Zouden de Amerikanen nu overstag gaan en de langere afstand munitie gaan overdragen voor het HIMARS platform?
The M1 was designed by Chrysler Defense in the late '70s, and manufactured by General Dynamics under government contract. Its 1,500hp Honeywell turbine engine can burn a variety of fuels including diesel, jet fuel, gasoline, and marine diesel.HvdBent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
maar daarvoor is wel wat training nodig, een F16 opleiding duurt enkele jaren, zelfs als je al piloot bent.
Leopard ligt anders, maar ook daarbij heb je reserve onderdelen, monteurs en afsleep leopards nodig (ze zijn veel zwaarder dan de T72, maar in tegenstelling tot de Amerikaanse tanks rijden leo's wel op diesel, wat weer makkelijker in te passen is) Ik zou vooral hopen dat er veel IFV's worden geleverd.
Verwijderd
Ik denk dat het tijd is om Poetin even een toontje lager te laten zingen.
Niet van dat benauwde, bombardeer die hele Krim brug maar naar de bodem van de zee en stuur Poetin maar wat foto's van een een legioen vliegtuigen die klaarstaan om ingezet te worden wanneer er weer raketten op Oekraïne gaan landen.
Deze man gaat echt niet stoppen, dat is nu toch wel duidelijk? Hoeveel moet hij nog escaleren? Hij blijft maar doorgaan met zijn giftige retoriek, die randdebiel is toch zelf begonnen? Maar ojee als zijn bruggetje geraakt wordt, dan is het janken.
Met zijn 3 daagse speciale militaire operatie en russisch staatscircus leger.
Laat hem nou gewoon even duidelijk zien wie de baas is.
Niet van dat benauwde, bombardeer die hele Krim brug maar naar de bodem van de zee en stuur Poetin maar wat foto's van een een legioen vliegtuigen die klaarstaan om ingezet te worden wanneer er weer raketten op Oekraïne gaan landen.
Deze man gaat echt niet stoppen, dat is nu toch wel duidelijk? Hoeveel moet hij nog escaleren? Hij blijft maar doorgaan met zijn giftige retoriek, die randdebiel is toch zelf begonnen? Maar ojee als zijn bruggetje geraakt wordt, dan is het janken.
Dit zou wel de juiste tijd zijn om Oekraïne zwaardere wapens te leveren. Rusland laten zien dat als zij escaleren er een gepast antwoord komt.
Ik denk dat er meer gedoeld wordt op dat het voor een mechanic makkelijker is.klaw schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:34:
[...]
The M1 was designed by Chrysler Defense in the late '70s, and manufactured by General Dynamics under government contract. Its 1,500hp Honeywell turbine engine can burn a variety of fuels including diesel, jet fuel, gasoline, and marine diesel.
De motor van een Leopard lijkt een stuk meer op een standaard diesel motor dan de abrams met zijn gas turbine ontwerp. Waardoor een Leopard (2) qua support en onderhoud waarschijnlijk makkelijker te integreren is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Maar de hoeveelheden die zo'n zwaar apparaat verstookt, en het ingewikkelde onderhoud van de turbine, en de nog zwaardere afsleeptanks die hiervoor benodigd zijn.... dan is de Leo een betere keuze. (bekendere techniek)klaw schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:34:
[...]
The M1 was designed by Chrysler Defense in the late '70s, and manufactured by General Dynamics under government contract. Its 1,500hp Honeywell turbine engine can burn a variety of fuels including diesel, jet fuel, gasoline, and marine diesel.
Dat zijn natuurlijk mooie krachttermen maar zonder een plan over hoe je dat uit wil voeren (en daarbij niet 'gewoon' WO3 wil beginnen) zijn het holle frasen.Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:37:
Ik denk dat het tijd is om Poetin even een toontje lager te laten zingen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Ja dat is ook zo, het is ook maar goed dat ik er niets over te zeggen heb.Stoney3K schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Dat zijn natuurlijk mooie krachttermen maar zonder een plan over hoe je dat uit wil voeren (en daarbij niet 'gewoon' WO3 wil beginnen) zijn het holle frasen.
*knip* Geen verwensingen naar hele bevolkingsgroepen.
[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 21:58 ]
Er is al een tijd gesproken over het leveren van ATACMS. Dit is denk ik wel een goed moment om die eindelijk te leveren onder het mom van dat lanceersystemen dan eenvoudiger uitgeschakeld kunnen worden (dus puur defensief).Stoney3K schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Dat zijn natuurlijk mooie krachttermen maar zonder een plan over hoe je dat uit wil voeren (en daarbij niet 'gewoon' WO3 wil beginnen) zijn het holle frasen.
Volgens mij hebben wij als "verheven westen" al een aantal maal gezegd "dit nooit meer" het is hoog tijd dat wij dat eens gestalte geven, en dan niet om olie, gas, $grondstoffen maar gewoon omdat we mensen zijn.Stoney3K schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Geen gezeik met, ja maar het is geen navo, eu, etc. etc. het zijn mensen/burgers.
Oh oh oh wat hebben wij een grote mond over het verleden, maar nu staan we erbij en kijken er naar bij wijze van spreken.
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Ik snap dat de emoties hoog oplopen maar die retoriek van Russische steden plat gooien slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Principieel ben ik het met je eens. Als kernwapens niet in het spel waren dan hadden we wat mij betreft allang met een flinke macht in Rusland gestaan. Alleen kernwapens. Nu weet Poetin dat hij een flinke reactie uitlokt mocht hij er ook maar 1 inzetten. Gaan we "even stoer" doen dan ziet Poetin juist misschien geen andere weg dan kernwapens gebruiken. En misschien nog wel in veel grotere omvang.The-Priest-NL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:50:
[...]
Volgens mij hebben wij als "verheven westen" al een aantal maal gezegd "dit nooit meer" het is hoog tijd dat wij dat eens gestalte geven, en dan niet om olie, gas, $grondstoffen maar gewoon omdat we mensen zijn.
Geen gezeik met, ja maar het is geen navo, eu, etc. etc. het zijn mensen/burgers.
Oh oh oh wat hebben wij een grote mond over het verleden, maar nu staan we erbij en kijken er naar bij wijze van spreken.
Ik snap de emotie, ik voel het ook. Maar het is niet zo simpel.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Alweer een nieuwe batch in aantocht?

Russians ships were reloaded and went to the Black Sea. An aviation takeoff in Astrakhan is also being prepared, - Vitaly Kim.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 oktober 2022
Ukrainians: stay in shelters. pic.twitter.com/vmLq2TR03w
nope
Je laatste zin is nogal belangrijk en wordt niet of nauwelijks behandeld door (conventionele) media, helaas. Zie ook ondertekende in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72578162olafmol schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:40:
Ik ben erg benieuwd welke strategie de USA nu afloopt in overleg met NAVO. Ze wargamen dit natuurlijk tot in den treure (mag ik hopen). Ohja. Voordat Trump weer aan de macht komt zullen we dit probleem met Rusland opgelost moeten hebben. Klein detail.
In hoeverre moet je blij willen zijn met het optreden van de VS in het licht van de complete absentie van Europese lidstaten/prominenten (VK daargelaten) en de EU? We zijn weer aan het schitteren door afwezigheid voortkomend uit een continue en misplaatste bescheidenheid. Ik merk ook dat de oorlog wat doet met de toename van interne eensgezindheid in de VS, wat erg positief is. Ik denk echter dat je niet moet onderschatten onder welke immense druk de democratie, de rechtsstaat en de samenleving daar nu staan. Als daar de perfect storm oplaait en het almaar duidelijker wordt dat Trump of een gelieerde Trumpist de volgende president wordt, is het maar de vraag wat er gebeurt met bijvoorbeeld de verhoudingen vis-à-vis de NAVO en de bereidheid om nog veel meer kosten/effort te steken in een conflict waarvan toch nog een hoop Republikeinen de ernst bagatelliseren. Europa, de lidstaten en de EU zijn momenteel veel te zwak in termen van hard power en Poetin is alleen onder de indruk van de VS - een erg fragiel vooruitzicht als je het mij vraagt.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Hoeveel van die rotzooi hebben ze nog?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Tijd voor ATACMS. Al zal dat ook niet overal/altijd de uitkomst zijn. Maar dan kun je in ieder geval de haven in Sebastopol uitschakelen. En dan komt er misschien wel weer een reactie maar die raketten van Rusland raken snel genoeg op. Ik denk dat Rusland nu even shock and awe doet en stopt voordat de laatste raketten aan de beurt zijn, zodat ze een kleine reservevoorraad hebben. Maar goed, dat is niks meer dan speculatie. Niemand die het echt weet, al zegt de fabricagedatum op de gebruikte raketten wel iets.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Dan worden we altijd gegijzeld door landen met kernwapens...JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:54:
[...]
In ieder geval moeten we nu alle wapenleverancies flink opvoeren en versnellen. Wellicht kunnen we ook de g/w/l of bepaalde industrie binnen Rusland ontregelen. Voor cyber is attribution moeilijk dus het hoeft het niet fysiek.... Kan *knip* Poetin in de kou bij kaarslicht eens nadenken wanneer hij uit het raam valt.
[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 21:54 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
We hoeven niet in Rusland te staan, we hoeven hun steden niet plat te bombarderen.JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:54:
[...]
Principieel ben ik het met je eens. Als kernwapens niet in het spel waren dan hadden we wat mij betreft allang met een flinke macht in Rusland gestaan. Alleen kernwapens. Nu weet Poetin dat hij een flinke reactie uitlokt mocht hij er ook maar 1 inzetten. Gaan we "even stoer" doen dan ziet Poetin juist misschien geen andere weg dan kernwapens gebruiken. En misschien nog wel in veel grotere omvang.
QRF Oekraïne in, Patriots Oekraïne in, F16, F35, Grippen, Viggen, etc. etc. etc. Oekraïne in.
Er is geen oorlog volgens Rusland tenslotte, en wij gaan onze soevereine buurman helpen op hun verzoek.
Zoals we het nu doen Putin laten prikken en testen tot hoe ver hij kan gaan kost het leven aan duizenden zo niet meer burgers en naar mijn mening is dat zeer immoreel/onmenselijk.
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Als je dit zo leest, dan lijkt Rusland qua conventionele raketaanvallen wel zo'n beetje all-in te zijn.
Artikel van TSN.UA, even door Google Translate gehaald:
En helaas is er dus nog 'genoeg' van die SovjetrommelDe bezetters gebruiken het hele scala aan raketten dat ze in hun arsenaal hebben.
De dreiging van nieuwe Russische raketaanvallen blijft bestaan, dus Oekraïners mogen hun waakzaamheid niet verliezen en luchtwaarschuwingssignalen niet negeren.
Dit werd verklaard door het plaatsvervangend hoofd van de afdeling Public Relations van de strijdkrachten van Oekraïne, Yuzef Venskovich , op de uitzending op het YouTube-kanaal van TSN .
"Sovjetrommel opgeslagen in hun magazijnen is nog steeds voldoende. De dreiging van raketaanvallen bestaat op elk moment, dus men mag de waakzaamheid niet verliezen . Ik roep de burgers op om veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Zoek in het geval van een luchtalarm onderdak en ga niet negeer luchtbedreigingen", verklaarde hij.
Zoals Yuzefovych opmerkte, gebruikt de vijand momenteel het hele scala aan raketten die het in zijn arsenaal heeft:
"Vandaag de dag werden voornamelijk kruisraketten uit de Kaspische Zee-regio gebruikt - dit zijn Kh101 en Kh555 van Tu-95 en Tu-160 vliegtuigen. Er werden ook kruisraketten uit de Zwarte Zee gebruikt, een aantal Iskander-raketten, S300 geleide raketten van luchtafweerraketsystemen. De bezetters vielen ook kritieke infrastructuurvoorzieningen aan met onbemande luchtvaartuigen van Shahed."
De vertegenwoordiger van de strijdkrachten voegde eraan toe dat Rusland problemen heeft met het aanvullen van voorraden zeer nauwkeurige wapens:
"Voor productie moet je over bepaalde technologieën beschikken. Zoals we weten, bemoeilijkt de versterking van de sancties door westerse landen, waardoor de toegang tot technologieën wordt beperkt, de productie van de dodelijke wapens waarmee het vreedzame objecten van Oekraïne probeert aan te vallen."
Russische raketaanval
Op 10 oktober lanceerde Rusland een massale raketaanval op een aantal Oekraïense steden , met name op Kiev, Zaporizja en de Dnipro. Als gevolg van de aanslagen werden menselijke slachtoffers geregistreerd.
Yuriy Ignat , de woordvoerder van het luchtmachtcommando van de Oekraïense strijdkrachten , zei dat Rusland op 10 oktober 83 raketten op Oekraïne heeft afgevuurd . 43 van hen werden neergeschoten door luchtafweergeschut. Daarnaast werden 12 kamikaze-drones geregistreerd, waarvan er negen werden neergeschoten.
Ignat zei ook dat de Russische president Vladimir Poetin van plan was om in het koude seizoen een raketaanval uit te voeren op de Oekraïense energie-infrastructuur, maar de bombardementen op de Krim-brug dwong hem om sneller te handelen.
De president van Oekraïne, Volodymyr Zelenskyy , bevestigde dat er als gevolg van Russische beschietingen in Oekraïne doden en gewonden zijn . Het staatshoofd drong er bij Oekraïners op aan de schuilplaatsen niet te verlaten, sterk te zijn en zichzelf en hun familieleden te beschermen.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Verwijderd
Het voelt gewoon fucking oneerlijk, rusland start die hele nutteloze kut oorlog maar wanneer er echt strategisch gestreden wordt door Oekraïne schieten ze overal weer raketten op steden. Gewoon echt smerig...
Hoe moet je zoiets accepteren dan? Ik kan daar echt niet bij...
En dan iedere keer weer met dat vingertje naar die kernwapens wijzen.
Bah
Als rechtvaardigheid bestaat dan hoop ik in mijn leven nog te zien dat het hele regime daar ooit voor een vuurpeloton eindigt.
Bah
Als rechtvaardigheid bestaat dan hoop ik in mijn leven nog te zien dat het hele regime daar ooit voor een vuurpeloton eindigt.
Het komt Rusland wel goed uit dat die brug beschadigd is eigenlijk.
#false flag ?
#false flag ?
Je creëert hier een valse tegenstelling. Namelijk full force Rusland aanpakken of niks doen. Het lijkt mij dat afgelopen tijd toch heeft bewezen dat er meer opties zijn.sh4d0wman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:01:
[...]
Dan worden we altijd gegijzeld door landen met kernwapens...
Los van dat je natuurlijk het risico loopt dat er wel degelijk iets fout gaat aan de grens op Russisch grondgebied ben ik zeker niet persé tegen. Ik heb alleen liever dat het in een later stadium een reactie is op de debiele acties van Putler in plaats van dat we dat gelijk doen en we Putin tot een (verdere) reactie gaan dwingen.The-Priest-NL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:02:
[...]
We hoeven niet in Rusland te staan, we hoeven hun steden niet plat te bombarderen.
QRF Oekraïne in, Patriots Oekraïne in, F16, F35, Grippen, Viggen, etc. etc. etc. Oekraïne in.
Er is geen oorlog volgens Rusland tenslotte, en wij gaan onze soevereine buurman helpen op hun verzoek.
Zoals we het nu doen Putin laten prikken en testen tot hoe ver hij kan gaan kost het leven aan duizenden zo niet meer burgers en naar mijn mening is dat zeer immoreel/onmenselijk.
Ecodan warmtepomp
Je vergeet dat Oekraïne volgens Rusland Russisch grondgebied is, en ze zelf ervan overtuigd zijn dat ze hun eigen Russische land 'bevrijden' van de 'bezetter' Zelensky.The-Priest-NL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:02:
[...]
We hoeven niet in Rusland te staan, we hoeven hun steden niet plat te bombarderen.
Als er dus één NATO laars over de Oekraïense grens gezet wordt dan ziet Rusland dat als een offensieve oorlogsdaad naar Russisch grondgebied. Voor Rusland bestaat Oekraïne als land niet.
Die brug is te belangrijk om voor een false flag te vernielen. Als ze een false flag wilden dan hadden ze wel een kleuterschool opgeblazen ofzo. Iets waar de hele wereld boos over zou zijn.rejer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:05:
Het komt Rusland wel goed uit dat die brug beschadigd is eigenlijk.
#false flag ?
Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel maar stukje bij beetje leer ik om dat gevoel niet altijd de boventoon te laten voeren omdat de wereld niet eerlijk is. Denk aan Syrie, Jemen en al die uitgehongerde kinderen, de Oeigoeren enzovoort enzovoort. Als je er over nadenkt dan is het allemaal om depressief van te worden.Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:04:
Het voelt gewoon fucking oneerlijk, rusland start die hele nutteloze kut oorlog maar wanneer er echt strategisch gestreden wordt door Oekraïne schieten ze overal weer raketten op steden. Gewoon echt smerig...
Bah
Ecodan warmtepomp
‼️ As of 4 p.m., 11 deaths and 87 casualties due to Russia's rocket attacks are known
About 70 facilities were damaged, including 29 critical infrastructure facilities, four multi-story and 35 private residential buildings, as well as a school.
Bron:https://t.me/ukrainenowenglish
About 70 facilities were damaged, including 29 critical infrastructure facilities, four multi-story and 35 private residential buildings, as well as a school.
Bron:https://t.me/ukrainenowenglish
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Als deze raketten net uit de fabriek komen dan is dit een laatste stuiptrekking van de beer. Dreigen met meer kan, en zullen ze ook kunnen doen. Maar het einde is in zicht.NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:12:
[...]
Ik ben het deels met je oneens - we hebben maanden en maanden van dagelijkse luchtafweer alarmen over het gehele land gehad, waarbij vooral flatgebouwen, scholen en supermarkten geraakt werden. Volgens mij is dat gestopt omdat Rusland door de raketten is, maar dat weten we niet zeker. We weten wel dat wat ze nu afvuren, direct vanuit de fabriek komt, op basis van datums op onderdelen die gevonden worden. Maargoed, elke situatie is uniek dus ook deze.
Maargoed, het maakt niet zoveel uit - want ben het wel met je eens wat het betekent voor de escalatieladder. Ik zie het meer als terug bij af, dan 'hoger op de ladder'. Maargoed, dit is een imaginaire trap met schijnbaar onbekend aantal treden en Rusland is nu weer extra superboos.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit valt lijkt mij beter te verkopen aan de inwoners van Ruslanddowntime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Die brug is te belangrijk om voor een false flag te vernielen. Als ze een false flag wilden dan hadden ze wel een kleuterschool opgeblazen ofzo. Iets waar de hele wereld boos over zou zijn.
Niet voor niets begint de telegraaf hier ook al met Terreur daad.
Ik hoop met heel mijn hart dat je gelijk hebt. Maar uiteindelijk is het ook maar een aanname dat ze er niet veel meer hebben vanwege de fabricagedatum.Jerie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Als deze raketten net uit de fabriek komen dan is dit een laatste stuiptrekking van de beer. Dreigen met meer kan, en zullen ze ook kunnen doen. Maar het einde is in zicht.
Ecodan warmtepomp
Ik begrijp je volkomen. Heb vandaag moeite te concentreren op het werk.Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:04:
Bah
Echt te bizar voor woorden.
Troost je met het feit dat je dit rechtvaardigheidsgevoel tenminste nog hebt. Wees er zuinig op.
nope
In de quote werd gesproken over Rusland binnen stappen "stoer doen". Dat waren niet mijn woordenJT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
Je creëert hier een valse tegenstelling. Namelijk full force Rusland aanpakken of niks doen. Het lijkt mij dat afgelopen tijd toch heeft bewezen dat er meer opties zijn.
Maar het niks doen, of toch op zijn minst traag handelen, is wat we nu steeds zien mede door de nuke dreiging. Zoals in mijn andere post staat zou b.v. cyber een optie zijn waarbij er niet direct/minder gevaar op vergelding is.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Persoonlijke mening, DL krijgt veel kritiek (ook hier in topic) maar woonachtig in FR vind ik het zeer ernstig dat Macron meer moiete lijkt te hebben gestoken in putin bellen dan wapens naar UA sturen, zeker na een dag als vandaag hoop je op afweergeschut tegen raketten vanuit Fr
Kan er iemand iets meer vertellen over de kosten van zo'n raket en hoeveel Rusland er in 1 maand kan produceren? Zijn er speciale onderdelen die ze nodig hebben? Ben benieuwd of ze dit langere tijd kunnen volhouden, hoop het niet natuurlijk.
Hattrick: Thorgal Eagles
Ik zou die vraag stellen in Wapens en wapensystemenbregweb schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:18:
Kan er iemand iets meer vertellen over de kosten van zo'n raket en hoeveel Rusland er in 1 maand kan produceren? Zijn er speciale onderdelen die ze nodig hebben? Ben benieuwd of ze dit langere tijd kunnen volhouden, hoop het niet natuurlijk.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Frankrijk komt best makkelijk weg helaas. Hopelijk heeft dit wat effect:Silent7 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:18:
Persoonlijke mening, DL krijgt veel kritiek (ook hier in topic) maar woonachtig in FR vind ik het zeer ernstig dat Macron meer moiete lijkt te hebben gestoken in putin bellen dan wapens naar UA sturen, zeker na een dag als vandaag hoop je op afweergeschut tegen raketten vanuit Fr
⚡️ Macron: France to step up its support for Ukraine.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 10 oktober 2022
French President Emmanuel Macron told Zelensky in a telephone conversation that France will increase its support for Ukraine "in response to the needs formulated by Kyiv, including those related to military equipment."
Voor een massale bewuste landelijke terreurdaad midden in de ochtendspits zijn dit opmerkelijk weinig slachtoffers, lijkt erop dat ze toch geprobeerd hebben om vooral energiecentrales en andere vitale objecten te raken.AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:07:
‼️ As of 4 p.m., 11 deaths and 87 casualties due to Russia's rocket attacks are known
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
yeah @user109731 vlak voor de brug en huidige ellende kwam dit:
https://www.france24.com/...d-for-ukraine-to-buy-arms
100M fund, nu hoopte ik toch echt te zien dat ze een berg MAMBAs zouden geven:
https://ac.nato.int/archi...ba-missile-defence-system
https://www.france24.com/...d-for-ukraine-to-buy-arms
100M fund, nu hoopte ik toch echt te zien dat ze een berg MAMBAs zouden geven:
https://ac.nato.int/archi...ba-missile-defence-system
ja het is vanuit strategisch oogpunt ook veel verstandiger kritieke infrastructuur te vernielen, een school of ziekenhuis helpt jouw zijde niet verder.hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Voor een massale bewuste landelijke terreurdaad midden in de ochtendspits zijn dit opmerkelijk weinig slachtoffers, lijkt erop dat ze toch geprobeerd hebben om vooral energiecentrales en andere vitale objecten te raken.
four multi-story and 35 private residential buildings, as well as a schoolhoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Voor een massale bewuste landelijke terreurdaad midden in de ochtendspits zijn dit opmerkelijk weinig slachtoffers, lijkt erop dat ze toch geprobeerd hebben om vooral energiecentrales en andere vitale objecten te raken.
Tenzij al deze gebouwen toevallig net naast een 'vitaal object' staan denk ik dat deze uitspraak gauw de prullenbak in kan.
Ik zie soms beelden van protesten tegen NAVO lidmaatschap in Frankrijk? Hoe is de interne politiek jegens steun aan Rusland?Silent7 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:18:
Dat is dan weer een nadeel van democratische landen, de bevolking kan het ook met je oneens zijn - zelfs als dit is op basis van desinformatie en propaganda.
Met je eens dat Macron te veel aan de appeassement zit zeg maar, al houdt ie met urenlang bellen Putin wel lekker bezig - het schiet verder niets op. Vraag mij alleen af waarom dit zo is.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik denk dat waar het hier uiteindelijk echt om draait is wie de 'laatste escalatie' kan doen. Wij weten dat die van Poetin Nucleair is. Die van het westen is veel lager. Die van NARO is niet Nucleair en zelfs niet eens NATO troepen die in Oekraïne vechten. NATO zal deze twee opties gewoonweg niet uitvoeren in deze oorlog om politieke redenen. De maximale steun van NATO is F16's en westerse tanks (hetzij Abrams of Leopards).
Ik denk dat we onder ogen moeten zien dat het zich uiteindelijk handelt over een oorlog tussen twee landen waarvan de uitkomst geopolitieke gevolgen heeft voor de wereld. Tenzij Rusland Nucleair gaat gelden de volgende zaken niet:
- 3e wereldoorlog
- NATO direct contact
- Lange afstandsraketten.
Poetin heeft nu waarschijnlijk zijn max aan non-Nucleaire tanden laten zien. Wij moeten ons niet laten afleiden door deze actie; de frontlinies zijn veel belangrijker en daar gaat het nog steeds gewoon slecht voor Rusland.
Deze oorlog eindigt niet nucleair als het leger van Oekraïne de Russen weet terug te dringen.
Weet echter dit; in de VS is in November de GOP en als de Republikeinen deze winnen (en die kans is zeker aanwezig) dan gebeuren er wat belangrijke zaken:
- Biden zal worden gedwongen om de Oekraïners naar de onderhandelingstafel te brengen.
- Amerikaanse steun zal ingeperkt worden.
- Er zal een inditement van Biden worden aangespannen door de republikeinen.
Als dit gebeurd zal de EU dit niet kunnen opvangen en zal er waarschijnlijk een verdrag komen waarbij Oekraïne land aan Rusland moet afstaan.
Ik weet dat dit niet leuk is om te lezen maar dat is de realiteit.
Ik denk dat we onder ogen moeten zien dat het zich uiteindelijk handelt over een oorlog tussen twee landen waarvan de uitkomst geopolitieke gevolgen heeft voor de wereld. Tenzij Rusland Nucleair gaat gelden de volgende zaken niet:
- 3e wereldoorlog
- NATO direct contact
Poetin heeft nu waarschijnlijk zijn max aan non-Nucleaire tanden laten zien. Wij moeten ons niet laten afleiden door deze actie; de frontlinies zijn veel belangrijker en daar gaat het nog steeds gewoon slecht voor Rusland.
Deze oorlog eindigt niet nucleair als het leger van Oekraïne de Russen weet terug te dringen.
Weet echter dit; in de VS is in November de GOP en als de Republikeinen deze winnen (en die kans is zeker aanwezig) dan gebeuren er wat belangrijke zaken:
- Biden zal worden gedwongen om de Oekraïners naar de onderhandelingstafel te brengen.
Als dit gebeurd zal de EU dit niet kunnen opvangen en zal er waarschijnlijk een verdrag komen waarbij Oekraïne land aan Rusland moet afstaan.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Hoe lang denk je dat het duurt voordat ze al het puin hebben doorzocht?hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Dit zijn de eerste cijfers van ongeveer 10 uur na de aanslagen (kan het niets anders noemen dan aanslagen)
Ik hoop oprecht dat de cijfers laag blijven maar ik hou mijn hart vast.
Toch denk ik dat China een Nucleaire aanval van Rusland zal tegenhouden, aangezien dit gewoon MAD is. Chijna schiet er ook niets mee op als 90% van de wereld onbewoonbaar is. China zou in deze nog wel eens een belangrijke speler kunnen worden.Auredium schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:28:
Ik denk dat waar het hier uiteindelijk echt om draait is wie de 'laatste escalatie' kan doen. Wij weten dat die van Poetin Nucleair is. Die van het westen is veel lager. Die van NARO is niet Nucleair en zelfs niet eens NATO troepen die in Oekraïne vechten. NATO zal deze twee opties gewoonweg niet uitvoeren in deze oorlog om politieke redenen. De maximale steun van NATO is F16's en westerse tanks (hetzij Abrams of Leopards).
- 3e wereldoorlog
- NATO direct contact
De Lend Lease act is wel al aangenomen en nog geldig tot het einde van dit fiscale jaar in de VS. Dus tot eind september/ begin oktober volgend jaar. Dit kunnen ze niet zo makkelijk terugdraaien. Voor de rest is het zeker afwachten hoe en wat.Auredium schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:28:
- 3e wereldoorlog
- NATO direct contact
Een video over de mogelijke reactie van het westen op een russische kernaanval:
Alleen ongeveer de helft heeft gemist, en kwam op wegen, woonhuizen, parken, kinderspeelplaatsen en naast een voetgangersbrug terecht.hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Moet het nog wel heel vaak zo tegen mezelf zeggen voordat ik dat geloof.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
11 doden door heel het land, dat is gezien de massaliteit van de aanval opmerkelijk weinig.Providentia schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:26:
Tenzij al deze gebouwen toevallig net naast een 'vitaal object' staan denk ik dat deze uitspraak gauw de prullenbak in kan.
Snap goed dat Oekraïne vooral inslagen op burgerdoelen laat zien, maar de vele black-outs krijg je alleen voor elkaar met een gerichte aanval op vitale infrastructuur. Er zouden 40-45 raketten doorgebroken zijn, dat krijg je niet voor elkaar met een toevalstreffer op een enkele centrale.
Ja, jij stelt dat we altijd gegijzeld worden als we niet "stoer doen", zo lees ik het echtsh4d0wman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
In de quote werd gesproken over Rusland binnen stappen "stoer doen". Dat waren niet mijn woorden![]()
Maar het niks doen, of toch op zijn minst traag handelen, is wat we nu steeds zien mede door de nuke dreiging. Zoals in mijn andere post staat zou b.v. cyber een optie zijn waarbij er niet direct/minder gevaar op vergelding is.
Ecodan warmtepomp
Dat durf ik te betwijfelen gezien de toestand van het Russische kernwapenarsenaal en het gebrek aan bereidwilligheid van de Russische soldaten om uiteindelijk een nucleair bevel uit te voeren.Providentia schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:31:
[...]
Toch denk ik dat China een Nucleaire aanval van Rusland zal tegenhouden, aangezien dit gewoon MAD is.
Die Russische soldaten zijn immers ook geen lemmingen.
Ik vind het ver gaan om te stellen dat dit de realiteit is, dat dit gaat gebeuren. Maar uitsluiten als optie durf ik ook niet.Auredium schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:28:
- 3e wereldoorlog
- NATO direct contact
Ecodan warmtepomp
Bij de beelden die ik heb gezien zijn dat er maar een paar geweest, niet dat dat de Russen iets kan schelen maar krijg toch het gevoel dat ze daadwerkelijk proberen het land plat te leggen.Tens schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:32:
Alleen ongeveer de helft heeft gemist, en kwam op wegen, woonhuizen, parken, kinderspeelplaatsen en naast een voetgangersbrug terecht.
Moet het nog wel heel vaak zo tegen mezelf zeggen voordat ik dat geloof.
Zelensky verwees naar Iraanse rakketten of drones. Dat lijkt me dan de shahed 129 met de geleide bommen, zoals de Sadid-345. We weten dat de drones geleverd zijn door Iran, maar hoeveel en met welke munitie.Maestro schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:02:
Als je dit zo leest, dan lijkt Rusland qua conventionele raketaanvallen wel zo'n beetje all-in te zijn.
[...]
En helaas is er dus nog 'genoeg' van die Sovjetrommel
het hoeft dus niet persé oude rommel te zijn.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Waarom? Als een kapotte brug reden is om dit te doen, waarom zou een cyber aanval dan geen reden zijn om dit te doen? Putin gelooft niet in "proportioneel" reageren.sh4d0wman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Zoals in mijn andere post staat zou b.v. cyber een optie zijn waarbij er niet direct/minder gevaar op vergelding is.
Verwachtingen over het herstel van de stroomvoorziening:
https://edition.cnn.com/e...-news-10-10-22/index.html"Preliminary data shows most of the energy facilities will be reconnected today. The rest will start working tomorrow," he said.
"Power is back in Sumy already. We are on the way in Zhytomyr and Kharkiv. Emergency schedule of turning the power off is in place in Kyiv and Kyiv region, Chernigiv, Cherkassy and Zhytomyr regions," Shmygal said.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Omdat je wel moet weten waar het vandaan komt.downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:35:
[...]
Waarom? Als een kapotte brug reden is om dit te doen, waarom zou een cyber aanval dan geen reden zijn om dit te doen? Putin gelooft niet in "proportioneel" reageren.
Ecodan warmtepomp
Hier beelden die jouw beeld bevestigen:hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:35:
[...]
Bij de beelden die ik heb gezien zijn dat er maar een paar geweest, niet dat dat de Russen iets kan schelen maar krijg toch het gevoel dat ze daadwerkelijk proberen het land plat te leggen.
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Twee stuks op industriële zone. Van een type wat zo te zien redelijk precies is.
Ze hebben ook diverse andere raketten gebruikt, ik vermoed dat dit is na een aantal maanden sparen. Als de sancties werken en niet meer Nederlanders als die vd week is opgepakt chips enzo leveren dan stopt dit vanzelf omdat ze het niet zelf kunnen maken.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als het beeld is zoals bij Hitler destijds, veel verstandige hoge officieren in dienst (ik weet dat Hitler die later veel uit de weg heeft laten ruimen) maar zelf debiele besluiten maken, en zo een officier zit aan de knop dan vraag ik het mij inderdaad af of die op de knop gaat drukken.Stoney3K schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:34:
[...]
Dat durf ik te betwijfelen gezien de toestand van het Russische kernwapenarsenaal en het gebrek aan bereidwilligheid van de Russische soldaten om uiteindelijk een nucleair bevel uit te voeren.
Ecodan warmtepomp
Hele harde vraag misschien maar hoeveel burgers mag dat het leven nog kosten? 10, 100, 10.000, 100.000, meer?JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:05:
Los van dat je natuurlijk het risico loopt dat er wel degelijk iets fout gaat aan de grens op Russisch grondgebied ben ik zeker niet persé tegen. Ik heb alleen liever dat het in een later stadium een reactie is op de debiele acties van Putler in plaats van dat we dat gelijk doen en we Putin tot een (verdere) reactie gaan dwingen.
Dat is namelijk het prijskaartje van "een later stadium" en dat lijkt niet iedereen zich te beseffen of het doet ze geen ruk zolang de prijzen maar weer zakken
En ja ik snap dat dit zeker een stuk emotie is, maar komop zijn wij als bevolking echt zo onmenselijk geworden inmiddels?
https://www.vox.com/2018/...rov%20saved%20the%20world.JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Als het beeld is zoals bij Hitler destijds, veel verstandige hoge officieren in dienst (ik weet dat Hitler die later veel uit de weg heeft laten ruimen) maar zelf debiele besluiten maken, en zo een officier zit aan de knop dan vraag ik het mij inderdaad af of die op de knop gaat drukken.
Er is in 1983 al een keer niet op de knop gedrukt door een ondergeschikte.
Laten we voor nu hopen dat geen van de partijen zo'n ding gaat gebruiken.
Aan de andere kant, als Rusland een "klein" kernwapen inzet wordt het vervolgens door NAVO met conventioneel spul uit Ukraïene geschopt.
Vooral op dat laatste hoop ik al vrij lang.
[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-10-2022 16:46 ]
Ach hou toch op met die Russische nonsens. Al stampen we alle Russen daar hun graf in, dan durft Putin nog steeds niks. Hij weet dat hij nul kans maakt tegen de NAVO.Stoney3K schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
Je vergeet dat Oekraïne volgens Rusland Russisch grondgebied is, en ze zelf ervan overtuigd zijn dat ze hun eigen Russische land 'bevrijden' van de 'bezetter' Zelensky.
Als er dus één NATO laars over de Oekraïense grens gezet wordt dan ziet Rusland dat als een offensieve oorlogsdaad naar Russisch grondgebied. Voor Rusland bestaat Oekraïne als land niet.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ik zou daar niet van uit gaan, dat het wel lemmingen zijn laten ze bij Bakhmut wel zien, en bij Irpin, en en en....Stoney3K schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:34:
[...]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Prijzen interesseren mij niet zoveel (ik verkeer ook in de situatie dat ik een goede baan heb en het kan betalen). Ik vind principe en bescherming nu veel belangrijker. Het punt is alleen dat nú 1 leven beschermen in een later stadium met veel vervelendere wapens juist veel meer levens kan kosten dan het alternatief.The-Priest-NL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Hele harde vraag misschien maar hoeveel burgers mag dat het leven nog kosten? 10, 100, 10.000, 100.000, meer?
Dat is namelijk het prijskaartje van "een later stadium" en dat lijkt niet iedereen zich te beseffen of het doet ze geen ruk zolang de prijzen maar weer zakken
Gemiddeld genomen? Ja (JT in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"). Teveel mensen reageren nog steeds met instincten van vroeger in plaats van ratio en empathie, alleen hebben we nu kernwapens in plaats van speren. Het dierenrijk kan ook bijzonder gruwelijk zijn, een ooievaar gooit een zwak jong van 10+ meter uit het nest zodat de goede jongen meer eten hebben. Insecten verlammen andere insecten om ze vervolgens levend op te eten. Wij komen een beetje uit dezelfde hoek, alleen hebben we ons duizenden jaren ontwikkeld naar een meer geavanceerde levensvorm. Maar toch zie je regelmatig de gedragingen uit de oudheid bij bepaalde mensen. En helaas komen dat soort mensen ook aan de macht.En ja ik snap dat dit zeker een stuk emotie is, maar komop zijn wij als bevolking echt zo onmenselijk geworden inmiddels?
Ecodan warmtepomp
Op 'een' industriële zone, met andere woorden geen idee wat precies, maar de stad is geraakt. Hoeveel centrales zijn geraakt, en in hoeveel steden zijn blackouts geweest?NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Hier beelden die jouw beeld bevestigen:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Twee stuks op industriële zone. Van een type wat zo te zien redelijk precies is.
Ze hebben ook diverse andere raketten gebruikt, ik vermoed dat dit is na een aantal maanden sparen. Als de sancties werken en niet meer Nederlanders als die vd week is opgepakt chips enzo leveren dan stopt dit vanzelf omdat ze het niet zelf kunnen maken.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Hoe zeker weet je dat Oekraine achter de aanslag op die brug zat? Voor zover nu bekend was de dader geen Oekrainer. Maar daar maakt Putin zich niet druk om. Die hoeft zich niet aan de regels te houden waar wij ons aan houden. Die slaat terug, ook zonder bewijs. En dat zal hij na een cyberaanval ook doen.
Ik moet even mijn excuses aan je maken, het stuk over prijzen was niet aan jou gericht maar over de reacties in den lande.JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
Prijzen interesseren mij niet zoveel (ik verkeer ook in de situatie dat ik een goede baan heb en het kan betalen). Ik vind principe en bescherming nu veel belangrijker. Het punt is alleen dat nú 1 leven beschermen in een later stadium met veel vervelendere wapens juist veel meer levens kan kosten dan het alternatief.
[...]
Gemiddeld genomen? Ja (JT in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"). Teveel mensen reageren nog steeds met instincten van vroeger in plaats van ratio en empathie, alleen hebben we nu kernwapens in plaats van speren. Het dierenrijk kan ook bijzonder gruwelijk zijn, een ooievaar gooit een zwak jong van 10+ meter uit het nest zodat de goede jongen meer eten hebben. Insecten verlammen andere insecten om ze vervolgens levend op te eten. Wij komen een beetje uit dezelfde hoek, alleen hebben we ons duizenden jaren ontwikkeld naar een meer geavanceerde levensvorm. Maar toch zie je regelmatig de gedragingen uit de oudheid bij bepaalde mensen. En helaas komen dat soort mensen ook aan de macht.
<offtopic> Mag ik je een boek tip geven? "de meeste mensen deugen" van Rutger Bregman, alhoewel ik moeite heb op het moment om dat mantra vol te houden
Kanonenvee, degene die wel achter die knoppen zitten, zitten wat hoger in de voedselketen en kunnen wel individueel nadenken, en we hebben ook gezien dat die vaak hun eieren voor hun geld kiezen als het er op neer komt.SkiFan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:43:
[...]
Ik zou daar niet van uit gaan, dat het wel lemmingen zijn laten ze bij Bakhmut wel zien, en bij Irpin, en en en....
Lijstje was hierboven te lezen, meerdere steden, gebieden van Lviv tot Kharkhiv. Ondertussen hier en daar weer stroom hersteld, morgen volgt rest.Tens schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Op 'een' industriële zone, met andere woorden geen idee wat precies, maar de stad is geraakt. Hoeveel centrales zijn geraakt, en in hoeveel steden zijn blackouts geweest?
Oslik blyat! Oslik!
Dat is dus de valkuil: "De knop" bestaat feitelijk niet. Een officier kan het bevel geven, maar dan moeten al die kernwapens nog op scherp gezet/geladen worden, in stelling gebracht, en lanceergereed (als het om ballistische raketten gaat). Pas dan zijn er mensen in de installatie zo ver om op "de knop" te duwen die een raket af kan schieten.JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Als het beeld is zoals bij Hitler destijds, veel verstandige hoge officieren in dienst (ik weet dat Hitler die later veel uit de weg heeft laten ruimen) maar zelf debiele besluiten maken, en zo een officier zit aan de knop dan vraag ik het mij inderdaad af of die op de knop gaat drukken.
Voor al die handelingen zijn gewone soldaten nodig. Zelfs als alle materieel in perfect bedrijfsklare toestand is, zitten er nog altijd duizenden mensen in die keten die allemaal zonder gewetensbezwaren aan het proces mee moeten doen.
Het afvuren van kernwapens is echt niet iets wat heel erg geautomatiserd gebeurt. Bewust niet, want niemand die wil dat het per ongeluk gebeurt.
Dit zegt RTL nieuws:Tens schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:45:
Op 'een' industriële zone, met andere woorden geen idee wat precies, maar de stad is geraakt. Hoeveel centrales zijn geraakt, en in hoeveel steden zijn blackouts geweest?
Ongeveer een vijfde van Oekraïense provincies zonder stroom
Vijf provincies in Oekraïne hebben na de golf raketaanvallen op de infrastructuur geen stroom meer, volgens de Oekraïense autoriteiten. Het land telt afgezien van de Krim 24 provincies en een hoofdstad met een speciale status, Kiev.
In andere provincies zijn er ook meer tijdelijke stroomonderbrekingen en uitval van de watervoorziening. In Kiev wordt volgens de burgemeester de stroom vanwege reparatie en om besparing volgens een schema in wijken of op industrieterreinen tijdelijk uitgeschakeld.
En de kernwapens op de kernonderzeeërs? zijn die niet altijd paraat?Stoney3K schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Dat is dus de valkuil: "De knop" bestaat feitelijk niet. Een officier kan het bevel geven, maar dan moeten al die kernwapens nog op scherp gezet/geladen worden, in stelling gebracht, en lanceergereed (als het om ballistische raketten gaat). Pas dan zijn er mensen in de installatie zo ver om op "de knop" te duwen die een raket af kan schieten.
Voor al die handelingen zijn gewone soldaten nodig. Zelfs als alle materieel in perfect bedrijfsklare toestand is, zitten er nog altijd duizenden mensen in die keten die allemaal zonder gewetensbezwaren aan het proces mee moeten doen.
Het afvuren van kernwapens is echt niet iets wat heel erg geautomatiserd gebeurt. Bewust niet, want niemand die wil dat het per ongeluk gebeurt.
Ms niet fijn om te relativeren - zeker niet voor slachtoffers, toch is dit als represaille voor het overschrijden van een rode lijn een half mislukte aanval. Dat zo’n 50% vd afgevuurde raketten door de luchtverdediging heen kwam is al een begin.
We zullen zien hoe snel ze aan nieuwe kunnen komen.
Die zijn inmiddels al grotendeels ontmanteld.T-Forever schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:55:
[...]
En de kernwapens op de kernonderzeeërs? zijn die niet altijd paraat?
Als het bij Ukraine al bekend was dat deze aanval eraan zat te komen, kan het ook een “force your hand” aanval zijn geweest op de brug. Aan de andere kant: ik begrijp dat het een vrij complexe aanval is, die tuig je lijkt me ook niet in een paar dagen op.rejer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Dit valt lijkt mij beter te verkopen aan de inwoners van Rusland
Niet voor niets begint de telegraaf hier ook al met Terreur daad.
Dit lijkt de TETS-5 centrale in Kyiv te zijn, dus dat sluit wel aan op de berichtgeving over stroomstoringen.Tens schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door onkl op 10-10-2022 17:02 ]
Hoeveel mensen wonen er in Brussel, Londen en Berlijn? Juist. Héél veel. Het is reeel om te denken dat we dat niet willen riskeren. En ik blijf het herhalen, dit is niet direct onze oorlog. Hoe vervelend dit ook is om te beseffen (ik heb ook twee Oekraïners in mijn team dus ik weet hoe moeilijk het is) wij EU/NATO kunnen voorlopig alleen ondersteunen met middelen en sancties. Een oorlog by proxy.The-Priest-NL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Hele harde vraag misschien maar hoeveel burgers mag dat het leven nog kosten? 10, 100, 10.000, 100.000, meer?
Dat is namelijk het prijskaartje van "een later stadium" en dat lijkt niet iedereen zich te beseffen of het doet ze geen ruk zolang de prijzen maar weer zakken![]()
En ja ik snap dat dit zeker een stuk emotie is, maar komop zijn wij als bevolking echt zo onmenselijk geworden inmiddels?
En als ik diezelfde vraag stel over alle andere conflicten die nu gaande zijn?The-Priest-NL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Dat is namelijk het prijskaartje van "een later stadium" en dat lijkt niet iedereen zich te beseffen of het doet ze geen ruk zolang de prijzen maar weer zakken![]()
Waarbij voor de duidelijkheid: Ik ben voorstander van Oekraïne zoveel MBTs geven als ze willen hebben, om dwars door Russische linies heen te slaan. Misschien ben ik te optimistisch over westerse MBTs, maar als je kijkt wat de VS in Irak ermee deed tegen Irakese tanks. Maar het veranderd niet dat wij niet politieagent van de wereld kunnen zijn, en ook niet willen zijn.
Today's strike on Kyiv took the life of Yurii Zaskoka, 41 - head of Cyber Security department in Kyiv National Police. I knew him, he was a great person, professional and patriot.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 10 oktober 2022
Yurii was driving to work when Russia killed him.
Condolences to his family. pic.twitter.com/3W19vDTk2p
Als je maar lang genoeg willekeurige mensen bombardeert, raak je vanzelf wel iemand die met enige moeite (en negeren van wat internationale definities) als legitiem doelwit als aan te merken is.
Die afweging wordt inderdaad gemaakt en dat zegt ook heel veel over hoeveel de uitspraak "dit nooit meer" waard is in het Westen. We willen geen genocide en massamoorden meer in ons deeltje van de wereld....als het ons maar niet teveel kost.Tristan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:06:
[...]
Hoeveel mensen wonen er in Brussel, Londen en Berlijn? Juist. Héél veel. Het is reeel om te denken dat we dat niet willen riskeren. En ik blijf het herhalen, dit is niet direct onze oorlog. Hoe vervelend dit ook is om te beseffen (ik heb ook twee Oekraïners in mijn team dus ik weet hoe moeilijk het is) wij EU/NATO kunnen voorlopig alleen ondersteunen met middelen en sancties. Een oorlog by proxy.
Excuses niet nodig, ik snapte de strekking van je verhaal, die was echt wel duidelijkThe-Priest-NL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Ik moet even mijn excuses aan je maken, het stuk over prijzen was niet aan jou gericht maar over de reacties in den lande.
Ik ken het boek maar heb hem niet gelezen vanwege reviews als deze: https://www.professormark...s-de-meeste-mensen-deugen<offtopic> Mag ik je een boek tip geven? "de meeste mensen deugen" van Rutger Bregman, alhoewel ik moeite heb op het moment om dat mantra vol te houden
Het is niet dat ik geloof dat álle mensen slecht zijn, maar er zijn er teveel die niet deugen om de wereld een plek vol vrede te maken. Maar ik dank je voor je tip
Ecodan warmtepomp
Dat is zeker een goed punt. De vraag is of hij dat blijft doen als er aanwijzingen te vinden zijn in de aanval dat deze níet uit Oekraine komt. Maar goed, allemaal what-ifs.downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:49:
[...]
Hoe zeker weet je dat Oekraine achter de aanslag op die brug zat? Voor zover nu bekend was de dader geen Oekrainer. Maar daar maakt Putin zich niet druk om. Die hoeft zich niet aan de regels te houden waar wij ons aan houden. Die slaat terug, ook zonder bewijs. En dat zal hij na een cyberaanval ook doen.
Ecodan warmtepomp
De vraag is in hoeverre dit een eenmalige actie is, of dat het een nieuwe strategie die langdurig doorgezet wordt. Indien eenmalig is het ranzig maar gaat verder weinig veranderen. Is het een poging om van heel UA een grote Aleppo te maken, dan wordt het andere koek.NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:55:
Ms niet fijn om te relativeren - zeker niet voor slachtoffers, toch is dit als represaille voor het overschrijden van een rode lijn een half mislukte aanval. Dat zo’n 50% vd afgevuurde raketten door de luchtverdediging heen kwam is al een begin.
Oslik blyat! Oslik!
Om Aleppo op de knieën te krijgen waren maanden bombardementen van hoogvliegende bommenwerpers en vaten TNT uit helikopters nodig. Beiden is Rusland nu niet toe in staat te doen.dion_b schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
De vraag is in hoeverre dit een eenmalige actie is, of dat het een nieuwe strategie die langdurig doorgezet wordt. Indien eenmalig is het ranzig maar gaat verder weinig veranderen. Is het een poging om van heel UA een grote Aleppo te maken, dan wordt het andere koek.
Er zijn nog wel aanzienlijke aantallen raketten van allerlei zwaarte en precisie nog in de Russische arsenalen aanwezig en de tijd zal leren of een aanval als die van vandaag snel te herhalen is.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het klinkt heel bod, maar "dit nooit meer" is wel op Europa/EU van toepassing vrees ik.dr.lowtune schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:11:
[...]
Die afweging wordt inderdaad gemaakt en dat zegt ook heel veel over hoeveel de uitspraak "dit nooit meer" waard is in het Westen. We willen geen genocide en massamoorden meer in ons deeltje van de wereld....als het ons maar niet teveel kost.
Elke dag hoop ik op een “ Breaking” item waarin staat dat Poetin is overleden.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Precies hetzelfde antwoord. Maar laten we het in dit topic het bij Oekraïne houdenSissors schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:10:
[...]
En als ik diezelfde vraag stel over alle andere conflicten die nu gaande zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door The-Priest-NL op 10-10-2022 17:23 ]
Dus jij bent voorstander van ingrijpen in Afghanistan, Iran, Yemen, Eritrea, Armenië, CAR, China, etc?
Een Medvedev bijvoorbeeld staat gewoon te trappelen hoor. Was het maar zo makkelijk.Agent47 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:19:
Elke dag hoop ik op een “ Breaking” item waarin staat dat Poetin is overleden.
Ondertussen gaat Erdogan (mogelijk) weer praten:
Erdogan en Poetin mogelijk in gesprek over Oekraïne in Kazachstan
President Poetin gaat volgens het Kremlin op een topconferentie in Kazachstan deze week mogelijk in gesprek met zijn Turkse ambtgenoot Erdogan over een Turks voorstel weer te bemiddelen tussen Rusland en het Westen.
Woensdag en donderdag is er een Aziatische CICA-topconferentie in de hoofdstad van Kazachstan, Astana. Er zijn 26 Aziatische landen en één Afrikaans land (Egypte) lid van de overleggroep CICA (Conferentie voor interactie en vertrouwenwekkende maatregelen in Azië). Erdogan en Poetin worden beiden op de conferentie verwacht. Oekraïne weigert onderhandelingen met Poetin, maar het Witte Huis heeft afgelopen weekend gezegd dat de strijdende partijen een weg moeten vinden om de oorlog met onderhandelingen tot een einde te brengen.
Bron: Nieuwsblad.be
Klopt, die uitspraak was in de context van WO2. Geen oorlog meer op europees grondgebied.Tristan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:19:
[...]
Het klinkt heel bod, maar "dit nooit meer" is wel op Europa/EU van toepassing vrees ik.
vijf provincies zegt niet zoveel, vijf centrales dus? plus die stad waar het warmtenet geraakt is (wat ook gewoon een gat in de weg zijn waar toevallig de hoofdleiding liep) op hoeveel raketten die 'doel' geraakt hebben?
Realiteit zit wel erg ver van jou gevoel af toch?
Ik heb het al eerder gezegd en het valt niet in het straatje van het complete verliesscenario, maar Erdogan zou een belangrijke rol kunnen gaan spelen - voor zover hij dat al niet heeft gedaan - eventueel met ruggesteun van Modi.Alpina schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:23:
[...]
Een Medvedev bijvoorbeeld staat gewoon te trappelen hoor. Was het maar zo makkelijk.
Ondertussen gaat Erdogan (mogelijk) weer praten:
Erdogan en Poetin mogelijk in gesprek over Oekraïne in Kazachstan
President Poetin gaat volgens het Kremlin op een topconferentie in Kazachstan deze week mogelijk in gesprek met zijn Turkse ambtgenoot Erdogan over een Turks voorstel weer te bemiddelen tussen Rusland en het Westen.
Woensdag en donderdag is er een Aziatische CICA-topconferentie in de hoofdstad van Kazachstan, Astana. Er zijn 26 Aziatische landen en één Afrikaans land (Egypte) lid van de overleggroep CICA (Conferentie voor interactie en vertrouwenwekkende maatregelen in Azië). Erdogan en Poetin worden beiden op de conferentie verwacht. Oekraïne weigert onderhandelingen met Poetin, maar het Witte Huis heeft afgelopen weekend gezegd dat de strijdende partijen een weg moeten vinden om de oorlog met onderhandelingen tot een einde te brengen.
Bron: Nieuwsblad.be
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Eens. Ik doe de aanname dat dit het voor nu is. Dat is mogelijk onterecht, maar is gesteund door de reactie van Putin hierover.dion_b schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
De vraag is in hoeverre dit een eenmalige actie is, of dat het een nieuwe strategie die langdurig doorgezet wordt. Indien eenmalig is het ranzig maar gaat verder weinig veranderen. Is het een poging om van heel UA een grote Aleppo te maken, dan wordt het andere koek.
Vijf provincies platleggen met 40-45 doorgebroken kruisraketten lijkt me voor Rusland geen slechte score.Tens schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:26:
Realiteit zit wel erg ver van jou gevoel af toch?
Ik snap de behoefte om het als een 'domme' terreurdaad te bestempelen maar dit zal al een tijd in de planning en lijkt redelijk doordacht. Vanuit Russisch perspectief valt of staat het bij de capaciteit om dit vol te houden, kunnen ze dit dagen achter elkaar op steeds verschillende en/of net gerepareerde doelen?
Ik denk dat er nog meer van dit soort aanvallen volgen. Rusland is de oorlog op de grond aan het verliezen, dus gaan ze het door de lucht proberen.NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:29:
[...]
Eens. Ik doe de aanname dat dit het voor nu is. Dat is mogelijk onterecht, maar is gesteund door de reactie van Putin hierover.
Afghanistan = BurgeroorlogSissors schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:23:
[...]
Dus jij bent voorstander van ingrijpen in Afghanistan, Iran, Yemen, Eritrea, Armenië, CAR, China, etc?
Iran = Burgeroorlog
Yemen = Zekers
Eritrea = Je bedoeld dan gezien Tigray? In dat geval ja
CAR = Burgeroorlog
China = Bedoel je dan intern of Taiwan?
Het gaat hier namelijk om een soeverein land (Rusland) dat een ander soeverein land (Oekraïne) binnenvalt.
Maar als je dit verder wil bespreken zou ik zeggen DM of een ander topic want dit is zwaar offtopic denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door The-Priest-NL op 10-10-2022 17:34 ]
Maar wat schieten ze ermee op? Ja burgertje pesten. Ja de economie verder om zeep helpen. Maar verzwakt het Oekraïne op militair gebied? Natuurlijk niet op korte termijn, maar ik betwijfel ook of het op lange termijn wat doet.hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:31:
[...]
Vijf provincies platleggen met 40-45 doorgebroken kruisraketten lijkt me voor Rusland geen slechte score.
Ik snap de behoefte om het als een 'domme' terreurdaad te bestempelen maar dit zal al een tijd in de planning en lijkt redelijk doordacht. Vanuit Russisch perspectief valt of staat het bij de capaciteit om dit vol te houden, kunnen ze dit dagen achter elkaar op steeds verschillende en/of net gerepareerde doelen?
Dan is het zaak dat Oekraïne materiaal/mogelijkheden krijgt om dat te stoppen.Tristan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:31:
[...]
Ik denk dat er nog meer van dit soort aanvallen volgen. Rusland is de oorlog op de grond aan het verliezen, dus gaan ze het door de lucht proberen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Eens maar wat valt er eigenlijk te onderhandelen? Oekraïne geeft niet op en Rusland geeft niet op. Verdere escalatie dat zou op een gegeven moment een punt kunnen worden. Het wordt in ieder geval iets van de lange adem zo…Jedi_Pimp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Ik heb het al eerder gezegd en het valt niet in het straatje van het complete verliesscenario, maar Erdogan zou een belangrijke rol kunnen gaan spelen - voor zover hij dat al niet heeft gedaan - eventueel met ruggesteun van Modi.
Het is een glijdende schaal van escalatie. Als Rusland dit blijft doen, wordt de roep om lange afstandsraketten voor Oekraïne groter, en straks krijgen ze die ook. Dan gaan ze ook aanvallen uitvoeren op die batterijen die hen nu van 'veilige' afstand beschieten. Rusland laat immers zien dat zij dit middel niet schuwen, dus krijgen ze een koekje van eigen deeg. Ik denk dat Oekraïne zich zal beperken tot het aanvallen van militaire doelen in Rusland, maar dat zal Rusland verder een zorg zijn. Zij zullen het ook weer als een escalatie zien.dion_b schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
Beiden doen namelijk steeds of dat wat de ander doet volledig onverwacht was. En zo glijden we langzaam maar zeker naar een all-out-war toe. Doet mij overigens denken aan die beroemde speech van Goebbels (de Sportpalastrede). Ik heb even het stukje waarin ie de 10 rethorische vragen stelt aan de luisteraars:
Dit zou zomaar een template kunnen zijn voor een volgende speech van Putin...
- Glaubt ihr mit dem Führer und mit uns an den endgültigen, totalen Sieg der deutschen Waffen? […] unter Aufnahme auch der schwersten persönlichen Belastungen […]“
- Die Engländer behaupten, das deutsche Volk sei des Kampfes müde. […] Seid ihr bereit […] diesen Kampf […] fortzusetzen, bis der Sieg in unseren Händen ist?“
- Die Engländer behaupten, das deutsche Volk hat keine Lust mehr, sich der überhand nehmenden Kriegsarbeit […] zu unterziehen. […] Seid ihr […] entschlossen […] das Letzte für den Sieg herzugeben?“
- Die Engländer behaupten, das deutsche Volk wehrt sich gegen die totalen Kriegsmaßnahmen der Regierung. Es will nicht den totalen Krieg, sagen die Engländer, sondern die Kapitulation. Ich frage euch: Wollt ihr den totalen Krieg? Wollt ihr ihn – wenn nötig – totaler und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?“
- Die Engländer behaupten, das deutsche Volk hat sein Vertrauen zum Führer verloren. […] Vertraut ihr dem Führer? […]“[/li]
• Seid Ihr von nun an bereit, Eure ganze Kraft einzusetzen […], die Menschen und Waffen zur Verfügung zu stellen […], um den Bolschewismus zu besiegen?“- Gelobt ihr mit heiligem Eid der Front, dass die Heimat mit starker, unerschütterlicher Moral hinter der Front steht und ihr alles geben wird, was sie zum Siege nötig hat?“
- Wollt ihr, […] dass die Frau […] überall da, wo es nur möglich ist, einspringt, um Männer für die Front frei zu machen?“
- Billigt ihr […] die radikalsten Maßnahmen gegen einen kleinen Kreis von Drückebergern und Schiebern […]? Seid ihr damit einverstanden, dass, wer sich am Kriege vergeht, den Kopf verliert?“
- Wollt ihr, dass […] gerade im Kriege gleiche Rechte und gleiche Pflichten vorherrschen […]?“
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Denk dat Rusland te laat is om het tij nog te keren, men heeft waarschijnlijk te weinig conventionele raketten om dit weken vol te houden. Heb nooit begrepen waarom ze dit niet maanden eerder hebben gedaan, dan had het nog significant effect gehad.Sissors schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:33:
Natuurlijk niet op korte termijn, maar ik betwijfel ook of het op lange termijn wat doet.
Punt is meer, wat kan hij anders doen? Pro-Russische Twitter en telegram kanalen zijn euforisch, die kritiek is verstomd dus dat doel is voorlopig bereikt.
Sorry maarMcKaamos schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:25:
[...]
Klopt, die uitspraak was in de context van WO2. Geen oorlog meer op europees grondgebied.
Ukraine (Ukrainian: Україна, romanized: Ukraïna, pronounced [ʊkrɐˈjinɐ] (listen)) is a country in Eastern Europe. It is the second-largest European country after Russia, which it borders to the east and northeast.
Half an hour ago this image appeared of what looks a to be a town sign of Rubzihne, hinting towards AFU advances. Let me be clear, there are no reports of AFU in that city yet.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 oktober 2022
We know there was fighting reported in the outskirts of Lysyschansk and Pryvilia some days ago. pic.twitter.com/cWhulllWJ9
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid