Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kleine correcties: de transactiekosten die bij FV worden genoemd zijn de interne transactiekosten van het fonds. Deze transactiekosten heeft ieder fonds, FV benoemt het slechts. Daarnaast is de TER van de NT fondsen juist hoger dan die van de GS-fondsen van FV.Woodsy schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:17:
[...]
ING is duurder, maar het verschil is wel kleiner geworden. In hoeverre het verschil het waard is kan ik geen antwoord op geven. Wat er vooral inhakt bij ING zijn de servicekosten van 0,24% p/jaar (tot 100.000 euro). Tegelijk werkt ook FV onder de nieuwe eigenaar met vaste servicekosten. ING werkt in tranches, dus de servicekosten worden lager naarmate je vermogen toeneemt. Daarnaast heb ik geen ervaring met de nieuwe kostenstructuur, maar ik zag bij FV nu ook transactiekosten opgenoemd worden (naast de fondskosten). De fondskosten (NT) zijn een stuk lager dan bij FV.
FV is op ieder vlak goedkoper dan NT via ING. Het biedt echter minder spreiding (meer uitsluitingen). Het is aan een ieder om te bepalen wat voor jou belangrijk is.
Yup, het is ook zeker leergeld. Ik ben nu een ruim halfjaar bezig met beleggen/indexfondsen en volg daarom ook dit topic. Overall sta ik nog in de plus iig, en mijn horizon is erg lang dus veel zorgen maak ik me nietPistachenootje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Ik probeer het van de positieve kant te zien: je krijgt een waardevolle les waarom het afgeraden wordt in specifieke sector ETF's te beleggen. Zie ook: YouTube: Why Betting On “Winning” Industries Almost Never Works
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.