Toon posts:

Help! De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste
Acties:

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Volgens de ACM is saldering voor een gemiddeld huishouden een transfer van "enkele tientallen euro's per maand" van huishoudens zonder PV naar huishoudens met PV.

https://www.acm.nl/system...titie-afbouw-salderen.pdf

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:11
icall5s schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:03:
Volgens de ACM is saldering voor een gemiddeld huishouden een transfer van "enkele tientallen euro's per maand" van huishoudens zonder PV naar huishoudens met PV.

[Afbeelding]

En in de zomer zijn de kosten per kWh ook lager door het overschot aan PV, daar kan iedereen van mee profiteren, des te meer als men een dynamisch contract heeft.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:18
Nopheros schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Ik krijg in maart zonnepanelen en verwacht ongeveer een jaar verbruik te hebben van 4500 kwh en ongeveer een gelijke opbrengst van m'n zonnepanelen. In dit geval lijkt me een vast jaarcontract van Innova prima? Volgens hun website zou ik dan per maand 16 euro terugkrijgen.

Volgens mij is er dan niet perse een goede reden om naar Engie of andere leverancier te gaan? Heb namelijk ook de voorkeur voor een vast contract en dat lijkt bij Innova dus te kunnen.

Ik hou m'n gas contract waarschijnlijk bij EasyEnergy, dynamische prijzen. Heeft me erg veel geld gescheeld in 2022 en nu nog steeds.
Kan je beter naar Engie overstappen. Zelfde gas tarief maar hogere tlv t.o.v. innova welke maar 7 ct geven, engie doet het geldende kale leveringstarief dat in het contract staat.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Moet je ook extra bijgeplaatste PV panelen aanmelden? Ik wek al best veel op met 39 panelen, maar ik ga er nog wat extra bijleggen. Volgens mij voegt het niets toe als ik een paar losse panelen aanmeld.

Weet iemand hoe Engie omgaat met het switchen van Dubbeltarief naar Enkel tarief? Ik kan dat zelf aanpassen in de MijnEngie omgeving, maar ze vertellen niet:
  • Hoe mijn voorgaande weken worden afgerekend. Komt daar dan een losse afrekening voor tegen de huidige laag/hoog tarieven. Dat zou niet fijn zijn omdat ik dan flink moet bijleggen omdat de opwekking in voorjaar-zomer nodig heb om op 0 uit te komen.
  • Wat het enkeltarief dan gaat zijn. Ik zie nu wel mijn huidige hoog/laag tarieven, maar niet het enkel tarief. Dat zal vast niet het huidig geldende enkel tarief zijn wat op de website staat, want dat is alleen voor nieuwe klanten.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Samplex schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Kan je beter naar Engie overstappen. Zelfde gas tarief maar hogere tlv t.o.v. innova welke maar 7 ct geven, engie doet het geldende kale leveringstarief dat in het contract staat.
Engie heeft al in de voorwaarden staan dat ze op elk moment de terugleververgoeding kunnen verlagen, en dat dat geen reden is om je contract op te mogen zeggen. Het komt groot in beeld te staan als je een contract af wilt sluiten.

Oftewel: voor het seizoen van start gaat, is de pret vast voorbij. Was voor mij reden om Engie links te laten liggen en voor Innova te gaan: die bieden een jaarcontract met vaste prijzen. Wel zo fijn voor salderen :Y)

(Note: ik lever meer terug dan ik verbruik en ik neem geen gas bij ze af)

In de situatie van @Nopheros zou ik liever gegarandeerd fatsoenlijk willen salderen dan een hoge TLV.

[Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 22-01-2023 17:19]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:26
GAEvakYD schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:24:
Weet iemand hoe Engie omgaat met het switchen van Dubbeltarief naar Enkel tarief? Ik kan dat zelf aanpassen in de MijnEngie omgeving, maar ze vertellen niet:
  • Hoe mijn voorgaande weken worden afgerekend. Komt daar dan een losse afrekening voor tegen de huidige laag/hoog tarieven. Dat zou niet fijn zijn omdat ik dan flink moet bijleggen omdat de opwekking in voorjaar-zomer nodig heb om op 0 uit te komen.
  • Wat het enkeltarief dan gaat zijn. Ik zie nu wel mijn huidige hoog/laag tarieven, maar niet het enkel tarief. Dat zal vast niet het huidig geldende enkel tarief zijn wat op de website staat, want dat is alleen voor nieuwe klanten.
Engie splitst dat op je jaarafrekening, ik kreeg vorige maand voor het eerst mijn jaarafrekening van Engie, zowel per post als in de app en de persoonlijke pagina op de Engie site. Alles was keurig uitgesplitst, ook toen ik van dubbel- naar enkeltarief ging, de jaarafrekening van 5 pagina's was zeer omvangrijk en duidelijk. Bij mij is het enkeltarief precies het midden tussen normaal- en laagtarief.

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02 23:34
elektriekert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Waar het mij omgaat is dat Greenchoice rekent met de huidige data, niet met de vooraf gesproken verwacht verbruik en teruglevering.
Dus nu betaal ik fors teveel om vanaf de zomer geld terug te moeten krijgen.
Heb je al contact gehad met de klantenservice? Voor mij werd het maandbedrag aangepast, en dat was lager dan ik zelf kon doen via de app. Gewoon aangevraagd via het formulier op de website, en het was dezelfde dag geregeld.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
icall5s schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:03:

[Afbeelding]

Het ging er vandaag ook over in een podcast. Daar werd gesteld dat 1 op de 5 huizen in Nederland voorzien was van zonnepanelen. Daarmee staat Nederland bovenaan qua zonnepanelen-op-daken-van-woonhuizen-dichtheid. Deze "financiering" van de salderingsregeling zou gaan over iets van €19,- per maand per huishouden. Dat betekent dus dat elke 4 huishoudens samen maandelijks €76,- betalen, om de saldering van 1 zonnepanelen-bezitter te bekostigen.

En dat kon nog wel eens kloppen. Een gemiddeld huishouden verbruikt volgens milieucentraal zo'n 2479kwh/jaar. Dat is ongeveer 206kwh/maand, a €0,40/kwh is dat €82,40 met de huidige tarieven/prijsplafond.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:26
@GAEvakYD volgens mij moet je de KWh doorgeven.
Hoe is de ervaring met Engie, volgens Facebook zijn ze niet zo tevreden Ook de klantenservice laat te wensen over en ook maar 6 uur per dag bereikbaar?

Bij Innovaenergie kan ik momenteel niks invullen, krijg dit te zien, Vanwege de huidige onrustige ontwikkelingen in de energiemarkt hebben wij helaas een tijdelijk beperkt aanbod.

[Voor 31% gewijzigd door JJmac op 22-01-2023 17:56]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:20
Joepie inmiddels op 420kwh deze maand. Die kouwe dagen kosten me +-30kwh per dag.
Prijsplafond dus extreem overschreden en de maand is nog niet om.

Helaas kan ik niets salderen want de eindafrekening komt in februari. Omdat het toch ellendig voor mij zou uitpakken ben ik per 8-2-23 naar een andere leverancier. Hopelijk van 8-2-23 tot einde jaar mèt salderen wel binnen het plafond.

• elektriekert
FMvdH schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Heb je al contact gehad met de klantenservice? Voor mij werd het maandbedrag aangepast, en dat was lager dan ik zelf kon doen via de app. Gewoon aangevraagd via het formulier op de website, en het was dezelfde dag geregeld.
Jazeker, deze informatie kreeg ik nadat ik contact had gehad met de klantenservice.

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:33
Veel mensen hier die overstappen naar Engie, maar weten jullie ook hoe ze salderen met flextarieven? Ik kan dat nergens vinden op hun website

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02 23:34
elektriekert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Jazeker, deze informatie kreeg ik nadat ik contact had gehad met de klantenservice.
Heel vreemd, is dat nog van deze maand of al langer geleden?

• elektriekert
FMvdH schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Heel vreemd, is dat nog van deze maand of al langer geleden?
Begin deze maand.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mrVroom schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:45:
Joepie inmiddels op 420kwh deze maand. Die kouwe dagen kosten me +-30kwh per dag.
Prijsplafond dus extreem overschreden en de maand is nog niet om.

Helaas kan ik niets salderen want de eindafrekening komt in februari. Omdat het toch ellendig voor mij zou uitpakken ben ik per 8-2-23 naar een andere leverancier. Hopelijk van 8-2-23 tot einde jaar mèt salderen wel binnen het plafond.
Hoezo kan jij niets salderen? Je zit bij BE zo te zien en die salderen met terugwerkende kracht toch gewoon op jaarbasis?

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
R0181 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Engie splitst dat op je jaarafrekening, ik kreeg vorige maand voor het eerst mijn jaarafrekening van Engie, zowel per post als in de app en de persoonlijke pagina op de Engie site. Alles was keurig uitgesplitst, ook toen ik van dubbel- naar enkeltarief ging, de jaarafrekening van 5 pagina's was zeer omvangrijk en duidelijk. Bij mij is het enkeltarief precies het midden tussen normaal- en laagtarief.
Ok. Maar hoe gaat het dan met mijn verbruik van december (ingaan contract) tm nu. Daar heb ik 2000 kWh verbruikt. Dat compenseer ik straks vanaf het voorjaar wel met de vele PV panelen. Maar ik ben dus bang dat ze die opwekking dus gaan aftrekken van mijn Enkel tarief wat vanaf nu in zou gaan. Dan heb ik straks een over capaciteit op het enkel tarief. En moet ik de 2000 op Hoog/Laag tarief als nog gewoon duur betalen.
JJmac schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:51:
@GAEvakYD volgens mij moet je de KWh doorgeven.
Hoe is de ervaring met Engie, volgens Facebook zijn ze niet zo tevreden Ook de klantenservice laat te wensen over en ook maar 6 uur per dag bereikbaar?

Bij Innovaenergie kan ik momenteel niks invullen, krijg dit te zien, Vanwege de huidige onrustige ontwikkelingen in de energiemarkt hebben wij helaas een tijdelijk beperkt aanbod.
Het is wel een beetje vreemde partij met alleen App en telefonisch contact tot 1500 in de middag ofzo. En afsluiten van contracten alleen op werkdagen onder kantoortijden. Maar tarieven zijn wel best aardig. Ik heb er 5 jaar geleden ook gezet en was er altijd heel tevreden over. Nooit gedoe of gekke dingen gehad.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:10
Glashelder schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Hoezo kan jij niets salderen? Je zit bij BE zo te zien en die salderen met terugwerkende kracht toch gewoon op jaarbasis?
Wordt hier niet gedoeld op het maximale verbruik wat per maand geldt bij het prijsplafond?

Bij een korte periode is middeling een stuk lastiger dan bij een jaarafrekening die loopt van 1 Jan-31 Dec., immers is de afrekening op X datum een harde grens.
Dus kom je in het geval van @mrVroom boven de plafondgrens uit.

De formulering saldering maakt het onduidelijk, maar ik verwacht wel dat dit de context is.

Even een voorbeeld met een contract dat ingangsdatum 1 Okt. heeft.

Tegoed neem je mee naar de volgende maand
Blijf je onder het verbruiksplafond van die maand? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand. Dat geldt ook voor het tegoed dat je overhield in eerdere maanden. Je kunt dus extra zuinig doen, zodat je daarna iets meer kunt verbruiken. En andersom kan het ook. Stel dat je in januari boven het verbruiksplafond komt, dan kan je dat goedmaken door extra zuinig te zijn in de maanden erna.
Maar bij een afrekening tijdens het jaar loopt het dus heel anders, in dit voorbeeld begin je vanaf het nieuwe contract weer op nul, derhalve veel minder te verdelen/"zuinig doen" over deze en voorgaande perioden.

[Voor 32% gewijzigd door Peet-je op 22-01-2023 23:15. Reden: Toevoeging + typo]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Peet-je schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Wordt hier niet gedoeld op het maximale verbruik wat per maand geldt bij het prijsplafond?

Bij een korte periode is middeling een stuk lastiger dan bij een jaarafrekening die loopt van 1 Jan-31 Dec., immers is de afrekening op X datum een harde grens.
Dus kom je in het geval van @mrVroom boven de plafondgrens uit.

De formulering saldering maakt het onduidelijk, maar ik verwacht wel dat dit de context is.

[Afbeelding]

Even een voorbeeld met een contract dat ingangsdatum 1 Okt. heeft.

[Afbeelding]

Tegoed neem je mee naar de volgende maand
Blijf je onder het verbruiksplafond van die maand? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand. Dat geldt ook voor het tegoed dat je overhield in eerdere maanden. Je kunt dus extra zuinig doen, zodat je daarna iets meer kunt verbruiken. En andersom kan het ook. Stel dat je in januari boven het verbruiksplafond komt, dan kan je dat goedmaken door extra zuinig te zijn in de maanden erna.
Maar bij een afrekening tijdens het jaar loopt het dus heel anders, in dit voorbeeld begin je vanaf het nieuwe contract weer op nul, derhalve veel minder te verdelen/"zuinig doen" over deze en voorgaande perioden.
Ik weet hoe het werkt, maar dit speelde vooral een rol toen we massaal vreesden dat de opwek van 2022 niet meegenomen mocht worden naar 2023 en 2024. Inmiddels heb ik de indruk dat het erop lijkt dat dit allemaal een storm in een glas water is geweest en dat de meeste leveranciers (de enige uitzondering die ik nu ken is Greenchoice) gewoon salderen zoals gebruikelijk.

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
Glashelder schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:13:
[...]

Ik weet hoe het werkt, maar dit speelde vooral een rol toen we massaal vreesden dat de opwek van 2022 niet meegenomen mocht worden naar 2023 en 2024. Inmiddels heb ik de indruk dat het erop lijkt dat dit allemaal een storm in een glas water is geweest en dat de meeste leveranciers (de enige uitzondering die ik nu ken is Greenchoice) gewoon salderen zoals gebruikelijk.
Greenchoice doet het ook per jaar (maar maakt onderscheid in de tariefperioden bij variabel).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

joriannn schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Greenchoice doet het ook per jaar (maar maakt onderscheid in de tariefperioden bij variabel).
Greenchoice heeft toch iedereen op 0 gezet per 1 januari, waarbij een eventueel overschot tegen levertarief is afgerekend?

Dat is ook te zien in hun voorbeeldberekening: https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

• gAzu
  • Laatst online: 11:38
LA-384 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Het ging er vandaag ook over in een podcast. Daar werd gesteld dat 1 op de 5 huizen in Nederland voorzien was van zonnepanelen. Daarmee staat Nederland bovenaan qua zonnepanelen-op-daken-van-woonhuizen-dichtheid. Deze "financiering" van de salderingsregeling zou gaan over iets van €19,- per maand per huishouden. Dat betekent dus dat elke 4 huishoudens samen maandelijks €76,- betalen, om de saldering van 1 zonnepanelen-bezitter te bekostigen.

En dat kon nog wel eens kloppen. Een gemiddeld huishouden verbruikt volgens milieucentraal zo'n 2479kwh/jaar. Dat is ongeveer 206kwh/maand, a €0,40/kwh is dat €82,40 met de huidige tarieven/prijsplafond.
Is de ACM de bron van deze eenzijdige berichtgeving?
Ik zou graag de onderbouwing eens willen lezen.

Eenzijdig want dankzij mijn zonnepanelen hoef ik geen gebruik te maken van de prijsplafondsubsidie.

Wel betaal ik via de belasting mee aan de nu al overgemaakte 900 miljoen euro om de niet-paneelbezitters te subsidieren. Ik vermoed dat er nog vele euro's zullen volgen...

Daarnaast is de belastingvermindering electriciteitsaansluiting dit jaar met 30 procent verminderd vanwege de invoering van datzelfde prijsplafond.
Dat is pakkumbeet 300 euro (E25,- per maand) die iedereen misloopt door het gedoe.[/s]

Om maar eens een paar aspecten van het complexe geheel te noemen die in de berichtgeving hieromtrent achterwege blijven.
Kan iemand dat ook even berekenen wat dat betekent voor de gemiddelde paneelbezitter?

• joriannn
Glashelder schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Greenchoice heeft toch iedereen op 0 gezet per 1 januari, waarbij een eventueel overschot tegen levertarief is afgerekend?

Dat is ook te zien in hun voorbeeldberekening: https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/
Nee, zijn al een paar voorbeelden van mensen die hun jaarrekening hebben gehad. Daarnaast zit ik ook bij greenchoice en heb ik geen afrekening gehad (vast contract sinds 01-08-2022)

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wij krijgen de sleutel vrijdag. Na een jaar vakantiepark eindelijk weer een vast onderkomen.

Maar in dit jaar is er veel gebeurd.

We gaan zonnepanelen leggen (12 stuks) maar dat wordt pas volgende week maandag besproken.

Verder hebben we (helaas) stadsverwarming via ENNatuurlijk.

Stroomverbruik is was ongeveer 6000kWh

Ik kom nu uit bij Budget voor de stroom.
Maar Shell Energy zie ik bij een enkele vergelijkingssite ook daar vlak bij zitten.

Hoe weet je nou in vredesnaam, waar je goed aan doet om je aan te melden. Zo ondoorzichtelijk als ik weet niet wat altijd die energiemaatschappijen.

Het enige wat ik doe is vergelijkingssites. Invullen en dan kijken wie er als goedkoopste uit de bus komt. Meer kan ik niet doen toch? Maar dan zie ik hier heel veel Engie terugkomen. Dan ga ik weer twijfelen. Want die staan bij mij niet als goedkoop vermeld.

Wat is er zo slecht aan Budget energie? En zou Die Shell een goede optie zijn?

Als het variabel is, kan ik dan ook elke maand overstappen 8)7

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:50
gAzu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Daarnaast is dit jaar de teruggave energiebelasting dit jaar met 30 procent verminderd vanwege de invoering van datzelfde prijsplafond.
Dat is pakkumbeet 300 euro (E25,- per maand) die ik misloop door het gedoe.
Op zich is een teruggave van de energiebelasting behoorlijk krom als je door de salderingsregeling geen of heel weinig energiebelasting betaalt over je stroom. Misschien zouden ze die teruggave dan ook door de helft moeten doen voor mensen met panelen? ;)

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:01
gAzu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Is de ACM de bron van deze eenzijdige berichtgeving?
Ik zou graag de onderbouwing eens willen lezen.

Eenzijdig want dankzij mijn zonnepanelen hoef ik geen gebruik te maken van de prijsplafondsubsidie.

Wel betaal ik via de belasting mee aan de nu al overgemaakte 900 miljoen euro om de niet-paneelbezitters te subsidieren. Ik vermoed dat er nog vele euro's zullen volgen...

Daarnaast is dit jaar de teruggave energiebelasting dit jaar met 30 procent verminderd vanwege de invoering van datzelfde prijsplafond.
Dat is pakkumbeet 300 euro (E25,- per maand) die ik misloop door het gedoe.

Om maar eens een paar aspecten van het complexe geheel te noemen die in de berichtgeving hieromtrent achterwege blijven.
Kan iemand dat ook even berekenen wat dat betekent voor de gemiddelde paneelbezitter?
Je kan het ook zien als dat je in 2022 pakkumbeet 300 euro (e25,- per maand) extra hebt gekregen.

• JJmac
@readytoflow (Verder hebben we (helaas) stadsverwarming via ENNatuurlijk.)
Ben wel benieuwd wat daarvan de maandelijkse kosten zijn, nichtje van mij is van 35 euro naar 27 euro per maand gegaan, ik denk dat de meesten daar wel jaloers over kunnen zijn.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:14
Maar eens wat in elkaar geknutseld waarmee ik voor mezelf een beetje bij kan houden of we met onze vrijstaande jaren '30 hut nog een beetje in de pas blijven lopen voor het prijsplafond.. of dat ik vast moet beginnen met sparen ;-)

(alleen voor Gas, electra voor ons niet boeiend)
rode lijn = cumulatief dagverbruik conform tabel rijksoverheid
blauwe lijn = cumulatief dagverbruik (dagwaarde slimme meter)

lukt redelijk.. net 2 weken thuis geweest met griep (dan ga ik altijd 3x/dag een half uur onder de douche staan :+ )

broncode (R)
S:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
library(pdftools)
library(data.table)
library(janitor)
library(lubridate)
library(ggplot2)
library(scales)
# scrape pdf file van de rijksoverheid
doc <- pdf_text("https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2022/12/12/bijlage-subsidieregeling-plafond-energieprijzen-kleine-gebruikers/bijlage-subsidieregeling-plafond-energieprijzen-kleine-gebruikers.pdf")
# de tabel met de relevante verbruiksdata per dag stata op pagina 22-28
L <- lapply(22:28, function(i) strsplit(doc[[i]], "\n"))
# samenvoegen
DT <- rbindlist(L)
# alleen tabeldata filteren
DT <- DT[grepl("^ *[0-9]{1,2}-[0-9]{1,2}", V1), .(text = trimws(V1))]
# spreiden over kolommen
DT[, c("datum", "elec", "gas") := tstrsplit(text, " +")]
# datum instellen
DT[, datum := as.Date(datum, "%d-%m-%Y")][]

# read verbruik Vattenfall (download format van de slimme meter)
verbruik <- fread("./data/20230123-mijn-meterstanden.csv")
# klomnamen fatsoeneren
setnames(verbruik, janitor::make_clean_names(names(verbruik)))
# datum instellen
lookup <- data.table(naam = paste0(format(ISOdate(2000, 1:12, 1), "%b"), "."),
                     nummer = 1:12)
lookup[naam == "mei.", naam := "mei"]
verbruik[, c("dag", "maand", "jaar") := tstrsplit(meetdatum, " +")]
verbruik[lookup, maand := i.nummer, on = .(maand = naam)][]
verbruik[, datum := as.Date(paste(dag, maand, jaar, sep = "-"), "%d-%m-%Y")][]
# filteren op 2023
setkey(verbruik, datum)
# dagverbruik instellen
verbruik <- verbruik[, dag_gas := 1000 * (gas_1_m - shift(gas_1_m, type = "lag"))]

# joinen
DT[verbruik, gas_verbruik := i.dag_gas, on = .(datum)]
# cumulatief gas aanmaken
DT[, gas_cum := cumsum(as.numeric(gsub(",", ".",gas)))]
# cumulatief verbruik gas aanmaken
DT[!is.na(gas_verbruik), gas_verbruik_cum := cumsum(gas_verbruik)]
# plotten
ggplot(data = DT, aes(x = datum)) +
  geom_line(aes(y = gas_cum), color = "red", size = 1) + 
  geom_line(aes(y = gas_verbruik_cum), color = "blue", size = 1) + 
  scale_x_date(breaks = date_breaks("1 month"), minor_breaks = NULL, labels = date_format("%b")) +
  labs(title = "Zitten we nog onder het prijsplafond?",
       x = "", y = "Gas [m3]")

• gAzu
Je kan het ook zien als dat je in 2022 pakkumbeet 300 euro (e25,- per maand) extra hebt gekregen.
Neehoor, want toen was de belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting (dat is kennelijk de juiste term) 681 euro.

Die zou eigenlijk verhoogd worden naar negenhonderdzoveel euro in 2023 maar is nu verlaagd naar 596 euro vanwege de invoering van het prijsplafond.

Die verlaging geldt voor elke aansluiting met een woonfunctie dus de eerste driehonderdzoveel euro prijsplafondcompensatie is feitelijk een sigaar uit eigen doos.

Ik zal mn post even aanpassen want nu mist de kern van mijn betoog, namelijk dat er meer aan de hand is dan het verleggen van het bedrijfsrisico (door het verhalen van kosten) door de energiemaatschappijen naar niet-paneelbezitters.

De ACM beoogt natuurlijk de politiek te bewegen in een bepaalde richting.
Helaas onderbouwen ze hun beweringen in hun Notitie Afbouw Salderen niet met een berekening die gecontroleerd kan worden.
De uiteindelijke bedoeling zal wel zijn dat er ook nog even geinvesteerd moet worden in een thuisaccu als je panelen hebt. 😉

[Voor 5% gewijzigd door gAzu op 23-01-2023 12:55]

• gAzu
hmmm...
(van 17 januari)
https://www.acm.nl/nl/pub...n-vaste-energiecontracten

en ook:
https://www.acm.nl/system...ergunninghouders-2023.pdf

Het wordt er op z'n minst niet eenvoudiger op om over te stappen bij een vast contract.

(ps. nog geen onderbouwing gevonden bij de ACM voor de door hen genoemde cijfers)

[Voor 10% gewijzigd door gAzu op 23-01-2023 14:33]

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:51
henkebek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Op zich is een teruggave van de energiebelasting behoorlijk krom als je door de salderingsregeling geen of heel weinig energiebelasting betaalt over je stroom. Misschien zouden ze die teruggave dan ook door de helft moeten doen voor mensen met panelen? ;)
Ik heb geen zonnepanelen maar waarom toch wil iedereen steeds mensen met zonnepanelen straffen
Het moet juist worden beloond want stroom zou door hen juist goedkoper kunnen zijn/worden
We gaan toch ook niet alle huursubsidie zorgtoeslagen kinderbijslag stopzetten omdat iemand er niet van kan profiteren

En ik ken er genoeg die meer zorgtoeslag krijgen dan ze aan zorg uitgeven rara

[Voor 5% gewijzigd door Hp68 op 23-01-2023 14:46]

• Hongy
gAzu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:31:
hmmm...
(van 17 januari)
https://www.acm.nl/nl/pub...n-vaste-energiecontracten

en ook:
https://www.acm.nl/system...ergunninghouders-2023.pdf

Het wordt er op z'n minst niet eenvoudiger op om over te stappen bij een vast contract.

(ps. nog geen onderbouwing gevonden bij de ACM voor de door hen genoemde cijfers)
Benieuwd wat er gebeurt als je 1300 m3 per jaar opgeeft als verbruik en door een warme winter maar 1000m3 hebt gebruikt als je contract af is gelopen en de marktprijzen zijn hoger. Dan wil ik ook die resterende 300m3 tegen de contractprijs. Daarentegen wat moet je betalen als je over de 1300m3 gaat in je contract jaar en de marktprijzen zijn hoger?

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:50
Hp68 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Ik heb geen zonnepanelen maar waarom toch wil iedereen steeds mensen met zonnepanelen straffen
Het moet juist worden beloond want stroom zou door hen juist goedkoper kunnen zijn/worden
We gaan toch ook niet alle huursubsidie zorgtoeslagen kinderbijslag stopzetten omdat iemand er niet van kan profiteren

Ik heb zelf ook zonnepanelen ;) Ik vind het vreemd dat als je zonnepanelen hebt en weinig gas verbruikt in veel gevallen méér korting op je energiebelasting krijgt dan je überhaupt betaalt aan energiebelasting. Dat je geen belasting betaalt over je gesaldeerde Kwh's lijkt me voldoende stimulering, waarom moet daar ook nog geld op toegegeven worden? Juist doordat de regeling zo onnodig genereus is gaan ze ons nu de hele salderingsregeling afpakken ;)

[Voor 3% gewijzigd door henkebek op 23-01-2023 15:55]

• icall5s
  • Nu online
Hp68 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Huishoudens met zonnepanelen worden niet gestraft, huishoudens zonder zonnepanelen worden gestraft. Die betalen maandelijks zo'n €20 per maand voor een totaal aan €80 per maand aan een gemiddeld huishouden met zonnepanelen. En dat is alleen salderen, nog zonder alle andere effecten als terugleververgoeding en extra druk op het elektriciteitsnet.

[Voor 5% gewijzigd door icall5s op 23-01-2023 16:22]

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Huishoudens met zonnepanelen worden niet gestraft, huishoudens zonder zonnepanelen worden gestraft. Die betalen maandelijks zo'n €20 per maand voor een totaal aan €80 per maand aan een gemiddeld huishouden met zonnepanelen. En dat is alleen salderen, nog zonder alle andere effecten als terugleververgoeding en extra druk op het elektriciteitsnet.
Dat is alleen maar een "probleem" omdat dat nu met wat nattevingerwerk berekend kan worden. Straks gaan de subsidies weer naar bedrijven zodat zij hun daken vol leggen, de kosten gaan naar alle huishoudens en dan is het probleem weer "opgelost" :z Alle winsten weer naar corporate NL. Waar ze thuishoren volgens de Nederlandse burger.

• icall5s
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Dat is alleen maar een "probleem" omdat dat nu met wat nattevingerwerk berekend kan worden. Straks gaan de subsidies weer naar bedrijven zodat zij hun daken vol leggen, de kosten gaan naar alle huishoudens en dan is het probleem weer "opgelost" :z Alle winsten weer naar corporate NL. Waar ze thuishoren volgens de Nederlandse burger.
Dat is niet zo dit werd namelijk al lang voor de ACM dit berekende door Tweakers als probleem aangestipt. Je hoeft ook geen wiskundegenie te zijn om dat te begrijpen. Kernenergie uit de centrale van Borssele wordt intern voor ±5 cent verkocht. Contracten van zonne- en windparken zitten evengoed rond die prijs (5-10 cent). Als jij terug kan leveren/salderen met een winst van 50 cent krijgt iemand daar de rekening van. Bovendien negeer je hier de logistieke bedrijven, panelenboeren, installateurs, etc die ook met zonnepanelen gewoon winst pakken.

[Voor 3% gewijzigd door icall5s op 23-01-2023 16:54]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:58

Dennis1812

Amateur prutser

En toch willen ze nog een energietransitie?

Die kunnen ze natuurlijk echt op de buik schrijven als ze paneel eigenaars de voordelen af gaan pakken.

Uiteindelijk wil je meer panelen. Maar toch maken we het onaantrekkelijk. Dat is natuurlijk best raar.

Zelfde met EV. Iedereen moet een EV. Dus gaan we een belasting verzinnen (km heffing) waardoor je minder voordeel hebt aan je EV. Zodat je er zeker geen koopt.
Opladen moet je met de huidige prijzen ook niet meer willen en kan je beter tanken.

Denk dat het kabinet eerst een visie moet vormen wat ze willen met ons land. Willen we schone stroom en een elektrisch wagenpark en onze uitstoot verlagen? Geef de mensen die hier aan bijdragen dan een beloning. En niet enkel woekerwinsten genereren voor belachelijke bedrijven.
Tenzij dat je visie is. (Vvd?). Maar communiceer dat dan ook duidelijk

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:48
JJmac schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:30:
Ben wel benieuwd wat daarvan de maandelijkse kosten zijn, nichtje van mij is van 35 euro naar 27 euro per maand gegaan, ik denk dat de meesten daar wel jaloers over kunnen zijn.
Nou... dat lijkt me sterk, voor stadsverwarming zijn de vaste kosten al ca. 600 euro per jaar en dan heb je nog geen GJ verbruikt! :| :/

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:21
OpaDus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:12:
[...]
Nou... dat lijkt me sterk, voor stadsverwarming zijn de vaste kosten al ca. 600 euro per jaar en dan heb je nog geen GJ verbruikt! :| :/
Ik zou met 600 euro per jaar al blij zijn. Ik betaalde vorig jaar al elke maand 68,39 aan vaste kosten. Dat is 820 euro per jaar. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit inclusief de vaste koeling kosten is van zo'n 18 euro per maand. Maar die betaal je wel het hele jaar door, dus niet alleen als de koeling in gebruik is. Koeling die ervoor zorgt dat er extra warmte in de warmte-koude-opslag komt, die we in de winter weer tegen het volle bedrag mogen inkopen :/

• JJmac
Zal eens meer informatie opvragen over de stadswarmte.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• icall5s
  • Nu online
JJmac schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:50:
Wat voor informatie?

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14
Of je de linker of rechterribben gebruikt om te betalen :+

• OpaDus
JJmac schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:50:
https://docs.google.com/s...AKRAqNJ0/edit?usp=sharing
:) pagina 2: 2023 !

[Voor 3% gewijzigd door OpaDus op 23-01-2023 18:46]

• icall5s
  • Nu online

• OpaDus
sorry:

deze is vollediger
https://docs.google.com/s...AqNJ0/edit#gid=1350292947

[Voor 23% gewijzigd door OpaDus op 23-01-2023 18:56]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:54
icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:22:
[...]
extra druk op het elektriciteitsnet.
Particuliere zonnepanelen zorgen niet voor extra druk op het elektriciteitsnet.
Ze ontlasten juist het elektriciteitsnet!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ivow85 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:13:
[...]

En of ze het net belasten. Weliswaar niet een enorme impact met 1 huishouden maar doe dat X zoveel over heel het land.
* Humma Kavula heeft bij een grote netbeheerder in de meetdatalerij gezeten en er is een bepaalde grens in stroomverkeer wat zorgt voor een stabiel netwerk echter door alle panelen is de fluctuatie veel erger geworden.
Dat bedoelen ze dat het netwerk het niet aankan momenteel, het is te hard gegaan de afgelopen tijd met zonnepanelen en de netbeheerder doet zijn uiterste best om dit in te halen.

Wear Sunscreen!

• Ivow85
Humma Kavula schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:20:
[...]

En of ze het net belasten. Weliswaar niet een enorme impact met 1 huishouden maar doe dat X zoveel over heel het land.
* Humma Kavula heeft bij een grote netbeheerder in de meetdatalerij gezeten en er is een bepaalde grens in stroomverkeer wat zorgt voor een stabiel netwerk echter door alle panelen is de fluctuatie veel erger geworden.
Dat bedoelen ze dat het netwerk het niet aankan momenteel, het is te hard gegaan de afgelopen tijd met zonnepanelen en de netbeheerder doet zijn uiterste best om dit in te halen.
Net stabiliteit is iets anders dan net belasting. Doordat omvormer vanzelf afschakelen indien het net overbelast dreigt te raken (253V), zal een net niet overbelast raken door zonnepanelen.

Stabiliteit is wel een aandachtspunt idd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• gAzu
Er zijn natuurlijk ook zakelijk gelegde zonnepanelen.
We hebben het hier over de particuliere.

Ik vind zo snel dit: https://www.zelfenergiepr...n-nederland-gaat-te-hard/

totaal 47 miljoen zonnepanelen in 2022.
1,5 miljoen huishoudens hebben ze nu a 10? 12? panelen gemiddeld per huishouden (iemand een idee?)
Maakt zo'n 18 miljoen particuliere panelen en 29 miljoen zakelijke.

Welke groep belast het netwerk nu het meest?

(als iemand betere cijfers heeft, wil die ze dan delen?)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:27
gAzu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:41:
Er zijn natuurlijk ook zakelijk gelegde zonnepanelen.
We hebben het hier over de particuliere.

Ik vind zo snel dit:
https://www.zelfenergiepr...n-nederland-gaat-te-hard/

totaal 47 miljoen zonnepanelen in 2022.
1,5 miljoen huishoudens hebben ze nu a 10? 12? panelen gemiddeld per huishouden (iemand een idee?)

Maakt zo'n 18 miljoen particuliere panelen en 29 miljoen zakelijke.

Welke groep belast het netwerk nu het meest?

(als iemand betere cijfers heeft, wil die ze dan delen?)
Tja voor ik zonnepanelen had deed ik knap mijn best als ik even 3 Kw uit het net trok.
Tegenwoordig druk ik soms uren tegen de 8kw en bij pieken zelf nog meer het net in.

Belast ik het net dan zwaarder of niet?

Mijn aansluiting wordt zwaarder belast op het moment dat mijn paneeltjes hun best doen, maar hoe zit dat met het net?
Hier in de straat zijn weinig panelen dus ik zou denken dat ik het net op dat moment ontlast door mijn energie richting de buren te brengen ipv dat het via het distributie net naar onze straat moet...

• icall5s
  • Nu online
Ivow85 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Jawel, omdat het geen eenrichtingsverkeer is i.t.t. tot centrale oplossingen als kolen-, gas- en kerncentrales. [1] [2] Het enige tegengeluid wat ik vond zegt feitelijk nog steeds dat het een probleem is, maar dat samenwerking en lokaal gebruiken en opslaan het probleem eventueel kan oplossen. Het artikel is echter niet geschreven door iemand met relevante expertise maar door een historica. [3] Lijkt me vooral geschreven om niet uit te hoeven wijken naar centrale oplossingen zoals kernenergie.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
JJmac schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:30:
Nou...dat is nog niet bekend dus....
Budget energie zonder zonnepanelen is al 178 p/m en daar komt ENNatuurlijk nog bij. Vanmiddag gebeld. Die komt op 150,- te staan...

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ivow85 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Net stabiliteit is iets anders dan net belasting. Doordat omvormer vanzelf afschakelen indien het net overbelast dreigt te raken (253V), zal een net niet overbelast raken door zonnepanelen.

Stabiliteit is wel een aandachtspunt idd.
Dat loopt dus hand in hand, jij belast het net met 250V terwijl het op 220V is berekend ;)

Wear Sunscreen!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
Humma Kavula schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Dat loopt dus hand in hand, jij belast het net met 250V terwijl het op 220V is berekend ;)
Het gaat wel redelijk polariserend deze discussie. Onze regering wil met subsidies de zonnepanelen promoten, en nu worden de mensen die het hebben aangeschaft, aangevallen. Volgens mij moeten jullie onze regering aanvallen. Die hebben ervoor gezorgd, dat het salderen voor een deel betaald moeten worden door de energieleveranciers. Die halen het natuurlijk bij de klanten en dus bij de niet zonnepaneel eigenaren. Dit had men van te voren kunnen voorzien.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• Ivow85
Humma Kavula schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Nee, het net is op 230V +/- 10% berekend.

Alles wat op een maximum van slechts 220V berekend is, is gewoon ondermaats, voldoet niet aan de eisen en had nooit deel uit mogen maken van het net. Als je uit de branche komt zoals je zegt, dan weet je dit als geen ander.

• gAzu
Jojan265 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Het gaat wel redelijk polariserend deze discussie. Onze regering wil met subsidies de zonnepanelen promoten, en nu worden de mensen die het hebben aangeschaft, aangevallen. Volgens mij moeten jullie onze regering aanvallen. Die hebben ervoor gezorgd, dat het salderen voor een deel betaald moeten worden door de energieleveranciers. Die halen het natuurlijk bij de klanten en dus bij de niet zonnepaneel eigenaren. Dit had men van te voren kunnen voorzien.
Het was dan ook een hele polariserende uitspraak die de ACM deed.
Zonder dat ze daar een verifieerbare onderbouwing bij leveren overigens

Ze hadden ook kunnen volstaan met de mededeling dat ze vinden dat de doelen voldoende gehaald zijn en dat het tijd wordt voor andere stimuleringsmaatregelen of iets dergelijks.
Maar volgens hen zijn de particuliere panelen nu het probleem.
De C kan er wel tussenuit, daar bij die ACM...

Maar ja, wat kunnen we er aan doen? Klagen bij de ACM? 🤣
Kan de geest nog terug in de fles?

[Voor 4% gewijzigd door gAzu op 23-01-2023 23:16]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ivow85 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Nee, het net is op 230V +/- 10% berekend.

Alles wat op een maximum van slechts 220V berekend is, is gewoon ondermaats, voldoet niet aan de eisen en had nooit deel uit mogen maken van het net. Als je uit de branche komt zoals je zegt, dan weet je dit als geen ander.
Ja ik heb 220 verkeerd, ging mij meer om de rest van de tekst maar ik wist niet dat ik hier in een wespennest was beland dus mijn excuses, is ook alweer een decennia geleden dat ik in die markt zat.

Ik ben weer snel weg hier :w

Wear Sunscreen!

• icall5s
  • Nu online
gAzu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Het was dan ook een hele polariserende uitspraak die de ACM deed.
Zonder dat ze daar een verifieerbare onderbouwing bij leveren overigens

Ze hadden ook kunnen volstaan met de mededeling dat ze vinden dat de doelen voldoende gehaald zijn en dat het tijd wordt voor andere stimuleringsmaatregelen of iets dergelijks.
Maar volgens hen zijn de particuliere panelen nu het probleem.
De C kan er wel tussenuit, daar bij die ACM...

Maar ja, wat kunnen we er aan doen? Klagen bij de ACM? 🤣
Kan de geest nog terug in de fles?
Polariserend omdat jouw portemonnee nu geraakt wordt, in plaats van die van arme huishoudens zonder zonnepanelen? ;)

Want verder was het gewoon een constatering van de feiten.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:41:
[...]

Polariserend omdat jouw portemonnee nu geraakt wordt, in plaats van die van arme huishoudens zonder zonnepanelen? ;)

Want verder was het gewoon een constatering van de feiten.
Nou, dan wil ik daar nog wel iets over kwijt. Natuurlijk wordt mijn portemonnee nu geraakt, maar ik was me er van bewust, dat de saldering zou worden afgebouwd. Dus mij zal je daar niet over horen. Ik vind het alleen heel kwalijk dat de mensen, die nu zonnepanelen hebben worden aangevallen op het feit dat de mensen zonder zonnepanelen meer moeten betalen. Waar denkt iedereen dat de energie transitie van betaald wordt? Dat betalen we met z'n allen.

Overdenking: Wat zou de prijs voor het gas zijn geweest afgelopen jaar, indien er geen particulieren waren geweest met zonnepanelen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Jojan265 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Ik vraag me af hoe dat dan berekend wordt in combinatie met salderen. Ik heb nog zo een mooie terugdraaimeter met maar 1 telwerk. Eenmaal per jaar geef ik de meterstand door en aan het eind kom ik bijna op nul op de meter uit. Maar ja, ik gebruik in de wintermaanden (nov-mrt) ongeveer 1850 kWh en die andere maanden lever ik dat terug.

De energieleverancier weet niet hoeveel ik verbruikt heb in al die maanden, alleen het netto verbruik over 1 jaar. Moet de energieleverancier nu extra betalen voor de duurdere stroom in de wintermaanden en de goedkopere (teruglevering) stroom in de andere maanden? Of wordt dit dan berekent op basis van een profiel? Hoewel op mijn factuur daar niets over staat.

Wie draait op voor het verschil in kosten tussen tarieven in zomer/winter? Hoe wordt dat berekend? En bij een (vast) contract hoeven ze voor mij eigenlijk niets in te kopen, maar ik gebruik wel degelijk in de winterperiode een aanzienlijke hoeveelheid?

Wanneer het salderen afgeschaft wordt, is het verhaal natuurlijk anders, dan moet je ook een digitale meter met terugteller hebben. Hoewel bij de niet slimme variant je ook niet weet hoe dit verdeeld is over het jaar. Maar daar kun je nog zien wat er is teruggeleverd in totaal.

[Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-01-2023 09:02]

• joriannn
Volgens mij gaat dit topic niet over salderen (daar is een apart topic over) maar over energieprijzen i.h.a. en leveranciers. Jullie gaan er nu wel heel erg ver op in...

Zullen we weer on-topic? :-)

• twowheeler
  • Laatst online: 15:01
Hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk de overstap gemaakt van Vattenfall (of een andere grote) naar engie?

• Hongy
twowheeler schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:28:
Hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk de overstap gemaakt van Vattenfall (of een andere grote) naar engie?
Vattenfall naar Zonneplan per 27-01
geen PV wel gas. verbruik van elec en gas onder plafond

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-02 15:19
'
Hier zeker de overstap gemaakt, Was de 'moeite' waard voor de winter..

• icall5s
  • Nu online
joriannn schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:22:
Volgens mij gaat dit topic niet over salderen (daar is een apart topic over) maar over energieprijzen i.h.a. en leveranciers. Jullie gaan er nu wel heel erg ver op in...

De prijzen zijn deels zo hoog door het salderen (en een gemiddeld huishouden met PV krijgt weer €80 per maand korting op hun rekening, kassa kassa), dus het is wel degelijk ontopic. :)

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:09
per 11-1 over gestapt naar Tibber.

Ondanks dat ik PV heb liggen sinds vorig jaar (2400kw) verwachte jaarlijkse teruglevering 1200kw. Toch voor dynamisch contract gekozen. Vooral ook omdat Vattenfall in mijn geval 76 cent rekent boven het plafond. Aangezien ik daar dik overheen ga met een WP, neem ik de teruglevering die financieel lager zal uitvallen bij Tibber op de koop toe.

De eerste 12 dagen zit ik bij Tibber op een gemiddelde van 30cent per kw, 302kw al afgenomen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jirure1984 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:
[...]

per 11-1 over gestapt naar Tibber.

Ondanks dat ik PV heb liggen sinds vorig jaar (2400kw) verwachte jaarlijkse teruglevering 1200kw. Toch voor dynamisch contract gekozen. Vooral ook omdat Vattenfall in mijn geval 76 cent rekent boven het plafond. Aangezien ik daar dik overheen ga met een WP, neem ik de teruglevering die financieel lager zal uitvallen bij Tibber op de koop toe.

De eerste 12 dagen zit ik bij Tibber op een gemiddelde van 30cent per kw, 302kw al afgenomen.
Je totaalverbruik afgenomen van de leverancier is dus hoger dan 2900+1200= 4100 kWh?

En je totale verbruik zou dan 4100 + 1200 = 5300 kWh zijn?

• msatter
  • Niet online
icall5s schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:33:
[...]

De prijzen zijn deels zo hoog door het salderen (en een gemiddeld huishouden met PV krijgt weer €80 per maand korting op hun rekening, kassa kassa), dus het is wel degelijk ontopic. :)
Gelukkig staat daar nog tegenover dat de leefbaarheid van de wereld toeneemt met al die niet verstookte fossiele brandstoffen. Is toch ook erg belangrijk, tenminste dat hoor je overal.

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:09
Wolly schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Je totaalverbruik afgenomen van de leverancier is dus hoger dan 2900+1200= 4100 kWh?

En je totale verbruik zou dan 4100 + 1200 = 5300 kWh zijn?
Ja en Ja. Zit met een WP en WPB dat gezamenlijk al 3000 verbruikt. En rest verbruik is 2400.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
joriannn schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:22:

Dit is toch een kroegtopic over de energierekening, dus denk dat mijn vraag wel relevant is. Want wie betaalt uiteindelijk?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1 persoons huishoude hoog energieverbruik? 50m2 met 700kwh verbruik in december
en WP's zouden dan (s)COP 2 doen ?

150m3 (maand december) zou dan vertalen naar 600-700KwH met COP 2
(ps 150m3 is mijn gas verbruik in maand december .. alleen 150m2 ipv 50m2)

Dan is afhankelijk van je energie contract (1,40 per m3 gas en 70 cent per kwh) 300 euro versus 600 euro ..

waarom zou ik overstappen naar een WP ???

leest meer dan reageert

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:11:

Dan is afhankelijk van je energie contract (1,40 per m3 gas en 70 cent per kwh) 300 euro versus 600 euro ..

Hoe kom je erbij dat een WP een COP heeft van 2 :? Omdat een warmtepomp 2 kWh nodig heeft voor 1 kuub gas :?

Er zijn een aantal redenen waarom je naar een WP zou kunnen gaan:
• Een warmtepomp gebruikt minder energie dan een CV ketel. Kortgezegd is het efficiënter om gas te verbranden in een grote centrale en warmte op te wekken met een WP dan direct gas te verbranden.
• Een WP kan werken op duurzaam opwekte energie en een CV ketel ketel kan dat vooralsnog niet. Mogelijk later met waterstofgas maar die vooruitzichten zien er nog niet zo geweldig uit. Het is een lekker makkelijke transitie omdat je huizen minder goed hoeft te isoleren, maar blijft energieverkwistend.
• Toekomstbestendig huis.
• Minder temperatuurwisselingen in huis (comfort++).
• De verwachting vooralsnog is dat de gasprijs harder zal blijven stijgen dan de elektraprijs. Eind dit jaar stopt waarschijnlijk het prijsplafond weer. Ik houd absoluut geen rekening met het prijsplafond voor investeringen. Toevallig ben ik weer eens aan het kijken naar het bestellen van een WP. Omdat dat prijsplafond er nu is, vind niemand het interessant en dalen de prijzen >:)

Als je puur naar een financiële reden kijkt, dan is er denk ik niet echt een reden om naar een WP te willen gaan. Vroeg of laat komt er te weinig belasting binnen via gasverkoop, dus dan moet de belasting op elektra weer omhoog uiteraard. Ik wil zelf een WP omdat ik gewoon zo min mogelijk energie wil gebruiken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Glashelder schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:45:
[...]
Hoe kom je erbij dat een WP een COP heeft van 2 :? Omdat een warmtepomp 2 kWh nodig heeft voor 1 kuub gas :?
in het topic zie JukeboxBill in "1 persoons huishoude hoog energieverbruik?"
Er zijn een aantal redenen waarom je naar een WP zou kunnen gaan:
• Een warmtepomp gebruikt minder energie dan een CV ketel. Kortgezegd is het efficiënter om gas te verbranden in een grote centrale en warmte op te wekken met een WP dan direct gas te verbranden.
• Een WP kan werken op duurzaam opwekte energie en een CV ketel ketel kan dat vooralsnog niet. Mogelijk later met waterstofgas maar die vooruitzichten zien er nog niet zo geweldig uit. Het is een lekker makkelijke transitie omdat je huizen minder goed hoeft te isoleren, maar blijft energieverkwistend.
• Toekomstbestendig huis.
• Minder temperatuurwisselingen in huis (comfort++).
• De verwachting vooralsnog is dat de gasprijs harder zal blijven stijgen dan de elektraprijs. Eind dit jaar stopt waarschijnlijk het prijsplafond weer. Ik houd absoluut geen rekening met het prijsplafond voor investeringen. Toevallig ben ik weer eens aan het kijken naar het bestellen van een WP. Omdat dat prijsplafond er nu is, vind niemand het interessant en dalen de prijzen >:)

Als je puur naar een financiële reden kijkt, dan is er denk ik niet echt een reden om naar een WP te willen gaan. Vroeg of laat komt er te weinig belasting binnen via gasverkoop, dus dan moet de belasting op elektra weer omhoog uiteraard. Ik wil zelf een WP omdat ik gewoon zo min mogelijk energie wil gebruiken.
Vind dit (no offence intended) nogal bizare uitspraken die kant nog wal raken.

TLDR 1m3 gas hier verbranden, is efficienter dan 8kwh aan elektra met bv kern/gas/wind/pv en tot 40% omzettings verlies wegens transport naar mijn huis, om dat om te zetten naar 4kwh warmte. (COP2)

Mijn huis isoleren heeft hier niks mee te maken, anders dan ik mijn energie behoefte over de (gehele) linie reduceer wat overgens altijd wenselijk is. Ongeacht de verwarmings oplossing.

Om zuiniger dan een CV te zijn moet je een COP van 8+ hebben immers 1m3 produceert 8 a 9kwh aan warmte.

Volgens mij word 60% van ons elektra in NL geproduceerd met gascentrales, transport van elektra is "verlies" er is nog geen efficiente "mileuvriendelijke" opslag van energie op grote schaal. iets met de wijze waarop de accu's geproduceerd worden

Waterstof productie is gevaarlijk en zover ik weet niet echt rendabel.

Mijn cv en gasfornuis kan met een kleine aanpassing op biogas draaien die ik thuis wellicht kan produceren.

ps Wist je dat de nieuwere kerncentrales vele malen minder afval produceren rendement voller zijn en wat voorheen afval was nu ook hergebruikt kan worden ?

leest meer dan reageert

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik stel voor dat je je even verdiept in warmtepompen, want wat je zegt en waar je mee rekent staat zo ver van de realiteit af dat het geen zin heeft om daar hier in dit topic op verder te gaan. Bekijk even het L/L of L/W topic en evalueer dan je mening opnieuw.

Hint: de COP waar jij mee rekent gaat echt helemaal nergens over. Zelfs de meest onzuinige warmtepompen doen het veel beter dan dat. En omdat die COP veel hoger is dan waar jij mee rekent (ik betwijfel eerlijk gezegd of je überhaupt begrijpt wat de term COP betekend) is ook de route gascentrale->elektra->warmte (uit een WP) efficienter dan direct gas stoken.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:06
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:11:

Het topic waar je naar linkt gaat over een WP die niet doet wat het moet doen. Als je verder leest blijkt het type warmtepomp wel vaker problemen te geven. Maar om dit nu als voorbeeld voor alle andere te gebruiken, is wellicht niet zo handig. Voor een relevante COP zou ik eerder in dit topic gaan zoeken waar veel meer mensen met verschillende typen warmtepompen hun informatie dumpen.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

• vso
  • Niet online

vso

tja...

VERNederlander schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:03:
Het topic waar je naar linkt gaat over een WP die niet doet wat het moet doen. Als je verder leest blijkt het type warmtepomp wel vaker problemen te geven. Maar om dit nu als voorbeeld voor alle andere te gebruiken, is wellicht niet zo handig.
Dat de "CV/WP" wellicht waterzijdig of zelf niet goed ingesteld staat *noted* en daar viel ik ook niet direct over.

Zoals ik aangaf al zou dat voor mijn huis (3x zo groot) gelijkwaardig verbruik zijn met zijn verbruik dan zou ik toch wel een heftige dobber hebben met 700 kwh

Om een topic door te lezen op zoek naar mensen die met vergelijkbaar oppervlakte/inhoud bv 300kwh of minder rond die tijd verbruiken is wellicht ook naald in hooiberg vinden, maar de techniek verbeterd zich wel of ze er al zijn hmmm.

Kortom ik viel meer over het enorme verschil (niet het enige topic wat ik gezien heb overgens met deze melding(en))

Bij die andere dodo was het meer non argmenten zoals isoleren .. dat moet je ongeacht je verwarmings oplossing doen lijkt mij.

leest meer dan reageert

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@vso ik kan je sommetje niet volgen, maar in Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" vind je dan ook niemand met zo'n beroerde COP :)

Overigens is COP2 al voldoende om de combinatie gascentrale + warmtepomp zuiniger te laten zijn dan een HR-ketel, als de gascentrale als warmtekrachtkoppeling is gebouwd is COP1.2 al voldoende.

Elektrische netwerkverliezen zijn eerder 0,4% dan 40% overigens.

Het klopt wel dat een warmtepomp eerder interessant is bij een hoger gasverbruik, met een laag verbruik als het jouwe (en het mijne was) moet je het ook van het wegvallen van de vaste kosten hebben. Als je volledig gasloos om wat voor reden dan ook niet ziet zitten, hoef je er niet aan te beginnen. Het is dan wel interessant om te weten hoe de gemeente straks jouw wijk gasloos wil maken.
Kijk daarvoor in de Transitievisie Warmte van je gemeente, een warmtenet is voor veel mensen toch een schrikbeeld.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:15
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:37:
[...]

in het topic zie JukeboxBill in "1 persoons huishoude hoog energieverbruik?"

[...]

Vind dit (no offence intended) nogal bizare uitspraken die kant nog wal raken.

TLDR 1m3 gas hier verbranden, is efficienter dan 8kwh aan elektra met bv kern/gas/wind/pv en tot 40% omzettings verlies wegens transport naar mijn huis, om dat om te zetten naar 4kwh warmte. (COP2)

Mijn huis isoleren heeft hier niks mee te maken, anders dan ik mijn energie behoefte over de (gehele) linie reduceer wat overgens altijd wenselijk is. Ongeacht de verwarmings oplossing.

Om zuiniger dan een CV te zijn moet je een COP van 8+ hebben immers 1m3 produceert 8 a 9kwh aan warmte.
Je rekent totaal verkeerd en begrijpt COP niet. Als je al een COP van 2 had dan heb je maar 4kWh nodig om 8kWh warmte te produceren. In de praktijk is de ondergrens over het algemeen wel COP4 waardoor je maar 2kWh nodig hebt voor 8kWh warmte. Een warmtepomp is dus in vrijwel alle gevallen goedkoper dan gas.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Dat de "CV/WP" wellicht waterzijdig of zelf niet goed ingesteld staat *noted* en daar viel ik ook niet direct over.

Zoals ik aangaf al zou dat voor mijn huis (3x zo groot) gelijkwaardig verbruik zijn met zijn verbruik dan zou ik toch wel een heftige dobber hebben met 700 kwh

Om een topic door te lezen op zoek naar mensen die met vergelijkbaar oppervlakte/inhoud bv 300kwh of minder rond die tijd verbruiken is wellicht ook naald in hooiberg vinden, maar de techniek verbeterd zich wel of ze er al zijn hmmm.

Kortom ik viel meer over het enorme verschil (niet het enige topic wat ik gezien heb overgens met deze melding(en))

Bij die andere dodo was het meer non argmenten zoals isoleren .. dat moet je ongeacht je verwarmings oplossing doen lijkt mij.
Die Inventum warmtepompen zijn dan ook nadrukkelijk niet bedoeld waar ze voor ingezet worden, en dan gaat het helemaal mis inderdaad. Het is dan ook een wonder dat zo'n apparaat nog COP 2 weet te halen. Die zijn niet bedoeld als hoofdverwarming.

Wat jouw 700 kWh betreft: als het alternatief 350 m3 was, dan is 700 a 800 kWh zo slecht nog niet toch? En dan moet je wel even verder kijken dan iets tijdelijks als het prijsplafond natuurlijk, dat gaat echt weer weg. Over het algemeen kan je redelijk je gasverbruik door 2 delen en dan kom je doorgaans ongeveer uit op wat je met een warmtepomp zou verstoken. In ieder geval in het L/L topic werkt dat redelijk. Die doet geen SWW, dus voor een L/W zal je er nog iets bij op moeten tellen. Staat tegenover dat L/W doorgaans weer een hogere COP haalt, dus het zal allemaal om het even zijn verwacht ik.

En no offence (nu is het mijn beurt :p ), maar je gedraagt je een beetje zoals de gemiddelde Nederlander. Ze weten niets van warmtepompen en lezen een paar horrorverhalen in het magazine van Eigen Huis en gelijk is het hele concept waardeloos. En omdat dat je waarheid is ga je dat soort artikelen (en dito topics hier op Tweakers) als 'waarheid' aannemen. We zijn hier juist op Tweakers omdat we die apparaten zo efficient mogelijk willen laten draaien en daarom delen we hier een hoop kennis met elkaar.

Ik ging hier van 800 a 900 m3 naar 1800 kWh aan elektra die al 3 jaar allemaal uit mijn zonnepanelen komen. Met salderen is dat een lekkere besparing. Straks zonder salderen verwacht ik nog steeds goedkoper uit te zijn en milieutechnisch is het ook wel een fijne gedachte dat ik meer energie haal uit die kuub gas die een gascentrale verstookt t.o.v. mijn buurman die het in zijn ketel verbrand.

Komt trouwens nog bij dat als het met een warmtepomp mis gaat dat je of:
- teveel betaald of;
- in de kou zit

Met een gasketel is CO vergiftiging (en de dood die erop volgt) ook nog een alternatief. We vinden het allemaal heel normaal om een verbrandingstoestel in huis te hebben, maar het is allemaal niet zonder risico. Over 20/30 jaar als warmtepompen normaal zijn dan verwacht ik dat men het een idioot idee vind: gas verbranden in huis :o

• YangWenli
  • Laatst online: 30-01 14:53
Er zijn nog steeds mensen die een open haard hebben- vooral hoogopgeleide goed verdienende mensen waarvan je zou verwachten dat ze rationeler zijn.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:26:
@vso ik kan je sommetje niet volgen, maar in Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" vind je dan ook niemand met zo'n beroerde COP :)
thx maar die presentatie kan ik ff niet lezen .. (snap er de ballen van) maar ik ben je al dankbaar als je een low en high geeft voor een slechte dag ;)

Zover ik weet is een COP 3 gelijk aan 3 kwh omzetten naar 9kwh warmte S-COP en andere zaken even buiten beschouwing gelaten. en 1m3 aan gas zet je om naar 8 a 9 KwH warmte met je HR(e) ketel.
Overigens is COP2 al voldoende om de combinatie gascentrale + warmtepomp zuiniger te laten zijn dan een HR-ketel, als de gascentrale als warmtekrachtkoppeling is gebouwd is COP1.2 al voldoende.

Elektrische netwerkverliezen zijn eerder 0,4% dan 40% overigens.
ik had het meer van verlies van gas omzetten en dan leveren aan stopcontact dan alleen netwerk, maar begrijpen waarom dat zuiniger is .. dan een HR-ketel i don't, misschien dat ik het te modulair bekijk ?
Het klopt wel dat een warmtepomp eerder interessant is bij een hoger gasverbruik, met een laag verbruik als het jouwe (en het mijne was) moet je het ook van het wegvallen van de vaste kosten hebben. Als je volledig gasloos om wat voor reden dan ook niet ziet zitten, hoef je er niet aan te beginnen. Het is dan wel interessant om te weten hoe de gemeente straks jouw wijk gasloos wil maken.
Kijk daarvoor in de Transitievisie Warmte van je gemeente, een warmtenet is voor veel mensen toch een schrikbeeld.
betreft WP (maar dan mijn situatie als voorbeeld)
Als we als nederlanders ons gas verbruik per huis(houden) met 33% tot 66% kunnen verminderen (van 1800 naar 800 of zelfs 400 is niet geheel onrealistisch voor de doorsnee huishouden. Daarbij merk ik wel op dat 800-400 wel de "duurste" stap is maar het is een investering voor langere termijn die overdraagbaar is.

maar isoleren = goedkoper immers het levert geld terug op.

CV / WP zijn "verbruikers" die warmte leveren, die wil je efficient en goedkoop hebben, bv PVT of zonnecollector ondersteuning. (ja ja extra panelen zijn rendabler dan een zonnecollector op de WP)
Op dit gebied wil ik met een theelichtje gewoon mijn huis verwamen & warm water produceren :+

Maar wat serieuzer ik zou eigenlijk zonder comfort in te leveren (minimaal) zo veel mogelijk consuminderen ovre de hele linie. en dan schrik je van hoog verbruik Als je A verwisseld met B

zo was er laatst in dit topic dat iemand ipv 0,3m3 gas per kooksessie 0.5kwh verbruikte daar word ik dan vrolijker van .. ook al was het een 11KW monster inductie plaat.

leest meer dan reageert

• icall5s
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Ik stel voor dat je je even verdiept in warmtepompen, want wat je zegt en waar je mee rekent staat zo ver van de realiteit af dat het geen zin heeft om daar hier in dit topic op verder te gaan. Bekijk even het L/L of L/W topic en evalueer dan je mening opnieuw.

Hint: de COP waar jij mee rekent gaat echt helemaal nergens over. Zelfs de meest onzuinige warmtepompen doen het veel beter dan dat. En omdat die COP veel hoger is dan waar jij mee rekent (ik betwijfel eerlijk gezegd of je überhaupt begrijpt wat de term COP betekend) is ook de route gascentrale->elektra->warmte (uit een WP) efficienter dan direct gas stoken.
Het staat ver van de realiteit af omdat in goed geïsoleerde huizen zoals die van @Andrehj meestal geen CV-ketel hangt. Ik denk dat @vso bedoelt dat je met een CV in zo'n huis ook ontzettend goede resultaten haalt en je wellicht minder kWh verbruikt als je het omrekent?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Glashelder schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:03:
Die Inventum warmtepompen zijn dan ook nadrukkelijk niet bedoeld waar ze voor ingezet worden, en dan gaat het helemaal mis inderdaad. Het is dan ook een wonder dat zo'n apparaat nog COP 2 weet te halen. Die zijn niet bedoeld als hoofdverwarming.
check
Wat jouw 700 kWh betreft: als het alternatief 350 m3 was, dan is 700 a 800 kWh zo slecht nog niet toch?
Yikes, van beide schrik ik ;)

zereneus --> 1:2 is echter inderdaad acceptabel.
En omdat dat je waarheid is ga je dat soort artikelen (en dito topics hier op Tweakers) als 'waarheid' aannemen. We zijn hier juist op Tweakers omdat we die apparaten zo efficient mogelijk willen laten draaien en daarom delen we hier een hoop kennis met elkaar.
;) je intro had eerder wat discussie gescheeld, en de overige "overdaad" aan commentaar (iets met pot verwijt ketel, mag zelf ook wel in spiegel kijken to be honest)

je kan het ook zien als intro tot een betere uitleg .. de wijze waarop kennis gedeeld word is soms wel eens "ik weet het beter dan jij lekker puh" ipv proberen te achterhalen waarom iemand zo denkt en met de invalshoek mee te stappen.
Veel minder aggresief naar elkaar maakt het ook wel prettig lezen.

bv aannemen dat ik "niks weet" op basis van paar posts is simpel, did you check of ik in die topics gepost heb bv jaren terug.. ik heb tijden (fam)Kleinman gevolgd met zijn isolatie "vlog/blog" ..
Ik ging hier van 800 a 900 m3 naar 1800 kWh aan elektra die al 3 jaar allemaal uit mijn zonnepanelen komen. Met salderen is dat een lekkere besparing. Straks zonder salderen verwacht ik nog steeds goedkoper uit te zijn en milieutechnisch is het ook wel een fijne gedachte dat ik meer energie haal uit die kuub gas die een gascentrale verstookt t.o.v. mijn buurman die het in zijn ketel verbrand.
Tja moet ik blij zijn met de grijze muizen/pensioenado's die zitten te vernikkelen / reumaklachten oid omdat ze het zat waren om te verbouwen ? en dat ze hun zuur verdiende centjes nu ipv dure vakantie met familie als opa en oma nu ook bij de voedselbank lopen ? daar zijn wellicht de meningen over verdeeld.

salderen is fijn, dat zonder meer .. of dat mileu technisch verantwoordelijk is ? dat bedoelde ik meer met de wijze waarop energie gewonnen word. sommige zijn op andere wijze schadelijk voor de planeet. Renewable is het pas als je zero-waste hebt. van A-Z
Met een gasketel is CO2 vergiftiging (en de dood die erop volgt) ook nog een alternatief.
dit vind ik zo'n non-argument .. alsof elk elektronisch apparaat in huis niet "spontaan" in de fik kan vliegen (oorzaken zat te noemen)

Dat betreft zijn we als consument/burger teveel verantwoordelijk gesteld voor onze eigen gedrag, maar kijk eens naar de ellende die mensen hebben van bv brand/overstroming of andere oorzaken die je wellicht redelijk buiten hun controle vind liggen.

kortom je kan maar een bepaalde hoeveelheid events voorkomen ipv genezen.

Maar goed lets get back on topic :)

leest meer dan reageert

• hortens9273
  • Laatst online: 09:06
Bekijk nu met belangstelling de opmerkingen over Wp hebben er zelf een all electric, wist niet in te schatten hoeveel verbruik ongeveer bv 30 kw verbruik van de wp naar gas M3 is. De verkoper heeft voorbeeld gemaakt, 30kw x3,5 cop, is 105. verlies x90%, dan delen door ongeveer 10. heb begrepen de boiler ongeveer COP 1,5 Weet niet wat jullie hier van vinden, heb er namelijk helemaal geen verstand van. Hoop dat dit ongeveer klopt. Ben heel benieuwd naar jullie mening.

[Voor 12% gewijzigd door hortens9273 op 24-01-2023 18:36]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hortens9273 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:57:
Bekijk nu met belangstelling de opmerkingen over Wp hebben er zelf een all electric, wist niet in te schatten hoeveel verbruik ongeveer bv 30 kw verbruik van de wp naar gas M3 is. De verkoper heeft voorbeeld gemaakt, 30kw x3,5 cop, is 105. verlies x90%, dan delen door ongeveer 10. heb begrepen de boiler ongeveer COP 1,5 Weet niet wat jullie hier van vinden, heb er namelijk helemaal geen verstand van. Hoop dat dit ongeveer klopt. Ben heel benieuwd naar jullie mening.
Zo, die moest ik ff een paar keer lezen.

Je wilt weten wat het gasequivalent van 30kWhE opgegeten door de WP?
Dat is simpel.
30kWh x COP4 = 120kWh thermisch geleverd door WP.
120/8 (kWh/m3)= 15m3

SWW idd lagere COP. 2 of meer moet makkelijk lukken, maar is maar een relatief klein aandeel in het jaarverbruik.

• msatter
  • Niet online

Met een gasketel is CO2 vergiftiging (en de dood die erop volgt) ook nog een alternatief. We vinden het allemaal heel normaal om een verbrandingstoestel in huis te hebben, maar het is allemaal niet zonder risico. Over 20/30 jaar als warmtepompen normaal zijn dan verwacht ik dat men het een idioot idee vind: gas verbranden in huis :o
Voor de duidelijkheid het is niet CO2 maar CO (koolmonoxide) die een sluipmoordernaar is. Je merkt er niets van en in mijn geval kreeg ik een zware hoofdpijn en en zag dat de ramen beslagen waren. Toen ik een raam wilde open raakte ik bewustloos.

Of ik dat raam nog kon openen of niet, weet ik niet meer. Dat ik het nu kan navertellen is een wonder.
Beslaan de ramen zonder directe reden zoals veel mensen in de ruimte en bij gebruik van een verbrandingstoestel dan luchten en het gastoestel niet meer gebruiken.

Er sterven nog steeds mensen aan CO vergiftiging in Nederland en een CO detectie is geen luxe als je verbrandings apparaat hebt/gebruikt.

• icall5s
  • Nu online
[...]

Wat jouw 700 kWh betreft: als het alternatief 350 m3 was, dan is 700 a 800 kWh zo slecht nog niet toch? En dan moet je wel even verder kijken dan iets tijdelijks als het prijsplafond natuurlijk, dat gaat echt weer weg. Over het algemeen kan je redelijk je gasverbruik door 2 delen en dan kom je doorgaans ongeveer uit op wat je met een warmtepomp zou verstoken. In ieder geval in het L/L topic werkt dat redelijk. Die doet geen SWW, dus voor een L/W zal je er nog iets bij op moeten tellen. Staat tegenover dat L/W doorgaans weer een hogere COP haalt, dus het zal allemaal om het even zijn verwacht ik.

En no offence (nu is het mijn beurt :p ), maar je gedraagt je een beetje zoals de gemiddelde Nederlander. Ze weten niets van warmtepompen en lezen een paar horrorverhalen in het magazine van Eigen Huis en gelijk is het hele concept waardeloos. En omdat dat je waarheid is ga je dat soort artikelen (en dito topics hier op Tweakers) als 'waarheid' aannemen. We zijn hier juist op Tweakers omdat we die apparaten zo efficient mogelijk willen laten draaien en daarom delen we hier een hoop kennis met elkaar.

Komt trouwens nog bij dat als het met een warmtepomp mis gaat dat je of:
- teveel betaald of;
- in de kou zit

Met een gasketel is CO2 vergiftiging (en de dood die erop volgt) ook nog een alternatief. We vinden het allemaal heel normaal om een verbrandingstoestel in huis te hebben, maar het is allemaal niet zonder risico. Over 20/30 jaar als warmtepompen normaal zijn dan verwacht ik dat men het een idioot idee vind: gas verbranden in huis :o
Kortom, je krijgt (bij benadering) €80 per maand subsidie van andere huishoudens waardoor jouw gesubsidieerde setup mogelijk is. Jouw groep huishoudens heeft een startpunt van -€960 p/j qua terugverdientijd. En dat is nog zonder btw-teruggave, extra benodigde investeringen voor het elektriciteitsnet, gederfde belasting, etc. Heel leuk, maar jouw configuratie wordt door de overheid en andere huishoudens betaald en heeft dus geen betrekking op werkelijke kosten. Glasheldere uitleg. :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

icall5s schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 02:51:
[...]

Kortom, je krijgt (bij benadering) €80 per maand subsidie van andere huishoudens waardoor jouw gesubsidieerde setup mogelijk is. Jouw groep huishoudens heeft een startpunt van -€960 p/j qua terugverdientijd. En dat is nog zonder btw-teruggave, extra benodigde investeringen voor het elektriciteitsnet, gederfde belasting, etc. Heel leuk, maar jouw configuratie wordt door de overheid en andere huishoudens betaald en heeft dus geen betrekking op werkelijke kosten. Glasheldere uitleg. :)
Is dat nieuws, dat subsidies geld kosten en iemand financieel voordeel opleveren? :p

Zoals gezegd staan er ook voordelen tegenover: aanzienlijk minder uitstoot. Die € 960 lijkt misschien veel, maar de hele setup tot nu toe heeft zo’n 12k gekost. Dan valt het wel mee.

@msatter dank, heb er inderdaad CO van gemaakt.. stomme fout 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 25-01-2023 07:13]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:04:
[...]

Zo, die moest ik ff een paar keer lezen.

Je wilt weten wat het gasequivalent van 30kWhE opgegeten door de WP?
Dat is simpel.
30kWh x COP4 = 120kWh thermisch geleverd door WP.
120/8 (kWh/m3)= 15m3

SWW idd lagere COP. 2 of meer moet makkelijk lukken, maar is maar een relatief klein aandeel in het jaarverbruik.
8kwh per m3 is wat pessimistisch in nl toch? Eerder 9,5.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:28:
[...]

Klopt, normaal is 8,8. Maar weinig ketels/afgiftesystemen zijn enigsinds (fatsoenlijk) ingeregeld.

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-01 13:46
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:28:
[...]

Er zit 9,77 kWh per m3 gas qua verbrandingswaarde inclusief condensatiewarmte (de calorische bovenwaarde). Maar zoals hierboven gezegd door @bbbrumbrum zijn de meeste installaties niet goed ingeregeld. En dan nog heb je een hele lage retourtemperatuur nodig om boven de 9 kWh uit te komen:

Als je de retourtemperatuur van een CV-ketel onder de 50 C weet te krijgen maak je de grootste sprong trouwens qua rendementswinst, dit lukt meestal bij een aanvoer onder de 60 C, maar lager is beter, maar daar heb je dan wel de afgifte voor nodig om het comfortabel te houden, vandaar dat vloerverwarming interessant is voor rendement.

Bij een warmtepomp is het verband tussen een lagere aanvoertemperatuur (niet retourtemperatuur zoals bij CV-ketel) en het rendement trouwens nog sterker.

[Voor 22% gewijzigd door RulazZ op 25-01-2023 09:07]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RulazZ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Er zit 9,77 kWh per m3 gas qua verbrandingswaarde inclusief condensatiewarmte (de calorische bovenwaarde). Maar zoals hierboven gezegd door @bbbrumbrum zijn de meeste installaties niet goed ingeregeld. En dan nog heb je een hele lage retourtemperatuur nodig om boven de 9 kWh uit te komen:

[Afbeelding]

Als je de retourtemperatuur van een CV-ketel onder de 50 C weet te krijgen maak je de grootste sprong trouwens qua rendementswinst, dit lukt meestal bij een aanvoer onder de 60 C, maar lager is beter, maar daar heb je dan wel de afgifte voor nodig om het comfortabel te houden, vandaar dat vloerverwarming interessant is voor rendement.

Bij een warmtepomp is het verband tussen een lagere aanvoertemperatuur (niet retourtemperatuur zoals bij CV-ketel) en het rendement trouwens nog sterker.
Ah ja... Ik draaide op 37 graden max toen ik nog gas had. En zelfs dat haalde ie vaak niet.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-01 13:46
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Ah ja... Ik draaide op 37 graden max toen ik nog gas had. En zelfs dat haalde ie vaak niet.
Wij hier op 35 aanvoer toen we nog gas hadden met vloerverwarming, al had ik toen nog geen Homewizard meter, dus voor hetzelfde geld stond de ketel regelmatig te pendelen met een overshoot op de aanvoer.

Met de WP nu komt de stooklijn op maximaal 30 graden uit bij vorst, afgelopen stookseizoen bijna SCOP 5 gehaald en een jaarverbruik van 1200 kWh voor de WP, tegenover 550 m3 in het laatste jaar met gas.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:31
Blij met de regering over afgelopen jaar.
Zojuist de afrekening van Budget Energie ontvangen over 2022.
716 kWh en 27 kuub afgenomen.
Inclusief de 2x 190 euro in totaal 465 euro toe gekregen.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:37
Als mensen begrijpen dat een HR-ketel een 'COP' heeft van 1,07 en een warmtepomp minimaal een COP van minimaal 3 dan zouden de meeste mensen heel snel overstappen. Om eerlijk te zijn heeft het bij mij ook wel een tijdje geduurd voordat dat kwartje viel.

[Voor 23% gewijzigd door moshimoshi op 25-01-2023 17:02]

• YangWenli
  • Laatst online: 30-01 14:53
ron321 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:49:
Blij met de regering over afgelopen jaar.
Zojuist de afrekening van Budget Energie ontvangen over 2022.
716 kWh en 27 kuub afgenomen.
Inclusief de 2x 190 euro in totaal 465 euro toe gekregen.
Ik moet wel zeggen dat Nederland, ondanks de VVD premier, veel doet voor de lagere inkomens.
Op Tweakers lees je alleen maar over waterpompen en zonnepanelen.
Het prijsplafond en het minimumloon dat met 10 procent omhoog gaat zal veel levens redden.

Het heeft ook Putin schaakmat gezet met zijn winter propaganda. Maar goed Nederland is niet de zwakste schakel in de EU.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Ik heb toch wat moeite met de ongefundeerde uitspraken over de kosten van het salderen.

Voor mij is niet helder in welke mate de volgende effecten invloed hebben op de prijs die je moet betalen als je nu noodgedwongen een nieuw contract afsluit:

- De energieprijs ligt nu hoger dan ruim een jaar geleden, er zijn nog steeds mensen met vaste tarieven rond de 23-26ct /kWh. Deze energie moet nu duur ingekocht worden en dit wordt gecompenseerd door de meest recente contractprijzen
- De elektriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs, waardoor kolenstroom, kernenergie, windenergie en zonneenergie allemaal duurder worden terwijl de kostprijs niet stijgt. Er worden enorme overwinsten gemaakt bij de kerncentrale in Borssele, dit is op veel meer plekken het geval en dit moet uiteindelijk allemaal betaald worden door de consument.
- Het verschil tussen de tarieven tijdens het opwekken en het verbruik van salderende consumenten zal ook opgehoest moeten worden door niet salderende consumenten

Ik weet niet precies wat het laatste percentage zonnestroom opwek in nederland is, ik dacht iets in de buurt van de 4,5 % ofzo? Dan lijkt mij dat het effect van salderen op de tarieven van consumenten zonder zonnepanelen nooit heel groot kan zijn. De andere effecten zijn veel heftiger.

#hierwordenspelletjesgespeeld ;)

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:58

Dennis1812

Amateur prutser

moshimoshi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:01:
Als mensen begrijpen dat een HR-ketel een 'COP' heeft van 1,07 en een warmtepomp minimaal een COP van minimaal 3 dan zouden de meeste mensen heel snel overstappen. Om eerlijk te zijn heeft het bij mij ook wel een tijdje geduurd voordat dat kwartje viel.
Snel overstappen wordt alleen beperkt door leverproblemen, kosten, leveranciers die het alleen willen doen als je vloerverwarming hebt etc.

Ik heb dus nu bedacht dan maar een hybride pomp aan de CV te hangen. Maar ook dat is complete drama om aan te komen.
Vorig jaar al over aan t mailen geweest. Nu staat er bij veel bedrijven die ik aanschrijf een auto reply dat ze geen offertes geven door enorme drukte.

Sta je dan met je goede gedrag.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
mightym schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:10:
Ik heb toch wat moeite met de ongefundeerde uitspraken over de kosten van het salderen.

Voor mij is niet helder in welke mate de volgende effecten invloed hebben op de prijs die je moet betalen als je nu noodgedwongen een nieuw contract afsluit:

- De energieprijs ligt nu hoger dan ruim een jaar geleden, er zijn nog steeds mensen met vaste tarieven rond de 23-26ct /kWh. Deze energie moet nu duur ingekocht worden en dit wordt gecompenseerd door de meest recente contractprijzen
- De elektriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs, waardoor kolenstroom, kernenergie, windenergie en zonneenergie allemaal duurder worden terwijl de kostprijs niet stijgt. Er worden enorme overwinsten gemaakt bij de kerncentrale in Borssele, dit is op veel meer plekken het geval en dit moet uiteindelijk allemaal betaald worden door de consument.
- Het verschil tussen de tarieven tijdens het opwekken en het verbruik van salderende consumenten zal ook opgehoest moeten worden door niet salderende consumenten

Ik weet niet precies wat het laatste percentage zonnestroom opwek in nederland is, ik dacht iets in de buurt van de 4,5 % ofzo? Dan lijkt mij dat het effect van salderen op de tarieven van consumenten zonder zonnepanelen nooit heel groot kan zijn. De andere effecten zijn veel heftiger.

#hierwordenspelletjesgespeeld ;)
Wij betalen dit jaar gemiddeld ongeveer 21,5 cent per kWh. Volgens de energieleverancier is de inkoop van verbruik zeker gesteld bij het afsluiten van ons contract. Waarom denk je dat dat nu duur ingekocht moet worden waarmee we onfortuinlijke arme energie-gebruikers zonder zonnepanelen benadelen?

• mightym
  • Registratie: Januari 2010

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Sjamo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Wij betalen dit jaar gemiddeld ongeveer 21,5 cent per kWh. Volgens de energieleverancier is de inkoop van verbruik zeker gesteld bij het afsluiten van ons contract. Waarom denk je dat dat nu duur ingekocht moet worden waarmee we onfortuinlijke arme energie-gebruikers zonder zonnepanelen benadelen?
Ik kan mij niet voorstellen dat jouw leverancier exact weet wat ze voor jou moeten inkopen de komende 3 jaar oid. Als jij een warmtepomp plaatst één of twee EV's neerzet, dan verandert er best wat in jouw energieverbruik.

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
mightym schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat jouw leverancier exact weet wat ze voor jou moeten inkopen de komende 3 jaar oid. Als jij een warmtepomp plaatst één of twee EV's neerzet, dan verandert er best wat in jouw energieverbruik.
Ik praat niet over algemeen, alleen over onze situatie.

Wij zijn over gegaan van ongeveer 2200kWh elektriciteit voor 6ct kale inkoop en 800m3 gas (onze prijs ongeveer 70ct/m3, iets minder), naar ongeveer 2200kWh a 6ct kale inkoop gegaan (zonnepanelen, verwarming airco, sww wpb en eboiler) en geen gas meer gegaan. Dat betekent dat er ongeveer 800m3 gas voor onze priis vrij is gekomen om te verkopen voor huidige prijzen, en dat we qua electriciteit welke we afnemen ongeveer gelijk zijn gebleven.

Bij deze de cijfers. Hoe kan dit negatief zijn?

Het is zo makkelijk anderen na te praten. Maar niet alles is gelijk.

En verder ga ik er vanuit dat grote energie-leveranciers weten hoe het spel gespeeld moet worden om over de hele lijn voldoende winst te maken om de rekeningen te betalen.

[Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 25-01-2023 17:40]

Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee