Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.900 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25

Qwerty-273

Meukposter

Nog de twitters vanuit de top:

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:17

scorpionv

This space for rent

flo_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:16:
BBN meldt zojuist dat Polen zich beroept op art 4 NAVO
Volgens dit artikel is artikel 4 al lang en breed geactiveerd door zo'n beetje alle ex-Oostblok landen:
Ukraine invasion: why eight Nato members triggered article 4 of the North Atlantic Treaty
Weeks before the war started, the US and the UK deployed thousands of troops to eastern Nato members, including Poland and Estonia, as a precautionary measure.

Finally, previous article 4 consultations have seen Nato often implement measures. Nato countries deployed Patriot missile systems to protect Turkey against Syrian attacks in 2012. And in 2003, early warning aircrafts, missile systems and over a 1,000 troops were sent to Turkey during the US-led Iraq war.

In this instance, however, Nato has not made any decisions directly linked to the triggering of article 4. This does not mean, of course, that Nato has not responded to the Russian invasion. Quite the contrary.
Wellicht gaat er na opnieuw triggeren van artikel 4 inderdaad een gewichtig NAVO besluit genomen worden, zoals een NAVO luchtafweer paraplu over (een deel van) Oekraine (met dank aan @Rene voor het idee).

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Een kalme reactie, kan me haast niet voorstellen dat het slechts hier bij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:27:
[...]

Tot nu toe is het overleg vanuit de landen zelf en doet de NAVO niet zoveel vanuit NAVO-naam. Nu zijn we echter een stap verder en wordt er officieel overlegd door de NAVO over de veiligheid van een van zijn leden.
Wat ik toch wel op zijn minst opmerkelijk vindt is dat hier schijnbaar niet al een draaiboek voor klaar lag. Zo verrassend is het toch niet dat het russische leger een keertje zo ver mis schiet dat navo grondgebied geraakt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 14:44
Een goede strategische zet zou nu zijn om het westen van Oekraïne te voorzien van Poolse luchtafweer zodat dit niet meer kan voorkomen. Dat zorgt er dan gelijk voor dat Lviv etc niet meer geraakt kunnen worden waardoor Rusland zichzelf weer eens in de voeten schiet met zijn acties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:32:
[...]

Wat ik toch wel op zijn minst opmerkelijk vindt is dat hier schijnbaar niet al een draaiboek voor klaar lag. Zo verrassend is het toch niet dat het russische leger een keertje zo ver mis schiet dat navo grondgebied geraakt wordt.
Er liggen meerdere draaiboeken voor meerdere scenario's. Exact welke van toepassing is hangt af van exact wat er gebeurt onder welk context - en hoe RU publiek maar ook achter de schermen reageert.

Uitdaging is dus uitzoeken welk mapje open moet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
linkdrop in de huidige wijze van posten, we verwachten uitleg en context bij een link

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 16-11-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

dion_b schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:34:
[...]

Er liggen meerdere draaiboeken voor meerdere scenario's. Exact welke van toepassing is hangt af van exact wat er gebeurt onder welk context - en hoe RU publiek maar ook achter de schermen reageert.

Uitdaging is dus uitzoeken welk mapje open moet.
Klinkt dus alsof ze een draaiboek voor de draaiboeken nodig hebben :+

Plus dat we natuurlijk ook gewoon niet weten wat er nu exact gebeurt. Misschien is er over een kwartier wel een spontaan ongeluk op een Russische raketbasis, wie weet.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:40
Chaoss schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:23:
[...]

Wat had je anders verwacht? Nukes richting Moskou omdat er per ongeluk 2 raketten in Polen droppen? Toen de Russen een privaat vliegtuig uit de lucht schoten met tig dode burgers als gevolg had het ook geen consequenties..
Uitschakelen van het voertuig/installatie dat de raket heeft afgevuurd zou de meest logische reactie zijn. Althans dat lijkt mij zo.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
*knip*

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 16-11-2022 08:13 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:44
J2S schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:18:
[...]

Sowieso lijkt het mij niet erg plausibel dat 2 beschadigde raketten dezelfde baan blijven aanhouden.

Maar verdere officiële info afwachten...
2 raketten is wel plausibel omdat RU per target meerdere raketten stuurt. Daarom worden die energiecentrales toch geraakt, enkele zijn uit de lucht geschoten en sommigen komen erdoor. Dus dit lijkt mij geen afzwaaier maar een echt ingevoerd 'target' waar 2 of meerdere raketten op afgestuurd zijn.

Zoals eerder gezegd kans dat je toevallig een landbouwwerktuig raakt en 2 doden veroorzaakt is minimaal, zeker als dit de eerste 2 raketten zijn die de grens overgaan. Dus grote kans op doelbewuste actie. Waarom? Reactiesnelheid meten maar ik denk vooral ook het nieuws flooden met dit incident en een NATO land de schuld geven zodat nieuws over G20 verklaring ondergesneeuwd raakt, etc etc

Tenslotte wil Putin het laten lijken dat NATO de uitlokker van het conflict is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:40
[...]

Op basis waarvan denk jij dat er geen plan klaar ligt?

Op dit moment is het AFAIK unconfirmed.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:41
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:33:
Een goede strategische zet zou nu zijn om het westen van Oekraïne te voorzien van Poolse luchtafweer zodat dit niet meer kan voorkomen. Dat zorgt er dan gelijk voor dat Lviv etc niet meer geraakt kunnen worden waardoor Rusland zichzelf weer eens in de voeten schiet met zijn acties
Zelfs al zet je om elke kilometer langs de gehele Poolse grens een luchtafweergeschut dan kan dit nog steeds gebeuren. Die "parpaplu" die ik hier de hele avond al voorbij hoor komen bestaat ook helemaal niet en is lachwekkend.

Je hebt ten allen tijden maar een beperkt aantal luchtafweersystemen beschikbaar, met beperkte capaciteit. En dan moet je denken aan beperkingen in range, beperking in detectie van bepaalde raketten of vliegtuigen, beperking in hoeveel doelen je tegelijk kan volgen en aangrijpen tegelijkertijd. Beperking in dekkingsgraad en beperking in simpelweg de hoeveelheid munitie die je hebt alvorens je zal moeten herladen wat lang kost. Daarnaast zal je al die systemen heel goed moeten verdedigen waar je ook niet oneindig capaciteit voor hebt en kun je ze niet overal zomaar plaatsen om ze effectief te kunnen gebruiken.

Daarnaast gaat NATO geen eigen systemen plaatsen en operationeel houden in Oekraïne zelf. en gaan ze ook niet systemen op NATO grondgebied gebruiken om boven Oekraïens luchtruim in te zetten. Dat is directe inmenging en gaat niet gebeuren. Zeker niet door een paar verdwaalde raketten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

RobinHood schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:37:
[...]

Plus dat we natuurlijk ook gewoon niet weten wat er nu exact gebeurt. Misschien is er over een kwartier wel een spontaan ongeluk op een Russische raketbasis, wie weet.
Heeft Polen geen kruisraketten dan? Oekraïne heeft vast nog wel een lijstje met doelwitten waar ze nu nog net niet bij kunnen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:15

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Natuurlijk ligt er een draaiboek klaar.
Daarom wordt er ook zo gehamerd op eerst uitzoeken wat er precies gebeurd is.

Rusland doet exact wat het altijd gedaan heeft, direct hard ontkennen en de Oekrainers de schuld geven.
Radarbeelden zullen bestudeerd moeten worden, bewezen moet worden waar vandaan geschoten is.

Laten we wel stellen, beide partijen hebben er geen baat bij.
Rusland niet want NAVO art 5, terwijl ze al qua materieel en (professionele) manschappen uitgeput zijn.
Oekraine niet want een false flag, wanneer die uitkomt, zal zorgen dat een hele hoop van de broodnodige krediet bij de NAVO-landen verspeeld is.

Een ongeluk, een door luchtafweer geraakte raket, een Russische lanceercoordinator die de oorlog echt beu is, of domweg verkeerde / een typfout in coordinaten ingevoerd heeft, etc etc.

Maar wel 2 Poolse slachtoffers. Als het nu een leeg stuk bos ergens was geweest was het minder ernstig geweest.
mv_ak schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:41:
[...]

2 raketten is wel plausibel omdat RU per target meerdere raketten stuurt. Daarom worden die energiecentrales toch geraakt, enkele zijn uit de lucht geschoten en sommigen komen erdoor. Dus dit lijkt mij geen afzwaaier maar een echt ingevoerd 'target' waar 2 of meerdere raketten op afgestuurd zijn.

Zoals eerder gezegd kans dat je toevallig een landbouwwerktuig raakt en 2 doden veroorzaakt is minimaal, zeker als dit de eerste 2 raketten zijn die de grens overgaan. Dus grote kans op doelbewuste actie. Waarom? Reactiesnelheid meten maar ik denk vooral ook het nieuws flooden met dit incident en een NATO land de schuld geven zodat nieuws over G20 verklaring ondergesneeuwd raakt, etc etc

Tenslotte wil Putin het laten lijken dat NATO de uitlokker van het conflict is.
Een kruisraket schiet je niet af op een (zeer lage prioriteit) bewegend doel zoals een landbouwvoertuig.

Bijkomend verontrustend is dat Hongarije zegt dat hun oliepijpleiding afgesloten is. Nagenoeg gelijktijdig.

[ Voor 30% gewijzigd door DropjesLover op 15-11-2022 22:48 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:38
dr.lowtune schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:31:
Een kalme reactie, kan me haast niet voorstellen dat het slechts hier bij blijft.
Ik denk dat er morgen hoogstens enkele waarschuwingen richting het kremlin gaan en dat het daarbij blijft. Daadwerkelijk millitair optreden(door bijvoorbeeld de raketinstallatie uit te schakelen) zal men nog niet aandurven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In Oekraïne hebben ze de elektriciteit voor een deel alweer hersteld:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
stylezzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:47:
[...]

Ik denk dat er morgen hoogstens enkele waarschuwingen richting het kremlin gaan en dat het daarbij blijft. Daadwerkelijk millitair optreden(door bijvoorbeeld de raketinstallatie uit te schakelen) zal men nog niet aandurven.
Ik verwacht dat ook. Aan de ene kant, ja sorry jullie kinderen zijn dood dankzij Rusland, maar shit happens! Rusland foei niet meer doen, we zullen nog iemand z'n tegoeden in Europa bevriezen, dat zal ze leren! En we gaan weer verder met ons leven.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:28
[...]

Je zult toch eerst moeten weten wat er precies is gebeurt. Als het een raket is die zonder inmenging van afweer daar is neergekomen is dat b.v. wat anders dan dat Oekraine een russische raket heeft geraakt die daarna afgezwaaid is en in Polen is neergekomen.
Je zult dus eerst duidelijkheid moeten hebben over de situatie voordat je daadwerkelijk reageert. Die draaiboeken zijn er echt wel, maar elke situatie is toch weer anders. Er zal dus eerst overlegd moeten worden welk draaiboek het wordt en of dat draaiboek nog wat moet worden aangepast.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:20
[...]

Het probleem met draaiboeken is dat ze eigenlijk verouderd zijn op het moment dat je ze schrijft.

Maar om je vraag te beantwoorden.
Het komt meer neer op de vraag hoe ernstig is de situatie en hoeveel tijd is er om een reactie te geven.
Dat bepaald of het draaiboek gevolg wordt.

Bij een massale aanval heb je heel kort overleg en start je het desbetreffende draaiboek op. Je probeert terwijl dat in gang is te bekijken waar het evt moet worden aangepast.

Dit valt in de categorie kleine en minieme schade (gezien aantal slachtoffers) en dan ga je de fase in van bekijken welke reactie je bedacht had draaiboek en eerst bekijken of die nog met de realiteit overeen komt. vervolgens of de bedachte actie nog terecht is. In dit geval is het hoogstwaarschijnlijk meer een lijst van wie te benaderen en welk bewijs er moet worden uitgezocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:19
stylezzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:47:
[...]

Aandurven lijkt mij het probleem niet, volgens mij is er vooral diplomatie nu om Polen rustig te houden want die staan te trappelen.

Het is gewoon deescalerend optreden vanuit Nato tot het echt niet anders kan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
UA ontkent dat het een raket van de luchtafweer was.

Poolse persco was niet spannend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12:25

Qwerty-273

Meukposter

Ben wel benieuwd of al bekend is vanaf welke plek de lancering heeft plaatsgevonden. Volgens de Belarussische monitoring groep ‘Hajun_BY’ is dat niet vanuit Belarus geweest.

https://t.me/Hajun_BY/5804
The monitoring group @Hajun_BY did not record missile launches from the territory or airspace of Belarus today. According to our information, the last missile launch using the airspace of Belarus was recorded on October 6. @Hajun_BY

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

BeefHazard schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:15:
edit: wow, nu al verwijderd.

Dit ziet er dan wel uit als een betrouwbare ID met de genoemde caveat: enkel dit fragment. We weten niet wat er evt verder neer is gekomen.
Reposted.

[Twitter: https://twitter.com/UAWeapons/status/1592629266789052417?t=s2V0z8_rse-XA4ci0t6jwg&s=19]

Edit, nu is ook die link weg... Prutsers. Hier is ie: https://twitter.com/UAWea...qZkCqETsMD3kBwXLkRJw&s=19
Wmb nog steeds de beste analyse tot nu toe. In afwachting van een officiële verklaring.

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 15-11-2022 22:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Benieuwd of dit waar is, terugtrekking naar de oude grenzen?
Separate units of the Russian troops are leaving the temporarily captured settlements in Kherson region and are heading towards Crimea; the personnel of units located near Kreminna in Luhansk region are planning to retreat from their positions.

The General Staff of the Armed Forces of Ukraine said this in its operational update as of 18:00, on November 15, Ukrinform reports.
Dit nieuws lijkt een beetje ondergesneeuwd te zijn vanwege de situatie in Polen.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 15-11-2022 23:32 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:13
RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:57:
[...]

Reposted.

[Embed]

Wmb nog steeds de beste analyse tot nu toe. In afwachting van een officiële verklaring.
Wederom verwijderd. En zolang hij het niet permanent zwart-op-wit durft te zeggen om de één of andere reden, beschouw ik het nog maar even als een theorie met een probleem. Benieuwd wat de reden van al deze verwijderingen zijn, want de gelijkenissen in de foto's zijn groot.

Edit: tweets zijn dus nog wel met oude timestamps te vinden maar de links gaan steeds stuk? Is dit een Elon-factortje of wat?

[ Voor 9% gewijzigd door BeefHazard op 15-11-2022 23:00 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

BeefHazard schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:58:
[...]

Wederom verwijderd. En zolang hij het niet permanent zwart-op-wit durft te zeggen om de één of andere reden, beschouw ik het nog maar even als een theorie met een probleem. Benieuwd wat de reden van al deze verwijderingen zijn, want de gelijkenissen in de foto's zijn groot.
De eerste verwijdering was ivm typos. De tweede verwijdering was om het bericht te verwijderen waarin werd gemeld dat het eerste bericht verwijderd is. In mijn edit staat de juiste link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:59:
[...]

De eerste verwijdering was ivm typos. De tweede verwijdering was om het bericht te verwijderen waarin werd gemeld dat het eerste bericht verwijderd is. In mijn edit staat de juiste link.
En toch zie ik ook dat de reacties op die tweet erg kritisch zijn. Vorm van de bolling klopt niet, al zou dat ook iets met de drukgolf te maken kunnen hebben. En als je echt goed kijkt is het wel moeilijk om te begrijpen waarom hij dit nu al zo stellig claimt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

BeefHazard schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:03:
[...]

En toch zie ik ook dat de reacties op die tweet erg kritisch zijn. Vorm van de bolling klopt niet, al zou dat ook iets met de drukgolf te maken kunnen hebben. En als je echt goed kijkt is het wel moeilijk om te begrijpen waarom hij dit nu al zo stellig claimt.
Eens. Het is de beste analyse tot nu toe maar het blijft slechts een foto en die raketten lijken ook op elkaar. Beste blijft om gewoon af te wachten op de officiële analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:44
DropjesLover schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:43:
[...]

[...]

Een kruisraket schiet je niet af op een (zeer lage prioriteit) bewegend doel zoals een landbouwvoertuig.

Bijkomend verontrustend is dat Hongarije zegt dat hun oliepijpleiding afgesloten is. Nagenoeg gelijktijdig.
Als 1+1 2 is dan lijkt het dus een boodschap van Putin te zijn aan EU / NATO. Net zoals met de sabotage van NS1 en 2, gelijktijdig met de presentatie van Baltic Pipe.

Voor maximale media impact schiet je dus wel een kruisraket (of 2) af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:49:
[...]

Je zult toch eerst moeten weten wat er precies is gebeurt. Als het een raket is die zonder inmenging van afweer daar is neergekomen is dat b.v. wat anders dan dat Oekraine een russische raket heeft geraakt die daarna afgezwaaid is en in Polen is neergekomen.
Je zult dus eerst duidelijkheid moeten hebben over de situatie voordat je daadwerkelijk reageert. Die draaiboeken zijn er echt wel, maar elke situatie is toch weer anders. Er zal dus eerst overlegd moeten worden welk draaiboek het wordt en of dat draaiboek nog wat moet worden aangepast.
Ik denk dat het draaiboek allang bekend is, of dat het nou een afzwaaier is of dat oekraine die raket heeft geraakt... het zullen enkele waarschuwende woorden zijn, thats it. Rusland zal alles ten stelligste ontkennen en vervolgens sturen we nog maar wat himars naar de oekraine en hopen we er het beste van. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

RobinHood schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:37:
[...]

Misschien krijgen we zo wel het bericht dat de commandant van de lanceerinstallatie uitgegleden is, van de trap gevallen en geland op zijn eigen Kalashnikov. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

stylezzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:11:
[...]

Ik denk dat het draaiboek allang bekend is, of dat het nou een afzwaaier is of dat oekraine die raket heeft geraakt... het zullen enkele waarschuwende woorden zijn, thats it. Rusland zal alles ten stelligste ontkennen en vervolgens sturen we nog maar wat himars naar de oekraine en hopen we er het beste van. ;)
Dit verwacht ik ook, gecombineerd met
Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:11:
[...]

Misschien krijgen we zo wel het bericht dat de commandant van de lanceerinstallatie uitgegleden is, van de trap gevallen en geland op zijn eigen Kalashnikov. ;)
Ik zet €10 in op een val uit een raam.

Het is simpelweg niet ernstig genoeg.
Stel het was neergekomen in het lokale ziekenhuis van een Pools dorpje, dan werd het wel een ander verhaal. En dan nog denk ik deescalatie als uitkomst.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DropjesLover schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:19:
[...]
Stel het was neergekomen in het lokale ziekenhuis van een Pools dorpje, dan werd het wel een ander verhaal. En dan nog denk ik deescalatie als uitkomst.
Dat zorgt natuurlijk wel voor de vraag: Wanneer zou het dan géén de-escalatie meer zijn? Geven we Putin op deze manier niet precies wat hij wil?

Als het opzet was maar het geloofwaardig genoeg op een ongeluk lijkt, dan zou de volgende misser wel eens wat minder "mis" kunnen zijn en wel dat ziekenhuis kunnen raken. We hebben het hier wel over de Russen, dus het scheermes van Hanlon is meer een bijl geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En vervolgens Viktor Orban in de stress omdat zijn oliepijpleiding geraakt zou zijn:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:22:
[...]

Dat zorgt natuurlijk wel voor de vraag: Wanneer zou het dan géén de-escalatie meer zijn? Geven we Putin op deze manier niet precies wat hij wil?

Als het opzet was maar het geloofwaardig genoeg op een ongeluk lijkt, dan zou de volgende misser wel eens wat minder "mis" kunnen zijn en wel dat ziekenhuis kunnen raken. We hebben het hier wel over de Russen, dus het scheermes van Hanlon is meer een bijl geworden.
Het zal een beetje een hellend vlak zijn. Toen de terroristen in februari oekraine binnenvielen hielpen we ook alleen maar met kogelvrije vesten en dat soort spul. We zouden ome putin ook maar eens boos maken.... inmiddels staat het halve wereld wapenarsenaal in of in de buurt van oekraine. De vraag is alleen wanneer we wat gaan inzetten.... dit keer blijven het wat waarschuwende woorden, ik mag hopen de volgende keer wat stevigers...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Iemand heeft een collage gemaakt van de buitenlandse vrijwilligers die omgekomen zijn in Oekraïne:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fhmux_zXwAEkYND?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1592496122622521344

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:28:
[...]

Het zal een beetje een hellend vlak zijn. Toen de terroristen in februari oekraine binnenvielen hielpen we ook alleen maar met kogelvrije vesten en dat soort spul. We zouden ome putin ook maar eens boos maken.... inmiddels staat het halve wereld wapenarsenaal in of in de buurt van oekraine. De vraag is alleen wanneer we wat gaan inzetten.... dit keer blijven het wat waarschuwende woorden, ik mag hopen de volgende keer wat stevigers...
Ik mag vooral hopen dat het bewaken van "every inch" binnen de NATO grenzen ook daadwerkelijk dat betekent. Voordat we straks last hebben van nog meer Russische afzwaaiers.

Of wachten we dan tot de Duitse grens door een KH-101 onder vuur genomen wordt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:30:
[...]
Ik mag vooral hopen dat het bewaken van "every inch" binnen de NATO grenzen ook daadwerkelijk dat betekent. Voordat we straks last hebben van nog meer Russische afzwaaiers.

Ik denk dat het niet handig is om je eigen denkbeelden al op denkbeeldige toekomstige (in)actie van de Navo te projecteren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 15:07
Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:30:
[...]

Zoals al vaak hier aangegeven eerst maar eens afwachten wat er nu precies is gebeurd.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
XWB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:30:
Iemand heeft een collage gemaakt van de buitenlandse vrijwilligers die omgekomen zijn in Oekraïne:

[Afbeelding]
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1592496122622521344
Russian propaganda. In het Russisch hebben ze het over huurlingen en niet vrijwilligers Kan even de juiste link niet vinden op Reddit.

[ Voor 7% gewijzigd door xippie op 15-11-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xippie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:38:
[...]

Russian propaganda. In het Russisch hebben ze het over huurlingen en niet vrijwilligers Kan even de juiste link niet vinden op Reddit.
huurlingen doen het meestal ook vrijwillig (maar vooral voor het geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:35:
[...]

Ik denk dat het niet handig is om je eigen denkbeelden al op denkbeeldige toekomstige (in)actie van de Navo te projecteren.
om eventuele teleurstellingen te voorkomen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:04:
[...]

Eens. Het is de beste analyse tot nu toe maar het blijft slechts een foto en die raketten lijken ook op elkaar. Beste blijft om gewoon af te wachten op de officiële analyse.
voorlopige analyse is in elk geval toch een Kh-101.

Zou een accuracy van 5 meter moeten hebben ongeveer. Laten we er 50 meter van maken.
Dan nog is het bijzonder dat ding in Polen landt en blijkbaar ook toevallig een stroomlijn heeft geraakt, tijdens een lanceercampagne om de stroominfrastructuur van Oekraine te ontwrichten.

Al vindt UA weapons tracker dat het toch een S-300 is.
Heeft misschien toch wel wat. Het is een relatief klein fragment als ik het vergelijk met het gras er omheen.
Maar goed, hele rant dat UAWeapons tracker een pro-Russisch account zou zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 00:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:22:
[...]

(Meerdere) Gerichte aanvallen op legerbasissen van navo lidstaten, Russische troepen die de grens oversteken, dat soort dingen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:43:
[...]

dat landbouwvoertuig was natuurlijk een NATO surveillance system dat te dicht bij kwam :P

Oliepijpleiding in Ukraine zou geraakt zijn waardoor Hongarije er last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NATO territorium is trouwens al eerder bestookt geweest:

Namelijk in maart dit jaar:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 16:50

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:47:
[...]

dat landbouwvoertuig was natuurlijk een NATO surveillance system dat te dicht bij kwam :P

Oliepijpleiding in Ukraine zou geraakt zijn waardoor Hongarije er last van heeft.
Kijk, dat is nou slim. Hongarije ligt voor het geld dat de de EU wil gebruiken om Oekraïne te steunen. Rusland doet weer eens de volgende grote raketdag. Oekraïne draait de pijpleiding naar Hongarije dicht (want “geraakt” en ze kunnen er niks aan doen dat Hongarije geen gas/olie meer krijgt) en Hongarije moet wel om.

Powerplay russian style, gebruik maken van de zwakheden van een aanval, russian style.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
Achten jullie de kans dat de raket installaties worden aangevallen? Stukje preventie voor toekomstige aanvallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:47:
[...]
Tractoren stelen Russische tanks ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Brazos schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:55:
[...]

De gebruikte raketten zijn niet zo accuraat. Je voert een civiel doelwit in en het landt ergens in het betreffende stad/dorp.

Als het een afzwaaier zou zijn is de kans zeer klein dat het iets anders dan een bos of veld raakt, en ook zeer klein dat 2 raketten zouden afzwaaien.
De Europese stroomlijn connectie lijkt het doel.

Dit lijkt me weer een grote f you van Rusland. Hopelijk gaan we de druk opvoeren. Wij zitten weer met de handen in het haar. Maar ik heb nog hoop op het juiste antwoord.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:57:
[...]

Kijk, dat is nou slim. Hongarije ligt voor het geld dat de de EU wil gebruiken om Oekraïne te steunen. Rusland doet weer eens de volgende grote raketdag. Oekraïne draait de pijpleiding naar Hongarije dicht (want “geraakt” en ze kunnen er niks aan doen dat Hongarije geen gas/olie meer krijgt) en Hongarije moet wel om.

Powerplay russian style, gebruik maken van de zwakheden van een aanval, russian style.
of Orban was niet irritant genoeg volgens Putin en moet even gestraft worden met een hint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wackmack schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:59:
Achten jullie de kans dat de raket installaties worden aangevallen? Stukje preventie voor toekomstige aanvallen?
Gezien ze door vliegtuigen worden gelanceerd die mede gebaseerd zijn relatief dicht bij Moskou lijkt me die kans niet groot?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:01:
[...]

of Orban was niet irritant genoeg volgens Putin en moet even gestraft worden met een hint?
Kan ook, kan ook. Maar dan moet Rusland wel raak hebben geschoten. Ze kunnen dan toch ook de leiding nog in eigen land al dichtschroeven. Ik denk dat Ukraine heeft gewacht op deze aanval om dit te doen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wackmack schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:59:
als het een Kh-101 is dan moet er ergens een vliegveld bij de Kaspische Zee (Astrakhan) worden gebombardeerd want die dingen zijn air-launched, meestal van Tu-95's
Dat zijn die dingen die Rusland ook regelmatig de Noordzee opstuurt om de responstijd van NATO te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:03:
[...]

Kan ook, kan ook. Maar dan moet Rusland wel raak hebben geschoten. Ze kunnen dan toch ook de leiding nog in eigen land al dichtschroeven. Ik denk dat Ukraine heeft gewacht op deze aanval om dit te doen.
waarom zou Rusland niet raak schieten? Doen ze al maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 12:38
Niet heel opvallend is dit weer een provocatie tijdens een top, dit keer de G20.

Er zit wel een patroon in. :O

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:05:
Niet heel opvallend is dit weer een provocatie tijdens een top, dit keer de G20.

Er zit wel een patroon in. :O
maar beetje dom om het een dag voor Ramstein te doen... zit nog te vers in het geheugen nu.
Wie weet peutert het extra wapens los voor UA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brazos schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:06:
[...]

Zo accuraat zijn die dingen niet. Ze hebben waarschijnlijk een doelwit in een Pools dorp ingevoerd en dat ding landt ergens binnen 100m daarvan. Dat was dan toevallig de graandroger in dit geval.
toevallig stond die graandroger dus net op die powerline die Oekraine met de EU verbindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQyt79nzjXDrZC6sSMm2i2n4H20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sb4jgre7phGpOFbsCy7j02xm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:23:
[...]

toevallig stond die graandroger dus net op die powerline die Oekraine met de EU verbindt.

[Afbeelding]
Waarom niet Dobrotvirska raken? Dat heeft dan veel meer effect.

Ik denk niet dat ze verdwaald zijn, dit was opzet die wordt weggemoffeld met een valse reden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:25:
[...]

Ik denk niet dat ze verdwaald zijn, dit was opzet die wordt weggemoffeld met een valse reden.
heeft veel meer effect maar deze boodschap is dus aan de EU/Polen.

Inmiddels mag de Russische ambassadeur het gaan uitleggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 00:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:10
Interessant, ik zie op Flightradar24 dat ineens alle NAVO-vliegtuigen rond Oekraïne hun transponder hebben uitgezet. Je ziet er geen een meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Ik woon vlakbij Volkel, heb verschillende F16's horen opstijgen vanavond, vroeg me al af waarom dat op zo'n laat tijdstip gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:25:
[...]

Waarschijnlijk/mogelijk was die energie centrale ook het Russische doelwit.
Alleen is dat niet zo slim om dat met raketten te doen waarvan je weet dat ze niet zo accuraat zijn :?
Dit is bewust dit risico nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2022 00:56 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brazos schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:55:
[...]

De gebruikte raketten zijn niet zo accuraat. Je voert een civiel doelwit in en het landt ergens in het betreffende stad/dorp.

Als het een afzwaaier zou zijn is de kans zeer klein dat het iets anders dan een bos of veld raakt, en ook zeer klein dat 2 raketten zouden afzwaaien.
Dit zijn raketten die zichzelf mede met radar geleiden. Verstoor radar en je gaat een afwijking krijgen, waarschijnlijk een vergelijkbare afwijking in vergelijkbare raketten dichtbij elkaar. Beide gingen op zelfde doel af, het is prima mogelijk dat beide onder invloed van zelfde verstoring zelfde afwijking krijgen. Kan natuurlijk ook dat beide opzettelijk op PL gericht zijn. Maar dat hoeft zeker niet. Het is veel te vroeg om mogelijkheden uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:48
De NAVO zal toch ook duidelijk moeten aantonen dat ze polen steunen. WOII scenario's zijn wellicht nog fris in het geheugen van de polen.. Het zou mij verwonderen dat polen geen vergelding wilt, dus er zal wel iets moeten gebeuren. Als de NAVO de vergelding volledig blokkeert kan er al snel twijfels ontstaan in de alliantie.

Maar goed, eerst onderzoeken wat er exact is gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:48

jdh009

FP ProMod
Twee personen vermoord en een Rusland die tot nu toe publiekelijk ontkent er ook maar iets mee te maken te hebben. Wat ik las was er ook al vastgesteld dat het projectiel van Russische makelarij is, dus de vraag is nu nog wie ze heeft afgeschoten. Gezien de ernst van de situatie kan ik me niet voorstellen dat ze Rusland zonder ook maar iets van een ‘publiekelijke door het stof gaan’-reactie te geven dit zomaar zullen vergeven. Over een paar uur de NAVO vergadering en benieuwd wat daar uit gaat komen.

Gezien er doden te betreuren zijn kan ik me het niet voorstellen dat ze dit zomaar als incident afschilderen en het er bij laten.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien 'hoopt' Poetin iets uit te lokken zodat hij kan zeggen: 'Jamaar kijk, de NAVO, dat kunnen wij niet winnen!' En zijn leger kan terugtrekken met enige restjes interne verkoopbaarheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Dit lijkt ook nog wel een hele interessante theorie. Gewoon een typfout van een operator.

Allemaal pure speculatie op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door Snow_King op 16-11-2022 06:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 17:16
Ik ging slapen met de gedachte dat WO3 wellicht ging beginnen.
Maarrrrr WO3 is nog niet begonnen. Dus we kunnen weer rustig slapen. :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:01
R20141016 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:20:
Ik ging slapen met de gedachte dat WO3 wellicht ging beginnen.
Maarrrrr WO3 is nog niet begonnen. Dus we kunnen weer rustig slapen. :z
De NAVO gaat echt niet all-out de oorlog in omdat een verdwaalde raket toevallig twee van hun burgers heeft gedood. Er zal zal vast een tegenreactie komen, maar als we echt actief mee hadden willen vechten dan hadden we daar allang een excuus voor gevonden.

Ik ben wel benieuwd wat de tegenreactie gaat worden. Wellicht in Oekraïens luchtruim raketten neerhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Lijkt toch op een afgezwaaide Oekraïnese S300 die op een inkomende kruisraket afgevuurd is:
Veel westerse leiders vragen om meer onderzoek en zeggen nauw betrokken te zijn bij Polen, dat probeert te achterhalen wat er precies is gebeurd.

Volgens president Biden is het 'onwaarschijnlijk' dat de raket vanuit Rusland werd afgevuurd, maar de Amerikaanse president wilde daar verder niet op ingaan.
Goed om te zien dat de NAVO geen overhaaste conclusies trekt en rustig blijft.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:45:
Lijkt toch op een afgezwaaide Oekraïnese S300 die op een inkomende kruisraket afgevuurd is:

[...]
Goed om te zien dat de NAVO geen overhaaste conclusies trekt en rustig blijft.
Dan lees je iets anders dan ik, volgens mij staat er "Volgens president Biden is het 'onwaarschijnlijk' dat de raket vanuit Rusland werd afgevuurd".

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
nst6ldr schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:48:
Dan lees je iets anders dan ik, volgens mij staat er "Volgens president Biden is het 'onwaarschijnlijk' dat de raket vanuit Rusland werd afgevuurd".
Als de raket niet vanuit Rusland is afgevuurd waar dan wel vandaan? Niets wijst op Belarus dan blijft Oekraïns grondgebied over, wat past binnen het 200km bereik van een S300.

Snap niet goed waarom sommigen zo graag Artikel 5 activatie willen, dat is WO3. Laten we hopen dat het met een sisser afloopt, alle betrokkenen erg geschrokken zijn en het incident gebruikt wordt om nog meer en zwaardere steun te verlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wordt inmiddels door meerdere bronnen gemeld:
Poland blast caused by missile fired by Ukrainian forces at incoming Russian missile - AP

Initial findings suggest that the missile that hit Poland was fired by Ukrainian forces at an incoming Russian missile, Associated Press reported on Wednesday, citing U.S. officials.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:55:
Snap niet goed waarom sommigen zo graag Artikel 5 activatie willen, dat is WO3.
Ach die WO3 bangmakerij horen we nu al 9 maanden. Tegen dit Rusland zou het een zeer korte WO zijn.

Verder wel eens dat de steun opgevoerd mag worden. Of het nu een Russische of Oekraïnse raket is boeit mij niet zoveel, feit is dat Rusland deze situatie veroorzaakt door roekeloze aanvallen dicht bij de grens te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
[...]

Als de raket niet vanuit Rusland is afgevuurd waar dan wel vandaan? Niets wijst op Belarus dan blijft Oekraïns grondgebied over, wat past binnen het 200km bereik van een S300.
Een kruisraket afgevuurd vanuit bezet gebied in Oekraïne behoort nog tot de mogelijkheden. Nergens wordt iets over S-300 gezegd, dat bedenk je er zelf bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:02
BeefHazard schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:14:
[...]

Een kruisraket afgevuurd vanuit bezet gebied in Oekraïne behoort nog tot de mogelijkheden. Nergens wordt iets over S-300 gezegd, dat bedenk je er zelf bij.
Meerdere nieuwssites melden S-300 vanuit oekraine luchtafweee dus.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00

Dit al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BeefHazard schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:14:
[...]

ik heb ook zo mijn vraagtekens. Ik geloof graag dat het een S-300 is en geen Kh-101 maar er is nu alweer teveel ruis op de lijn en het is de vraag wat hier mis gaat.

RTLnieuws... tja... ik heb het liever van meer betrouwbare bronnen zoals Reuters maar nog liever van de Polen zelf.

Gerashchenko (UA) schreef gisteravond dat prelimary results stellen dat het een Kh-101 was.
UAWeapons tracker houdt vol dat het een S-300 is, al krijgt ie daar behoorlijk wat heat voor.

Er zijn diverse scenario's.

Enige wat we nu echt weten is dat het een door Rusland gemaakte raket is, maar dat zegt niet zoveel.
Kh-55 werden in Charkiv gemaakt.
S-300 wordt ook gebruikt door Ukraine, kan zijn dat ie technisch gezien 'Russian-made' (of soviet-made) zijn.
Maar het boeit niet zo heel veel door wie het ding gemaakt is, tenzij het een model is die echt alleen door RF wordt gebruikt en UA niet heeft. En dan is de vraag: hoe komt die S-300 dan helemaal in Polen terecht?
Heeft UA een Russische S-300 buitgemaakt en ingezet in west-UA? Of komt ie uit Belarus?

Biden mompelt wel vaker wat... onwaarschijnlijk dat het uit Rusland komt. Een S-300 zal niet uit Rusland gekomen zijn inderdaad, maar Belarus kan misschien wel en daar heeft RF ook S-300 staan.

Initieel werd gesproken over twee raketten volgens mij, maar ik lees nu alleen maar over 1 raket?
Dus hoeveel raketten waren er? In een logische situatie schiet je niet zomaar een S-300 af (tenzij je Rusland bent en het inzet tegen gronddoelen).
Dus er moet minimaal 1 andere raket zijn geweest. Als dat een Russische raket geweest is... bijv. bedoeld voor Lviv... dat noem ik toch 'grensgebied' maar Rusland ontkent dat ze raketten hebben afgeschoten richting het grensgebied, maar goed wat Rusland zegt is sowieso onbetrouwbaar.
Dus een Russische raket en minstens 1 UA S-300 is afgezwaaid oid en in Polen terecht gekomen toevallig precies op die stroomkabel (als ook dat tenminste waar is want momenteel is mij helemaal niets meer duidelijk).

Zou het een false-flag zijn geweest van UA om druk te zetten op de EU/NATO? Zowel de stroomlijn naar de EU kapot en ook de oliepijp naar Hongarije? Zou UA zo dom zijn? Of zelfverzekerd genoeg om vlak voor Ramstein en op G19+terreurstaat de boel te saboteren ook al zit NATO er bovenop mee te kijken met elke scheet die er in de regio wordt gelaten? NATO is niet gek en heeft radardata met Polen gedeeld volgens mij, maar laat er vooralsnog nog niets over uit.

Hoe kan het zijn dat Gerashchenko gisteravond stelde dat initieel onderzoek uitwees dat het een Kh-101 maar vanochtend diverse websites spreken over een S-300? Die fout maken experts ter plaatse toch niet of wel?
Een S-300 kan van UA zijn. Ook van Rusland maar de afstand lijkt me stug.
Een Kh-101 (of Kh-55) kan uit Rusland komen (of vanuit Belarus afgeschoten) maar UA heeft die dingen voor zover ik weet niet meer.

Dus als het een S-300 is van UA dan heeft UA die in het gunstigste geval afgeschoten op een Russische raket. Waar is die Rus gebleven? En waarom is de S-300 in Polen terecht gekomen? Een afzwaaier? Hoeveel S-300 heeft UA afgeschoten op hoeveel RF-raketten in de regio? Hoeveel zijn er neergehaald?
En waren het nou twee raketten in Polen of toch 1?

De Russische propaganda was gisteravond al volop bezig om het op een UA S-300 te gooien, zal toch niet zo zijn dat Reuters en RTL nieuws etc. die campagne napraten?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:32

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Maar goed dat we (de VS) Moskou nog niet hebben 'omgetoverd tot een parkeerplaats'.

Maar eens rustig afwachten wat het nou echt is. Ik neem aan dat Polen snel met duidelijkheid moet kunnen komen gezien de aanwezige onderdelen van de raket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, 'anonymous US sources told AP'.
Ik kan daar echt niets mee.

De Amerikanen geven verder nog geen details. Dat kan diverse redenen hebben.
Rusland liegt dan mogelijk weer. Ze zeggen dat ze geen raketten hebben afgevuurd op die regio :P
Dus dan kan UA er ook geen raket op afgevuurd hebben.

Volgens Polen is de raket 'of Russian origin' en heeft de Russische ambassadeur op het matje geroepen.
zouden ze dat doen als gewoon duidelijk is dat het een UA-raket was?
Ook Osinttechnical neemt het S-300 vermoedelijk over.
Zou betekenen dat UA (zelensky en gerashchenko) verkeerde info heeft of te vroeg heeft willen pieken met Rusland de schuld geven van deze specifieke raket?

Maar goed, de Amerikanen zullen het wel weten.
Kan best zijn dat het toch UA was en ze dat liever nog even stil houden.

Rutte kopt m in elk geval alvast in: dit zou niet gebeurd zijn als Rusland geen massale aanval had gedaan gister.
Linksom of rechtsom tijd voor een no-fly zone boven west-Oekraine om een herhaling te voorkomen wat mij betreft. Als Rusland daar problemen mee heeft hadden ze geen raketten af moeten voeren op west-Oekraine.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 07:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Snap niet goed waarom sommigen zo graag Artikel 5 activatie willen, dat is WO3. Laten we hopen dat het met een sisser afloopt, alle betrokkenen erg geschrokken zijn en het incident gebruikt wordt om nog meer en zwaardere steun te verlenen.
Doe eens rustig? Je springt zelf op conclusies die helemaal nog niet zeker zijn. Er is nog onderzoek gaande en het gros van de raketten van Rusland (zo niet alle) komen uit bommenwerpers en vanaf zee. Op dit moment zeggen dat het Oekraïense raketten zijn omdat Biden zegt dat ze niet vanuit Rusland zijn afgevuurd, is veel te vroeg. Dat heeft niks te maken met artikel 5, dan ben je al 3 stappen verder.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Volgens mij is de kans nog altijd net zo groot (of zelfs groter) dat dit UA raketten zijn geweest. Het is wel verdacht stil met berichtgeving uit UA ook geen harde ontkenning?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 10-10 17:17

scorpionv

This space for rent

Oftewel, als Rusland het randje niet had opgezocht, was dit niet gebeurd.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:43

Kheos

FP ProMod
nst6ldr schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:41:
[...]

Op dit moment zeggen dat het Oekraïense raketten zijn omdat Biden zegt dat ze niet vanuit Rusland zijn afgevuurd, is veel te vroeg.
Dat. Er is een immen verschil tussen 'ze zijn niet vanuit Rusland afgevuurd' (oftewel 'vanop Russisch grondgebied ' ) en 'ze zijn niet door Rusland afgevuurd' (oftewel 'door het Russische leger ').
Het eerste is 'waarvandaan', het tweede 'wie'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:37:
[...]

Rutte kopt m in elk geval alvast in: dit zou niet gebeurd zijn als Rusland geen massale aanval had gedaan gister.
Linksom of rechtsom tijd voor een no-fly zone boven west-Oekraine om een herhaling te voorkomen wat mij betreft. Als Rusland daar problemen mee heeft hadden ze geen raketten af moeten voeren op west-Oekraine.
Ik ben geen fan van Rutte, maar hier heeft hij wel een punt. Als Rusland niet zoveel raketten op civiele infrastructuur afschiet is er ook geen kans op afzwaaiers of vergissingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De NAVO heeft de brokstukken en alle radarbeelden van de wijde omgeving waar het verschil tussen een KH-55/101 kruisraket (700 km/u) en S-300 (6800 km/u) duidelijk genoeg is om conclusies uit te trekken. De waarheid is soms niet wat je wil, dat respecteren is uiteindelijk de beste optie. Een alternatief geloven omdat het beter uit komt is wat Rusland nu zo in de problemen heeft geholpen.

Wat de precieze loop van gebeurtenissen is zal wat meer moeite eisen. Ergens is een S-300 afgevuurd op een Russische kruisraket en als die raket mist en vervolgens niet automatisch ontploft bij de maximum ingestelde afstand dan zal de zwaartekracht verder bepalen waar die neerkomt en alsnog zal ontploffen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:47

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Dat kan ik jou uitleggen. Activatie van artikel 5 is geen WO3, maar een snellere beëindiging van dit conflict. Rusland heeft namelijk niet meer het leger om een wereldoorlog mee te voeren, en China zal Rusland echt niet militair gaan steunen als de NAVO enkel UA schoonveegt van Russisch ongedierte. Stop toch eens met angst zaaien.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:41
Fanta schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:16:
[...]

Dat kan ik jou uitleggen. Activatie van artikel 5 is geen WO3, maar een snellere beëindiging van dit conflict. Rusland heeft namelijk niet meer het leger om een wereldoorlog mee te voeren, en China zal Rusland echt niet militair gaan steunen als de NAVO enkel UA schoonveegt van Russisch ongedierte. Stop toch eens met angst zaaien.
Je leeft echt in een zelfverzonnen op 0 kennis gebaseerde illusie als je denkt dat artikel 5 inroepen een versnelde beëindiging van vijandigheden gaat zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:08

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:37:

en hoe wil je die gaan afdwingen? De-facto meng je je actief in de strijd, want je gaat alles uit de lucht moeten schieten wat Russisch is. Je zult trouwens ook actief Russische luchtafweer moeten gaan opsporen en vernietigen, waardoor je geen no-fly-zone hebt, maar je gewoon actief betrokken bent in deze oorlog en je meevecht als NATO zijnde. Gaat dus niet gebeuren.

Ik verwacht ook niet dat Polen artikel 5 gaat triggeren en ik verwacht ook niet dat Rusland, als deze raket van hun was, dit nog eens gaat doen. Gisterenavond waren heel veel mensen, heel erg nerveus en daar zaten ook veel Russen bij. Ze weten zelf net zo goed dat als de NATO effectief mee gaat vechten, ze op heel korte tijd gewoon compleet klaar zijn.

Voorzichtige voorspelling: Europa / de NATO hebben een reminder gekregen waarom Oekraïne dit moet winnen en zullen de steun nog wat intensiever gaan maken, Europese landen zullen bij de binnenlandse politieke dansen beseffen hoe belangrijk defensie is en ook hun eigen krijgsmacht nog verder gaan upgaden. Rusland zal mogelijk wat meer veiligheidsmarges hanteren richting de grenzen van Oekraïne wat aan niet-Russisch grondgebied/bondgenoten grenst om te voorkomen dat ze per ongeluk de NATO een legitieme reden geven Artikel 5 toe te passen.

@Skybullet ik gok dat er wel heel snel luchtoverwicht zal zijn mocht een NATO effectief mee gaan vechten. Maar uiteindelijk eens: je gaat deze oorlog niet op tijd van een paar maanden beëindigen waarschijnlijk, buiten het punt dat je met de vraag zit wat je gaat doen als je dan eenmaal tot aan de Russische grens bent gekomen en je waarschijnlijk alsnog bestookt gaat worden met raketten.

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 16-11-2022 08:25 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skybullet schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:19:
[...]

Je leeft echt in een zelfverzonnen op 0 kennis gebaseerde illusie als je denkt dat artikel 5 inroepen een versnelde beëindiging van vijandigheden gaat zijn.
dat van die beëindiging van vijandigheden hoeft ook niet.
Rusland mag van mij prima vijandig gaan zitten doen vanachter hun eigen landsgrenzen.
Beetje boos met de armen over elkaar zitten en het stom vinden dat hun leger in Oekraine vernietigd is.
Heb ik echt niets op tegen verder. Gewoon in hun eigen gif laten gaarkoken.

Net als Noord-Korea officieel nog gewoon in oorlog is met Zuid-Korea en er gewoon een wapenstilstand is.
Zolang er niet gevochten wordt, is dat beter dan de huidige situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:23:
[...]

en hoe wil je die gaan afdwingen? De-facto meng je je actief in de strijd, want je gaat alles uit de lucht moeten schieten wat Russisch is. Je zult trouwens ook actief Russische luchtafweer moeten gaan opsporen en vernietigen, waardoor je geen no-fly-zone hebt, maar je gewoon actief betrokken bent in deze oorlog en je meevecht als NATO zijnde. Gaat dus niet gebeuren.
heel simpel. Polen gaat met Oekraine in gesprek en sluit een deal dat ze x kilometer over de grens met Oekraine raketten gaan neerschieten die Oekraine aanmerkt als zijnde niet van hen.
Daarmee hoeven ze zich niet actief in de strijd te mengen maar werken ze gewoon samen met Oekraine aan een project voor luchtverdediging in west-Oekraine, waar het daadwerkelijke front niet ligt.

Als Rusland commentaar er op heeft kan er fijntjes uitgelegd worden dat Rusland niets te zeggen heeft over luchtverdediging in west-Oekraine en als ze niet willen dat hun staatseigendommen worden neergehaald in west-Oekraine, ze ervoor moeten zorgen dat hun staatseigendommen daar niet terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
scorpionv schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:50:
[Twitter]

Oftewel, als Rusland het randje niet had opgezocht, was dit niet gebeurd.
Dat we een proces van bezinning doorlopen voor we besluiten at random terug te slaan op iets of iemand zal voor Rusland ‘grappig’ zijn, maar zo vinden wij het ‘grappig’ dat Rusland het tweede beste leger in Ukraine is en daarom niets maar dan ook niets anders heeft dan burgers terroriseren.

Waarvan ik vind dat we daar meer tegen moeten doen. Tis nu gewoon scorched earth voor Rusland geworden terwijl ze al verloren hebben. Maargoed, iets met narcisten en (niet kunnen) verliezen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:08

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:29:
[...]

heel simpel. Polen gaat met Oekraine in gesprek en sluit een deal dat ze x kilometer over de grens met Oekraine raketten gaan neerschieten die Oekraine aanmerkt als zijnde niet van hen.
Daarmee hoeven ze zich niet actief in de strijd te mengen maar werken ze gewoon samen met Oekraine aan een project voor luchtverdediging in west-Oekraine, waar het daadwerkelijke front niet ligt.

Als Rusland commentaar er op heeft kan er fijntjes uitgelegd worden dat Rusland niets te zeggen heeft over luchtverdediging in west-Oekraine en als ze niet willen dat hun staatseigendommen worden neergehaald in west-Oekraine, ze ervoor moeten zorgen dat hun staatseigendommen daar niet terecht komen.
en dus meng je je als Polen zijnde actief in die oorlog en zal de NATO Polen niet meer helpen, want ze maken zichzelf tot een legitiem doelwit voor Rusland.

Buiten het feit dat je niet genoeg luchtafweer hebt om alles even af te schermen. Je zult continu vliegtuigen in de lucht moeten hebben.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:32:
[...]

en dus meng je je als Polen zijnde actief in die oorlog en zal de NATO Polen niet meer helpen, want ze maken zichzelf tot een legitiem doelwit voor Rusland.

Buiten het feit dat je niet genoeg luchtafweer hebt om alles even af te schermen. Je zult continu vliegtuigen in de lucht moeten hebben.
nee hoor, het is gewoon een speciaal samenwerkingsverband met Oekraine om meer grip te krijgen op hun eigen luchtverdediging. Een soort van anti-UFO operatie. Geen idee wat Rusland daarmee te maken heeft.
Er is immers geen oorlog toch? Aldus de Russen. Dus kunnen de Polen zich er ook niet in mengen.
De Special Military Operation vindt toch alleen plaats in Donbas etc.?
Zo simpel is het.

Als de Russen het er niet mee eens zijn zullen ze hun definities moeten aanpassen.
Of bedoel je te zeggen dat de Russen moeten toegeven dat ze objecten illegaal in west-Oekraiens luchtruim laten zijn zonder met UA in oorlog te zijn? Nee toch zeker? :o

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 08:39 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid