Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
Tdem schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Niemand weet wat de toekomst gaat doen. Tot nu toe wint lump sum (dus in één keer het geld beleggen) het van dollar cost averaging (verspreid inleggen over meerdere maanden of jaren).

Zie ook dit artikel voor het onderzoek van Vanguard: https://investor.vanguard...averaging-which-is-better
Agree.

Ik heb ook een groot bedrag ineens ingelegd. Het geeft meteen rust. Een voordeel wat vaak niet wordt benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Niemand weet wat de toekomst gaat doen. Tot nu toe wint lump sum (dus in één keer het geld beleggen) het van dollar cost averaging (verspreid inleggen over meerdere maanden of jaren).

Zie ook dit artikel voor het onderzoek van Vanguard: https://investor.vanguard...averaging-which-is-better
De conclusie van dat artikel is natuurlijk een open deur: Als we ervan uitgaan dat gemiddeld genomen de koers stijgt, dan des te eerder je erin zit, des te meer van de koersstijging je hebt meegenomen. En met DCA heb je wel wat minder variatie.

Dus wat te doen? Tja het is een beetje lood om oud ijzer. Waarschijnlijk houd je het meeste over van in één keer €20k te doen. Maar doe je liever nu €10k en bijvoorbeeld over een jaar €1000 extra per maand (of €500 over 2 jaar), tja, doe waar je je goed bij voelt, er is geen foute keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
goodfella schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Agree.

Ik heb ook een groot bedrag ineens ingelegd. Het geeft meteen rust. Een voordeel wat vaak niet wordt benoemd.
Kan me voorstellen als dan de koerst 10% zakt het niet iedereen meteen rust geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Sissors schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Kan me voorstellen als dan de koerst 10% zakt het niet iedereen meteen rust geeft.
Die stress heb je sowieso wel. :P

Toen ik een significant bedrag inlegde heb ik het over een aantal weken verspreid. Dat bleek (anekdotisch) ook niet handig te zijn. Ik zou daarom de volgende keer ook alles in 1x inleggen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
[...]

De nuance in het artikel is natuurlijk wel belangrijk:
  • Op lange termijn LS > CA > Cash
  • Using MSCI World Index returns for 1976–2022, Finlay and Zorn calculated that LS outperformed CA 68% of the time across global markets measured after one year.
  • "A key takeaway from the analysis is that the longer the CA horizon, the greater the opportunity costs incurred and the greater LS's performance advantage over CA,"
Het is dus goed om het artikel te lezen en de nuance te snappen (met name qua beleggingshorizon en dat er geen garanties zijn in het leven). Maar het adagium blijft natuurlijk dat op lange termijn time in the market > timing the market.

[ Voor 3% gewijzigd door Coocoocachoo op 28-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:37:
[...]

De conclusie van dat artikel is natuurlijk een open deur: Als we ervan uitgaan dat gemiddeld genomen de koers stijgt, dan des te eerder je erin zit, des te meer van de koersstijging je hebt meegenomen. En met DCA heb je wel wat minder variatie.

Dus wat te doen? Tja het is een beetje lood om oud ijzer. Waarschijnlijk houd je het meeste over van in één keer €20k te doen. Maar doe je liever nu €10k en bijvoorbeeld over een jaar €1000 extra per maand (of €500 over 2 jaar), tja, doe waar je je goed bij voelt, er is geen foute keuze.
Is het een open deur of is het gewoon wat tijd ons heeft laten zien? Indexbeleggen doe je überhaupt niet voor een paar jaar. Het wordt echt aangeraden om het alleen te doen voor een langere tijd met geld dat je niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tdem schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Is het een open deur of is het gewoon wat tijd ons heeft laten zien? Indexbeleggen doe je überhaupt niet voor een paar jaar. Het wordt echt aangeraden om het alleen te doen voor een langere tijd met geld dat je niet nodig hebt.
Index beleggen kan ook prima voor een paar jaar?
Whatever floats your boat.

Of je nu mikt op 1 aandeel of je mikt gespreid in de markt. Dan mik ik ook liever op gespreid in de markt. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goodfella
Sissors schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Terechte gedachte. Dit is hoe ik aan mijn rust kom.

Ik heb 2 jaar ingelezen over passief indexbeleggen. Aantal van 'mijn' takeaways...
  1. Risicobereidheid, begrijp wat dit voor je betekent, beproef en ondervind dat. Ik doe aan crypto door te DCA-en, het zijn geen kleine bedragen en het doet me NIETS als het daalt en stijgt. Ik kijk niet naar de koersen.
  2. Horizon, begrijp je horizon, long game, doe het niet voor 5 of 10 jaar. Te kort IMHO
  3. Je "entree ticket(s)" zijn zogenaamd de dips, recessies oid. Het hoort er simpelweg bij. Begin er niet aan als je dit niet begrijpt. Sterker nog, omarm het.
  4. Get your shit right, zorg ervoor dat de rest van je administratie klopt, maandelijkse bijdrage, potjes gevuld etc. Zorg dat je een eigen buffer hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door goodfella op 28-06-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 12:41
JohanNL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Vertel, wat is volgens jou het risico?
Maar zoals iemand anders al zei hebben we het hier juist niet over een kleine speler.
Bestaansrecht en (gebrek) aan schaalvoordelen dus lage kosten. Daarnaast risico's als wetgeving verandert, dat geeft weer kosten. Dit is even wat ik nu kan bedenken. Wellicht benader ik het van een ander perspectief (zakelijk), daar is een kleine speler een risico.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23

Qwerty-273

Meukposter

Lightning89 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:20:
Dat is wel enorm klein, zo kunnen de kosten nooit beheersbaar zijn. Lijkt me een risico voor de toekomst.
Waar je wel op moet letten is dat kleinere fondsen vaak eigenlijk niet veel zelf doen, ze beleggen zelf in een handvol fondsen die op hun beurt de daadwerkelijke aankopen/verkopen doen. De kosten kunnen daardoor redelijk laag blijven, al zou je zelf ook direct in die fondsen kunnen beleggen en herbalanceren.

Als voorbeeld de ING standaard fondsen, die vallen onder de Aria paraplu. Als je kijkt naar het jaarverslag dan zie je daar de beleggingen van elk fonds:
https://www.ing-isim.lu/w...uments/ING_Aria_AR_EN.pdf

ING Global Index Portfolio Aggressive zit met een verdeling in deze fondsen:
ISHARES GREEN BOND INDEX FUND IE D HDG C
L&G ESG EMERGING MARKETS GVNMT BD IND C
SPDR BBG BARCL EURO GOV BD UCI ETF EUR
SSGA SPDR ETFS EUROPE I PLC SPDR BLOOM
AMD INDX MSCI EUROPE SRI PAB UCTSETFDRC
AMUNDI IND EUAGCOR I13 EUR ACC UNHDG
BNP PAR EASY EUR HY SRI FOSSIL FREE UEEC
DBX SOV EUR 1DD ETF
NN L INTL EM HRD CCY SOV DB ESG OPT IH1C
NN L-NA EN IND SUS EQ-QEA
UBS ETF-BLOOMBERG BARCLAYS MSCI EURO ARE
UBS - MSCI PACIFIC SOCIALLY RESPONSIBLE
XTRACKERS II ESG EUR CORPORATE BOND
ACTIAM DUURZAAM INDEX AANDELENFONDS EURO
ACTIAM DUURZAAM INDEX AANDELENFONDS NOOR
NN PARAPLUSFONDS 1 NV - NN ENHANCED INDEX SUSTAINABLE EMERGING MARKETS EQUITY FUND - P- SERIES 35
NORTHERN TRUST DEV RL ESTT ESG
NORTHERN TRUST N AMER EQ IDX-A-
ING Global Index Portfolio Defensive zit met een verdeling in deze fondsen:
ISHARES GREEN BOND INDEX FUND IE D HDG C
L&G ESG EMERGING MARKETS GVNMT BD IND C
SPDR BBG BARCL EURO GOV BD UCI ETF EUR
SSGA SPDR ETFS EUROPE I PLC SPDR BLOOM
AMD INDX MSCI EUROPE SRI PAB UCTSETFDRC
AMUNDI IND EUAGCOR I13 EUR ACC UNHDG
BNP PAR EASY EUR HY SRI FOSSIL FREE UEEC
DBX SOV EUR 1DD ETF
NN L INTL EM HRD CCY SOV DB ESG OPT IH1C
NN L-NA EN IND SUS EQ-QEA
UBS ETF-BLOOMBERG BARCLAYS MSCI EURO ARE
UBS - MSCI PACIFIC SOCIALLY RESPONSIBLE
XTRACKERS II ESG EUR CORPORATE BOND
ACTIAM DUURZAAM INDEX AANDELENFONDS EURO
ACTIAM DUURZAAM INDEX AANDELENFONDS NOOR
NN PARAPLUSFONDS 1 NV - NN ENHANCED INDEX SUSTAINABLE EMERGING MARKETS EQUITY FUND - P- SERIES 35
NORTHERN TRUST DEV RL ESTT ESG
NORTHERN TRUST N AMER EQ IDX-A-
De oplettende lezer ziet dat het exact dezelfde onderliggende fondsen zijn. Alleen ze passen een andere verdeling toe om van een agressief naar defensief portfolio te komen :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Lightning89 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Bestaansrecht en (gebrek) aan schaalvoordelen dus lage kosten. Daarnaast risico's als wetgeving verandert, dat geeft weer kosten. Dit is even wat ik nu kan bedenken. Wellicht benader ik het van een ander perspectief (zakelijk), daar is een kleine speler een risico.
Ik vind eigenlijk geen een van die argumenten van toepassing op dat fonds van Centraal Beheer. Zie ook:
Taxcommunism schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:38:
[...]
Ze participeren ook weer in andere Achmea fondsen waaronder eentje met 2 miljard belegd vermogen.
Wat wel relevante argumenten tegen zijn:
- het is hedged (onnodige kosten)
- aanschafkosten van 0.3%
- opslag/afslag van maximaal 0.6% 'onder normale marktomstandigheden' (ondoorzichtig)
Zie ook: https://www.financieelona...gen-review-en-ervaringen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
goodfella schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:11:
[...]
Ik heb 2 jaar ingelezen over passief indexbeleggen.
[…]
@C6DL Het is verstandig je goed voor te bereiden en in te lezen. Maar als je 20 maanden geleden de knoop had doorgehakt en bijv. €1k maandelijks had ingelegd was je nu volledig klaar met je inleg. Dat is ook wat we bedoelen met “time in the market”: wacht niet langer.

Ik ben eind vorig jaar “lump sum” ingestapt met geld dat vrij kwam. Nooit spijt van gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 29-06-2023 09:19 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
RichieB schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:25:
[...]
Ik ben eind vorig jaar “lump sum” ingestapt met geld dat vrij kwam. Nooit spijt van gehad.
Dat is nog maar 6 maanden geleden, spijt kan nog komen :+

Statistisch gezien heb je meer kans op een hoger rendement bij lump sum. Maar, dat is dus niet altijd zo. Als je net op een piek koopt, had je (achteraf gezien) toch beter periodiek kunnen aankopen voor een nog beter rendement.
Je weet het helaas niet van te voren dus kijk, met deze kennis, ook waar je goed bij zou voelen.
Er is niet echt een goede of foute beslissing, zolang het voor jou werkt (en dus rustig kunt blijven zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Invesco komt met een goedkoper alternatief voor VWRL. Ter 0.15%.
https://www.etfstream.com...-s-cheapest-all-world-etf

Edit: mogelijk wel nadelen?
According to Invesco, FWRA can keep its TER lower by using a sampling strategy, which incorporates quantitative analysis to select securities using factors such as country weights, industry sector weights and liquidity.

This means it will hold a smaller number of constituents that are in the index while replicating its performance as closely as possible.
Edit 2: ik lees op een ander forum dat dit normaal zou zijn voor wereld ETF's...

[ Voor 59% gewijzigd door Pistachenootje op 29-06-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Iemand die een tipje van de sluier wilt geven hoe zijn verdeling binnen Meesman is?
Ik wil er binnenkort eindelijk eens mee beginnen. Heb alles zorgvuldig doorgelezen met de percentages.
Maar ik heb nog niet helemaal scherp wat nu exact de defensief-offensief verhouding is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BQkFsYWN/Knipsel.jpg

Als 0 defensief is, 2 neutraal en 4 offensief wil ik graag op nummer 3 zitten.
Dus bewust iets meer risico nemen maar niet all-in.

Welke zou dan het beste bij mij passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:18
Elk nummer in jouw vergelijking is 25% aandelen.
0 = 0% aandelen
1 = 25% aandelen
2 = 50% aandelen
3 = 75% aandelen
4 = 100% aandelen

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
C6DL schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:18:
100% aandelen. Obligaties zijn namelijk niet aantrekkelijk onder de huidige VRH. Als je minder risico wil nemen kun je beter kijken naar deposito's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Index beleggen kan ook prima voor een paar jaar?
Whatever floats your boat.

Of je nu mikt op 1 aandeel of je mikt gespreid in de markt. Dan mik ik ook liever op gespreid in de markt. :)
Het USP van indexbeleggen is dat de index ("de markt") op lange termijn een positief resultaat heeft laten zien en dat de verwachting is dat dit zo zal blijven. Hoe korter de termijn waar je het over hebt, hoe kleiner de kans dat je eventuele tegenvallers weer kan goedmaken. Uiteraard hangt het allemaal af van waarom je voor korte termijn wilt beleggen/geld opzij zetten, maar ik neem aan dat er een contreet doel achter zit dat je wilt bereiken. Hoeveel risico ben je bereid te lopen dat je dat doel niet bereikt?

Op korte termijn biedt index beleggen wel voordelen t.o.v. een klein aantal aandelen "stock picken", vanwege de betere spreiding, maar het heeft wel een heel ander risicoprofiel dan op lange termijn. Ik zou daarom eerder voor de korte termijn eerder kijken naar andere vermogensklassen (op dit moment in de Nederlandse situatie zou ik zelf bijvoorbeeld voor deposito's gaan als ik het geld binnen een paar jaar weer nodig zou hebben).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
C6DL schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:18:
...

Wat is je horizon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
Poahh, Door alle info hier ben ik de afgelopen weken elke avond veel aan het lezen geweest. Ook een Webinar gevolgd van Meesman, die gaf wat duidelijkheid en inzicht.

Ook veel over ETF's wezen lezen, wat ze doen en welke waar zitten. Ik snap bij lange na niet alles, maar heb wel 3 ETFs waarvan het risico prima is. Het verloop van de afgelopen 10 jaar bekeken en de industrie waar ze in zitten.

Ben begonnen met aankopen doen bij Meesman, want ETF kopen ben ik nog niet uit of ik dat via DeGiro of bv ING wil gaan doen.

Plan is 15 jaar te laten staan. bij Meesman en 60% neutraal en 40% matig offensief.
Dit 10 jaar oid. ETFs iShares, SPRD en Schwab (Charles) Corp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

(Staats-)Obligaties zijn onder de huidige belastingregels in NL en de rentevergoedingen die je momenteel kan krijgen op deposito's onaantrekkelijk (in het algemeen). Een deposito valt ook onder het depositogarantiestelsel en wordt een stuk minder belast in het belastingstelsel van NL.
(dan laat ik de rendementen van de laatste decennia achterwege, en de missende demping van portfolio daling in de laatste paar keren dat de aandelen markt omlaag ging, dat is een andere discussie)

Ik zou dan bij Meesman 100% in aandelen zitten. En je vermogen splitsen over aandelen (Meesman) en deposito's (een betrouwbare bank naar keuze), of je dat vervolgens doet in de populaire "standaard" geadviseerde verdeling van 60/40 is een volgende discussie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Qwerty-273 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:41:
Ik zou dan bij Meesman 100% in aandelen zitten. En je vermogen splitsen over aandelen (Meesman) en deposito's (een betrouwbare bank naar keuze), of je dat vervolgens doet in de populaire "standaard" geadviseerde verdeling van 60/40 is een volgende discussie.
Despesito zie ik voor 3 jaar 4% staan. Na box 3 en inflatie. Wat zou daar van over zijn na 3 jaar?

ik had het eerst ook zo berekend en zou dan per jaar 4k rente krijgen. Helaas is dit niet rente op rente :/

~0.3% box belasting op spaargeld en dan nog inflatie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Unknown Alien Als je kijkt naar de rendementen dat het Meesman Obligaties Wereldwijd fonds heeft neergezet en daarbij de vermogensbelasting meeneemt (obligaties worden hetzelfde belast als aandelen) dan hebben deposito's meer nut om waarde te behouden dan obligaties.
https://www.financieelona...d-of-obligaties-aanhouden
De belastingdruk op obligaties ligt in 2023 dus ongeveer 2% hoger dan op spaargeld/deposito’s
Rendement per kalenderjaar
2019 : 0,9
2020 : -0,1
2021 : -2,1
2022 : -8,8
2023 : 0,8

(of een -8,6 cumulatief rendement over de laatste 10 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Unknown Alien schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:27:
Ook veel over ETF's wezen lezen, wat ze doen en welke waar zitten. Ik snap bij lange na niet alles, maar heb wel 3 ETFs waarvan het risico prima is. Het verloop van de afgelopen 10 jaar bekeken en de industrie waar ze in zitten.
Waarschijnlijk heb je daarmee dividendlekkage en veel overlap met de Meesman fondsen.
Unknown Alien schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:44:
[...]
Deposito zie ik voor 3 jaar 4% staan. Na box 3 en inflatie. Wat zou daar van over zijn na 3 jaar?
Mogelijk niet veel maar hoogst waarschijnlijk is het meer dan je op staatsobligaties maakt.

Maar je hebt een 15 jaar horizon zeg je, dan zou ik voor 100% aandelen gaan (met uitzondering van een kleine buffer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
15 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Qwerty-273 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:55:
@Unknown Alien Als je kijkt naar de rendementen dat het Meesman Obligaties Wereldwijd fonds heeft neergezet en daarbij de vermogensbelasting meeneemt (obligaties worden hetzelfde belast als aandelen) dan hebben deposito's meer nut om waarde te behouden dan obligaties.
https://www.financieelona...d-of-obligaties-aanhouden

[...]

Rendement per kalenderjaar
2019 : 0,9
2020 : -0,1
2021 : -2,1
2022 : -8,8
2023 : 0,8

(of een -8,6 cumulatief rendement over de laatste 10 jaar)
Thanks.
Ik heb gisteren mijn eerste investering gedaan. Max bedrag op WW aandelen. En zal dat vandaag weer doen.
Met een horizon van 15 jaar zal dit een betere keus zijn.

@Pistachenootje
Waarschijnlijk heb je daarmee dividendlekkage en veel overlap met de Meesman fondsen.
Thanks, ik ben even gaan lezen wat dit betekend en hoe ik dit kan voorkomen.

Begrijp ik goed dat ik de ETFs op de NL beurs moet kopen, om dit te voorkomen?

Ik heb nog geen ETFs kunnen kopen ivm het max bedrag per dag kan overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Unknown Alien schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Begrijp ik goed dat ik de ETFs op de NL beurs moet kopen, om dit te voorkomen?
Nee, dat heeft er niets mee te maken. In de startpost kun je relevante links vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:23
Vorig jaar januari begonnen met beleggen. Door het web af te struinen al vrij snel bij ETF's (VWRL en VUSA) uit gekomen. Dat past het beste bij mij.

De afgelopen 16 maanden tegen fijne prijzen kunnen inkopen en daarmee een leuke GAK kunnen realiseren.
Echter nu staat VUSA 10% boven mijn GAK.
Nu kan ik bijna weer kopen in juli (maandelijks koopmoment). Alleen vind ik het nu veel te duur haha. Herkenbaar? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 13:31

Zenix

BOE!

Roodey schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:51:
Vorig jaar januari begonnen met beleggen. Door het web af te struinen al vrij snel bij ETF's (VWRL en VUSA) uit gekomen. Dat past het beste bij mij.

De afgelopen 16 maanden tegen fijne prijzen kunnen inkopen en daarmee een leuke GAK kunnen realiseren.
Nu kan ik bijna weer kopen in juli (maandelijks koopmoment). Alleen vind ik het nu veel te duur haha. Herkenbaar? 😂
Hij is duurder geweest. Toen de aandelen aan de top stonden kocht ik ook gewoon. De trend over een lange periode is dat die toch omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Ter informatie: Alle bedrijven die in VUSA zitten zitten al in VWRL. VWRL is al 60% VS. Ik zou VUSA verkopen en alleen VWRL kopen. Maar VWRL (en ook VUSA) heeft wel dividend lekkage, er zijn goedkopere opties. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:16

Wat is dit voor een post?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• goodfella
Van iemand die nog hinkt tussen actief en passief beleggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Weet iemand het verschil in marktkapitalisatie tussen alleen NT World en NN Enhanced (FitVermogen)

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:26
Naamloos87 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:25:
Weet iemand het verschil in marktkapitalisatie tussen alleen NT World en NN Enhanced (FitVermogen)
Volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ heeft NT 5% uitsluiting en NN (Goldman Sachs) 35% uitsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
Ondanks dat ik zelf in NT fondsen zit bij ING, probeer ik toch meer te leren over passief beleggen. Ik lees veel mensen die in VWRL beleggen via DeGiro, maar waarom niet voor VWCE? Volgens o.a. indexfondsenvergelijken hebben ze dezelfde fondskosten, dividendlekkage etc., én je dividend wordt nog eens automatisch herbelegd ook.

Wat mis ik hierin? Waarom VWRL > VWCE? Hoe maken jullie de keuze hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:15
Ik heb in oktober wat ETFs aangekocht bij DeGiro, meer om te zien hoe het werkt. Nu wil ik all-in gaan op beleggen in ETFs. Dit zijn de 3 ETFs die ik nu heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgAZQUR0nX83gjQi6QOHxl4Y6QU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kedyY3tTwWFfg8jPvqHQeccF.png?f=user_large

Alle drie uit de (destijds iig) kernselectie:
  • iShares S&P 500 & Emerging Markets heb ik nu de Dist variant ipv Acc. Is het zinvol om over te stappen naar Acc?
  • VanEck Semiconductors is alleen te krijgen op de Italiaanse markt, ik begreep dat er nu jaarlijkse aansluitkosten van toepassing zijn voor andere markten?
Ik wil voorkomen dat ik een portfolio heb met teveel meuk, kleine posities ed, liever wil ik rationaliseren naar een beperkte groep ETFs. Alle tips en hulp welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07
jorgen83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:15:
Ik heb in oktober wat ETFs aangekocht bij DeGiro, meer om te zien hoe het werkt. Nu wil ik all-in gaan op beleggen in ETFs. Dit zijn de 3 ETFs die ik nu heb:

[Afbeelding]

• iShares S&P 500 & Emerging Markets heb ik nu de Dist variant ipv Acc. Is het zinvol om over te stappen naar Acc?
  • VanEck Semiconductors is alleen te krijgen op de Italiaanse markt, ik begreep dat er nu jaarlijkse aansluitkosten van toepassing zijn voor andere markten?
Ik wil voorkomen dat ik een portfolio heb met teveel meuk, kleine posities ed, liever wil ik rationaliseren naar een beperkte groep ETFs. Alle tips en hulp welkom!
Wat is specifiek je strategie en doel en heb je toevallig al eens naar de top10 onderliggende aandelen gekeken van jouw fondsen? Je kunt Morningstar.nl gratis gebruiken om die informatie op te halen.

Ik ben zelf van het KISS principe. Je portefeuille zo klein mogelijk houden zonder overlap :)

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 03-07-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgen83
Miki schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:28:
[...]

Wat is specifiek je strategie en doel en heb je toevallig al eens naar de top10 onderliggende aandelen gekeken van jouw fondsen? Je kunt Morningstar.nl gratis gebruiken om die informatie op te halen.

Ik ben zelf van het KISS principe. Je portefeuille zo klein mogelijk houden zonder overlap :)
Strategie is HODL

Maar serieus, ik wil gewoon middelen door maandelijks een bedrag in te boeken, met als doel vermogensopbouw voor oudedagsvoorziening. Horizon is 20 tot 25 jaar.

Ik ga kijken naar Morningstar! Thanks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

jorgen83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:15:

[Afbeelding]

Die VanEck heeft best een goeie track record, op de korte termijn verslaat hij de S&P500. Maar goed, dat doet de NASDAQ-100 ook ;) Ik ben ook wel benieuwd naar je verdelingen. En vind je naast EM de World index ook geen handige om te hebben? Doet het wat minder dan S&P maar is ook iets minder volatiel. Als je geen moeite hebt met volatiel en wat risico wil nemen is NASDAQ een optie. Maar dan heb je al meer dan genoeg fondsen denk ik :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:08
@Inperiosus VWCE is ik meen pas een jaartje of vier op de markt, VWRL is een stuk langer op de markt en heeft een betere naamsbekendheid. En VWRL zit in de kernselectie van Degiro zit en VWCE niet en er dus aankoopkosten erbij komen, geen idee of dit laatste nog van toepassing is.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Gisteren bij Meesman mijn 2e stroting gedaan. Dit blijft nu voor ~15 jaar staan. Doel hiervan is. Groot deel van de openstaande hypotheek afbetalen.
Wij hebben een 90% aflossingsvrije hypotheek en over 15 jaar moet deze opnieuws afgesloten worden.

Ik doe de aanname dat onze oudste die dan 26 is lekker opzichzelf woont en de jongste is dan 22. Als we nog me tze 2en zijn, dan hebben we niet zo'n groot huis nodig als we nu hebben.

Dus met de overwaarde een kleiner huis met een minimale hypotheek <100k of niks. Geen idee wat tegen die tijdig fincncieel verstandig is.

Ons overig geld wil ik nog steeds in ETFs nvesteren, maar daar is ook enorm veel keus :| dus heb nog geen keuze kunnen maken, wel net als @jorgen83 een favo lijst van 3 ETFs.Redeljk safe qua huidige risico analyse.

En toch heb ik nog iets van...crypto. Gokken op vage Alt shit coins leuk, spannend het kan met een paar k. Of relatief safe en een paar BC kopen. Die schaarste wordt ook steeds groter, is de grote dip voorbij?? als die TT crypto guru's voorspellen van alles hahaha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
page404 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Die VanEck heeft best een goeie track record, op de korte termijn verslaat hij de S&P500. Maar goed, dat doet de NASDAQ-100 ook ;) Ik ben ook wel benieuwd naar je verdelingen. En vind je naast EM de World index ook geen handige om te hebben? Doet het wat minder dan S&P maar is ook iets minder volatiel. Als je geen moeite hebt met volatiel en wat risico wil nemen is NASDAQ een optie. Maar dan heb je al meer dan genoeg fondsen denk ik :)
World index is wel een goede, thanks.

Verdeling is nu nog 40/40/20 (S&P/Semi/EM), maar ik zit er voor nog geen 3k in momenteel. Volgende stap is om met een grotere som door te pakken (zeg 5k erbij), en dan maandelijks een bedrag inboeken en bijkopen. Dan zou het portfolio bijvoorbeeld worden:
World 30%
S&P 30%
EM 20%
Semiconductors: 20%

En Acc vs Dist? Iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

jorgen83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Verdeling is nu nog 40/40/20 (S&P/Semi/EM), maar ik zit er voor nog geen 3k in momenteel. Volgende stap is om met een grotere som door te pakken (zeg 5k erbij), en dan maandelijks een bedrag inboeken en bijkopen. Dan zou het portfolio bijvoorbeeld worden:
World 30%
S&P 30%
EM 20%

En Acc vs Dist? Iemand?
Eerlijk gezegd is ACC vs DIST voor mij nog steeds onderwerp van twijfel :) kan ik je niet bij helpen.
Het belangrijkste is idd die kleine overzichtelijke selectie van ETF's, en ook voor @Unknown Alien : Verdeling World/S&P/EM is vaak het beste, ik hou zelf ongeveer 50% world, 30% S&P, 20% NASDAQ aan. En geen EM, maar veel mensen doen daar 5 of 10% max.
Als je dan de specifieke fondsen erbij wil: meestal VWRL,VWCE, IWDA, IEMM, CSPX,EXXT, MVOL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
jorgen83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:47:
[...]

World 30%
S&P 30%
EM 20%

En Acc vs Dist? Iemand?
S&P zit ook al in de World, evenals een aantal Semiconductor aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Carfanatic schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:20:
[...]

S&P zit ook al in de World, evenals een aantal Semiconductor aandelen.
Ok, en overlap is niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-08 19:07
page404 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:59:
[...]
ik hou zelf ongeveer 50% world, 30% S&P, 20% NASDAQ aan. En geen EM, .
Waarom kies je voor én World én S&P én NASDAQ? Terwijl de top 10 holdings (en veel meer dan dat) van deze indices precies hetzelfde zijn?
Je krijgt dan een extreme tilt naar deze holdings terwijl passief beleggen (op dit forum) juist gericht is op het zo goed mogelijk volgen van de wereld markt terwijl we de kosten zo laag mogelijk houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

smazo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Waarom kies je voor én World én S&P én NASDAQ? Terwijl de top 10 holdings (en veel meer dan dat) van deze indices precies hetzelfde zijn?
Je krijgt dan een extreme tilt naar deze holdings terwijl passief beleggen (op dit forum) juist gericht is op het zo goed mogelijk volgen van de wereld markt terwijl we de kosten zo laag mogelijk houden
Ik weet dat er overlap zit en eigenlijk zou ik meer naar World moeten gaan. De combi World/S&P zie je vaker ondanks de overlap maar dat komt gewoon door de goeie CAGR van S&P. En die van NASDAQ is nog beter, mijn horizon van ca 18 jaar staat me toe om wat meer risico te nemen. Ik ben het grotendeels met je eens (alhoewel ik toch andere keuzes maak ;)) behalve dat stukje dat passief beleggen per se de wereldmarkt moet volgen. Ik denk niet dat dit een goed lopend topic zou zijn als in de startpost stond: 100% VWRL en verder niks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
jorgen83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:25:
[...]
Ok, en overlap is niet goed?
In principe niet. Tenzij jij een hele sterke redenering hebt waarom het wel goed zou zijn om extra gewicht in die ETF's te steken. Verder hebben al je ETF's dividendlekkage. Ook onnodig. Zie startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Inperiosus schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:41:
Ondanks dat ik zelf in NT fondsen zit bij ING, probeer ik toch meer te leren over passief beleggen. Ik lees veel mensen die in VWRL beleggen via DeGiro, maar waarom niet voor VWCE? Volgens o.a. indexfondsenvergelijken hebben ze dezelfde fondskosten, dividendlekkage etc., én je dividend wordt nog eens automatisch herbelegd ook.

Wat mis ik hierin? Waarom VWRL > VWCE? Hoe maken jullie de keuze hierin?
Van die twee zou ik VWCE kiezen, heb je geen gedoe met herbeleggen. Maar je hebt al Meesman, die heeft geen dividendlekkage. VWCE & VWRL hebben dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Unknown Alien schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:20:
Ons overig geld wil ik nog steeds in ETFs nvesteren, maar daar is ook enorm veel keus :| dus heb nog geen keuze kunnen maken, wel net als @jorgen83 een favo lijst van 3 ETFs. Redeljk safe qua huidige risico analyse.
Deze gedachte komt heel vaak voor maar alle bedrijven in die 3 ETF's zitten al in je Meesman fonds, alleen dan zonder dividendlekkage. Daarnaast zijn Amerikaanse aandelen op dit moment relatief duur, nog een reden om ze niet extra te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Pistachenootje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Deze gedachte komt heel vaak voor maar alle bedrijven in die 3 ETF's zitten al in je Meesman fonds, alleen dan zonder dividendlekkage. Daarnaast zijn Amerikaanse aandelen op dit moment relatief duur, nog een reden om ze niet extra te nemen.
Begrijp ik dat goed,? Zou jij dan de overige investering ergens anders in zetten?

Ik heb er wel over nagedacht om 80% gewoon bij Meesman neer te zetten, zodat ik er geen omkijken naar heb. Kosten zijn wel hoger bij Meesman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Unknown Alien schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Begrijp ik dat goed,? Zou jij dan de overige investering ergens anders in zetten?

Ik heb er wel over nagedacht om 80% gewoon bij Meesman neer te zetten, zodat ik er geen omkijken naar heb. Kosten zijn wel hoger bij Meesman.
Ik zou alles gewoon wereldwijd gespreid beleggen. Meesman kan maar vaak is de grootbank wat goedkoper, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorgen83
Pistachenootje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:39:
[...]

In principe niet. Tenzij jij een hele sterke redenering hebt waarom het wel goed zou zijn om extra gewicht in die ETF's te steken. Verder hebben al je ETF's dividendlekkage. Ook onnodig. Zie startpost.
Ok, eigenlijk kan ik zo te zien beter overstappen van degiro naar een andere broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 11:12
Weet iemand of er iets aan de hand is met de NT trackers? Ik probeer die bij Rabobank te kopen, maar ik zie dat de orders er niet doorheen komen (at market price). Tevens zie ik ook dat de laatste market price dateert van 30 juni. Meer mensen die problemen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ed14n schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:54:
Weet iemand of er iets aan de hand is met de NT trackers? Ik probeer die bij Rabobank te kopen, maar ik zie dat de orders er niet doorheen komen (at market price). Tevens zie ik ook dat de laatste market price dateert van 30 juni. Meer mensen die problemen ervaren?
Zal wellicht aan de feestdagen liggen. Kun je opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:36
Mijn order (NT World) van 30 juni is zojuist verwerkt. Data dateert van 3 juli bij mij. Dit was vanochtend nog 30 juni.

[ Voor 8% gewijzigd door RobinNL op 04-07-2023 15:09 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NT duurt altijd meerdere werkdagen voor verwerking.
30 juni is overigens ook maar 2 werkdagen geleden, dus dat is ook niet heel spannend.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 04-07-2023 15:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyr4el
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 23:27
Hallo iedereen. Ik heb even een klein gedeelte van dit topic lopen doorspitten om mijzelf wat in proberen te lezen m.b.t. het passief beleggen. Ik wil graag jullie advies.

Ik heb ooit, na niet al te veel en uitgebreid research gedaan te hebben (lees: een paar youtube filmpjes bekeken :P) een rekening geopend bij degiro. Daar heb ik slechts één ETF in mijn portefeuille namelijk de Vanguard All-World. Ik heb het de versie waarbij het divident wat je krijgt gelijk weer wordt ge-herinvesteerd in je portefeille (VWCE).

Dit werkt voor mij prima want mijn oorspronkelijke doel is om alles wat ik maandelijks overhoud (buiten een financiële buffer die op mijn spaarrekening staat) passief te beleggen zonder dat ik er veel tijd aan kwijt ben. Ik wil zeker niet actief beleggen omdat ik er geen verstand van heb, niet teveel tijd aan wil besteden en ik denk dat passieve fondsen en ETF's veel beter in staat zijn een beter rendement te behalen dan om dit allemaal handmatig te doen.

Nu lees ik in dit topic best wel wat negativiteit over degiro (de startpost is ook niet al te enthousiast). Ze hebben laatst hun tarieven ook aangepast en ik lees wat over divident lekkage (wat is dat?).

Iedereen in dit topic heeft het over https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Als ik die website bezoek, wordt aangeraden om in Northern Trust Worlds + Emerging Markets te investeren. Is het voor mij raadzaam om mijn VWCE te verkopen bij degiro en die rekening op te zeggen en een beleggersrekening te openen bij ABN AMRO (= goedkoopste) en daar de NT fondsen aan te schaffen?

Ik heb iets van 5K en leg p.m. tussen de 200-300 euro in. Samenvattend: ik wil een veilige haven waar ik gewoon per maand vast in kan leggen zonder dat ik mij zorgen hoef te maken. Ik heb het over lange termijn, ik heb het geld op korte termijn niet nodig, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goodfella
Tyr4el schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:34:
...

Is het voor mij raadzaam om mijn VWCE te verkopen bij degiro en die rekening op te zeggen en een beleggersrekening te openen bij ABN AMRO (= goedkoopste) en daar de NT fondsen aan te schaffen?

Ik heb iets van 5K en leg p.m. tussen de 200-300 euro in. Samenvattend: ik wil een veilige haven waar ik gewoon per maand vast in kan leggen zonder dat ik mij zorgen hoef te maken. Ik heb het over lange termijn, ik heb het geld op korte termijn niet nodig, etc.
Wat ik heb gedaan:
1. "Zelf Beleggen" account openen bij ABN AMRO.
2. Periodieke orders gebruiken om maandelijks NT world, NT Small Caps, NT Emerging Markets automatisch aan te kopen.
3. die 5000 euro meteen in leggen, je kan de markt niet timen.
4. Eens per jaar herbalanceren

Ik zie veel mensen (sub)optimaliseren daarna. Er komen termen langs waar ik niets van snap, het draagt niet bij aan mijn geluk/zingeving om erin te duiken, dus negeer ik het.

Ik houd van KISS (Keep it Simple Stupid) en doe alles op need-to-know-basis.

[ Voor 27% gewijzigd door goodfella op 05-07-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamloos87
Tyr4el schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:34:
Hallo iedereen. Ik heb even een klein gedeelte van dit topic lopen doorspitten om mijzelf wat in proberen te lezen m.b.t. het passief beleggen. Ik wil graag jullie advies.

Ik heb ooit, na niet al te veel en uitgebreid research gedaan te hebben (lees: een paar youtube filmpjes bekeken :P) een rekening geopend bij degiro. Daar heb ik slechts één ETF in mijn portefeuille namelijk de Vanguard All-World. Ik heb het de versie waarbij het divident wat je krijgt gelijk weer wordt ge-herinvesteerd in je portefeille (VWCE).

Dit werkt voor mij prima want mijn oorspronkelijke doel is om alles wat ik maandelijks overhoud (buiten een financiële buffer die op mijn spaarrekening staat) passief te beleggen zonder dat ik er veel tijd aan kwijt ben. Ik wil zeker niet actief beleggen omdat ik er geen verstand van heb, niet teveel tijd aan wil besteden en ik denk dat passieve fondsen en ETF's veel beter in staat zijn een beter rendement te behalen dan om dit allemaal handmatig te doen.

Nu lees ik in dit topic best wel wat negativiteit over degiro (de startpost is ook niet al te enthousiast). Ze hebben laatst hun tarieven ook aangepast en ik lees wat over divident lekkage (wat is dat?).

Iedereen in dit topic heeft het over https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Als ik die website bezoek, wordt aangeraden om in Northern Trust Worlds + Emerging Markets te investeren. Is het voor mij raadzaam om mijn VWCE te verkopen bij degiro en die rekening op te zeggen en een beleggersrekening te openen bij ABN AMRO (= goedkoopste) en daar de NT fondsen aan te schaffen?

Goed bezig! NT fondsen bij ABN Amro is inderdaad de beste keuze. Ik zelf zit daar ook (alleen NT World) en mijn pensioenrekening heb ik bij Meesman (aandelen wereldwijd totaal dus World + EM + SC)

Het beste van beide werelden ;)

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyr4el
Thnx voor de antwoorden. Ik ben er alleen achter dat voor het openen van een beleggersrekening bij de ABN AMRO het een vereiste is daar ook een reguliere betaalrekening te openen. En ik zit bij de Rabobank. Het is mij teveel gedoe die op te zeggen en over te stappen naar ABN. Ten slotte is Rabobank na ABN de voordeligste. Dus ik heb een beleggersrekening geopend bij de Rabobank :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Tyr4el schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:51:
Thnx voor de antwoorden. Ik ben er alleen achter dat voor het openen van een beleggersrekening bij de ABN AMRO het een vereiste is daar ook een reguliere betaalrekening te openen. En ik zit bij de Rabobank. Het is mij teveel gedoe die op te zeggen en over te stappen naar ABN. Ten slotte is Rabobank na ABN de voordeligste. Dus ik heb een beleggersrekening geopend bij de Rabobank :).
Dan kan je het toch ook gewoon bij de Rabo doen? :) Daar kan je ook gewoon alles automatiseren, zodat je daarna vrijwel niks meer hoeft te doen. Minimale aankoop voor een fonds is 50 euro. In mijn geval koop ik NT World iedere maand bij, EM per kwartaal.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr4el
RobinNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Dan kan je het toch ook gewoon bij de Rabo doen? :) Daar kan je ook gewoon alles automatiseren, zodat je daarna vrijwel niks meer hoeft te doen. Minimale aankoop voor een fonds is 50 euro. In mijn geval koop ik NT World iedere maand bij, EM per kwartaal.
Ja ik heb daar inmiddels een beleggersrekening geopend. Indexfondsvergelijker verwijst naar een ratio van 89-11 bij een twee-fonds constructie van NT. Kan ik dat ook automatiseren of is dat een kwestie van omrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Tyr4el schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:36:
[...]

Ja ik heb daar inmiddels een beleggersrekening geopend. Indexfondsvergelijker verwijst naar een ratio van 89-11 bij een twee-fonds constructie van NT. Kan ik dat ook automatiseren of is dat een kwestie van omrekenen?
Je berekent 89% uit van wat je wil inleggen per maand. Dat gebruik je dan bijvoorbeeld voor NT World. De rest voor EM. Je moet het wel afronden naar hele euro's.

Stel je wil per maand 250 euro inleggen. Dat is dan 222,50 voor World. Dit rond je dan af naar 222 of 223. De rest (27,50) wil je dan in bijvoorbeeld EM steken. Aangezien je minimaal 50 euro moet inleggen, kan je het bijvoorbeeld per kwartaal doen (per 2 maanden is helaas geen mogelijkheid). Je maakt 2 orders aan en stelt de periode in wanneer je wil bijkopen.

Vergeet een aantal dagen daarvoor niet het geld over te maken naar je beleggersrekening :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Tyr4el schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:51:
Overstappen hoeft natuurlijk niet, die ABN rekening kun je ernaast houden en dan ben je toch nog steeds voordeliger uit.
Sowieso ook wel aan te raden nog een rekening aan te houden bij een andere bank, mocht die ene ' niet werken '.
Rabobank heeft de laatste tijd ook geregeld storingen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RobinNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:41:
[...]

Je berekent 89% uit van wat je wil inleggen per maand. Dat gebruik je dan bijvoorbeeld voor NT World. De rest voor EM. Je moet het wel afronden naar hele euro's.

Stel je wil per maand 250 euro inleggen. Dat is dan 222,50 voor World. Dit rond je dan af naar 222 of 223. De rest (27,50) wil je dan in bijvoorbeeld EM steken. Aangezien je minimaal 50 euro moet inleggen, kan je het bijvoorbeeld per kwartaal doen (per 2 maanden is helaas geen mogelijkheid). Je maakt 2 orders aan en stelt de periode in wanneer je wil bijkopen.

Vergeet een aantal dagen daarvoor niet het geld over te maken naar je beleggersrekening :P
En nog wat extra, want kosten worden daar ook vanaf gehaald.

Gelukkig ben ik van voor die idioterie en gaat het bij mij gewoon van de betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Sissors schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:24:
[...]

En nog wat extra, want kosten worden daar ook vanaf gehaald.

Gelukkig ben ik van voor die idioterie en gaat het bij mij gewoon van de betaalrekening.
Hier staat altijd een extra buffertje op m'n beleggersrekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
goodfella schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Wat ik heb gedaan:
1. "Zelf Beleggen" account openen bij ABN AMRO.
2. Periodieke orders gebruiken om maandelijks NT world, NT Small Caps, NT Emerging Markets automatisch aan te kopen.
3. die 5000 euro meteen in leggen, je kan de markt niet timen.
4. Eens per jaar herbalanceren

Ik zie veel mensen (sub)optimaliseren daarna. Er komen termen langs waar ik niets van snap, het draagt niet bij aan mijn geluk/zingeving om erin te duiken, dus negeer ik het.

Ik houd van KISS (Keep it Simple Stupid) en doe alles op need-to-know-basis.
Zit je 100% in beleggingen of heb je nog ergens anders je spreiding staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
-

[ Voor 100% gewijzigd door C6DL op 07-07-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Beste Leden,

Ik ben vorige week gestart met het openen van een Degiro account en heb mezelf erg proberen te verdiepen in passief beleggen.

Echter heb ik nog wel een paar vragen die mij niet helemaal duidelijk zijn.

Kan ik gewoon elke maand een vast bedrag van bijvoorbeeld €200,- inleggen in ETF,s en hoef ik dan verder eigenlijk niet veel te doen? In welk opzicht behaal je daar rendement mee elk jaar? Stijgen ze gewoon elk jaar meestal wel een paar procent? En hoe risicovol is deze vorm van passief beleggen?

Hoe kom ik er voor mijzelf achter in welke ETF,s ik me moet verdiepen? Ik lees veel over Vanguard en iShared bijv. Maar hoe weet ik nu welke "goed" of " minder goed" zijn?

En hoe komt het dat in Degiro in sommige ETF,s geen realtime koersen en informatie ziet gebeuren op het scherm, terwijl wel de beurs open is? Zijn deze wel geschikt om te kopen?

Excuus voor de wellicht simpele vragen. Maar ken helaas niemand in mijn omgeving die hiermee bezig is.

Goed weekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Smok3yNL begin met het lezen van de informatie in de startpost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naamloos87
Ik lurk al een tijdje op het bogleheads forum. Vermogen spreiden over verschillende brokers lijkt daar de norm, maar als iemand hier verschillende ETF's post krijg je het commentaar "teveel overlap".

Mr FOB spreidt zijn indexfondsen over verschillende fonds-aanbieders: de bekende Northern Trust fondsen en IWDA (iShares). Beide via ABN Amro.

Naarmate mijn vermogen groeit vind ik dit ook steeds interessanter.

Mijn huidige strategie:

1k op betaalrekening
10k emergency fund op BUNQ (2,01% rente en 2x per maand gratis opnemen)
100% in NT World (ABN Amro Zelf Beleggen Basis)
Box 1 Pensioenbeleggen (Meesman Wereldwijd Totaal)

Alles boven de 1k op mijn betaalrekening gaat naar NT World. Ik leg ieder jaar mijn maximale jaarruimte in bij Meesman. Zo heb ik toch een plukje Emerging Markets & Small Cap.

Nieuw plan:

50% in NT World (ABN Amro Zelf Beleggen Basis)
50% in Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity (Fitvermogen)

NT World heeft 5% ESG-uitsluitingen en GS Enhanced heeft 35% ESG-uitsluitingen. Eventueel kan ik bij beide Emerging Markets toevoegen tegen iets hogere kosten.

Fitvermogen heeft erg lage kosten, maar hierdoor krijg je dus wel een tilt door de 35% uitsluitingen. Het lijkt mij een goed plan, maar ik hoor graag hoe jullie hierover denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:15
Naamloos87 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:18:
Ik lurk al een tijdje op het bogleheads forum. Vermogen spreiden over verschillende brokers lijkt daar de norm, maar als iemand hier verschillende ETF's post krijg je het commentaar "teveel overlap".

Mr FOB spreidt zijn indexfondsen over verschillende fonds-aanbieders: de bekende Northern Trust fondsen en IWDA (iShares). Beide via ABN Amro.

Mijn huidige strategie:

1k op betaalrekening

Alles boven de 1k op mijn betaalrekening gaat naar NT World. Ik leg ieder jaar mijn maximale jaarruimte in bij Meesman. Zo heb ik toch een plukje Emerging Markets & Small Cap.

Nieuw plan:

NT World heeft 5% ESG-uitsluitingen en GS Enhanced heeft 35% ESG-uitsluitingen. Eventueel kan ik bij beide Emerging Markets toevoegen tegen iets hogere kosten.

Fitvermogen heeft erg lage kosten, maar hierdoor krijg je dus wel een tilt door de 35% uitsluitingen. Het lijkt mij een goed plan, maar ik hoor graag hoe jullie hierover denken.
Waarom is 't precies een goed plan? Welke afwegingen maak je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamloos87
banaliteit schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Waarom is 't precies een goed plan? Welke afwegingen maak je precies?
Voornamelijk risicospreiding en de kosten voor het aanhouden van GS Enhanced zijn gelijk of lager dan NT World bij ABN. Ik moet dit nog precies berekenen.

Bij FitVermogen betaal je geen kosten voor het openen en aanhouden van een rekening en betaal je alleen fondskosten. Voor GS Enhanced is dit slechts 0,17%. Fitvermogen rekent ook geen aankoop en verkoopkosten.

[ Voor 32% gewijzigd door Naamloos87 op 08-07-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Naamloos87 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:18:

Mijn huidige strategie:

1k op betaalrekening

Nieuw plan:

Prima plan. Zelf blijf ik ook lekker investeren in EM, goed voor diversificatie en het is ook relatief goedkoop op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
Ik heb een pensioenrekening bij Meesman met het fonds 'aandelen wereldwijd totaal'. Ik zie dat er in juni een dividend uitbetaald (en herbelegd) is van €0,7817. Het dividend is bij Meesman jaarlijks. De koers van het fonds is 67,50 euro. Hoe kan het dividend zo laag zijn? Het gaat dus om een dividendrendement van 0,7817/67,50 = ongeveer 1%?

Het fonds bestaat uit de drie bekende NT fondsen. Die heb ik ook op een gewone box 3 rekening bij een grootbank. Daar heb ik veel meer dividend ontvangen. Kan iemand dit verklaren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie hetzelfde. Inderdaad vreemd, want als je vergelijkt met de B versie van het fonds, daar is €1,1865 uitgekeerd bij een cum dividend waarde van €48,6929. Dat is 2,4%.

Ik zal ze eens een mail sturen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:31:
Ik heb een pensioenrekening bij Meesman met het fonds 'aandelen wereldwijd totaal'. Ik zie dat er in juni een dividend uitbetaald (en herbelegd) is van €0,7817. Het dividend is bij Meesman jaarlijks. De koers van het fonds is 67,50 euro. Hoe kan het dividend zo laag zijn? Het gaat dus om een dividendrendement van 0,7817/67,50 = ongeveer 1%?

Het fonds bestaat uit de drie bekende NT fondsen. Die heb ik ook op een gewone box 3 rekening bij een grootbank. Daar heb ik veel meer dividend ontvangen. Kan iemand dit verklaren?
Tijdens de jaarvergadering vertelden ze dat ze zo weinig mogelijk dividend willen uitkeren. Daar betaal je namelijk belasting over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16
Maahes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:31:
De koers van het fonds is 67,50 euro. Hoe kan het dividend zo laag zijn? Het gaat dus om een dividendrendement van 0,7817/67,50 = ongeveer 1%
Tdem schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:42:
[...]Tijdens de jaarvergadering vertelden ze dat ze zo weinig mogelijk dividend willen uitkeren. Daar betaal je namelijk belasting over.
Klopt, aanvulling nog ze moeten wettelijk wel dividend uitbetalen (ik weet de rede waarom niet meer), het liefst zouden ze helemaal geen dividend uitbetalen. Maar dan inderdaad zo laag mogelijk wat toegestaan is, minder dan 1% zou wel niet mogen.
Overigens heeft meer geen meerwaarde voor ons (klanten), de vraag '"waarom zo laag" geresumeerd dat je mee wilt hebben, maar over de onzin (en zin) van dividend is al veel geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Stel je hebt 2500 a 5000 euro te besteden.
Waar zou ik dit het beste in kunnen besteden?

S&P 500 en Vanguard of ishared? Losse aandelen of obligaties? Vind dat zo lastig te bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Smok3yNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:54:

S&P 500 en Vanguard of ishared? Losse aandelen of obligaties? Vind dat zo lastig te bepalen.
In de beginpost van dit topic worden jouw vragen beantwoord 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
canonball schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:57:
[...]

[...]

Klopt, aanvulling nog ze moeten wettelijk wel dividend uitbetalen (ik weet de rede waarom niet meer), het liefst zouden ze helemaal geen dividend uitbetalen. Maar dan inderdaad zo laag mogelijk wat toegestaan is, minder dan 1% zou wel niet mogen.
Overigens heeft meer geen meerwaarde voor ons (klanten), de vraag '"waarom zo laag" geresumeerd dat je mee wilt hebben, maar over de onzin (en zin) van dividend is al veel geschreven.
Ik ken de discussie over de onzin (en zin) van dividend. Ik wil niet meer dividend, maar ik wil vooral zeker zijn dat het allemaal klopt en begrijpen hoe het zit.

Dus jij zegt dat een deel van het dividend van de onderliggende fondsen expliciet uitgekeerd (en herbelegd) wordt en een ander deel impliciet (dus zonder dat wij als klanten daar een nota van krijgen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16
Maahes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:21:
[...]. Ik wil niet meer dividend, maar ik wil vooral zeker zijn dat het allemaal klopt en begrijpen hoe het zit.

Dus jij zegt dat een deel van het dividend van de onderliggende fondsen expliciet uitgekeerd (en herbelegd) wordt en een ander deel impliciet (dus zonder dat wij als klanten daar een nota van krijgen)?
Nee, ik weet niet of/hoe het dividend van de onderliggende aandelen en fondsen van invloed is op de dividend uitkering van het fonds zelf. Zover ik weet word alles van de onderliggende dividenten herbelegt, exclusief het gedeelte waar ze geen dividentbalasting van kunnen terugkrijgen

Ik zou de uitkering van het Meesmanfonds en de onderliggende uitkeringen los zien van elkaar.

Het Meesman fonds zelf keert zo weinig mogelijk als toegestaan uit.
Het uitgekeerde word exclusief de dividentbelasting weer herbelegt. De belasting kun je in de meeste gevallen terugkrijgen bij de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Smok3yNL
Ik zou eens serieus nadenken over Sparen :9
meer info in het spaartopic....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Voor alle ins en outs van hoe Meesman met dividenden omgaat (zowel ontvangen als uitkeren) kan je door het jaarverslag heen scrollen. Daar vind je onder andere:
Resultaatbestemming
Het gedeelte van de (fiscale) winst van een Meesman Beleggingsfonds dat moet worden uitgekeerd om te voldoen aan de criteria voor de status van fiscale beleggingsinstelling (fbi) zal jaarlijks binnen acht maanden na afloop van het boekjaar als dividend aan de participanten worden uitgekeerd. De beheerder bepaalt of het resterende gedeelte van de winst van een Meesman Beleggingsfonds aan de reserves van het betreffende Meesman Beleggingsfonds wordt toegevoegd of als dividend aan de participanten wordt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:18
JAN-B schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:05:
[...]

@Smok3yNL
Ik zou eens serieus nadenken over Sparen :9
meer info in het spaartopic....
Ik zou eens serieus nadenken over Crypto :9
meer info in het Cryptotopic....

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qwerty-273 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:40:
Voor alle ins en outs van hoe Meesman met dividenden omgaat (zowel ontvangen als uitkeren) kan je door het jaarverslag heen scrollen. Daar vind je onder andere:

[...]
Echter beleggen participatieklassen A en B in precies dezelfde onderliggende fondsen. Ik zou verwachten dat het percentage aan dividend gelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zr40 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Echter beleggen participatieklassen A en B in precies dezelfde onderliggende fondsen. Ik zou verwachten dat het percentage aan dividend gelijk zou zijn.
Participatieklasse B is later in het jaar van start gegaan, ik vermoed dat daar rekening mee is gehouden. Om die reden is het rendement ook anders. Maar vraag het vooral aan ze. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat zou een verklaring kunnen zijn als het dividendrendement van B lager is dan A, maar het is juist andersom.

De vraag ligt al in de mailbox van Meesman :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Tdem schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:02:
[...]

In de beginpost van dit topic worden jouw vragen beantwoord 😊
@Tdem Nou, heb net de beginpost gelezen, en het antwoord > moet ik Vanguard of Ishares kiezen :? staat er niet bij hoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Losse aandelen of obligaties?
Dit is dus een vraag voor het beleggen topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
Naamloos87 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Voornamelijk risicospreiding
[…]
Welke risico’s spreid je hiermee en hoe hoog schat je die in? Ik zie zelf de noodzaak van het spreiden tussen verschillende overlappende ETF’s niet. De kans dat Northern Trust, Vanguard, Actiam of iShares iets overkomt/doet wat mijn beleggingen raakt acht ik daar te klein voor.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
De beleggingen van klanten zouden afzonderlijk bewaard moeten worden, waardoor deze buiten een eventueel faillissement vallen en dan nog zijn er garantiestelsels die eventuele schade (deels) dekken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
JAN-B schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:25:
[...]

@Tdem Nou, heb net de beginpost gelezen, en het antwoord > moet ik Vanguard of Ishares kiezen :? staat er niet bij hoor :(
Dan moet je wat beter de informatie in de links lezen ;)
Pistachenootje schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:09:
Waar kan ik het beste passief beleggen?
Deze vraag krijgt meestal een hoop aandacht, en terecht. Een kleine kostenbesparing kan door het 'rente op rente effect' al gauw tot een verschil leiden van honderden of zelfs duizenden euros op de lange termijn. Voordat je vragen stelt in het topic wordt eerst van je gevraagd wat huiswerk te doen: www.indexfondsenvergelijken.nl* geeft een mooi up to date overzicht van diverse aanbieders van passief index beleggen (let op: door de standaard instelling van minimaal 70% marktkapitalisatie vallen enkele opties weg). Tevens heeft Financieel Onafhankelijk Blog minstens 2 artikelen die zeer de moeite waard zijn: De beste ETF in 2022* en Kosten indexfondsen en ETFs*
(* sites bevatten affiliate links)

Populaire keuzes
Hieronder vind je een aantal populaire keuzes in alfabetische volgorde met een beknopte beschrijving. Voor meer opties en verdere details zie: www.indexfondsenvergelijken.nl. Let op: er zijn nog veel meer geschikte keuzes en de onderstaande opties zijn zeker niet bedoeld als advies.

ABN, ING, Rabo - Northern Trust
De 3 grootbanken bieden deze fondsen aan met relatief lage kosten. Deze fondsen kennen geen dividendlekkage. Bepaalde bedrijven worden uitgesloten op basis van ESG beleid. Dit kan zowel als voor- of als nadeel worden beschouwd.

DeGiro - VWRL
Dit is een simpele oplossing om wereldwijde dekking te verkrijgen. DeGiro is tegenwoordig een Duitse broker met een duidelijke interface en app. VWRL is een ETF van Vanguard welke de ontwikkelde en opkomende landen dekt, met uitzondering van small caps. Deze ETF kan onder voorwaarden gratis verhandeld worden bij DeGiro. Nadeel is dividendlekkage van VWRL en dat DeGiro in het verleden enkele malen berispt is door de AFM. Sindsdien is hun reputatie wat minder.

FitVermogen - Nationale Nederlanden
FitVermogen wordt aangeboden door NN Investment Partners en is onderdeel van Goldman Sachs Asset management. Door middel van 2 NN enhanced index fondsen kan werelddekking worden verkregen. Voordeel van deze fondsen zijn de lage kosten. Belangrijkste nadeel is het strengere ESG beleid (voor sommigen kan dit ook een voordeel zijn).

Interactive Brokers - AVIAW
Interactive Brokers is een grote Amerikaanse broker welke Europese klanten bedient vanuit een Ierse vestiging. Nadeel van IB is dat de interface van de desktop applicatie niet geschikt is voor beginners. De web applicatie is eenvoudiger maar deze mist bepaalde functies. AVIAW is een beleggingsfonds van Actiam. Het dekt een groot gedeelte van de bedrijven in de ontwikkelde landen tegen lage kosten en zonder dividendlekkage. Indien gewenst kan hier nog een fonds voor opkomende landen en/of small caps aan worden toegevoegd. Actiam voert een actief EGS beleid waardoor sommige bedrijven worden uitgesloten.

Interactive Brokers - VTI/VXUS
Bij dezelfde broker is het ook mogelijk om Amerikaanse ETFs via opties aan te schaffen zoals bijvoorbeeld VTI en VXUS. Deze dekken de wereld tegen zeer lage kosten. Een nadeel hiervan is dat er grotere bedragen nodig zijn en het minder eenvoudig is om aan te schaffen. Het proces wordt hier uitgelegd. Een andere manier om Amerikaanse ETFs direct te mogen aanschaffen is om professional status aan te vragen bij IB. De vereisten worden hier uitgelegd.

Meesman - Wereld fonds
Meesman biedt een wereld fonds aan dat gebaseerd is op de fondsen van Northern Trust. Voordelen van Meesman zijn o.a. het gemak van 1 fonds en de eenvoud van de interface. Een nadeel is dat de totale kosten meestal iets hoger zijn dan de onderliggende Northern Trust fondsen zelf aanschaffen via de grootbanken.

Goede bronnen voor passief beleggen:
Financieel Onafhankelijk Blog - Beleggen voor beginners
Goede start voor beginners met uitleg van begrippen en basis principes. Wel veel affiliate links.
Ben Felix - Youtube kanaal
Diverse videos over diverse onderwerpen m.b.t. beleggen.
William Bernstein - If You Can
Gratis boekje dat de principes van passief beleggen uitlegt.
Bogleheads Investment Philosophy
Passief beleggen volgens de filosofie van Vanguard oprichter John Bogle.
Bogleheads - Investing from the Netherlands
De Bogle principes toegepast op de Nederlandse situatie. Enigszins verouderde informatie.
Topic start 'Beleggen op de beurs in de praktijk'
Korte uitleg van een aantal begrippen en basis principes.
Morningstar.nl
Onafhankelijke info over heel veel ETFs en fondsen.
JustETF.com ETF screener
Database van alle Europees beschikbare ETFs. Geschikt om vergelijkingen mee te maken.
Marketscap.site
Informatie over de marktkapitalisatie van diverse MSCI indexen, Northern Trust en Actiam.
Handelsdagen NT fondsen.
Financiële onafhankelijkheid - Deel 5
Topic over het bereiken van financiële onafhankelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukev
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 19:56
Heb nu paar dagen (Bestens) kooporders uitstaan voor ETFs. Hoe lang duurt het voordat een grootbank een dergelijke kooporder uitvoert? De orders blijven nu staan op 'lopend'.

Edit: Mijn fout. Heb enkele kooporders door elkaar gehaald. Dit waren inderdaad beleggingsfondsen ipv ETFs. Dus slechts eenmaal per dag verhandelbaar en 2 beursdagen als doorlooptijd.

[ Voor 35% gewijzigd door boukev op 11-07-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

boukev schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:07:
Heb nu paar dagen (Bestens) kooporders uitstaan voor ETFs. Hoe lang duurt het voordat een grootbank een dergelijke kooporder uitvoert? De orders blijven nu staan op 'lopend'.
Voor welke etf en weet je toevallig ook op welke beurs die wordt verhandeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zou altijd limiet orders gebruiken. Met bestens kun je een slechte uitvoering krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukev
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 19:56
Pistachenootje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:46:
Ik zou altijd limiet orders gebruiken. Met bestens kun je een slechte uitvoering krijgen.
Sorry ik heb zelf een fout gemaakt. Even ETFs verward met beleggingsfondsen. Excuses voor de verwarring.

De betrokken beleggingsfondsen worden slechts 1x per beursdag verhandeld en kunnen bij de betrokken grootbank ook niet als limiet order worden aangekocht. Wel beetje vreemd als je het mij vraagt maar lijkt geen andere optie voor.

Voor beleggingsfondsen geldt doorgaans een doorlooptijd van 2 handelsdagen. Net contact gehad met grootbank en ze geven aan dat het waarschijnlijk vannacht bij sluiten van de beurs is uitgevoerd maar nog niet geüpdatet is.

[ Voor 26% gewijzigd door boukev op 11-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Weet je zeker dat het om een ETF gaat en niet een beleggingsfonds? ETF's worden verhandeld zoals aandelen verhandeld worden, terwijl beleggingsfondsen werken zoals je omschrijft: maar één handelsmoment per dag, uitsluitend bestens orders, en verwerkingstijd van doorgaans 2 dagen.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
boukev schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:13:
[...]
Voor beleggingsfondsen geldt doorgaans een doorlooptijd van 2 handelsdagen. Net contact gehad met grootbank en ze geven aan dat het waarschijnlijk vannacht bij sluiten van de beurs is uitgevoerd maar nog niet geüpdatet is.
Gaat het om de NT fondsen? Duurt vrijwel altijd iets langer dan je verwacht. Dezelfde vraag is al heel vaak gesteld.
Pagina: 1 ... 19 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.