Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 22:00

Don Quijote

El Magnifico

Nou. Net voor het eerst in mijn leven overstap van Energie leverancier in gang gezet. Niet omdat het mij wat gaat opleveren (prijsplafond.) maar vooral omdat ik Eneco niet wil spekken met belastinggeld. Mijn tarief is op dit moment EUR 3.57 per m3. Dat vond ik echt een te groot verschil met andere aanbieders en een onzinnige subsidie van belastinggeld naar Eneco :-).

Nu naar zonneplan met dagprijzen. Eens kijken hoe dat bevalt na 15 jaar Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 23:10
Net overgestapt naar Budget Energie. Maandelijks opzegbaar en veel goedkoper dan United Consumers met 70cent voor een kWh en 2,70 voor een m3.

Ik wil wel mijn domme meter houden dus ik ga wel even de voorwaarden van BE goed doorlezen. Elke maand meterstanden doorgeven vind ik geen probleem. Ik hou ze toch ook zelf bij.

Tierelier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
jorisdekloris schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:08:
Net overgestapt naar Budget Energie. Maandelijks opzegbaar en veel goedkoper dan United Consumers met 70cent voor een kWh en 2,70 voor een m3.
Excuses, ik lees verkeerd, die tarieven zijn van United Consumers. Dat is inderdaad een groot verschil
_/-\o_

Weet je zeker dat dat klopt? Als ik mijn gasverbruik invul (500 m3) rekent BE daar € 1,39097 per kuub voor, incl. energiebelasting en BTW.
Daar komen natuurlijk nog leveringskosten en netbeheerkosten bij, maar alles bij elkaar is het 911 euro voor 500 kuub gas.

[ Voor 10% gewijzigd door gerritjan op 18-01-2023 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 20:27

Zak

Hier net overgestapt naar Engie. Niet voor Be gekozen, vind BE toch niks. Vooral overgestapt omdat we al jaren klant zijn bij Eneco en nu nog steeds 3,57 per kuub mogen betalen. De modelcontracten van Eneco zijn zelfs lager. Geld verdienen vind ik prima maar dit is graaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Zak op 18-01-2023 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:12
Zak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:48:
Hier net overgestapt naar Engie. Niet voor Be gekozen, vind BE toch niks. Vooral overgestapt omdat we al jaren klant zijn bij Eneco en nu nog steeds 3,57 per kuub mogen betalen. De modelcontracten van Eneco zijn zelfs lager. Geld verdienen vind ik prima maar dit is graaien.
Eneco kondigde als 1 van de eerste aan dat ze de tarieven gingen verlagen vanaf 2023, ik heb die 'verlaagde' tarieven gezien bij mijn zoon en dochter, zijn nog steeds zo'n beetje de hoogste van allemaal. Ik zat al bij Engie en heb hun ook allebei naar Engie over laten stappen.
Eneco was voordat ze groter werden en daarna in 2020 in handen kwamen van Japanse eigenaars (Mitsubishi en Chubu) een leverancier met vergelijkbare tarieven als de concurrentie, nu lijkt het erop alsof de staatskas door het prijsplafond wordt overgeheveld naar Japan.
Zonder prijsplafond zou er momenteel massaal worden overgestapt en zouden de dure aanbieders wel mee moeten gaan met de verlaagde tarieven. Jammer dat niet iedereen zo denkt als diegenen die het uitmelken van de staatskas graaien vindt en maar blijven hangen bij de dure aanbieders omdat ze er al zo lang bij zitten, of vanwege dat ze toch niet boven het prijsplafond uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 14:14
Wij zitten bij Vattenfall en zij hebben op dit moment zo'n beetje de allerhoogste tarieven.

Wij hebben eind vorig jaar een airco aangeschaft om de beneden verdieping te verwarmen en dat werkt ontzettend goed. Maar daardoor is ons elektra-verbruik flink gestegen (gas natuurlijk flink gezakt). Wij hebben zonnepanelen, we wonen hier vanaf augustus (dus niet volledige opbrengst van vorig jaar).

Nu twijfel ik of het verstandig is om over te stappen. De opbrengst van onze zonnepanelen van vorig jaar is al verbruikt.

In principe moeten wij met ons jaarverbruik onder het prijsplafond blijven, maar wanneer wij nu overstappen, hebben wij voor januari/februari geen overschot meer van onze zonnepanelen en komen wij waarschijnlijk boven het prijsplafond uit.

Salderen mag op jaarbasis, maar dat geldt vast niet wanneer je in de tussentijd overstapt van energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 17:26
Een vraag:

Wij zitten bij Vattenfall voor gas en stroom. Echter verwarmen we met een Airco en gebruiken we enkel gas voor het warm water. Dus kraan en douchen.

We zitten bij Vattenfall niet in een contract. Is het bijvoorbeeld mogelijk om gas bij Vattenfall stop te zetten en dit onder te brengen bij uur prijs leverancier. Douchen is namelijk in de avond en dus buiten te piek. En wordt er bij die uur prijs leveranciers ook rekening gehouden met een energie plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46
StormRider schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:31:
Een vraag:

Wij zitten bij Vattenfall voor gas en stroom. Echter verwarmen we met een Airco en gebruiken we enkel gas voor het warm water. Dus kraan en douchen.

We zitten bij Vattenfall niet in een contract. Is het bijvoorbeeld mogelijk om gas bij Vattenfall stop te zetten en dit onder te brengen bij uur prijs leverancier. Douchen is namelijk in de avond en dus buiten te piek. En wordt er bij die uur prijs leveranciers ook rekening gehouden met een energie plafond?
In theorie kan dat, maar je hebt er niet echt veel voordeel aan? De gasprijs is over de dag redelijk gelijk, anders dan de per uur prijs van stroom. Aan de andere kant, de dynamische gasprijs zal allicht lager zijn dan het prijsplafond, dus daar profiteer je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:08
Abom schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:27:
Wij zitten bij Vattenfall en zij hebben op dit moment zo'n beetje de allerhoogste tarieven.

Wij hebben eind vorig jaar een airco aangeschaft om de beneden verdieping te verwarmen en dat werkt ontzettend goed. Maar daardoor is ons elektra-verbruik flink gestegen (gas natuurlijk flink gezakt). Wij hebben zonnepanelen, we wonen hier vanaf augustus (dus niet volledige opbrengst van vorig jaar).

Nu twijfel ik of het verstandig is om over te stappen. De opbrengst van onze zonnepanelen van vorig jaar is al verbruikt.

In principe moeten wij met ons jaarverbruik onder het prijsplafond blijven, maar wanneer wij nu overstappen, hebben wij voor januari/februari geen overschot meer van onze zonnepanelen en komen wij waarschijnlijk boven het prijsplafond uit.

Salderen mag op jaar basis, maar dat geldt vast niet wanneer je in de tussentijd overstapt van energieleverancier.
Klopt. Ik zou nog even wachten, totdat je weer genoeg zonne-energie in 2023 hebt opgewekt om daarmee onder het prijsplafond te komen. Daarna kun je gerust overstappen, ook al is het jaar nog niet voorbij. Ze gaan dan salderen vanaf je laatste jaarafrekening tot het overstap moment.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
quazar schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Mijn ervaring met Welkom Energie is dat de ACM een wassen neus is. Die gaan niets doen. Helaas.
Nou ja daar zijn ze dus weer faliekant op hun bek mee gegaan, vandaar dat ze zich nu weer roeren met hard nonsens schreeuwen om weer wat bestaansrecht op te bouwen om vervolgens weer verder te gaan met vooral niets doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hercul3s schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:33:
[...]
Aan de andere kant, de dynamische gasprijs zal allicht lager zijn dan het prijsplafond, dus daar profiteer je wel.
de dynamische gasprijs
Is per dag vast.
bijvoorbeeld vandaag bij Zonneplan 138 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Het blijft een enorme puzzel:

Momenteel zitten wij bij Energiedirect.
- We verbruiken ongeveer 2800 kWh normaal tarief
- We verbruiken ongeveer 1800 kWh dal tarief
- Zonnepanelen 3950 Wp, ongunstige geval, minimaal 3000kWh zullen jaarlijks opleveren

- Onderaan de salderingsstreep: 1600 kWh per jaar
- Gasverbruik vermoedelijk rond de 1100 m3 per jaar

De variabele tarieven zijn hoog in mijn contract:
91 cent normaal en 72 cent dal
2,78 euro voor gas per m3

Ik zag o.a. Budgetenergie flink omlaag gaan voor nieuwe klanten, wel met risico dat ze maandelijks prijzen kunnen aanpassen.

Dat ik goedkoper uit kan zijn is wel te zien maar zou dynamisch iets zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Griffin2k op 19-01-2023 11:35 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46
NietGiftig schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:17:
[...]

de dynamische gasprijs
Is per dag vast.
bijvoorbeeld vandaag bij Zonneplan 138 cent
Dat bedoelde ik idd. Dus per dag heb je voordeel als die dag onder het prijs plafond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Hercul3s schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Dat bedoelde ik idd. Dus per dag heb je voordeel als die dag onder het prijs plafond zit.
Niet helemaal, want er wordt gerekend met een maandgemiddelde per Kwh en m3. Bij elektriciteit zal het met de huidige tarieven niet zo'n probleem zijn om onder de plafondprijs te blijven, bij gas is dat al wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-07 22:37
@Griffin2k
Als ik de tabel uit het Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. even link is dynamisch niet gunstig, het is uiteraard slechts een indicatie, zal ook moeten kijken wanneer je energie gebruikt, dynamisch saldeert anders dan vast of variabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvs5MRm7OfOMvvTgdZl4guBjf28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R58BCLhUM2DV5wbws7XzS8AD.png?f=user_large

Gezien je huidige tarieven zit je reeds op een variabel contract en afhankelijk van de leverancier staan je prijzen 1, 3 of 6 maanden vast, persoonlijk zou ik niet zo zwaar tillen aan maandelijks veranderende tarieven want als ik het goed zag is het variabele contract van Budget Energie maandelijks opzegbaar ofwel als over twee maanden er een betere deal te vinden is kan je zo weer weg.

Let wel dat door het overstappen een knip in het prijsplafond wordt gezet en als je boven de gestelde volume uitkomt kan het zijn dat je een deel van het tarief de volle mep betaald, anderzijds overstappen gaat je tarief een flinke stap oplaag en kom je daarmee niet alsnog onder de streep beter uit.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjezoepenman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 07:58
Mijn contract bij Essent loopt tot en met 4 februari en daar hebben ze het nog leuker gedaan. Ik kreeg een mailtje dat ik automatisch naar een variabel contract zou gaan. Dus heb ik op de website gekeken en daar kun je nu dus een 1-jarig contract afsluiten met torenhoge prijzen:

Stroom normaaltarief € 0,82932 Per kWh
Stroom daltarief € 0,64274 Per kWh
Gas € 2,71585 Per m3

Ondanks het prijsplafond lijkt het me wel een goed moment om over te stappen, alleen zie ik overal dat ik pas rond eind februari aangesloten kan worden nu. Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 14:42
Vraagje voor de klanten van Engie:

Ik ga als alles doorgaat in februari overstappen. Ik zie nu dat m'n termijnbedrag behoorlijk laag uitvalt, die heb ik dus aangepast. Maar ik zie: het is opgedeeld in elektriciteit en gas. Wordt het termijnbedrag wel op één grote hoop gegooid of rekenen ze echt per elektriciteit en gas apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 15:41
twowheeler schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:41:
Vraagje voor de klanten van Engie:

Ik ga als alles doorgaat in februari overstappen. Ik zie nu dat m'n termijnbedrag behoorlijk laag uitvalt, die heb ik dus aangepast. Maar ik zie: het is opgedeeld in elektriciteit en gas. Wordt het termijnbedrag wel op één grote hoop gegooid of rekenen ze echt per elektriciteit en gas apart?
Als het bedrag aan het eind van het jaar wat je moet betalen maar overeenkomt met je termijnbedragen, dan is het goed

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjezoepenman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 07:58
Dat mijn contract tot 4 februari loopt bij Essent en ik pas eind februari kan worden aangesloten bij een eventuele nieuwe aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 09-07 14:42
MrBas schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Als het bedrag aan het eind van het jaar wat je moet betalen maar overeenkomt met je termijnbedragen, dan is het goed
Dat begrijp ik. Maar ik ben gewend dat ik gewoon een bedrag instel voor de combinatie gas/elektra ongeacht hoe deze verdeeld zijn. Nu moet ik bij Engie inneens een termijnbedrag voor gas en eentje voor elektra ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
jantjezoepenman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Dat mijn contract tot 4 februari loopt bij Essent en ik pas eind februari kan worden aangesloten bij een eventuele nieuwe aanbieder.
Je hebt altijd stroom en gas- er komt niet iemand je afsluiten voor die paar weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
[...]

Contract wordt opgezegd door je nieuwe leverancier.
Dus aanmelden bij je nieuwe leverancier, kan lang duren, er zijn veel mensen die nu overstappen.
Dat heb je als je niet op tijd actief wordt.
Er zijn op dit moment (bijna) geen vaste contracten, alles is variabel met korte opzeg termijnen.
Kan je natuurlijk altijd zelf controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Energieleveranciers, je kan er haast een studie van maken. :z
Na het Welkom Energie gedoe bij Eneco uitgekomen, daarna Vattenfall variabel contract.
We verbruiken enkel gas, +/- 1100kuub, overstappen naar een andere partij heeft dat nu nog zin met het plafond?

Lees hier eventjes mee....

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
[...]

Dat verschilt per aanbieder. De ene aanbieder doet 10 dagen, de ander 30. Sommige rekenen geld voor een spoedaanvraag; dat wordt later weer verrekend op je jaarnota. Het is aan jou zelf wat je er voor over hebt om eerder over te stappen. Ik wilde het liefst per 1 januari naar Engie vanwege de knip in het energieplafond/saldering.
Maar omdat het al 3 december was, kon ik niet eerder dan 4 januari starten. Ondanks dat ik per direct weg kon bij Eneco. Maar ik had geen zin in spoedprocedure dus ik heb het zo gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Harmen schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:30:
Energieleveranciers, je kan er haast een studie van maken. :z
Na het Welkom Energie gedoe bij Eneco uitgekomen, daarna Vattenfall variabel contract.
We verbruiken enkel gas, +/- 1100kuub, overstappen naar een andere partij heeft dat nu nog zin met het plafond?

Lees hier eventjes mee....
Ja, als je teveel betaalt voor gas omdat je leverancier een graaier is, betaalt de overheid wel de rekening maar wij gaan dat de komende jaren zelf ergens weer terugbetalen via belastingen en/of bezuinigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 15:41
twowheeler schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Dat begrijp ik. Maar ik ben gewend dat ik gewoon een bedrag instel voor de combinatie gas/elektra ongeacht hoe deze verdeeld zijn. Nu moet ik bij Engie inneens een termijnbedrag voor gas en eentje voor elektra ingeven.
Ik bedoel ermee te zeggen dat alles op de grote hoop gaat dus en er aan het einde wordt gekeken of je moet bijbetalen of niet

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-07 22:37
[...]

Op 4 februari wordt je overeenkomst automatisch omgezet naar een doorlopende maandelijks opzegbare overeenkomst, mogelijk dat tussen tussen 4 februari en de daadwerkelijke overstap naar andere aanbieder andere tarieven voorgeschoteld krijgt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:59
Ik zie een gek dingetje bij Vattenfall:

Toen ik ergens vorige maand in de app keek en de meterstanden invulde (slimme meter staat uit, data lees ik uit met P1 meter) kwam er uit dat ik z'n 500 euro terugkreeg.

Nou vulde ik de data net weer in, en nou geeft de app aan dat ik tussen de 175 en 200 euro moet bijbetalen.
Verbruik in december:
Stroom 1: 108 kWh
Stroom 2: 164 kWh
Gas: 205 m3
Verbruik in januari (tot nu toe):
Stroom 1: 58 kWh
Stroom 2: 102 kWh
Gas: 96 m3

Denk wel aardig om het stroom-/gasverbruik hier dus verwacht geen hoger verbruik ineens.
Contracten voor gas en stroom zijn variabel voor onbepaalde tijd.

Nou las ik wel over prijsstijgingen vanaf 01-01-2023 maar dat kan toch niet betekenen dat je van -500 naar +200 gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hier hetzelfde in de app bij Vattenfall, vul elke week de meterstanden in (alleen stadsverwarming) stond eind december nog dat ik meer dan € 500 terugkreeg en daar staat nu dat ik op de jaarafrekening €175 tot € 250 terugkreeg... Straks die jaarrekening even goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gijsje22 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:26:
Hier hetzelfde in de app bij Vattenfall, vul elke week de meterstanden in (alleen stadsverwarming) stond eind december nog dat ik meer dan € 500 terugkreeg en daar staat nu dat ik op de jaarafrekening €175 tot € 250 terugkreeg... Straks die jaarrekening even goed controleren.
Hier is het precies andersom (Leverancier = Essent). Ik moest in Oktober 2022 nog ongeveer €1900.- bij gaan betalen op m'n jaarrekening eind Maart, als ik het termijnbedrag (á 10,- / Maand) niet aan ging passen. Zónder aanpassing van dat bedrag tot en met december is dat bij te betalen bedrag nú €560,-

Ik heb in November en December keurig €190,- terug ontvangen op m'n rekening dus m'n termijnbedrag heb ik voor Januari en Februari naar €180,- gezet zodat de subsidie volledig naar de leverancier (van de rekening) gaat.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:15
Zover ik gezien heb wordt in de app van o.a. Vattenfall geen rekening gehouden met de prijsplafond prijzen.
Ze rekenen met de volle prijs welke ze je bekend hebben gemaakt.
Bij de eindafrekening zullen ze je in je eindafrekening een verreken bedrag, het verschil in rekening brengen, zodat je uiteindelijk de prijs van het prijsplafond afrekent zover je binnen het verbruik van het prijs plafond blijft.
Dus dat verklaart flinke verschillen in geschatte jaar factuur bedragen.

Krijg een dezer dagen mijn jaar rekening, jaarlijks rond de 21e januari , benieuwd wat er met mijn, na salderen, overschot van kleine 1300 kWh gebeurt?
Verekend tegen € 0,16?

Update :
Net ingelogd op mijn Vattenfall en zie de beknopte factuur klaar staan.
Voor mijn belangrijkste: alle kWh zijn verekend met mijn productie en de overgebleven kWh, 90 procent zijn tegen € 0,080 en de resterende met € 0,168 verekend.
Ook mijn 20 m3 gas over de 1e 18 dagen gebruik in januari 23 zijn netjes verekend: eerst gefactureerd tegen €3,22 en iets verderop apart gecrediteerd tegen € 1,7695... ofwel € 1,4505 betaald.
Over hele rekeningsjaar dus nog een € 120 terug te ontvangen.

Gelijk valt het grote verschil in de nieuwe energie belasting bedrag op, scheelt toch een € 0,62 per dag minder te verekenen!

[ Voor 32% gewijzigd door dinandus op 19-01-2023 22:51 . Reden: Factuur jaarrekening Vattenfall binnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
dinandus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:44:
Zover ik gezien heb wordt in de app van o.a. Vattenfall geen rekening gehouden met de prijsplafond prijzen.
Ze rekenen met de volle prijs welke ze je bekend hebben gemaakt.
Bij de eindafrekening zullen ze je in je eindafrekening een verreken bedrag, het verschil in rekening brengen, zodat je uiteindelijk de prijs van het prijsplafond afrekent zover je binnen het verbruik van het prijs plafond blijft.
Dus dat verklaart flinke verschillen in geschatte jaar factuur bedragen.

Krijg een dezer dagen mijn jaar rekening, jaarlijks rond de 21e januari , benieuwd wat er met mijn, na salderen, overschot van kleine 1500 kWh gebeurt?
Verekend tegen € 0,16?
Wordt dit ook verwerkt in jouw voorschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Dat is vreemd :? , ik heb gewoon 1 termijn bedrag voor beide bij Engie en in de app is wel het gebruik uitgesplitst als je erop klikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@R0181 Je hebt gelijk dat het een marketingstunt is, als je naar de website van BE gaat staat er overal dat de tarieven maandelijks worden aangepast.
Zelfs als je het nu afsluit heb je geen zekerheid dat wanneer je contract na 30 dagen in gaat je diezelfde tarieven betaald 8)7 8)7 bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
icall5s schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:51:
[...]

Wordt dit ook verwerkt in jouw voorschot?
Ik betaal sinds mijn jaar afrekening in jan 2021 geen voorschot meer. Kan ook zelf geen voorschot bedrag meer aanmaken in mijn Vattenfall.,
Vattenfall moest mij de afgelopen jaren steeds een klein bedrag terug betalen.

Als ik in mijn Vattenfall kijk, rekenen ze met de huidige tarieven, rond de €3,27 m3 gas en 0,67 kWh, heb 25 % korting op de kWh prijs daar ik al langer bij ze zit. Normaal heb ik niks aan die korting, lever ja ruim meerdere dan ik afneem.
(Verekend per maand zat ik in de jaren 2020 en 2021 op gemiddeld 12,50 aan kosten voor mijn gas en electraverbruik.) Heb in 2019 12 zonnepanelen gelegt, en inductie kookplaat ipv gas kookplaat genomen.
Zit nu op een 225 m3 gas voor het lopende jaar, en cirka 1400 kWh, en overschot van een 1500 kWh dankzij de mega zonnige zomer. Daarbij verwarm ik voor 90 % met de airco, alleen ochtends uurtje met de cv, o.a. om de badkamer lekker warm te hebben, ook de overige kamers lopen dan uurtje op 20 graad mee.

[ Voor 12% gewijzigd door dinandus op 19-01-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:53
Viel mij op dat mijn moeder 90 euro terug kreeg van Essent, bij de facturen staat dat er 190 euro is verrekend?
Maandbedrag was 100 euro.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:44
ArcticWolf schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:11:
@R0181 Je hebt gelijk dat het een marketingstunt is, als je naar de website van BE gaat staat er overal dat de tarieven maandelijks worden aangepast.
Zelfs als je het nu afsluit heb je geen zekerheid dat wanneer je contract na 30 dagen in gaat je diezelfde tarieven betaald 8)7 8)7 bizar...
Er zijn genoeg mensen die 's ochtends niet weten wat ze de volgende dag moeten betalen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Er zijn genoeg mensen die 's ochtends niet weten wat ze de volgende dag moeten betalen :-)
Ja maar noem het dan een dynamisch contract en geen variabel... nu wordt het een heel diffuus geheel. Er is destijds afgesproken met de ACM dat variabel 2 wijzigingsmomenten kent TENZIJ de markt zeer onstabiel is ; wat die definitie inhoud is mij een raadsel want de markt is behoorlijk stabiel hij gaat al een paar weken met een paar cent op en neer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
ArcticWolf schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Ja maar noem het dan een dynamisch contract en geen variabel... nu wordt het een heel diffuus geheel. Er is destijds afgesproken met de ACM dat variabel 2 wijzigingsmomenten kent TENZIJ de markt zeer onstabiel is ; wat die definitie inhoud is mij een raadsel want de markt is behoorlijk stabiel hij gaat al een paar weken met een paar cent op en neer per dag.
Variabele contracten zijn mij te duur, of ze nu 2x per jaar wijzigen of iedere maand. Dus ja, wat maakt het uit.

Juist omdat ze bij een zeer onstabiele markt gemakkelijk wijzigen heeft het eigenlijk geen voordeel t.o.v. dynamisch. Je hebt geen enkel extra recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
JJmac schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:17:
Viel mij op dat mijn moeder 90 euro terug kreeg van Essent, bij de facturen staat dat er 190 euro is verrekend?
Kan toch? 190 euro terug, maandbedrag van 100 euro, dus 90 terug.

Waarschijnlijk hebben ze de incassering van 1 maandbedrag overgeslagen. Bel Essent even. Die kan dat prima uitleggen!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-07 15:57
Playa del C. schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:02:
Persoonlijk hoef ik er ook niet aan te verdienen. Het gaat bij normale situaties om een paar honderd euro per jaar. Dat stelt weinig voor (voor tweeverdieners).
Ik haal het even naar dit topic, maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat een paar honderd Euro per jaar weinig voor stelt.
Zelfs voor tweeverdieners in de huidige economie is dat volgens mij best wel wat.
Persoonlijk kan ik daar 2 maanden boodschappen van doen (eten en drinken en alles).
Dit soort opmerkingen komen dus best hard aan.

Misschien dat Tweakers waarvoor een paar honderd Euro per jaar weinig voorstelt het in een fonds kunnen stoppen? Of aan het einde van het jaar kunnen doneren aan de voedselbank of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:59
Truus01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Ik haal het even naar dit topic, maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat een paar honderd Euro per jaar weinig voor stelt.
Zelfs voor tweeverdieners in de huidige economie is dat volgens mij best wel wat.
Persoonlijk kan ik daar 2 maanden boodschappen van doen (eten en drinken en alles).

Misschien dat Tweakers waarvoor een paar honderd Euro per jaar weinig voorstelt het in een fonds kunnen stoppen? Of aan het einde van het jaar kunnen doneren aan de voedselbank of zo?
"Een paar honderd euro" is natuurlijk een relatief begrip.
Of je huurt, koophuis hebt, wel of geen kinderen.

Vooral niet druk maken om opmerkingen van vreemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Griffin2k schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Kan toch? 190 euro terug, maandbedrag van 100 euro, dus 90 terug.
Waarschijnlijk hebben ze de incassering van 1 maandbedrag overgeslagen. Bel Essent even. Die kan dat prima uitleggen!
Zal nog even kijken want ze heeft ook gewoon de 2 maanden betaald, zal even bellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:06
Truus01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Voor een financieel gezond gezin met tweeverdieners is een paar honderd euro per jaar niet veel. Daar kan ik verder niks aan doen. Als je structureel per jaar minder dan 1000 euro spaart, als tweeverdiener... Alsnog is het inderdaad wel zeker geld wat goed besteed kan worden.
Je mist de context denk ik, want het gaat over bonusgeld. Over geld wat je sinds vorig jaar krijgt voor het overschot aan stroom-opwek. Anders gezegd: een financieel gezond en gemiddeld huishouden met zonnepanelen en twee inkomens, is niet afhankelijk van die paar honderd euro per jaar die je extra zou ontvangen door een dikke terugleververgoeding in combinatie met de salderingsregeling.

Ik krijg dat geld zelf ook, maar ben eerlijk gezegd erg voorstander van het afschaffen van dat voordeel. Vooral omdat het een voordeel op een voordeel is. Je hebt immers al zonnepanelen. De investering is binnen een paar jaar terugverdiend en daarna levert het geld op. Daar hoeft van mij niet nog een voordeel bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Gijsje22 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:26:
Is idd heel vreemd. Hier ook Vattenfall stadsverwarming. In december zat ik nog goed met 85 euro per maand. En kwam men op een teruggave tussen de 35/150 euro uit. Zojuist ook even de meterstand opgegeven en nu zou ik moeten bijbetalen tussen de 175/200 euro en om het termijnbedrag te verhogen naar 175 euro p/m.

Nu kan ik mij voorstellen dat men bij de berekening van december de Gj prijs van 2022 [iets van 37 euro] neemt en bij de berekening zojuist gemaakt de tarieven van 2023 [iets van 47 euro]

Mijn vermoeden is dat men het voorschotbedrag over een heel jaar heeft berekent. Dus van 01-01-2023 t/m 31-12-2023. Bepalend zou dan ook zijn wanneer je eindafrekening wordt opgemaakt. Dat is bij mij eind februari. Hoop dat dan ook terug te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 22:10
Modbreak:Radiator vraagjes naar een eigen topic in DEI gezet: Suizende radiatoren

[ Voor 40% gewijzigd door Señor Sjon op 20-01-2023 13:22 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
Ik zit nu een halve maand bij ANWB, en tot op heden nog niet in de buurt gekomen van de prijsplafond tarieven, dus lijkt vooralsnog een goede zet. Die partijen die er flink boven blijven en geld graaien van de overheid (en indirect dus ons) mogen erin stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07 14:43
JJmac schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:17:
Initieel had Essent ook aangegeven dat ze het gingen verrekenen. Het verbaasde mij dus vooral dat ik de uitbetaling beide keren volledig ontving. Lijkt me ook veel eenvoudiger te realiseren dan bij iedereen weer te moeten gaan rekenen met maandbedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zebby schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:32:
Ik zit nu een halve maand bij ANWB, en tot op heden nog niet in de buurt gekomen van de prijsplafond tarieven, dus lijkt vooralsnog een goede zet. Die partijen die er flink boven blijven en geld graaien van de overheid (en indirect dus ons) mogen erin stikken.
Onthoud dat vooral bij de volgende verkiezingen. Het is de politiek die 2 dagen voor Prinsjesdag even populair wou doen door met tientallen miljarden te gaan strooien en daarmee alle marktwerking om zeep heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

Mooi bericht van Greenchoice dat ik een aardige bak met geld terug krijg in de afrekening.
(Overstap naar dynamisch)

Minder bericht dat vervolgens het geld pas 10 februari wordt overgemaakt. Das toch echt triest. |:(

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
RemcoDelft schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Onthoud dat vooral bij de volgende verkiezingen. Het is de politiek die 2 dagen voor Prinsjesdag even populair wou doen door met tientallen miljarden te gaan strooien en daarmee alle marktwerking om zeep heeft geholpen.
Ik snap deze opmerking niet. Niet dat ik het prijsplafond zo'n goede regeling vindt, maar de helft van nederland gebruikt meer dan het quotum van het plafond. Die groep heeft alle reden om een leverancier met een lage prijs te zoeken.

Tot nu toe betaal ik in januari minder dan 30 cent/kWh. Dus het plafond is eigenlijk helemaal niet relevant. Als je het plafond betaalt, dan betaal je teveel.

Het werkelijke probleem is dat de meeste mensen niets meer snappen van energieprijzen en daarom geen goede keuze kunnen maken. Maar ook zonder plafond wisten de grote leveranciers daar al van te profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
phicoh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Ik snap deze opmerking niet. Niet dat ik het prijsplafond zo'n goede regeling vindt, maar de helft van nederland gebruikt meer dan het quotum van het plafond. Die groep heeft alle reden om een leverancier met een lage prijs te zoeken.

Tot nu toe betaal ik in januari minder dan 30 cent/kWh. Dus het plafond is eigenlijk helemaal niet relevant. Als je het plafond betaalt, dan betaal je teveel.

Het werkelijke probleem is dat de meeste mensen niets meer snappen van energieprijzen en daarom geen goede keuze kunnen maken. Maar ook zonder plafond wisten de grote leveranciers daar al van te profiteren.
Ook Vattenfall werkt actief de marktwerking tegen. Vattenfall mag haar klanten (en ook niet-klanten) misleiden en bangmaken (het is misleiding want ze bieden in Zweden gewoon dynamische contracten aan, bestempelen alleen de nadelen op de Nederlandse pagina en op de Zweedse pagina van dynamische contracten juist de voordelen). De ACM doet vooralsnog niets, terwijl er eigenlijk een boete opgelegd moet worden en een rectificatie plaats moet vinden (liefst met advertenties in alle grote kranten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
icall5s schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:13:
Ook Vattenfall werkt actief de marktwerking tegen. Vattenfall mag haar klanten (en ook niet-klanten) misleiden en bangmaken (het is misleiding want ze bieden in Zweden gewoon dynamische contracten aan, bestempelen alleen de nadelen op de Nederlandse pagina en op de Zweedse pagina van dynamische contracten juist de voordelen). De ACM doet vooralsnog niets, terwijl er eigenlijk een boete opgelegd moet worden en een rectificatie plaats moet vinden (liefst met advertenties in alle grote kranten).
Wat Vattenfall doet is zeker fout. Maar er is ook iets mis om voor zoiets de ACM op te laten draven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
eborn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Initieel had Essent ook aangegeven dat ze het gingen verrekenen. Het verbaasde mij dus vooral dat ik de uitbetaling beide keren volledig ontving. Lijkt me ook veel eenvoudiger te realiseren dan bij iedereen weer te moeten gaan rekenen met maandbedragen.
Essent had het in de maanden inderdaad verrekend, heb de betalingen er op na gekeken.
Ik lees dat de meesten nu onder het prijsplafond zit? Ik had het idee dat alleen Budget Energie er onder zat. Anders ben ik wel benieuwd wat de prijzen zijn, hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-07 15:57
Playa del C. schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:21:
Voor een financieel gezond gezin met tweeverdieners is een paar honderd euro per jaar niet veel. Daar kan ik verder niks aan doen. Als je structureel per jaar minder dan 1000 euro spaart, als tweeverdiener... Alsnog is het inderdaad wel zeker geld wat goed besteed kan worden.
Je mist de context denk ik, want het gaat over bonusgeld. Over geld wat je sinds vorig jaar krijgt voor het overschot aan stroom-opwek. Anders gezegd: een financieel gezond en gemiddeld huishouden met zonnepanelen en twee inkomens, is niet afhankelijk van die paar honderd euro per jaar die je extra zou ontvangen door een dikke terugleververgoeding in combinatie met de salderingsregeling.

Ik krijg dat geld zelf ook, maar ben eerlijk gezegd erg voorstander van het afschaffen van dat voordeel. Vooral omdat het een voordeel op een voordeel is. Je hebt immers al zonnepanelen. De investering is binnen een paar jaar terugverdiend en daarna levert het geld op. Daar hoeft van mij niet nog een voordeel bovenop.
Toch is het voor mensen die moeite hebben rond te komen vervelend om zulke opmerkingen te lezen. Dus mijn opmerking is ook bedoeld om daar rekening mee te houden. (En niet specifiek door jou.) Op zich had je post namelijk ook goed zonder die opmerking gekunnen.

Maar misschien dan toch een idee voor je, om dat geld te doneren aan de de Voedselbank? ;)

Overigens hoop ik dat ik dat 'extra geld' niet al uit heb moeten geven voor ik het binnen heb, maar dat ik het kan investeren in de verdere verduurzaming (of hoe je het wilt noemen) van eea, zoals een warmtepomp.

Wat dat betreft zou ik het mooi vinden als juist minima massaal aan de zonnepanelen kunnen, die hebben er uiteindelijk het meeste profijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
phicoh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Wat Vattenfall doet is zeker fout. Maar er is ook iets mis om voor zoiets de ACM op te laten draven.
Budget Thuis heeft een boete van €1,8 miljoen voor het misleiden van klanten gekregen. Als Vattenfall klanten misleidt door dynamische contracten op een foute manier af te schilderen, terwijl zij deze zelfde contracten doodleuk aan andere EU-burgers aanbiedt, dient er gewoon een boete uitgedeeld te worden. Niet eens om het geld, maar met name om het signaal van de boete dat er op los liegen en bedriegen en daardoor marktwerking verstoren niet toegestaan is.

[ Voor 32% gewijzigd door icall5s op 20-01-2023 17:54 . Reden: foutieve quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:41
icall5s schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:52:
Budget Thuis heeft een boete van €1,8 miljoen voor het misleiden van klanten gekregen. Als Vattenfall klanten misleidt door dynamische contracten op een foute manier af te schilderen, terwijl zij deze zelfde contracten doodleuk aan andere EU-burgers aanbiedt, dient er gewoon een boete uitgedeeld te worden. Niet eens om het geld, maar met name om het signaal van de boete dat er op los liegen en bedriegen en daardoor marktwerking verstoren niet toegestaan is.
Heb je het aangekaart? En wat was het antwoord van de ACM?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:22
Playa del C. schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Een gemiddeld gezin is eerder anderhalf verdiener dan tweeverdiener.
En ja, je zou daarvan wel wat moeten kunnen sparen, normaal gesproken. Alleen stapelen de prijsstijgingen zich op dit moment in rap tempo op. Stel dat een gezin met de zonnepanelen de elektriciteitsrekening naar 0 saldeert, maar nog wel 1200kuub gas per jaar gebruikt. Dan is de energierekening nu met het prijsplafond en gestegen netbeheerkosten al zo'n 100 euro per maand hoger dan in 2021.
Dan nog elke maand 100 euro meer kwijt aan boodschappen, 10% inflatiecorrectie op internet+telefoon, verzekeringen en dergelijke, gestegen zorgpremie en van de 300 euro die men eind 2021 nog elke maand kon sparen is niets meer over.

Althans: niet als de salarissen van dit beschreven vrij doorsnee gezin, zoals bij veel mensen, sterk achter blijven ten opzichte van alle prijsstijgingen. Dan is nog eens honderden euro's per jaar aan hogere kosten op een gegeven moment wel (te)veel voor de doorsnee anderhalf verdieners met kinderen. Het betekent op een gegeven moment kiezen tussen het betalen van je energierekening, of de contributie voor de sport/hobby van je kinderen. Zodra de noodzaak tot dat soort keuzes in zicht komt, is elke 100 euro aan extra lasten héél veel geld. Ongeacht het inkomen.

Gelukkig wordt in januari een deel van de achtergebleven loonsverhogingen gecompenseerd met een gestegen arbeidskorting. Daardoor zullen de anderhalf verdieners er netto ruim 150 euro op vooruit gaan en ontstaat er in dit gezin wat voorheen 300 euro kon sparen weer wat financiële ruimte. En is er nu dankzij het prijsplafond zekerheid dat energiekosten in elk geval dit jaar niet nog verder zullen stijgen. Mensen die hun maandelijkse spaarruimte van 300-400 euro (7,5-10% van het netto inkomen voor 'anderhalf modaal') vorig jaar zagen verdampen kunnen dankzij die twee maatregelen nu weer normaal ademhalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Deze tijden met dure prijzen op diverse vlakken kan best een wake-up call zijn ..
Truus01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Toch is het voor mensen die moeite hebben rond te komen vervelend om zulke opmerkingen te lezen.

Maar misschien dan toch een idee voor je, om dat geld te doneren aan de de Voedselbank? ;)
offtopic:
Weetje verbeter de wereld en begin bij jezelf aub .. als iemand die aan beide kanten gestaan heeft

Sorry ik word een beetje naar als we elkaar aanvallen..

ik ben niet de meest "on-topic" persoon. maar laten we dit aub rusten ? ik lees liever berichten zoals @Ivow85 boven deze post

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 20-01-2023 19:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ivow85 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Een gemiddeld gezin is eerder anderhalf verdiener dan tweeverdiener.
En ja, je zou daarvan wel wat moeten kunnen sparen, normaal gesproken. Alleen stapelen de prijsstijgingen zich op dit moment in rap tempo op. Stel dat een gezin met de zonnepanelen de elektriciteitsrekening naar 0 saldeert, maar nog wel 1200kuub gas per jaar gebruikt. Dan is de energierekening nu met het prijsplafond en gestegen netbeheerkosten al zo'n 100 euro per maand hoger dan in 2021.
Dan nog elke maand 100 euro meer kwijt aan boodschappen, 10% inflatiecorrectie op internet+telefoon, verzekeringen en dergelijke, gestegen zorgpremie en van de 300 euro die men eind 2021 nog elke maand kon sparen is niets meer over.

Althans: niet als de salarissen van dit beschreven vrij doorsnee gezin, zoals bij veel mensen, sterk achter blijven ten opzichte van alle prijsstijgingen. Dan is nog eens honderden euro's per jaar aan hogere kosten op een gegeven moment wel (te)veel voor de doorsnee anderhalf verdieners met kinderen. Het betekent op een gegeven moment kiezen tussen het betalen van je energierekening, of de contributie voor de sport/hobby van je kinderen. Zodra de noodzaak tot dat soort keuzes in zicht komt, is elke 100 euro aan extra lasten héél veel geld. Ongeacht het inkomen.

Gelukkig wordt in januari een deel van de achtergebleven loonsverhogingen gecompenseerd met een gestegen arbeidskorting. Daardoor zullen de anderhalf verdieners er netto ruim 150 euro op vooruit gaan en ontstaat er in dit gezin wat voorheen 300 euro kon sparen weer wat financiële ruimte. En is er nu dankzij het prijsplafond zekerheid dat energiekosten in elk geval dit jaar niet nog verder zullen stijgen. Mensen die hun maandelijkse spaarruimte van 300-400 euro (7,5-10% van het netto inkomen voor 'anderhalf modaal') vorig jaar zagen verdampen kunnen dankzij die twee maatregelen nu weer normaal ademhalen.
Je bent nog redelijk mild,

De energie rekening is verdrievoudigd de benzine prijs gestegen, vergoeding(en) gelijk gebleven, OV (met kids) of andere zaken, nauwelijks woonruimte te vinden.
energie maatschappij die over de kop gaat ,

Daarbij de mensen die nu 55+ zijn, kennen nog "het appeltje voor de dorst" spaar principe (bufferen) alles wat jonger is .. leeft "nu" nu ja de meeste ervan. is wel snel de pineut. maar iedereen voelt helaas de pijn

Hoewel ik vorige post al aangaf niet trots ben op bij de "voedselbank" jaren terug gelopen te hebben
hoe je er inkomt is niet moeilijk .. althans de schuld (hoe je daaraan komt bedoel ik)

maar voordat je zover bent heb je over het algemeen meer opgebouwd door financieel gat A met via een nieuwe (groter) gat (achteraf) te vullen ..

Nee de voedselbank daar moest ik eerst "bewijzen" wat logisch is dat ik onder het minimum over hield, oftewel ga maar eens alles in kaart brengen en overzichtenlijk maken (dat doet men niet voor je)
Dan krijg je maar x tijd (bijvoorbeeld een jaar) om ervan gebruik te maken
wellicht een verplicht als uitkering/werk oid

Het gaat niet om "voedsel" teminste .. als je allergisch bent/medisch of gewoon over je nek gaat van bepaalde produkten .. tja jammer. kan je het eten wel voor x tijd bewaren ? .. als crea-bea kok kom je er wel.

Ondertussen zit je als werkzoekende met het probleem "vervoer" want hoe kom je van A naar "verweg" werk ? want daar geeft zowel de werkgever en UWV geen moer om .. al ga je kruipend, en elk werk is na x tijd passend. dus ja onder je niveau werken is niet fijn.
Of je hebt al werk en er word loonbeslag gelegd (ook niet fijn + werkgever zit met gedemotiveerd personeel)

wat ik toen niet had en sinds corona wel ontstaan is dat je "restjes" aan kan bieden en men het op kan halen .. of andere alternatieven die het dragelijker maken. (lees niet aan de grote klok hangen)
Maar soms kan je niet anders dan op school van je kids melden dat je "te kort komt" omdat ze zelf ook daar dan mee ondersteunen .

Het meest erge van het verhaal is dat de na-sleep jaren duurt en dat is best zuur zeker met opgroeiende kinderen, die je veel gunt.

Als je echt mensen wilt helpen, is giften aan voedselbank handig, maar probeer ook eens lees wat je eventueel kan aanbieden op marktplaats eens via de voedselbank aan te bieden. of in gratis weggeef groepen te spotten wie actief anderen helpt .. die hebben vaak mensen op het vizier die het goed kunnen gebruiken.
En je eigen eten aanbieden (kook wat meer en bied het aan).

Geld maakt niet gelukkig is echt een ding! zeker als je samen bent kom je er wel sterker eruit.

ps sorry voor de offtopic dwaling ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mdeiman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:54:
Mooi bericht van Greenchoice dat ik een aardige bak met geld terug krijg in de afrekening.
(Overstap naar dynamisch)

Minder bericht dat vervolgens het geld pas 10 februari wordt overgemaakt. Das toch echt triest. |:(
Je zit pas kort bij Greenchoice of hebt andere jaren bij moeten betalen ipv terugkrijgen?

Dit is de normale gang van zaken bij Greenchoice, altijd wat later met terugbetalen dan met afschrijven, dat gebeurd hier meestal rond de 6e van de maand.
Is in mijn herinnering nooit anders geweest, en ik ben alweer aardig wat jaren klant daar.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
icall5s schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Greenchoice en Vattenfall hebben ook een tikje op de vingers gekregen vanwege greenwashing.

Dus Vattenfall is een recidivist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 11:32
Truus01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Wat dat betreft zou ik het mooi vinden als juist minima massaal aan de zonnepanelen kunnen, die hebben er uiteindelijk het meeste profijt van.
Wat dat betreft is er goed nieuws:

https://www.warmtefonds.n...voor-energiebespaarlening

0 procent rente en geen afsluitkosten op de lening voor mensen met een laag inkomen.

Je mag er zelfs zonnepanelen voor aanschaffen dacht ik.
Het lijkt mij een nobrainer als je van het rendement van de maatregel het leenbedrag kan terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
TheBrut3 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Heb je het aangekaart? En wat was het antwoord van de ACM?
Ja, maar ik heb niet eens een bevestigingsmail op mijn melding gekregen, dus ik verwacht er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

hardware-lover schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Je zit pas kort bij Greenchoice of hebt andere jaren bij moeten betalen ipv terugkrijgen?

Dit is de normale gang van zaken bij Greenchoice, altijd wat later met terugbetalen dan met afschrijven, dat gebeurd hier meestal rond de 6e van de maand.
Is in mijn herinnering nooit anders geweest, en ik ben alweer aardig wat jaren klant daar.
Ik zit/zat al lang bij Greenchoice. Nooit wat hoeven bij te betalen, maar ze maken bij mij dus steeds een aardige verkeerde inschatting van het verbruik.

Mogelijk door plaatsen van zonnepanelen (26) en isoleren van huis.

Blij dat ik nu klant af ben. Zeker met een EV zijn dynamische tarieven een feestje door op de juiste momenten te laden. Ook op de niet juiste momenten. Zoveel goedkoper nu dan Greenchoice.

Ik zit voor gas en elektra ruim boven plafond. Anders zou het niet zoveel uitmaken.

Blijft niet normaal om zo lang te moeten wachten op je geld. Het is berekend, dus overmaken die hap. Sinds 4 januari geen klant meer. En dan 10 feb pas de daadwerkelijke afrekening. Dat kan/moet beter.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mdeiman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:33:
Ik zit/zat al lang bij Greenchoice. Nooit wat hoeven bij te betalen, maar ze maken bij mij dus steeds een aardige verkeerde inschatting van het verbruik.

Mogelijk door plaatsen van zonnepanelen (26) en isoleren van huis.

[knip]
Daar heb je zonder twijfel gelijk in, ze zijn nogal vasthoudend aan je verbruik, gerekend over vele jaren terug, en als je dan fors kunt besparen, bijv. door de toepassingen die jij aanhaalt of door gewoon flink te bezuinigen, dat zitten ze er flink langs met het maandbedrag door dat "historische" verbruik.

Het meest vervelende daarbij is dat je je maandbedrag maar binnen een bepaalde range kunt bewegen, dus voor een lager (reëel) bedrag moet je contact met ze op gaan nemen. En als het een gekkenhuis is bij de klantenservice is dat vrijwel niet te doen. Dus daar mag ook wel eens aan geschroefd worden.

Ik ben het trouwens ook met je eens dat men een vertrekkende klant zo snel mogelijk af moet handelen, dus niet wachten tot de standaard afrekendatum, maar er zijn wel meer zaken die beter kunnen, niet enkel bij Greenchoice.

Waarom zie ik bijv. mijn verbruik niet t.o.v. het plafond wat schijnbaar per maand een andere waarde heeft, of waarom zie ik enkel het Greenchoice tarief en niet dat van de Overheid in de kosten per dag zolang ik onder dat plafond zit? Zal wel teveel gevraagd zijn lijkt het, hopelijk komt dat nog binnen afzienbare tijd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De schatting van Greenchoice is inderdaad niet best.
Het is met een standaardprofiel, dus misschien is het wel verplicht of afgesproken het zo te doen, maar met een warmtepomp en zonnepanelen is hun schatting van december dat er een jaarverbruik van 11207 kWh is en in juni 3588. In werkelijkheid is het netto iets van 4500 kWh (en nul m³ en nul liter).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:09
Bij Greenchoice kan je toch zelf binnen een best wel brede marge je maandbedrag naar beneden schroeven? Ik kan tot €11 in de maand terug schroeven (ze verwachten €80 per maand).

Ik spaar liever zelf dan bij GC. Mochten ze failliet gaan ben je niet je centjes kwijt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 22:34
Vorig jaar in februari nog een aanzienlijk goed contract kunnen afsluiten bij Zondergas voor 3 jaar.
Ik zou nu van circa 55€ p/m in 2022 naar bijna 100€ p/m in 2023 gaan met een jaarverbruik van 4300Kwh.

BTW van 9% terug naar 21%.
Energiebelasting met 6ct per Kwh omhoog naar 15ct per Kwh!
Vermindering energiebelasting weer omlaag naar het nivo van 2021.

Energie, een primaire levensbehoefte waar je voor meer dan 50% belasting over betaalt terwijl je dat koopt van je netto inkomen waar je ook al 40% belasting over hebt betaald..

Het maakt dus ook bijna geen r**t uit of je je zaken goed hebt geregeld en scherp bent geweest op het afsluiten van een nieuw contract, je komt links- of rechtsom mee te betalen aan het prijsplafond voor die mensen die niet op hebben gelet en/of die nu 'hulp' nodig hebben.

Is dat 'sociaal'? Ja misschien. Is het eerlijk? Dat vind ik lastiger te beantwoorden. Het geeft alleen wel weinig incentive om als individu nog proberen op te letten als je onder aan de streep toch mee mag betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 21-01-2023 13:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind alleen de woorden "die niet hebben opgelet " erg slecht gekozen.

Maargoed. Iemand die toevallig gelukt heeft gehad met zijn keuzes kan dat makkelijk roepen. Dat de rest maar gewoon zit te slapen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:44
LordSinclair schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:24:
Bij Greenchoice kan je toch zelf binnen een best wel brede marge je maandbedrag naar beneden schroeven? Ik kan tot €11 in de maand terug schroeven (ze verwachten €80 per maand).

Ik spaar liever zelf dan bij GC. Mochten ze failliet gaan ben je niet je centjes kwijt.
Ik heb vorig jaar voor €82 per maand verbruikt. Ik kan het voorschot niet lager bijstellen dan ca. €145 omdat het gebaseerd is op verbruik van voorgaande jaren (zonder PV). Dat is een veel te groot gat.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een vraag of mijn interpretatie van mijn enegriecontract correct is.
We hebben een energiecontract met jaarafrekening op 25 maart. Sinds begin vorig jaar zitten we in een '0 op de meter' huurwoning. Op het dak liggen meer dan genoeg panelen om ons jaarverbruik te compenseren/salderen. Het huis heeft geen gasaansluiting meer.
Als ik het goed begrijp is door het prijsplafond een extra verrekenmoment op 1 januari gekomen. Wat zou betekenen:
- overschot uit 2022 wordt tegen teruglevertarief (16,8 cent) afgerekend en kunnen we niet salderen met de periode 1 jan - 25 maart 2023
- vanaf 1 januari tot en met 25 maart wordt het verbruik tot het plafond tegen 40 cent berekend en alles daarboven tegen het 'normale' tarief (51 cent in ons geval). De opbrengst van de panelen is minimaal. in deze periode.
- vanaf 25 maart tot einde jaar zal de opbrengst van de panelen ruim meer zijn dan het verbruik en dus 31 december het overschot weer afgerekend worden tegen het teruglevertarief.
- volgend jaar zal tot en met de jaarrekening ditzelfde gelden en er dus weer bijbetaald moeten worden voor het verbruik tot de rekening omdat er te weinig te salderen valt.

Als ik snel reken betaal ik van 1 januari tot en met de jaarrekening van 25 maart onder het prijsplafond 40-16,8= 23,2 cent per kWh omdat het overschot uitbetaald is en niet gesaldeerd kan worden. Boven en buiten het prijsplafond is dit 34,2 cent per kWh.

Mijn geschatte verbruik na salderen:
Jan 450 -> 339x0,232 + 141x0,342 = €126,87
Feb 350 -> 280x0,232 + 70x0,342 = €88,90
Mar 300 -> 267x0,232 + 33x0,342 = €73,23
Totaal €289,- wat het prijsplafond extra kost t.o.v. wat mijn normale rekening zou zijn. Voor 2024 nog iets meer afhankelijk van wat het energietarief dan zal zijn.

Is mijn interpretatie correct? Heeft het nog zin nu z.s.m. over te stappen?

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Lord_Dain schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:43:
Het maakt dus ook bijna geen r**t uit of je je zaken goed hebt geregeld en scherp bent geweest op het afsluiten van een nieuw contract, je komt links- of rechtsom mee te betalen aan het prijsplafond voor die mensen die niet op hebben gelet en/of die nu 'hulp' nodig hebben.

Is dat 'sociaal'? Ja misschien. Is het eerlijk? Dat vind ik lastiger te beantwoorden. Het geeft alleen wel weinig incentive om als individu nog proberen op te letten als je onder aan de streep toch mee mag betalen.
Het plafond is er niet om deze reden, het is om inkomsten te genereren voor grote aanbieders als Vattenfall, Essent en Eneco.

Want let wel, ook iemand "die niet heeft opgelet" nadat zijn/haar contract afliep kan gewoon verhuizen naar Tibber of ANWB. En dat is juist wat ze met deze maatregel willen voorkomen. :)

Energiebelasting en btw op energie is er zodat alle burgers energie gaan besparen. De afkomst/bron van die energie is verder niet van belang. In feite is dit luddisme, maar het is wel het officiële standpunt van de coalitie en ook van verscheidene oppositiepartijen.

[ Voor 13% gewijzigd door icall5s op 21-01-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:11
Gisae schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:36:
Een vraag of mijn interpretatie van mijn enegriecontract correct is.
We hebben een energiecontract met jaarafrekening op 25 maart.

Is mijn interpretatie correct? Heeft het nog zin nu z.s.m. over te stappen?
Het maakt nog al wat uit bij welke leverancier je zit. Ik zit bij Energie Direct en die gaat eerst salderen en daarna het plafond toepassen. Dat laatste is nu bij mij nog niet nodig.
Voordat ik zou overstappen zou ik eerst willen weten hoe jouw maatschappij er mee omgaat.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LordSinclair schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:24:

Aardig breed ja, maar soms dus als minimum nog veel te hoog in bepaalde situaties. Dan doe je als klant je stinkende best om over 2022 zoveel mogelijk te besparen en dit dusdanig degelijk te doen dat het blijvend is, en als dat uiteindelijk ook goed is gelukt houdt Greenchoice daar op geen enkele wijze rekening mee. Ik zal beslist niet de enige zijn die zijn best heeft gedaan in 2022, gezien de explosieve prijsstijgingen.

Dus dat terugvallen op een historisch verbruik is leuk bedacht, maar niet meer van deze tijd. Het irritante is dat Greenchoice bedacht heeft om per maand hun tarieven te wijzigen, of ze mogen dat doen, dit is iig voor jan. en feb. al het geval. Consequentie is dat dan het maandbedrag automatisch weer opnieuw wordt berekend, en dan kan je als klant met een te hoog ingeschat verbruik weer opnieuw in conclaaf met ze.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Het maakt nog al wat uit bij welke leverancier je zit. Ik zit bij Energie Direct en die gaat eerst salderen en daarna het plafond toepassen. Dat laatste is nu bij mij nog niet nodig.
Voordat ik zou overstappen zou ik eerst willen weten hoe jouw maatschappij er mee omgaat.
We zitten bij vattenfall. De website is niet echt duidelijk hoe ze dit aanpakken. Als ik het bedrag bij de verwachte eindafrekening zie lijkt het op eerst salderen (03-2022 tm 03-2023). Maar ik kan nergens vinden hoe ze hierop komen.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
klaaas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Ik heb vorig jaar voor €82 per maand verbruikt. Ik kan het voorschot niet lager bijstellen dan ca. €145 omdat het gebaseerd is op verbruik van voorgaande jaren (zonder PV). Dat is een veel te groot gat.
Idem hier, maar omdat er geen “bewijs” is van zonnepanelen en het bedrijfsrisico groot is rekenen ze alleen met de historie, tenminste dat werd mij vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-07 22:19
mdeiman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:33:
[...]

.....

Blijft niet normaal om zo lang te moeten wachten op je geld. Het is berekend, dus overmaken die hap. Sinds 4 januari geen klant meer. En dan 10 feb pas de daadwerkelijke afrekening. Dat kan/moet beter.
Hier idem, na zoveel jaren vertrokken bij GC. Mede omdat ze na afloop meerjarencontract op 1 okt zonder voorwaarschuwing nieuwe variabele tarieven gingen gebruiken. Niks, nog geen maand voorwaarschuwing!
Per 1 jan vertrokken, afrekening van tegoed krijg ik ook pas 10 febr. ;(
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:44
elektriekert schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Idem hier, maar omdat er geen “bewijs” is van zonnepanelen en het bedrijfsrisico groot is rekenen ze alleen met de historie, tenminste dat werd mij vertelt.
Hm. Er is mij verteld dat er op basis van de jaarafrekening een nieuw bedrag kon worden vastgesteld, maar inmiddels reageren ze niet meer op WA. Lekker dan. Nou ben ik niet bang dat GC failliet gaat en kan ik dat extra geld wel voorschieten, maar dit is natuurlijk niet zoals het zou moeten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:11
Gisae schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:47:
[...]

We zitten bij vattenfall. De website is niet echt duidelijk hoe ze dit aanpakken. Als ik het bedrag bij de verwachte eindafrekening zie lijkt het op eerst salderen (03-2022 tm 03-2023). Maar ik kan nergens vinden hoe ze hierop komen.
Misschien leest iemand dit die dit jaar al een afrekening van Vattenfall heeft gehad. En anders toch even gaan bellen op een rustig tijdstip voor de klantenservice.
Ik had het geluk van voorin januari. Ik hoef niet meer te twijfelen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
klaaas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Hm. Er is mij verteld dat er op basis van de jaarafrekening een nieuw bedrag kon worden vastgesteld, maar inmiddels reageren ze niet meer op WA. Lekker dan. Nou ben ik niet bang dat GC failliet gaat en kan ik dat extra geld wel voorschieten, maar dit is natuurlijk niet zoals het zou moeten.
Ik heb begin Augustus nog een 3 jarig duurzaam dalen contract afgesloten.
Ik had iig geen last van maandelijks salderen.
Dynamische tarieven voor elektra begin ik voorlopig nog niet aan omdat ik dan alleen maar maandelijks kan salderen.

Voor nu is het nog even de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
elektriekert schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Als het goed is zijn je zonnepanelen aangemeld bij je Netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JJmac schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Als het goed is zijn je zonnepanelen aangemeld bij je Netbeheerder.
Goed punt, ik heb het contactformulier er nog eens bijgeplakt.
Er was niet voldoende data die laat zien dat wij ons verbruik aan het minderen zijn.
Ze gaan uit van de historische data van de afgelopen jaar.
(Ze houden de gewijzigde data aan die ik zelf aan heb laten passen en dus niet die van de afgelopen 3 jaar)

Lang verhaal kort:

Ze willen zwart op wit bewijs hebben en “zeggen dat dit gebeurd is niet voldoende”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Gisae schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb de afrekening van Vattenfall binnen. De loopt van 17 januari 2022 tot 18 januari 2023.
Mijn opbrengst van mijn panelen hebben ze netjes per factuurdatum gesaldeerd.
Wat er daarna resteert heb ik betaald gekregen tegen hun terug lever vergoeding. Grootste deel is het op 8 Eurocent uitgekomen en een klein percentage tegen de per september verhoogde 0,16.
Dit is het standaard rekening overzicht, ik kan de gedetailleerde afrekening nog niet inzien op mijn Vattenfall.

Dus doet Vattenfall het in mijn zoals ze voorgaande jaren ook deden, gewoon salderen per factuur datum.

Uiteindelijk over mijn rekening jaar een € 120 terug te ontvangen, geen voorschotten betaald, staat al ruim jaar op € 0 en kan ik ook nu niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
@elektriekert begrijp je niet helemaal maar dit staat in de media, Je bent wettelijk verplicht om de zonnepanelen aan te melden wanneer je ervoor kiest om stroom terug te leveren. Opgewekte energie terugleveren aan het net kan via je eigen netbeheerder, dit gaat echter niet vanzelf. De zonnepanelen moeten worden aangemeld bij de netbeheerder voordat ze stroom gaan opwekken.
Let op: voorheen kon de installateur of aannemer zonnepanelen voor jou aanmelden, maar in verband met privacy moet de woningeigenaar dit sinds 1 juni 2020 zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@JJmac ik weet dat netbeheerders en energiebedrijven dit zeggen, maar wat je zegt is niet correct. Er is geen wettelijke plicht om je zonnepanelen aan te melden.

Wel hebben alle energieboeren opgenomen in de algemene voorwaarden dat ze alleen teruglevering verwerken als je zonnepanelen zijn aangemeld.

Subtiel verschil.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Klopt, maar dat staat er ook :) Je bent wettelijk verplicht om de zonnepanelen aan te melden wanneer je ervoor kiest om stroom terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JJmac schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:09:
Klopt, maar dat staat er ook :) Je bent wettelijk verplicht om de zonnepanelen aan te melden wanneer je ervoor kiest om stroom terug te leveren.
Komt er dus technisch gewoon op neer dat je verplicht bent om je installatie aan te melden tenzij je nooit meer opwek dan verbruik genereert (= onmogelijk voor menigeen).

8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Glashelder schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:27:
@JJmac ik weet dat netbeheerders en energiebedrijven dit zeggen, maar wat je zegt is niet correct. Er is geen wettelijke plicht om je zonnepanelen aan te melden.

Wel hebben alle energieboeren opgenomen in de algemene voorwaarden dat ze alleen teruglevering verwerken als je zonnepanelen zijn aangemeld.

Subtiel verschil.
ok, dus de mensen met zo'n ouderwetse Ferrarismeter zijn niet illegaal bezig als ze anoniem terugleveren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JJmac schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:09:
Nee, en je doet het nu weer :p. Een wettelijke plicht komt voort uit èèn of meerdere wetten. Er is geen wet die zegt dat je je zonnepanelen moet aanmelden.

En algemene voorwaarden kunnen geen wettelijke verplichting als gevolg hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Bij veel leveranciers kun je een bestandje downloaden met je meterstanden. Voor de importeer functie van mijn gratis systeem om nog beter je voorschot te berekenen zoek ik deze bestandjes. Voor Vattenfall en Greenchoice heb ik deze al en werkt importeren al! Van andere leveranciers zoek ik deze bestandjes met daarbij een kleine uitleg waar je deze binnen je account kunt vinden.

Help jij mij en de gebruikers die dit hard nodig hebben? Heel fijn! Het systeem is trouwens gratis, ik verdien er helemaal niets mee. Dus echt om mensen te helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Glashelder schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Nee, en je doet het nu weer :p. Een wettelijke plicht komt voort uit èèn of meerdere wetten. Er is geen wet die zegt dat je je zonnepanelen moet aanmelden.

En algemene voorwaarden kunnen geen wettelijke verplichting als gevolg hebben.
Dus netbeheerders communiceren verkeerde info, zie https://www.netbeheernede...streren-zonnepanelen-1387

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
Wanneer iedereen dus gewoon even een beetje doorklikt op jou link en daarna naar enegrieleveren.nl gaat kom je er dus gewoon achter dat er sinds 2019 een registratieplicht voor installaties geldt:
Daarnaast is het registreren van uw elektriciteitsopwekker wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen staan in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening).
Enige wat je in deze hele discussie je kunt afvragen is of er sprake is van een spraakverwarring door de woordkeuze. Aanmelden van zonnepanelen of installatie. :+

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 22-01-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
TIGER1125 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Wanneer iedereen dus gewoon even een beetje doorklikt op jou link en daarna naar enegrieleveren.nl gaat kom je er dus gewoon achter dat er sinds 2019 een registratieplicht voor installaties geldt:

[...]

Enige wat je in deze hele discussie je kunt afvragen is of er sprake is van een spraakverwarring door de woordkeuze. Aanmelden van zonnepanelen of installatie. :+
Ik betwist de wetelijke verplichting ook niet. En hier is netjes aangemeld.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Ik betwist de wetelijke verplichting ook niet. En hier is netjes aangemeld.
Nee dat klopt, maar ik ontzorg de mensen die het wel betwisten even door voor hen door te klikken, en de wettelijke verplichting even te quoten. :9

Dan kunnen we die discussie ook weer achter ons laten en het hebben over de energierekening. :+

Valt me overigens op dat we na het bericht dat Budget energie onder het prijsplafond dook er nog geen berichten zijn dat andere leveranciers dit gaan doen. Ben benieuwd of we dat de komende maanden ook gaan zien, of dat de "grote aanbieders" toch boven het plafond zullen blijven hangen.

[ Voor 35% gewijzigd door TIGER1125 op 22-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-07 16:17
TIGER1125 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Valt me overigens op dat we na het bericht dat Budget energie onder het prijsplafond dook er nog geen berichten zijn dat andere leveranciers dit gaan doen. Ben benieuwd of we dat de komende maanden ook gaan zien, of dat de "grote aanbieders" toch boven het plafond zullen blijven hangen.
Dat zou ik als energiebedrijf af laten hangen van wat mijn voorraadstand is en tegen welke inkoopprijs ik die zou hebben liggen. Zou die dure voorraad niet goedkoop willen leveren. Overheid compenseert verschil toch. En genoeg klanten blijven toch wel vanwege prijsplafond.

Daarentegen vraag ik me af hoe ze als een kip zonder kop hebben ingekocht in aug/sep. Durfde men niet te wachten op een beter inkoopmoment voor Q1... En is het niet verstandig gezien de daling van de futures naar €70 nu wel voor verder weg in te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Hongy schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Dat zou ik als energiebedrijf af laten hangen van wat mijn voorraadstand is en tegen welke inkoopprijs ik die zou hebben liggen. Zou die dure voorraad niet goedkoop willen leveren. Overheid compenseert verschil toch. En genoeg klanten blijven toch wel vanwege prijsplafond.

Daarentegen vraag ik me af hoe ze als een kip zonder kop hebben ingekocht in aug/sep. Durfde men niet te wachten op een beter inkoopmoment voor Q1... En is het niet verstandig gezien de daling van de futures naar €70 nu wel voor verder weg in te kopen...
Dat ze destijds ingekocht hebben zal vast ook te maken gehad hebben met het feit dat ze van de Overheid de voorraden vol moesten pompen tot ik meen 80%. Al zijn ze daar ook gedeeltelijk voor gecompenseerd.

Ik vraag me af hoeveel beweging je in de loop van de zomer gaat zien naar aanbieders die tegen veel lagere prijzen leveren. Er zal toch een stukje markwerking gaan ontstaan om klanten vast te houden of te werven. Zeker wanneer de vaste contracten misschien eindelijk weer uit de kast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JJmac schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:11:
@elektriekert begrijp je niet helemaal maar dit staat in de media, Je bent wettelijk verplicht om de zonnepanelen aan te melden wanneer je ervoor kiest om stroom terug te leveren. Opgewekte energie terugleveren aan het net kan via je eigen netbeheerder, dit gaat echter niet vanzelf. De zonnepanelen moeten worden aangemeld bij de netbeheerder voordat ze stroom gaan opwekken.
Let op: voorheen kon de installateur of aannemer zonnepanelen voor jou aanmelden, maar in verband met privacy moet de woningeigenaar dit sinds 1 juni 2020 zelf doen.
Waar het mij omgaat is dat Greenchoice rekent met de huidige data, niet met de vooraf gesproken verwacht verbruik en teruglevering.
Dus nu betaal ik fors teveel om vanaf de zomer geld terug te moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
R0181 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:11:
Bij Innova kan een jaarcontract worden afgesloten met redelijke tarieven.

€0,62973 kWh normaal All-in
€0,45133 kWh dal All-in
€1,85977 m3 All-in
https://www.innovaenergie.nl/
Ik krijg in maart zonnepanelen en verwacht ongeveer een jaar verbruik te hebben van 4500 kwh en ongeveer een gelijke opbrengst van m'n zonnepanelen. In dit geval lijkt me een vast jaarcontract van Innova prima? Volgens hun website zou ik dan per maand 16 euro terugkrijgen.

Volgens mij is er dan niet perse een goede reden om naar Engie of andere leverancier te gaan? Heb namelijk ook de voorkeur voor een vast contract en dat lijkt bij Innova dus te kunnen.

Ik hou m'n gas contract waarschijnlijk bij EasyEnergy, dynamische prijzen. Heeft me erg veel geld gescheeld in 2022 en nu nog steeds.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 22-01-2023 13:41 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 152 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden