Dan nog geloof ik dat niet. Die snelle opmars komt omdat ze door de linies breken en daarna snel doortrekken. En dat door de linies breken doe je niet door met een Z rond te rijden.
[...]
Nee, ze vechten omdat er met bruut geweld een grens is getrokken door het land, en iedereen die aan de verkeerde kant valt is vogelvrij verklaard. Dit heeft echt niks met normen en waarden te maken.
Dit heeft juist alles met normen en waarden te maken. Oekraine wil richting het westen en daarbij horen die normen en waarden. Juist door die normen en waarden groeit een land en precies die zijn de reden dat Oekraine sinds 2014 zo gegroeit is dat ze rusland nu op veel fronten aan het terugdringen zijn. Hadden ze die groei niet gemaakt, dan was het net als in 2014 snel afgelopen geweest.
[...]
Er is niet zoiets als 'een oorlog', ieder conflict is anders. Zo is dit een conflict waarbij het uitstellen van verovering zorgt dat de massagraven dieper worden. Dan is Oekraïne écht wel geoorloofd om herovering van grondgebied te bespoedigen met infiltratie. Je kan de letter van de wet willen volgen en een soort van absolute abstractie willen toepassen, maar dat gaat gewoonweg niet. In dit geval is het een actie die ze makkelijk kunnen onderbouwen.
Nee dus, het blijft een glijdende schaal die je niet wilt betreden. En het is ook duidelijk iets dat Oekraine niet aan wil beginnen. Oorlogsmisdaden worden daar bestraft en voor zover mogelijk wordt er gestuurd op 'net' gedrag. En ik snap je punt best wel, het probleem is alleen dat zoiets steeds verder gaat. Dus zodra je de 1e stap zet, is die 2e stap ook snel gemaakt en voor je het weet ben je echt verkeerd bezig.
Niet iedere oorlogsmisdaad is hetzelfde. Je stelt heel makkelijk dat als het ene land een oorlogsmisdaad begaat (bijv. executeren en martelen van burgers uit een ander land), het land in de slachtofferrol niet gerechtigd is om strategieën toe te passen waarmee het leed valt te beperken. Dat is echt niet oké.
Ik zeg dat een land geen oorlogsmisdaden moet begaan omdat de tegenstander oorlogsmisdaden begaat.
Als je daarentegen met vijandelijke voertuigen jezelf kan positioneren op een manier waarbij je het russische front kan losweken van een dorp of stad, dan is dat prima te verdedigen met het gegeven dat alle voorgaande bevrijdingen gepaard gingen met het ontdekken van martelkamers en massagraven. Daar zou geen enkel tribunaal scheef naar moeten kijken, hooguit benoemen dat het onder de paraplu van NATO niet meer hoeft te gebeuren, en dus ook niet meer mag.
Juist als je het op deze manier gebruikt is het een oorlogsmisdaad welke streng veroordeeld moet (en ook zal) worden. Je bent dan bewust je voor aan het doen als de vijand om hem daarna neer te schieten. Als je dat doet is er geen enkele twijfel over dat het een oorlogsmisdaad is.
[...]
Jij maakt er ineens 'alles' van, ik weet niet hoeveel en hoe vaak ik expliciet moet zeggen dat het over het gebruik van vijandelijke voertuigen gaat, en dat dat prima valt te verdedigen. Als je dan alleen in absolute en overkoepelende termen gaat praten als 'alles' en 'oorlogsmisdaden' dan ben je bewust alle nuance aan het doodslaan omdat je tussen neus en lippen door kan stellen dat Oekraïne bijvoorbeeld ook Russische burgers zou kunnen executeren. Dat slaat nergens op.
En hoe vaak moet ik zeggen dat je juist door de kleinere 'overtredingen' niet te veroordelen, je al snel terecht komt in de echte oorlogsmisdaden. Die stap moet je dus gewoon niet willen zeggen. Je voordoen als de vijand om ze daarna onverwacht neer te schieten is simpelweg iets waar je niet aan moet beginnen en al helemaal niet moet goedkeuren.
Punt blijft dat nu zegt dat je je zelf niet aan de wet hoeft te houden omdat de tegenstander zich nog veel minder aan de wet houdt. En dat moet je gewoon niet doen, daarmee verlaag je je naar het nivo van de tegenstander. En zoals ik al zei is Oekraine nu juist zo sterk omdat ze dat zoveel mogelijk veroordelen.