Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
3 inderdaad.

Maar er zit geen tijdsdruk op (toen ik hem deed in elk geval, paar jaar geleden), dus je kunt de vragen gewoon googlen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:46
Zeer interessant topic! Inmiddels heb ik alle pagina’s doorgelezen en ook besloten om van wat overtollig spaargeld de NT fondsen via ABN te kopen voor de lange termijn. Het is mij echter op basis van de eerdere discussies nog niet helemaal duidelijk wat de impact van de ‘verhoudingen’ is. Zo wordt er gesproken over 78% World (ISIN NL0011225305) / 10% SC (ISIN NL0013552078) / 12% EM (ISIN NL0011515424 ), maar dat het ook niet heel veel impact heeft als het bijvoorbeeld 80/10/10 wordt.

Kan iemand dit uitleggen (of verwijzen naar de juiste site waar dit staat uitgelegd)? Op https://marketcaps.site/ wordt dan juist weer nu (afgerond) 82 / 9 / 9 getoond.

En laatste vraag: doen jullie dan maandelijks/kwartaalijks een rebalancing om het weer naar de ‘ideale’ verdeling te krijgen? Het zou enorm waardevol zijn als iemand hier kan delen welke stappen jullie maandelijks doorlopen hiervoor. Ik twijfel namelijk ook nog wel over het gebruiken van Meesman (waar dit uit handen wordt genomen), maar als de handelingen beperkt zijn vind ik het voordeel qua kosten het zeker waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24

Qwerty-273

Meukposter

JAN-B schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:27:
Maar goed, net weer een test gedaan, en weer gezakt :( (of heb ik echt geen verstand van :? )
Ik zou de volgende keer alle vragen en mogelijke antwoorden kopiëren en daar vervolgens mee aan de slag gaan om uit te zoeken wat het antwoord zou moeten zijn. Ook de vragen waar je zeker van bent dat je het goede antwoord al van weet.
Even een voorbeeld van 1 vraag: Handelen in een ETF kan:
1- op elk moment van de week
2- op elk moment van de dag, van maandag t/m vrijdag
3- gedurende openingstijden van de beurs waaraan de ETF genoteerd staat.
ik denk trouwens dat 3 het juiste antwoord is ?? (of toch niet)
Het zit al in de naam verstopt, het is een exchange traded fund, dus tijdens de openingstijden van de beurs van de notatie van de ETF kan je er in handelen.

Maar je kan ook weer via een ECN handelen en dan dus voor/na beurs aandelen en dus ook etf’s (ver)kopen. Dan zou het antwoord 1 moeten zijn, of 3 aangepast aan de openingstijden van de beschikbare/aangesloten ECNs. Biedt Saxo handelen via ECNs aan?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:23
Muramasa schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:10:
Zeer interessant topic! Inmiddels heb ik alle pagina’s doorgelezen en ook besloten om van wat overtollig spaargeld de NT fondsen via ABN te kopen voor de lange termijn. Het is mij echter op basis van de eerdere discussies nog niet helemaal duidelijk wat de impact van de ‘verhoudingen’ is. Zo wordt er gesproken over 78% World (ISIN NL0011225305) / 10% SC (ISIN NL0013552078) / 12% EM (ISIN NL0011515424 ), maar dat het ook niet heel veel impact heeft als het bijvoorbeeld 80/10/10 wordt.

Kan iemand dit uitleggen (of verwijzen naar de juiste site waar dit staat uitgelegd)? Op https://marketcaps.site/ wordt dan juist weer nu (afgerond) 82 / 9 / 9 getoond.

En laatste vraag: doen jullie dan maandelijks/kwartaalijks een rebalancing om het weer naar de ‘ideale’ verdeling te krijgen? Het zou enorm waardevol zijn als iemand hier kan delen welke stappen jullie maandelijks doorlopen hiervoor. Ik twijfel namelijk ook nog wel over het gebruiken van Meesman (waar dit uit handen wordt genomen), maar als de handelingen beperkt zijn vind ik het voordeel qua kosten het zeker waard.
zou me daar echt totaal niet druk om maken. Is echt heel marginaal. Als je perse zou willen rebalancen zou ik het jaarlijks doen en dan door middel van eenmalig aanpassen van je orderbedragen in je automatische maandelijkse order (dan kost het niks)

Nogmaals, mij boeit het niet en ik rebalance niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:22
Muramasa schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:10:
Op https://marketcaps.site/ wordt dan juist weer nu (afgerond) 82 / 9 / 9 getoond.
Dat zijn de huidige verhoudingen voor de NT fondsen.

Voor herbalanceren is één keer per jaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:46
Dank voor de snelle reacties, Johan Bogle en Pistachenootje! Helder, dan ga ik hem nu gewoon inleggen op die percentages en dan zien we over een jaar wel eens weer, waarna ik het eventueel corrigeer a.d.h.v. de maandelijkse orderbedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:02
Pistachenootje schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:23:
[...]

Dat zijn de huidige verhoudingen voor de NT fondsen.

Voor herbalanceren is één keer per jaar prima.
Ik kan bij de indexfondsen van de ING niet eens zien hoe de verhoudingen zijn . In de app zie je enkel je ingelegde bedrag en rendement. Op de site is een factsheet beschikbaar die de spreiding laat zien. That's all.

Op zich prima voor wanneer je er weinig verstand van hebt en gewoon maandelijks iets inlegt voor long term.
Aan de andere kant wel jammer, eerder kreeg je veel meer info in de ING app. Dat is nu allemaal verstopt en enkel beschikbaar voor klanten vanaf 50k.

Heb ook nog een rabo rekening.
Iemand hier ervaring met eenvoudig beleggen via rabo?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:50
@pentaw1nz In de Rabobank app zie je wel de huidige waarde per fonds. Dus de verhouding is daarmee eenvoudig uit te rekenen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Qwerty-273 schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:17:

Maar je kan ook weer via een ECN handelen en dan dus voor/na beurs aandelen en dus ook etf’s (ver)kopen. Dan zou het antwoord 1 moeten zijn, of 3 aangepast aan de openingstijden van de beschikbare/aangesloten ECNs. Biedt Saxo handelen via ECNs aan?
@Qwerty-273 Geen idee, maar ik denk dat antwoord 3 inderdaad de juiste is. en dat ik 1 van de andere vragen dus fout heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:08
pentaw1nz schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:37:
[...]

Ik kan bij de indexfondsen van de ING niet eens zien hoe de verhoudingen zijn . In de app zie je enkel je ingelegde bedrag en rendement. Op de site is een factsheet beschikbaar die de spreiding laat zien. That's all.

Op zich prima voor wanneer je er weinig verstand van hebt en gewoon maandelijks iets inlegt voor long term.
Aan de andere kant wel jammer, eerder kreeg je veel meer info in de ING app. Dat is nu allemaal verstopt en enkel beschikbaar voor klanten vanaf 50k.

Heb ook nog een rabo rekening.
Iemand hier ervaring met eenvoudig beleggen via rabo?
In de app kan het niet maar op de website kun je wel de verhouding zien onder de knop sorteren bij het dashboard, zal wel een kwestie van tijd worden voordat ze die functie ook toevoegen :)

Ps. die beperking van 50k ben ik nog niet tegengekomen :?

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 28-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Miki schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:49:
[...]

In de app kan het niet maar op de website kun je wel de verhouding zien onder de knop sorteren bij het dashboard, zal wel een kwestie van tijd worden voordat ze die functie ook toevoegen :)

Ps. die beperking van 50k ben ik nog niet tegengekomen :?
Ah dan check ik de website ook nog even! In de app idd niet, tenzij je onder "vermogensbeheer" valt. Dat is voor een inleg vanaf 50k, anders val je onder "eenvoudig beleggen".

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
pentaw1nz schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:45:
[...]

Ah dan check ik de website ook nog even! In de app idd niet, tenzij je onder "vermogensbeheer" valt. Dat is voor een inleg vanaf 50k, anders val je onder "eenvoudig beleggen".
Ah kijk, ik maak gebruik van zelf beleggen dus ik kende deze differentiatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 13:03
Ik beleg nu zelf via Rabo maar vind een en ander en beetje omslachtig, of ik doe wat verkeerd. Eerst moet je maandelijks een bedrag naar de beleggingsrekening sturen, dat stel je gewoon in. Vervolgens geef je opdracht maandelijks voor dat geld fondsen te kopen ( nt world + em in mijn geval) so far so good. Nu was het kwartaal om en werden er een paar euro kosten afgeschreven. Nu matchte mijn automatische maandelijkse overschrijving niet meer met de order van die maand en ging die niet door.

Verder kreeg ik vorige week wat dividend uitgekeerd terwijl ik dacht dat nt fondsen dat meteen herinvesteerden. Kan ik dat ergens instellen?

Nu maar een tientje extra overgeboekt om te voorkomen dat over een tijd een order weer niet doorgaat.

Lukt uiteindelijk allemaal wel maar het voelt alsof ik aan het prutsen ben. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je ook een Rabo betaalrekening? Bij mij schrijft hij het gewoon automatisch af van mijn betaalrekening, dat is ook de tegenrekening die bij de beleggingen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:21
@Remco d Met Zelf Beleggen kan je gewoon een maandelijks terugkerende opdracht instellen in de NT fondsen, wordt automatisch afgeschreven van je lopende rekening, niet nodig om het geld eerst over te boeken naar je beleggingsrekening. NT dividend wordt inderdaad uitgekeerd, automatisch herbeleggen is helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Waar kan ik kiezen dat dat van de lopende rekening wordt afgeschreven, nu gaat dat van de beleggingsrekening. Zou fijner zijn inderdaad.

Scissors: ja ik heb ook een lopende rekening maar ook een beleggers rekening gemaakt, dacht dat dit moest? Kan bij ondertekenen van een order niet kiezen van welke rekening het af komt oid.

Thedeuce, toen ik laatst net te weinig geld op de beleggers rekening had staan (door de kosten vd rekening) werd de maandelijkse order gewoon niet uitgevoerd. Dezelfde dag een tientje erheen geboekt maar het is niet dat zo'n order dan alsnog uitgevoerd wordt

[ Voor 69% gewijzigd door Remco d op 28-11-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik kan het iig niet zomaar wijzigen in de app, dus misschien is het makkelijkste morgen de Rabo te bellen als niemand andere hier het weet. Het hoeft iig niet zo omslachtig als jij beschrijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Mijn Rabobank adviseur zei dat de beleggersrekening is ingevoerd voor alle nieuwe beleggers. Ik snap ook niet waarom, direct via de bankrekening is zo veel makkelijker. Klanten die al langer beleggen hebben geen beleggersrekening er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 10:57
Sissors schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:20:
Heb je ook een Rabo betaalrekening? Bij mij schrijft hij het gewoon automatisch af van mijn betaalrekening, dat is ook de tegenrekening die bij de beleggingen staat.
Bij mij wordt het afgeschreven van de spaarrekening. En er staat bij tegenrekening een streepje :? Achja tot nu toe werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Ik doe dit inderdaad pas een paar maanden. Dat verklaard het een en ander. Als je veel met losse aandelen werkt is het misschien handig dat die afschrijvingen niet tussen de aardappelen en het brood staan maar voor indexbeleggen eens per maand vind ik het wat raar aanvoelen. Het werkt verder wel naar behoren.

Mvg Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Follow the Money heeft uitgezocht dat 388 van de 839 van de “duurzame” beleggingsfondsen toch in bijv. de olie-industrie investeert. Waaronder Actiam. Ik had dit zelf ook al gezien: duurzaam beleggen is een grote farce. Goed dat dit aan de kaak gesteld wordt maar er gaat echt niets veranderen totdat de regels worden aangescherpt.

https://nos.nl/l/2454346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:25:
Mijn Rabobank adviseur zei dat de beleggersrekening is ingevoerd voor alle nieuwe beleggers. Ik snap ook niet waarom, direct via de bankrekening is zo veel makkelijker. Klanten die al langer beleggen hebben geen beleggersrekening er tussen zitten.
Dat moet dan niet al te lang zijn, gezien ik nog niet heel lang bij Rabo beleg (al wel denk ik richting de twee jaar nu). Maar ik snap dat ook niet nee, ik ben blij dat ik niet dat gedoe heb, want op die manier weten ze wel iets triviaals als maandelijks beleggen lastig te maken.
RichieB schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:44:
Follow the Money heeft uitgezocht dat 388 van de 839 van de “duurzame” beleggingsfondsen toch in bijv. de olie-industrie investeert. Waaronder Actiam. Ik had dit zelf ook al gezien: duurzaam beleggen is een grote farce. Goed dat dit aan de kaak gesteld wordt maar er gaat echt niets veranderen totdat de regels worden aangescherpt.

Dat hele uitsluiten van niet duurzame zaken is toch geheel een persoonlijke voorkeur? En daarom heb ik er weinig mee. Ik zie niet waarom een Airbus moet worden uitgesloten, omdat ze wat militaire producten ook maken? So what? En ze moeten zaken die schade aan mensen of milieu doen uitsluiten. Welk bedrijf doet nul schade aan het milieu? En moet een Meta bijvoorbeeld dan ook worden uitgesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 29-11-2022 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:07:
Dat hele uitsluiten van niet duurzame zaken is toch geheel een persoonlijke voorkeur? En daarom heb ik er weinig mee. Ik zie niet waarom een Airbus moet worden uitgesloten, omdat ze wat militaire producten ook maken? So what? En ze moeten zaken die schade aan mensen of milieu doen uitsluiten. Welk bedrijf doet nul schade aan het milieu? En moet een Meta bijvoorbeeld dan ook worden uitgesloten?
Maar ik wil graag dat mijn keuze gerespecteerd wordt. Als ik niet wil beleggen in olie of defensie, moet dat ook gebeuren als er eerst beloofd wordt dat het niet gebeurt.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online

[...]

Dat hoeft ook niet, maar dan mag je het geen artikel 9 fonds noemen. Dat is opgezet om greenwashing tegen te gaan, maar uit onderzoek blijkt nu dus dat dat nog niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bregweb schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:27:
[...]

Maar ik wil graag dat mijn keuze gerespecteerd wordt. Als ik niet wil beleggen in olie of defensie, moet dat ook gebeuren als er eerst beloofd wordt dat het niet gebeurt.
Maar is er een belofte dat er specifiek niks in olie wordt belegd, of is er de belofte dat er "duurzaam" wordt belegd? En wat is de olie industrie? Kijk een Shell is duidelijk. Een bedrijf dat primair onderdelen maakt voor boorplatformen? Een bedrijf dat ground penetrating radar systemen maakt waarmee onder andere olie wordt opgespoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Nu online
Daar zit het grijze gebied. Wat precies een duurzame belegging is, is niet hard gedefinieerd in de wet, zegt ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) die toezicht houdt op deze fondsen. Deze vraag ligt bij de Europese Commissie, zodat er duidelijkere regels kunnen worden opgesteld. "We bevinden ons nu dus helaas nog in een fase waarin hier geen 100 procent duidelijkheid en houvast voor bestaat", zegt Raoul Köhler, coördinator sustainable finance bij de AFM.
Ik begrijp dat er geen keiharde belofte is, maar het is gewoon niet logisch dat je een fonds aanprijst als duurzaam en er vervolgens olie in stopt. Dit is wel een redelijke conclusie:
Ook particuliere beleggers zijn kritisch. Joost Schmets, woordvoerder van de Vereniging voor Effectenbezitters, noemt het volksverlakkerij. "Het is de verantwoordelijkheid van de industrie om ervoor te zorgen dat mensen zich niet misleid voelen. Als mensen denken dat ze duurzaam beleggen, en dan blijkt de vlag de lading niet te dekken, dan jaag je beleggers weg. De wereld heeft geen tijd meer voor spelletjes en sluipweggetjes."

[ Voor 40% gewijzigd door bregweb op 29-11-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RichieB schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:25:
Vroeger was het een keuze. Ik had eerst zonder, en later met beleggingsrekening ertussen. Vond t wel makkelijk voor het overzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je kunt ook fondsen hebben die er wel in beleggen, maar op de aandeelhoudersvergadering voor de groenste resoluties stemmen.
Dat is bijv ook de strategie van actiebeleggers via FollowThis.
NN fondsen stemmen bijv veelal op de groenste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 16:19
[...]

Dat moet dan niet al te lang zijn, gezien ik nog niet heel lang bij Rabo beleg (al wel denk ik richting de twee jaar nu). Maar ik snap dat ook niet nee, ik ben blij dat ik niet dat gedoe heb, want op die manier weten ze wel iets triviaals als maandelijks beleggen lastig te maken.
Ik beleg nu precies een jaar bij de Rabo en ik heb (gelukkig) ook gewoon mijn lopende rekening als tegenrekening. Dus dat moet inderdaad een vrij nieuwe ontwikkeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:39

Perkouw

Moderator General Chat
Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:33:
Van Fitvermogen ook een vragenlijst ontvangen en ingevuld, prima allemaal, maar vervolgens moet ik via m'n telefoon een foto van m'n paspoort maken met een camera script dat telkens "move closer" zegt en vervolgens als ik 1 mm dichterbij beweeg "too close" zegt.

Prima om vragenlijsten en paspoort verificatie te vragen, maar zorg in ieder geval dat je leuke geautomatiseerde IT oplossingen werken of dat er een alternatief is. Zeer frustrerend. Heb ze een mailtje gestuurd, eens kijken wat er terug komt.
Al wat gehoord? Hier nog niets na mijn telefoongesprek. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 16:03

Ik snap niet dat dit een verrassing is voor ook maar iemand. Iedereen die in een fonds belegd heeft in ieder geval de prospectus doorgescand en de belangrijkste dingen gelezen, toch? Toch?
En is niet alleen maar blind uitgegaan van wat vreemden op het internet tegen hem zeiden, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:34
BrtH schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:12:
[...]

Ik snap niet dat dit een verrassing is voor ook maar iemand. Iedereen die in een fonds belegd heeft in ieder geval de prospectus doorgescand en de belangrijkste dingen gelezen, toch? Toch?
En is niet alleen maar blind uitgegaan van wat vreemden op het internet tegen hem zeiden, toch?
Je mensenkennis loopt achter bij je kennis over financiële instrumenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 16:52
@Anakha ik denk dat de mensenkennis van @BrtH ongeveer even goed is als jouw sarcasme detector ;)

Blijft natuurlijk wel een interessante discussie vanaf welk niveau duurzaam je nog passief aan het beleggen bent in diversiteit dmv "alles" en wanneer je actief aan het beleggen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:24
ArthurMorgan schreef op zondag 27 november 2022 @ 07:35:
[...]

Ik zit gedeeltelijk in XDEM.

Daarnaast heb ik VWCE en IWDA. In alle 3 heb ik hetzelfde bedrag gestopt. Gewoon om over 10 tot 20 jaar te zien welke 'gewonnen' heeft.
Het idee van Momentum is een beetje contra-intuitief. Maar op zich is de logica er achter helemaal niet zo gek vind ik. Bedrijven die stijgen blijven vaak ook nog een poos door stijgen. En vice versa. Uiteraard is er een aantal nadelen en is het risico ook wel echt groter. Wat je ook wel ziet is dat het in voorspoed meer voorspoed geeft en in een neerwaarste markt weer een groter verlies. (afgelopen jaar iets van 3 tot 5% meer naar beneden dan de andere 2)

Ik zie het zelf meer als mijn 'fun-ETF'. Het idee is goed in mijn ogen, maar ik zou er niet mijn hele vermogen aan toe vertrouwen.
Wat is voor jouw de keuze geweest om voor IWDA te gaan in vergelijking met een ETF van de S&P500?
Ze hebben veel raakvlakken, en als ik de grafieken over elkaar leg is de S&P500 nooit onder de de koers van IWDA gegaan ( grafiek gewijs gezien ), maar de stijgingen zijn wel forser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:17
Perkouw schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:57:
[...]

Nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:14

Licko

ZVDK

Perkouw schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:57:
[...]

Ging bij mij prima (iOS). Er staan ook kaders in beeld waar je ID of paspoort binnen moet vallen, misschien die over het hoofd gezien?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Rubberen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:55:
[...]

Wat is voor jouw de keuze geweest om voor IWDA te gaan in vergelijking met een ETF van de S&P500?
Ze hebben veel raakvlakken, en als ik de grafieken over elkaar leg is de S&P500 nooit onder de de koers van IWDA gegaan ( grafiek gewijs gezien ), maar de stijgingen zijn wel forser.
IWDA is breder. Ik zou eerder mijn XDEM inwisselen voor S&P 500 dan mijn wereldwijde (inclusief en exclusief EM) ETFs.
In het verleden wel over nagedacht maar uiteindelijk besloten dat ik de wereldeconomie volgen een beter plan vind dan de S&P 500.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Zit er olie in of zitten er oliebedrijven in? Als je namelijk echt duurzaam wilt investeren dan zul je toch echt in de oliebedrijven moeten investeren. Alsof er andere partijen op deze aardbol aanwezig zijn die de kennis en kunde hebben om duurzame energie op wereldschaal te ontwikkelen. De duurzame revolutie komt straks echt vanuit de technische hoek en niet vanuit de luchtfietserij uit de milieuhoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Daar is best iets voor te zeggen. Tabak sluiten we al decennia uit en dat heeft echt helemaal niks opgelost. Er wordt nog steeds gerookt. Met uitsluiting bereik je vrijwel niks, hooguit een goed gevoel omdat je denkt wel iets te doen :)

Wat ik wel lastig vind is dat engament ook niet echt meetbare resultaten oplevert en de fossiele industrie (maar ook tabak) bewust liegen en bedriegen.

[ Voor 24% gewijzigd door Johan Bogle op 29-11-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13
Johan Bogle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:23:
Met uitsluiting bereik je vrijwel niks, hooguit een goed gevoel omdat je denkt wel iets te doen :)
Wat je vooral bereikt is dat iemand anders goedkoop die aandelen kan scoren en er winst mee kan maken.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Nu online
Radiodurans schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:57:
[...]

Wat je vooral bereikt is dat iemand anders goedkoop die aandelen kan scoren en er winst mee kan maken.
Ja, want ik heb echt het idee dat mijn aankopen een koers beïnvloeden oOo

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
bregweb schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:52:
[...]

Ja, want ik heb echt het idee dat mijn aankopen een koers beïnvloeden oOo
Ja, als ik koop gaat de prijs naar beneden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tja als je de enige zou zijn met een voorkeur voor ESG aandelen zou het inderdaad niet uitmaken. Maar het is een flink percentage van de markt met die voorkeur. Dit heeft inderdaad een (licht) prijsopdrijvend effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vroeg mij af. Stel ik heb mijn EFT belegging gedaan via een bank en die bank gaat failliet.

Kan ik dan nog over mijn belegging beschikken of valt die net als spaargeld dan onder de boedel van de bank?
Valt het belegd vermogen dan tot 100.000 onder de Depositogarantie of is dat helemaal niet van toepassing?
Heeft het zin om boven de 100.000 het vermogen te splitsen over meerdere aanbieders of niet?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
djwice schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:17:
Ik vroeg mij af. Stel ik heb mijn EFT belegging gedaan via een bank en die bank gaat failliet.

Kan ik dan nog over mijn belegging beschikken of valt die net als spaargeld dan onder de boedel van de bank?
Valt het belegd vermogen dan tot 100.000 onder de Depositogarantie of is dat helemaal niet van toepassing?
Heeft het zin om boven de 100.000 het vermogen te splitsen over meerdere aanbieders of niet?
Normaal gesproken zitten beleggingen in het bewaarbedrijf en zijn deze gescheiden van het vermogen van de bank. Alleen geld valt onder depositio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:38

de Peer

under peer review

djwice schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:17:

Bovenstaande reactie heeft het al goed uitgelegd, ik wil daar nog bij aanvullen: bij beleggingen is er tot 20.000 garantie:
https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

Het is niet te doen om dit bij allerlei verschillende banken/brokers te verdelen, zeker niet als je op een gegeven moment wat vermogender bent :9

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switcht
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 23:27
Leuk topic.

Zelf steek ik elke maand een vast bedrag in IWDA via Degiro met een horizon van 30 jaar (pensioen).

Aangezien IWDA in de kernselectie zit zijn transactiekosten niet van toepassing, wat het algemeen rendement ten goede komt uiteraard (zeker op de lange termijn).

Zo kan je met een beperkte maandelijkse inleg toch lekker kopen zonder hoge kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Switcht op 29-11-2022 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sissors schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:29:
[...]

Maar is er een belofte dat er specifiek niks in olie wordt belegd, of is er de belofte dat er "duurzaam" wordt belegd? En wat is de olie industrie? Kijk een Shell is duidelijk. Een bedrijf dat primair onderdelen maakt voor boorplatformen? Een bedrijf dat ground penetrating radar systemen maakt waarmee onder andere olie wordt opgespoord?
Is Shell zo duidelijk dan? Ook dat is imo niet zo zwart-wit als de greenwashende (pensioen-)fondsen het misschien willen doen lijken.

Volgens dit onderzoek van de SEO is er geen bedrijf in Nederland wat meer geld in de energietransitie geïnvesteerd heeft.
SEO: Investeringsanalyse energietransitie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPSMecYPHi4sljN9WWMiGfgEeE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BkL71yRZDmGWhf7Xay0wDskV.png?f=fotoalbum_large

Wat is een beter doel voor geld wat met olie verdiend wordt dan te investeren in duurzaam ipv in dividend :p Of Shell in dat licht een goede investering is is dan weer een andere vraag. Voor financieel rendement is een Exxon die niet aan groen doen misschien ‘beter’.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 29-11-2022 22:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:30:
[...]

Is Shell zo duidelijk dan? Ook dat is imo niet zo zwart-wit als de greenwashende (pensioen-)fondsen het misschien willen doen lijken.

Volgens dit onderzoek van de SEO is er geen bedrijf in Nederland wat meer geld in de energietransitie geïnvesteerd heeft.

[Afbeelding]

Wat is een beter doel voor geld wat met olie verdiend wordt dan te investeren in duurzaam ipv in dividend :p Of Shell in dat licht een goede investering is is dan weer een andere vraag. Voor financieel rendement is een Exxon die niet aan groen doen misschien ‘beter’.
Ben dan wel weer benieuwd hoeveel SDE++ subsidies deze bedrijven hebben ontvangen waarmee ze vervolgens de investering hebben gedaan....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bregweb
  • Nu online
Weet niet of Shell in dit geval een goed voorbeeld is. 3.1 miljard in 5 jaar is voor Shell peanuts en zet dit bedrag af tegen alle investeringen in ouderwetse vormen van energie dan valt het ook weg.

Het gaat er een beetje om dat de gemiddelde consument ontzorgt wil worden en dus een ETF kiest om in te beleggen. Er zijn (klein)kinderen en men is begaan met het milieu, dus men kiest een ETF met het label duurzaam en kiest bewust voor een lager financieel rendement en een hoger ecologisch rendement. Dan is het niet leuk om nu te lezen dat er toch antieke oliebedrijven in de ETF zitten, want het verwachtte ecologische rendement wordt niet behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 13:22
bregweb schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:05:
Weet niet of Shell in dit geval een goed voorbeeld is. 3.1 miljard in 5 jaar is voor Shell peanuts en zet dit bedrag af tegen alle investeringen in ouderwetse vormen van energie dan valt het ook weg.
Vraag me af waar je dit op baseert, kun je dit onderbouwen met getallen/feiten of is dit puur onderbuikgevoel? Bij mijn weten is de laatste grootste fossiele investering van Shell in NL de SDA geweest op Pernis en dat was een fractie van 3.1 miljard. NAM is al jaren aan het downsizen, Pernis/Moerdijk investeren alleen in circulair/duurzaam, en dan heb je nog new energies/low carbon fuels zoals de electrolyzer, windmolenparken, H2. De enige significante investeringen, partnerships & overnames die ik zie zijn niet-fossiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Hbeez op 30-11-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
In NL verduurzamen we door in de rest van de wereld met wat minder regeltjes lekker onze gang te gaan 😂

Heel duurzaam ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

fsfikke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:30:
Shell doet wel iets meer dan 1 miljard in biogassen/brandstoffen. Dat is in mijn ogen nou niet echt een energietransitie. Wel hebben ze een heel groot deel in wind op zee gestoken, dat is nets iets meer dan Vattenfall maar ook weer niet echt schrikbarend meer. Zon en wind op land is wel erg klein.

Het omarmen van wind (op zee of op land) is wat je eigenlijk bij veel spelers in deze markt terug ziet. Zoals in dit artikel van vorig jaar in meer detail behandeld Big Oil wants to be Big Wind. Can fossil fuel companies be trusted?

Om een kleinere speler te noemen, Dong Energy heeft in 2017 al zijn olie en gas onderdelen verkocht en gaat puur op groene energie verder onder de naam Ørsted. Dat is dus wind op zee en op land. Daarnaast is men onlangs begonnen met zon. Nu zie ik een grote speler niet dezelfde grote omslag maken (want wie zal de olie onderdelen van het bedrijf kunnen/willen kopen?).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:27:
[...]
Nu zie ik een grote speler niet dezelfde grote omslag maken (want wie zal de olie onderdelen van het bedrijf kunnen/willen kopen?).
Gelukkig niet, want we zijn nog steeds gigantisch afhankelijk van fossiel voor onze energie. Het is m.i. wensdenken dat je niet meer in fossiel hoeft te investeren en dit verlies aan energie tegelijkertijd kunt opvangen met wind en zon. We mogen al blij zijn als zon en wind op een globale schaal de toename aan energiegebruik bijhouden

Kijk maar eens naar de cijfers. Slechts een fractie van de energie wereldwijd komt uit zon of wind.

https://www.iea.org/data-...ply&indicator=TESbySource

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vanavond komt er iets over de milieudiscussie i.c.m. beleggen op TV. Ned 2 21:03.
Minder douchen, minder vlees eten, niet meer vliegen. Gerommel in de marge. Want de echte grote klappen om de klimaatdoelen te halen moeten komen van financiële instellingen waaronder pensioenfondsen. Allemaal onderschrijven ze de noodzaak van minder fossiele energie. Maar de grootste pensioenfondsen beleggen nog voor miljarden in steenkool-, olie- en gasbedrijven, soms tegen hun eigen beloftes in. 'Pointer' onderzoekt de gevolgen hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Nu online
Hbeez schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:17:
[...]

Vraag me af waar je dit op baseert, kun je dit onderbouwen met getallen/feiten of is dit puur onderbuikgevoel? Bij mijn weten is de laatste grootste fossiele investering van Shell in NL de SDA geweest op Pernis en dat was een fractie van 3.1 miljard. NAM is al jaren aan het downsizen, Pernis/Moerdijk investeren alleen in circulair/duurzaam, en dan heb je nog new energies/low carbon fuels zoals de electrolyzer, windmolenparken, H2. De enige significante investeringen, partnerships & overnames die ik zie zijn niet-fossiel.
2017: Shell stopt 100 miljoen dollar in 3 Braziliaanse vergunningen om op grote diepte naar olie te boren.
2017-2020: Shell stopt in totaal 1,2 miljard dollar in het grootste Argentijnse schaliegas- en schalieolieveld.
2016: Shell stopt 10 miljard dollar in onderzoek naar diepzee-olie in Brazilië.
2015: Shell koopt voor 64 miljard euro BG Group, een bedrijf dat groot is in vloeibaar gas.
2011: Shell bouwt voor 10 tot 13 miljard dollar de grootste drijvende gasfabriek ter wereld (de Prelude).
2012-2017: Shell stopt 50 miljard dollar in vloeibaar gasprojecten in Australië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 13:22
bregweb schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:21:
[...]

2017: Shell stopt 100 miljoen dollar in 3 Braziliaanse vergunningen om op grote diepte naar olie te boren.
2017-2020: Shell stopt in totaal 1,2 miljard dollar in het grootste Argentijnse schaliegas- en schalieolieveld.
2016: Shell stopt 10 miljard dollar in onderzoek naar diepzee-olie in Brazilië.
2015: Shell koopt voor 64 miljard euro BG Group, een bedrijf dat groot is in vloeibaar gas.
2011: Shell bouwt voor 10 tot 13 miljard dollar de grootste drijvende gasfabriek ter wereld (de Prelude).
2012-2017: Shell stopt 50 miljard dollar in vloeibaar gasprojecten in Australië.
Heb je de juiste persoon gequote? Ik reageerde op een post waarin werd gezegd dat 3.1miljard in 5 jaar in NL een fractie is van de niet-fossiele investeringen, en dat 3.1miljard wel degelijk zeer significant is voor Shell NL. Jij komt nu met een andere dataset voorbeelden van buiten NL. Als je dat vergelijk wilt maken zul je een andere dataset moeten pakken met de wereldwijde duurzame investeringen. Dat NL eruit zal springen verbaast me dan niet, NL is voorloper op gebied van duurzaamheid t.o.v. bijvoorbeeld Afrika of Zuid-Amerika. In veel landen speelt uberhaupt toegang tot energie een veel grotere rol dan de duurzaamheid van de energiebron.

Wat betreft grote investeringen in LNG, daar zijn we in NL maar ook Europa nu zelf ook afhankelijk van om de winter door te komen, ook al gaat dit nu al ten koste van armere landen. Ik vraag me af of er een rendabel en duurzaam alternatief was voor de tientallen miljarden die Shell nu in de LNG-markt heeft gestoken waardoor we nu duurzamere energiezekerheid hadden kunnen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Hbeez op 30-11-2022 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Nu online
Laten we niet dit forum met teveel cijfers vermoeien om een meningsverschil te winnen. Ik persoonlijk heb niet het idee dat Shell (of een andere oliereus) een groen bedrijf is met de focus op wereldverbetering. Ik volg het nieuws al een aantal jaar en blijf dat doen, maar op dit moment heb ik het idee/gevoel dat deze bedrijven meer focus op winstmaximalisatie hebben en niet op een betere wereld. En ja, dat is mijn onderbuik ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien gek he... maar als passieve index belegger, zou ik me juist NIET willen bemoeien met een specifieke sector of zelfs een specifiek bedrijf en de cijfers daarvan. Je volgt de markt. Als passieve belegger, ben je een volger. Dus alles. De ESG lijkt je een keuze te geven, maar trekt je eigenlijk weg bij het passieve, want je gaat je overweging maken tussen beleggen in A-index selectie of B-index selectie, dus al minder passief, en de eventuele prestaties daarvan.
Zelfde geldt voor gefocuste indexfondsen per sector, groei/waarde, of ultra-groen/zwart/rood whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Get!em schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:33:
Misschien gek he... maar als passieve index belegger, zou ik me juist NIET willen bemoeien met een specifieke sector of zelfs een specifiek bedrijf en de cijfers daarvan. Je volgt de markt. Als passieve belegger, ben je een volger. Dus alles. De ESG lijkt je een keuze te geven, maar trekt je eigenlijk weg bij het passieve, want je gaat je overweging maken tussen beleggen in A-index selectie of B-index selectie, dus al minder passief, en de eventuele prestaties daarvan.
Zelfde geldt voor gefocuste indexfondsen per sector, groei/waarde, of ultra-groen/zwart/rood whatever.
Hier sluit ik mij bij aan, maar we hebben helaas weinig keuze in NL. Vrijwel alle alternatieven zonder ESG-uitsluitingen hebben last van dividendlek of te lage spreiding.

Ik zou de NT fondsen ook liever zonder uitsluitingen zien. Daarom zit ik alleen in NT World. EM heeft hogere kosten en meer uitsluitingen en Small Cap heeft iets van 17% uitsluitingen.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Even hier omdat het vooral over ETFs gaat. (en ik er bij degiro zelf zo snel geen betere info over vind)

Ik wil graag real time info van mijn Xetra ETFs bij de Giro. Maar bij de info over real time Xetra kosten staat dat het exclusief de ETFs is. Is het dan onmogelijk om die wel te zien?

/edit: ik doe het nu via een omweg met een account bij https://www.boerse-frankfurt.de/en/xetra-realtime maar dat is wel een omweg ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-11-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

ArthurMorgan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:18:
Even hier omdat het vooral over ETFs gaat. (en ik er bij degiro zelf zo snel geen betere info over vind)

Ik wil graag real time info van mijn Xetra ETFs bij de Giro. Maar bij de info over real time Xetra kosten staat dat het exclusief de ETFs is. Is het dan onmogelijk om die wel te zien?
Ik durf niet te zeggen of deze wel of niet in het real-time pakket zit van DeGiro. Maar de kosten van 7,50 euro per maand die DeGiro rekent is wel fors voor de Xetra lvl 1 koers info. Denk dat de support desk van DeGiro dat wel kan beantwoorden of dat er wel of niet inzit.

De prijsinfo op https://www.boerse-frankfurt.de/etfs/etfs loopt bijvoorbeeld ook 15 minuten achter (zonder account).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:07:
Vanavond komt er iets over de milieudiscussie i.c.m. beleggen op TV. Ned 2 21:03.

[...]
Want Shell is groot omdat de pensioenfondsen zoveel van hun aandelen kopen, en niet omdat wij met zijn allen zoveel van hun producten kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

/edit: ik doe het nu via een omweg met een account bij https://www.boerse-frankfurt.de/en/xetra-realtime maar dat is wel een omweg ;)
Real-time info willen en passief beleggen gaan niet echt samen. Weet je zeker dat je niet in het Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 topic moet zijn?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TobyD
  • Laatst online: 27-12-2024

Waarom real-time koersen? Wil je het om 11 uur 's ochtends bekijken en om 2 uur 's middags weer? Passief beleggen betekent toch dat je eens per maand iets inlegt en dat is dat. Eerlijk is eerlijk, toen ik net begon, vond ik dit ook mega belangrijk om het 'in de gaten te houden'... en na verloop van tijd realiseer je je dat het echt geen fluit uit maakt. Plus het zal je gemoedsrust bij een dag waar je de koers daalt met 3% geen goed doen. Mijn tip is om wekelijks op je broker account te kijken, en als het lukt zelfs maandelijks (als je inlegt). Hou CNBC dan in de gaten om het nieuws en algemene tendens te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:42:
[...]

Real-time info willen en passief beleggen gaan niet echt samen. Weet je zeker dat je niet in het Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 topic moet zijn?
Ook al 'handel' ik er niet in, ik vind het leuk om te zien wat ze nu doen, niet 15 minuten geleden ;)

De tijd dat ik in de krant keek om te kijken wat de koersen waren ligt ook al ver achter me :P

/edit, ja ik kijk echt meerdere keren per dag. Niet om iets te doen, maar gewoon om te kijken wat ze dan doen. Passief handelen wil niet zeggen passief volgen.

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-11-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArthurMorgan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:47:
[...]

Ook al 'handel' ik er niet in, ik vind het leuk om te zien wat ze nu doen, niet 15 minuten geleden ;)

De tijd dat ik in de krant keek om te kijken wat de koersen waren ligt ook al ver achter me :P

/edit, ja ik kijk echt meerdere keren per dag. Niet om iets te doen, maar gewoon om te kijken wat ze dan doen. Passief handelen wil niet zeggen passief volgen.
Wil je het echt bij De Giro, icm je portfolio, of wil je gewoon de realtime koers zien somewhere? En met veel opties/technische grafieken, of gewoon de koers/koersverloop?

Meest simpele en dus ook snelle wat ik ervoor gebruik is de iOS app Stocks/Aandelen welke al default op alle iOS devices aanwezig is. Deze gebruikt uiteraard Yahoo Finance en zoeken is wat lastig, maar de meeste zaken zijn wel terug te vinden als je de juiste shortcode kunt vinden. VWRL, en al die andere zijn gewoon terug te vinden. Zelfs de fondsen van NN zijn er terug te vinden, met een koers van om 11uur van die dag.

Voor bijv VWCE op de Xetra: VWCE.DE
Lyxor MSCI World op Xetra: X010.DE

(al zit daar idd een kleine delay in, dus niet je <15min realtime..)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 30-11-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Liefst echt DeGiro, een andere site waar ik virtueel mijn mandje kan vullen en het zo makkelijk kan volgen vind ik ook prima. (ook betaald eventueel.)

De IOS app loopt ook gewoon een kwartier achter bij mij (net als mijn smartwatch yahoo info ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:59
ArthurMorgan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:47:
[...]

Geinig. Doe je dat echt puur voor de lol / als tijdverdrijf? Want zodra je ook maar 1x handelt vanwege de koers die je ziet ben je al niet meer passief aan het beleggen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:42:
[...]

Als je ze wil aankopen is het erg handig om real time info te zien. Ook als je passief belegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Klinkt als timing the market.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gebruik jij dan market orders? Kan gevaarlijk zijn.

Als ik een ETF wil aankopen wil ik de huidige bied- en laat prijzen weten. Niet die van 15 minuten geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
ManzokuSan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:34:
[...]

Geinig. Doe je dat echt puur voor de lol / als tijdverdrijf? Want zodra je ook maar 1x handelt vanwege de koers die je ziet ben je al niet meer passief aan het beleggen imho.
yup, puur voor de lol.

het is als het volgen van een sportwedstrijd. Ik heb ook echt hekel aan dat de beurs dicht gaat :D (vooral weekenden zijn saai voor mijn etfjes :P )
Ik heb 3 verschillende ETFs, maar wel met een enorme overlap. VWCE -> world wide, IWDA -> zonder EM, XDEM -> Momentum. In alle 3 heb ik hetzelfde geinvesteerd. Ze doen dus een wedstrijdje wie uiteindelijk het beste presteert.

Het is gewoon een hobby om dat te volgen. Een daling van de koers is gewoon hetzelfde als dat Max een spin op de baan doet in een race ;) Maar net als bij als Max racet wil ik ook de koers niet pas een kwartier later zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13
Pistachenootje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:42:
[...]
Als ik een ETF wil aankopen wil ik de huidige bied- en laat prijzen weten. Niet die van 15 minuten geleden.
Als je gewoon in de ochtend een mid price afspreekt dan zie je aan het eind van de dag wel of de prijs daarop heeft geschommeld en je aankoop heeft plaatsgevonden. Dat is bij mij altijd nog dezelfde dag gebeurt (VWCE, ZPRX/V). Dan heb je wellicht niet de allerscherpste koers op de eurocent achter de komma maar dat gaat op de lange termijn het verschil niet maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 30-11-2022 14:50 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ik doe het nu via een omweg met een account bij https://www.boerse-frankfurt.de/en/xetra-realtime maar dat is wel een omweg ;)
Daar zijn de Xetra prijzen nog steeds vertraagd. Als je dan op Frankfurt klikt krijg je wel real time prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:49:
[...]

Daar zijn de Xetra prijzen nog steeds vertraagd. Als je dan op Frankfurt klikt krijg je wel real time prijzen.
Als je een account aanmaakt kun je 3 ETFs (per dag) nemen om real time koersen te krijgen.
In this watchlist you can observe up to three securities traded on Xetra in real-time. Use the search or the Xetra real-time buttons on the factsheet to add a security to the list.
Please note: You can only add values to this list that are traded on Xetra. You can add or replace a maximum of three values daily.
Maar dus pas na registratie

[ Voor 34% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Lekker bestens op een vaste dag van de maand in een fonds wat zo weinig mogelijk handelsmomenten heeft. Ik heb liever geen ETF maar fondsen. Ik wil geen koersen en wil geen handelskeuzes. Als ik die zou willen was ik wel in aandelen blijven traden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Johan Bogle schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:57:
Lekker bestens op een vaste dag van de maand in een fonds wat zo weinig mogelijk handelsmomenten heeft. Ik heb liever geen ETF maar fondsen. Ik wil geen koersen en wil geen handelskeuzes. Als ik die zou willen was ik wel in aandelen blijven traden.
Dit. Met de NT-fondsen bij mijn bank deed ik het precies zo. Ben nu overgestapt naar Meesman voor nog meer passiviteit en heb daarmee ook niet constant de koersen in beeld als ik m'n bankieren-app open. Nu doen zij de inleg voor me na een maandelijkse automatische incasso (Meesman heeft sowieso maar 1 handelsmoment per week, dus invloed hebben op de aankoopkoers is er totaal niet bij).

Ben wel benieuwd hoe jullie dit dan doen met de real-time koersen. Ga je dan de hele dag naar de koers zitten kijken in de hoop het "perfecte" aankoopmoment te zien? De hele week? De hele maand? Of gaat het er alleen om een lokaal dipje te kunnen scoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:30:
[...]

Ben wel benieuwd hoe jullie dit dan doen met de real-time koersen. Ga je dan de hele dag naar de koers zitten kijken in de hoop het "perfecte" aankoopmoment te zien? De hele week? De hele maand? Of gaat het er alleen om een lokaal dipje te kunnen scoren?
Nee, kijken kijken niet (ver)kopen.

Als je naar een sportwedstrijd kijkt heb je toch ook verder geen invloed. Toch vind je het leuk om te kijken. Dat heb ik met koersen.
(en als je toevallig geen enkele sport leuk vindt zijn er vast wel andere dingen als TV quizzen of iets dergelijks waar je ook een dergelijke vergelijking voor kunt maken.) En waarom dan per se live en niet met 15 minuten vertraging? Nou gewoon omdat het toch zou moeten kunnen ;)

Ik moet wel zeggen dat ik met mijn initiële vraag never nooit deze discussie had zien aankomen :D
Voor mij zijn handelen en volgen echt twee totaal verschillende dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Dit. Met de NT-fondsen bij mijn bank deed ik het precies zo. Ben nu overgestapt naar Meesman voor nog meer passiviteit en heb daarmee ook niet constant de koersen in beeld als ik m'n bankieren-app open.
Ja dat is logisch. Met beleggingsfondsen zijn er geen bied en laat prijzen. Die kun je gewoon blind aankopen. Maar ik had het over ETFs. Die zou ik liever niet bestens aankopen.
[...]
Of gaat het er alleen om een lokaal dipje te kunnen scoren?
Nee mij helemaal niet. Het gaat mij erom een slechte uitvoering te voorkomen. Dit kan zo maar gebeuren als de spread even heel groot is. Met name in volatiele tijden, bijvoorbeeld de corona crash, kunnen er gekke dingen gebeuren. Met ETFs die minder liquide zijn gebeuren er vaker gekke dingen.

[ Voor 38% gewijzigd door Pistachenootje op 30-11-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Radiodurans schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:49:
[...]
Als je gewoon in de ochtend een mid price afspreekt dan zie je aan het eind van de dag wel of de prijs daarop heeft geschommeld en je aankoop heeft plaatsgevonden. Dat is bij mij altijd nog dezelfde dag gebeurt (VWCE, ZPRX/V). Dan heb je wellicht niet de allerscherpste koers op de eurocent achter de komma maar dat gaat op de lange termijn het verschil niet maken.
Kan natuurlijk maar ik zelf wil ook met een mid price order de huidige bied en laat prijzen weten. Kleine moeite om het uit te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:36:
[...]

Nee, kijken kijken niet (ver)kopen.

Als je naar een sportwedstrijd kijkt heb je toch ook verder geen invloed. Toch vind je het leuk om te kijken. Dat heb ik met koersen.
(en als je toevallig geen enkele sport leuk vindt zijn er vast wel andere dingen als TV quizzen of iets dergelijks waar je ook een dergelijke vergelijking voor kunt maken.) En waarom dan per se live en niet met 15 minuten vertraging? Nou gewoon omdat het toch zou moeten kunnen ;)

Ik moet wel zeggen dat ik met mijn initiële vraag never nooit deze discussie had zien aankomen :D
Voor mij zijn handelen en volgen echt twee totaal verschillende dingen.
Iedere z'n ding natuurlijk, maar ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die voor hun plezier naar beurskoersen gaan zitten staren. "Entertainment" is daarom ook niet het eerste dat in mij opkomt als reden waarom iemand belang zou hebben bij real-time koersinformatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-11-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:42:
[...]

Gebruik jij dan market orders? Kan gevaarlijk zijn.

Via Interactive Brokers laat ik soms een Adaptive Market-order uitvoeren. Ik dacht dat dit achterliggend stapsgewijs verhogende limietorders tussen de bid- en ask-koers inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Wat voor obscure ETF’s kopen jullie dat dit wat uitmaakt en je niet bestens kan kopen? Ishares msci world of zo hoef je echt niet zo moeilijk over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het kan wel, maar waarom zou je. Er is een kleine kans dat je een slechte uitvoering krijgt, zelfs met liquide ETFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johan Bogle schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:35:
Wat voor obscure ETF’s kopen jullie dat dit wat uitmaakt en je niet bestens kan kopen? Ishares msci world of zo hoef je echt niet zo moeilijk over te doen.
Het scheelt gewoon geld. Je kunt net iets goedkoper aankopen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
de Peer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:26:
[...]

Het scheelt gewoon geld. Je kunt net iets goedkoper aankopen.
En dat doe je dan elke maand? En dan de hele dag naar de koers kijken wat een goed moment is of zo? En dan je order moeten royeren en opnieuw inleggen omdat je net die limiet niet haalt? Klinkt als gedoe en als timing.

Maar goed, ik koop alleen fondsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 30-11-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johan Bogle schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:30:
[...]
En dat doe je dan elke maand? En dan de hele dag naar de koers kijken wat een goed moment is of zo? En dan je order moeten royeren en opnieuw inleggen omdat je net die limiet niet haalt? Klinkt als gedoe en als timing.

Maar goed, ik koop alleen fondsen.
Ja ik ga gewoon vlak bij de laatst verhandelde prijs zitten. Die schommelt meestal toch wel dus ik heb eigenlijk altijd dezelfde dag wel uitoefening van de order. Weinig gedoe dus.

Bij IBKR zijn de transactiekosten ook veel lager op deze manier als het een Amerikaanse etf is. Bij een marktorder zijn de transactiekosten soms wel meer dan 5x hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij IBKR krijg je zelfs waarschuwingen als je market orders gebruikt. Dit zeggen ze erover op de website:
A Market order is an order to buy or sell at the market bid or offer price. A market order may increase the likelihood of a fill and the speed of execution, but unlike the Limit order a Market order provides no price protection and may fill at a price far lower/higher than the current displayed bid/ask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 04-06 19:28

Zenix

BOE!

user001 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:30:
[...]

Via Interactive Brokers laat ik soms een Adaptive Market-order uitvoeren. Ik dacht dat dit achterliggend stapsgewijs verhogende limietorders tussen de bid- en ask-koers inhoudt.
Dat lijkt mij wel een prima, want dat zorgt er voor dat je nooit teveel betaald. Het is wat slimmer dan een gewone market order.
https://www.interactivebr.../orders/adaptive-algo.php

Voor diegene die in US ETF's zitten, kan je ook MidPrice Algo gebruiken, die werkt meestal net wat sneller dan adaptive:
https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=36735

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 30-11-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Beide ordertypen bieden net als market orders geen bescherming tegen een onverwacht gegroeide spread. Maar (en dit zeg ik als iemand die best vaak aankopen doet op de US beurs) ik heb het nog nooit in de praktijk zien gebeuren.

Vroeger heb ik adaptive limit orders gebruikt, waarbij ik zelf de limit zet op de huidige ask price. Tegenwoordig gebruik ik midprice. Het werkt allebei prima, maar midprice voelt als minder gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 30-11-2022 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Eenmaal ingelogd op de site van ING is inderdaad meer inzicht geboden in je portefeuille indien je gebruik maakt van eenvoudig beleggen.

Onderstaande is ongeveer de verdeling.
Daarbij nog 18% Nn L-na En Ind Sus E

Klein deel in obligaties (ten minste 10%)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvCN0RnHc12yh3eWW44Q5OPSaUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoIm5nrbj6MHQUrc7dKKGQTP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@pentaw1nz waarom houd je zoveel verschillende fondsen aan die elkaar ook nog deels overlappen? Kan allemaal veel simpeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Pistachenootje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:49:
@pentaw1nz waarom houd je zoveel verschillende fondsen aan die elkaar ook nog deels overlappen? Kan allemaal veel simpeler.
Dit is een verdeling zoals gekozen door ING indien je kiest voor "eenvoudig beleggen ".
Je kiest 1 van de 4 profielen en maakt maandelijks geld over. De portefeuille voor dat profiel is bepaald door ING en in dit geval is dit dus de portefeuille die ik heb.

Ik ben pas begonnen en leg maandelijks wat in. Mogelijk ga ik later zelf nog eens de beurs op om te beleggen in enkele ETFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
Crap, ik zie nu dat ING zelf beleggen de NT World fonds de kosten 0.27% zijn terwijl ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld slechts 0.16%. Ik leg maandelijks in NT in.. zit ik nu te blunderen of is er een voordeel aan NT World dat ik mis? Is er nog een goedkoper indexfondsen? Zo handig is ING niet met het vergelijken van kosten van fondsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TobyD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Crap, ik zie nu dat ING zelf beleggen de NT World fonds de kosten 0.27% zijn terwijl ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld slechts 0.16%. Ik leg maandelijks in NT in.. zit ik nu te blunderen of is er een voordeel aan NT World dat ik mis? Is er nog een goedkoper indexfondsen? Zo handig is ING niet met het vergelijken van kosten van fondsen..
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 04-06 19:28

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:49:
Dat viel mij ook op, de meest random ETF's bij elkaar gesmeten, zonder enige gedachte erachter. Begrijp er niks van. En daar betaal je dan extra voor...

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 30-11-2022 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
TobyD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Eh? Bij mij is ie 0.15%, kijk je wel goed? ISIN code van NT world: NL0011225305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
Die site ken ik, maar niet echt relevant. ING staat niet overal bij, ondanks dat ze de indexfondsen wel verkopen.
Miki schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:38:
[...]

Eh? Bij mij is ie 0.15%, kijk je wel goed? ISIN code van NT world: NL0011225305
0.15% lopende kosten, 0.12% management fee —> 0.27%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zenix schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:30:
[...]

Dat viel mij ook op, de meest random ETF's bij elkaar gesmeten, zonder enige gedachte erachter. Begrijp er niks van. En daar betaal je dan extra voor...
Of er geen enkele gedachte achter zit vraag ik me af. De bank is niet heilig en er wordt wel eens gezegd dat de sulletjes in de beleggingswereld bij een bank werken, maar dat betekent niet dat er zomaar in het wilde weg word gekozen.

Betekent echter ook niet dat er geen verbetering mogelijk is. Ik ben hier nu mee gestart en leg maandelijks in. Als je verder niets actief wilt doen en toch gemiddeld zo'n 8% per jaar pakt is dat natuurlijk leuk.

Inmiddels ook een rekening bij De Giro geopend waar ik wellicht binnenkort zelf wat van de grote ETFs aanschaf a la S&P 500, MSCI world, ...

Pagina: 1 ... 4 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.