Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.517 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:18
asing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Dat doen de Russen aan de lopende band. Medvedev?? die in ua uniform probeert te ontsnappen en meer van die zaken.
Dus moet je laten zien dat je beter bent dan hun. Zelf ook beginnen aan oorlogsmisdaden moet je niet aan beginnen. Je vecht o.a. voor normen en waarden, dus moet je die ook laten zien.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
FunkyTrip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Precies, het lijkt me absoluut geen gevalletje van valsspelen. Je zet die markeringen vooral om niet door friendly fire getroffen te worden immers.

Wat wel vals(vlag)spelen zou zijn is met die Z & V's terroristische acties uitvoeren op burgers en/of een witte vlag misbruiken voor een aanval, want dat is (?) een officieel erkend symbool.
offtopic:
Nee nee, is gewoon valsspelen. :+ Net zoals die Zelensky hij heeft de memo na 3 dagen wint Rusland, ook niet opgevolgd. Dat is ook niet eerlijk wanneer je de spelregels vanuit Moskou toegestuurd krijgt en je je er daarna niet aan houdt. :+

Maar de symbolen zijn geen officieel erkende symbolen, het gewoon herkenningstekens. In het geval van de Russen was het vooral om te kunnen zien waar de eenheden vandaan kwamen.

De Amerikanen/Het westen gebruikt bijvoorbeeld de "Chevron" en varianten daarvan. Waarmee ze elkaar kunnen herkennen als Friendly en in sommige gevallen bij welke operationele eenheid ze horen.

Is weinig officieels aan, anders dan dat je krijgsmacht dat teken gewoon gebruikt. Wanneer jij en je leger Hello Kitty's op de tanks zou schilderen maakt dat het nog steeds geen officieel erkend symbool, anders dan dat de vijand kan zien dat je knetter gek bent. :+

Die dingen zijn vaak en met name op langere afstanden gewoon makkelijker te herkennen dan een vlaggetje/mini logo of wat dan ook. :)

[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

asing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:16:
Dat doen de Russen aan de lopende band. Medvedev?? die in ua uniform probeert te ontsnappen en meer van die zaken.
Dat was Viktor Medvedchuk. Al zou ik Dmitry Medvedev best in een UA uniform willen zien :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Ja dat zou vals spelen in een oorlog zijn. Ook voor een oorlog hebben we regels opgesteld en je mag b.v. niet in het uniform van de tegenpartij rondlopen. Of dat ook voor zulke tekens geldt weet ik zo niet, maar je kunt dus wel degelijk valsspelen.
Ik kan me heel wat films herinneren waar de good guys zich verkleden en infiltreren in het gebied van de vijand. Is dat allemaal fictie? Volgens mij gebeurd het in het echt ook, maar je moet het niet structureel doen, misschien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Precies ook de reden waarom ze aparte uniformen hebben. Toch is het verboden om in het uniform van de tegenstander rond te lopen.

[...]

Wij kunnen wel allerlei definities bedenken, maar uiteindelijk zijn dit soort dingen gewoon vastgelegd en afgesproken. Aangezien je voordoen als de vijand volgens die regels niet mag, schat ik dat rondrijden met de tekens van de ander ook niet mag. Maar ik denk dat de vraag eerst moet zijn of dit wel gebeurt is. Verschillende russische bloggers zijn nogal bezig met de schuld van de verliezen ergens anders te leggen dan bij hun incapabele leger(leiding)
Ik blijf erbij: nieuws uit Rusland kon je al niet vertrouwen, gewoon uberhaubt niet. Nu hebben we al een bepaalde mening over blogs t.o.v. nieuws, dus een russische blog is dubbel zo dubieus. Geen aandacht aan besteden.

Voor wat betreft het voordoen als een vijand: rusfed schuilt zich achter het 'er is geen oorlog' mantra wanneer het ze uitkomt. Et voilá, dit krijg je er van.
redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Dus moet je laten zien dat je beter bent dan hun. Zelf ook beginnen aan oorlogsmisdaden moet je niet aan beginnen. Je vecht o.a. voor normen en waarden, dus moet je die ook laten zien.
Kon ik het niet meer mee oneens zijn, het is geen spel. Ik voel dat er voor de meeste hier de urgentie er al af is, maar de massagraven die gevonden worden zijn niet onder de ogen van Oekraïners gelegd. Daar is Russische bezetting voor nodig, en zolang als die voortduurt zijn de Oekraïnse burgers onderworpen aan executies, marteling en deportatie via het netwerk van concentratiekampen. Genocide is de Russische traditie, dus het blijft een race tegen de klok voor UA. En dan is alles geoorloofd, voor het eigen volk.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

honey schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Ik kan me heel wat films herinneren waar de good guys zich verkleden en infiltreren in het gebied van de vijand. Is dat allemaal fictie? Volgens mij gebeurd het in het echt ook, maar je moet het niet structureel doen, misschien.
Ik weet niet of het allemaal fictie is maar het is wel allemaal verboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:48

Onbekend

...

Een oorlog die volgens alle regels netjes en eerlijk verloopt? Ga daar maar niet vanuit. :)

Het gebruik van (achtergelaten) materiaal van het andere leger geeft vaak extra risico's, vooral als het duidelijk gemerkt is met een Z-teken of een blauw lintje.
Je eigen leger moet jou duidelijk herkennen dat je aan hun kant staat. Dat kan door bijvoorbeeld de loop van de tank richting de tegenstanders te hebben staan, en niet richting je eigen mankrachten. :+
En een goede communicatie onderling neemt veel risico's weg.

Andersom zou je wel als spion in het leger van de tegenstander kunnen infiltreren. Zolang je maar niet opvalt en doet wat de rest doet gaat het prima. Maar als ze je ontdekken, heb je meteen twee legers die jou uit de weg willen ruimen want je eigen leger herkent jou natuurlijk ook moeilijk.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als ik het me goed herinner mag je wel spioneren in een pak van de tegenstander, maar mag je niet de tegenstander aanvallen. Oftewel puur spioneren mag wel, maar als je het uniform gebruikt om achter de tegenstander te komen om hem dan onverwacht neer te schieten mag dat niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:30:
[...]
Ik blijf erbij: nieuws uit Rusland kon je al niet vertrouwen, gewoon uberhaubt niet. Nu hebben we al een bepaalde mening over blogs t.o.v. nieuws, dus een russische blog is dubbel zo dubieus. Geen aandacht aan besteden.

Voor wat betreft het voordoen als een vijand: rusfed schuilt zich achter het 'er is geen oorlog' mantra wanneer het ze uitkomt. Et voilá, dit krijg je er van.
Precies waarom ik zeg dat de belangrijkste vraag is of dit wel gebeurd is, of dat de bloggers weer iets verzonnen hebben om hun nederlaag goed te praten.
[...]

Kon ik het niet meer mee oneens zijn, het is geen spel. Ik voel dat er voor de meeste hier de urgentie er al af is,
Waar haal je dat uit, en al helemaal waar uit mijn post haal je dat??
maar de massagraven die gevonden worden zijn niet onder de ogen van Oekraïners gelegd. Daar is Russische bezetting voor nodig, en zolang als die voortduurt zijn de Oekraïnse burgers onderworpen aan executies, marteling en deportatie via het netwerk van concentratiekampen. Genocide is de Russische traditie, dus het blijft een race tegen de klok voor UA. En dan is alles geoorloofd, voor het eigen volk.
Zodra alles geoorloofd is, verlaag je je tot het nivo van de tegenstander en ben je geen haar beter. Onze hele westerse samenleving is gebaseerd op onze normen en waarden en laat je die vallen (ook in een oorlog), schuif je zelf af richting de afgrond.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Als ik het me goed herinner mag je wel spioneren in een pak van de tegenstander, maar mag je niet de tegenstander aanvallen. Oftewel puur spioneren mag wel, maar als je het uniform gebruikt om achter de tegenstander te komen om hem dan onverwacht neer te schieten mag dat niet.
Je hebt daar alleen niet zoveel aan. Je bent niet in eigen uniform en kunt dus niet aanspraak maken op een behandeling volgens de Geneefse Conventie. En dus kun je gewoon als een ordinaire burger voor spionage gepakt, berecht en geexecuteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:06

-tom-562

Oliesjeik

Sorry hoor, maar kom niet praten over iets relatiefs onschuldigs als een voertuig met een Z er op alsof het 'oorlogsmisdaden' zijn |:( (als het uberhaupt waar is natuurlijk)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:23
[...]

Dus omdat Hollywood films vol zitten met oorlogsmisdaden kunnen ze IRL ook wel door de beugel? Zoals ik hierboven aangaf worden in de specifieke regelgeving wel het doden of verwonden van tegenstanders genoemd, dus is het MOGELIJK wel toegestaan om op deze manier in positie te komen, zolang je maar je eigen uniform draagt als er wordt gevochten. Het lijkt me echter geen uitgemaakte zaak dat deze tactiek geoorloofd is.

Eerlijk gezegd schrik ik er een beetje van hoe luchtig men hier doet over een mogelijke oorlogsmisdaad. Ik snap ook wel dat Oekraïne niet altijd schone handen kan houden, maar ze zouden het wel zo veel mogelijk moeten proberen.

Nogmaals de regel voor de duidelijkheid:
Making improper use of a flag of truce, of the flag or of the military insignia and uniform of the enemy or of the United Nations, as well as of the distinctive emblems of the Geneva Conventions, resulting in death or serious personal injury;

[ Voor 13% gewijzigd door ErikT738 op 04-10-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Qwerty-273 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:18:
Over Russische bloggers gesproken, een week of twee geleden brachten ze groots de oorlogsmisdaad van Oekraïne aan het licht. Namelijk het gebruik van cluster munitie. Dat het toch wel erg tegen de mensheid is etc. etc. etc.
De himars raket met de tungstun balletjes is toch geen cluster munitie? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:35:
[...]

Precies waarom ik zeg dat de belangrijkste vraag is of dit wel gebeurd is, of dat de bloggers weer iets verzonnen hebben om hun nederlaag goed te praten.
Sorry, was voor de post bedoeld die de link introduceerde.
[...]
'
Waar haal je dat uit, en al helemaal waar uit mijn post haal je dat??
Het feit dat er over randzaken wordt gediscussieerd die snelheid verlenen aan het oprukkende front. Het gaat over een balans die niet bestaat: Oekraïne is geoorloofd om alles in te zetten wat de snelheid van bevrijding bevordert. Zelfs het nemen van krijgsgevangenen assisteert ze omdat ze deze kunnen inruilen voor hun eigen mensen.
[...]

Zodra alles geoorloofd is, verlaag je je tot het nivo van de tegenstander en ben je geen haar beter. Onze hele westerse samenleving is gebaseerd op onze normen en waarden en laat je die vallen (ook in een oorlog), schuif je zelf af richting de afgrond.
Dat is geen reden om je eigen bevolking ook maar één dag langer te onderwerpen aan voorgenoemde zaken. Je moet deze dingen kunnen afwegen en hun redelijkheid beoordelen. Als Oekraïne hun tempo kan verhogen door te infiltreren, dan kunnen ze dat met een redelijk motief doen: hopelijk voorkomen dat ze hun families en vrienden moeten opgraven. Voor Rusland valt dat niet te zeggen: hun officiële onderbouwing is annexatie/hereniging van Rusland en Oekraïne. Daarvoor hoef je geen burgers te doden.

Ik acht de kans héél klein dat - mocht er een tribunaal in Den Haag volgen - Oekraïne hierop afgerekend zou worden, de belangen waren tenslotte enorm. Voor Rusland valt dit lastig te zeggen, met hereniging als belang kan je geen poging tot genocide onderbouwen en stellen dat het verdunnen en uitwissen van het Oekraïnse volk de missie was gaat er sowieso niet lekker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:08
ErikT738 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
Eerlijk gezegd schrik ik er een beetje van hoe luchtig men hier doet over een mogelijke oorlogsmisdaad. Ik snap ook wel dat Oekraïne niet altijd schone handen kan houden, maar ze zouden het wel zo veel mogelijk moeten proberen.
Ik ben van mening dat de Russen door hun barbaarse gedrag en het aan hun laars lappen van de conventies van Genève de bal terug mogen verwachten (zat voorbeelden van wangedrag- laatst nog een filmpje waar Russen zich overgaven met witte vlag om alsnog het vuur te openen, het beschieten van infrastructuur als dammen en kerncentrales, bewust burgerdoden veroorzaken, martelen uithongeren van krijgsgevangenen, the list goes on).
Oekraïne behandeld de gevangen genomen Russen voor alsnog redelijk goed, als ze op slinkse wijze in vijandig gebied opereren met symbolen van de vijand dan hebben ze mijn zege - ze staan tegenover een vijand die echt geen ene @#$@ geeft om oorlogsrecht, burger slachtoffers of wat dan ook.

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

downtime schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Je hebt daar alleen niet zoveel aan. Je bent niet in eigen uniform en kunt dus niet aanspraak maken op een behandeling volgens de Geneefse Conventie. En dus kun je gewoon als een ordinaire burger voor spionage gepakt, berecht en geexecuteerd worden.
Geexecuteerd worden zonder berechting is bij de Russen altijd een waarschijnlijke uitkomst, wat je ook doet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
[...]

Dus omdat Hollywood films vol zitten met oorlogsmisdaden kunnen ze IRL ook wel door de beugel? Zoals ik hierboven aangaf worden in de specifieke regelgeving wel het doden of verwonden van tegenstanders genoemd, dus is het MOGELIJK wel toegestaan om op deze manier in positie te komen, zolang je maar je eigen uniform draagt als er wordt gevochten. Het lijkt me echter geen uitgemaakte zaak dat deze tactiek geoorloofd is.

[...]
Het is bij de Russen een grote chaos van verschillende groepen militairen. Er kwam hier een paar dagen geleden het gerucht langs dat Oekraïners in bezette gebieden worden opgepakt om voor de Russen te vechten.

Het is niet verwonderlijk dat een Wagner huurling dan gaat schieten op een voertuig met een Z markering waar Oekraïners in zitten. Achteraf is het excuus dat het om Oekraïense strijdkrachten ging snel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gaat goed met de T62M's :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

The_Butler schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

Ik ben van mening dat de Russen door hun barbaarse gedrag en het aan hun laars lappen van de conventies van Genève de bal terug mogen verwachten (zat voorbeelden van wangedrag- laatst nog een filmpje waar Russen zich overgaven met witte vlag om alsnog het vuur te openen, het beschieten van infrastructuur als dammen en kerncentrales, bewust burgerdoden veroorzaken, martelen uithongeren van krijgsgevangenen, the list goes on).
Oekraïne behandeld de gevangen genomen Russen voor alsnog redelijk goed, als ze op slinkse wijze in vijandig gebied opereren met symbolen van de vijand dan hebben ze mijn zege - ze staan tegenover een vijand die echt geen ene @#$@ geeft om oorlogsrecht, burger slachtoffers of wat dan ook.
Die Russen erkennen het internationale strafhof in Den Haag niet eens, dus dan is hier over zeuren ook wel een beetje bijzonder.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat Oekraïne dit op grote schaal doet, want dat zou ze best wat steun kunnen kosten. Het zou me bijvoorbeeld niet verbazen als de Duitsers (voor wie het belangrijker is om te deugen, dan om de Russen met hun misdaden verslagen te zien worden) het zouden aangrijpen om minder te doen.

Ik heb er geen enkele moeite mee als de Russen totaal afgemaakt worden, dat zal inmiddels wel bekend zijn, maar toch vind ik dat Oekraïne niet diezelfde route van barbaarsheid moet bewandelen, immers komt er na de oorlog ook een fase van wederopbouw en vermoedelijk ook van toenadering tot het westen. Het helpt enorm als ze dan al wel een beetje in de lijn van "gij zult geen oorlogsmisdaden plegen" denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

Qwerty-273 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:18:
Over Russische bloggers gesproken, een week of twee geleden brachten ze groots de oorlogsmisdaad van Oekraïne aan het licht. Namelijk het gebruik van cluster munitie. Dat het toch wel erg tegen de mensheid is etc. etc. etc.

Nu weet ik niet wat men daadwerkelijk in zet op dit specifieke punt aan de Oekraïense kant (ik heb niet echt bewijs gevonden waar het zichtbaar wordt gemaakt dat ze dit überhaupt hebben gedaan), maar de Russische kant heeft dit al wel ingezet volgens de vele meldingen daarvan (zowel in foto's van ervoor als video's er na). Daarnaast heeft geen van beide (zowel Rusland als Oekraïne) het verdrag tegen cluster munitie geratificeerd - net zoals de VS die het niet heeft gedaan. De meeste andere landen in Europa wel.
Ik kan me nog een foto herinneren van een raket die dwars door het dak van een appartement was geslagen en in de gootsteen was beland. Dat was een Russische raket waar ook clustermunitie in zat. En dat was in een grote stad, Kharkiv dacht ik. Dus wat dat betreft zijn de Russen bewezen niet roomser dan de paus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ledog schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Het is bij de Russen een grote chaos van verschillende groepen militairen. Er kwam hier een paar dagen geleden het gerucht langs dat Oekraïners in bezette gebieden worden opgepakt om voor de Russen te vechten.

Het is niet verwonderlijk dat een Wagner huurling dan gaat schieten op een voertuig met een Z markering waar Oekraïners in zitten. Achteraf is het excuus dat het om Oekraïense strijdkrachten ging snel gevonden.
Vind ik ook niet vergezocht inderdaad. Op dezelfde manier hebben ze in Mali destijds geblogd dat de Franse krijgsmacht aan executies deed op hun basis, zelfs RT had dit binnenlands in het nieuws opgenomen.

...alleen hadden de Fransen drone beelden waarop te zien was hoe Wagner letterlijk een vrachtwagen met lijken liet aanrukken, deze gingen begraven, en met de camera erbij vol verbazing weer opgroeven. Hier meer.

Gebeurtenissen opblazen of afdoen als onbelangrijk staat de westerse media niet netjes, maar complete oorlogsmisdaden fabriceren (inclusief lijken, die zijn jammergenoeg wél echt) is iets wat echt is voorbehouden aan Russische media.

[ Voor 14% gewijzigd door nst6ldr op 04-10-2022 10:14 . Reden: Betere bron over Wagner in Mali. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Making improper use of a flag of truce, of the flag or of the military insignia and uniform of the enemy or of the United Nations, as well as of the distinctive emblems of the Geneva Conventions, resulting in death or serious personal injury;
Nu ligt het misschien aan mijn interpretatie, maar ik denk niet dat het (her)gebruik van de V/Z/O/... valt onder deze tekst. Van de genoemde markings zou het enkel kunnen vallen onder "military insignia" waar ik eerder officiële kenmerken onder zou verwachten als specifieke rangsymbolen, onderscheidingen, eenheidpatches, wapenschilden,... geen haastig aangebrachte V of Z op een voertuig want v.z.i.w. is zoiets geen officieel 'insignia'.

Als ze nu rondreden in Russische uniformen of met een vlag van het 1st tankleger zou het al wat bedenkelijker worden.

Uiteraard IANAL etc etc, en vooral eerst-zien-dan-geloven dat er überhaupt iets van aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

Sorry, was voor de post bedoeld die de link introduceerde.

[...]

Het feit dat er over randzaken wordt gediscussieerd die snelheid verlenen aan het oprukkende front. Het gaat over een balans die niet bestaat: Oekraïne is geoorloofd om alles in te zetten wat de snelheid van bevrijding bevordert. Zelfs het nemen van krijgsgevangenen assisteert ze omdat ze deze kunnen inruilen voor hun eigen mensen.
Dingen die mogelijk een oorlogsmisdaad zijn vind ik geen randzaak. Bovenal geloof ik er niets van dat dit de reden van de snelle opmars is. Ik zie het echter wel als iets waar Oekraine mee op moet letten (en wat ze dan ook meestal doen). Ze vechten juist omdat ze niet willen worden als de russen. En dan moet je dus ook in de oorlog het volgens de regels spelen. Ook al doet de tegenstander dat vaak niet.
Het nemen van krijgsgevangen mag trouwens volgens elk recht, mits je ze goed behandelt.
[...]
Dat is geen reden om je eigen bevolking ook maar één dag langer te onderwerpen aan voorgenoemde zaken. Je moet deze dingen kunnen afwegen en hun redelijkheid beoordelen. Als Oekraïne hun tempo kan verhogen door te infiltreren, dan kunnen ze dat met een redelijk motief doen: hopelijk voorkomen dat ze hun families en vrienden moeten opgraven. Voor Rusland valt dat niet te zeggen: hun officiële onderbouwing is annexatie/hereniging van Rusland en Oekraïne. Daarvoor hoef je geen burgers te doden.
Nee dus, wat je nu zegt is dat de tegenstander het niet volgens de regels speelt en je het zelf dan ook niet hoeft te doen. Dat is een enorme valkuil om steeds meer te gaan doen als de tegenstander. Daar moet je dus helemaal niet aan beginnen. Je mag dan wat extra burgers redden, aan de andere kant ga je met je hele land richting de kant waar je juist tegen aan het vechten bent. Dus nee, daar moet je gewoon niet aan beginnen, zelfs niet in de huidihe situatie.
Bedenk echter nog wel steeds dat we een hypotethische situatie aan het beredeneren zijn en geen flauw benul wat er waar van is of wat de omstandigheden waren. Ik kan me b.v. voorstellen dat als je een vijandelijke tank kun overnemen terwijl je onder vuur ligt, je niet even uitstapt om de tekens te veranderen.
Ik acht de kans héél klein dat - mocht er een tribunaal in Den Haag volgen - Oekraïne hierop afgerekend zou worden, de belangen waren tenslotte enorm.
Als het echt iets is dat volgens het oorlogsrecht niet mag, zal Oekraine daar juist wel op afgerekend worden. Wederom is dat juist goed omdat je daarmee laat zien dat je normen en waarden hebt en je daar ook aan wilt houden.
Voor Rusland valt dit lastig te zeggen, met hereniging als belang kan je geen poging tot genocide onderbouwen en stellen dat het verdunnen en uitwissen van het Oekraïnse volk de missie was gaat er sowieso niet lekker in.
Rusland zal niet vrijwillig voor het tribunaal komen. En zouden ze daar wel komen, worden ze door al de bewijzen die er al zijn per direct veroordeeld. Dat wil echter niet zeggen dat alles dus geoorloofd is voor Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Nee, dat is fragmentatie. Of je dat nou in de vorm van wolfraam (NL term voor tungsten) balletjes doet of een behuizing die gemakkelijk in kleine scherven breekt lijkt mij niet echt verschil te maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:08
dr.lowtune schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb er geen enkele moeite mee als de Russen totaal afgemaakt worden, dat zal inmiddels wel bekend zijn, maar toch vind ik dat Oekraïne niet diezelfde route van barbaarsheid moet bewandelen, immers komt er na de oorlog ook een fase van wederopbouw en vermoedelijk ook van toenadering tot het westen. Het helpt enorm als ze dan al wel een beetje in de lijn van "gij zult geen oorlogsmisdaden plegen" denken.
Hier heb je wel een goed punt te pakken ja - alsnog lastig voor de front troepen die alle barbaarse daden van de Russische soldaten first-hand zien.

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

The_Butler schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Hier heb je wel een goed punt te pakken ja - alsnog lastig voor de front troepen die alle barbaarse daden van de Russische soldaten first-hand zien.
Dat zeker, dat moet toch een enorme zelfbeheersing en discipline vergen. Misschien zit er ook wel veel pragmatisme achter; waarom tijd verspillen aan oorlogsmisdaden en het gedoe er om heen als je ook nog een flink bezet stuk moet bevrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
dr.lowtune schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Dat zeker, dat moet toch een enorme zelfbeheersing en discipline vergen. Misschien zit er ook wel veel pragmatisme achter; waarom tijd verspillen aan oorlogsmisdaden en het gedoe er om heen als je ook nog een flink bezet stuk moet bevrijden.
Daarnaast is dit een van de redenen dat ze materieel van het westen krijgen, ze laten zien netjes te vechten en er goed mee om te kunnen gaan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Ik weet niet of het allemaal fictie is maar het is wel allemaal verboden.
Dat denk ik ook. Maar als je tegen een vijand vecht die zich aan geen enkele regel houdt maak je het jezelf wel heel moeilijk als je zelf alle regels volgt.

Achter de regels zit ook een stuk intentie, ethiek en gradatie. Zo is het bombarderen van civiele doelen of het plegen van etnische zuiveringen verboden, net als het infiltreren van vijandelijke linies met gebruik van deceptie/uniformen/markeringen. Maar beide staan niet op dezelfde voet.

Daarnaast, als Oekraïne veel slachtoffers kan besparen door de vijand te infiltreren met gebruik van hun insignia's dan is daar wel wat voor te zeggen. Dit wordt inderdaad al gedaan sinds mensenheugenis en deceptie is gewoon onderdeel van oorlogsvoering.

Vervelender wordt het als dat wordt gedaan met rode kruizen en witte verf o.i.d. zoals de Russen deden in bijvoorbeeld 2014.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:58
dr.lowtune schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Het is psychologisch makkelijker compassie te tonen als je wint en de overtuiging hebt aan de goede kant te staan. Ook worden door Ukrainse leiders de POW's ingezet als wisselgeld: je ziet steevast de opmerking 'voor het wisselfonds'. Er is dus zowel een beloning voor het in leven houden als een overtuiging dat het goed is om ze goed te behandelen.

Wij zien alleen wat men laat zien, maar ik heb inmiddels een half jaar lang beelden voorbij zien komen van Ukrainers die Russen helpen, verbinden, gevangen nemen, eten geven, water geven, laten roken, etc. Andersom zie je andere beelden, van mishandeling, verwaarlozing, uithongeren, marteling - waarmee Ukraine het contrast tussen 'good' en 'evil' in hun voordeel gebruikt.

@The_Butler heeft volgens mij een goed argument dus.
redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Daarnaast is dit een van de redenen dat ze materieel van het westen krijgen, ze laten zien netjes te vechten en er goed mee om te kunnen gaan.
Net als dit: de omgang met Russische gevangenen is dus valuta in dit conflict net als het hebben van de gevangenen. Tenslotte: stel je bent Rus en denkt dat Ukraine is evil en ze behandelen je vervolgens prettig, dan ga je toch met een ander beeld naar huis. Stockholm syndroom is iets wat je kunt gebruiken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
International humanitarian law requires participants in the armed conflict to respect the principle of distinction, in order to differentiate themselves from civilians. The principle of distinction is transposed in practice by wearing a uniform or fixed distinctive sign recognizable at a distance. Wearing uniforms or signs of protected bodies or belonging to neutral states are prohibited by international humanitarian law, entering the sphere of perfidy and war crimes. However, wearing an opponent's uniform during armed conflicts is not always considered treachery, but only when it results in the injury or the killing of an opponent. The rest of the situations are loosely covered by the international humanitarian law, interfering with other legal institutions, such as espionage or even ruses of war. There are also situations where international humanitarian law overlaps with domestic law, as is the case of Art.241 of the Romanian Criminal Code — Illegal wearing of decorations or distinctive signs.
https://www.researchgate...._PERFIDY_AND_RUSES_OF_WAR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Nee klopt!

Clustermunitie is munitie met daarin kleinere explosieven "submunitions" bedoeld om over een grotere oppervlakte doelen aan te kunnen vallen.

Het probleem met clustermunitie is echter het feit dat niet alle kleinere submunitions uiteindelijk af gaan en aanzienlijk minder accuraat dan een enkel explosief waardoor er een groot gevaar is op burgerslachtoffers tijdens het conflict en naderhand bij het opruimen. Dat is dan ook de reden dat flink wat landen het gebruik ervan verboden hebben.

Ik meen dat de VS, toch wel een land dat effectieve wapensystemen maakt en hanteert uitgaat van een failure rate van 5% bij de huidige gebruikte vormen van munitie. (bron: wikipedia) Maar kunnen afhankelijk van de omstandigheden veel hoger liggen (tot boven de 20%). Stel je even voor een clusterbom met 1000 submunitions, dan heb je al tussen de 50 en 200 explosieven in een gebied liggen ter grote van je hand.

Die balletjes zijn geen clustermunitie omdat ze niet bedoeld zijn om schade te doen over een grote oppervlakte maar vooral om extra schade te doen in de directe omgeving tegen "zachte doelen". Een granaat doet in principe hetzelfde, evenals een Airburst (mortier/artillerie)en Canister round (pantservoertuigen). allemaal bedoeld om "zachte doelen" (lees: vijandelijke soldaten) uit te schakelen.

Een Airburst of Canister round is overigens over het algemeen gevuld met diezelfde of stalen balletjes. Dus het zal vast een Airburst round geweest zijn wanneer hij van een HIMARS afkomstig was, zeer effectief om verdedigende stellingen uit te schakelen.

Maar goed het is natuurlijk ook een spelletje om elkaar in een kwaad daglicht te zetten om de publieke opinie te beïnvloeden.
offtopic:
Met name het inzetten van fragmentatie munitie in dichtbevolkt gebied waar nog burgers aanwezig zijn is natuurlijk net zo vies als het droppen van clustermunitie. Maar oorlog is natuurlijk nooit een schoon spelletje, kijk ook maar naar de inzet van precisie munitie in Hawija en het hebben van onjuiste of onvolledige inlichtingen om de juiste beslissing te nemen.

Aanvulling:
Overigens is Oekraïne al eerder beschuldigd van het gebruik van clustermunitie door de DPR
Ukrainian forces reportedly also fired cluster munition rockets on one occasion.[80] According to representatives of the self-proclaimed Donetsk People's Republic and the Russian Federation, Ukrainian armed forces launched a Tochka-U missile around 11 a.m. on 14 March 2022, equipped with cluster sub-munitions. They said it was intercepted over the centre of Donetsk and several of its cluster sub-munitions killed 20 civilians and injured 33 to 37. HRMMU confirmed at least 15 civilian deaths, and 36 injured in this incident, and at the time of its report was working to corroborate other alleged casualties and whether they were caused by cluster sub-munitions.

[ Voor 31% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TIGER1125 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Het probleem met clustermunitie is echter het feit dat niet alle kleinere submunitions uiteindelijk af gaan en aanzienlijk minder accuraat dan een enkel explosief waardoor er een groot gevaar is op burgerslachtoffers tijdens het conflict en naderhand bij het opruimen. Dat is dan ook de reden dat flink wat landen het gebruik ervan verboden hebben.
Zelfde reden als waarom er een verdrag tegen landmijnen is. Ook die blijven na een oorlog vaak nog jaren liggen en blijven slachtoffers maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als er twintig stuks klassieke artillerie je stad aan puin aan het schieten zijn is een salvo clustermunitie wel het antwoord voor de kleinere partij. In plaats van met je duimen draaien met het warme gevoel dat je humanitair goed bezig bent.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:11:
[...]

zolang die 1,4% ervoor zorgt dat we die 4,1% van de Russen de kont schoppen is dat ook prima.
Sure maar afhankelijk hoe je dat definieert doen we dat niet. Never ever zelfs tenzij we serieuze wapens gaan ontwikkelen/kopen wat we nooit zullen doen. Ter voorbeeld Moscow - Amsterdam is 2000KM. Rusland beschikt over ICBM's die goed zijn voor 12000KM. Enkel Rusland zelf de US en India beschikken over afweer tegen ICBM's, maar de consensus is dat het zelfs voor de VS extreem moeilijk gaat zijn deze raketten tegen te houden. Hopelijk niet, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Dingen die mogelijk een oorlogsmisdaad zijn vind ik geen randzaak. Bovenal geloof ik er niets van dat dit de reden van de snelle opmars is.
Dat zeg ik nergens, ik stel dat het een snelle opmars bevordert.
[...]

Ik zie het echter wel als iets waar Oekraine mee op moet letten (en wat ze dan ook meestal doen). Ze vechten juist omdat ze niet willen worden als de russen.
Nee, ze vechten omdat er met bruut geweld een grens is getrokken door het land, en iedereen die aan de verkeerde kant valt is vogelvrij verklaard. Dit heeft echt niks met normen en waarden te maken.
[...]

En dan moet je dus ook in de oorlog het volgens de regels spelen. Ook al doet de tegenstander dat vaak niet.
Er is niet zoiets als 'een oorlog', ieder conflict is anders. Zo is dit een conflict waarbij het uitstellen van verovering zorgt dat de massagraven dieper worden. Dan is Oekraïne écht wel geoorloofd om herovering van grondgebied te bespoedigen met infiltratie. Je kan de letter van de wet willen volgen en een soort van absolute abstractie willen toepassen, maar dat gaat gewoonweg niet. In dit geval is het een actie die ze makkelijk kunnen onderbouwen.
[...]

Het nemen van krijgsgevangen mag trouwens volgens elk recht, mits je ze goed behandelt.
Het is zelfs een plicht omdat je ze niet zomaar mag omleggen. De reden dat ze dit niet doen is omdat ze geruild kunnen worden.
[...]

Nee dus, wat je nu zegt is dat de tegenstander het niet volgens de regels speelt en je het zelf dan ook niet hoeft te doen.
Dat maak jij er van. Als dit een conflict was wat aan de grenzen begon, waarbij Oekraïne genoeg tijd had om eigen burgers terug te trekken, dan hadden dit soort acties niet nodig geweest. Het feit is alleen dat er plots een groot deel van de bevolking onder Russisch bewind stond, en daarmee wordt blootgesteld aan allerlei bizarre zaken. Dan is er sprake van spoed.
[...]

Dat is een enorme valkuil om steeds meer te gaan doen als de tegenstander. Daar moet je dus helemaal niet aan beginnen. Je mag dan wat extra burgers redden, aan de andere kant ga je met je hele land richting de kant waar je juist tegen aan het vechten bent. Dus nee, daar moet je gewoon niet aan beginnen, zelfs niet in de huidihe situatie.
Niet iedere oorlogsmisdaad is hetzelfde. Je stelt heel makkelijk dat als het ene land een oorlogsmisdaad begaat (bijv. executeren en martelen van burgers uit een ander land), het land in de slachtofferrol niet gerechtigd is om strategieën toe te passen waarmee het leed valt te beperken. Dat is echt niet oké.
[...]

Bedenk echter nog wel steeds dat we een hypotethische situatie aan het beredeneren zijn en geen flauw benul wat er waar van is of wat de omstandigheden waren. Ik kan me b.v. voorstellen dat als je een vijandelijke tank kun overnemen terwijl je onder vuur ligt, je niet even uitstapt om de tekens te veranderen.
[...]

Als het echt iets is dat volgens het oorlogsrecht niet mag, zal Oekraine daar juist wel op afgerekend worden. Wederom is dat juist goed omdat je daarmee laat zien dat je normen en waarden hebt en je daar ook aan wilt houden.
Afgezien van de onrealistische Battlefield vibes bij je voorbeeld: Waarom beoordeel je dat dan niet ineens naar de letter van de wet? Beter nog, ik kan me prima voorstellen dat dit te veroordelen is aangezien niemand je verplicht om in die tank te springen, en het feit dat de vijand zelfs de tanks achterlaat laat zien dat het overnemen van die sector niet bespoedigd zou worden door ineens een tank te gaan bemannen.

Als je daarentegen met vijandelijke voertuigen jezelf kan positioneren op een manier waarbij je het russische front kan losweken van een dorp of stad, dan is dat prima te verdedigen met het gegeven dat alle voorgaande bevrijdingen gepaard gingen met het ontdekken van martelkamers en massagraven. Daar zou geen enkel tribunaal scheef naar moeten kijken, hooguit benoemen dat het onder de paraplu van NATO niet meer hoeft te gebeuren, en dus ook niet meer mag.
[...]

Rusland zal niet vrijwillig voor het tribunaal komen. En zouden ze daar wel komen, worden ze door al de bewijzen die er al zijn per direct veroordeeld. Dat wil echter niet zeggen dat alles dus geoorloofd is voor Oekraine.
Jij maakt er ineens 'alles' van, ik weet niet hoeveel en hoe vaak ik expliciet moet zeggen dat het over het gebruik van vijandelijke voertuigen gaat, en dat dat prima valt te verdedigen. Als je dan alleen in absolute en overkoepelende termen gaat praten als 'alles' en 'oorlogsmisdaden' dan ben je bewust alle nuance aan het doodslaan omdat je tussen neus en lippen door kan stellen dat Oekraïne bijvoorbeeld ook Russische burgers zou kunnen executeren. Dat slaat nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

downtime schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:47:
Zelfde reden als waarom er een verdrag tegen landmijnen is. Ook die blijven na een oorlog vaak nog jaren liggen en blijven slachtoffers maken.
Maak daar maar decennia van ;)
Wikipedia: Minefields in Croatia
Wikipedia: Land mines in Cambodia
Wikipedia: Falklands War

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Moet zeggen, weer een mooi itempje van de NOS over de Oekraïnse spoorwegen:
https://nos.nl/l/2447018
Vier dagen nadat Balakliya werd heroverd door de Oekraïners reden er alweer treinen over het spoor. Dag en nacht zijn langs het traject mijnen geruimd, gebroken spoorstaven vervangen en afgebroken bovenleidingen opgeruimd. Het spoorbedrijf Oekrzaliznytsja opereert met militaire discipline. "Snel herstel is cruciaal om deze oorlog te winnen", zegt de 38-jarige spoorwegbaas Oleksandr Kamyshin.

[ Voor 67% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2022 10:59 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Dat zeg ik nergens, ik stel dat het een snelle opmars bevordert.
Dan nog geloof ik dat niet. Die snelle opmars komt omdat ze door de linies breken en daarna snel doortrekken. En dat door de linies breken doe je niet door met een Z rond te rijden.
[...]
Nee, ze vechten omdat er met bruut geweld een grens is getrokken door het land, en iedereen die aan de verkeerde kant valt is vogelvrij verklaard. Dit heeft echt niks met normen en waarden te maken.
Dit heeft juist alles met normen en waarden te maken. Oekraine wil richting het westen en daarbij horen die normen en waarden. Juist door die normen en waarden groeit een land en precies die zijn de reden dat Oekraine sinds 2014 zo gegroeit is dat ze rusland nu op veel fronten aan het terugdringen zijn. Hadden ze die groei niet gemaakt, dan was het net als in 2014 snel afgelopen geweest.
[...]
Er is niet zoiets als 'een oorlog', ieder conflict is anders. Zo is dit een conflict waarbij het uitstellen van verovering zorgt dat de massagraven dieper worden. Dan is Oekraïne écht wel geoorloofd om herovering van grondgebied te bespoedigen met infiltratie. Je kan de letter van de wet willen volgen en een soort van absolute abstractie willen toepassen, maar dat gaat gewoonweg niet. In dit geval is het een actie die ze makkelijk kunnen onderbouwen.
Nee dus, het blijft een glijdende schaal die je niet wilt betreden. En het is ook duidelijk iets dat Oekraine niet aan wil beginnen. Oorlogsmisdaden worden daar bestraft en voor zover mogelijk wordt er gestuurd op 'net' gedrag. En ik snap je punt best wel, het probleem is alleen dat zoiets steeds verder gaat. Dus zodra je de 1e stap zet, is die 2e stap ook snel gemaakt en voor je het weet ben je echt verkeerd bezig.
Niet iedere oorlogsmisdaad is hetzelfde. Je stelt heel makkelijk dat als het ene land een oorlogsmisdaad begaat (bijv. executeren en martelen van burgers uit een ander land), het land in de slachtofferrol niet gerechtigd is om strategieën toe te passen waarmee het leed valt te beperken. Dat is echt niet oké.
Ik zeg dat een land geen oorlogsmisdaden moet begaan omdat de tegenstander oorlogsmisdaden begaat.
Als je daarentegen met vijandelijke voertuigen jezelf kan positioneren op een manier waarbij je het russische front kan losweken van een dorp of stad, dan is dat prima te verdedigen met het gegeven dat alle voorgaande bevrijdingen gepaard gingen met het ontdekken van martelkamers en massagraven. Daar zou geen enkel tribunaal scheef naar moeten kijken, hooguit benoemen dat het onder de paraplu van NATO niet meer hoeft te gebeuren, en dus ook niet meer mag.
Juist als je het op deze manier gebruikt is het een oorlogsmisdaad welke streng veroordeeld moet (en ook zal) worden. Je bent dan bewust je voor aan het doen als de vijand om hem daarna neer te schieten. Als je dat doet is er geen enkele twijfel over dat het een oorlogsmisdaad is.
[...]
Jij maakt er ineens 'alles' van, ik weet niet hoeveel en hoe vaak ik expliciet moet zeggen dat het over het gebruik van vijandelijke voertuigen gaat, en dat dat prima valt te verdedigen. Als je dan alleen in absolute en overkoepelende termen gaat praten als 'alles' en 'oorlogsmisdaden' dan ben je bewust alle nuance aan het doodslaan omdat je tussen neus en lippen door kan stellen dat Oekraïne bijvoorbeeld ook Russische burgers zou kunnen executeren. Dat slaat nergens op.
En hoe vaak moet ik zeggen dat je juist door de kleinere 'overtredingen' niet te veroordelen, je al snel terecht komt in de echte oorlogsmisdaden. Die stap moet je dus gewoon niet willen zeggen. Je voordoen als de vijand om ze daarna onverwacht neer te schieten is simpelweg iets waar je niet aan moet beginnen en al helemaal niet moet goedkeuren.

Punt blijft dat nu zegt dat je je zelf niet aan de wet hoeft te houden omdat de tegenstander zich nog veel minder aan de wet houdt. En dat moet je gewoon niet doen, daarmee verlaag je je naar het nivo van de tegenstander. En zoals ik al zei is Oekraine nu juist zo sterk omdat ze dat zoveel mogelijk veroordelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Of zo’n up armoured HMMV bestand is tegen een 30mm granaat uit een BTR?

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Blijkbaar wel! Al lijkt de getroffen deur (of alleen raam) wel uit de auto te vallen na de inslag.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook al een filmpje mogen aanschouwen waar een gewonde wegkwijnende russische soldaat even uit zijn lijden wordt verlost met een granaatje uit een drone.

Dat is ook een oorlogsmisdaad.

Oekraïne is heus niet heilig en sommige individuele acties kun je bijna als collectief niet voorkomen. De haat zit nu eenmaal diep, er zullen ook soldaten tussen zitten die uit zijn op wraak doordat bijvoorbeeld hun gezin of familie is weggevaagd door russische bombardementen op steden.

Maar feit blijft natuurlijk wel dat wanneer rusland zich terugtrekt de gevechten ook gewoon stoppen.

Ik zie persoonlijk ook liever een nette strijd maar kijk er niet raar van op dat er heus wel eens wat gebeurd wat eigenlijk niet door de beugel kan...

Oorlog is oorlog en het Oekraïense doel is legitiem, eruit met dat tuig, zo snel mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Verwijderd de drone droppings raken sowieso vaak troepen die niet in gevecht zijn: slapend, kakkende en gister deelde iemand zelfs fellatio gevende en ontvangende Rus die een dronedropping ontving.

Ik weet niet wanneer iets of iemand een legitiem doel is. Ik gok dat elke Rus als zo’n doel wordt gezien zolang die op Ukrains grondgebied staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:58:
Moet zeggen, weer een mooi itempje van de NOS over de Oekraïnse spoorwegen:
https://nos.nl/l/2447018

[...]
De inzet van al die Oekraïners en het tot in je diepste vezel weten waarom je iets doet is mooi om te zien. Dat moeten wij als westerse wereld blijven steunen, ook als er straks veel nodig is om het land weer op te bouwen.

Als wij maar half dit begrip hadden en inzet toonden als samenleving zijnde dan hadden we heel wat verder geweest op zaken als energietransitie, armoedebestrijding en ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:07:
Ik heb ook al een filmpje mogen aanschouwen waar een gewonde wegkwijnende russische soldaat even uit zijn lijden wordt verlost met een granaatje uit een drone.

Dat is ook een oorlogsmisdaad.

Oekraïne is heus niet heilig en sommige individuele acties kun je bijna als collectief niet voorkomen. De haat zit nu eenmaal diep, er zullen ook soldaten tussen zitten die uit zijn op wraak doordat bijvoorbeeld hun gezin of familie is weggevaagd door russische bombardementen op steden.

Maar feit blijft natuurlijk wel dat wanneer rusland zich terugtrekt de gevechten ook gewoon stoppen.

Ik zie persoonlijk ook liever een nette strijd maar kijk er niet raar van op dat er heus wel eens wat gebeurd wat eigenlijk niet door de beugel kan...

Oorlog is oorlog en het Oekraïense doel is legitiem, eruit met dat tuig, zo snel mogelijk.
Tuurlijk, het gaat er dan ook vooral om of je het goed wil praten of niet. Naar mijn idee is het logisch dat het her en der gebeurt en ontkom je daar ook niet aan. Aan de andere kant is het goed dat er aktief tegen wordt opgetreden. Want vooral dat laatste is belangrijk zodat het ontmoedigt wordt. Daarmee voorkom je dat het steeds erger/normaler wordt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Zelensky is blij met sateliet internet maar niet blij met Musk z’n fatalistische ‘als je de pestkop nu een beetje z’n zin geeft’-houding - dus los je dat wederom op met een knipoog.

Overigens zijn de motieven van veel mensen om te pleiten voor een einde-door-concessies aan dit conflict gedreven vanuit zakelijk belang. Hoge stroomprijzen zijn slecht voor de verkopen.

Edit: je kunt stemmen - op Musk die Ukraine steunt of Rusland steunt.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:22
Mobilisatie en training anno 2022, klik voor beeld:
Ik heb vrijgezellenfeestjes en studentenontgroeningen meegemaakt die beter georganiseerd waren... 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:15
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:29:

Overigens zijn de motieven van veel mensen om te pleiten voor een einde-door-concessies aan dit conflict gedreven vanuit zakelijk belang. Hoge stroomprijzen zijn slecht voor de verkopen.
Ik snap dit soort overwegingen niet. Wat verwachten deze mensen dan precies? Dat Rusland weer vol op het gasorgel gaat spelen als er nu vrede komt? Dat gaat gewoon niet gebeuren (en kan waarschijnlijk niet eens meer door de sabotage acties op pijpleidingen van de afgelopen tijd).

Zelfde verhaal afgelopen zondag bij BNR. Daar zei (ja daar gaan we weer) Rob de Wijk dat "op basis van peilingen de steun voor UA is afgenomen van 2/3 van de Nederlandse bevolking tot ongeveer 50% van de bevolking".

Ik kan die peiling niet vinden, maar goed stel dat het zo is. Wat is die mensen dan precies gevraagd? Het maakt nogal een verschil of je ze een vraag voorlegt die neutraal is of meer iets in de trant van "Als er nu door concessies een verlaging van de energieprijs komt, bent u dan voor of tegen doorvechten in UA?" Wat is het alternatief dat mensen geboden is in zo'n peiling?

De tijd van super goedkope energie is voorlopig verleden tijd. Ja, het zal de komende tijd (jaar/jaren) weer wat stabiliseren maar terug naar de prijs van vorig jaar gaat niet meer gebeuren.

Einde rant, excuses voor de lichte off-topic.

Edit: er komen de afgelopen dagen veel zaken voorbij die wel relevant zijn voor de situatie in Oekraine, maar niet perse te maken hebben met de militaire opmars van Oekraine (gedoe met Musk, idee-en over hoe POW's behandeld moeten worden, etc.). Is er een ander topic voor wat hier beter voor gebruikt kan worden? Ik zie zo snel niet echt een goede match in de topicwijzer staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Muncher op 04-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Muncher op zekere leeftijd komt vanzelf de vraag of je idealisme wel in je persoonlijke voordeel werkt en het is mijn beleving dat er dan ook steeds meer mensen zullen kiezen voor een concessie in hun persoonlijk voordeel boven eentje uit collectief en/of principieel belang.

Musk bijvoorbeeld heeft altijd bij herhaling gemeld dat hij alleen kijkt naar het doel en dat ten kostte van alles zal nastreven. Hij geeft niet om mensen, of zelfs zichzelf in dat opzicht. Dat we naar hem luisteren voor morele overwegingen is daarom gewoon onlogisch.

Als blijkt dat RdW is overgestapt op cijfertjes verzinnen om z’n diepgewortelde angst te faciliteren dan is dat eveneens triest.

Een angst die overigens niet helemaal ongegrond is:

Tevens beelden op de staatstv van een kolonne wat nucleaire wapens zouden zijn onderweg naar Ukraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:11:
@Verwijderd de drone droppings raken sowieso vaak troepen die niet in gevecht zijn: slapend, kakkende en gister deelde iemand zelfs fellatio gevende en ontvangende Rus die een dronedropping ontving.

Ik weet niet wanneer iets of iemand een legitiem doel is. Ik gok dat elke Rus als zo’n doel wordt gezien zolang die op Ukrains grondgebied staat.
Dat laatste lijkt mij het geval. Die militairen zijn daar tenslotte met een doel.

Stel dat je een regel zou hebben dat militairen die niet actief in gevecht zijn ook geen slachtoffer mogen worden. Dan kun je je Howitzer wel thuis laten. Of dan ga je na iedere beschieten op lange afstand een rechtszaak krijgen omdat er toevallig ook een militair lag te slapen. Je zou dan ook geen tanks uit mogen schakelen omdat je niet weet of de bemanning daar binnen slaapt of actief de horizon bespeurt op doelwitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
Het antwoord is korte termijn denken , inflatie is hoog dus niemand besteld een tesla tegelijk kost door de rentestijging vreemd vermogen een stuk meer , allemaal zeer nadelig op de korte termijn. Zeker voor Elon. Al die bedrijven hebben een aardige cash burn.

En om de lange termijn te halen moet eerst de korte termijn overleefd worden. War is bad for business.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:49:
Tevens beelden op de staatstv van een kolonne wat nucleaire wapens zouden zijn onderweg naar Ukraine.
Gaat dat over die "nucleaire trein"?

Volgens een Pools analist zou het gaan om eenheden van een nucleaire afdeling van het leger, maar niet over eigenlijke nucleaire eenheden.
Op beelden die op het pro-Russische Telegramkanaal Rybar zijn geplaatst, is te zien hoe militaire trein door Rusland rijdt. “Dit is eigenlijk een uitrusting die behoort tot het 12e Hoofddirectoraat van het Russische leger,” zei een Poolse militaire analist. “Het directoraat is verantwoordelijk voor nucleaire munitie, hun opslag, onderhoud, en transport aan eenheden.” De deskundige benadrukte echter dat de video op geen enkele manier “voorbereidingen voor een nucleaire ontlading” laat zien. Mogelijk gaat het dus vooral om een nieuw dreigement van Poetin.
Bron: HLN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:03
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:11:

Oorlogsmisdaden gaan vooral over de interactie met de burgerbevolking, niet over spelregels voor de manier waarop legers elkaar doodmaken.

Het doden van een soldaat van de vijand is in het algemeen dus ook geen oorlogsmisdaad.

Ook niet wanneer die soldaat op dat moment vlucht, slaapt, poept of verkracht wordt door z'n commandant of enig ander "lullig"/zielig scenario.
Alleen wanneer een vijand zich heeft overgegeven of buiten gevecht is gesteld gelden er andere regels. Buiten gevecht gesteld is niet gelijk aan "gewond" overigens: er kan prima beargumenteerd worden dat er een kans was dat die gewonde soldaat in bovengenoemd filmpje met z'n laatste krachten naar de radio kroop om coördinaten van de Oekraïners door te geven -> legitiem doel.

Interessant genoeg is doen alsóf je buiten gevecht bent gesteld ("doodliggen") wél een oorlogsmisdaad (perfidie, net als het dragen van het vijandelijk uniform bijvoorbeeld)

Deze (amateuristische) inschatting is overigens wel op basis van de vrij krappe definitie in de verdragen van Genève. Bij veel conflicten gelden er nog additionele rules of engagement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
@Muncher op zekere leeftijd komt vanzelf de vraag of je idealisme wel in je persoonlijke voordeel werkt en het is mijn beleving dat er dan ook steeds meer mensen zullen kiezen voor een concessie in hun persoonlijk voordeel boven eentje uit collectief en/of principieel belang.

Musk bijvoorbeeld heeft altijd bij herhaling gemeld dat hij alleen kijkt naar het doel en dat ten kostte van alles zal nastreven. Hij geeft niet om mensen, of zelfs zichzelf in dat opzicht. Dat we naar hem luisteren voor morele overwegingen is daarom gewoon onlogisch.

Als blijkt dat RdW is overgestapt op cijfertjes verzinnen om z’n diepgewortelde angst te faciliteren dan is dat eveneens triest.

[Embed]

Bij precedent werking is er toch altijd een gelijkenis met de situatie waarnaar je refereert? Zouden ze dan bedoelen dat Oekraïne binnenkort 2 Russische steden aanvallen met kernwapens om het land te verslaan zoals de Amerikanen dat in WO2 met Japan deden? :+

Domme gelul toch van die Russen, als het zo doorgaat ze zijn straks helemaal uit Oekraïne verdreven, (m.u.v. de Krim, lijkt me op dit moment toch wat lastiger voor elkaar te krijgen) ligt de gehele economie en demografie aan puin, en zijn ze in de kantine bij de VN verbannen naar het tafeltje met Noord-Korea, Iran en dat soort staten. :+ En spelen ze waarschijnlijk de komende 50 jr. ook geen enkele rol meer op het wereldtoneel.
Muncher schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:39:
Ik kan die peiling niet vinden, maar goed stel dat het zo is. Wat is die mensen dan precies gevraagd? Het maakt nogal een verschil of je ze een vraag voorlegt die neutraal is of meer iets in de trant van "Als er nu door concessies een verlaging van de energieprijs komt, bent u dan voor of tegen doorvechten in UA?" Wat is het alternatief dat mensen geboden is in zo'n peiling?
Zo'n peiling wordt toch op een manier uitgezet die het te vertellen verhaal ondersteund, in dit geval dan waarschijnlijk in relatie tot de energieprijzen. Want dat is het verhaal dat ze willen vertellen natuurlijk, de uitslag van die peiling wordt daarna door iedereen voor z'n eigen doelen ingezet.

[ot]Wanneer je zou vragen bent u steunt u het Oekraïnse verzet, wanneer u bij concessies en vrede 10.000 euro krijgt dan zal er waarschijnlijk ook geen steun meer zijn voor Oekraïne. :+ Vervolgens komen er allerlei figuren roepen dat de meerderheid tegen steun aan Oekraïne is.[\ot]

[ Voor 26% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
TIGER1125 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

Bij precedent werking is er toch altijd een gelijkenis met de situatie waarnaar je refereert? Zouden ze dan bedoelen dat Oekraïne binnenkort 2 Russische steden aanvallen met kernwapens om het land te verslaan zoals de Amerikanen dat in WO2 met Japan deden? :+

Domme gelul toch van die Russen, als het zo doorgaat ze zijn straks helemaal uit Oekraïne verdreven, (m.u.v. de Krim lijkt me toch wat lastiger voor elkaar te krijgen) ligt de gehele economie en demografie aan puin, en zijn ze in de kantine bij de VN verbannen naar het tafeltje met Noord-Korea, Iran en dat soort staten. :+ En spelen ze waarschijnlijk de komende 50 jr. ook geen enkele rol meer op het wereldtoneel.
Waarom zou de Krim lastiger zijn? Ze eindigen straks met controle over alle aanvoer via land inclusief water. Er komt geen schip meer bij sinds Turkije de toegang blokkeert over zee. Wat blijf er dan nog over om mee te verdedigen?

Als ik Oekraïne was zou ik 2-3 fronten blijven bestoken en de Krim terug snoepen, daarna is het vrij snel klaar lijkt me.

Als ik Rusland was zou ik een nieuw front openen via Belarus om de druk in het zuiden weg te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:15

Dit heeft, naar mijn mening, niets met idealisme te maken. Mensen zijn op dit vlak nog steeds erg naief heb ik het idee. We moeten ons gaan instellen op het feit dat de wereld er, energietechnisch en prijstechnisch, anders uit gaat zien de komende jaren.

[Embed]

Dit is een doelredenatie van Putin, bedoeld om angst en verdeeldheid te zaaien. Ja, er zijn destijds 2 wapens ingezet. Daarna hebben we met zijn alle besloten dat we dat echt nooit meer willen. Begin dit jaar heeft Rusland nog een handtekening gezet onder een nieuw non-proliferatieverdrag. Daar gaan ze natuurlijk in dit geval lekker slordig mee om want het komt ze goed uit.

Het past ook wel weer in de klassieke propaganda van de Russen: zorg altijd dat er een paar korrels waarheid in je verhaal zitten, dan slik je makkelijker het grote leugen dat ze je voor willen leggen.

Paar dagen geleden deze YT gekeken die uitlegt hoe ze dit al jaren doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Muncher op 04-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Vnze schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Gaat dat over die "nucleaire trein"?

Volgens een Pools analist zou het gaan om eenheden van een nucleaire afdeling van het leger, maar niet over eigenlijke nucleaire eenheden.

[...]

Bron: HLN
Er waren beelden van vrachtauto’s in Moskou die ik heel handig nu niet meer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
sprhnk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Waarom zou de Krim lastiger zijn? Ze eindigen straks met controle over alle aanvoer via land inclusief water. Er komt geen schip meer bij sinds Turkije de toegang blokkeert over zee. Wat blijf er dan nog over om mee te verdedigen?

Als ik Oekraïne was zou ik 2-3 fronten blijven bestoken en de Krim terug snoepen, daarna is het vrij snel klaar lijkt me.

Als ik Rusland was zou ik een nieuw front openen via Belarus om de druk in het zuiden weg te nemen.
Lijkt me tactisch gewoon lastiger, voor Oekraïne is er maar één manier om over land die kant op te gaan, terwijl de Russen van de kant van de Krim brug nog steeds van alles kunnen aanvoeren.

De rest van het land is op dit moment qua gevechtsbewegingen makkelijker, die trechter naar de Krim maakt dat gewoon moeilijker. Dat zegt niet dat ik verwacht dat de Krim Russisch blijft, maar ik verwacht dat de bevrijding daarvan gewoon later plaats zal vinden, omdat het voor de Russen makkelijker te verdedigen is wanneer je weet waar de vijand langs moet.

Wanneer ze het hele land bevrijd hebben is het overigens ook makkelijker om mankracht en materieel vrij te maken voor de bevrijding van de Krim. De eerste actie zou het buiten bedrijf stellen van die brug moeten zijn, dan creëer je voor de Russen ook een logistiek probleem om de Krim te bevoorraden.

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Vipertje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

Sure maar afhankelijk hoe je dat definieert doen we dat niet. Never ever zelfs tenzij we serieuze wapens gaan ontwikkelen/kopen wat we nooit zullen doen. Ter voorbeeld Moscow - Amsterdam is 2000KM. Rusland beschikt over ICBM's die goed zijn voor 12000KM. Enkel Rusland zelf de US en India beschikken over afweer tegen ICBM's, maar de consensus is dat het zelfs voor de VS extreem moeilijk gaat zijn deze raketten tegen te houden. Hopelijk niet, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Wat doet het er toe, elk land die dat inzet heeft nog geen dag later een leger op 0 meter van zijn landsgrens. Je kunt er 1 afschieten en dan krijg je die boemerang op een bepaalde manier terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:26

ZenTex

Doet maar wat.

sprhnk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Waarom zou de Krim lastiger zijn?
Al eens op de kaart gekeken?

2 nauwe verbindingen omgeven door water en drassig gebied. Perfect om te verdedigen.

Qua controle aanvoer, dat is een bonus. Als de brug onklaar gemaakt kan worden is dat een flinke bonus dan zijn er nog wel de havens natuurlijk. Anderzijds zul je wel de toevoer van voedsel en dergelijke toe moeten laten, want je wilt de bevolking toch niet uithongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Er waren beelden van vrachtauto’s in Moskou die ik heel handig nu niet meer kan vinden.
Als dit zo zou zijn hadden we al meer actie gezien van het westen, de inlichtingen van de CIA zijn constant top noch geweest, er zijn 0 surprises geweest van de russen volgens mij?

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TIGER1125 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Lijkt me tactisch gewoon lastiger, voor Oekraïne is er maar één manier om over land die kant op te gaan, terwijl de Russen van de kant van de Krim brug nog steeds van alles kunnen aanvoeren.

De rest van het land is op dit moment qua gevechtsbewegingen makkelijker, die trechter naar de Krim maakt dat gewoon moeilijker. Dat zegt niet dat ik verwacht dat de Krim Russisch blijft, maar ik verwacht dat de bevrijding daarvan gewoon later plaats zal vinden, omdat het voor de Russen makkelijker te verdedigen is wanneer je weet waar de vijand langs moet.

Wanneer ze het hele land bevrijd hebben is het overigens ook makkelijker om mankracht en materieel vrij te maken voor de bevrijding van de Krim. De eerste actie zou het buiten bedrijf stellen van die brug moeten zijn, dan creëer je voor de Russen ook een logistiek probleem om de Krim te bevoorraden.
Als ze de rest van het land bevrijd hebben, komt er helemaal niets meer over die brug omdat die dan binnen bereik van allerlei materieel ligt. En ook de havens liggen dan binnen bereik en kunnen dan zonder problemen bestookt worden. Er zal dan dus geen aanvoer meer zijn voor de Krim. En dan wordt het toch lastig verdedigen als je continue overal bestookt kan worden zonder dat je iets terug kan doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mindcre8r schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Als dit zo zou zijn hadden we al meer actie gezien van het westen, de inlichtingen van de CIA zijn constant top noch geweest, er zijn 0 surprises geweest van de russen volgens mij?
Ze zitten er vast op en delen dat niet met ons. Rusland kan en zal ongetwijfeld poppenkast spelen. Ze verliezen blijkbaar zo hard dat dit rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Embed]

Dat is dus juist wel ongegrond.
De raketten met nucleaire lading hoeven helemaal niet verplaatst te worden om UA te raken. Dat verplaatsen is puur voor het ‘show’ effect.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

[quote]Muncher schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Dit heeft, naar mijn mening, niets met idealisme te maken. Mensen zijn op dit vlak nog steeds erg naief heb ik het idee. We moeten ons gaan instellen op het feit dat de wereld er, energietechnisch en prijstechnisch, anders uit gaat zien de komende jaren.

[...]

Dat was toch al zo, de klimaatcrisis is nu naar de achtergrond verdreven maar die klok tikt alleen maar harder door.

Hopelijk lukt het met innovatie. Anders komen er wellicht magere jaren aan, maar ook daar kunnen we weinig aan veranderen. De Rus appeasen of niet veranderd daar niks aan.

Ik heb nog steeds hoop op een omwenteling in Rusland zelf.

Edit, de quote verkeerd bewerkt, sorry.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Dan nog geloof ik dat niet. Die snelle opmars komt omdat ze door de linies breken en daarna snel doortrekken. En dat door de linies breken doe je niet door met een Z rond te rijden.
Sorry, maar wat weet jij daarvan? De logica ontgaat me ook, UA zit in een race tegen de klok, die hebben geen tijd voor zaken die niet bevordelijk zijn voor het oprukken.
[...]

Dit heeft juist alles met normen en waarden te maken. Oekraine wil richting het westen en daarbij horen die normen en waarden. Juist door die normen en waarden groeit een land en precies die zijn de reden dat Oekraine sinds 2014 zo gegroeit is dat ze rusland nu op veel fronten aan het terugdringen zijn. Hadden ze die groei niet gemaakt, dan was het net als in 2014 snel afgelopen geweest.
Wederom: Oekraïne vecht niet om bij het westen te horen, dat is een wens die ze na dit conflict hebben. Oekraïne vecht nu om de grenzen te herstellen en zo snel mogelijk haar eigen burgers te redden van de Russische bezetter.
[...]

Nee dus, het blijft een glijdende schaal die je niet wilt betreden. En het is ook duidelijk iets dat Oekraine niet aan wil beginnen. Oorlogsmisdaden worden daar bestraft en voor zover mogelijk wordt er gestuurd op 'net' gedrag. En ik snap je punt best wel, het probleem is alleen dat zoiets steeds verder gaat. Dus zodra je de 1e stap zet, is die 2e stap ook snel gemaakt en voor je het weet ben je echt verkeerd bezig.
Je snapt het klaarblijkelijk niet, want Oekraïne hoeft helemaal geen overige oorlogsmisdaden te begaan. Ze hebben alleen belang bij snel oprukken, daar gaan dingen als Russische burgers doodschieten niet bij helpen.
[...]

Ik zeg dat een land geen oorlogsmisdaden moet begaan omdat de tegenstander oorlogsmisdaden begaat.
Ik weet niet hoe ik mijn punt duidelijker moet maken. Nergens heb ik het over vergelding. Hoe kom je hierbij?
[...]

Juist als je het op deze manier gebruikt is het een oorlogsmisdaad welke streng veroordeeld moet (en ook zal) worden. Je bent dan bewust je voor aan het doen als de vijand om hem daarna neer te schieten. Als je dat doet is er geen enkele twijfel over dat het een oorlogsmisdaad is.
Dus? Je gaat compleet voorbij het motief en de belangen. Alsof je het doodschieten van burgers en bombarderen van steden ver land inwaards kan vergelijken met het infiltreren van een sector. Je past steeds een vorm van abstractie toe die niet realistisch is, ook niet in onze lokale rechtstaat.
[...]

En hoe vaak moet ik zeggen dat je juist door de kleinere 'overtredingen' niet te veroordelen, je al snel terecht komt in de echte oorlogsmisdaden. Die stap moet je dus gewoon niet willen zeggen. Je voordoen als de vijand om ze daarna onverwacht neer te schieten is simpelweg iets waar je niet aan moet beginnen en al helemaal niet moet goedkeuren.
Je mag het 50x zeggen, het blijft irrelevant aangezien het Oekraïnse belangen niet helpt om oorlogsmisdaden uit afgunst te begaan. Ook projecteer je er een beeld bij wat helemaal niet hoeft te kloppen, er kunnen veel meer redenen zijn om je voor te doen als de vijand: stelen van munitie, saboteren van wapens, kidnappen van leiding, verzin eens wat. Allemaal zaken die het dodental laag houden (ook voor Rusland) en de opmars op gang houden.
[...]

Punt blijft dat nu zegt dat je je zelf niet aan de wet hoeft te houden omdat de tegenstander zich nog veel minder aan de wet houdt. En dat moet je gewoon niet doen, daarmee verlaag je je naar het nivo van de tegenstander. En zoals ik al zei is Oekraine nu juist zo sterk omdat ze dat zoveel mogelijk veroordelen.
Hele dikke onzin. Je leest wat je wilt lezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:09
Russen trekken zich terug in het zuiden.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
Sorry, maar wat weet jij daarvan? De logica ontgaat me ook, UA zit in een race tegen de klok, die hebben geen tijd voor zaken die niet bevordelijk zijn voor het oprukken.
Omdat ze overal door de linies breken door ze te bestoken, te prikken en dan door de zwakke punten te denderen. Ik heb nog geen enkele doorbraak gezien waarbij ze sneaky met Z-tanks achter de linies kwamen om die dan van achteren aan te vallen. Dus als het al gebeurt is zal dat sporadisch zijn en zeer waarschijnljk omdat ze de tijd niet hebben genomen om het teken te verwijderen.
[...]
Wederom: Oekraïne vecht niet om bij het westen te horen, dat is een wens die ze na dit conflict hebben. Oekraïne vecht nu om de grenzen te herstellen en zo snel mogelijk haar eigen burgers te redden van de Russische bezetter.
Waarbij ze het westen nodig hebben zowel nu als na de oorlog en ze ook nog eens al heel hard richting het westen zijn gegaan (een van de redenen van de aanval van rusland). En bovenop dat is die ommezwaai de voornaamste reden dat ze nu nog bestaan en rusland aan het terugdringen zijn.
[...]
Je snapt het klaarblijkelijk niet, want Oekraïne hoeft helemaal geen overige oorlogsmisdaden te begaan. Ze hebben alleen belang bij snel oprukken, daar gaan dingen als Russische burgers doodschieten niet bij helpen.
Ik snap het helemaal. Punt is juist dat jij een oorlogsmisdaad goed wil keuren als dat voordelig is voor Oekraine zodat ze sneller op kunnen rukken. Alleen werkt dat zo niet, het blijft een oorlogsmisdaad.
[...]
Ik weet niet hoe ik mijn punt duidelijker moet maken. Nergens heb ik het over vergelding. Hoe kom je hierbij?
Jij wilt goed praten dat Oekraine oorlogsmisdaden pleegt als dat helpt om oorlogsmisdaden van rusland te voorkomen. En al snap ik goed waarom je dat in dit geval ok vindt, blijft het iets dat je moet afkeuren om te voorkomen dat de oorlogsmisdaden steeds erger worden.
Je mag het 50x zeggen, het blijft irrelevant aangezien het Oekraïnse belangen niet helpt om oorlogsmisdaden uit afgunst te begaan. Ook projecteer je er een beeld bij wat helemaal niet hoeft te kloppen, er kunnen veel meer redenen zijn om je voor te doen als de vijand: stelen van munitie, saboteren van wapens, kidnappen van leiding, verzin eens wat. Allemaal zaken die het dodental laag houden (ook voor Rusland) en de opmars op gang houden.
We hadden het over tanks met russische tekens erop die mee op zouden rukken aan het front.
[...]
Hele dikke onzin. Je leest wat je wilt lezen.
Nee hoor, dit is toch echt precies wat je aan het doen bent. Je vindt dat Oekraine best wat regels/wetten mag overtreden omdat ze daarmee misdaden tegen haar burgers voorkomt. Je moet elke oorlogsmisdaad gewoon afkeuren, ook al weet je dat ze her en der zullen gebeuren. Doe je dat niet wordt je langzaam net zo erg als je vijand en dan ben je nog veel verder van huis.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

beany schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:58:
Russen trekken zich terug in het zuiden.

[Twitter]
Dat is dus alles tussen de Inhulets en de Dnjepr in oid?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
ZenTex schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Al eens op de kaart gekeken?

2 nauwe verbindingen omgeven door water en drassig gebied. Perfect om te verdedigen.

Qua controle aanvoer, dat is een bonus. Als de brug onklaar gemaakt kan worden is dat een flinke bonus dan zijn er nog wel de havens natuurlijk. Anderzijds zul je wel de toevoer van voedsel en dergelijke toe moeten laten, want je wilt de bevolking toch niet uithongeren.
Je moet hier 'out-of-the-box denken, zoals UA ook doet ;)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Omdat ze overal door de linies breken door ze te bestoken, te prikken en dan door de zwakke punten te denderen. Ik heb nog geen enkele doorbraak gezien waarbij ze sneaky met Z-tanks achter de linies kwamen om die dan van achteren aan te vallen. Dus als het al gebeurt is zal dat sporadisch zijn en zeer waarschijnljk omdat ze de tijd niet hebben genomen om het teken te verwijderen.
Weet je hoe een doorbraak eruit ziet? De tijd van zwaarden en hordes met paarden een linie opduwen is al even voorbij. Het verjagen van een vijand en bezetten van een gebied is niet zo simpel, en je kan een gebied pas bezet noemen als het ontdaan is van geweld (i.e. niet meer 'contested' is). Daar past een dergelijke tactiek prima bij.
[...]

Waarbij ze het westen nodig hebben zowel nu als na de oorlog en ze ook nog eens al heel hard richting het westen zijn gegaan (een van de redenen van de aanval van rusland). En bovenop dat is die ommezwaai de voornaamste reden dat ze nu nog bestaan en rusland aan het terugdringen zijn.
Dus? Waarom zou het westen een dergelijke taktiek afkeuren als daar geen onschuldige slachtoffers bij om de hoek komen kijken? Nogmaals: niet alle oorlogsmisdaden zijn hetzelfde. Dit is veel te makkelijk gedacht.
[...]

Ik snap het helemaal. Punt is juist dat jij een oorlogsmisdaad goed wil keuren als dat voordelig is voor Oekraine zodat ze sneller op kunnen rukken. Alleen werkt dat zo niet, het blijft een oorlogsmisdaad.
Dat is niet wat je net zei, ik citeer: "Ik zeg dat een land geen oorlogsmisdaden moet begaan omdat de tegenstander oorlogsmisdaden begaat."

Je bent met oversimplificatie een beeld over mijn standpunt aan het schetsen en trekt nu die keutel in, dat vind ik niet netjes.
[...]

Jij wilt goed praten dat Oekraine oorlogsmisdaden pleegt als dat helpt om oorlogsmisdaden van rusland te voorkomen. En al snap ik goed waarom je dat in dit geval ok vindt, blijft het iets dat je moet afkeuren om te voorkomen dat de oorlogsmisdaden steeds erger worden.
Ik snap niet waar je vandaan haalt dat de oorlogsmisdaden erger worden. Je schetst een beeld van erger-wordende beestachtig gedrag terwijl we Oekraïne daar sowieso niet op kunnen betrappen ondanks het feit dat de Russische zijde wél het terreur opvoert. Het is ook niet logisch voor Oekraïne om dat te bezigen, dat kost tijd. Je erkent nu eindelijk dat ik dat punt maak, ga dan niet doen alsof Oekraïne zich met oorlogsmisdaden gaat bezigen puur omdat de vijand dat ook doet. Daar hebben ze geen belang bij, dat vertraagd.
[...]

We hadden het over tanks met russische tekens erop die mee op zouden rukken aan het front.
Tweet in kwestie: "Interesting. Russian military bloggers confirming previous information that Ukrainians used widespread deception — including using Russian identifying marks Z and V on vehicles — to penetrate deep behind Russian lines in Kherson."

Dat is niet 'oprukken met', dat is 'oprukken door', oftewel infiltratie.
[...]

Nee hoor, dit is toch echt precies wat je aan het doen bent. Je vindt dat Oekraine best wat regels/wetten mag overtreden omdat ze daarmee misdaden tegen haar burgers voorkomt. Je moet elke oorlogsmisdaad gewoon afkeuren, ook al weet je dat ze her en der zullen gebeuren. Doe je dat niet wordt je langzaam net zo erg als je vijand en dan ben je nog veel verder van huis.
Wederom, er is letterlijk nul reden om dat aan te nemen. Volgens diezelfde logica mag ik mezelf niet verdedigen tegen een inbreker, want dan krijg ik vast meer zin in geweld.
downtime schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Klopt. Maar dat is dan vanwege het proces wat ze (niet) volgden. Als de Duitsers gewoon de doodstraf ingesteld hadden op verzetsdaden en alle verzetsstrijders zouden “netjes” individueel door de rechter ter dood veroordeeld zijn, met voldoende bewijs, dan kan het gewoon.
Die wet hadden ze zelf al en die hebben ze niet nageleefd. Er is altijd heel vaag gedaan over combatants en non-combatants in die eenheden, dan is het makkelijker om met terreur onderwerping af te dwingen. Daarom werden hele gezinnen opgehangen of in brandende gebouwen opgesloten, vaak met de bekendmaking dat er voor iedere X dode soldaten, er een evenredig X aantal burgers doodgemaakt zouden worden.

Dat is verre van juridisch waterdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:50:
[...]

Dat is dus juist wel ongegrond.
De raketten met nucleaire lading hoeven helemaal niet verplaatst te worden om UA te raken. Dat verplaatsen is puur voor het ‘show’ effect.
Ah zo, ja eens, ik bedoelde meer in de zin: angst niet reeel, wel gegrond want RdW gelooft de Russische propaganda :+

Goede toevoeging en precies wat de Niemollers en andere useful idiots steeds gebruiken als 'oe jullie spelen met vuuhuur'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

[Embed]

Over dat laatste: ja dat zei hij tijdens een speech (de ratificatiespeech) maar het is een maffe vergelijking. De VS waren aan het winnen, en hadden waarschijnlijk ook gewonnen. Rusland is niet aan het winnen, tenzij het doel is om Oost-Oekraïne en Zuid-Oekraïne in puin te schieten en eventuele grondstofdelving een halt toe te roepen. Maar daar sloopt hij uiteindelijk ook zijn eigen markt mee. De angst hoog houden zorgt voor hoge gasprijzen. We concurreren met elkaar om reserves. Eigenlijk van de gekken. Als een Duitse of Sloveense het thuis koud heeft is dat vanuit EU perspectief even kut als dat een Nederlandse dat heeft. Waarom maken wij als EU niet een vuist qua gasinkoop.

Hij maakte het Westen ook belachelijk, dat ze in Rusland niet meer dan 2 geslachten hebben, en ook nooit zullen krijgen. Blijkbaar heeft Vlad niet goed opgelet bij biologie op school want het fenomeen hermafrodiet is in de natuur al lang en breed bekend. Rusland spuwt hier de typische alt-right intolerantie, en haalt een opgeblazen onderwerp aan dat nauwelijks tot geen maatschappelijke impact zou mogen hebben (of je nu 2, 3, of 4 WCs bij de HEMA hebt staat qua kosten tot geen relatie met de huidige gasprijzen).

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 04-10-2022 13:52 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Deze beelden gok ik?
https://www.reddit.com/r/...ter_account_posts_vid_of/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 21:14
Dat zijn inmiddels ook al oude beelden, bleek gewoon voor een parade daar te rijden. :')
Zal wel offtopic zijn, maar zouden ze dan rijden met 'live' rakketten of zijn het gewoon dummies?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
@nst6ldr we maken dezelfde fout als met Amnesty International rapport! We willen objectief zijn en beide kanten aanhoren en belichten terwijl de vijand zich volstrekt onredelijk en barbaars gedraagt. De vijand gebruikt dat vervolgens weer voor propagandadoeleinden.

Oekraïne doet niet massaal soldaten die zich overgeven martelen of vermoorden. Oekraïne gebruikt niet massaal clustermunitie. Oekraïne verhongert burgers niet, steelt geen eten of wasmachines van burgers. Oekraïne dwingt burgers niet te stemmen tijdens een schijnreferendum. Oekraïne heeft geen trollenleger dat het Westen probeert te manipuleren, tot verkiezingen aan toe, met onwaarheden of nensen tegen elkaar opzetten door verschillen te articuleren.

Rusland doet dit allemaal wel, structureel. Omdat Rusland er andere normen en waarden op na houdt dan wij. We moeten geen spijkers op laag water zoeken bij Oekraïne. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Het is dan ethisch gezien geoorloofd je morele kompas tijdelijk bij te stellen, getuige het gedrag van de vijand. Doe je dat niet, dan blijf je in de waanwereld leven van de Duitser anno 2022.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Yes! Thanks.

En inderdaad het enige noemenswaardige is dat dit blijkbaar door Rusland zelf in de grote stemmingmakerij wordt gebruikt.

@Jerie ik Twitterde er al bij:
The US used them to win quickly.
Russia wants to use them to lose even quicker.
Nu betrappen we ze zelden op logica, dus tjah.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-10-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:21
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Yes! Thanks.

En inderdaad het enige noemenswaardige is dat dit blijkbaar door Rusland zelf in de grote stemmingmakerij wordt gebruikt.

@Jerie ik Twitterde er al bij:

[...]

Nu betrappen we ze zelden op logica, dus tjah.
Jemig, hoeveel van die raketten denken ze nodig te hebben voor 1 test?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
rinkel schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Jemig, hoeveel van die raketten denken ze nodig te hebben voor 1 test?
Tot er één bij zit die het doet? :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:03
Jerie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:47:
@nst6ldr we maken dezelfde fout als met Amnesty International rapport! We willen objectief zijn en beide kanten aanhoren en belichten terwijl de vijand zich volstrekt onredelijk en barbaars gedraagt. De vijand gebruikt dat vervolgens weer voor propagandadoeleinden.

Oekraïne doet niet massaal soldaten die zich overgeven martelen of vermoorden. Oekraïne gebruikt niet massaal clustermunitie. Oekraïne verhongert burgers niet, steelt geen eten of wasmachines van burgers. Oekraïne dwingt burgers niet te stemmen tijdens een schijnreferendum. Oekraïne heeft geen trollenleger dat het Westen probeert te manipuleren, tot verkiezingen aan toe, met onwaarheden of nensen tegen elkaar opzetten door verschillen te articuleren.

Rusland doet dit allemaal wel, structureel. Omdat Rusland er andere normen en waarden op na houdt dan wij. We moeten geen spijkers op laag water zoeken bij Oekraïne. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Het is dan ethisch gezien geoorloofd je morele kompas tijdelijk bij te stellen, getuige het gedrag van de vijand. Doe je dat niet, dan blijf je in de waanwereld leven van de Duitser anno 2022.
Denk dat je hier in de hele wel/niet oorlogsmisdaden discussie wel een essentieel punt aanroert: Wat is de rol van oorlogsmisdaden in de strategie?

Ja, er zullen allicht Oekraïnse soldaten oorlogsmisdaden begaan. En nee, dat moeten we niet recht proberen te lullen omdat ze "de goeierikken" zijn of zo. Maar wél omdat tot nu toe het vermoeden is (zekerheid krijgen we op z'n vroegst na deze oorlog) dat Oekraïne zélf oorlogsmisdaden ook niet accepteert, ook niet van haar eigen troepen.
Voor Rusland daarentegen lijken oorlogsmisdaden tot op het hoogste niveau (of misschien juist "vanaf het hoogste niveau") onderdeel te zijn van het instrumentarium om oorlog te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Het is net zoiets als criminelen gezamenlijk cocaïne snuiven, naar de hoeren gaan (dan doel ik op vrouwenhandel), te hard rijden (dan heb ik het niet over 60 ipv 50), iemand vermoorden, belasting ontduiken, e.a. crimineel gedrag. Men 'hoort er dan bij', en het zorgt er voor dat de 'watjes' of 'infiltranten' eruit vallen want die mogen/willen het niet (of dat hoopt/denkt men :+). Hou je doorgewinterde hardliners over, met veel kompromat, dus die willen niet van het voetstuk vallen want dan zijn ze hun geld, vrijheid, en macht kwijt. Daarom is het ook zo sneu dat voormalige vriendjes van Poetin of iemand als Navalny op hun integriteit worden aangevallen. Als je in een crimineel land als Rusland verder wilt komdn dan ontkom je niet aan een daad als omkoping. Dat is daar gemeengoed. Dan krijg je een ieder voor zich maatschappij. Iedereen aan de dashcam want bewijslast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Niet dat ik er een waardeoordeel over heb, dat ik het "jammer" of juist "goed" vind.

Maar ik vond de getallen van de verliezen en PoW's van Russische kant "mee vallen", uiteraard, 500 per dag zijn veel mensen, maar er is niet een significante stijging rond de inname van Lyman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

FabianGTI schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Dat zijn inmiddels ook al oude beelden, bleek gewoon voor een parade daar te rijden. :')
Zal wel offtopic zijn, maar zouden ze dan rijden met 'live' rakketten of zijn het gewoon dummies?
Ga er zelf vanuit dat het allemaal dummies zijn. Net als de tank, vliegtuigen enz uit die parade.
Zou me niks verbazen dat niet eens alle instrumenten van de specs in de voertuigen aanwezig waren.

Kijk hoe hard die terminator tanks hebben gefaald. t14 durven ze niet eens in te zetten
En die Su57 hebben we ook niet gezien. Dat kan natuurlijk 2 dingen betekenen:

1) Su57 is zo stealthy dat ie wel vliegt maar door niks op niemand waar te nemen is.
2) Niks geen stealth technology en durven niet over de AA te vliegen omdat ze dan door de mand vallen.

Als je dit op een goksite zou zetten, dan zou je je inleg x100 terug krijgen als punt 1 waar is.
Is punt 2 waar, dan krijg je gewoon 1:1 je geld terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:26:
Ik snap niet waar je vandaan haalt dat de oorlogsmisdaden erger worden.
Omdat dat de menselijke natuur is. Mensen zoeken altijd de grens op en als je toestaat dat de grens opschuift, worden de excessen ook erger.
Tweet in kwestie: "Interesting. Russian military bloggers confirming previous information that Ukrainians used widespread deception — including using Russian identifying marks Z and V on vehicles — to penetrate deep behind Russian lines in Kherson."

Dat is niet 'oprukken met', dat is 'oprukken door', oftewel infiltratie.
Alleen geloof ik daar bar weinig van, omdat dat allang afgekeurd zou zijn door Zelensky. Daarnaast geef je zelf al aan dat het om russische bloggers gaat die heel onbetrouwbaar zijn, en vooral redenen aan het zoeken zijn waarom ze aan het verliezen zijn. En dan bij voorkeur redenen waarbij ze iemand anders de schuld kunnen geven.
[...]
Wederom, er is letterlijk nul reden om dat aan te nemen. Volgens diezelfde logica mag ik mezelf niet verdedigen tegen een inbreker, want dan krijg ik vast meer zin in geweld.
Op het moment dat het neerschieten van een inbreker als normaal wordt gezien, zal dat inderdaad vaker gebeuren. Dus die 'nul reden' klopt niet, het is juist een feit dat dit gebeurt en dat is ook heel vaak onderzocht. Hoe meer je toestaat, hoe groter de excessen zullen zijn.

Uiteindelijk is mijn punt heel simpel. Oorlogsmisdaden moet je niet begaan, van geen enkel nivo en als ze wel gebeuren moet je dat afkeuren. Je moet ze daarmee zeker niet goed gaan keuren omdat een andere partij ze ook begaat.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Aangaande de geruchten over de 'nucleaire trein': Die zijn inmiddels krakend en piepend tot stilstand gekomen. Zoals je mag verwachten van een rus-trein.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
AndereKoekoek schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Ga er zelf vanuit dat het allemaal dummies zijn. Net als de tank, vliegtuigen enz uit die parade.
Zou me niks verbazen dat niet eens alle instrumenten van de specs in de voertuigen aanwezig waren.

Kijk hoe hard die terminator tanks hebben gefaald. t14 durven ze niet eens in te zetten
En die Su57 hebben we ook niet gezien. Dat kan natuurlijk 2 dingen betekenen:

1) Su57 is zo stealthy dat ie wel vliegt maar door niks op niemand waar te nemen is.
2) Niks geen stealth technology en durven niet over de AA te vliegen omdat ze dan door de mand vallen.

Als je dit op een goksite zou zetten, dan zou je je inleg x100 terug krijgen als punt 1 waar is.
Is punt 2 waar, dan krijg je gewoon 1:1 je geld terug..
Er waren geloof ik 20 SU-57's in gebruik waarvan de helft prototypes waren, dus je vergeet optie 3 nog, hij is er wel maar gewoonweg nog niet inzetbaar, of beschikbaar in dusdanige hoeveelheden dat het zin heeft 'm in te zetten.

Ik zat een tijdje terug een stukje te kijken van de infographic show op youtube, daar verwachten ze dat wanneer er nu een 3e wereldoorlog uit zou breken het grootste deel van de luchtoperaties nog steeds door de 4e generatie gedaan zullen worden. Omdat er gewoonweg niet genoeg 5e generatievliegtuigen operationeel inzetbaar zijn, en de bouwsnelheid niet super hoog ligt. (Ik meen 50 tot 100 F-35's per jaar)

De Russen zullen hier door de sancties nog veel zwaarder in de verdere productie in gehinderd worden, maar als je qua aantallen niet meer dan één squadron SU-57's op de been kan brengen kun je 'm voor dit conflict gewoon afschrijven.

Ik meen dat hetzelfde speelt met de T-14, daar zijn er ook maar een handvol van, terwijl er bergen andere oudere tanks die ook nog eens minder complex beschikbaar zijn/waren.

Dus bergen hightech materieel hoef je niet te verwachten van de Russen, daarbij zijn ze gedurende dit conflict ook bergen modern materieel verloren. Iets wat ze ook niet zomaar aanvullen. Vandaar dat je ondertussen zelfs T-62's rond ziet rijden. Bijna bij de T-34 :+ Er zal vast ook nog iets strategisch achter de hand gehouden worden verwacht ik, want wanneer ze straks aan de T-34's zitten, worden ze wel een interessante prooi voor opstandelingen of buurlanden.

Zou anders natuurlijk ook niet eerlijk zijn hè dat Oekraïne straks allemaal T-14's heeft en Rusland niet meer zodra ze de grens over getrapt zijn. :+

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 04-10-2022 15:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Solovyev vertelt dat de Russische situatie uitzichtloos is:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeOpuyoXEAI1hnk?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/JayinKyiv/status/1577290918620717056

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 04-10-2022 15:41 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik kan me het gezicht van Medvedev niet voorstellen op het moment dat ie hoorde dat zelfs Iran de annexatie en referenda niet goed vind :D
Iran does not recognize Russian "referenda" in occupied territories - Iranian Foreign Ministry.

"The Islamic Republic of Iran believes that any provocative action that could disrupt the course of peace, stability and tranquility should be avoided."
_O-

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Weer wat vage tweets, misschien dat Zelensky vannacht goed nieuws zal brengen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:56:

[Twitter]

[Twitter]
Ze lopen daar een uur voor toch?
Dus 23:00 Nederlandse tijd

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een lekkere post van Iryna Vereshchuk ze is al tijden een stuk directer in haar woord keuzes.

https://t.me/vereshchuk_iryna/1571
Self-destruction. This is what is happening now with Russia and Russians. With their pseudo-referendums today, they finally planted a bomb under themselves and set off a detonator. Doomed No one and nothing will help them.

Either there will be no Putin's Russia, or there will be no civilized world. But the world is undoubtedly stronger, civilization is definitely stronger.

And our fortune tellers will die. Like dew in the sun. 🇺🇦

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Idem in de Washington Post:

Damn, die foto's.

[ Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-10-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]

[Twitter]
Zal dit wel zijn:
President of Ukraine signed a decree voiding all Putin's decrees about annexations territories of Ukraine, and acts, decrees, laws that were based on them
Maar verder /care over dit soort 'net doen alsof wij wat weten wat we niet willen vertellen' twitter clickbait :+

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2022 16:09 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
Vipertje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:56:
[...]

Wij houden ons dan ook niet aan de afspraken en verwaarlozen ons leger. Rusland geeft 4.1% van de GDP uit en wij 1.4%

Belgium 4.92 $ miljard
Luxemburg 479 $ miljoen
Netherlands 13.8 $ miljard
Totaal: 19.2~ $ miljard

Rusland 65.9 $ miljard

Delta 46.7 $ miljard
En hoeveel van die 4.1% GDP word daadwerkelijk besteed aan het leger en komt niet terecht in de zakken van anderen? 1.5 miljoen sets winter kleding foetsie. En dat zal pas het topje van de ijsberg zijn. :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat een verschil: elke Russische bevelhebber binnen HIMARS-range is de pineut terwijl de belangrijkste Oekraïense drie sterrengeneraal gemoedelijk in Lyman staat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

[Twitter]

[Twitter]
Gokje: volledige bevrijding/terugtrekking Sievierdonetsk (in voordeel UA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Jerie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:06:
Gokje: volledige bevrijding/terugtrekking Sievierdonetsk (in voordeel UA).
Opening van een derde front naar Mariupol en Melitopol?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Als je altijd alles bij elkaar liegt en verdraait is het dealen met de realiteit een stuk lastiger. Ik vind het intrigerend om te zien hoe dit ook in het desinformatielandschap verloopt nu ze niet meer kunnen zeggen dat het onderdeel van het plan is.

Dus NATO. Altijd weer die NATO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Ze lopen daar een uur voor toch?
Dus 23:00 Nederlandse tijd
Ja,

Wikipedia: Time in Ukraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]

[Twitter]
Dan verwacht je dat zulke hints van vertrouwelingen van Zelensky komen en niet van een kanaal wat vermoedelijk net zo min inside information heeft als wij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Opening van een derde front naar Mariupol en Melitopol?
Dat zou niet verkeerd zijn, nu het Cherson en Luhansk front in elkaar stort zou Oekraïne de landbrug met de Krim moeten doorbreken. Aangezien de Russen zich in chaos bevinden is nu het moment om nog iets te proberen, voor het hele land in de modder staat.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeOR8SlWIAAu6vD?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/DefMon3/status/1577265391742906374

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 16-09 17:49
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:09:
[Embed]

Als je altijd alles bij elkaar liegt en verdraait is het dealen met de realiteit een stuk lastiger. Ik vind het intrigerend om te zien hoe dit ook in het desinformatielandschap verloopt nu ze niet meer kunnen zeggen dat het onderdeel van het plan is.

Dus NATO. Altijd weer die NATO.
Vanuit de ogen van de Russen klopt dit toch ook wel enigzins? De Oekraïense leger wordt getraind door Nato, terwijl we ze voor de rest ook ondersteunen en wapens leveren die ze zelf nooit hebben gehad.

Denk niet dat ze zo kunnen terug vechten zonder de hulp van het westen.

Het terrein waarin Rusland de oorlog is begonnen is in een half jaar geheel veranderd. En niet in het voordeel van Rusland.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Pagina: 1 ... 6 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid