NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:57:
[...]
Nee, niet te confronterend - maar niet constructief. Als je vindt dat er in dit topic mensen zijn die te ver gaan in het dood wensen van anderen kun je een mod inschakelen of daar inhoudelijk op reageren. Maar wat jij en degene op wie je reageert plaatsen zijn generieke algemeenheden, gericht op reacties, maar niet specifiek welke, met een algemeen generiek verwijt dat er te makkelijk over het leven van een bevolkingsgroep wordt gesproken.
Dat mag jouw mening zijn, maar is op deze manier niet echt een bespreekbaar ding. Daarbij laat je ook geen ruimte voor individuele perceptie - zo heb ik begrip voor de emotie die komt bij het hebben van familie in Kherson waar Rusland als beesten hebben huisgehouden. Tegelijk ben ik zelf de discussie meerdere malen aangegaan dat het ontmenselijken van de inwoners van Rusland als vijand een riskante ontwikkeling is - het is ook onmogelijk om met elke gesneuvelde Rus medelijden te hebben, als je weet dat het nodig is om Rusland uit dit land te verjagen. Er zullen er nog duizenden moeten volgen. Is dat wat je vanuit je Westerse moraal wilt dat gebeurt? Nee uiteraard niet.
Zo zijn we niet, naar een Ukrainse soldaat die een gewonde Rus op eigen verzoek weigerde te executeren (filmpje dook enkele maanden geleden op).
Dus zoek een andere vorm om de discussie te voeren, of richt je tot een mod als je vindt dat iets niet door de beugel kan. Ik kan me niet vinden in de dooddoener dat we hier graag alle Russen dood wensen en dat als je daar wat van zegt je post ge-edit wordt. Risico loop ik nu overigens ook - want het is verdorie off-topic voor dit topic, maar wel relevant omdat je ageert tegen posts in dit topic.
Wel apart dat je vindt dat er een andere vorm van discussie gezocht moet worden, maar dat die reacties wel precies leiden tot jouw reactie, en dus een prima discussie. Doel bereikt lijkt me?
Mijn opmerking eerder ging er met name om dat men regelmatig lijkt te vergeten dat Russen ook mensen zijn en het overgrote deel van degene die in deze oorlog sterven eigenlijk geen weet hebben van wat ze doen. En ik weet dat door dit te zeggen er weer een mensen erin lezen dat ik de Russen een slachtofferrol wil aanpraten, maar dat is totale onzin. Het gaat mij niet om de Russen die sterven, dat is nu eenmaal oorlog. De misquotte "the death of one man is a tragedy, the death of millions is a statistic" is hier vrij accuraat. Maar wij staan hier niet aan het front dus hebben wij prima de mogelijkheid een stepje terug te doen en verschillende perspectieven te proberen.
Hoop ik dat Oekraïne snel de oorlog wint? Ja.
Besef ik mij dat, wil Oekraïne de oorlog winnen, dit nog vele duizenden Russische doden tot gevolg heeft? Ja.
Stoor ik mij evengoed aan het onmensenlijken van de Rus en de manier waarop deze oorlog door sommigen als RTS game gezien wordt? Ja.
Feit is dat niet iedereen goed met die kritiek/spiegel om kan gaan en direct in de verdediging schiet (JA MAAR!!!).