• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:38
HuHu schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:40:
Ik vertrouw dat grafiekje van de Rabobank overigens niet echt. Deze grafiek ziet er anders uit op het startscherm van Rabo Zelf Beleggen versus als je doorklikt via Toon meer > naar je Rendement.
Sowieso ook niet vergeten dat je dit op twee manieren kunt berekenen, time weight en money weight. En Rabo gebruikt de niet intuïtieve om het rendement van de portefeuille uit te drukken maar die wat wel intuïtiever is om te vergelijken (de een werkt met een soort vaste inleg, en onafhankelijk van wat je koopt, etc). Daardoor sta ik nu all time op -€3500 maar wel +13% aldus de Rabobank 7(8)7

* RobertMe heeft eerst bij DeGiro belegd in VWRL. Eind 2020 bij Rabo in NT gaan beleggen, en pas eind 2021 de portefeuille bij DeGiro verkocht en gekocht bij NT. Daardoor een groot bedrag ingelegd op wat achteraf gezien om en nabij de top was. Maar uiteraard wel met hoge rendement verkocht bij DeGiro. Als ik dat mee tel sta ik alsnog in het groen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@Pistachenootje , misschien even de FIPO aanpassen. DeGiro is geen Nederlandse broker meer maar een Duitse sinds ze door Flatex zijn overgenomen.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 20:06
Hoe makkelijk is het bij bijvoorbeeld ING met NT fondsen om je (volledige) inleg er uit te halen?
Ik zit op dit moment met redelijk wat spaargeld en geen mogelijkheid tot het kopen van een huis. Mocht dit over een tijdje wel mogelijk worden dan zou het voor mij belangrijk zijn om een gedeelte of de volledige inleg er snel uit te kunnen halen.

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-03 11:26
Binnen een weekje altijd wel geregeld. Of het verstandig is om voor de korte termijn te beleggen laat ik aan jou...

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Disconnection schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:22:
Hoe makkelijk is het bij bijvoorbeeld ING met NT fondsen om je (volledige) inleg er uit te halen?
Ik zit op dit moment met redelijk wat spaargeld en geen mogelijkheid tot het kopen van een huis. Mocht dit over een tijdje wel mogelijk worden dan zou het voor mij belangrijk zijn om een gedeelte of de volledige inleg er snel uit te kunnen halen.
Dat is super makkelijk.
Maar wat als de beurs over 2 jaar op 70% van de huidige stand staat en jij het geld op dat moment nodig hebt? Is het voor jou dan super makkelijk om die 30% verlies te nemen?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 20:06
bregweb schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:31:
[...]

Dat is super makkelijk.
Maar wat als de beurs over 2 jaar op 70% van de huidige stand staat en jij het geld op dat moment nodig hebt? Is het voor jou dan super makkelijk om die 30% verlies te nemen?
Bedankt voor jullie antwoorden en zorgen. Echter ben ik zeker niet van plan al mijn spaargeld te beleggen, waarschijnlijk de helft. Dit gaat nog steeds over grote bedragen en daarom zou ik het zonde vinden om mijn geld aan de inflatie te zien 'verdampen'.

• RobertMe
Disconnection schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor jullie antwoorden en zorgen. Echter ben ik zeker niet van plan al mijn spaargeld te beleggen, waarschijnlijk de helft. Dit gaat nog steeds over grote bedragen en daarom zou ik het zonde vinden om mijn geld aan de inflatie te zien 'verdampen'.
Je ziet het liever op de beurs verdampen? :+

* RobertMe zit in hetzelfde schuitje. Kan wel een heel groot bedrag op de beurs zetten, maar als ik dan een huis wil kopen en de beurs staat diep rood is dat ook niet handig. Nu dus wel veel aan het inleggen van salaris, maar geen spaargeld.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik zou niks beleggen wat ik verwacht binnen korte tijd weer nodig te hebben. Zou knap zuur zijn als er een beurscrash komt en je het gekd echt nodig hebt. Normaal zit je die dan een oaar jaar uit, vandaaar dat een absolute minimum horizon 5 jaar is, maar liever nog tien jaar. Zou mij niet druk maken om inflatie en zie je deze ook echt niet zomaar goedmaken met beleggen. Degene die dit vanaf 1 januari probeerden staan nu 17% in de min + de inflatie.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:09
Johan Bogle schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:12:
Ik zou niks beleggen wat ik verwacht binnen korte tijd weer nodig te hebben. Zou knap zuur zijn als er een beurscrash komt en je het gekd echt nodig hebt. Normaal zit je die dan een oaar jaar uit, vandaaar dat een absolute minimum horizon 5 jaar is, maar liever nog tien jaar. Zou mij niet druk maken om inflatie en zie je deze ook echt niet zomaar goedmaken met beleggen. Degene die dit vanaf 1 januari probeerden staan nu 17% in de min + de inflatie.
Exact. Je moet beleggen met geld dat je kunt missen passend bij je strategie. Passief beleggen heeft vaak een horizon van >15 jaar. Steek dus ook alleen geld in die fondsen dat je >15 jaar kunt missen.

Ik heb zelf bijv. wel een koopwoning. Het huis is wat ouder dus ik houd een flink bedrag op de spaarrekening voor onderhoud, renovatie, reparatie. Dat geld "werkt" momenteel dus niet voor mij, maar ik wil ook niet het risico lopen dat ik over 2 jaar mijn dak moet renoveren en daarvoor geld van mijn beleggingsrekening moet halen op het moment dat het -20% staat. Wordt de renovatie alleen maar duurder van.

Heb daarom gekozen om te beginnen met een klein deeltje van mijn spaargeld als 1e inleg, en daarbij leg ik nu maandelijks een deel van mijn salaris in.

Mocht het echt echt echt nodig zijn, heb je het geld idd binnen een week op je betaalrekening staan, maar dat moet absoluut niet de insteek zijn.

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-03 11:26
In combinatie met de wens om een huis te kopen moet je ook het volgende overwegen:

Een goed moment om een huis te kopen (gedaalde huizenprijzen) valt niet zelden samen met een moment dat de beurs laag staat.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
@pentaw1nz om die reden heb ik ipv beleggen afgelost op m'n woning.

Met een rente van 5,9% was dat een mooi rendement en kon na elke aflossing weer meer en sneller aflossen. Ging zo van 2800,- bruto per maand naar ruim 600,- bruto, nadat ik als laatste stap alles overgesloten heb naar lage rente als sluitstuk. Ik laat het resterende hypotheekdeel dus zoveel mogelijk staan, met een LTV van 35-40%.

En vandaar mijn bezoek aan dit topic om te kijken wat ik met beleggen in ETF's ga doen. M'n crypto experiment is niet zo'n succes, ik heb in het verleden woekerpolis gehad, dus kan wel wat goede strategie gebruiken :+ Speel dus ook graag op relatief safe, want hoef niet zo nodig een hoog risico.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Wat als je met pensioen gaat en er komt een krach?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Boerenlater schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:24:
zorgen dat je niet 100% in aandelen zit.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Als je voor je pensioen belegd zul je tijdig je effecten moeten omzetten naar stabiele(re) defensieve effecten. In het verleden kon je prima uit de voeten met staatsobligaties maar nu zou je ook geld kunnen onttrekken en deze in bijvoorbeeld een depositolader achtige constructie kunnen onderbrengen door getrapt verschillende looptijden aan te houden met de opnames die je doet.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
Disconnection schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:34:
[...]

Kijk naar deposito's en dan met name diegene die je ook nog kan ontbinden bij de aankoop van een woning.
Dan loop je niet de hoge risico's van waardedaling maar heb je nog wel wat rendement.

• RobertMe
DarkFire1985 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:36:
[...]

Kijk naar deposito's en dan met name diegene die je ook nog kan ontbinden bij de aankoop van een woning.
Dan loop je niet de hoge risico's van waardedaling maar heb je nog wel wat rendement.
offtopic:
En uiteraard opletten op de rest van de ontbinding. Ik heb zelf gekeken naar het Estlandse Coop (af te sluiten via Raisin). Maar je krijgt de rente uitgekeerd aan het eind van het traject, en bij vroegtijdige beëindiging krijg je geen rente. Ook niet als je juist beëindigd met een van de "geldige" redenen. Het enige dat zij dus geven is de garantie dat je kunt beëindigen bij de aankoop van een woning (andere aanbieders kun je helemaal niet beëindigen of wordt case by case beoordeeld en kan dus ook geweigerd worden). Maar rente krijg je dan dus niet.

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-03 23:06
Aan de andere kant, als je het onttrekt zal het ook niet allemaal in een keer opgenomen worden, je kan er dan voor kiezen wat soberder te leven en minder te onttrekken zodat de kans dat het weer opveert ook toeneemt.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:03:
BankerOnWheels schrijft momenteel een aantal artikelen over ESG. Hier gaat hij dieper in op ESG en SRI waar deze termen vandaan komen, hoe marktpartijen deze invullen, etc. etc. De eerste drie artikelen staan online, en er staan nog vijf artikelen in de planning.
In het nieuwe artikel zet BankerOnWheels een aantal zaken uitéén, waarbij de onderstaande tabel een behoorlijk overzicht geeft van de meest gebruikte indexen.
SRI & ESG Approach & ESG Rating Reliance
It is a crucial consideration. It often reduces diversification based on the provider’s often irrelevant to protecting the planet ESG Ratings (and not your values):
  • Exclusion only – does not take any ESG Ratings into consideration (prioritize these benchmarks)
  • Close Tracking & Carbon Reduction – Selection based on ESG Ratings may influence exclusions but can, in rare cases, have some benefits – selecting based on carbon reduction targets (this is marginally negative)
  • Highest ESG Rated Only – The provider operates a selection (retains from 75% to only 25% of names in each sector) based on their ESG Rating (the lower the retention, the more damaging this aspect)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 20:15
Ik ga overigens de komende tijd meer inleggen. Het is al een langere tijd mijn wens om meer te gaan beleggen en mijn spaartegoed af te bouwen. Met deze dalende koersen is het een mooi moment. Het is lastig te bepalen wanneer en of de dip komt dus de komende twee jaar ga ik stapsgewijs meer spaargeld omzetten in beleggingen. Startend vanaf 1 januari en dan maandelijks meer overmaken richting Meesman.

[Voor 4% gewijzigd door moshimoshi op 20-12-2022 10:35]

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37
moshimoshi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:35:
Ik ga overigens de komende tijd meer inleggen. Het is al een langere tijd mijn wens om meer te gaan beleggen en mijn spaartegoed af te bouwen. Met deze dalende koersen is het een mooi moment. Het is lastig te bepalen wanneer en of de dip komt dus de komende twee jaar ga ik stapsgewijs meer spaargeld omzetten in beleggingen. Startend vanaf 1 januari en dan maandelijks meer overmaken richting Meesman.
Wanneer de dip komt? VWRL YTD -15%. Ik hoop stiekem dat we nu volop in de dip zitten :)

• NiGeLaToR
GoEV6 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:
[...]

Wanneer de dip komt? VWRL YTD -15%. Ik hoop stiekem dat we nu volop in de dip zitten :)
Vergeleken met 2020 is het nog altijd enorm hoge koers gemiddeld genomen. AEX dal van 220 punten in 2010 oid is nu nog steeds heel hoog met ~ 700 punten.

Er is dan ook lang geen recessie, dus als je echt geduld hebt en koopjesjager bent zul je moeten wachten of specifieke dingen vinden. Of netjes DCA doen en je niet druk maken om die fluctuaties :)

• GoEV6
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:35:
[...]

Vergeleken met 2020 is het nog altijd enorm hoge koers gemiddeld genomen. AEX dal van 220 punten in 2010 oid is nu nog steeds heel hoog met ~ 700 punten.

Er is dan ook lang geen recessie, dus als je echt geduld hebt en koopjesjager bent zul je moeten wachten of specifieke dingen vinden. Of netjes DCA doen en je niet druk maken om die fluctuaties :)
Tja niemand weet hoe het eruit gaat zien de komende tijd. Blijf me verbazen als je de beurs van een afstandje volgt welke factoren de koers beïnvloeden. De verwachte inflatie valt lager uit, de ECB verhoogt de rente minder dan verwacht, het woord recessie valt enz. Gelukkig toont de geschiedenis aan dat een dalende beurs op termijn weer herstelt. En als je dan bij -15% bent ingestapt heb je die alvast te pakken.

• RobertMe
GoEV6 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:54:
En als je dan bij -15% bent ingestapt heb je die alvast te pakken.
Eerder bespaart? Tenzij je denkt dat die 15% daling een tijdelijke dip is. Maar het kan net zo goed 10 jaar duren voordat die 15% daling weer hersteld is (/er en nieuwe ATH is). Dan kun je IMO in ieder geval niet meer spreken over "te pakken". Je hebt dan eerder de daling die eraan vooraf ging bespaart, aangezien zo'n daling waarschijnlijk relatief snel gaat. * RobertMe heeft in ieder geval nooit wat opgevangen van dat bv 5 jaar lang de beurs blijft dalen. Maar een zeer langzaam herstel na een daling kan wel en is ook al vaker voorgekomen.

• Johan Bogle
  • Nu online
De beurs is nog nooit zo lang onafgebroken blijven stijgen als nu. Vanaf feb 2009 tot eind 2021. Laten we hopen dat we nu niet 1 van de langste dalingen ooit gaan krijgen.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:13
Afgelopen 3 jaar beleg ik een klein bedrag per maand via Meesman. Dit bevalt erg goed en blijf ik komende jaren ook gewoon volhouden.

Nu wil ik echter een groter bedrag van spaarrekening omzetten naar indexfondsen: 10% NT SC, 10% NT EM en 80% NT WRLD. Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik dit niet in 1x overboeken, maar bij voorkeur wekelijks aankopen gedurende aankomend jaar.
Dit wil ik gaan doen via een van mijn 2 huisbanken: ING of Rabobank. Qua kosten lijkt het niet echt te verschillen, maar ik ben benieuwd of er praktische verschillen zijn die kunnen helpen bij mijn keuze (gebruiksgemak)?

Bij voorkeur zou ik iets van een automatische aankoop instellen die elke week voor bedrag X aankoopt. Eigenlijk een beetje zoals via Meesman, maar dan wekelijks en via 1 van deze banken.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• GoEV6
sham27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:25:
Afgelopen 3 jaar beleg ik een klein bedrag per maand via Meesman. Dit bevalt erg goed en blijf ik komende jaren ook gewoon volhouden.

Nu wil ik echter een groter bedrag van spaarrekening omzetten naar indexfondsen: 10% NT SC, 10% NT EM en 80% NT WRLD. Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik dit niet in 1x overboeken, maar bij voorkeur wekelijks aankopen gedurende aankomend jaar.
Dit wil ik gaan doen via een van mijn 2 huisbanken: ING of Rabobank. Qua kosten lijkt het niet echt te verschillen, maar ik ben benieuwd of er praktische verschillen zijn die kunnen helpen bij mijn keuze (gebruiksgemak)?

Bij voorkeur zou ik iets van een automatische aankoop instellen die elke week voor bedrag X aankoopt. Eigenlijk een beetje zoals via Meesman, maar dan wekelijks en via 1 van deze banken.
Waarom dan niet ook dit via Meesman investeren? Hoeveel kosten bespaar je daarmee en hoeveel tijd gaat dit je kosten?

• GoEV6
RobertMe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:25:
[...]

Eerder bespaart? Tenzij je denkt dat die 15% daling een tijdelijke dip is. Maar het kan net zo goed 10 jaar duren voordat die 15% daling weer hersteld is (/er en nieuwe ATH is). Dan kun je IMO in ieder geval niet meer spreken over "te pakken". Je hebt dan eerder de daling die eraan vooraf ging bespaart, aangezien zo'n daling waarschijnlijk relatief snel gaat. * RobertMe heeft in ieder geval nooit wat opgevangen van dat bv 5 jaar lang de beurs blijft dalen. Maar een zeer langzaam herstel na een daling kan wel en is ook al vaker voorgekomen.
Ik bedoelde van -15% terug naar 0%. Het kan maanden of jaren duren maar de beurs vindt altijd weer een weg omhoog. Als je wacht tot herstel inzet ben je vaak te laat.

• RobertMe
GoEV6 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:30:
[...]

Ik bedoelde van -15% terug naar 0%. Het kan maanden of jaren duren maar de beurs vindt altijd weer een weg omhoog. Als je wacht tot herstel inzet ben je vaak te laat.
Sure, ik snapte wat je bedoelde. Maar gevoelsmatig is het niet "als je nu instapt heb je 15% te pakken" maar eerder "15% verlies bespaart". En als die 15% terug omhoog krabbelen nog 10 jaar duurt is die "te pakken" ook relatief klein als je bv net 1 of 2 jaar bezig bent met maandelijks inleggen. Immers heb je met bv €100 per maand nu dan nog maar 1.200 tot 2.400 ingelegd (max 360 verlies), terwijl je in die 10 jaar herstel 12.000 inlegt. Die 360 "verlies" is dan relatief klein. Zeker rekening ermee houdende dat die €100 die je de komende maanden inlegt net zo hard stijgt als dat je überhaupt nu pas begint. En die €100 die je afgelopen 1 tot 2 jaar ingelegd hebt ook niet puur de ATH was. Dus wat je 2 jaar geleden gekocht hebt heb je wellicht maar 5% verlies op (maar had ook 10% winst kunnen zijn zonder daling).

• sham27
GoEV6 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:29:
[...]
Waarom dan niet ook dit via Meesman investeren? Hoeveel kosten bespaar je daarmee en hoeveel tijd gaat dit je kosten?
Aangezien kosten een % is maakt het volgens mij niet uit over hoeveel brokers je dat verdeeld, of mis ik iets?

Tijd kosten wil ik dus beperkt houden. Vandaar mijn vraag.

Meesman biedt ook geen optie om dit wekelijks te doen.

• TobyD
  • Laatst online: 22:44
Aan het investeren sinds 2017 -- en sinds vandaag voor het eerst op verlies; dwz mijn totale portefeuille waarde (incl. opnieuw geinvesteerd dividend) is lager dan alle contributies en gemaakte kosten naar mijn broker account. Sinds begin dit jaar mijn maandelijkse contributie sterk verhoogd vanwege verhoogd salaris en met de dalende beurzen hebben die verhoogde investeringen de performance hard neer gehaald.

Ofwel, 5 jaar pielen, technisch gezien geen euro rijker geworden. Strategie blijft gewoon hetzelfde, maar vond het relevant om ook dit type performance te delen hier ten op zichte van de succesverhalen die je veel vaker hoort op internet.

• NiGeLaToR
Dank @TobyD. Dat is niet fijn om te zien. Uiteindelijk betekent het dus ook dat je nu met wat je inlegt weer meer participaties inkoopt en uitgaande van een stijging in de toekomst ook ooit een succesverhaal kunt delen. De onzekere factor is dus vooral - wanneer.

Tis voor mij een goede spiegel om in de toekomst om te gaan met die dalen in ieder geval. Wil er geen nacht minder om slapen zeg maar.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:03

Get!em

Oh die ja!

sham27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:43:
[...]

Aangezien kosten een % is maakt het volgens mij niet uit over hoeveel brokers je dat verdeeld, of mis ik iets?

Werkt het ook niet met de truuk om 4 maandelijkse inleg momenten in te plannen? Dus week 1 maandelijks, week 2 maandelijks, etc.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
sham27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:43:
[...]

Waarom hou je het niet gewoon bij maandelijks inleggen bij Meesman, maar dan met een hoger bedrag?

Overigens hebben diverse brokers wel degelijk verschillende kosten, dus dat het "niet" uitmaakt klopt niet. Of het (voor jou) significant uitmaakt is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden.

[Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-12-2022 16:22]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:14:
[...]

Werkt het ook niet met de truuk om 4 maandelijkse inleg momenten in te plannen? Dus week 1 maandelijks, week 2 maandelijks, etc.
Bij Meesman kan dat niet. Die bieden voor automatische inleg alleen de optie 1x per maand.

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:44
sham27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:25:

Bij ING kan ik in ieder geval kiezen tussen de volgende frequenties:
- Wekelijks
- Maandelijks
- Per kwartaal

• Afas
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:24:
[...]

Bij Meesman kan dat niet. Die bieden voor automatische inleg alleen de optie 1x per maand.
Er is bij Meesman een workaround. Je kunt ook zelf geld overmaken en in de omschrijving aangeven welk fonds je aan wilt kopen. Dat doe ik voor mijn pensioenopbouw waarbij de inleg via mijn zakelijke rekening loopt.

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:01
Hi all. Voornemens weer in te stappen op ETFs per 1-1-23. Periode 2017 t/m 2019 gedaan, via DeGiro, VTI, VXUS. Die laatste twee zijn niet meer mogelijk, maar er zijn nog voldoende alternatieven beschikbaar daar (waar je geen transactiekosten over betaald). Ik lees hier echter veel over dat, bv beleggen via de Rabobank, goedkoper is. Ik heb zojuist even een snelle berekening gemaakt op de site van de Rabobank. Daar zie ik dat je op jaarbasis toch al gauw tegen een kleine 3% kosten aanloopt. Het verschil zou hem zitten in de dividendlekkage waarmee je te maken hebt op DeGiro. Kan iemand mij doorverwijzen naar wat linkjes zodat ik dit uit kan pluizen?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
EnduronDon schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:36:
Hi all. Voornemens weer in te stappen op ETFs per 1-1-23. Periode 2017 t/m 2019 gedaan, via DeGiro, VTI, VXUS. Die laatste twee zijn niet meer mogelijk, maar er zijn nog voldoende alternatieven beschikbaar daar (waar je geen transactiekosten over betaald). Ik lees hier echter veel over dat, bv beleggen via de Rabobank, goedkoper is. Ik heb zojuist even een snelle berekening gemaakt op de site van de Rabobank. Daar zie ik dat je op jaarbasis toch al gauw tegen een kleine 3% kosten aanloopt. Het verschil zou hem zitten in de dividendlekkage waarmee je te maken hebt op DeGiro. Kan iemand mij doorverwijzen naar wat linkjes zodat ik dit uit kan pluizen?
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Je kan ook spelen met de minimum marktkapitalisatie. Fitvermogen zit op 54%, dus die is bij de standaard instelling van 70% niet te zien.

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02 20:15
GoEV6 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:
[...]

Ik verwacht, met mijn glazen bol, dat we de komende tijd nog wel wat verder gaan dalen. De effecten van de inflatie zijn eigenlijk nog amper merkbaar, maar dat komt natuurlijk vanzelf. Daartegenover staat natuurlijk dat de AEX op 700 staat en lijkt te blijven, maar met een inflatie van 15% per jaar ga je natuurlijk eigenlijk ook hard achteruit.

Maar het blijft koffiedik kijken dus daarom spreidt ik het over de komende twee jaar.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:20
moshimoshi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:06:
[...]
Ik verwacht, met mijn glazen bol, dat we de komende tijd nog wel wat verder gaan dalen. De effecten van de inflatie zijn eigenlijk nog amper merkbaar, maar dat komt natuurlijk vanzelf.
Maar dat weet iedereen al, dus dat zou al lang ingeprijsd moeten zijn?
Tenzij jij meer weet dan de meeste andere beleggers....?

• NiGeLaToR
rube schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:36:
[...]

Maar dat weet iedereen al, dus dat zou al lang ingeprijsd moeten zijn?
Tenzij jij meer weet dan de meeste andere beleggers....?
Inflatie is alleen voor een deel van de consumenten echt een ding waar ze mee bezig zijn - ik bedoel, huizen werden twee keer zo duur, maar de inflatie was lager dan ooit. Het is dus een niet alleszeggend cijfer over een deel van de dingen waar je geld aan uit kunt geven. De huizenprijzen dalen 6% per jaar de komende jaren, dus mocht je daarvoor in de markt zijn is het juist iets positiefs, toch?

Ikzelf rijd weinig op dinosap, heb een negatieve energierekening en zie m'n boodschappen wel wat duurder worden en kan geen schilder vinden maar verder raakt het mij nog niet enorm.

Maargoed, je ziet wel dat sentiment veel meer invloed heeft - als we allemaal denken dat we eraan gaan gaat die beurskoers weer gewoon netjes naar ~ 220 punten of zoiets.

• EnduronDon
LongBowNL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:04:
[...]

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Je kan ook spelen met de minimum marktkapitalisatie. Fitvermogen zit op 54%, dus die is bij de standaard instelling van 70% niet te zien.
Dank! Vraag:

Op de site van de Rabobank vind ik het volgende; omtrent transactiekosten: (https://media.rabobank.co...eggen-bij-de-Rabobank.pdf)

Beleggingsfondsen** 0,1% over de beurswaarde (met minimum van € 0,05 en maximum € 150) - betreft dit ook trackers? Deze zie ik namelijk niet specifiek genoemd staan in de lijst.

• Miki
  • Laatst online: 21:56
EnduronDon schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:06:
[...]

Dank! Vraag:

Op de site van de Rabobank vind ik het volgende; omtrent transactiekosten: (https://media.rabobank.co...eggen-bij-de-Rabobank.pdf)

Beleggingsfondsen** 0,1% over de beurswaarde (met minimum van € 0,05 en maximum € 150) - betreft dit ook trackers? Deze zie ik namelijk niet specifiek genoemd staan in de lijst.
Een ETF wordt op de beurs verhandeld en lijkt met dat betreft op een aandeel wat je verhandelt. Dus: “Aandelen en gestructureerde producten” 5 + 0,05%

Daarom is het zo belangrijk om eerst je strategie te bepalen, specifiek waarin je gaat beleggen en dan pas de betreffende broker erbij zoeken en dus niet andersom. Voor ETF’s en losse aandelen zijn de grootbanken door de bank genomen (grapje) minder interessant dan bijvoorbeeld een partij als Interactive Brokers terwijl voor beleggingsfondsen het precies andersom is.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• EnduronDon
Miki schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:47:
[...]

Een ETF wordt op de beurs verhandeld en lijkt met dat betreft op een aandeel wat je verhandelt. Dus: “Aandelen en gestructureerde producten” 5 + 0,05%

Daarom is het zo belangrijk om eerst je strategie te bepalen, specifiek waarin je gaat beleggen en dan pas de betreffende broker erbij zoeken en dus niet andersom. Voor ETF’s en losse aandelen zijn de grootbanken door de bank genomen (grapje) minder interessant dan bijvoorbeeld een partij als Interactive Brokers terwijl voor beleggingsfondsen het precies andersom is.
Aha, dat is behoorlijk fors. Als je (de hier veelvoorkomende) NT World, NT EM, NT SC beetpakt ben je (bij maandelijkse inleg) al €15,- per maand kwijt? Ik kan me niet voorstellen dat er geen betere opties beschikbaar zijn.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
EnduronDon schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:18:
[...]

Aha, dat is behoorlijk fors. Als je (de hier veelvoorkomende) NT World, NT EM, NT SC beetpakt ben je (bij maandelijkse inleg) al €15,- per maand kwijt? Ik kan me niet voorstellen dat er geen betere opties beschikbaar zijn.
De NT-fondsen zijn geen ETF's, maar "gewone" beleggingsfondsen, daar gelden de transactiekosten van 0,1% voor.

• EnduronDon
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:26:
[...]

De NT-fondsen zijn geen ETF's, maar "gewone" beleggingsfondsen, daar gelden de transactiekosten van 0,1% voor.
Helder, probleem opgelost :).

• pentaw1nz

Als ik bij ING zelf op de beurs kies voor 100% in beleggingsfondsen, een startinleg van 2000 en dan maandelijks 500 inleg (dus +/- 12 transacties per jaar, iedere maand 500 euro bijkopen) krijg ik bovenstaande.

Ik kan dit niet helemaal rijmen met waarmee geadverteerd wordt:

Waar komt die 0.64 procent vandaan? EN fondskosten van 0,58 % is normaal?

[Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 21-12-2022 10:16]

• EnduronDon
pentaw1nz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]

Als ik bij ING zelf op de beurs kies voor 100% in beleggingsfondsen, een startinleg van 2000 en dan maandelijks 500 inleg (dus +/- 12 transacties per jaar, iedere maand 500 euro bijkopen) krijg ik bovenstaande.

[Afbeelding]
Koop je meerdere fondsen? Dan heb je ook met meerdere transacties per maand te maken, lijkt me.

• pentaw1nz
EnduronDon schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:16:
[...]

Koop je meerdere fondsen? Dan heb je ook met meerdere transacties per maand te maken, lijkt me.
Dit heeft in de kostencalculator geen invloed op de kosten.

• oscar82
  • Laatst online: 23:02
[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik zou dit even door iemand van ing laten checken. Er kunnen veel dingen aan de hand zijn die wij niet kunnen zien, zoals: welke fondsen en op welke beurs(en) staan die genoteerd, en weet je 100% zeker dat je "zelf op de beurs" hebt?
Ik heb deze kosten in ieder geval niet - edit: bij het aanmaken van een geheel nieuwe order als bestaande klant. Zie post hieronder voor een beter antwoord.

[Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 21-12-2022 11:41]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De tarieven lijst meldt ook een basisfee van 20 euro per jaar.
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html

De ING geeft zelf al online wat verdere info hoe deze kosten in elkaar zitten.
https://www.ing.nl/partic...ven-gedetailleerd-inzicht
ING Kosten - dit zijn alle kosten die je aan ING betaalt. Denk hierbij aan transactiekosten, valutakosten, servicefee en debetrente.
De fondskosten zijn dan weer op de onder staande pagina verder uitgelegd. Dat zijn de kosten die binnen het fonds berekend worden.
https://www.ing.nl/partic.../tarieven-fondsbeheerders

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• pentaw1nz
Qwerty-273 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:24:
[...]

De tarieven lijst meldt ook een basisfee van 20 euro per jaar.
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html

De ING geeft zelf al online wat verdere info hoe deze kosten in elkaar zitten.
https://www.ing.nl/partic...ven-gedetailleerd-inzicht

[...]

De fondskosten zijn dan weer op de onder staande pagina verder uitgelegd. Dat zijn de kosten die binnen het fonds berekend worden.
https://www.ing.nl/partic.../tarieven-fondsbeheerders
Dankje voor het doorsturen.
Ik zou verwachten dat ik de kosten van ING zou kunnen uitklappen voor een specificering, maar zal het dus moeten doen met deze algemene uitleg waarbij het verschilt per situatie welke kosten wel/niet in rekening worden gebracht.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:53
Zijn er hier ook mensen die pensioenbeleggen met indexfondsen?
Ik ben aan het kijken om wat meer te gaan sparen voor mijn pensioen. Ik heb via mijn werkgever een pensioen lopen via Aegon capital. Makkelijkste is om daar de inleg wat te verhogen, maar de fondskeuze is daar beperkt in defensief-neutraal-offensief. En ik vraag me af of het qua beheerskosten wat lager kan.

Ik had bij jongbeleggen al een (niet volledig) overzicht gevonden, maar verder kan ik hiervoor niet echt een goed overzicht vinden.

Iemand tips?

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• de Peer

de Peer

under peer review

blitzkrieg schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:02:
Ik ben aan het kijken om wat meer te gaan sparen voor mijn pensioen. Ik heb via mijn werkgever een pensioen lopen via Aegon capital. Makkelijkste is om daar de inleg wat te verhogen, maar de fondskeuze is daar beperkt in defensief-neutraal-offensief. En ik vraag me af of het qua beheerskosten wat lager kan.

Ik had bij jongbeleggen al een (niet volledig) overzicht gevonden, maar verder kan ik hiervoor niet echt een goed overzicht vinden.

Iemand tips?
Meesman en BND (Brand New Day) worden hier veel voor gebruikt, DeGiro kan eventueel ook..
Is al veel over geschreven in het beleg-topic en het FO-topic.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:53
de Peer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:07:
[...]

Meesman en BND (Brand New Day) worden hier veel voor gebruikt, DeGiro kan eventueel ook..
Is al veel over geschreven in het beleg-topic en het FO-topic.
Thanks, zal beide topics eens even doorspitten tussen kerst en oud en nieuw.

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Herko_ter_Horst
  • Niet online

Iemand tips?
Ik beleg voor mijn pensioen mijn jaar- en reserveringsruimte (niet helemaal volledig, maar een vast bedrag per maand) bij Meesman via hun Pensioenrekening. Net zo eenvoudig als het "gewone" beleggen. Momenteel biedt Meesman niet de mogelijkheid om automatisch defensiever te gaan beleggen naar mate de pensioendatum dichterbij komt, zoals BND dat bijvoorbeeld wel heeft. Of je dat een voor- or een nadeel vindt, hangt van je eigen situatie af.

[Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-12-2022 11:47]

• sham27
Vraag voor de Rabo beleggers.

Ik heb de 22e, als try out, een order geplaatst voor NT World, maar tot op heden staat deze nog steeds als lopende orders (en het geld op mijn beleggersrekening i.p.v. portefeuille). Is dit gebruikelijk?

• Johan Bogle
  • Nu online
sham27 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:32:

Ik heb de 22e, als try out, een order geplaatst voor NT World, maar tot op heden staat deze nog steeds als lopende orders (en het geld op mijn beleggersrekening i.p.v. portefeuille). Is dit gebruikelijk?
Ja, duurt een (werk)dag of 3

• Cpt_ZakLamP
  • Laatst online: 16:44
sham27 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:32:

Het duurt zoiezo een aantal dagen voordat een order is verwerkt, daar bij komend zit je ook nog eens met de feestdagen dat mogelijk voor extra vertraging zorgt (https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf)

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02 14:29
Actiam all world doet het gewoon super. Max 1 werkdag

• Johan Bogle
  • Nu online
Fiscalist schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:37:
Actiam all world doet het gewoon super. Max 1 werkdag
Komt doordat die een beursnotering hebben.

De meeste fondsen hebben dat niet (kost geld en zorgt soms voor gedoe met verschil tussen beurskoers en de NAV)

Voor mij voegt een notering en dus snellere afwikkeling echt niks toe. Ik handel toch niet.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33

Iemand tips?
Kijk goed naar de kosten van Aegon. Mijn vriendin deed dit ook via haar werk, maar ik schrok van de enorme kosten en daardoor belachelijk laag rendement over een periode van meer dan 20 jaar.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

orf schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:08:
Kijk goed naar de kosten van Aegon.
Dat is bij alle aanbieders het geval. Nu heb ik ook via werk een optie om extra te beleggen voor het aanvullende pensioen, maar de fondskosten lopen daar op tot rond de 3%, en dat is heel fors met wat je zelf kan bereiken door naar de juiste brokers en fondsen te kijken.

Een ander punt is het percentage dat ik obligaties gaat zitten, daarvan is het rendement behoorlijk ingekakt (tot negatief) en is de bedoelde demping op / waardevastheid binnen de portefeuille al enkele jaren ver te zoeken. Je zit toch al snel op een 60/40 verhouding van aandelen/obligaties op basis van de aanname dat obligaties beter de waarde vast kunnen houden. Kijk je echter naar de laatste 10 jaar dan zie je ze toch meer waarde verliezen dan vasthouden (ok niet zo dramatisch als aandelen soms, maar en zijn andere producten in te zetten voor die vasthouding van waarde zoals deposito's).

BankerOnWheels heeft een nieuw overzichtsartikel online gezet met de titel "The long game - historical market returns and 2023 expectations". Daarin worden onder andere de rendementen van verschillende producten naast elkaar gezet.

This chart is based on Total Net Returns in USD. The Total column represents cumulative performance over the past decade.
• CASH – Money Market Funds (BIL ETF),
• S&P – S&P 500 (SPY ETF),
• QQQ – NASDAQ 100 (QQQ ETF),
• DIV – Dividend Strategy (SDY ETF),
• DM – Developed Markets (VEA ETF),
• EM – Emerging Markets (VWO ETF),
• INFL – Inflation Protected US Treasury Bonds (TIP ETF),
• TLT – Long Duration US Treasury Bonds (TLT ETF),
• LQD – US Corporate Bonds (LQD ETF),
• GOLD - Spot. Source: Bloomberg, iShares.

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:36
DappereDodo schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:46:
[...]

Onder "Nota's en mutaties" zie je je mutaties en kun je een csv downloaden met alle details. Kun je die niet importeren in PP?
Ja dat kan wel. Alleen ik krijg geen juiste import voor elkaar in PP omdat het meerdere regels zijn met verschillende waarden. Weinig zin om alles met de hand te verwerken omdat elke transactie ook nog eens kosten heeft.
Ik zie trouwens dat in de CSV ook geen kosten verwerkt zitten. Als je €500 als transactie hebt is bijvoorbeeld maar voor €499,29 uitgevoerd bijvoorbeeld. De rest zijn kosten.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48
Trezzahn schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:46:
[...]

Ja dat kan wel. Alleen ik krijg geen juiste import voor elkaar in PP omdat het meerdere regels zijn met verschillende waarden. Weinig zin om alles met de hand te verwerken omdat elke transactie ook nog eens kosten heeft.
Ik zie trouwens dat in de CSV ook geen kosten verwerkt zitten. Als je €500 als transactie hebt is bijvoorbeeld maar voor €499,29 uitgevoerd bijvoorbeeld. De rest zijn kosten.
Hmm, geen last van. Elke transactie staat op een regel, inclusief transactiekosten.

De standaard transactiedownload, degene waarmee je ook je betaalrekeningmutaties kunt downloaden, werkt inderdaad ruk. Daar kun je helemaal niets mee. Maar die onder "Nota's en mutaties" bevat alle data die je wil. Heb nu even geen voorbeeld bij de hand, anders kon ik 't even delen.

[Voor 16% gewijzigd door DappereDodo op 30-12-2022 17:13. Reden: voorbeeld toegevoegd]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zijn hier meer mensen door Fitvermogen per Email benaderd om aanvullende gegevens zoals de laatste belastingaangifte per Email aan te leveren?

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
nokiaan958GB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:10:
Zijn hier meer mensen door Fitvermogen per Email benaderd om aanvullende gegevens zoals de laatste belastingaangifte per Email aan te leveren?
Laatst wel een kyc verzoek met identificatie maar dit klinkt erg dubieus. De kyc ging via een beveiligde portal via de fv website.

Afzender gecontroleerd?

[Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 30-12-2022 22:31]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FitTiv schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:31:
[...]

Laatst wel een kyc verzoek met identificatie maar dit klinkt erg dubieus. De kyc ging via een beveiligde portal via de fv website.

Afzender gecontroleerd?
Een complete belasting aangifte vanuit kyc is wel wat enthousiast.
Misschien nodig als je iets doet vanuit je pensioen ivm de max jaar ruimte, maar sec voor een beleggingsfonds lijkt me dat wel wat raar eigenlijk.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:49

Perkouw

Moderator General Chat
nokiaan958GB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:10:
Nope, alleen zoals hierboven vermeld via de beveiligde portal.
Gouden tip: als je dit met je telefoon doet wanneer je bijv. paspoort moet scannen WEIGER toegang tot de camera v.d. telefoon. Dan mag je namelijk gewoon een foto uploaden. . . :+ Been there. . .

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Perkouw schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:45:
[...]

Nope, alleen zoals hierboven vermeld via de beveiligde portal.
Gouden tip: als je dit met je telefoon doet wanneer je bijv. paspoort moet scannen WEIGER toegang tot de camera v.d. telefoon. Dan mag je namelijk gewoon een foto uploaden. . . :+ Been there. . .
Potver..had ik dat eerder geweten...ben een paar uur bezig geweest. Uiteindelijk een of andere oude ipad werkte het mee...

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
FitTiv schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:31:
[...]

Afzender gecontroleerd?
Ja, afzender klopt.

Wellicht omdat ik ZZP-er ben en op een andere manier geen legaal inkomen kan aantonen :?

Geen enkele bank of broker heeft mij ooit gevraagd om mijn belastingaangifte maar ook de wijze van aanleveren heb ik niet echt een goed gevoel over :X

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-03 21:49

mark de man

Wij zullen doorgaan...

nokiaan958GB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:50:
[...]

Ja, afzender klopt.

Wellicht omdat ik ZZP-er ben en op een andere manier geen legaal inkomen kan aantonen :?
Dan is dat wel goed mogelijk. In loondienst is vaak een maandafschrift met salaris voldoende, maar voor ZZP-ers kunnen ze wel moeilijker doen. Het hele kyc gebeuren is de afgelopen jaren wel steeds uitgebreider en strenger geworden, maar als je het echt niet vertrouwd zou ik even contact opnemen met Firtvermogen. En ja helaas, dit soort verzoeken worden ook geregeld via de gewone mail verstuurd.

[Voor 6% gewijzigd door mark de man op 01-01-2023 10:05]

Join het DPC Whatpulse team

• sham27
Mijn beleggingen in de Rabobank app zijn opeens verdwenen. Hebben meer mensen hier last van (algemene bug)?

Ik wou een nieuwe transactie uitvoeren, maar dat gaat dus niet. Ook niet in de normale online omgeving.

[Voor 33% gewijzigd door sham27 op 01-01-2023 13:44]

• Hbeez
  • Laatst online: 22:31
Gek.. bij Meesman opeens een piek qua rendement op 31-12 (onder Waardeontwikkeling) van -7% YTD t.o.v. -13.x% tot 29-12. Bij Portefeuille & Resultaten staan nog wel de -13.x% resultaten. Vreemd, onduidelijk wat nu het eindresultaat van 2022 was. Zijn er anderen die hetzelfde zien?

Edit; In de tabel onder Waardeontwikkeling staat bij mij '22 -6.9% en '23 -7%. :?

[Voor 13% gewijzigd door Hbeez op 01-01-2023 21:45]

• Tito129
  • Laatst online: 20:44
Hbeez schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:33:
Gek.. bij Meesman opeens een piek qua rendement op 31-12 (onder Waardeontwikkeling) van -7% YTD t.o.v. -13.x% tot 29-12. Bij Portefeuille & Resultaten staan nog wel de -13.x% resultaten. Vreemd, onduidelijk wat nu het eindresultaat van 2022 was. Zijn er anderen die hetzelfde zien?

Edit; In de tabel onder Waardeontwikkeling staat bij mij '22 -6.9% en '23 -7%. :?
Heb ik ook. Er zit verschil in waarde op 29-12 en 31-12.
Blijkbaar de koers enkele procenten gestegen in de 2 dagen..

• wdg93
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:52
Hbeez schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:33:

Deze bug hebben ze zo ongeveer elk jaar met de jaarafsluiting. Is vaak na een aantal dagen weer hersteld/gecorrigeerd.

• Zeehondenromp
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-02 16:41
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het vermogensbeheer van ABN?

Zo te zien inversteren zij vooral in indexfondsen en dat is erg gespreid. Door de vele indexfondsen waarin ABN belegd is je risico (doorgaans) minder. Nu is mijn vraag, wat vinden jullie van de kosten hiervan? Worden deze rechtvaardigd in vergelijking met bijvoorbeeld Meesman.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Het antwoord is zeer waarschijnlijk "nee".

Je kunt zelf veel goedkoper investeren in standaard-indexfondsen (ook bij ABN, maar dan via zelf beleggen).

Van de "exclusieve" fondsen die ze aanbieden is het maar zeer de vraag of die op lange termijn beter presteren dan een (combinatie van) wereldindexfondsen zoals de NT-fondsen.

Spreiding over meerdere indexfondsen levert ook niet persé minder risico op: een wereldindexfonds bevat al zoveel posities (meestal meer dan 1000), dat verdere diversificatie geen lager risico oplevert.

• Aardappelzakje
  • Laatst online: 21:50
Voor mijn losse aandelen houdt ik mijn portfolio bij in Yahoo Finance, maar voor mijn NT fondsen lijkt dit niet echt een optie. Heeft iemand een tip om de ontwikkeling en het rendement van mijn indexfondsen (inclusief periodieke inleg) bij te houden? De gegevens van de ABN AMRO zijn namelijk allesbehalve uitgebreid.

Alvast bedankt.

[Voor 11% gewijzigd door Aardappelzakje op 02-01-2023 13:15]

• Zeehondenromp
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-02 16:41
Aardappelzakje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:07:
Voor mijn losse aandelen houdt ik mijn portfolio bij in Yahoo Finance, maar voor mijn NT fondsen lijkt dit niet echt een optie. Heeft iemand een tip om de ontwikkeling en het rendement van mijn indexfondsen (inclusief periodieke inleg) bij te houden?

Alvast bedankt.
Als je bij DeGiro zit kan ik PDT aanraden.

Weet overigens niet 100% zeker hoe het zit met de import van de indexfondsen.

[Voor 7% gewijzigd door Zeehondenromp op 02-01-2023 13:12]

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Aardappelzakje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:07:
Voor mijn losse aandelen houdt ik mijn portfolio bij in Yahoo Finance, maar voor mijn NT fondsen lijkt dit niet echt een optie. Heeft iemand een tip om de ontwikkeling en het rendement van mijn indexfondsen (inclusief periodieke inleg) bij te houden?

Alvast bedankt.
Portfolio performance

• Aardappelzakje
  • Laatst online: 21:50
Zeehondenromp schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Als je bij DeGiro zit kan ik PDT aanraden.

Weet overigens niet 100% zeker hoe het zit met de import van de indexfondsen.
Ik zit voor de betreffende NT fondsen bij de ABN, niet bij DeGiro. Edit: ik zie nu dat PDT een aparte oplossing is. Dank voor het delen.

[Voor 8% gewijzigd door Aardappelzakje op 02-01-2023 13:19]

• pentaw1nz
Herko_ter_Horst schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:03:
Het antwoord is zeer waarschijnlijk "nee".

Je kunt zelf veel goedkoper investeren in standaard-indexfondsen (ook bij ABN, maar dan via zelf beleggen).

Van de "exclusieve" fondsen die ze aanbieden is het maar zeer de vraag of die op lange termijn beter presteren dan een (combinatie van) wereldindexfondsen zoals de NT-fondsen.

Spreiding over meerdere indexfondsen levert ook niet persé minder risico op: een wereldindexfonds bevat al zoveel posities (meestal meer dan 1000), dat verdere diversificatie geen lager risico oplevert.
Ik heb gekeken wat de kosten zijn als je via je bank "zelf op de beurs" gaat. Als ik daar vervolgens kies voor indexfondsen zijn de kosten hoger dan via beheerd beleggen... zie paar posts omhoog van mij.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
pentaw1nz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Ik heb gekeken wat de kosten zijn als je via je bank "zelf op de beurs" gaat. Als ik daar vervolgens kies voor indexfondsen zijn de kosten hoger dan via beheerd beleggen... zie paar posts omhoog van mij.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. De lopende kosten bij Beleggen Basis in de Northern Trust Fondsen (World + EM) via ABN is 0,181% per jaar. Dat is zover ik kan zien lager dan Vermogensbeheer te doen.

[Voor 4% gewijzigd door Crasheeee op 02-01-2023 17:53]

• pentaw1nz
Crasheeee schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:51:
[...]

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. De lopende kosten bij Beleggen Basis via ABN is 0,181% per jaar. Dat is zover ik kan zien lager dan Vermogensbeheer te doen.
De servicekosten bij basis beleggen ABN zijn 0.20%
Daar boven op komen nog meer kosten zoals beheerkosten en fondskosten. Zie enkele post eerder.

https://www.abnamro.nl/nl...beleggen-basis/index.html

Kan bij ABN zo snel geen kosten calculator vinden, mast hier kwam ik op uit bij ING

[Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 02-01-2023 17:59]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Een aantal dingen:
  • dit is blijkbaar voor een belegd vermogen van 5000 euro, daardoor wegen de vaste kosten van 20 euro per jaar relatief hard mee (0,4%). Dit wordt echter snel minder (qua percentage) bij hogere vermogens, omdat het een vast bedrag is, geen percentage van je vermogen (bij 50K is het nog maar 0,04%). Dus 0,4+de servicekosten van 0,24 is die 0,64%.
  • "Bij beleggingsfondsen wordt aangenomen dat 50% wordt belegd in actief gemanagede fondsen en 50% in indextrackers". De kosten van de NT-fondsen zijn veel lager dan de genoemde 0,58%
  • bij vermogensbeheer (bij ING) betaal je ook die 20 euro per jaar. Voor het beheer betaal je daar bovenop 0,65%. Hierbij rekenen ze met fondskosten van 0,83% voor het zeer offensieve profiel. Dan kom je voor een belegd vermogen van 100K uit op 1,50% per jaar. Voor zelf beleggen kom ik met dezelfde getallen uit op 0,84%. Voor de NT-fondsen ligt dit nog een stuk lager.

[Voor 40% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-01-2023 18:53]

• pentaw1nz
Herko_ter_Horst schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:45:
Een aantal dingen:
  • dit is blijkbaar voor een belegd vermogen van 5000 euro, daardoor wegen de vaste kosten van 20 euro per jaar relatief hard mee (0,4%). Dit wordt echter snel minder (qua percentage) bij hogere vermogens, omdat het een vast bedrag is, geen percentage van je vermogen (bij 50K is het nog maar 0,04%). Dus 0,4+de servicekosten van 0,24 is die 0,64%.
  • ik vraag me af voor welke fondsen de berekening wordt gemaakt, want de NT-fondsen hebben beduidend lagere kosten dan 0,58%
Klopt inderdaad, naast die 0.24 % rekenen ze een service fee van 20 euro per jaar. Die weegt dus flink hoog mee in mijn berekening en zal bij hogere vermogens niet zo spannend zijn.

De fondskosten weet ik niet waar ze die vandaan halen . Ik vraag dat eens na.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:51:
[...]
De fondskosten weet ik niet waar ze die vandaan halen . Ik vraag dat eens na.
Net gevonden (staat onder de berekende kosten): "Bij beleggingsfondsen wordt aangenomen dat 50% wordt belegd in actief gemanagede fondsen en 50% in indextrackers." De NT-fondsen kosten minder dan de helft van de genoemde 0,58% (0,15% NT-World, 0,25% NT-EM en 0,23% NT-SC).

[Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-01-2023 18:56]

• pentaw1nz
Dat maakt het een stuk duidelijker inderdaad.

Weet niet hoe het precies bij ABN zit, maar bij de ING moet je dan (tot 100.000 euro) dus uit gaan van 0.24% jaarlijkse kosten over je belegd vermogen, + 20 euro service fee, + fondskosten die variëren per fonds (laten we zeggen 0,15-0,25%)

Als je de 20 euro service fee even buiten beschouwing houdt , zou je al met al onder de 0.50% kosten kunnen blijven als je zelf via je bank in NT fondsen belegt. Dit is dus ruim de helft van de kosten t.o.v. beheerd beleggen.
Best de moeite waard dus....

Plus de banken laten op de infosheets ook precies zien in welke fondsen zij zitten met de verschillende profielen die je kunt kiezen en voor hoeveel procent, dus je zou dit zelf ook gewoon 1 op 1 kunnen imiteren en daarmee ruim een halve procent kosten per jaar kunnen besparen voor exact hetzelfde "mandje" bij exact dezelfde bank als je tusse persoon.
Onder aan de post bijv. een stukje van de meest "offensieve" van ING.

Beheerd beleggen is alleen wel vaak een doelgroep die er gewoon helemaal niets voor wil doen en gewoon 20 jaar geld wil storten en dan "kiekn wat t wordt". Dus ook niet zelf geld verelen over meerdere fondsen en daar enige grip op willen hebben.

[Voor 104% gewijzigd door pentaw1nz op 02-01-2023 19:27]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:57:
Plus de banken laten op de infosheets ook precies zien in welke fondsen zij zitten met de verschillende profielen die je kunt kiezen en voor hoeveel procent, dus je zou dit zelf ook gewoon 1 op 1 kunnen imiteren en daarmee ruim een halve procent kosten per jaar kunnen besparen voor exact hetzelfde "mandje" bij exact dezelfde bank als je tusse persoon.
Dat hangt een beetje van de bank/broker af. Rabo gebruikt in elk geval bij beheerd beleggen ook fondsen die ze niet aan zelf-beleggers beschikbaar stellen.
Beheerd beleggen is alleen wel vaak een doelgroep die er gewoon helemaal niets voor wil doen en gewoon 20 jaar geld wil storten en dan "kiekn wat t wordt". Dus ook niet zelf geld verelen over meerdere fondsen en daar enige grip op willen hebben.
Dat kan ook bij Meesman bijvoorbeeld, maar dan voor de helft van de kosten. Leg (automatisch) in in het Meesman fonds Aandelen Wereldwijd Totaal en je krijgt (onder water) de 3 NT-fondsen in de "juiste" verhoudingen, tegen 0,4% jaarlijkse kosten (en 0,25% transactiekosten).

• pentaw1nz
Herko_ter_Horst schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Dat hangt een beetje van de bank/broker af. Rabo gebruikt in elk geval bij beheerd beleggen ook fondsen die ze niet aan zelf-beleggers beschikbaar stellen.

[...]

Dat kan ook bij Meesman bijvoorbeeld, maar dan voor de helft van de kosten. Leg (automatisch) in in het Meesman fonds Aandelen Wereldwijd Totaal en je krijgt (onder water) de 3 NT-fondsen in de "juiste" verhoudingen, tegen 0,4% jaarlijkse kosten (en 0,25% transactiekosten).
Dat laatste kan idd ook nog, ik heb echter wel bewust gekozen om bij de (huis)bank mijn vermogen te beleggen.
Zo zullen meerdere mensen die afweging hebben gemaakt voor broker/bank.

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:26
pentaw1nz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Dat laatste kan idd ook nog, ik heb echter wel bewust gekozen om bij de (huis)bank mijn vermogen te beleggen.
Zo zullen meerdere mensen die afweging hebben gemaakt voor broker/bank.
Mee eens. Ik vind het de extra kosten ook niet waard. Zo moeilijk is je portfolio balanceren niet. Voor pensioenbeleggen zit ik wel bij Meesman.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• EnduronDon
Ik kan op de rabo app/site niet vinden wanneer de bekende NT fondsen verhandelbaar zijn. Iemand tips?

• Johan Bogle
  • Nu online
EnduronDon schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:57:
Ik kan op de rabo app/site niet vinden wanneer de bekende NT fondsen verhandelbaar zijn. Iemand tips?
Zijn fondsen dus normaal gesproken elke handelsdag en dan 1x per dag handelsmoment, drie dagen later de afwikkeling.

• de Peer

de Peer

under peer review

EnduronDon schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:57:
in het beleggen topic was dat de meeste gestelde vraag die maar terug bleef komen. dus hier het antwoord maar weer ge copy paste:
https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

@Pistachenootje misschien goed om deze link om die reden maar weer in de startpost op te nemen? Bij elke dag dat NT niet verhandeld wordt schieten er weer mensen in de stress en komt de vraag weer terug.

[Voor 19% gewijzigd door de Peer op 03-01-2023 11:23]

• Johan Bogle
  • Nu online
Op zich niet het juiste topic, maar merk hier toc veel belangstelling voor marktonwikkelingen.

Een handige link met alle grote Wallstreetspelers hun voospellingen:Regio's, inflatie, groei, monetair beleid, energie etc etc. Alles wat je maar kan bedenken:

https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall

It's difficult to make predictions, especially when it's about the future...

• EnduronDon
Johan Bogle schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:16:
Op zich niet het juiste topic, maar merk hier toc veel belangstelling voor marktonwikkelingen.

Een handige link met alle grote Wallstreetspelers hun voospellingen:Regio's, inflatie, groei, monetair beleid, energie etc etc. Alles wat je maar kan bedenken:

https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall

It's difficult to make predictions, especially when it's about the future...
Thanks, leuk. Moet wel aan verschillende tweets denken aangaande voorspellingen van grote spelers omtrent eindstand S&P500, en hoe ver ze er wel niet naast zaten :P .

[Voor 10% gewijzigd door EnduronDon op 03-01-2023 12:47]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35
Mijn partner en ik hebben begin deze week bij de ASN een Mixfonds (offensief) en ASN Duurzaam Aandelenfonds rekeningen geopend. De kosten zullen niet het laagst zijn maar huisbank + duurzaamheid vinden we wel belangrijk.

Viel me wel op dat de indexen waarmee deze fondsen worden vergeleken vaak beter draaien dan de fondsen zelf, dat lijkt me niet echt reclame? Staat transparant aangegeven op de website van de fondsen.

Overigens wilde mijn partner direct met een groter bedrag instappen, maar dat lijkt mij wat te veel op de markt timen, dus maar met een kleiner bedrag starten en dan maandelijks inleggen.

• Johan Bogle
  • Nu online
Patox schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:10:

Viel me wel op dat de indexen waarmee deze fondsen worden vergeleken vaak beter draaien dan de fondsen zelf, dat lijkt me niet echt reclame? Staat transparant aangegeven op de website van de fondsen.
80% van de actieve fondsen is niet in staat haar benchmark te verslaan na kosten. Dit komt gedeeltelijk al door die kosten zelf, maar vooral doordat beleggen meer geluk is dan kunde. Er zijn zoveel variabelen die koersen beinvloeden, en veel daarvan niet eens rationeel, dat het onmogelijk is langdurig goede beslissingen te nemen.

Dit betreft dan professionele beleggers die er voor gestudeerd hebben. Bij particulieren zal het niet veel beter zijn. (Al denken die meestal van wel :p)

[Voor 10% gewijzigd door Johan Bogle op 03-01-2023 13:18]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het ASN Duurzaam Aandelenfonds heeft waarschijnlijk een beetje moeten zoeken naar welke index ze als benchmark willen nemen. Ze gebruiken daarvoor de "MSCI All Country World Index Climate Paris Aligned" maar geven zelf al aan dat deze index is "samengesteld uit ruim 1.000 grote bedrijven (niet-duurzaam en duurzaam) uit 50 landen". Voor zover ik kan lezen gebruiken ze alleen hun eigen ASN selectie criteria om te besluiten welke aandelen in het fonds zitten en volgen dus niet puur de benchmark (waar andere echt passieve fondsen puur een index als selectie criteria meenemen).
Selectie
Voor het fonds selecteren we wereldwijd beursgenoteerde ondernemingen die passen in de duurzame, rechtvaardige samenleving:
 We sluiten ondernemingen uit met activiteiten als wapens, kernenergie, fossiele brandstoffen en bont.
 We toetsen ondernemingen op duurzaamheidscriteria. Daarbij beoordelen we hun sociale en milieuprestaties, beleid en praktijk.
Dit kan betekenen dat sommige sectoren niet of nauwelijks zijn vertegenwoordigd in de fondsportefeuille.

De ondernemingen worden minstens eens in de vier jaar getoetst. Uit de lijst met goedgekeurde ondernemingen kiest de beheerder de ondernemingen waarin het fonds belegt, op basis van hun financiële prestaties en vooruitzichten.
 Hoe lager de relatieve CO2-uitstoot van een onderneming , des te meer het fonds erin mag beleggen.

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee