Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.518 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

even een 9gag link.
Waar de Russen de boel leegroofden, daar krijgt deze Oekraiense vrouw een wasmachine teruggeleverd.

Spasiba <3

https://9gag.com/gag/ago0mw1

ik leer steeds meer woordjes

Za washo? :P
They say it's their present for a woman in return for her kindness and woman replies that this is too expensive "gift". Which means title is BS and they simply give one of the washing machines they found on the frontline to the local who helped soldiers out. Which makes sense since finding out exact owner would be hard. Still a good thing, just clarifying.
This war will be remembered in history books as the war for washing machines

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Hij geeft niks. Hij doet dat gewoon van Amerikaans belastinggeld en doet dan alsof het zijn eigen initiatief was.
onderaan de streep:

- heeft UA starlink in gebruik
- is Starlink gemaakt door SpaceX
- waar Musk de CEO van is

belastinggeld of niet, hij had ook kunnen weigeren om het spul te leveren
But he didn't.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 21:09 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:05:
even een 9gag link.
Waar de Russen de boel leegroofden, daar krijgt deze Oekraiense vrouw een wasmachine teruggeleverd.

Spasiba <3

https://9gag.com/gag/ago0mw1

ik leer steeds meer woordjes

Za washo? :P

[...]

[...]
Wij hebben er ook een wasmachine bij. Nieuwe foto's van onze datsja gekregen, uiteraard zijn de russen binnen geweest en hebben meegenomen wat ze wilden. Maar om de een of andere reden staat er een wasmachine voor de deur. En die is niet van ons 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:07

Auredium

Informaticus Chaoticus

In depth uitleg over het ffalen van de Russische verdediging. Raad zijn kanaal sowieso aan:

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Wij hebben er ook een wasmachine bij. Nieuwe foto's van onze datsja gekregen, uiteraard zijn de russen binnen geweest en hebben meegenomen wat ze wilden. Maar om de een of andere reden staat er een wasmachine voor de deur. En die is niet van ons 8)7
looooool!!!! _/-\o_
Fantastisch initiatief. En ik durf te wedden dat dit een wijdverspreid initiatief is.
Wat een lol moeten die lui hebben hiermee.

Gezien het uiterlijk, wederom volwassen beren. Degelijke vechtjassen, voorbestemd voor valhalla.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.reuters.com/w...age-officials-2022-10-03/
The Biden administration's next security assistance package for Ukraine is expected to include four High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) launchers, munitions, mines and mine-resistant vehicles, two sources briefed on the $625 million package told Reuters on Monday.
Vier HIMARs erbij, prima. Maar weer geen tanks en vliegtuigen.

Morgen waarschijnlijk de officiële aankondiging.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 03-10-2022 21:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mooi om te zien dat het nu weer over andere onderwerpen gaat.

De heer Musk heeft nu zijn platform gehad. Graag nu weer ander nieuws.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
WOW dit is snel gegaan, zit Musk te flippen? Musk heeft niets gegeven, Musk heeft oudere generatie starlink-tech voor extreem hoge prijs laten kopen en bezorgen door USA army en iedereen denkt dat ie iets gegeven heeft.
Dang dit topic ging snel, ga zo teruglezen, even drankje inschenken en paar pagina's terug.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Don Quijote schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Tja. Het ligt er aan of je een idealist of een opportunist bent. Indien het eerste vind je in deze Musk zijn quote te idioot voor woorden. Je laat een agressor niet winnen alleen om verdere escalatie te voorkomen. Buiten dat het als idealist compleet oneerlijk is (je beloont slecht gedrag) zet je ook een gevaarlijk precedent. Je kan dus alles maken zolang je maar dreigt met escalatie.

Als opportunist is het anders. Dan is wie er gelijk heeft en wat eerlijk is niet van belang. Je beschouwd alles wat geweest is als sunk costs, en benadert elke situatie vanuit het nu. Hoe kan ik nu de schade verder beperken. Hoe kan ik nu verdere escalatie voorkomen. In dit geval zal je Musk zijn quote wel kunnen volgen en waarschijnlijk steunen.
Dat is een aardige theorie, die in de praktijk niet altijd werkt. Zie bijvoorbeeld eerder in de geschiedenis waarbij Neville Chamberlain dacht dat de-escaleren wel goed zou werken tegen Hitler, om de vrede te bewaren. Het gevolg was dat Hitler steeds meer territorium kwam halen. Er zijn gelijkenissen met Poetin: zo heeft Oekraïne sinds 2014 nooit de gebieden van de separatisten willen heroveren om Rusland niet te provoceren. Een de-escalatie, die ertoe geleidt heeft dat Poetin alsnog meer territorium kwam halen.

Soms kan de conclusie zijn dat je dan maar keihard moet optreden tegen de agressor, in plaats van te de-escaleren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Hebben ze jullie wasmachine wel meegenomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

_Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Hebben ze jullie wasmachine wel meegenomen?
Die hebben we niet op de datsja :)

Er stond niets wat wij in het westen als waardevol zouden beschouwen. Na de oorlog een paar weekjes de handen uit de mouwen steken en dan zou het goed moeten komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

zit er ook een tuinhuisje bij?
Ik voel een Tweakers Oekraine forum meetup aan komen.
Ik heb twee linkerhanden maar een 'leuk' uitje naar UA zeg ik geen nee tegen na de oorlog.
Ik was in 2020 sowieso al van plan om een city trip naar o.a. nog Rome en Kyiv te doen maar covid gooide roet in het eten, en nu de oorlog. 2018 en 2019 was ik al naar Sofia en Minsk geweest.

Ik wil sowieso naar Kyiv, Mykolaiv en Kherson.
En Mariupol.

En ergens in de Donbas. Waar weet ik nog niet.
Waarschijnlijk Lysychansk/Severodonetsk, maar Patron is nog wel een paar jaar bezig voordat het veilig is voor touristen ben ik bang :(

Deze oorlog heeft m'n ziel inmiddels extra gehecht aan Oekraine. Nog meer dan de historische interesse in de geschiedenis van de kelten en yamnaya cultuur al deden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:31
mphilipp schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Nou, dat zullen ze wel moeten. Volgens mij (wat ik leerde uit de verhalen van Perun) is dat zolang Vlad de oorlog niet heeft verklaard, kan ie niet inzetten wat hij wil. Bovendien moet je gewoon altijd nog bepaalde troepen achter houden voor de verdediging van het land. Hij kan bv niet zomaar de wapens die in het oosten bij de Chinese grens zijn gestationeerd weghalen. De poppetjes ook niet. Stel dat Xi het op zijn heupen krijgt en denkt dat ie zijn slag kan slaan. En zo zijn er meerdere plekken wat het Russische leger manschappen én materieel behoudt 'just in case'.
In theorie klopt dit. In de praktijk zijn alle verdedigingen langs de grens al verzwakt door deze oorlog. Dus ook bij China, maar net zo goed bij Finland en zo'n beetje elke grens. En ook het leger dat Moscow zou moeten beschermen is al een paar keer verslagen.
Uiteraard is dat uitgaande van een verstandig beleid, iets waar we Rusland nog niet op hebben kunnen betrappen, maar dit lijkt mij wel defense 101. In dit conflict is dat ook het grote voordeel voor de VS: zij maken vrijwel niets op van hun eigen strategische voorraad. Er worden heel veel surplus artikelen naar Oekraïne gestuurd, en van de modernste spullen houden ze uiteraard ook eea achter. In Nederland was de generale staf ook al aan het piepen dat we iets teveel hadden beloofd.

Maar dat de Russen hebben ingeteerd op hun voorraad is wel duidelijk. Nou hadden ze volgens de verhalen een hele grote voorraad artillerie projectieren en raketten, maar dat zou zomaar voornamelijk ouder spul kunnen zijn. Ik zou er niet van staan te kijken dat ze juist de moderne nog achter de hand houden. Die zijn het moeilijkste aan te vullen. Er kunnen namelijk niet zomaar even 100 stuks bijgemaakt worden. Sommige raketten worden maar 50-60 stuks van gemaakt per jaar. Punt is wel weer dat die ouwe troep minder trefzeker is, dus moet je er meer van afvuren om effectief te zijn. Maar ja, mocht Rusland nog tegen de VS willen vechten, gaan ze het niet heel erg lang redden met ouder spul. Dan moet je echt je nieuwste gizmo's inzetten.
Ze houden het moderne niet achter de hand. Dat moderne hebben ze gewoon niet en heeft ook totaal geen nut omdat het wel overduidelijk is dat ze zowel tegen de NATO, de VS als China geen enkele kans maken.
Het is best een ingewikkelde puzzel. Duidelijk is wel dat het Russische leger in deplorabele staat verkeert. En ze doen niet alsof.
Zo ingewikkeld is het niet. Ze hebben gewoon alleen nog oud spul met hooguit een handjevol nieuw spul. Als ze nu nog echt een grote lading modern spul zouden hebben zijn ze taktisch pas echt slecht bezig.

[removed]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:29:
zit er ook een tuinhuisje bij?
Ik voel een Tweakers Oekraine forum meetup aan komen.
Ik heb twee linkerhanden maar een 'leuk' uitje naar UA zeg ik geen nee tegen na de oorlog.
Ik was in 2020 sowieso al van plan om een city trip naar o.a. nog Rome en Kyiv te doen maar covid gooide roet in het eten, en nu de oorlog. 2018 en 2019 was ik al naar Sofia en Minsk geweest.

Ik wil sowieso naar Kyiv, Mykolaiv en Kherson.
En Mariupol.

En ergens in de Donbas. Waar weet ik nog niet.
Waarschijnlijk Lysychansk/Severodonetsk, maar Patron is nog wel een paar jaar bezig voordat het veilig is voor touristen ben ik bang :(

Deze oorlog heeft m'n ziel inmiddels extra gehecht aan Oekraine. Nog meer dan de historische interesse in de geschiedenis van de kelten en yamnaya cultuur al deden.
Ok, laatste bericht hierover, want alhoewel onze datsja onderdeel is van de oorlog, is het natuurlijk klein bier in het grote plaatje. Er is een tuinhuisje, ja, vooral bedoeld als toilet. Maar dat is verwoest door een russische bom.

Na de oorlog zal ik een meet-up organiseren, we beginnen in Charkiv ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

vooral bedoeld als toilet. Maar dat is verwoest door een russische bom.
ik wist het! die smerige Oekraieners waren dus toch bezig met biologische wapens en Rusland heeft dat terecht gebombardeerd! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

Oekraïne zou zelfs bij Bakhmut aan het drukken zijn.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JoeZuCK schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:55:
Oekraïne zou zelfs bij Bakhmut aan het drukken zijn.
als dat zou is wil UA waarschijnlijk voor de winter terug naar de grenzen van 2014 _/-\o_
Wat een energie!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:29

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

als dat zou is wil UA waarschijnlijk voor de winter terug naar de grenzen van 2014 _/-\o_
Wat een energie!
En dan heb ik de indruk dat Poetin zichzelf intussen nog wel eens in een 7,62mm verslikt kan hebben...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Bakhmut is ook pure waanzin die niet vol te houden is. Al maandenlang proberen Russen daar de Oekraïense posities te bestormen. Zo'n aanval ziet er dan zo uit:

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 03-10-2022 22:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:24
Dit bericht bevat een interessante zin: "skillful support of radio oppression"
Oekraïne heeft blijkbaar de Russische communicatie verstoord, is coördinatie onmogelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:10:
Bakhmut is ook pure waanzin die niet vol te houden is. Al maandenlang proberen Russen daar de Oekraïense posities te bestormen. Zo'n aanval ziet er dan zo uit:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Het probleem is ook dat UA daar in de regio erg goed versterkt en ingegraven is.
Hier een filmpje over hoe het daar bij Spirne ingegraven is, verteld door iemand van RU kant.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 13:43
XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

[...]

Dat is een aardige theorie, die in de praktijk niet altijd werkt. Zie bijvoorbeeld eerder in de geschiedenis waarbij Neville Chamberlain dacht dat de-escaleren wel goed zou werken tegen Hitler, om de vrede te bewaren. Het gevolg was dat Hitler steeds meer territorium kwam halen. Er zijn gelijkenissen met Poetin: zo heeft Oekraïne sinds 2014 nooit de gebieden van de separatisten willen heroveren om Rusland niet te provoceren. Een de-escalatie, die ertoe geleidt heeft dat Poetin alsnog meer territorium kwam halen.

Soms kan de conclusie zijn dat je dan maar keihard moet optreden tegen de agressor, in plaats van te de-escaleren.
En dan is de vraag: “ten koste van?”

Ik stel dan goed voor om de hele populatie te vragen wie er wel en niet bereid is voor het conflict. Massa verplaatsingen toe te staan. Die ‘voor’ de agressor aanpakken is allemaal in een groot gebied te plaatsen en diegenen die ertegen zijn ook.

*knip*

*knip* andere meningen wegzetten zonder onderbouwing en vervolgens zelf ook geen onderbouwing geven bij eigen oplossingen en stellingen is niet de bedoeling. Onderbouw waarom andere meningen niet werken en de jouwe wel. Verder is de discussie algemeen en draait niet om persoonlijk beweegredenen, nucleaire escalatie is tevens offtopic, zie topic warning.

[ Voor 36% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toen ik dit zojuist in mijn timeline voorbij zag komen daxht ik..”medvedev is toch een echt account en geen parodie ofzo?” Erg verwarrend.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Putin heeft alle de-escalatie kaarten in handen.
Hij gebruikt ze alleen om zijn aars mee af te vegen.

[ Voor 36% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 01:00 ]

PSN

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

slijkie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:27:
[...]

Ik stel dan goed voor om de hele populatie te vragen wie er wel en niet bereid is voor het conflict. Massa verplaatsingen toe te staan. Die ‘voor’ de agressor aanpakken is allemaal in een groot gebied te plaatsen en diegenen die ertegen zijn ook.

*knip*
Ehm, wacht even. Rusland valt een soeverein land binnen, Oekraïne verdedigd zich met hand en tand en herovert hun eigen gebieden. En dat is olie op het vuur gooien? :?

[ Voor 47% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 01:00 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne krijgt nog 4 HIMARS:

U.S. to send mobile rocket launchers to Ukraine in $625 mln aid package
The Biden administration's next security assistance package for Ukraine is expected to include four High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) launchers, munitions, mines and mine-resistant vehicles, two sources briefed on the $625 million package told Reuters on Monday.

The package, expected to be announced as soon as Tuesday, is the first aid package since Russia's most recent declared annexation of Ukrainian territory and the second Presidential Drawdown Authority (PDA) since Ukraine made large battlefield gains in mid-September.
Dit zou losstaan van de 18 HIMARS die nog in bestelling staan.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:34:
[...]

Ehm, wacht even. Rusland valt een soeverein land binnen, Oekraïne verdedigd zich met hand en tand en herovert hun eigen gebieden. En dat is olie op het vuur gooien? :?
stel anders even je radio af op de juiste wave-length van het digitale FvD-DAB+ kanaal en dan snap je ineens alles over de gehele situatie, it's like the ark of truth *O*

ik zou willen dat het andersom gold zodat alle pro-Russische propaganda slaven het licht konden zien zoals mij dat is overkomen op 24 februari 2022.
Ik heb tot het laatste moment geloofd dat Putin de middle-road hanteerde qua geopoltiiek.
En dat hij nooit echt de Soviet-Unie wilde herstellen ondanks alle retoriek.
Maar toen kwam de full-blown invasie.
I never looked back ever since.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:38:
Oekraïne krijgt nog 4 HIMARS:

U.S. to send mobile rocket launchers to Ukraine in $625 mln aid package

[...]

Dit zou losstaan van de 18 HIMARS die nog in bestelling staan.
Yep, want dit is uit de draw down (dus bestaande stocks) en die 18 worden besteld bij de leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 11:16
Kun je dit toelichten? Want het lijkt mij dat je eerst zegt 'geef alles aan degene die eist en dreigt met kernwapens.' Om vervolgens te suggereren dat je juist moet voorbereiden op een gevecht. Immers heeft grenzen verstevigen geen zin als je ze niet wilt verdedigen. En in tegenstelling tot water, wil Putin actief mensen de dood in jagen en niet de weg van de minste weerstand volgen.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 01:00 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

*knip*
Putin heeft altijd al alle de-escalatiemogelijkheden gehad.
Het stond hem vrij om de goede buur te spelen met het westen maar hij blijft ondanks alles het westen als vijand zien en Oekraine als een slavendomein.
Daar valt weinig tegen te doen anders dan winnen op het slagveld.

Het concept is namelijk dat we zeker sinds 1945 'we' niet meer wensen te doen aan fysieke landjepik.

[ Voor 41% gewijzigd door teacup op 05-10-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Hoorde op BNR dat Rusland het GDP heeft van de Benelux en wij hebben met pijn en moeite 200 moderne straaljagers of zo.
Dus dat verklaart wellicht waarom de Russische luchtmacht geen zin heeft om te vliegen.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

*knip*
Ik zal maar samenvatten wat je schrijft: je bent een egoïst, opportunist en je verraadt de fundamenten waar jij op mag staan. Met jouw houding eindigt de complete wereld in een dictatuur, iedereen op zoek naar eigen gemak. Schikken naar het recht van de sterkste, onderwijl het goed en het recht vertrappend. Het is niet iets om trots op te zijn, en ik zie dan ook geen toegevoegde waarde om het forum hiermee te bevuilen.

Uitgangspunt van deze themafora is het westerse standpunt. Een visie dat recht en onrecht geen waarde heeft, en dat een doorhangende buik van persoonlijk genot en comfort je hoogste doel in het leven is vormt geen vruchtbare bodem van debat.

Ik stel het maar even scherp in de hoop dat het stof tot stil nadenken geeft. Ik schrik ervan eerlijk gezegd, en ik meen dat ik het daarbij kan laten.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

*knip*
Je gaat er hierbij compleet aan voorbij dat dit al verschillende keren zo is geprobeerd, met als belangrijkste voorbeeld 2014. Oekraine heeft hierna niets meer gedaan en het enige dat ze wel hebben gedaan is hun leger opgebouwd. Die hebben dus volledig gedaan wat jij vindt dat ze hadden moeten doen. Helaas zie je ook dat wat jij zegt een utopie is en in de praktijk niet zo werkt. Deze oorlog is daarvan het beste bewijs.

De-escalatie klinkt leuk, maar heeft nu eenmaal zijn grenzen. Iemand die hoe dan ook aan wil vallen zal dat doen, hoeveel je ook probeert te de-escaleren.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 01:01 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:58:
[...]

Ik zal maar samenvatten wat je schrijft: je bent een egoïst, opportunist en je verraadt de fundamenten waar jij op mag staan. Met jouw houding eindigt de complete wereld in een dictatuur, iedereen op zoek naar eigen gemak. Schikken naar het recht van de sterkste, onderwijl het goed en het recht vertrappend. Het is niet iets om trots op te zijn, en ik zie dan ook geen toegevoegde waarde om het forum hiermee te bevuilen.

Uitgangspunt van deze themafora is het westerse standpunt. Een visie dat recht en onrecht geen waarde heeft, en dat een doorhangende buik van persoonlijk genot en comfort je hoogste doel in het leven is vormt geen vruchtbare bodem van debat.

Ik stel het maar even scherp in de hoop dat het stof tot stil nadenken geeft. Ik schrik ervan eerlijk gezegd, en ik meen dat ik het daarbij kan laten.
korte samenvatting: 'you're not on pravda.ru, you're in the wrong neighbourhood motherfucker' :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
*knip* maak s.v.p. alleen een topic report aan als je dit vind, maar gooi geen olie op het vuur.

[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 01:05 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* maak s.v.p. alleen een topic report aan als je dit vind, maar gooi geen olie op het vuur.

[ Voor 37% gewijzigd door defiant op 04-10-2022 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:01
YangWenli schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:56:
Hoorde op BNR dat Rusland het GDP heeft van de Benelux en wij hebben met pijn en moeite 200 moderne straaljagers of zo.
Dus dat verklaart wellicht waarom de Russische luchtmacht geen zin heeft om te vliegen.
Niet helemaal vergelijkbaar: wij geven alles op een paar % na uit aan zorg en welzijn en zij alles op een paar % aan oorlog. Even gechargeerd.

En pakweg 90% of meer van wat je ziet stamt uit de USSR tijd waarin ze wel een grote economie hadden en ook zoveel uitgaven aan oorlog/defensie.

Antwoord op de vraag of ze dit ooit weer kunnen opbouwen is dus ook inderdaad nee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:19:
[...]

Niet helemaal vergelijkbaar: wij geven alles op een paar % na uit aan zorg en welzijn en zij alles op een paar % aan oorlog. Even gechargeerd.

En pakweg 90% of meer van wat je ziet stamt uit de USSR tijd waarin ze wel een grote economie hadden en ook zoveel uitgaven aan oorlog/defensie.

Antwoord op de vraag of ze dit ooit weer kunnen opbouwen is dus ook inderdaad nee.
je vergeet het concept dat de Russische wapens worden geacht simpel en goedkoop te zijn en onze wapens high-tech en complex.
Dat verklaart ook een verschil in prijs.

Een F-35 is fucking expensive maar terwijl ie het Midden Oosten platbombardeert kan ie ook tegelijkertijd 2400 haiku's genereren en 1000 sudoku's oplossen.
Dit terwijl een roestige Mig of Sukhoi kan opstijgen van een compleet verwoest vliegveld vol met debris terwijl een F-16 zo kwetsbaar is dat westerse airfield medewerkers elke minuut de runway over moeten om elk stofje op te rapen want anders kan het toestel niet opstijgen want ew vuil op de startbaan :D

Ja daar zit een vleugje respect en ontzag in voor de Russische mindset als het gaat om oorlogvoering.
Oorlog is chaos, en dan moet je equipment hebben dat tegen een stootje kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:25:
[...]

je vergeet het concept dat de Russische wapens worden geacht simpel en goedkoop te zijn en onze wapens high-tech en complex.
Dat verklaart ook een verschil in prijs.

Een F-35 is fucking expensive maar terwijl ie het Midden Oosten platbombardeert kan ie ook tegelijkertijd 2400 haiku's genereren en 1000 sudoku's oplossen.
Dit terwijl een roestige Mig of Sukhoi kan opstijgen van een compleet verwoest vliegveld vol met debris terwijl een F-16 zo kwetsbaar is dat westerse airfield medewerkers elke minuut de runway over moeten om elk stofje op te rapen want anders kan het toestel niet opstijgen want ew vuil op de startbaan :D
Toch was Rusland druk bezig met de Su-57, T-14 en ‘moderne soldaat’ een duur feestje van te maken. Vandaar dat ze van alles maar een paar hebben. Of hadden.

Ik zag overigens in Top Gun dat zo’n F-14 nog een Su-57 aan kan dus niets aan de hand :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Ondertussen is Zaporizhzhya al een tijdje bevrijd en ik hoor gelukkig geen nieuws meer over de Nuclear PowerPlant.
Maar weet iemand wat de status er van is? Hoe kapot is het, hoeveel technici hebben het overleefd, kan het weer opgestart en in gebruik genomen worden etc.

Want voor zover ik mij kan herinneren (en ik kan er goed naast zitten) zitten er nog flinke stukken Ukraine zonder stroom? Heeft dat met de NPP te maken of is de infrastructuur in het land te ver kapot geschoten?

edit: de NPP is nog niet bevrijd. Alleen de stad. Thanks @Verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door Hennie-M op 03-10-2022 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:27:
[...]

Toch was Rusland druk bezig met de Su-57, T-14 en ‘moderne soldaat’ een duur feestje van te maken. Vandaar dat ze van alles maar een paar hebben. Of hadden.

Ik zag overigens in Top Gun dat zo’n F-14 nog een Su-57 aan kan dus niets aan de hand :+
de Su-57 is echt fucking geil om te zien!
Maar zoals Topgun het zegt: alles hangt af van de persoon in de kist.
De box.

Dus ja, dat werkt ook erg mee.
Ik heb de Mig-29 altijd een prachtig toestel gevonden qua uiterlijk en in navolging daarvan ook de grotere Sukhoi's en nu ook de Su-57.
Wil niet zeggen dat ze superieur zijn.
Armata ook niet.
Een tank is pas superieur als ie dat bewijst op het slagveld en een paradepaard is nog geen werkpaard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hennie-M schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:34:
Ondertussen is Zaporizhzhya al een tijdje bevrijd en ik hoor gelukkig geen nieuws meer over de Nuclear PowerPlant.
Maar weet iemand wat de status er van is? Hoe kapot is het, hoeveel technici hebben het overleefd, kan het weer opgestart en in gebruik genomen worden etc.

Want voor zover ik mij kan herinneren (en ik kan er goed naast zitten) zitten er nog flinke stukken Ukraine zonder stroom? Heeft dat met de NPP te maken of is de infrastructuur in het land te ver kapot geschoten?
sorry tijdreiziger, je bent aanbeland op 3 oktober 2022 en ik heb geen idee waar je het over hebt maar het klinkt allemaal fantastisch wat je zegt _/-\o_

De stad Zapo zelf is nooit bezet geweest door de Russen tot nu toe dus dat scheelt weer.
De power plant zelf is wel bezet tot op de dag van vandaag voor zover ik weet, maar goed om te horen dat er een dag komt dat ie bevrijd wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

Zaporizhzhya NPP is helemaal niet bevrijd, de directeur van de kerncentrale was laatst nog ontvoerd.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:37:
[...]

Zaporizhzhya is helemaal niet bevrijd, de directeur van de kerncentrale is laatst nog ontvoerd.
ik las vanmiddag wel bericht dat ie vrijgelaten is en veilig thuis is d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:37:
[...]

Zaporizhzhya is helemaal niet bevrijd, de directeur van de kerncentrale is laatst nog ontvoerd.
Bedoel je dat Zaporizhzhya nooit bezet is geweest en de kerncentrale (helaas) nog steeds in bezet gebied ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

Bedoel je dat Zaporizhzhya nooit bezet is geweest en de kerncentrale (helaas) nog steeds in bezet gebied ligt?
Wikipedia: Zaporizhzhia Nuclear Power Plant

De Zaporizhzhia power plant bij Enerhodar (bezet) (linksonder) en de stad Zaporizhzhia (niet bezet) rechtsboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBZC91UtqT8EMa_fNLhxCDbq4pc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OgqClx0dzGY5HrOG5mXUNVfJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:11

mphilipp

Romanes eunt domus

Brazos schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:59:
[...]

Dat soort uitspraken zijn niet veel meer dan een slap excuus. Poetin kan wat hij wil, in ieder geval tot het punt dat zijn ja-knikkers niet teveel uit de pas gaan lopen.

Er bestaat geen scheiding van machten of een rechtsstaat in Rusland. Er is geen regel waar Poetin zich aan moet houden, ook niemand die zoiets kan handhaven en niemand die daarover kan oordelen of consequenties aan kan binden.

Poetin is de wet, hij maakt de wet, hij interpreteert de wet, hij handhaaft de wet. Alles eromheen is een geënsceneerde poppenkast.
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. En dat zie je nu ook gebeuren. Hij kan niet doen wat ie wil met zijn leger, want dan had ie dat al lang gedaan. Als ie kon doen wat ie wilde, had ie niet manschappen uit allerlei eenheden hoeven halen die hij eigenlijk heel hard nodig heeft. Zo heeft ie bv de trainers naar het front gestuurd en lopen er nu mannen van de militaire academie rekruten te 'trainen'. Heel erg efficiënt (en wie moet officieren opleiden?). Hij heeft zelfs eenheden van de nucleaire troepen (of hoe heet die club?) gehaald om aan het front te vechten. Uiteraard niet de wapenspecialisten, maar wel de mannen die de raketten moeten beschermen. Zo wanhopig zijn ze om soldaten aan het front te krijgen, maar omdat ie niet de oorlog heeft verklaar, en tot voor kort geen mobilisatie had afgekondigd, kon ie niet zomaar poppetjes inzetten hoe hij dat wilde.

Dat Putin landje pik speelt wil niet zeggen dat ie zomaar alles kan doen in eigen land. Er ís wel zoiets als een oppositie van bv ultra nationalisten die al een poosje roepen dat ie niet ver genoeg gaat (imagine that!), en natuurlijk een clubje van mensen die roepen dat ie te ver gaat. Ook/zelfs Putin moet op zijn tellen passen en balanceren tussen de machten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 13:15
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Wikipedia: Zaporizhzhia Nuclear Power Plant

De Zaporizhzhia power plant bij Enerhodar (bezet) (linksonder) en de stad Zaporizhzhia (niet bezet) rechtsboven.

[Afbeelding]
Bedankt.. ik heb de verkeerde conclusies getrokken.
(ik was 2 weken op vakantie en heb het maar half gevolgd.. sorry :$ )

edit:
Ik heb gegoogled naar waar de grootste PowerPlant in UA is. Dat is dus Zaporizhzhia en ik dacht dat het in het industriegebied lag aan de Dnipro (Sotsmisto).
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:47:
[...]

excuus, ik vergeet soms dat andere mensen wel een leven hebben ;)
Ik ben oprecht blij met de Screenshot. Heel duidelijk zo :)

[ Voor 28% gewijzigd door Hennie-M op 03-10-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hippocampus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

Context was de kerncentrale, oftewel de kerncentrale van Zaporizhzhya is nog steeds bezet door de Russen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hennie-M schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:45:
[...]

Bedankt.. ik heb de verkeerde conclusies getrokken.
(ik was 2 weken op vakantie en heb het maar half gevolgd.. sorry :$ )
excuus, ik vergeet soms dat andere mensen wel een leven hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: de NPP is nog niet bevrijd. Alleen de stad. Thanks @Verwijderd
nee ook dat niet, de stad is nooit veroverd geweest in 2022 tot nu toe (en gezien de stand van zaken zal dat voorlopig ook niet gebeuren, tenminste niet in 2022). En anders krijg je een krat bier van me., mits je in Nederland woont).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:47:
[...]

Context was de kerncentrale, oftewel de kerncentrale van Zaporizhzhya is nog steeds bezet door de Russen.
Ja, nee, zoals hierboven dus te lezen is was er wat verwarring over stad en centrale.
Jij maakte het niet duidelijker dus.

Stad nooit bezet geweest, centrale nog steeds bezet.

Bedtijd. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:50:
[...]

Ja, nee, zoals hierboven dus te lezen is was er wat verwarring over stad en centrale.

Stad nooit bezet geweest, centrale nog steeds.

niet zo snel jij! 8)

Rode gebied is veroverd door de Russen.
- groene cirkel = stad Zaporizhzhia (nooit veroverd)
- Rode cirkel = Enerhodar, veroverd door de Russen, daar ligt de betreffende centrale
- blauwe pijl = Donbas front
- paarse pijl = Cherson front
- gele pijl = Krim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7ZBMlKitKs17xut42yUeqamuK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DAvADt4WpfVKKLFfkerIr7B4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hippocampus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:50:
[...]

Stad nooit bezet geweest, centrale nog steeds bezet.

Ik heb er maar NPP aan toegevoegd.

De kerncentrale ligt in Zaporizhzhia Oblast, vandaar dat er vaak 'Zaporizhzhia NPP' of 'Zaporizhzhia kerncentrale' gezegd wordt. Daarmee wordt echter niet de stad bedoeld, want de kerncentrale ligt elders in de provincie. In Oekraïne heeft (bijna?) elke Oblast een stad met dezelfde naam, dat maakt het soms verwarrend :p

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 04-10-2022 00:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mphilipp schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Sorry, maar dat is gewoon niet waar. En dat zie je nu ook gebeuren. Hij kan niet doen wat ie wil met zijn leger, want dan had ie dat al lang gedaan. Als ie kon doen wat ie wilde, had ie niet manschappen uit allerlei eenheden hoeven halen die hij eigenlijk heel hard nodig heeft.
Waar moet ie ze dan vandaan halen? Schattingen zijn dat bij de baltische landen/Finland al 80% van de grensbewaking weg is, en als je kijkt welke andere troepen er al zijn aanbeland in de frontlinies kan het niet anders dan dat de grensbewaking op de andere grenzen er niet veel beter voorstaan.
Zo heeft ie bv de trainers naar het front gestuurd en lopen er nu mannen van de militaire academie rekruten te 'trainen'. Heel erg efficiënt (en wie moet officieren opleiden?). Hij heeft zelfs eenheden van de nucleaire troepen (of hoe heet die club?) gehaald om aan het front te vechten. Uiteraard niet de wapenspecialisten, maar wel de mannen die de raketten moeten beschermen. Zo wanhopig zijn ze om soldaten aan het front te krijgen, maar omdat ie niet de oorlog heeft verklaar, en tot voor kort geen mobilisatie had afgekondigd, kon ie niet zomaar poppetjes inzetten hoe hij dat wilde.
Heb je gezien wat de huidige 'gedeeltelijke' mobilisatie heeft opgeleverd? Dat zijn troepen die je niet aan het front wil hebben en nog vele malen slechter zijn dan wat ie nu overal vandaan haalt (dat ten minste nog enige training heeft gehad)
Dat Putin landje pik speelt wil niet zeggen dat ie zomaar alles kan doen in eigen land. Er ís wel zoiets als een oppositie van bv ultra nationalisten die al een poosje roepen dat ie niet ver genoeg gaat (imagine that!), en natuurlijk een clubje van mensen die roepen dat ie te ver gaat. Ook/zelfs Putin moet op zijn tellen passen en balanceren tussen de machten.
Tuurlijk moet ie oppassen, maar dan vooral voor een opstand, en al jouw voorbeelden vallen daar niet onder. Wat het leger betreft is er gewoon niets meer, was dat er wel geweest was dat al naar het front gestuurd. Die grensbewaking zit dus al aan het front, net als zo'n beetje elke soldaat die ook maar enigszins naar het front kan. Putin heeft al veel meer aan het front staan dan volgens de 'regels' zou kunnen. Het makkelijkste bewijs daarvan is de grens met Finland waar volgens die 'regels' een veel groter leger zou moeten staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het gaat weer lekker in de hogere Russische kringen. Kadyrov (je weet wel, die zijn 14 jarige kind "naar het front stuurt") heeft wat commentaar gegeven op Luitenant-Generaal Lapin:

https://nitter.it/NOELreports/status/1577043899956465664#m

https://nitter.it/NOELreports/status/1577043902573387776#m

https://nitter.it/NOELreports/status/1577043904259510272#m

[ Voor 34% gewijzigd door _Eend_ op 04-10-2022 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderaan de streep is met al deze kritiek op de Russian command zoals Lapin wederom 1 persoon netjes smetvrij: Putin.

De tsaar gaat vrijuit. De kritiek is op de ondergeschikten, zoals klassiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik kon toch al niet slapen:

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1577041429125246976#m

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Alle 6 reactoren zijn in een cold shutdown gezet. Maar hebben nog steeds energie nodig voor hun koelsystemen - het volledig afkoelen duurt wel tot 1-2 jaar en tot die tijd heb je energie nodig om te koelen. Als je de updates vanuit de IAEA leest zie je dat er veel kapot is, maar er ook hard gewerkt wordt (zover mogelijk) op de locatie om alles veilig te houden en systemen te repareren. Het grootste probleem (naast de beschietingen) zijn de ladingen met landmijnen die er zijn neer gelegd in de hele regio, en dieren die daar vervolgens mee in contact komen. Dat is niet zozeer bij de gebouwen van de NPP zelf, maar wel op infrastructuur dat er omheen ligt.

Update 105
Update 106
Update 107
Update 108
Update 109
Update 110

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:09
_Eend_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:20:
Ik kon toch al niet slapen:

[Twitter]https://nitter.it/WarMonitor3/status/1577041429125246976#m
Het is allemaal wat vaag (logisch en terecht) maar ik heb het idee dat in het zuiden het hele Russische zooitje in elkaar aan het donderen is...

Erg veel berichten (onbevestigde, dat wel) op Twitter vanuit allerlei hoeken dat het daar in het zuiden erg hard gaat.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
Gerucht:

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zal vriend Erdogan ook blij mee zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik volg Isa de laatste tijd eigenlijk niet echt meer maar hij heeft zo'n fantastische haat-liefde verhouding met RdW :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:39:
[...]

ik volg Isa de laatste tijd eigenlijk niet echt meer maar hij heeft zo'n fantastische haat-liefde verhouding met RdW :D
Er is inmiddels een Koude Oorlog tussen die twee (ze hebben elkaar geblokkeerd)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er lijkt wel iets aan de hand te zijn, maar het is nog erg vaag allemaal:

[Twitter: https://twitter.com/IntelDoge/status/1577064431967932416]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:49:
[...]

[Twitter]
klinkt erg als die duikboot die de haven uit is gegaan maar waarvan de berichtgeving hoogstwaarschijnlijk meer een Russische psyop is dan werkelijkheid.
Dan krijgen we dus een kernproef bij Nova Zembla en in de Zwarte Zee?

Over de Zwarte Zee gesproken.

Naar aanleiding van oorlogsgeluiden en wat dies meer zij:
As a result of the actions of Russian troops in the Black Sea, 50,000 dolphins have already died, says ecologist, and doctor of biological sciences Ivan Rusev.

“Without dolphins, which are at the top of the marine ecosystem, the sea will simply die. Now there are only 250,000 dolphins left in the Black Sea,” Rusev said.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Intussen speelt NK met raketten. Acute raketwaarschuwing in Japan.
Schijnt over Japan heen gevlogen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 10:43
YangWenli schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:56:
Wij houden ons dan ook niet aan de afspraken en verwaarlozen ons leger. Rusland geeft 4.1% van de GDP uit en wij 1.4%

Belgium 4.92 $ miljard
Luxemburg 479 $ miljoen
Netherlands 13.8 $ miljard
Totaal: 19.2~ $ miljard

Rusland 65.9 $ miljard

Delta 46.7 $ miljard

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Tussen al het dagelijkse geweld door een treffende observatie:

[Twitter: https://twitter.com/apmassaro3/status/1576916067368460290#m]

Ik denk dat we nog niet half realiseren hoe we hier door het oog van de naald aan het kruipen zijn. We kunnen Oekraïne nooit teveel helpen dit monster te doden. Europa mag het hoofd buigen voor zoveel onbezonnenheid en corruptie van het geweten.
Concessies zijn zelfmoord; dictaturen zouden niet de minste aanmoediging moeten krijgen. De dreigementen van Russische zijde zullen daarom toenemen. Versaaght ende despereert niet. :) We moeten de Russen tonen dat ze het niet waard zijn om de winst te ontvangen, de misplaatste eergevoelens en het valse zelfbeeld moeten afgebroken worden.
Het is contrair met wat verstandig lijkt. Maar onze vijand eerbiedigt slechts de sterkste. Oekraïne heeft dat goed begrepen, het drijft openlijk de spot met het Russisch falen, prikt het het Russische circus lek en toont kwaliteiten die Rusland zelf zo node ontbeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:04:
Tussen al het dagelijkse geweld door een treffende observatie:

[Twitter]

Ik denk dat we nog niet half realiseren hoe we hier door het oog van de naald aan het kruipen zijn. We kunnen Oekraïne nooit teveel helpen dit monster te doden. Europa mag het hoofd buigen voor zoveel onbezonnenheid en corruptie van het geweten.
Concessies zijn zelfmoord; dictaturen zouden niet de minste aanmoediging moeten krijgen. De dreigementen van Russische zijde zullen daarom toenemen. Versaaght ende despereert niet. :) We moeten de Russen tonen dat ze het niet waard zijn om de winst te ontvangen, de misplaatste eergevoelens en het valse zelfbeeld moeten afgebroken worden.
Het is contrair met wat verstandig lijkt. Maar onze vijand eerbiedigt slechts de sterkste. Oekraïne heeft dat goed begrepen, het drijft openlijk de spot met het Russisch falen, prikt het het Russische circus lek en toont kwaliteiten die Rusland zelf zo node ontbeert.
dan mogen we die vieze corrupte Oekraieners op onze blote knietjes danken?
Of hebben de Russen toch gelijken en hebben die smerige Amerikanen toch stiekem meer invloed uitgeoefend op UA waardoor die sinds 2014 zijn gegroeid waardoor ze dit hebben weten te flikken in februari/maart 2022?
All according to plan?

;)

Soms bestaat toeval niet.
En soms vliegt die butterfly (van het effect) net op de juiste manier om de stoel heen zodat die niet verschoven raakt en alles verder goed verloopt in dit universum.
Waar kunnen we het universum zien waar UA wel na 3 dagen verliest van RF?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vipertje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:56:
[...]

Wij houden ons dan ook niet aan de afspraken en verwaarlozen ons leger. Rusland geeft 4.1% van de GDP uit en wij 1.4%

Belgium 4.92 $ miljard
Luxemburg 479 $ miljoen

Rusland 65.9 $ miljard

Delta 46.7 $ miljard
Dan nog: dat is voor een land met de geopolitieke ambities/pretenties als Rusland erg weinig. Het Verenigd Koninkrijk heeft ondertussen min of meer door dat het geen wereldmacht meer is, geeft desondanks meer uit dan RU in absolute getallen. Dat geld wordt over een veel kleinere maar daardoor veel kwalitatievere strijdmachten verdeeld. Omgekeerd geeft India meer uit met een enorm groot leger, maar houdt de ambities beperkt tot regionaal invloed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Belgium 4.92 $ miljard
Luxemburg 479 $ miljoen

Rusland 65.9 $ miljard

Delta 46.7 $ miljard
zolang die 1,4% ervoor zorgt dat we die 4,1% van de Russen de kont schoppen is dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:24

ManiacsHouse

Scheisse!

XWB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:49:
[...]

[Twitter]
Ik zie een trein met wat leger vrachtwagens oid. Wat is daar 'nuclear' aan :?
Oh wacht dit is een andere trein.

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 04-10-2022 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:08:
[...]

dan mogen we die vieze corrupte Oekraieners op onze blote knietjes danken?
Of hebben de Russen toch gelijken en hebben die smerige Amerikanen toch stiekem meer invloed uitgeoefend op UA waardoor die sinds 2014 zijn gegroeid waardoor ze dit hebben weten te flikken in februari/maart 2022?
All according to plan?

;)

Soms bestaat toeval niet.
En soms vliegt die butterfly (van het effect) net op de juiste manier om de stoel heen zodat die niet verschoven raakt en alles verder goed verloopt in dit universum.
Waar kunnen we het universum zien waar UA wel na 3 dagen verliest van RF?
Sa wat als. Natuurlijk is de post die ik citeer ook speculatief. Maar de tekenen waren meer dan duidelijk. China draaide de retoriek pas terug toen duidelijk werd dat er iets niet goed aan het gaan was voor Rusland. Het zou een machtig signaal geven aan de niet-vrije wereld, kers op de taart na het debacle in Afghanistan en Syrië.

Misschien luidt het hernieuwde geloof in onze roeping de versteviging van onze waarden en instituten in.

Ik denk niet according to plan maar according to voorbereiding: niemand aan onze kant vond het een fijn moment om onze voorbereiding te testen. En waar ik het niet helemaal eens ben met de auteur: er was een kans dat het in Kyiv verkeerd zou aflopen. Oorlog valt niet precies te plannen. Dus een butterfly hier en daar hebben we zeker wel gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:17:
[YouTube: Ukraine War: 'Ukrainian forces can smell victory']
Blijkbaar is er meer progressie in de omgeving van Lysychansk dan we op de kaarten zien.
Van wat ik heb gezien (niet bij Rob's STT maar elders, ik weet niet meer waar) is Lysychansk allang weer heroverd en heeft UA 50% van Sievierdonetsk in handen. Rob heeft het zelf in lichtrood/paars gemarkeerd, kortom hij weet het ook niet zeker, denk ik. Hij stelt dat Kremmina belangrijk is voor artillerie ivm terugtrekking uit Sievierdonetsk.

Was in dit filmpje. Deze timestamps bevatten nog wat geestige filmpjes van Russische makelij

De gezichten in een talkshow als iemand de waarheid spreekt, en zegt dat ze dat ook bij de make-up doen (voor de show begint). Noemt eigenlijk alle aanwezigen acteurs.

YouTube: The Russian Military Is Forced To Retreat

Deze is ook mooi. Parlementslid zegt dat hij het niet militair kan verklaren dat Lyman verloren is. Vervolgens valt de Skype verbinding 'toevallig' uit O-)

Hij heeft het erover dat alle reports positief zijn omdat men bang is om de waarheid (over bijvoorbeeld de daadwerkelijke staat van het slagveld) te spreken.

Vervolgens dit telefoongesprek:

Tja ik weet nooit of zoiets echt is of niet, is makkelijker om voice acteur te zijn dan ook nog fysiek te moeten acteren. Maar een RU of UA kan het accent bijvoorbeeld plaatsen.

Op het einde het stukje over Sievierdonetsk. Kherson nieuws staat er nog niet in, misschien vandaag of morgen (hij is vaak wat trager/voorzichtiger tegenwoordig).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Hij geeft niks. Hij doet dat gewoon van Amerikaans belastinggeld en doet dan alsof het zijn eigen initiatief was.
Doet of deed; het is inmiddels uitgekomen, sommigen lopen nog achter. Hij kreeg de credits omdat het Amerikaanse leger de credits niet wilde. Waarom niet? Omdat ze niet wilden escaleren. Elon wilde wel de credits. Dat hebben ze goed ingeschat >:)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Don Quijote schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Tja. Het ligt er aan of je een idealist of een opportunist bent. Indien het eerste vind je in deze Musk zijn quote te idioot voor woorden. Je laat een agressor niet winnen alleen om verdere escalatie te voorkomen. Buiten dat het als idealist compleet oneerlijk is (je beloont slecht gedrag) zet je ook een gevaarlijk precedent. Je kan dus alles maken zolang je maar dreigt met escalatie.

Als opportunist is het anders. Dan is wie er gelijk heeft en wat eerlijk is niet van belang. Je beschouwd alles wat geweest is als sunk costs, en benadert elke situatie vanuit het nu. Hoe kan ik nu de schade verder beperken. Hoe kan ik nu verdere escalatie voorkomen. In dit geval zal je Musk zijn quote wel kunnen volgen en waarschijnlijk steunen.
Mooi gezegd.

Hierbij wel de kanttekening dat we in het verleden Poetin (en vele andere dictators) hun gang hebben laten gaan. Er spelen ook eigenbelangen.

Ik maak zelf graag het onderscheid tussen dom en slim egoïsme. Het een is kortzichtig, het ander visionair. Je ziet dit ook terug in de natuur (bijvoorbeeld familie/kinderen, symbiose tussen flora & fauna). Maar er zitten hoe dan ook allerlei risicoanalyses aan vast.

Tenslotte stel dat deze twee landen morgen in vrede leven. En dan? Dan is alles ineens weer koek en ei? Wil je weer afhankelijk zijn van een manipulatief mafiamannetje? NS1 en NS2 zijn toch ook beschadigd? Dat is een gepasseerd stadium. Het is een onvermogen om je niet aan te kunnen passen aan deze nieuwe realiteit. Anderen kunnen dat wel, en gelukkig degenen in Nederland (en met name natuurlijk VS en VK) aan de macht kunnen dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:03

ZenTex

Doet maar wat.

Dit is geen HK topic, graag dit soort posts achterwege laten

[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 04-10-2022 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
ZenTex schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 05:11:
[...]

offtopic:
Meetup zomer 2023 in de Oekraïense Krim? Deal!

Zou best graag een zomerhuisje in de Krim willen kopen. Vermoed dat er wel een diresale zou komen na de bevrijding.

M'n Russische vrouw is ietwat bezorgd dat ze niet echt welkom zou zijn, maar dat lijkt me op de Krim niet zo'n punt, al helemaal niet aangezien het toeristisch is, en toeristenplaatsen doen of slikken doorgaans werkelijk alles voor toeristeninkomen.
offtopic:
Wij hebben een buitenhuis net buiten Kiev, 15 minuten rijden vanaf het vliegveld. Is vooral logistiek gezien handig, of als prima startpunt ;)

Maar eerst die oorlog maar stoppen... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ZenTex schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 05:11:
[...]

offtopic:
Meetup zomer 2023 in de Oekraïense Krim? Deal!

Zou best graag een zomerhuisje in de Krim willen kopen. Vermoed dat er wel een diresale zou komen na de bevrijding.

M'n Russische vrouw is ietwat bezorgd dat ze niet echt welkom zou zijn, maar dat lijkt me op de Krim niet zo'n punt, al helemaal niet aangezien het toeristisch is, en toeristenplaatsen doen of slikken doorgaans werkelijk alles voor toeristeninkomen.
De Krim zal wel moeilijk worden qua eigendom etc.
Alle originele oekrainse eigenaars zijn daar onteigend van hun huis als ze geen Russisch paspoort namen etc.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:39:
[...]

De Krim zal wel moeilijk worden qua eigendom etc.
Alle originele oekrainse eigenaars zijn daar onteigend van hun huis als ze geen Russisch paspoort namen etc.
Neem aan dat dat Oekraïne een kadaster heeft waar alle namen in staan van wie wat eigendom is. Nadat de Krim bevrijd is zal dat rechtsgeldig worden. Denk ook wie nu (gedwongen) een Russisch paspoort heeft straks de keus krijgt, of houden of weer een Oekraïns paspoort. Elk met zo zijn rechten en plichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:37
tsja, je moet toch je verlies verklaren. De tegenstander speelde vals. :X

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 21:49
Iets met "Koekje van eigen deeg".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk, tenzij ze de voertuigen die ze ingenomen hebben tijdens de rush direct weer ingezet hebben zonder er een spuitbus rustoleum over te halen.

Daarnaast, russian military bloggers, voor mij geen betrouwbare bron van info.

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 21:49
whyz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk, tenzij ze de voertuigen die ze ingenomen hebben tijdens de rush direct weer ingezet hebben zonder er spuitbus rustoleum over te halen.

Daarnaast, Russian military bloggers, voor mij geen betrouwbare bron van info.
Communicatie bij de russen is blijkbaar zo slecht dat ze het dan niet merken. Dus waarom geen gebruik van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 10:57
Tens schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

tsja, je moet toch je verlies verklaren. De tegenstander speelde vals. :X
Vals spelen in een oorlog? Ik zou het eerder sluw of slim noemen. En knap, want je moet de communicatie heel strak op orde hebben om te zorgen dat je niet door je collegas overhoop geschoten wordt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:39
[...]

Van die 4.1 Russische procenten, is minimaal de helft verdwenen in corrupte broekzakken. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

T-MOB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

Vals spelen in een oorlog? Ik zou het eerder sluw of slim noemen. En knap, want je moet de communicatie heel strak op orde hebben om te zorgen dat je niet door je collegas overhoop geschoten wordt.
Het is ook slim danwel sluw om met een witte vlag te zwaaien en vervolgens de vijand overhoop te schieten. Van sommige dingen is afgesproken dat ze not done zijn en hoewel die Z en V geen officiële markeringen zijn lijkt dit me er toch 1 van.

Maar laten we eerst even bekijken of het wel waar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ja dat zou vals spelen in een oorlog zijn. Ook voor een oorlog hebben we regels opgesteld en je mag b.v. niet in het uniform van de tegenpartij rondlopen. Of dat ook voor zulke tekens geldt weet ik zo niet, maar je kunt dus wel degelijk valsspelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

was de sarcasm tags vergeten. Bron: Russische bloggers.....
Yucon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:51:

Maar laten we eerst even bekijken of het wel waar is.
Dat dus

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:23
wauskoek schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

Communicatie bij de russen is blijkbaar zo slecht dat ze het dan niet merken. Dus waarom geen gebruik van maken?
Omdat het mogelijk een oorlogsmisdaad is. Niet zo walgelijk als de meeste andere oorlogsmisdaden, maar nog steeds iets wat waarschijnlijk niet mag.
Making improper use of a flag of truce, of the flag or of the military insignia and uniform of the enemy or of the United Nations, as well as of the distinctive emblems of the Geneva Conventions, resulting in death or serious personal injury;
Het is dus een beetje discutabel of een "Z" op een veroverd voertuig meetelt, en kennelijk mag het weer wel als er geen doden of gewonden vallen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeNGHfiXkAAtIlQ?format=png&name=medium

44 tanks :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Is dat geen correctie? Gisteren hadden ze maar een paar staan.

zie ook:
https://war-bi.prozorro.sale/#/

en dan >tanks>pijltje naar beneden> losses

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 04-10-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Precies, het lijkt me absoluut geen gevalletje van valsspelen. Je zet die markeringen vooral om niet door friendly fire getroffen te worden immers.

Wat wel vals(vlag)spelen zou zijn is met die Z & V's terroristische acties uitvoeren op burgers en/of een witte vlag misbruiken voor een aanval, want dat is (?) een officieel erkend symbool.

[ Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 04-10-2022 09:07 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Als ze deze tactiek werkelijk gebruikt hebben, dan zullen ze denk ik ook niet zelf de markeringen hebben aangebracht. gewoon veroverde tanks ingezet en die verder niet aangepast en de al bestaande V en Z laten staan.

Maarja, het blijft natuurlijk speculeren, maar ik dacht ik post het toch maar...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
FunkyTrip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Precies, het lijkt me absoluut geen gevalletje van valsspelen. Je zet die markeringen vooral om niet door friendly fire getroffen te worden immers.
Precies ook de reden waarom ze aparte uniformen hebben. Toch is het verboden om in het uniform van de tegenstander rond te lopen.
Wat wel vals(vlag)spelen zou zijn is met die Z & V's terroristische acties uitvoeren op burgers en/of een witte vlag misbruiken voor een aanval, want dat is (?) een officieel erkend symbool.
Wij kunnen wel allerlei definities bedenken, maar uiteindelijk zijn dit soort dingen gewoon vastgelegd en afgesproken. Aangezien je voordoen als de vijand volgens die regels niet mag, schat ik dat rondrijden met de tekens van de ander ook niet mag. Maar ik denk dat de vraag eerst moet zijn of dit wel gebeurt is. Verschillende russische bloggers zijn nogal bezig met de schuld van de verliezen ergens anders te leggen dan bij hun incapabele leger(leiding)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 12:07
redwing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Ja dat zou vals spelen in een oorlog zijn. Ook voor een oorlog hebben we regels opgesteld en je mag b.v. niet in het uniform van de tegenpartij rondlopen. Of dat ook voor zulke tekens geldt weet ik zo niet, maar je kunt dus wel degelijk valsspelen.
Dat doen de Russen aan de lopende band. Medvedev?? die in ua uniform probeert te ontsnappen en meer van die zaken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
FunkyTrip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

In oorlog en liefde is alles geoorloofd?

Tis altijd tweeledig: elk conflict is er 1 op zich en deceptie is een onderdeel van oorlogsvoering. In de tweede wereldoorlog sprongen Duitse troepen met Nederlandse uniformen aan uit het vliegtuig om plekken in te nemen bijvoorbeeld. De Russen hebben soortgelijke acties ondernomen bij de invasie van Ukraine.

Ik zie dat er veel jurisprudentie is over oorlogsrecht en het gebruiken van vijandelijke uniformen, maar volgens mij is dat niet enorm relevant in deze: als 1 van de partijen zich aan geen enkel voorbehoud of recht houdt, waarom zou jij jezelf dan beperken door dit wel te doen? Dat dit gebeurt met de behandeling van POW's en het kiezen van legitieme doelen is bekend, dit zou een uitzondering zijn van hoe Ukraine dit normaal doet.

Maargoed, met lang verhaal kort: 1 Russische blogger als bron is mager en het kan in theorie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Over Russische bloggers gesproken, een week of twee geleden brachten ze groots de oorlogsmisdaad van Oekraïne aan het licht. Namelijk het gebruik van cluster munitie. Dat het toch wel erg tegen de mensheid is etc. etc. etc.

Nu weet ik niet wat men daadwerkelijk in zet op dit specifieke punt aan de Oekraïense kant (ik heb niet echt bewijs gevonden waar het zichtbaar wordt gemaakt dat ze dit überhaupt hebben gedaan), maar de Russische kant heeft dit al wel ingezet volgens de vele meldingen daarvan (zowel in foto's van ervoor als video's er na). Daarnaast heeft geen van beide (zowel Rusland als Oekraïne) het verdrag tegen cluster munitie geratificeerd - net zoals de VS die het niet heeft gedaan. De meeste andere landen in Europa wel.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1 ... 5 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid