Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukev
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 19:56
Pistachenootje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Gaat het om de NT fondsen? Duurt vrijwel altijd iets langer dan je verwacht. Dezelfde vraag is al heel vaak gesteld.
Ja, mijn fout. Had inderdaad niet gezien dat het de NT fondsen betrof i.p.v. de ETFs, ik had de kooporders door elkaar gehaald.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:35:
Ik zie hetzelfde. Inderdaad vreemd, want als je vergelijkt met de B versie van het fonds, daar is €1,1865 uitgekeerd bij een cum dividend waarde van €48,6929. Dat is 2,4%.

Ik zal ze eens een mail sturen :)
Inmiddels heb ik een antwoord van Meesman. Even kort samengevat: er is sprake van instroom en uitstroom in de betreffende participatieklassen. Natuurlijk koop/verkoop je het opgebouwde dividend mee, wat fiscaal gezien echter niet telt als dividenduitkering. Volgens de fiscale regels moet al het ontvangen dividend uitgekeerd worden, en dat wordt verdeeld onder de resterende participaties. Bij A is er sprake van netto instroom, waardoor het ontvangen dividend onder meer participaties verdeeld wordt. Bij B is er sprake van netto uitstroom, waardoor het omgekeerde geldt. Volgens Meesman is dit de reden waarom er zo'n groot verschil was tussen A en B.
Maahes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:31:
Het fonds bestaat uit de drie bekende NT fondsen. Die heb ik ook op een gewone box 3 rekening bij een grootbank. Daar heb ik veel meer dividend ontvangen. Kan iemand dit verklaren?
Hier hebben ze ook op gereageerd (nouja, op mijn versie van de vraag dan). Voor een aantal van de gebruikte fondsen is gekozen voor een herbeleggende variant, dus alleen het dividend van de uitkerende fondsen wordt uitgekeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2023 18:53 . Reden: Verkeerd gelezen, gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:05
Zr40 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:51:
[...]

Hier hebben ze ook op gereageerd (nouja, op mijn versie van de vraag dan). Het fonds bestaat uit maar liefst 6 NT fondsen, dus niet uit de drie bekende. Voor 4 van de 6 fondsen is gekozen voor een herbeleggende variant, dus alleen het dividend van de twee andere fondsen wordt uitgekeerd.
Dan mogen ze hun document 'Overzicht alle beleggingen' wel eens updaten: https://www.meesman.nl/me...len-wereldwijd-totaal.pdf

[edit]
Dacht ze in een ander document wel gevonden te hebben, maar ben nog niet wakker :+

[ Voor 78% gewijzigd door Bigf00t op 11-07-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:44
Zr40 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:51:
[...]
Het fonds bestaat uit maar liefst 6 NT fondsen, dus niet uit de drie bekende.
Interessant. Welke?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hm, ik heb het verkeerd gelezen. Blijkbaar ben ik net als @Bigf00t ook nog niet helemaal wakker. :+

Dit is wat ze schreven:
U maakte ook nog een vergelijking met de onderliggende NT fondsen. Deze vergelijking is eigenlijk niet te maken, omdat van de 6 NT fondsen waar de Meesman fondsen in beleggen, er voor 4 fondsen gekozen is voor een variant die geen dividend uitkeert, maar dit intern herbelegd. De Meesmanfondsen ontvangen voor deze fondsen dan ook geen dividend en kunnen dit dus ook niet doorgeven.
De Meesman fondsen beleggen gezamenlijk in de 6 NT fondsen, maar ik las het als dat Aandelen Wereldwijd Totaal dat deed. Ik heb het jaarverslag er even bij gepakt, dit fonds zit inderdaad enkel in de drie bekende NT fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:59
@Zr40 Bedankt voor je reactie. Ik vind het lastig te volgen.

Is de total return van participatieklasse A en B gelijk (los van het verschil in TER)? Of speelt een verschil in 'cash drag' hier ook nog een rol?

Heb je het idee dat het correct is wat Meesman doet?

Zou je het complete antwoord van Meesman hier kunnen posten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor zover ik het nu begrijp is de total return gelijk en de werkwijze correct.

Stel, het fonds heeft 5 participanten die voor het gemak elk 1 participatie in bezit hebben. Het fonds heeft 100 euro aan dividend ontvangen en de fondswaarde is nu 10.000 euro (2.000 per participatie). Die 100 euro moet uitgekeerd worden aan de participanten. Normaal gesproken ontvangt iedere participant dan 20 euro en de fondswaarde daalt naar 9.900 euro. Iedere participant bezit nu 20 euro cash en de participatie is 1.980 euro waard.

Maar één participant verkoopt zijn participatie nadat het dividend door het fonds is ontvangen en voordat het is uitgekeerd. Hij ontvangt 2.000 euro voor het verkopen en is klaar. Maar er moet nog steeds 100 euro uitgekeerd worden. Nu wordt het onder 4 participaties verdeeld, en die ontvangen dan ieder 25 euro. De resterende participanten bezitten nu 25 euro cash en de participatie is 1.975 euro waard.

Andersom kan ook: een zesde participant stapt in nadat het dividend door het fonds is ontvangen. Hij betaalt 2.000 euro en bezit nu 1 participatie. Ook nu moet er nog steeds 100 euro uitgekeerd worden. Nu wordt het onder 6 participaties verdeeld, die ontvangen elk 16,67 euro. Iedere participant bezit nu 16,67 euro cash en de participatie is 1.983,33 euro waard.

Dit zijn dan voorbeelden waarbij het aantal participaties met 20% is gedaald danwel met 20% is gestegen. In het volledige antwoord (zie hieronder) hebben ze het over ongeveer 35%.

Wat betreft cash drag, dit weet ik niet zeker maar ik geloof niet dat de fondsen verplicht zijn om het dividend als cash aan te houden totdat het uitgekeerd wordt. Ik geloof dat ze het herbeleggen en pas bij uitkering weer verkopen.

Eerste antwoord van Meesman:
Hartelijk dank voor uw bericht. De hoogte van de dividenduitkering is een fiscale berekening die volgens regels van de belastingdienst door onze fiscalist wordt uitgevoerd. Daarbij wordt (binnen de regels, die weinig ruimte bieden) geprobeerd om zo min mogelijk dividend uit te keren, omdat dit alleen maar nadelig is voor beleggers vanwege de dividendbelasting die erop wordt ingehouden. De ingehouden dividendbelasting kunt u weliswaar (via verrekening met inkomstenbelasting) terugkrijgen, maar het geld gaat wel uw portefeuille bij Meesman uit, waardoor het bedrag dat u bij Meesman heeft iets afneemt en u op den duur dus iets minder vermogen opbouwt.

Het uitgekeerde dividend hangt van een aantal factoren af: de belangrijkste factor is de hoeveelheid dividend dat in het voorgaande jaar is ontvangen (wat weer samenhangt met de omvang van het fondsvermogen op het moment dat de onderliggende aandelen dividend uitkeren). Maar daarnaast is ook het aantal participanten dat in het fonds belegt op het moment van de uitkering van belang.

Dividend is een sigaar uit eigen doos
In het algemeen geldt dat over dividend veel misverstanden bestaan. Het belangrijkste misverstand is dat er een verband is tussen het dividend en het rendement van een beleggingsfonds. Er is geen verband. Een dividenduitkering is niet meer dan een administratieve handeling waar u niet armer of rijker van wordt. Het is een sigaar uit eigen doos. De reden hiervoor is dat als een beleggingsfonds dividend uitkeert, de koers van het fonds met exact hetzelfde bedrag daalt als de dividenduitkering. Dus als een fonds een koers heeft van €6 en €1 dividend (per participatie) uitkeert, dan daalt de koers op het moment van de dividenduitkering naar €5. Stel dat u 100 participaties van dit fonds bezit. Voor de dividenduitkering hebben die een koers van €6. De totale waarde is €600. Na de dividenduitkering heeft u dan €100 cash en nog steeds 100 participaties maar nu tegen een koers van €5. De totale waarde is nog steeds €600. U bent er niets op vooruit of achteruit gegaan. Als u de dividenduitkering van €100 herbelegt tegen de nieuwe koers van €5, dan krijgt u er 20 participaties bij. U heeft dan in totaal 120 participaties tegen een koers van €5. Een totale waarde van €600. Na herbelegging van het dividend heeft u dus meer participaties tegen een lagere koers maar met exact dezelfde waarde als voor de dividenduitkering. Hier leest u er meer over: https://www.meesman.nl/ni...-je-niet-rijker-of-armer/.
toon volledige bericht
Ik miste hier een uitleg waarom er dan een verschil bestaat tussen A en B en vroeg daar nog expliciet naar. Daar kreeg ik deze reactie op:
Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Zoals hieronder al aangegeven hangt de hoogte van het uitgekeerde dividend af van een aantal factoren: de belangrijkste factor is de hoeveelheid dividend dat in het voorgaande jaar is ontvangen (wat weer samenhangt met de omvang van het fondsvermogen op het moment dat de onderliggende aandelen dividend uitkeren). Maar daarnaast is ook het aantal participanten dat in het fonds belegt op het moment van de uitkering van belang.

Op het moment van de dividenduitkering afgelopen juni was het aantal uitstaande participaties in Aandelen Wereldwijd Totaal A ten opzichte van 2022 zo’n 35% hoger. Dit betekent dus dat het in 2022 ontvangen dividend over meer participaties verdeeld moet worden en de uitkering per participatie minder is. Voor Aandelen Wereldwijd Totaal B geldt dit jaar het omgekeerde: het aantal uitstaande participaties is gedaald ten opzichte van 2022, toevallig ook met ongeveer 35%. In dit geval wordt het in 2022 ontvangen dividend dus juist over minder participaties verdeeld, waardoor de uitkering per participatie hoger uitvalt. Dit verklaart grotendeels het verschil in dividendrendement tussen beide fondsen.

U maakte ook nog een vergelijking met de onderliggende NT fondsen. Deze vergelijking is eigenlijk niet te maken, omdat van de 6 NT fondsen waar de Meesman fondsen in beleggen, er voor 4 fondsen gekozen is voor een variant die geen dividend uitkeert, maar dit intern herbelegd. De Meesmanfondsen ontvangen voor deze fondsen dan ook geen dividend en kunnen dit dus ook niet doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zr40 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:21:
Voor zover ik het nu begrijp is de total return gelijk en de werkwijze correct.
En wat het moeilijker maakt is dat de verschillende onderliggende fondsen verschillende dividend data hebben.
Waardoor tussen het ontvangen van dividend door Meesman en de uitbetaling aan deelnemers meerdere/vele maanden kan zitten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:59
@Zr40 Bedankt voor de uitleg en het delen van de email. Het mij is mij nu duidelijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:33

oscar82

De ondertitel

Ik ben van plan om komende week over te stappen van de 3 NT fondsen bij mijn bank naar de combi VTI+VXUS bij IBKR. De verkooporder van de NT fondsen schiet ik vandaag in om in de loop van volgende week het geld over te kunnen schrijven en om te wisselen naar dollars. Nu ben ik benieuwd op welke dag ik het beste de verkooporder voor putopties bij IB kan doorgeven.

Ik wil zoveel mogelijk tijd 'in de markt' zitten, maar doe het liever niet nu al, omdat ze dan te vroeg uitgevoerd kunnen worden en ik dagenlang margin-rente moet betalen omdat ik nog wacht op uitvoering van de NT-verkoop.

Vorige maand merkte ik namelijk dat één van mijn putopties vroegtijdig (dwz 1 dag voor het aflopen op vrijdag) werd uitgevoerd. Toen had ik de cash al overgemaakt en omgewisseld naar dollars, dus daar had ik geen extra kosten aan.

Ik neig er nu naar om de VTI+VXUS in the money putopties bij IB te schrijven op de dag dat het NT fonds de verkoopwaarde bepaalt. Zodoende pak ik eventuele beursbewegingen mee t/m expiratie van de opties. Zie ik - behalve het risico op vroegtijdige uitvoering - iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@oscar82 wat mij wel goed bevallen is is om niet alles in 1 keer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 20:53
Heeft iemand hier wellicht nog tips voor een goed obligatiefonds met lage kosten die je kan aanschaffen bij de Rabobank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

ed14n schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:56:
Heeft iemand hier wellicht nog tips voor een goed obligatiefonds met lage kosten die je kan aanschaffen bij de Rabobank?
Dat is een brede vraag. Wat is je doel met beleggen in het algemeen en welke functie vervullen de obligaties daarbinnen?
Daarnaast superbelangrijk om te weten of je in NL belasting betaalt over jouw beleggingen.

Wat heb je zelf al uitgezocht? En leesvoer: https://www.financieelona...igaties_8211_welke_kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
Ik zou graag cf. "Bogleheads" wat meer risico willen spreiden. En dan bedoel ik niet zozeer in meerdere stocks, maar meer stocks versus non-stocks.

Een portfolio die als volgt is opgebouwd spreekt mij wel aan (bonds % = leeftijd, makes sense):
NT world 53,33%
NT sc 13,33%
NT em 13,33%
Bonds 33,33%

Ik ben nog een beetje aan het onderzoeken welke bonds dan mogelijks zouden passen. Ik ben met zelf beleggen nog redelijk beginnend, heb wel een mooi potje al gespaard met beheerd beleggen van Rabobank. Ik wil ook graag alles bij een bank houden, en dat dat Rabobank is daar heb ik mijn persoonlijke redenen voor.

Ik betaal overigens ook belasting op het rendement (vpb).

[ Voor 4% gewijzigd door ed14n op 13-07-2023 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:07
ed14n schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:47:
Ik zou graag cf. "Bogleheads" wat meer risico willen spreiden. En dan bedoel ik niet zozeer in meerdere stocks, maar meer stocks versus non-stocks.

Een portfolio die als volgt is opgebouwd spreekt mij wel aan (bonds % = leeftijd, makes sense):
NT world 53,33%
NT sc 13,33%
NT em 13,33%
Bonds 33,33%

Ik ben nog een beetje aan het onderzoeken welke bonds dan mogelijks zouden passen. Ik ben met zelf beleggen nog redelijk beginnend, heb wel een mooi potje al gespaard met beheerd beleggen van Rabobank. Ik wil ook graag alles bij een bank houden, en dat dat Rabobank is daar heb ik mijn persoonlijke redenen voor.
Klinkt leuk, maar kijk ook naar wat je al kwijt bent voordat je nog maar een cent rendement hebt gemaakt.
Aangezien - op dit moment - obligaties veel zwaarder worden belast onder de VRH, kun je waarschijnlijk beter kijken naar een spaarrekening of deposito.
Uitzondering is wel dat dit niet van toepassing is als je geen VRH hoeft te betalen, doordat je box 3 vermogen onder de grens zit.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
JohanNL schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Klinkt leuk, maar kijk ook naar wat je al kwijt bent voordat je nog maar een cent rendement hebt gemaakt.
Aangezien - op dit moment - obligaties veel zwaarder worden belast onder de VRH, kun je waarschijnlijk beter kijken naar een spaarrekening of deposito.
Uitzondering is wel dat dit niet van toepassing is als je geen VRH hoeft te betalen, doordat je box 3 vermogen onder de grens zit.
In mijn geval betaal ik 19% over het gemaakte rendement (vennootschapsbelasting), daar het om beleggingen gaat in een vennootschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
ed14n schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:58:
[...]
In mijn geval betaal ik 19% over het gemaakte rendement (vennootschapsbelasting), daar het om beleggingen gaat in een vennootschap.
In dat geval is beleggen in obligaties niet gek. Vanguard Global Bond hedged is wat Vanguard zelf aanraadt. Prima keuze imo. Verkrijgbaar bij Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Een (mogelijk) domme vraag wat betreft ESG, weet iemand of het ook mogelijk is om op individuele 'scores' te zoeken? Ik vind de E (mileu) wel een belangrijk punt om op te filteren, terwijl de S en G punten wat mij betref wassen neuzen zijn en dus ook totaal niet belangrijk vind. Zo wil ik liever fondsen hebben waar het zwaartepunt op de E zit, ongeacht de rest.

Echter kan ik niks over het filteren op individuele scores vinden. Of is ESG altijd 1 gezamelijke score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Lanfear89 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:02:
Een (mogelijk) domme vraag wat betreft ESG, weet iemand of het ook mogelijk is om op individuele 'scores' te zoeken? Ik vind de E (mileu) wel een belangrijk punt om op te filteren, terwijl de S en G punten wat mij betref wassen neuzen zijn en dus ook totaal niet belangrijk vind. Zo wil ik liever fondsen hebben waar het zwaartepunt op de E zit, ongeacht de rest.

Echter kan ik niks over het filteren op individuele scores vinden. Of is ESG altijd 1 gezamelijke score?
Als dat belangrijk voor je is zou ik ook kijken naar wat het stemgedrag is van het desbetreffende fonds.
Dat wordt echter wel een heel uitzoekwerk, los van de rest.

Maar eigenlijk zou je als je heel principieel hierin bent enkel moeten beleggen in losse aandelen, zelf beleggen op de beurs dus, tenminste dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:19

WhySoSerious

Be the change.

Lanfear89 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:02:

Morningstar heeft hier een breakdown voor.

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000YGLU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:09:
[...]

Als dat belangrijk voor je is zou ik ook kijken naar wat het stemgedrag is van het desbetreffende fonds.
Dat wordt echter wel een heel uitzoekwerk, los van de rest.

Maar eigenlijk zou je als je heel principieel hierin bent enkel moeten beleggen in losse aandelen, zelf beleggen op de beurs dus, tenminste dat is mijn mening.
Nou nee, zo principieel is het ook weer niet. Het ging me er meer of er b.v. verschillende index fondsen waren afhankelijk van wat je ESG voorkeuren zijn. Meer een dingetje waarbij ik geen geld wil laten liggen omdat het ene fonds 0.005 hoger zit op de G score dan het andere.

Voor losse aandelen heb ik andere beleggersrekening met een klein bedrag, dan ik rustig 'klieren' en wat proberen met het idee dat ik bij de grote jongens hoor :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Wat het ene fonds ESG noemt is is niet wat het andere fonds ESG noemt. Er zit heel veel verschil tussen de verschillende interpretaties.

BankerOnWheels heeft een aantal artikelen over ESG online op zijn/hun blog: https://www.bankeronwheel...to-sustainable-investing/

Als voorbeeld een overzicht van ESG / SRI in bepaalde benchmarks / indexen:
Afbeeldingslocatie: https://www.bankeronwheels.com/wp-content/uploads/2022/12/esg-and-sri-etf-benchmarks.png

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Sinds een paar dagen zie ik online omgeving van fitvermogen andere koersen dan de koersen die via euronext te vinden te zijn.

Het gaat om de volgende indexfondsen:
https://live.euronext.com/en/product/funds/NL0006311771-XAMS
https://live.euronext.com/en/product/funds/NL0012125736-XAMS

Zijn er meer mensen hier die hetzelfde zien in de online omgeving en weet iemand waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gezien…
Aangezien Yahoo een beursgorilla op dezelfde als Euronext zitten en daar de grafiek niet vlak is, verwacht ik dat dat de juiste is.
https://www.beursgorilla....0/GS-ENH-INDX-SUS-EQ.aspx

Fitvermogen lijkt te hangen op de koers van 7 juli.

Misschien dat t na de dividend payout volgende week weer goed is.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 14-07-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:32
[…]
NT world 53,33%
NT sc 13,33%
NT em 13,33%
Bonds 33,33%
[…]
Dat telt op tot 113,32%. Dat is een heel mooi rendement! Kan je uitleggen hoe dat precies werkt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 08:03
squaddie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:18:
@Inperiosus VWCE is ik meen pas een jaartje of vier op de markt, VWRL is een stuk langer op de markt en heeft een betere naamsbekendheid. En VWRL zit in de kernselectie van Degiro zit en VWCE niet en er dus aankoopkosten erbij komen, geen idee of dit laatste nog van toepassing is.
VWCE zit ook in de kernselectie :)

ISIN = IE00BK5BQT80

https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie

Is er overigens een lijst waar je alle bedrijven kan zien in de VWCE/VWRL en niet alleen de top 10 holdings?

[ Voor 10% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 14-07-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:37:
Is er overigens een lijst waar je alle bedrijven kan zien in de VWCE/VWRL en niet alleen de top 10 holdings?
Browse naar: https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-accumulating
Scroll naar: "Holdings details"
Klik op de knop "Download"
En je hebt een Excel met alle holdings van VWCE

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 08:03
Qwerty-273 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Browse naar: https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-accumulating
Scroll naar: "Holdings details"
Klik op de knop "Download"
En je hebt een Excel met alle holdings van VWCE
Bedankt!

Als de beheerder van de ETF's de onderliggende aandelen in bezit heeft (fysieke replicatie) dan ben je toch in feite aandeelhouder van de onderliggende holdings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NT world 53,33%
NT sc 13,33%
NT em 13,33%
Bonds 33,33%

Ik betaal overigens ook belasting op het rendement (vpb).
Je kan ook kijken wat er met je pensioenpot wordt uitgespookt.
Volgens mij hebben ze daar bij mij iig wel zo'n soort verdeling in gepropt.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 17:47

Zenix

BOE!

JohanNL schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:52:
[...]

En als je op reddit kijkt naar bogleheads, zie je overal hetzelfde. De eerste 10-20 jaar zitten ze volledig in de aandelen, laatste 10 jaar komen de obligaties er pas bij. In ons geval is een deposito veel verstandiger. Bij Renault bank via Raisin zit je op 4,3 voor 5 jaar. Dat haal je vaak niet met obligaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

JRR

Iemand een idee waarom de koersen van de bekende Fitvermogen fondsen al een week niet meer zijn bijgewerkt? Is dit vanwege het dividend wat volgende week wordt overgemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 21:53
JRR schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:02:
Iemand een idee waarom de koersen van de bekende Fitvermogen fondsen al een week niet meer zijn bijgewerkt? Is dit vanwege het dividend wat volgende week wordt overgemaakt?
Gekke storing denk ik. Als ik de fondsen op zoek op deGiro, komen de actuale waardes wel tevoorschijn.
De Financial Times heeft ze ook:
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0012125736:EUR
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0006311771:EUR

[ Voor 0% gewijzigd door LongBowNL op 14-07-2023 23:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Nu online

JRR

LongBowNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Gekke storing denk ik. Als ik de fondsen op zoek op deGiro, komen de actuale waardes wel tevoorschijn.
De Financial Times heeft zo ook:
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0012125736:EUR
https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0006311771:EUR
Dank! Op de eigen site van Fitvermogen worden geen actuele koersen getoond. En Yahoo Finance data wat ik in Portfolio Performance gebruik, had ook geen nieuwe data.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:39
JRR schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:00:
[...]

Dank! Op de eigen site van Fitvermogen worden geen actuele koersen getoond. En Yahoo Finance data wat ik in Portfolio Performance gebruik, had ook geen nieuwe data.
Ik heb nagevraagd bij fitvermogen. Ze weten van het probleem en zijn er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-06 12:23
Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen of ze bij meerdere partijen een beleggingsrekening hebben?

Ik zit nu zelf bij Degiro, maar twijfel om een 2e rekening bij bijvoorbeeld een Meesman te openen.
Wat zouden hier de voor en nadelen van zijn?

Ik denk zelf dat Meesman wat meer rust geeft aangezien zij je fondsen beheren, en je eigenlijk niks hoeft te doen.
(ben tevens ook van plan om voor mijn 2 jonge kids een kinder beleggingsrekening te openen)

Degiro houdt ik dan gewoon voor erbij, al moet het ook niet onoverzichtelijk worden met teveel verschillende rekeningen.

Verder was ik benieuwd in hoeveel ETF's of aandelen de gemiddelde tweaker belegt?
Het lijkt me ook hierin dat teveel ook onoverzichtelijk kan worden.

Probeer zoveel mogelijk te lezen en te leren over passief beleggen, maar zit soms nog met de nodige vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Smo0th1 Het kan inderdaad onoverzichtelijk worden en extra werk opleveren, denk dan ook aan de belastingaangifte.
Maar als je bereid bent wat extra tijd en moeite erin te stoppen kan ik meerdere rekeningen alleen maar toejuichen, aangezien het aanhouden zelf meestal niets kost en je bepaalde assets bij de meest voordelige bank kunt kopen en aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Ik denk dat ik na onderzoeken maar eens een rekening ga openen bij Meesman.

Ik wil al een tijdje beleggen maar wil me er niet teveel mee bezig houden of te veel in moeten verdiepen.
En volgens mij is Meesman met 100 euro per maand vaste afschrijving zonder er naar om te kijken eerste 10 jaar dan de perfecte keus. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:46

Thompson

Beeromaniac

Klaas25 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:16:
Ik denk dat ik na onderzoeken maar eens een rekening ga openen bij Meesman.

Ik wil al een tijdje beleggen maar wil me er niet teveel mee bezig houden of te veel in moeten verdiepen.
En volgens mij is Meesman met 100 euro per maand vaste afschrijving zonder er naar om te kijken eerste 10 jaar dan de perfecte keus. :P
Prima keus. Ik ben zelf voor de fondsen van Fitvermogen gegaan, iets minder marktkapitalisatie maar zelfde principe geen omkijken naar en net wat meer verwacht rendement.

Beeromaniac

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Smok3yNL schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:42:
Ik denk zelf dat Meesman wat meer rust geeft aangezien zij je fondsen beheren, en je eigenlijk niks hoeft te doen.
(ben tevens ook van plan om voor mijn 2 jonge kids een kinder beleggingsrekening te openen)
Meesman is een prima keuze. Met hun wereldfonds beleg in je de 3 bekende fondsen van Northern Trust. Je kan ook zelf in deze fondsen beleggen bij je grootbank. Vaak is dat iets goedkoper. Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Verder is Fitvermogen ook het overwegen waard. Nog iets goedkoper maar wel meer uitsluitingen. Fitvermogen verschijnt pas in bovenstaande vergelijker waneer je de marktkapitalisatie verlaagt naar 57%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En Fitvermogen is nog wat laagdrempeliger; beleggen kan daar al vanaf een eenmalige inleg van €25.
Maargoed, met zulke bedragen beleggen is natuurlijk zinloos uiteindelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

JohanNL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:19:
En Fitvermogen is nog wat laagdrempeliger; beleggen kan daar al vanaf een eenmalige inleg van €25.
Maargoed, met zulke bedragen beleggen is natuurlijk zinloos uiteindelijk :)
Absoluut wel…

Maar relatief niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Laatst online: 20:50
JRR schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:02:
Uitbetalen dividend datum is volgens mij vandaag, heb er alleen nog niks van zien terug komen. Jij al wel toevallig?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Nu online

JRR

sjorremans schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Uitbetalen dividend datum is volgens mij vandaag, heb er alleen nog niks van zien terug komen. Jij al wel toevallig?
Hier is er niks bijgeschreven terwijl ze hebben gecommuniceerd om 19 juli het dividend uit te keren.

Zoals ik al eerder heb gemeld, is de site nogal brak de laatste tijd. Koersen die niet actueel gehouden worden, eerder deze week ook een storing waardoor je niet kon inloggen.

Het zal allemaal wel goed komen, maar ze gaan niet door voor de schoonheidsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
JRR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:00:
[...]

Hier is er niks bijgeschreven terwijl ze hebben gecommuniceerd om 19 juli het dividend uit te keren.

Zoals ik al eerder heb gemeld, is de site nogal brak de laatste tijd. Koersen die niet actueel gehouden worden, eerder deze week ook een storing waardoor je niet kon inloggen.

Het zal allemaal wel goed komen, maar ze gaan niet door voor de schoonheidsprijs.
Wel slecht inderdaad, nog geen mail gezien ook er over..

Website is nu niet bereikbaar, in onderhoud :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-06 20:38
Hier wel een mailtje dat het dividend bij FV is uitgekeerd, nog niet gekeken op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:04
Laank schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:43:
Hier wel een mailtje dat het dividend bij FV is uitgekeerd, nog niet gekeken op de website.
De website is momenteel niet bereikbaar vanwege onderhoud.
Ik heb inmiddels ook de e-mail ontvangen. Dividend zou herbelegd worden. Vanmiddag was dat nog niet verwerkt. Ik reken op morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit te twijfelen of ik nog NT EM ga aanhouden. Sinds de start van de fonds is het gemiddelde rendement 5% per jaar en laatste 8 jaar maar 3x beter gepresteerd dan NT World. Heb het gevoel dat ik flink rendement misloop. Ik denk dat er genoeg spreiding zit in NT World met natuurlijk een stevige voorkeur op de Amerikaanse economie. Maarja, als de Amerikaanse aandelen instorten en de emerging markets doen het heel goed en dat op de langere termijn dan wordt de wordt de verhouding in NT World ook aangepast. Ik ga er nog een nachtje over slapen maar denk dat ik NT EM dus van de hand ga doen en alles in NT World ga beleggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
@magnifor die overweging komt vaak voor, vooral nu EM slecht gepresteerd heeft. Het wordt daarom ook wel recency bias genoemd. Van 2000 tot 2010 leverde de S&P 500 een negatief resultaat (-1%) en EM deed het toen veel beter (+9.8%), maar daar hoor je niemand meer over.

Deze hele discussie is trouwens al eens gedaan, vanaf hier: pentaw1nz in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
magnifor schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 01:10:
Ik zit te twijfelen of ik nog NT EM ga aanhouden. Sinds de start van de fonds is het gemiddelde rendement 5% per jaar en laatste 8 jaar maar 3x beter gepresteerd dan NT World. Heb het gevoel dat ik flink rendement misloop. Ik denk dat er genoeg spreiding zit in NT World met natuurlijk een stevige voorkeur op de Amerikaanse economie. Maarja, als de Amerikaanse aandelen instorten en de emerging markets doen het heel goed en dat op de langere termijn dan wordt de wordt de verhouding in NT World ook aangepast. Ik ga er nog een nachtje over slapen maar denk dat ik NT EM dus van de hand ga doen en alles in NT World ga beleggen.
In NT world zitten andere landen dan EM. Dus als bv bedrijven in India sterk groeien, terwijl US onder druk staat dan is het niet zo dat er snel wel/meer India in NT World komt. Wellicht wel op de zeer lange termijn (omdat India dan niet meer emerging is), maar dan heb je waarschijnlijk een decennium van groei gemist.

De afgelopen jaren heb je inderdaad rendement gemist. Weet je (zeker) dat dat voor de komende jaren ook zo zal zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 20-07-2023 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme

[ Voor 65% gewijzigd door helloitsme op 20-07-2023 06:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 14:40
Als je twijfelt hoef je het niet meteen allemaal weg te doen, je kunt ook het % NT EM in je persoonlijke portefeuille verlagen ten opzichte van NT World.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Woodsy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:16:
[...]

De website is momenteel niet bereikbaar vanwege onderhoud.
Ik heb inmiddels ook de e-mail ontvangen. Dividend zou herbelegd worden. Vanmiddag was dat nog niet verwerkt. Ik reken op morgen.
Hier zijn de emails ook binnen gekomen vannacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Fitvermogen nog steeds in onderhoud. Was dit aangekondigd of is dit een verkapte langdurige storing? Meestal pleeg je geen onderhoud midden in de week aan een website.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
Andersom zou je dan kunnen zeggen dat het juist een koopkans is.
Ik zou niet puur naar historisch rendement kijken of iets wel/niet een goede belegging is, maar ook naar andere aspecten kijken.
Let daarnaast op de kosten; aan/verkopen zijn doorgaans gratis bij je bank/broker zelf, maar fondsen zelf kennen wel een mark-up/down waarna je - naar verwachting - hierop kosten gaat maken.
Je huidige positie van EM laten staan en niet meer bijkopen is dan ook nog een goede tussenoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Afas schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:29:
Fitvermogen nog steeds in onderhoud. Was dit aangekondigd of is dit een verkapte langdurige storing? Meestal pleeg je geen onderhoud midden in de week aan een website.
Slecht inderdaad, handmatige aan/verkopen zijn zodoende ook niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gezien de achterliggende portefolio van EM zal dat voor de komende 1 a 2 jaar idd gaan onderpresteren tov world denk ik.

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000WL32
De achterliggende TSMC/Samsung/China stocks zien er niet uit alsof die binnen korte tijd gaan floreren.

Maar voor langere termijn zou het best kunnen dat die het beter doen dan de World, die iets meer EU/US gericht is qua achterliggende stocks.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 20-07-2023 16:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Pistachenootje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:14:
@magnifor die overweging komt vaak voor, vooral nu EM slecht gepresteerd heeft. Het wordt daarom ook wel recency bias genoemd. Van 2000 tot 2010 leverde de S&P 500 een negatief resultaat (-1%) en EM deed het toen veel beter (+9.8%), maar daar hoor je niemand meer over.

Deze hele discussie is trouwens al eens gedaan, vanaf hier: pentaw1nz in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Het ligt er een beetje aan wat je beleggingshorizon is. Ik ben nu 5 jaar serieus aan het beleggen en heb nog zo’n 10 a 15 jaar te gaan. Dan vind ik het geen “recency bias” door wel te kijken naar de prestaties in het laatste decennium maar niet naar die in het decennium daar voor. Ik verwacht niet dat EM het de komende tijd opeens heel goed gaat doen, dus ik ga geen NT EM meer bijkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
RichieB schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Het ligt er een beetje aan wat je beleggingshorizon is. Ik ben nu 5 jaar serieus aan het beleggen en heb nog zo’n 10 a 15 jaar te gaan. Dan vind ik het geen “recency bias” door wel te kijken naar de prestaties in het laatste decennium maar niet naar die in het decennium daar voor.
Maar dat is juist de beschrijving van recency bias. Je kijkt immers naar de meest recente periode en je kijkt niet naar de volledig beschikbare periode. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de laatste 10 jaar voorspellende waarde heeft voor de komende 10 jaar. Aangezien EM relatief goedkoper is dan VS is er juist een behoorlijke kans dat EM beter zal presteren dan de VS over de komende 10 jaar. Zie bijvoorbeeld de expected returns van Vanguard berekend op basis van hun modellen:
U.S. equities 4.1%–6.1%
International 6.1%–8.1%
EM 6.1%–8.1%
https://advisors.vanguard...ectives#projected-returns

Nou is EM gelukkig maar 10-12% dus veel zal het niet uitmaken voor de prestaties.
RichieB schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:07:
[...]
Ik verwacht niet dat EM het de komende tijd opeens heel goed gaat doen, dus ik ga geen NT EM meer bijkopen.
Dat vind ik dan nog een betere keuze dan nu EM gaan verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 20-07-2023 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Maar dat is juist de beschrijving van recency bias. Je kijkt immers naar de meest recente periode en je kijkt niet naar de volledig beschikbare periode. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de laatste 10 jaar voorspellende waarde heeft voor de komende 10 jaar. Aangezien EM relatief goedkoper is dan VS is er juist een behoorlijke kans dat EM beter zal presteren dan de VS over de komende 10 jaar. Zie bijvoorbeeld de expected returns van Vanguard berekend op basis van hun modellen:
U.S. equities 4.1%–6.1%
International 6.1%–8.1%
EM 6.1%–8.1%
https://advisors.vanguard...ectives#projected-returns

Nou is EM gelukkig maar 10-12% dus veel zal het niet uitmaken voor de prestaties.

[...]

Dat vind ik dan nog een betere keuze dan nu EM gaan verkopen.
toon volledige bericht
Maar aan de andere kant denk ik dat de wereld heel anders in elkaar steekt over 10 jaar dan vanaf nu 20 jaar geleden. In hoeverre kan je de 20 jaar geleden nu nog als benchmark gebruiken voor een periode over 10 jaar? Hele andere tijden, hele andere sectoren. De wereld leunt steeds meer op technologie en zie de Amerikaanse markt met al hun big tech, fintech en andere tech bedrijven niet zomaar instorten. Wanneer de AMD's, Intel's, Apple's, Amazon's, Google's, Microsoft's, Tesla's etc etc instorten in het huidige tijdperk waar we zoveel leunen op technologie dan lijkt het mij dat er wat meer aan de hand is en ben benieuwd of andere fondsen het beter gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen of ze bij meerdere partijen een beleggingsrekening hebben?

Ik zit nu zelf bij Degiro, maar twijfel om een 2e rekening bij bijvoorbeeld een Meesman te openen.

Degiro houdt ik dan gewoon voor erbij, al moet het ook niet onoverzichtelijk worden met teveel verschillende rekeningen.

Verder was ik benieuwd in hoeveel ETF's of aandelen de gemiddelde tweaker belegt?

Probeer zoveel mogelijk te lezen en te leren over passief beleggen, maar zit soms nog met de nodige vragen :)
Ik heb dat. Voornamelijk vanwege veiligheid. De kans is natuurlijk superklein, maar stel dat er iets gehackt wordt of weet ik veel wat, dan ben je in ieder geval niet alles kwijt.

Zelfde met bankrekening, die heb ik ook bij meerdere banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb pensioen (index) bij BND, indexen privé bij Meesman, en DeGiro voor TSLA.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BFmango schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:55:
[...]
Ik heb dat. Voornamelijk vanwege veiligheid. De kans is natuurlijk superklein, maar stel dat er iets gehackt wordt of weet ik veel wat, dan ben je in ieder geval niet alles kwijt.

Zelfde met bankrekening, die heb ik ook bij meerdere banken.
Een NT positie verkopen duurt wel een dag of 4 :+
Dus zolang je notificaties krijgt ben je ruim op tijd om in te grijpen ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
magnifor schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:45:
[...]

Maar aan de andere kant denk ik dat de wereld heel anders in elkaar steekt over 10 jaar dan vanaf nu 20 jaar geleden. In hoeverre kan je de 20 jaar geleden nu nog als benchmark gebruiken voor een periode over 10 jaar?
Zou ik niet doen. Er is zo'n 50 jaar beschikbaar aan EM data. En de expected returns van Vanguard zijn niet gebaseerd op het verleden.

Je overwegingen over technologie lijken mij geen sterke reden om nu EM te gaan verkopen. Deze video behandeld de voor- en nadelen van EM: YouTube: Investing in Emerging Markets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
YakuzA schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Een NT positie verkopen duurt wel een dag of 4 :+
Dus zolang je notificaties krijgt ben je ruim op tijd om in te grijpen ;)
Zal wel kloppen wat je zegt. Maar als ik die notificaties niet krijg, wat dan? Of als ik het even niet in de gaten kan houden, weet ik veel.

Het is een kleine moeite, en ik slaap er beter door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-06 12:23
Ben sinds 4 weken begonnen met Degiro, maar ik zie dat ik door de transactiekosten van het kopen van ETF's toch wel steeds in de min sta als ik kijk naar totaal W/V. En elke maand dat ik opnieuw ETF's aanschaf herhaalt zich dit. Hoort dit in het begin erbij? Of moet ik me hier totaal niet druk over maken.

Probeer zoveel mogelijk de kernselectie te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Laatst online: 20:42
Smok3yNL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:24:
Ben sinds 4 weken begonnen met Degiro, maar ik zie dat ik door de transactiekosten van het kopen van ETF's toch wel steeds in de min sta als ik kijk naar totaal W/V. En elke maand dat ik opnieuw ETF's aanschaf herhaalt zich dit. Hoort dit in het begin erbij? Of moet ik me hier totaal niet druk over maken.

Probeer zoveel mogelijk de kernselectie te checken.
Die transactiekosten zorgde er bij mij voor dat ik ben overgestapt naar de Northern Trust fondsen via mijn eigen bank. Beetje broekzak/vestzak verhaal eigenlijk qua kosten, maar ook het voordeel dat het hele bedrag gelijk belegd wordt, de dividendlekkage en dat het volautomatisch kan hebben me overgehaald.

Deze website liet goed zien wat het effect is op langere termijn: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Pistachenootje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Maar dat is juist de beschrijving van recency bias. Je kijkt immers naar de meest recente periode en je kijkt niet naar de volledig beschikbare periode.
Mijn punt is: hoe lang moet die periode zijn voordat je niet meer spreekt van “recent”? Is het nog “recency bias” als je wel kijkt naar de afgelopen 20 jaar maar niet naar de 20 jaar daarvoor? Of 50 jaar? 100 jaar?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de laatste 10 jaar voorspellende waarde heeft voor de komende 10 jaar.
[…]
Eens. Maar waarom zou ik dan wel de resultaten van de 10 jaar daarvoor moeten meenemen in mijn overwegingen? Ik denk dat “recency bias” meer van toepassing is op korte periodes, bijv. 1 of enkele jaren. Bij periodes van 10 jaar in het niet recent genoeg om over “recency bias” te spreken.

Uiteraard kan je beter zeggen: vergeet alles in het verleden, recent of minder recent en kijk vooral naar de toekomst. Maar daar ben ik niet zo goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 16:52
Ik zou zeggen dat recency bias vooral is als je naar een arbitraire periode kijkt van x tijd in het verleden tot nu, waarbij die x niet gebaseerd is op een logisch argument.
Als je de laatste 6 maanden bekijkt omdat de wereld toen door de AI revolutie dermate veranderd is, dat de tijd ervoor volgens jou niet relevant is is dat imho geen recency bias. Als je naar de laatste 10 jaar van een product/index kijkt die langer bestaat, puur omdat dat een goed getal lijkt is dat imho wel recency bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27
Ik ben deze week opnieuw begonnen met beleggen. In 2016/2017 was ik ook al begonnen, maar na de nieuwe wetgeving in 2018 het ik moeite om nieuwe fondsen te vinden. Deze week eindelijk de knoop kunnen doortrekken doorhakken na een aantal mislukte pogingen afgelopen jaren.

Vanwege de kosten en de algemene ontevredenheid hier over DeGiro had ik ook gekeken of ik elders beter af was, maar dat viel tegen. De rest heeft hogere transactiekosten (IB, Lynx, Saxo) of niet de juiste fondsen (Meesman, bnd, huisbank ASN, centraalbeheer, fitvermogen), verplicht een extra betaalrekening (abn) of een slecht moreel kompas (Rabo, ing, ...).

Uiteindelijk maar besloten om bij DeGiro te houden en niet maandelijks in te leggen, maar elk kwartaal.

@Smok3yNL Een maand is te kort om wat zinnigs te zeggen over je resultaten. Bij een gemiddeld jaarlijks rendement van 6% is je rendement per maand bijna 0.5%. Voor de kernselectie verlies je (gemiddeld) een maand aan rendement aan transactiekosten wanneer je E200 inlegd. Daarna ga je pas winst maken.
Daarnaast heeft vwra niet echt bewogen afgelopen maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
RichieB schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Mijn punt is: hoe lang moet die periode zijn voordat je niet meer spreekt van “recent”?
Als er 50 jaar aan data beschikbaar is zou ik naar de hele periode kijken: 50 jaar. Niet alleen naar de laatste 10.

Begin 2010 had de VS net een periode van -1% rendement over 10 jaar. Stel jij begint in januari 2010 met beleggen. Ga je dan zeggen 'voor mij geen VS, kijk maar want de laatste 10 jaar zijn slecht geweest'? Dan had je een hele mooie periode gemist.

In de VS en Japan zijn er zelfs periodes van 20 jaar geweest dat obligaties aandelen versloegen. Dit is imo geen reden om de VS of Japan te vermijden, het is een reden om te spreiden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:14
Dr. Donald schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:19:
Ik ben deze week opnieuw begonnen met beleggen. In 2016/2017 was ik ook al begonnen, maar na de nieuwe wetgeving in 2018 het ik moeite om nieuwe fondsen te vinden. Deze week eindelijk de knoop kunnen doortrekken doorhakken na een aantal mislukte pogingen afgelopen jaren.

Vanwege de kosten en de algemene ontevredenheid hier over DeGiro had ik ook gekeken of ik elders beter af was, maar dat viel tegen. De rest heeft hogere transactiekosten (IB, Lynx, Saxo) of niet de juiste fondsen (Meesman, bnd, huisbank ASN, centraalbeheer, fitvermogen), verplicht een extra betaalrekening (abn) of een slecht moreel kompas (Rabo, ing, ...).

Uiteindelijk maar besloten om bij DeGiro te houden en niet maandelijks in te leggen, maar elk kwartaal.

@Smok3yNL Een maand is te kort om wat zinnigs te zeggen over je resultaten. Bij een gemiddeld jaarlijks rendement van 6% is je rendement per maand bijna 0.5%. Voor de kernselectie verlies je (gemiddeld) een maand aan rendement aan transactiekosten wanneer je E200 inlegd. Daarna ga je pas winst maken.
In wat voor fondsen beleg je dan als ik vragen mag? Als je met de Rabobank en ING al vanwege je morale kompas niets te maken wil hebben, ben ik wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 16:47
Dr. Donald schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:19:

Dat moreel compas bij de ING en Rabo begrijp ik dan weer heel goed. Maar wat bedoel je met "niet de juiste fondsen"? Er zijn voldoende opties om breed gespreid en groen te beleggen in de fondsen die je noemt. Welke overwegingen heb je waardoor je wel fondsen bij de giro kan vinden maar niet bij "Meesman, bnd, huisbank ASN, centraalbeheer, fitvermogen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27
Taxcommunism schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:20:
[...]

In wat voor fondsen beleg je dan als ik vragen mag? Als je met de Rabobank en ING al vanwege je morale kompas niets te maken wil hebben, ben ik wel erg benieuwd.
Boerekool_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Dat moreel compas bij de ING en Rabo begrijp ik dan weer heel goed. Maar wat bedoel je met "niet de juiste fondsen"? Er zijn voldoende opties om breed gespreid en groen te beleggen in de fondsen die je noemt. Welke overwegingen heb je waardoor je wel fondsen bij de giro kan vinden maar niet bij "Meesman, bnd, huisbank ASN, centraalbeheer, fitvermogen"?
Ik zie nu dat zoals ik het heb opgeschreven ik kritischer kijk dan ik ben en dat best wel wat mensen nieuwsgierig geworden zijn.

Achteraf bleek dat ik eerder niet goed gezocht had, afgaande op de inception datums. Een aantal ETFs bestond al voor 2018, al kan ik niet achterhalen wanneer ze beschikbaar kwamen.

Ik wil goud en lange-termijnobligaties hebben, en die zijn niet overal te krijgen. Naast de large cap aandelen wil ik ook small cap hebben, met een voorkeur voor small cap value maar oa vanwege beschikbaarheid daarvan ben ik uiteindelijk toch voor een blend gegaan.

Ik heb nu:
Large cap: XZW0
Small cap: UIMS
Goud: 4GLD
Bonds US: IDTL
Bonds EU: IBCL

In tegenstelling tot de ETFs - wat ik ervaar als zoeken naar een naald in een hooiberg - is het selecteren van een broker best overzichtelijk. En omdat de grootbanken ook wel eens in het nieuws komen is het makkelijker daar een oordeel over te vormen. Maar goed, DeGiro is ook niet heel positief in het nieuws geweest.

Ik kom nu ook net achter het bestaan van twee andere discount brokers: scalable.capital en trade Republic. Op GoT zijn die praktisch niet besproken, maar zijn hier mensen die een van beide heeft overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Dr. Donald Interactive Brokers is een goede, stabiele broker met scherpe tarieven, vooral met het 'Tiered' kostenplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:05
Dr. Donald schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:49:
Ik kom nu ook net achter het bestaan van twee andere discount brokers: scalable.capital en trade Republic. Op GoT zijn die praktisch niet besproken, maar zijn hier mensen die een van beide heeft overwogen?
Beide Duitse neobrokers, dus die maken gebruik van Payment for Order Flow (PFOF). Dit wordt vanaf 2026 verboden en het is afwachten wat dan hun verdienmodel wordt.

Ik heb zelf wat ervaring met Scalable en heb hier destijds voor gekozen omdat ze gebruik maken van Xetra en Gettex. Bij Trade Republic gaat alles via LS Exchange. Op zich prima als je maandelijks een vast klein bedrag inlegt en je geen orderkosten wil hebben, maar door de PFOF betaal je toch altijd wel iets van verborgen fee.

Via een spaarplan is het in ieder geval wel passief beleggen, want het wordt dmv een incasso van je bankrekening afgeboekt en enkele dagen later wordt de order uitgevoerd op een willekeurig tijdstip. Zelf een order plaatsen kan ook, maar dan betaal je 1 euro fee geloof ik (via Gettex).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
In het actief beleggen topic was er een discussie over ESG beleggen vanaf hier: bumble_bee in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11". Ik ga hier weer verder.
bumble_bee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:56:
[...]
ESG fondsen leveren slechtere rendementen dan niet-ESG fondsen.
Zoals uitgelegd in de video leverden aandelen met hogere ESG scores van 2004 tot 2018 gemiddeld genomen minder op dan aandelen met lagere ESG scores. Ik vind dat nogal weinig data om harde conclusies aan te verbinden. In de podcast hebben ze toegelicht dat er ook scenario's mogelijk zijn dat ESG kan outperformen; bijvoorbeeld als de klimaat crisis erger is dan nu is ingeprijsd.

Een ander argument in de video is niet van toepassing: ESG beleggen is gemiddeld genomen duurder maar in Nederland horen NT, AVIAW en Fitvermogen juist bij de goedkoopste manieren van beleggen.

Verder sluit Northern Trust Wereld maar 6% van de bedrijven uit. Ik denk dat dat maar heel weinig invloed zal hebben op de prestaties, en dan moeten we nog zien welke kant dat op valt. Dividendlekkage daarentegen is een gegarandeerd voordeel, jaar op jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dr. Donald schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:49:
[...]

[...]

Ik zie nu dat zoals ik het heb opgeschreven ik kritischer kijk dan ik ben en dat best wel wat mensen nieuwsgierig geworden zijn.

Achteraf bleek dat ik eerder niet goed gezocht had, afgaande op de inception datums. Een aantal ETFs bestond al voor 2018, al kan ik niet achterhalen wanneer ze beschikbaar kwamen.

Ik wil goud en lange-termijnobligaties hebben, en die zijn niet overal te krijgen. Naast de large cap aandelen wil ik ook small cap hebben, met een voorkeur voor small cap value maar oa vanwege beschikbaarheid daarvan ben ik uiteindelijk toch voor een blend gegaan.

Ik heb nu:
Large cap: XZW0
Small cap: UIMS
Goud: 4GLD
Bonds US: IDTL
Bonds EU: IBCL
toon volledige bericht
Qua small cap value zijn ZPRV en ZPRX prima fondsen.

Obligaties vind ik onder de huidige VRH regels niet interessant. Voorbeeld: IBCL heeft een avg. YTM 3.37% met flinke allocaties in Italiaanse en Spaanse obligaties. Na VRH blijft er iets meer dan 1% van over. Op deposito's in landen met hogere ratings kun je betere deals krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Zoals uitgelegd in de video leverden aandelen met hogere ESG scores van 2004 tot 2018 gemiddeld genomen minder op dan aandelen met lagere ESG scores. Ik vind dat nogal weinig data om harde conclusies aan te verbinden. In de podcast hebben ze toegelicht dat er ook scenario's mogelijk zijn dat ESG kan outperformen; bijvoorbeeld als de klimaat crisis erger is dan nu is ingeprijsd.
Maar andersom ook. Als, ik noem maar iets, Rusland zou besluiten Oekraïne binnen te vallen ;) . Dan doen die verschrikkelijke defensie bedrijven waar we absoluut niet in zouden moeten willen investeren het ineens toch een stuk beter.

Idealiter zou je makkelijker zelf kunnen besluiten welke uitsluitingen je hebt, maar goed, dan wordt het natuurlijk wel weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Inderdaad. Zoals ik ook zei kan het beide kanten op vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Nu online
Het is niet alleen historische data, maar ook logisch nadenken. Omdat ESG meer wordt gepromoot in reclames en via belastingvoordeel, zal hetzelfde aandeel dus een hogere waarde hebben. Dat geeft een lager verwacht rendement.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Dekar schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:35:
Het is niet alleen historische data, maar ook logisch nadenken. Omdat ESG meer wordt gepromoot in reclames en via belastingvoordeel, zal hetzelfde aandeel dus een hogere waarde hebben. Dat geeft een lager verwacht rendement.
Ik snap hem niet. Leg uit alsof ik 5 ben.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Nu online
Stel je hebt 2 identieke bedrijven, het enige verschil is bedrijf 1 heeft een hoge esg en 2 en lage. Dan is momenteel bedrijf 2 gewilder, ook al is de winst identiek. Dus, bedrijf 2 heeft een hogere koers, maar de intrinsieke waarde is net zo hoog als bedrijf 1. Als dan bedrijf 1 in verloop van tijd een hogere ESG score krijgt, dan zal ook de waarde van het aandeel stijgen. Dit is natuurlijk speculatie, maar wel iets waarom ik de ESG rating niet meeweeg in mijn keuze aan ETFs in mijn portfolio.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Wordt letterljk uitgelegd in de video, en de blogpost die erbij gelinkt is. Ik zou het iets anders uitleggen dan @Dekar ,en ik weet niet of een 5 jarige het kan snappen.. maar het komt hierop neer:
  • De vraag naar ESG aandelen is hoog en wordt steeds hoger omdat sustainable investing veel aandacht trekt.
  • Door de wet van vraag en aanbod stijgt de prijs van ESG aandelen hierdoor, terwijl die van niet-ESG aandelen verhoudingsgewijs niet (even veel) stijgt of juist daalt.
  • Daardoor kan je aandelen van het niet-ESG bedrijf verhoudingsgewijs goedkoper kopen dan die van het wel-ESG bedrijf.
  • De prijs van een aandeel van een bedrijf beinvloedt niet de "bedrijvigheid" van het bedrijf zeg maar. Met andere woorden het bedrijf boert er niet slechter door.
  • Omdat je dus relatief minder kwijt bent aan je niet-ESG aandeel, en het niet perse slechter presteert, stijgt de rendements verwachting ("expected return") als percentage van wat je ervoor betaald hebt.
  • Dit alles geldt niet alleen voor een enkel aandeel maar ook voor de aandelenmarkt als geheel.
  • Dit betekent dat gemiddeld genomen een ESG portefeuille een slechtere rendementsverwachting heeft dan een niet-ESG portefeuille.
  • Er speelt nog een ander iets, omdat een ESG-fonds uitsluitingen heeft voor bedrijven die zij niet sustainable vinden, ben je per definitie minder gediversificeerd (er bestaan immers bedrijven die je uitsluit, dus je bezit er geen aandelen van).
  • Dit betekent dan weer dat je rendementsverwachting minder voorspelbaar wordt: hoe meer diversificatie, hoe hoger de kans dat je over een bepaalde periode een bepaald rendement haalt.
Zoals @Pistachenootje zegt is dit niet gegarandeerd: er zijn scenarios waarbij ESG bedrijven het beter doen dan niet-ESG bedrijven. Maar niemand kan je zeggen dat dit scenario zich gaat voltrekken. En in Nederland kan je inderdaad relatief goedkoop ESG beleggen (al zijn er ook manieren om goedkoop niet-ESG te beleggen).
Als je de toekomst kan voorspellen, ben je allang miljardair. Wat we wel zeker weten is dat de markt als geheel werkt zoals hierboven omschreven. Maar omdat een hoger verwacht rendement nog geen rendementsgarantie is, kan het anders uitpakken. Je kan dus een gokje wagen, maar wetenschap is het niet.

Verder, zoals in de video / blog ook omschreven, ESG lijkt wel degelijk te werken voor het doel van het promoten van sustainability in de wereld, dus als dit je doel is, en niet maximaal verwacht rendement halen, dan kan je er alsnog voor gaan. Dat gezegd hebbende, het is wel zo dat 'sustainability' per fonds heel verschillend kan uitpakken, sommige investeren dan nog in wapenfabrikanten, fossiele brandstoffen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Nu online
Top uitleg. Je ziet ESG producten als paddestoelen uit de grond komen en ook pensioenfondsen en -verzekeringen hebben steeds meer een 100% ESG portfolio.

Dat verkoopt makkelijk aan hun klanten, want zij zijn veel 'groener' dan hun concurrenten. Dus zij verdienen er geld mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dekar schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:35:
Het is niet alleen historische data, maar ook logisch nadenken.
Ben ik met je eens hoor. Ik ken de theorie. Maar wat ik eerder bedoelde met de gebrekkige historische data: niemand zou bijvoorbeeld een value premium accepteren op basis van 14 jaar data. Maar in die video wordt wel 14 jaar data gepresenteerd als bewijs voor een negatief ESG premium. Dat vind ik opmerkelijk.

Edit: En de value premie kan een relevant voorbeeld zijn. De economische theorie en >100 jaar data voorspelt een positieve value premie. Toch was er de afgelopen 20 jaar sprake van een negatieve value premie in de VS. Hetzelfde kan gebeuren met ESG stocks.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 27-07-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:53
Dekar schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:56:
Top uitleg. Je ziet ESG producten als paddestoelen uit de grond komen en ook pensioenfondsen en -verzekeringen hebben steeds meer een 100% ESG portfolio.

Dat verkoopt makkelijk aan hun klanten, want zij zijn veel 'groener' dan hun concurrenten. Dus zij verdienen er geld mee.
Je wordt ook min of meer gedwongen om al je beleggingen richting SFDR te classificeren en uit te leggen als je er niks aan doet. Daarnaast een grote roep vanuit de deelnemers om hier iets mee te doen. De cijfers van de afgelopen jaren zijn ook positiever voor ESG fondsen, echter is deze tijdspanne te kort om iets zinnigs te zeggen. Het kan inderdaad zo zijn dat de rendementen hoger zijn omdat meer bedrijven instappen en daarom de prijs opdrijven. Wellicht een andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sissors schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:17:
[...]

Maar andersom ook. Als, ik noem maar iets, Rusland zou besluiten Oekraïne binnen te vallen ;) . Dan doen die verschrikkelijke defensie bedrijven waar we absoluut niet in zouden moeten willen investeren het ineens toch een stuk beter.
Ik zou dit ook verwachten qua defensie bedrijven. Even een beperkte proef op de som genomen:
1 jaar rendement per 25-7
IWDA 7.96%
NT 8.46%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bumble_bee schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:56:
  • De prijs van een aandeel van een bedrijf beinvloedt niet de "bedrijvigheid" van het bedrijf zeg maar. Met andere woorden het bedrijf boert er niet slechter door.
....
Zoals @Pistachenootje zegt is dit niet gegarandeerd: er zijn scenarios waarbij ESG bedrijven het beter doen dan niet-ESG bedrijven. Maar niemand kan je zeggen dat dit scenario zich gaat voltrekken.
Ik weet niet of je deze twee bedoelde aan elkaar te koppelen, maar ESG zelf heeft natuurlijk een bedoeling die in het woord Sustainable/Duurzaam zit: verwachte lagere (bedrijfs)kosten op termijn.

In jouw woorden: de bedrijvigheid is anders. Dat wil niet zeggen dat op korte termijn de winstverwachting perse hoger is bij ESG, maar op langere termijn wel.

Voorbeeld van vorige week bijv van Shell en hun keuzes:
- ESG richting kiezen en dus meer duurzaam incl duurzame (energie)producten
- Traditioneel blijven en blijven door investeren zoals nu in niet duurzaam/fossiel
- Traditioneel blijven, maar niet meer investeren in fossiel (bijv onderzoek naar nieuwe fossiele bronnen)

De derde optie is uiterst winstgevend op korte termijn, maar op langere termijn heb je dan geen bron meer
De tweede optie is minder winstgevend op korte termijn, en op langere termijn ook minder winstgevend, immers de wereld beweegt wel degelijk van fossiele brandstof gebruik af (ook al is er nog steeds bepaalde groei waarneembaar nu).
De eerste optie is het meest ESG, maar levert op korte termijn minder winst op.

En dat effect zie je nu: het aandeel wordt hoger gewaardeerd op korte termijn ivm de route van optie twee/drie die ze nu volgen. Wil dus niet zeggen dat het op langere termijn is vol te houden (of wel...).

Belangrijker met ESG en passief is het effect van de grotere beleggers. Een post van mij daarover vorig jaar in dit topic of in beleggen of Fire (kan hem even niet zo snel terugvinden). In het kort: als ESG en passief beleggen ook omarmd wordt door bijv pensioenfondsen met grote kapitalen, dan zal het aandeel actieve beleggers kleiner worden, maar hun invloed op de koers hoger. En omdat de invloed hoger is, zullen ze de passieve beleggers meenemen in hun keuzes, immers bij passief is het de index/algoritme gebaseerd op waarde/grootte wat bepaalt wat de portie is van elk aandeel in de ETF/Fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Get!em schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Ik weet niet of je deze twee bedoelde aan elkaar te koppelen, maar ESG zelf heeft natuurlijk een bedoeling die in het woord Sustainable/Duurzaam zit: verwachte lagere (bedrijfs)kosten op termijn.

In jouw woorden: de bedrijvigheid is anders. Dat wil niet zeggen dat op korte termijn de winstverwachting perse hoger is bij ESG, maar op langere termijn wel.

Voorbeeld van vorige week bijv van Shell en hun keuzes:
- ESG richting kiezen en dus meer duurzaam incl duurzame (energie)producten
- Traditioneel blijven en blijven door investeren zoals nu in niet duurzaam/fossiel
- Traditioneel blijven, maar niet meer investeren in fossiel (bijv onderzoek naar nieuwe fossiele bronnen)

De derde optie is uiterst winstgevend op korte termijn, maar op langere termijn heb je dan geen bron meer
De tweede optie is minder winstgevend op korte termijn, en op langere termijn ook minder winstgevend, immers de wereld beweegt wel degelijk van fossiele brandstof gebruik af (ook al is er nog steeds bepaalde groei waarneembaar nu).
De eerste optie is het meest ESG, maar levert op korte termijn minder winst op.

En dat effect zie je nu: het aandeel wordt hoger gewaardeerd op korte termijn ivm de route van optie twee/drie die ze nu volgen. Wil dus niet zeggen dat het op langere termijn is vol te houden (of wel...).

Belangrijker met ESG en passief is het effect van de grotere beleggers. Een post van mij daarover vorig jaar in dit topic of in beleggen of Fire (kan hem even niet zo snel terugvinden). In het kort: als ESG en passief beleggen ook omarmd wordt door bijv pensioenfondsen met grote kapitalen, dan zal het aandeel actieve beleggers kleiner worden, maar hun invloed op de koers hoger. En omdat de invloed hoger is, zullen ze de passieve beleggers meenemen in hun keuzes, immers bij passief is het de index/algoritme gebaseerd op waarde/grootte wat bepaalt wat de portie is van elk aandeel in de ETF/Fonds.
toon volledige bericht
Maar waarom zou een grote belegger zoals een pensioenfonds die korte termijn winsten naast zich neer leggen? Je ziet aan de koersen van de Amerikaanse O&G majors die niets aan energietransitie doen hoger gewaardeerd worden dan bijvoorbeeld Shell. Vandaar ook de recente pivot van Shell om investeerders te lokken die liever in Exxon investeren dan in Shell met al hun verliesgevende groene projecten.

Je tweede en derde optie hebben trouwens een veel acuter probleem: door de jaarlijkse productieafname van bronnen (ong 7%) moet je wel miljarden investeren in nieuwe bronnen om de productie domweg op pijl te houden. Dat wordt door de meeste mensen, vooral in de vergelijking met groene investeringen, verkeerd geïnterpreteerd als investeringen in uitbreiding van de fossiele productie.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fsfikke schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Maar waarom zou een grote belegger zoals een pensioenfonds die korte termijn winsten naast zich neer leggen?
Omdat hun klanten dat vragen...
Omdat ze beseffen dat ze invloed hebben met hun grote vermogen
Vul aan...

Als ze puur op vermogensgroei maximalisatie zouden zitten, maken ze wel weer andere keuzes.

Net zoals het voorbeeld van shell, er is geen rechtlijnig pad naar ESG, en misschien heeft Shell het inderdaad wel nodig om eerst het maximale uit het bestaande model te persen, om dan pas all-in green te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 14:40
En vergeet niet dat ik als bewuste modale consument het nieuws volg en bedrijven die non ESG bezig zijn links laat liggen. Biermerk A investeert nog steeds in Rusland en doet krampachtige pogingen om geen statiegeld op blikjes te zetten, dan ga ik Biermerk B drinken, of tanken bij C of winkelen bij Supermarkt D.

ESG is niet alleen verwachting, maar ook realiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door bregweb op 27-07-2023 13:21 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
En er zijn veel en veel meer die het allemaal wel best vinden of zelfs deze ' ESG hype ' bedrijven links laten liggen.
Juist in de realiteit was er toch zo'n biermerk dat enorm veel kritiek had ontvangen door een andere koers in te slaan, waarna de verkopen, winst en uiteindelijk ook de beurspresentaties flink zijn gedaald.

Maar laten we eerlijk zijn, we willen gewoon zoveel mogelijk winst maken.
Dat met ESG is vooral leuk voor erbij en iets waar je het mooi over kunt hebben met die ene collega, vriend of op een feestje etc.
En het is mooi dat ESG bedrijven - of fondsen met uitsluitingen o.b.v. ESG scores - het enorm goed kunnen doen, wat juist dé reden in beginsel is om wellicht op die wijze te gaan beleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-06 10:31
VWRL maakt wel een prachtige stijging door afgelopen weken 👏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

r0bb schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:11:
VWRL maakt wel een prachtige stijging door afgelopen weken 👏🏻
Zelfde als de meeste gespreide fondsen zo te zien.
NT world staat ook bijna weer op een 1 year high bijvoorbeeld. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 18:55
Zouden jullie een paar extra centjes (die je kan missen) nu linea recta de beurs inkieperen? Ik bemerk wat hoogtevrees bij mezelf en krijg daardoor timing neigingen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
Atomius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:31:
Zouden jullie een paar extra centjes (die je kan missen) nu linea recta de beurs inkieperen? Ik bemerk wat hoogtevrees bij mezelf en krijg daardoor timing neigingen..
Een heleboel hier zullen je vertellen dat je juist niet naar de koers moet kijken, en daar zit zeker wat in als je passief wilt beleggen in indexfondsen.
Voor diegenen die alsnog twijfelen is er inmiddels ook een degelijk alternatief: sparen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:52

de Peer

under peer review

Atomius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:31:
Gewoon hetzelfde als iedere maand. Niet meer, niet minder. Welk ander antwoord had je verwacht hier? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:19
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:39:
[...]

Gewoon hetzelfde als iedere maand. Niet meer, niet minder. Welk ander antwoord had je verwacht hier? ;)
Wat doe je dan met dat extra geld? Niet de markt in? Want je zegt 'elke maand hetzelfde'.

Als ik door wat voor reden dan ook extra geld heb dan verdeel ik het vaak over beleggen en deposito/sparen. Ongeacht de stand van de beurs. Dan neemt het allebei weer wat toe.

[ Voor 8% gewijzigd door SvV_Ying op 28-07-2023 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SvV_Ying schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Wat doe je dan met dat extra geld? Niet de markt in? Want je zegt 'elke maand hetzelfde'.

Als ik door wat voor reden dan ook extra geld heb dan verdeel ik het vaak over beleggen en deposito/sparen. Ongeacht de stand van de beurs. Dan neemt het allebei weer wat toe.
Ik leg 2000 euro per maand in. Soms een keer 3000. Soms een keer 5000.
Maar ik heb zelf nooit de situatie dat ik bijvoorbeeld in 1 keer 20k of meer beschikbaar heb om in te leggen.

En anders zou ik het gewoon inleggen zonder te timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SvV_Ying schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Dus jij gaat de markt timen? , er vanuit gaande dat dat spaargeld / deposito op een later moment alsnog belegd wordt.
Pagina: 1 ... 20 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.