Dat klopt niet. Management fee zit in de lopende kosten.TobyD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:46:
[...]
0.15% lopende kosten, 0.12% management fee —> 0.27%
Actiam is wel goedkoper dan NT maar heeft ook flink meer uitsluitingen.
Dat klopt niet. Management fee zit in de lopende kosten.TobyD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:46:
[...]
0.15% lopende kosten, 0.12% management fee —> 0.27%
Even los van wat andere zeggen, maar in zijn algemeenheid snap ik natuurlijk dat lagere kosten beter zijn. Maar ik zou het sowieso niet 'blunderen' noemen omdat een ander mogelijk 0.1% goedkoper is.TobyD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Crap, ik zie nu dat ING zelf beleggen de NT World fonds de kosten 0.27% zijn terwijl ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld slechts 0.16%. Ik leg maandelijks in NT in.. zit ik nu te blunderen of is er een voordeel aan NT World dat ik mis? Is er nog een goedkoper indexfondsen? Zo handig is ING niet met het vergelijken van kosten van fondsen..
Niet helemaal fair, financiële instellingen die jouw beleggingen beheren zijn verplicht om diversificatie toe te passen en zijn bijvoorbeeld ook verplicht om een mandje obligaties op te nemen ongeacht of het profiel zeer offensief is.pentaw1nz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:47:
[...]
Of er geen enkele gedachte achter zit vraag ik me af. De bank is niet heilig en er wordt wel eens gezegd dat de sulletjes in de beleggingswereld bij een bank werken, maar dat betekent niet dat er zomaar in het wilde weg word gekozen.
Betekent echter ook niet dat er geen verbetering mogelijk is. Ik ben hier nu mee gestart en leg maandelijks in. Als je verder niets actief wilt doen en toch gemiddeld zo'n 8% per jaar pakt is dat natuurlijk leuk.
Inmiddels ook een rekening bij De Giro geopend waar ik wellicht binnenkort zelf wat van de grote ETFs aanschaf a la S&P 500, MSCI world, ...
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.
Dat kun je opzoeken op Morningstar.nl. Daar wordt dividend zeker meegenomen in de prestaties.staxas schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:28:
Kan dat komen doordat VanEck distribuerend is en Ishares World accumulerend?
Jazeker. Nu even op een spaarrekening zetten en dan 2 januari beginnen met beleggen.EvdE schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:15:
Ik wil gaan beginnen met passief indexbeleggen bij Meesman, eenmalig € 10.000 inleggen en maandelijks minimaal € 250 met een looptijd van minimaal 20 jaar.
Maakt het iets uit of ik dit jaar nog begin of januari 2023? Voordelen/nadelen/belasting?
[Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 02-12-2022 09:25]
Bedankt!Pistachenootje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:23:
[...]
Jazeker. Nu even op een spaarrekening zetten en dan 2 januari beginnen met beleggen.
Edit: waar komt de 10k vandaan? Dit kan nog uitmaken.
[Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 02-12-2022 12:20]
Dat staat buiten kijf, maar mijn vraag gaat nog wat verder dan dat.Johan Bogle schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:24:
Onder de 10 jaar raad ik af om alles in aandelen te beleggen. Met tien jaar is het historisch gezien nooit eerder voorgekomen dat je met verlies eindigt.
[Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 02-12-2022 12:25]
Dat is allemaal gebaseerd op losse aannames natuurlijk. In de praktijk kun je in je eerste jaar ook +30% maken (of bijv. -40%). In het andere beleggingstopic zijn er wel eens cijfers getoond die lieten zien dat je (historisch gezien) na 10 jaar >90% kans op winst had.pentaw1nz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:19:
Als ik e.e.a. doorbereken zie je na 15 jaar een leuke mogelijke winst, maar eigenlijk begint het pas vanaf die 15 jaar echt interessant te worden. In die laatste 5 jaar maak je potentieel evenveel winst als in die eerste 15 jaar.
Ik heb nog een aflossingsvrije deel in mijn hypotheek zitten en de looptijd daarvan heb ik gekoppeld aan mijn beleggingstermijn om daarmee de restschuld te kunnen aflossen. Mocht ik vanwege de verkoop van het huis tzt de schuld kunnen inlossen wat heel goed mogelijk is met een huis in de hoofdstad wat nu 120% meer waard is geworden dan zal ik mijn beleggingen continueren om uiteindelijk met vervroegd pensioen te kunnen gaan. Ik ga er namelijk vanuit dat wanneer ik met pensioen mag gaan tzt rond 70-75 jaar zal zijn en daar ik zit ik niet op te wachten, eerder 60-65.pentaw1nz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:19:
Wat is voor jullie de minimale termijn om je vermogen vast te leggen in beleggingen? En ben je voornemens om een deel van dit vermogen tussentijds nog eens aan te spreken (voor bijv. je huis of je auto?) of kom je er absoluut niet aan?
Als ik e.e.a. doorbereken zie je na 15 jaar een leuke mogelijke winst, maar eigenlijk begint het pas vanaf die 15 jaar echt interessant te worden. In die laatste 5 jaar maak je potentieel evenveel winst als in die eerste 15 jaar. Je hebt dan zelf een zeer reële kans om je ingelegd vermogen te hebben verdubbeld.
Uiteraard door compound interest.
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
[Citation needed]Johan Bogle schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:24:
Onder de 10 jaar raad ik af om alles in aandelen te beleggen. Met tien jaar is het historisch gezien nooit eerder voorgekomen dat je met verlies eindigt.
ik beleg wereldwijd, niet alleen in Amerika.Sissors schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:41:
[...]
[Citation needed]
Van 1928 tot 1938 is de S&P500 iig ook inclusief dividend achteruit gegaan. En dat is nog geen inflatie meegerekend.
No shit. Maar van S&P500 is makkelijk de historische data te vinden, en hoewel de kans niet groot is dat je over 10 jaar verlies maakt, ga ik niet zeggen iig dat het nog nooit gebeurd is zonder bronnen.Johan Bogle schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:45:
[...]
ik beleg wereldwijd, niet alleen in Amerika.
Ik heb geen keiharde termijn gesteld voor mezelf, maar zolang er niks geks gebeurt denk ik dat het nog zo'n 25 á 30 jaar laat staan/opbouw en dan stop ik met inleggen / ga ik gespreid opnemen.pentaw1nz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:19:
Wat is voor jullie de minimale termijn om je vermogen vast te leggen in beleggingen? En ben je voornemens om een deel van dit vermogen tussentijds nog eens aan te spreken (voor bijv. je huis of je auto?) of kom je er absoluut niet aan?
Als ik e.e.a. doorbereken zie je na 15 jaar een leuke mogelijke winst, maar eigenlijk begint het pas vanaf die 15 jaar echt interessant te worden. In die laatste 5 jaar maak je potentieel evenveel winst als in die eerste 15 jaar. Je hebt dan zelf een zeer reële kans om je ingelegd vermogen te hebben verdubbeld.
Beeromaniac
[Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 02-12-2022 14:06]
Ik heb die bronnen wel en kan dat wel met zekerheid zeggen :-)Sissors schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:50:
[...]
No shit. Maar van S&P500 is makkelijk de historische data te vinden, en hoewel de kans niet groot is dat je over 10 jaar verlies maakt, ga ik niet zeggen iig dat het nog nooit gebeurd is zonder bronnen.
Ik kan ook wel als extra de Duitse aandelenmarkt rond die tijd erbij pakken, maar met wat hyperinflatie erbij is het niet moeilijk om 'winst' te maken.
[Voor 7% gewijzigd door Johan Bogle op 02-12-2022 14:11]
dat is ten eerste geen 10 jaar en ten tweede betwijfel ik de accuracy van die tool. Die etf bestaat pas sinds 2009 en het is mij niet duidelijk hoe ze met omrekening naar euro voor 2001 omgaan en met performance schatting voor 2009.Pistachenootje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:05:
Van 2000 t/m 2012 had je met wereldwijd -1% per jaar gedaan. Uitzonderlijk slechte periode. En dat is nog zonder bankkosten en inflatie.
https://backtest.curvo.eu...End%22%3A%222012-01%22%7D
Het is zelfs 12 jaar. Bij 10 jaar was het resultaat nog slechter.
Volgens mij klopt ie. Iemand anders heeft resultaten van zijn eigen rekening geupload, die waren goed vergelijkbaar.en ten tweede betwijfel ik de accuracy van die tool.
Bij beleggingen op de aandelenmarkt heb je eigenlijk geen "compound interest". Ja de waarde per aandeel kan stijgen (al dan niet gelijk blijven als je inflatie meeneemt) en je hebt dividend dat je kan herbeleggen. Maar het woord "interest" ligt toch een stuk vaster net als het woord "rente". Herbeleggen van de gemaakte winsten is wel wat je onder "compounding" kan verstaan. Maar dat is meer het muggenziften over de echte term. (en ja ik weet dat heel veel bronnen de term compound interest daar voor misbruiken).pentaw1nz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:19:
[Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-12-2022 16:07]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.
Het compounding element wordt door het bedrijf zelf gedaan. De niet als dividend uitgekeerde gerealiseerde winst wordt opnieuw in het bedrijf geïnvesteerd en heeft als zodanig een compounding effect op de initiële investering. Dat effect zie je terug in een meerjarige ROE.Qwerty-273 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:05:
[...]
Bij beleggingen op de aandelenmarkt heb je eigenlijk geen "compound interest". Ja de waarde per aandeel kan stijgen (al dan niet gelijk blijven als je inflatie meeneemt) en je hebt dividend dat je kan herbeleggen. Maar het woord "interest" ligt toch een stuk vaster net als het woord "rente". Herbeleggen van de gemaakte winsten is wel wat je onder "compounding" kan verstaan. Maar dat is meer het muggenziften over de echte term. (en ja ik weet dat heel veel bronnen de term compound interest daar voor misbruiken).
Een deel van mijn vermogen zit in andere producten dan op de beurs, en daarvan is weer een deel redelijk direct aanspreekbaar voor onverwachte broodnodige uitgaven. Het vermogen in aandelen is in principe bedoeld voor de lange termijn, 15+ jaar, maar als de nood daar is kan dat ook deels aangesproken worden voor bijvoorbeeld het droomhuis. Voor andere uitgaven zie ik dat eigenlijk niet gebeuren.
Maar dit is denk ik uitgaande van een inleg in 2000 die dan in 2012 minder waard was?Pistachenootje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:05:
Van 2000 t/m 2012 had je met wereldwijd -1% per jaar gedaan. Uitzonderlijk slechte periode. En dat is nog zonder bankkosten en inflatie.
https://backtest.curvo.eu...End%22%3A%222012-01%22%7D
Compounding gaat toch simpelweg over het idee dat als je ergens een percentage bij doet en de volgende keer weer, je een vermenigvuldigend (exponentieel) effect in plaats van een optellend (lineair) effect krijgt.Qwerty-273 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:05:
[...]
Bij beleggingen op de aandelenmarkt heb je eigenlijk geen "compound interest". Ja de waarde per aandeel kan stijgen (al dan niet gelijk blijven als je inflatie meeneemt) en je hebt dividend dat je kan herbeleggen. Maar het woord "interest" ligt toch een stuk vaster net als het woord "rente". Herbeleggen van de gemaakte winsten is wel wat je onder "compounding" kan verstaan. Maar dat is meer het muggenziften over de echte term. (en ja ik weet dat heel veel bronnen de term compound interest daar voor misbruiken).
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Dus in 7 jaar -50% ?? PowwRolletjedrop schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:54:
[...]
Maar dit is denk ik uitgaande van een inleg in 2000 die dan in 2012 minder waard was?
Maar wat als je in 2000 gestart was met een maandelijkse inleg tot 2012?
Ik ben zelf in 2002 gestart met maandelijks beleggen. Een tijdje geleden heb ik mijn jaaroverzichten van de ABN bekeken, die gingen nog terug tot 2007. In 2009 waren mijn beleggingen gehalveerd tov het jaar ervoor.
Auw… maar in 2010 was het weer op hetzelfde niveau, wel inclusief maandelijkse inleg.
Kun je met dezelfde tool bekijken, zie hier. Dan had je +1% per jaar gemaakt. Dat is nog zonder bank kosten en inflatie. Bank (en broker) kosten waren in die tijd hoger dus waarschijnlijk was je rond de 0% uitgekomen, voor inflatie.Rolletjedrop schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:54:
[...]
Maar wat als je in 2000 gestart was met een maandelijkse inleg tot 2012?
Klopt, maar ik viel dan ook meer over het woord interest/renteHerko_ter_Horst schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:39:
Compounding gaat toch simpelweg over het idee dat als je ergens een percentage bij doet en de volgende keer weer, je een vermenigvuldigend (exponentieel) effect in plaats van een optellend (lineair) effect krijgt.
[Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-12-2022 22:53]
[Voor 16% gewijzigd door Afas op 03-12-2022 14:01]
Toch scheelt zelfs 0,1% aan het einde van de rit.Sissors schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:10:
[...]
Even los van wat andere zeggen, maar in zijn algemeenheid snap ik natuurlijk dat lagere kosten beter zijn. Maar ik zou het sowieso niet 'blunderen' noemen omdat een ander mogelijk 0.1% goedkoper is.
Ik accepteer dat wel als ik ruim miljonair ben.Erasmo schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:42:
[...]
Toch scheelt zelfs 0,1% aan het einde van de rit.
Als ik het even snel bereken, start met een ton, €1000 per maand inleg, gemiddeld rendement van 6%, dan is levert dat met 1% beheerskosten na 30 jaar €1.234.276 op en bij 1,1% €1.207.035. Bijna 30k verschil.
[Voor 11% gewijzigd door Sissors op 04-12-2022 12:05]
Maar het is een ander fonds met een ander rendement. Misschien wordt dat fonds met de 0,1% extra wel beter of anders beheerd, waardoor het 1% meer rendement haalt.Erasmo schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:42:
[...]
Toch scheelt zelfs 0,1% aan het einde van de rit.
Als ik het even snel bereken, start met een ton, €1000 per maand inleg, gemiddeld rendement van 6%, dan is levert dat met 1% beheerskosten na 30 jaar €1.234.276 op en bij 1,1% €1.207.035. Bijna 30k verschil.
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niemand weet welk fonds beter gaat presteren dus kun je beter kiezen voor een fonds met goede spreiding en de laagste kosten.YakuzA schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:51:
[...]
Maar het is een ander fonds met een ander rendement. Misschien wordt dat fonds met de 0,1% extra wel beter of anders beheerd, waardoor het 1% meer rendement haalt.
Zo’n 1op1 vergelijking kun je moeilijk maken.
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Nee, -50% ten opzichte van het jaar ervoor.
Als het je om de laagste kosten gaat is Fitvermogen met de NN fondsen ook interessant. Daar betaal je geen bewaarloon zoals je bij de grootbanken wel betaald.TobyD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Crap, ik zie nu dat ING zelf beleggen de NT World fonds de kosten 0.27% zijn terwijl ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld slechts 0.16%. Ik leg maandelijks in NT in.. zit ik nu te blunderen of is er een voordeel aan NT World dat ik mis? Is er nog een goedkoper indexfondsen? Zo handig is ING niet met het vergelijken van kosten van fondsen..
[Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 04-12-2022 20:02]
Ik krijg altijd een mail van Rabobank na het uitvoeren van een transactie met de prijs en het aantal stukken.Trezzahn schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:31:
Hoe gaan jullie om met het volgende.
Bij ABN zie je in de omschrijving staan per welke datum, hoeveel stuks (participaties) tegen welke prijs hebt gekocht. Dat zie je snel en duidelijk op de mobiele app en kan je zo invullen in Portfolio Performance.
Bij de Rabobank staat dit helaas niet en moet je eerst handmatig alle effectennota's in pdf bekijken. Daarna pas in PP verwerken.
Kan dit handiger/sneller?
A kijk, dat is misschien een goeie. Dat is zonder dat je pdfs moet downloaden?TheDeuce schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:29:
[...]
Ik krijg altijd een mail van Rabobank na het uitvoeren van een transactie met de prijs en het aantal stukken.
Volgensmij moeten we dan wel weer wachten tot maandag 13:30u.Darses schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:35:
Voor wie het nog interesseert na alle 'problemen' van afgelopen maand: het lijkt erop dat de 'buy' knop voor AVIAW weer beschikbaar is bij Interactive Brokers.
Onder "Nota's en mutaties" zie je je mutaties en kun je een csv downloaden met alle details. Kun je die niet importeren in PP?Trezzahn schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 05:39:
[...]
A kijk, dat is misschien een goeie. Dat is zonder dat je pdfs moet downloaden?
Zal eens kijken,dankjewel.
Hij doet 't inderdaad weer. Order aangemaakt om 9:59 uur en uitgevoerd om 15:59 uur.Darses schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:35:
Voor wie het nog interesseert na alle 'problemen' van afgelopen maand: het lijkt erop dat de 'buy' knop voor AVIAW weer beschikbaar is bij Interactive Brokers.
[Voor 19% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-01-2023 16:15]
Vergeet ook niet dat stemgedrag belangrijk is.Johan Bogle schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:15:
Als belegger wil ik weten wat esg factoren voor negatieve gevolgen op mijn beleggingen zouden kunnen hebben. Voor mij werken de esg ratings dus zoals bedoeld. Ze worden echter vaak gepositioneerd alsof ze meten wat je beleggingen voor invloed hebben op het milieu of de samenleving en dat is niet wat ze doen. De marketing is waar het mis gaat. (Deels door gebrek aan kennis, deels door moedwillig manipuleren voor flows)
Wil je beleggingen die minder schadelijk zijn voor mens en milieu kan je beter naar impact metingen kijken of wat hun carbon footprint is. ESG risk ratings zijn hier niet voor geschikt (en 90% van de ‘duurzame’ producten welke hier allemaal op gebaseerd zijn dus ook niet.
Mwah. Ja en nee. Op zich wil je juist de grote vervuilers bewegen te verbeteren als je echt verschil wil maken. Dan moet je A wel in ze beleggen en B ze moeten echt willlen bewegen.Fiscalist schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:31:
[...]
Vergeet ook niet dat stemgedrag belangrijk is.
Het laatste idd. Je koopt nu juist meer participaties voor dezelfde inleg.Aniki schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:
Is het zinvol tijdelijk autistisch inleggen in fondsen (fitvermogen in mijn geval) stil te zetten? Of afgelopen jaar echt water naar de put dragen gebleken? Of is dat juist het punt van fire and forget?
Je kijkt nu een jaar terug. Dat kan ik ook. Maar een jaar vooruit kijken vind ik wat lastigerAniki schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:
Is het zinvol tijdelijk autistisch inleggen in fondsen (fitvermogen in mijn geval) stil te zetten? Of afgelopen jaar echt water naar de put dragen gebleken? Of is dat juist het punt van fire and forget?
Als je ook echt verschil wilt maken is bijvoorbeeld een 'best in class' aanpak ook niet het beste. Ik denk dat je een hoop van de bestaande grote bedrijven nodig hebt voor de/een transitie. Dan heeft het geen zin dat je bijvoorbeeld Shell of Unilever uitsluit omdat ze nu niet voldoen aan bepaalde 'metrics'. Je kan dus veel beter wél in ze investeren en dan middels 'engagement' en stemgedrag bij aandeelhoudersvergaderingen hun bedrijfsstrategie bijsturen. Uiteraard heeft dat geen zin als wij dat als afzonderlijke consumenten doen, maar wel als institutionele beleggers dat doen. Of uiteraard de Blackrocks, State Streets en Vanguards van deze wereld.Johan Bogle schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:36:
Mwah. Ja en nee. Op zich wil je juist de grote vervuilers bewegen te verbeteren als je echt verschil wil maken. Dan moet je A wel in ze beleggen en B ze moeten echt willlen bewegen.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Daar verschillen de meningen over. Volgens mij is er geen onderzoek wat aantoont dat engagement werkt. Als je naar stemgedrag kijkt van grote beleggers, dan stemmen ze meestal anders dan ze volgens hun groene praatjes claimen te doen. Daarnaast veranderen bedrijven amper door engagement. Daar zou wel de winst te behalen zijn als asset owners en bedrijven eerlijk zouden zijn._the_crow_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:05:
[...]
Als je ook echt verschil wilt maken is bijvoorbeeld een 'best in class' aanpak ook niet het beste. Ik denk dat je een hoop van de bestaande grote bedrijven nodig hebt voor de/een transitie. Dan heeft het geen zin dat je bijvoorbeeld Shell of Unilever uitsluit omdat ze nu niet voldoen aan bepaalde 'metrics'. Je kan dus veel beter wél in ze investeren en dan middels 'engagement' en stemgedrag bij aandeelhoudersvergaderingen hun bedrijfsstrategie bijsturen. Uiteraard heeft dat geen zin als wij dat als afzonderlijke consumenten doen, maar wel als institutionele beleggers dat doen. Of uiteraard de Blackrocks, State Streets en Vanguards van deze wereld.
Wat is autistisch inleggen? Die term is nieuw voor mij.Aniki schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Automatisch inleggen gok ikTsurany schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:43:
[...]
Wat is autistisch inleggen? Die term is nieuw voor mij.
Achteraf kan je heel eenvoudig de juiste keuzes maken en vaak ook wel denken "dat had ik moeten zien aankomen", echter blijkt keer op keer weer dat de meeste mensen zulke situaties niet kunnen zien aankomen en niet de juiste beslissingen maken. Gewoon aan je plan vasthouden, daar heb je dat plan voor.
Ik kan uit professionele ervaring zeggen dat engagement zeker niet altijd werkt inderdaad. Het is iets van de lange adem en van kleine stapjes vooruit.Johan Bogle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:21:
Daar verschillen de meningen over. Volgens mij is er geen onderzoek wat aantoont dat engagement werkt. Als je naar stemgedrag kijkt van grote beleggers, dan stemmen ze meestal anders dan ze volgens hun groene praatjes claimen te doen. Daarnaast veranderen bedrijven amper door engagement. Daar zou wel de winst te behalen zijn als asset owners en bedrijven eerlijk zouden zijn.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Ik probeer het heel plat te slaan, dus we verliezen wat nuance: In je fonds koop je 'stukken' aandelen. In absoluten. Dus stel je koopt 1 aandeel postNL voor eu4, en dan later nog 2 voor eu1/stuk. Samen heb je eu6 ingelegd. Stel dat de totale waarde waarde daalt naar eu5.Aniki schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:
Waarom zou je stoppen met maandelijks inleggen ? En wanneer stap je dan weer in... als de groene cijfers weer in beeld komen en jij het "goedkoop inkopen" hebt gemist?Aniki schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:
[Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 18-12-2022 14:26]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Welke vragen/onderwerpen passen beter in 'Beleggen op de beurs in de praktijk'?FSSF schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:54:
Tsja over het algemeen genomen zal dat natuurlijk allemaal best waar zijn. Dat het over het algemeen vaak de beste uitkomst geeft wil niet zeggen dat het ook altijd de beste aanpak is.
Feit blijft gewoon dat als de koers komende maanden blijft zakken dat je meer geld in je zak houd om over een paar maanden meer en lager in te kopen dan maar nu maandelijks stoicijns bij te blijven kopen.
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Dat is zo, alleen weet je niet of de koers komende maanden zakt of stijgt.FSSF schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:54:
Tsja over het algemeen genomen zal dat natuurlijk allemaal best waar zijn. Dat het over het algemeen vaak de beste uitkomst geeft wil niet zeggen dat het ook altijd de beste aanpak is.
Feit blijft gewoon dat als de koers komende maanden blijft zakken dat je meer geld in je zak houd om over een paar maanden meer en lager in te kopen dan maar nu maandelijks stoicijns bij te blijven kopen.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Gelukkig begint Rusland niet elk jaar een oorlogpage404 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:44:
Zelfs ik als verstokt buy&hold en DCA belegger ga met een naar gevoel dit jaar uit. Heb best flink ingelegd maar ik sta er ongeveer hetzelfde voor als een jaar geleden. Ik weet dat het niet klopt als ik zeg dat ik 8-10.000 aan inleg heb weggepist dit jaar maar het voelt wel een beetje zo. Het enige wat ik kan doen is die onderbuik negeren en gewoon blijven inleggen.
PSN
Hier idem qua waarde ontwikkeling, maar kan me daar echt niet druk om maken. Horizon is >20 jaar.page404 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:44:
Zelfs ik als verstokt buy&hold en DCA belegger ga met een naar gevoel dit jaar uit. Heb best flink ingelegd maar ik sta er ongeveer hetzelfde voor als een jaar geleden. Ik weet dat het niet klopt als ik zeg dat ik 8-10.000 aan inleg heb weggepist dit jaar maar het voelt wel een beetje zo. Het enige wat ik kan doen is die onderbuik negeren en gewoon blijven inleggen.
Je bent toch geen van je aandelen/beleggingen kwijt? Ze zijn alleen tov fiat nu minder waard. Dat is een perceptie ding wat alleen relevant is als je nu wilt verkopen. Zolang je de tijd hebt, ben je niets kwijtpage404 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:44:
My prediction: we'll evolve into a digital form.
Heel goed als je precies doet wat je had afgesproken met je zelf: buy and hold.Johan Bogle schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:18:
Als iedereen nu al zo dramtisch doet, ben ik benieuwd hoe buy and hold gaat als er bijvoorbeeld even 30% afgaat komend jaar :-)
En naast het mentale heb ik het idee dat grote groepen mensen (niet perse hier op het forum), rendement op beleggingen in aandelen en/of ETF’s als een gegeven zijn gaan zien en er veel dieper inzitten dan wenselijk is. Waardoor je dus wél in de problemen komt als je bij de eerste beste tegenslag je beleggingen liquide moet maken op het moment dat alles in het rood staat.NiGeLaToR schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:21:
[...]
Heel goed als je precies doet wat je had afgesproken met je zelf: buy and hold.
Maar dit is absoluut het moment van de waarheid voor je emotionele toestand - kun je nu echt voet bij stuk houden en vooral je verlies niet nemen maar 'm uitzitten? Tuurlijk kunnen we dat.
Ik heb er geen cijfers van paraat, maar ook in het GoT spaartopic zie ik best veel mensen veel meer geld in assets onderbrengen dan liquide houden. Ik durf dat ondanks inflatie zelf niet aan, simpelweg omdat als dingen tegen zitten je echt snel veel meer geld nodig hebt dan je denkt.sham27 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:29:
[...]
En naast het mentale heb ik het idee dat grote groepen mensen (niet perse hier op het forum), rendement op beleggingen in aandelen en/of ETF’s als een gegeven zijn gaan zien en er veel dieper inzitten dan wenselijk is. Waardoor je dus wél in de problemen komt als je bij de eerste beste tegenslag je beleggingen liquide moet maken op het moment dat alles in het rood staat.
Ah, dit topic mag dus enkel bestaan uit eenzijdige adviezen, duidelijk!Naamloos87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:59:
[...]
Welke vragen/onderwerpen passen beter in 'Beleggen op de beurs in de praktijk'?
Individuele aandelen onderzoeken/uitkiezen
Opties
Short gaan
Markt voorspellen/timing
Bear cases - bull cases bediscussiëren
Kijk wat de markt vandaag heeft gedaan
Zinloze discussie die al zo vaak is gevoerd. Ga gerust daar verder.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
nee hoor, maar marktvoorspellingen op korte of middelkorte termijn zijn gewoon in tegenspraak met passief beleggen.FSSF schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:33:
[...]
Ah, dit topic mag dus enkel bestaan uit eenzijdige adviezen, duidelijk!
Ik wilde net iets vergelijkbaars posten: de waarde doet er pas toe als je wil verkopen. Maar, ik heb mijn potje wel "fu money" genoemd, en als ik mij zorgen maak dan helpt dat mij herinneren.ArthurMorgan schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:31:
Het doet me heel erg denken aan hoeveel waarde mensen hechten aan de waarde van hun huis zonder dat ze van plan zijn het te verkopen (of andere direct gerelateerde zaken er mee kunnen of moeten.)
Wise enough to play the fool
Idem hier hoor. Ik ben heel conservatief wat dat betreft. Misschien resulteert dat niet in het meest hoge rendement of meest sexy verhaal, maar voel me er wel het beste bij.NiGeLaToR schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:32:
[...]
Ik heb er geen cijfers van paraat, maar ook in het GoT spaartopic zie ik best veel mensen veel meer geld in assets onderbrengen dan liquide houden. Ik durf dat ondanks inflatie zelf niet aan, simpelweg omdat als dingen tegen zitten je echt snel veel meer geld nodig hebt dan je denkt.
Ik ook. Lees even mee..teacher schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:38:
[...]
Overigens wil ik wel overstappen naar waarschijnlijk rabo, NT fondsen. Wat is daar een beetje wijsheid om te pikken en welke verdeling?
[Voor 27% gewijzigd door sham27 op 18-12-2022 17:40]
Beetje afhankelijk van wat je wil. Maar voor de beste spreiding 'zegt men' vaak 9-11% SC, 9-11% EM en de rest world. Zelf heb ik het geld van mijn moeder alleen in World gestopt. SC en EM vind ik gewoon niet interessant genoeg. Het is zo iets minder spreiding, maar 80 of 100% ik denk niet dat je daar echt aan onderdoor gaat.teacher schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:38:
[...]
Overigens wil ik wel overstappen naar waarschijnlijk rabo, NT fondsen. Wat is daar een beetje wijsheid om te pikken en welke verdeling?
In aandelen fondsen ben je het ook in een dag of 2 a 3 weer op je (betaal)rekening staan toch?NiGeLaToR schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:32:
[...]
Ik heb er geen cijfers van paraat, maar ook in het GoT spaartopic zie ik best veel mensen veel meer geld in assets onderbrengen dan liquide houden. Ik durf dat ondanks inflatie zelf niet aan, simpelweg omdat als dingen tegen zitten je echt snel veel meer geld nodig hebt dan je denkt.
PSN
Het hangt er vanaf hoeveel dividend je verwacht te krijgen. Normaal is die voorheffing peanuts in vergelijking met de koers wisseling.Haodeyoude schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:40:
Klein beetje off-topic maar weet 1 van jullie soms of de dividend voorheffing op de NL fondsen voor niet-ingezetenen ook doorgeschoven kan worden naar toekomstige belastingjaren als je weer NL ingezetenen bent?
Ik twijfel of het beter is om mijn NL fondsen in te wisselen voor non-NL zolang ik in het buitenland woon. Ik kan eigenlijk maar weinig info over het doorschuiven van voorheffingen vinden online.
PSN
Nou, precies dit dus. Maar ook echt precies dezelfde afwegingen.ArthurMorgan schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:42:
[...]
Beetje afhankelijk van wat je wil. Maar voor de beste spreiding 'zegt men' vaak 9-11% SC, 9-11% EM en de rest world. Zelf heb ik het geld van mijn moeder alleen in World gestopt. SC en EM vind ik gewoon niet interessant genoeg. Het is zo iets minder spreiding, maar 80 of 100% ik denk niet dat je daar echt aan onderdoor gaat.
Wise enough to play the fool
Alleen als je dus bedrag x in aandelen hebt en ze zijn op het moment dat je cash nodig hebt maar y waard dan ist leuk dat je ze snel kan wisselen maar pak je wel verlies. Volgens mij wil je het moment van verkopen zelf kunnen kiezen.YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:04:
[...]
In aandelen fondsen ben je het ook in een dag of 2 a 3 weer op je (betaal)rekening staan toch?
Ergens ver weg in een FTT token is wel een ander verhaal idd
Ik snap je niet zo goed. Heb jij informatie dat de koers de komende maanden enkel gaat zakken? Dan zou ik inderdaad wachten met kopen...FSSF schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:54:
Probleem is alleen dat je achteraf kunt bepalen of geld in je zak houden de beste keuze is geweest. De markt is onvoorspelbaar waarbij zelfs in een wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat de verwachte koersontwikkeling te vergelijken is met de stappen van een dronkelap. Zie: Wikipedia: Random walk hypothesisFSSF schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:54:
Zelf op de beurs via Rabo of alles beheerd en dus alleen geld overmaken en kiezen voor 1 van de profielen? In die profielen is alles al uitgewerkt en kies je enkel voor een verdeling aandelen/obligaties.teacher schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:38:
[...]
Ik wilde net iets vergelijkbaars posten: de waarde doet er pas toe als je wil verkopen. Maar, ik heb mijn potje wel "fu money" genoemd, en als ik mij zorgen maak dan helpt dat mij herinneren.
[Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 18-12-2022 21:23]
Zelf het moment van verkopen proberen te timen is natuurlijk in de volledige passieve gedachte complete onzin. Je hebt een doel dat in de toekomst ligt en als het goed is heb je een plan om op een vooraf bedachte manier uit te stappen als je dichter bij dat doel komt. En ja het is fijn als het tegen de tijd dat je begint met uitstappen goed gaat op de beurs, maar dat is het risico van het vak en moet je niet willen timen als je passief bezig bent.NiGeLaToR schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:49:
[...]
Alleen als je dus bedrag x in aandelen hebt en ze zijn op het moment dat je cash nodig hebt maar y waard dan ist leuk dat je ze snel kan wisselen maar pak je wel verlies. Volgens mij wil je het moment van verkopen zelf kunnen kiezen.
Vergeet de dividendlekkage niet in je berekening.pentaw1nz schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:16:
[...]
Zelf op de beurs via Rabo of alles beheerd en dus alleen geld overmaken en kiezen voor 1 van de profielen? In die profielen is alles al uitgewerkt en kies je enkel voor een verdeling aandelen/obligaties.
Ik heb zelf wat zitten berekenen met die tooltjes over de kosten van DeGiro/Rabo/ING zelf op de beurs in vergelijking tot beheerd beleggen, omdat ik bij ING al met al 1% kosten heb over beheerd vermogen.
Ik stort nu maandelijks geld op mijn ING beleggingsrekening. DeGiro lijkt wel echt een stuk goedkoper, maar het voelt voor mij ook wel prettig om het gewoon via mijn huisbankier te doen.
Wat zijn de kosten bij Rabo als je zelf ETFs / trackers aankoopt?
Bij ING kom ik bij zelf beleggen als nog op 0,86% kosten (ETFs) of 1,15% bij beleggingsfondsen...
https://www.ing.nl/partic...lf-op-de-beurs/index.html
Waar komen de cijfers van beheerd beleggen vandaan?orf schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:27:
[...]
Vergeet de dividendlekkage niet in je berekening.
Ik vind dit wel grappig:
[Afbeelding]
Het rendement vergeleken met beheerd beleggen. Het verschil is natuurlijk eenvoudig te verklaren doordat in beheerd beleggen een deel in obligaties gaat, maar toch nog steeds leuk.
Mijn portefeuille is de standaard NT fondsen met ook small caps erbij.
Precies dat profiel: Offensief. Edit: met 70% en 30% zie ik nupentaw1nz schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:31:
[...]
Waar komen de cijfers van beheerd beleggen vandaan?
Je kunt bij vrijwel alle banken kiezen voor 4 profielen, waarbij "de meest offensieve" 10% in obligaties steekt. Tussen die profielen zit enorm veel verschil als je de grafieken van de afgelopen 5 jaar bekijkt.
Zet hem eens op "zeer offensief", dan krijg je een ander beeld. Of op AEX of Wereldindex.orf schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:36:
[...]
Precies dat profiel: Offensief. Edit: met 70% en 30% zie ik nu
Nog even terugkomend op je post hierboven: DeGiro levert onderaan de streep minder op omdat je last hebt van dividendlekkage. Op indexfondsenvergelijken kun je goed zien waar je de laagste kosten hebt en hoe goed de werelddekking is.
Er is ook nog "zeer offensief" naast "Ofeensief". Offensief steekt alsnog 30% in obligaties.orf schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:36:
[...]
Precies dat profiel: Offensief.
Nog even terugkomend op je post hierboven: DeGiro levert onderaan de streep minder op omdat je last hebt van dividendlekkage. Op indexfondsenvergelijken kun je goed zien waar je de laagste kosten hebt en hoe goed de werelddekking is.
Zeer offensief blijft ook wel wat achter tov NT World, maar het gat is inderdaad kleiner. (Zeer Offensief is 90/10).HuHu schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:40:
[...]
Zet hem eens op "zeer offensief", dan krijg je een ander beeld. Of op AEX of Wereldindex.
Ik vertrouw dat grafiekje van de Rabobank overigens niet echt. Deze grafiek ziet er anders uit op het startscherm van Rabo Zelf Beleggen versus als je doorklikt via Toon meer > naar je Rendement.
Je hebt helemaal gelijk, de periode is anders! Dat heb ik echt nog nooit gezien. Als ik de periode aanpas naar 19/12/2020 t/m 18/12/2022, dan zijn de getoonde rendementen gelijk.Sissors schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:32:
[...]
Zeer offensief blijft ook wel wat achter tov NT World, maar het gat is inderdaad kleiner. (Zeer Offensief is 90/10).
Je hebt tussen hoofd scherm en rendement scherm mogelijk andere tijdsperiode, heb ik iig. Maar zelfs als ik ze gelijk probeer te zetten zijn ze niet identiek inderdaad. Sowieso is ook rendement wat je ziet op de hoofdpagina niet hetzelfde als rendement onder het rendement knopje. Lijkt daar te zijn dat ene dividend meetelt en andere niet.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details