Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.900 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:37 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Boekverbrandingen in Luhansk…
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmh5Vm56SVhvQUFEV3JfLnBuZw==

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

wat voor boeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Linkje vergeten idd:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:48
*knip*
Niet blijven doorgaan aub, daar is een topic report voor.

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 18-11-2022 13:38 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat die raket(ten) op Polen uiteindelijk een kanttekening in het hele gebeuren zal gaan zijn.
Totaal niet doorslaggevend voor wat dan ook dus ach wat boeit het uiteindelijk nog van wie die raketten waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
*knip*
Sea-lioning, discussieverstorend.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 18-11-2022 13:38 ]

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 19:11

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:51:
[...]

Als het een gerichte aktie was op die stroomkabel (en dan hebben ze goed mis geschoten....), dan was er wel een reaktie gekomen. Er zijn er hier nogal wat die denken dat elke reaktie gelijk een escalatie is, maar een reaktie kan ook bestaan uit extra AA bij de Poolse grens zetten, een foei naar rusland of iets kleins kapot schieten.
Natuurlijk, ook bij een reactie zijn er nog enorm veel opties. Ik vind het vreemd dat een AA raket die gemist heeft/zou hebben, op de grond ontploft. Dat gebeurt normaal niet. Oekraïne zelf, OK die willen begrijpelijke wijze graag zo veel mogelijk Nato steun en voor hen is het een meevaller als Rusland dit gedaan zou hebben, zijn er toch zeer beslist over dat het niet hun raket was.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een drone laat zien wat er overblijft na HIMARS strike:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:01
In de Bizzaro world van 't Kremlin, is het vaak zoeken naar het spiegelbeeld van wat er gezegd wordt, om de werkelijke wens te ontdekken.

Kremlin horloge-verzamelaar trekpop/woordvoerder Peskov maakt duidelijk dat er niet valt te onderhandelen.
In a call with reporters earlier today, the Kremlin’s spokesperson, Dmitry Peskov, said:

First they negotiate, then they refuse to negotiate, then they pass a law that prohibits any kind of negotiations, then they say they want negotiations, but public ones.

He added:

Therefore it is difficult to imagine public negotiations, there is no such thing … One thing is for sure: the Ukrainians do not want any negotiations.
Wel heel erg vaak het woord 'negotiations' dus...

Uiteraard wel de vertrouwde obligate 'Fuck everything out-crowd' houding. Dus zeker Oekraïne.
Asked about millions of people left without electricity after massive Russian strikes on Ukraine earlier this week amid falling temperatures, Peskov said:

The special military operation continues and its continuation does not depend on climatic, weather conditions.
https://www.theguardian.c...us-envoy-says#top-of-blog

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:36:
[...]

Natuurlijk, ook bij een reactie zijn er nog enorm veel opties. Ik vind het vreemd dat een AA raket die gemist heeft/zou hebben, op de grond ontploft. Dat gebeurt normaal niet. Oekraïne zelf, OK die willen begrijpelijke wijze graag zo veel mogelijk Nato steun en voor hen is het een meevaller als Rusland dit gedaan zou hebben, zijn er toch zeer beslist over dat het niet hun raket was.
Klopt, maar dat is van hun kant uit ook logisch. Of dat nu wel of niet klopt is het idee alleen al goed voor verdere support voor hun.

Punt blijft alleen wel dat de NAVO geen reden heeft om in dit geval de boel te verdraaien (en dan moeten ze dus traject, type raket en eigenaar bewust liegen, oftewel een grote kans dat ze later dan betrapt zouden worden). Als het wel een russische raket was geweest hadden ze dat toch echt prima af kunnen doen als een afzwaaier. Want laten we wel wezen, als ze het idee hadden gehad het geen afzwaaier was geweest maar een bewuste aanval, was er echt wel een reaktie gekomen. Ze weten nl. donders goed dat in dat geval er meer raketten zullen volgen om de grens steeds verder te leggen. En als het een afzwaaier is geweest kun je dat zonder verder veel commentaar verder negeren.

Uiteindelijk is het daarmee het meest logische dat het een Oekrainse afweer-raket was die verkeerd is geland. En waarom ie dan ontploft is, blijft natuurlijk de vraag, maar ik ga er van uit dat de onderzoeken hiervan nog wel doorgaan en er later meer info zal komen.

[removed]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:29

ManiacsHouse

Scheisse!

Baserk schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:50:
In de Bizzaro world van 't Kremlin, is het vaak zoeken naar het spiegelbeeld van wat er gezegd wordt, om de werkelijke wens te ontdekken.

Kremlin horloge-verzamelaar trekpop/woordvoerder Peskov maakt duidelijk dat er niet valt te onderhandelen.

[...]

Wel heel erg vaak het woord 'negotiations' dus...

Uiteraard wel de vertrouwde obligate 'Fuck everything out-crowd' houding. Dus zeker Oekraïne.

[...]

https://www.theguardian.c...us-envoy-says#top-of-blog
Ja vraagt je serieus af hoe het brein van zo'n stuk uitschot werkt. :r
En wij maar denken en het er over eens zijn dat er zoiets als Nazi-Duitsland nooit meer kan en mag gebeuren... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:39

Veel vrouwen en van 11 geen geslacht kunnen identificeren, wat een horror.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:45:
[...]

Klopt, maar dat is van hun kant uit ook logisch. Of dat nu wel of niet klopt is het idee alleen al goed voor verdere support voor hun.

Punt blijft alleen wel dat de NAVO geen reden heeft om in dit geval de boel te verdraaien (en dan moeten ze dus traject, type raket en eigenaar bewust liegen, oftewel een grote kans dat ze later dan betrapt zouden worden). Als het wel een russische raket was geweest hadden ze dat toch echt prima af kunnen doen als een afzwaaier. Want laten we wel wezen, als ze het idee hadden gehad het geen afzwaaier was geweest maar een bewuste aanval, was er echt wel een reaktie gekomen. Ze weten nl. donders goed dat in dat geval er meer raketten zullen volgen om de grens steeds verder te leggen. En als het een afzwaaier is geweest kun je dat zonder verder veel commentaar verder negeren.

Uiteindelijk is het daarmee het meest logische dat het een Oekrainse afweer-raket was die verkeerd is geland. En waarom ie dan ontploft is, blijft natuurlijk de vraag, maar ik ga er van uit dat de onderzoeken hiervan nog wel doorgaan en er later meer info zal komen.
Op dit moment heeft de NATO niet gelogen. Alleen de koppen bij elkaar gestoken en een duidelijke, en zeer terechte, boodschap uitgesproken. We weten nog niet wat er is gebeurt. Ik heb persoonlijk de indruk dat ze zich niet door Rusland voor het blok willen laten zetten.

een treffende spreuk

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:07
Ingelogd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:13:
[Twitter]

Waarom verbaasd dit mij niet.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ManiacsHouse schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:03:
[...]

En wij maar denken en het er over eens zijn dat er zoiets als Nazi-Duitsland nooit meer kan en mag gebeuren... :/
Op het moment dat wij ons dát bedachten zatten ze in Rusland al eeuwen onder de knoet, en dat is ook sindsdien niet anders geweest. Er was een kleine window na ineenstorten Sovjet-Unie maar die is weggeglipt, gegrepen door maffia clansmen. Het was voor hen niet echt een kwestie van nooit meer. Maar meer, nog altijd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:03:
[...]

In de oorlog om de geesten is het belangrijk om blijven moeite te doen om de tegenpartij zijn motivering te begrijpen, hoe ver dit ook ook van je eigen denkpatroon ligt.

Dit kan bijvoorbeeld een groot voordeel opleveren op militair vlak.

Oekranie weet exact hoe de Russen redeneren.. Ze wisten exact wat er op hen af kwam.
Wij als Europeanen, met onze europese kijk op de zaken dachten dat we het begrepen, maar we wisten juist niets. Het is allemaal maar heel traag binnengekomen bij ons, vooral bij ons politici. Je ziet het op de dag van vandaag nog altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[Twitter]

bereid je maar vast voor op de verhalen en getallen uit Kherson.
Daar zijn ze inmiddels zo afgestompt dat ze het aantal arrestaties en verdwijningen en martelingen al praktisch als 'normale gang van zaken' is gaan beschouwen.
Natuurlijk niet normaal maar het afgestompte toont aan dat het enorm geweest moet zijn.
Die berichten circuleerden al maanden maar dat betekent ook dat het al maanden bezig is geweest.

Mensen die van straat worden geplukt en nooit meer teruggezien.
Tientallen martelkamers.

Ik postte een paar maand terug een bericht over arrestatie in Moskou. Een vrouw werd een politiebus binnengebracht en daarna begon het gegil. Werd toen een beetje afkeurend over gedaan: 'je weet niet wat er gebeurt, kan ook hysterie/angst zijn'.
Nou, ik weet wel beter.
FSB/Rosgvardia martelt, verkracht en vermoordt duizenden mensen. Ook in Kherson.

Duizenden kinderen Oekraine-wijd worden gedwongen geadopteerd door Russische gezinnen.
Meer dan een miljoen Oekraieners zijn gedeporteerd.

Rusland pleegt op brutale wijze oorlogsmisdaden en maakt zich schuldig aan etnische zuivering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:16:
bereid je maar vast voor op de verhalen en getallen uit Kherson.
Inderdaad, overal waar de Russen worden verjaagd zien we hetzelfde:

https://www.reuters.com/w...on-occupation-2022-11-16/

[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 18-11-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
[Twitter]

En dan moeten wij redelijk doen tegen de Russen met soms wat hardere reacties. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:22
Ah, leuk, boekverbrandingen. Maar de andere kant zijn de Nazi's hoor! Of zijn het Satanisten tegenwoordig? Ben benieuwd of ze nog een overtreffende trap gaan bedenken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmgxQmNGeldBQUlrMEU0LmpwZw==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 07:29
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:28:
'Ik heb een gehoorapparaat gemaakt in de Soviet-Unie: ik hoor alleen wat nodig is'

_/-\o_

Maar die jongere gast gaat wel even uit z'n plaat.
De sancties zijn toch minder leuk en de kritiek komt door.
Check de non-verbale reacties van de rest.
Weer prachtig geacteerd. Maar ja... 'real subtitles'. En dan ben ik best benieuwd wat er eigenlijk gezegd werd.

[Twitter]
Lees de reacties, de ondertiteling geeft niet echt weer wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

praliwi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:32:
[...]

Lees de reacties, de ondertiteling geeft niet echt weer wat ze zeggen.
klopt, had ik iets te laat door.
Maar ik zou wel willen weten wat er gezegd werd waardoor o.a. Olga zo'n gezicht trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 07:29
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:37:
[...]

klopt, had ik iets te laat door.
Maar ik zou wel willen weten wat er gezegd werd waardoor o.a. Olga zo'n gezicht trekt.
Iets naar onderen in de reacties schijnt het origineel te staan, als die wel klopt :P Hij heet het erover dat alles wat ze gebruiken Westers is, en nationaliseren is even leuk, maar komt er straks op neer dat niks meer werkt. Blijkbaar werken de sancties toch wel aardig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Het is natuurlijk verschrikkelijk maar door al die moorden en martelingen is het voor Oekraïne onmogelijk om te stoppen totdat iedere rus eruit gesmeten is, overgave is waarschijnlijk de dood tot gevolg, een keuze is er niet meer en de beelden motiveren alleen nog maar meer.
Ala Rusland zich als een gentlemen had opgesteld met een eerlijke oorlogsvoering zonder grootschalige misdaden dan weet ik niet hoe de bal was gaan rollen, Mja dat zullen we nooit weten

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:15

Agent47

I always close my contracts.

[Twitter]

Ook mannen waar de geslachtsdelen met stanley messen werden afgesneden :-(
Het is meer dan verschrikkelijk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 11:28

3raser

⚜️ Premium member

Wat moeten we hier nu weer van denken... Deze raket bevatte dus geen explosieven? Is het een waarschuwing of een test?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 15:19
merlin1201 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:12:
Het is natuurlijk verschrikkelijk maar door al die moorden en martelingen is het voor Oekraïne onmogelijk om te stoppen totdat iedere rus eruit gesmeten is, overgave is waarschijnlijk de dood tot gevolg, een keuze is er niet meer en de beelden motiveren alleen nog maar meer.
Ala Rusland zich als een gentlemen had opgesteld met een eerlijke oorlogsvoering zonder grootschalige misdaden dan weet ik niet hoe de bal was gaan rollen, Mja dat zullen we nooit weten
En dan zijn ze nog niet klaar, want er zijn ook meer dan 1,25 miljoen mensen, waaronder > 250k kinderen gekidnapped en overgeplaatst naar Rusland. Ze plegen genocide.

Niet alleen vermoorden ze iedereen op gruwelijke wijze die volgens hen niet genoeg meewerkt, maar de rest wordt gewoon gegijzeld gehouden in een Russisch achterafplek.

Deze mensen terug laten keren zal lastig zijn, maar een noodzakelijk proces. Vanuit die hoedanigheid is de steun aan Ukraine en de toonzetting vanuit de EU, VN en Navo mijn insziens nog steeds te slap.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
3raser schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:19:
[Twitter]
Wat moeten we hier nu weer van denken... Deze raket bevatte dus geen explosieven? Is het een waarschuwing of een test?
Ik zag wat speculatie dat ze zo hard door hun kruisraketten heen gaan dat ze nu de nucleaire raketten gebruiken als conventionele kruisraket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
user109731 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:22:
[...]

Ik zag wat speculatie dat ze zo hard door hun kruisraketten heen gaan dat ze nu de nucleaire raketten gebruiken als conventionele kruisraket.
Dat lijkt me inderdaad de meest logische verklaring. Als het als dreiging was bedoeld hadden ze dat wel duidelijk gemeld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:18

ZenTex

Doet maar wat.

redwing schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:25:
[...]

Dat lijkt me inderdaad de meest logische verklaring. Als het als dreiging was bedoeld hadden ze dat wel duidelijk gemeld.
Met een dummy zonder explosieven?

Maar ja, het spreekwoord, vrij vertaald, luidt "ga nooit uit van kwade wil als het door incompetentie verklaard kan worden".
aangezien we het hier over de Russen hebben ligt incompetentie wel voor de hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:52
user109731 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:22:
[...]

Dan monteer je toch geen blank? Het is niet logisch tenzij Rusland probeert of ze met een X-55 door de luchtverdediging heen komen. Dat er dan een blank in zit is verklaarbaar. Dan hebben ze geen kernwapen ingezet.

Nu weten ze dat een X-55 kan worden onderschept.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZenTex schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:28:
[...]

Met een dummy zonder explosieven?

Maar ja, het spreekwoord, vrij vertaald, luidt "ga nooit uit van kwade wil als het door incompetentie verklaard kan worden".
aangezien we het hier over de Russen hebben ligt incompetentie wel voor de hand.
Misschien is er een gewicht nodig voor de balans gezien het verschil in constructie tussen een nucleaire en conventionele lading.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:29:
[...]

Dan monteer je toch geen blank? Het is niet logisch tenzij Rusland probeert of ze met een X-55 door de luchtverdediging heen komen. Dat er dan een blank in zit is verklaarbaar. Dan hebben ze geen kernwapen ingezet.

Maar dat wisten ze al. De russen geven volgens spec weliswaar wat anders aan, en een S300 zal er moeite mee hebben, maar het modernere spul dat naar Oekraine is gegaan kan deze raketten gewoon onderscheppen. De vraag is ook of ze wel de speciale brandstof hebben/gebruiken, zo niet zal ook de S300 hem onderscheppen.

Dus het lijkt me eerder dat ze dit als decoy gebruiken. Ze weten dat als ze losse raketten sturen deze onderschept worden. Pas als ze salvo's schieten komen er raketten door, dus als je dan zulke raketten als extra stuurt is er een grotere kans dat er een raket met echte lading doorheen komt. Zeker als je geen andere lading hebt die op die X-55 kan worden gezet.
Daarnaast zal het ook echt wel als test zijn gebruikt, zou het nl. wel werken kun je ook zo'n raket met conventionele lading gebruiken om een high-profile doel te bestoken.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 18:01
ZenTex schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:22:
[...]

Ik dacht al even dat het bekend voorkwam, dit is dat clipje van een paar dagen geleden waar het om het nationaliseren van buitenlandse bedrijven ging als wraak voor het nationaliseren van de duiste Gazprom dochter.

Maar ik lag in een stuip toen Olga over haar Tesla begon!

Deze is zelfs beter dan de besten van de Hitler in z'n bunker parodieën.
Hier is het origineel.

https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1592898787575357440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:06
asing schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:29:
[...]

Die X55 werd toch ook al in het begin van de oorlog ingezet? Long range cruise missile conventional load.
https://mil.in.ua/en/news...ssile-in-kyiv-were-shown/

Maar dat ie een dummy load had als het klopt is natuurlijk wel vreemd. Of werkt op korte afstand de fuel als bom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

een dummy warhead... kan.
Kan inderdaad een test zijn. gewoon afschieten en kijken wat er gebeurt maar goed alle raketten behalve de Khinzal is waarschijnlijk niet meer te halen. Maar Kalibr, Kh-55 en Kh-101 kunnen volgens mij allemaal neergehaald worden.
Kans is ook aanwezig dat het techpersoneel heeft zitten slapen en een verkeerde warhead gepakt.

Nasams heeft 100% neergehaald, 10 out of 10.
En Kuleba vindt het nu tijd voor Patriots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Als die X55 een test zou zijn, hoe weten de Russen dan dat hij is neergeschoten? Hebben ze de techniek om dat te monitoren op X km afstand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:55
3raser schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:01:
Als die X55 een test zou zijn, hoe weten de Russen dan dat hij is neergeschoten? Hebben ze de techniek om dat te monitoren op X km afstand?
Twitter lezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://www.military-today.com/missiles/kh_555.htm

De KH-555 is de conventionele variant van de KH-55 die een nucleaire lading heeft. Dat er een andere versie gemaakt wordt suggereert dat er wezenlijke verschillen tussen een atoombom en een blok TNT als lading, niet een kwestie van los schroeven en de andere er op.

Als de voorraad KH-555's op raakt dan zal iemand ergens wel naar die stapel KH-55's kijken. En dan is er misschien een contragewicht nodig om ervoor te zorgen dat het dezelfde gewichtsverdeling heeft.

Maar dat is dan weer moeilijk te rijmen met dit:
This missile has larger conformal fuel tanks than the Kh-55SM due to increased weight of the warhead. This missile has a range of up to 3 500 km.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Brazos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:04:
[...]

Saturatie van luchtverdediging lijkt me. Waarschijnlijk tekort aan conventionele explosieven, hiermee houd je luchtverdediging actief in de hoop dat deze en niet een 'live' raket wordt neergeschoten.
Het eerste goede antwoord is benoemd :)

Alleen noemen we dat dan 'verzadiging'. Normaalgesproken, met behulp van inlichtingen, is vast te stellen wat de capaciteiten van je vijand zijn zodat je hier efficient op kan inspelen. Met de recente gigantische diversiteit aan wapens in Oekraïne en waardeloze informatievoorziening van rusland, kunnen ze niet anders dan dit soort tactieken toepassen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 00:22

Seraphin

Meep?

nst6ldr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:23:
[...]

Met de recente gigantische diversiteit aan wapens in Oekraïne en waardeloze informatievoorziening van rusland, kunnen ze niet anders dan dit soort tactieken toepassen.
Hier boor je wel een interessant punt aan: de wapensystemen van UA vormen nu een enorm divers palet (ik geef het de logistiekelingen maar te doen), betekent wel dat de Russen in een permanente staat van onzekerheid zullen verkeren wat ze tegenover zich hebben staan (en wat de implicaties daarvan zijn).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:01:
Even logisch nadenkend: Die raket heeft een doel. Als dat doel vernietigd is, is de raket blijkbaar niet neergehaald. Als het doel niet vernietigd is, dan zijn er inderdaad meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:38:
[...]

Even logisch nadenkend: Die raket heeft een doel. Als dat doel vernietigd is, is de raket blijkbaar niet neergehaald. Als het doel niet vernietigd is, dan zijn er inderdaad meer mogelijkheden.
volgens mij programmeren ze gewoon een coordinaat en is het voor de Russen lastig om in te schatten of het doel echt is geraakt. Daarom vindt UA het ook niet leuk als journalisten alles maar gewoon filmen en op internet knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:40:
[...]

volgens mij programmeren ze gewoon een coordinaat en is het voor de Russen lastig om in te schatten of het doel echt is geraakt. Daarom vindt UA het ook niet leuk als journalisten alles maar gewoon filmen en op internet knallen.
Dan hebben ze een probleem want dan moeten ze heel veel raketten op elk doelwit afvuren voor een acceptabele kans dat er minstens eentje het doel heeft geraakt.

Maar hebben ze dan geen spionagesatellieten meer? Die dingen hebben hun beperkingen maar in een oorlog van 9 maanden is het geen ramp als foto's een weekje op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:38:
[...]

Doel is alleen niet vernietigd als er geen explosieven in zitten ;) . Onafhankelijk of hij wel of niet raakt.

Ik kan de theorie begrijpen dat het dummie is om luchtverdediging uit te putten, maar ik vind het wel vergezocht hoor. De Iraanse drones zijn veel eenvoudiger en succesvoller daarvoor. Ik ga zelf eerst eens afwachten van duidelijkere bevestiging dat het echt gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:57:
[...]

Doel is alleen niet vernietigd als er geen explosieven in zitten ;)
Scherp :)

Je kan merken dat het nog ochtend is. Na de lunch werken mijn hersenen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:56:
een dummy warhead... kan.
Kan inderdaad een test zijn. gewoon afschieten en kijken wat er gebeurt maar goed alle raketten behalve de Khinzal is waarschijnlijk niet meer te halen. Maar Kalibr, Kh-55 en Kh-101 kunnen volgens mij allemaal neergehaald worden.
Kans is ook aanwezig dat het techpersoneel heeft zitten slapen en een verkeerde warhead gepakt.

Nasams heeft 100% neergehaald, 10 out of 10.
En Kuleba vindt het nu tijd voor Patriots.
Het zal eerder een gebrek aan conventionele X55's aangeven vermoed ik.

Hun voorraad aan standaard X55's begint mogelijk zo laag te worden dat ze nu ook units die normaal voor nucleair gebruik zijn gereserveerd om achter te houden ertussen beginnen te mixen?

Net zoals ze eerder in de oorlog de Iskanders met extra dummy payloads hadden ingezet.
https://www.nytimes.com/2...kraine-weapons-decoy.html
Die waren hier ook niet zo voor bedoeld om als standaard raket in te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 18-11-2022 11:29 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 20:07

bloody

0.000 KB!!

[...]

Doel is alleen niet vernietigd als er geen explosieven in zitten ;) . Onafhankelijk of hij wel of niet raakt.
Er zit genoeg kinetische energie in om forse schade aan te richten, ws zelfs vernietigen als het object het toe laat.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik kan de theorie begrijpen dat het dummie is om luchtverdediging uit te putten, maar ik vind het wel vergezocht hoor. De Iraanse drones zijn veel eenvoudiger en succesvoller daarvoor. Ik ga zelf eerst eens afwachten van duidelijkere bevestiging dat het echt gebeurd is.
maar als de dummy raket wordt neergehaald en de grasmaaiers (wel met explosieven) die er direct achteraan komen niet dan is dat nog steeds een win-win.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De eerste trein vanavond van Kyiv naar Kherson:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fh1lFZXWAAA4uuK?format=jpg&name=medium
Lijkt me fantastisch om deze nachttrein te nemen na de oorlog :)

Alexander Kamyshin heeft weer een mooi draadje over de treinverbindingen en het brengen van hulpgoederen:

https://nitter.it/AKamyshin/status/1593015717963923456

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:13:
[...]

maar als de dummy raket wordt neergehaald en de grasmaaiers (wel met explosieven) die er direct achteraan komen niet dan is dat nog steeds een win-win.
Kan ook zijn dat er op het lijstje staat zoveel x raketten vuren. Niet durven zeggen dat het niet gaat en maar iets anders pakt om te laten zien aan je meerdere dat het lijstje netjes is afgewerkt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT: let op: er is kritiek op de betrouwbaarheid van dit bericht.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 11:23

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik krijg nu zo'n Blackadder / Baldrick scetch in mijn kop waarbij Baldrick tegen Blackadder iets zegt in the trend van "I tried to kill myself four times sir, but I failed each time." :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

AndereKoekoek

Ping! Pong?

5x! Zelfs met een ak47 in je mond lukt dat nog niet haha.

Misschien gestruikeld, op de loop gevallen en met zijn vinger achter de trekker blijven hangen. *Insert regenboog en unicorn emoji's*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijke oorlogsmisdaad door Oekraieners in Makiivka.
geen idee of het al genoemd is alhier maar er zal wel weer ophef over komen.
In Makiivka zouden een handvol Russen zich hebben overgegeven maar de laatste die naar buiten kwam opende het vuur op de Oekraiense troepen.
Eindresultaat lijkt te zijn dat alle Russen een headshot hebben gekregen in bijna dezelfde prone-positie op de grond.

Neigt naar oorlogsmisdaad maar goed wat er exact gebeurd is, is niet duidelijk.
Noël heeft foto's en video's op z'n Twitter-feed staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:23
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:24:
Mogelijke oorlogsmisdaad door Oekraieners in Makiivka.
geen idee of het al genoemd is alhier maar er zal wel weer ophef over komen.
In Makiivka zouden een handvol Russen zich hebben overgegeven maar de laatste die naar buiten kwam opende het vuur op de Oekraiense troepen.
Eindresultaat lijkt te zijn dat alle Russen een headshot hebben gekregen in bijna dezelfde prone-positie op de grond.

Neigt naar oorlogsmisdaad maar goed wat er exact gebeurd is, is niet duidelijk.
Noël heeft foto's en video's op z'n Twitter-feed staan.
Mwah, als je als groep overgeeft, dan moet je ook als groep aan de regels houden. Er is hier ook wel nuance te vinden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sir_Lion schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:27:
[...]

Mwah, als je als groep overgeeft, dan moet je ook als groep aan de regels houden. Er is hier ook wel nuance te vinden denk ik.
er wordt driftig op los gediscussieerd inderdaad.
Wisten de eerdere Russen dat het ging gebeuren? zou kunnen maar hoeft niet.
Heeft de controlerende machinegunner de klus geklaard? Lijkt er niet op.
Linksom of rechtsom zijn de Russen wel allemaal dood en het lijkt veel op latere executie.
Fake-surrender moet afgestraft worden maar of het op deze manier afgehandeld moet worden vraag ik me af.

In elk geval weer een hoofdstuk in deze oorlog.
Als Rusland niet was binnengevallen was dit niet gebeurd. O-)

Wikipedia: Perfidy

Maar het blijft triest om de ene oorlogsmisdaad te bestraffen met een andere.
De uiteindelijke situatie weten we vooralsnog niet maar stel dat die andere Russen uiteindelijk nog leefden, dan hadden die gewoon gevangen genomen kunnen blijven worden. Nu zijn ze alle elf dood door de fout van minstens 1, al zijn er mogelijk wel aanwijzigingen dat die ene gast die z'n hoofd optilt mogelijk wist wat er zou komen. Of hij was zelf net zo verrast.

Het blijft een triest incident.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sir_Lion schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:27:
[...]

Voor beide politie en militair geldt eigen veiligheid eerst. Nu weet ik niet wát er precies is aangetroffen, of misschien zijn er wel beelden, maar overgave kan praktisch alleen als iedereen eraan meewerkt. Je kan met de huidige regels een overgave niet 'weaponizen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:23
nst6ldr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:44:
[...]

Voor beide politie en militair geldt eigen veiligheid eerst. Nu weet ik niet wát er precies is aangetroffen, of misschien zijn er wel beelden, maar overgave kan praktisch alleen als iedereen eraan meewerkt. Je kan met de huidige regels een overgave niet 'weaponizen'.
Sterker nog, zo'n overgave misbruiken is Perfidy. Zie de post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

er zijn beelden van.
Russen komen een voor een naar buiten en gaan op de grond liggen. Normale procedure.
Op een gegeven komt er nog een Rus de hoek om maar die begint te schieten. Daar eindigt abrupt het filmpje.
Op andere beelden liggen de Russen ietwat meer verspreid en de bloedplekken lijken er bij de meesten op te wijzen dat ze in het hoofd zijn geschoten.

Naar verluid is er ook een Oekraiener omgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 11-10 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Play stupid games, win stupid prices zou ik zeggen...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:47:
[...]

er zijn beelden van.
Russen komen een voor een naar buiten en gaan op de grond liggen. Normale procedure.
Op een gegeven komt er nog een Rus de hoek om maar die begint te schieten. Daar eindigt abrupt het filmpje.
Op andere beelden liggen de Russen ietwat meer verspreid en de bloedplekken lijken er bij de meesten op te wijzen dat ze in het hoofd zijn geschoten.

Filmpje net gekeken, zou me niks verbazen als de PoW's gingen opstaan zodra er werd geschoten, en die met de minimi zijn omgelegd. Dit zou ik in de schoenen schuiven van de rus die het vuur opent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Moet zeggen dat als ik erop Google ik alleen berichten van niet al te betrouwbare sites vind erover.
[...]

Executeren met een schot in het hoofd is niet eigen veiligheid eerst. Dat als iemand het vuur opent, je terugschiet op de hele groep kan ik me voorstellen. Maar als ze op de grond zitten en je schiet ze in het hoofd, is dat gewoon een oorlogsmisdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:47:
[...]

er zijn beelden van.

Er kan natuurlijk paniek uitgebroken zijn. De schietende Rus is voor de cameraman wel zichtbaar maar voor degene die links staan nog niet. Als er dan iemand begint te schieten, kan het zijn dat diegene die de schutter niet zagen in paniek op de andere Russen zijn gaan schieten.
Executeren met een schot in het hoofd is niet eigen veiligheid eerst. Dat als iemand het vuur opent, je terugschiet op de hele groep kan ik me voorstellen. Maar als ze op de grond zitten en je schiet ze in het hoofd, is dat gewoon een oorlogsmisdaad.
Dat ze allemaal in hun hoofd zijn geschoten zijn, is ook maar speculatie. Je ziet wel wat bebloede gezichten maar het kan zijn dat er een paar daar geraakt zijn. De rest wat je ziet aan bloed kan ook van andere plekken komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Crp op 18-11-2022 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brrr, ziet er koud uit..

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:01
Het helpt wel tegen de wind, is iig iets. Maar triest is het ook...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:33

Grouchy

meep meep

Sir_Lion schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:45:
[...]

Sterker nog, zo'n overgave misbruiken is Perfidy. Zie de post hierboven.
Inderdaad. Het ziet eruit als een perfide handeling van de russen; een val opgezet door de russen, je ziet een van de russen nog omkijken naar die kerel met het wapen voordat die het vuur opent.
Op het moment dat één lid van de groep het vuur opent zijn ze nou niet echt meer beschermd krachtens de regels van het internationale recht toepasselijk ingeval van gewapende conflicten.

Perfidie is in 1977 specifiek verboden in het Eerste Aanvullend Protocol bij de Conventies van Genève, in artikel 37:

Verbod van perfide handelingen

Het is verboden een tegenstander te doden, te verwonden of gevangen te nemen door middel van perfide handelingen. Gedragingen die het vertrouwen wekken bij een tegenstander teneinde deze te doen geloven dat hij gerechtigd is op bescherming krachtens de regels van het internationale recht toepasselijk ingeval van gewapende conflicten of dat hij verplicht is zodanige bescherming te verlenen met de bedoeling dat vertrouwen te misbruiken, zijn perfide handelingen. Voorbeelden van perfide handelingen zijn:
- het voorwenden van het voornemen tot onderhandelen onder de parlementaire vlag of het voorwenden van overgave;
- het voorwenden uitgeschakeld te zijn door verwondingen of ziekte;
- het voorwenden van het bezit van status van burger of niet-strijder;
- het voorwenden van het bezit van een beschermde positie door het gebruik van tekens, kentekens of uniformen van de Verenigde Naties, van neutrale Staten of van andere Staten die geen Partij zijn bij het conflict.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:31:
[...]
Linksom of rechtsom zijn de Russen wel allemaal dood en het lijkt veel op latere executie.
En daarom hebben we ook gewoon politie etc die dit uitzoeken.
Als er binnen een meter van overgevende mensen er 1 niet overgeeft en begint te schieten kunnen er veel kogels verkeerd landen.

Dit is iig een hele andere situatie dan alle koelbloedige oorlogsmisdaden van Russische kant.

Van UA kant weten we iig dat het serieus wordt genomen en uitgezocht.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arestovich noemde het al en het komt uit:

Chaplynka is de nieuwe Chornobaevka.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:19:
[...]

Inderdaad. Het ziet eruit als een perfide handeling van de russen; een val opgezet door de russen, je ziet een van de russen nog omkijken naar die kerel met het wapen voordat die het vuur opent.
Op het moment dat één lid van de groep het vuur opent zijn ze nou niet echt meer beschermd krachtens de regels van het internationale recht toepasselijk ingeval van gewapende conflicten.
Volgens de Geneve conventie is mensen straffen voor wat andere hebben gedaan expliciet niet toegestaan. Dus nee, zodra één lid het vuur opent, is die persoon niet meer beschermd, maar dat betekend niet dat de rest 'gestraft' ervoor kan worden. Tenzij de andere ervan af wisten en bewust hebben meegedaan. Maar kijken naar iemand anders lijkt mij nou niet echt bewijs dat ze wisten dat hij het vuur ging openen (daarnaast lijkt het mij nogal inefficient om met zijn allen eerst op de grond te gaan liggen. Zelfs al zou je het doen om ze een vals gevoel van veiligheid te geven, dan had je beter 2-3 het vuur kunnen laten openen, een veelvoud van de vuurkracht beschikbaar en je hebt nog steeds dat valse gevoel van veiligheid gegeven).

Uiteraard wat die ene Rus heeft gedaan kon niet door de beugel, maar als dan de rest maar geexecuteerd is, is dat ook gewoon direct een oorlogsmisdaag. En het niet alleen simpelweg fout, bedenk ook hoeveel Oekraïners hierdoor om kunnen komen. Niet alleen door wraak-executies van de Russen, maar ook doordat andere Russen zich een stuk sneller zullen overgeven als ze weten dat ze in een lekker warm PoW kamp terecht komen, dan wanneer ze weten dat ze een kogel in het achterhoofd krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 18-11-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:44:
[...]

Volgens de Geneve conventie is mensen straffen voor wat andere hebben gedaan expliciet niet toegestaan. Dus nee, zodra één lid het vuur opent, is die persoon niet meer beschermd, maar dat betekend niet dat de rest 'gestraft' ervoor kan worden. Tenzij de andere ervan af wisten en bewust hebben meegedaan. Maar kijken naar iemand anders lijkt mij nou niet echt bewijs dat ze wisten dat hij het vuur ging openen (daarnaast lijkt het mij nogal inefficient om met zijn allen eerst op de grond te gaan liggen. Zelfs al zou je het doen om ze een vals gevoel van veiligheid te geven, dan had je beter 2-3 het vuur kunnen laten openen, een veelvoud van de vuurkracht beschikbaar en je hebt nog steeds dat valse gevoel van veiligheid gegeven).

Uiteraard wat die ene Rus heeft gedaan kon niet door de beugel, maar als dan de rest maar geexecuteerd is, is dat ook gewoon direct een oorlogsmisdaag. En het niet alleen simpelweg fout, bedenk ook hoeveel Oekraïners hierdoor om kunnen komen. Niet alleen door wraak-executies van de Russen, maar ook doordat andere Russen zich een stuk sneller zullen overgeven als ze weten dat ze in een lekker warm PoW kamp terecht komen, dan wanneer ze weten dat ze een kogel in het achterhoofd krijgen.
Hoe kom je erbij dat ze gestraft zijn? Zoals ik @Grouchy z'n bijdrage lees wijst hij erop dat de Oekraïense militairen niet door hoepels hoeven te springen om de PoW's in leven te houden, zéker als ze zich midden in een vuurgevecht bevinden door toedoen van eigen eenheid - wat hier het geval is. Dat ze dan komen te sneuvelen in dat scenario mag dan wel te betreuren zijn, maar het is absoluut geen oorlogsmisdaad.

Zoals ik hiervoor al stelde, het lijkt me voor de hand liggend dat ze met z'n allen wilden opstaan door het vuurgevecht, en daardoor tezamen met de verrader zijn neergemaaid.

[ Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 18-11-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:28:
[...]

Hoe kom je erbij dat ze gestraft zijn? Zoals ik @Grouchy z'n bijdrage lees wijst hij erop dat de Oekraïense militairen niet door hoepels hoeven te springen om de PoW's in leven te houden, zéker als ze zich midden in een vuurgevecht bevinden door toedoen van eigen eenheid - wat hier het geval is. Dat ze dan komen te sneuvelen in dat scenario mag dan wel te betreuren zijn, maar het is absoluut geen oorlogsmisdaad.

Zoals ik hiervoor al stelde, het lijkt me voor de hand liggend dat ze met z'n allen wilden opstaan door het vuurgevecht, en daardoor tezamen met de verrader zijn neergemaaid.
En mij lijkt het een stuk waarschijnlijker dat ze geexecuteerd zijn, dan dat ze collectief allemaal besloten om ongewapend op te staan terwijl er een vuurgevecht boven hun hoofden gaande is.

Zeker weten we het natuurlijk beide niet, en moet het dus onderzocht worden. Maar als ze geexecuteerd zijn is het een oorlogsmisdaad. Zo simpel is het.

(Overigens in de praktijk zijn er natuurlijk beperkingen wat je realistisch gezien in zo'n situatie kan verwachten van de andere partij, maar als je je hebt overgegevens als PoW, dan is de andere kant dus verantwoordelijk voor jouw veiligheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

nst6ldr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:28:
[...]

Het zijn allemaal aannames die we niet kunnen verifiëren. Als al deze Russen letterlijk een kogel door het hoofd hebben gehad dan kan dat niet zijn gebeurt tijdens een vuurgevecht zoals jij omschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
Het maakt allemaal niet uit. Dit conflict loopt al maanden met 1 partij die vrijwel stelselmatig oorlogsmisdaden begaat. Dan is het te verwachten dat er ook eens een uitglijder aan de andere kant gebeurd. Belangrijkste is dat het onderzocht gaat worden en dat Oekraïne daarin meewerkt én dan mocht het echt een oorlogsmisdaad zijn deze personen bestraft worden al dan niet in Den Haag. Zeg maar wat geld voor de Russen, geld ook voor de Oekraïners en eventueel verzachtende omstandigheden kunnen door de rechters worden meegewogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 18-11-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
x

[ Voor 99% gewijzigd door gise op 18-11-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 11-10 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Lees ff alle voorgaande posts....

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:59:
[...]

Lees ff alle voorgaande posts....
Yes, my bad. daarom weg gehaald.

Tijdje geleden was er alleen drone-beeld van de aftermath waarbij je de russen netjes op een rij zag liggen en dat het leek op een executie. nu dus ook beelden van het voorval zelf, geeft in ieder geval meer duidelijkheid zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:34:
[...]

Als al deze Russen letterlijk een kogel door het hoofd hebben gehad dan kan dat niet zijn gebeurt tijdens een vuurgevecht zoals jij omschrijft.
Hypothetisch kan dat wel. Ze liggen daar zo mooi op een rijtje dat een enkel salvo van dat machinegeweer ze in theorie allemaal in het hoofd kan raken, mits die MG net op de goeie plek staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:37:
Het maakt allemaal niet uit. Dit conflict loopt al maanden met 1 partij die vrijwel stelselmatig oorlogsmisdaden begaat. Dan is het te verwachten dat er ook eens een uitglijder aan de andere kant gebeurd. Belangrijkste is dat het onderzocht gaat worden en dat Oekraïne daarin meewerkt én dan mocht het echt een oorlogsmisdaad zijn deze personen bestraft worden al dan niet in Den Haag. Zeg maar wat geld voor de Russen, geld ook voor de Oekraïners en eventueel verzachtende omstandigheden kunnen door de rechters worden meegewogen.
Dat hoeft niet in Den Haag. Ieder land mag gewoon zijn eigen "oorlogsmisdaden" berechten. Den Haag komt pas aan bod als een land dat structureel niet kan of wil doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:41
3raser schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:34:
[...]

Het zijn allemaal aannames die we niet kunnen verifiëren. Als al deze Russen letterlijk een kogel door het hoofd hebben gehad dan kan dat niet zijn gebeurt tijdens een vuurgevecht zoals jij omschrijft.
Op het moment dat die rus begint te schieten is er geen sprake meer van overgave maar van een vuurgevecht. Dat is dan erg klote voor die russen dat ze op de grond liggen zonder hun wapens en ze nu een kogel in de kop krijgen, maar wat mij betreft kunnen ze voor klachten aankloppen bij die maat die begon te schieten en de situatie veranderde in een vuurgevecht, waarschijnlijk komt ie rond hetzelfde moment aan bij de poorten van de hel, mochten ze hem zoeken. Klagen bij de Oekrainers die nu in een split second moeten beslissen hoe waardevol en hoe in gevaar hun eigen leven is en hun gewonden moeten assisteren ipv op onbetrouwbare laffe ... te letten is belachelijk in deze situatie.

Risico van het vak als je een ander land binnenvalt om mannen vrouwen en kinderen te vermoorden en verkrachten en dan ook nog eens een val opzetten tijdens overgave. Als ze de verdedigende partij waren geweest, was enige nuance wellicht op de plaats. Nu, scheelt het een hoop water, voedsel en mankracht om die ... te bewaken. Wat Oekraine bespaart daaraan kunnen ze in het leeggeroofde Kherson goed gebruiken.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MrOleo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:27:
[...]
Risico van het vak als je een ander land binnenvalt om mannen vrouwen en kinderen te vermoorden en verkrachten en dan ook nog eens een val opzetten tijdens overgave. Als ze de verdedigende partij waren geweest, was enige nuance wellicht op de plaats. Nu, scheelt het een hoop water, voedsel en mankracht om die ... te bewaken. Wat Oekraine bespaart daaraan kunnen ze in het leeggeroofde Kherson goed gebruiken.
Echt, lees dit nog een keertje zelf. Op deze manier kan je wel alle oorlogsmisdaden goed praten. En dan vreemd vinden dat Russen liever tot de laatste kogel gaan doorvechten, en Oekraïners executeren.

Dat het een bewust opgezette val is door allemaal is gewoon echt niet logisch. Waarom zou je met zijn allen op de grond gaan liggen ongewapend als je een val wil hebben. Ja, een vals gevoel van veiligheid geven, maar dat er dan maar één het vuur opent is gewoon niet logisch.

Natuurlijk is het makkelijker hier van achter ons bureau te zeggen hoe het had gemoeten, maar als deze Russen gewoon geexecuteerd zijn, dan zijn dat oorlogsmisdaden en moeten de verantwoordelijke vervolgd en gestraft worden. Geen enkel ander antwoord is juist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:34:
[...]

En mij lijkt het een stuk waarschijnlijker dat ze geexecuteerd zijn, dan dat ze collectief allemaal besloten om ongewapend op te staan terwijl er een vuurgevecht boven hun hoofden gaande is.
Oneens: juist omdat er wordt geschoten terwijl men het niet verwacht (ze geven zich tenslotte over) kiezen ze het hazenpad. Dat is een heel natuurlijk respons uit zelfbehoud, en het is zeker geen uitzondering dat dit in het heetst van de strijd juist voor onnodige doden zorgt. Dat is niet de Oekraïense militairen aan te schrijven, noch de Russische - op één na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
downtime schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:14:
[...]

Dat hoeft niet in Den Haag. Ieder land mag gewoon zijn eigen "oorlogsmisdaden" berechten. Den Haag komt pas aan bod als een land dat structureel niet kan of wil doen.
Daarom ook dat ik zei "al dan niet in Den Haag".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:37:
[...]

Oneens: juist omdat er wordt geschoten terwijl men het niet verwacht (ze geven zich tenslotte over) kiezen ze het hazenpad. Dat is een heel natuurlijk respons uit zelfbehoud, en het is zeker geen uitzondering dat dit in het heetst van de strijd juist voor onnodige doden zorgt. Dat is niet de Oekraïense militairen aan te schrijven, noch de Russische - op één na.
Een hele logische reactie als er een machinegeweer boven je hoofd het vuur opent is je hoofd naarbeneden houden. En niet collectief met zijn allen je hoofd precies voor een vurend machinegeweer houden. Dat iemand dat doet, oké. Dat ze het allemaal doen? Nee, sorry. Ik zie dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:39:
[...]

Een hele logische reactie als er een machinegeweer boven je hoofd het vuur opent is je hoofd naarbeneden houden. En niet collectief met zijn allen je hoofd precies voor een vurend machinegeweer houden. Dat iemand dat doet, oké. Dat ze het allemaal doen? Nee, sorry. Ik zie dat echt niet.
Sowieso voel of hoor je dat niet van zo dichtbij, het geluid (en luchtdruk als je zo ver wilt gaan) komt dan gewoon uit de loop die ook laag bij de grond ligt - een meter of 4 verderop.

Bij Christchurch zag je dit ook overigens, en bij andere gefilmde beschietingen: zodra het geweld te dichtbij is neemt paniek de overhand en gaan zelfs mensen die dood spelen ineens aan de loop. Het is gewoon een menselijke kettingreactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik heb de video gezien van de POW's, maar ik zie nergens dode russen liggen aangezien de video stopt vanaf het punt er wordt geschoten.

Maw

Vanwaar komt de info dat de russen zouden zijn gedood onder welke omstandigheden dan ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rubberen schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:47:
Ik heb de video gezien van de POW's, maar ik zie nergens dode russen liggen aangezien de video stopt vanaf het punt er wordt geschoten.

Maw

Vanwaar komt de info dat de russen zouden zijn gedood onder welke omstandigheden dan ook?
Omdat er nog een tweede filmpje is waarop de dode russen zijn te zien. Wat er in de tussentijd is gebeurd, Maw hoe de russen die op de grond liggen zijn neergeschoten, is niet op beeld te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-10 17:14
*knip*

Een rant voegt niets toe.

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 18-11-2022 21:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ah ja, het oproepen tot grootschalige oorlogsmisdaden. Nee daarvan wordt het beter voor de Oekraïners...

En zeg maar exact hetzelfde excuus wat (sommige) Russen gebruiken om alles goed te praten.

[ Voor 50% gewijzigd door tweakduke op 18-11-2022 21:18 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-10 17:14
Sissors schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:00:
[...]

Ah ja, het oproepen tot grootschalige oorlogsmisdaden. Nee daarvan wordt het beter voor de Oekraïners...
*knip*

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 18-11-2022 21:15 . Reden: Een discussieforum is meer dan een mening uiten. Die onderbouwen we ook volgens de spelregels. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:33

Grouchy

meep meep

Sissors schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:44:
[...]

Er komt vast een onderzoek om het e.e.a. uit te zoeken.
In hoeverre de andere soldaten deel uitmaakten van het plan om een ​​overgave te misbruiken, of dat de laatste soldaat dit alleen deed, dat zullen we denk ik nooit weten, dus dit zal waarschijnlijk nooit worden vervolgd.
De overgave blijkt in ieder geval geen overgave maar een val te zijn. De beelden met daarin de rus die het vuur opent, pleiten in ieder geval voor de Oekraïners.
[...]

Het probleem is dat vervolgens een oordeel wordt gemaakt, gevolgd door allerlei acties van mensen die waarschijnlijk gespannen & bang zijn. Verkeerde inschattingen zijn in dergelijke omstandigheden gemakkelijk gemaakt.
De ene blijft verlamd van de schrik liggen, nummer 2 zet het op een lopen. Een ander blijft misschien ook liggen maar maakt een plotselinge beweging met zijn handen? Op zoek naar een granaat/wapen? ..enzovoort.
Aan de andere kant; Hoeveel risico's wil je als Oekraïnse soldaten ondertussen in die situatie nog lopen?

[ Voor 14% gewijzigd door Grouchy op 18-11-2022 16:43 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

filmpje gaat al even rond, maar bekijk m even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

De filmpjes laten helemaal niet zien wat er gebeurt is. Met de standaard reakties van mensen (vechten/vluchten/bevriezen) is de kans iig groot dat een gedeelte is opgestaan. Als er iemand op je aan het schieten is en zijn vrienden (die ook geweren hebben) opstaan is de kans groot dat ze gelijk ook een kogel gaan vangen.

Daarbij is van geen van de situaties te zeggen welke het meest logisch is omdat je dat niet kunt zien op de filmpjes. Dit zal dan ook best wel onderzocht worden en laat juist gelijk het grote verschil tussen Oekraine en rusland zien. Vanuit Oekraine wordt dit akief onderzocht en misdaden ontmoedigd, vanuit rusland juist precies andersom.

Oftewel simpelweg nog geen conclusies trekken en onderzoek afwachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:17
redwing schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:17:
[...]

De filmpjes laten helemaal niet zien wat er gebeurt is. Met de standaard reakties van mensen (vechten/vluchten/bevriezen) is de kans iig groot dat een gedeelte is opgestaan. Als er iemand op je aan het schieten is en zijn vrienden (die ook geweren hebben) opstaan is de kans groot dat ze gelijk ook een kogel gaan vangen.

Daarbij is van geen van de situaties te zeggen welke het meest logisch is omdat je dat niet kunt zien op de filmpjes. Dit zal dan ook best wel onderzocht worden en laat juist gelijk het grote verschil tussen Oekraine en rusland zien. Vanuit Oekraine wordt dit akief onderzocht en misdaden ontmoedigd, vanuit rusland juist precies andersom.

Oftewel simpelweg nog geen conclusies trekken en onderzoek afwachten.
Gezien de mentaliteit en brutaliteit van met name de Russen zou ik niet anders verwachten. Je weet niet welke wapens die liggende Russen nog hebben. Zekerheid gaat echt boven alles. En daarbij kan me voorstellen dat je als soldaat in een vorm van overlevingsstatus bent. Minste of geringste is het wij of zij.
Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid