Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.470 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

XWB schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:58:
En daar is de aankondiging van Belarus:

[Twitter]
Geen idee wat dat betekent.
Maar wel wat niet. Belarus gaan geen stroepenmacht sturen, want Lukashenko weet exact wat 1 van de mogelijke uitkomsten gaat zijn.

Wit Rusland was niet/amper betrokken bij de invasie in de begindagen van de invasie toen nog verwacht werd dat Kiev in een paar dagen zou vallen en dus al helemaal niet als Rusland waarschijnlijk het onderspit gaat delven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16

Seraphin

Meep?

Voor degenen die een aanval vanuit / door Belarus verwachten, een aantal argumenten ter overweging:

* Lukashenka heeft zijn eigen problemen. Hij is al geconfronteerd met een burgeropstand die hij met veel moeite en nog meer geweld neer heeft kunnen slaan door de hulp van de Russen in te roepen. Zonder de verder ins & outs van de huidige situatie te kennen, is mijn inschatting dat hij eerder méér troepen in eigen land nodig heeft dan dat hij ze kan missen in een onzalig buitenlands avontuur waar zijn broodheer zijn tanden al op heeft stukgebeten. (hou ook in gedachten "nodoby likes a loser" is een essentieel gegeven in het boekje "dictators voor dummies").

* Een groot deel van de grens tussen Oekraïne en Belarus bestaat uit moerasland. De Pripjat moerassen: trek op Google maps een lijn tussen (ruwweg) Pinsk en Muzyr, en vanaf die lijn naar de grens. Dat hele gebied is niet lekker begaanbaar. Tel daarbij op dat we inmiddels in de herfst zitten; lekker drassig allemaal. Kortom, Belarussische troepen zullen enorm gebonden zijn aan wegen. Dat werkte de vorige keer met een minder uitgerust Oekraïens leger tegen een toen nog beter uitgerust Russisch leger ook al niet.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sebje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:01:
[...]
en weer een treetje hoger... :|
Welk treetje dan?

'joint regional grouping' zegt helemaal niks namelijk, RU heeft tegenwoordig al leger basissen op BY leger basissen, het is meer een bevestiging van de huidige situatie zoals ik het lees.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

❌ In social networks, Russian propaganda begins to spread fakes that against the backdrop of a massive missile attack on Kyiv and other cities of Ukraine, an active infantry offensive is starting. Note that this is a fake, and the Armed Forces of Ukraine do not confirm such information.

Also on social media, there is information that the embassies have begun evacuation from Kyiv. This is also fake data.

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/19999

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Maar wat is er dan precies anders dan anders? Elke keer als Ukraine substantieel winst boekt gebeurt dit toch?
Ik verwijs naar mijn eerdere post: https://gathering.tweaker...message/73073430#73073430

Het verbaast mij dat veel mensen de bombardementen van deze ochtend zien als 'more of the same'.

Dat is het niet. Voorheen was er een beschieting van (burger)doelen in 1 stad. Dit is een gecoördineerde aanval op Oekrainse burgerdoelen in het gehele land. Een dergelijke landelijke aanval zonder enige militaire intenties hebben we nog niet gezien deze oorlog.

Dit is een overtreffende trap, waarbij Rusland wil laten zien dat ze het gehele Oekrainse land kan (en wilt) raken.

Ik begrijp niet zo goed dat men dit niet ziet en denkt 'Russische business as usual'. Deze actie vraagt om een echt flinke reactie van Oekraine / het Westen.

Dit is een stap op de escalatieladder die Rusland nu begonnen is.

Voor de duidelijkheid; de enige keuze die er nu is, is om mee te gaan in de escalatieladder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

Requiem19 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Ik verwijs naar mijn eerdere post: https://gathering.tweaker...message/73073430#73073430

Het verbaast mij dat veel mensen de bombardementen van deze ochtend zien als 'more of the same'.

Dat is het niet. Voorheen was er een beschieting van (burger)doelen in 1 stad. Dit is een gecoördineerde aanval op Oekrainse burgerdoelen in het gehele land. Een dergelijke landelijke aanval zonder enige militaire intenties hebben we nog niet gezien deze oorlog.

Dit is een overtreffende trap, waarbij Rusland wil laten zien dat ze het gehele Oekrainse land kan (en wilt) raken.

Ik begrijp niet zo goed dat men dit niet ziet en denkt 'Russische business as usual'. Deze actie vraagt om een echt flinke reactie van Oekraine / het Westen.

Voor de duidelijkheid; de enige keuze die er nu is, is om mee te gaan in de escalatieladder.
Ik denk niet dat velen onder ons denken dat het buisiness as usual is gezien de stroom aan reacties vandaag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
YakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Welk treetje dan?

'joint regional grouping' zegt helemaal niks namelijk, RU heeft tegenwoordig al leger basissen op BY leger basissen, het is meer een bevestiging van de huidige situatie zoals ik het lees.
Ik vind 'm lastig te duiden. Maar aangezien het westfront in Rusland genoemd (Lees: bij Donetsk) wordt gok ik dat het inhoudt dat er Wit-Russische soldaten naar dat front gaan.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nat-Water schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:06:
[...]
Ik vind 'm lastig te duiden. Maar aangezien het westfront in Rusland genoemd wordt gok ik dat het inhoudt dat er Wit-Russische soldaten naar dat front gaan.
Lukashenko zijn 'front' is zijn westgrens met Polen ;)

Historisch gezien lag Polen verder naar het oosten, hij is nog steeds bang dat Polen dat terug wil.
Het klinkt meer alsof ze meer Russische troepen op de basis in bijvoorbeeld Brest willen hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2022 11:08 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 22:06
Ben nog niet zo boos geweest als vanmorgen in dit conflict. Waar het de eerste dagen angst was, is dat langzaam omgezet naar een soort van ok dit gaat duren, maar Oekraine red het wel, tot vandaag.

Ja Oekraine lijkt de overhand te hebben en de wil dit te gaan winnen. Maar om dan dit te zien dat willekeurig steden in puin te willen schieten van Rusland, rondslaand als een dronken beer die op omvallen staat.

Laat Wit Rusland maar mee helpen, wellicht is dan eindelijk de mogelijk een speciale operatie op te zetten in dat land. Want Wit Rusland moet tenslotte Neutraal blijven niet?

Bah ik ga iets kapot slaan in de kamer hier

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

Sebje

Makelaartje

YakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Welk treetje dan?

ik ga meer af op het 'deploy' ... 'on the western borders of the Union' (i.e. Polen) en het besluit deze te gaan gebruiken ('use'), deel van dit statement. Maar wel eens, het is wel vaag hoe dan inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

En wat zou dat volgens jou moeten zijn?

Naar mijn mening: meer luchtafweergeschut naar Oekraine.
Nu hebben ze 40 van de 75 raketten onderschept, dat moet naar 90%+ onderschepping gaan. Zodra Rusland weet/ziet dat het geen zin heeft om kostbare raketten stuk te slaan op luchtafweer, dan zullen ze hiermee stoppen.
Uiteraard zullen ze dan wel weer een andere manier vinden om te frustreren, maar daar moeten we dan ook maar weer op counteren.

Ondertussen ook meer equipment naar het front om zo het counteroffensief te kunnen blijven ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZenTex schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Geen idee wat dat betekent.
Maar wel wat niet. Belarus gaan geen stroepenmacht sturen, want Lukashenko weet exact wat 1 van de mogelijke uitkomsten gaat zijn.

Wit Rusland was niet/amper betrokken bij de invasie in de begindagen van de invasie toen nog verwacht werd dat Kiev in een paar dagen zou vallen en dus al helemaal niet als Rusland waarschijnlijk het onderspit gaat delven.
De enige uitkomst van een aanval door Belarus is dat we daarna kunnen zeggen 'Rusland bakt er niks van maar het kan altijd nog erger'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sebje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

ik ga meer af op het 'deploy' ... 'on the western borders of the Union' en het besluit deze te gaan gebruiken ('use'), deel van dit statement. Maar wel eens, het is wel vaag hoe dan inderdaad.
Zoals ik hem lees is 'union state' = RU+BY.
'western borders' = grens van BY met PL en LT
'deploy' = mensen van RU op de basissen van BY stationeren als 'joint force'

Het enige is dat al die 'joint forces' daar al (gedeeltelijk) gestationeerd zijn. vanuit BY klinkt dit niet als veel nieuws iig.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2022 11:13 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
[...]

Ik ben het deels met je oneens - we hebben maanden en maanden van dagelijkse luchtafweer alarmen over het gehele land gehad, waarbij vooral flatgebouwen, scholen en supermarkten geraakt werden. Volgens mij is dat gestopt omdat Rusland door de raketten is, maar dat weten we niet zeker. We weten wel dat wat ze nu afvuren, direct vanuit de fabriek komt, op basis van datums op onderdelen die gevonden worden. Maargoed, elke situatie is uniek dus ook deze.

Maargoed, het maakt niet zoveel uit - want ben het wel met je eens wat het betekent voor de escalatieladder. Ik zie het meer als terug bij af, dan 'hoger op de ladder'. Maargoed, dit is een imaginaire trap met schijnbaar onbekend aantal treden en Rusland is nu weer extra superboos.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:06
AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:15:
China roept op tot de-escalatie
Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft opgeroepen tot de-escalatie in Oekraïne na de serie aanvallen op Oekraïne van vanochtend. "We hopen dat de situatie snel zal de-escaleren", zei een woordvoerder van het ministerie tijdens een persconferentie, meldt persbureau Reuters.

De relatie met China is erg belangrijk voor Poetin, die het land graag in zijn kamp wil krijgen. De strijd van de Russen in Oekraïne zou een uitgelezen kans voor de Chinezen kunnen zijn om hun controle over de Kaukasus én Poetin, uit te breiden.

bron:https://nos.nl/liveblog/2...-andere-oekraiense-steden
Zoiets is al vaker langskomen. Daar heb ik een hard hoofd in. Tot hoever zijn deze relaties écht nog belangrijk? Het voelt alsof het alles of niets is. Putin blijft namelijk escaleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
gise schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

En wat zou dat volgens jou moeten zijn?

Naar mijn mening: meer luchtafweergeschut naar Oekraine.
Nu hebben ze 40 van de 75 raketten onderschept, dat moet naar 90%+ onderschepping gaan. Zodra Rusland weet/ziet dat het geen zin heeft om kostbare raketten stuk te slaan op luchtafweer, dan zullen ze hiermee stoppen.
Uiteraard zullen ze dan wel weer een andere manier vinden om te frustreren, maar daar moeten we dan ook maar weer op counteren.

Ondertussen ook meer equipment naar het front om zo het counteroffensief te kunnen blijven ondersteunen.
Imo is het belangrijk om asymmetrisch te reageren; dus geen vergeldingsacties met bombardementen op Russische (burger)doelen.

Dit is het moment om zaken die op de een of andere manier nog niet konden worden verstrekt aan Oekraine (kuch Westerse tanks kuch) en masse wel te verstrekken.

Dit filmpje van Perun is hierin erg interessant. Op dit moment heeft Oekraine naar schatting 700.000 mensen in uniform. Niet allemaal gevechtsklaar, maar gemobiliseerd en werkzaam voor de krijgsmacht. Aan manschappen op dit moment geen probleem voor Oekraine, maar wel aan (westers) materieel (en munitie).

YouTube: Ukrainian mobilisation & force generation - Featuring General Ben Ho...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

❗️ Ukrainian President Volodymyr Zelensky, along with German Chancellor Olaf Scholz, called an emergency meeting of the G7 amid a massive Russian attack

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20000

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02

Het is niet 'more of the same', maar escalatie als reactie op de vernedering van de Kerch-brug.

Besef dat Poetin intern enorm onder druk staat, de publieke opinie wraak eist.
Als het hierbij blijft is de militaire schade voor Oekraïne minimaal en zijn de haviken weer een paar dagen rustig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Fuujii schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Zoiets is al vaker langskomen. Daar heb ik een hard hoofd in. Tot hoever zijn deze relaties écht nog belangrijk? Het voelt alsof het alles of niets is. Putin blijft namelijk escaleren.
Iedereen roept op tot de-escalatie, en we zijn een half jaar verder. Ik durf te concluderen dat het allemaal voor de buhne is. Er is echt maar 1 agressor hier en dat is Rusland. Dat hele referendum was 1 grote fuck you naar de wereld, "Ik kan doen wat ik wil en jullie kunnen mijn rug op". Horendol word je er van. Wij moeten maar de show blijven opvoeren van het debat, het er uit wilen komen, terwijl er een dolle hond aan de andere kant van de tafel zit. Iedereen gaat er maar in mee.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Michael_OsGroot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Iedereen roept op tot de-escalatie, en we zijn een half jaar verder. Ik durf te concluderen dat het allemaal voor de buhne is. Er is echt maar 1 agressor hier en dat is Rusland. Dat hele referendum was 1 grote fuck you naar de wereld, "Ik kan doen wat ik wil en jullie kunnen mijn rug op". Horendol word je er van. Wij moeten maar de show blijven opvoeren van het debat, het er uit wilen komen, terwijl er een dolle hond aan de andere kant van de tafel zit. Iedereen gaat er maar in mee.
En wat wil je doen? Het is niet bepaald onze strijd, hoewel we overduidelijk partij hebben gekozen. Maar ook vooral via war-by-proxy en zelf geen skin in the game of enige verder toewijding. En qua materiaal hebben we (EU) ook niets meer bij te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tuinïnen schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:24:
En wat wil je doen? Het is niet bepaald onze strijd, hoewel we overduidelijk partij hebben gekozen. Maar ook vooral via war-by-proxy en zelf geen skin in the game of enige verder toewijding. En qua materiaal hebben we (EU) ook niets meer bij te zetten.
Vergeet niet dat Rusland hier al jaren de boel zit op te stoken. Polarisatie, trolls op sociale media, inmenging in EU/VS politiek, allemaal gefinancierd vanuit Moskou. Wij zouden ons dit wel wat meer mogen beseffen IMO.

Er kan nog genoeg gedaan worden. Duitse tanks bijvoorbeeld, maar ook Rusland op het lijstje van 'state sponsors of terrorism' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Weet iemand hoeveel druk er op Israel staat om het in UA veiliger te helpen maken met Iron Domes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
NiGeLaToR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Dit leest echt als een onwerkelijk bericht (voor mij in ieder geval). Rusland is gestopt met alle steden dagelijks bombarderen omdat ze door de raketten heen raakten. Dat was geen bewuste keuze. Ze gooien nu hun nieuwe voorraad over de grens voor de gelegenheid. Uit onderzoek naar onderdelen blijken de raketten van de laatste maanden allemaal dit jaar gemaakt te zijn.

Qua fase: de situatie is al een tijd aan het veranderen en Rusland dreigt al een tijdje. Een plotselinge en duidelijke aanval op een object wat Putin persoonlijk raakt triggert een reactie. Ze zijn al een tijd aan het verliezen en dat werd dit weekend duidelijk. Het feit dat ze louter burgerdoelen treffen is het bewijs dat ze geenszins nog proberen militair te winnen, maar dit doen door terrorisme te gebruiken.

Dus, tenzij je een verhaal hebt bij 'verdere escalatie' ben ik benieuwd met wat je bedoelt. De situatie is sinds februari dit jaar al geescalleerd en Rusland heeft bewezen elke Ukrainer te vermoorden, gevangen te zetten of te kidnappen als ze de kans krijgen. Nu ze die kans niet krijgen bombarderen ze ze maar.
Ik vind jouw bericht pas opmerkelijk, door te stellen dat Rusland door haar raketten aan het geraken was, en er daardoor voor gekozen heeft om stedelijke doelen links te laten liggen. Waar blijkt dit uit? Welk feitelijk onderzoek laat blijken dat dit zo is? Ik ben er namelijk geen één tegen gekomen, wat enigzins betrouwbaar zou zijn. Tenzij hetgeen dat vanuit het Oekraïnes kamp naar buiten komt, te alle tijde voor waar wordt aangenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
BramViking schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Ik vind jouw bericht pas opmerkelijk, door te stellen dat Rusland door haar raketten aan het geraken was, en er daardoor voor gekozen heeft om stedelijke doelen links te laten liggen. Waar blijkt dit uit? Welk feitelijk onderzoek laat blijken dat dit zo is? Ik ben er namelijk geen één tegen gekomen, wat enigzins betrouwbaar zou zijn. Tenzij hetgeen dat vanuit het Oekraïnes kamp naar buiten komt, te alle tijde voor waar wordt aangenomen.
Diverse militaire analisten hebben in diverse gremia aangegeven dat de Russen steeds minder ballistische rakketten overhielden, ook als je ziet dat ze luchtafweer/anti schipsraketten nu gebruiken tegen gronddoelen.
Maar de Russen zullen wel een voorraadje hebben opgebouwd voor een eventuele escalatie gezien de raketten die nu gevonden worden.
Maar veel kunnen ze niet meer hebben want de productie gaat niet vlot met de sancties die van kracht zijn (tenzij zo'n hollandse geldwolf illegaan chips gaat leveren natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

Sebje

Makelaartje

De aanval op de Krim brug dreunt in ieder geval door tot in het (financiële) centrum van Rusland.

De aandelenbeurs in Moskou is maandag hard onderuit gegaan door de vrees voor een verdere escalatie van de oorlog in Oekraïne. De Russische MOEX-index dook bij de opening van de markt bijna 12 procent omlaag en zakte voor het eerst sinds de Russische invasie van Oekraïne op 24 februari onder het niveau van 1800 punten.
bron ANP: https://nieuws.nl/economi...latie-oorlog-in-oekraine/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Het gebruik van munitie was hier een sterke aanwijzing voor: de aanvang van de invasie was zoals we 'm hadden verwacht, maar na verloop van tijd werden er steeds oudere wapens en munitie ingezet, tot op gegeven moment zelfs munitie op oneigenlijke wijze werd gebruikt - met alle gevolgen van dien. Zoals bijvoorbeeld antischeepsraketten die compleet zonder geleiding (want bedoeld tegen schepen) op statische landdoelen werden gemikt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
nst6ldr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:46:
Het gebruik van munitie was hier een sterke aanwijzing voor: de aanvang van de invasie was zoals we 'm hadden verwacht, maar na verloop van tijd werden er steeds oudere wapens en munitie ingezet, tot op gegeven moment zelfs munitie op oneigenlijke wijze werd gebruikt - met alle gevolgen van dien.
Enig idee hoeveel conventionele langeafstand kruisvluchtwapens Rusland nog heeft?
Kan hij hier in weken/maanden mee doorgaan of houdt het over een paar dagen vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:19
Sebje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:45:
De aanval op de Krim brug dreunt in ieder geval door tot in het (financiële) centrum van Rusland.

De aandelenbeurs in Moskou is maandag hard onderuit gegaan door de vrees voor een verdere escalatie van de oorlog in Oekraïne. De Russische MOEX-index dook bij de opening van de markt bijna 12 procent omlaag en zakte voor het eerst sinds de Russische invasie van Oekraïne op 24 februari onder het niveau van 1800 punten.
bron ANP: https://nieuws.nl/economi...latie-oorlog-in-oekraine/
Wat is überhaupt de laatste stand wat betreft Russische munt en schulden, sancties zouden ondertussen toch wel voor een faillissement gezorgd moeten hebben of worden deze heel eenvoudig omzeilt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
[...]

In de raketten worden westerse chips gebruikt. Intel, Broadcom etc. Op die chips staat vaak de productie datum. Althans, het jaar en de week. Aan de resten van de raketten is af te leiden dat de eersten gemaakt zijn in 2010-2020. Op dit moment is het allemaal 2022 wat er gevonden wordt.

https://www.newsmax.com/n...ar/2022/05/10/id/1069297/

Voeg het samen, een schaarste in chips (nu grijze import door sancties), een gebrek aan goed personeel (die ook weer opgeropen worden) en je zit met een maandelijkse productie van misschien 10 van die dingen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Enig idee hoeveel conventionele langeafstand kruisvluchtwapens Rusland nog heeft?
Kan hij hier in weken/maanden mee doorgaan of houdt het over een paar dagen vanzelf op.
Dit is wat Rob Lee erover zegt:

Het lijkt me sterk dat ze dit op zo'n schaal nog maanden kunnen volhouden, maar dat blijft gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Janpietertje89 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Wat is überhaupt de laatste stand wat betreft Russische munt en schulden, sancties zouden ondertussen toch wel voor een faillissement gezorgd moeten hebben of worden deze heel eenvoudig omzeilt?
Verkeerde topic (meer iets voor Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden), maargoed:

https://nos.nl/artikel/24...tten-op-wat-is-het-effect

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Van wat ik hoor eigenlijk niks meer (nul) als je het in termen van voorraad hebt. De resten die de raketten momenteel achterlaten in Oekraïne vertonen een behoorlijk recente productiedatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

user109731 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

[Twitter]
Het lijkt me sterk dat ze dit op zo'n schaal nog maanden kunnen volhouden, maar dat blijft gissen.
Dit stond laatst in de Guardian:

This article is more than 1 month old
Russia buying millions of rockets and shells from North Korea, US intelligence says

https://www.theguardian.c...a-us-intelligence-ukraine

Wat daar van waar is weet ik niet zeker. Maar dit was t.z.t. een artikel waar ze zeiden dat Rusland ''shopped'' bij Noor Korea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:31
Waarom gewoon niet direct de maximale sanctie. Waarom altijd van die zielige pakketjes.

Snij bijvoorbeeld hun internet kabel door met het buitenland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fuujii
*knip* De Telegraaf doet ook weer lekker mee aan Russische propaganda.
Schaamteloos. Alles voor de sensatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGHKkKEGxawCyWUw8GleyDTSXmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9c8OXbPhFP0E78EZWE23ziyW.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

rejer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Waarom gewoon niet direct de maximale sanctie.
omdat je dan daarna niets meer over hebt om mee te dreigen. Daar wordt echt wel over nagedacht hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38

bloody

0.000 KB!!

user109731 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

[Twitter]
Sja, er wordt al maanden gezegd dat ze door hun spullen heenraken, "scraping the bottom of the barrel" is al zo vaak langskomen dat het vat intussen versleten is.

Maar toch hebben ze steeds genoeg spul om verwoestingen aan te richten.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Louwke schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:09:
Ben nog niet zo boos geweest als vanmorgen in dit conflict. Waar het de eerste dagen angst was, is dat langzaam omgezet naar een soort van ok dit gaat duren, maar Oekraine red het wel, tot vandaag.

Ja Oekraine lijkt de overhand te hebben en de wil dit te gaan winnen. Maar om dan dit te zien dat willekeurig steden in puin te willen schieten van Rusland, rondslaand als een dronken beer die op omvallen staat.

Laat Wit Rusland maar mee helpen, wellicht is dan eindelijk de mogelijk een speciale operatie op te zetten in dat land. Want Wit Rusland moet tenslotte Neutraal blijven niet?

Bah ik ga iets kapot slaan in de kamer hier
Tel tot 10. Ofzo. Het is oorlog en geen three kransje. Een oorlog verloopt nooit netjes en daarmee vallen er helaas altijd een hoop burgers. Het is logisch dat dit iets met je doet, maar als je er niet goed tegen kan is het misschien verstandiger om iets minder het nieuws omtrent de oorlog te lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:53

Fanta

FordPerformance™️

Fuujii schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:55:
De Kotskrant van Nederland doet ook weer lekker mee aan Russische propaganda.
Schaamteloos. Alles voor de sensatie.

[Afbeelding]
Deel het vooral, dan ben je onderdeel van het probleem. ;)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
nst6ldr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:53:
Van wat ik hoor eigenlijk niks meer (nul) als je het in termen van voorraad hebt. De resten die de raketten momenteel achterlaten in Oekraïne vertonen een behoorlijk recente productiedatum.
Hoe zijn ze nog in staat nieuwe raketten te produceren als deze afhankelijk zijn van westerse componenten?
Als ze significante hoeveelheden kunnen maken veranderd dat het plaatje helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
Fanta schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Deel het vooral, dan ben je onderdeel van het probleem. ;)
Ik verwacht niet dat de gemiddelde user hier ervoor valt. En zowel, dan is het juist een stukje bewustwording hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Hoewel het akelig is

Precies nu de G7 aan het overleggen zijn.
Hopelijk zet dit wat extra druk op de Duitsers.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:58
hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Hoe zijn ze nog in staat nieuwe raketten te produceren als deze afhankelijk zijn van westerse componenten?
Door dit soort sujetten:
nieuws: FIOD: Nederlander opgepakt vanwege leveren chips aan Rusland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Sja, er wordt al maanden gezegd dat ze door hun spullen heenraken, "scraping the bottom of the barrel" is al zo vaak langskomen dat het vat intussen versleten is.

Maar toch hebben ze steeds genoeg spul om verwoestingen aan te richten.
Er was een filmpje op youtube wat erop in ging. Ik heb het in één van de vorige topics gedeeld. Het komt erop neer dat de Russen in staat zijn om 5-6 of soms 10 van die raketten per maand te fabriceren, een beetje afhankelijk van het type.

Dus als ze die dingen 3 maanden niet inzetten liggen er weer 15-30 in de schappen. Die exemplaren zijn ze nu weer aan het verschieten. De aanval is daarmee een tijdelijke, want ze zijn zo op.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:50
Er lijkt zo langzamerhand wel een kleine kentering bij het volk in Europa plaats te vinden is mijn indruk. Ik hoor steeds meer geluiden om mij heen die vinden dat de NAVO onderhand echt alle soorten conventionele wapens naar Oekraine moet sturen. Dat zou natuurlijk heel goed de bubbel kunnen zijn waarin ik mij bevindt, maar zeker na vanochtend kan ik mij voorstellen dat de druk van binnenuit op de NAVO groter zal worden.

Hopelijk gaan ze nu doorpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Er was een filmpje op youtube wat erop in ging. Ik heb het in één van de vorige topics gedeeld. Het komt erop neer dat de Russen in staat zijn om 5-6 of soms 10 van die raketten per maand te fabriceren, een beetje afhankelijk van het type.

Dus als ze die dingen 3 maanden niet inzetten liggen er weer 15-30 in de schappen. Die exemplaren zijn ze nu weer aan het verschieten. De aanval is daarmee een tijdelijke, want ze zijn zo op.
Ze hebben in 1 ochtend dan minimaal een half jaar aan productie er doorheen gejaagd.
Zelfs voor de Russen lijkt dat wat gortig.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:23

Qwerty-273

Meukposter

Met de kanttekening dat volgens het AD de man een dubbele nationaliteit zou hebben.
https://www.ad.nl/binnenl...ips-aan-rusland~a1ede346/
De verdachte heeft naast de Nederlandse ook de Russische nationaliteit, laat een woordvoerder van de Fiod weten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Over zo'n dik uur is de RU Veiligheidsraad afgelopen, hopelijk wordt dan duidelijk wat ze gaan (zeggen te) doen

Edit, oh ze zijn al zover?

[ Voor 43% gewijzigd door bloody op 10-10-2022 12:09 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Ze hebben in 1 ochtend dan minimaal een half jaar aan productie er doorheen gejaagd.
Zelfs voor de Russen lijkt dat wat gortig.
Ik zie ze er wel voor aan dat ze dat doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

⛔️ Currently, the Russian media are spreading a large number of fakes

Some of them:
▪️ Russian offensive started in other directions – FAKE!
▪️ More than 500 missiles and 200 fighters were launched (approximate numbers) – FAKE!
▪️ Western embassies are being evacuated from Kyiv to Poland – FAKE!
▪️ Belarusians are also attacking, they are already running somewhere across the field – FAKE!
▪️ Zelensky has already been taken to a bunker in Poland – FAKE!

bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

11:57

Kremlin bevestigt luchtaanvallen Oekraïne
Het Kremlin heeft de aanval op verschillende Oekraïense steden vandaag bevestigd. Ze maken volgens Rusland deel uit van de "speciale militaire operatie", zoals Rusland de invasie van Oekraïne noemt.

De aanvallen worden gezien als een wraakaanval voor de explosie op een belangrijke brug die Rusland in het weekend met het geannexeerde Krim-schiereiland verbond. Dat heeft het Kremlin niet expliciet bevestigd.

Verschillende Oekraïense steden zijn zonder stroom of water komen te zitten nadat tientallen Russische raketten maandagochtend steden in het hele land hadden getroffen. Het aantal slachtoffers is nog niet duidelijk. In Kiev zouden er acht doden en 24 gewonden zijn gevallen.

bron: https://nos.nl/liveblog/2...amenlijke-troepenmacht-op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:58:
Hoewel het akelig is
[Twitter]
Precies nu de G7 aan het overleggen zijn.
Hopelijk zet dit wat extra druk op de Duitsers.
Don't get your hopes up. Het zal de Duitsers nog banger maken voor escalatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Tristan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Nee, dat zeggen we niet.

Die lekken hebben plaatsgevonden in Internationale wateren, maar ze behoren wel tot het Exclusieve Economisch gebied van Denemarken en Zweden. Dat betekend niet automatisch dat we dan nu maar de oorlog moeten afroepen.
Gaat eigenlijk specifiek over de elektriciteitskabels. Dat ze NS1 en 2 hebben opgeblazen is, afgezien van het ecologische aspect, mooi, kan er ook geen gas meer worden gekocht.

Niets betekent 'automatisch' dat je de oorlog moet afroepen. Je kunt alles in principe over je heen laten gaan. Ervaring leert alleen dat het van kwaad tot erger gaat. En we hebben te maken met een vijand die graag net zo ver gaat tot ze een klap krijgen. En zolang je de handjes thuis houdt zullen ze verder en verder gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Schrapen onderuit de kan. Wat @biobak stelt is er een, maar het schijnt ook dat ze gewoon inleveren op capability door de specificaties terug te schroeven. Zo worden er ook FPGA's opnieuw ingezet in wapengeleiding, dus ga er maar van uit dat alle niet-essentiele hardware er straks aan moet geloven: alle fabrikanten die geen wapens maken mogen hun chips straks inleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:29:
🇲🇩 Three cruise missiles launched this morning over Ukraine from Russian ships in the Black Sea crossed Moldovan airspace

The head of the MFA of Moldova summoned the Russian ambassador for an explanation.

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20001
Tijd voor luchtafweergeschut. In het kader van veiligheid voor Moldavië maar daarmee ook om Oekraine te beschermen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Tijd voor luchtafweergeschut. In het kader van veiligheid voor Moldavië maar daarmee ook om Oekraine te beschermen.
Een speciale militaire missie vanuit de NAVO om z'n bondgenoten te beschermen tegen de nazi's in Rusland!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

En misschien niet heel raar:

En hier zien we de aggresor:

[ Voor 66% gewijzigd door AlwaysNick op 10-10-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:18:
[Twitter]
[Twitter]
En misschien niet heel raar:
[Twitter]
En hier zien we de aggresor:
[Twitter]
Eleven sites of critical infrastructure have been struck in Kyiv and eight other regions of Ukraine, according to Prime Minister Denys Shmyhal.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

user109731 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Vergeet niet dat Rusland hier al jaren de boel zit op te stoken. Polarisatie, trolls op sociale media, inmenging in EU/VS politiek, allemaal gefinancierd vanuit Moskou. Wij zouden ons dit wel wat meer mogen beseffen IMO.

Er kan nog genoeg gedaan worden. Duitse tanks bijvoorbeeld, maar ook Rusland op het lijstje van 'state sponsors of terrorism' zetten.
In enge zin is het niet ons conflict. Maar de vraag is of je het in enge zin wilt bekijken als daarmee *knip* Poetin over een jaartje zijn leger bij de Poolse grens heeft. Nog los van ethische/morele vragen over het helpen van Oekraine. Ik vind het goed dat we het conflict in ruime zin bekijken, in onze eigen langetermijnbelang maar ook voor hulp aan een zelfstandig democratisch land en hun bevolking. Het is tijd om op de juiste manier een lijn te trekken en zoals Rusland nu te werk geeft gaan ze de NAVO meer reden geven voor een nieuwe lijn. Zoals gezegd denk ik niet dat de beste optie is om doelen in Rusland te gaan bestoken (zeker geen burgerdoelen, munitiedepots oid kun je nog over discussieren) maar we kunnen wél een lijn trekken door de levering van meer/zwaarder wapentuig.

[ Voor 0% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 19:58 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

📣 “There is no place for such actions in the 21st century.” Borrell promised urgent EU military assistance to Ukraine

“I am deeply shocked by Russian attacks on civilians in Kyiv and other Ukrainian cities. Such actions have no place in the 21st century. Additional military support from the EU is expected,” EU High Representative Josep Borrell said.

bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Ze hebben echt veel (gericht) kapot geschoten.... Hopelijk kan UA dit snel weer aan de praat krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 21:07
[...]

Onderandere door dit soort personen
nieuws: FIOD: Nederlander opgepakt vanwege leveren chips aan Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12
jaapstobbe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Is een duidelijke afzwaaier genoeg? Ik betwijfel het.
Lviv ligt nog een kilometer of 80 van Polen vandaan, zó onnauwkeurig zijn die Russische rakketten nou ook weer niet.

Als er eentje in Polen neerkomt dan is het geen afzwaaier, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

migchiell schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Als er eentje in Polen neerkomt dan is het geen afzwaaier, lijkt me.
Hoe roekeloos die Russen ook zijn, ik gok dat ze er alles aan doen om níet de NAVO te raken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:03

HugoBoss1985

Xenotech

JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Hoe roekeloos die Russen ook zijn, ik gok dat ze er alles aan doen om níet de NAVO te raken.
Wat gaat er gebeuren als er in Oekraïne iets op een buitenlands consulaat valt?

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-10-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Poetin: aanvallen vergelding voor Krimbrug
De Russische president Poetin heeft onverwachts een korte verklaring gegeven op televisie. De president bevestigt dat hij opdracht heeft gegeven voor de raketaanvallen op Oekraïense doelen vanochtend. Volgens hem zijn langeafstandsraketten ingezet tegen militaire, communicatie- en energiedoelen. "Als de aanvallen blijven doorgaan, zullen wij die hard beantwoorden", zei hij verder.

Hij bevestigde verder dat de aanval een reactie is op de explosie die zaterdag de brug tussen Rusland en het bezette Krim-schiereiland trof. Hij sprak van Oekraïens terrorisme en zei dat Oekraïense speciale eenheden achter de gedeeltelijke vernietiging van de brug zaten.

bron:https://nos.nl/liveblog/2...amenlijke-troepenmacht-op

Een brug opblazen zonder doden. Of burgerdoden zijn 2 verschillende dingen. Maar blijkbaar denkt Poetin daar anders over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24

almightyarjen

When does the hurting stop?

[...]

Ik denk dat bij één raket in Polen ze nog wel wegkomen met "sorry, foutje". Dan zal niet gelijk artikel 5 erbij worden gehaald. Beetje afhankelijk waar die raket dan neerkomt uiteraard. Maar het westen zit net zo min op een directe confrontatie met Rusland te wachten als Rusland met het westen.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HugoBoss1985 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Wat als er in Ukraïne iets op een buitenlands consulaat valt?
Goede vraag. Volgens mij gebruiken ze nu allemaal wapens waarmee dat nog te voorkomen is, ik denk dat het voorlopig een hypothetische vraag is. Maar anders, geen idee....

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Hier een explosie in Dnipro....:
https://t.me/ukrainenowenglish/20011

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Dacht dat er een paar doden gevallen waren, je ziet auto's rijden op het moment van de explosie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:50
[...]

JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Goede vraag. Volgens mij gebruiken ze nu allemaal wapens waarmee dat nog te voorkomen is, ik denk dat het voorlopig een hypothetische vraag is. Maar anders, geen idee....
Het Duitse consulaat is vandaag getroffen in Kyiv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

De Duitse ambassade is al (licht) geraakt. Maar nog weinig reacties.

https://www.jpost.com/international/article-719311/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Providentia schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

[...]

[Twitter]
zag het net idd:
https://www.bild.de/polit...roffen-81572388.bild.html

Misschien het zetje dat Duitsland nodig heeft?

Met het random schieten hebben ze nu dus het duitse consulaat en het hoofdkwartier van Samsung geraakt.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2022 12:39 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Providentia schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

[...]

[Twitter]
Je was me voor die is duidelijk dan die van mij thx d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Nét niet: https://www.bild.de/polit...roffen-81572388.bild.html

Vertaling: hier werden visa's uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

YakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

zag het net idd:
https://www.bild.de/polit...roffen-81572388.bild.html

Misschien het zetje dat Duitsland nodig heeft?
Als het Amerikaanse consulaat geraakt was dan waren de rapen wel gaar, denk ik :+
Een aanval op Duits grondgebied (consulaat) is toch een aanval op de NAVO?

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-10-2022 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:34:
[..]

Een brug opblazen zonder doden. Of burgerdoden zijn 2 verschillende dingen. Maar blijkbaar denkt Poetin daar anders over :(
Er zijn een 2-4 burgerdoden dacht ik, maar als je alles bij elkaar op telt (+ die massagraven), dan komt bij UA inderdaad op meer uit.

Verder vuurt UA niet op RU, maar probeert het juist zijn eigen land (weer) terug in handen te krijgen/

Ik maak mijzelf wel enorm boos, waarom doet Duitsland zo moeilijk?
Dat hele RU mag voor mij vandaag nog van de kaart worden afgeveegd, maar goed, dat is ook onrealistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

almightyarjen schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Ik denk dat bij één raket in Polen ze nog wel wegkomen met "sorry, foutje". Dan zal niet gelijk artikel 5 erbij worden gehaald. Beetje afhankelijk waar die raket dan neerkomt uiteraard. Maar het westen zit net zo min op een directe confrontatie met Rusland te wachten als Rusland met het westen.
Je zou niet direct artikel 5 hoeven in te roepen maar je kunt misschien wel al een hele flinke luchtverdedigingslinie opbouwen aan de grens. Daar geeft *knip* Poetin dan wel reden toe. Er zijn meer manieren om te reageren dan artikel 5. Een flinke militaire macht aan de grens bij Oekraine wordt *knip* Poetin denk ik ook niet vrolijk van enerzijds en geeft ons anderzijds de mogelijkheid snel te reageren.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 19:59 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40

JoeZuCK

_Fonz > all.

[...]

Duitste ambassade schijnt geraakt te zijn.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

De Duitse ambassade is al (licht) geraakt. Maar nog weinig reacties.

https://www.jpost.com/international/article-719311/
Ik gok dat de NAVO heel druk praat over hoe te reageren in woord en daad. Daar zal dit ongetwijfeld wel in meegenomen zijn.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:01

Auredium

Informaticus Chaoticus

HollowGamer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Er zijn een 2-4 burgerdoden dacht ik, maar als je alles bij elkaar op telt (+ die massagraven), dan komt bij UA inderdaad op meer uit.

Verder vuurt UA niet op RU, maar probeert het juist zijn eigen land (weer) terug in handen te krijgen/

Ik maak mijzelf wel enorm boos, waarom doet Duitsland zo moeilijk?
Dat hele RU mag voor mij vandaag nog van de kaart worden afgeveegd, maar goed, dat is ook onrealistisch.
De realiteit omtrent Duitsland is zowel complex als simpel. Heel kort verwoord; in Duitsland wonen veel mensen die geen escalatie met Rusland willen. Er zijn er verschillende (vooral in Oost Duitsland) die er familie en zakencontacten hebben. En ja; Duitsland zal ook een buitensporig hoog aantal Pro-Rusland supporters hebben. Dit uit zich ook in de politiek waar verschillende partijen zijn die met opzet zaken zoals Leopard tanks tegen houden. Vanuit NATO standpunt gezien zijn er in Duitsland nogal wat verraders.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 09:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

HugoBoss1985 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Als het Amerikaanse consulaat geraakt was dan waren de rapen wel gaar, denk ik :+
Een aanval op Duits grondgebied (consulaat) is toch een aanval op de NAVO?
Mwa dat betwijfel ik. In het verleden zijn aanvallen op ambassades ook niet direct als dusdanig beoordeeld.

Art5 is wel wat erger en triggert een full scale oorlog. Wil je dat door een verdwaalde raket? Lijkt me niet namelijk. Want hoe romantisch het hier ook wordt gezien om maar even ten strijden te trekken is het verre van fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

JT schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Ik gok dat de NAVO heel druk praat over hoe te reageren in woord en daad. Daar zal dit ongetwijfeld wel in meegenomen zijn.
Klopt. Al hoop ik voor velen dat ze Artikel 5 pas toepassen als ze de Balkan landen binnenvallen. Maar ik weet niet welke sancties je nog meer kan doen buiten de zovele die je al hebt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

tuinïnen schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Mwa dat betwijfel ik. In het verleden zijn aanvallen op ambassades ook niet direct als dusdanig beoordeeld.

Art5 is wel wat erger en triggert een full scale oorlog. Wil je dat door een verdwaalde raket? Lijkt me niet namelijk. Want hoe romantisch het hier ook wordt gezien om maar even ten strijden te trekken is het verre van fraai.
Wellicht oud nieuws maar ik lees net dat in Maart van dit jaar het Tsjechische Consulaat ook al geraakt was...

https://www.schengenvisai...te-of-czechia-in-kharkiv/

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
Even nodige verduidelijking, een ambassade of consulaat is weliswaar diplomatiek onaantastbaar, maar GEEN grondgebied van de staat die daarop zijn ambassade of consulaat heeft. Veel gemaakte fout.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Ook in het Oosten, en waren er ook niet genoeg NAVO hoofdkantoren doelwit van explosies?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 18:10
[...]

Ik draai het liever om. Er is helemaal geen verdwaalde raket. Een verdwaalde raket is er 1 die door een fout in een akker 10 kilometer verderop land.

Deze raket is gewoon gevallen zoals bedoeld. Dat de afwijking dusdanig is dat deze op het consulaat landt veranderd daar verder vrij weinig aan in mijn optiek. Dat wisten de russen al voordat ze op de lanceerknop duwden.

Verder ben ik het eens dat dit nevernooit geen art 5 triggert.. ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

SkiFan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:46:
Even nodige verduidelijking, een ambassade of consulaat is weliswaar diplomatiek onaantastbaar, maar GEEN grondgebied van de staat die daarop zijn ambassade of consulaat heeft. Veel gemaakte fout.
Dank voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xgar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:24
AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Klopt. Al hoop ik voor velen dat ze Artikel 5 pas toepassen als ze de Balkan landen binnenvallen. Maar ik weet niet welke sancties je nog meer kan doen buiten de zovele die je al hebt...
De Balkan of de Baltische staten? Het laatste lijkt me meer voor de hand liggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Niet veel. Wikipedia: United States bombing of the Chinese embassy in Belgrade

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

🇩🇪 The visa section of the German Consulate also suffered during the massive Russian attacks on the Ukrainian capital, writes Bild

“Maybe you want to send a couple of Leopard tanks to check the situation on the spot?” — the former head of the Bell Foundation in Kyiv addressed the network to Chancellor Olaf Scholz and Foreign Minister Annalena Baerbock.

Bron: https://t.me/UkraineNowGerman

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10

pro_6or

amateur_60r

IJzerlijm schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

De enige uitkomst van een aanval door Belarus is dat we daarna kunnen zeggen 'Rusland bakt er niks van maar het kan altijd nog erger'.
Of Rusland breekt door bij Bakhmut, de counter bij Kerson wordt afgeslagen en met het hele leger van Belarus (plus de reserves:van Rusland) er bij komt Kiev en Chernihiv ook onder druk.

Ik denk dat Ukraine het gaat redden maar maak er aub geen scherts van, het is, en zal heel moeilijk blijven.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

SkiFan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:46:
Daar kwam ik ook net op tijd achter toen ik enkele weken geleden met wat vuurwerk cakeboxen richting de Andries Bickerweg reed :P ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

🔹 “The war of the Russian Federation against Ukraine affects everyone, turning ordinary things into “luxury,” said Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu at a meeting with compatriots in Strasbourg – A Haber

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
pro_6or schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Of Rusland breekt door bij Bakhmut, de counter bij Kerson wordt afgeslagen en met het hele leger van Belarus (plus de reserves:van Rusland) er bij komt Kiev en Chernihiv ook onder druk.

Ik denk dat Ukraine het gaat redden maar maak er aub geen scherts van, het is, en zal heel moeilijk blijven.
Alsof lukashenko yhet zich kan permitteren groot deel leger elders in te zetten, als ie dat doet dan zien we hopelijk een evolutie die nu niet gestopt kan worden en verbetering in het land (zeg maar fijn verwestelijken, meer focus op EU, corruptie aanpakken, gesprekken met EU, en als ze dan toch bezig zijn op termijn NAVO nog een stukje verder naar Ru opschuiven :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:58:
🔹 “The war of the Russian Federation against Ukraine affects everyone, turning ordinary things into “luxury,” said Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu at a meeting with compatriots in Strasbourg – A Haber

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish
Haha. Volgens mij komt dat wat betreft Turkije eerder door het financiele beleid van de grote leider aldaar.

En los daarvan zullen we toch een keer de rekening gepresenteerd krijgen van het verdwijnen van fossiele brandstoffen, Corona pandemie en de reacties daarop, klimaatveranderingen, en de vergrijzing.

Dat komt echt niet door dit conflict imho, dit conflict is eerder een gevolg dan een oorzaak.

[ Voor 23% gewijzigd door olafmol op 10-10-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
olafmol schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Haha. Volgens mij komt dat wat betreft Turkije eerder door het rente beleid van de grote leider aldaar.
Maar het is natuurlijk wel makkelijk wanneer je iemand anders de schuld kan geven. Dan kun je het na een oorlog nog een beetje spinnen als opbouw en dan is er vast een nieuw conflict wat de schuld kan krijgen van slechte economische omstandigheden.

Voor wat betreft Wit-Rusland lijkt het me ook geen gegeven dat die mee gaan vechten tenzij die "joint militaire eenheden" de bewakingstaken voor Loekasjenko gaan overnemen. Dan kan het hele leger vechten in Oekraïne en zit hij onder de "veilig" paraplu van Poetin, lekker dicht bij het raam.

Zou mij overigens niets verbazen wanneer er politieke druk vanuit bijv. de VS/Westen wordt uitgeoefend om vooral niet mee te doen. Onder het mom van "ook op jou balkon kan zomaar een "ninja hellfire" landen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

‼️ Dnipropetrovsk region, at least four dead and 19 wounded

Such disappointing preliminary data after the massive offensive of the enemy in the Dnipropetrovsk region.

The Russians fired more than 10 missiles into the area. Four missiles destroyed air defense.

"The enemy attacked critical infrastructure, residential areas, and transport stops. It happened when people went to work. Deliberately, in order to grow panic," – head of the Dnipro Regional Military Administration Reznichenko

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

AlwaysNick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:07:
‼️ Dnipropetrovsk region, at least four dead and 19 wounded

Such disappointing preliminary data after the massive offensive of the enemy in the Dnipropetrovsk region.

The Russians fired more than 10 missiles into the area. Four missiles destroyed air defense.

"The enemy attacked critical infrastructure, residential areas, and transport stops. It happened when people went to work. Deliberately, in order to grow panic," – head of the Dnipro Regional Military Administration Reznichenko

Bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20017
Gadver, daar voeg je nog iets toe inderdaad. Niets hield Rusland tegen de aanval 's nachts of om een uurtje of 14:00 uit te voeren. Nee, het moest precies gebeuren als iedereen onderweg was. En die slang in het Kremlin beweert uiteraard dat dit een gepaste en weloverwogen strategische actie was tegen doelen. Bah!

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
TIGER1125 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Maar het is natuurlijk wel makkelijk wanneer je iemand anders de schuld kan geven. Dan kun je het na een oorlog nog een beetje spinnen als opbouw en dan is er vast een nieuw conflict wat de schuld kan krijgen van slechte economische omstandigheden.

Voor wat betreft Wit-Rusland lijkt het me ook geen gegeven dat die mee gaan vechten tenzij die "joint militaire eenheden" de bewakingstaken voor Loekasjenko gaan overnemen. Dan kan het hele leger vechten in Oekraïne en zit hij onder de paraplu van Poetin.

Zou mij overigens niets verbazen wanneer er politieke druk vanuit bijv. de VS wordt uitgeoefend om het vooral niet te doen. Onder het mom van "ook op jou balkon kan zomaar een "ninja hellfire" landen"
lukashenko weet dat ie zn positie kwijt is als zn leger het niet kan behouden.
Denk dat de VS en EU inschatten dat en omwenteling daar het land op hetzelfde pad als UA gaat zetten.
Catch22, - lastiger (even) voor UA verdedigen tegen meer (maar hoe kwalitatief is dat leger en hoeveel motivatie is er?) + versnelde stap beschavingsladder en aftakeling Ru invloedsfeer en stabiliteit want Ru kan geen tweede "speciale operatie" beginnen nu.
Pagina: 1 ... 27 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid