Ik heb natuurlijk geen glazen bol, dus neen ik weet niet hoeveel er nog van de huidige koersen zal afgaan.
De impact van de recessie is nog niet duidelijk, wordt het een milde recessie of een zware? Ik vermoed voor europa een zware.
Miki schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:10:
[...]
Je hebt overduidelijk een bepaalde podcast zitten luisteren, dezelfde die ooit JET als kooptip meegaven vlak voordat die door het putje gingen
De ontmoeting tussen Biden en Xi was vooraf ook niet gepland net zo min dat Xi binnenlands zijn Covid maatregelen fors heeft afgeschaald. Gevolg is dat Emerging Markets wat het vooralsnog heel slecht deed nu weer fors aan het klimmen is.
Als morgen bijvoorbeeld Putin capituleert of
of per ongeluk uit het raam valt zullen de aandeelmarkten met name in Europa een flinke boost gaan krijgen omdat de beleggers al zullen voorsorteren op betere tijden. Kortom je kunt wel wachten maar je hebt totaal geen invloed op aankomende actoren, het is niet voor niets dat de koerswisselingen worden vergeleken met de stappen van een dronkenlap. Zeker als je erin stapt voor de langere termijn zul je ook nog wel een paar keer flink onderuit gaan en zal je geplande instapmoment weer worden uitgemiddeld
Dus in mijn ogen kun je beter met kleinere bedragen gespreid gaan inleggen dan dat je gaat wachten op het juiste instapmoment die er gewoon niet is. Time in the market beats timing te market.
Ik luister podcasts maar mijn idee is niet gebaseerd op 'een' podcasts.
Momenteel is de levensader van bedrijven een groot vraagstuk, namelijk de energievoorziening. Je ziet europa spartelen om dit opgelost te krijgen, maar dit is een meerjarenplan om te switchen van gas naar alternatieven. Hier was men al mee bezig, maar door het dichtdraaien van de gaskraan moet dit nu plots versneld uitgevoerd worden.
Ook al kan je het geleverd krijgen, tegen welke prijs?
Maw europa was niet klaar om een volledige stop van het russische gas te ondergaan.
Men is niet voor niets bezig met afschakelplannen te bedenken moesten er tekorten komen. Net op dat moment wanneer er werkelijk tekorten komen en dit invloed heeft op de industrie zal volgens mij het 'putje' worden gevormd.
Maw ik wacht op duidelijke signalen dat er energie tekort zal zijn, en ze hier op moeten anticiperen.
Mijn visie natuurlijk! Neen ik heb geen glazen bol, maar ik ben wel vrij goed thuis in de energiesector.
Meer On topic:
Via de
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ krijg ik volgende plaatje:
Zoals je kan zien is er dus divend lekkage. Echter is op onderstaande site te zien dat het grootste verschil met VWRL, VWCE het divend herbelegd. Hoe kan er dan toch dividend lekkage ontstaan?
""VWRL vs VWCE
Als je zo eenvoudig mogelijk tegen lage kosten wereldwijd gespreid wilt beleggen, is de toevoeging van VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc, ISIN: IE00BK5BQT80) aan de Kernselectie wellicht interessant voor je. Deze kan als vervanger van VWRL (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis, ISIN: IE00B3RBWM25) dienen.
Het verschil tussen deze twee fondsen is dat VWCE het dividend dat uitgekeerd wordt door de onderliggende bedrijven direct voor je herbelegt, terwijl je dat bij VWRL zelf moet doen. Verder zijn de fondsen identiek.''
https://www.financieelona...ernselectie-vwrl-vs-vwce/
[
Voor 19% gewijzigd door
Rubberen op 15-11-2022 14:44
]