Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.476 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
merlin1201 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:28:
Bizar dit soort aanvallende, hoe verkopen ze dat aan hun eigen bevolking?
Je gaat toch uit je plaat als je regering zoiets flinkt?
Ukraine zou nu toch een koekje van eigen deeg moeten kunnen geven met eenzelfde raket en willekeurige burgerdoelen moeten bestoken in rusland.
Waar blijft het genoeg is genoeg antwoord van de wereld
Je weet dat we het hier over Rusland hebben he? De mensen krijgen daar gewoon op TV te zien wat het Kremlin wilt dat er te zien is.

En met burgerdoelen bestoken in Rusland schiet Oekraïne niets op, en maakt ze zelfs niet veel beter dan Rusland zelf.

@bloody De inval in februari liep ook via Belarus, door Russische troepen. Er is niets veranderd. Oekraïne heeft ook geen baat bij een nieuw front.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 10-10-2022 09:33 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:31
Nat-Water schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Je weet dat we het hier over Rusland hebben he? De mensen krijgen daar gewoon op TV te zien wat het Kremlin wilt dat er te zien is.

En met burgerdoelen bestoken in Rusland schiet Oekraïne niets op, en maakt ze zelfs niet veel beter dan Rusland zelf.

@bloody De inval in februari liep ook via Belarus, door Russische troepen. Er is niets veranderd. Oekraïne heeft ook geen baat bij een nieuw front.
So what? Er veranderd pas iets als de burgers in Rusland er last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier nog beelden van een raketinslag op een loopbrug:
https://t.me/ukrainenowenglish/19976

Ik moet zeggen, de CCTV videos maken zo'n inslag best abstract, maar als je die beelden ziet gefilmd vanuit de auto in Kiev, en dat selfie video van het meisje, dan is het toch zoooo onrealistisch en bizar.
Ik kan me niet voorstellen dat ik in 2022 door het centrum van Amsterdam rijdt en er 100m verderop een raket inslaat met een grote vuurbal tot gevolg (en de daarbij behorende schade en slachtoffers niet te vergeten). zo bizar.

Hier meerdere rookpluimen te zien in Kiev:
https://t.me/ukrainenowenglish/19980

[ Voor 7% gewijzigd door gise op 10-10-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 11:20

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:31:
Tot nu toe is UA erg terughoudend geweest, maar met de drones en raketten van vandaag uit Belarus is er geen enkele reden meer.
Zeker wel. Je wil in principe geen extra front hebben. Tenzij je echt teveel leger hebt.
Niets doen en kijken of Belarus weer terug zijn mand in gaat is beter dan een deel van je leger ook nog eens die kant op te moeten sturen.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

rejer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Die vluchten dan naar andere landen of accepteren mak hun lot. Het regime is veilig.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38

bloody

0.000 KB!!

[...]

Er is wel degelijk iets veranderd; Belarus heeft de afgelopen week alvast grote aantallen troepen richting de grens gestuurd.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:15
rejer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Misschien raken die dienstplichtigen dan wel gemotiveerd en gaan ze wel hun best doen aan het front . . . .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Rusland laat hiermee zien, elke positie in Oekraïne te kunnen raken, maar al die tijd daar bewust niet voor gekozen te hebben. De aanval op de brug in de Krim blijkt nu een nieuwe fase in het leven geroepen te hebben. Volgens de laatste geruchten zal Poetin vanavond een nieuwe speech houden om de status van de SMO te veranderen. Al met al weer een escalatie...

[ Voor 4% gewijzigd door BramViking op 10-10-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:28:
[Afbeelding]

Volgens de NOS is dit het kaartje met bekende aanslagen. Ik zag er al eerder 1 voorbij komen. Hopelijk is dit het goede kaartje.

Bron:https://nos.nl/liveblog/2...-andere-oekraiense-steden
Nu ook in Odessa.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

Spotmatic

Ken sent me

Raymond schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
Misschien raken die dienstplichtigen dan wel gemotiveerd en gaan ze wel hun best doen aan het front . . . .
Veel Russische dienstplichtigen komen uit de verste uithoeken van Rusland. Die gaan absoluut niet extra gemotiveerd worden als St. Petersburg of Moskou wordt aangevallen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
Ondanks deze terreur, moet Zelensky niet het objectief van zijn beleid ten aanzien van het leger wijzigen. Dat is precies wat Rusland hoopt te bereiken hiermee. Militair heeft dit nul nut, dit soort aanvallen zijn dus vooral voor de Russische bühne. Het Oekraïense leger moet gewoon doorgaan met wat ze deden, en het westen zal hierdoor versneld nog meer wapens gaan leveren.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Agent47 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Waar wilt Zelensky mee dringen dan?
*knip* Poetin zal wel gebeld hebben en kan met twee dingen dreigen:
1. Zie huidige raket aanvallen. We hebben bereik in heel je land. Volgende lading is nucleair.
2. We openen een noordelijk front uit Belarus.

We moeten maar even wachten op de toespraak....

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 19:53 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Hier ook nog meer rookpluimeni n Kiev https://t.me/ukrainenowenglish/19981

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water

Nu is voornamelijk het interessante hieraan dat het (blijkbaar) een Kh-101 is. Die dingen zijn tot 10-20m nauwkeurig, in tegenstelling tot oudere varianten. Het is dus niet dom raketten afschieten en kijken waar ze inslaan. Dit is gemikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 10-10-2022 09:40 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
BramViking schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:37:
Rusland laat hiermee zien, elke positie in Oekraïne te kunnen raken, maar al die tijd daar bewust niet voor gekozen te hebben.
Alle steden die vanochtend geraakt zijn, zijn al een keer eerder gebombardeerd geweest.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ook als ze "domme" raketten gebruiken is het gemikt. In de zin dat ze donders goed door hebben dat Joost mag weten waar ze neer komen. Het boeit ze niet, dit is bangmakerij en terreur in de zuiverste vorm k. Ik hoop dat putin en de zijnen maar snel de aarde verlaten en terecht komen op een plekje waar het warm is.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het kan toeval zijn maar het Deense eiland Bornholm zat vanochtend zonder stroom na een breuk in de onderzeese stroomkabel. Bornholm was ook in 1945 door de Sovjet-Unie bezet als eerste zet richting de verovering van heel Denemarken maar dat was door de Canadezen afgesneden.

https://bornholm.nu/nyhed...amt-af-stroemsvigt/111709

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:34
Nat-Water schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:40:
Die dingen zijn tot 10-20m nauwkeurig, in tegenstelling tot oudere varianten. Het is dus niet dom raketten afschieten en kijken waar ze inslaan. Dit is gemikt.
Op papier, een voetgangersbrug als bewust doel van een 13 miljoen kostende raket? De raket is duurder...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Hmm wat moet je hier van maken?
Puur vanwege de aanvallen van vanochtend wellicht?
[Twitter: https://twitter.com/pmakela1/status/1579374312649543680]

[ Voor 20% gewijzigd door bloody op 10-10-2022 09:45 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Niets, gewoon dat ze weer iets opschalen in de escalatieladder. Alles is een show.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

was dit al gepost?

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Nat-Water schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:40:
[Twitter]

Nu is voornamelijk het interessante hieraan dat het (blijkbaar) een Kh-101 is. Die dingen zijn tot 10-20m nauwkeurig, in tegenstelling tot oudere varianten. Het is dus niet dom raketten afschieten en kijken waar ze inslaan. Dit is gemikt.
De brug was niet het doelwit maar een gebouw eronder, volgens de nieuwste camera beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
jaapstobbe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Waarom zou de NATO moeten ingrijpen?
De NATO heeft een duidelijke rode lijn gezet. Tot daar en niet verder. Gaan de Russen eroverheen, dan wordt er ingegrepen. De rode lijn staat op dit moment bij een kernaanval.

De Russen kunnen dus ongestraft alles doen wat ze willen, als ze die rode lijn maar niet over gaan. Massaal bestoken van steden en het bang maken is dus mogelijk. En nu Putin een soort slager aan de top van het leger heeft gezet gebeurt dat ook.

Dat bedoelde ik.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En dan nu een aanval vanuit Belarus?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

XWB schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:49:

[Twitter]
Er waren blijkbaar ook al suicide drones richting UA gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik mag hopen dat we nu wat serieuzer/lange-afstand materiaal gaan geven aan Oekraïne? Zou mooi zijn als ze wat kunnen terugvuren op het Kremlin (niet met het doel voor bugerslachtoffers). Al is het maar om de burgers daar ook even wakker te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Razr op 10-10-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:53

Fanta

FordPerformance™️

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Er waren blijkbaar ook al suicide drones richting UA gestuurd [Twitter]
Je eerste bericht was al een re-post.. ;)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

BIj mij moet het nog even indalen dat Iran nu echt de vijand is, in de zin dat ze wapens leveren die gebruikt worden om Oekraine aan te vallen. Maakt ook dat ik nog even een stuk meer sympathie heb voor de demonstranten tegen die theocratische en vrouwonvriendelijke dictatuur. Iran: friendly people, shitty government. Zoals ongeveer alle Iraniers zeggen die ik ooit gesproken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:08
[...]

Verschil met nu is wel dat er vrij centrale (en dus herkenbare) plekken worden aangevallen in bijvoorbeeld Kiev. Ook deze beelden zullen hoe dan ook doordruppelen naar de bevolking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

[Twitter]
Ik hoop echt niet dat we straks een Kiev front topic hoeven te openen. :/

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[Twitter]
Ik heb geen idee hoe de noordflank er voor beide partijen uit ziet. Voordeel voor de Rus is dat men soldaten uit Belarus mee kan nemen (al dien niet onder "enige" dwang).

Europa moet wel zijn open ogen houden. Als Oekraine valt dan hebben we een serieus probleem. Ongeacht hoe veel men hier lacht om de staat van het Russische leger...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
BramViking schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

De brug was niet het doelwit maar een gebouw eronder, volgens de nieuwste camera beelden.
Nouja, gebouw..

Volgens mij sloeg de raket hier in, op de grond:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3FUFIet.png

Dat is een trap. Geen gebouw. Iniedergeval niks van waarde. Het heeft geen militaire functie.

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 10-10-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Razr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:52:
Ik mag hopen dat we nu wat serieuzer/lange-afstand materiaal gaan geven aan Oekraïne? Zou mooi zijn als ze wat kunnen terugvuren op het Kremlin (niet met het doel voor bugerslachtoffers). Al is het maar om de burgers daar ook even wakker te krijgen.
Dat lijkt mij zeer onverstandig. Oekraïne moet zich richten op heroveren eigen gebied en niet op aanvallen doelen vel in Rusland. Enige wat we zouden kunnen leveren is een raketschild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Nat-Water schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Nouja, gebouw..

Volgens mij sloeg de raket hier in, op de grond:

[Afbeelding]

Dat is een trap. Geen gebouw.
Je afbeelding doet het niet. -Edit je hebt het al aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door BramViking op 10-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Onze grote vriend uit Belarus sorteert wellicht al voor

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Fanta schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Je eerste bericht was al een re-post.. ;)
Oh haha excuus :) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:44
Die eventuele wit russen gaan evengoed door de meatgrinder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5tI00_WUpAxbAxHqXGcLn_W9bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzRaFTDkRmb06bbhxHNou23H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57

[Twitter]
Hij krijgt in de comments nogal commentaar op z'n opmerking omdat ie niets heeft om het te ondersteunen. De dreiging is vaker gemaakt, maar er wordt door niemand troepenopbouw gemeld.

Plus dat ze lopend moeten bij gebrek aan materiaal, over bruggen die niet meer bestaan. Niet onmogelijk, maar gaat ook niet onopgemerkt gebeuren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Standeman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Ik hoop echt niet dat we straks een Kiev front topic hoeven te openen. :/
Ik hoop dat die niet her-opent hoeft te worden idd.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
Zoals ik dit nu zie, er worden geen of nauwelijks militaire doelen aangevallen. Dan dient deze terreur dus als bedreiging naar Zelensky om een aanval op de Krim te voorkomen, en da's vanuit Rusland niet vanuit een positie van sterkte en b) voor de Russische show op TV.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Precies, militair is er helemaal niks veranderd na deze ochtend. Het enige wat misschien wel zal veranderen is dat UA op nog meer westerse steun kan rekenen. Ik hoop het.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
The terrorist country 🇷🇺 carries out missile and air strikes on the territory 🇺🇦 , uses attack UAVs.
In the morning, 75 rockets were launched. 41 of them were neutralized by our air defense.
The Armed Forces do everything possible to protect fellow citizens.
However, the enemy attack continues.
I urge everyone to stay in shelters!

Veel onderschept. Niet genoeg, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:43:
[Twitter]
Mogelijk om extra te jennen en met passagiers vliegtuigen door gesloten luchtruim te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
Michael_OsGroot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:54:
BIj mij moet het nog even indalen dat Iran nu echt de vijand is, in de zin dat ze wapens leveren die gebruikt worden om Oekraine aan te vallen.
En dan worden ze ook nog eens gebruikt om burgerdoelen aan te vallen. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Woudloper schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Dat lijkt mij zeer onverstandig. Oekraïne moet zich richten op heroveren eigen gebied en niet op aanvallen doelen vel in Rusland. Enige wat we zouden kunnen leveren is een raketschild.
Eens. Sowieso moeten we Russische burgerslachtoffers voorkomen. Dat zijn op de eerste plaats gewoon mensen van vlees en bloed. Anderzijds moeten we ook voorkomen dat het sentiment daar omslaat en er verder wordt opgeschaald. Ook wij zijn kwetsbaar: nordstream, dat verhaal van dat Deense eiland laatst, met een handvol raketten kan je de Nederlandse samenleving volledig ontwrichten.

Anderzijds is die situatie ook niet houdbaar: het Russische grondgebied, en het verlengde Wit-Rusland, dient als voedingsbodem van terreur en faciliteert die gore praktijken die we nu zien gebeuren. Wapendepots op Rusland aanvallen is in die zin verantwoord. Het probleem blijft gewoon de olifant in de kamer en die laatste trede op de escalatieladder. Maar goed, linksom of rechtsom is het echt Rusland, Rusland en nog een keer Rusland die deze hele shitshow op wielen heeft gezet en ook de enige is die een trede terug kan doen qua escalatie.
YakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Meer dan de helft onderschept, dat is voor zo'n grote golf meer dan ik had verwacht.

Maar zoals je zegt, dat had 99% moeten zijn omdat vanuit het westen we teveel treuzelen (om verscheidene redenen) met de luchtafweer tegen raketten sturen.
Crosspost naar het wapensystemen topic, maar nee: ook onze beste anti air defenses (en ik denk zelfs Iron Dome) houdt niet alles tegen. Diepgaandere discussies kunnen we in dat topic houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Michael_OsGroot op 10-10-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Apache4u schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
Precies, militair is er helemaal niks veranderd na deze ochtend. Het enige wat misschien wel zal veranderen is dat UA op nog meer westerse steun kan rekenen. Ik hoop het.
Veel zal afhangen van het Russische ultimatum als dat klopt.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit inleidend machtsvertoon is, militair is het niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

[Embed]

Veel onderschept. Niet genoeg, maar toch.
Meer dan de helft onderschept, dat is voor zo'n grote golf meer dan ik had verwacht.

Maar zoals je zegt, dat had 99% moeten zijn omdat vanuit het westen we teveel treuzelen (om verscheidene redenen) met de luchtafweer tegen raketten sturen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
Caayn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:02:
[...]
Mogelijk om extra te jennen en met passagiers vliegtuigen door gesloten luchtruim te vliegen?
Government is van de Russian Air Force. Het zal eerder zijn om de raketaanvallen onverwachter te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:33

polthemol

Moderator General Chat
[Twitter]
je weet niet meer zo makkelijk of iets een burgervliegtuig is of een militair gok ik. Je gebruikt dus je burgerluchtvaart waarschijnlijk als een human schield. Andere optie is dat je je burger luchtvaart militair in gaat zetten.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nat-Water schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Government is van de Russian Air Force. Het zal eerder zijn om de raketaanvallen onverwachter te maken.
Niet helemaal, de overheid heeft veel vliegtuigen om bijvoorbeeld functionarissen rond te vliegen.
Denk dat het niet zozeer over de RuAF gaat, want die vliegen meestal toch al zonder transponder aan?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

FunkyTrip

Funky vidi vici!

jaapstobbe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:23:
Een uur geleden besprak ik nog met een collega hoe Putin alleen maar blaft en niet bijt. Maar nu gaan ze er toch hard in.

Hopelijk kan Oekraine gewoon door met de opmars in het oosten en zuiden.
Voor mij valt dit nog steeds onder blaffen. Het is doelloos en geeft geen enkel voordeel. Een beetje een hond die wild om zich heen bijt alvorens hij afgemaakt wordt.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
YakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Niet helemaal, de overheid heeft veel vliegtuigen om bijvoorbeeld functionarissen rond te vliegen.
Denk dat het niet zozeer over de RuAF gaat, want die vliegen meestal toch al zonder transponder aan?
Nouja, de Tweet die aangehaald wordt is eigenlijk niet helemaal correct qua wording. Die retweet weer een andere Tweet namelijk, en dat is deze:

[Twitter: https://twitter.com/GDarkconrad/status/1579370788083617792]

('t zou mooi zijn als we bij embed functie ook gewoon kunenn zien of het een retweet is of niet. Dat scheelt zoveel in de duiding....)

[ Voor 15% gewijzigd door Nat-Water op 10-10-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Caayn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:02:
[...]
Ik mag het niet hopen, anders krijgen we mogelijk een MH17 ramp met een Russisch burgervliegtuig voor het uitlokken van een false flag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
FunkyTrip schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Voor mij valt dit nog steeds onder blaffen. Het is doelloos en geeft geen enkel voordeel. Een beetje een hond die wild om zich heen bijt alvorens hij afgemaakt wordt.
Precies, en historisch gezien zal dit niks veranderen, zoals we ook hebben gezien met de V2 raketten op London door de Nazi's.

De Oekrainers zullen door blijven vechten, maakt niet uit welke terreur Rusland inzet, de wil om te vechten voor hun eigen vrijheid zal er niet minder om worden.

[ Voor 16% gewijzigd door gise op 10-10-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:10
Iemand enig idee hoelaat de toespraak van Zelensky is (onze tijd)?

Ben vooral benieuwd waar dat ultimatum over gaat. Als we even de terreurbril afzetten zijn deze aanvallen totaal irrelevant voor de huidige militaire fronten.

Dan zie ik 3 opties:

1: RU heeft gedreigd all in te gaan met conventionele oorlogsvoering (officieel de oorlog te verklaren vanuit hun zijde). De vraag is met welke troepen?

2: RU heeft gedreigd met inzet kernwapens en gebruikt de huidige aanvallen als waarschuwing waartoe ze in staat zij.

3: RU heeft gedreigd dat ze zulke aanvallen als vandaag gaan gebruiken totdat UA zich overgeeft.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

https://t.me/ukrainenowenglish/19995

Statement Zelensky

Occupiers want panic and chaos, want to destroy our energy system – Zelensky

"The terrorists have two goals: energy facilities throughout the country and people. They deliberately chose such a time and such goals in order to inflict as much damage as possible,” the President urged

[ Voor 67% gewijzigd door AlwaysNick op 10-10-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Rene schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:10:

3: RU heeft gedreigd dat ze zulke aanvallen als vandaag gaan gebruiken totdat UA zich overgeeft.
Denk dat Oekraïne zich niet overgeeft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 15:10
[Twitter]
Dit is wat de NAVO ook gedaan heeft bij de vorige speech van Putin.
Je kan je transponders dan ook gewoon uitzetten wanneer je maar wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rene schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:10:
Iemand enig idee hoelaat de toespraak van Zelensky is (onze tijd)?

Ben vooral benieuwd waar dat ultimatum over gaat. Als we even de terreurbril afzetten zijn deze aanvallen totaal irrelevant voor de huidige militaire fronten.

Dan zie ik 3 opties:

1: RU heeft gedreigd all in te gaan met conventionele oorlogsvoering (officieel de oorlog te verklaren vanuit hun zijde). De vraag is met welke troepen?

2: RU heeft gedreigd met inzet kernwapens en gebruikt de huidige aanvallen als waarschuwing waartoe ze in staat zij.

De enige plek op het wereld wijde web waar ik over een ultimatum icm een toespraak van Zelensly heb gehoord is hier. Zijn er ook bronnen?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

China roept op tot de-escalatie
Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft opgeroepen tot de-escalatie in Oekraïne na de serie aanvallen op Oekraïne van vanochtend. "We hopen dat de situatie snel zal de-escaleren", zei een woordvoerder van het ministerie tijdens een persconferentie, meldt persbureau Reuters.

De relatie met China is erg belangrijk voor Poetin, die het land graag in zijn kamp wil krijgen. De strijd van de Russen in Oekraïne zou een uitgelezen kans voor de Chinezen kunnen zijn om hun controle over de Kaukasus én Poetin, uit te breiden.

bron:https://nos.nl/liveblog/2...-andere-oekraiense-steden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:10
Apache4u schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

De enige plek op het wereld wijde web waar ik over een ultimatum icm een toespraak van Zelensly heb gehoord is hier. Zijn er ook bronnen?
Dat is een goede vraag. Mijn vraag kwam ook voort uit de berichtgeving hier. Iemand een bron hiervan?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Alleen een twitterbericht, wat weer gebaseerd is op social media / telegram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]
Gokje: Opschalen van paraatheid binnen Rusland nu ze merken dat Oekraine tot aanvallen in Rusland in staat is. Misschien bang dat één van die Stingers straks gebruikt wordt om het vliegtuig van een minister of hoge generaal neer te halen. Zonder transponders zijn hun bewegingen niet zo makkelijk te volgen en weet een team met Stingers niet of een vliegtuig een minister vervoert of honderden argeloze burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Denk dat Oekraïne zich niet overgeeft >:)
Je zegt het met een smiley erbij, maar die doctrine snijdt inderdaad geen hout. Ik kan 3 voorbeelden aanhalen:
1) De korea oorlog. USA heeft zo ongeveer elk noord koreaans dorp van betekenis van de kaart gebombardeerd, men gaf zich niet over. Vietnam is vergelijkbaar.
2) WO2. Elke Duitse stad was een doelwit en ook Duitsland gaf zich niet over
3) Hiroshima. Japan was de facto verslagen. Na de eerste atoombom had Japan het idee dat Amerika niet nog meer van die bommen had, het was een combinatie van bluf ("we hebben meer atoombommen maar we zeggen niet hoeveel) en de invasie van de Sovjet Unie die Japan deed capituleren.

Dat maakt de hoeveelheid leed niet minder echter en ik denk dat het sentiment hier in het Westen ook vrij om kan slaan als Rusland echt Lviv of Kiev van de kaart veegt. Tot nog toe zijn we relatief terughoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Rene schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Dat is een goede vraag. Mijn vraag kwam ook voort uit de berichtgeving hier. Iemand een bron hiervan?
Ik haal het uit The main verified source of official information about the current news in Ukraine.
https://t.me/ukrainenowenglish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Meer dan zijn korte speech voor het eigen volk op zijn twitter heb ik idd niet zien langskomen:
https://www.ukrinform.net...tay-in-bomb-shelters.html
Russia’s massive missile attack is underway all over Ukraine, and Ukrainian President Volodymyr Zelensky has called on Ukrainians to be strong and stay in bomb shelters.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2022 10:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Volgens mij is de VS terughoudend om Rusland te labelen als terrorist-state. Waarom dat zo is, weet ik niet precies. Zouden deze aanvallen de VS mogelijk ertoe bewegen dit alsnog te doen?

Volgens mij zijn de gevolgen bij het labelen van een terrorist-state dat er nog meer restricties worden opgelegd aan Rusland en landen die zaken doen met Rusland. Ik kan mij voorstellen dat een dergelijk label wel de diplomatie (voor zover die er nog is) op scherp stelt of zelfs helemaal afbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Michael_OsGroot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:17:
Tot nog toe zijn we relatief terughoudend.
Wat ik niet snap aan dat geblaf van Putin is dat hij niet daad bij het woord voegt en ergens hoog in Siberië een nucleaire test uitvoert om te laten zien dat hij nog werkende nukes heeft. Dat gejank en gestamp van hem maakt inmiddels minder indruk dan Kim.

Met een atoomtest die door elk seismisch station wordt geregistreerd zou hij meer indruk maken dan nu met dat eeuwige gedreig.

Ik als leunstoel/hangmat generaal zeg, aanvallen en leegvegen, zand eronder uit spuiten en vlottrekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nat-Water schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Alleen een twitterbericht, wat weer gebaseerd is op social media / telegram.

[Twitter]
En NOELreports is een goed Twitter account, maar de vertalingen zijn soms wat krom. Het zou mij niet verbazen als hier een verkeerd woord is gebruikt ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Veel zal afhangen van het Russische ultimatum als dat klopt.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit inleidend machtsvertoon is, militair is het niet logisch.
Dit heb ik ook. De raketaanvallen zijn een stukje machtsvertoon om te laten zien dat Poetin boos is. Deze langeafstandsraketten zijn duur en deze aanval zal niet eeuwig duren. En wat heeft Poetin dan gewonnen? Dat UA nog gemotiveerder is om die terroristen het land uit te jagen. UA moet zich blijven concentreren op het terug winnen van terrein. Dat is waar Poetin ze van wil afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
DeDooieVent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Met een atoomtest die door elk seismisch station wordt geregistreerd zou hij meer indruk maken dan nu met dat eeuwige gedreig.
En mogelijk de support (of eigenlijk meer een gebrek aan veroordeling) verliezen van China en India waar hij nu enorm veel geld aan verdient om de oorlog te kunnen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DeDooieVent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Wat ik niet snap aan dat geblaf van Putin is dat hij niet daad bij het woord voegt en ergens hoog in Siberië een nucleaire test uitvoert om te laten zien dat hij nog werkende nukes heeft. Dat gejank en gestamp van hem maakt inmiddels minder indruk dan Kim.

Ik als leunstoel/hangmat generaal zeg, aanvallen en leegvegen, zand eronder uit spuiten en vlottrekken!
Politieke repercussies. Het gevolg zou kunnen zijn dat China zich expliciet tegen de oorlog keert en ook sancties gaat instellen. Laten we niet vergeten hoe gevaarlijk een escalatie naar kernwapens kan zijn. Als dat eindigt in WO3 dan overleeft China ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:28
Rusland laat hiermee zien, elke positie in Oekraïne te kunnen raken, maar al die tijd daar bewust niet voor gekozen te hebben. De aanval op de brug in de Krim blijkt nu een nieuwe fase in het leven geroepen te hebben. Volgens de laatste geruchten zal Poetin vanavond een nieuwe speech houden om de status van de SMO te veranderen. Al met al weer een escalatie...
Echt meer iets van: we weten dat we verloren hebben, maar we kunnen nog steeds heel veel kapot maken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Gokje: Opschalen van paraatheid binnen Rusland nu ze merken dat Oekraine tot aanvallen in Rusland in staat is. Misschien bang dat één van die Stingers straks gebruikt wordt om het vliegtuig van een minister of hoge generaal neer te halen. Zonder transponders zijn hun bewegingen niet zo makkelijk te volgen en weet een team met Stingers niet of een vliegtuig een minister vervoert of honderden argeloze burgers.
met een stinger haal je geen boeing neer, actief bereik van een stinger is hooguit een paar kilometer, tegen laagvliegende jets en helicopters kunnen ze wel gebruikt worden.
of je zou met de stinger naar de landingsbaan in Rusland moeten gaan, maar dan nog, een boeing is erg groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:25:
Echt meer iets van: we weten dat we verloren hebben, maar we kunnen nog steeds heel veel kapot maken.
Zelfs dat is relatief: een park of voetgangersbrug heeft weinig waarde, hoe desastreus het ook is voor de mensen die daar toevallig rondliepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Tens schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Ik vermoed niet dat de Russische top er van uit gaat dat ze verloren hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
snaggyheadshot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Die gaan er nog van uit dat ze het 2e grootste leger hebben, met een bijbehorend budget.

It did not age very well :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dit leest echt als een onwerkelijk bericht (voor mij in ieder geval). Rusland is gestopt met alle steden dagelijks bombarderen omdat ze door de raketten heen raakten. Dat was geen bewuste keuze. Ze gooien nu hun nieuwe voorraad over de grens voor de gelegenheid. Uit onderzoek naar onderdelen blijken de raketten van de laatste maanden allemaal dit jaar gemaakt te zijn.

Qua fase: de situatie is al een tijd aan het veranderen en Rusland dreigt al een tijdje. Een plotselinge en duidelijke aanval op een object wat Putin persoonlijk raakt triggert een reactie. Ze zijn al een tijd aan het verliezen en dat werd dit weekend duidelijk. Het feit dat ze louter burgerdoelen treffen is het bewijs dat ze geenszins nog proberen militair te winnen, maar dit doen door terrorisme te gebruiken.

Dus, tenzij je een verhaal hebt bij 'verdere escalatie' ben ik benieuwd met wat je bedoelt. De situatie is sinds februari dit jaar al geescalleerd en Rusland heeft bewezen elke Ukrainer te vermoorden, gevangen te zetten of te kidnappen als ze de kans krijgen. Nu ze die kans niet krijgen bombarderen ze ze maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Zelensky: 'Twee doelen: energievoorzieningen en mensen'
De Oekraïense president Zelensky heeft in verklaring over de situatie in Oekraïne, waar verschillende steden en regio's zijn geraakt, gezegd dat Moskou wapens van Iraanse makelij heeft gebruikt.

Volgens Zelensky richt Rusland zich op twee doelen: energievoorzieningen en mensen. Zelensky kwam ook met een lijst van regio's die zijn aangevallen: "De regio Kiev en de regio Chmelnytsky, Lviv en Dnipro, Vinnytsja, de regio Ivano-Frankivsk, Zaporizja, de regio Soemy, de regio Charkov, de regio Zjytomyr, de regio Kirovohrad, in het zuiden."

"Ze willen paniek en chaos, ze willen ons energiesysteem vernietigen. Ze zijn hopeloos", voegde hij eraan toe. "Het tweede doelwit zijn mensen. De tijd van de aanvallen en de doelen zijn speciaal gekozen om zoveel mogelijk schade aan te richten." De president drong er bij de inwoners op aan om vandaag in schuilplekken te blijven.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...-andere-oekraiense-steden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

3raser schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Dit heb ik ook. De raketaanvallen zijn een stukje machtsvertoon om te laten zien dat Poetin boos is. Deze langeafstandsraketten zijn duur en deze aanval zal niet eeuwig duren. En wat heeft Poetin dan gewonnen? Dat UA nog gemotiveerder is om die terroristen het land uit te jagen. UA moet zich blijven concentreren op het terug winnen van terrein. Dat is waar Poetin ze van wil afleiden.
Zal het goed doet bij z'n bevolking.
Wraak, zie je wel dat we er toe staat zijn?
MIlitair kunnen ze weinig meer doen behalve stukje bij beetje teruggedrongen te worden, hiermee laat putin zien dat hij niet met zich laat sollen, het maakt het ook niet uit wat het doel is, hoe meer schade, hoe beter, dus ook hoe meer burgerdoden hoe beter.

Voor degenen buiten de invloedssfeer is het echter vooral een teken van machteloosheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HvdBent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

met een stinger haal je geen boeing neer, actief bereik van een stinger is hooguit een paar kilometer, tegen laagvliegende jets en helicopters kunnen ze wel gebruikt worden.
of je zou met de stinger naar de landingsbaan in Rusland moeten gaan, maar dan nog, een boeing is erg groot....
Ik bedoel idd een landend vliegtuig. Als je een vliegtuig kunt tracken vanaf het moment dat ie opstijgt kun je ook redelijk voorspellen waar en wanneer hij gaat landen.
En ja, een verkeersvliegtuig is een lastig doelwit voor een Stinger, maar het zou niet de eerste keer dat het verlies van een motor het hele vliegtuig neerhaalt. Komt wel een beetje geluk bij kijken.

Voor een soortgelijke actie: Wikipedia: 2003 Baghdad DHL attempted shootdown incident

Daar zie je ook hoeveel schade een MANPADS aan een passagiersvliegtuig kan toebrengen. In dat geval ging het om een Wikipedia: 9K34 Strela-3

[ Voor 19% gewijzigd door downtime op 10-10-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Dus, tenzij je een verhaal hebt bij 'verdere escalatie' ben ik benieuwd met wat je bedoelt. De situatie is sinds februari dit jaar al geescalleerd en Rusland heeft bewezen elke Ukrainer te vermoorden, gevangen te zetten of te kidnappen als ze de kans krijgen. Nu ze die kans niet krijgen bombarderen ze ze maar.
Ook het hoofd van De Krim roept zoiets
Head of Crimea

"The approach to the Special Military Operation has now been changed"
Ik ben benieuwd wat er uit zowel de meeting van Rusland als van Belarus komt!
Weinig goeds ben ik bang, Putin heeft geen achterdeurtje waar door hij zich kan terugtrekken zonder gezichtsverlies.
Enige optie (a la Trump) is met volle kracht in de aanval.

Edit: hoewel ik eigenlijk denk dat Lukashenko een soort van middenweg gaat kiezen.. hij ziet de bui hangen, en is wat handiger dan Putin zo lijkt het.

[ Voor 8% gewijzigd door bloody op 10-10-2022 10:40 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:36

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Degenen die dat wel denken worden aan de kant gezet of uit de weg geruimd

China speelt steeds meer een sleutelrol, omdat het moment dat zij zich tegen Poetin keren steeds dichterbij komt. Zonder China is Poetin helemaal geïsoleerd en mogelijk nog gevaarlijker. Ik ga er vanuit dat er druk diplomatiek verkeer is tussen China en Rusland.

[ Voor 32% gewijzigd door Zewatanejo op 10-10-2022 10:43 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:28
[...]

Denk het wel, denk dat ze bezig zijn hun buit veilig te stellen en kaartjes te kopen voor een onderzeeër tocht naar Argentinië.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Dit leest echt als een onwerkelijk bericht (voor mij in ieder geval). Rusland is gestopt met alle steden dagelijks bombarderen omdat ze door de raketten heen raakten. Dat was geen bewuste keuze. Ze gooien nu hun nieuwe voorraad over de grens voor de gelegenheid. Uit onderzoek naar onderdelen blijken de raketten van de laatste maanden allemaal dit jaar gemaakt te zijn.

Qua fase: de situatie is al een tijd aan het veranderen en Rusland dreigt al een tijdje. Een plotselinge en duidelijke aanval op een object wat Putin persoonlijk raakt triggert een reactie. Ze zijn al een tijd aan het verliezen en dat werd dit weekend duidelijk. Het feit dat ze louter burgerdoelen treffen is het bewijs dat ze geenszins nog proberen militair te winnen, maar dit doen door terrorisme te gebruiken.

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat de gehele situatie nog meer escaleert (los van de vraag hoe dat komt, wie ermee begon etc).

De actie van Rusland vandaag kan niet zonder reactie vanuit Oekraine / het Westen blijven. Rusland zal vervolgens ook weer reageren op de reactie van Oekraine / het Westen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Ook het hoofd van De Krim roept zoiets

[...]

Ik ben benieuwd wat er uit zowel de meeting van Rusland als van Belarus komt!
Weinig goeds ben ik bang, Putin heeft geen achterdeurtje waar door hij zich kan terugtrekken zonder gezichtsverlies.
Enige optie (a la Trump) is met volle kracht in de aanval.
Sorry hoor, ze hebben net 1,2 miljoen mensen gemobiliseerd, dat was de vorige 'de SMO is nu echt veranderd'. Daarvoor hebben we al maanden aan periodieke dreigementen achter de rug. Ik denk dat het goed is om wat Rusland roept en doet goed langs de meetlat van de realiteit te leggen en niet per se elk signaal van dreiging en escalatie weer als een nieuw dramamomentje te zien. Gun ze dat niet, tis precies wat ze willen.

En je conclusie: hij is al volle kracht in de aanval. Dat werkt niet. Dus wat nu dan?
Requiem19 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat de gehele situatie nog meer escaleert (los van de vraag hoe dat komt, wie ermee begon etc).

De actie van Rusland vandaag kan niet zonder reactie vanuit Oekraine / het Westen blijven. Rusland zal vervolgens ook weer reageren op de reactie van Oekraine / het Westen.
Maar wat is er dan precies anders dan anders? Elke keer als Ukraine substantieel winst boekt gebeurt dit toch?

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
Is bekend hoeveel eenheden Oekraine heeft die momenteel niet ingezet zijn? Eenheden die nu bijvoorbeeld getraind worden in het buitenland, of in het westen van Oekraine?
Ik las laatst hier een bericht van iemand die zei dat Oekraine 700k eenheden heeft die nog niet ingezet zijn. Maar dat lijkt me een beetje to much? Het gaat volgens mij om 10.000en, en niet 100.000en?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
technoaddict schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:43:
Is bekend hoeveel eenheden Oekraine heeft die momenteel niet ingezet zijn? Eenheden die nu bijvoorbeeld getraind worden in het buitenland, of in het westen van Oekraine?
Ik las laatst hier een bericht van iemand die zei dat Oekraine 700k eenheden heeft die nog niet ingezet zijn. Maar dat lijkt me een beetje to much? Het gaat volgens mij om 10.000en, en niet 100.000en?
Oekraine heeft meer dan 700.000 manschappen momenteel, de Russen zijn met 180.000 begonnen, en daarvan zijn al velen gesneuveld/gewond. Kortom, zelfs als Oekraine 400.000 troepen naar het front heeft gestuurd zijn er nog genoeg om het noorden te beschermen tegen Wit Rusland waarvan ik verwacht dat het leger in nog beroerder staat zal zijn als het Russische al was...
Rusland probeert het trukje van spreiden van troepen ook om ergens een zwakte te veroorzaken in het front, denk niet dat het gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

UA heeft naar eigen zeggen momenteel een staand leger van 700k mensen actief.
Maar grote gedeeltes daarvan staan aan het front, en moeten de hele grens van 1000+ kilometer met RU en BY bewaken, plus units die not rond Kyiv worden gehouden etc.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dat weten we niet precies - vlak na de inval door Rusland hebben zich sowieso ongeveer 500-600.000 mensen gemeld, maar die waren nog niet bewapend of getraind. In tegenstelling tot Rusland gooit Ukraine deze niet meteen voor de bus, dat is incidenteel wel gebeurd, maar ook voor dit goed geregeld werd. Nu worden eenheden eerst getraind, ingezet en zelfs gerouleerd.

Hoeveel er nu echt beschikbaar zijn is dus de vraag, zeker ook omdat je grenzen niet onbewaakt wil laten en niet overal troepen concentraties wil parkeren. Het feit dat Rusland vanochtend volgens mij alleen maar burgerdoelen aanvalt betekent in ieder geval dat ze ook niet weten waar ze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jerie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:00:
[...]
Elke operationele is er eentje teveel ivm de verassing.
Gelukkig is die verassing er in het militaire domein niet, de NATO inlichtingen zijn absurd goed en het beeld wat wat er geschetst kan worden over het land en z'n aansturing wordt zover ik kan zien inmiddels wel als volledig beschouwd.

Als je dan de reactie van de NATO bondgenoten met het grootste aandeel in deze inlichtingen bekijkt: die liggen echt niet wakker. Dan doe ik dat ook niet.

Overigens zal de media bij een ontploffing natuurlijk wel hel en verdoemenis zaaien. Wat dat betreft hebben we de afstandbediening naar onze interne gemoedstoestand gewoon aan Poetin gegeven.

Dan de ontwikkelingen van vannacht, die kunnen niet onverwacht zijn. Deze methode heeft een aantal keer eerder plaatsgevonden. We konden al zien dat Poetin door z'n kaarten heen is, dus speelt hij dezelfde nog een keer. Wat wél opvallend is, is Wit-Rusland. Ondanks alles zijn er signalen dat ze zich gaan mengen in deze oorlog, terwijl ik toch dacht dat Loekashenko de troepen lokaal nodig had om intern rust te bewaren. Mocht hij echt gebogen gaan onder de druk van Poetin, dan zal het geweld in Oekraïne toe gaan nemen (spijtig) maar Wit-Rusland zelf wat roering krijgen. Zonder troepen om dat te onderdrukken zal Wit-Rusland zelf ironisch genoeg eerder tenonder gaan aan deze oorlog dan beide Rusland of Oekraïne.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
nst6ldr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:49:
[...]
Zonder troepen om dat te onderdrukken zal Wit-Rusland zelf ironisch genoeg eerder tenonder gaan aan deze oorlog dan beide Rusland of Oekraïne.
Lijkt me wat te kort door de bocht. Het is niet alsof de enorme politiemacht er niet toe doet binnenlands.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En daar is de aankondiging van Belarus:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FesjtHtX0AAAWIL?format=jpg&name=small

[ Voor 26% gewijzigd door XWB op 10-10-2022 10:59 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

Spotmatic

Ken sent me

XWB schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:58:

[Twitter]
Dit is iets waar UA al heel lang rekening mee heeft gehouden. Alsnog niet fijn.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 13:53

[Twitter]

[Afbeelding]
Ben benieuwd hoeveel Wit-Russen meteen een witte vlag laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

snaggyheadshot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Lijkt me wat te kort door de bocht. Het is niet alsof de enorme politiemacht er niet toe doet binnenlands.
Hebben die daar straks wel zin in dan? De oppositie van Loekashenko zit vol verwachting in haar handen te wrijven terwijl hij zelf krampachtig aan zijn leger vasthoudt.

Stukje dictator 101: net als Poetin, zal hij zichzelf moeten beschermen door de interne gewapende eenheden vrij te houden om ze tegen elkaar uit te kunnen spelen wanneer nodig. Met één leger kan je een coup verwachten, met twee legers kan je beide wantrouwend maken tegenover elkaar.

Loekashenko gaat naar verluidt een pilaar van zijn dictatoriale constructie moeten inleveren, het is kijken wat de oppositie daarmee gaat doen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:30

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

UA heeft naar eigen zeggen momenteel een staand leger van 700k mensen actief.
Maar grote gedeeltes daarvan staan aan het front, en moeten de hele grens van 1000+ kilometer met RU en BY bewaken, plus units die not rond Kyiv worden gehouden etc.
Ik heb heel af en toe contact met iemand in UA en die meldt dat het leger in het noorden bij belarus een aantal troepen paraat heeft staan om ome Luka koest te houden.

Daarbij zijn er al soldaten uit belarus naar UA gegaan om aan hun zijde te vechten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

Sebje

Makelaartje

[Twitter]

[Afbeelding]
en weer een treetje hoger... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

[Twitter]

[Afbeelding]
Ze proberen Ukrainse troepen zoet te houden in het noorden begrijp ik?

Pagina: 1 ... 26 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid