Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:34
Atomius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:31:
Zouden jullie een paar extra centjes (die je kan missen) nu linea recta de beurs inkieperen? Ik bemerk wat hoogtevrees bij mezelf en krijg daardoor timing neigingen..
Ik zou zeggen hou je gewoon aan je initiële plan. Als je hoogtevrees krijgt kan het een teken zijn dat je teveel risico neemt. Zou kunnen dat je wat minder in aandelen moet zitten en wat meer in spaargeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:02
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Dus jij gaat de markt timen? , er vanuit gaande dat dat spaargeld / deposito op een later moment alsnog belegd wordt.
mwah, niet echt. Onze vaste automatische inleg is altijd hetzelfde, namelijk €1500 per maand.

Ik heb een afspraak dat als ik extra geld heb tov van de standaard inleg dat ik daar de helft van beleg en de helft van spaar. Daar voelen wij (partner en ik) ons comfortabel bij. Misschien niet het best voor het maximale rendement, maar er is meer dan dat voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:07
En kijk ook naar factoren die al op voorhand ( of met enige zekerheid ) vast staan, zoals de spaarrente die je kunt ontvangen en de belastingregels c.q. VRH.
Behalve als iemand een theorie heeft dat een hogere beleid/spaarrente en hogere belastingdruk op beleggingen gelijk staat aan meer -verwachte- rendement op de beurs :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
Atomius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:31:
Zouden jullie een paar extra centjes (die je kan missen) nu linea recta de beurs inkieperen? Ik bemerk wat hoogtevrees bij mezelf en krijg daardoor timing neigingen..
Naast de opmerkingen dat je niet de markt kan timen, is het misschien goed om af te vragen waarom je passief gaat beleggen.

Als je gewoon geld wilt verdienen dan begrijp ik je hoogtevrees enigzins. Maar als je echt een doel hebt, zoals bijvoorbeeld financieel onafhankelijk wilt zijn op een bepaald leeftijd, dan gaat het gepaard met een horizon van 20-30 jaar. Dan doet het instapmoment niet toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bedankt voor alle antwoorden, deels sparen en me deels niets aantrekken van het moment (want idd, horizon is lang) lijkt me het beste. Ik stelde de vraag mede voor de nachtrust :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goodfella
Atomius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:22:
Bedankt voor alle antwoorden, deels sparen en me deels niets aantrekken van het moment (want idd, horizon is lang) lijkt me het beste. Ik stelde de vraag mede voor de nachtrust :)
Wellicht dat het boek van Jacques Wintermans van nut kan zijn. “ De Schitterende Eenvoud Van Indexbeleggen”.

Na het lezen wist ik het zeker. Niemand kan de markt timen. Wees bewust waarom je vermogen wilt opbouwen. Wat is je risicobereidheid en tegen welk horizon.

Het volgende is niet minachtend of denigrerend bedoelt. Als ik tegenwoordig mensen spreek die de markt probeert te timen en zonder doel vermogen probeert op te bouwen. Dan beproef ik het gebrek aan financieel geletterdheid. Dat is niet erg oid maar wel waaraan gewerkt kan worden. Drie jaar geleden was ik zo’n iemand. Wist niets over financiën. Niet van thuis meegekregen en/of school.

[ Voor 7% gewijzigd door goodfella op 29-07-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 22:43
goodfella schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:28:
Wist niets over financiën. Niet van thuis meegekregen en/of school.
Ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt. Tegenwoordig kunnen de jongeren gelukkig veel informatie op internet vinden (en dan bedoel ik niet de schreeuwerige affiliate finfluencers, maar de eerlijke informatieve kanalen) waardoor ze op jonge leeftijd al kunnen beginnen. Zelf ben ik pas op iets latere leeftijd begonnen, maar zelfs dan is het nog mogelijk om voldoende op te bouwen. Als je eenmaal de kracht van compounding doorhebt dan motiveert dit ook heel erg om te blijven investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK90
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:16
Ik ga na (denk ik) aardig wat inlezen beginnen met ETF beleggen bij DEGIRO. Wil nu ongeveer tussen de 5 en 10k inleggen, mijn enige twijfel is nog om er gewoon met 1 (VWRL) te beginnen of gelijk al te verspreiden tussen 2 a 3 anderen. Iemand daar nog een advies voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
JK90 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:41:
Ik ga na (denk ik) aardig wat inlezen beginnen met ETF beleggen bij DEGIRO. Wil nu ongeveer tussen de 5 en 10k inleggen, mijn enige twijfel is nog om er gewoon met 1 (VWRL) te beginnen of gelijk al te verspreiden tussen 2 a 3 anderen. Iemand daar nog een advies voor?
Heb je dit topic al doorzocht? De Giro wordt al niet echt aangeraden, en VWRL heeft het nadeel van dividendlek. Ik zou minstens de afweging maken met beleggingfondsen als NT direct bij de bank of bij een fondsaggregrator zoals Meesman, maar als je toch voor een ETF wil gaan ook kijken naar andere brokers, inclusief je eigen bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JK90
The Third Man schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:45:
[...]
Heb je dit topic al doorzocht? De Giro wordt al niet echt aangeraden, en VWRL heeft het nadeel van dividendlek. Ik zou minstens de afweging maken met beleggingfondsen als NT direct bij de bank of bij een fondsaggregrator zoals Meesman, maar als je toch voor een ETF wil gaan ook kijken naar andere brokers, inclusief je eigen bank.
Dan moet ik me toch nog even beter inlezen dus 😅. Banken/Meesman hebben over het algemeen hogere kosten als ik het goed heb gelezen, daarom neig ik naar DEGIRO. Die hebben ook wel etf’s zonder lekkage als ik het goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
JK90 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Dan moet ik me toch nog even beter inlezen dus 😅. Banken/Meesman hebben over het algemeen hogere kosten als ik het goed heb gelezen, daarom neig ik naar DEGIRO. Die hebben ook wel etf’s zonder lekkage als ik het goed zie.
Waar basseer je dat op?

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Ben wel benieuwd waar je dat vandaan haalt. DeGiro kan goedkoper zijn maar is het daadwerkelijk zo verstandig om niet verder te kijken dan puur het kostenplaatje? ETF's zonder lekkage zijn mij niet bekend, ik mag hopen dat niet iemand je heeft wijsgemaakt dat accumulerende ETF's dat niet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Begin met de startpost van dit topic. Daar worden je vragen al beatwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The Third Man schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:52:
[...]
Ben wel benieuwd waar je dat vandaan haalt. DeGiro kan goedkoper zijn maar is het daadwerkelijk zo verstandig om niet verder te kijken dan puur het kostenplaatje? ETF's zonder lekkage zijn mij niet bekend, ik mag hopen dat niet iemand je heeft wijsgemaakt dat accumulerende ETF's dat niet hebben.
Aangezien kosten vast staan en direct af gaan van je rendement zijn ze zo'n beetje de belangrijkste factor, naast de inhoudelijke doelstelling en diversificatie van het fonds.

Maarja bij DeGiro heb je dan ook niets te zoeken eigenlijk, de totale kosten zijn daar aanzienlijk te noemen inmiddels, aangezien belastingen die je niet kunt verrekenen ook indirecte kosten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WelvE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-05 19:30
Exemplarisch DeGiro nieuws en waarom ik bij Fitvermogen en vooral bij de huisbank passief beleg (buiten het feit dat DeGiro er onvoordeliger op is geworden)

https://www.bnr.nl/nieuws...-over-transactieprocessen

[ Voor 13% gewijzigd door WelvE op 29-07-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:37
WelvE schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:34:
Exemplarisch DeGiro nieuws en waarom ik bij Fitvermogen en vooral bij de huisbank passief beleg (buiten het feit dat DeGiro er onvoordeliger op is geworden)

Langzaamaan wordt duidelijk hoe DeGiro zogenaamd gratis uit kon. Bij ieder bericht in de media lees je weer dat ze klanten bedonderd hebben door te verhullen wat ze precies uitspoken met je geld, orders of aandelen. Het is een bijzondere toko.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JK90
Pistachenootje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Begin met de startpost van dit topic. Daar worden je vragen al beatwoord.
Bedankt, ik ben (met name door Youtube 8)7 ) een beetje te ver in DEGIRO bubbel getrokken en heb dividendlekkage idd flink onderschat. Heb nu even wat beter gezocht en meerdere dingen vergeleken en gelezen en het wordt toch 'gewoon' Meesman of via mijn eigen bank (Rabobank zelf beleggen). Lees voor beide keuze's wel wat voor en nadelen, maar geen enorme verschillen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
WelvE schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:34:

Goed dat je het deelt, goede waarschuwing (de zoveelste)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Hmm, interessant.
Toen Flatex zelf nog een platform had werden je orders daarop ook uitgevoerd door een andere partij en dat was ook niet echt duidelijk gemaakt. ( dat hele platform was notabene wel wat onduidelijk te noemen )
Mocht hier nog wat uitkomen, dan kan dit wellicht nog wel flinke gevolgen hebben ook.
En sowieso dat het onevenredig is; zo'n tussenpartij kan altijd jouw order binnen zijn eigen orderboek laten uitvoeren en wegstrepen tegen andere interne orders en de spread opstrijken.
In veel gevallen is het dan wellicht wel lastig te bewijzen dat jij als gebruiker daadwerkelijk een slechter aanbod hebt gekregen, maar andersom is het ook lastig aan te tonen dat jij wel een goed aanbod hebt gekregen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• goodfella
Bigf00t schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:50:
[...]

Als je eenmaal de kracht van compounding doorhebt dan motiveert dit ook heel erg om te blijven investeren.
Dat ook. En vooral met de berekening spelen en prognoses maken c.q. projecties plotten.
Dan begint het kwartje echt te vallen. Men denkt compounding te begrijpen, en op de vraag knikken dan velen ja. Maar velen hebben het nog niet door.

Zodoende heb ik mijn vriendin een spreadsheet berekening laten zien. Ik sprak (lees zeur) al 2.5 jaar over compounding maar pas toen ik haar zelf liet rekenen, begon ze het langzamerhand door te krijgen.

Mijn aanraders

Vicki Robin en anderen over geld in het algemeen

Ben Felix over Financieel Geletterdheid

Ben Felix over verschillende type gelukkigheid en relatie met geld

Deze video stuur ik door naar anderen als ze het verschil willen weten tussen gokken en passief indexbeleggen. (heb ik van deze thread, dus kuddos voor originele poster).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:52

oscar82

De ondertitel

JohanNL schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:48:
Hmm, interessant.
Toen Flatex zelf nog een platform had werden je orders daarop ook uitgevoerd door een andere partij en dat was ook niet echt duidelijk gemaakt. ( dat hele platform was notabene wel wat onduidelijk te noemen )
Mocht hier nog wat uitkomen, dan kan dit wellicht nog wel flinke gevolgen hebben ook.
En sowieso dat het onevenredig is; zo'n tussenpartij kan altijd jouw order binnen zijn eigen orderboek laten uitvoeren en wegstrepen tegen andere interne orders en de spread opstrijken.
In veel gevallen is het dan wellicht wel lastig te bewijzen dat jij als gebruiker daadwerkelijk een slechter aanbod hebt gekregen, maar andersom is het ook lastig aan te tonen dat jij wel een goed aanbod hebt gekregen.
Ik verkocht laatst twee ETFs (ZPRX en ZPRV) op de Duitse Xetra beurs via de ING. Het scheen mij vrij duidelijk dat de ING data op z’n minst vertraagd was. In elk geval nadelig voor mij.
Waaruit bleek dat?
ik betaalde inmiddels ook voor data via Interactive Brokers en plaatste een bod dat volgens IB in de bid- ask spread lag. Let wel dat dit bod buiten de zogenaamde ING bied-laat spread viel. Toch werd het direct uitgevoerd. Doet mij vermoeden dat ook daar niet-transparant gerommeld wordt in / aan de marge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

oscar82 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Ik verkocht laatst twee ETFs (ZPRX en ZPRV) op de Duitse Xetra beurs via de ING. Het scheen mij vrij duidelijk dat de ING data op z’n minst vertraagd was. In elk geval nadelig voor mij.
Waaruit bleek dat?
ik betaalde inmiddels ook voor data via Interactive Brokers en plaatste een bod dat volgens IB in de bid- ask spread lag. Let wel dat dit bod buiten de zogenaamde ING bied-laat spread viel. Toch werd het direct uitgevoerd. Doet mij vermoeden dat ook daar niet-transparant gerommeld wordt in / aan de marge.
Vertraagde koersdata betekent niet dat de order vertraagd wordt uitgevoerd, of tegen slechtere prijzen. Orders gaan direct naar de beurs, en als je met de real-time data van IB ziet dat de order marketable is (of op zijn minst de midpoint passeert voor de niet-zichtbare liquiditeit) dan is het toch correct dat de order direct uitvoering kreeg?

Er is pas sprake van benadeling wanneer je order niet uitgevoerd wordt terwijl er genoeg beschikbaar was in het orderboek voor jouw limietprijs of beter.

Zou je willen delen op welke datum en tijdstip je de orders hebt geplaatst, tegen welke limietprijs, en op welke datum en tijdstip je uitvoering hebt gekregen, tegen welke koers? Dan kijk ik of ik het kan plaatsen met de historische gegevens.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:06
Naast DeGiro voor mijn pensioen beleggingen nu ook een Meesman rekening geopend. Alles behalve vlekkeloos - het proces verslikte zich danig in het hebben van twee rekening houders op 1 rekening en 2 aanvragers en 1 telefoon met de bankapp. Treurig, maargoed, met na drie telefoons nog steeds te lezen dat de gezamenlijke rekening al was gebruikt en niet nog eens gebruikt kon worden maar kopie bankpas ed opgestuurd.

Maargoed, Meesman it is! Wil toch liever geheel automatisch index beleggen en de berichten hier trokken mij over de streep.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:52

oscar82

De ondertitel

Zr40 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Vertraagde koersdata betekent niet dat de order vertraagd wordt uitgevoerd, of tegen slechtere prijzen. Orders gaan direct naar de beurs, en als je met de real-time data van IB ziet dat de order marketable is (of op zijn minst de midpoint passeert voor de niet-zichtbare liquiditeit) dan is het toch correct dat de order direct uitvoering kreeg?
(…)
Zou je willen delen op welke datum en tijdstip je de orders hebt geplaatst, tegen welke limietprijs, en op welke datum en tijdstip je uitvoering hebt gekregen, tegen welke koers? Dan kijk ik of ik het kan plaatsen met de historische gegevens.
Klopt dat het correct is dat het gelijk werd uitgevoerd bij dit voorbeeld van Toen ik de etfs verkocht.

Beleggingsrekening heb ik opgegeven dus kan ik niet meer bij mijn ordergeschiedenis. Helaas! Maar ING zou in mijn optiek duidelijker mogen communiceren dat ze in sommige gevallen vertraagde koersdata laten zien.

[ Voor 21% gewijzigd door oscar82 op 30-07-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

oscar82 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Klopt dat het correct is dat het gelijk werd uitgevoerd bij dit voorbeeld van Toen ik de etfs verkocht.

Beleggingsrekening heb ik opgegeven dus kan ik niet meer bij mijn ordergeschiedenis. Helaas! Maar ING zou in mijn optiek duidelijker mogen communiceren dat ze in sommige gevallen vertraagde koersdata laten zien.
Voor de trackers is ING over het algemeen realtime, voor de fondsen hebben ze vaak 1 update per dag.

En voor orders heb je vaak al uren eerder de uitgevoerde orders voor de correcte prijs van die dag, voordat die in de grafieken zichtbaar wordt.

/edit:
Verder boeit het me niet zo heel veel, voor die paar keer per maand dat ik er even in kijk.
Maar als je een F5 belegger bent zal het ongetwijfeld meer irriteren :)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 30-07-2023 13:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Vraagje: ik heb voor mijn pensioen een DeGiro rekening maar die heeft geen automatisch beleggen zover ik weet. Er staat van een aantal jaar for ruimte op en deels is belegd. Wat is nu wijsheid qua inkoop strategie?

Punt is: koersen staan hoog nu en dacht als ik nu gewoon wacht tot het laag staat.. koop ik in. Alleen dit moment komt niet echt en staat ook haaks op passief beleggen. Helaas staat het geld er gewoon te staan.

Ik merk dat ik moeite heb met dit organiseren voor mezelf, qua keuzes maken. Gewoon elke maand handmatig inkopen tot de vrije ruimte op is of net zo goed in 1 x in een etf (of twee) parkeren?

Edit: vandaar paar posts hierboven Meesman voor de niet-pensioen beleggingen met automatische incasso.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:42:
Gewoon elke maand handmatig inkopen tot de vrije ruimte op is
Ja, lijkt me het meest logisch.
of net zo goed in 1 x in een etf (of twee) parkeren?
Hoe is dat verschillend t.o.v. maandelijks aankopen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
de Peer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:46:
[...]

Ja, lijkt me het meest logisch.

[...]

Hoe is dat verschillend t.o.v. maandelijks aankopen?
Ja geen idee. Ik leg jaarlijks in in de pensioen pot en dat is dan onbelegd doch reeds geblokkeerd tot pensioen. Ik vermoed dat ik last heb van een stukje fomo om nu alles gevoelsmatig ‘duur’ te kopen. Dat staat haaks op een passief beleggen strategie.

Maargoed, niet belegd levert het sowieso niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Ja geen idee. Ik leg jaarlijks in in de pensioen pot en dat is dan onbelegd doch reeds geblokkeerd tot pensioen. Ik vermoed dat ik last heb van een stukje fomo om nu alles gevoelsmatig ‘duur’ te kopen. Dat staat haaks op een passief beleggen strategie.

Maargoed, niet belegd levert het sowieso niets op.
ah oke nu snap ik het pas. de vraag is dus 12 x per jaar inleggen of 1 x per jaar.
12 keer per jaar heeft altijd de voorkeur (tenzij je erg hoge transactiekosten hebt).

Je weet simpelweg niet of de beurs hoog staat, dus blijf daar naar handelen. Je lijkt toch te willen timen terwijl je rationeel weet dat dit meestal slecht afloopt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
de Peer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:11:
[...]

ah oke nu snap ik het pas. de vraag is dus 12 x per jaar inleggen of 1 x per jaar.
12 keer per jaar heeft altijd de voorkeur (tenzij je erg hoge transactiekosten hebt).

Je weet simpelweg niet of de beurs hoog staat, dus blijf daar naar handelen. Je lijkt toch te willen timen terwijl je rationeel weet dat dit meestal slecht afloopt.
Helder, ik ga mij weer netter aan de strategie houden. Goed punt ook dat gewoon 12 x per jaar inleggen uit de vrije ruimte net zo goed werkt. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 20:44
de Peer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Ik ben het hier op psychologisch vlak mee eens. Dus dat het voor de gemoedsrust beter is. Ik zou het zelf ook doen (ik time niet, maar mis de discipline ook om dit elke maand te doen -- beetje "doe wat ik zeg, doe niet wat ik doe").

Al zijn de verschillen klein (klein genoeg om te doen waar je je zelf het beste bij voelt), is LumpSum (1x gelijk alles inleggen, en daarna alles wat je kan missen inleggen) iets beter dan DCA (gespreid inleggen). Zeker op de lange termijn. Het is in de meeste gevallen een betere strategie (60-75% van de gevallen).
En dat is niet meer dan logisch in het kader "time in the market beats timing the market".

Het is complexe materie, elke research heeft een eigen kijk, en is daar al dan niet transparant over.
https://investor.vanguard...averaging-which-is-better

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

poehee schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Al zijn de verschillen klein (klein genoeg om te doen waar je je zelf het beste bij voelt), is LumpSum (1x gelijk alles inleggen, en daarna alles wat je kan missen inleggen) iets beter dan DCA (gespreid inleggen). Zeker op de lange termijn. Het is in de meeste gevallen een betere strategie (60-75% van de gevallen).
En dat is niet meer dan logisch in het kader "time in the market beats timing the market".
Wel grappig, de verwachtingswaarde voor een doorstijgende beurskoers is dus 60-75%

De kans dat je dus met gespreid inleggen over de rest van het jaar heen gemiddeld duurder inkoopt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:35:
[...]

Wel grappig, de verwachtingswaarde voor een doorstijgende beurskoers is dus 60-75%

De kans dat je dus met gespreid inleggen over de rest van het jaar heen gemiddeld duurder inkoopt.
Omdat ik niet snapte wat er geschreven werd heb ik het artikel erbij gepakt:
Using MSCI World Index returns for 1976–2022, Finlay and Zorn calculated that LS outperformed CA 68% of the time across global markets measured after one year. However, CA was still better than remaining completely in cash; it outperformed cash 69% of the time.
cost averaging (CA) and lump-sum investing (LS)

Dat pleit er voor niets in kas te houden in m'n toch al geblokkeerde portefeuille en direct om te zetten in fonds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsNGNTXQOPaQitOUrPod8DNt89w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PtOllIcUr6EbUaqHGVuFex12.png?f=fotoalbum_large

Nog even plaatje erbij :-)

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-07-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:45
Pistachenootje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:56:
@Dr. Donald Interactive Brokers is een goede, stabiele broker met scherpe tarieven, vooral met het 'Tiered' kostenplan.
Ik was van indexfondsenvergelijken.nl uitgegaan. Ik ging ervan uit dat daar het goedkoopste profiel op zou staan, maar dat is blijkbaar alleen degene die het makkelijkst uit te rekenen is. Ik zie in een PR op hun github dat de kosten voor Tiered ongeveer 0.056% is met een minimum van E1.89.

Ik zie nu ook dat transactiekosten maar een beperkt aandeel hebben in mijn totale kosten, dividendlekkage kost velen malen meer. Waarschijnlijk ga ik toch nog overstappen van XZW0 naar AVIAW.
Bigf00t schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Beide Duitse neobrokers, dus die maken gebruik van Payment for Order Flow (PFOF). Dit wordt vanaf 2026 verboden en het is afwachten wat dan hun verdienmodel wordt.

Ik heb zelf wat ervaring met Scalable en heb hier destijds voor gekozen omdat ze gebruik maken van Xetra en Gettex. Bij Trade Republic gaat alles via LS Exchange. Op zich prima als je maandelijks een vast klein bedrag inlegt en je geen orderkosten wil hebben, maar door de PFOF betaal je toch altijd wel iets van verborgen fee.

Via een spaarplan is het in ieder geval wel passief beleggen, want het wordt dmv een incasso van je bankrekening afgeboekt en enkele dagen later wordt de order uitgevoerd op een willekeurig tijdstip. Zelf een order plaatsen kan ook, maar dan betaal je 1 euro fee geloof ik (via Gettex).
Dus mogelijk (van wat ik zo zie is daar geen consensus over op het internet) meerkosten door PFOF, en daarnaast beleggen ze via een niet-gereguleerde beurs (tenzij je meer betaald) waardoor de spread hoger kan zijn.
Pistachenootje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Qua small cap value zijn ZPRV en ZPRX prima fondsen.
Die had ik op mijn shortlist staan. Een van beide zit niet in de kernselectie en omdat ik in de overtuiging was dat small cap blend had vergelijkbare resultaten als value heb ik deze omwille transactiekosten en TER vervangen door een enkele ETF (UIMS).
Obligaties vind ik onder de huidige VRH regels niet interessant. Voorbeeld: IBCL heeft een avg. YTM 3.37% met flinke allocaties in Italiaanse en Spaanse obligaties. Na VRH blijft er iets meer dan 1% van over. Op deposito's in landen met hogere ratings kun je betere deals krijgen.
Backtesting laat zien dat de negatieve correlatie van long term bonds met mijn andere assets, en de volatiliteit ervan stabiliteit geeft aan mijn hele portfolio en ook een gemiddeld hoger rendement dan hetzelfde portfolio zonder obligaties. Het extra rendement is meer dan dat ik kwijt ben aan VRH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:51:
[...]
Omdat ik niet snapte wat er geschreven werd heb ik het artikel erbij gepakt:
[...]
cost averaging (CA) and lump-sum investing (LS)

Dat pleit er voor niets in kas te houden in m'n toch al geblokkeerde portefeuille en direct om te zetten in fonds.
Uiteindelijk gaat het bij jou om geld bedoeld voor je pensioen, dus op die tig jaar zal het verschil qua rendement onder de streep na al die jaren resulterend uit deze beslissing niet erg groot zijn.

(tenzij de markt implodeert in de komende weken uiteraard. ;) )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:

dan is alleen je kleine beetje inleg nu die duur aangekocht is, je volgende inleg(gen) zijn dan goedkoper.
als hetzelfde met de beurs gebeurd net na je lump-sump inleg dan is al je inleg duur aangekocht.

dus altijd: steeds meteen inleggen wat je kan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Uiteindelijk gaat het bij jou om geld bedoeld voor je pensioen, dus op die tig jaar zal het verschil qua rendement onder de streep na al die jaren resulterend uit deze beslissing niet erg groot zijn.

Dan nog: voor ik met pensioen ga zal die markt nog wel een keer of wat klappen en weer opkrabbelen :+

Dit is precies waarom ik eigenlijk geen beurs dingen wil doen. Ben er niet voor gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-07-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Leipo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:01:
[...]

dan is alleen je kleine beetje inleg nu die duur aangekocht is, je volgende inleg(gen) zijn dan goedkoper.
als hetzelfde met de beurs gebeurd net na je lump-sump inleg dan is al je inleg duur aangekocht.

dus altijd: steeds meteen inleggen wat je kan :P
Het ging over meerder jaren ruimte:
NiGeLaToR in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

dus dat 'kleine beetje inleg' is in deze casus wat groter ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dr. Donald schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:55:
[...]
Die had ik op mijn shortlist staan. Een van beide zit niet in de kernselectie en omdat ik in de overtuiging was dat small cap blend had vergelijkbare resultaten als value heb ik deze omwille transactiekosten en TER vervangen door een enkele ETF (UIMS).
In een periode waar value outperformed zal het verschil tussen small cap value en blend aanzienlijk zijn. Bijvoorbeeld: van 2000 tot 2007. Nou laat de toekomst zich lastig voorspellen maar small cap value is wel historisch goedkoop op dit moment. Hier nog een video van Ben Felix waar hij pleit voor SCV i.p.v. SCB: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
Backtesting laat zien dat de negatieve correlatie van long term bonds met mijn andere assets, en de volatiliteit ervan stabiliteit geeft aan mijn hele portfolio en ook een gemiddeld hoger rendement dan hetzelfde portfolio zonder obligaties. Het extra rendement is meer dan dat ik kwijt ben aan VRH.
Kun je die backtest laten zien? Heb je dat vergeleken met deposito's die zo'n 2% hoger renderen, zonder volatiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Star
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-08-2023
Hoi allemaal,

Na een tijd mijzelf te hebben verdiept in de materie heb ik vandaag besloten om toch te beginnen met beleggen. Mijn keuze is gevallen op ABN Amro omdat dit mijn huisbank is en er hier een groot aantal beleggingsfondsen/ETF's zijn te vinden die te koop zijn zonder transactiekosten.
Ik ben van plan om maandelijks een bedrag in te leggen en wil niet super veel risico nemen. Daarom ben ik gekomen tot de volgende beleggingsfondsen/ETF's:

Northern Trust World (NL0011225305)
Northern Trust Emerging Markets (NL0011515424)
Northern Trust Small Caps (NL0013552078)

Vanguard FTSE All World ETF (IE00B3RBWM25)
iShares Automation and Robotics ETF (IE00BYZK4552)

Daarnaast wil ik nog wat losse aandelen (is meer risico?) kopen zoals bijvoorbeeld Tesla, Coca-Cola en McDonalds.

Denken jullie dat dit een goed basisportfolio is om mee te beginnen? Ik zal mij de komende periode meer gaan verdiepen in de beleggingswereld en wellicht ook wat meer risico gaan nemen maar om te starten en wegwijs te worden zoek ik voor nu eigenlijk een goed basisportfolio zonder super veel risico's.

Ik hoor graag wat jullie hier van denken. En als jullie nog tips hebben dan hoor ik het uiteraard ook graag! :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pistachenootje
@J-Star ik zou het zelf houden bij de 3 NT fondsen. De toevoegingen voegen voornamelijk ongecompenseerd risico toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
@J-Star Mijn 1e advies zou hetzelfde zijn als het advies van pistachenootje.
Ten tweede kunnen wij niets nuttigs zeggen over jouw gekozen portfolio als we de onderliggende verdeling niet weten. Als je in jouw geval 95% Tesla koopt en de overige 5% verdeeld over de andere 7, krijg je een ander advies dan wanneer je dit omdraait.

Keep it Simple en doe de 3 NT fondsen in de verdeling die het meest wordt geadviseerd 80/10/10 of 78/11/11 (geloof ik)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 12:03
Pistachenootje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:33:
@J-Star ik zou het zelf houden bij de 3 NT fondsen. De toevoegingen voegen voornamelijk ongecompenseerd risico toe.
Vwrl is een goede toevoeging. Daarmee pak je toch een deel van de esg uitsluitingen die NT fondsen toepassen. Dan heb je naast de NT fondsen zonder dividendlek, ook een echte indextracker zonder uitsluitingen.

De combinatie NT en VWRL kan in dat opzicht prima zonder dat je een groot risico toevoegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Flexion1 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Vwrl is een goede toevoeging.
Mwa. Ik zelf geloof niet dat de 6% uitsluitingen die NT World heeft een groter effect zal hebben op het resultaat dan het dividendlek. Ik vind de toevoeging zelf dus niet zo nuttig maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar anders over denken. Dan zou ik overigens wel voorstellen VEVE+VFEM i.p.v. VWRL te nemen, dan ben je wat goedkoper uit.

De discussie over ESG en het eventuele effect op het resultaat is trouwens de afgelopen week uitgebreid voorbij gekomen. Tot op heden (beperkte steekproef) presteerde NT world iets beter dan IWDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:22
bregweb schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:41:
@J-Star-
Keep it Simple en doe de 3 NT fondsen in de verdeling die het meest wordt geadviseerd 80/10/10 of 78/11/11 (geloof ik)
Volgens https://marketcaps.site/ is de verdeling nu eigenlijk 82,2/9,5/8,4 (waarmee je dus 100,1% hebt 8)7 )

Ik deed ook altijd 80/10/10 maar kwam er bij het herbalanceren achter dat mijn portefeuille wel erg scheef werd, vooral door small cap die nog maar 8,4 is.

Of het precies aanhouden van deze verdeling ook echt belangrijk is, of dat je beter gewoon simpel 80/10/10 kunt doen, in het kader van passief beleggen, is een andere discussie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Loek92 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Volgens https://marketcaps.site/ is de verdeling nu eigenlijk 82,2/9,5/8,4 (waarmee je dus 100,1% hebt 8)7 )

Ik deed ook altijd 80/10/10 maar kwam er bij het herbalanceren achter dat mijn portefeuille wel erg scheef werd, vooral door small cap die nog maar 8,4 is.

Of het precies aanhouden van deze verdeling ook echt belangrijk is, of dat je beter gewoon simpel 80/10/10 kunt doen, in het kader van passief beleggen, is een andere discussie :+
Zolang je de verhouding globaal aanhoud, doe je het al beter als 99,9% van de mensen ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 12:03
Pistachenootje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Mwa. Ik zelf geloof niet dat de 6% uitsluitingen die NT World heeft een groter effect zal hebben op het resultaat dan het dividendlek. Ik vind de toevoeging zelf dus niet zo nuttig maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar anders over denken. Dan zou ik overigens wel voorstellen VEVE+VFEM i.p.v. VWRL te nemen, dan ben je wat goedkoper uit.

De discussie over ESG en het eventuele effect op het resultaat is trouwens de afgelopen week uitgebreid voorbij gekomen. Tot op heden (beperkte steekproef) presteerde NT world iets beter dan IWDA.
Ja eens met de VEVE+VFEM. Deze heb ik zelf ook bij IKBR. Is alleen bij abn amro niet verkrijgbaar.

En idd. Je hebt gelijk ESG discussie is al veel gevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Flexion1 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Ja eens met de VEVE+VFEM. Deze heb ik zelf ook bij IKBR. Is alleen bij abn amro niet verkrijgbaar.

En idd. Je hebt gelijk ESG discussie is al veel gevoerd.
Ik zou het vrij simpel houden:

Of: de 2 (World + EM) of 3 (+SC) NT fondsen combinatie
Of: VWRL met eventueel small cap fonds erbij
Of: VEVE + VFEM met eventueel small cap fonds erbij
Of: IWDA+EMIM met eventueel small cap fonds erbij

Maar vooral geen trackers/ fondsen kopen die een overlap met elkaar hebben. Daar schiet je weinig mee op behalve hoofdpijn. Van alle genoemde fondsen is de top10 zo goed als gelijk aan elkaar en lopen de prestaties met een verwaarloosbare marge gelijk aan elkaar.

De grootste winst zit hem in de gekozen broker icm totale fondskosten. IBKR is bijvoorbeeld laag kwa aankoopkosten maar de fondsen hebben dividendlek. De grootbanken zijn dan weer wat duurder maar bieden de mogelijkheid om de gunstige dividend NT fondsen te kopen.

Gelukkig is er een mooie site die alles samenvat: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij IBKR is er natuurlijk wel AVIAW dat geen dividendlek heeft. Zeer lage kosten, wel wat meer uitsluitingen dan NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pistachenootje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:57:
Bij IBKR is er natuurlijk wel AVIAW dat geen dividendlek heeft. Zeer lage kosten, wel wat meer uitsluitingen dan NT.
Voor aviaw hoef je ook niet perse naar ibkr toch?
Bij ING kun je die ook gewoon erbij nemen zonder aankoopkosten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
YakuzA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:53:
[...]

maar daar betaal je dan wel jaarlijks de % fee van ING over terwijl het bij ibkr gratis is na de eerste aankoop kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Beide Actiam fondsen (AVIAW + AVIAO) zijn te koop bij ING. Ik vermoed alleen waar @Pistachenootje naar verwijst is dat de broker kosten bij IBKR lager zijn dan ING. ING rekent zowel een kwartaal bedrag voor het hebben van een beleggingsrekening (€5) en daarnaast ook nog servicekosten (0,06% eerste 100k) in rekening over het belegde vermogen. IBKR rekent op dit moment alleen transactiekosten voor de aankoop van effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Kan maar heeft eigenlijk geen zin als je al de NT fondsen hebt. Ik noemde AVIAW omdat @Miki schreef dat je bij IBKR geen fondsen hebt zonder dividendlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Flexion1 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Vwrl is een goede toevoeging. Daarmee pak je toch een deel van de esg uitsluitingen die NT fondsen toepassen. Dan heb je naast de NT fondsen zonder dividendlek, ook een echte indextracker zonder uitsluitingen.
In hoeverre precies "pak" je die ESG-uitgesloten fondsen als je VWRL toevoegt? Immers als je verdeelsleutel zeg 40 VWRL + 40 NT World + 10 NT EM + 10 SC is, dan heb je dus 40% van je portefeuille met een dividendlek, daarbinnen zit wat, 1% aan ESG-uitgesloten fondsen? 2% misschien? Hoe 'pak' je dan überhaupt iets zinvols? En hoe zie je het voor je dat dat meer gaat opleveren dan het dividendlek?

Naar mijn idee kan je alleen 'echt' (als we met die term gaan spreken) de ESG-uitgesloten fondsen pakken als je VWRL je hoofdfonds maakt met evt wat SC ernaast, maar dan zit je dus met de volle mep dividendlek. You can't have it both ways.

Ik krijg bij termen als 'echt' als een soort contrasterend aspect (dit is pas 'echte' wijn en met deze matras heb je pas 'echt' een goed bed) altijd een beetje een donkerbruin vermoeden dat er naar een soort gevoelsmatige puurheid wordt gestreefd zonder dat er een rationele afweging achter schuilt. Waar we uiteindelijk naartoe willen lijkt me is risicospreiding + kostenverlaging. Daarin zie ik wel veel mitsen en maren bij ESG maar nog nergens een rationele onderbouwing waarom men met welk niet-ESG alternatief dan ook beter af zou zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door The Third Man op 31-07-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:45
Pistachenootje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:33:
[...]

In een periode waar value outperformed zal het verschil tussen small cap value en blend aanzienlijk zijn. Bijvoorbeeld: van 2000 tot 2007. Nou laat de toekomst zich lastig voorspellen maar small cap value is wel historisch goedkoop op dit moment. Hier nog een video van Ben Felix waar hij pleit voor SCV i.p.v. SCB: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
Daar kies je ook wel een mooie periode uit. Van 2007 tot heden heeft SCB het beter gedaan, en van '94 tot 2000 deed SCV het een beetje beter. Over de gehele periode was de cagr van value ruim 1% beter.

Ik schreef dat ik in de overtuiging was. Naar aanleiding van je post zag ik dat in mijn portfolio SCV een paar tienden van een procent beter rendement geeft dan SCB. Ik denk dat ik indertijd onderschat had hoeveel dat is, net zoals ik transactiekosten had overschat.
[...]

Kun je die backtest laten zien? Heb je dat vergeleken met deposito's die zo'n 2% hoger renderen, zonder volatiliteit?
Heb een ticker voor deposito's? Of anders historische data?

Ik baseer me op portfoliocharts, maar daar heb ik geen toegang tot de achterliggende data. Ik heb nog een poging gedaan met Simba's back testing sheet, maar die lijkt zich vooral op de VS markt te richten.

Het is inderdaad behoorlijk contraintuïtief dat een asset met een rendement gelijk aan de inflatie een hoger (voor inflatie gecorrigeerd) rendement geeft aan een portfolio. Helemaal nu ik in Simba's sheet zie dat al mijn assets (LCB, SCV, GLD, LTB) nauwelijks met elkaar correleren, zowel positief als negatief, met uitzondering van LCB en SCV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
The Third Man schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:42:
[...]
In hoeverre precies "pak" je die ESG-uitgesloten fondsen als je VWRL toevoegt? Immers als je verdeelsleutel zeg 40 VWRL + 40 NT World + 10 NT EM + 10 SC is, dan heb je dus 40% van je portefeuille met een dividendlek, daarbinnen zit wat, 1% aan ESG-uitgesloten fondsen? 2% misschien? Hoe 'pak' je dan überhaupt iets zinvols? En hoe zie je het voor je dat dat meer gaat opleveren dan het dividendlek?

Naar mijn idee kan je alleen 'echt' (als we met die term gaan spreken) de ESG-uitgesloten fondsen pakken als je VWRL je hoofdfonds maakt met evt wat SC ernaast, maar dan zit je dus met de volle mep dividendlek. You can't have it both ways.

Ik krijg bij termen als 'echt' als een soort contrasterend aspect (dit is pas 'echte' wijn en met deze matras heb je pas 'echt' een goed bed) altijd een beetje een donkerbruin vermoeden dat er naar een soort gevoelsmatige puurheid wordt gestreefd zonder dat er een rationele afweging achter schuilt. Waar we uiteindelijk naartoe willen lijkt me is risicospreiding + kostenverlaging. Daarin zie ik wel veel mitsen en maren bij ESG maar nog nergens een rationele onderbouwing waarom men met welk niet-ESG alternatief dan ook beter af zou zijn.
Er speelt nog iets leuks mee: de bekende 3 combo NT fondsen heeft een marktkapitalisatie van 92% vs 89% van VWRL/ VWCE. Naast het dividendlek heb je dus ook nog eens minder markt wat je afdekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Miki schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:27:
[...]

Er speelt nog iets leuks mee: de bekende 3 combo NT fondsen heeft een marktkapitalisatie van 92% vs 89% van VWRL/ VWCE. Naast het dividendlek heb je dus ook nog eens minder markt wat je afdekt.
Alleen dek je wel dat ene deel van de markt af die volgens een betuttelende geitenwollensokken-richtlijn wordt buitengesloten, dus ja onder het mom van "wat mag je nog wel tegenwoordig" ben je wel gek als je ze ook dat nog laat afpakken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 20:56
The Third Man schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:42:
Je brent me op een geniaal (al zeg ik het zelf :+ ) idee: een fonds of ETF dat juist ESG uitsluit. Dus alleen maar bedrijven die in fossiele brandstoffen, strip mining, en wapenhandel zitten ;)

Kan je mooi gebruiken om je 6% uitsluitingen van Nothern Trust te compenseren en dan heb je alsnog voor 94% je dividendlek gedicht.
We kunnen ook dit fonds zelf een FBI maken maar dan krijgen we Extinction Rebellion achter ons aan omdat we in de olie zitten met belastingvoordelen.

Gat in de markt? Nu alleen de ticker nog.. GRAY? IESG? MAGA? :)

[ Voor 7% gewijzigd door bumble_bee op 31-07-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:24

G83

Dat bestaat al min of meer: vice fund
Wapens, drank en sigaretten.

https://www.morningstar.com/funds/xnas/vicex/quote

[ Voor 14% gewijzigd door G83 op 31-07-2023 23:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
G83 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:57:
Dat bestaat al min of meer: vice fund
Wapens, drank en sigaretten.

https://www.morningstar.com/funds/xnas/vicex/quote
Ze zijn wel consistent: ze bedonderen namelijk ook hun eigen klanten. 1,5% fee om 28 aandelen te selecteren die makkelijk te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dr. Donald schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:35:
[...]
Daar kies je ook wel een mooie periode uit.
Ja deed ik bewust. Dit soort outperformance periodes is waar SCV het van moet hebben. Toen rond 2000 was de value spread ongeveer even groot als nu. Over de laatste 50 jaar deed SCV het zo'n 2% beter dan SCB, in de VS, zie: https://www.ifa.com/portfolios/100#4
Heb een ticker voor deposito's? Of anders historische data?
Nee heb ik niet maar rente op deposito's houdt gelijke tred met staatsobligaties. Met een ladder in deposito's zou je alsnog kunnen herbalanceren.

Overigens is het wel de vraag of de huidige VRH juridisch standhoudt. Zou kunnen dat je de ~2% niet hoeft te betalen.

PS. Inflation linked bonds lijken me dan interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 01-08-2023 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tissa12345
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 14:29
Vraagje: ik koop sinds drie jaar op maandelijkse basis Vanguard FTSE All-World UCITS ETF via DEGIRO.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vanwege de dividenlekkage wil ik via de grootbank gaan investeren in NT fondsen. Nu vroeg ik me af wat jullie aanraden:
  • Portfolio bij DEGIRO behouden en daarnaast opnieuw maandelijks gaan opbouwen bij de grootbank
  • Portfolio bij DEGIRO uitcashen, dit opnieuw inleggen bij de grootbank en maandelijks gaan opbouwen bij de grootbank
Wellicht is dit afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, maar wellicht zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 17:00
Ok, heb even een vraag die waarschijnlijk al behandeld is en ik er dus overheen heb gelezen dus alvast excuses hiervoor.

Hoe werkt een Acc ETF nou precies?

Ik begrijp dat de dividend wordt herbelegd maar hoe?

Als ik een ETF heb van €100 met 5 bedrijven erin met de volgende weging

Bedrijf 1 - 25%
Bedrijf 2 - 23%
Bedrijf 3 - 22%
Bedrijf 4 - 17%
Bedrijf 5 - 13%

Als er dividend wordt uitgekeerd (laten we zeggen 2 euro per bedrijf), hoe wordt dit geinvesteerd?

Wordt er met die 2 euro van elk bedrijf een klein stukje van hetzelfde bedrijf gekocht of werkt dit anders?

In mijn voorbeeld keert elk bedrijf 2 euro uit maar in real life ligt dit natuurlijk anders, dus als er van de uitgekeerde dividend van datzelfde bedrijf een stukje zou worden gekocht, zou dit betekenen dat de balans anders wordt?
Apple keert bijvoorbeeld geen dividend uit dus dan zou deze op den duur een lagere weging hebben/krijgen dus ik kan me best voorstellen dat de fund manager de uitgekeerde dividend zou verdeeld dat de balans hetzelfde blijft.

Ik kan me hier bijvoorbeeld ook bij bedenken dat er dividenden die door bedrijven worden uitgekeerd in apple worden gestoken om de weging hetzelfde te houden wat betekent dat het effect van de compounded interest ietwat verloren gaat aangezien een apple zelf geen dividenden uitkeer; er vloeien immers dividenden van het ene bedrijf naar een ander bedrijf dat geen dividend uitkeert.

Heeft iemand hier een antwoord op of een goede bron die ik kan gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door NewienM op 01-08-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tissa12345 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:41:
  • Portfolio bij DEGIRO behouden en daarnaast opnieuw maandelijks gaan opbouwen bij de grootbank
  • Portfolio bij DEGIRO uitcashen, dit opnieuw inleggen bij de grootbank en maandelijks gaan opbouwen bij de grootbank
Beiden zijn valide opties. Het maakt niet zoveel uit wat je kiest. Ik zelf neig naar DeGiro aanhouden aangezien het bedrag nog ruim onder BCS zit. Het hebben van 2 brokers kan voordelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
NewienM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:41:

Ik kan me hier bijvoorbeeld ook bij bedenken dat er dividenden die door bedrijven worden uitgekeerd in apple worden gestoken om de weging hetzelfde te houden wat betekent dat het effect van de compounded interest ietwat verloren gaat aangezien een apple zelf geen dividenden uitkeer; er vloeien immers dividenden van het ene bedrijf naar een ander bedrijf dat geen dividend uitkeert.
Je kan het veel simpeler benaderen. Bij een klassiek uitkerend fonds krijg je X euro dividend. Als je dat herinvesteert dan koop je voor X euro weer dat fonds terug. Dat wil dus zeggen volgens de algemene verdeelsleutel. Een accumulerend fonds doet dat voor jou, niks meer niks minder. Het is dus niet zo dat ze met de dividend schuiven, het komt in 1 pot en van de hele pot koopt men het hele fonds weer bij. Bij ETF's is nog een bijkomend voordeel dat je niet met wisselgeld zit omdat je ETF's alleen heel (niet fractioneel) kan aankopen.

Daarnaast zou het ook wat apart zijn als ze wel van specifieke uitkerende aandelen alleen die terugkopen, immers dan verschuiven de portfolio's (en dus zouden bijvoorbeeld VWRL en VWCE niet meer hetzelfde zijn, andere koersen enz) en krijg je in het accumulerende fonds een afwijking naar die aandelen die dividend uitkeren of slechts ooit hebben gedaan. Waarom zou dat voor de hand liggen :?

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 01-08-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tissa12345
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 14:29
Pistachenootje schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Beiden zijn valide opties. Het maakt niet zoveel uit wat je kiest. Ik zelf neig naar DeGiro aanhouden aangezien het bedrag nog ruim onder BCS zit. Het hebben van 2 brokers kan voordelen hebben.
Thanks voor de snelle reactie! Ik ben benieuwd wat in jouw ogen de voordelen zijn aan het hebben van twee brokers?

Ik heb een horizon van +/- 25 jaar. Die periode wil ik gaan investeren in NT fondsen via de ING. Het hebben van een mooi ''startkapitaal'' bij de grootbank kan weer een reden zijn om te kiezen voor uitcashen... ik blijf nog in dubio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tissa12345 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:24:
[...]
Thanks voor de snelle reactie! Ik ben benieuwd wat in jouw ogen de voordelen zijn aan het hebben van twee brokers?
Bijvoorbeeld in het geval van een storing bij ING dat je nog steeds kan beleggen. Maar er zijn inderdaad ook nadelen.

Hier een artikel van Bankeronwheels die voorstander is van het gebruiken van meerdere brokers: https://www.bankeronwheel...oose-a-safe-stock-broker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Laatst online: 28-05 09:01
NewienM schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:41:
Ok, heb even een vraag die waarschijnlijk al behandeld is en ik er dus overheen heb gelezen dus alvast excuses hiervoor.

Hoe werkt een Acc ETF nou precies?

Als ik een ETF heb van €100 met 5 bedrijven erin met de volgende weging

Bedrijf 1 - 25%
Bedrijf 2 - 23%
Bedrijf 3 - 22%
Bedrijf 4 - 17%
Bedrijf 5 - 13%

Als er dividend wordt uitgekeerd (laten we zeggen 2 euro per bedrijf), hoe wordt dit geinvesteerd?

Wordt er met die 2 euro van elk bedrijf een klein stukje van hetzelfde bedrijf gekocht of werkt dit anders?

In mijn voorbeeld keert elk bedrijf 2 euro uit maar in real life ligt dit natuurlijk anders, dus als er van de uitgekeerde dividend van datzelfde bedrijf een stukje zou worden gekocht, zou dit betekenen dat de balans anders wordt?
Apple keert bijvoorbeeld geen dividend uit dus dan zou deze op den duur een lagere weging hebben/krijgen dus ik kan me best voorstellen dat de fund manager de uitgekeerde dividend zou verdeeld dat de balans hetzelfde blijft.

Heeft iemand hier een antwoord op of een goede bron die ik kan gebruiken
Er wordt geprobeerd om de verhouding waarin aandelen op een een bepaalde beurs of groep aanwezig zijn in dezelfde verhouding voor een fonds aan te kopen. Het kan dus zijn dat een bedrijf helemaal geen dividend uitbetaald, maar er toch nieuwe aandelen van dit bedrijf door het fonds worden opgekocht.

kijk je bevoordeeld naar de iShares AEX UCITS ETF, een ETF die de AEX volgt, dan zien we dat hier 103 miljoen aan ASML aandelen in zitten en 20 miljoen aan heineken aandelen. De totale market cap van deze twee bedrijven op de AEX is 261 miljard voor ASML en voor Heineken 51 miljard.
De verhouding tussen de waarde die aandelen op een beurs hebben is als het goed is gelijk aan de waarde die in een fonds aanwezig zijn (103/20 = 5.1 & 261/51 =5.1), en het fonds zal altijd zo in blijven kopen dat deze verhouding gelijk blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:22
Tissa12345 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:41:
Vanwege de dividenlekkage wil ik via de grootbank gaan investeren in NT fondsen. Nu vroeg ik me af wat jullie aanraden:
Wellicht is dit afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, maar wellicht zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Dank!
Ik ben ook begonnen bij De Giro met VWRL en daarna bij de grootbank in gaan leggen.
Ik heb tot op heden de portfolio bij De Giro behouden.

Waarom:
Ik vind het leuk om dagelijks de koers een beetje in de gaten te houden*, dat kan bij een grootbank niet echt.
En ja, dat kan ook met 1 aandeel ipv xxx aandelen, maargoed.
EDIT: Dit kan nog simpeler natuurlijk door gewoon iets van een aandelen app te installeren en VWRL te volgen, maar vind dit leuker :+

Andere redenen die voor mij niet uitmaken maar misschien voor iemand anders wel:
- Spreiding tussen brokers
- Spreiding tussen ESG vs Non-ESG
- Spreiding tussen fondsaanbieders
- Als ik vandaag VWRL verkoop heb ik dat morgen op mijn bankrekening, bij de NT fondsen duurt dit wat langer.

* Het kan overigens goed zijn dat ik op een gegeven moment die schommelingen helemaal niet meer wil zien en dan juist alles verkoop en overhevel naar de grootbank, of simpelweg de app van m'n telefoon gooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Loek92 op 01-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
Ik ben mijn broker en strategie eens aan het herzien. Vroeger zat ik 100% in aandelen, wat gelukkig altijd goed ging, maar ondertussen zit ik steeds meer (65%) in fondsen, en koop maandelijks enkel fondsen bij. De resterende aandelen speel ik verder nog een beetje mee, op basis van technische kennis en onderbuikgevoel.

Ook DeGiro ben ik al een tijdje zat met slechte service en het steeds onbetrouwbare nieuws dat naar buiten komt.
Vroeger wilde ik altijd overstappen op IBKR, maar ik was aan het wachten tot ik >100k had, dat maakte een paar jaar geleden nog al een verschil in de kosten. Toen vond ik de website/applicatie ook al een onoverzichtelijke benden, en als ik nu inlog eigenlijk nog steeds.
Met wat teruglezen en zoeken vond ik ook mensen die het lastig leken te vinden, met o.a. jaar statements enzo, En dan moeten zoeken op Lynx voor de uitleg van IBKR...
Zijn er hier mensen IBKR ook lastig vonden, maar toch zijn overgestapt en er nu wel tevreden mee zijn? Het blijft toch een grote, bekende (en de goedkoopste) broker.

Grootbanken lijken ook een stukgoedkoper geworden, en een goede optie, dan zal ik wel DeGiro aanhouden voor aandelen evt.
Ik weet dat referrals hier niet mogen, maar zijn er nog vaak significante overstap/welkomst bonussen te krijgen? Ik zie nu hier en daar kleine bonusjes (50-100 euro), maar zijn daar soms ook echte acties in zijn met grotere bonussen? Zo weet ik dat DeGiro soms wel 500 a 1000 euro aan transactietegoed beloofde. Dat zou evt de overstapkosten kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:54:
Ik ben mijn broker en strategie eens aan het herzien. Vroeger zat ik 100% in aandelen, wat gelukkig altijd goed ging, maar ondertussen zit ik steeds meer (65%) in fondsen, en koop maandelijks enkel fondsen bij. De resterende aandelen speel ik verder nog een beetje mee, op basis van technische kennis en onderbuikgevoel.

Ook DeGiro ben ik al een tijdje zat met slechte service en het steeds onbetrouwbare nieuws dat naar buiten komt.
Vroeger wilde ik altijd overstappen op IBKR, maar ik was aan het wachten tot ik >100k had, dat maakte een paar jaar geleden nog al een verschil in de kosten. Toen vond ik de website/applicatie ook al een onoverzichtelijke benden, en als ik nu inlog eigenlijk nog steeds.
Met wat teruglezen en zoeken vond ik ook mensen die het lastig leken te vinden, met o.a. jaar statements enzo, En dan moeten zoeken op Lynx voor de uitleg van IBKR...
Zijn er hier mensen IBKR ook lastig vonden, maar toch zijn overgestapt en er nu wel tevreden mee zijn? Het blijft toch een grote, bekende (en de goedkoopste) broker.

Grootbanken lijken ook een stukgoedkoper geworden, en een goede optie, dan zal ik wel DeGiro aanhouden voor aandelen evt.
Ik weet dat referrals hier niet mogen, maar zijn er nog vaak significante overstap/welkomst bonussen te krijgen? Ik zie nu hier en daar kleine bonusjes (50-100 euro), maar zijn daar soms ook echte acties in zijn met grotere bonussen? Zo weet ik dat DeGiro soms wel 500 a 1000 euro aan transactietegoed beloofde. Dat zou evt de overstapkosten kunnen opvangen.
bij IBKR krijg je 1000 dollar geloof ik, als je 100k stort.
en de inactivity fee is er al lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

bij IBKR krijg je 1000 dollar geloof ik, als je 100k stort.
Je krijgt tot $1000 aan aandelen als je van iemand een referral link gebruikt. Het referral programma wordt hier uitgelegd: https://www.interactivebr...rral-member-to-member.php

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zeewolf schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:54:
Ja ik ben overgestapt van Rabo naar IB. De desktop client van IB vind ik vrij ingewikkeld maar de simple browser interface werkt prima voor wat ik doe. Verder bevalt het me erg goed. Ik merk aan alles dat het een professionele toko is. De opbrengsten van het stock yield enhancement program zijn bij mij meer dan mijn transactiekosten, daarmee is het ook erg voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
Dan moet ik IBKR nog maar een kans geven, ga ik daar eerst nog even goed naar kijken.
Ik kon net niet eens duidelijk vinden hoe ik geld over zou willen maken als ik dat wilde. Werd na wat random clicks doorgelinkt naar een nieuwere versie van de website, leek het. Zag er wel beter uit, maar kwam ook nergens.

Heb wel al best lang een account daar, maar nooit wat mee gedaan tijdens de <100k extra fee. Dus ik weet niet of een referral daar uberhaupt nog mogelijk is, maar 1000 euro is niet niks. Wie weet kan ik mijn account nog verwijderen en een nieuwe maken. Eerst maar eens een definitieve keuze maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
Ook ik ben me weer eens aan het verdiepen in het al dan niet overstappen van DeGiro naar een andere partij. Zit al jaren bij DeGiro, eigenlijk doordat die partij destijds door veel mensen werd aangeraden ivm onder meer de lage kosten. Aangezien ze de laatste tijd nogal vaak slecht in het nieuws komen, de kosten zijn verhoogd (ook voor de kernselectie) en ik er achter kwam dat ze slechts 20k van je belegde vermogen vergoeden indien ze omvallen, lijkt het me tijd om eens verder te kijken dan DeGiro.

Ik lees al een tijd mee op deze thread, was een actieve bezoeker van de website van Mr FOB en toen ik een paar jaar geleden begon wat boekjes gelezen, maar moet zeggen dat ik het nu nog steeds (of weer) erg lastig vind om wijs te worden uit alle aanbieders en mogelijke producten.

In het kort ben ik eigenlijk op zoek naar advies bij welke aanbieder ik het beste mijn beleggingen kan onderbrengen tegen de beste prijs / kosten.

In het kort:
  • Ik zit al bij ING qua betaalrekening (maar dit scheelt volgens mij niets, want moet ik nog steeds betalen als ik een beleggingsrekening wil openen)
  • Via DeGiro koop ik momenteel enkel VWRL in
  • Ik leg 1k per maand in. Als dit automatisch kan is dat een plus, maar ik heb nu bij DeGiro bijvoorbeeld gewoon een automatische bankoverschrijving en agenda herinnering aan staan
  • Ik wil het graag zo makkelijk mogelijk houden, 1 tot 3 ETF's vind ik helemaal voldoende
  • Huidige beleggingsrekening bij DeGiro is
    Members only:
    Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
    , zou het prima vinden om dat in 1x over te hevelen naar een nieuwe partij
  • Horizon van pak 'm beet 20 jaar en te beleggen maandbedrag kan enkel nog stijgen
Ik heb al even zitten spelen met https://www.indexfondsenvergelijken.nl/, en het lijkt dat Interactive Brokers de beste papieren heeft (simpelweg de hoogste opbrengst na 20 jaar), maar ik zie hier ook veel ABN, ING, LYNX (die ook weer werd afgeraden omdat er over een jaar wel weer een goedkopere optie zou kunnen zijn), Meesman, etc. voorbij komen 8)7. Kortom, ik word er geen wijs meer uit welke optie nu het dichtst bij de beste optie komt (en wil het liefst nu 1x overstappen en daar dan de komende 10-20 jaar blijven zitten)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het makkelijkste is bij je huisbaasbank, als je echt de goedkoopste optie wil kun je idd ergens anders zoeken voor iets goedkoper/beter.
Maar je hebt niet de garantie dat die goedkopere optie ook echt de hele 20 jaar de goedkoopste/beste blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2023 09:30 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:15:
Dan moet ik IBKR nog maar een kans geven, ga ik daar eerst nog even goed naar kijken.
Ik kon net niet eens duidelijk vinden hoe ik geld over zou willen maken als ik dat wilde. Werd na wat random clicks doorgelinkt naar een nieuwere versie van de website, leek het. Zag er wel beter uit, maar kwam ook nergens.

Heb wel al best lang een account daar, maar nooit wat mee gedaan tijdens de <100k extra fee. Dus ik weet niet of een referral daar uberhaupt nog mogelijk is, maar 1000 euro is niet niks. Wie weet kan ik mijn account nog verwijderen en een nieuwe maken. Eerst maar eens een definitieve keuze maken
1000 dollar aan aandelen krijg je.
Echter alleen voor nieuwe accounts. oude account weggooien helpt niet, dat hebben ze door.

Geld kun je gewoon overboeken naar hun (in mijn geval Duitse) bankrekening onder vermelding van je account nummer. Je hebt er niet een eigen IBAN nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cruijff14 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:46:
Ook ik ben me weer eens aan het verdiepen in het al dan niet overstappen van DeGiro naar een andere partij. Zit al jaren bij DeGiro, eigenlijk doordat die partij destijds door veel mensen werd aangeraden ivm onder meer de lage kosten. Aangezien ze de laatste tijd nogal vaak slecht in het nieuws komen, de kosten zijn verhoogd (ook voor de kernselectie) en ik er achter kwam dat ze slechts 20k van je belegde vermogen vergoeden indien ze omvallen, lijkt het me tijd om eens verder te kijken dan DeGiro.

Ik lees al een tijd mee op deze thread, was een actieve bezoeker van de website van Mr FOB en toen ik een paar jaar geleden begon wat boekjes gelezen, maar moet zeggen dat ik het nu nog steeds (of weer) erg lastig vind om wijs te worden uit alle aanbieders en mogelijke producten.

In het kort ben ik eigenlijk op zoek naar advies bij welke aanbieder ik het beste mijn beleggingen kan onderbrengen tegen de beste prijs / kosten.

In het kort:
  • Ik zit al bij ING qua betaalrekening (maar dit scheelt volgens mij niets, want moet ik nog steeds betalen als ik een beleggingsrekening wil openen)
  • Via DeGiro koop ik momenteel enkel VWRL in
  • Ik leg 1k per maand in. Als dit automatisch kan is dat een plus, maar ik heb nu bij DeGiro bijvoorbeeld gewoon een automatische bankoverschrijving en agenda herinnering aan staan
  • Ik wil het graag zo makkelijk mogelijk houden, 1 tot 3 ETF's vind ik helemaal voldoende
  • Huidige beleggingsrekening bij DeGiro is
    ***members only***
    , zou het prima vinden om dat in 1x over te hevelen naar een nieuwe partij
  • Horizon van pak 'm beet 20 jaar en te beleggen maandbedrag kan enkel nog stijgen
Ik heb al even zitten spelen met https://www.indexfondsenvergelijken.nl/, en het lijkt dat Interactive Brokers de beste papieren heeft (simpelweg de hoogste opbrengst na 20 jaar), maar ik zie hier ook veel ABN, ING, LYNX (die ook weer werd afgeraden omdat er over een jaar wel weer een goedkopere optie zou kunnen zijn), Meesman, etc. voorbij komen 8)7. Kortom, ik word er geen wijs meer uit welke optie nu het dichtst bij de beste optie komt (en wil het liefst nu 1x overstappen en daar dan de komende 10-20 jaar blijven zitten)..
Als ik jou was zou ik lekker bij de NT fondsen blijven bij ING of andere bank.

IBKR is goedkoper ja, maar ook iets meer gedoe en klinkt alsof je daar geen zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Imo de meest interessante opties in jouw situatie:
- ING met de NT fondsen (of evt. bij ABN)
- IBKR met AVIAW+EMIM (iets meer ESG uitsluitingen en lagere kosten dan bovenstaande optie)
- IBKR met VEVE+VFEM (lage kosten, geen ESG uitsluitingen)

Het ligt er dus o.a. aan in welke mate je ESG uitsluitingen wil en wat je overtuigingen zijn over het verwachte rendement daarvan. In de praktijk zal het qua opbrengsten elkaar waarschijnlijk weinig ontlopen.

Bij IBKR krijg je wel een flinke bonus van tot $1000 als je een referral gebruikt, dat kan een verschil maken in je uiteindelijke rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:08
ik er achter kwam dat ze slechts 20k van je belegde vermogen vergoeden indien ze omvallen, lijkt het me tijd om eens verder te kijken dan DeGiro.
Ergens anders ga je niet meer bescherming krijgen.
Zie:
https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Grootbanken worden wel meer beschermd tegen omvallen dan een low-cost broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:49:
[...]
Grootbanken worden wel meer beschermd tegen omvallen dan een low-cost broker.
Dat is toch het verhaal over systeembanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
sambalbaj schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Dat is toch het verhaal over systeembanken?
Inderdaad. En er komt nog bij dat banken al vaker onderuit zijn gegaan en tegenwoordig onder meer toezicht staan dan een broker. Dekt nog steeds niet al het risico af, maar verkleint het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
Dank allen voor de snelle bijdragen en meedenken, much appreciated!

Ik ga er eventjes overna denken en ergens komende dagen even een ei over leggen, dan is dat maar gebeurd. Ik twijfel een beetje over de ING qua kosten, volgens mij klopt de vergelijk via indexfondsenvergelijken.nl niet helemaal met wat ik op de ing website tegenkwam (bijvoorbeeld servicefee ING: 0.24% versus indexfondsenvergelijken: 0.06%)
Ah dit is nieuw voor me, thanks! Hoe doen jullie dit dan, veel spreiden of de "gok" wagen met een - in jouw ogen - betrouwbare partij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Cruijff14 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:03:

Ik ga er eventjes overna denken en ergens komende dagen even een ei over leggen, dan is dat maar gebeurd. Ik twijfel een beetje over de ING qua kosten, volgens mij klopt de vergelijk via indexfondsenvergelijken.nl niet helemaal met wat ik op de ing website tegenkwam (bijvoorbeeld servicefee ING: 0.24% versus indexfondsenvergelijken: 0.06%)

[...]

Ah dit is nieuw voor me, thanks! Hoe doen jullie dit dan, veel spreiden of de "gok" wagen met een - in jouw ogen - betrouwbare partij?
Kwartaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cruijff14 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:03:

[...]

De gok wagen. Overal 20k zetten is niet te doen als je vermogen groeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The Third Man schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:30:
[...]
Inderdaad. En er komt nog bij dat banken al vaker onderuit zijn gegaan en tegenwoordig onder meer toezicht staan dan een broker. Dekt nog steeds niet al het risico af, maar verkleint het wel.
In geval van effecten zouden deze extern bewaard moeten worden zodat deze juist niet bij een eventueel faillissement bijgevoegd worden.
Alleen als dit achteraf niet goed geregeld lijkt te zijn vergoedt dat ene fonds ( een deel van ) de schade.
Geen idee wat dat met systeembanken te maken heeft, maargoed...
Bij DeGiro kun je dan in iedergeval wel wat red flags plaatsen hierin, aangezien ze dit in het verleden niet op orde hadden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 16:42
YakuzA schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:57:
Het makkelijkste is bij je huisbaas, als je echt de goedkoopste optie wil kun je idd ergens anders zoeken voor iets goedkoper/beter.
Maar je hebt niet de garantie dat die goedkopere optie ook echt de hele 20 jaar de goedkoopste/beste blijft.
Ik zou dan wel altijd checken dat je huisbaas het daadwerkelijk in de gewenste aandelen stopt en niet meer pandjes ermee koopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
JohanNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

Geen idee wat dat met systeembanken te maken heeft, maargoed...
Zie de eerdere discussie in dit topic, te vinden door te zoeken op de term. Het komt erop neer dat een systeembank nog de kans heeft door de overheid te worden 'gered' om de economie te sparen, zie ook hoe dat bij o.a. ING en ABN is gegaan niet zo lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bij een belegger beleggen ze toch namens jou en zijn de beleggingen van jou? Dat is althans hoe ze het bijvoorbeeld bij Meesman uitleggen - als ze zelf op de fles gaan staan de beleggingen nog op jouw naam in een eigen stichting, los van het bedrijf wat de exploitatie doet.

Dat is anders dan in een bank situatie waarin de bank jouw spaargeld kan en mag gebruiken om niet 1 x, maar soms wel 10 x opnieuw uit te lenen enzo. Ik neem aan dat het geld wat ik in fondsen stop niet ook nog wordt uitgeleend, bijvoorbeeld. Maar dat kan naieviteit mijnderzijds zijn :+

Ingestapt bij Meesman en ga daar voorlopig 's DCA doen na een eenmalige inleg.
Vond wel het onboarden rommelig gaan - bijv 2FA alleen de QR code laten zien terwijl als je dat op je mobiel doet kun je die niet scannen met de telefoon waarop je 2FA app staat en de code in cijfers geven om te copy-pasten zit er niet in. Tijdens aanmelden en de IDIN authenticatie ging dit ook al mis - je moet het eigenlijk op een computer doen en niet op je telefoon, hun flow is daar niet voor bedoeld. Support was wel snel en adequaat, maar leken niet te snappen wat ik bedoelde met dit probleem.

Vond het een hele stap overigens om dit te gaan doen. Weet niet hoe julie dat ervaren, maar na wat slechte ervaringen met beleggingsproducten en een financiele crisis ben ik wat voorzichtig met beleggen. Ken helaas meer mensen die hun geld verloren zijn dan er wat mee verdiend hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-08-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:09
Hoe denken de mensen hier (die over het algemeen voor 15-30 jaar passief willen beleggen) over de houdbaarheid van ons financieel systeem?

Zonder te veel offtopic te gaan, maar past imhet passief beleggen met zo'n lange horizon bij de huidige tijd waarin ontwikkelingen razendsnel gaan? Denk ook aan CBDC en crypto.

Of zijn jullie van mening dat het hele systeem goed genoeg in elkaar zit om nog decennia mee te gaan in huidige vorm?

[ Voor 43% gewijzigd door pentaw1nz op 02-08-2023 11:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pentaw1nz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:44:
Hoe denken de mensen hier (die over het algemeen voor 15-30 jaar passief willen beleggen) over de houdbaarheid van ons financieel systeem?

Zonder te veel offtopic te gaan, maar past imhet passief beleggen met zo'n lange horizon bij de huidige tijd waarin ontwikkelingen razendsnel gaan? Denk ook aan CBDC en crypto.

Of zijn jullie van mening dat het hele systeem goed genoeg in elkaar zit om nog decennia mee te gaan in huidige vorm?
crypto is niet beleggen.
CDBC is blijkbaar gewoon digitale cash, wat ook geen relatie heeft tot beleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2023 12:14 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Bij een belegger beleggen ze toch namens jou en zijn de beleggingen van jou?
Dat is wat ze jou beloven ja, maar in de praktijk hoeft dat niet daadwerkelijk zo te zijn. DeGiro is hierover op de vingers getikt omdat ze het onvoldoende gescheiden hadden als ik het goed heb.

Het garantiestelsel kan je dus ook helpen als er gesjoemeld wordt of als er iets anders mis gaat. Zie het als een laatste extra opvangnet.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-08-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik denk dat er altijd wel iets is, en was en dat de tijd waarin we nu leven niet bijzonderder is dan 30 jaar terug.
Daarnaast, als het systeem zou klappen heb je waarschijnlijk ook niets aan geld dat op de spaarrekening staat/stond.

Juist de snelle ontwikkelingen en daaruit volgende economische groei zijn de reden dat passief beleggen goed werkt.

Het systeem 'kan' simpelweg niet vallen lijkt me. Veranderingen zullen stapsgewijs gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 02-08-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
  • Laatst online: 28-05 17:00
Zoidberg_AvG schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Er wordt geprobeerd om de verhouding waarin aandelen op een een bepaalde beurs of groep aanwezig zijn in dezelfde verhouding voor een fonds aan te kopen. Het kan dus zijn dat een bedrijf helemaal geen dividend uitbetaald, maar er toch nieuwe aandelen van dit bedrijf door het fonds worden opgekocht.

kijk je bevoordeeld naar de iShares AEX UCITS ETF, een ETF die de AEX volgt, dan zien we dat hier 103 miljoen aan ASML aandelen in zitten en 20 miljoen aan heineken aandelen. De totale market cap van deze twee bedrijven op de AEX is 261 miljard voor ASML en voor Heineken 51 miljard.
De verhouding tussen de waarde die aandelen op een beurs hebben is als het goed is gelijk aan de waarde die in een fonds aanwezig zijn (103/20 = 5.1 & 261/51 =5.1), en het fonds zal altijd zo in blijven kopen dat deze verhouding gelijk blijft.
clear

Dus bottomline:

De dividend wordt niet klakkeloos herinvesteerd in het bedrijf die het uitkeerde maar op een bepaald punt in de tijd (jaar?) wordt de weging geherbalanceerd ahv de marketcap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:47

[...]

Iemand die zijn geld wilt beleggen in een systeem voor 15-30 jaar en geen vertrouwen heeft in hoe dat systeem in elkaar zit om de komende decennia mee te gaan doet iets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NewienM schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:23:
[...]
clear

Dus bottomline:

De dividend wordt niet klakkeloos herinvesteerd in het bedrijf die het uitkeerde maar op een bepaald punt in de tijd (jaar?) wordt de weging geherbalanceerd ahv de marketcap
Het dividend wordt op 1 hoop gegooid en periodiek (gedeeltelijk) uitgekeerd, en als je dat gebruikt om weer die ETF in te kopen, komt het idd op de grote hoop van de gehele spreiding van de ETF.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Laatst online: 28-05 09:01
YakuzA schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Het dividend wordt op 1 hoop gegooid en periodiek (gedeeltelijk) uitgekeerd, en als je dat gebruikt om weer die ETF in te kopen, komt het idd op de grote hoop van de gehele spreiding van de ETF.
Als je met dividend uit een ETF weer dezelfde ETF koopt kan je beter naar de ACC variant (wanneer beschikbaar) kijken, scheelt je 15% dividendbelasting en je hebt geen transactiekosten.

De originele vraag van NewienM ging ook over accumulerende ETF's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
NewienM schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:23:
Het komt op de grote hoop en wordt direct verrekend met de dagelijkse herbalancering op basis van de netto aan- en verkopen. Om zo ook onnodige vertraging te voorkomen die je koersverlies zou opleveren ten opzichte van dat ze uitkeren en dat je het zelf gelijk terugkoopt. Bij accumulatie gebeurt het zo snel en efficient mogelijk, dat drukt de kosten en minimaliseert het koersrisico.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 02-08-2023 13:28 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.