Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:52
* zie edit *

@wildpicture vergelijk het resultaat van jouw rekening eens met onderstaande belegging: wereldwijd gespreid tegen lage kosten. Terwijl jouw rekening in 2010 nog dik in de min staat, staat deze al weer in de plus. Conclusie: ik vrees dat je veel hogere kosten hebt betaald dan je je realiseert en/of er werd slecht gespreid (teveel VS).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmkl1EkPJSew4U_7iVI4_7ZFNx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rrkvwSLOroUyxBkNLo7J0fUb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsVvKsQbtpoEqli6ahvMR2Xzpbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rheuNVWxwUC23k0EWwpKNrYy.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik kom er net achter dat deze data waarschijnlijk beïnvloed is door EUR/USD koers. Resultaten 2000-2010 in EUR lijken slechter uit te vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 14-11-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

wildpicture schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:55:
[...]

Dat bedoel ik nou precies met selectief je periode kiezen. Als ik in 2009 begonnen was met beleggen, zou ik inderdaad veel meer rendement behaald hebben. Maar ik ben veel eerder begonnen. En dat was, achteraf gezien, geen goed moment.
Nee, dat doe ik niet. Ik geef de verschillen aan veroorzaakt door het niet meetellen van dividend als onderdeel van je rendement. Hoe langer terug je kijkt, hoe meer dividend je niet mee telt. Ook in een periode waarin het slechter gaat.

De grafiek achter de link die ik heb gedeeld gaat (helaas) maar terug tot 2009. Zie de grafiek hierboven van @Johan Bogle voor een veel grotere periode :)

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 14-11-2022 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De hoofdboodschap lijkt mij wel terecht: de laatste 10 jaar zijn we gewoon geworden aan erg hogere rendementen. Een tienjaarsrendement ziet er dan ook zeer mooi uit, en daar maken fondsenaanbieders graag gebruik van. Er zijn echter ook mindere periodes geweest. Iemand die in 2000 gestart is, heeft tot 2010 nodig gehad om op duurzame wijze boven de initiële inleg te blijven. De kans bestaat dat we in de toekomst opnieuw een dergelijke periode meemaken. Op lange termijn vormt dit misschien geen probleem, maar de meeste nieuwe beleggers zijn enkel vertrouwd met positieve rendementen. Voor een FIRE-strategie wordt er bijvoorbeeld typisch uitgegaan van te hoge rendementsverwachtingen, naar mijn mening.

Voor MSCI World bekom ik bijvoorbeeld een geannualiseerd rendement van 3,10% tussen 2000 en 2015. Is dat hoger dan inflatie? Zelfs een maandelijkse DCA komt slechts op 4,13%.

[ Voor 10% gewijzigd door user001 op 14-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Aankomende woensdag zal Northern Trust voor Emerging Markets fonds (ISIN NL0011515424) het dividend betaalbaar gaan stellen. Netto een kleine €0,20 en de overige €0,03 kun je bij je belastingaangifte van 2022 verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
user001 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:14:
Voor MSCI World bekom ik bijvoorbeeld een genasaliseerd rendement van 3,10% tussen 2000 en 2015. Is dat hoger dan inflatie? Zelfs een maandelijkse DCA komt slechts op 4,13%.
Wat is een genasaliseerd rendement?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 10:33
Pistachenootje schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:51:
[...]

Is gok een misvertaling van "annualized" -> "op jaarbasis" is een correcte vertaling.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
user001 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:14:
Voor MSCI World bekom ik bijvoorbeeld een geannualiseerd rendement van 3,10% tussen 2000 en 2015.
Ik kom zelfs nog lager uit (2.73%) als ik iShares World data gebruik. Ik denk dat mijn eerdere grafiek was beïnvloed door o.a. de EUR/USD koers.

Ik denk dat die resultaten van @wildpicture toch vrij normaal waren in euro. Inderdaad pech gehad met instapmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:51:
[...]

"Geannualiseerd". Ik was iets te snel. Het rendement berekende ik overigens met https://backtest.curvo.eu (in EUR).

[ Voor 3% gewijzigd door user001 op 14-11-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 20:49

Zjemm

...

Leuk topic.

ik ben zelf in mei 2021 begonnen met NT index fondsen.
leuk eerste jaar gehad natuurlijk, en als ik nu kijk over het geheel tot nu toe dan ben ik er nog niet veel mee opgeschoten qua rendement, want alles is weer verdampt.

ik blijf wel maandelijks inleggen en hoop dat het op de langeren termijn natuurlijk wat oplevert.

voorlopig niet te veel naar kijken :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 18:29

BCC

Same here, ben nu (ook wegens andere omstandigheden) aan het overstappen naar stenen. Het was in ieder geval niet minder geworden 😅

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 14-11-2022 16:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-09 21:55
Leuk om een topic hier over te vinden inderdaad. In 2017 begonnen met ETFs en zeker in de eerste paar jaar een goed rendement. Laatste 12 maanden maandelijkse bijdrage vergroot ingelegd, terwijl mijn totale rendement daalde.. nog steeds een kleine plus, ik vertrouw het proces!

Nu is het vooral NT fondsen, aangevuld met wat specifieke ETFs zoals Water, Hydrogen, Ageing Population en Video Games. Ik vraag me af of meer mensen hier ook passief investeren met specifiekere ETFs dan enkel NT World? Bij mij is het rendement namelijk gemixt; Water en Ageing Population doen het goed, Hydrogen en Video Games dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
TobyD schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:23:
Leuk om een topic hier over te vinden inderdaad. In 2017 begonnen met ETFs en zeker in de eerste paar jaar een goed rendement. Laatste 12 maanden maandelijkse bijdrage vergroot ingelegd, terwijl mijn totale rendement daalde.. nog steeds een kleine plus, ik vertrouw het proces!

Nu is het vooral NT fondsen, aangevuld met wat specifieke ETFs zoals Water, Hydrogen, Ageing Population en Video Games. Ik vraag me af of meer mensen hier ook passief investeren met specifiekere ETFs dan enkel NT World? Bij mij is het rendement namelijk gemixt; Water en Ageing Population doen het goed, Hydrogen en Video Games dramatisch.
Ik zie het praktisch nut daarvan niet in. Zulke ETF's hebben doorgaans ook hogere kosten. Hou het simpel en hou de kosten laag.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-10 13:13
Ik snap dat je het wil om het wat spannender te maken en omdat het goede ideeen lijken, maar goede ideeen zijn nog geen goede beleggingen. Het gaat ook tegen het idee van passief beleggen in. De kans dat jij het juiste thema kiest en dan ook nog op het juiste moment in- en uitstapt is op lange termijn niet groot. Geen keuzes maken, niet timen, gewoon de markt kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@TobyD die bedrijven zitten al in je NT fondsen. Tip: kijk deze video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:03
Pejdref schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 06:44:
Goed topic, zelf beleg ik in VWCE, die is hetzelfde als VWRL alleen wordt hierbij het dividend automatisch herbelegd en dus niet uitgekeerd. Bij DeGiro onder dezelfde voorwaarde te verhandelen als VWRL, dus ook 1x per maand zonder transactiekosten.
Hier een artikel tussen het verschil tussen VWRL en VWCE. Om 1x per maand hierin te beleggen moet je blijkbaar wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zie hieronder:

''Extra gratis transacties per maand
Elke volgende transactie in hetzelfde fonds is ook gratis onder de volgende voorwaarden:

-De transactie is in dezelfde richting. Dus ook een aankoop als eerder die maand een aankoop is gedaan. Of ook een verkoop als eerder die maand een verkoop is gedaan.
-De waarde van de transactie is 1.000 euro (of dollar of Britse pond) of meer.
-Er heeft geen tegengestelde transactie plaatsgevonden.

Wanneer je bovenstaande punten in acht neemt kun je zonder transactiekosten in fondsen uit de DEGIRO Kernselectie handelen.''

Beetje boven mijn pet om 1000euro in een maand te gaan beleggen :|

https://www.financieelona...ernselectie-vwrl-vs-vwce/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubberen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:17:
[...]

Hier een artikel tussen het verschil tussen VWRL en VWCE. Om 1x per maand hierin te beleggen moet je blijkbaar wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zie hieronder:

''Extra gratis transacties per maand
Elke volgende transactie in hetzelfde fonds is ook gratis onder de volgende voorwaarden:

-De transactie is in dezelfde richting. Dus ook een aankoop als eerder die maand een aankoop is gedaan. Of ook een verkoop als eerder die maand een verkoop is gedaan.
-De waarde van de transactie is 1.000 euro (of dollar of Britse pond) of meer.
-Er heeft geen tegengestelde transactie plaatsgevonden.

Wanneer je bovenstaande punten in acht neemt kun je zonder transactiekosten in fondsen uit de DEGIRO Kernselectie handelen.''

Beetje boven mijn pet om 1000euro in een maand te gaan beleggen :|

Dit gold altijd vanaf de 2e transactie per maand in een bepaald fonds. De eerste transactie is gratis bij een ETF uit de kernselectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Rubberen je mag gewoon gratis 1x per maand aankopen. 1000 EUR geldt alleen voor extra transacties.

Edit: Afas was sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
[quote]Erasmo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:55:
[...]

Als je daar zeker van bent, des te meer reden om te beginnen toch? Komende jaren aandelen met korting.

[...]

Nu beginnen kan je natuurlijk doen, maar europa moet nog door het putje.Om en rond het 'putje' is mijn startsignaal om te beginnen.

Begrijp me verder niet verkeerd, de markt timen kan ik niet - maar de aankomende recessie is zowat de meest voorspelde recessie... Ooit! Maw even wachten tot we rond het putje zijn zoals gezegd en dan lumpsum erin, en vervolgens DCA beleggen in indexfondsen.

Momenteel ben ik nog wel aan het zoeken hoe ik het logistiek gezien zal aanpakken. Vermoedelijk via degiro, maar spijtig genoeg kan je daar niet automatisch inkopen p/maand.

Puur mijn visie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14
@Rubberen Hoeveel denk je dat er nog van de huidige koersen af kan? Waarom heeft de markt deze recessie dan niet al zien aankomen?

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 15-11-2022 12:01 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miki
Rubberen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:29:
[...]

Als je daar zeker van bent, des te meer reden om te beginnen toch? Komende jaren aandelen met korting.

[...]

Nu beginnen kan je natuurlijk doen, maar europa moet nog door het putje.Om en rond het 'putje' is mijn startsignaal om te beginnen.

Begrijp me verder niet verkeerd, de markt timen kan ik niet - maar de aankomende recessie is zowat de meest voorspelde recessie... Ooit! Maw even wachten tot we rond het putje zijn zoals gezegd en dan lumpsum erin, en vervolgens DCA beleggen in indexfondsen.

Momenteel ben ik nog wel aan het zoeken hoe ik het logistiek gezien zal aanpakken. Vermoedelijk via degiro, maar spijtig genoeg kan je daar niet automatisch inkopen p/maand.

Je hebt overduidelijk een bepaalde podcast zitten luisteren, dezelfde die ooit JET als kooptip meegaven vlak voordat die door het putje gingen ;)

De ontmoeting tussen Biden en Xi was vooraf ook niet gepland net zo min dat Xi binnenlands zijn Covid maatregelen fors heeft afgeschaald. Gevolg is dat Emerging Markets wat het vooralsnog heel slecht deed nu weer fors aan het klimmen is.

Als morgen bijvoorbeeld Putin capituleert of of per ongeluk uit het raam valt zullen de aandeelmarkten met name in Europa een flinke boost gaan krijgen omdat de beleggers al zullen voorsorteren op betere tijden. Kortom je kunt wel wachten maar je hebt totaal geen invloed op aankomende actoren, het is niet voor niets dat de koerswisselingen worden vergeleken met de stappen van een dronkenlap. Zeker als je erin stapt voor de langere termijn zul je ook nog wel een paar keer flink onderuit gaan en zal je geplande instapmoment weer worden uitgemiddeld :)

Dus in mijn ogen kun je beter met kleinere bedragen gespreid gaan inleggen dan dat je gaat wachten op het juiste instapmoment die er gewoon niet is. Time in the market beats timing te market.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

[...]

Je zegt dat je niet de markt wil timen maar in de volgende zin wil je de markt timen :P

Zo ongeveer het hele punt van dit topic is om je zo min mogelijk met de dag/week/maand koersen bezig te houden en iedere maand netjes automatisch je inleg te doen, en dan komt het op het einde wel goed.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maw even wachten tot we rond het putje zijn zoals gezegd en dan lumpsum erin, en vervolgens DCA beleggen in indexfondsen.
Probleem is dat niemand weet wat de bodem ('rond het putje') is. Als je dat wel weet wordt het heel makkelijk om de markt te verslaan.

Overigens is er een speciaal topic voor mensen die geloven dat ze wel de markt kunnen voorspellen >:) :
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

[ Voor 40% gewijzigd door Pistachenootje op 15-11-2022 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Qwerty-273

Meukposter

Ik zie ook hier in dit topic de AEX enkele keren genoemd worden. Maar er is aardig wat mis met deze index om het als algemene graadmeter van de (Nederlandse) economie te gebruiken. Zo bestaat deze slechts uit 25 bedrijven (met behoorlijk wat criteria), en bovendien zit er een "capping factor" in waardoor een enkel aandeel niet boven 15% van de index kan uitstijgen (ok, voor een bepaalde periode wel maar daarna zou het weer naar die 15% worden gecapt).

Het Nederlandse nieuws verwijst graag naar deze index, maar op het toneel van Europa of de Wereld heeft het maar een heel beperkte betekenis. In 1983 werd gestart met de EOE Index, die in 1997 hernoemd werd naar AEX Index, met slechts de volgende 13 ondernemingen: ABN, Ahold, Akzo, Amro, Gist-Brocades, Heineken, Hoogovens, KLM, Koninklijke Olie, Nationale Nederlanden, Philips, Unilever en Nedlloyd. In 1994 werd de cap ingevoerd om te voorkomen dat de index wordt gedomineerd door 1 partij.

Ook wellicht interessant is het effect op de koers door de toetreding tot de AEX : The effect of index inclusion

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
RichieB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:01:
@Rubberen Hoeveel denk je dat er nog van de huidige koersen af kan? Waarom heeft de markt deze recessie dan niet al zien aankomen?
Ik heb natuurlijk geen glazen bol, dus neen ik weet niet hoeveel er nog van de huidige koersen zal afgaan.

De impact van de recessie is nog niet duidelijk, wordt het een milde recessie of een zware? Ik vermoed voor europa een zware.
Miki schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:10:
[...]

Je hebt overduidelijk een bepaalde podcast zitten luisteren, dezelfde die ooit JET als kooptip meegaven vlak voordat die door het putje gingen ;)

De ontmoeting tussen Biden en Xi was vooraf ook niet gepland net zo min dat Xi binnenlands zijn Covid maatregelen fors heeft afgeschaald. Gevolg is dat Emerging Markets wat het vooralsnog heel slecht deed nu weer fors aan het klimmen is.

Als morgen bijvoorbeeld Putin capituleert of of per ongeluk uit het raam valt zullen de aandeelmarkten met name in Europa een flinke boost gaan krijgen omdat de beleggers al zullen voorsorteren op betere tijden. Kortom je kunt wel wachten maar je hebt totaal geen invloed op aankomende actoren, het is niet voor niets dat de koerswisselingen worden vergeleken met de stappen van een dronkenlap. Zeker als je erin stapt voor de langere termijn zul je ook nog wel een paar keer flink onderuit gaan en zal je geplande instapmoment weer worden uitgemiddeld :)

Dus in mijn ogen kun je beter met kleinere bedragen gespreid gaan inleggen dan dat je gaat wachten op het juiste instapmoment die er gewoon niet is. Time in the market beats timing te market.
Ik luister podcasts maar mijn idee is niet gebaseerd op 'een' podcasts.

Momenteel is de levensader van bedrijven een groot vraagstuk, namelijk de energievoorziening. Je ziet europa spartelen om dit opgelost te krijgen, maar dit is een meerjarenplan om te switchen van gas naar alternatieven. Hier was men al mee bezig, maar door het dichtdraaien van de gaskraan moet dit nu plots versneld uitgevoerd worden.

Ook al kan je het geleverd krijgen, tegen welke prijs?

Maw europa was niet klaar om een volledige stop van het russische gas te ondergaan.

Men is niet voor niets bezig met afschakelplannen te bedenken moesten er tekorten komen. Net op dat moment wanneer er werkelijk tekorten komen en dit invloed heeft op de industrie zal volgens mij het 'putje' worden gevormd.

Maw ik wacht op duidelijke signalen dat er energie tekort zal zijn, en ze hier op moeten anticiperen.

Mijn visie natuurlijk! Neen ik heb geen glazen bol, maar ik ben wel vrij goed thuis in de energiesector.

Meer On topic:

Via de https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ krijg ik volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2svmzwzcYfPzWQwSvcF3QTCSqrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdxom26MblXHniy7jPiZZPVm.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien is er dus divend lekkage. Echter is op onderstaande site te zien dat het grootste verschil met VWRL, VWCE het divend herbelegd. Hoe kan er dan toch dividend lekkage ontstaan?

""VWRL vs VWCE
Als je zo eenvoudig mogelijk tegen lage kosten wereldwijd gespreid wilt beleggen, is de toevoeging van VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc, ISIN: IE00BK5BQT80) aan de Kernselectie wellicht interessant voor je. Deze kan als vervanger van VWRL (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis, ISIN: IE00B3RBWM25) dienen.

Het verschil tussen deze twee fondsen is dat VWCE het dividend dat uitgekeerd wordt door de onderliggende bedrijven direct voor je herbelegt, terwijl je dat bij VWRL zelf moet doen. Verder zijn de fondsen identiek.''

[ Voor 19% gewijzigd door Rubberen op 15-11-2022 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Rubberen prima dat je een visie hebt over wanneer het een juist moment is om in te stappen maar dit topic is nou juist niet bedoeld voor dat soort discussies. Mijn verzoek is om daar het andere topic voor te gebruiken. Zie ook de omschrijving in de topic start:
Pistachenootje schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:09:
Welke vragen/onderwerpen passen beter in 'Beleggen op de beurs in de praktijk'?
  • Individuele aandelen onderzoeken/uitkiezen
  • Opties
  • Short gaan
  • Markt voorspellen/timing
  • Bear cases - bull cases bediscussiëren
  • Kijk wat de markt vandaag heeft gedaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubberen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:25:

Zoals je kan zien is er dus divend lekkage. Echter is op onderstaande site te zien dat het grootste verschil met VWRL, VWCE het divend herbelegd. Hoe kan er dan toch dividend lekkage ontstaan?
Lees je even in:
https://www.beleggingsins...nnisbank/dividendlekkage/
Stel een ETF is gevestigd in land X waar 0% dividendbelasting wordt geheven, wanneer je dit dividend in Nederland ontvangt betaal je vervolgens zelf dus ook geen dividend. De beheerders van de ETF betalen daarentegen wel belasting over het dividend in de landen waar de bedrijven uit de ETF zijn gevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 15:24
[...]

[...]

Meer On topic:

Via de https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ krijg ik volgende plaatje:
[Afbeelding]

""VWRL vs VWCE
Als je zo eenvoudig mogelijk tegen lage kosten wereldwijd gespreid wilt beleggen, is de toevoeging van VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc, ISIN: IE00BK5BQT80) aan de Kernselectie wellicht interessant voor je. Deze kan als vervanger van VWRL (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis, ISIN: IE00B3RBWM25) dienen.

Het verschil tussen deze twee fondsen is dat VWCE het dividend dat uitgekeerd wordt door de onderliggende bedrijven direct voor je herbelegt, terwijl je dat bij VWRL zelf moet doen. Verder zijn de fondsen identiek.''

Staat netjes op de FAQ:
Dividendlekkage bij een fonds ontstaat doordat het fonds, en niet jij zelf, dividend ontvangt van de onderliggende aandelen en hiervan niet (alle) dividendbelasting kan terugvragen. De mate waarin het fonds dit dividendlek kan dichten is afhankelijk van de domicilie (het vestigingsland) van het fonds en de belastingverdragen die dit land heeft met andere landen. Het fonds keert alleen het overgebleven dividend uit aan jou, dus de ingehouden dividendbelasting ben je definitief kwijt. Dit kan oplopen tot zo'n 0,3% van je totale rendement.
Of het fonds nu herbelegt of niet, ze krijgen het dividend en moeten er dus belasting over betalen. (Afhankelijk van domicilie van het fonds kan dit een hoger of lager bedrag zijn.)

Volgens mij ligt het grote voordeel van het herbeleggen van dividend bij DeGiro vooral in het feit dat DeGiro zelf kosten rekent over dividend uitkeringen, die los staan van de belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14
[...]
Ik heb natuurlijk geen glazen bol, dus neen ik weet niet hoeveel er nog van de huidige koersen zal afgaan.

De impact van de recessie is nog niet duidelijk, wordt het een milde recessie of een zware? Ik vermoed voor europa een zware.
[...]
Je vermoed een zware recessie maar denkt dat de markt uit gaat van een milde recessie? Want in dat scenario kan je inderdaad neerwaardse koersen verwachten. Gaat de markt al uit van een zware recessie dan zullen de koersen niet veel bewegen. Maar het kan ook omgekeerd zijn: de markt gaat uit van een zware recessie maar deze blijkt mee te vallen. Dan zul je juist een opwaartse beweging zien in de koersen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik meld me ook maar eens in dit topic! De info/links in de OP zijn erg nuttig.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Passief indexbeleggen vind ik een aantrekkelijke optie. Een horizon van ±25 jaar, starten met een maandelijkse inleg van 1000 euro en er verder niet naar omkijken. Direct een veelvoud inleggen voelt niet goed, dat kan altijd nog.

Ik heb enkele vragen:
-Meesman lijkt een hele goeie optie, maar Rabo / ABN / ING iets goedkoper. Kan iemand een voorbeeld noemen van het gebruikersgemak wat Meesman wel heeft en de banken niet? Wellicht zitten hier overstappers?
-Het topic lezend lijkt het alsof de meeste mensen 100% voor een wereldwijd fonds gaan. Waarom niet een deel obligatiefondsen erbij t.b.v. extra risicospreiding? In de diverse links in de OP wordt dat wel aangeraden.
-Hoe concreet moet je beleggingsplan zijn? Ik heb geen flauw idee hoe over 25 jaar de vlag erbij hangt en wat dus het doel zou moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 02:16

Zenix

BOE!

@Thijskoman

Bij Meesman komt het geld in dezelfde fondsen als bij de Banken (NT). Het enige verschil, is dat je bij Meesman alleen een automatische incasso hebt en niks hoeft te doen. Bij de banken moet je kijken wat de verhouding is van de NT fondsen, maar kan je ook automatisch maandelijks inleggen. Banken zijn goedkoper.

Obligatiefondsen doen het niet goed als rentes stijgen, jaren lang ging dat dus wel goed. Daarnaast vallen obligatiefondsen onder beleggingen in box3 en moet je over het geringe rendement meer belasting betalen. Dan kan je beter een depositoladder maken, meer rendement en zekerheid.

Er kan in de toekomst nog genoeg veranderen, of goedkoper worden, maar basis blijft hetzelfde. De wereldindex volgen. Dus gewoon dat plan volgen. Wel moet je bedenken wat je wilt gaan doen na die 25 jaar met dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk2000
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10 16:29
Als voormalig Binck-klant ben ik een jaar geleden meeverhuisd naar Saxo. Daar betaal ik 0,015% service fee per maand en betaal ik geen transactiekosten bij periodiek inleggen (net als bij Binck). In vergelijking met de andere brokers is dat niet zo heel beroerd, toch? Ik lees hier regelmatig dat Saxo zo duur is namelijk en overweeg sinds de verhuizing of ik moet overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
Dirk2000 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:08:
Als voormalig Binck-klant ben ik een jaar geleden meeverhuisd naar Saxo. Daar betaal ik 0,015% service fee per maand en betaal ik geen transactiekosten bij periodiek inleggen (net als bij Binck). In vergelijking met de andere brokers is dat niet zo heel beroerd, toch? Ik lees hier regelmatig dat Saxo zo duur is namelijk en overweeg sinds de verhuizing of ik moet overstappen.
Reken maar eens uit wat 0,015% per maand betekent na 20 jaar.
Dat is 35,6% aan lopende kosten over 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Dirk2000 zoals Playa laat zien kan het veel schelen. Hier kan je een indruk krijgen wat het bij jouw inleg en horizon totaal kost: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:03
Hoe slecht zijn de VTI/VXUS ETFs qua lekkage als je de belasting niet in box3 kan terugvragen? Door dalende crypto koersen en samenwonen gaat me dit niet lukken. Zijn er dan betere alternatieven zonder de vele uitsluitingen die de fondsen met gunstige lekkage (NT, AVIAW, NN) hebben. Kan natuurlijk altijd het terugvragen doorschuiven naar de toekomst maar dan verlies ik wat rendement op rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:08

page404

Website says no

Playa del C. schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:13:
[...]

Reken maar eens uit wat 0,015% per maand betekent na 20 jaar.
Dat is 35,6% aan lopende kosten over 20 jaar.
Niet alleen dat, er zit ook een minimum aan die fee. 4€ per maand ben je zo kwijt. Vind ik best fors, zeker voor beginners. En je krijgt er een slecht platform voor terug.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59
Dirk2000 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:08:
Ik heb veel gelezen op financieelonafhankelijkblog.nl (alhoewel ik de laatste tijd de posts wat minder relevant vind worden), waar ook een keer een mooie vergelijking van kosten per aanbieder is gemaakt: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-kosten/ (Saxo wordt hier echter helaas niet meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:48

de Peer

under peer review

Janpietertje89 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:48:
Hoe slecht zijn de VTI/VXUS ETFs qua lekkage als je de belasting niet in box3 kan terugvragen? Door dalende crypto koersen en samenwonen gaat me dit niet lukken. Zijn er dan betere alternatieven zonder de vele uitsluitingen die de fondsen met gunstige lekkage (NT, AVIAW, NN) hebben. Kan natuurlijk altijd het terugvragen doorschuiven naar de toekomst maar dan verlies ik wat rendement op rendement.
Zo'n ramp is het toch niet?
Als je geen VRH hoeft te betalen dan is het bedrag aan VTI/VXUS waarschijnlijk ook niet zo hoog, is de lekkage dus ook niet echt een hoog bedrag en het rendement op rendement daarvan door in de toekomst pas terug te vragen gaat dan uiteindelijk hooguit om tientjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hoe slecht zijn de VTI/VXUS ETFs qua lekkage als je de belasting niet in box3 kan terugvragen?
Zijn prima. Maar alleen onhandig aankopen via opties, 100 VTI is al ~$20.000.

Veel makkelijker, maar wel iets duurder:
VWRL of VWCE
VEVE+VFEM
IWDA+EMIM

Edit: @Janpietertje89 ik bedenk me net dat ik het eigenlijk niet zeker weet hoe het zit qua kosten. Ik denk dat je het beter zelf kan uitzoeken of wachten op input van iemand anders.

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 16-11-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Pistachenootje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:45:
[...]

Zijn prima. Maar alleen onhandig aankopen via opties, 100 VTI is al ~$20.000.

Veel makkelijker, maar wel iets duurder:
VWRL of VWCE
VEVE+VFEM
IWDA+EMIM
Top, wilde vooral even bevestigd hebben dat ze niet meer lekkage hebben dan de Ierse ETFs die jij noemt. Zover ik begrijp is de spreiding van VTI/VXUS ook nog wel iets beter dan van VWRL dus totaal geen reden om te switchen ook al kan ik niet verrekenen via box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Janpietertje89 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:51:
[...]
Zover ik begrijp is de spreiding van VTI/VXUS ook nog wel iets beter dan van VWRL dus totaal geen reden om te switchen ook al kan ik niet verrekenen via box3.
Spreiding is iets beter maar dat gaat waarschijnlijk geen significant verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 12:41

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb best wat vwrl maar hoe zit dat dan met box 3?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 02:16

Zenix

BOE!

Je moet dan wel de buitenlandse bronheffing elk jaar opgegeven, dan kan dat worden meegenomen naar toekomstige jaren, zodat je het dan alsnog kan verrekenen. Op de definitieve aanslag komt dat te staan als: Nog te verrekenen buitenlandse bronheffing box 3

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 16-11-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Mimiix schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:30:
Ik heb best wat vwrl maar hoe zit dat dan met box 3?
Speelt niet bij VWRL, speelt enkel bij amerikaanse ETFs zoals VTI/VXUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
Fijn topic, ik zit er al een tijd tegenaan te hikken om te starten met beleggen. Ik heb de knoop doorgehakt en wil vanaf volgende maand periodiek gaan inleggen op de drie Northern Trust fondsen.

Nu heb ik alleen mijn twijfels over de verdeling. Ik heb begrepen dat je via https://marketcaps.site/ de huidige verdeling kan controleren. Als ik het goed heb begrepen volgt de NT fondsen de MSCI index. Nu zie ik op de website dat er een verhouding is van MSCI en NT. Voor World/SC/EM heeft MSCI 80,2/10,7/9,1 en NT 81,7/9,2/9,1. Is dit verschil aanwezig omdat NT niet exact de MSCI Index volgt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ja, de NT-fondsen hebben ESG-uitsluitingen en wijken daarmee dus af van de standaard MSCI-indices. Overigens zou ik met niet compleet blindstaren op de exacte verhoudingen. Het idee is dat je wilt voorkomen dat je zwaar overwogen zit in een fonds/markt met een afwijkend risico/volatiliteitsprofiel (zoals EM en small cap), maar of je nou met cijfers achter de komma heel veel extra risico loopt, is natuurlijk zeer de vraag. In mijn optiek is een verdeling 80/10/10 ook prima. De afwijking van de "ideale" verdeling is zo gering, dat dit geen significant afwijkende resultaten op zal leveren (en je weet ook niet naar welke kant die afwijking zal zijn).

TL;DR: niet te druk over maken

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
  • Laatst online: 30-09 21:55
Korte vraag over NT fondsen bij ING, de dividenden zijn afgelopen week uitbetaald, maar ik vraag me al tijden iets af. Initieel zie ik dat mijn dividend 170 euro is (in de app staat het dan in grijs onderaan de portfolio) maar eenmaal uitbetaald is het 144 euro. Weet iemand vanwaar dit verschil? Nu nog klein bier, maar toch handig om te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat komt door de inhouding van 15% Nederlandse dividendbelasting, die je volgend jaar volledig terugkrijgt via de aangifte inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:22
Klopt het dat het NT Small Cap niet verkrijgbaar is via Rabobank?

Ik heb gezocht op isin NL0013474307, is dat de juiste? Of moet ik een andere zoekopdracht gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Reklameon schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:20:
Klopt het dat het NT Small Cap niet verkrijgbaar is via Rabobank?

Ik heb gezocht op isin NL0013474307, is dat de juiste? Of moet ik een andere zoekopdracht gebruiken?
Lijkt op een verkeerd ISIN nummer, ik koop namelijk deze: NL0013552078

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hier kan je zien welke fondsen Rabobank heeft: https://media.rabobank.co...sfondsen-Trackers-ETF.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:22
Thanks, ik heb hem gevonden!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ben Felix heeft weer een pareltje online gezet (duidelijke taal). Ditmaal over de efficiëntie van de markt en dat als iedereen over zou stappen op passieve fondsen op basis van indexen de efficiëntie er niet meer zou zijn. Of te wel de Grossman-Stiglitz Paradox. Maar dan wel met de juiste data en recente papers die er over geschreven zijn om aan te geven of dit wel of niet speelt en in welke vorm.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
Qwerty-273 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:33:
Ben Felix heeft weer een pareltje online gezet (duidelijke taal). Ditmaal over de efficiëntie van de markt en dat als iedereen over zou stappen op passieve fondsen op basis van indexen de efficiëntie er niet meer zou zijn. Of te wel de Grossman-Stiglitz Paradox. Maar dan wel met de juiste data en recente papers die er over geschreven zijn om aan te geven of dit wel of niet speelt en in welke vorm.
[YouTube: The Index Fund ”Tipping Point”]
Inderdaad een goed stuk. Je geeft zelf geen antwoord, maar de conclusie is dat de groei van index-beleggen nog lang niet een omslagpunt heeft bereikt.

Wat niet genoemd werd, is dat een deel van de passieve index-beleggers niet volledig passief is. Er zijn indexbeleggers die proberen de markt te timen, tussendoor ETF's te switchen, tijdelijk te verkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Uit de DutchFIRE subreddit:
Mogelijk ook bruikbaar voor jullie - had de historische NT fonds gegevens nodig, die kan je volgens mij nergens downloaden dus middels een simpel script een csv bestand gegenereerd. Eenvoudig in bijv. sheets te importeren (separator is een semicolon ‘;’), pastebin links:
NT World
https://pastebin.com/raw/ZxAGSkz6

NT Small Cap
https://pastebin.com/raw/1YhmpUSb

NT Emerging Markets
https://pastebin.com/raw/wKFUQtdA

Met dank aan WiseDroid

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-09 14:47
Ik krijg van FitVermogen een email om additiionele infirmatie door te geven: persoonlijke informatie, nationaliteit en financien.
In die 3e stap wordt onder andere gevraagd over mijn plannen mbt de inleg in de toekomst EN waar mijn geld vandaan komt (vragen over werkgever, salaris etc)..

Zijn er meer mensen die deze mail hebben gehad, en is het legitiem dat zulke vragen worden gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

Perkouw

Moderator General Chat
Omayyad schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:29:
Ik krijg van FitVermogen een email om additiionele infirmatie door te geven: persoonlijke informatie, nationaliteit en financien.
In die 3e stap wordt onder andere gevraagd over mijn plannen mbt de inleg in de toekomst EN waar mijn geld vandaan komt (vragen over werkgever, salaris etc)..

Zijn er meer mensen die deze mail hebben gehad, en is het legitiem dat zulke vragen worden gesteld?
Doel je dan op deze mail
Informatiemail: Samen tegen financiële criminaliteit / information email: Working together to fight financial crime
of heb je een vervolg op die mail al gehad? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
Perkouw schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:30:
[...]

Doel je dan op deze mail
[...]
of heb je een vervolg op die mail al gehad? :)
Inderdaad deze mail, en ik kreeg vanmorgen de vervolgmail. Als je inlogt op fitvermogen, krijg je nu de vragenlijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Omayyad schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:29:
Het is onderdeel van KYC (know your customer) zodat ze als financiële instelling kunnen voldoen aan de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme).
Iedereen die onder de Wwft valt is verplicht om:
  • onderzoek te doen naar hun klant en waar diens geld vandaan komt via een cliëntenonderzoek;
  • ongebruikelijke transacties te melden bij de Financial Intelligence Unit - Nederland.
Er is alleen geen vastgestelde procedure door de overheid wat wel en niet gevraagd moet worden bij een cliëntenonderzoek. Dat wordt overgelaten aan de instelling zelf, die dat naar redelijkheid zou moeten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Qwerty-273 op 22-11-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omayyad
Qwerty-273 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:55:
[...]

Het is onderdeel van KYC (know your customer) zodat ze als financiële instelling kunnen voldoen aan de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme).

[...]

Er is alleen geen vastgestelde procedure door de overheid wat wel en niet gevraagd moet worden bij een cliëntenonderzoek. Dat wordt overgelaten aan de instelling zelf, die dat naar redelijkheid zou moeten doen.
Ik heb net gebeld met FV, en daar bevestigden ze dat ze deze standaardvragen aan alle klanten (gaan) stellen. Dus maar braaf ingevuld ;-)

Bedankt voor jullie feedback! Fijn dat dit forum er is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11

Thompson

Beeromaniac

Hoe kijkt men hier naar de stijgende hypotheekrente?
Mijn 10 jaar vast á 2,1% loopt 10-2025 af. Het moet me denk ik wel lukken om voor die tijd volledig afgelost te zijn, echter zal ik dan misschien een paar maanden geen fonds moeten kopen (ik koop maandelijk 88/12 de 2 bekende Fitvermogen fondsen).

Echter moet ik vanwege de max 10% per jaar boetevrij extra aflossen wel eind van dit jaar daar al wat mee doen.

Want met de ontwikkelingen zoals het nu gaat zou het zomaar kunnen zijn dat je ergens in de komende jaren, als je moet oversluiten, ineens naar 5%+ gaat. Dan is elke extra aflossing nu als het ware "gegarandeerd" 5% rendement toch? ik weet dat dat een beetje kort door de bocht is, maar het gaat even om het idee / rekening houden met een hogere HR in de nabije toekomst

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 21:43

orf

Thompson schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:40:
Mijn 10 jaar vast á 2,1% loopt 10-2025 af. Het moet me denk ik wel lukken om voor die tijd volledig afgelost te zijn, echter zal ik dan misschien een paar maanden geen fonds moeten kopen (ik koop maandelijk 88/12 de 2 bekende Fitvermogen fondsen).

Echter moet ik vanwege de max 10% per jaar boetevrij extra aflossen wel eind van dit jaar daar al wat mee doen.

Want met de ontwikkelingen zoals het nu gaat zou het zomaar kunnen zijn dat je ergens in de komende jaren, als je moet oversluiten, ineens naar 5%+ gaat. Dan is elke extra aflossing nu als het ware "gegarandeerd" 5% rendement toch? ik weet dat dat een beetje kort door de bocht is, maar het gaat even om het idee / rekening houden met een hogere HR in de nabije toekomst
Als de rente hoger is, kun je boetevrij aflossen. Mijn rente ging vorige maand naar 4,x procent en daarom heb ik daarop flink afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11

Thompson

Beeromaniac

orf schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:46:
[...]

Als de rente hoger is, kun je boetevrij aflossen. Mijn rente ging vorige maand naar 4,x procent en daarom heb ik daarop flink afgelost.
Oh verrek is dat standaard zo of verschilt dat per hypotheekvertrekker?
Moet je overigens wel nog steeds dat geld tegen die tijd beschikbaar hebben, niet lekker als het in fondsen zit dit op dat moment net laag staan.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 21:43

orf

Thompson schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:48:
[...]

Moet je overigens wel nog steeds dat geld tegen die tijd beschikbaar hebben, niet lekker als het in fondsen zit dit op dat moment net laag staan.
Bij mijn hypotheek kon ik online een proefberekening maken en direct aflossen. Anders even informeren bij de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Thompson schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:48:
[...]

offtopic:
Dat is bij mijn weten bij iedere hypotheekverstrekker. Is ook logisch. De vergelijkingsrente is de huidige rente die past bij jouw resterende rentevastperiode. Als deze hoger is dan je huidige contractrente, is er dus geen boete verschuldigd (de uitkomst is eigenlijk negatief). Jouw leninggever kan jouw geld meteen weer uitlenen tegen betere rente, dus ze hebben graag dat je aflost. Op dit moment kunnen heel veel Nederlanders gewoon boetevrij aflossen. Die contracten zijn eigenlijk geld waard.

Zelf zou ik er voor kiezen om dit bedrag vast te zetten in bijv. deposito's, dan kun je momenteel nog wat aanvullend rendement pakken. Voor 2 jaar vast kun je al meer dan 3% rente krijgen. Dat is ook hoger dan jouw huidige hypotheekrente en zeker hoger dan mijne (~1,4%). Wel opletten dat de bedragen nog onder het (Europese) garantiestelsel vallen.

De verhouding van aflossen op de hypotheek en storten in de indexfondsen ben ik ook wat aan het heroverwegen momenteel. Ik heb nog een kleine 9 jaar rentevast. Ik wil (en kan) geen beleggingen verkopen de komende 30 jaar, dus er moet voldoende liquide zijn om mijn hypotheekschuld naar aanvaardbare proporties te brengen over zo'n 10 jaar, indien noodzakelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik was kwa strategie eigenlijk best enthousiast over V3AA (al is het een relatief nieuw fonds en daardoor nog relatief klein kwa beheerd vermogen), een ETF dat zowel large, mid en small cap volgt over de hele wereld door gebruik te maken van de FTSE Global All Cap Choise Index (dat is dus met ESG uitsluitingen). Een alles in 1 oplossing om de hele markt (ok ESG filtert er wat uit) te volgen.

Als ik alleen naar het huidige jaar kijk dan zit er toch behoorlijk wat verschil in rendement tussen V3AA, VWCE en IWDA (om een vergelijking tussen verschillende indexen te maken). Ik kijk dan bewust naar de accumulating varianten vanwege de belastingregels waar ik onderval (19% op capital gains).

Hoewel elke index toch net iets anders volgt, liggen IWDA en VWCE toch redelijk dicht bij elkaar. Terwijl V3AA behoorlijk achter loopt, is dat dan puur de small-caps? Of zit daar ook nog een deel door de uitsluitingen tussen?

VWCEFTSE All-World IndexLarge- en mid-cap, developed en emerging markets
V3AAFTSE Global All Cap Choice IndexLarge-, mid- en small-cap, developed en emerging markets
IWDAMSCI World IndexLarge- en mid-cap, developed markets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmsbffkmi-zMwIaEdcyGj_aNxbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gcQ5dzTUoHEPrLgvvpK3wySX.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s03ro69hkFpu7cIZpM0zzICos0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XFq10ouIJANE6IWZ5Y3Ad35x.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Heeft iemand trouwens een grafiek met de koersen van Meesman (inclusief de tweede oude fondsen). Ik kan niets vinden op de website van Meesman. Ik zoek met name de koers van de Opkomende landen in het verleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier heb je de historische koersen van alle Meesman fondsen: https://www.meesman.nl/me...sen-vanaf-2015-01-05.xlsx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:53
Mooi topic. Ik haak aan.
Toevallig vandaag via ING (waar ik al een rekening had) wat spaargeld via "eenvoudig beleggen" in hun duurzame indexfonds gestopt. Strategie "offensief" op een schaal van zeer defensief tot zeer offensief. Het verschil is vooral ook de verdeling aandelen/obligaties. Zie zit bij mij nu op 70/30. Zeer offensief is 100% aandelen.

Eerder kon je bij ING ook kiezen voor actueel, duurzaam, inkomen, of index, maar dat hebben ze nu achter een minimum van 50k initiële inleg gezet.

In het verleden wat in crypto gedaan en daar nog steeds wat in zitten, maar iedereen weet wel hoe dat er voor staat :)

Mijn insteek is om maandelijks geld in te leggen en het minstens 15 jaar te laten staan. Doel is om daarna een volgende stap te maken, weet nog niet exact welke.

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 23-11-2022 23:27 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Dit is nog veel beter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:13
Thompson schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:40:

Kan je niet even wat scenariootjes doorrekenen in excel en kijken wat uiteindelijk het meeste oplevert/het minste kost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@pentaw1nz gezien de vermogensrendementheffing op obligaties (tot 2%) kiezen veel mensen voor spaargeld en deposito's als veilige gedeelte van hun portefeuille. Dit biedt soortgelijk rendement maar wordt veel lager belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
@pentaw1nz Goed dat je begint met beleggen. Jammer dat ING zo'n systeem gebruikt. 30% in obligaties is op dit moment niet aan te raden. De term offensief is misleidend, want daar heeft het weinig mee te maken. Ik neem aan dat (zeer) defensief nog meer in obligaties zit. Die obligaties zijn vooral dempend qua resultaat. Dus minder winst of minder verlies. Maar op lange termijn (>10 jaar) zijn huidige obligaties vrijwel zeker niet aan te raden.

• Johan Bogle
Zo werkt elke discretionaire vermogensbeheerder. Doen ze dat niet, krijgen ze problemen met de AFM. Voor de toezichthouder is defensief allocatie naar obligaties.

• Johan Bogle
Overigens vind ik obligaties in portefeuilles ook niet onverstandig. Nu de rentes aan het normaliseren zijn is en blijft het een belangrijke bouwsteen van de portefeuille om de standaarddeviatie te verlagen. Daar slapen mensen beter van :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwachte rendement op obligaties zoals bijv. IEAG is zo'n 2.7% over 8 jaar waarvan je al gauw 2% aan de overheid mag afdragen. Blijft er waarschijnlijk minder dan 1% over. Op een deposito van 3 jaar krijg je bij Raisin >3% waar je (voorlopig) nauwelijks belasting over hoeft te betalen.

De verschillen zullen in de toekomst kleiner worden maar onder de huidige regels zijn obligaties niet aan te raden.

• pentaw1nz
Playa del C. schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:20:
@pentaw1nz Goed dat je begint met beleggen. Jammer dat ING zo'n systeem gebruikt. 30% in obligaties is op dit moment niet aan te raden. De term offensief is misleidend, want daar heeft het weinig mee te maken. Ik neem aan dat (zeer) defensief nog meer in obligaties zit. Die obligaties zijn vooral dempend qua resultaat. Dus minder winst of minder verlies. Maar op lange termijn (>10 jaar) zijn huidige obligaties vrijwel zeker niet aan te raden.
Zeer defensief zit inderdaad nog meer in obligaties (70%). Zie ook de fact sheets van de ING op https://www.ing.nl/partic...rzaam-index-portefeuilles

Wellicht heb ik me een beetje laten misleiden door de termen "zeer offensief" en "offensief". Als je net begint klinkt de eerste toch wat spannender.

Zijn obligaties dan helemaal niet meer van toegevoegde waarde in een portefeuille?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie zelf obligaties als een asset class die vooral stabiliteit biedt. Als je er vandaag een koopt, weet je vrij zeker wat het resultaat gaat zijn, in tegenstelling tot aandelen.

Dat betekent dat obligaties zeker zinvol kunnen zijn, wanneer je stabiliteit ziet als nuttige eigenschap van je portfolio. Maar je levert er ook potentieel rendement mee in. Obligaties kunnen nooit zo goed renderen als aandelen in goede tijden zouden kunnen doen. En als keerzijde, wanneer aandelen het slecht doen, hebben obligaties daar over het algemeen ook minder last van.

De vraag die je jezelf moet stellen is: heb ik stabiliteit nodig, en hoeveel? Kan ik tegen grotere schommelingen of wil ik die juist beperken? Het antwoord daarop kan je gebruiken in je overweging of, en hoeveel, je in obligaties wil hebben.

NB: op korte termijn zijn deposito's wellicht interessanter dan obligaties, vanwege de huidige fiscale regels.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2022 09:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

pentaw1nz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:51:
Zijn obligaties dan helemaal niet meer van toegevoegde waarde in een portefeuille?
Je hebt aan de ene kant het product, maar aan de andere kant de nieuwe belastingregels (in NL) zoals @Pistachenootje als aangaf. Hierdoor kan je op dit moment beter voor een deposito/sparen kiezen dan voor obligaties. Op het moment dat de rendementen van obligaties verder stijgen dan die van een deposito en daarmee de extra belastingdruk te niet doen onder de streep, dan worden ze pas weer interessant.

Als je buiten het NLse belastingstelsel valt, dan zijn vaak deposito's bijna vergelijkbaar met obligaties (beide hadden de afgelopen tijd weinig tot geen rendement - al zaten sommige obligaties wel met een behoorlijk negatief sentiment onder de streep). Ook dan was in veel gevallen een deposito aantrekkelijker dan obligaties. Het punt van beide is het bieden van een stuk vermogen met een laag risico en daardoor laag rendement in tegenstelling tot de meer volatile aandelen (hoger rendement met een hoger risico). Stort de beurs in met -50% dan heb je altijd nog het vermogen in dit stabielere stuk.

De meeste beleggingsadviezen kijken voornamelijk naar deze twee componenten, aandelen en obligaties. Daar zie je eigenlijk heel weinig het advies van een depositoladder in terug (vaak worden deposito's er buiten gelaten omdat het vast staat voor een bepaalde periode, terwijl de andere twee je op een markt kan proberen te verkopen als je het vermogen wilt/moet gebruiken).

Nog wat interessant leesvoer over obligaties (vanuit een meer UK en Europees perspectief):
BankerOnWheels: Do I need Bonds in my Portfolio?
BankerOnWheels: Optimizing Your Portfolio – How To Pick The Perfect Bond Etf?
BankerOnWheels: Bond ETFs And Rising Rates Finally Explained

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 17:05

murphsy

Product Monkey

Ik sluit mij aan bij @Qwerty-273, in Nederland zijn deposito's een mogelijk interessant alternatief op obligaties. Zelf heb ik wel ±10% van mijn portfolio in obligatie ETF's, vanwege de liquiditeit. Ik gebruik dat, in geval van beursdalingen, om extra aandelen te kunnen bijkopen. Het welbekende herbalanceren. Dat is met deposito's wat ingewikkelder dansel administratiever.

Maar ik heb nog zeker 15 jaar horizon. Zodra dat richting de 5 jaar horizon gaat dan ga ik zeker (deels) over in deposito's, als de rente aantrekkelijk genoeg is.

Wat betreft wereldfondsen doe ik maandelijks automatisch inkopen in Actiam Wereldaandelen (lekker lage kosten) en NT World (klein beetje duurder). Ik koop in twee fondshuizen in, via twee banken, om de risico's te spreiden.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:27
Goedemorgen, bij Fitvermogen heb ik de volgende interessante situatie:

- Enige tijd geleden begonnen, maandelijks ingelegd
- Inleg totaal was laten we zeggen 100 euro
- Inleg is nu waard 95 euro
- Als ik in de grafiek aangeef "rendement vanaf aanvang" dan krijg ik 0,45% te zien

Interessant. Ik sta in harde euro's in de min maar toch heb ik een positief rendement.

Hanteert Fitvermogen een time-weighted rate of return of iets in die richting? Of is er een andere verklaring?

Ik zou namelijk zeggen mijn totale rendement is -5%.
Hoe wordt het rendement op FitVermogen berekend?
De rendementen die u op FitVermogen ziet worden op twee manieren berekend. Het rendement van uw (totale) portefeuille wordt getoond door middel van een ‘geldgewogen’rendement. Deze methodiek drukt de opbrengst in euro’s aan het einde van de periode uit in een percentage van de gedane investering. Hierbij wordt de investering aan het begin van de periode gecorrigeerd voor de tussentijdse stortingen en onttrekkingen voor het deel van de periode dat ze in portefeuille zaten. Zie onderstaand voorbeeld:
Stel dat de waarde van uw portefeuille aan het einde van een periode (bijvoorbeeld een maand van 31 dagen) €1275 bedraagt en aan het begin €750. Op de 20ste dag was er €500 inleg. Uw opbrengst is €1275 - €750 - €500 = €25. De initiële investering is €750. De additionele inleg van €500 zat voor (31-20)= 11 dagen in de portefeuille. De formule die we gebruiken om de opbrengst als percentage uit te drukken is: 25 / ( 750 + 11/31 * 500) = 2.70%

Daarnaast is er ook het tijdgewogen rendement, dat wordt gebruikt om het resultaat van de beleggingsfondsen weer te geven. Het resultaat van het fonds in de tijd wordt berekend onafhankelijk van eventuele toevoegingen of onttrekkingen aan het oorspronkelijke bedrag. Dit maakt het tijdgewogen rendement geschikt om beleggers met elkaar te vergelijken. Zie onderstaand voorbeeld:
Stel dat de waarde van uw portefeuille aan het einde van een periode (bijvoorbeeld een maand van 31 dagen) €1275 bedraagt en aan het begin €750. Op de 20ste dag was er €500 inleg. Daarnaast weten we ook dat de waarde van de portefeuille op de 20ste dag, vlak voor de storting, €800 bedroeg. Het tijdgewogen rendement wordt dan bepaald aan de hand van 2 deelperioden: begin tot storting en vanaf storting tot einde periode. Eerste periode: 800/750-1=6.67%. Tweede periode: 1275/(800+500)-1=-1.92%. Cumulatief over de totale periode komen we uit op: (1+6.67%)*(1+-1.92%)-1= 4.62%
Kuch :X

[ Voor 65% gewijzigd door Atomius op 24-11-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
murphsy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:35:
Ik sluit mij aan bij @Qwerty-273, in Nederland zijn deposito's een mogelijk interessant alternatief op obligaties. Zelf heb ik wel ±10% van mijn portfolio in obligatie ETF's, vanwege de liquiditeit. Ik gebruik dat, in geval van beursdalingen, om extra aandelen te kunnen bijkopen. Het welbekende herbalanceren. Dat is met deposito's wat ingewikkelder dansel administratiever.

Maar ik heb nog zeker 15 jaar horizon. Zodra dat richting de 5 jaar horizon gaat dan ga ik zeker (deels) over in deposito's, als de rente aantrekkelijk genoeg is.

Wat betreft wereldfondsen doe ik maandelijks automatisch inkopen in Actiam Wereldaandelen (lekker lage kosten) en NT World (klein beetje duurder). Ik koop in twee fondshuizen in, via twee banken, om de risico's te spreiden.
Ik ben deze bekeggingsrekening nu gestart voor ten minste 15 jaar. In die tijd zal de positie van obligaties vast nog een keer of 2 a 3 veranderen.
Mogelijk open ik nog een 2e waarbij ik 100% in aandelen ga.

Wie weet overigens waar ik de meest duidelijke informatie over die nieuwe regels van de fiscus kan lezen?
Op belastingdienst.nl vind ik het zeer algemeen omschreven.

Wat ik er van begreep is dat er eerder enkel werd gesproken over vermogensbelasting en dat het nu ook gaat over belasting over behaald rendement.

Zeg ik dat zo goed?
En wat is dan het belangrijke verschil/nadeel tussen rendement op aandelen en rendement op obligaties

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik zit bij Saxo, ex Binck klant; om de zoveel maanden moet je een vragenlijst opnieuw invullen, of je wel geschikt bent, en dat is nu al 3x mislukt :( Dan moet je dus 3 dagen wachten, mag je het opnieuw proberen. > het gaat over beleggingsfondsen, in dit geval;
Nu zag ik in de brochure de volgende tekst > U kunt als belegger echter nooit meer verliezen dan de prijs die u voor de participatie hebt betaald.
Klopt deze tekst wel :?
Dan zou je dus nooit verlies kunnen lijden, en ik sta wel degelijk op verlies.
Iemand een idee?
En weet iemand meer van deze test? moet je alle 10 vragen goed hebben, of mag 9 ook?
Ook zie ik vaak vragen waar 2 goeie antwoorden mogelijk zijn, volgens mij dus;
En is het toch mogelijk om te kopen/verkopen als je die vragenlijsten niet correct invult?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

JAN-B schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:33:
Nu zag ik in de brochure de volgende tekst > U kunt als belegger echter nooit meer verliezen dan de prijs die u voor de participatie hebt betaald.
Iemand een idee?
Ik lees die zin als dat je al het geld dat je hebt ingelegd kan verliezen, maar dat je geen schulden kan opbouwen. Wat bijvoorbeeld wel mogelijk is met bepaalde opties.

Verlies kan dus 100% zijn, maar niet 105% oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Ik zit bij Saxo, ex Binck klant; om de zoveel maanden moet je een vragenlijst opnieuw invullen, of je wel geschikt bent, en dat is nu al 3x mislukt :( Dan moet je dus 3 dagen wachten, mag je het opnieuw proberen. > het gaat over beleggingsfondsen, in dit geval;
Iemand een idee?
En weet iemand meer van deze test? moet je alle 10 vragen goed hebben, of mag 9 ook?
En is het toch mogelijk om te kopen/verkopen als je die vragenlijsten niet correct invult?
De tekst is volgens mij duidelijk. Ik zou 'm nog eens goed/rustig lezen. Voordat je ergens (veel) geld in steekt is het belangrijk om te snappen wat je koopt!

En welke vraag zijn 2 goede antwoorden op?

[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 25-11-2022 05:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Dat zijn toch die vragen waar je sociaal (lees: financieel) gewenste antwoorden op moet geven? Kies de veiligste optie uit de vragen, dan zit je altijd goed.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:38
Iemand een idee?
Maar niet om het een of ander, doen die vragenlijsten niet precies wat ze moeten doen? Als dit soort zaken onduidelijk voor.je zijn is het wellicht ook niet het meest verstandige om hier geld in te hebben zitten.

Misschien eens kijken naar een partij die het beleggen an sich van overneemt zodat jij alleen geld hoeft te storten? Meesman oid?

To dare is to do

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
Van Fitvermogen ook een vragenlijst ontvangen en ingevuld, prima allemaal, maar vervolgens moet ik via m'n telefoon een foto van m'n paspoort maken met een camera script dat telkens "move closer" zegt en vervolgens als ik 1 mm dichterbij beweeg "too close" zegt.

Prima om vragenlijsten en paspoort verificatie te vragen, maar zorg in ieder geval dat je leuke geautomatiseerde IT oplossingen werken of dat er een alternatief is. Zeer frustrerend. Heb ze een mailtje gestuurd, eens kijken wat er terug komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:22
Slaapje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:11:
[...]

Maar niet om het een of ander, doen die vragenlijsten niet precies wat ze moeten doen? Als dit soort zaken onduidelijk voor.je zijn is het wellicht ook niet het meest verstandige om hier geld in te hebben zitten.
Nee, die vragenlijsten doen niet wat ze moeten doen. Want mensen die het niet lukt die vragen te beantwoorden concluderen niet dat ze niet geschikt zijn om te beleggen. Die concluderen dat er iets mis is met die vragenlijst, en gaan manieren zoeken om daar omheen te werken.

Elke poging om mensen op een theoretische manier zelf tot het inzicht te laten komen dat ze iets beter niet kunnen doen is gedoemd te mislukken. Dat lukt pas als mensen in de praktijk een paar keer zelf op hun bek gegaan zijn, en dan nog zoeken veel mensen de schuld daarvan buiten zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:33:
Van Fitvermogen ook een vragenlijst ontvangen en ingevuld, prima allemaal, maar vervolgens moet ik via m'n telefoon een foto van m'n paspoort maken met een camera script dat telkens "move closer" zegt en vervolgens als ik 1 mm dichterbij beweeg "too close" zegt.

Prima om vragenlijsten en paspoort verificatie te vragen, maar zorg in ieder geval dat je leuke geautomatiseerde IT oplossingen werken of dat er een alternatief is. Zeer frustrerend. Heb ze een mailtje gestuurd, eens kijken wat er terug komt.
Haha, ja precies, dat werkte bij mij ook totaal niet. Heb het één keer eerder ergens gedaan en toen ging dat opvallend soepel. Vond trouwens wel dat FitVermogen nogal ver ging met de vragen. Ze vragen om de datum van aanstelling voor je werk. Dat is voor mij een 16 jaar geleden en ik kon nergens vinden wat die datum precies was. Zelfs het jaar wist ik niet zeker. Dus ik ben een kwartier bezig met zoeken naar iets, waarvan ik totaal niet kan begrijpen hoe het relevant is voor het account. Ik snap dat ze er een soort risico-analyse mee kunnen maken, maar alsnog zegt zo'n datum niks. Weet niet helemaal zeker of ik die gegevens ook verplicht moest delen.
Het is dat ik klaar wou zijn met het systeem, maar anders had ik die gekkenboel geweigerd. Een vinkje: "U bent zelf verantwoordelijk voor alles." is voor mij genoeg. Fitvermogen doet dit, maar heb genoeg andere financiële accounts waar dit (tot nu toe) allemaal niet nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anakha schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:40:
[...]
Nee, die vragenlijsten doen niet wat ze moeten doen. Want mensen die het niet lukt die vragen te beantwoorden concluderen niet dat ze niet geschikt zijn om te beleggen. Die concluderen dat er iets mis is met die vragenlijst, en gaan manieren zoeken om daar omheen te werken.

Elke poging om mensen op een theoretische manier zelf tot het inzicht te laten komen dat ze iets beter niet kunnen doen is gedoemd te mislukken. Dat lukt pas als mensen in de praktijk een paar keer zelf op hun bek gegaan zijn, en dan nog zoeken veel mensen de schuld daarvan buiten zichzelf.
Ze doen precies wat ze moeten doen.

Een broker heeft zorgplicht, en door die vragenlijsten kunnen ze aantonen dat ze aan hun zorgplicht voldoen.
Als mensen niet snappen wat een booster of margin trading is, en daar meer dan hun inleg mee verliezen etc en dan boos wordt op de broker kunnen ze hiermee bij een rechter ed in bepaalde mate aantonen dat de klant zelf heeft aangegeven dat die wist wat die aan het doen was.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Doel is inderdaad bescherming van de broker, niet bescherming van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

Perkouw

Moderator General Chat
Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:33:

Werkt voor geen meter inderdaad. Gebeld en wordt teruggebeld met wat ze hiermee willen doen. Zeer frustrerend is nog een understatement. Andere kant als dat de problemen zijn van de wereld waar hebben we het dan over, but still!!!! haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Slaapje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:11:

Misschien eens kijken naar een partij die het beleggen an sich van overneemt zodat jij alleen geld hoeft te storten? Meesman oid?
@Slaapje Goed punt, maar de zaken zijn niet onduidelijk, blijkbaar heb ik elke keer 1 v/d 10 vragen fout, ja, en dan zak je :(
Voor alle duidelijkheid: ik beleg nu al 5 jaar, heel simpel weliswaar, paar ETF,s , paar beleggingsfondsen en wat aandelen.
En over Meesman: wat is het verschil: ik geef € 1000 aan Meesman, zij beleggen dat of ik beleg € 1000 in een fonds > Blackrock bij mijn broker ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:48

de Peer

under peer review

JAN-B schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:00:
[...]

En over Meesman: wat is het verschil: ik geef € 1000 aan Meesman, zij beleggen dat of ik beleg € 1000 in een fonds > Blackrock bij mijn broker ?
Nee daar zit echt wel een verschil in, je hebt minder kennis nodig en kunt minder verkeerd doen. minder verantwoordelijkheid en dus hoef je ook niet of minder getoetst te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JAN-B schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:00:
[...]
Meeste fondsen van BlackRock hebben dividendlek. Uitzondering zijn de 1895 fondsen maar die worden alleen gebruikt door Rabobank beheerd beleggen.

Als je zonder dividendlek wil beleggen bij Saxo kom je uit bij Actiam AVIAW maar de kosten van Saxo zijn behoorlijk hoog, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl Bij de standaard instellingen zijn de totale kosten voor Saxo hoger dan bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick Brinke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-09 17:07
Lanfear89 schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:11:
Ah kijk, toch een splitsing. Ik heb enkele maanden geleden ook maar besloten om voor het grootste gedeelte over te stappen indexbeleggen (bij de Rabobank). Elke maand inleggen, elke 3 maanden wordt alles ingelegd bij 3 fondsen 10% NT SC, 12% NT EM en 78% NT WRLD. :)
Hoe heb je dit tot nu toe ervaren? Ik heb gisteren nu 85% WRLD en 10% EM ingekocht. 29 November loopt ie af dus neem aan dat de order er dan ingezet wordt.
Nog niet heel ervaren met het hele gedoetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Playa del C. schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:54:
[...]

Haha, ja precies, dat werkte bij mij ook totaal niet. Heb het één keer eerder ergens gedaan en toen ging dat opvallend soepel. Vond trouwens wel dat FitVermogen nogal ver ging met de vragen. Ze vragen om de datum van aanstelling voor je werk. Dat is voor mij een 16 jaar geleden en ik kon nergens vinden wat die datum precies was. Zelfs het jaar wist ik niet zeker. Dus ik ben een kwartier bezig met zoeken naar iets, waarvan ik totaal niet kan begrijpen hoe het relevant is voor het account. Ik snap dat ze er een soort risico-analyse mee kunnen maken, maar alsnog zegt zo'n datum niks. Weet niet helemaal zeker of ik die gegevens ook verplicht moest delen.
Het is dat ik klaar wou zijn met het systeem, maar anders had ik die gekkenboel geweigerd. Een vinkje: "U bent zelf verantwoordelijk voor alles." is voor mij genoeg. Fitvermogen doet dit, maar heb genoeg andere financiële accounts waar dit (tot nu toe) allemaal niet nodig was.
Rabo vraagt precies t zelfde type vragen over werkgever etc bij aangaan nieuwe rekening. Moest dat toentertijd zelfs nog fysiek op kantoor doen.
Bij regiobank ook paspoort verificatie trouwens, 2 jaar terug.

Over de fitvermogen camera - foto paspoort check: werkte hier vlekkeloos. IOS , Safari browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Get!em schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:30:
[...]
Over de fitvermogen camera - foto paspoort check: werkte hier vlekkeloos. IOS , Safari browser.
Bij mij ook. Safari, OS X en iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
49euro schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:17:
Zijn er passieve beleggers hier die investeren in fondsen/etf's die zich richten op een Momentum strategie? Zo ja in welke? Ik heb onlangs hierover iets gelezen en de strategie hiervan spreekt mij enorm aan.
Ik zit gedeeltelijk in XDEM.

Daarnaast heb ik VWCE en IWDA. In alle 3 heb ik hetzelfde bedrag gestopt. Gewoon om over 10 tot 20 jaar te zien welke 'gewonnen' heeft.
Het idee van Momentum is een beetje contra-intuitief. Maar op zich is de logica er achter helemaal niet zo gek vind ik. Bedrijven die stijgen blijven vaak ook nog een poos door stijgen. En vice versa. Uiteraard is er een aantal nadelen en is het risico ook wel echt groter. Wat je ook wel ziet is dat het in voorspoed meer voorspoed geeft en in een neerwaarste markt weer een groter verlies. (afgelopen jaar iets van 3 tot 5% meer naar beneden dan de andere 2)

Ik zie het zelf meer als mijn 'fun-ETF'. Het idee is goed in mijn ogen, maar ik zou er niet mijn hele vermogen aan toe vertrouwen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

bregweb schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:08:

Dat zijn toch die vragen waar je sociaal (lees: financieel) gewenste antwoorden op moet geven? Kies de veiligste optie uit de vragen, dan zit je altijd goed.
Dat klopt helemaal, ik kies uiteraard de veiligste optie;

Maar goed, net weer een test gedaan, en weer gezakt :( (of heb ik echt geen verstand van :? )

Even een voorbeeld van 1 vraag: Handelen in een ETF kan:
1- op elk moment van de week
2- op elk moment van de dag, van maandag t/m vrijdag
3- gedurende openingstijden van de beurs waaraan de ETF genoteerd staat.
ik denk trouwens dat 3 het juiste antwoord is ?? (of toch niet)
Pagina: 1 ... 3 ... 107 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.