Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.524 views

Onderwerpen

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Wat zegt iemands klimaatontkenning over zijn expertise op militair gebied?
Het zegt in ieder geval iets over z'n beoordelingsvermogen en objectiviteit.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:17

ZenTex

Doet maar wat.

CurlyMo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Wat zegt iemands klimaatontkenning over zijn expertise op militair gebied?
Het gaat om de nog vreemde reactie dat het ondemocratisch is om iemand niet serieus te nemen.

Enfin, dit is zwaar offtopic. Laten we het weer over de ontwikkelingen in Oekraïne hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

asing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:53:
De cijfers van gisteren zijn bekend : https://minusrus.com/en

Wat opvalt, "maar" 320 Russen gedood en +74 aircraft. Het lijkt erop dat ze een zwerm drones uit de lucht geschoten hebben. :)
Denk dat het een miscommunicatie is?

https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Hier staat 1 aircraft en 11 UAV. Drones vallen onder UAV.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
Nox schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Denk dat het een miscommunicatie is?

https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Hier staat 1 aircraft en 11 UAV. Drones vallen onder UAV.
Hier meer cijfers https://war-bi.prozorro.sale/#/. Minruscom lijkt gewoon niet te kloppen vandaag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
asing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

"Ja maar" betekent eigenlijk nee. Rob de Wijk verdient zijn eigen regel in de Topic Warning. Je zou hem eigenlijk moeten negeren. Laat ik het daarbij laten.
Gewogen input is imho altijd goed, maar als je ziet at zn naam noemen stevast tot ongever dezelfde discussie en dus afleiding zorgt dan zou je inderdaad kunnen gaan overwegen om hem in dit topic te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Silent7 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Gewogen input is imho altijd goed, [...]
Als het gewicht bijna nul is kan je het maar beter weglaten. De bijdrage is dan zo zinloos dat je beter de moeite kan stoppen in een andere bron zoeken dan de bron zelf lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

Silent7 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Gewogen input is imho altijd goed, maar als je ziet at zn naam noemen stevast tot ongever dezelfde discussie en dus afleiding zorgt dan zou je inderdaad kunnen gaan overwegen om hem in dit topic te negeren.
Vind ik wel een lastige. Ik luist op BNR ook vaak zijn updates en vind het ook fijn om zijn invalshoek te horen.

Niemand heeft 100% gelijk en mensen hebben andere visies. Om te stellen dat Rob de Wijk er niets van begrijpt vnd ik te kort door de bocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Snow_King schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Vind ik wel een lastige. Ik luist op BNR ook vaak zijn updates en vind het ook fijn om zijn invalshoek te horen.

Niemand heeft 100% gelijk en mensen hebben andere visies. Om te stellen dat Rob de Wijk er niets van begrijpt vnd ik te kort door de bocht.
Zijn beweringen worden keer op keer ingehaald door de realiteit, begrijp niet dat iemand hem nog vraagt voor zijn deskundigheid. Bovendien, zijn mening dat Donbas en de Krim Russisch zijn vind ik *****

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Zijn beweringen worden keer op keer ingehaald door de realiteit, begrijp niet dat iemand hem nog vraagt voor zijn deskundigheid. Bovendien, zijn mening dat Donbas en de Krim Russisch zijn vind ik *****
Tegelijkertijd betrap ik de ex-CDSsen die geregeld langs komen ook op een hoop van hetzelfde. Hoewel die minder met alle winden meewaaien lijkt het.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Tegelijkertijd betrap ik de ex-CDSsen die geregeld langs komen ook op een hoop van hetzelfde.
Over dat Donbas en de Krim Russisch zijn?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Over dat Donbas en de Krim Russisch zijn?
Ja, dat, maar ook eventueel (risico op) inzet van CBN. En een wat fatalistische insteek. Of het 'feit' dat het westen inmiddels door al z'n wapens heen is bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Ja, dat, maar ook inzet van CBN. En een wat fatalistische insteek.
luister ik naar andere CDS'en blijkbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Snow_King schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Iemand die niet leert van zijn fouten in het verleden en weigert om zijn standpunt aan te passen, ondanks dat de realiteit keer op keer anders is, is geen expert. Zijn updates over wat er momenteel gebeurt zijn op zich verder best aardig, ware het niet dat zijn conclusies kant nog wal raken.

Laatst bij Lyman werd rusland in een pincher genomen, en hij zegt dat Oekraine nu omsingeld is :? En strikt genomen klopt dat natuurlijk gedeeltelijk wel en moet je een pincher niet doen als je het gebied waar je doorheen stoot niet bezet kunt houden. Alleen Oekraine heeft nu al verschillende keren laten zien dat ze dat prima kunnen. Daarmee kan ik het de 1e keer nog voorstellen dat je denkt dat ze het niet kunnen, maar na een paar keer grote winsten, moet je toch eens je visie aan gaan passen.

Punt is dat ie dat niet doet, er daardoor steevast naast zit en daarmee weinig tot niets toevoegt aan de analyses.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Het probleem van meningen, daarom pleit ik al vanaf het begin toch vooral dingen te posten van persbureau's en de grote betrouwbare nieuwsuitlatingen, loopt natuurlijk wat achter op de twittersnelheid maar scheelt veel gedoe.
En om de daad bij het woord te voegen:
https://apnews.com/articl...ea3f4c326003123b21aa78099
BEIRUT (AP) — When the bulk cargo ship Laodicea docked in Lebanon last summer, Ukrainian diplomats said the vessel was carrying grain stolen by Russia and urged Lebanese officials to impound the ship.

Moscow called the allegation “false and baseless,” and Lebanon’s prosecutor general sided with the Kremlin and declared that the 10,000 tons of barley and wheat flour wasn’t stolen and allowed the ship to unload.

But an investigation by The Associated Press and the PBS series “Frontline” has found the Laodicea, owned by Syria, is part of a sophisticated Russian-run smuggling operation that has used falsified manifests and seaborne subterfuge to steal Ukrainian grain worth at least $530 million — cash that has helped feed President Vladimir Putin’s war machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

*knip* offtopic

[ Voor 113% gewijzigd door polthemol op 03-10-2022 11:50 ]

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
ondertussen in een andere werkelijkheid:
Ukrainian troops fail to advance in Kherson Region — local authorities
Earlier, it was reported that the situation in the Nikolayev area was under the control of the Russian troops
KHERSON, October 3. /TASS/. Ukrainian troops moved forward along the Dnieper River in the Kherson Region and after that their advance came to a halt, Kirill Stremousov, deputy head of the Kherson regional military-civilian administration, told TASS on Monday.

"They made a breakthrough attempt and moved forward along the Dnieper. All these attempts are being crushed and the enemy’s forces are being bombarded. They moved forward and were destroyed there. They only managed to make photos. That was the end of it and there is no further advance," Stremousov said.

The Kherson regional official said earlier on Monday that the situation in the Nikolayev area was under the control of the Russian troops. The Ukrainian forces moved forward along the Dnieper towards Dudchany but were repelled by Russia’s Aerospace Forces.
Of hoort dit in het memestopic?
https://tass.com/defense/1516873

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Wederom ‘foreign legion’ aan het werk. Opmerkelijk filmpje, het is geen ‘level playing’ field en het zelfvertrouwen en de agressie waarmee ze opereren is bijna dom of levensmoe te noemen.

Het is ook koren op de molen van Russische propagandisten - deze buitenlandse strijders komen echt veel meer dan gemiddeld in beeld en zitten regelmatig in de punt van de speer. Vraag me af hoe groot hun aandeel werkelijk is.

En filmpje van Russische staatstv waarin iemand vanuit Belarus denkt een gesprekspartner te zijn, maar al snel op het menu staat van koloniale intenties van Rusland: ‘Belarus is part of Russia’ waarna de beste man nog probeert ‘No, Belarus is an independent state.’

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-10-2022 11:32 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Tsja experts zijn natuurlijk ook jarenlang om de tuin geleid dat het Russische leger machtig was. Het is moeilijk om je mening aan te passen als je met die dogmas bent opgegroeid.

Ik zie het gewoon simpel: sneuvelen in deze speciale operatie is niet heroïsch zoals sneuvelen in Stalingrad en Russen hebben er weinig zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:29:

Wederom ‘foreign legion’ aan het werk. Opmerkelijk filmpje, het is geen ‘level playing’ field en het zelfvertrouwen en de agressie waarmee ze opereren is bijna dom of levensmoe te noemen.

Het is ook koren op de molen van Russische propagandisten - deze buitenlandse strijders komen echt veel meer dan gemiddeld in beeld en zitten regelmatig in de punt van de speer. Vraag me af hoe groot hun aandeel werkelijk is.
Lijkt me vooral zonde van de munitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:17

ZenTex

Doet maar wat.

Het is ook koren op de molen van Russische propagandisten - deze buitenlandse strijders komen echt veel meer dan gemiddeld in beeld en zitten regelmatig in depunt van de speer. Vraag me af hoe groot hun aandeel werkelijk is.
Dit filmje has ik al eerder gezien. Idd tenenkrommend en amateuristisch. Hadden ze beter niet kunnen publiceren.
Het is ook koren op de molen van Russische propagandisten
Hier til ik niet zo zwaar aan. Als de Russische propagandamachine beelden nodig heeft maken ze die wel zelf.
Of het dan beeldmateriaal uit films, games of wat dan ook maakt niet uit.

Of de beoogde doelgroep slikt het fake materiaal, of niet, maar weet dat ze niets kunnen zeggen, want rusland.
Iesereen met meer dan 2 hersencellen zou moeten weten hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

asing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Hier meer cijfers https://war-bi.prozorro.sale/#/. Minruscom lijkt gewoon niet te kloppen vandaag.
Die cijfers zijn een repost van dezelfde bron ;) Maar dan niet op facebook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

En filmpje van Russische staatstv waarin iemand vanuit Belarus denkt een gesprekspartner te zijn, maar al snel op het menu staat van koloniale intenties van Rusland: ‘Belarus is part of Russia’ waarna de beste man nog probeert ‘No, Belarus is an independent state.’
Pijnlijk stukje. Wat me ook opviel is dat hij vertelde dat de oorlog al 30 jaar bezig was. Ik dacht eigenlijk dat het russische standpunt was dat wo2 nooit afgelopen was en in dat licht zit je eerder aan 80 jaar. Is hier sprake van een draai of zijn er gewoon meerdere stromingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yucon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Pijnlijk stukje. Wat me ook opviel is dat hij vertelde dat de oorlog al 30 jaar bezig was. Ik dacht eigenlijk dat het russische standpunt was dat wo2 nooit afgelopen was en in dat licht zit je eerder aan 80 jaar. Is hier sprake van een draai of zijn er gewoon meerdere stromingen?
30 jaar: sinds val USSR.

Maar goed, er zijn meerdere narratieven binnen zelfde stroming- ik heb ook Ivan Grozny (uit 1500) voorbij horen komen als voorbeeld van continuïteit van Romeins rijk tegen barbaarse Germanen. Alles wat beetje in straatje past wordt erbij gesleept, ongeacht hoe tegenstrijdig het op andere vlakken klinkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
ZenTex schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Dit filmje has ik al eerder gezien. Idd tenenkrommend en amateuristisch. Hadden ze beter niet kunnen publiceren.

[...]

Hier til ik niet zo zwaar aan. Als de Russische propagandamachine beelden nodig heeft maken ze die wel zelf.
Of het dan beeldmateriaal uit films, games of wat dan ook maakt niet uit.

Of de beoogde doelgroep slikt het fake materiaal, of niet, maar weet dat ze niets kunnen zeggen, want rusland.
Iesereen met meer dan 2 hersencellen zou moeten weten hoe de vork in de steel zit.
Als ik in games zo open sta te schieten ben ik binnen 2 seconden dood. :+

En die propaganda van Rusland is steeds zo gemakkelijk door te prikken. Ze hebben een filmpje gemaakt dat ze in Kherson een gigantisch wapendepot opgeblazen zouden hebben.
Bleek dat Oekrainse drones gewoon gefilmd hadden dat ze zeemijnen aan het begraven waren om dat filmpje te kunnen maken. _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Nog even het plaatje erbij, vind ik wel fijner dan een linkje;
Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2022_10/1664779440-184.jpg

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Wat moeten we hier van maken, de grenzen van voor 24 februari?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:03:
[Embed]
dan kan het Russische leger zich ook wel alvast terugtrekken naar de grenzen van 2014, van voor 24 Feb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Embed]
Misschien dat ze na het verlies van Lyman weer een geitenpaadje zochten om hun gebrek aan reactie te verklaren oid?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[Embed]
Grenzen van 2014... en je vraag is: Voor of Na de annexatie van de Krim?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
McKaamos schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Geheel afhankelijk van de situatie op de grond. Zodra Oekraine de Krim bevrijd, bedoelden ze voor de annexatie. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
En in het zuiden zijn ze inmiddels ook lekker bezig! Vanuit het noorden van Kherson 20km opgetrokken richting Kherson.

Edit: hier nog een plaatje met een overzicht van wat er in het zuiden gaande is:

[ Voor 29% gewijzigd door beany op 03-10-2022 12:13 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
McKaamos schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:
Het suggereert dat Mariupol, Severdonetsk, etc. niet 'Russisch' worden, een ultieme poging het voor februari bezette deel te behouden.

Waarom dan wel de andere gebieden rond Kherson en Melitopol 'Russisch' maken? Makes no sense, of zijn ze al bezig zich terug te trekken naar De Krim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Het suggereert dat Mariupol, Severdonetsk, etc. niet 'Russisch' worden, een ultieme poging het voor februari bezette deel te behouden.

Waarom dan wel de andere gebieden rond Kherson en Melitopol 'Russisch' maken? Makes no sense, of zijn ze al bezig zich terug te trekken naar De Krim?
misschien heeft hij maar een klein stukje nodig van die grond daar wat (vanuit Russische perspectief) als Rusland wordt gezien. Op die manier heeft hij een geitenpaadje gevonden om eventueel over te schakelen op algehele mobilisatie. Veel van dit gedoe is een dansje voor eigen publiek, niet voor de rest van de wereld.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Flinke aantallen onterecht gemobiseerden in de regio’s ver van Moskou:
https://nos.nl/l/2446891
zijn duizenden gemobiliseerde Russen afgekeurd en naar huis gestuurd

Het gaat volgens de gouverneur om ongeveer de helft van de gemobiliseerde mannen in de regio.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Niet getrainde soldaten aanvallen is tegen de conventie van Genève!!! 🤡

[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1576880333143695360?t=D9Oows5mJB6cYJnnfxYhbQ&s=19]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
beany schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:09:
En in het zuiden zijn ze inmiddels ook lekker bezig! Vanuit het noorden van Kherson 20km opgetrokken richting Kherson.

[Twitter]

Edit: hier nog een plaatje met een overzicht van wat er in het zuiden gaande is:

[Twitter]
Berichten over Russen die zich terugtrekken naar Kherson zijn er ook: dat gebied is onhoudbaar als ze de oost en zuidkant kwijt zijn. Kan hard gaan nu want zoals het er naar uit ziet zijn er geen tweede of derde linies, naar goed Russisch gebruik.

Edit: met bericht:

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-10-2022 12:27 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voormalig CIA-directeur David Petraeus zegt dat NAVO de Russen kan wegvagen uit Oekraïne als het kernwapens zou inzetten:
De Verenigde Staten en hun bondgenoten zullen troepen en legertuig van Rusland in Oekraïne wegvagen en de Zwarte Zeevloot vernietigen als de Russische president Poetin kernwapens gebruikt in het land. Dat zegt David Petraeus, voormalig directeur van de CIA en oud-generaal.

Petraeus zegt het op persoonlijke titel. Hij heeft hierover niet gesproken met nationaal veiligheidsadviseur Jake Sullivan. De Verenigde Staten hebben de Russen meermaals gezegd dat er wordt gereageerd als er kernwapens worden gebruikt, maar de inhoud van die waarschuwingen is niet bekend.

De oud-generaal zei tegen ABC News: ,,We zouden reageren als Navo en we zouden het hele Russische conventionele leger dat we kunnen zien op het slagveld in Oekraïne en op de Krim uitschakelen, evenals alle Russische schepen op de Zwarte Zee.’’

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:26:
Voormalig CIA-directeur David Petraeus zegt dat NAVO de Russen kan wegvagen uit Oekraïne als het kernwapens zou inzetten:

[...]
Voor februari hadden we dit grootspraak gevonden, maar nu kunnen we dit al overlaten aan Ukraine alleen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40

[...]
De originele video is eerder gepost, en een belangrijke nuance is dat niet niet alleen op persoonlijke titel is, maar dat hij dit zeer nadrukkelijk als "hypothetische reactie" ziet. Dus het "zou kunnen dat". Deze nuance is weggevallen in het AD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Embed]
Niks spannends. Ze bedoelen de oblast grenzen zoals die tot 2014 waren. Niet de huidige grenzen van LDR/DPR. Ofwel: Ze willen nog altijd grote stukken erbij pakken die nu nog Oekraiens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
downtime schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

Niks spannends. Ze bedoelen de oblast grenzen zoals die tot 2014 waren. Niet de huidige grenzen van LDR/DPR. Ofwel: Ze willen nog altijd grote stukken erbij pakken die nu nog Oekraiens zijn.
Maar wel weer vaag, het biedt ze de mogelijkheid om te zeggen: nee nee nee, we bedoelden eigenlijk de grenzen van toen de republiek werd uitgeroepen in 2014

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Voor februari hadden we dit grootspraak gevonden, maar nu kunnen we dit al overlaten aan Ukraine alleen.
Feit is wel dat de US de Zwarte Zeevloot heel snel kan laten zinken. Als vervolgens militaire doelwitten op de Krim uitgeschakeld worden dan kan Oekraïne de rest opruimen en is de oorlog een stukje sneller voorbij.
sjroorda schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

De originele video is eerder gepost, en een belangrijke nuance is dat niet niet alleen op persoonlijke titel is, maar dat hij dit zeer nadrukkelijk als "hypothetische reactie" ziet. Dus het "zou kunnen dat". Deze nuance is weggevallen in het AD.
Zo las ik het overigens wel, "zou kunnen dat", we weten immers dat NAVO genoeg sterkte wapens heeft om bv. de Zwarte Zeevloot in een mum van tijd te laten zinken. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat het ook zou gebeuren.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Prosac schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:31:
Maar wel weer vaag, het biedt ze de mogelijkheid om te zeggen: nee nee nee, we bedoelden eigenlijk de grenzen van toen de republiek werd uitgeroepen in 2014
Zeker vaag, ze hebben net een 'referendum' gehad en nu dit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Ik kijk dit programma graag, ze zijn echt far out. Uiteindelijk bevestigen zij veel slecht nieuws, waar ze dan een waanzinnige Russische tegenreactie op formuleren. Ook deze man bevestigt de bende die de legerleiding ervan maakt. De leugen dat Oekraine 7 tot 10 keer meer verliezen lijdt, pikken wij er gemakkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Prosac schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Tot dusver heeft Putin letterlijk geen enkele ruimte gecreëerd om terug te krabbelen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ie dat nu opeens wel doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
YangWenli schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:31:
Tsja experts zijn natuurlijk ook jarenlang om de tuin geleid dat het Russische leger machtig was. Het is moeilijk om je mening aan te passen als je met die dogmas bent opgegroeid.
Aan de andere kant was Kiyv praktisch omsingeld, maar door het succes van de anti-tank wapens konden ze dat breken. In het oosten ging het de verkeerde kant op totdat de HIMARs kwamen. En er is nog veel meer spul die kant op gegaan (anti-radar, PzH2000 en ander 155mm enz. enz.)

Het is de combinatie van Westers materieel met de inzet door UA die dit verzet mogelijk maakt, maar als expert wist je niet voor de inval wat er geleverd zou gaan worden en hoe effectief dit was in te zetten door UA.
De andere kant is dat Rusland ontzettend matig zijn materieel/capaciteiten weet in te zetten. Ze hebben een groot deel van hun wapens ingezet voor 'zinloos vernietigen'. Kruisraketten op woningen of flats.

Ik begrijp dat experts voorzichtig blijven. Er hoeft niet zo heel veel op het slagveld te veranderen om de huidige opmars van Oekraïne te laten stagneren. De Iraanse drones zijn een mooi voorbeeld, dan houd iedereen toch even z'n adem in. Als de Russen daarmee de HIMARs of PzH's te lijf kunnen gaan...
Los daarvan weten we weinig van de effectiviteit van wapensystemen. Bijvoorbeeld: Het is mooi dat ze een tiental ammunitieplaatsen opblazen. Maar kost dat 1 salvo van een HIMARs, of meerdere? Stond er naast 1 een systeem dat de aanval heeft afgeslagen? In die zin is het 'verdacht' dat er rond dezelfde tijd ineens anti-radar raketten verschenen:
https://eurasiantimes.com...s-by-changing-trajectory/
Het blijft uiteindelijk een wapenwedloop, waar de Russen ook zeker wel materieel hebben dat 'dingen kan'.

En niet alles kan een succes zijn, de switchblades lijken niet het verschil te maken bijvoorbeeld. Net zoals de Iraanse drones dat ook niet lijken te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ondertussen trainen de Britten nog altijd Ukrainse burgers om te vechten tegen Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:34
Kan iemand mij uitleggen waarom dit geen oorlog is van straaljagers? Waarom zijn die afwezig?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
xzaz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:38:
Kan iemand mij uitleggen waarom dit geen oorlog is van straaljagers? Waarom zijn die afwezig?
De Russen hebben geen systeem waarbij land en luchtmacht samenwerkt. Dat is nooit in overweging genomen dus "samen aanvallen" is er niet bij.

Oekraïne heeft een hele kleine luchtmacht en veel materiaal is uitgeschakeld. Zij hebben in delen wel luchtoverwicht maar het gevaar schuilt in de manpads. Vandaar dat je hun ook niet veel ziet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

[Twitter]
Rusland heeft alleen een feestje gebouwd, maar nog geen documenten over de annexatie zelf ondertekend blijkbaar :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Is al vaak voorbij gekomen maar vooruit. De oekrainers hebben weinig vliegtuigen. De russen hebben ze wel maar ze werken niet zo goed en de Oekrainers hebben veel stingers en andere luchtafweer dus als de russen ze wel gebruiken worden ze met grote regelmaat neergehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Beide kanten hebben een leger met veel luchtafweer capaciteit.
S300’s, BUK etc.
Dat aangevuld met manpads zoals stingers, starstreak etc maakt het heel gevaarlijk om boven het front te opereren.

Het speelt idd ook mee dat Rusland het principe van combined arms niet waardeerd of gebruikt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 11:14
Klinkt alsof het goed gaat in Oekraïne, als je je eigen kinderen naar het front stuurt:

[ Voor 38% gewijzigd door TheRicolaa10 op 03-10-2022 12:50 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Je formulering is wel wat ambigu.

Gaat het om Navo of om Rusland die kernwapens inzet? Wordt uit de quote wel duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

[Twitter]
Blijkbaar gaat het Kremlin overleggen met de lokale bevolking :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Blijkbaar gaat het Kremlin overleggen met de lokale bevolking :+

[Twitter]
De mobilisatie is slecht gevallen in rusland, verder weten ze dat Oekraine op zal blijven rukken en dat ze annexatie dus niet af kunnen dwingen. Ik kan me dan ook voorstellen dat ze de annexatie niet al te hard maken, want elke grens die ze nu stellen kan/zal alsnog teruggenomen worden door Oekraine.
Nu kunnen ze dus nog zeggen dat de lokale bevolking toch niet wilde (ondanks de 95%+ die voor annexatie is)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 12:24
MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Je formulering is wel wat ambigu.

Gaat het om Navo of om Rusland die kernwapens inzet? Wordt uit de quote wel duidelijk.
Dat. En de quote is een hypothetische optie van David Patraeus, dus geen zekerheidje. Het is een optie die hij benoemde als een mogelijkheid om met conventionele wapens zo terug te slaan dat:
- de straf op het gebruik van (kleine) nucleaire wapens nog steeds dusdanig is dat de agressor toch besluit om geen kernwapens in te zetten; en
- anderen (China, Noord-Korea, India) zien dat kernwapens offensief geen optie zijn; en
- je een gewapend conflict niet escaleert tot een groter nucleair conflict doordat je terugslaat met kernwapens.

Maar nogmaals: hypothetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Beide kanten hebben een leger met veel luchtafweer capaciteit.
S300’s, BUK etc.
Dat aangevuld met manpads zoals stingers, starstreak etc maakt het heel gevaarlijk om boven het front te opereren.

Het speelt idd ook mee dat Rusland het principe van combined arms niet waardeerd of gebruikt.
Wat uit de USSR tijdperk komt, waarin ze niet qua luchtmacht konden concurreren met het westen, en daarom veel focus legde op luchtdoelgeschut. Krijg je nu wat effectief qua materiaal nog voor flink gedeelte een USSR vs USSR strijd is, dan hebben beide kanten dus een hoop luchtdoelgeschut en niet zoveel vliegtuigen.

En qua leveringen vanuit het westen is het veel makkelijker om manpads te leveren als vliegtuigen. Zelfde ook nog voor het wat zwaardere luchtdoelgeschut. Nu zou een manpad nou niet heel veel doen tegen een westerse luchtmacht, maar doordat de russen schijnbaar een gebrek hebben aan fatsoenlijk geleide wapens, moeten ze heel dichtbij komen als ze daadwerkelijk iets willen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
TheRicolaa10 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:50:
Klinkt alsof het goed gaat in Oekraïne, als je je eigen kinderen naar het front stuurt:

[Twitter]
Monster. Als je ook maar 1 hersencel hebt met liefde, zou je dat geen moment overwegen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Beide zijn beducht voor de AA capaciteiten van de ander. Oekraïne weten we van dat hun luchtmacht klappen heeft gehad en klein is. Dus echt gericht ondersteuning. Rusland zou normaal moeten domineren, maar kan en/of durft dat niet. Sowieso vanwege de westerse AA die Oekraine heeft, maar mogelijk ook wegens problemen met het in de lucht kunnen houden van hun toestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
rclahsen schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

Dat. En de quote is een hypothetische optie van David Patraeus, dus geen zekerheidje. Het is een optie die hij benoemde als een mogelijkheid om met conventionele wapens zo terug te slaan dat:
- de straf op het gebruik van (kleine) nucleaire wapens nog steeds dusdanig is dat de agressor toch besluit om geen kernwapens in te zetten; en
- anderen (China, Noord-Korea, India) zien dat kernwapens offensief geen optie zijn; en
- je een gewapend conflict niet escaleert tot een groter nucleair conflict doordat je terugslaat met kernwapens.

Maar nogmaals: hypothetisch.
NATO heeft genoeg slagkracht om het conventioneel af te kunnen. Reken er maar op dat er draaiboeken klaar liggen met doelen. Zodra Rusland een kernwapen inzet zal dat gepakt worden.

Wat er daarna gebeurt probeert de NATO natuurlijk in het ongewis te houden. Hopelijk blijft die nuke uit en zullen we het ook nooit weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
SkiFan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Monster. Als je ook maar 1 hersencel hebt met liefde, zou je dat geen moment overwegen.
Iets zeggen en iets doen is heel wat anders. Bij dit soort uitspraken moet ik het nog zien, maar ik acht de kans 99% dat die kids of niet naar Oekraine gaan, of op zo'n manier als grensbewaking gaan dienen dat ze honderden kilometers van het front blijven.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
TheRicolaa10 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:50:

[Twitter]
Propaganda, die jongens gaan geen seconde naar het front. Lekker met de tiktokbrigade achter het front zitten en bomen, lege huizen, verkeerslichten en misschien nog wat acterende pow’s kapot schieten.

Kan Razman weer de sier mee maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
SkiFan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

zijn zoons zouden dus mortierschutters zijn geworden, bedienen een zwaar machinegeweer, raketwerper, luchtafweersysteem, enz.

Gewoon de gebruikelijke propaganda, verwacht, als hij dit al zou doorzetten, dat ze ergens ver van een frontlinie 'stoere' video's gaan maken, in de hoop dat veel gezinnen eigen kinderen gaan pushen om in dienst te gaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29

_Eend_

🌻🇺🇦

Zeer belangrijk nieuws:

https://nitter.it/NOELreports/status/1576873823596863488

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
asing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

NATO heeft genoeg slagkracht om het conventioneel af te kunnen. Reken er maar op dat er draaiboeken klaar liggen met doelen. Zodra Rusland een kernwapen inzet zal dat gepakt worden.

Wat er daarna gebeurt probeert de NATO natuurlijk in het ongewis te houden. Hopelijk blijft die nuke uit en zullen we het ook nooit weten.
Ik zie het wel gebeuren dat Putin in een uiterste geval en kernwapen zal inzetten, maar daarmee is het spel gelijk klaar. De NAVO zal echt niet reageren met een kerwapen, maar het inderdaad op een conventionele wijze afronden. Een soort full-on attack waarbij indien mogelijk zo goed als heel het Russische leger onschadelijk gemaakt zal worden en daarbij zullen ook, helaas, genoeg onschuldige mensen getroffen worden.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 10:15
_Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:14:
Zeer belangrijk nieuws:

[Twitter]https://nitter.it/NOELreports/status/1576873823596863488

:+
Wat is dit nou weer. Is dit het begin van de onderhandelingen vanuit Rusland? Mariupol hoort er dan niet bij. Lyman ook niet, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Sinds de heroveringen heb ik toch wel regelmatig dat ik uit berichten niet direct kan opmaken of het nu in het voordeel of nadeel van UA is.

De twitter threads zijn in de context wel duidelijk genoeg maar soms kan ik uit de enkele quote met de vele afkortingen en verbasteringen in plaats/gebied namen er geen wijs uit worden.
Is niet veel nieuwser dan hoevenpe in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10" ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Pelox schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Ik zie het wel gebeuren dat Putin in een uiterste geval en kernwapen zal inzetten, maar daarmee is het spel gelijk klaar. De NAVO zal echt niet reageren met een kerwapen, maar het inderdaad op een conventionele wijze afronden. Een soort full-on attack waarbij indien mogelijk zo goed als heel het Russische leger onschadelijk gemaakt zal worden en daarbij zullen ook, helaas, genoeg onschuldige mensen getroffen worden.
Er zitten ook voordelen aan.

Ten eerste is het daarna ook gewoon klaar. Oekraïne is bevrijd van de Russische bezetters en kan aan de opbouw beginnen. Op dit moment eist de oorlog nog dagelijks burgerslachtoffers en 110.000km2 is nog in handen van de Russen. Dat gaat nog een hele tijd duren om schoon te vegen.

Het tweede voordeel wat ze zouden kunnen halen is dat Rusland militair helemaal klaar is. Ik weet niet of ze zover willen gaan maar alle 3 de vloten laten zinken zou mogelijk moeten zijn. Wapenfabrieken zijn ook bekend, evenals opslagplaatsen. Alles in de as leggen en de komende decennia hebben we er echt geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DukeBox schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:
Sinds de heroveringen heb ik toch wel regelmatig dat ik uit berichten niet direct kan opmaken of het nu in het voordeel of nadeel van UA is.

De twitter threads zijn in de context wel duidelijk genoeg maar soms kan ik uit de enkele quote met de vele afkortingen en verbasteringen in plaats/gebied namen er geen wijs uit worden.
In de individuele front topics worden ze hier wel meestal met bijgaande kaartjes en plaatjes gepost :)
Maar met de vele dorpjes met dezelfde naam, of andere spelling van de naam in het Oekrains vs Russisch etc is het vaak onduidelijk inderdaad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
asing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Er zitten ook voordelen aan.

Ten eerste is het daarna ook gewoon klaar. Oekraïne is bevrijd van de Russische bezetters en kan aan de opbouw beginnen. Op dit moment eist de oorlog nog dagelijks burgerslachtoffers en 110.000km2 is nog in handen van de Russen. Dat gaat nog een hele tijd duren om schoon te vegen.

Het tweede voordeel wat ze zouden kunnen halen is dat Rusland militair helemaal klaar is. Ik weet niet of ze zover willen gaan maar alle 3 de vloten laten zinken zou mogelijk moeten zijn. Wapenfabrieken zijn ook bekend, evenals opslagplaatsen. Alles in de as leggen en de komende decennia hebben we er echt geen last meer van.
idd, het is alleen wel te hopen dat China en consorten op dat moment rustig blijven.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Pelox schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

idd, het is alleen wel te hopen dat China en consorten op dat moment rustig blijven.
Die zijn allang klaar met rusland. Die komen weer op het toneel zodra rusland verslagen is omdat ze dan stukken land zullen willen gaan opbouwen tegen invloed (de russen noemen dit ook wel annexeren.....)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Prosac schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Beide zijn beducht voor de AA capaciteiten van de ander. Oekraïne weten we van dat hun luchtmacht klappen heeft gehad en klein is. Dus echt gericht ondersteuning. Rusland zou normaal moeten domineren, maar kan en/of durft dat niet. Sowieso vanwege de westerse AA die Oekraine heeft, maar mogelijk ook wegens problemen met het in de lucht kunnen houden van hun toestellen.
Maak er maar kan van.

@xzaz De integratie van grondeenheden en de luchtmacht zoals we dat in het Westen kennen bestaat daar gewoonweg niet. Er wordt niet op getraind en communicatie over en weer is gebrekkig.

Denk dat de gemiddelde Russische eenheid eerder gokt op 1-op-1 tegen Oekraïense eenheden dan om luchtsteun vragen en die luchtaanval van eigen kant in de nek te krijgen.

Daarbij is de doctrine van het Russische leger natuurlijk oorspronkelijk gebouwd op vechten tegen het Westen, daarvan weten ze al jaren van dat ze nooit luchtoverwicht zouden kunnen bereiken tegenover de Westerse luchtmachten. Dus dan krijg je dus een doctrine met grootschalige artillerie ondersteuning voor grondtroepen in combinatie met een luchtafweerparaplu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Pelox schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

China krijgt dan te zien wat hun gaat gebeuren als ze Taiwan gaan proberen te annexeren.

Ik denk dat ze zich wel even 3 keer bedenken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

asing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
En voor de zekerheid in de paar decennia daarna alles in de as blijven leggen wat ze aan militair materiaal weer op proberen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De Doema heeft de annexaties geratificeerd. Het (waardeloze) 'papierwerk' is daarmee rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MeteoVir schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:50:
De Doema heeft de annexaties geratificeerd. Het (waardeloze) 'papierwerk' is daarmee rond?
[Twitter][Twitter]
Ik mis de LPR nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

MeteoVir schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:50:
[Twitter][Twitter]
weten we dan nu ook exact wat de grens is (volgens rusland)? En is UA daar al overheen ondertussen?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

spartacusNLD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

weten we dan nu ook exact wat de grens is (volgens rusland)? En is UA daar al overheen ondertussen?
Ja, ze hebben besloten om de grenzen van 2014 aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens Washington Post is ook LPR meegenomen. De stemming was unaniem.

Over de grenzen (uit artikel WP):
It was not clear how the so-called annexation treaties signed by Putin on Friday could be portrayed by Russia as valid, when borders of the territories being seized were not even fixed.

Adding to the confusion, a prominent Russian deputy Pavel Krasheninnikov, head of the State Duma Committee on State Building and Legislation, said the Kherson annexation would extend beyond the region’s borders to include parts of the Mykolaiv region.

In two other regions, Donetsk and Luhansk, the borders will be those declared by the two regions in 2014, when they declared themselves independent from Ukraine after Moscow orchestrated separatist uprisings there, claiming swaths of territory which they did not control. Ambiguities persist, since neither the Russian military, nor the Kremlin’s political proxies, fully control either of those regions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

_Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Ja, ze hebben besloten om de grenzen van 2014 aan te houden.
Is er ergens een kaartje waar die grenzen worden vergeleken met wat Rusland op dit moment (nog) in handen heeft? Zo ja, iemand een linkje? :)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
spartacusNLD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Dit is wat Peskov erover zei, met het annexatiefeestje:

Kremlin spokesperson Dmitry Peskov told reporters Russia would “de jure” incorporate parts of Ukraine which are not under the control of Russian forces. Of the four regions, Luhansk and Kherson are the only territories that Russia is close to having total control over.

de jure is tegenovergestelde van de facto (moest het zelf even opzoeken ook. wat dus betekend dat de gebieden wel bij Rusland horen volgens hun, maar nog niet onder controle zijn momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Wanneer is het volgende 'referendum'? Oekraïense reactie daarop staat me best aan nl. :+

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

spartacusNLD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Is er ergens een kaartje waar die grenzen worden vergeleken met wat Rusland op dit moment (nog) in handen heeft? Zo ja, iemand een linkje? :)
De Deep State Map. De donkerrode gebieden zijn van 2014-2015
https://deepstatemap.live/en#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Nadat we steeds zagen dat de Russen vliegen met zelfgekochte hand-GPS systemen in de cockpit wist je ook wel genoeg eigenlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

_Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

De Deep State Map. De donkerrode gebieden zijn van 2014-2015
https://deepstatemap.live/en#
Dus ze gaan nog de helft terug geven aan UA? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Nadat we steeds zagen dat de Russen vliegen met zelfgekochte hand-GPS systemen in de cockpit wist je ook wel genoeg eigenlijk. :+
anderszijds rijden er momenteel ook een paar Oekraieners rond in een Peugeot 307 buggy.
Creativiteit en inventiviteit om een bepaald doel te bereiken met de middelen die je hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prosac
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

anderszijds rijden er momenteel ook een paar Oekraieners rond in een Peugeot 307 buggy.
Creativiteit en inventiviteit om een bepaald doel te bereiken met de middelen die je hebt.
Ik vind dat eerlijk gezegd voor Oekraine, dat nog maar sinds 2014 aan een professioneel leger aan het bouwen is, minder schokkend dan voor een land dat zogenaamd het 2e leger ter wereld was en geducht (en mogelijk enig) waardig tegenstander voor de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik denk ook dat er een verschil is tussen inventiviteit (Oekraine) en noodzaak bij ontbreken van tech of voorzieningen (Rusland).

Russische leger loopt nog rond met landkaarten uit 1970 waar hele dorpen en wegen niet op staan, en straaljager heeft geen GPS of kaarten aan boord, dus gooien ze er maar een android telefoontje in met Google maps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:21:
Flinke aantallen onterecht gemobiseerden in de regio’s ver van Moskou:
https://nos.nl/l/2446891

[...]
Zag dit bericht ook eerder vanmorgen, en de mogelijke bron: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

en deze is wel grappig ook, alleen weet ik niet of het ook waar is;

[ Voor 14% gewijzigd door gise op 03-10-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
gise schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Dit is wat Peskov erover zei, met het annexatiefeestje:

Kremlin spokesperson Dmitry Peskov told reporters Russia would “de jure” incorporate parts of Ukraine which are not under the control of Russian forces. Of the four regions, Luhansk and Kherson are the only territories that Russia is close to having total control over.

de jure is tegenovergestelde van de facto (moest het zelf even opzoeken ook. wat dus betekend dat de gebieden wel bij Rusland horen volgens hun, maar nog niet onder controle zijn momenteel.
'de jure' betekent volgens het recht, en volgens het recht is heel Oekraïne van Oekraïne. Die gebieden zijn dus zowel de jure als de facto van Oekraïne, de daadwerkelijk bezette gebieden zijn de jure van Oekraïne maar de facto van Rusland (voor nu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

gise schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Zag dit bericht ook eerder vanmorgen, en de mogelijke bron: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Een interessante comment uit die post:
I might be wrong, but from what I have heard about Khabarovsk is it has strong anti Moscow sentiments. They hate that people who are loyal to Moscow and not locals who care about local issues run local government. They are far more anti-corruption. From what I heard it's mostly because locals have various activities tied to Asian countries like South Korea and Japan. They have seen different world and that fed their willingness to make changes locally. They were even far more willing to protest against government, although it was regarding local politician who was imprisoned regarding corruption, which many believe is artificially created issue to get rid of uncomfortable for Moscow person.

This commissar probably tried to do his job as he should by genuinely getting rid of unfit individuals, instead of taking in everyone.

bron: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Nou weet ik weinig tot niets van de situatie in Rusland, en al helemaal niets van de gebieden ten oosten van de Oeral, maar dit verhaal klinkt aannemelijk. Al blijkt die politicus niet voor corruptie vastgezeten te hebben maar voor moord: https://www.bbc.com/news/world-europe-53441687

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kwam dit verhaal tegen over iemand aan UA kant die met 2 protheses toch het leger in gegaan is om te helpen als chauffeur :)
https://www.ukrinform.net...osthetic-leg-not-two.html
Resident of Zakarpattia region Vasyl Shtefko without both legs managed to join the army because he had a great desire to defend Ukraine

Vasyl Shtefko's story went viral all over the world in March. He surprised everyone by going to war with two prosthetic legs

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 03-10-2022 15:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
https://amp-cnn-com.cdn.a...rgeting-veto%2Findex.html
Washington(CNN)In an effort to overcome Biden administration resistance to providing it with a new set of powerful, long-range rocket systems, the Ukrainian government is now offering the US full and ongoing visibility into their list of intended Russian targets, multiple officials familiar with the discussions tell CNN.

The remarkable transparency essentially gives the US veto power over Ukrainian targeting of Russia and is meant to convince the administration that providing the critical weapons would not lead to strikes inside Russian territory, which the US fears would escalate the war and draw it directly into a conflict with Russian President Vladimir Putin.
Oekraïne wil heel graag de ATACMS, misschien dat de VS nu kan ophouden met excuses bedenken om ze niet te hoeven geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013

Fanta

FordPerformance™️

RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:25:

[...]

Oekraïne wil heel graag de ATACMS, misschien dat de VS nu kan ophouden met excuses bedenken om ze niet te hoeven geven.
En als de informatie op Wikipedia klopt, heeft Roemenië ze al hun bezit sinds juni dit jaar. Het zou mij niets verbazen als daar al wat klaar ligt voor UA. Schuif maar door!

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing

[...]

Geef ttrouwens wel gelijk aan dat de geruchten dat de VS nu al de doelen bepaalt onzin is. Ik zie die stelling toch regelmatig voorbij komen, zelfs inclusief dat de VS de specifieke coordinaten moet ingeven.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
YakuzA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:17:
Kwam dit verhaal tegen over iemand aan UA kant die met 2 protheses toch het leger in gegaan is om te helpen als chauffeur :)
https://www.ukrinform.net...osthetic-leg-not-two.html

[...]
Een moderne Douglas Bader (light) _O_
Wikipedia: Douglas Bader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
redwing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Geef ttrouwens wel gelijk aan dat de geruchten dat de VS nu al de doelen bepaalt onzin is. Ik zie die stelling toch regelmatig voorbij komen, zelfs inclusief dat de VS de specifieke coordinaten moet ingeven.
De VS geeft waarschijnlijk intel. Met same van spionage vliegtuigen en satellieten. Ook bijvoorbeeld Maxar heeft aangegeven dat ze al hun beelden van UA delen met de overheid van UA.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

ik vond die sowieso al twijfelachtig.
Berichten over de slag om Kyiv gaven al aan dat de Amerikanen geen idee hadden wat UA voor plannen had tbv verdediging.
Ik denk dat UA echt helemaal zelfstandig opereert.
Enige wat de Amerikanen zeggen is dat ze onder de indruk zijn van het gebruik van himars door UA, dat UA ze efficient en doelmatig in weet te zetten.
Dat zou betekenen dat het geheel een UA-feestje is, anders zouden ze dat niet op die manier zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

[...]

Excuus was eerst dat ze niet wilde dat Okraine ermee Russisch grondgebied zouden bestoken.
Nu heeft Rusland alle bezette gebieden als Russisch grondgebied gemarkeerd en gaat die smoes niet meer op nee ;)

Overigens, ik denk dat ze nu met HIMARS ook al vanuit het noorden bijvoorbeeld Belgorod kunnen raken, maar ze weten zelf ook wel dat als ze dat doen, dat de wapenleveranties, of de support daarvoor heel snel stoppen
Pagina: 1 ... 3 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid