere NT indexfondsen?
Ehhh 1.5 uur geleden nog niet

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-03 21:21
Oeps, tnx :)

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-03 22:03
FrambozenTaart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:32:

Op het moment dat edelmetalen een run maken zoals we nu zien, is dat over het algemeen niet een teken aan de wand dat economische groei op zijn minst wordt afgeremd?

Het is tenslotte significant vermogen wat in een relatief dode asset stroomt (mining daargelaten) en dat geld stroomt dus niet de reëele (wereld) economie binnen.

Ja hetzelfde kan gezegd worden van huizen of grond of crypto..

Wat wil je doen met die info? Cash gaan bijhouden?
Crash komt eraan hoor, ik zal je achteraf laten weten wanneer hij er is ;)

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-03 20:17
Ik lees in dit topic iets over een goedkopere variant van NT bij ING?
Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud en waarom dat is toegevoegd? Ik zit sinds een paar jaar bij ING met NT world, Small Cap en Emerging Market.

Ik snap de basics van passief beleggen, maar dit nieuws maakt mij even in de war, is het slim om hier iets mee te doen? Goedkoop klinkt beter natuurlijk, maar er zit vast een addertje onder het gras. Wat maakt het ene NT-fonds goedkoper dan de andere?

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14:43

Internet Janny

He does it for free

Jobius schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:20:
Ik lees in dit topic iets over een goedkopere variant van NT bij ING?
Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud en waarom dat is toegevoegd? Ik zit sinds een paar jaar bij ING met NT world, Small Cap en Emerging Market.

Ik snap de basics van passief beleggen, maar dit nieuws maakt mij even in de war, is het slim om hier iets mee te doen? Goedkoop klinkt beter natuurlijk, maar er zit vast een addertje onder het gras. Wat maakt het ene NT-fonds goedkoper dan de andere?
Lees het topic even door, er staat genoeg over vermeld.

Zero compensation

• FrambozenTaart
  • Niet online
FrenzyFire schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Ja hetzelfde kan gezegd worden van huizen of grond of crypto..

Wat wil je doen met die info? Cash gaan bijhouden?
Crash komt eraan hoor, ik zal je achteraf laten weten wanneer hij er is ;)
Gewoon een vraagstelling, niet zozeer om er direct een stelling mee in te nemen voor persoonlijk gewin. :)

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:32:

Zo lang er geld wordt bijgeprint wordt kan zowel de economie als hard assets blijven groeien. Maar het is natuurlijk wel een teken. Zeker als je nagaat dat vooral centrale banken wereldwijd flink aan het kopen zijn. Maar wijst dat op een crash over zes maanden, 1 jaar, 5 jaar? Niemand die het weet.

Het feit dat een handvol tech bedrijven momenteel verantwoordelijk is voor een groot deel van beurswaarde is natuurlijk fundamenteel niet heel sterk in deze context.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Ronwiel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:00:
[...]

Zo lang er geld wordt bijgeprint wordt kan zowel de economie als hard assets blijven groeien. Maar het is natuurlijk wel een teken. Zeker als je nagaat dat vooral centrale banken wereldwijd flink aan het kopen zijn. Maar wijst dat op een crash over zes maanden, 1 jaar, 5 jaar? Niemand die het weet.

Het feit dat een handvol tech bedrijven momenteel verantwoordelijk is voor een groot deel van beurswaarde is natuurlijk fundamenteel niet heel sterk in deze context.
Een periode van economische krimp kan inderdaad niemand met zekerheid voorspellen, vooral niet wanneer beurzen ook deels speculerend effect vertonen. Ik denk dat je het mooi hebt verwoord zonder direct een harde conclusie te trekken.

[Edit] Het kan ook nog zo zijn dat na een periode van onrust zonder al te grote economische consequenties, assets als edelmetalen juist weer deels leeglopen en andere markten invloeien. Al zal dat vermoedlijk wel over een tijdsspanne gaan die voorlopig nog lang niet aan de orde is.

Ik denk dat er momenteel vooral 'verzekering' en spreiding gezocht wordt en dat daardoor edelmetalen nog wel even doorgaan.

[ Voor 20% gewijzigd door FrambozenTaart op 28-01-2026 16:24 ]

• kx22
Kan je hier een combinatie van NT fondsen en wat ETF's?

• One-eye864
kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Kan je hier een combinatie van NT fondsen en wat ETF's?
Zeker!

• kx22
Ik heb het even gedownload op mijn Mac, maar dit vergt toch wat meer dan alleen de aankoopdatum + bedrag invullen. Ik ga me even in verdiepen. Dank je!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:51

dragonhaertt

@_'.'

Kaspers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Ik vond het ook even verwarrend bij ING voor de Northern Trust fondsen. Heb daarom even onderstaande tabel gemaakt om de verschillen te duiden:
DekkingFondsOude naamISINRechten van deelnemingBelastingsstructuurKostenMngmnt fee
WorldNT World Screened Equity Index FGR Feeder FundNT World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder FundNL0011225305Klasse A FBI0,15%0,13%
WorldNT World Screened Equity Index FGR Feeder FundNL0013654742Klasse I FBI0,10%0,08%
EURNT Europe Screened Equity Index FGR FundNT Europe Custom ESG Index FGR FundNL0012061329Klasse C FBI0,15%0,13%
EURNT Europe Screened Equity Index FGR Feeder FundNL0011400346Klasse A FBI0,15%0,13%
EMNT Emerging Markets Screened Equity Index FGR FundNT Emering Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR FundNL0011515424Klasse A FBI0,25%0,20%
EMNT Emerging Markets Screened Equity Index FGR FundNL0014040289Klasse G Factsheet niet vindbaar0,15%0,10%
Small CapNT World Small Cap Low Carbon Equity Index FGR Feeder FundNT World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR FundNL0013552078Klasse A FBI0,23%0,20%
Voor het verschil tussen de twee Europe fondsen: de ene is een FEEDER fund, de ander niet.
Ik ben een beetje aan het teruglezen geweest en er achter gekomen dat de ING nu ook de goedkopere NT fondsen heeft.
Is er een migratie-service of moet je zelf het geld uit de bestaande fondsen halen en in de 'nieuwe' investeren?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
dragonhaertt schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Ik ben een beetje aan het teruglezen geweest en er achter gekomen dat de ING nu ook de goedkopere NT fondsen heeft.
Is er een migratie-service of moet je zelf het geld uit de bestaande fondsen halen en in de 'nieuwe' investeren?
ING biedt geen migratieservice, ook is geen switch order knop zoals bij ABN. Je kan alleen zelf verkopen en opnieuw aankopen.

March of the Eagles

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:22

JRR

dragonhaertt schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:49
Je moet niks!

Iemand hier heeft ooit eens uitgerekend dat op een belegd vermogen van 100K de kosten €50,- per jaar lager zijn met de 'nieuwe' fondsen dan met de 'oude' fondsen. De kans dat je met een verkooporder en een nieuwe aankooporder een veelvoud van dat bedrag kwijtraakt door koersschommelingen is veel groter.

Ik zou die oude fondsen gewoon lekker laten staan en in het vervolg alleen de nieuwe aankopen.

• W1ck1e
  • Nu online
JRR schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:08:

Je moet niks! Iemand hier heeft ooit eens uitgerekend dat op een belegd vermogen van 100K de kosten €50,- per jaar lager zijn met de 'nieuwe' fondsen dan met de 'oude' fondsen. De kans dat je met een verkooporder en een nieuwe aankooporder een veelvoud van dat bedrag kwijtraakt door koersschommelingen is veel groter.

Ik zou die oude fondsen gewoon lekker laten staan en in het vervolg alleen de nieuwe aankopen.
Ja, je loopt het risico dat je door aan en verkoop een veel groter bedrag verliest dan je aan hogere kosten zou hebben (die 50 euro per ton). Maar dan loop je ook de kans dat je een veel groter bedrag wint.
Want schommels gaan heen en weer of op en neer.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:17

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Ja, je loopt het risico dat je door aan en verkoop een veel groter bedrag verliest dan je aan hogere kosten zou hebben (die 50 euro per ton). Maar dan loop je ook de kans dat je een veel groter bedrag wint.
Want schommels gaan heen en weer of op en neer.
Maar we zitten hier in het passief beleggen topic en willen zo min mogelijk risico.

• W1ck1e
  • Nu online
sanook schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Maar we zitten hier in het passief beleggen topic en willen zo min mogelijk risico.
Het risico van verlies bij de omzet handelingen kan je wegstrepen tegen de kans van winst.
Aan de andere kant heb je volgens mij die 50 euro extra kosten bij die ton.
Ik zou het wel weten.

Als je echt minimaal risico wil moet je niet beleggen, niet actief noch passief.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:59
W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Het risico van verlies bij de omzet handelingen kan je wegstrepen tegen de kans van winst.
We beleggen allemaal omdat we er vanuit gaan dat de koersen omhoog gaan. Dus hopen dat het omlaag gaat staat daar haaks tegenover.

En je kunt het proberen te timen. Maar dan ben je niet meer passief aan het beleggen.

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:58:
[...]

We beleggen allemaal omdat we er vanuit gaan dat de koersen omhoog gaan. Dus hopen dat het omlaag gaat staat daar haaks tegenover.

En je kunt het proberen te timen. Maar dan ben je niet meer passief aan het beleggen.
Als ik het goed begrijp zit er bij het omzetten slechts een dag of zo tussen verkoop en aankoop. Dan zal het verschil toch wel meevallen ? De 50 euro zijn echter een zekerheidje.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:59
W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Als ik het goed begrijp zit er bij het omzetten slechts een dag of zo tussen verkoop en aankoop. Dan zal het verschil toch wel meevallen ? De 50 euro zijn echter een zekerheidje.
Dat ligt natuurlijk volledig aan het verschil en het aantal participaties dat je hebt. €0,05 schommeling kan vast prima en bij 1000 stuks is dat ook €50. (En de huidige koers van het goedkope wereld fonds is €20,xx. Dus 1000 stuks is maar €20k, terwijl die €50 waar jij het over hebt bij €100k is. Dus bij 5000 stuks. Dan is €0,01 schommeling al €50 winst/verlies).

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:05:
[...]

50 euro koersverschil is bij een ton 0,05%. 1% koersverschil en je zit al 950 euro in de min.

• Licko
Is bij de switch door de Rabobank dit risico opgevangen door de Rabobank zelf? Iemand die dat weet?

Stel de ABN zou zoiets mogelijk maken voor hun klanten dan ben ik wel bereid te switchen, maar anders laat ik het lekker in het oude NT World staan en ga vanaf nu verder in de goedkope variant.

• W1ck1e
  • Nu online
sanook schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:15:
[...]

50 euro koersverschil is bij een ton 0,05%. 1% koersverschil en je zit al 950 euro in de min.
En na 20 jaar 50 euro zit je weer in de plus. Maar ik had het al begrepen van @RobertMe ;)

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:21
W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:25:
[...]

En na 20 jaar 50 euro zit je weer in de plus. Maar ik had het al begrepen van @RobertMe ;)
Vanwege rendement op rendement denk ik dat het nóg langer dan 20 jaar duurt. Das natuurlijk een slechte businesscase...

• MiKeZZa
Licko schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:16:
Is bij de switch door de Rabobank dit risico opgevangen door de Rabobank zelf? Iemand die dat weet?

Stel de ABN zou zoiets mogelijk maken voor hun klanten dan ben ik wel bereid te switchen, maar anders laat ik het lekker in het oude NT World staan en ga vanaf nu verder in de goedkope variant.
Het risico voor/bij rabo is toch minimaal? Die zijn geen dag uit de markt, maar seconden...

• Licko
MiKeZZa schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Het risico voor/bij rabo is toch minimaal? Die zijn geen dag uit de markt, maar seconden...
ah ja natuurlijk |:(

Is dat dan ook een switch order die ze efficiënter uitvoeren dan ABN? M.a.w. zou ABN het mogelijk kunnen maken dat de switch order zonder vertraging verwerkt wordt?

Ik heb vorige week contact gehad met ABN omdat ze er van overtuigd waren dat een switch order op dezelfde dag verwerkt zou worden, maar er zijn hier voorbeelden te zien van mensen waar dat niet het geval is. Ze zouden het op de team meeting gaan bespreken zei ze. Ben benieuwd of daar iets uit komt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nu het toch over ABN gaat, is al bekend of ze binnenkort ook de goedkopere NT Small Cap (NL0013474307) gaan aanbieden?

March of the Eagles

• Licko
XWB schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:21:
Nu het toch over ABN gaat, is al bekend of ze binnenkort ook de goedkopere NT Small Cap (NL0013474307) gaan aanbieden?
Die vraag heb ik ook direct gesteld, hoop ik dan ook antwoord op te krijgen.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:45

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je de grafiek bekijkt van het rendement van het oude en het nieuwe Northern Trust wereldindex fonds, dan zie je dat deze voor een groot deel overlappen:

Thumbnail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuksmRLQ8k-z-c4G_x1YznMdzzU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MQkIUliQzVpadeQx00xF7qgA.png?f=fotoalbum_medium

Er is eind 2023 een stuk waar de groene lijn (het nieuwe fonds met 0,10% TER) even echt hoger zat dan de gele lijn (het oude fonds met 0,15% TER), maar eind 2024 halen ze elkaar weer in en zijn ze exact gelijk. Aan het eind van de grafiek heeft het oude fonds als index 191,1 en het nieuwe fonds 191,3, dus je voordeel was 0,1% in totaal geweest over 5 jaar.

Het reële prijsverschil is dus veel minder dan de 0,05% per jaar TER verschil.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Het gaat natuurlijk om de mogelijke koers schommeling tussen verkoop en aankoop.

Zou je gister verkocht hebben en vandaag aangekocht (dat is het nadeel van NT fondsen, je kan niet real time verkopen en kopen) dan is er ineens 0,82% winst omdat vandaag de koers gedaald is. Maar andersom kan ook, dat je ineens een procent ofzo verlies maakt. Dat is waar bovenstaande discussie over gaat.

• Drag0nizer
  • Laatst online: 28-02 19:30
Zr40 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:10:
[...]

WEBN keert voor zover ik weet inderdaad geen dividend uit.

Met de standaard activity statement is een onbekende cash boeking lastig te achterhalen. Je kan een custom activity statement aanmaken waarmee je een rekeningoverzicht krijgt voor alle cash transacties. Dat doe je als volgt:

* Ga in Account Management naar Performance & Reports -> Statements en klik bij 'Custom Statements' op het plusje.
* Selecteer bij 'Default Sections' de sectie 'Account Information' en bij 'Optional Sections' de sectie 'Statement of Funds'. De rest kan je op Nee zetten of zo laten staan. Sla de configuratie op.
* Gebruik je nieuwe custom statement voor de periode Month to Date (of een andere periode als het niet in de lopende maand is gebeurd).

Voorbeeld van hoe dit er uit ziet:

[Afbeelding]

In dit voorbeeld is er op 3 december 0.19 SEK ontvangen, en dit is op 5 december automatisch omgezet naar 0.0174 EUR (afgerond 0.02).
Ik ben er eindelijk uit (ben er geen maand mee bezig geweest maar heb het even op een lager pitje gezet haha). Ik heb ook aandelen gekregen van IBKR. Ik kan ze nog niet verkopen maar ze staan wel in mijn account. En hierop is dividentuitkering geweest. Stelt niet echt veel voor, maar dat kwam in dollars en is dus omgezet in euro's (ofja centen).
Moet ik die $0.40 alsnog vermelden in mijn belastingaangifte van maart, of is dat zo verwaarloosbaar dat ik ze niet hoef te vermelden? Want er zit nog belasting op divident toch?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Drag0nizer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Ik ben er eindelijk uit (ben er geen maand mee bezig geweest maar heb het even op een lager pitje gezet haha). Ik heb ook aandelen gekregen van IBKR. Ik kan ze nog niet verkopen maar ze staan wel in mijn account. En hierop is dividentuitkering geweest. Stelt niet echt veel voor, maar dat kwam in dollars en is dus omgezet in euro's (ofja centen).
Moet ik die $0.40 alsnog vermelden in mijn belastingaangifte van maart, of is dat zo verwaarloosbaar dat ik ze niet hoef te vermelden? Want er zit nog belasting op divident toch?
Die buitenlandse belasting heb je al betaald, dat houdt IBKR automatisch in bij de dividendbetaling. Maar je hebt het recht om het terug te krijgen (verrekenen) via de Nederlandse belastingaangifte. Hoeft niet, want Nederland brengt particulieren geen dividendbelasting in rekening, maar dat is ook de reden dat je het terug kan krijgen als het wel is ingehouden. Het niet aangeven is in je nadeel :P (al gaat het in dit geval natuurlijk om een zeer klein bedrag).

Als je het wel gaat aangeven, wacht dan tot eind april, want US dividend wordt vaak achteraf nog geherclassificeerd zodat er minder wordt ingehouden en dat gebeurt vaak nog in april. IBKR heeft een handig dividend tax report waarin alle vreemde valuta al correct wordt omgerekend naar euro en samengevat per land, en dat is precies wat de Nederlandse aangifte vraagt. Dan hoef je alleen de totalen per land over te nemen in de aangifte.

• sanook

sanook

_/-\o_

Even helemaal offtopic: Het is dividend, misschien ben je in de war met de Kukident op de wastafel ;)

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-03 09:49

ikbenwouter

! w t R

sanook schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 06:50:
[...]

Even helemaal offtopic: Het is dividend, misschien ben je in de war met de Kukident op de wastafel ;)
Hij bedoelde dat de dividenduitkering niet decadent was.

........................................................................................................................................................

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:04
Na de aankondiging van Nic Wortel dat hij gestopt was met indexfondsenvergelijken.nl heb ik de handschoen opgepakt en een geactualiseerde, aangepaste versie gemaakt op FOB.

De FOB Vergelijker voor indexfondsen, ETF's en brokers kun je vinden via deze blogpost. Onder die blogpost kun je ook suggesties/opmerkingen plaatsen.

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:45
Mr FOB schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:48:
Na de aankondiging van Nic Wortel dat hij gestopt was met indexfondsenvergelijken.nl heb ik de handschoen opgepakt en een geactualiseerde, aangepaste versie gemaakt op FOB.

De FOB Vergelijker voor indexfondsen, ETF's en brokers kun je vinden via deze blogpost. Onder die blogpost kun je ook suggesties/opmerkingen plaatsen.
Hoewel ik het niet meer nodig heb, heel goed om deze tool weer beschikbaar te stellen. Het is een tool die ik altijd aanraad voor mensen die mij vragen stellen! Dank voor het oppakken van de handschoen

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:10
Graag maak ik jullie attent op het bestaan van Imbolc, ook wel bekend als Saint Brigid's Day. Dat was afgelopen maandag, 2 februari. Een feestdag in Ierland die kennelijk het begin van de lente inluidt. Hartstikke leuk.

Wat dat met beleggen te maken heeft; ik ben bezig om mijn enigszins verspreide portfolio over te zetten naar alleen NT en tot nu toe had ik dat perfect getimed (de goede vorm van timen) met verkoop en aankoop, rekening houdend met +2 werkdagen etc.

En dan is daar dus ineens een Ierse feestdag begin februari en aangezien de NT fondsen Iers zijn, waren de fondsen gesloten. Toevallig miste ik daardoor dan net de kleine stijging van afgelopen maandag. Gelukkig zet ik het in delen over.

Lang verhaal kort; bij deze een heads-up. Check dus even dit document mocht je dit ook ooit van plan zijn.

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-03 09:08

Ontzettend gewaardeerd dat je deze tool nieuw leven hebt ingeblazen. Ben je van plan om de backend / berekeningen te delen op Github?

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48
ik heb al een aantal jaar geleden besloten te gaan beleggen in ETF's. In eerste instantie via de giro, maar uiteindelijk toch overgestapt naar mijn grootbank (ING in dit geval, zelf beleggen)

Hier heb ik een aantal fondsen:
GS Enhanced Index Sustainable Emerging Markets NL0006311771 (hier leg ik niet meer op in)
GS Enhanced Index Sustainable Equity Fund A NL0012125736 (hier leg ik niet meer op in)
NT Emerging Markets Custom ESG NL0011515424 (hier leg ik 13,11% in)
NT World Custom ESG Equity Index UCITS FGR NL0011225305 (hier leg ik 76,93% in)
World Small Cap (ESG/Low Carbon) NL0013552078 (hier leg ik 9,96%)

Beetje gekke percentages wat betreft inleg maar volgens mij klopt dit wel redelijk. Nu zijn deze fondsen volgens mij wel US heavy (welke niet) en met de huidige ontwikkeling twijfel ik toch wel aan een extra fonds wat zich meer richt op EU etc, in ieder geval niet veel US bedrijven. Maar dat kost dan natuurlijk wel rendement, dat is een bewuste keuze.

Wat zouden jullie als fonds adviseren? Heb natuurlijk even bij @Mr FOB op de vergelijker gekeken, maar dat zijn vooral US heavy fondsen voor het beste rendement (begrijpelijk)

nu heeft NT dit fonds: Europe Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund

Vraag me alleen af of er nog andere opties zijn die wellicht beter kunnen renderen. Ik vind het overigens geen probleem om een account te maken bij Interactive Brokers, maar ik moet wel zaken automatisch kunnen aankopen per maand, maar dat zal vast wel een optie zijn.

Iemand enige pointers waar ik vooral op moet letten?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@Tribunus Als je op 'home country bias' zoekt in dit topic kun je daar wel wat over vinden.
Je zou inderdaad wat naar 70/10/10/10 kunnen schuiven met NT Europe om wat 'home country bias' er in mee te nemen, heel erg veel verschil zal dat onder de streep niet gaan maken.

PSN

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Ik schrok even dat Saxo opeens zoveel slechter scoort, maar de kostenberekening gaat fout. Over 20 jaar staat er altijd €9600 aan servicekosten, maar dat kan alleen als je de max van €40p.m. vanaf maand 1 zou hebben. En daarvoor moet je startkapitaal minstens 400k zijn.

• sanook

sanook

_/-\o_

YakuzA schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:54:
@Tribunus Als je op 'home country bias' zoekt in dit topic kun je daar wel wat over vinden.
Je zou inderdaad wat naar 70/10/10/10 kunnen schuiven met NT Europe om wat 'home country bias' er in mee te nemen, heel erg veel verschil zal dat onder de streep niet gaan maken.
Naast het feit dat je dan niet meer 100% de markt volgt, waar baseer je dan de 70/10/10/10 verhouding op?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sanook schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:30:
[...]

Naast het feit dat je dan niet meer 100% de markt volgt, waar baseer je dan de 70/10/10/10 verhouding op?
Zodra je de market cap verdeling los laat ga je het golfslagbad van de subjectiviteit in.

PSN

• Rubbergrover1
YakuzA schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Zodra je de market cap verdeling los laat ga je het golfslagbad van de subjectiviteit in.
Die subjectiviteit kun je weer enigszins in meer objectieve banen leiden door te kijken naar onderzoeken naar home country bias. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom het op de lange duur voordeliger kan zijn om enige vorm van home bias te hebben. Denk aan valutarisico, fiscale redenen maar ook de matching tussen meer locale economische factoren (inflatie, regionale economische conjunctuur) en de koersen.

Hoeveel home bias dan "verstandig" is, is nog niet zo eenvoudig objectief te bepalen. Met 10% extra zit je in elk geval 'ergens' tussen 100% market cap en de optimaal gebiaste portefeuille. En zul je niet snel verkeerd zitten.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:52
Ik denk dat dat ook een beetje afhangt van wat voor verhoudingbelegger je normaal bent. Ben je een "lekker makkelijk 80/10/10" inlegger, of een "ik volg market cap met 81,2/8,2/10,6".

Die eerste zal waarschijnlijk minder zorgen maken om de exacte afwijking, en meer kiezen voor makkelijke bedragen, en dan is 70/10/10/10 een makkelijke en degelijke benadering. De ander zal misschien denken "ik wil 10% afwijken, dus ik doe de rest 0,9*81,2/0,9*8,2/0,9*10,6 + 10 in EU".

Ik ben zelf voor 80/10/10 gegaan ooit en toen ik EU er bij ging doen was ook moment dat ik uberhaubt wat meer maandelijke kon inleggen, dus gewoon nog een keer de 10% van EM en SC gematcht. Dus ik zit nu op ~72,7/9.1/9.1/9.1.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Coocoocachoo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:55:
Ik denk dat dat ook een beetje afhangt van wat voor verhoudingbelegger je normaal bent. Ben je een "lekker makkelijk 80/10/10" inlegger, of een "ik volg market cap met 81,2/8,2/10,6".
of 80/9,5/10,5 vandaag (op de MSCI fondsen) :P
https://marketcaps.site/
Voor de NT is het inderdaad die je noemt, maar het kan wekelijks wisselen, dus dat micromanagement is ook aan mij niet besteed.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2026 12:46 ]

PSN

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
YakuzA schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:41:
[...]

80/9,5/10,5 vandaag (op de MSCI fondsen) :P
https://marketcaps.site/
Voor de NT is het inderdaad die je noemt, maar het kan wekelijks wisselen, dus dat micromanagement is ook aan mij niet besteed.
haha, ik was inderdaad voor NT gegaan omdat ik dat zelf heb en omdat dat is waar @Tribunus het over had. Maar het toont inderdaad ook maar aan hoe "fragiel" de exacte percentages zijn.

Dat micromanagement kan natuurlijk interessant zijn als er geen automatische inleg is, dan kan je bij de handmatige actie naar de actuele marketcaps kijken, maar ik heb daar geen zin in. Ik doe ook niet aan eens in de x-tijd herbalanceren. Set-and-forget-and-pray is mijn motto O-)

• Mr FOB
nino_070 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Ontzettend gewaardeerd dat je deze tool nieuw leven hebt ingeblazen. Ben je van plan om de backend / berekeningen te delen op Github?
Paar mensen hebben op dit moment toegang tot mijn GitHub. Ik moet er even over denken of ik het open gooi of niet.

• Mr FOB
Dipsausje schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Ik schrok even dat Saxo opeens zoveel slechter scoort, maar de kostenberekening gaat fout. Over 20 jaar staat er altijd €9600 aan servicekosten, maar dat kan alleen als je de max van €40p.m. vanaf maand 1 zou hebben. En daarvoor moet je startkapitaal minstens 400k zijn.
Dit hebben we 4 feb gefixt. Zou nu goed moeten gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr FOB op 05-02-2026 15:06 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Pure porno, chapeau :)

Wat vul je in bij Dividend (%) voor een accumulerende ETF, zoals WEBN?

March of the Eagles

• Mr FOB
XWB schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:49:
[...]

Pure porno, chapeau :)

Wat vul je in bij Dividend (%) voor een accumulerende ETF, zoals WEBN?
2%. Dividendlek is hetzelfde als voor distribuerende variant.

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-03 21:57
De vergelijker is zeker goed, maar zelf zou ik toch SPYY boven WEBN verkiezen ondanks de 0.05% extra kosten. Naast dat SPYY al een tijd langer bestaat lijkt de tracking difference >0.2% in het voordeel van SPYY te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi1Ka1XG5ngqYpODAyE3bWk9Ejg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9cOjCtm1cl2vYhGSUs0o5rNz.webp?f=fotoalbum_large (bron: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wouterg00 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:48:
De vergelijker is zeker goed, maar zelf zou ik toch SPYY boven WEBN verkiezen ondanks de 0.05% extra kosten. Naast dat SPYY al een tijd langer bestaat lijkt de tracking difference >0.2% in het voordeel van SPYY te zijn:
[Afbeelding] (bron: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button)
Zeker, de tracking difference was al een keer eerder behandeld in XWB in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" en voor WEBN is dat inderdaad het geval.

Maar ik denk dat een vergelijker onnodig complex wordt als het ook de tracking moet meenemen in de berekening. De afwijking is continu in beweging.

March of the Eagles

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001

ShadowBumble

Professioneel Prutser

XWB schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Zeker, de tracking difference was al een keer eerder behandeld in XWB in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" en voor WEBN is dat inderdaad het geval.

Maar ik denk dat een vergelijker onnodig complex wordt als het ook de tracking moet meenemen in de berekening. De afwijking is continu in beweging.
Vergeet niet SPYY is ook veel ouder dan WEBN, als je een goede vergelijking wilt maken dan kan je het beste naar de totale groei kijken over de volledige periode.

SPYY is +366.62% sinds oprichting 14 jaar geleden
WEBN is +21.96% sinds oprichting 1.5 jaar geleden

Dan is het niet heel vreemd om te denken of aan te nemen dat WEBN een soort gelijke groei gaat meemaken over zo'n zelfde periode, misschien niet met de exacte waardes, maar dat er groei zal zijn over zo'n tijdspan is bijna wel zeker. De kans zit er dus ook groot in dat de TER van WEBN op termijn ook zal veranderen en mee bewegen met die groei.

Natuurlijk pure speculatie maar daarom is het wel lastig te vergelijken tussen ETF's en mijn inziens voorbarig als er zo'n groot verschil zit in jaren dat een ETF al actief is.

[ Voor 34% gewijzigd door ShadowBumble op 06-02-2026 13:18 . Reden: Iets herschreven zodat het wat duidelijker is. ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wouterg00 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:48:
[Afbeelding] (bron: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button)
In deze grafiek lijkt SPYY juist als slechtste uit de bus te komen, die vliegt van -100 naar +150 als een stuiterbal heen en weer?
Ik neem aan dat op de 0-lijn hoveren zoals de bruine stippen doen het beste is hier? (VWCE)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2026 14:31 ]

PSN

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:08
YakuzA schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:30:
[...]

In deze grafiek lijkt SPYY juist als slechtste uit de bus te komen, die vliegt van -100 naar +150 als een stuiterbal heen en weer?
Ik neem aan dat op de 0-lijn hoveren zoals de bruine stippen doen het beste is hier? (VWCE)
Eens, helemaal op 0 uitkomen gaat niemand lukken omdat er altijd aan- en verkopen van onderliggende aandelen noodzakelijk blijft maar Vanguard weet het wel prima te managen. Waarschijnlijk zal State street Spyy vroeg of laat wel weer terug corrigeren om eea te balanceren.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 21:23

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Het dividend voor de NT fondsen is zojuist weer bekend gemaakt:

https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

€0.34128 voor World Screened FGR Fund A.

Join het DPC Whatpulse team

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
mark de man schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:39:
Het dividend voor de NT fondsen is zojuist weer bekend gemaakt:

https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

€0.34128 voor World Screened FGR Fund A.
€ 0,4015 zelfs aangezien je de dividendbelasting ook gewoon terugkrijgt. In percentages een kleine 1,5% dividend dus.

Class I krijgt maar € 0,0576, 0,3%, ohjeeee paniek! ;)

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-03 09:38
michaelvo schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:14:
[...]

€ 0,4015 zelfs aangezien je de dividendbelasting ook gewoon terugkrijgt. In percentages een kleine 1,5% dividend dus.

*Dividendbelasting mag verrekenen met je Box 1 aangifte* -je moet dus wel iets van arbeid aan te geven hebben om t terug te krijgen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door r0bb op 06-02-2026 21:49 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

r0bb schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:48:
[...]
*Dividendbelasting mag verrekenen met je Box 1 aangifte* -je moet dus wel iets van arbeid aan te geven hebben om t terug te krijgen toch?
Waarom?
Ook als je niks hoeft te betalen kun je aangifte inkomsten belasting doen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2026 22:03 ]

PSN

• kx22
[...]

Ja gelukkig maar, als zakelijke belegger moet ik wel belasting over uitgekeerde dividend betalen, maar niet over koerswinst.
Enige jammere aan NT World is dat ze dus dividend uitkeren. Ik had liever accumulerend gehad.
Nu mag ik en dividendbelasting betalen en die paar tientjes weer handmatig investeren.

----------
Een andere vraag
Ik heb zakelijk gekozen voor de NT fondsen. Ik heb volgende qua kosten op een rijtje gezet
TER 0,17% (gemiddeld over de 3 fondsen) + ABN servicekosten

Als ik VWCE zou kopen zou ik betalen
TER 0,19% + Dividendlekkage 0,30% + ABN servicekosten + ABN aankoopkosten

Verschil is dus 0,32% per jaar + aankoopkosten?
Door alle verschillende AI raak ik nogal in de war. De ene neemt dividendlekkage niet meer.

(ik weet dat er verschillen zijn in VWCE en NT fondsen).

[ Voor 29% gewijzigd door kx22 op 07-02-2026 08:57 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kx22 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:30:
[...]
Enige jammere aan NT World is dat ze dus dividend uitkeren. Ik had liever accumulerend gehad.
Dus dan maar de Class I variant kopen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

[...]

Ja gelukkig maar, als zakelijke belegger moet ik wel belasting over uitgekeerde dividend betalen, maar niet over koerswinst.
Hier mist wat nuance. Er zijn nogal wat voorwaarden waar je aan moet voldoen wil je een ETF waarderen tegen aankoopwaarde. Een accumulerende ETF voldoet sowieso niet aan die voorwaarden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
NT fondsen zijn toch VBI/FBI fondsen die je tegen actuele waarde moet noteren als BV? ;)

PSN

• JPDeckers
  • Laatst online: 14:25
YakuzA schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:58:
[...]

NT fondsen zijn toch VBI/FBI fondsen die je tegen actuele waarde moet noteren als BV? ;)
Een FBI mag wel op aankoopwaarde worden gewaardeerd. Over NT is wel wat discussie, maar mijn accountant&fiscalist durven het ook aan ze op aankoopwaarde te waarderen.

[ Voor 19% gewijzigd door JPDeckers op 07-02-2026 13:41 ]

• MiKeZZa
JPDeckers schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Een FBI mag wel op aankoopwaarde worden gewaardeerd. Over NT is wel wat discussie, maar mijn accountant&fiscalist durven het ook aan ze op aankoopwaarde te waarderen.
Mijn boekhouder geeft aan (wordt ook onderschreven door bijv. Verlangen Finance) dat je bijvoorbeeld ook een aandeel Microsoft op kostprijs kan waarderen. Ik lees bij ABN andere geluiden, maar dat zeggen jullie dus ook; kan alleen met FBI's?

• JPDeckers
MiKeZZa schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Mijn boekhouder geeft aan (wordt ook onderschreven door bijv. Verlangen Finance) dat je bijvoorbeeld ook een aandeel Microsoft op kostprijs kan waarderen. Ik lees bij ABN andere geluiden, maar dat zeggen jullie dus ook; kan alleen met FBI's?
Losse aandelen kan je ook altijd op aankoopwaarde waarderen.
Deze 'discussie' gaat over fondsen, daar gelden een aantal randvoorwaarden.

• MiKeZZa
JPDeckers schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Losse aandelen kan je ook altijd op aankoopwaarde waarderen.
Deze 'discussie' gaat over fondsen, daar gelden een aantal randvoorwaarden.
Ah check. Dus jij zegt; losse aandelen + FBI's. Maar de gemiddelde ETF is dus uitgesloten?

• kx22
fsfikke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Dus dan maar de Class I variant kopen?
De I is ook distribuerend? Bij de ABN heb je geen accumulerende NT World fonds.

• kx22
JPDeckers schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Hmm wist ik niet van NT fonds.
Dan had ik liever VWCE gekocht. Want mijn insteek is 20 jaar dit geld erin laten. Als de belastingdienst besluit dat ik het wel tegen dagwaarde moet....moet ik telkens een stukje verkopen om belasting over te betalen....

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kx22 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:30:
[...]

De I is ook distribuerend? Bij de ABN heb je geen accumulerende NT World fonds.
Heb je de post waar jij op reageerde gelezen? ;)
[...]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16
Licko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
Volgens Mr.Fob is dat de goedkope variant: "Update 3 januari 2026: ING biedt de goedkopere variant voor NT SC (NL0013474307) voortaan aan."

Ik hoop dat ABN ook snel volgt.
Recente reacties op de pagina over ABN:
https://www.financieelona...ent-page-2/#comment-22424
Pjotr
3 februari 2026
Als ik via de ABN app een nieuwe order wil doen dan kan ik NL0013474307 (‘sc nieuw’) aankopen. Dat lukt niet de befaamde Fondsselector. Geen hit voor zowel ZBB Plus als Basis. Ik kan ook (nog) niet switchen van NL0013552078 naar NL0013474307. Wellicht zijn er mee bezig..
Pjotr
3 februari 2026
Gebeld met ABN: NL0013474307 (sc nieuw) is een ‘klassiek’ fonds. Dat betekent: alleen hele stukken, geen mogelijkheid om periodiek automatisch te beleggen en je betaalt gewoon transactiekosten. NL0013552078 (sc oud) is wat zij ‘giraal’ noemen. Dan heb je eerdergenoemde beperkingen dus niet. Op zich jammer want de TER van oud is 0,23% en die van nieuw is 0,15%. De switchfunctie werkt niet vanwege verschil tussen klassiek en giraal. Je kan wel zelf alles verkopen en dan weer opnieuw aankopen. Dat ga ik niet doen. Wellicht dat ABN de andere grootbanken volgt en van NL0013552078 ook als giraal fonds gaat aanbieden.
Goed nieuws en slecht nieuws, I guess.
Ik heb zojuist dit bericht gelezen, maar ik vind zelf ook in de app geen NL0013474307.

Trouwens, NL0013474307 (class E, TER=0,15%) is juist een paar dagen ouder dan NL0013552078 (class A, TER=0,23%). Zou dus beter zijn ze met de klasse te noemen, i.p.v. nieuw/oud.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wel bijzonder, want hij ING kan je wel in fracties en periodiek aankopen in NL0013474307.

March of the Eagles

• Licko
Ik had afgelopen vrijdag toevallig nog even contact met ABN over de goedkopere SC-variant. Toen werd mij verteld dat daar op dit moment nog niets over bekend is.

Met deze persoon had ik al eerder per e-mail contact en ik heb er — misschien tegen beter weten in — wel vertrouwen in dat zij me correct zal informeren zodra er meer duidelijkheid is.

ISIN NL0013474307 kan ik momenteel ook niet vinden via de fondszoeker. Misschien wordt er achter de schermen al het een en ander voorbereid en komt de juiste variant alsnog beschikbaar voor ZBB.

• JPDeckers
kx22 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:40:
[...]
Hmm wist ik niet van NT fonds.
Dan had ik liever VWCE gekocht. Want mijn insteek is 20 jaar dit geld erin laten. Als de belastingdienst besluit dat ik het wel tegen dagwaarde moet....moet ik telkens een stukje verkopen om belasting over te betalen....
Gangbare gedachte is dat je NT tegen aankoopwaarde mag waarderen. Ze zijn in ieder geval distribuerend, wat een vereiste is. VWCE mag zeker niet op kostprijs, want accumulerend.

[ Voor 4% gewijzigd door JPDeckers op 08-02-2026 08:18 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:59
NT World Class I heeft het laagste dividend, maar toch ook de laagste TER van de NT World fondsen?

De Rabobank heeft de NT World automatisch omgezet naar de I variant. Voor langere duur wil ik zo weinig mogelijk uit laten betalen (dividend) en dus zoveel mogelijk laten accumuleren (lage TER). Heb naar de Rabo ook hetzelfde class I fonds bij ABN, naast Meesman..

Als ik dividend wil kies ik wel voor een andere ETF/indexfondsen. 😉

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 08-02-2026 10:10 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Noord27 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:36:
NT World Class I heeft het laagste dividend, maar toch ook de laagste TER van de NT World fondsen?

De Rabobank heeft de NT World automatisch omgezet naar de I variant. Voor langere duur wil ik zo weinig mogelijk uit laten betalen (dividend) en dus zoveel mogelijk laten accumuleren (lage TER).

Als ik dividend wil kies ik wel voor een andere ETF/indexfondsen. 😉
Dat lage dividend heeft vooral te maken met de volumegroei van het fonds en daarmee de verwatering van het historische opgehaalde dividend. Dat is zeker geen vast gegeven en zal in een stabiele situatie niet anders zijn dan de andere world fondsen.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:08
FAQ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Dat lage dividend heeft vooral te maken met de volumegroei van het fonds en daarmee de verwatering van het historische opgehaalde dividend. Dat is zeker geen vast gegeven en zal in een stabiele situatie niet anders zijn dan de andere world fondsen.
De eerdere voorspelling die in dit topic werd besproken lijkt inderdaad uitgekomen te zijn :)

Verder zie je het effect omgekeerd ook bij het oude Wereld fonds, die lijkt ook hoger dan gebruikelijk uit te keren.

• kx22
JPDeckers schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:17:
[...]

Gangbare gedachte is dat je NT tegen aankoopwaarde mag waarderen. Ze zijn in ieder geval distribuerend, wat een vereiste is. VWCE mag zeker niet op kostprijs, want accumulerend.
Wel als je belegt jn box 2 (volgens diverse bronnen)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:31
kx22 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:03:
[...]
Wel als je belegt jn box 2 (volgens diverse bronnen)
Kan je tenminste 2 van die bronnen noemen? Het liefst met links.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 121 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.