poehee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:42:
[...]
My take, two cents...
Wat je gaat leren met zelf beleggen is dat je het gemiddelde (e.g. Meesman, Northern Trust fondsen bij je bank) niet gaat verslaan. Het gemiddelde verslaat vrijwel alle actieve professionele en particuliere beleggers. Dat is een prima les overigens (ikzelf heb er te lang over gedaan om daar achter te komen, en het heeft me makkelijk 100k gekost - heel duur leergeld. Les 1: technische analyse is een hoax - echt, het werkt niet - verzonnen door brokers en analisten om te verleiden tot handelen, Les 2: laag en hoog timen kost je rendement in het gunstigste geval).
Mijn hoofddoel zou inderdaad wel zijn dat ik ga beleggen in fondsen. Bvb bij meesman of een grootbank. Puur voor mijn gemoed dat mijn geld "veilig" staat. Ik besef wel dat dit geen garantie geeft.
Daarnaast zou ik aandelen willen kopen van enkele bedrijven die op lange termijn wel een groei kunnen voorleggen.
Dat zou dan zijn om zelf de beurs wat te leren kennen.
feelthepower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:44:
Meesman is geen slechte keus, maar ook niet het goedkoopst. Heb je toevallig een rekening bij een van de grootbanken? Rabo, Abn, of ING? Dan is mijn advies om daar een zeld beleggen product af te sluiten en in de Northern trust fondsen te gaan beleggen. Genoeg leesvoer in dit topic ;-)
Ik heb nog geen rekening bij een grootbank maar dat is wel rap gemaakt als dit de uiteindelijke keuze zou worden.
Zelf beleggen in een fonds kan inderdaad ook. Ik denk niet dat dit extra risico's met zich meebrengt? Je haalt er alleen een tussenpersoon tussenuit?
Zal ik zeker doen! Momenteel ben ik alle mogelijke partijen naast mekaar aan het leggen.
Miki schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:57:
[...]
Meesman werkt met fondsen die zij één keer per week aankopen. Het is een partij die zich helemaal toegespitst heeft op indexbeleggen voordat dat ooit een ding is geworden.
Als je er niet teveel tijd in wilt stoppen dan is het een fijne partij, rekening openen en automatische incasso instellen en daarna door met je leven. Ze hebben in mijn ogen een eerlijke tariefstelling en zijn goed benaderbaar. Voor de meeste mensen naar mijn mening de beste keuze als je er weinig tijd in wilt stoppen.
Wil je er echt tijd in stoppen en leren dan is de start post een goed vertrekpunt. Belangrijk daarbij is dat je de tijd neemt voordat je überhaupt ergens een rekening opent en effecten koopt. Je immers nooit te laat om in te stappen

Bedankt voor de info! Neem ik zeker mee.
Ik had mezelf wel al voorgenomen om met €10.000 te starten. Dan heb je gelijk al een mooie pot waarmee je kan starten.
Velen spreken ook over dat bedrag om minimum met te starten omdat dan kosten/inleg nog acceptabel zijn.
Bedankt om toch al enige informatie en tips te geven!
Nu wordt het nog even zoeken naar de juiste partij.