Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.604 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:20
NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:46:

Nog een mijlpaal van Oryx:

[Embed]

Verhoudingen spreken boekdelen, maar als dit voor personele verliezen net zo'n verhouding is dan blijven het ook voor Ukraine enorme verliezen.
Er is een verschil tussen de feitelijke cijfers en wat OSINT'ers als Oryx kunnen afleiden van foto's en filmpjes. We zien veel meer beeldmateriaal van Russische verliezen dan van Oekraïense, wat een direct resultaat is van de informatieoorlog.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:11

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

@dr.lowtune de loopt leek inderdaad meer paintball en het geluid ook inderdaad (perslucht).

Oke, ik blijf het wel volgen. Bereik en kracht is dan echt heel erg beperkt.

@Tens ja precies, nou ja, laten we zien waar deze inventieve mensen mee komen.

Nog een mijlpaal van Oryx:

[Embed]

Verhoudingen spreken boekdelen, maar als dit voor personele verliezen net zo'n verhouding is dan blijven het ook voor Ukraine enorme verliezen.
Met die drones is het echt de eerste Wereldoorlog qua luchtmacht. Eerst alleen verkenningsvliegtuig. Dan bommen gooien uit verkenningsvliegtuig, dan vliegtuigen die geïmproviseerd (handvuurwapens) op andere gaan schieten. Binnenkort de eerste jachtdrones, ontworpen om andere drones uit de lucht te schieten. Dan steeds wendbaardere drones, steeds sneller, drones met anti drones raketten, stealth drones etc.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Ik probeerde te begrijpen wat ze ermee doen, maar het lijkt iets op perslucht en zeker geen vuurwapen. Ze laten het afgaan tijdens het pielen aan dat ding - eronder staat een opmerking over een net afvuren.

Maargoed, wat belangrijk is, is dat ze nieuwe bedreigingen ondervinden en nieuwe manieren vinden om die het hoofd te bieden.

[Embed]

Anti drone gun van Rusland in actie. Gefilmd door het doelwit. Werkt uitstekend. :D
Hij lijkt de drone niet te zien, hij mikt heel ergens anders heen. Niet dat ik mijn bedenkingen niet heb (die heb ik wel) maar just saying.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tom Paris schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Er is een verschil tussen de feitelijke cijfers en wat OSINT'ers als Oryx kunnen afleiden van foto's en filmpjes. We zien veel meer beeldmateriaal van Russische verliezen dan van Oekraïense, wat een direct resultaat is van de informatieoorlog.
Oryx haalt ook gewoon informatie uit de Russische bronnen, twitter/telegram etc, om de Oekrainse verliezen te updaten dus 'veel meer' en 'informatieoorlog' is daar niet zo heel overtuigend.

Wat je bij Oryx zal zien is de minimale ondergrens van wat er kapot is.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2022 15:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10
Russia lost its most advanced air defense system in Ukraine
Russia’s most advanced surface-to-air missile system has been knocked out during recent fighting in Ukraine.

Ukrainian troops struck the S-400 air defense system convoy targeting the multifunctional radar, according to an obituary published in Russia.

The story was first reported by Yuriy Butusov, which cited the obituary of the Russian lieutenant Andriy Grakov from Bataisk, Rostov region.

The details given in the obituary said that Grakov was the crew of multifunctional radar as part of the S-400 system. He was with a squad on combat duty during the battle, and his combat vehicle was struck by a direct hit by a rocket launcher.
hele verhaal op defence blog: https://defence-blog.com/...efense-system-in-ukraine/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tom Paris schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Dat verschil is kleiner dan het wensdenken van bepaalde schreeuwers. Dus is Oryx een uitstekende, onafhankelijke bron. Eerder is gebleken dat de verschillen tussen Oryx, Britse, Amerikaanse, en Oekraïense overheid weliswaar bestaan maar relatief marginaal zijn. De grootste uitschieter is Rusland. En we weten van Rusland dat ze constant de waarheid verdraaien, liegen, en manipuleren. Ergo: ook al roep jij nog zo hard, Oryx is een prima leidraad.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Oryx haalt ook gewoon informatie uit de Russische bronnen, twitter/telegram etc, om de Oekrainse verliezen te updaten dus 'veel meer' en 'informatieoorlog' is daar niet zo heel overtuigend.

Wat je bij Oryx zal zien is de minimale ondergrens van wat er kapot is.
Op zich nog niet eens. Ze kunnen zaken dubbel tellen, en voertuigen die abandoned zijn kunnen 10 minuten later alweer in de handen zijn van de oorspronkelijke eigenaar. Dat gezegd hebbende, deze jongens doen het al een behoorlijke tijd (ook voor eerdere conflicten) en gaan bepaald niet over 1 nacht ijs. Plus, elk minimieme foutje dat je rapporteert wordt onderzocht en wanneer je gelijk had wordt er ook wat mee gedaan.

een mooie testcase was bijvoorbeeld de T-80U verliezen van het 4rd guards leger bij de aanval op Charkov. die komen exact overeen met de Russische AAR die hiervan gelekt zijn.

Je ziet ook bepaalde trends heel mooi in beeld als je het dagelijks volgt. Nu dus ineens (Kherson offensief) komen er zeer veel T-62M verliezen waarvan we eerst alleen filmpjes zagen van ze op treinen of onderweg.

De laatste maanden zijn de (ex reserve) T-80BV de hardloper.

De T-72A staat al maanden op 33 (tijdens de 1e golf) maar Lukashenko is deze nu uit zijn reserves aan het doneren aan Rusland. Rond de 90 zijn de geruchten, ben benieuwd wanneer we die weer gaan zien oplopen. Verwacht ze rond Bakhmut te zien.

[ Voor 30% gewijzigd door pro_6or op 18-10-2022 16:22 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:05
Heb het verhaal gelezen. Hadden de Russen slechts 1 zo’n systeem? Uit de overlijdensberichten lees ik (in het artikel) dat er een groep Russen gedood is die een dergelijk systeem bestuurde. Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10
Muncher schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Heb het verhaal gelezen. Hadden de Russen slechts 1 zo’n systeem? Uit de overlijdensberichten lees ik (in het artikel) dat er een groep Russen gedood is die een dergelijk systeem bestuurde. Of lees ik het verkeerd?
maar één in UA begrijp ik.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 12:25

Qwerty-273

Meukposter

Azov berichtte gisteren over een uitruil van gevangenen waardoor er weer een groep mensen die Azovstal verdedigden vrij zijn gekomen. Als ik het goed begrijp waren het deze keer allemaal vrouwen. Video is te zien binnen Telegram (wellicht ook terug te vinden op andere platformen).

https://t.me/polkazov/4551
Another exchange of prisoners has just taken place. This time they are women - military personnel who defended Mariupol with us.

We are consistently moving towards our goal - the release of all prisoners of war from Azovstal, all defenders of Mariupol. Therefore, we will facilitate the processes of the return of our fighters together with the Coordinating Headquarters for the Exchange of Prisoners, the Association of Families of Defenders of Azovstal, and the Azov Patronage Service.

Finally, our heroines returned to the Motherland, and will be sent for medical diagnosis, treatment and further rehabilitation after long months of captivity.

We express our gratitude for the organization and exchange of representatives of the Main Directorate of Intelligence, the Security Service of Ukraine, the Ministry of Internal Affairs, the Office of the President, the Commissioner for Human Rights of the Verkhovna Rada, and the Ministry of Reintegration.

These actions are very important for the whole country.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Welnee, daar hebben ze er meerdere van: Wikipedia: S-400 missile system

Maar niet veel.
Russia eventually plans to deploy 28 S-400 regiments by 2020, each comprising two or three battalions with four systems each.[citation needed]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

De T-72A staat al maanden op 33 (tijdens de 1e golf) maar Lukashenko is deze nu uit zijn reserves aan het doneren aan Rusland. Rond de 90 zijn de geruchten, ben benieuwd wanneer we die weer gaan zien oplopen. Verwacht ze rond Bakhmut te zien.
Is er al iets bekend over waar Oekraïne ze in wil zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Maar niet veel.

[...]
Dat leest als 4x28=112, of zelfs 4*3*28=336 systemen. Vind ik nog best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 11-10 12:25

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:09:
Dan nog zouden er wel enigszins realistische schattingen verwacht mogen worden toch? In de Tweede Wereldoorlog waren Duitsers (en vooral Russen) ook aan het rommelen met de cijfers maar hebben we toch van elke grote slag vrij realistische aantallen krijgsgevangenen. En dat uit een tijd zonder digitale mogelijkheden.
Maar waren die getallen al direct tijdens de oorlog beschikbaar of zijn dat cijfers die pas daarna (na enkele jaren) publiekelijk bekend zijn gemaakt? Ik twijfel er niet aan dat elke gevangene gedocumenteerd is, maar er is geen enkel belang bij omdat direct publiekelijk te maken (tijdens het conflict). Die data wordt puur gebruikt om tussen beide zijden te onderhandelen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:40:
[...]

Is er al iets bekend over waar Oekraïne ze in wil zetten?
Die kunnen dan direct door naar Kherson :*)

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Ergo: ook al roep jij nog zo hard, Oryx is een prima leidraad.
Ik heb nergens gezegd dat Oryx onbetrouwbaar is of bewust een gekanteld beeld geeft. Ik heb alleen gewaarschuwd om deze cijfers als exacte waarheid in de verhouding tussen Oekraïne/Rusland te gebruiken. Het is zoals @YakuzA aangeeft een ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
een mooie testcase was bijvoorbeeld de T-80U verliezen van het 4rd guards leger bij de aanval op Charkov. die komen exact overeen met de Russische AAR die hiervan gelekt zijn.
De T80U is idd een mooi voorbeeld, maar daar klopte het ook vooral beter (tot 80 of 90%) omdat Rusland van dat territorium was terug getrokken, waarna vanuit UA ook de nog niet eerder geziene verliezen plaatjes werden geschoten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tom Paris schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat Oryx onbetrouwbaar is of bewust een gekanteld beeld geeft. Ik heb alleen gewaarschuwd om deze cijfers als exacte waarheid in de verhouding tussen Oekraïne/Rusland te gebruiken. Het is zoals @YakuzA aangeeft een ondergrens.
Dat is net zoiets als dat ik nu zeg dat er bitjes in je post incorrect kunnen zijn vanwege het feit dat de computer waar je mee post geen ECC heeft: verwaarloosbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Die kunnen dan direct door naar Kherson :*)
Haha, ja. Ik zag net op nu.nl dat ze een filmpje hebben met uitleg hebben over de watermeloenen hype. Je hoeft het niet te bekijken de TL;DR is dat Kherson bekend staat vanwege de watermeloenen. En zo gaan we vrolijk door tegen de bromberen O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 11:23

JB

Cédric roelt!

Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Haha, ja. Ik zag net op nu.nl dat ze een filmpje hebben met uitleg hebben over de watermeloenen hype. Je hoeft het niet te bekijken de TL;DR is dat Kherson bekend staat vanwege de watermeloenen. En zo gaan we vrolijk door tegen de bromberen O+
Prachtig om wel te kijken. Kippenvel om te zien (voor mij). Hoop doet leven!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Dat is net zoiets als dat ik nu zeg dat er bitjes in je post incorrect kunnen zijn vanwege het feit dat de computer waar je mee post geen ECC heeft: verwaarloosbaar.
Oryx heeft twee weken geleden zelf nog aangegeven dat de cijfers tussen Russische verliezen zoals gerapporteerd door Oekraïne en vastgesteld door Oryx uit de pas lopen, omdat wat Oekraïne rapporteert meer propaganda dan feiten is:

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1577242573311447040]

Als jij stelt dat:
Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Eerder is gebleken dat de verschillen tussen Oryx, Britse, Amerikaanse, en Oekraïense overheid weliswaar bestaan maar relatief marginaal zijn.
...dan is dat dus gewoon niet in lijn met wat Oryx hier zelf over zegt. Er is geen objectieve waarheid op het slagveld, het is gevaarlijk om in fora zoals hier te doen alsof die er wel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:01

mphilipp

Romanes eunt domus

Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Nou, nee. Het is niet verwaarloosbaar want niet alles wordt gefotografeerd. Als je midden in een gevecht zit, ga je niet even op je gemak je iPhone pakken om een mooi plaatje te schieten van die tank die je net hebt opgeblazen. En je hebt ook niet altijd tijd en gelegenheid om later terug te gaan om dat alsnog te doen.
Het is inderdaad een minimum, en hoeveel het er in werkelijkheid zijn is onduidelijk. Het aantal voertuigen dat in werkelijkheid niet echt uitgeschakeld blijkt, weegt denk ik niet op tegen wat er niet op de foto komt. Maar wie zal zeggen hoe dicht Oryx in de buurt zit van de werkelijkheid? 10%? 20%? Geen idee; wie het weet mag het zeggen.
De Russen overdrijven in ieder geval wel heel duidelijk. Die riepen dat ze op de eerste dag al de gehele Oekraïnse luchtmacht hadden uitgeschakeld. Dat klopt duidelijk niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tom Paris schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Oryx heeft twee weken geleden zelf nog aangegeven dat de cijfers tussen Russische verliezen zoals gerapporteerd door Oekraïne en vastgesteld door Oryx uit de pas lopen, omdat wat Oekraïne rapporteert meer propaganda dan feiten is:

[Twitter]
Dat is natuurlijk binnen boundries.

Oryx zal 0 tanks tellen voor een HIMARS strike op een railway hub achter de Russische linies waarvan geen foto's vanuit RU komen, terwijl daar misschien wel 10 tanks af branden.
[Twitter: https://twitter.com/PLidhar/status/1577243140934991875]Oryx heeft/geeft alleen de ondergrens van het minimale aantal wat visueel confirmed is.

/edit:
Het kan best zijn dat na de oorlog blijkt dat UA gewoon heel dicht bij de echte getallen rapporteerde. Wat ook [blijkt uit]/[ondersteund wordt] doordat dat RU nu T72A's uit de storage van Belarus aan het roven is.
Dat zullen ze alleen doen als de bodem van hun 3000/4000 pre-SMO beschikbare tanks in beeld aan het komen is.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2022 17:50 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Maar waren die getallen al direct tijdens de oorlog beschikbaar of zijn dat cijfers die pas daarna (na enkele jaren) publiekelijk bekend zijn gemaakt? Ik twijfel er niet aan dat elke gevangene gedocumenteerd is, maar er is geen enkel belang bij omdat direct publiekelijk te maken (tijdens het conflict). Die data wordt puur gebruikt om tussen beide zijden te onderhandelen.
Dat heeft wel ongeveer 10 jaar geduurd ja. Al moet ik zeggen dat de Duitsers zelf vrij veel gegevens publiceerden in hun eigen berichten en ook gewoon in de kranten, zelfs in de Nederlandse. Kun je allemaal terugvinden. Zeker bij de slagen aan het Oostfront zijn de Duitse gegevens redelijk betrouwbaar.

In dat opzicht waren ze nog een stuk betrouwbaarder dan de Sovjets/Russen en dat zegt veel. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Dat is natuurlijk binnen boundries.

Oryx zal 0 tanks tellen voor een HIMARS strike op een railway hub achter de Russische linies waarvan geen foto's vanuit RU komen, terwijl daar misschien wel 10 tanks af branden.
[Twitter]Oryx heeft/geeft alleen de ondergrens van het minimale aantal wat visueel confirmed is.

/edit:
Het kan best zijn dat na de oorlog blijkt dat UA gewoon heel dicht bij de echte getallen rapporteerde. Wat ook [blijkt uit]/[ondersteund wordt] doordat dat RU nu T72A's uit de storage van Belarus aan het roven is.
Dat zullen ze alleen doen als de bodem van hun 3000/4000 pre-SMO beschikbare tanks in beeld aan het komen is.
Ik weet het niet zo, ik vertrouw beide zijden niet zo.
we gaan etniciteit niet vastknopen aan bepaalde morele eigenschappen

Het zijn beiden geen westerse landen. Geef mij de Amerikaanse schattingen maar.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:55
Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Maar niet veel.

[...]
Dat zijn er toch minimaal 224 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:55:
[...]
Het zijn beiden geen westerse landen. Geef mij de Amerikaanse schattingen maar.
Op hoeveel tanks vernietigd/verloren staat de Amerikaanse inschatting?
Oryx zegt minimaal 1400, UA teller staat rond de 2500

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2022 18:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Nou, nee. Het is niet verwaarloosbaar want niet alles wordt gefotografeerd. Als je midden in een gevecht zit, ga je niet even op je gemak je iPhone pakken om een mooi plaatje te schieten van die tank die je net hebt opgeblazen. En je hebt ook niet altijd tijd en gelegenheid om later terug te gaan om dat alsnog te doen.
Het is inderdaad een minimum, en hoeveel het er in werkelijkheid zijn is onduidelijk. Het aantal voertuigen dat in werkelijkheid niet echt uitgeschakeld blijkt, weegt denk ik niet op tegen wat er niet op de foto komt. Maar wie zal zeggen hoe dicht Oryx in de buurt zit van de werkelijkheid? 10%? 20%? Geen idee; wie het weet mag het zeggen.
De Russen overdrijven in ieder geval wel heel duidelijk. Die riepen dat ze op de eerste dag al de gehele Oekraïnse luchtmacht hadden uitgeschakeld. Dat klopt duidelijk niet.
Latency heb je met dit soort informatievoorziening altijd maar een kapotgeschoten tank kom je later weer tegen. Hij valt op. Daarnaast heb je satellieten, spionagevliegtuigen, infiltranten, enz. Dus als eerder is gebleken dat de verschillen tussen VS, VK, en UA niet wezenlijk verschillen houdt dat in dat je met gedegen argumenten moet komen dat dat nu niet zo zou zijn. Het mantra dat het niet zou kloppen dient vooral de tegenpartij. Die heeft er belang bij dat deze informatie niet wordt gelooft. Daarom zijn dit soort beweringen noise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ook Oryx zelf heeft gisteren nog een correctie gedaan (van drie pagina’s) van eerder nog gemist spul. De waarheid is altijd nog verder aan te scherpen. Maar osint kan alleen werken op deze manier, anders is het giswerk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

Ja heb niet goed gelezen had haast spruitjes werden koud :+ of ze allemaal werken? Geen idee. Waarom verplaatsen ze deze dingen niet meer naar hun front. NAVO valt toch niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:20:
Ook Oryx zelf heeft gisteren nog een correctie gedaan (van drie pagina’s) van eerder nog gemist spul. De waarheid is altijd nog verder aan te scherpen. Maar osint kan alleen werken op deze manier, anders is het giswerk.
Is prima maar blijft gerommel in de marges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

De T80U is idd een mooi voorbeeld, maar daar klopte het ook vooral beter (tot 80 of 90%) omdat Rusland van dat territorium was terug getrokken, waarna vanuit UA ook de nog niet eerder geziene verliezen plaatjes werden geschoten.
Zeker, de snelle aanval, stagnatie en dan complete terugtrekking met hordes TDFers met telefoontjes, en gewone burgers, is een droom voor de osint community.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 23:52
migchiell schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

Je vergat deze:
Russia eventually plans to deploy 28 S-400 regiments by 2020, each comprising two or three battalions with four systems each.[citation needed]
Ik plan ook om op mijn 50e miljonair te zijn. >:)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

Spotmatic

Ken sent me

asing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Je vergat deze:

[...]

Dat is geen probleem als je start als miljardair. :p

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:26:
[...]
Je vergat deze:
[...]
Ze hadden ook gepland om 2000 T14’s te hebben in 2022 :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 23:52
Spotmatic schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:27:
[...]

Daarna even een F1 team kopen en het gaat hard. :X

Even wat anders : een interview met Aiden:

Geen tl;dr, ik zag hem net voorbij komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10 16:34
YakuzA schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Ze hadden ook gepland om 2000 T14’s te hebben in 2022 :+
Als ze dat plan nog steeds hebben gaat het toch goed en klopt alles toch nog steeds? :+
Spotmatic schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:27:
[...]

Met die huidige inflatie zou ik daar nog niet zo zeker van zijn. :+

Ik lees op het AD *premium artikel*
https://www.ad.nl/politie...ngen-nodig-zijn~a8b7183d/

Dat we flink gaan investeren in raketartillerie en luchtafweersystemen, ik meen 3,5 miljard ergens gezien te hebben. Vraag me af of er dan meer materieel richting Oekraïne gaat, bestaand of nieuw wapentuig. Gezien de overspannen markt zal het overigens vast nog jaren duren voordat die spullen in NL staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003

mphilipp

Romanes eunt domus

Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:16:
[...]
Het mantra dat het niet zou kloppen dient vooral de tegenpartij. Die heeft er belang bij dat deze informatie niet wordt gelooft. Daarom zijn dit soort beweringen noise.
Dit vind ik weer een beetje jammer. Elk kritiekpuntje wegzetten als iets van de tegenpartij en noise is gewoon kinderachtig. Deze manier van informatie verzamelen heeft nu eenmaal zijn beperkingen. Punt. Stop met te doen alsof het gospel. Dat zeggen ze zelf ook niet. Restrictions apply. Dat is gewoon de boodschap. Heeft niets met noise of de tegenpartij te maken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:19
mphilipp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:01:
[...]

Dit vind ik weer een beetje jammer. Elk kritiekpuntje wegzetten als iets van de tegenpartij en noise is gewoon kinderachtig. Deze manier van informatie verzamelen heeft nu eenmaal zijn beperkingen. Punt. Stop met te doen alsof het gospel. Dat zeggen ze zelf ook niet. Restrictions apply. Dat is gewoon de boodschap. Heeft niets met noise of de tegenpartij te maken.
Jullie lijken een discussie te voeren over de resolutie van de beweringen door oa Oryx en denk dat jullie beiden gelijk hebben: ene kant is er geen sluitende administratie die we kunnen vertrouwen of verifieren van beide partijen. Rusland heeft belang bij lage rapportage/onderraportage aan eigen zijde en overrapportage aan Ukrainse zijde en ze stellen niet teleur. Bijna wekelijks schakelen ze al maanden de volledige Ukrainse krijgsmacht uit en dan nog een keer en nog een keer, alsof ze zelf niet eens weten wat ze melden.

Aan Ukrainse zijde is dat belang anders - simpelweg omdat als ze glashard volhouden keihard te winnen ze geen steun krijgen omdat het niet hoeft. Er zit daar meer ratio en noodzaak achter een realistischere rapportage van wat er speelt, zelfs dat wat ze kunnen inschatten aan Russische zijde. Er zit zeker een grote mate van onzekerheid in en ook heeft het propaganda waarde, maar anderzijds is de Ukrainse zijde die van de goede kant, de toekomstige EU lid kandidaat, het afscheid nemen van het corrupte verleden etc. Er is een morele zijde aan het eerlijk zijn over wat er gebeurt. En tot nu toe blijkt dat Oryx weliswaar minder Russische verliezen ziet dan Ukraine meldt, maar dat het wel steevast in lijn is qua verhoudingen. Oryx zelf is overigens betrouwbaar genoeg met een lage foutmarge - zelfs als er meerdere foto's van dezelfde objecten zijn wordt dit netjes uitgezocht - tot en met dat Rusland tig keer dezelfde Ukrainse drone als 'neergeschoten' meldt aan toe.

Dus ja er is een onzekerheidsfactor en ja je kunt redelijkerwijs aannemen dat de Ukrainse cijfers een benadering kunnen zijn van de realiteit - met een marge van tientallen procenten, wellicht. Echt, als je een paar soldaten raakt met een 155mm granaat dan is daarna niet meer te herleiden hoeveel er exact waren. Of als zo'n BMP explodeert en er zaten 5 of 6 mensen in, dat is nauwelijks meer te achterhalen.

Overigens denk ik dat het in twijfel trekken van Ukrainse cijfers Rusland in zekere zin helpt, omdat je dan het beeld creeert dat beide gelijk zijn. Waar Rusland bewijsbare onzin produceert, heb je het bij Ukraine over een onzekerheidsmarge. Dat is niet hetzelfde.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:23
NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Jullie lijken een discussie te voeren over de resolutie van de beweringen door oa Oryx en denk dat jullie beiden gelijk hebben: ene kant is er geen sluitende administratie die we kunnen vertrouwen of verifieren van beide partijen. Rusland heeft belang bij lage rapportage/onderraportage aan eigen zijde en overrapportage aan Ukrainse zijde en ze stellen niet teleur. Bijna wekelijks schakelen ze al maanden de volledige Ukrainse krijgsmacht uit en dan nog een keer en nog een keer, alsof ze zelf niet eens weten wat ze melden.

Aan Ukrainse zijde is dat belang anders - simpelweg omdat als ze glashard volhouden keihard te winnen ze geen steun krijgen omdat het niet hoeft. Er zit daar meer ratio en noodzaak achter een realistischere rapportage van wat er speelt, zelfs dat wat ze kunnen inschatten aan Russische zijde. Er zit zeker een grote mate van onzekerheid in en ook heeft het propaganda waarde, maar anderzijds is de Ukrainse zijde die van de goede kant, de toekomstige EU lid kandidaat, het afscheid nemen van het corrupte verleden etc. Er is een morele zijde aan het eerlijk zijn over wat er gebeurt. En tot nu toe blijkt dat Oryx weliswaar minder Russische verliezen ziet dan Ukraine meldt, maar dat het wel steevast in lijn is qua verhoudingen. Oryx zelf is overigens betrouwbaar genoeg met een lage foutmarge - zelfs als er meerdere foto's van dezelfde objecten zijn wordt dit netjes uitgezocht - tot en met dat Rusland tig keer dezelfde Ukrainse drone als 'neergeschoten' meldt aan toe.

Dus ja er is een onzekerheidsfactor en ja je kunt redelijkerwijs aannemen dat de Ukrainse cijfers een benadering kunnen zijn van de realiteit - met een marge van tientallen procenten, wellicht. Echt, als je een paar soldaten raakt met een 155mm granaat dan is daarna niet meer te herleiden hoeveel er exact waren. Of als zo'n BMP explodeert en er zaten 5 of 6 mensen in, dat is nauwelijks meer te achterhalen.

Overigens denk ik dat het in twijfel trekken van Ukrainse cijfers Rusland in zekere zin helpt, omdat je dan het beeld creeert dat beide gelijk zijn. Waar Rusland bewijsbare onzin produceert, heb je het bij Ukraine over een onzekerheidsmarge. Dat is niet hetzelfde.
MAW, zelfs als we heel kritisch zijn op de Oekrainse cijfers, zijn die nog steeds beter te vertrouwen dan de Russische cijfers. Zelfs als we er 10 of 20% eraf halen, zijn de cijfers indrukwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Vanwege een dreiging van vernietiging van de dam van het Kakhovka stuwmeer hebben Russische bezettingsautoriteiten in de regio Kherson de evacuatie aangekondigd van de bevolking aan de rechterkant van de rivier de Dnjepr.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:44

Garyu

WW

Yaksa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:32:
Vanwege een dreiging van vernietiging van de dam van het Kakhovka stuwmeer hebben Russische bezettingsautoriteiten in de regio Kherson de evacuatie aangekondigd van de bevolking aan de rechterkant van de rivier de Dnjepr.
Bron: LiveUAmap
Ik ben benieuwd waar die bevolking nu geen gaat dan. Dieper Russisch bezet gebied in vrees ik? En wat doen de militairen als de boel straks echt onder water komt te staan? Lijkt me ook geen pretje.

Wie heeft het op die stuwdam voorzien eigenlijk? Rusland (false flag / taktiek/ verdere infrastructuur vernietiging / cover creëren om met opgegeven hoofd zich te kunnen terugtrekken...) Of juist Oekraïne?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Garyu schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

Ik ben benieuwd waar die bevolking nu geen gaat dan. Dieper Russisch bezet gebied in vrees ik? En wat doen de militairen als de boel straks echt onder water komt te staan? Lijkt me ook geen pretje.

Wie heeft het op die stuwdam voorzien eigenlijk? Rusland (false flag / taktiek/ verdere infrastructuur vernietiging / cover creëren om met opgegeven hoofd zich te kunnen terugtrekken...) Of juist Oekraïne?
Niemand heeft het op die dam voorzien. rusland krijgt het zwaar in de Cherson regio en vermoed dat ze zich terug moeten gaan trekken. En dan roepen ze dat dit de reden is.

Gevalletje gesture of goodwill dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

[...]

Het nieuws omtrent de evacuatie Cherson/Nova Kakhovka dam is (ook) al opgepakt in Het Cherson front :)

De Nederlanders hebben Thierry, België heeft een ander incidentje :X

https://nitter.it/brechtcastel/status/1582293122931130368

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:33
Maestro schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Het nieuws omtrent de evacuatie Cherson/Nova Kakhovka dam is (ook) al opgepakt in Het Cherson front :)

[Twitter]
Prachtig hoe ze dat helemaal hebben weten te herleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:44

Garyu

WW

RoD schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Niemand heeft het op die dam voorzien. rusland krijgt het zwaar in de Cherson regio en vermoed dat ze zich terug moeten gaan trekken. En dan roepen ze dat dit de reden is.

Gevalletje gesture of goodwill dus.
Dat is wat ik hoopte maar dus niet helemaal kon plaatsen.

"We heroically reorganized to better positions. Scared Ukrainian soldiers were terrifyingly pushed to follow us. We left heavy weaponry at strategic places to surprise the enemy".

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

TIGER1125 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

Als ze dat plan nog steeds hebben gaat het toch goed en klopt alles toch nog steeds? :+

[...]

Met die huidige inflatie zou ik daar nog niet zo zeker van zijn. :+

Ik lees op het AD *premium artikel*
https://www.ad.nl/politie...ngen-nodig-zijn~a8b7183d/

Dat we flink gaan investeren in raketartillerie en luchtafweersystemen, ik meen 3,5 miljard ergens gezien te hebben. Vraag me af of er dan meer materieel richting Oekraïne gaat, bestaand of nieuw wapentuig. Gezien de overspannen markt zal het overigens vast nog jaren duren voordat die spullen in NL staan.
Wellicht dat de bestelling is om Oekraine te ondersteunen. Maar het zal me ook niks verbazen als de Nederlandse defensietop/EU/NAVO of vul maar in welke samenstelling, nu leren van deze oorlog en wapens aanschaffen om de fysieke dreiging van dichtbij te kunnen weerstaan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sir_Lion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

MAW, zelfs als we heel kritisch zijn op de Oekrainse cijfers, zijn die nog steeds beter te vertrouwen dan de Russische cijfers. Zelfs als we er 10 of 20% eraf halen, zijn de cijfers indrukwekkend.
Het zou ook mijn inschatting zijn. Persoonlijk vertrouw ik de cijfer van Oekraine absoluut meer. Maar ik hou nog steeds in mijn achterhoofd dat Oekraine fucking goed is in deze informatie-oorlog. En dat de cijfers misschien een manier zijn om het moraal bij de eigen manschappen hoog te houden. Ik denk niet dat de Oekraine 2 keer zoveel aan manschappen en materiaal heeft verloren dan Rusland ofzo. Maar er blind vanuit gaan dat de cijfers met beperkte marge een prima representatie van de realiteit is vind ik enigszins naief; naar mijn mening zou dat eerder maximaal een vermoeden moeten zijn met het constante besef dat het echt wel heel anders kan zijn.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 12:20

Grouchy

meep meep

JT schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Wellicht dat de bestelling is om Oekraine te ondersteunen. Maar het zal me ook niks verbazen als de Nederlandse defensietop/EU/NAVO of vul maar in welke samenstelling, nu leren van deze oorlog en wapens aanschaffen om de fysieke dreiging van dichtbij te kunnen weerstaan.
Hier zijn wat meer details te vinden (& geen premium artikel):

https://www.defensie.nl/a...-gevechtskracht-landmacht

en de brief aan de kamer van de staatssecretaris;

https://www.tweedekamer.n...2022Z19775&did=2022D42458

https://www.tweedekamer.n...2022Z19773&did=2022D42453

[ Voor 17% gewijzigd door Grouchy op 18-10-2022 22:02 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:48
JT schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Het zou ook mijn inschatting zijn. Persoonlijk vertrouw ik de cijfer van Oekraine absoluut meer. Maar ik hou nog steeds in mijn achterhoofd dat Oekraine fucking goed is in deze informatie-oorlog. En dat de cijfers misschien een manier zijn om het moraal bij de eigen manschappen hoog te houden. Ik denk niet dat de Oekraine 2 keer zoveel aan manschappen en materiaal heeft verloren dan Rusland ofzo. Maar er blind vanuit gaan dat de cijfers met beperkte marge een prima representatie van de realiteit is vind ik enigszins naief; naar mijn mening zou dat eerder maximaal een vermoeden moeten zijn met het constante besef dat het echt wel heel anders kan zijn.
Iedere keer dat er een gedeelte van de cijfers bewezen konden worden, kwamen die aardig overheen met wat er vooraf gemeld werd. Er wordt dus niet blind van uit gegaan dat de cijfers kloppen, het is bewezen dat de cijfers van Oekraine relatief betrouwbaar zijn. Nu moet je er daardoor niet van uitgaan dat ze helemaal kloppen, maar de kans dat het echt heel anders is, is toch heel erg klein.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

redwing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Iedere keer dat er een gedeelte van de cijfers bewezen konden worden, kwamen die aardig overheen met wat er vooraf gemeld werd. Er wordt dus niet blind van uit gegaan dat de cijfers kloppen, het is bewezen dat de cijfers van Oekraine relatief betrouwbaar zijn. Nu moet je er daardoor niet van uitgaan dat ze helemaal kloppen, maar de kans dat het echt heel anders is, is toch heel erg klein.
De totalen ook? Ik kan me voorstellen dat het relatief goed te doen is om de bewering van 5 neergeschoten drones te achterhalen, maar de cijfers van het totaal zijn van iets andere orde.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JT schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

De totalen ook? Ik kan me voorstellen dat het relatief goed te doen is om de bewering van 5 neergeschoten drones te achterhalen, maar de cijfers van het totaal zijn van iets andere orde.
Als de dagelijkse cijfers aardig kloppen, zullen de totalen ook aardig kloppen. Ook als je kijkt naar wat er wel eens uitlekt vanuit rusland, lijken de verliezen bij rusland zelfs hoger te liggen. Dus ook de totalen zullen aardig in de goede richting zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

redwing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Als de dagelijkse cijfers aardig kloppen, zullen de totalen ook aardig kloppen. Ook als je kijkt naar wat er wel eens uitlekt vanuit rusland, lijken de verliezen bij rusland zelfs hoger te liggen. Dus ook de totalen zullen aardig in de goede richting zitten.
Ik geloof wel dat Rusland meer te lijden heeft gehad. Maar is van elk totaal cijfer alles of grotendeels de opbouw van dat cijfer terug te leiden naar een kleinere registratie die gevalideerd is? Ik kan mij dat zo moeilijk voorstellen maar ik zou het wel mooi vinden :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 20:07

bloody

0.000 KB!!

De NRA (National Republican Army in Rusland) heeft naar eigen zeggen een grote hack uitgevoerd bij meerdere Russische bedrijven die zaken doen met defensie en vrij cruciaal zijn.

Eentje daarvan is 'Technoserv', daar is 1.2 TB buitgemaakt aan data.

Om aan te geven hoe belangrijk deze club is:
A Russian businessman who formerly worked in the Russian IT sphere with government contracts, told Kyiv Post that it seemed likely the hackers had “access to the architecture networks, databases, cloud solutions, and other information that is of key importance to the Russian Government.”

He added that what the hackers stood to gain would likely be “significant” as Technoserv is known as “the people who are the architects of the Russian Government.”

Using data stolen during this hack, the businessman confirmed that the hackers could “begin serious breaches across large swathes of the Russian Government – a very serious breach.”
Het volledige verhaal is te lezen op de Kyiv Post.

Er is een saillant detail; blijkbaar is er iets met Kaspersky en de FSB... Zou de FSB geholpen hebben met de hack?
De Russische Partizanen groep (gelieerd aan NRA) meldt dit kleine zinnetje in hun bericht.
We thank the FSB for close cooperation.
Edit: ik realiseer mij nu pas dat er morgen een spontane Security Council zitting is, wellicht een relatie?

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 18-10-2022 22:13 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

bloody schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:09:
De NRA (National Republican Army in Rusland) heeft naar eigen zeggen een grote hack uitgevoerd bij meerdere Russische bedrijven die zaken doen met defensie en vrij cruciaal zijn.

Eentje daarvan is 'Technoserv', daar is 1.2 TB buitgemaakt aan data.

Om aan te geven hoe belangrijk deze club is:

[...]

Het volledige verhaal is te lezen op de Kyiv Post.

Er is een saillant detail; blijkbaar is er iets met Kasperky en de FSB... Zou de FSB geholpen hebben met de hack?
De Russische Partizanen groep (gelieerd aan NRA) meldt dit kleine zinnetje in hun bericht.

[...]
Bijzonder. Hopelijk vinden we binnenkort ergens een dump.

Ik geloof niet dat de FSB er iets mee te maken heeft; dit is denk ik meer een poging om twijfel over de FSB te veroorzaken. Of de hack kon uitgevoerd worden dankzij de FSB.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
JT schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Ik geloof wel dat Rusland meer te lijden heeft gehad. Maar is van elk totaal cijfer alles of grotendeels de opbouw van dat cijfer terug te leiden naar een kleinere registratie die gevalideerd is? Ik kan mij dat zo moeilijk voorstellen maar ik zou het wel mooi vinden :)
Die cijfers komen hier ook dagelijks voorbij, waarbij er her en der een dagje tussen zit waarbij de russische verliezen ergens kunnen worden gecontroleerd. Verder heb je de hacks/lekken waarmee de totalen vergeleken kunnen worden. In beide gevallen komen de cijfers keer op keer aardig overeen. Ga er dus niet van uit dat het echt een precies getal is, maar je kunt er ook wel van uit gaan dat het niet plotseling maar de helft zou zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

redwing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Die cijfers komen hier ook dagelijks voorbij, waarbij er her en der een dagje tussen zit waarbij de russische verliezen ergens kunnen worden gecontroleerd. Verder heb je de hacks/lekken waarmee de totalen vergeleken kunnen worden. In beide gevallen komen de cijfers keer op keer aardig overeen. Ga er dus niet van uit dat het echt een precies getal is, maar je kunt er ook wel van uit gaan dat het niet plotseling maar de helft zou zijn.
Ik zit nu even in dit topic en kan mij niet voorstellen dat ik hier (bijna) alle vaststellingen van die 66000 doden aan Russische kant ga vinden :P Maar dat er bij diverse steekproeven met andere bronnen de cijfers blijken te kloppen is natuurlijk bemoedigend. Ik wíl het in ieder geval wel geloven :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JT schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Ik zit nu even in dit topic en kan mij niet voorstellen dat ik hier (bijna) alle vaststellingen van die 66000 doden aan Russische kant ga vinden :P Maar dat er bij diverse steekproeven met andere bronnen de cijfers blijken te kloppen is natuurlijk bemoedigend. Ik wíl het in ieder geval wel geloven :)
Als je dit soort achtergrond reportages kijkt, krijg je wel een indruk van hoe groot de verliezen zijn onder bepaalde units van Rusland zijn:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Reuters bevestigd dat Iran meer drones en met name raketten gaat leveren aan Rusland.
"The Russians had asked for more drones and those Iranian ballistic missiles with improved accuracy, particularly the Fateh and Zolfaghar missiles family," said one of the Iranian diplomats, who was briefed about the trip.
Ik ben erg benieuwd wat dit doet met de betrokkenheid van Israël. Iran heeft als beleid Israël te willen vernietigen. Wellicht gaat Israël zich nu echt actie er bemoeien met Oekraïne.

Speculerend: Iran verdiend voldoende geld met hun olie lijkt mij. Waarmee gaan de Russen ze betalen? Spullen die ze via sancties niet kunnen krijgen? Kan gaan van huis, tuin en keukenmeuk tot nucleaire spullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:24:
Reuters bevestigd dat Iran meer drones en met name raketten gaat leveren aan Rusland.

[...]

Ik ben erg benieuwd wat dit doet met de betrokkenheid van Israël. Iran heeft als beleid Israël te willen vernietigen. Wellicht gaat Israël zich nu echt actie er bemoeien met Oekraïne.

Speculerend: Iran verdiend voldoende geld met hun olie lijkt mij. Waarmee gaan de Russen ze betalen? Spullen die ze via sancties niet kunnen krijgen? Kan gaan van huis, tuin en keukenmeuk tot nucleaire spullen?
Wasmachines, schijnt daar een tekort aan centrifuges te zijn :+. Rusland kan alles dat ze willen exporteren naar Iran. Daarnaast kunnen ze aardig smokkelen. Iran is de vijand van de vijand, en inmiddels duidelijk betrokken (al zullen ze zo lamg mogelijk willen rekken dmv ontkennen). Tijd dat Israël een kant kiest, die van de goede. Hopelijk is dit het nodige duwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Muncher schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:24:

[...]

In mijn bescheiden opinie bekijk je dit te klein: wie vecht tegen Rusland via Ukraine?

De VS.

Wie is de gezworen vijand van Iran?

De VS.

Er kan zoveel als haat al genoeg zijn om Rusland van deze wapens te voorzien. Waarom niet eerder? Omdat het voor Rusland uiterst gênant dat de nu van nóg een Islamitisch land afhankelijk zijn om nog iets te kunnen.

Ukraine wordt zo net zo goed een proxy als Jemen. Vraag is: hoe stoppen ‘we’ dit en wanneer is het geen proxy meer, maar een direct conflict? Tis nog niet zover, maar lijdzaam toezien op hoe Ukraine alsnog in het donker eindigt kan ook niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Daarnaast kunnen ze aardig smokkelen. Iran is de vijand van de vijand, en inmiddels duidelijk betrokken (al zullen ze zo lamg mogelijk willen rekken dmv ontkennen).
Dat doen ze al. Uit hetzelfde artikel:
The Iranian diplomat rejected assertions by Western officials that such transfers breach a 2015 U.N. Security Council resolution.

"Where they are being used is not the seller's issue. We do not take sides in the Ukraine crisis like the West. We want an end to the crisis through diplomatic means," the diplomat said.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:37:
[...]
In mijn bescheiden opinie bekijk je dit te klein: wie vecht tegen Rusland via Ukraine?
De VS.
Wie is de gezworen vijand van Iran?
De VS.
Er kan zoveel als haat al genoeg zijn om Rusland van deze wapens te voorzien. Waarom niet eerder? Omdat het voor Rusland uiterst gênant dat de nu van nóg een Islamitisch land afhankelijk zijn om nog iets te kunnen.

Ukraine wordt zo net zo goed een proxy als Jemen. Vraag is: hoe stoppen ‘we’ dit en wanneer is het geen proxy meer, maar een direct conflict? Tis nog niet zover, maar lijdzaam toezien op hoe Ukraine alsnog in het donker eindigt kan ook niet.
Met wie werkt Iran samen in Syrië om lokale overmacht in het midden oosten te veroveren:
Mother Russia

Ik denk dat dat meer doet voor Iran dan een ‘proxy’ oorlog met de VS.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jerie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Tijd dat Israël een kant kiest, die van de goede. Hopelijk is dit het nodige duwtje.
Ik ken Israel niet als land van moraal en ethisch handelen. Welke redenen blijven er dan nog meer over? Als Israel handelt zal het imho puur in hun eigen belang zijn.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Ik ken Israel niet als land van moraal en ethisch handelen. Welke redenen blijven er dan nog meer over? Als Israel handelt zal het imho puur in hun eigen belang zijn.
*knip* offtopic

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Maestro schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

[Twitter]
Ha, mooi onderzoek.

Belgische politie werd getagged met de vraag of ze meelezen. Toen werd iemand wakker en reageerde:

Dat lijkt me verstandig, al zal de Belgische evenknie van de AIVD deze groep Belgische Russen zeker en vast (;)) in vizier hebben zenne (;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Onder het mom van weet wat je me mede-landgenoten lezen las ik Defensie-expert Ko Colijn over de rol van Elon Musk in de Oekraïne-oorlog.

Ik vond eigenlijk enkel het laatste stukje interessant maar was dan ook net zoals de meesten hier al op de hoogte van het eerdergenoemde.
Andere leveranciers praten niet met Moskou

Ja, je zou kunnen tegenwerpen dat de VS sowieso veel te afhankelijk zijn van het particuliere bedrijfsleven. De vijf grootste leveranciers van militaire vliegtuigen, raketten en tanks ter wereld komen uit de VS.

De grote gamechanger in Oekraïne, het HIMARS-raketsysteem, wordt door Lockheed gemaakt. De meer dan succesvolle antitankraketten Stinger en Javelin door Raytheon en Lockheed, miljardenbedrijven die de nabestellingen nu bijna niet aankunnen.

Maar daar valt weer tegenin te brengen dat Lockheed en Raytheon (voor zover mij bekend) geen vredesvoorstellen in Moskou doen. Misschien hebben ze wel invloed achter de schermen.

Zo had Lockheed even te kampen met een Mexicaanse onderaannemer die vanwege corona z’n tent moest sluiten. Daarmee kwamen onder meer leveringen van F35-vliegtuigen aan Nederland in het geding. Een boos telefoontje vanuit het Witte Huis naar de Mexicaanse president Obrador was voldoende om de productie weer te openen. Daar kan een kleine jongen niet tegenop.
Dit is eigenlijk exact mijn punt. Musk mag best vallen onder leverancier van overheid, en daar betaald voor krijgen. Maar dan moet-ie verder wel z'n mond houden, ie. zich professioneel gedragen. Misschien wil hij dat ook wel maar is dit zijn recalcitrante manier van 'nee' zeggen tegen de Amerikaanse overheid.

Die laatste zin vond ik dan weer hilarisch. Musk afschilderen als kleine jongen suggereert dat Colijn niet weet hoe rijk deze man is. In ieder geval heeft hij met Starlink momenteel een uniek communicatiesysteem.

Momenteel lijkt het akkefietje te zijn opgelost. Het zou mij niet verbazen als Musk geld heeft gekregen icm een NDA. Welke neerkomt op 'hou je bek Elon'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Ze gaan naar een ‘zomer’ cq ‘heropvoeding’ cq ‘filtratie’ kamp in de Krim.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10 13:19
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 03:15
Toch wel een best indrukwekkend stukje video van RadioFreeEurope direct vanaf de frontlinie in Bakhmut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:33
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10 13:19
*knip* offtopic

Las op een ander forum wat berichten over dat Putin vandaag weer wat gaat aankondigen/doen. Wat is nou de beste telegram groep of account om echt de laatste ontwikkelingen als nieuws bron te volgen?

[ Voor 54% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9SAqaT3d8Z4_4XGcZMQAOu0h4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMKNXArSPowhdT2Z8RjM7aVy.jpg?f=fotoalbum_large

Bron:Telegram linkje hier

[ Voor 8% gewijzigd door AlwaysNick op 19-10-2022 06:39 ]

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

AndereKoekoek

Ping! Pong?

YakuzA schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

Met wie werkt Iran samen in Syrië om lokale overmacht in het midden oosten te veroveren:
Mother Russia

Ik denk dat dat meer doet voor Iran dan een ‘proxy’ oorlog met de VS.
Iran doet veel meer dan alleen Syrië. Ze houden die hele regio instandhouden instabiel en steunen is:

Syrië: Steun Assad
Saudi Arabië: leveren wapens aan de Houthi's om Saudi Arabië aan te vallen.
Irak: Leveren wapens aan Sjiietische groeperingen om een sjiietische regering te krijgen.
Yemen: Levering aan Houthi's om regering Yemen af te zetten.
Palestina: funds/wapens voor strijd tegen Israël.

Dan heb je nog de Hezbollah die o.a. raketten krijgen vanuit Iran om Israël, Yemen enz mee te bestoken.

Het gaat vooral om de strijd tussen de Sjiietische en Soennitische moslims. Waar de soennitische weer steun krijgen vanuit het Westen en sjiietische groeperingen vanuit Iran. Wat dus weer leidt tot proxy oorlogen.

Nu ze zich achter Rusland scharen is het de zoveelste proxy oorlog van Iran. Drones en raketten leveren ze al vaker, maar in Oekraïne lijkt het serieuze spul ingezet te gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07
AndereKoekoek schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:25:
[...]

Iran doet veel meer dan alleen Syrië. Ze houden die hele regio instandhouden instabiel en steunen is:

Syrië: Steun Assad
Saudi Arabië: leveren wapens aan de Houthi's om Saudi Arabië aan te vallen.
Irak: Leveren wapens aan Sjiietische groeperingen om een sjiietische regering te krijgen.
Yemen: Levering aan Houthi's om regering Tegen af te zetten.
Palestina: funds/wapens voor strijd tegen Israël.

Dan heb je nog de Hezbollah die o.a. raketten krijgen vanuit Iran om Israël, Yemen enz mee te bestoken.

Het gaat vooral om de strijd tussen de Sjiietische en Soennitische moslims. Waar de soennitische weer steun krijgen vanuit het Westen en sjiietische groeperingen vanuit Iran. Wat dus weer leidt tot proxy oorlogen.

Nu ze zich achter Rusland scharen is het de zoveelste proxy oorlog van Iran. Drones en raketten leveren ze al vaker, maar in Oekraïne lijkt het serieuze spul ingezet te gaan worden.
Dit laat ook weer het dikke falen van sancties zien. Iran is met NK het meest gesanctioneerde land ter wereld, maar ondertussen kunnen ze geopolitiek nog steeds een grote rol spelen.

En kennelijk kunnen ze onder de zwaarste sancties ook nog steeds ballistische raketten produceren met flinke ranges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10-10 14:13
zie topicwarning: geen ongefundeerde discussies /stellingen over ene mogelijke WOIII. Je zult zoiets beter moeten onderbouwen dan enkele losse regels tekst

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:19
_Eend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:08:
De UA luchtmacht is ook weer bezig geweest. Een straaljager die een Shahed drone neerhaalt had ik nog niet gezien:

[Twitter]https://nitter.it/NOELreports/status/1580256487384850432
Waar doet zo'n jager dat mee? Want naar ik begrijp kost zo'n Shahed drone maar $20k, dus het lijkt me moeilijk dat cost-effective te krijgen om die neer te schieten.

Ja natuurlijk kost de destructie die zo'n drone aanricht meer dan $20k aan schade, dus van dat oogpunt kan het vast al snel uit, maar het lijkt me geen houdbare situatie om met hele dure wapens die drones neer te schieten. Is dat een put die snel leeg gaat?

(sorry voor de oude quote, maar deze drones zijn opeens nu een issue geworden en ik vraag me af of die nu te counteren kunnen zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door Semyon op 19-10-2022 07:41 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
Prima opsomming die duidelijk maakt dat de Russische spelletjes als "regionale grootmacht" bepaald niet uniek zijn, al vergeet je Armenië, wat ze (samen met Rusland) steunen om Azerbeidzjan te etteren.
Wel grappig dat, in deze opsomming, Rusland opduikt in het lijstje landen wat een proxy-oorlog uitvecht en niet meer in het lijstje wat ze achter de schermen faciliteert. Dat is een wat karikaturaal beeld en klopt op hoofdlijnen niet, maar op aspecten begint het wel die kant op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
zie topic warning

[ Voor 62% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:59 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
Semyon schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:40:
[...]

Waar doet zo'n jager dat mee? Want naar ik begrijp kost zo'n Shahed drone maar $20k, dus het lijkt me moeilijk dat cost-effective te krijgen om die neer te schieten.

Ja natuurlijk kost de destructie die zo'n drone aanricht meer dan $20k aan schade, dus van dat oogpunt kan het vast al snel uit, maar het lijkt me geen houdbare situatie om met hele dure wapens die drones neer te schieten. Is dat een put die snel leeg gaat?

(sorry voor de oude quote, maar deze drones zijn opeens nu een issue geworden en ik vraag me af of die nu te counteren kunnen zijn)
In het wapentopic loopt al een discussie over de vraag hoe je luchtverdediging kosteneffectief om kan gaan met goedkope aanvalswapens.
Hier in dit topic wordt gelinkt naar een uitleg van Perun (lang, vrij diepgaand uitspitten van achtergrondonderwerpen) over luchtverdediging. Op grofweg driekwart gaat hij uitgebreid in op deze vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Iran doet een gooi naar verdere beïnvloeding van Rusland. Overigens zijn Iraanse vrouwen nog altijd moedig aan het strijden voor hun vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 13:22

_Eend_

🌻🇺🇦

Vers van de pers:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/311729895_437409908572093_4073660200559254930_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=ssxyqwdUTEUAX-0E8TZ&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT-nKfesnLecwUPYPl3CkDAiIStW4GduLe5ADIclYeRwsQ&oe=635476FB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25
onkl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:51:
[...]

In het wapentopic loopt al een discussie over de vraag hoe je luchtverdediging kosteneffectief om kan gaan met goedkope aanvalswapens.
Hier in dit topic wordt gelinkt naar een uitleg van Perun (lang, vrij diepgaand uitspitten van achtergrondonderwerpen) over luchtverdediging. Op grofweg driekwart gaat hij uitgebreid in op deze vraag.
Daarbij hoeft het natuurlijk ook echt niet kosteneffectief. Qua financiële middelen zijn Rusland en Iran vergeleken met westerse landen echt enorm arm. Dat het een veelvoud kost is echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie topic warning

[ Voor 60% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Janpietertje89 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:04:
[...]

Daarbij hoeft het natuurlijk ook echt niet kosteneffectief. Qua financiële middelen zijn Rusland en Iran vergeleken met westerse landen echt enorm arm. Dat het een veelvoud kost is echt geen probleem.
Mwoah, des te meer het kost des te meer Oekraine afhankelijk is van hoeveel geld wij erin willen stoppen. Als ze iedere EU/NAVO-landburger vragen morgen 1000e te storten ten bate van de oorlog dan doe ik het zonder te twijfelen want ik ben ervan overtuigd dat hier meer op het spel staat dan alleen Oekraine. Maar de vraag is hoe lang landen er geld in blijven pompen. Op korte en middellange termijn zal dat wel goed gaan. Maar als dit jaren gaat duren....

Plus stelt dat je ze voor 20k uit de lucht kunt halen in plaats van rakketten van 500k. Zeg dat ze in een jaar 300 oorlogsdrones uit de lucht halen (voorzichtige schatting maar ik ben niet zo van uitgaan van best case scenario, dan kan het alleen maar beter uitvallen :) ). Dat is 300 * 480k = 144 miljoen dat ze ergens anders aan uit kunnen geven, opbouw van energiecentrales, burgers helpen of gewoon meer wapentuig.

[ Voor 21% gewijzigd door JT op 19-10-2022 08:24 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel troepen zou Rusland aan de westkant van de Dnepr hebben?

En als ze alle Oekraïeners uit Cherson min of meer deporteren (ik denk dat er in die regio toch nog wel enkele honderdduizenden wonen) dan krijg je wel hele rare logistieke situaties. Wat bereik je daar nou mee?

Enige wat je ermee kunt doen is ze in strafkampen zetten ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:22
JT schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

Mwoah, des te meer het kost des te meer Oekraine afhankelijk is van hoeveel geld wij erin willen stoppen. Als ze iedere EU/NAVO-landburger vragen morgen 1000e te storten ten bate van de oorlog dan doe ik het zonder te twijfelen want ik ben ervan overtuigd dat hier meer op het spel staat dan alleen Oekraine. Maar de vraag is hoe lang landen er geld in blijven pompen. Op korte en middellange termijn zal dat wel goed gaan. Maar als dit jaren gaat duren....

Plus stelt dat je ze voor 20k uit de lucht kunt halen in plaats van rakketten van 500k. Zeg dat ze in een jaar 300 oorlogsdrones uit de lucht halen (voorzichtige schatting maar ik ben niet zo van uitgaan van best case scenario, dan kan het alleen maar beter uitvallen :) ). Dat is 300 * 480k = 144 miljoen dat ze ergens anders aan uit kunnen geven, opbouw van energiecentrales, burgers helpen of gewoon meer wapentuig.
Eigenlijk heeft Oekraïne een domme en goedkope manier nodig om deze domme en goedkope drones uit de lucht te halen. Ik vraag me af of het rijke westen zulke wapens wel kan maken, aangezien de design-prioriteiten hier heel anders zijn dan in bijvoorbeeld Iran.

Maar goed, misschien is dit meer iets voor het wapen-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:46
zie topic warning

[ Voor 68% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Nos ook weer lekker bezig met het plaatsen van nogal twijfelachtige berichten
Sergej Soerovikin, de nieuwe bevelhebber van Russische troepen in Oekraïne, spreekt van een 'gespannen situatie' in Oekraïne.

"Het Oekraïense regime wil door onze verdediging heen breken", zegt hij in gesprek met staatspersbureau TASS. "Om dit voor elkaar te krijgen, stuurt het Oekraïense leger alle mogelijke reserves naar de frontlinie." Volgens hem worden vooral de regio Koepjansk en Lyman in Oost-Oekraïne bestookt en het gebied bij Mykolajiv en Kryvy Rih in de regio Cherson.

De afgelopen tijd heeft het Oekraïense leger veel terreinwinst geboekt in de bezette gebieden. Soerovikin stelt dat dit tot grote verliezen leidt aan Oekraïense kant: "Iedere dag zijn er zo'n 600 tot 1000 doden aan vijandelijke kant". Of dit klopt is niet duidelijk. Over de verliezen aan Russische kant zei hij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 11:23

Auredium

Informaticus Chaoticus

Amdwarrior schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:52:

[...]
Beetje vreemd bericht inderdaad. Mss dat ze berichtgeving vanuit de 'andere kant' willen laten horen. Maar er is ook weinig bericht vanuit Oekraïne omdat ze momenteel met offensieven bezig zijn en dus niets zeggen. Wij weten dat Rusland dagelijks tussen de 300 - 500 verliezen minimaal heeft.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat Rusland elke dag 600 tot 1000 Oekrainse burgers doodt is heel goed mogelijk, zowel met bombardementen als executies in bezet gebied. Allemaal vijanden van Groot Rusland.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]
Toch geen gek bericht? Of het klopt van de verliezen is ook niet duidelijk en heel lastig te ontkrachten/verifiëren. Het valt mij sowieso op dat we waarschijnlijk enorme verliezen (300-500 doden per dag) zien op papier aan beide kanten maar dat er bijna niets van verder naar buiten komt.

Geloof het of niet, maar ook Oekraïne verliest materiaal en heel veel mensen. Zeker in dit geval als aanvallende partij. Ze zijn alleen een kei om dit niet of amper te benoemen of hier iets van te laten zien. Wat dat betreft is Oekraïne echt meester in het bespelen van media/PR en propaganda. Iets wat ook hard nodig is om het moraal goed te houden onder de troepen en in het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Manman wat een toxic shitshow is het ook he haha, gelukkig doet Julia verslag:

Het gaat over een video die ze laten zien waarvan ze beweren dat UA deze misdaden gepleegd heeft (allang weerlegd btw).
Maar goed, op 2.55 zegt de baardman dat die filmpjes ook op UA telegram channels te zien zijn. waarna kaalman helemaal uit z'n plaat gaat.

Vanaf 6.30 gaan baardman en kaalman even hard tegen elkaar tekeer, heerlijk om even te kijken.

Kaalman is een super fascist die graag heel UA van de kaart wil vegen.
Baardman lijkt iets reëler, maar heeft alleen een diepe haat jegens AZOV.

PS: sorry, ik weet de echte namen niet, maar het is wel duidelijk zo..

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:55
Hoezo twijfelachtig? NOS plaatst gewoon een samenvatting van wat Sergej zegt.
Ze hadden alleen wel duidelijker neer kunnen zetten dat Russische propaganda met een flinke korrel zout moet worden genomen, in plaats van die laatste 2 zinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

30 boten inmiddels!
Ook de RU bloggers hebben last van inflatie zo te zien. Opgeteld heeft UA hier meer dan 100 boten aan besteedt :o :+

(Voor diegene die dit niet volgen, elke x weken melden RU bloggers dat er alweer een UA landingspoging afgeslagen is, allemaal fake..)
‼️🇬🇧🇺🇦 At night, the Armed Forces of Ukraine on 30 boats tried to land troops in Energodar to capture the Zaporozhye nuclear power plant — Vladimir Rogov
The battle lasted several hours, the attack was repulsed.
https://t.me/RVvoenkor/29672

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

TheBrut3 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Ze hadden alleen wel duidelijker neer kunnen zetten dat Russische propaganda met een flinke korrel zout moet worden genomen, in plaats van die laatste 2 zinnen.
Het grote probleem is dat ze tegenwoordig gewoon plaatsen wat iemand zegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher

[...]
Ik zou het echt fijn vinden als NOS eens stopt met het belichten van Russische berichtgeving als “neutraal”. Wij hebben zo’n hang naar gebalanceerde berichtgeving, iets waar Russische desinformatie gebruik van maakt. Wat mij betreft gaat er een dikke banner oid voor elk bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het is een beetje een principe kwestie. Het nieuws rapporteert vaak genoeg zaken waarvan iedereen weet dat ze gelogen zijn. In veel rechtszaken staan verdachten en advocaten te liegen dat het gedrukt staat maar dat wordt gewoon letterlijk genoteerd en in een artikel gezet. Hooguit een opmerking erbij als 'deze weergave van de zaken komt niet overeen met de beelden die het OM toonde'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Indoubt schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Het grote probleem is dat ze tegenwoordig gewoon plaatsen wat iemand zegt.
Dat krijg je als de journalistiek in een land van bedenkelijk niveau is en vooral bestaat uit clickbait titels bedenken.

En dan zijn er natuurlijk nog hele volksstammen die het geloven, of "het perspectief vanuit de andere zijde willen zien". Want ja, de waarheid moet natuurlijk wel in het midden liggen, ofzo (ik drop deze bewezen foute dooddoener maar weer even).

Je ziet het in dit topic ook regelmatig terugkomen, dan worden de Oekraïense cijfers en successen weer even ernstig ter discussie gesteld (door mensen die je normaal amper in het topic ziet), dan worden er wat argumenten over een weer geslingerd en sterft de discussie een stille dood, maar de twijfel is dan al weer gezaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
TheBrut3 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

We weten inmiddels wel dat Russische uitspraken tegenovergestelde is.

Met als hoogtepunt video van Himars verstopt in een kelder van een flat 8)7
Pagina: 1 ... 48 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid