Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kleine correcties: de transactiekosten die bij FV worden genoemd zijn de interne transactiekosten van het fonds. Deze transactiekosten heeft ieder fonds, FV benoemt het slechts. Daarnaast is de TER van de NT fondsen juist hoger dan die van de GS-fondsen van FV.Woodsy schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:17:
[...]
ING is duurder, maar het verschil is wel kleiner geworden. In hoeverre het verschil het waard is kan ik geen antwoord op geven. Wat er vooral inhakt bij ING zijn de servicekosten van 0,24% p/jaar (tot 100.000 euro). Tegelijk werkt ook FV onder de nieuwe eigenaar met vaste servicekosten. ING werkt in tranches, dus de servicekosten worden lager naarmate je vermogen toeneemt. Daarnaast heb ik geen ervaring met de nieuwe kostenstructuur, maar ik zag bij FV nu ook transactiekosten opgenoemd worden (naast de fondskosten). De fondskosten (NT) zijn een stuk lager dan bij FV.
FV is op ieder vlak goedkoper dan NT via ING. Het biedt echter minder spreiding (meer uitsluitingen). Het is aan een ieder om te bepalen wat voor jou belangrijk is.
Yup, het is ook zeker leergeld. Ik ben nu een ruim halfjaar bezig met beleggen/indexfondsen en volg daarom ook dit topic. Overall sta ik nog in de plus iig, en mijn horizon is erg lang dus veel zorgen maak ik me nietPistachenootje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Ik probeer het van de positieve kant te zien: je krijgt een waardevolle les waarom het afgeraden wordt in specifieke sector ETF's te beleggen. Zie ook: YouTube: Why Betting On “Winning” Industries Almost Never Works
De NT fondsen zijn duidelijk lager kwa kosten dan de GS fondsen bij fitvermogen?OosterF schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:57:
[...]
Kleine correcties: de transactiekosten die bij FV worden genoemd zijn de interne transactiekosten van het fonds. Deze transactiekosten heeft ieder fonds, FV benoemt het slechts. Daarnaast is de TER van de NT fondsen juist hoger dan die van de GS-fondsen van FV.
FV is op ieder vlak goedkoper dan NT via ING. Het biedt echter minder spreiding (meer uitsluitingen). Het is aan een ieder om te bepalen wat voor jou belangrijk is.
https://www.finner.nl/vermogensbeheer/fitvermogenAfhankelijk van het gekozen fonds (risicoprofiel) liggen deze naar verwachting tussen de 0,35% en 0,45% per jaar.
Afhankelijk van het gekozen mixfonds variëren de totale kosten (TCO) bij FitVermogen tussen de 0,70% en 0,90% per jaar.
PSN
Bijvoorbeeld :
https://www.justetf.com/e...sin=LU0592217524#overview
Zou dit een meerwaarde zijn qua diversificatie?
De kosten zijn wel hoger en het gaat over een kleine index.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Diversificatie gebeurt al maximaal in een all world index, als die maar EM erbij heeft. Als je vervolgens een markt- en/of sectorfocussed fonds gaat toevoegen ben je niet beter aan het diversificeren maar juist slechter; immers jij gaat opeens een verhouding bedenking die afwijkt van de wereldmarkt ('bias') en ook nog eens redelijk star is; terwijl de index dynamisch constant de verhoudingen aanpast naar waar het geld is gegaan. Dat is handmatig nooit bij te benen.Wozmro schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:51:
Wat is jullie mening over een etf gefocust op Afrika?
Bijvoorbeeld :
De grootste meerwaarde zit juist in het beter volgen van de markt, niet om er vanaf te wijken.
Er wordt uitgegaan van de 2 'welbekende' wereldwijd en EM fondsen bij FV die een veel lagere TER hebben.YakuzA schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:21:
[...]
De NT fondsen zijn duidelijk lager kwa kosten dan de GS fondsen bij fitvermogen?
[...]
https://www.finner.nl/vermogensbeheer/fitvermogen
[...]
Zero compensation
Ik begrijp hem niet.Internet Janny schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Er wordt uitgegaan van de 2 'welbekende' wereldwijd en EM fondsen bij FV die een veel lagere TER hebben.
In de quote staat:
En die vergelijking op finner is toch op basis van diezelfde genoemde GS fondsen?Daarnaast is de TER van de NT fondsen juist hoger dan die van de GS-fondsen van FV.
PSN
Ik weet niet waar Finner de percentages vandaan haalt. Ik heb het over het World en EM fonds waar het in de context van dit topic in relatie tot Fitvermogen altijd over gaat. NL0015002NP6 (TER 0.09%) voor World en NL0013400344 (TER 0.25%) voor EM. Lager dan NT ten koste van spreiding zoals ik al schreef.YakuzA schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Ik begrijp hem niet.
In de quote staat:
[...]
En die vergelijking op finner is toch op basis van diezelfde genoemde GS fondsen?
Mijn mening is dat het rendement over 5 jaar bedroevend is in vergelijking met VWRL of iets dergelijks. En hoe langer je terug gaat hoe bedroevender het wordt. Maar goed ,Wozmro schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:51:
Wat is jullie mening over een etf gefocust op Afrika?
Bijvoorbeeld :
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Hoe kun je sceptisch zijn over Bitcoin met een rendement van 21.777% in 10 jaar tijd?bert pit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:37:
[...]
Mijn mening is dat het rendement over 5 jaar bedroevend is in vergelijking met VWRL of iets dergelijks. En hoe langer je terug gaat hoe bedroevender het wordt. Maar goed ,ik was 10 jaar geleden ook sceptisch over de bitcoin en ben dat nog steeds eigenlijk.
Gewoon objectief en eerlijk zijn. Ik dacht er toen zo over, en eigenlijk nog steeds.Wispe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:12:
[...]
Hoe kun je sceptisch zijn over Bitcoin met een rendement van 21.777% in 10 jaar tijd?
Precies, en daar bovenop resultaten behaald in het verleden bieden 0 garantie voor de toekomst.bert pit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:26:
[...]
Gewoon objectief en eerlijk zijn. Ik dacht er toen zo over, en eigenlijk nog steeds.
Als we hier niet allemaal skeptisch zouden zijn over bitcoin hadden we al lang dit topic opgeheven en al ons vermogen in bitcoin gestopt.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.bert pit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:26:
[...]
Gewoon objectief en eerlijk zijn. Ik dacht er toen zo over, en eigenlijk nog steeds.
Omdat rendement niks zegt over het risico. Omdat het verleden niks zegt over de toekomst.
Waarom wordt dan het rendement over 5 jaar-argument gebruikt op een vraag over een Afrika-ETF?R.van.M schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:31:
[...]
Omdat rendement niks zegt over het risico. Omdat het verleden niks zegt over de toekomst.
Volgens mij is dat in de kern omdat bij crypto de waarde en met name waardestijging komt door vooral relatief veel speculatie en bij een EFT er een relatief veel meer onderliggende waarde aan ten grondslag ligt?Wispe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Waarom wordt dan het rendement over 5 jaar-argument gebruikt op een vraag over een Afrika-ETF?
Dit topic gaat over beleggen, wat anders is dan speculeren.
Omdat je rendement dus hand-in-hand moet zien met risico. Als je 10% rendement op een afrika ETF krijgt is het het niet waard omdat het risico veel groter is dan een wereld ETF.Wispe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Waarom wordt dan het rendement over 5 jaar-argument gebruikt op een vraag over een Afrika-ETF?
Beetje hetzelfde dat in de cryptospace je niet in allerlei shitcoins je geld stopt, omdat het risico daar veel groter is.
Dan slaat een vergelijking tussen Afrika-ETF en Bitcoin toch als een tang op een varken qua rendement en dus het risico?R.van.M schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:25:
[...]
Omdat je rendement dus hand-in-hand moet zien met risico. Als je 10% rendement op een afrika ETF krijgt is het het niet waard omdat het risico veel groter is dan een wereld ETF.
Beetje hetzelfde dat in de cryptospace je niet in allerlei shitcoins je geld stopt, omdat het risico daar veel groter is.
Blijkbaar heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt dus hierbij uitleg over mijn opmerking. Jouw vraag was wat wij van die Afrika EFT vinden. Ik heb daar een antwoord op gegeven en daarbij vermeld dat ik de bitcoin ook verkeerd heb ingeschat. Daarmee aangevende dat ik de wetenschap niet in pacht heb. Ik denk dat de meesten hier die opmerking wel begrepen, maar blijkbaar heb ik dat niet correct ingeschat.Wispe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:44:
[...]
Dan slaat een vergelijking tussen Afrika-ETF en Bitcoin toch als een tang op een varken qua rendement en dus het risico?
Rest my case.
Over weer naar belangijke beleggingsonderwerpen.
Of ook dit keer de emoties vergeten en de geopolitiek negeren?
Hangt van je Horizon af, als dat vrij snel is in je plan om te beginnen met afbouwen kan je dat overwegen echter de kans dat je laagt inkoopt weer komt dan niet voor, Ik persoonlijk doe er helemaal niks mee, en negeer het gewoon omdat ik nog minimaal 10-15 jaar wil.AMARONE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:19:
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Was ook een slecht argument. De S&P 500 leverde van 2000 t/m 2010 een rendement van 0%, dat maakt het nog geen slechte investering. Een investering uitsluitend op z'n rendement beoordelen wordt ook wel 'resulting' genoemd.Wispe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Plan is 30 jaar nog. Het was meer van nog even hoog eruit en dan in de dalen weer instappen.ShadowBumble schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:43:
[...]
Hangt van je Horizon af, als dat vrij snel is in je plan om te beginnen met afbouwen kan je dat overwegen echter de kans dat je laagt inkoopt weer komt dan niet voor, Ik persoonlijk doe er helemaal niks mee, en negeer het gewoon omdat ik nog minimaal 10-15 jaar wil.
Achteraf kun je makkelijk zeggen wat een piek en wat een dal is. Maar tijdens is dat een heel stuk moeilijker. Als iedereen wist dat je zo geld kon verdienen, zou iedereen het doen.AMARONE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:49:
[...]
Plan is 30 jaar nog. Het was meer van nog even hoog eruit en dan in de dalen weer instappen.
Het idee met passief belegen is dat je met de markt mee gaat, dat de markt over de lange duur wel omhoog gaat en niet de markt gaat proberen te bespelen. Door nu proberen op hoog te verkopen en op lager niveau weer in te stappen doe je dat echter wel.
Het kan dus zeker, maar brengt risico met zich mee wat tegen het passief belegen in gaat.
[ Voor 30% gewijzigd door Gropah op 20-01-2026 22:59 ]
Tja kan, ik persoonlijk doe het niet, puur omdat als ik het een keer doe dan zal ik het vast nog een keer doen want het levert iets op.AMARONE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:49:
[...]
Plan is 30 jaar nog. Het was meer van nog even hoog eruit en dan in de dalen weer instappen.
Dat maakt het geen slecht iets om te doen als je daarmee wilt speculeren ( want dat is wat je aan het doen bent ) je weet niet op welke termijn hij weer omhoog gaat, hoe snel etc. Het kan zomaar zijn dat je aan lange periode stil staat en vermogen moet betalen over je "vrije geld" terwijl je wacht om het weer te investeren over die periode doet je geld weinig en kost het je alleen maar en vergeet niet dat je ook weer "aankoop kosten" hebt.
Ik doe het gewoon lekker passief afwachten voorlopig loopt het allemaal niet zo'n vaart en op dat soort termijnen zal de beurs geheid nog wel een dip of wat krijgen ( iets met resultaten in het verleden maar zijn geen garantie natuurlijk ).
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Zoek voor de gein binnen een grote index de beurskrach van 1987, 2000, 2008 en begin 2020 eens op.AMARONE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:19:
Ik heb een mooie NT inleg opgebouwd. Met de huidige perikelen en de aankomende bazooka. Als je nu verkoopt kan je straks toch veel goedkoper inkopen als de markten in elkaar storten?
Dat kan rustgevend werken.
Maar iedereen weet toch ook dat je zo geld kan verdienen. Vrij simpele logica.Gropah schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:57:
Als iedereen wist dat je zo geld kon verdienen, zou iedereen het doen.
Het moeilijke zit uiteraard in het correct timen.
En ik blijf dan ook gewoon lekker zitten waar ik zit. Heb ik in 2020 en 2022 ook gedaan.
Nog ter aanvulling op wat men al gereageerd heeft: er is een essentieel verschil tussen beleggen via aandelen in een bedrijf met groei- en winstoogmerk (interne waardestijging) en het kopen van een goed of ander middel met het oog op externe waardestijging. Het kan interessant zijn om eens de powerpoint van @xiaoqi te bekijken die onder andere uitlegt hoe een aandeel in wezen een lening is die inherent rendeert xiaoqi in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" . Maar ook hoe de koers van een aandeel daardoor anders tot stand komt dan iets wat puur vraag-en-aanbod werking kent. Daar werd al op gehint met de term speculatie.Wispe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:12:
[...]
Hoe kun je sceptisch zijn over Bitcoin met een rendement van 21.777% in 10 jaar tijd?
[ Voor 30% gewijzigd door The Third Man op 20-01-2026 23:44 ]
Uiteraard. Kun je even aangeven op welke datum ze de bazooka inzetten en op welke datum t dieptepunt bereikt is qua beurskoersen. Alvast bedankt!AMARONE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:19:
Ik heb een mooie NT inleg opgebouwd. Met de huidige perikelen en de aankomende bazooka. Als je nu verkoopt kan je straks toch veel goedkoper inkopen als de markten in elkaar storten?
En het is de vraag in hoeverrre risico's al in door de markt zijn ingeprijsd. Daardoor loop je het risico om juist een mooie stijging te missen. Rondom de VS/Venezuela en de bombartdement in Iran gebeurde er ook vrij weinig op de beurs.AMARONE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:19:
Klopt. Het verbaast met toch steeds weer dat welke vreemde extreme actie er ook is, de beurzen er vaak nauwelijks op reageren.Ronwiel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:49:
[...]
En het is de vraag in hoeverrre risico's al in door de markt zijn ingeprijsd. Daardoor loop je het risico om juist een mooie stijging te missen. Rondom de VS/Venezuela en de bombartdement in Iran gebeurde er ook vrij weinig op de beurs.
Andersom lijkt het moment van een krach voor een buitenstaander vaak juist volkomen willekeurig te zijn. Achteraf kun je de tekenen wel herleiden, maar die zelfde tekenen zijn er vaak op andere momenten ook. En zouden ook tot een krach een jaar eerder of later hebben kunnen leiden. Wat dat betreft probeer ik ook zo min mogelijk 'na te denken'
Dat sceptische zal niet zozeer in de rendementen uit het verleden zitten, maar in de onderliggende basis. Maar dan krijg je weer de discussie over de "waarde" van crypto, wat enigszins off topic is. Zonder die discussie verder te voeren zijn er een hoop mensen die de liever investeren in iets wat daadwerkelijk productie levert/groeit dan in iets wat alleen koerswinst geeft maar weinig intrinsieke waardestijging heeft. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar het is wel een reden waarom mensen sceptisch zijn.Wispe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:12:
[...]
[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 22-01-2026 07:21 ]
Voor de personen die ook bij ING zitten, zijn jullie inmiddels gewisseld met Small Caps? Dus van voorheen NL0013552078 naar de nieuwe NL0013474307?
Ik ben overgestapt op die nieuwe/goedkopere. De oude is ook niet meer te vinden vinden als je zoekt op ISIN.SvV_Ying schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:59:
Voor de personen die ook bij ING zitten, zijn jullie inmiddels gewisseld met Small Caps? Dus van voorheen NL0013552078 naar de nieuwe NL0013474307?
Ja koop bij ING de goedkopere versies nu, en gebruik een cash bedrag om in stapjes een koop ''nieuw'' /verkoop ''oude'' te doen.SvV_Ying schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:59:
Een vraagje over NT Small Caps bij de ING. Zoals eerder in dit topic benoemd biedt nu ook ING goedkopere varianten aan op de NT fondsen. Zo heb ik de orders voor World en EM omgezet naar de andere fondsen. Over Small cap was eerder deze maand wat onduidelijkheid in dit forum. De een gaf aan dat NL0013474307 de nieuwe was, de ander twijfelde of dit onderliggend hetzelfde is en wel is wat mensen bedoelen.
Ik ben bij ING voor World en EM ook overgestapt naar de nieuwe maar ik zie dat bij Small cap low carb de nieuwe variant geen dividend uitkeert en de oude wel. Weet iemand in hoeverre dat op de lange termijn uitmaakt?Kim Jong-tuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Ik ben overgestapt op die nieuwe/goedkopere. De oude is ook niet meer te vinden vinden als je zoekt op ISIN.
mijn gok is dat de tekst die je ziet gewoon fout is.daaan_1992 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Ik ben bij ING voor World en EM ook overgestapt naar de nieuwe maar ik zie dat bij Small cap low carb de nieuwe variant geen dividend uitkeert en de oude wel. Weet iemand in hoeverre dat op de lange termijn uitmaakt?
Ik heb ook wel een ETF waar ook staat dat die geen dividend uitkeert maar waar ze wel netjes jaarlijks het dividend bijschrijven
PSN
Dan ben je niet meer passief aan het beleggen dus in het verkeerde topicAMARONE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:19:
Foutje van ING, als je de factsheets naast elkaar legt is er op dat vlak geen enkel verschil tussen het oude en nieuwe smallcap fonds. En dat geldt ook voor World en EM trouwens. De enige verschillen tussen oude en nieuwe NT fondsen zijn de aandelenklasse, de fondskosten (TER) en de ISIN. Verder is alles 1 op 1 gelijk, leg de factsheets maar naast elkaar. Die kun je hier vinden: https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/daaan_1992 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Ik ben bij ING voor World en EM ook overgestapt naar de nieuwe maar ik zie dat bij Small cap low carb de nieuwe variant geen dividend uitkeert en de oude wel. Weet iemand in hoeverre dat op de lange termijn uitmaakt?
Yep. Daarom vrees ik ook niet zo voor een "AI bubbel".Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Klopt. Het verbaast met toch steeds weer dat welke vreemde extreme actie er ook is, de beurzen er vaak nauwelijks op reageren.
Zal blijken dat AI minder alwetend geweldig is als we nu wellicht denken/hopen (of juist niet), vast. Maar ik denk dat er echt wel hele bruikbare waardevolle dingen uit AI gaan komen, bijvoorbeeld op medisch vlak. En dat is extreem waardevol want als er iets is waar de mensheid maar wat graag geld tegenaan gooit is het ouder worden.
/edit; Dat wil overigens niet zeggen dat ik verder iets doe qua beleggen dat focust op AI. Ik zit nog gewoon in de 2 bekende Fitvermogen fondsen, verder niks, maar daar zit natuurlijk ook AI exposure in.
[ Voor 13% gewijzigd door Thompson op 23-01-2026 14:44 ]
Beeromaniac
Dat is een vergelijkbaar verhaal als wat rond de eeuwwisseling over de internetbubbel werd gezegdThompson schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:39:
[...]
Yep. Daarom vrees ik ook niet zo voor een "AI bubbel".
Zal blijken dat AI minder alwetend geweldig is als we nu wellicht denken/hopen (of juist niet), vast. Maar ik denk dat er echt wel hele bruikbare waardevolle dingen uit AI gaan komen, bijvoorbeeld op medisch vlak. En dat is extreem waardevol want als er iets is waar de mensheid maar wat graag geld tegenaan gooit is het ouder worden.
Uiteraard heeft AI bruikbare toepassingen en zijn er een hoop zaken waar we nu nog niet aan denken, die met AI flinke stimulans kunnen krijgen. Dat is wat een kwart eeuw geleden ook over de internetbubbel werd gezegd. En terecht, uiteraard. Maar de hamvraag is: wat is die toekomstige ontwikkeling waard en wie, welke bedrijven, hebben er het meest baat bij. En zijn de juiste bedrijven juist ingeprijsd, of zijn ze overprijsd of onderprijsd?
Wat je zag was dat iedereen die maar iets deed dat aan de hype-sector raakte, roofgoed werd. En extreem duur werd. Niet altijd terecht. Ik weet niet hoe het AI bedrijfslandschap er uitziet. Maar ik kan mij voorstellen dat hier ook een hoop bedrijven bij zitten die nu de voorlopers zijn/lijken, maar over een tijd door de mand vallen.
De meeste mensen die zich wat meer in AI verdiept hebben, voelen wel aan dat er iets potentieels heel krachtigs en interessants zit. Alleen is het nog heel erg early days en wordt er heel veel hype omheen gecreeerd. Tis echt een gold-rush zeg maar. Ook zijn er veel grote FAANG achtige bedrijven bang dat ze achter het net vissen, en gaan dus voor een all-in zero-sum strategie, met alle bijbehorende risicos. Niemand wil de oude zoekmachine zijn die door Google weggeblazen wordt.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:17:
[...]
Dat is een vergelijkbaar verhaal als wat rond de eeuwwisseling over de internetbubbel werd gezegd.
Uiteraard heeft AI bruikbare toepassingen en zijn er een hoop zaken waar we nu nog niet aan denken, die met AI flinke stimulans kunnen krijgen. Dat is wat een kwart eeuw geleden ook over de internetbubbel werd gezegd. En terecht, uiteraard. Maar de hamvraag is: wat is die toekomstige ontwikkeling waard en wie, welke bedrijven, hebben er het meest baat bij. En zijn de juiste bedrijven juist ingeprijsd, of zijn ze overprijsd of onderprijsd?
Wat je zag was dat iedereen die maar iets deed dat aan de hype-sector raakte, roofgoed werd. En extreem duur werd. Niet altijd terecht. Ik weet niet hoe het AI bedrijfslandschap er uitziet. Maar ik kan mij voorstellen dat hier ook een hoop bedrijven bij zitten die nu de voorlopers zijn/lijken, maar over een tijd door de mand vallen.
Zelf denk ik dat de grote uitdaging voor AI-assisted development moet komen uit het succcesvol implementeren van een effectief "geheugen". Ik merk dat veel AI oplossingen op een gegeven moment hun "train of thought" kwijtraken, ondanks allerlei technische oplossingen voor memory en context management. En ze gaan dan ineens allemaal vreemde rare dingen doen, en dan ben je fucked. Als er een partij komt die deze "train of thought" memory goed kan oplossen, dan zul je zien dat de AI-development oplossingen een stuk betrouwbaarder en stabieler worden. Alleen is het natuurlijk de vraag op welke termijn, kan dit kosteneffectief, en is het basisprincipe van de huidige LLM's in staat om deze "train of thought" memory daadwerkelijk toe te voegen. We gaan het zien, ik ben gematigd positief. Als ik een CEO was zou ik daarom denk ik ook een flinke gok nemen om te kijken of we dit kunnen oplossen en daarmee een flink deel van de potentiele taart binnen kunnen harken.
En daarin zit dus ook heel veel analogie met de internetbubbel. Toen wilde ook geen enkel bedrijf de boot missen. Wat ook een van de factoren was die tot de opstuwende prijzen leidde. En wat je nu dus weer ziet.olafmol schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:33:
[...]
De meeste mensen die zich wat meer in AI verdiept hebben, voelen wel aan dat er iets potentieels heel krachtigs en interessants zit. Alleen is het nog heel erg early days en wordt er heel veel hype omheen gecreeerd. Tis echt een gold-rush zeg maar. Ook zijn er veel grote FAANG achtige bedrijven bang dat ze achter het net vissen, en gaan dus voor een all-in zero-sum strategie, met alle bijbehorende risicos. Niemand wil de oude zoekmachine zijn die door Google weggeblazen wordt.
Ach, ik pak gewoon mijn popcorn erbij en zie wel wanneer de boel klapt en welke feniks er uiteindelijk de grote winnaar zal blijken te zijn. Daar hoef ik me als passief belegger niet heel druk over te maken. Maar tegelijk zou het natuurlijk toch wel fijn zijn als de glazen bol die de krach voorspelt eens wat minder mistig zou zijn
Eens, het ging er vooral om dat het gedrag van de beurzen vaak niet de normale mensen logica lijkt te volgen. Ook als het gaat om extreme dalingen. Wat de beurs nog onvoorspelbaarder maakt dan je sowieso al denkt. En wat een nog sterker argument is om passief de index te (blijven) volgen. Ook in tijden waarin je denkt dat de wereld allemaal veel onzekerder is dan op andere momenten.sanook schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:08:
Er zullen vast andere topics zijn waar deze bubbels besproken kunnen worden, dan kunnen we het hier bij passief beleggen met indexfondsen houden.
Ik wil graag voor mijn kinderen elk een eigen beleggingsrekening openen waar ik zelf indexfondsen kan kopen. Had gehoopt dat dit kon via DeGiro maar die biedt het niet (meer) aan. Veel andere aanbieders komen met eigen fondsen op de proppen. Ik zou graag gewoon een iShares Word ETF willen, en daar op naam van de kinderen een rekening mee hebben.
Heeft iemand een tip welke partij ik dat het beste bij kan doen zodat de pot ook op naam van de kinderen staat.
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Rabo beheerd beleggen. Maar dan kun je niet zelf in- en verkopen. Geen idee of ze ook "zelf beleggen" voor kinderen doen.Maximus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
Heeft iemand een tip welke partij ik dat het beste bij kan doen zodat de pot ook op naam van de kinderen staat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
MeesmanMaximus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
Beleggen onder bewind via de ABN AMRO. Kan waarschijnlijk ook via een andere grootbank, maar daar ben ik niet bekend mee.Maximus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
Zit al een tijd te zoeken en heb het goede antwoord nog niet gevonden:
Ik wil graag voor mijn kinderen elk een eigen beleggingsrekening openen waar ik zelf indexfondsen kan kopen. Had gehoopt dat dit kon via DeGiro maar die biedt het niet (meer) aan. Veel andere aanbieders komen met eigen fondsen op de proppen. Ik zou graag gewoon een iShares Word ETF willen, en daar op naam van de kinderen een rekening mee hebben.
Bij Meesman!Maximus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
Toevallig vorige maand begonnen voor mijn zoontje van 2jaar Bij de ING bank gewoon een beleggings rekening op zijn naam geopend. Dat was geen probleem. ING was al onze huis bank dus dat was een makkelijke keuze. Ik koop daar nu gewoon elke maand voor een vast bedrag 2indexfondsen namelijk de Northern trust world en northern thrust EM. Volledig automatisch en geen omkijken meer naar.Maximus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
Ja klopt zelf op de beurs. Je moet eerst wel een spaar/ betaal rekening openen op naam van het kind en daarmee kan je dan een beleggings rekening openen die gekoppeld is aan die rekeningen en allemaal op zijn naam staanBas... schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:16:
Interessant, wist niet dat dat kan. Dat is dan "Zelf op de beurs" op naam van je kind?
Bij BrandNewDay kan je ook op naam van de kinderen beleggingsrekeningen openen.Maximus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
Let wel: als ze 18 zijn krijgen ze direct en onvoorwaardelijk toegang tot die rekening. Als je enigszins goed spaart, en de beurs werkt mee, kan dat om forse bedragen gaan t.z.t.
Wij hebben een fonds gemene rekening voor de kinderen om die reden. Is er nog enige controle.
Bij welke partijen kan je met een FGR beleggen? Tot en met dit jaar kan je gebruik maken van een overgangsregeling anders ga je vennootschapsbelasting betalen, dus of FGR’s dan nog interessant zijn?JPDeckers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 05:53:
[...]
Bij BrandNewDay kan je ook op naam van de kinderen beleggingsrekeningen openen.
Let wel: als ze 18 zijn krijgen ze direct en onvoorwaardelijk toegang tot die rekening. Als je enigszins goed spaart, en de beurs werkt mee, kan dat om forse bedragen gaan t.z.t.
Wij hebben een fonds gemene rekening voor de kinderen om die reden. Is er nog enige controle.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Vond dat de beste optie, ondanks dat ik niet zelf de fondsen kan selecteren. ‘t Feit dat de kinderen nu geen correspondentie krijgen of andere mails, betekend dat het in elk geval tot hun 18e niet in ‘t zicht is. Dat is mijn weerstand bij de Rabo. Als we daar een keer een kinder rekening openen voor ze, zie ik ze er voor aan om alles gelijk door te koppelen.
Dank voor de adviezen, en tips!
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Ik heb niet de behoefte om alles op zijn naam te zetten. Ik denk niet dat ik het vermogen bij zijn 18e vrij wil geven.
Gaat dit wel goed fiscaal gezien?sander121 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:38:
Voor mijn zoon heb ik afgelopen jaar een deel van zijn spaargeld toegevoegd aan mijn eigen NT beleggingen. Ik heb voor mij zelf genoteerd hoeveel stukken het zijn. Op die manier weet ik later wat de waarde dan is. Je mist dan alleen de dividend.offtopic:
Ik heb niet de behoefte om alles op zijn naam te zetten. Ik denk niet dat ik het vermogen bij zijn 18e vrij wil geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 25-01-2026 08:40 ]
Gaat fiscaal goed. Als je de rekening op naam van het kind hebt, zijn de stortingen die je doet tot EUR 6.700 (de drempel per kalenderjaar) vrijgesteld van erfbelasting. Vermogen moet je meetellen tot het kind 18 is bij jouw box3 vermogen. Wanneer de rekening op jouw naam staat, en niet het kind, tel je het ook mee tot box3. Alleen geef je het aan het kind op zijn 18e - of later - is het dan ineens een schenking in dat kalenderjaar en is de schenking belast met belasting minus de drempelwaarde.Wispe schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Gaat dit wel goed fiscaal gezien?Zoals het gaat lijkt het net diefstal.
Of iedereen het zuiver doet en indien op naam volwassene en dan op de 18e aangeven, ik denk dat dat zeker niet in alle gevallen gebeurt. Dat is aan eenieder om zelf te regelen.
Zolang je spaart voor je kind op een (beleggings)rekening op je eigen naam, is er niets aan de hand.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
In welke zin is dit een juridisch probleem? Als ouder heb je toch gewoon gezag over je kinderen. En hoe willen je kinderen dat daarnaast civielrechtelijk gaan afdwingen terwijl jij hun levensonderhoud betaald?Krisp schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:30:
Het is ook geen fiscaal probleem, maar een juridisch probleem: eens gegeven blijft gegeven. Dus als je het geld eenmaal op naam van je kind hebt staan, kan dat niet meer terug naar de ouders.
Zolang je spaart voor je kind op een (beleggings)rekening op je eigen naam, is er niets aan de hand.
Laten we die discussie niet starten49euro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:33:
[...]
In welke zin is dit een juridisch probleem? Als ouder heb je toch gewoon gezag over je kinderen. En hoe willen je kinderen dat daarnaast civielrechtelijk gaan afdwingen terwijl jij hun levensonderhoud betaald?
Schenkbelasting denk ik?Maximus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:09:
[...]
Gaat fiscaal goed. Als je de rekening op naam van het kind hebt, zijn de stortingen die je doet tot EUR 6.700 (de drempel per kalenderjaar) vrijgesteld van erfbelasting.
Ja, en vervolgens erfbelasting. Want al geschonken.
Box3 belasting vermijd je er echter niet mee, vermogen van minderjarigen telt mee bij de ouders.
[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 25-01-2026 17:54 ]
De zoon van mijn zwager wordt volgend jaar 18 en wil eigenlijk nu een rekening voor hem openen die zodra hij 18 wordt van hem is.
Mijn grootste spijt qua beleggen is dat ik rond de 16 een oude buurman had die zei "zet van elk bedrag wat je krijgt 10% apart" maar dat advies pas eind 20-begin 30 op ben gaan volgen.
Wil hem eigenlijk niet dezelfde 'fout' laten maken en hem een belegginsrekening geven met als cadeau dat ik de inleg van hem het eerste jaar zelf ook inleg (met een grens uiteraard)
Alleen volgens mij kan dit alleen voor een eigen kind?
Je hebt helemaal gelijk.
Bij een Besloten Fonds gemene rekening staat de rekening gewoon op naam van de beheerder, vaak een privé persoon, of een stichting. De bank is op de hoogte, er is een losse beleggingsrekening.Morpheusk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:56:
[...]
Bij welke partijen kan je met een FGR beleggen? Tot en met dit jaar kan je gebruik maken van een overgangsregeling anders ga je vennootschapsbelasting betalen, dus of FGR’s dan nog interessant zijn?
Het BFGR is besloten, geen beleggingsinstelling in de zin van Wet op fiscaal toezicht, en fiscaal transparant.
Als ze 18 zijn moeten ze VRH gaan betalen over hun deel, maar het fonds kan bijvoorbeeld uitkeringen doen ter hoogte van deze VRH. Dat zien we t.z.t. wel.
Ik gebruikte altijd indexfondsvergelijken.nl maar ik zie dat die site helaas EOL is. Hebben jullie tips voor haar situatie? Haar bank is ING.
Dit is heel lastig te zeggen omdat brokers juist op dit punt sterk onderscheidend zijn. Dit is sterk afhankelijk van het aantal transacties, hoogte van transacties en je omvang van je portefeuille. Grofweg komt het erop neer dat er brokers zijn die goedkoop zijn voor de kleine starter met een kleine portemonnee maar vervolgens je flink pakken zodra je een aanzienlijke portefeuille hebt opgebouwd. De andere groep doet het tegenovergestelde en is alleen interessant als je grotere bedragen inlegt en een flinke portefeuille hebt. Waar je specifiek op moet letten zijn service fee’s, bewaarloon, transactiekosten, dividend verwerkingskostenSantee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
Hey allen, mijn vriendin wil binnenkort ook gaan beleggen. Vroeger deed ze dat in VWRL via de degiro kernselectie en ik doe het via WEBN. Echter wil ze relatief weinig beleggen en zijn transactiekosten een ding. €1-3 per maand transactie zou al best wat rendement snoepen.
Ik gebruikte altijd indexfondsvergelijken.nl maar ik zie dat die site helaas EOL is. Hebben jullie tips voor haar situatie? Haar bank is ING.
Een avondje achter de computer zitten met een spreadsheet en een beleggingsplan opstellen en die doorrekenen kan helpen om een betere beslissing te nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 26-01-2026 11:24 ]
Dankjewel. Het is echt een begin voor haar, dus zal een aantal jaar <€10k zijn denk ik. Ik zal aan de reken gaan.Miki schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Dit is heel lastig te zeggen omdat brokers juist op dit punt sterk onderscheidend zijn. Dit is sterk afhankelijk van het aantal transacties, hoogte van transacties en je omvang van je portefeuille. Grofweg komt het erop neer dat brokers zijn die goedkoop zijn voor de kleine starter met een kleine portemonnee maar vervolgens je flink pakken zodra je een aanzienlijke portefeuille hebt opgebouwd. De andere groep doet het tegenovergestelde en is alleen interessant als je grotere bedragen inlegt en een flinke portefeuille hebt.
Een avondje achter de computer zitten met een spreadsheet en een beleggingsplan opstellen en die doorrekenen kan helpen om een betere beslissing te nemen.
Bij de kindrekening kan je toch kiezen voor vrij beleggen en daarmee heb je wel de keuze tussen een bepaald aantal fondsen?Maximus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:13:
Inmiddels bij BND een rekening geopend voor beide kinderen, die onder mijn aanvullend pensioen hangt.
Vond dat de beste optie, ondanks dat ik niet zelf de fondsen kan selecteren.
Bij ING is beleggen in beleggingsfondsen en ETF's uit de ING Topselectie zonder transactiekosten. En betaal je alleen een servicefee van 0,24% van de fondswaarde per jaar. Lijkt mij de meest makkelijke en niet heel dure manier.Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
Hey allen, mijn vriendin wil binnenkort ook gaan beleggen. Vroeger deed ze dat in VWRL via de degiro kernselectie en ik doe het via WEBN. Echter wil ze relatief weinig beleggen en zijn transactiekosten een ding. €1-3 per maand transactie zou al best wat rendement snoepen.
Het is al een tijdje uit de gratie, maar het vernieuwde fitvermogen is bij dit soort bedragen inleg + totaal portfolio goedkoop.Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:17:
[...]
Dankjewel. Het is echt een begin voor haar, dus zal een aantal jaar <€10k zijn denk ik. Ik zal aan de reken gaan.
TER is omlaag gegaan op de nieuwe O fondsen, transactiekosten 0 en de servicefee is 0,2% per jaar, wat bij <10k portfolio natuurlijk niet hele hoge bedragen zijn.
Fondsen hebben wel grotere uitsluitingslijst (ESG) die oploopt tot meer dan 35%, maar performance wijkt niet extreem af van de markt.
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 10:56 ]
Voor de echte liefhebbers is TR natuurlijk een kriem. Maar voor iemand met weinig affiniteit, zin en tijd, heeft het absoluut voordelen. Thuisbank kan, maar is niet altijd voordeliger dan de andere aanbieders. Je hebt ook nog centraal beheer met af en aan leuke welkomstacties en anders kan je ook gewoon lekker naar Meesman.
Welke cashback bonus spreek je dan over?Morwen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:42:
Het ligt er een beetje aan hoeveel aandacht ze het wil geven en wat de affiniteit ermee is. WEBN via de schaduwbeurs op Trade Republic is een optie bij hele lage bedragen. Ik doe alleen de 50 euro's om de cashback bonus te ontvangen. 1x per jaar zet ik alles (dus 600 euro) naar IBKR via verkoop en koop, zodat ik bij gedoe (slechte helpdesk) niet in de problemen kom.![]()
Voor de echte liefhebbers is TR natuurlijk een kriem. Maar voor iemand met weinig affiniteit, zin en tijd, heeft het absoluut voordelen. Thuisbank kan, maar is niet altijd voordeliger dan de andere aanbieders. Je hebt ook nog centraal beheer met af en aan leuke welkomstacties en anders kan je ook gewoon lekker naar Meesman.
Dankjewel, en bij een 20-100k portfolio? Ik had in het verleden zowel fitvermogen als VWRL als WEBN. Ik zie nu alleen dat WEBN inderdaad geen EAM meer is.Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Het is al een tijdje uit de gratie, maar het vernieuwde fitvermogen is bij dit soort bedragen inleg + totaal portfolio goedkoop.
TER is omlaag gegaan op de nieuwe O fondsen, transactiekosten 0 en de servicefee is 0,2% per jaar, wat bij <10k portfolio natuurlijk niet hele hoge bedragen zijn.
Fondsen hebben wel grotere uitsluitingslijst (ESG) die oploopt tot meer dan 35%, maar performance wijkt niet extreem af van de markt.
Ik gebruik de creditcard om te betalen voor boodschappen, Netflix, Spotify, etc. Ik krijg dan 1% van het bedrag 'cadeau' als saveback in beleggingen, tot 15 Euro (dus tot 180 euro p jaar). Je kiest zelf welk fonds dus WEBN kan gewoon, maar je belegt dan wel via de schaduwbeurs en je hebt dus geen invloed op het koopmoment dat altijd rond de eerste van de maand valt. De koersen zijn voor deze bedragen echter prima wat mij betreft.
Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening. Dus alles wat je via CC kan betalen, kan je laten meetellen bij die Cashback. Het kan volgens mij ook met 2% cashback voor crypto, maar daar weet ik 't fijne niet van.
Over het saldo op de rekening ontvang ik 2% rente. Waardoor ik bij TR dus elke maand een paar Euro rente vang en nog eens een paar 'Euro' in beleggingen. Je legt dus minimaal 50 euro in bijvoorbeeld WEBN, ontvangt dan een paar euro per maand vanuit de cashback. en je hebt een prima rente op je 'spaarrekening'. Verkoop kost dan een euro ofzo en dan zet ik het in december altijd over naar IBKR. Toch een leuk meegenomen bonus voor een functionaliteit waar je bij de gewone bank ook nog voor mag betalen.
Maarja, je zit wel bij een neo-broker en "budget bank", dus als je met serieuze bedragen gaat handelen of sparen, zou ik me eerst gaan verdiepen in het aparte TR topic hier op Tweakers. En bij TR is veel gratis, dus jij bent 't product.
Als je de hoge ESG accepteert dan kun je de rekensom simpel maken:Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:46:
[...]
Dankjewel, en bij een 20-100k portfolio? Ik had in het verleden zowel fitvermogen als VWRL als WEBN. Ik zie nu alleen dat WEBN inderdaad geen EAM meer is.
Tel de TER (meestal verborgen in de koers), de transactiekosten en de servicefee eens bij elkaar op naar een jaarlijks % of absolute kosten en je weet t
Met de mirror van indexfondsen lukt dat ook nog. Zet daarvoor marktkapitalisatie naar 50%, want fitvermogen is gemiddeld 58% marktcapitalisatie door ESG uitsluitingen.
https://www.financieelona...indexfondsen-vergelijken/
Let wel, deze toont voor fitvermogen nog de oude kostenstructuur (alleen TER van 0,18/0,02% voor World en 0,30/0.07% voor EM), nieuwe is 0,09% Ter + 0,2% service https://www.fitvermogen.nl/fonds/4505720/
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 13:14 ]
Dit ter informatie - voor wie los van technische kenmerken en winstpotentieel ook bezig is met #buyEuropean
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Kleine correctie: het is een debit card, geen credit card.Morwen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:00:
[...]
Ik gebruik de creditcard om te betalen voor boodschappen, Netflix, Spotify, etc. Ik krijg dan 1% van het bedrag 'cadeau' als saveback in beleggingen, tot 15 Euro (dus tot 180 euro p jaar). Je kiest zelf welk fonds dus WEBN kan gewoon, maar je belegt dan wel via de schaduwbeurs en je hebt dus geen invloed op het koopmoment dat altijd rond de eerste van de maand valt. De koersen zijn voor deze bedragen echter prima wat mij betreft.
Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening. Dus alles wat je via CC kan betalen, kan je laten meetellen bij die Cashback. Het kan volgens mij ook met 2% cashback voor crypto, maar daar weet ik 't fijne niet van.
Over het saldo op de rekening ontvang ik 2% rente. Waardoor ik bij TR dus elke maand een paar Euro rente vang en nog eens een paar 'Euro' in beleggingen. Je legt dus minimaal 50 euro in bijvoorbeeld WEBN, ontvangt dan een paar euro per maand vanuit de cashback. en je hebt een prima rente op je 'spaarrekening'. Verkoop kost dan een euro ofzo en dan zet ik het in december altijd over naar IBKR. Toch een leuk meegenomen bonus voor een functionaliteit waar je bij de gewone bank ook nog voor mag betalen.
Maarja, je zit wel bij een neo-broker en "budget bank", dus als je met serieuze bedragen gaat handelen of sparen, zou ik me eerst gaan verdiepen in het aparte TR topic hier op Tweakers. En bij TR is veel gratis, dus jij bent 't product.
Verder goede duidelijke uitleg.
Vandaar waarschijnlijk "Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening."Raymon89 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Kleine correctie: het is een debit card, geen credit card.
Verder goede duidelijke uitleg.
Het openen van een kindbeleggingsrekening lijkt handig om bij te houden wat voor wie is,
Echter loop ik nog niet direct warm om het op hun eigen naam te gaan zetten.
Het idee erachter is om wat voor ze op te bouwen;voor een grote uitgave (grote reis/huis/auto) of juist zelf door blijven bouwen. En niet om het weg te zuipen/feesten. Natuurlijk valt/staat dat bij een goede opvoeding, daar zijn we ook druk mee doende maar dat is voor nu niet belangrijk
Idealiter zetten we de beleggingen op onze naam. Bij Degiro, waar ik een account heb, lijkt is hetniet mogelijk om subaccounts te openen, waardoor je met twee verschillende accounts zou zitten. Dit heeft echter ook het voordeel dat de middelen niet in één pot worden gegooid en overzichtelijk blijft wat van wie 'is'.
Ons plan is om te beginnen met een initieel budget en hier maandelijks een bijdrage aan toe te voegen. Deze bijdragen willen we maandelijks of jaarlijks investeren(nog even kijken hoe dit het handigst uitpakt). Jaarlijks sturen we dan een mailtje met de mededeling dat er een schenking van (12 x inzet) is toegevoegd aan het beleggingsaccount. Het idee hierachter is dat het geld dan technisch al geschonken is en hopelijk niet onderhevig zal zijn aan schenkbelasting of erfbelasting.
Snijdt dit plan een beetje hout of houdt dit geen stand?
PSN: Flix20-NL
Dit lijkt me een schenking op papier: https://www.belastingdien...wat-is-schenken-op-papierFlix20 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:03:
Nee dit snijd geen hout. Feitelijk zijn de beleggingen gewoon van jullie en niet van de kinderen. Je kunt wel allerlei potjes gaan bedenken en bijhouden maar als het niet op het naam van het kind staat - is het feitelijk niet van het kind. Dan zul je er dus gewoon schenk/erf belasting over moeten betalen als je het gaat overhevelen.Flix20 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:03:
We zijn onlangs begonnen met beleggen in ETFs en willen dit nu ook voor onze kinderen opstarten. Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Het openen van een kindbeleggingsrekening lijkt handig om bij te houden wat voor wie is,
Het idee erachter is om wat voor ze op te bouwen;voor een grote uitgave (grote reis/huis/auto) of juist zelf door blijven bouwen. En niet om het weg te zuipen/feesten. Natuurlijk valt/staat dat bij een goede opvoeding, daar zijn we ook druk mee doende maar dat is voor nu niet belangrijk
Idealiter zetten we de beleggingen op onze naam. Bij Degiro, waar ik een account heb, lijkt is hetniet mogelijk om subaccounts te openen, waardoor je met twee verschillende accounts zou zitten. Dit heeft echter ook het voordeel dat de middelen niet in één pot worden gegooid en overzichtelijk blijft wat van wie 'is'.
Ons plan is om te beginnen met een initieel budget en hier maandelijks een bijdrage aan toe te voegen. Deze bijdragen willen we maandelijks of jaarlijks investeren(nog even kijken hoe dit het handigst uitpakt). Jaarlijks sturen we dan een mailtje met de mededeling dat er een schenking van (12 x inzet) is toegevoegd aan het beleggingsaccount. Het idee hierachter is dat het geld dan technisch al geschonken is en hopelijk niet onderhevig zal zijn aan schenkbelasting of erfbelasting.
Wat is je motiviatie om dit te doen?Twee Dee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:38:
Vorig jaar had ik m'n spaartpotje met aandelen weggehaald bij BND omdat ze nog geen volledig fonds hadden met alleen Europese bedrijven. Inmiddels hebben ze dat wel en heb ik het pensioenpotje wat daar nog wel stond laten verplaatsen naar dit Europese fonds.
Dit ter informatie - voor wie los van technische kenmerken en winstpotentieel ook bezig is met #buyEuropean
Ik vraag dat omdat Europese bedrijven als AstraZeneca, ASML of LVMH erg afhankelijk zijn van markten buiten Europa. Dus qua risicospreiding schiet je niet heel veel mee op ten op zichte van wereldwijd.
Zoek eens terug in dit topic of in het financieel onafhankelijk topic, dan kom je vrij veel variaties op deze vraag tegen.
Als het uiteindelijk niet om veel meer dan enkele tienduizenden euro's gaat maakt het niet zoveel uit. Je hebt een schenkingsvrijstelling (en in huidige situatie eenmalige verhoogd bedrag dat je kan schenken) en je kan veel kosten voor je kind overnemen na 18.
Tot 18 betaal je eventuele box 3 belasting toch, of het nou op eigen naam of van het kind staat.
Uiteindelijk gaat het om vertrouwen/verwachting hoe het kind er mee omgaat op 18. Een groot bedrag ineens kan problemen geven als ze er niet verantwoord mee om kunnen gaan, maar kan juist ook een teken van vertrouwen zijn wat een verantwoorder kind juist extra steun geeft.
Zelf doe ik allebei. Helft op naam kinderen en helft zonder dat ze het weten op mijn naam.
Precies, als studiekosten ondersteuning (zelfs dat kan gezien worden als verplichting ipv schenking overigens) kan je best veel vergoeden. met de bijna 7000 per jaar belastingvrij schenking, en voor een studie (gestart voor 21e verjaardag kind) van 5-6 jaar kom je al een heel eind.G83 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:30:
@Flix20 Goed plan om wat extra voor de kinderen te beleggen!
Zoek eens terug in dit topic of in het financieel onafhankelijk topic, dan kom je vrij veel variaties op deze vraag tegen.
Als het uiteindelijk niet om veel meer dan enkele tienduizenden euro's gaat maakt het niet zoveel uit. Je hebt een schenkingsvrijstelling (en in huidige situatie eenmalige verhoogd bedrag dat je kan schenken) en je kan veel kosten voor je kind overnemen na 18.
Tot 18 betaal je eventuele box 3 belasting toch, of het nou op eigen naam of van het kind staat.
Uiteindelijk gaat het om vertrouwen/verwachting hoe het kind er mee omgaat op 18. Een groot bedrag ineens kan problemen geven als ze er niet verantwoord mee om kunnen gaan, maar kan juist ook een teken van vertrouwen zijn wat een verantwoorder kind juist extra steun geeft.
Zelf doe ik allebei. Helft op naam kinderen en helft zonder dat ze het weten op mijn naam.
Daarnaast nog rijbewijs op 17e + bijdrage aan eerste auto (die je eerst op jouw naam zet ipv op kind ivm dure verzekering bij 18-23 jarigen en daarmee dus ook de verzekering zelf qua kosten, zet dan wel regelmatig bestuurder op naam van je kind).
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 14:36 ]
Ik zou dan de NT fondsen via ING aankopen.Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
WEBN/VWCE bij DEGIRO via de Tradegate beurs is ook een optie. € 1 transactiekosten. Maar dan moet je wel kopen als de reguliere beurs open (9-17 uur) is. Buiten deze uren betaal je hogere spread.
Of ze moet het ipv per maand, bv. per kwartaal kopen, om transactiekosten te besparen.
Mr FoB heeft het 'stokje' van indexfondsvergelijker overgenomen (edit: moet nog wel geactualiseerd worden):
Ik vermoed dat dit meer een keuze is met een politiek motief dan puur op basis van risicospreiding of optimaal rendement. Ik zie dit soort sentimenten ook steeds meer voorbij komen op de verschillende ETF gerelateerde subreddits. Kan me daar best wel in vinden gezien de recente gebeurtenissen in de VS maar het is ook weer een emotionele keuze die misschien niet echt past bij 'set and forget' passief beleggen.Kalentum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:25:
[...]
Wat is je motiviatie om dit te doen?
Ik vraag dat omdat Europese bedrijven als AstraZeneca, ASML of LVMH erg afhankelijk zijn van markten buiten Europa. Dus qua risicospreiding schiet je niet heel veel mee op ten op zichte van wereldwijd.
Ik werk toevallig zelf bij 1 van de top 10 bedrijven in de Stoxx 600 en heb daar al RSU's van dus ik houdt het voorlopig enkel bij de SPYY ETF maar anders had ik misschien ook wel overwogen om wat meer gewicht in EU bedrijven te leggen.
Die site gaat voor ING nog uit van de oude situatie. De tarieven zijn sinds 1 januari veranderd, o.a. geen basisfee meer.Dat scheelt vooral bij een lager saldo best wel.irongalaxy schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:50:
[...]
Mr FoB heeft het 'stokje' van indexfondsvergelijker overgenomen:
En dat is nu de hele crux van het verhaal, regeren is vooruitzien. Als ik naar het huidige (politieke en maatschappelijke) klimaat kijk dan geloof ik niet dat die belastingvrije schenkingen over 18 jaar nog bestaan.Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:34:
[...]
Precies, als studiekosten ondersteuning (zelfs dat kan gezien worden als verplichting ipv schenking overigens) kan je best veel vergoeden. met de bijna 7000 per jaar belastingvrij schenking, en voor een studie (gestart voor 21e verjaardag kind) van 5-6 jaar kom je al een heel eind.
Misschien niet onder de noemer schenking, maar de ouderlijke bijdrage studiekosten zal alleen maar groter worden als de overheid ook daar een stapje opzij doet en alles duurder wordt. Huidige maatstaf is dat de overheid al uitgaat van €400/maand bijdrage bij een studie MB-/HB-/W-O.ColeJ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:23:
[...]
En dat is nu de hele crux van het verhaal, regeren is vooruitzien. Als ik naar het huidige (politieke en maatschappelijke) klimaat kijk dan geloof ik niet dat die belastingvrije schenkingen over 18 jaar nog bestaan.
https://kennisgroepen.bel...iekosten-kind-door-ouder/
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 15:38 ]
Het is overigens ook geen spaarrekening maar een betaalrekening (met NL IBAN) en fatsoenlijke rente.W1ck1e schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:55:
[...]
Vandaar waarschijnlijk "Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening."
Ik heb de rekening sinds begin 2023, toen was het een spaarrekening met interessante rente. Ik heb er nog nooit vanaf betaald of anderen geld op laten storten, en ben dat ook niet van plan. Ik (en anderen) zullen het eerder zien als spaarrekening. maar formeel heb je gelijk.Schweino schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:12:
Het is overigens ook geen spaarrekening maar een betaalrekening (met NL IBAN) en fatsoenlijke rente.
Het hangt van de hoogte van het bedrag af.Flix20 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:03:
We zijn onlangs begonnen met beleggen in ETFs en willen dit nu ook voor onze kinderen opstarten. Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Per kind mag je 6.600 per ouderpaar belastingvrij schenken per jaar. Stel dat je dat elk jaar zou doen dan heeft je kind over 10 jaar mogelijk circa 90K. Staat dat op jouw naam en je wil dat overzetten, dan moet je (bij gelijkblijvende regels) bij omzetting schenkbelasting betalen. Dat is 10% over het meerdere van 6.600 Euro en boven de circa 150K is het 20%. Dus lijkt me dus verstandig om dat vanaf begin af aan op een persoonlijke beleggingsrekening te zetten.
Op dit moment is er een eenmalig verhoogde vrijstelling (18–40 jaar) van 31K. Ik zou er nooit op gokken dat dat over 10 jaar nog zo is.
Dit topic is gesloten.
![]()
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.