@
teacup in weerwil van de modbreak zou ik toch graag even terug in de geschiedenis willen duiken. Ik zou dit willen kaderen in het kader van de vredesbesprekingen, die al dan niet gepushed werden, en door de tweet die @Verwijderd geplaatst had dat Oekraïne signalen zou krijgen dat Rusland zou willen onderhandelen.
Een paar dagen geleden had ik het over de het verdrag van "Vrede van Brest-Litovsk". Korte situatieschets, we zitten dan einde Wereldoorlog 1. Rusland zit in die oorlog, wanneer het volk in opstand kwam, bij ons gekend als de Oktoberrevolutie, terwijl het eigenlijk bij ons toen november was (gregoriaanse vs juliaanse kalender). De revolutionairen wilden natuurlijk zo snel mogelijk uit die oorlog, ze hadden binnenlandse problemen genoeg, en ook niet vergeten dat Duitsland een aantal van die revolutionairen onderdak had geboden tijdens hun verbanning.
Het comité (Rusland) slaagt erin een staakt-het-vuren af te spreken met Centrale mogendheden (Duitsland, Oostenrijk-Hongarije, Bulgarije en Turkije), en de bedoeling van de revolutionairen bestaat erin dat staakt-het-vuren zo lang mogelijk te rekken, en vredesonderhandelingen uit te stellen (een beetje Noord- en Zuid-Korea), in hun overtuiging dat dan de revolutie ook zou overslagen op "het Westen" en dan zou een vredesakkoord er niet meer toe doen.
Rond Kerstmis 1917 worden de Centralen het getaffel een beetje beu en stellen zelf een akkoord op. De revolutionairen zitten echter niet op dezelfde lijn en blijven treuzelen. Op 9 februari 1918 heeft de Duitse keizer dan zelf een telegram verzonden met een ultimatum, of de oorlog zou hervat worden. Wederom getreuzel, en dus werd op 18 februari de oorlog hervat. Op 23 februari hebben de Centralen een nieuw vredesakkoord overgemaakt, met strengere eisen. Tussen 18 en 23 februari hadden de Centralen de frontlijn 250km kunnen laten opschuiven in hun voordeel.
Zoals eerder gezegd, dat vredesakkoord heeft het niet volledig gehaald op de tafel in Versailles.
Mijn punt : ik vermoed niet dat Oekraïne zich in slaap zal laten wiegen, maar dat ze wel bereid moeten zijn tot praten, maar elke meter die ze winnen, is van hun.
Er zijn hier reeds berichten gepasseerd dat Oekraïne akkoord zou kunnen/moeten gaan met de grenzen van 2014 (Krim/Donbas). Zelf gaat Oekraïne voor de grenzen van 1991. Vanuit Oekraïne werden ook al de grenzen vanuit het aangehaalde akkoord uit 1918 voorgesteld. Het Westen kan, tegen de wil van Oekraïne, een beetje pushen om toch maar een akkoord te sluiten.
Als Rusland zijnde, tijd om het verlies te nemen en niet met de billen bloot naar huis te moeten.