Dat is ook de definitie van een switch order. Anders kan je het net zo goed zelf doen (wat op dit moment de situatie is bij ING bijvoorbeeld die nog geen switch order aanbiedt).vatermater schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
Wat betreft het omzetten van de goedkopere NT-fondsen bij de ABN. Enkele dagen gelden voor beide fondsen een switch order ingeschoten. Vervolgens wordt er een losse aan- en verkoop georderd. Tot mijn verrassing werden de aan- en verkoop beide op 8 januari uitgevoerd, voor de zelfde netto waarde. Dus geen 2 a 3 dagen uit de markt, met risico op koersschommelingen.
“Niet meer” zal je bedoelen. ING heeft de switch order jaren terug uit het assortiment gehaald.The Third Man schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Dat is ook de definitie van een switch order. Anders kan je het net zo goed zelf doen (wat op dit moment de situatie is bij ING bijvoorbeeld die nog geen switch order aanbiedt).
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
@Panzer_V ik doelde op de post een stukje terug dat men bij ING overweegt om iets voor de NT situatie mogelijk te gaan maken.
Om te voorkomen dat we weer in dezelfde valkuil (fsfikke in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1") vallen. Weet je 100% zeker dat ze op dezelfde dag uitgevoerd zijn? Of zie je enkel de mutatie op hetzelfde moment? Dat de bedragen hetzelfde zijn is logisch, anders zou er ergens geld bij of af moeten gaan. De vraag is of de verkoop van fonds A tegen de koers van dag x, en de koop van fonds B voor de koers van dag x was, en niet van x+1. Want zo was het in het verleden altijd, ook al zie je op sommige afschriften dezelfde datum.vatermater schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
Wat betreft het omzetten van de goedkopere NT-fondsen bij de ABN. Enkele dagen gelden voor beide fondsen een switch order ingeschoten. Vervolgens wordt er een losse aan- en verkoop georderd. Tot mijn verrassing werden de aan- en verkoop beide op 8 januari uitgevoerd, voor de zelfde netto waarde. Dus geen 2 a 3 dagen uit de markt, met risico op koersschommelingen.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het gaat bij "lange termijn" niet zozeer om de lange termijn als in je beleggingshorizon. Het gaat om de lange termijn als in als je historisch, over een lange termijn, de impact bepaalt, je gemiddeld beter uit bent met lump sum. Het is dus niet zo dat het van je beleggingshorizon afhangt.Joel22 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Misschien niet duidelijk genoeg:
Iik heb een bedrag wat ik of gespreid kan inleggen of in stapjes. Dat geld is misschien nodig over 15 jaar o.i.d. is lumpsum dan wel de beste strategie? Of is er een langere horizon nodig wil lump sum over het algemeen (historisch gezien) de beste keuze zijn.
Openingstopic zegt dit:
"Maar als ik nu een heel fortuin erin stop en het gaat morgen naar -50%, dan ben ik de helft kwijt! Waarom niet steeds een beetje?
Dit is het bekende dilemma van 'lump sum' vs 'dollar cost averaging' (DCA). De praktijk leert dat lump sum, op de lange termijn, vaker wel (ca. 70%) dan niet meer rendement oplevert."
De vraag is wat is lange termijn?
Verder vooral ook wat Rube aangeeft: waar je je zelf het prettigst bij voelt lijkt mij belangrijker dan wat financieel de meest optimale strategie is. Maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn
Om even zijn voorbeeld erbij te pakken, stel je legt het geld nu in 4 kwartalen in, dan ben je beter uit als de beurs over een halfjaar zou crashen (want dan zit je er nog niet helemaal in). Maar ben je slechter uit als de beurs over anderhalf jaar zou crashen. Omdat je er dan net zo vol in zit als bij lump sum, maar intussen wel een flink stuk koersstijging in het komende jaar mist, voor het geld dat op dat moment nog niet in de beurs zit.
[ Voor 23% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-01-2026 12:01 ]
De DCA/lumpsum afweging...
Je kunt kijken naar het bedrag dat je wilt gaan inleggen. Als dat meer dan 2 keer je normale jaarsalaris is, lijkt het me voor je zenuwen beter om dit niet allemaal in 1 keer de beurs op te gooien. Maar maak de plukjes niet te klein, het moet niet 5 tot 10 jaar gaan duren tot je alles geïnveseerd hebt.
Je kunt de afweging ook maken op basis van wat je koopt: een indexfonds volgt de markt dus gaat meestal "up" (dus beter maar meteen beginnen), een los aandeel kan best jaren lang blijven schommelen en dan zorgt DCA er voor dat je zonder moeite (zonder te hoeven timen) een goede gemiddelde koers betaald hebt.
Je kunt kijken naar het bedrag dat je wilt gaan inleggen. Als dat meer dan 2 keer je normale jaarsalaris is, lijkt het me voor je zenuwen beter om dit niet allemaal in 1 keer de beurs op te gooien. Maar maak de plukjes niet te klein, het moet niet 5 tot 10 jaar gaan duren tot je alles geïnveseerd hebt.
Je kunt de afweging ook maken op basis van wat je koopt: een indexfonds volgt de markt dus gaat meestal "up" (dus beter maar meteen beginnen), een los aandeel kan best jaren lang blijven schommelen en dan zorgt DCA er voor dat je zonder moeite (zonder te hoeven timen) een goede gemiddelde koers betaald hebt.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Uiteindelijk zijn het gemiddeldes en kan je altijd het risico lopen dat je net op de verkeerde dag alles inlegt (de uitzondering die de regel bevestigdRubbergrover1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:55:
Verder vooral ook wat Rube aangeeft: waar je je zelf het prettigst bij voelt lijkt mij belangrijker dan wat financieel de meest optimale strategie is.
/f/image/Ed4S0IUWVhsuFerjgOyyNOtB.png?f=fotoalbum_large)
https://corporate.vanguar...rarily_hold_your_cash.pdf
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Nee dat is mijn ogen niet zo’n hele slimme opmerking en eerder geeft dit blijk dat de beste man er snars van begrijpt.GoEV6 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:16:
Zag pas een mooie opmerking van Kapé Breukelaar op LinkedIn. Was in de trend van "ik koop maandelijks aandelen van de grootste 10 tech bedrijven + 2300 aandelen van andere ondernemingen". Vond hem wel passend voor passief beleggen
Als je passief de (gehele) markt volgt dan beslist de markt ook wat de top 10 is en de verdere samenstelling. Die is namelijk constant in beweging. Als morgen de tech industrie in elkaar zakt heb je een hele andere top 10 namelijk. Net zo goed als dat de Amerikaanse economie instort de verhouding verschuift naar andere landen/ werelddelen terwijl deze, Amerika, nu oververtegenwoordigd is. Passief beleggen is genoegen nemen met het gemiddelde rendement en zolang je er lang genoeg in zit is deze altijd positief gebleken ook met periodieke dalingen meegewogen.
Nu ik jouw reactie lees besef ik dat mijn uitleg wellicht duidelijker kan. Hij (en ik) bedoelt dat je gewoon maandelijks bv in VWRL moet beleggen dus in de hele wereld. 10 bedrijven van je voorkeur en de rest krijg je er automatisch bij.Miki schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Nee dat is mijn ogen niet zo’n hele slimme opmerking en eerder geeft dit blijk dat de beste man er snars van begrijpt.
Als je passief de (gehele) markt volgt dan beslist de markt ook wat de top 10 is en de verdere samenstelling. Die is namelijk constant in beweging. Als morgen de tech industrie in elkaar zakt heb je een hele andere top 10 namelijk. Net zo goed als dat de Amerikaanse economie instort de verhouding verschuift naar andere landen/ werelddelen terwijl deze, Amerika, nu oververtegenwoordigd is. Passief beleggen is genoeg nemen met het gemiddelde rendement en zolang je er lang genoeg in zit is deze altijd positief gebleken ook met periodieke dalingen meegewogen.
Je hebt gelijk, er zat inderdaad een dag tussen de verkoop en aankoop (06/1) en 07/01). Op het transactie- en rekeningoverzicht staan de zelfde datum en nettowaarde (08/1), vandaar de verwarring.fsfikke schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Om te voorkomen dat we weer in dezelfde valkuil (fsfikke in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1") vallen. Weet je 100% zeker dat ze op dezelfde dag uitgevoerd zijn? Of zie je enkel de mutatie op hetzelfde moment? Dat de bedragen hetzelfde zijn is logisch, anders zou er ergens geld bij of af moeten gaan. De vraag is of de verkoop van fonds A tegen de koers van dag x, en de koop van fonds B voor de koers van dag x was, en niet van x+1. Want zo was het in het verleden altijd, ook al zie je op sommige afschriften dezelfde datum.
![]() | ![]() | ![]() |
Vandaag eens ingelogd op fitvermogen...nieuwe stijl dus: wat meer bij de tijd, en jawel: 2FA is een optie geworden, hoezee
Wel leuk al die grafieken en overzichten. Wel jammer dat bij veel zaken je een pdf voorgeschoteld krijgt in plaats van een simpel overzicht met getallen wat uitklapt, maar ach, het is set it and forget it zoals bij de meesten hier.
Voorlopig laat ik alles bij het oude, oftewel weer een ouderwetse overschrijving bij mijn bank aanslingeren
Voorlopig laat ik alles bij het oude, oftewel weer een ouderwetse overschrijving bij mijn bank aanslingeren
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
In jouw geval geluk gehad, het heeft je €263.61 opgeleverdvatermater schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:28:
[...]
Je hebt gelijk, er zat inderdaad een dag tussen de verkoop en aankoop (06/1) en 07/01). Op het transactie- en rekeningoverzicht staan de zelfde datum en nettowaarde (08/1), vandaar de verwarring.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
(4715.7617 stuks voor €20.6486 gekocht ipv €20.7045 de dag daarvoor)
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 09-01-2026 15:56 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
leuk forum en al veel ingelezen.
Ben een vrij beginnende belegger, en veel is nieuw voor mij.
Ik heb nu aandelen bij zowel Rabobank als DeGiro en daarnaast ook wat crypto's
Ik ben op zoek naar een simpele tool waarin ik al mijn aandelen/ETFs/Crypto's kan zetten zodat ik in 1 overzicht de totale actuele waarde kan zien. Liefst een gratis tool, en hoe simpeler hoe beter. *ben geen beleggers-guru"
Hebben jullie tips?
Ik ben op zoek naar een simpele tool waarin ik al mijn aandelen/ETFs/Crypto's kan zetten zodat ik in 1 overzicht de totale actuele waarde kan zien. Liefst een gratis tool, en hoe simpeler hoe beter. *ben geen beleggers-guru"
Hebben jullie tips?
Ik gebruik Portfolio Performance: open soure, gratis, werkt lokaalkuwerti schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
Hebben jullie tips?
https://www.portfolio-performance.info/en/
Of het simpel genoeg is weet ik niet... maar het kan automatisch koersinfo ophalen
Ik gebruik zelf getquin. heb zelf bitvavo en degiroKalentum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Ik gebruik Portfolio Performance: open soure, gratis, werkt lokaal
https://www.portfolio-performance.info/en/
Of het simpel genoeg is weet ik niet... maar het kan automatisch koersinfo ophalen
Na welk X bedrag vinden jullie het onverantwoord om in een synthetische ETF te zitten? De laatste jaren merk ik gewoon dat alles duurder word dus ik ben bezig om op alles te besparen.
i500 & chill (@IBKR)
Wat bedoel je nu precies? Risico bestaat gewoon dat als de tegenpartij omvalt je een probleem hebt, onafhankelijk van bedrag.NMMNG schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:43:
Na welk X bedrag vinden jullie het onverantwoord om in een synthetische ETF te zitten? De laatste jaren merk ik gewoon dat alles duurder word dus ik ben bezig om op alles te besparen.
[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2026 17:53 ]
Ik wil gewoon weten hoe onverantwoord ik bezig ben. Besparen Vs. extra risico lopen. Misschien onbewust bezig (confirmation bias) om portfolio te veranderen. Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen hier (een deel) van de portfolio in een synthetische etf hebben zitten om het dividendlek te dichten.TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Wat bedoel je nu precies? Risico bestaat gewoon dat als de tegenpartij omvalt je een probleem hebt, onafhankelijk van bedrag.
i500 & chill (@IBKR)
In een synthetische etf heb je normaal gesproken ook gewoon dividendlekkage.NMMNG schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:01:
[...]
Ik wil gewoon weten hoe onverantwoord ik bezig ben. Besparen Vs. extra risico lopen. Misschien onbewust bezig (confirmation bias) om portfolio te veranderen. Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen hier (een deel) van de portfolio in een synthetische etf hebben zitten om het dividendlek te dichten.
Je kan het beste vergelijken door TER+dividendlekkage bij elkaar op te tellen en te vergelijken. Ben dan wel benieuwd welke syntetische etf dan lagere kosten heeft dan NT of WEBN
Hoi @arjan445 Dank voor de tip. ik merk dat sommige fondsen niet beschikbaar zijn in 'portfolio perfoamcne' voorbeeld:arjan445 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Ik gebruik zelf getquin. heb zelf bitvavo en degiro
LU0871827464 , Robeco Global Consumer Trends Eq (koers nu 466,020)
Kun je deze wel vinden in getquin?
Hoe doen anderen dit? zou in principe alles in portfolio performance beschikbaar moeten zijn?
als ik in perf.portfolio zoek op LU0871827464 dan krijg ik dit te zien??
Ik ken PP verder niet, maar het ziet er uit alsof je gewoon een provider moet linken die wel de koers van dat fonds heeft, schijnbaar heeft Yahoo finance die dus nietkuwerti schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Hoi @arjan445 Dank voor de tip. ik merk dat sommige fondsen niet beschikbaar zijn in 'portfolio perfoamcne' voorbeeld:
Hoe doen anderen dit? zou in principe alles in portfolio performance beschikbaar moeten zijn?
[Afbeelding]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is eigenlijk wel het juiste fonds, alleen een andere ticker.kuwerti schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:45:
[Afbeelding]
https://www.robeco.com/en...bal-consumer-trends-f-eur
https://www.investing.com...ends-equities-f-technical
https://global.morningsta...ts/funds/F00000PGG0/quote
https://www.investmentoff...nds/instrument/0P0000XYYA
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik gebruik altijd Yahoo Finance als bron, want die kan je altijd selecteren.kuwerti schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Hoi @arjan445 Dank voor de tip. ik merk dat sommige fondsen niet beschikbaar zijn in 'portfolio perfoamcne' voorbeeld:
[Afbeelding]
ja, inderdaad, maar hoe krijg ik deze nu netjes in PP? Kan ik een provider toevoegen (bijv. morningstar?)Qwerty-273 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Dat is eigenlijk wel het juiste fonds, alleen een andere ticker.
https://www.robeco.com/en...bal-consumer-trends-f-eur
https://www.investing.com...ends-equities-f-technical
https://global.morningsta...ts/funds/F00000PGG0/quote
https://www.investmentoff...nds/instrument/0P0000XYYA
@kuwerti In het screenshot staat dat je Yahoo Finance kan selecteren, waarom gebruik je dat niet?
https://stockevents.app/kuwerti schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
Hebben jullie tips?
Werkt voor mij prima
aha, duidelijk!! hoewel de naam niet klopt, geeft dit inderdaad wel de juiste koers. dank!XWB schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:17:
@kuwerti In het screenshot staat dat je Yahoo Finance kan selecteren, waarom gebruik je dat niet?
hoi @hpt870 is dit een gratis tool (en bevat deze ook crypto)?hpt870 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:49:
[...]
https://stockevents.app/
Werkt voor mij prima
jakuwerti schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:56:
[...]
hoi @hpt870 is dit een gratis tool (en bevat deze ook crypto)?
@arjan445 ik ben getquin aan het testen en het ziet er goed uit!arjan445 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Ik gebruik zelf getquin. heb zelf bitvavo en degiro
ik heb alleeen een probleem met aandelen die ik in Canadian-dollars heb gekocht (terwijl mijn hele portefeuille in euro staat) op e.o.a. manier gaat dat niet goed. (isin CA32076V1031, First Majestic Silver Corp)
weet jij hoe dit moet in getquin?
Zijn de Management fee en kosten standaard voor die fondsen en niet anders per aanbieder of verschilt dit ook nog per grootbank (los van de servicekosten voor zelf op de beurs, beleggen basis etc van ING/ABN)?Kaspers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Ik vond het ook even verwarrend bij ING voor de Northern Trust fondsen. Heb daarom even onderstaande tabel gemaakt om de verschillen te duiden:Voor het verschil tussen de twee Europe fondsen: de ene is een FEEDER fund, de ander niet.
Dekking Fonds Oude naam ISIN Rechten van deelneming Belastingsstructuur Kosten Mngmnt fee World NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund NT World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund NL0011225305 Klasse A FBI 0,15% 0,13% World NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund NL0013654742 Klasse I FBI 0,10% 0,08% EUR NT Europe Screened Equity Index FGR Fund NT Europe Custom ESG Index FGR Fund NL0012061329 Klasse C FBI 0,15% 0,13% EUR NT Europe Screened Equity Index FGR Feeder Fund NL0011400346 Klasse A FBI 0,15% 0,13% EM NT Emerging Markets Screened Equity Index FGR Fund NT Emering Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund NL0011515424 Klasse A FBI 0,25% 0,20% EM NT Emerging Markets Screened Equity Index FGR Fund NL0014040289 Klasse G Factsheet niet vindbaar 0,15% 0,10% Small Cap NT World Small Cap Low Carbon Equity Index FGR Feeder Fund NT World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Fund NL0013552078 Klasse A FBI 0,23% 0,20%
Dit zijn de kosten bij ING. Grote kans dat het bij andere aanbieders anders is.Hondmeneer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:22:
Zijn de Management fee en kosten standaard voor die fondsen en niet anders per aanbieder of verschilt dit ook nog per grootbank (los van de servicekosten voor zelf op de beurs, beleggen basis etc van ING/ABN)?
Management fee en andere lopende kosten in het fonds zijn standaard voor het fonds en bij alle aanbieders gelijk. Het zijn productkosten. De kosten voor je bank/broker (incl dingen als bid/ask en andere direct aan je order vast zittende kosten) zijn kosten voor beleggingsdienstverlening.Hondmeneer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Zijn de Management fee en kosten standaard voor die fondsen en niet anders per aanbieder of verschilt dit ook nog per grootbank (los van de servicekosten voor zelf op de beurs, beleggen basis etc van ING/ABN)?
Het kan zijn dat aanbieders de productkosten anders weergeven als je een order doet omdat ze bijvoorbeeld een element vergeten of op een ander moment de kosten extern opgehaald hebben, maar de fondsmanager zal ze gewoon in rekening brengen (merk je niks van wordt in de koers verwerkt wat gelijk bewijs is dat wat ik schrijf klopt want de fondsmanager kan niet een andere koers aan ING klanten dan aan DEGIRO klanten geven bijvoorbeeld).
Wel hebben veel beleggingsfondsen verschillende shareclasses. Verschillende shareclasses kunnen verschillende kosten hebben. Daarom ging het hierboven steeds om de goedkopere shareclass die ABN Amro en ING sindskort aanbieden. En die is goedkoper qua productkosten niet qua servicefee die je aan je bank/broker betaalt.
[ Voor 3% gewijzigd door Exactor it op 12-01-2026 17:51 ]
Hmm, ik zie dat mijn meesman niet is bijgewerkt terwijl dit wel zou moeten zijn.
Meer mensen hier last van?
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Lijkt dat ze het nu alleen hebben bijgewerkt van 30 december naar 31 december. Waarschijnlijk tbv jaaroverzichten. Komt vast goed...White_Collar schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:01:
Hmm, ik zie dat mijn meesman niet is bijgewerkt terwijl dit wel zou moeten zijn.
Meesman is vaker traag... het motto gewoon storten en niet kijken nemen ze erg serieus 😂
Dat is het hele punt, ze hadden aangekondigd om de data bij te werken tm afgelopen vrijdagG83 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:19:
[...]
Lijkt dat ze het nu alleen hebben bijgewerkt van 30 december naar 31 december. Waarschijnlijk tbv jaaroverzichten. Komt vast goed...
Weet ik, ik was ook wel benieuwd maar het is inderdaad niet bijgewerkt. Maar goed, ik zie het binnenkort wel. Of over 15 jaar...White_Collar schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Dat is het hele punt, ze hadden aangekondigd om de data bij te werken tm afgelopen vrijdag
Oftewel passief beleggen tochmentalozzie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:34:
Meesman is vaker traag... het motto gewoon storten en niet kijken nemen ze erg serieus 😂
Hier nu 14:39u en ook nog niet bijgewerkt..
Hier is nu dus ook de goedkopere versie van bij ING ISIN NL0013474307 ter 0.15Odinrage schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:03:
[...]
ISIN NL0013552078 (NT Small Cap) heet nu Northern Trust WSCL Carb Eq Ind FF Fund.
Pff wat een naam weer.
Altijd dat gehaat direct weer op meesman.mentalozzie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:34:
Als je niks toe te voegen hebt, reageer dan gewoon niet...
[ Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 13-01-2026 01:14 ]
Gehaat?.... ik zit zelf bij Meesman en ben zeer tevreden. Ze zijn alleen wel regelmatig laat met updaten en zie dat ook regelmatig hier voorbij komen. Maja boeiuh iets met passief beleggen en zie het wel.White_Collar schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 01:12:
[...]
Altijd dat gehaat direct weer op meesman.
Rustig aan en fijne dag hè 😅
Dat ervaar ik ook. Dat was voor mij ook een reden om het op te zeggen, ik wilde liever wat meer dynamiek in beleggen. Maar dat ligt aan mij, dan is Meesmann gewoonniet geschikt. Ik ben inmiddels wel terug en stort af en toe en kijk er verder niet naar om.mentalozzie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:46:
[...]
Gehaat?.... ik zit zelf bij Meesman en ben zeer tevreden. Ze zijn alleen wel regelmatig laat met updaten en zie dat ook regelmatig hier voorbij komen. Maja boeiuh iets met passief beleggen en zie het wel.
Rustig aan en fijne dag hè 😅
Ah, wist niet dat ze die ook al hadden toegevoegd. 👍Hazelnoot schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:38:
[...]
Hier is nu dus ook de goedkopere versie van bij ING ISIN NL0013474307 ter 0.15
PSN
Top dank je wel! Ik wilde gisteren de small cap aankopen maar kon de oude niet meer vinden. De ING klantenservice zei dat deze was verwijderd uit het assortiment maar wees me vervolgens niet op het nieuwe fonds 😑. Ik heb via aankoophistorie het oude duurdere fonds nog wel kunnen kopen. Jammer dat ING niet aan switch orders doet.Hazelnoot schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:38:
[...]
Bedankt voor het laten weten!
EDIT: Als nabrander hierop, ik heb contact opgenomen met de ING Klantenservice of mijn order nog kon worden omgezet maar dit was helaas niet het geval. Ze zijn wel aan het onderzoeken of ze klanten kunnen omzetten naar de goedkopere fondsen. Ze verwachten hier deze week of volgende week antwoord op te hebben!
[ Voor 21% gewijzigd door Hondmeneer op 13-01-2026 08:21 ]
Veel dank voor je uitgebreide reactie! Ik vond het wat onduidelijk omschreven op de website van ING. Als ik het goed begrijp (voor NT World) zit de management fee dus al in de lopende fondskosten van 0,10, waarvan dan 0,08 management fee is. Dit komt er niet nog eens bovenop wat eerst wel mijn veronderstelling was omdat het zo gesplitst benoemd stond. Daarnaast dus nog de service fee van de broker.Exactor it schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:46:
[...]
Management fee en andere lopende kosten in het fonds zijn standaard voor het fonds en bij alle aanbieders gelijk. Het zijn productkosten. De kosten voor je bank/broker (incl dingen als bid/ask en andere direct aan je order vast zittende kosten) zijn kosten voor beleggingsdienstverlening.
Het kan zijn dat aanbieders de productkosten anders weergeven als je een order doet omdat ze bijvoorbeeld een element vergeten of op een ander moment de kosten extern opgehaald hebben, maar de fondsmanager zal ze gewoon in rekening brengen (merk je niks van wordt in de koers verwerkt wat gelijk bewijs is dat wat ik schrijf klopt want de fondsmanager kan niet een andere koers aan ING klanten dan aan DEGIRO klanten geven bijvoorbeeld).
Wel hebben veel beleggingsfondsen verschillende shareclasses. Verschillende shareclasses kunnen verschillende kosten hebben. Daarom ging het hierboven steeds om de goedkopere shareclass die ABN Amro en ING sindskort aanbieden. En die is goedkoper qua productkosten niet qua servicefee die je aan je bank/broker betaalt.
Dit is het "Passief beleggen met indexfondsen" topic. Niet "het grote Meesman topic"White_Collar schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 01:12:
[...]
Altijd dat gehaat direct weer op meesman.
[ Voor 18% gewijzigd door NMMNG op 13-01-2026 07:52 ]
i500 & chill (@IBKR)
Dat is dus een (hele) nieuwe versie van de Small Caps? Althans nieuw beschikbaar bij ING, ook al bij andere banken beschikbaar?Hazelnoot schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:38:
[...]
Weet je zeker dat dit dezelfde is? De ene is carbon en andere low carbon en heeft dividend ook op niet uitkerend staan in de ING app.sanook schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:24:
[...]
Dat is dus een (hele) nieuwe versie van de Small Caps? Althans nieuw beschikbaar bij ING, ook al bij andere banken beschikbaar?
Ik vraag me ook af of dit wel hetzelfde is, vandaar mijn vraag. Op zich bestaat die ISIN al langer geloof ik dus het is geen nieuw fonds.Frederik1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:26:
[...]
Weet je zeker dat dit dezelfde is? De ene is carbon en andere low carbon en heeft dividend ook op niet uitkerend staan in de ING app.
Zie: https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0013474307:EUR, launch date 6 juni 2019
[ Voor 11% gewijzigd door sanook op 13-01-2026 08:34 ]
Volgens Mr.Fob is dat de goedkope variant: "Update 3 januari 2026: ING biedt de goedkopere variant voor NT SC (NL0013474307) voortaan aan."
Ik hoop dat ABN ook snel volgt.
Ik hoop dat ABN ook snel volgt.
Iemand enig idee wat de strekking is van dit artikel; https://fd.nl/financiele-...en%20of%20verdrievoudigen.
Kan het niet lezen en toch wel enigszins nieuwsgierig of wij als passieve beleggers hier iets mee moeten?
Kan het niet lezen en toch wel enigszins nieuwsgierig of wij als passieve beleggers hier iets mee moeten?
MiKeZZa schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:59:
Iemand enig idee wat de strekking is van dit artikel; https://fd.nl/financiele-...en%20of%20verdrievoudigen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Met de huidige lage TER voor wereldtracker fondsen zie ik weinig toegevoegde waarde voor mensen die op een passieve manier de wereldmarkt willen volgen.
Het is wellicht interessant voor de mensen die denken het beter te weten dan de markt en bijvoorbeeld de wereldindex willen volgen zonder MAG7 en met meer in defensie. Ze kunnen dan zelf een eigen index samenstellen
Ik zag laatst inderdaad dan 25% van de nieuw geintroduceerde ETF's maar 1 aandeel dan in die ETF hadden zitten in de VS.
Dat soort ontwikkelingen schiet niet echt iets op voor de passief beleggen kant
PSN
Dit is ook niet “het grote laten-we-gal-spuwen-op-Meesman”-topic.NMMNG schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:51:
[...]
Dit is het "Passief beleggen met indexfondsen" topic. Niet "het grote Meesman topic"
Het voegt niets toe.
Volgens mij kijk je dan met een heel gekleurde bril? Ik volg het topic niet altijd even actief, maar ik denk toch dat minder dan 25% van de posts uberhaupt over Meesman gaat.Wispe schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:14:
[...]
Dit is ook niet “het grote laten-we-gal-spuwen-op-Meesman”-topic.
Het voegt niets toe.
En er valt natuurlijk ook niet veel over Meesman te bespreken. Het is letterlijk set & forget zonder dat je er ooit naar om hoeft te kijken. Je hoeft niet te overwegen of er misschien een betere ETF is, of zoals nu met de NT fondsen het alternatief met lagere TER etc.. Dus er valt ook niet te discussiëren over Meesman.
En ja, incidenteel krijg je dan eens een post met "kritiek" op juist datgene wat Meesman Meesman maakt.
En daarnaast, ze hadden toch ook een storing die ze zelfs op de eigen website hebben staan. Als dat nog niet eens benoemd mag worden....
Precies ditWispe schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:14:
[...]
Dit is ook niet “het grote laten-we-gal-spuwen-op-Meesman”-topic.
Het voegt niets toe.
Ik heb de KID niet bij de hand maar normaalgesproken zit management fee in de OCF (ongoing charges figure) Wat meestal omschreven wordt als de lopende kosten van het fonds. Dus ja, wat jij al zegt.Hondmeneer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:35:
[...]
Veel dank voor je uitgebreide reactie! Ik vond het wat onduidelijk omschreven op de website van ING. Als ik het goed begrijp (voor NT World) zit de management fee dus al in de lopende fondskosten van 0,10, waarvan dan 0,08 management fee is. Dit komt er niet nog eens bovenop wat eerst wel mijn veronderstelling was omdat het zo gesplitst benoemd stond. Daarnaast dus nog de service fee van de broker.
Daar zitten soms behoorlijk creatieve vormen tussen. Zo heeft Defiance enkele income ETFs waar ze één bedrijf volgen, maar dan wel leveraged, en met een wekelijkse uitkering van dividend om een bepaalde cashflow neer te zetten.YakuzA schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:01:
Ik zag laatst inderdaad dan 25% van de nieuw geintroduceerde ETF's maar 1 aandeel dan in die ETF hadden zitten in de VS.
Zoals op basis van Super Micro Computer, MicroStrategy, AMD en Palantir.
Leveraged Exposure: [fund] aims to deliver approximately 150% to 200% of the daily price performance of [company], enabling investors to potentially capitalize on the stock’s volatility and growth characteristics.
Income Strategy: The Fund seeks to generate premium income through the use of a credit call spread strategy. This strategy complements the Fund’s leveraged exposure by aiming to manage risk and support the Fund’s objective of current income.
Door alle berichten hier van de wijzigingen mbt de NT fondsen ben ik eens gaan kijken bij de ING en daar valt mij het volgende op, zonder daar berichtgeving van te hebben gehad.
Voorheen kocht ik aan de volgende World / EM en SC
ISIN NL0013654742 huidige naam: Northern Trust World Scr Eq Ind FF Fund
ISIN NL0014040289 huidige naam: Northern Trust EM Scr Eq Index FGR Fund
ISIN NL0013552078 huidige naam: Northern Trust WSCL Carb Eq Ind FF Fund
Het lijkt er op dat de namen al wel vernieuwd zijn als je nog zoekt op de oude ISIN codes bij ING.
Wanneer ik nu naar mijn bezittingen kijk zijn voor World en EM de ISIN aankopen wel gewijzigd naar de nieuwe ISIN namelijk NL0011225305 voor World en NL0011515424 voor EM. Wat betreft SC blijft er voor nu nog een inkoop staan op de oude ISIN ipv de nieuwe en goedkopere ISIN NL0013474307
Mogelijk dat ING dit zelf nog zal wijzigen want als ik op de nieuwe ISIN zoek kom ik de fonds wel tegen om aan te kopen. De twee grote lijkt ING op het moment zelf gewijzigd te hebben. Dus voor mijn portfolio laat ik het nog even staan en kijk ik het aan of ze het zelf wijzigen.
Wat betreft onze kleine meid van anderhalf zal ik komende week een beleggingsrekening openen en koppelen aan het betaalrekening zodat we het maandelijks sparen kunnen omzetten naar maandelijks aankopen van deze goedkopere NT fondsen. Daar zal op langer termijn toch meer rendement uit te halen zijn dan het percentage op de spaarrekening.
Dus mochten sommige hier nog wachten op bericht van ING of er wijzigingen gaan plaats vinden mbt de NT fondsen bij mij hebben ze het dus zelfstandig aangepast op de SC fonds na.
Het lijkt er op dat de namen al wel vernieuwd zijn als je nog zoekt op de oude ISIN codes bij ING.
Wanneer ik nu naar mijn bezittingen kijk zijn voor World en EM de ISIN aankopen wel gewijzigd naar de nieuwe ISIN namelijk NL0011225305 voor World en NL0011515424 voor EM. Wat betreft SC blijft er voor nu nog een inkoop staan op de oude ISIN ipv de nieuwe en goedkopere ISIN NL0013474307
Mogelijk dat ING dit zelf nog zal wijzigen want als ik op de nieuwe ISIN zoek kom ik de fonds wel tegen om aan te kopen. De twee grote lijkt ING op het moment zelf gewijzigd te hebben. Dus voor mijn portfolio laat ik het nog even staan en kijk ik het aan of ze het zelf wijzigen.
Wat betreft onze kleine meid van anderhalf zal ik komende week een beleggingsrekening openen en koppelen aan het betaalrekening zodat we het maandelijks sparen kunnen omzetten naar maandelijks aankopen van deze goedkopere NT fondsen. Daar zal op langer termijn toch meer rendement uit te halen zijn dan het percentage op de spaarrekening.
Dus mochten sommige hier nog wachten op bericht van ING of er wijzigingen gaan plaats vinden mbt de NT fondsen bij mij hebben ze het dus zelfstandig aangepast op de SC fonds na.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Ik zet zo m'n vraagtekens of dat nieuwe SC fonds wel is wat men zoekt, op basis van de MSCI factsheet lijkt het toch echt een klimaat-ESG-uitsluitingsindex, niet de reguliere 5% ESG uitsluitingen zoals W en EM. Wat @sanook en @Frederik1 ook al aangeven. Maar nu kijkend naar de IndexfondsenVergelijken mirror van Mr FOB die als origineel fonds NL0013552078 vermeldt, met 17% uitsluitingen. Dat is dat dus al die tijd al de standaard optie geweest
Dat is dan redelijk onder de ESG-kritiek radar gebleven blijkbaar.
@The Third Man Het is meer dan 17%, ik heb de factsheet van NL0013552078 erbij gehaald en daar wordt 19,53% gemeld:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/nl/fund/NL0013552078
In elk geval lijken NL0013552078 en NL0013474307 wel hetzelfde te zijn qua uitsluitingen.
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/nl/fund/NL0013552078
Number of securities excluded in the fund index when compared to the standard benchmark.
| Categorie van uitsluiting | Aantal uitgesloten bedrijven | % van marktkapitalisatie |
| Business Related | 50 | 1,45% |
| ESG Ratings | 505 | 8,70% |
| Governance | 43 | 2,02% |
| Fossil Fuels | 122 | 3,70% |
| High Carbon Intensity | 133 | 3,12% |
| Nuclear Power | 3 | 0,10% |
| UNGC & andere controverses | 58 | 0,73% |
| Totaal gecombineerd | 906 | 19,53% |
[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 13-01-2026 16:44 ]
Je haalt volgens mij de ISIN's door elkaar. Wat jij oud noemt zijn de nieuwe en vice versa. Ik zit ook bij ING en bij mij is er niks (door ING) gewijzigd.Salv schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:17:
Door alle berichten hier van de wijzigingen mbt de NT fondsen ben ik eens gaan kijken bij de ING en daar valt mij het volgende op, zonder daar berichtgeving van te hebben gehad.
Naast de standaard ESG uitsluitingen had dit fonds ook nog als doel om te sturen op “low carbon” emissies dus dit fonds deed meer dan de W en EM fondsen. Gelukkig hadden de meeste maar een kleine 10% erin zitten dus dat gaf weinig impact op de totale portefeuille.The Third Man schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:03:
Ik zet zo m'n vraagtekens of dat nieuwe SC fonds wel is wat men zoekt, op basis van de MSCI factsheet lijkt het toch echt een klimaat-ESG-uitsluitingsindex, niet de reguliere 5% ESG uitsluitingen zoals W en EM. Wat @sanook en @Frederik1 ook al aangeven. Maar nu kijkend naar de IndexfondsenVergelijken mirror van Mr FOB die als origineel fonds NL0013552078 vermeldt, met 17% uitsluitingen. Dat is dat dus al die tijd al de standaard optie geweestDat is dan redelijk onder de ESG-kritiek radar gebleven blijkbaar.
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
/f/image/o1G47qrAGai6VWjVzFH7wD20.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wPZCs80DwFGVBud6UjNVGExm.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/TotHWPNKSfpPDoXfxxR1X2td.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pGVKZ64vAVPolC0isoUxCOEW.png?f=fotoalbum_large)