Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 22:02
Herko_ter_Horst schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:04:

Dat kan ook bij Meesman bijvoorbeeld, maar dan voor de helft van de kosten. Leg (automatisch) in in het Meesman fonds Aandelen Wereldwijd Totaal en je krijgt (onder water) de 3 NT-fondsen in de "juiste" verhoudingen, tegen 0,4% jaarlijkse kosten (en 0,25% transactiekosten).
Is hier een alternatief voor, bij Meesman?
De 0,4% en 0,25% tikten toch behoorlijk aan in 2022 zie ik nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:05
PHPResource schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:05:
[...]

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 22:02
Ja, die had ik bekeken. Er zijn goedkopere maar het verwachte rendement ofwel lager ofwel de netto kosten hoger.. Maar ik dacht, wellicht is er binnen Meesman nog een aparte module om zelf meer controle te krijgen om de kosten te drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoEV6
PHPResource schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Ja, die had ik bekeken. Er zijn goedkopere maar het verwachte rendement ofwel lager ofwel de netto kosten hoger.. Maar ik dacht, wellicht is er binnen Meesman nog een aparte module om zelf meer controle te krijgen om de kosten te drukken.
Nee gelukkig niet :) Bij Meesman is de keus zeer beperkt wat mij juist erg aanspreekt. Eenmalig instellen - > set en forget.

[ Voor 4% gewijzigd door GoEV6 op 03-01-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 20:04
[...]

Naar mijn mening is die 0.25% verwaarloosbaar (tenzij je als een malle stort en onttrekt).
Dus je moet concurreren met die 0,4% - En dat kan. Genoeg hier over te lezen.
Maar of je aan het eind beter af ben is twijfelachtig.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:16
Ik ben ook aan het overwegen om passief te gaan beleggen. Dit topic doorgespit, was erg nuttig, waarvoor dank allen.

Het lijkt alsof een aantal mensen recentelijk is weggegaan bij Degiro. Of in ieder geval dat mensen die ook willen beginnen met passief beleggen voor een andere broker kiezen. Waarom is dat eigenlijk?

Als ik kijk op:

Scoort degiro wel goed.

Is het nog van invloed dat degiro niet meer in Nederlandse handen is? Loop je zodoende meer risico o.i.d. ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Diagonaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:30:
Ik ben ook aan het overwegen om passief te gaan beleggen. Dit topic doorgespit, was erg nuttig, waarvoor dank allen.

Het lijkt alsof een aantal mensen recentelijk is weggegaan bij Degiro. Of in ieder geval dat mensen die ook willen beginnen met passief beleggen voor een andere broker kiezen. Waarom is dat eigenlijk?

Als ik kijk op:

Scoort degiro wel goed.

Is het nog van invloed dat degiro niet meer in Nederlandse handen is? Loop je zodoende meer risico o.i.d. ?
DeGiro is altijd een knaken partij geweest. Zo zijn er wat "gekke" zaken waar ze niet perse helder over communiceren (bv het uitlenen van aandelen waarvan DeGiro de winst opstrijkt, bij IB kun je ook uitlenen, maar dat is opt-in (dus geen risico zolang je het zelf niet activeert) en je ontvangt dan zelf ook een deel van de inkomsten; Of dat je niet altijd op de echte beurs handelt waardoor je een te hoge prijs kunt betalen.

En vervolgens is DeGiro ook nog, meerdere keren, door de AFM op de vingers getikt. En nu het FlatexDeGiro is staat het onder controle van de Duitse evenknie en die heeft ook al actie moeten ondernemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:46

Zenix

BOE!

[...]

Via de bank kan je dezelfde NT fondsen kopen, is alleen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:36
Hallo allemaal,

Ik kom hier als volkomen nieuwelingen in de beurswereld even kijken en wat informatie opdoen.

Het beleggen heeft mijn interesse gekregen en heb dan het boek FIRE gekocht van Charlotte van Brabander.
Daarnaast heb ik nog 2 boeken over het beleggen zelf gekocht om de termen en begrippen te leren. Daar moet ik nog aan beginnen.

Omdat ik dus helemaal nieuw ben wil ik starten met zo weinig mogelijk risico.
Als ik mezelf goed ingelezen heb dan start ik dus beter met etf of indexfondsen?
Zo koop ik mezelf in bij meerdere bedrijven en laat ik het beheer over aan de instantie van die erf of fonds.

Dan moet ik nog op zoek gaan naar een broker.
De “finfluencer” spreken hier dan vaak over DeGiro omdat dit goedkoper is dan een andere broker of je bank maar ik lees dan hier dat DeGiro al enkele malen op de vingers is getikt door bepaalde praktijken.

Hier lees ik dan meer over Meesman waarbij als ik het goed begrijp enkel met fondsen werken?

Maar ook wetende dat ik woonachtig ben in Nederland maar werk in België.
Ik denk dat dit voor het gewoon beleggen weinig uitmaakt (uitgezonderd van de belasting op de winstuitkering) maar het beleggen in pensioenfondsen dit wel weer wat uitmaakt voor de aftrek van het belastingsvoordeel?

Doe ik er dus een goede zaak mee om te gaan beleggen met Meesman als starter om mezelf ‘veilig’ te stellen en daarnaast via DeGiro of een andere broker aan de slag ga om het beleggen te leren begrijpen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• poehee
Asterion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:56:
Hallo allemaal,

Ik kom hier als volkomen nieuwelingen in de beurswereld even kijken en wat informatie opdoen.

Het beleggen heeft mijn interesse gekregen en heb dan het boek FIRE gekocht van Charlotte van Brabander.
Daarnaast heb ik nog 2 boeken over het beleggen zelf gekocht om de termen en begrippen te leren. Daar moet ik nog aan beginnen.

Als ik mezelf goed ingelezen heb dan start ik dus beter met etf of indexfondsen?
Zo koop ik mezelf in bij meerdere bedrijven en laat ik het beheer over aan de instantie van die erf of fonds.

De “finfluencer” spreken hier dan vaak over DeGiro omdat dit goedkoper is dan een andere broker of je bank maar ik lees dan hier dat DeGiro al enkele malen op de vingers is getikt door bepaalde praktijken.

Hier lees ik dan meer over Meesman waarbij als ik het goed begrijp enkel met fondsen werken?

Ik denk dat dit voor het gewoon beleggen weinig uitmaakt (uitgezonderd van de belasting op de winstuitkering) maar het beleggen in pensioenfondsen dit wel weer wat uitmaakt voor de aftrek van het belastingsvoordeel?

Doe ik er dus een goede zaak mee om te gaan beleggen met Meesman als starter om mezelf ‘veilig’ te stellen en daarnaast via DeGiro of een andere broker aan de slag ga om het beleggen te leren begrijpen?
My take, two cents...

Wat je gaat leren met zelf beleggen is dat je het gemiddelde (e.g. Meesman, Northern Trust fondsen bij je bank) niet gaat verslaan. Het gemiddelde verslaat vrijwel alle actieve professionele en particuliere beleggers. Dat is een prima les overigens (ikzelf heb er te lang over gedaan om daar achter te komen, en het heeft me makkelijk 100k gekost - heel duur leergeld. Les 1: technische analyse is een hoax - echt, het werkt niet - verzonnen door brokers en analisten om te verleiden tot handelen, Les 2: laag en hoog timen kost je rendement in het gunstigste geval).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:23
Meesman is geen slechte keus, maar ook niet het goedkoopst. Heb je toevallig een rekening bij een van de grootbanken? Rabo, Abn, of ING? Dan is mijn advies om daar een zeld beleggen product af te sluiten en in de Northern trust fondsen te gaan beleggen. Genoeg leesvoer in dit topic ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoEV6
Hallo allemaal,

Begin met lezen op Meesman.nl en ga daarna daar maandelijks inleggen in het Wereld Totaal fonds. Makkelijker gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
GoEV6 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Begin met lezen op Meesman.nl en ga daarna daar maandelijks inleggen in het Wereld Totaal fonds. Makkelijker gaat het niet worden.
Maar wel aanzienlijk goedkoper met de Northern Trust fondsen bij je huisbank.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:27
Hallo allemaal,

Meesman werkt met fondsen die zij één keer per week aankopen. Het is een partij die zich helemaal toegespitst heeft op indexbeleggen voordat dat ooit een ding is geworden.
Als je er niet teveel tijd in wilt stoppen dan is het een fijne partij, rekening openen en automatische incasso instellen en daarna door met je leven. Ze hebben in mijn ogen een eerlijke tariefstelling en zijn goed benaderbaar. Voor de meeste mensen naar mijn mening de beste keuze als je er weinig tijd in wilt stoppen.

Wil je er echt tijd in stoppen en leren dan is de start post een goed vertrekpunt. Belangrijk daarbij is dat je de tijd neemt voordat je überhaupt ergens een rekening opent en effecten koopt. Je immers nooit te laat om in te stappen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoEV6
Naamloos87 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Aanzienlijk…. Dat betwijfel ik. Mijn aanname is dat er niet gelijk zal worden belegt met €10.000 of meer waardoor het verschil in kosten best wel meevalt.

[ Voor 13% gewijzigd door GoEV6 op 04-01-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 13:19
Johan Bogle schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:01:
[...]
Zijn fondsen dus normaal gesproken elke handelsdag en dan 1x per dag handelsmoment, drie dagen later de afwikkeling.
Zou hier nog even op terug willen komen.

Ik heb op 2-1-2022 een aantal maandelijks terugkerende orders geplaatst voor de 3 NT fondsen via de Rabobank. Market orders, geldig t/m 03-01-2023. Echter zie ik dit nu nog niet in mijn portfolio verschijnen en blijven alle 3 de orders op 'lopend' staan. Ik kan hier geen informatie over vinden op de site van de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:12
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Zou hier nog even op terug willen komen.

Ik heb op 2-1-2022 een aantal maandelijks terugkerende orders geplaatst voor de 3 NT fondsen via de Rabobank. Market orders, geldig t/m 03-01-2023. Echter zie ik dit nu nog niet in mijn portfolio verschijnen en blijven alle 3 de orders op 'lopend' staan. Ik kan hier geen informatie over vinden op de site van de Rabobank.
Maar wel in dit topic. Om je het gebruik van de zoekfunctie te besparen: dit duurt een aantal dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
DappereDodo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:49:
[...]

Maar wel in dit topic. Om je het gebruik van de zoekfunctie te besparen: dit duurt een aantal dagen.
Alright, en met afwikkeling wordt dan bedoeld: zichtbaar op je rekening? Wat is dan uiteindelijk het definitieve aankoopmoment geweest? Het moment (en daarmee het handelsmoment op de dag zelf) dat ik de order plaats, lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door EnduronDon op 05-01-2023 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:53:
[...]

Alright, en met afwikkeling wordt dan bedoeld: zichtbaar op je rekening? Wat is dan uiteindelijk het definitieve aankoopmoment geweest? Het moment (en daarmee het handelsmoment op de dag zelf) dat ik de order plaats, lijkt me?
Precies weet ik het niet, maar heeft met een cutoff moment te maken op de dag waar je de order inlegt, plus eventuele fundholidays die NT hanteert.
Als je het exact wilt weten, dit is (meerdere keren) uitvoerig in dit topic besproken. Zoekt en gij zult vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:53:
[...]

Als het goed is moet het aankoopmoment niet uitmaken als je elke maand automatisch wat aankoopt. Je belegt voor de lange termijn, niet om de markt te timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
DappereDodo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Precies weet ik het niet, maar heeft met een cutoff moment te maken op de dag waar je de order inlegt, plus eventuele fundholidays die NT hanteert.
Als je het exact wilt weten, dit is (meerdere keren) uitvoerig in dit topic besproken. Zoekt en gij zult vinden :)
Dan gaan we nog eens zoeken ;).
DappereDodo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Het gaat me dan ook niet om het timen, het is puur een stukje interesse en beter begrijpen hoe dit precies werkt. Bij DeGiro was ik anders gewend namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:27
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Dan gaan we nog eens zoeken ;).

[...]

Het gaat me dan ook niet om het timen, het is puur een stukje interesse en beter begrijpen hoe dit precies werkt. Bij DeGiro was ik anders gewend namelijk.
Nee het heeft niets van doen met je broker, bij DeGiro kocht je zeer waarschijnlijk andere beleggingsproducten. Een beleggingsfonds wordt namelijk niet op de beurs verhandeld en kent ook een hele andere wijze van prijsbepaling.

https://www.lynx.nl/onlin...beleggingsfondsen-uitleg/

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 05-01-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Miki schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Nee het heeft niets van dan met je broker, bij DeGiro kocht je zeer waarschijnlijk andere beleggingsproducten. Een beleggingsfonds wordt namelijk niet op de beurs verhandeld en kent ook een hele andere wijze van prijsbepaling.

https://www.lynx.nl/onlin...beleggingsfondsen-uitleg/
Bekend mee, doelde op het kunnen vinden van informatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 19:14
Kunnen we niet afspreken dat vragen over verwerkingstijd van NT en andere beleggingsfondsen simpelweg onbeantwoord en overgeslagen worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EnduronDon
Trezzahn schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:40:
Kunnen we niet afspreken dat vragen over verwerkingstijd van NT en andere beleggingsfondsen simpelweg onbeantwoord en overgeslagen worden?
Of het wordt toegevoegd aan de beginpost, zodat daar, als het al nodig is, naar verwezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:43

Licko

ZVDK

EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Of het wordt toegevoegd aan de beginpost, zodat daar, als het al nodig is, naar verwezen kan worden.
Of zo'n mooie rode topic warning boven quick reply. Voor mensen die niet de moeite nemen de OP te lezen ;)

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:48:
[...]

het staat al in de startpost, beetje onderaan 'handelsdagen NT'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:34

Qwerty-273

Meukposter

De link naar de handelsdagen bevat inderdaad wel de informatie, maar je kijkt al snel eigenlijk alleen naar op welke dagen het fonds niet verhandeld wordt. Het stukje "Houd er rekening mee dat feestdagen mogelijk invloed kunnen hebben op de settlement datum van aan- of verkopen. De settlement vindt twee dagen na de relevante handelsdag plaats." staat wel erg verstopt onderaan het document. Ook moet je dag hier zien als een werkdag.

Het prospectus van het fonds geeft ook wat meer info over dealing days, settlement days, dealing deadline en valuation point maar het is wel een fors document om daar doorheen te worstelen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toen ik bij Rabo ermee begon was het voor mij ook een open vraag hoe dat precies zat. En heb het uiteindelijk zelf gevonden, maar zo triviaal vond ik het niet. Het in de OP zetten ipv een link naar een PDF lijkt mij zinvol. Ook de vraag beantwoorden ipv meer klagen over dat de vraag wordt gesteld zou schelen tbh.

Vanuit rabo app kan je de essentiele beleggingsinformatie ophalen, zal iets als deze zijn: https://cdn.northerntrust...nd-nlfw-shb-eur-re-nl.pdf
Handelstijdstip = T-1
Afrekening = T+2

Waarbij als ik het goed begrijp (wat nog wel iets disclaimer is, zo druk maak ik me er onder de streep niet om, maar ik vind het iig lastig te vinden, dus ik begrijp je vraag ook compleet), dit betekend dat als jij op T-1 de aankoop doet, wordt op T de daadwerkelijke aankoop gedaan (en dus die koers krijg je), en op T+2 wordt de afrekening gedaan, en dan zie je het in de app staan dat je het hebt. Oftewel daar gaan drie (werk)dagen overheen, en dat is exclusief feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
poehee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:42:
[...]

My take, two cents...

Wat je gaat leren met zelf beleggen is dat je het gemiddelde (e.g. Meesman, Northern Trust fondsen bij je bank) niet gaat verslaan. Het gemiddelde verslaat vrijwel alle actieve professionele en particuliere beleggers. Dat is een prima les overigens (ikzelf heb er te lang over gedaan om daar achter te komen, en het heeft me makkelijk 100k gekost - heel duur leergeld. Les 1: technische analyse is een hoax - echt, het werkt niet - verzonnen door brokers en analisten om te verleiden tot handelen, Les 2: laag en hoog timen kost je rendement in het gunstigste geval).
Mijn hoofddoel zou inderdaad wel zijn dat ik ga beleggen in fondsen. Bvb bij meesman of een grootbank. Puur voor mijn gemoed dat mijn geld "veilig" staat. Ik besef wel dat dit geen garantie geeft.

Daarnaast zou ik aandelen willen kopen van enkele bedrijven die op lange termijn wel een groei kunnen voorleggen.
Dat zou dan zijn om zelf de beurs wat te leren kennen.
feelthepower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:44:
Meesman is geen slechte keus, maar ook niet het goedkoopst. Heb je toevallig een rekening bij een van de grootbanken? Rabo, Abn, of ING? Dan is mijn advies om daar een zeld beleggen product af te sluiten en in de Northern trust fondsen te gaan beleggen. Genoeg leesvoer in dit topic ;-)
Ik heb nog geen rekening bij een grootbank maar dat is wel rap gemaakt als dit de uiteindelijke keuze zou worden.
Zelf beleggen in een fonds kan inderdaad ook. Ik denk niet dat dit extra risico's met zich meebrengt? Je haalt er alleen een tussenpersoon tussenuit?
GoEV6 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Zal ik zeker doen! Momenteel ben ik alle mogelijke partijen naast mekaar aan het leggen.
Miki schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Meesman werkt met fondsen die zij één keer per week aankopen. Het is een partij die zich helemaal toegespitst heeft op indexbeleggen voordat dat ooit een ding is geworden.
Als je er niet teveel tijd in wilt stoppen dan is het een fijne partij, rekening openen en automatische incasso instellen en daarna door met je leven. Ze hebben in mijn ogen een eerlijke tariefstelling en zijn goed benaderbaar. Voor de meeste mensen naar mijn mening de beste keuze als je er weinig tijd in wilt stoppen.

Wil je er echt tijd in stoppen en leren dan is de start post een goed vertrekpunt. Belangrijk daarbij is dat je de tijd neemt voordat je überhaupt ergens een rekening opent en effecten koopt. Je immers nooit te laat om in te stappen :)
Bedankt voor de info! Neem ik zeker mee.
GoEV6 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Aanzienlijk…. Dat betwijfel ik. Mijn aanname is dat er niet gelijk zal worden belegt met €10.000 of meer waardoor het verschil in kosten best wel meevalt.
Ik had mezelf wel al voorgenomen om met €10.000 te starten. Dan heb je gelijk al een mooie pot waarmee je kan starten.
Velen spreken ook over dat bedrag om minimum met te starten omdat dan kosten/inleg nog acceptabel zijn.

Bedankt om toch al enige informatie en tips te geven!
Nu wordt het nog even zoeken naar de juiste partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Asterion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:52:
Ik had mezelf wel al voorgenomen om met €10.000 te starten. Dan heb je gelijk al een mooie pot waarmee je kan starten.
Velen spreken ook over dat bedrag om minimum met te starten omdat dan kosten/inleg nog acceptabel zijn.
Hoewel het zeker zo is dat de vaste kosten een percentueel hoger deel zijn bij een lagere inleg, is dat mijns inziens geen reden om te zeggen dat je met minimaal 10K moet instappen. Ja, de 20 euro die je bij een grootbank per jaar betaalt voor het aanhouden van een beleggingsrekening is percentueel bij 1K 0,4% en bij 10K slechts 0,04%, maar het is nog steeds maar 20 euro. De belangrijkste (jaarlijkse) kosten zijn een percentage van je totale inleg, dus daar maakt het niet voor uit.

Je hebt namelijk waarschijnlijk ook iets moeten doen om die 10K te bereiken, sparen bijvoorbeeld. Ik zou dan toch echt gewoon instappen met een laag bedrag (altijd onder de voorwaarde dat je het voor langere tijd kan missen), in plaats van het eerst op te bouwen tot 10K op een waarschijnlijk veel minder renderende manier.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Hoewel het zeker zo is dat de vaste kosten een percentueel hoger deel zijn bij een lagere inleg, is dat mijns inziens geen reden om te zeggen dat je met minimaal 10K moet instappen. Ja, de 20 euro die je bij een grootbank per jaar betaalt voor het aanhouden van een beleggingsrekening is percentueel bij 1K 0,4% en bij 10K slechts 0,04%, maar het is nog steeds maar 20 euro. De belangrijkste (jaarlijkse) kosten zijn een percentage van je totale inleg, dus daar maakt het niet voor uit.

Je hebt namelijk waarschijnlijk ook iets moeten doen om die 10K te bereiken, sparen bijvoorbeeld. Ik zou dan toch echt gewoon instappen met een laag bedrag (altijd onder de voorwaarde dat je het voor langere tijd kan missen), in plaats van het eerst op te bouwen tot 10K op een waarschijnlijk veel minder renderende manier.
En daarbij, nu met direct 10k instappen (en daarna, ik gok, met kleinere bedragen) lijkt natuurlijk sterk op timen van de markt, ondanks dat dat misschien niet de bedoeling is. Ik zou het ook om die reden eerder spreiden (12x €8xx bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:19:
[...]
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:43:
[...]

En daarbij, nu met direct 10k instappen (en daarna, ik gok, met kleinere bedragen) lijkt natuurlijk sterk op timen van de markt, ondanks dat dat misschien niet de bedoeling is. Ik zou het ook om die reden eerder spreiden (12x €8xx bijvoorbeeld).
Timen van de markt is zeker niet de bedoeling. Het komt voor mij nu gewoon goed uit om met een groter bedrag te kunnen starten.

Het is wel een feit dat de beurs het minder goed op dit moment dus dit zou wel een goed instapmoment kunnen zijn.

Wat ik ook wel begrepen heb is dat gespreid beleggen de ups and downs opvangen waardoor je dit minder voelt dan dat je direct start met een groot bedrag en de beurs de komende maanden een vrije val maakt.
Andersom zal je een betere winst halen als de beurs de komenden maanden stijgt als je start met een groot bedrag.
Maar dat is natuurlijk niet te voorspellen..

Dan denk ik voor mezelf, omdat ik toch al kies voor een minder risicovolle manier van beleggen dat ik dan ook wel minder risico moet nemen en het bedrag dat ik kan missen over het jaar heen verdeel om zo de volatiliteit (zeg ik het goed?) op te vangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Dat is niet persé de beste optie. Voor de lange termijn is in één keer instappen gunstiger in de meeste gevallen. Als je het geld nu beschikbaar hebt, is het ineens inleggen de betere optie o.b.v. historische onderzoeken.
Asterion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:01:
Timen van de markt is zeker niet de bedoeling. Het komt voor mij nu gewoon goed uit om met een groter bedrag te kunnen starten.
Dat is prima.
Het is wel een feit dat de beurs het minder goed op dit moment dus dit zou wel een goed instapmoment kunnen zijn.
Dat is timen. Het idee achter passief indexbeleggen is "time in the market, beats timing the market". De historisch meeste succesvolle aanpak is inleggen wat je beschikbaar hebt, zodra je het beschikbaar hebt. Of dat nou "nu 10K" is, of over het jaar 12x500 euro van je salaris.
Wat ik ook wel begrepen heb is dat gespreid beleggen de ups and downs opvangen waardoor je dit minder voelt dan dat je direct start met een groot bedrag en de beurs de komende maanden een vrije val maakt.
Andersom zal je een betere winst halen als de beurs de komenden maanden stijgt als je start met een groot bedrag.
Maar dat is natuurlijk niet te voorspellen..
En precies daarom kun je beter gewoon inleggen wat je hebt. De grote aanname achter passief indexbeleggen is dat de wereldmarkt op lange termijn stijgt, maar de daadwerkelijke stijging komt van slechts een paar dagen per jaar (maar niemand weet welke). Als je op die dagen niet in de markt zit, verlies je meer dan je "bespaart" door de markt te proberen te timen.

[ Voor 54% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-01-2023 13:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Asterion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:01:
[...]

[...]

Dat is absoluut geen feit. Dat is pure speculatie. uitkijken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Naamloos87 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Nadeel van de NT fondsen is dat ze uitsluitingen doen op ESG. Bedrijven die nu veel winst maken (olie/gas/wapens) pak je dan niet mee.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

oscar82

De ondertitel

Jeroenneman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Nadeel van de NT fondsen is dat ze uitsluitingen doen op ESG. Bedrijven die nu veel winst maken (olie/gas/wapens) pak je dan niet mee.
Te kort door de bocht om te zeggen dat je het niet meepakt. Exxon Mobil zit er gewoon in. En sinds kort Shell ook weer. Of dit een voor- of nadeel is lijkt me aan de belegger zelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:07
Voor een (beginnende) belegger en uitleg over de filosofie van Meesman, kan ik hun webinars aanraden. Je moet je inschrijven voor de nieuwsbrief om de uitnodigingen te ontvangen.
Zoals de laatste: Meesman legt uit: Beleggen in roerige tijden
In deze webinar kan je bijvoorbeeld goed zien hoe lang het gemiddeld duurt voordat je na een grote dip/crisis weer terug ben op het oude niveau. Spoiler: soms meer dan 10 jaar.
16 januari is weer een nieuwe webinar: Webinar - Je geldzaken op orde

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Voordeel van de NT fondsen is dat ze uitsluitingen doen op ESG. Bedrijven die een op termijn slecht houdbaar businessmodel hebben en niet bezig zijn dat te veranderen, pak je dan niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
NT is, behalve de naam, weinig ‘ESG’ aan… (Voor zover daar een definitie van is. Bij retail is dat meestal de aanname dat slechte sectoren worden uitgesloten, waar dat bij NN een “best” (less worse) in class wordt gehanteerd. Lekker in olie beleggen, maar dan wel in die bedrijven die het mooiste verhaal hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
[...]

Wat ontzéttend vervelend zeg. *knip* graag iets vriendelijker

[ Voor 37% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Voordeel van de NT fondsen is dat ze uitsluitingen doen op ESG. Bedrijven die een op termijn slecht houdbaar businessmodel hebben en niet bezig zijn dat te veranderen, pak je dan niet mee.
Alleen is ESG dus absoluut geen consensus gebaseerd model. Shell bijvoorbeeld zit er nog wel in.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Anakha schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Wat ontzéttend vervelend zeg.
*knip* ESG gaat linea recta in tegen de gedachte van passief beleggen en de markt volgen. Je gaat namelijk subjectieve interpretaties loslaten op "goede" en minder goede bedrijven.

Zie bijvoorbeeld hoe eensgezind men is omtrent ESG uitsluitingen:

NRC schreef onlangs: Waar traditionele kredietbeoordelaars als S&P en Moody het voor 90 procent eens zijn over bedrijven die zij allebei beoordelen, is dat bij de groene meetlatten van MSCI en Sustainalytics slechts 30 procent. Anders gezegd: waar MSCI een bedrijf een hoge ESG-score toekent, kan datzelfde bedrijf bij Sustainalytics ver onder het gemiddelde scoren. Grote bedrijven scoren daarnaast vaak hoger op ESG-gebied dan kleinere, puur omdat ze de capaciteit hebben om beter te rapporteren.
https://www.financieelona...zame_ETF8217s_categorieen

Andersom: je wil geen geld verdienen aan het platbombarderen van mensen. Mag Poetin morgen bij je op de koffie komen? Die loopt namelijk linea recta door zonder al die verschrikkelijke mensmoordende wapens die we momenteel aan Oekraïne leveren. De wereld zo zwart-wit schetsen als jij doet, daar schiet zowel jij als je kind weinig mee op. Want "the other guy" heeft er niet zoveel morele bezwaren tegen om dorpen aan gort te schieten.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
Het feit dat het nog niet perfect is, betekent niet dat het geen waarde heeft. Goed om even uit te zoeken hoe het precies zit, als je er waarde aan hecht, maar het is niet perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

BankerOnWheels is momenteel bezig met een aantal artikelen te schrijven over ESG (en SRI) zoals ik eerder noemde Qwerty-273 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" . Er is geen markt definitie wat wel en niet ESG is, daar zitten verschillen in. Een labeltje ESG zegt dan niet direct dat men richt op duurzaamheid.

Om een kort stukje te quoten uit dit artikel:
  • ESG ratings are NOT about protecting the planet.
  • ESG ratings are about protecting the companies’ profits and enterprise value.
  • For example, protecting companies’ Real Estate from Environmental risks like floods or hurricanes has a high impact on their ESG ratings.
  • Failing to protect communities and biodiversity or releasing toxins that are not subject to regulations or fines may not negatively impact ESG ratings.
  • A company that harms the Environment but is financially protected against it, for example, by taking insurance, may still have high ESG Ratings.
Als voorbeeld het fonds "Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF" (V3AA) die de "FTSE Global Choice Index" volgt. Hoewel de naam doet vermoeden dat het onder ESG valt, is het eigenlijk een pure SRI gebaseerde selectie. Binnenkort komt als het goed is een artikel online wat ingaat op de prestaties van ESG en SRI selecties.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2023 17:36 . Reden: Reactie waarop gereageerd wordt is aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:22
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Een vriend van mij heeft in 2022 36% overall rendement gepakt doordat hij in de wapenindustrie heeft geïnvesteerd, een ETF schijnt zich op die industrie te richten(weet even niet welke). Dus hoewel dat soort industrieën op de lange termijn niet levensvatbaar zijn, zijn ze dat zeker wel op de korte termijn in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:56
@Orangelights23 Kan je dat eens navragen? Want de defense industry ETF's die ik vind staan over 2022 allemaal in de min.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:22
RichieB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:06:
@Orangelights23 Kan je dat eens navragen? Want de defense industry ETF's die ik vind staan over 2022 allemaal in de min.
Na mijn bericht gelijk gedaan, maar het waren blijkbaar individuele stocks. Niet relevant voor dit topic dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ook als het een ETF was niet relevant. Evenals discussies over factorbeleggen, ESG keuzes of thematische keuzes. Gewoon de brede index kopen en that’s it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:45
[...]

Waarom? Je mist dan gemiddeld genomen 6 maanden time in the market. Als je horizon ver weg ligt dan zou ik gewoon lump sum instappen, mits je die 10k natuurlijk de komende jaren gewoon kunt missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Klein beetje offtopic, maar zie zojuist dit artikel.
Sparen met 2% rente,maandelijks uitgekeerd en tot 100.000 euro gegarandeerd.

Waarom ik het hier plaats is omdat ik verschillende posts zag van mensen die nog willen gaan starten met beleggen.
Is zoiets dan niet een veiliger alternatief (of een mooie aanvulling, naast je belegd vermogen, om hier dan spaargeld te stallen)

https://www.ad.nl/geld/st...ijks-uitgekeerd~aa57fe6a/

En een stukje met nog wat belangrijke punten
Het klinkt allemaal wel ingewikkeld... sparen vanuit Nederland op een spaarrekening bij een Duitse beleggingsinstelling, waarbij het geld gestald wordt bij een Amerikaanse bank onder de Ierse spaargarantie. Simpeler kan ik het niet maken. Maar ja, 2% rente is wél lucratief!
https://www.vanspaarbankv...e-republic-haken-en-ogen/

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 06-01-2023 11:35 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dat hoort in het Sparen-topic, hier gaat het over passief beleggen in indexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
OK ik plaats het daar voor de verdere discussie.
Hier ter info, kan wellicht een aanvulling zijn op het beleggen in indexfondsen, met het geld dat je "er naast" hebt

Voor beleggen lijkt Trade Republic overigens ook wel interessant.
Veel zaken zijn gratis... Ik zie ook nergens beheer en servicekosten.

https://traderepublic.com/nl-nl/prijzen

[ Voor 35% gewijzigd door pentaw1nz op 06-01-2023 14:43 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Oilman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Waarom? Je mist dan gemiddeld genomen 6 maanden time in the market. Als je horizon ver weg ligt dan zou ik gewoon lump sum instappen, mits je die 10k natuurlijk de komende jaren gewoon kunt missen.
Je krijgt een +1, want het klopt gewoon.
Er is een kans dat je op een hoogtepunt (voor de komende jaren) instapt, dat is moeilijk te verkroppen. Maar statistisch gezien is lumpsum het juiste.

Als je beter slaapt door het gespreid in te leggen de komende 10 of 12 maanden, dan zou ik dat zeker doen. Want statistisch gezien is het verschil met lumpsum ook niet zo groot (ik dacht in de tienden van procenten).

Klein extra nadeel van DCA (gespreid, dollar cost average): het vereist wel blinde discipline.

[ Voor 7% gewijzigd door poehee op 06-01-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43

SandStar

DPC-Crew

Zandster

pentaw1nz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:14:
OK ik plaats het daar voor de verdere discussie.
Hier ter info, kan wellicht een aanvulling zijn op het beleggen in indexfondsen, met het geld dat je "er naast" hebt

Voor beleggen lijkt Trade Republic overigens ook wel interessant.
Veel zaken zijn gratis... Ik zie ook nergens beheer en servicekosten.

https://traderepublic.com/nl-nl/prijzen
Dan zouden er alarmbellen af moeten gaan bij je.
Niks is gratis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
poehee schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Je krijgt een +1, want het klopt gewoon.
Er is een kans dat je op een hoogtepunt (voor de komende jaren) instapt, dat is moeilijk te verkroppen. Maar statistisch gezien is lumpsum het juiste.

Als je beter slaapt door het gespreid in te leggen de komende 10 of 12 maanden, dan zou ik dat zeker doen. Want statistisch gezien is het verschil met lumpsum ook niet zo groot (ik dacht in de tienden van procenten).

Klein extra nadeel van DCA (gespreid, dollar cost average): het vereist wel blinde discipline.
Kan je jezelf ook makkelijk maken door gewoon automatische opdrachten in te stellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Ik snap niet zo goed waarom mensen in het concept “gratis” trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
Fiscalist schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:24:
Je heb gelijk dat het zeer zelden gratis is, maar je moet het lezen zoals het aangeboden wordt: wat is de wederdienst die jij moet leveren om geen € te betalen!
Die wederdienst is persoonlijk en kan ervaren worden als minimaal of gratis.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:32
In dit geval is de wederdienst payment for order flow (verboden voor instellingen die onder toezicht van de AFM staan) en een hogere spread. In de Effect van november is Trade Republic tegen het licht gehouden en de conclusie is min of meer dat de transactiekosten dan weliswaar 0 zijn maar dat je op andere manieren alsnog betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:56
Fiscalist schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:24:
Helaas is het niet zo dat als de dienst niet "gratis" is, de aanbieder niet alsnog op andere manieren aan je verdient. Je zal dus altijd onderzoek moeten doen hoe een dienstverlener aan je verdient en of je de dienst die kosten waard vindt. Gratis of niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Iemand ervaring met het openen van een IBKR account voor je BV/Holding?
Ik zit in het proces in het aanleveren van een encyclopedie aan documenten maar loop vast op de Proof of Ownership.

Hier zowel een KVK extract als een aandeelhoudersregister geprobeerd maar beide wordt geweigerd en wijzen ze op de lijst met geaccepteerde documenten.
Echter deze 2 staan daar gewoon in en ik zou niet zo weten hoe ik anders de eigenaarschap kan bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:41
DarkFire1985 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:04:
Iemand ervaring met het openen van een IBKR account voor je BV/Holding?
Ik zit in het proces in het aanleveren van een encyclopedie aan documenten maar loop vast op de Proof of Ownership.

Hier zowel een KVK extract als een aandeelhoudersregister geprobeerd maar beide wordt geweigerd en wijzen ze op de lijst met geaccepteerde documenten.
Echter deze 2 staan daar gewoon in en ik zou niet zo weten hoe ik anders de eigenaarschap kan bewijzen.
Is dat niet het document waarop je ziet dat je de aandelen bezit van dr bv? Ik kan het even niet voor je nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
Plint schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Is dat niet het document waarop je ziet dat je de aandelen bezit van dr bv? Ik kan het even niet voor je nakijken.
Dat is toch juist het aandeelhoudersregister?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
koksie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:43:
In dit geval is de wederdienst payment for order flow (verboden voor instellingen die onder toezicht van de AFM staan) en een hogere spread. In de Effect van november is Trade Republic tegen het licht gehouden en de conclusie is min of meer dat de transactiekosten dan weliswaar 0 zijn maar dat je op andere manieren alsnog betaalt.
Kun je dat wat verder toelichten ?
Of heb je een link naar het stuk waar dat wordt toegelicht ?

En js die payment for order flow de euro die vermeld staat per handeling ? Of is het iets anders ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
DarkFire1985 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Dat is toch juist het aandeelhoudersregister?
Dat is t inderdaad. Maar feit is wel dat het bestuur van de onderneming dat zelf moet bijhouden. Daarmee is het wat eh, makkelijk manipuleerbaar.
Wellicht heb je een akte van oprichting? Daar staat toch ook in wie de 1e aandeelhouder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
DappereDodo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Dat is t inderdaad. Maar feit is wel dat het bestuur van de onderneming dat zelf moet bijhouden. Daarmee is het wat eh, makkelijk manipuleerbaar.
Wellicht heb je een akte van oprichting? Daar staat toch ook in wie de 1e aandeelhouder is?
Ja de statuten kan ik inderdaad nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:41
Ik dacht aan "De akte van oprichting".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:32
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Kun je dat wat verder toelichten ?
Of heb je een link naar het stuk waar dat wordt toegelicht ?

En js die payment for order flow de euro die vermeld staat per handeling ? Of is het iets anders ?
Payment for order flow is iets anders, het is het doorverkopen van de informatie over een order die een particulier inlegt, aan de marketmaker. De marketmaker betaalt dus aan de broker, in dit geval TR, voor informatie over jouw order. De AFM vindt dit ongewenst en verbiedt dat maar omdat TR onder toezicht staat van Bafin, die dit wel toestaat, komt TR er in NL wel mee weg.

Het volledige artikel hierover vind je in de Effect van december, online op https://www.veb.net/artik...gen-voor-verborgen-kosten

Je moet wel lid zijn van de VEB en in kunnen loggen om het te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Orangelights23 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Een vriend van mij heeft in 2022 36% overall rendement gepakt doordat hij in de wapenindustrie heeft geïnvesteerd, een ETF schijnt zich op die industrie te richten(weet even niet welke). Dus hoewel dat soort industrieën op de lange termijn niet levensvatbaar zijn, zijn ze dat zeker wel op de korte termijn in sommige gevallen.
Ik vind het wel een lastige overweging. Beleggen in de wapenindustrie en dus ook de oorlog in Rusland / Oekraïne (mede) mogelijk maken.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
GoEV6 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:37:
Ik vind het wel een lastige overweging. Beleggen in de wapenindustrie en dus ook de oorlog in Rusland / Oekraïne (mede) mogelijk maken.....
Zolang de producten van die wapenindustrie worden gebruikt om Poetin en de zijnen terug in hun eigen hok te duwen heb ik daar weinig problemen mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Zolang de producten van die wapenindustrie worden gebruikt om Poetin en de zijnen terug in hun eigen hok te duwen heb ik daar weinig problemen mee.
Daar heb jij met je belegging weinig invloed op. Wapens gaan naar de plekken waar er het meest aan wordt verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Uitsluiting is zowieso weinig effectief. Kijk naar tabak: dat sluiten we al decennia uit. Jeugd nu rookt misschien wel meer dan ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Er zijn wel meer industrieën die om duurzaamheid of andere gronden worden uitgesloten, maar die nog steeds lucratief zijn om geld mee te verdienen.

Tis meer een morele kwestie. Wil jij geld verdienen aan een industrie die levens kapot maakt? Of stop je jouw geld alleen in duurzame opties, zoals ook gebeurt in de duurzame indexfondsen.

Sommige mensen maakt het niet uit, anderen voelen zich er niet prettig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
DarkFire1985 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Ja de statuten kan ik inderdaad nog proberen.
Helaas wederom afgekeurd. Misschien dan toch maar gewoon Meesman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:28:
Er zijn wel meer industrieën die om duurzaamheid of andere gronden worden uitgesloten, maar die nog steeds lucratief zijn om geld mee te verdienen.

Tis meer een morele kwestie. Wil jij geld verdienen aan een industrie die levens kapot maakt? Of stop je jouw geld alleen in duurzame opties, zoals ook gebeurt in de duurzame indexfondsen.

Sommige mensen maakt het niet uit, anderen voelen zich er niet prettig bij.
Gewoon voor jou de ideale wereld schetsen en je beleggingen daar op afstemmen. Maak je eigen checklist:
- een wereld zonder McDonalds fasfood
- een wereld zonder vlieg(tuig)vakanties
- een wereld zonder fijnstof van (personen)dieselauto's
- een wereld met vaccinatie tegen covid xyz
- geen soja uit het buitenland
- geen kleding uit winkels die kinderarbeid faciliteren
- geen alcohol, bier, wijn, champagne of gedestileerd
- ensft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Johan Bogle schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:14:
Uitsluiting is zowieso weinig effectief. Kijk naar tabak: dat sluiten we al decennia uit.
De prestaties van ESG uitsluitingen en sin stocks (zoals tabak) zijn onderdeel van het laatste artikel van BankerOnWheels. Sustainable Investing Vs. Sin Stocks Performance – The Showdown.

Over tabak wordt dan in de details tabak nog verder besproken:
A few years after praising Tobacco as a sound business model, Warren Buffet changed his mind:

“It is fraught with questions that relate to societal attitudes and those of the present administration. I would not like to have a significant percentage of my net worth invested in tobacco businesses. The economy of the business may be fine, but that doesn’t mean it has a bright future”.

Tobacco investors earn higher returns because they bear higher risks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Qwerty-273 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:01:
[...]

De prestaties van ESG uitsluitingen en sin stocks (zoals tabak) zijn onderdeel van het laatste artikel van BankerOnWheels. Sustainable Investing Vs. Sin Stocks Performance – The Showdown.

Over tabak wordt dan in de details tabak nog verder besproken:

[...]
Ik bedoel het effect van uitsluiten. Het effect is nul want we sluiten het al decennia uit en er worden nog altijd sigaretten geproduceert en verkocht. Er is geen enkel probleem voor tabaksfabrikanten om voldoende geld op te halen voor hun investeringen. Hun cost of capital is zonder enoge moeite op te brengen. Wat is dan het nu van die uitsluiting, behalve dan je eigen gemoedsrust?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:33
Johan Bogle schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:14:
[...]
Ik bedoel het effect van uitsluiten. Het effect is nul want we sluiten het al decennia uit en er worden nog altijd sigaretten geproduceert en verkocht. Er is geen enkel probleem voor tabaksfabrikanten om voldoende geld op te halen voor hun investeringen. Hun cost of capital is zonder enoge moeite op te brengen. Wat is dan het nu van die uitsluiting, behalve dan je eigen gemoedsrust?
Dit is net zo'n onzinnige redenatie als "ik kan net zo goed dit vlees eten want de dieren die in de supermarkt liggen zijn toch al dood". Verandering heeft tijd nodig, maar elke persoon die met zijn portemonnee voor deze veranderingen stemt zorgt ervoor dat we 1 stap dichterbij een betere wereld zijn. Het effect van uitsluitingen is dat deze tabaksfabrikanten iets moeilijker geld op kunnen halen en daardoor de kosten van het aantrekken van kapitaal iets hoger voor ze is, waardoor ze iets minder winst maken en mogelijk iets minder makkelijk kunnen groeien/innoveren/adverteren/lobbyen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44
Janpietertje89 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:57:
[...]
Het effect van uitsluitingen is dat deze tabaksfabrikanten iets moeilijker geld op kunnen halen en daardoor de kosten van het aantrekken van kapitaal iets hoger voor ze is, waardoor ze iets minder winst maken en mogelijk iets minder makkelijk kunnen groeien/innoveren/adverteren/lobbyen etc.
Dit klinkt logisch maar dit is dus precies waar geen bewijs voor is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de complete willekeur van wat nu als E, S of G wordt beschouwd.

Roken is m.i. iets dat we als maatschappij moeten oplossen door verschillende manieren van ontmoedigingsbeleid en bewustwording. De enige manier om tabaksfabrikanten te laten stoppen is als er geen afzetmarkt meer is.

[ Voor 15% gewijzigd door Radiodurans op 10-01-2023 08:06 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Radiodurans schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Dit klinkt logisch maar dit is dus precies waar geen bewijs voor is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de complete willekeur van wat nu als E, S of G wordt beschouwd.
Nou, nou, complete willekeur, dat is ook weer niet helemaal waar he. Verdiep je eens in die ratings. Daarnaast, steeds meer pensioenfondsen doen (gedeeltelijk) aandelen van de hand die slecht scoren op ESG. De beweging is er gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Radiodurans schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Wat voor bewijs bedoel je? Dat is toch gewoon hoe de markt werkt. Als een deel van de markt je financiering boycot, zul je de rest van de markt extra moeten motiveren om jou te financieren, die extra motivatie zal meer kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 10-01-2023 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Dat de cost of capital voor tabak hoger zijn is een feit (15% vs 10% voor de bredere markt) en dat is een resultaat van uitsluitingen. Dat dit enig effect op het gebruik van tabak heeft gehad is helaas geen feit. Hun pricing power beperkt het effect op de winstgevendheid enorm.

Dus is je gewenste effect hogere COC dan is het geslaagd. Is je gewenste effect echter dat tabaksfabrikanten geen winstgevend businessmodel meer hebben hierdoor (gezondheidswinst), dan moet ik je helaas teleurstellen.

Dat effect kan je alleen bereiken door regulatie en gedragsverandering.

Ik snap prima dat mensen liever niet bijdragen aan de tabaksindustrie, en daar is niks mis mee, zolang je maar realistisch bent op het effect ervan :-)

Onderzoek naar de financiele gevolgen voor je portfolio van uitsluitingen is er genoeg. Onderzoek naar het beoogd effect op de sectoren een stuk minder…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Voor mij is, hoewel ik persoonlijk 'duurzaamheid' in mijn leven aardig hoog in het vaandel heb, het geen criterium bij het indexbeleggen.

Om de doodeenvoudige reden dat ik vind dat 'de markt', oftewel de actieve beleggers, hun werk wel doen. Ik beleg juist passief om te actieve beleggers te volgen. Dat principe laat je, in mijn beleving, juist varen als je zelf alsnog aan uitsluitingen gaat doen.

Als actieve beleggers de niet-duurzame bedrijven al lager waarderen, heb je vanzelf ook een kleiner aandeel hiervan in je passieve portefeuille.

Maar ieder moet uiteraard voor zichzelf bepalen in wat voor fondsen ze beleggen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Heb MIFID pro status kunnen regelen bij IBKR, waardoor ik eindelijk buiten UCITS mag beleggen.. En RR forum zitten lezen. Ik kom na veel wikken en wegen hierop:
  • 40% global stock: 24% VTI , 16% VXUS
  • 20% value: 10% DFLV, 8% DFIV, 2% DFEV
  • 20% small cap value: 12% DFSV, 8% DFIV
  • 20% profitability: 10% DUHP, 8% DIHP, 2% DEHP
Dimensional met Vanguard als basis dus. Niet de simpelste verdeling, maar ja.. Dimensional heeft geen multi-factor ETF volgens mij en Avantis ook niet?

Ik ben op dit moment helemaal niet belegd ivm overstap naar IBKR en ik maak me nog wel zorgen over de dollarkoers. Voor de overstap was ik ook voor een groot deel in dollars belegd, en dat heeft volgens mij een dempend efect gehad op de beursdaling vorig jaar voor m'n portfolio, maar nu de dollar zo hoog staat voelt het onverstandig om alles in dollars om te zetten om US ETFs te kunnen kopen.
Wat is wijsheid, wachten op evt hogere EUR/USD koers, of niet.. Gaat om veel geld 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
bumble_bee schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:44:
Heb MIFID pro status kunnen regelen bij IBKR, waardood ik eindelijk buiten UCITS mag beleggen.. En RR forum zitten lezen. Ik kom na veel wikken en wegen hierop:
Dimensional met Vanguard als basis dus. Niet de simpelste verdeling, maar ja.. Dimensional heeft geen multi-factor ETF volgens mij en Avantis ook niet?

Ik ben op dit moment helemaal niet belegd ivm overstap naar IBKR en ik maak me nog wel zorgen over de dollarkoers. Voor de overstap was ik ook voor een groot deel in dollars belegd, en dat heeft volgens mij een dempend efect gehad op de beursdaling vorig jaar voor m'n portfolio, maar nu de dollar zo hoog staat voelt het onverstandig om alles in dollars om te zetten om US ETFs te kunnen kopen.
Wat is wijsheid, wacthen op evt hogere EUR/USD koers, of niet.. Gaat om veel geld 8)7
De denominatie van je beleggingen heeft weinig van doen met het currency effect. Het gaat veel meer om waar de (onderliggende) beleggingen hun omzet draaien. Op de lange termijn is dat niet iets om je druk om te maken. Dit is overigens het passief beleggen topic dus wellicht niet de beste plek voor valuta- sector of factor bets :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44
Poeh, dat zijn wel heel veel ETF’s! In de geest van dit passieve beleggingstopic zou ik, als je het mij vraagt :*) , me beperken tot VTI/VXUS en dan afhankelijk van je beleggingshorizon, human capital en andere assets (pensioen) AVUV/AVDV toevoegen tot bijv. max 50% Vanguard en 50% Avantis.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Johan Bogle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:19:
Dat de cost of capital voor tabak hoger zijn is een feit (15% vs 10% voor de bredere markt) en dat is een resultaat van uitsluitingen. Dat dit enig effect op het gebruik van tabak heeft gehad is helaas geen feit. Hun pricing power beperkt het effect op de winstgevendheid enorm.

Dus is je gewenste effect hogere COC dan is het geslaagd. Is je gewenste effect echter dat tabaksfabrikanten geen winstgevend businessmodel meer hebben hierdoor (gezondheidswinst), dan moet ik je helaas teleurstellen.

Dat effect kan je alleen bereiken door regulatie en gedragsverandering.

Ik snap prima dat mensen liever niet bijdragen aan de tabaksindustrie, en daar is niks mis mee, zolang je maar realistisch bent op het effect ervan :-)

Onderzoek naar de financiele gevolgen voor je portfolio van uitsluitingen is er genoeg. Onderzoek naar het beoogd effect op de sectoren een stuk minder…
Zoals ik aangaf is elke euro er één. Het effect van hogere COC is toch simpelweg minder winst, minder winst is een negatieve impuls voor de tabaksindustrie. Minder financiële kracht voor lobby etc. Als je tegen de tabaksindustrie bent is dat gewoon iets positiefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-07 23:42
Heb MIFID pro status kunnen regelen bij IBKR, waardoor ik eindelijk buiten UCITS mag beleggen.. En RR forum zitten lezen. Ik kom na veel wikken en wegen hierop:
En daarmee kan je gewoon weer US ETF's kopen? Das interessant, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Echt heel erg leesbaar al die afkortingen hier zeg... :+

In ieder geval hier ook bezig met indexbeleggen.
- Northern Trust EM Custom ESG 33%
- Northern Trust World Custom Index 55%
- Northern Trust World Small Cap Low Carbon 12%

Naar waarde.

Stop maandelijks respectievelijk 70/130/70 euro erin. En als we wat over hebben ook.
Sta nu nog wel dik in de min, gezien we er pas anderhalf jaar in zitten. Maar geen haast ;)

[ Voor 77% gewijzigd door MikeyMan op 10-01-2023 16:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:26
MikeyMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:38:
Echt heel erg leesbaar al die afkortingen hier zeg... :+

In ieder geval hier ook bezig met indexbeleggen.
- Northern Trust EM Custom ESG 33%
- Northern Trust World Custom Index 55%
- Northern Trust World Small Cap Low Carbon 12%

Naar waarde.

Stop maandelijks respectievelijk 70/130/70 euro erin. En als we wat over hebben ook.
Sta nu nog wel dik in de min, gezien we er pas anderhalf jaar in zitten. Maar geen haast ;)
Zit je dan niet zwaar overwogen in EM? Uit m'n hoofd is de verhouding grofweg 80/10/10 (zie ook https://marketcaps.site/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lightning89 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Zit je dan niet zwaar overwogen in EM? Uit m'n hoofd is de verhouding grofweg 80/10/10 (zie ook https://marketcaps.site/)
Ja wellicht, moet zeggen dat ik daar nog niet op die manier naar gekeken had. Het zijn nog geen wereldschokkende bedragen op dit moment natuurlijk. Maar zou eens wat kunnen bijplussen in de andere twee. Voorlopig zijn de resultaten niet best in ieder geval. Vooral EM ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 10-01-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

oscar82

De ondertitel

Ik zit zelf ook licht overwogen (15%) in EM met het idee dat iets sterkere ups en downs welkom zijn tijdens de opbouwfase. Wel houd ik persoonlijk het smallcaps gedeelte even groot als dit EM gedeelte. je zou dus ook kunnen zeggen dat ik ondergewogen ben in developed world large cap.
Dé vraag die je jezelf moet stellen is: hoe lang blijf je doorgaan met het afwijken van de markt gewogen verhouding als je het bijv. jaar in jaar uit slechter doet dan die markt? Ooit gehoord op een podcast met John bogle en ik moet eerlijk bekennen dat ik het antwoord ook niet precies weet… 20 jaar ofzo? Dat is ook hoe lang men soms op de small value factor moet wachten om z’n werk te doen. En emerging is niet eens een factor. Eerder gewoon volatiel insert huilende smiley hier :)

[ Voor 7% gewijzigd door oscar82 op 10-01-2023 19:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-07 21:11
Vandaag precies een jaar bezig met 89% NT World en 11% NT EM via mijn eigen bank ING.
Over heel 2022 ruim 9% in de min, dit jaar tot nu toe een heel klein plusje.
We zien het allemaal wel, doe het met geld dat ik toch niet nodig heb en ben van plan het minimaal 30 jaar zo te doen, dus ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:03
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:02:
Vandaag precies een jaar bezig met 89% NT World en 11% NT EM via mijn eigen bank ING.
Over heel 2022 ruim 9% in de min, dit jaar tot nu toe een heel klein plusje.
We zien het allemaal wel, doe het met geld dat ik toch niet nodig heb en ben van plan het minimaal 30 jaar zo te doen, dus ben benieuwd :)
Dat resultaat valt nog mee ;).

Bij ABN zie ik voor 2022 alleen het resultaat per product (NT EM -15,1% en NT World -12,3%) en het resultaat in euro's maar ik zie geen resultaat in percentages voor de gehele portefeuille.

Iemand een idee waar je het resultaat in percentage van je portefeuille kunt zien bij ABN voor 2022?

Tevens kan ik de afzonderlijke resultaten van 2021 en 2020 niet inzien want die staan samen onder 'historisch'. Heel irritant.

Ik doe een aantal keer per jaar overboekingen van ABN naar Lynx voor de aankoop van VTI/VXUS, daar is het 2022 resultaat -13,37%.

Ik houd ook de verhoudingen aan van https://marketcaps.site/

Net als jij beleg ik ook voor de lange termijn (+/- 30 jaar) dus we gaan lekker door :)

[ Voor 7% gewijzigd door magneetje op 11-01-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

MikeyMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Ja wellicht, moet zeggen dat ik daar nog niet op die manier naar gekeken had. Het zijn nog geen wereldschokkende bedragen op dit moment natuurlijk. Maar zou eens wat kunnen bijplussen in de andere twee. Voorlopig zijn de resultaten niet best in ieder geval. Vooral EM ;)
Ik heb een paar jaar geleden alle EM ETF's van de hand gedaan. Als ik de iShares EM ETF bekijk dan staat hij 5% lager dan 5 jaar geleden. Over 10 jaar maar 13%. Die index beweegt zo zijwaarts als het maar kan. Misschien niet de goeie insteek van mij maar het rendeert gewoon niet. en IWDA heeft in de tussentijd gewoon 51% gedaan ondanks het hele slechte laatste jaar en over 10 jaar is het verdrievoudigt. Dat is, 200%?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

page404 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden alle EM ETF's van de hand gedaan. Als ik de iShares EM ETF bekijk dan staat hij 5% lager dan 5 jaar geleden. Over 10 jaar maar 13%. Die index beweegt zo zijwaarts als het maar kan. Misschien niet de goeie insteek van mij maar het rendeert gewoon niet. en IWDA heeft in de tussentijd gewoon 51% gedaan ondanks het hele slechte laatste jaar en over 10 jaar is het verdrievoudigt. Dat is, 200%?
Achteraf is het mooi wonen. ;)
Das het risico van spreiding. Als je me nu vast kunt vertellen welke er over 15 jaar beter voor staat, zet ik daarop in ;)

Maar heb de verdeling al wat aangepast. Nu 18/18/64%. Kan het nog wat verder dempen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Achteraf is het mooi wonen. ;)
Das het risico van spreiding. Als je me nu vast kunt vertellen welke er over 15 jaar beter voor staat, zet ik daarop in ;)

Maar heb de verdeling al wat aangepast. Nu 18/18/64%. Kan het nog wat verder dempen.
Goed punt op zich :)
Maar wat er denk ik specifiek aan de hand is met EM is dat ze inherent minder stabiel zijn. Die gaan een paar jaar goed en dan stort de boel weer in. Kijk naar Argentinie, Brazilie, Egypte. Als ze een stabiele economie gaan vormen dan zijn het geen EM meer maar wordt het gewoon World (blijkbaar bevat World geen of nauwelijks EM). Dat is het punt waarop ze waarschijnlijk ook beter gaan renderen, in elk geval gemiddeld. Daarom is mijn idee dat EM uiteindelijk nooit goed gaat renderen. Dat doen ze al 20 jaar niet en gaan ze ook niet doen, althans niet over de hele linie.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
poehee schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:47:
[...]
Waarom? DCA sluit niet uit dat je nog steeds de markt probeert te timen of dat er maanden zijn waar je meer of minder inlegt. Alleen een starre Tweaker denkt bij DCA dat je elke eerste van de maand om 12.00:00 precies hetzelfde bedrag moet inleggen.

DCA is spreiden maar niemand die zegt dat het interval gelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
moshimoshi schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Waarom? DCA sluit niet uit dat je nog steeds de markt probeert te timen of dat er maanden zijn waar je meer of minder inlegt. Alleen een starre Tweaker denkt bij DCA dat je elke eerste van de maand om 12.00:00 precies hetzelfde bedrag moet inleggen.

DCA is spreiden maar niemand die zegt dat het interval gelijk moet zijn.
Ook prima.

Pagina: 1 ... 7 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.