ik heb ook zo mijn vraagtekens. Ik geloof graag dat het een S-300 is en geen Kh-101 maar er is nu alweer teveel ruis op de lijn en het is de vraag wat hier mis gaat.
RTLnieuws... tja... ik heb het liever van meer betrouwbare bronnen zoals Reuters maar nog liever van de Polen zelf.
Gerashchenko (UA) schreef gisteravond dat prelimary results stellen dat het een Kh-101 was.
UAWeapons tracker houdt vol dat het een S-300 is, al krijgt ie daar behoorlijk wat heat voor.
Er zijn diverse scenario's.
Enige wat we nu echt weten is dat het een door Rusland gemaakte raket is, maar dat zegt niet zoveel.
Kh-55 werden in Charkiv gemaakt.
S-300 wordt ook gebruikt door Ukraine, kan zijn dat ie technisch gezien 'Russian-made' (of soviet-made) zijn.
Maar het boeit niet zo heel veel door wie het ding gemaakt is, tenzij het een model is die echt alleen door RF wordt gebruikt en UA niet heeft. En dan is de vraag: hoe komt die S-300 dan helemaal in Polen terecht?
Heeft UA een Russische S-300 buitgemaakt en ingezet in west-UA? Of komt ie uit Belarus?
Biden mompelt wel vaker wat... onwaarschijnlijk dat het uit Rusland komt. Een S-300 zal niet uit Rusland gekomen zijn inderdaad, maar Belarus kan misschien wel en daar heeft RF ook S-300 staan.
Initieel werd gesproken over twee raketten volgens mij, maar ik lees nu alleen maar over 1 raket?
Dus hoeveel raketten waren er? In een logische situatie schiet je niet zomaar een S-300 af (tenzij je Rusland bent en het inzet tegen gronddoelen).
Dus er moet minimaal 1 andere raket zijn geweest. Als dat een Russische raket geweest is... bijv. bedoeld voor Lviv... dat noem ik toch 'grensgebied' maar Rusland ontkent dat ze raketten hebben afgeschoten richting het grensgebied, maar goed wat Rusland zegt is sowieso onbetrouwbaar.
Dus een Russische raket en minstens 1 UA S-300 is afgezwaaid oid en in Polen terecht gekomen toevallig precies op die stroomkabel (als ook dat tenminste waar is want momenteel is mij helemaal niets meer duidelijk).
Zou het een false-flag zijn geweest van UA om druk te zetten op de EU/NATO? Zowel de stroomlijn naar de EU kapot en ook de oliepijp naar Hongarije? Zou UA zo dom zijn? Of zelfverzekerd genoeg om vlak voor Ramstein en op G19+terreurstaat de boel te saboteren ook al zit NATO er bovenop mee te kijken met elke scheet die er in de regio wordt gelaten? NATO is niet gek en heeft radardata met Polen gedeeld volgens mij, maar laat er vooralsnog nog niets over uit.
Hoe kan het zijn dat Gerashchenko gisteravond stelde dat initieel onderzoek uitwees dat het een Kh-101 maar vanochtend diverse websites spreken over een S-300? Die fout maken experts ter plaatse toch niet of wel?
Een S-300 kan van UA zijn. Ook van Rusland maar de afstand lijkt me stug.
Een Kh-101 (of Kh-55) kan uit Rusland komen (of vanuit Belarus afgeschoten) maar UA heeft die dingen voor zover ik weet niet meer.
Dus als het een S-300 is van UA dan heeft UA die in het gunstigste geval afgeschoten op een Russische raket. Waar is die Rus gebleven? En waarom is de S-300 in Polen terecht gekomen? Een afzwaaier? Hoeveel S-300 heeft UA afgeschoten op hoeveel RF-raketten in de regio? Hoeveel zijn er neergehaald?
En waren het nou twee raketten in Polen of toch 1?
De Russische propaganda was gisteravond al volop bezig om het op een UA S-300 te gooien, zal toch niet zo zijn dat Reuters en RTL nieuws etc. die campagne napraten?
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 16-11-2022 07:42
]