Afschrijving kost mij ook een paar tientjes per maand.RemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:34:
Goed nieuws voor mensen zonder zonnepanelen: …..
Volgens berekeningen van de ACM zijn huishoudens zonder panelen daardoor elke maand een paar tientjes extra kwijt.
Zo'n 20 procent heeft zonnepanelen, dat betekent dus dat er 4 huizen zonder panelen zijn die elke maand een paar tientjes geven aan 1 huis met panelen.
Het milieu-argument wordt nog vergeten: als paneelbezitters hun overschot in de winter affakkelen, gebruiken ze daar dure fossiele stroom voor. Precies het tegenovergestelde van wat de salderingsregeling had moeten bereiken.
Edit: die paar tientjes kan je ook nu al besparen door een dynamische leverancier te kiezen.
Bron? Volgens mij ging het verhaal dat het 80% van levertarief zou worden?Glashelder schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:48:
[...]
Nou daar zit wat mij betreft het hele probleem: die vergoeding lijkt gemaximaliseerd te worden op 10 cent en dat is misschien marktconform voor panelen op zuid, maar ik heb 10k wp liggen op oost west en in de vroege ochtend en namiddag/avond is die stroom doorgaans wel wat meer waard dan dat.
Wellicht tegen die tijd toch maar dynamisch gaan dan
Exclusief belastingen, effectief wordt het circa 50% van je levertarief inclusief belastingen (nog steeds prima hoor, maar wilde het even benadrukken).Martijn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Bron? Volgens mij ging het verhaal dat het 80% van levertarief zou worden?
[ Voor 3% gewijzigd door Michiel1978 op 16-01-2023 15:23 ]
Ja en relatief ten opzichte van de gemiddelde tarieven worden ze ook goedkoper. De stelregel is dat de terugverdientijd ongeveer 7 jaar moet blijven.Hongy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:49:
[...]
1 argument om saldering af te schaffen is omdat zonnepanelen "goedkoper" worden maar aan de prijs die u noemt zie ik dat niet. In 2018 heb ik voor EUR 3200 een PV installatie van 3000 Wp gezet.
En bedenk ook dat de panelen van nu een groter vermogen hebben. In de afgelopen 5 jaar is het van 280-300 Wp naar 400+ Wp gegaan.
Dus destijds had jij misschien 10 panelen nodig, nu voor hetzelfde vermogen nog maar 7-8.
En toen was een kWh makkelijk €0,20. Tegenwoordig betalen veel mensen €0,80. Maar laten we zeggen dat je met €0,50 rekent, dus 'maar' 2,5x zoveel. (Hier op dit topic is dat natuurlijk niet zo door dynamische tarieven, maar voor de grote meerderheid wel).
Dus om die 3200 van 2018 terug te verdienen was de verwachting dat je 16.000 kWh moest gaan salderen om je systeem terug te verdienen. Met 3000 Wp heb je ongeveer 2700 kWh opnbrengst per jaar, dus TVT = 16.000 / 2.700 = 5,9 jaar.
Nu, met een systeem van 8.000 zou je dus... ook 16.000 kWh moeten salderen om je systeem terug te verdienen. Dit systeem zou 4800 Wp kunnen zijn (heb zelf offerte voor 12 panelen van 400 Wp voor 7300 die komen in mei), maar reken met 4000 kWh opbrengst per jaar. Dan is de TVT dus nog maar 4 jaar. Ondanks de veel grotere investering.
Als je nog steeds op die 7 jaar wilt uitkomen zou je tarief €0,29 moeten zijn. Nu zou dat zelfs met dynamische tarieven al in de buurt moeten komen, want meer dan de helft is al belasting.
[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 16-01-2023 15:28 ]
Toch vreemd dat de consumentenbond heel anders staat in de salderingsregeling en de tlv dan de acm....RemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:34:
Goed nieuws voor mensen zonder zonnepanelen: https://www.nu.nl/economi...egeling-zonnepanelen.html :
Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
volgens de ACM worden de voordelen gefinancierd door degenen die géén zonnepanelen op het dak hebben liggen.
Ook is de elektriciteitsprijs vaak laag op het moment dat woningeigenaren stroom terugleveren. Die goedkope stroom mogen ze wegstrepen tegen de elektriciteit die ze op een ander moment gebruiken, inclusief de momenten waarop de stroom duurder is. Dat prijsverschil wordt eveneens gefinancierd door de mensen die geen panelen hebben. Volgens berekeningen van de ACM zijn huishoudens zonder panelen daardoor elke maand een paar tientjes extra kwijt.
Zo'n 20 procent heeft zonnepanelen, dat betekent dus dat er 4 huizen zonder panelen zijn die elke maand een paar tientjes geven aan 1 huis met panelen.
Het milieu-argument wordt nog vergeten: als paneelbezitters hun overschot in de winter affakkelen, gebruiken ze daar dure fossiele stroom voor. Precies het tegenovergestelde van wat de salderingsregeling had moeten bereiken.
Edit: die paar tientjes kan je ook nu al besparen door een dynamische leverancier te kiezen.
https://www.consumentenbo...erugleververgoeding-nodig
De consumentenbond is een belangenorganisatie, de ACM niet.topper6 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Toch vreemd dat de consumentenbond heel anders staat in de salderingsregeling en de tlv dan de acm....
Gewoon lekker laten zitten die meter. Zoals dat in België aangepakt wordt (gewoon extra betalen naar capaciteit c.q. balanskosten) is imo een optie.jusch schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
[...]
Dat vervangen mogen ze alleen verplichten als de oude meter afgekeurd is: Link
Er zijn genoeg mensen die tot aan de rechter doorgaan om de Ferraris meter te behouden.
voorbeeld
Ik snap prima dat men met behulp van zonnepanelen (of creatiever) zo'n meter lekker dom terug wilt laten draaien, maar de kosten die daarbij komen kijken hoeft niet een ander voor op te draaien.
- knip -
Journalisten stoken graag een relletje op, zonder dat ze het volledige plaatje geven.Johan14 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:12:
Zojuist om 14.00 uur op RTLZ een interessant item over zonnepanelen en salderen....
Gekeken en tja wat een ramp wordt dat. Hierin wordt verteld dat mensen die warmtepompen en zonnepanelen hebben aangeschaft de pineut zijn vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.
In ons land is geen enkel nieuw te bouwen huis nog aangesloten op gas en overal liggen de panelen. Dit is wat onze regering wil en dan dit…
Dit kan niet waar zijn.
Maar weet je, we moeten dit allemaal willen. Ons land loopt grote kans om onleefbaar te worden over 80-100 jaar en mogelijk stort de mondiale samenleving al veel eerder in elkaar. We moeten stoppen met gas en een warmtepomp is nu eenmaal veel efficiënter, zelfs als je de benodigde stroom opwekt met gas:
1 kWh aan gas levert in huis 1 kWh aan warmte op
1 kWh aan gas levert in een centrale 0,6 kWh aan stroom op, min transportverlies is 0,5 kWh bij je warmtepomp en die maakt er 2 kWh aan warmte voor.
Kortom: energieverbruik gehalveerd en dus zullen ook de kosten daarvan dalen. Zeker als een steeds groter deel wordt opgewekt met de goedkoopste energiebronnen: PV en Wind.
We zijn gewoon decennia lang in slaap gesust met veel te goedkope energietarieven die niet de werkelijke kosten dekten van o.a. klimaatschade en afhankelijkheid van een psychopaat in het Kremlin. En we betalen de nu de rekening die is opgejaagd door al die mensen die de energietransitie hebben vertraagd met hun geklaag over 'windmolens draaien op subsidie', 'maar we kunnen kolencentrales bouwen met CO2-opslag', 'we moeten wachten op kernenergie' etc.etc.
Van die 5-11 miljard die dit prijsplafond in 1 jaar kost hadden we in de afgelopen 10 jaar de Noordzee vol kunnen zetten en dan hadden we nu veel minder dure stroom gehad. Geen geld meer overboeken naar Rusland en het Midden-Oosten, maar gewoon hier investeren.
En ja, ik heb al een warmtepomp en ik ga nog panelen installeren ook. En dan zit ik ook nog op dynamische tarieven zodat ik niet parasiteer op mijn buurvrouw...
Het probleem is dat er wel heel veel gesproken wordt over de kosten van salderen maar niet over het doel: er voor zorgen dat er in Nederland genoeg PV komt.bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:43:
Kortom: energieverbruik gehalveerd en dus zullen ook de kosten daarvan dalen. Zeker als een steeds groter deel wordt opgewekt met de goedkoopste energiebronnen: PV en Wind.
We zijn gewoon decennia lang in slaap gesust met veel te goedkope energietarieven die niet de werkelijke kosten dekten van o.a. klimaatschade en afhankelijkheid van een psychopaat in het Kremlin. En we betalen de nu de rekening die is opgejaagd door al die mensen die de energietransitie hebben vertraagd met hun geklaag over 'windmolens draaien op subsidie', 'maar we kunnen kolencentrales bouwen met CO2-opslag', 'we moeten wachten op kernenergie' etc.etc.
Natuurlijk is het salderen een rare maatregel die ook gewoon afgeschaft kan worden. Maar dan moet er wel een realistisch plan zijn om de groei van PV te realiseren. En dat plan is er gewoon niet. Er is een beetje wens-denken en dan heb je het wel gehad.
Als er een fatsoenlijke TLV is dan is dat prima, hoewel de TLV in de vorm van dynamische tarieven ook prima is, maar dan is een vorm van saldering (belastingen) wel fijn...
En anders installeren we gewoon een accu...
En anders installeren we gewoon een accu...
[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 16-01-2023 15:59 ]
In dat artikel hebben ze het over minimaal 80% en maximaal 10 cent, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over. Is alleen OK als ze de maximale kale prijs van op 12 cent zetten ofzotopper6 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Toch vreemd dat de consumentenbond heel anders staat in de salderingsregeling en de tlv dan de acm....
Na de PV terugverdientijd verdien ik er ook nog op doordat ik met 3000 kwh opwek dus 3000 kwh minder verbruik uit stroomnet hoef te betalen. Dit kan dan ook tegen eur 0.80 er kwh zijn. TVT kan verkort worden door hoge tarief als contract te nemen maar dan snijd ik mezelf in de vingers want ik verbruik 500 kwh meer dan ik opwek.bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:24:
[...]
Ja en relatief ten opzichte van de gemiddelde tarieven worden ze ook goedkoper. De stelregel is dat de terugverdientijd ongeveer 7 jaar moet blijven.
En bedenk ook dat de panelen van nu een groter vermogen hebben. In de afgelopen 5 jaar is het van 280-300 Wp naar 400+ Wp gegaan.
Dus destijds had jij misschien 10 panelen nodig, nu voor hetzelfde vermogen nog maar 7-8.
En toen was een kWh makkelijk €0,20. Tegenwoordig betalen veel mensen €0,80. Maar laten we zeggen dat je met €0,50 rekent, dus 'maar' 2,5x zoveel. (Hier op dit topic is dat natuurlijk niet zo door dynamische tarieven, maar voor de grote meerderheid wel).
Dus om die 3200 van 2018 terug te verdienen was de verwachting dat je 16.000 kWh moest gaan salderen om je systeem terug te verdienen. Met 3000 Wp heb je ongeveer 2700 kWh opnbrengst per jaar, dus TVT = 16.000 / 2.700 = 5,9 jaar.
Nu, met een systeem van 8.000 zou je dus... ook 16.000 kWh moeten salderen om je systeem terug te verdienen. Dit systeem zou 4800 Wp kunnen zijn (heb zelf offerte voor 12 panelen van 400 Wp voor 7300 die komen in mei), maar reken met 4000 kWh opbrengst per jaar. Dan is de TVT dus nog maar 4 jaar. Ondanks de veel grotere investering.
Als je nog steeds op die 7 jaar wilt uitkomen zou je tarief €0,29 moeten zijn. Nu zou dat zelfs met dynamische tarieven al in de buurt moeten komen, want meer dan de helft is al belasting.
Ja, leuk en aardig, maar je berekening klopt al niet. Vanaf 2025 kun je al niet meer volledig salderen, daar houdt op dit moment niemand rekening mee, en al helemaal niet de installateurs die die rekensom ook aan mij probeerden te verkopen. Na 2025 gaat salderen minder worden.bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:24:
Niet salderen is het normaal he jongens, nu lijkt het een beetje alsof het andersom is. Ik ken geen enkele dienst die ik (een jaar) later mag retuneren en dan het volledige bedrag terugkrijg. Zeker niet wanneer er ook nog een enorm verschil in vraag en aanbod is. Wat is er eerlijker dan een marktprijs?
Maar willen voor een dubbeltje op de eerst rij, en met een minimale investering lekker rendement maken. Ondertussen zitten we in 10 crises tegelijk. Volgens mij speelt er voornamelijk een 'ik-heb-daar-recht-op' crisis. We zijn zo verwend dat we niet meer weten hoe we moeten aanpassen aan veranderingen. Die moeten allemaal maar door iemand anders ( de staat) worden opgevangen, wat gewoon niet kan.
Maar willen voor een dubbeltje op de eerst rij, en met een minimale investering lekker rendement maken. Ondertussen zitten we in 10 crises tegelijk. Volgens mij speelt er voornamelijk een 'ik-heb-daar-recht-op' crisis. We zijn zo verwend dat we niet meer weten hoe we moeten aanpassen aan veranderingen. Die moeten allemaal maar door iemand anders ( de staat) worden opgevangen, wat gewoon niet kan.
Is natuurlijk niet waar. Grote stroom producenten krijgen ook niet het consumentenverkooptarief voor hun productie. Dat is namelijk de inkoopprijs + kosten van je energieleverancier + marge. Dus als je het levertarief zou krijgen, betalen de andere klanten dat laatste stuk.Señor Sjon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Overal en nergens daalt de terugleververgoeding dan ook rap. nu meestal rond de 5-10 ct terwijl dat eerst veelal de kale prijs was. Misschien moeten ze de windparken dan ook niet meer de gastarieven geven?De energiemarkt is nu zo ingericht dat de duurste de tarieven bepaald. Behalve als consument natuurlijk.
Ik wilde met de berekening aantonen dat ondanks de huidige hogere installatiekosten, de TVT bij gelijkblijvende saldering zelfs korter is geworden.CrazyOne schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:05:
[...]
Ja, leuk en aardig, maar je berekening klopt al niet. Vanaf 2025 kun je al niet meer volledig salderen, daar houdt op dit moment niemand rekening mee, en al helemaal niet de installateurs die die rekensom ook aan mij probeerden te verkopen. Na 2025 gaat salderen minder worden.
Wat er aan plannen is voor de afschaffing is dat het percentage dat gesaldeerd mag worden per jaar wordt verlaagd. En ongetwijfeld worden er op het Ministerie iets meer gedetailleerde berekeningen gemaakt, maar zij zullen erop mikken dat dit TVT ongeveer 7 jaar blijft.
Aangezien de panelen na die periode nog 25+ jaar blijven opwekken blijft het dus een zeer aantrekkelijke investering om te doen. Zelfs als je alleen nog maar dynamisch mag terugleveren en je per saldo €0,00 voor de stroom krijgt, maar alleen de belasting mag verrekenen. Dat is ongeveer €0,15 per kWh. In mijn voorbeeld van de €8000 installatie zou je dan 53.333 kWh terug moeten leveren. Oftewel in ongeveer 13 jaar is het dan terug verdiend. Dat zou wel wat lang zijn voor de meeste mensen, maar nog steeds een OK rendement als je naar de levensduur van de panelen kijkt.
Amen! (nee, ik ben niet gelovig)chielsen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:14:
Niet salderen is het normaal he jongens, nu lijkt het een beetje alsof het andersom is. Ik ken geen enkele dienst die ik (een jaar) later mag retuneren en dan het volledige bedrag terugkrijg. Zeker niet wanneer er ook nog een enorm verschil in vraag en aanbod is. Wat is er eerlijker dan een marktprijs?
Valt me inderdaad wel eens op dat we soms nogal in de slachtofferrol schieten hier.
Ja, klopt. Daarvoor was het ooit bedoeld, maar dat is gezien de kostprijsdaling van PV steeds minder noodzakelijk. Tegelijkertijd worden de kosten voor de niet-PV bezitters steeds hoger, want als Eneco in juni stroom van jouw panelen inkoopt tegen effectief €0,90, dan betekent dit dat alle andere Eneco klanten op dat moment die stroom weer moeten afnemen tegen dat tarief.phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:54:
[...]
Het probleem is dat er wel heel veel gesproken wordt over de kosten van salderen maar niet over het doel: er voor zorgen dat er in Nederland genoeg PV komt.
Natuurlijk is het salderen een rare maatregel die ook gewoon afgeschaft kan worden. Maar dan moet er wel een realistisch plan zijn om de groei van PV te realiseren. En dat plan is er gewoon niet. Er is een beetje wens-denken en dan heb je het wel gehad.
Op kleine schaal was dat niet zo'n probleem, zeker niet met de relatief lage stroomprijzen die ook in de winter golden. Nu wordt het een veel groter probleem.
En er was hier onlangs een Plus-artikel waarin de plannen en voorstellen uitgebreid werden uitgelegd. Het beter regelen van de integratie van PV in de markt zit dus wel degelijk in de politieke planning.
Daar is geen enkel bewijs voor. Het is maar een aanname dat zonder salderen die groei van PV op peil blijft, maar ik heb geen enkele discussie gezien dat dat ook zo is.bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:09:
Ja, klopt. Daarvoor was het ooit bedoeld, maar dat is gezien de kostprijsdaling van PV steeds minder noodzakelijk.
Op dit moment wordt heel veel PV aangeschaft door particulieren. En particulieren reageren in het algemeen meer op basis van gevoel dan op logische verwachting van opbrengst. Waarbij de waardering van een gunstige opbrengst ook nog wel eens heel anders wil zijn dan professionele investeerders.
Precies, salderen is een storm in een glas water; daar moeten we gewoon vanaf.Ep Woody schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:16:
[...]
Ach dat is ook een beetje paniek zaaien...
Als je een warmtepomp hebt kun je straks niet meer salderen, maar dat kon je met gas ook al niet... Dus je koopt straks stroom in als je de warmtepomp gebruikt en onvoldoende stroom opwekt. In de zomer verkoop je de stroom, tegen een redelijke vergoeding. Prima toch? Ja het is duurder dan nu, maar het is wel eerlijker dan nu.
Het eigenlijke 'probleem' ligt wat verder weg, als je het mij vraagt.
Dat is namelijk dat gas nog altijd relatief erg goedkoop is, ten opzichte van groenere energiebronnen zoals elektriciteit.
1 m3 gas bevat ongeveer 9 a 10 kWh aan energie. Die m3 gas kost 1,40 onder het prijsplafond, ofwel 14 cent per kWh.... een veelvoud van wat 1 kWh kost onder het prijsplafond. Hetzelfde zie je trouwens bij benzine; procentueel is de accijns op brandstof fors lager dan de belasting die per kWh geheven wordt . Met als bijkomend verhaal: de accijnsverlaging is wél verlengt, maar de kortingen op energiebelasting niet.
Daarbij pakt het prijsplafond relatief nadelig uit voor wie (met oog op de energietransitie) juist nu al meer elektra verbruikt dan gemiddeld - vaak ten koste van het gebruik van gas en benzine/diesel (wat tot het plafond gesubsideerd wordt).
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Heb je daar een bron voor?John245 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:05:
[...]
huidig voorstel is maximale TLV van Euro 0,10
Hier (review: Salderen: maximaal profiteren van je zonnepanelen) werd gesproken over bijv. een percentage van het met de Leverancier overeenkgekomen leveringstarief.
Je hebt helemaal gelijk: per hoeveelheid energie wordt elektriciteit veel zwaarder belast dan fossiel. De totale subsidies op fossiel zijn ook schandalig hoog:Richh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
[...]
Precies, salderen is een storm in een glas water; daar moeten we gewoon vanaf.
Het eigenlijke 'probleem' ligt wat verder weg, als je het mij vraagt.
Dat is namelijk dat gas nog altijd relatief erg goedkoop is, ten opzichte van groenere energiebronnen zoals elektriciteit.
1 m3 gas bevat ongeveer 9 a 10 kWh aan stroom. Die m3 gas kost 1,40 onder het prijsplafond, ofwel 14 cent per kWh.... een veelvoud van wat 1 kWh kost onder het prijsplafond. Hetzelfde zie je trouwens bij benzine; procentueel is de accijns op brandstof fors lager dan de belasting die per kWh geheven wordt . Met als bijkomend verhaal: de accijnsverlaging is wél verlengt, maar de kortingen op energiebelasting niet.
Daarbij pakt het prijsplafond relatief nadelig uit voor wie (met oog op de energietransitie) juist nu al meer elektra verbruikt dan gemiddeld - vaak ten koste van het gebruik van gas en benzine/diesel (wat tot het plafond gesubsideerd wordt).
https://www.mejudice.nl/a...andstoffen-ongekend-groot
TLDR
En dan lopen sommigen te schreeuwen dat windmolens op subsidies draaien...Het gebruik van fossiele brandstoffen wordt volgens de regering in Nederland met 4,5 miljard euro per jaar gestimuleerd. Het gaat hierbij niet om gewone subsidies, maar om zogenaamde belastingsubsidies: belastingkortingen of zelfs vrijstellingen voor zeer grote verbruikers. Het overzicht van de regering bevatte een aantal regelingen waarbij het corresponderende bedrag ontbrak, omdat dat niet beschikbaar zou zijn. Met behulp van openbare gegevens kunnen de lacunes echter behoorlijk aangevuld worden. De jaarlijkse subsidie voor fossiele brandstoffen, een industriepolitiek overblijfsel uit de vijftiger jaren, blijkt in 2019 viermaal zo hoog, 17,5 miljard euro.

Dit komt neer op stellen dat het lagere btwtarief of geen btw ook subsidie zou zijn. En op zonnepanelen rust ook geen btw, dus dat zou dan ook subsidie zijn.bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:39:
[...]
Je hebt helemaal gelijk: per hoeveelheid energie wordt elektriciteit veel zwaarder belast dan fossiel. De totale subsidies op fossiel zijn ook schandalig hoog:
https://www.mejudice.nl/a...andstoffen-ongekend-groot
TLDR
[...]
En dan lopen sommigen te schreeuwen dat windmolens op subsidies draaien...![]()
![]()
![]()
De logische conclusie van zijn stuk is vervolgens dat vrijstelling van btw op groente en fruit, danwel een lager tarief, een subsidie voor groenteboeren zou zijn.
Voor context, het is geschreven door een socialistische PVDA'er. Logisch dat die zo over belasting denkt.
Dat staat beschreven in een van de beslisnotas nav de wijziging van de energiewet.bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
[...]
Heb je daar een bron voor?
Hier (review: Salderen: maximaal profiteren van je zonnepanelen) werd gesproken over bijv. een percentage van het met de Leverancier overeenkgekomen leveringstarief.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D28589
Alle documenten van het debat van morgen staan hier:
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A01608
Het bedrag is gebaseerd op 80% van de door TNO verwachte prijs in 2025.
Bron: https://www.ad.nl/wonen/w...3A%2F%2Fl.facebook.com%2Fbilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
[...]
Heb je daar een bron voor?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Lijkt me dat je blij mag zijn met €0,10, en dat je een aantal jaar woekerwinsten hebt kunnen maken door terug te leveren
Je moet dus eigenlijk zorgen dat alles wat je opwekt, je ook direct zelf gebruikt. Dus niet je hele dak vol leggen maar kijken wat je grofweg tussen 9-17 verbruikt in de zomer en daar je panelen op baseren, anders verdien je het simpelweg niet meer terug.icall5s schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:05:
Lijkt me dat je blij mag zijn met €0,10, en dat je een aantal jaar woekerwinsten hebt kunnen maken door terug te leveren
Het prijsverschil tussen 'alleen neerleggen wat je direct kan verbruiken' en volleggen is vaak niet extreem groot. Een iets dikkere omvormer en wat panelen kosten je de kop niet, en de installateur is er toch al.LostboyArno schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:13:
[...]
Je moet dus eigenlijk zorgen dat alles wat je opwekt, je ook direct zelf gebruikt. Dus niet je hele dak vol leggen maar kijken wat je grofweg tussen 9-17 verbruikt in de zomer en daar je panelen op baseren, anders verdien je het simpelweg niet meer terug.
Daarnaast is het salderen over minder dan 2 jaar niet in 1x helemaal weg, maar nog voor iets meer dan 50%.
Daardoor kan het dat het nog steeds rendabel is, al verschilt dat natuurlijk per situatie. Sowieso zijn er bizar veel onzekerheden.
[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 16-01-2023 19:25 ]
Ik kijk al heel lang naar zonnepanelen maar 7-8 jaar vond ik te lang voor de ROI. Helemaal met een omvormer die gemiddeld 10-12 jaar mee gaat. Had eigenlijk wel verwacht dat de ROI naar 3-4 jaar zou gaan.Richh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:23:
[...]
Het prijsverschil tussen 'alleen neerleggen wat je direct kan verbruiken' en volleggen is vaak niet extreem groot. Een iets dikkere omvormer en wat panelen kosten je de kop niet, en de installateur is er toch al.
Daardoor kan het dat het nog steeds rendabel is.
Ik laat me graag overhalen, maar zie niet in hoe het nu nog rendabel kan zijn om zonnepanelen aan te schaffen of er moet een goedkope manier komen om je energie op te slaan zodat je het 's avonds kan gebruiken
Ik weet niet wat jij op je bierviltje schrijftLostboyArno schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Ik kijk al heel lang naar zonnepanelen maar 7-8 jaar vond ik te lang voor de ROI. Helemaal met een omvormer die gemiddeld 10-12 jaar mee gaat. Had eigenlijk wel verwacht dat de ROI naar 3-4 jaar zou gaan.
Ik laat me graag overhalen, maar zie niet in hoe het nu nog rendabel kan zijn om zonnepanelen aan te schaffen of er moet een goedkope manier komen om je energie op te slaan zodat je het 's avonds kan gebruiken
Als ik zelf reken met jaarverbruik * huidige energieprijzen (pak eventueel het prijsplafond) * 2 jaar, kom ik behoorlijk dicht in de buurt in de prijs van een paneel of 8 + een basic omvormer (laten we zeggen €2500).
Tuurlijk ben je er daar niet mee, montage materiaal en vooral de aannemer kosten je bakken met geld, vooral omdat die laatstgenoemden 2k per dagdeel harken tegenwoordig omdat de tvt zo laag is.
Maar dat deel moet toch wel binnen 2-4 jaar ook terug te verdienen zijn. Dat is nou eenmaal de gok omdat de energiemarkt nu wat grillig is. Kan 2 kanten op gaan.
In het ergste geval speel je kiet (12 jaar komt dus al neer op 3x de door mij berekende tvt en dat is een pessimistische inschatting voor een omvormer) en heb je op zn minst het milieu geholpen...
Ik ben benieuwd hoe je concludeert dat het niet uit kan.
Wij gaan dit jaar iig gewoon bijplaatsen ivm EV in ieder geval, dat kan ruim uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 16-01-2023 19:42 ]
Met een rente van 0, nauwelijks risico en nog een positieve upside was dat een prima investering. De omvormer vervangen zijn ook de kosten niet (als je geen micro omvormer hebt). Daarnaast help je jezelf en de wereld weer een beetje minder fossiel te zijn.LostboyArno schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Ik kijk al heel lang naar zonnepanelen maar 7-8 jaar vond ik te lang voor de ROI. Helemaal met een omvormer die gemiddeld 10-12 jaar mee gaat. Had eigenlijk wel verwacht dat de ROI naar 3-4 jaar zou gaan.
De staat had ook gewoon op een andere manier kunnen stimuleren dat er meer pv kwam. Uiteindelijk is de huidige manier (salderen) stelen van de armen en geven aan de rijken.chielsen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:14:
Ook ben ik van mening dat opwek van stroom een collectieve ipv een particuliere aangelegenheid zou moeten zijn zodat alle problemen niet terugvloeien op het individu en de economy of scale problemen als opslag e.d. gaat oplossen. Straks gaat iedereen individueel z’n brandgevaarlijke / milieu onvriendelijke batterij installeren om te gaan speculeren met stroom. Nou ja, iedereen; iedereen die bevoorrecht en kapitaalkrachtig genoeg is om dit te doen natuurlijk.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik ontvang van Essent bitter weinig voor mn terug geleverde stroom, Voorheen 19 € cent, nu nog maar 5....
Dus gaat de accu erop, en ga ik proberen om zo weinig mogelijk af te nemen....
Ik vind het een nette vergoeding. Als het goed is ongeveer even goedkoop/duur als de elektriciteit die van de Kerncentrale Borssele ingekocht wordt.Omnicron1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:31:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik ontvang van Essent bitter weinig voor mn terug geleverde stroom, Voorheen 19 € cent, nu nog maar 5....
Dat wordt affakkelen in de zomer dan met mijn overschotRemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:34:
Goed nieuws voor mensen zonder zonnepanelen: https://www.nu.nl/economi...egeling-zonnepanelen.html :
Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
volgens de ACM worden de voordelen gefinancierd door degenen die géén zonnepanelen op het dak hebben liggen.
Ook is de elektriciteitsprijs vaak laag op het moment dat woningeigenaren stroom terugleveren. Die goedkope stroom mogen ze wegstrepen tegen de elektriciteit die ze op een ander moment gebruiken, inclusief de momenten waarop de stroom duurder is. Dat prijsverschil wordt eveneens gefinancierd door de mensen die geen panelen hebben. Volgens berekeningen van de ACM zijn huishoudens zonder panelen daardoor elke maand een paar tientjes extra kwijt.
Zolang een thuisbatterij nog verre van rendabel is mijns inziens.
De Antminers zijn besteldGlashelder schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
[...]
Ik denk dat @Wolly voor de koelkast door gaat. Crypto minen is wel redelijk te sturen qua energieverbruik. En levert vast meer op dan die 9 cent per kWh.
En consumenten niet op laten draaien voor subsidies is een illusie. Waar denk je dat de subsidies vandaan komen die straks naar bedrijven gaan om zonnepanelen neer te leggen? Indirect komt de rekening altijd bij consumenten te liggen.
Ben erg benieuwd wanneer de eerste huizen afbranden ivm handige Harry batterijen door dit idiote salderingsregeling.
Het komt wel weer goed uit voor de regering deze markt omstandigheden.
Omstreeks maart alle partijen maar eens op een rij zetten, hoe ze hier over denken.
Het komt wel weer goed uit voor de regering deze markt omstandigheden.
Omstreeks maart alle partijen maar eens op een rij zetten, hoe ze hier over denken.
Verwijderd
"Door de salderingsregeling worden huishoudens met zonnepanelen niet gestimuleerd die stroom ook op dat moment te gebruiken of lokaal op te slaan in een thuisbatterij."topper6 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Waarom geeft de ACM ook niet aan, dat aan de leverancierskant met het bijplaatsen van transformatoren of uitbreiding van het net het een doekje voor het bloeden is.
Zij zullen ook moeten kijken naar opslag van niet gebruikte energie. Dit stabiliseert het net en in de nacht kan stroom worden opgeslagen om zo in de ochtend de aan de vraag te voldoen als iedereen de warmtepomp omhoog gooit.
Het is niet alleen de consumenten kant die dit kan oplossen het zijn ook de bedrijven die hier wat kunnen ondernemen.
Helaas is de wet niet gereed voor dit en dat zou dus nu meteen moeten worden meegenomen en met mooi praat komen wij er niet. Er moeten vieze handen gemaakt worden en dingen aangepakt worden.
Tja. Maar je moet toch iets verzinnen om het duur te maken voor de consument.
Hoge prijzen zijn niet meer geloofwaardig. Dan maar zo geld binnen harken. De rekening moet natuurlijk niet omlaag
Hoge prijzen zijn niet meer geloofwaardig. Dan maar zo geld binnen harken. De rekening moet natuurlijk niet omlaag
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Weer een klassieke draai om de heersende gedachte van Nederland aan te passen.RemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:34:
Voorbeeldje. 10 jaar geleden moesten we de studiefinanciering afschaffen 'want daarmee betaalden de bakker en de slager voor de opleiding van de advocaat'.
Onzin natuurlijk, en de partijen die dat het hardste schreeuwden draaiden als eerste terug.
En nu moet salderen eraf 'want dan betalen huishoudens zonder panelen voor degenen met panelen'.
Beide betreft natuurlijk een domme versimpeling van wat er feitelijk aan de hand is. En wat mensen zouden moeten begrijpen.
Maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker. De onrust en oneerlijkheid moet worden aangewakkerd om verandering door te krijgen.
Ja; natuurlijk wordt een belastingvoordeel betaald door de gehele samenleving, dus ook door degenen die er geen gebruik van maken. Dat klopt.
Ja, de salderingsregeling is niet meer van deze tijd.
Maar wat men zou moeten leren is dat wij ons verbruik beter moeten afstemmen met de beschikbaarheid van groene energie. Of je nou wel of geen panelen hebt. We moeten het samen doen en maken gebruik van hetzelfde net.
Maar dat is klaarblijkelijk al te ingewikkeld

En dus focussen we allemaal op ons eigen energiecontractje, en als die te duur is ligt het vooral aan de domme leveranciers die slecht werk leveren ipv dat we kijken wat er gebeurd in de wereld. Als het even kan gaan we energie vooral zelf in onze eigen batterijen opslaan. Ookal draait er bij de buren een wasmachine.
Uiteindelijk is óók degene zonder panelen beter af als een aanzienlijk deel van Nederland op delen van de dag veel zonne-energie opwekt. Dit is goedkope energie en dat is voor iedereen goed en een belangrijke reden waarom die day ahead contracten aantrekkelijk geprijsd zijn.
Nogmaals: eens dat salderen eraf moet. Maar dat ligt complexer dan 'arme pietje betaalt voor rijke jantje'.
Affakkelen is een aanname die volgens mij ver van de realiteit af staat. Iedere kwh die in de winter wordt opgewekt is winst. We hebben nog lang niet voldoende pv om de winter door te komen. Een overschot in de zomer is alleen maar fijn. Het milieu-argument is gebaat bij meer PV.Het milieu-argument wordt nog vergeten: als paneelbezitters hun overschot in de winter affakkelen, gebruiken ze daar dure fossiele stroom voor. Precies het tegenovergestelde van wat de salderingsregeling had moeten bereiken.
Al zou je dat prima anders kunnen bewerkstelligen dan met salderen, dat klopt.
Ja duh, omdat je dan kan profiteren van goedkope energie als er pv overschot isEdit: die paar tientjes kan je ook nu al besparen door een dynamische leverancier te kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 16-01-2023 23:35 ]
Dat wordt massaal met de airco’s koelen als je overschot geen reet meer waard is in de zomer. heerlijk!Richh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:15:
Een overschot in de zomer is alleen maar fijn. Het milieu-argument is gebaat bij meer PV.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:17
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Om het gebruik van zonnepanelen aan te moedigen, moet er wel een stimulans blijven. De ACM kaart nu alleen de scheefgroei aan voor mensen die geen zonnepanelen kunnen nemen en daar is wel wat voor te zeggen.
Dat ligt uiteindelijk aan ons energienetwerk wat er nog niet op ingericht is om te voldoen aan de groeiende energiebehoefte en het is vooral nog ingericht dat het van de grote stroomopwekker naar de afnemer gaat. Niet voor die kleine opwekker, die nu hard groeien. Dan zit je met de extra transportkosten wat nu nog niet goed is ingericht.
Dus ja we willen goed zijn voor het milieu en minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen, maar we willen sneller dan we kunnen.
De timing is ook niet zo vreemd dat ze het nu doen, aangezien er over de nieuwe energiewet wordt gepraat. De politiek moet echt stappen gaan nemen een keer, de markt loopt zichzelf nog een keer vast.
Dat ligt uiteindelijk aan ons energienetwerk wat er nog niet op ingericht is om te voldoen aan de groeiende energiebehoefte en het is vooral nog ingericht dat het van de grote stroomopwekker naar de afnemer gaat. Niet voor die kleine opwekker, die nu hard groeien. Dan zit je met de extra transportkosten wat nu nog niet goed is ingericht.
Dus ja we willen goed zijn voor het milieu en minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen, maar we willen sneller dan we kunnen.
De timing is ook niet zo vreemd dat ze het nu doen, aangezien er over de nieuwe energiewet wordt gepraat. De politiek moet echt stappen gaan nemen een keer, de markt loopt zichzelf nog een keer vast.
Toen ik meer dan 10 geleden mijn eerste panelen liet leggen was er toen al sprake van afschaffing. En was de verwachting dat we nu al geen saldering meer hadden.
Dus nu is eind 2031 de koek op. Tja dan zal ik wellicht ondertussen al aan vervanging denken of al hebben vervangen en een deel van de panelen laten verplaatsen van ZZO naar Oost zodat ik minder piek heb maar wel uitgesmeerde opbrengst .
En hoezo ROI, daar.reken ik ook niet mee met mijn cv of wtw. Panelen drukken je energierekening. In de zomer zetten wij juist de vaatwasser en wasmachine aan tussen 10 en 7 savonds (panelen liggen op zzo en wnw). Maar niet consequent, maar dat zal dan wel meer gebeuren.
En stoor me wel een beetje aan de toonzetting in de media de "armen betalen aan de rijken". Polarisatie ten top. En gezien de panelen die hier op de huurhuizen in de wijk liggen ook helemaal niet een stelling die klopt.
Dus nu is eind 2031 de koek op. Tja dan zal ik wellicht ondertussen al aan vervanging denken of al hebben vervangen en een deel van de panelen laten verplaatsen van ZZO naar Oost zodat ik minder piek heb maar wel uitgesmeerde opbrengst .
En hoezo ROI, daar.reken ik ook niet mee met mijn cv of wtw. Panelen drukken je energierekening. In de zomer zetten wij juist de vaatwasser en wasmachine aan tussen 10 en 7 savonds (panelen liggen op zzo en wnw). Maar niet consequent, maar dat zal dan wel meer gebeuren.
En stoor me wel een beetje aan de toonzetting in de media de "armen betalen aan de rijken". Polarisatie ten top. En gezien de panelen die hier op de huurhuizen in de wijk liggen ook helemaal niet een stelling die klopt.
Het debacle met salderen toont vooral aan dat we de energievoorziening niet bij de burger moeten neerleggen. Windmolens gaan uit als de stroom onder de nul dreigt te komen (en er dus een flink overschot is). De burger blijft gewoon volle bak terug leveren als de zon schijnt en de buurman betaalt er letterlijk voor.
De energievoorziening moet weer zo spoedig mogelijk (weer) gecentraliseerd worden. Er moet actief vanuit de overheid worden aangestuurd op groene stroom vanuit centrale locaties en de burger moet zich alleen bezighouden met een lager energieverbruik (isolatie, etc), maar absoluut niet met energieopwekking.
De energievoorziening moet weer zo spoedig mogelijk (weer) gecentraliseerd worden. Er moet actief vanuit de overheid worden aangestuurd op groene stroom vanuit centrale locaties en de burger moet zich alleen bezighouden met een lager energieverbruik (isolatie, etc), maar absoluut niet met energieopwekking.
Ik denk dat die stelling wel aardig klopt. Jij ziet panelen op huurhuizen die wellicht het tegendeel bewijzen, maar die panelen zijn voor arme mensen met geen mogelijkheid te betalen.Barrycade schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:35:
Verwijderd
@moshimoshi "De burger blijft gewoon volle bak terug leveren als de zon schijnt en de buurman betaalt er letterlijk voor."
De burger kan de schakelaar omzetten als de dag quota is gehaald. Als iedereen dat op het zelfde moment doet dan zit de buurman ook zonder stroom.
De burger luistert naar de overheid en maakt gebruik van de middelen overheid om zonnepanelen op het dak te leggen. En dan is de burger, het probleem!?
De overheid en de energieleveranciers en netwerk beheerders hadden verder moeten kijken en niet afwachten tot er problemen ontstaan.
Naast fossiele brandstoffen is nu een extra wijze van energie opwekking. Als die er is dan dan kan toch mooi gas in de opslag gepompt worden voor als er minder zon is.
Ik verwarm nu via een warmtepomp. Die warmte pomp had ik nooit genomen als ik geen overschot had op mijn zonnepanelen.
Ben ik nu fout om te doen wat de regering ons wil doen geloven!? En de burger kijkt immers ook hoe vaak een dubbeltje kan worden omgedraaid.....vooral als dat dubbeltje nog maar een paar cent waard blijkt te zijn.
De burger kan de schakelaar omzetten als de dag quota is gehaald. Als iedereen dat op het zelfde moment doet dan zit de buurman ook zonder stroom.
De burger luistert naar de overheid en maakt gebruik van de middelen overheid om zonnepanelen op het dak te leggen. En dan is de burger, het probleem!?
De overheid en de energieleveranciers en netwerk beheerders hadden verder moeten kijken en niet afwachten tot er problemen ontstaan.
Naast fossiele brandstoffen is nu een extra wijze van energie opwekking. Als die er is dan dan kan toch mooi gas in de opslag gepompt worden voor als er minder zon is.
Ik verwarm nu via een warmtepomp. Die warmte pomp had ik nooit genomen als ik geen overschot had op mijn zonnepanelen.
Ben ik nu fout om te doen wat de regering ons wil doen geloven!? En de burger kijkt immers ook hoe vaak een dubbeltje kan worden omgedraaid.....vooral als dat dubbeltje nog maar een paar cent waard blijkt te zijn.
Mwja die panelen op die huizen liggen er toch echt, maar laten we dat glibberige pad van het rondpompen van nivelleringsgeld in Nederland maar niet opgaan.gerritjan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:42:
[...]
Ik denk dat die stelling wel aardig klopt. Jij ziet panelen op huurhuizen die wellicht het tegendeel bewijzen, maar die panelen zijn voor arme mensen met geen mogelijkheid te betalen.
Verwijderd
De woningbouw kan een bijdrage in de kosten krijgen om panelen op daken van huurhuizen te leggen en de huurder heeft dan de opbrengst. Ja dat betalen wij inderdaad met ons allen.gerritjan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:42:
[...]
Ik denk dat die stelling wel aardig klopt. Jij ziet panelen op huurhuizen die wellicht het tegendeel bewijzen, maar die panelen zijn voor arme mensen met geen mogelijkheid te betalen.
Ik heb hier zonnepanelen van de woningbouw op het dak gekregen net als 90% van de huizen in twee wijken hier. Ze zijn niet mijn eigendom en horen bij het huis. Het maakte niet uit of je arm of rijk bent. Je kon nee tegen de zonnepanelen zeggen en dan kreeg je ze niet.
Vanmiddag heb ik dit artikel gedeeld in een WhatsApp groep met goede vrienden, waarvan sommige panelen hebben. Zij vinden het volkomen onzin dat de ACM dit zegt en waren het niet eens met dat ik in het kort probeerde uit te leggen waarom de salderingsregeling nergens op slaat.Xhomas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:55:Toezichthouder wil snel eind aan salderingsregeling zonnepanelen
https://www.nu.nl/economi...egeling-zonnepanelen.html
ACM wil wel vaker wat zonder ergens écht achter aan te zitten, maar zal dit ook nog gebeuren voor 2025 denken jullie?
Het lijkt mij dat de run op dynamisch nog groter zal worden, wanneer dit eerder wordt afgeschaft dan gepland.
Om die reden heb ik dit volgende "mini-betoog" geschreven om het hun uit te kunnen leggen wat ik precies bedoel. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of ik misschien dingen alsnog verkeerd zie op het moment
Waarom de salderingsregeling nergens op slaat
De salderingsregeling is niet vol te houden op de lange termijn. De ACM stelt voor om de salderingsregeling vervroegd af te bouwen. Vele zonnepaneelbezitters voelen zich bedrogen, en terecht; ze zijn voorgelogen. De consumentenbond is absoluut tegen de vervroegde afbouwing (terwijl de afbouwing eigenlijk al meerdere keren is uitgesteld en zonnepaneel-kopers zouden dit moeten weten). Maar dit is voornamelijk te danken aan het kabinet die deze salderingsregeling überhaupt op deze manier in het leven heeft geroepen en nog tot zo ver heeft laten komen.
Om dit te snappen doen we een gedachte-experiment:
Jaren geleden had 1% van de Nederlandse huishoudens zonnepanelen, waarbij zij hun volledige verbruik salderen (jaarlijkse opwek = jaarverbruik), met een prijs van €0,20/kWh. Stel (ter vereenvoudiging): 1 miljoen huishoudens (klanten) verbruiken ieder per jaar 2500 kWh, waarvan 1% van de klanten hun verbruik volledig saldeert (zonder terugleververgoeding). De prijs op de EPEX is in de zomer €0,10 en in de winter €0,30. De zonnepanelen-bezitter saldeert verbruik in de winter, waar het meeste wordt verbruikt, tegenover de opgewekte goedkope uren in de zomer. Dit bespaart hem en komt dus netto op €0,00 uit aan het einde van het jaarcontract. Alleen moet de energieleverancier de duurdere stroom vergoeden door de salderingsregeling. Deze kosten moet de energieleverancier dekken door de kWh prijs in hun vast/variabel contract te verhogen. Maar aangezien dit maar 1% van de klanten betreft, is dit te overzien en is het prijsverschil van €0,20*2500=€500 per klant:
€500 * 1% * 1 miljoen = € 5 miljoen extra kosten.
De kosten van de overige 99% * 1 miljoen, is bij een gemiddelde stroomtarief van €0,20:
€500 * 99% * 1 miljoen = €495 miljoen. Om de extra kosten te kunnen dekken van de saldeerders, moet de 99% de 5 miljoen extra ophoesten, wat resulteert in een prijs voor deze 99% van de klanten van:
€500 miljoen / 990.000 / 2500 kWh = €0,202/kWh.
Dat is goed te overzien en hier is geen probleem mee, de salderingsregeling stimuleert op deze manier verduurzaming voor mensen die hier in investeren en er zijn niet echt problemen met elektriciteitsnet en de kosten van salderen worden eenvoudig gedragen door de 99%.
Stel we doen dezelfde rekensom, waarbij we uitgaan dat de helft van Nederland zonnepanelen heeft en hun verbruik van 2500 kWh volledig saldeert en de andere helft geen zonnepanelen heeft en ook 2500 kWh verbruikt in een jaar:
€500 * 50% * 1 miljoen = €250 miljoen extra kosten voor de energieleverancier.
Om de extra kosten te kunnen dekken van de saldeerders, moet de 50% zonder panelen de 250 miljoen extra ophoesten, wat resulteert in een prijs voor deze 50% van de klanten van:
€500 miljoen / 500.000 / 2500 kWh = €0,40/kWh: twee keer zo duur als dat er geen salderingsregeling zou bestaan, wanneer de energieleverancier dit prijsverschil in de winter niet hoeft te compenseren.
Hier kunnen we uit concluderen dat er een correlatie is tussen het aantal klanten die salderen en klanten die dat niet doen: de prijs zal toenemen voor de klanten zonder panelen bij iedere toename saldeerders. Als 75% van de klanten saldeert, dan wordt de prijs voor de rest verviervoudigd, etc.
Deze simpele rekensom houdt nog niet rekening mee met dat energieleveranciers niet alleen de kosten moeten dekken van de stroom, maar ook alle andere bijkomende kosten + risico-opslag. In deze tijden is die risico-opslag ook nog eens heel hoog. Al deze extra kosten zullen dus ook allemaal gedekt worden in het vaste tarief, die allemaal opgehoest moeten worden door de klanten zonder panelen. En nu steeds meer mensen overstappen naar dynamische energiecontracten, en mensen met zonnepanelen voornamelijk zullen blijven vanwege de salderingsregeling, wordt de groep zonder panelen in traditionele contracten steeds kleiner, waardoor de vaste kWh prijzen steeds verder zullen stijgen om de kosten te kunnen dekken van het salderen. De effecten worden nog eens enorm vergroot door de enorme prijsstijgingen door de hoge gasprijzen. Hierdoor zijn bizarre verschillen gaande tussen contractprijzen en EPEX prijzen. Dit zal leiden tot dat zelfs zonnepaneelbezitters, die niet volledig kunnen salderen door een hoog verbruik (EV) of weinig panelen, ook zullen overstappen, waardoor de prijs nog hoger wordt (theoretisch een vicieuze cirkel tot alleen volledig-saldeerders over blijven; die hebben geen last van de prijsstijging. In de praktijk zal dit echter waarschijnlijk traag gaan, door momenteel het prijsplafond en dat de meeste mensen niet snel overstappen van energieleverancier).
Maar: voor deze prijsstijging zullen zonnepaneelbezitters niet dezelfde terugleververgoeding krijgen, want dat zou nergens op slaan. Dan zou dit effect zelfs nòg verder opgeblazen worden. Deze prijzen zijn namelijk in de contracten-bubbels ogeblazen door eigen salderen, maar dit zijn niet de werkelijke kostprijzen voor stroom op de EPEX. De EPEX prijzen zullen altijd de absolute maximale terugleververgoeding zijn; geen leverancier die ooit meer zal vergoeden dan die prijzen. Het prijsverschil tussen de EPEX en de contractprijzen is al heel erg zichtbaar; een verschil van €0,80 kaal (ex. BTW en energiebelastingen) tussen vast/variabel en dynamisch contract is tegenwoordig al niet gek meer.
Het argument dat de salderingsregeling voor verduurzaming zorgt slaat ook deels nergens op: als je opwekt in de zomer, maar verbruikt in de winter (geproduceerd door gascentrales), ben je dan wel echt onafhankelijk van gas, ookal is je huis van het gas af? Veel groener zou zijn om je verbruik aan te passen aan het aanbod: je eigen opwek zelf verbruiken en opslaan voor je auto / huis (v2x of thuisaccu). In de winter geldt dit principe ook, maar dan op windenergie in de nacht, wanneer er veel minder vraag is.
Conclusie:
Door te salderen houden we elkaar voor de gek en wordt de financiële verdeeldheid alsmaar groter door een systeem dat van zichzelf gedoemd is te mislukken op lange termijn. Het is lucratief voor de panelenbezitter, maar onder aan de streep slaat het ècht nergens op en zou je het indirect stelen kunnen noemen van de geen-zonnepaneelbezitter, gestimuleerd door de overheid. Logischer is om extra subsidies te trekken voor verduurzaming en zonnepanelen, waarbij écht groen gedrag (namelijk: verbruik aanpassen op aanbod of eigen opwek) vanzelf extra wordt beloond en hier kan ook iedereen aan meedoen. En hierbij hoort dus ook de salderingsregeling afschaffen en dynamische energie te stimuleren.
Mooi betoog en ik ben het in grote lijnen met je eens, maar niet helemaal.Xhomas schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 01:56:
[...]
Vanmiddag heb ik dit artikel gedeeld in een WhatsApp groep met goede vrienden, waarvan sommige panelen hebben. Zij vinden het volkomen onzin dat de ACM dit zegt en waren het niet eens met dat ik in het kort probeerde uit te leggen waarom de salderingsregeling nergens op slaat.
Om die reden heb ik dit volgende "mini-betoog" geschreven om het hun uit te kunnen leggen wat ik precies bedoel. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of ik misschien dingen alsnog verkeerd zie op het moment
Waarom de salderingsregeling nergens op slaat
De salderingsregeling is niet vol te houden op de lange termijn. De ACM stelt voor om de salderingsregeling vervroegd af te bouwen. Vele zonnepaneelbezitters voelen zich bedrogen, en terecht; ze zijn voorgelogen. De consumentenbond is absoluut tegen de vervroegde afbouwing (terwijl de afbouwing eigenlijk al meerdere keren is uitgesteld en zonnepaneel-kopers zouden dit moeten weten). Maar dit is voornamelijk te danken aan het kabinet die deze salderingsregeling überhaupt op deze manier in het leven heeft geroepen en nog tot zo ver heeft laten komen.
Om dit te snappen doen we een gedachte-experiment:
Jaren geleden had 1% van de Nederlandse huishoudens zonnepanelen, waarbij zij hun volledige verbruik salderen (jaarlijkse opwek = jaarverbruik), met een prijs van €0,20/kWh. Stel (ter vereenvoudiging): 1 miljoen huishoudens (klanten) verbruiken ieder per jaar 2500 kWh, waarvan 1% van de klanten hun verbruik volledig saldeert (zonder terugleververgoeding). De prijs op de EPEX is in de zomer €0,10 en in de winter €0,30. De zonnepanelen-bezitter saldeert verbruik in de winter, waar het meeste wordt verbruikt, tegenover de opgewekte goedkope uren in de zomer. Dit bespaart hem en komt dus netto op €0,00 uit aan het einde van het jaarcontract. Alleen moet de energieleverancier de duurdere stroom vergoeden door de salderingsregeling. Deze kosten moet de energieleverancier dekken door de kWh prijs in hun vast/variabel contract te verhogen. Maar aangezien dit maar 1% van de klanten betreft, is dit te overzien en is het prijsverschil van €0,20*2500=€500 per klant:
€500 * 1% * 1 miljoen = € 5 miljoen extra kosten.
De kosten van de overige 99% * 1 miljoen, is bij een gemiddelde stroomtarief van €0,20:
€500 * 99% * 1 miljoen = €495 miljoen. Om de extra kosten te kunnen dekken van de saldeerders, moet de 99% de 5 miljoen extra ophoesten, wat resulteert in een prijs voor deze 99% van de klanten van:
€500 miljoen / 990.000 / 2500 kWh = €0,202/kWh.
Dat is goed te overzien en hier is geen probleem mee, de salderingsregeling stimuleert op deze manier verduurzaming voor mensen die hier in investeren en er zijn niet echt problemen met elektriciteitsnet en de kosten van salderen worden eenvoudig gedragen door de 99%.
Stel we doen dezelfde rekensom, waarbij we uitgaan dat de helft van Nederland zonnepanelen heeft en hun verbruik van 2500 kWh volledig saldeert en de andere helft geen zonnepanelen heeft en ook 2500 kWh verbruikt in een jaar:
€500 * 50% * 1 miljoen = €250 miljoen extra kosten voor de energieleverancier.
Om de extra kosten te kunnen dekken van de saldeerders, moet de 50% zonder panelen de 250 miljoen extra ophoesten, wat resulteert in een prijs voor deze 50% van de klanten van:
€500 miljoen / 500.000 / 2500 kWh = €0,40/kWh: twee keer zo duur als dat er geen salderingsregeling zou bestaan, wanneer de energieleverancier dit prijsverschil in de winter niet hoeft te compenseren.
Hier kunnen we uit concluderen dat er een correlatie is tussen het aantal klanten die salderen en klanten die dat niet doen: de prijs zal toenemen voor de klanten zonder panelen bij iedere toename saldeerders. Als 75% van de klanten saldeert, dan wordt de prijs voor de rest verviervoudigd, etc.
Deze simpele rekensom houdt nog niet rekening mee met dat energieleveranciers niet alleen de kosten moeten dekken van de stroom, maar ook alle andere bijkomende kosten + risico-opslag. In deze tijden is die risico-opslag ook nog eens heel hoog. Al deze extra kosten zullen dus ook allemaal gedekt worden in het vaste tarief, die allemaal opgehoest moeten worden door de klanten zonder panelen. En nu steeds meer mensen overstappen naar dynamische energiecontracten, en mensen met zonnepanelen voornamelijk zullen blijven vanwege de salderingsregeling, wordt de groep zonder panelen in traditionele contracten steeds kleiner, waardoor de vaste kWh prijzen steeds verder zullen stijgen om de kosten te kunnen dekken van het salderen. De effecten worden nog eens enorm vergroot door de enorme prijsstijgingen door de hoge gasprijzen. Hierdoor zijn bizarre verschillen gaande tussen contractprijzen en EPEX prijzen. Dit zal leiden tot dat zelfs zonnepaneelbezitters, die niet volledig kunnen salderen door een hoog verbruik (EV) of weinig panelen, ook zullen overstappen, waardoor de prijs nog hoger wordt (theoretisch een vicieuze cirkel tot alleen volledig-saldeerders over blijven; die hebben geen last van de prijsstijging. In de praktijk zal dit echter waarschijnlijk traag gaan, door momenteel het prijsplafond en dat de meeste mensen niet snel overstappen van energieleverancier).
Maar: voor deze prijsstijging zullen zonnepaneelbezitters niet dezelfde terugleververgoeding krijgen, want dat zou nergens op slaan. Dan zou dit effect zelfs nòg verder opgeblazen worden. Deze prijzen zijn namelijk in de contracten-bubbels ogeblazen door eigen salderen, maar dit zijn niet de werkelijke kostprijzen voor stroom op de EPEX. De EPEX prijzen zullen altijd de absolute maximale terugleververgoeding zijn; geen leverancier die ooit meer zal vergoeden dan die prijzen. Het prijsverschil tussen de EPEX en de contractprijzen is al heel erg zichtbaar; een verschil van €0,80 kaal (ex. BTW en energiebelastingen) tussen vast/variabel en dynamisch contract is tegenwoordig al niet gek meer.
Het argument dat de salderingsregeling voor verduurzaming zorgt slaat ook deels nergens op: als je opwekt in de zomer, maar verbruikt in de winter (geproduceerd door gascentrales), ben je dan wel echt onafhankelijk van gas, ookal is je huis van het gas af? Veel groener zou zijn om je verbruik aan te passen aan het aanbod: je eigen opwek zelf verbruiken en opslaan voor je auto / huis (v2x of thuisaccu). In de winter geldt dit principe ook, maar dan op windenergie in de nacht, wanneer er veel minder vraag is.
Conclusie:
Door te salderen houden we elkaar voor de gek en wordt de financiële verdeeldheid alsmaar groter door een systeem dat van zichzelf gedoemd is te mislukken op lange termijn. Het is lucratief voor de panelenbezitter, maar onder aan de streep slaat het ècht nergens op en zou je het indirect stelen kunnen noemen van de geen-zonnepaneelbezitter, gestimuleerd door de overheid. Logischer is om extra subsidies te trekken voor verduurzaming en zonnepanelen, waarbij écht groen gedrag (namelijk: verbruik aanpassen op aanbod of eigen opwek) vanzelf extra wordt beloond en hier kan ook iedereen aan meedoen. En hierbij hoort dus ook de salderingsregeling afschaffen en dynamische energie te stimuleren.
De salderingsregeling is volgens mij ooit bedoeld als stimulering voor de mensen om überhaupt zonnepanelen aan te schaffen. Die mensen die dat gedaan hebben, gaan rekenen met de regels die toen gelden en dus ook een salderingsregeling die oorspronkelijk bedoeld ook zou worden afgebouwd. Allemaal prima volgens mij.
Toen kwam de mededeling dat Nederland niet genoeg doet om in 2030 aan de gestelde eisen te kunnen voldoen. Daarop heeft men dus besloten om de salderingsregeling nog een tijdje langer in stand te houden. Ook allemaal prima en dit was nog met "normale" prijzen ook goed te doen volgens mij.
Tja, en ineens gingen de prijzen van energie door het dak. Dan wordt de stimuleringsmaatregel wel in één keer een heel stuk duurder. Ik heb in december 2021 22 panelen aangeschaft en zoals het nu lijkt deze al weer terugverdient aan het eind van dit jaar. Als ik heel eerlijk ben, had ik daar geen rekening mee gehouden. Ik had verwacht dat dit zo'n 4 jaar langer zou duren.
Dus in de huidige tijd is de saldering als stimulering niet meer vol te houden. Maar als je het afschaft, hoe ga je dan voldoen aan de milieu doelstellingen? Een oplossing is misschien om de rekenmeesters aan het werk te zetten en afhankelijk van de energieprijs de teruglever vergoeding dynamisch te maken, zodat de terugverdientijd voor de mensen op ongeveer 6 jaar uit komt. Voor de mensen die ooit zonnepanelen hebben aangeschaft veranderen dan niet ineens de spelregels en weten ook waar ze aan toe zijn. Voor de mensen die nu nog moeten aanschaffen kan het ook nog steeds lonend zijn, waardoor de stimulering in stand blijft. Voor iedereen die belasting betaald verandert er dan niet zoveel. De maatregel blijft betaalbaar.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
De stimuleringsregel moet wel ergens toe leiden. De stimulans dat het nemen van PV om aan de 2030 klimaatdoelstellingen te voldoen is niet compleet, de cirkel is niet rond en daar is volgens mij nog geen goede visie op dus loopt het vast.Jojan265 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:15:
[...]
Mooi betoog en ik ben het in grote lijnen met je eens, maar niet helemaal.
De salderingsregeling is volgens mij ooit bedoeld als stimulering voor de mensen om überhaupt zonnepanelen aan te schaffen. Die mensen die dat gedaan hebben, gaan rekenen met de regels die toen gelden en dus ook een salderingsregeling die oorspronkelijk bedoeld ook zou worden afgebouwd. Allemaal prima volgens mij.
Toen kwam de mededeling dat Nederland niet genoeg doet om in 2030 aan de gestelde eisen te kunnen voldoen. Daarop heeft men dus besloten om de salderingsregeling nog een tijdje langer in stand te houden. Ook allemaal prima en dit was nog met "normale" prijzen ook goed te doen volgens mij.
Tja, en ineens gingen de prijzen van energie door het dak. Dan wordt de stimuleringsmaatregel wel in één keer een heel stuk duurder. Ik heb in december 2021 22 panelen aangeschaft en zoals het nu lijkt deze al weer terugverdient aan het eind van dit jaar. Als ik heel eerlijk ben, had ik daar geen rekening mee gehouden. Ik had verwacht dat dit zo'n 4 jaar langer zou duren.
Dus in de huidige tijd is de saldering als stimulering niet meer vol te houden. Maar als je het afschaft, hoe ga je dan voldoen aan de milieu doelstellingen? Een oplossing is misschien om de rekenmeesters aan het werk te zetten en afhankelijk van de energieprijs de teruglever vergoeding dynamisch te maken, zodat de terugverdientijd voor de mensen op ongeveer 6 jaar uit komt. Voor de mensen die ooit zonnepanelen hebben aangeschaft veranderen dan niet ineens de spelregels en weten ook waar ze aan toe zijn. Voor de mensen die nu nog moeten aanschaffen kan het ook nog steeds lonend zijn, waardoor de stimulering in stand blijft. Voor iedereen die belasting betaald verandert er dan niet zoveel. De maatregel blijft betaalbaar.
Je creëert een enorm overschot in de zomer (er is nu al een beperking op het terug leveren) en behoudt een te kort in de winter. Grotendeels wordt die stroom alsnog door gas opgewekt... terwijl ze verwarmen op gas willen afbouwen.
Maar er is geen goed alternatief; de warmtepomp is een mooie ontwikkeling maar kost alsnog energie.
Zonnepanelen zullen in de winter nooit genoeg opwekken om aan die energiebehoefte te kunnen voldoen en dan doet de salderingsregeling extra pijn wat @Xhomas mooi omschrijft.
Precies wat je schrijft. Er is (nog) geen goed alternatief. Dus misschien is het op dit moment wel het beste wat we kunnen doen. Zoveel mogelijk zonnepanelen laten leggen (doen in de winter wel minder, maar alle beetjes helpen natuurlijk wel). En om dat te bewerkstellingen, totdat er betere alternatieven zijn, is er toch een stimulering nodig. Zonder geldelijk gewin gaan de mensen geen zonnepanelen nemen.ArcticWolf schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:26:
[...]
De stimuleringsregel moet wel ergens toe leiden. De stimulans dat het nemen van PV om aan de 2030 klimaatdoelstellingen te voldoen is niet compleet, de cirkel is niet rond en daar is volgens mij nog geen goede visie op dus loopt het vast.
Je creëert een enorm overschot in de zomer (er is nu al een beperking op het terug leveren) en behoudt een te kort in de winter. Grotendeels wordt die stroom alsnog door gas opgewekt... terwijl ze verwarmen op gas willen afbouwen.
Maar er is geen goed alternatief; de warmtepomp is een mooie ontwikkeling maar kost alsnog energie.
Zonnepanelen zullen in de winter nooit genoeg opwekken om aan die energiebehoefte te kunnen voldoen en dan doet de salderingsregeling extra pijn wat @Xhomas mooi omschrijft.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Waarom zou ik van het gas af moeten ?
99% van onze omgeving denkt bij bezuinigen aan minder lang douchen overstappen naar elektrisch koken
ALS je al een besparing weet te behalen is dit 10tjes werk
Ondertussen ventileren we via Mechanische ventilatie euro's naar buiten, ja maar daarvoor heb je WTW uhuh aanschaf + onderdelen/onderhoud kost je een vermogen !!
een berekening (van je)
Maar dit word erg mugge(n)zifften
"1kwh aan stroom --> kan je omzetten naar 1kwh warmte" zonder omzet verliezen oid bedoel je wellicht met COP 1 "camping" verwarming
Die WP met COP 2 is in praktijk efficienter en zijn (s)COP 4 - 6 oid
Een gemiddelde kooksessie kost me ongeveer 0,5m3 gas laten we zeggen 4 kwh waarvan maar 2kwh effectief gebruikt word om mijn eten op gewenste temperatuur te brengen.
ik vraag me af wat een 11Kwh inductieplaat met dezelfde maaltijd zou verbruiken ?
Ik denk meer van
1m3 gas ---> word omgezet tussen 8-9kwh (8,8) warmte energje met een redelijk efficiente hr(e) CV zonder omzet verliezen
nee ik ga nu ipv 3.000Kwh per jaar naar de 9.000 kwh per jaar
maar geen gas
Als ik nu met 600m3 50% sww en 50% verwarming in de winter af kan, waar ik voorheen 1800m3 en de ouwde buren zelfs op 2400m3 zitten .. dan zijn de laatste 2 verbruiken onverklaarbaar.
Voeg aub hierbij andere media bronnen en overheid aan toe.bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:43:
Journalisten stoken graag een relletje op, zonder dat ze het volledige plaatje geven.
99% van onze omgeving denkt bij bezuinigen aan minder lang douchen overstappen naar elektrisch koken

Ondertussen ventileren we via Mechanische ventilatie euro's naar buiten, ja maar daarvoor heb je WTW uhuh aanschaf + onderdelen/onderhoud kost je een vermogen !!
een berekening (van je)
kwh = tijds eenheid waarbij je over een uur x Watt/Joule verbruikt1 kWh aan gas levert in huis 1 kWh aan warmte op
1 kWh aan gas levert in een centrale 0,6 kWh aan stroom op, min transportverlies is 0,5 kWh bij je warmtepomp en die maakt er 2 kWh aan warmte voor.
Maar dit word erg mugge(n)zifften
"1kwh aan stroom --> kan je omzetten naar 1kwh warmte" zonder omzet verliezen oid bedoel je wellicht met COP 1 "camping" verwarming
Een gemiddelde kooksessie kost me ongeveer 0,5m3 gas laten we zeggen 4 kwh waarvan maar 2kwh effectief gebruikt word om mijn eten op gewenste temperatuur te brengen.
ik vraag me af wat een 11Kwh inductieplaat met dezelfde maaltijd zou verbruiken ?
Ik denk meer van
1m3 gas ---> word omgezet tussen 8-9kwh (8,8) warmte energje met een redelijk efficiente hr(e) CV zonder omzet verliezen
nee ik ga nu ipv 3.000Kwh per jaar naar de 9.000 kwh per jaar

Als ik nu met 600m3 50% sww en 50% verwarming in de winter af kan, waar ik voorheen 1800m3 en de ouwde buren zelfs op 2400m3 zitten .. dan zijn de laatste 2 verbruiken onverklaarbaar.
Tja vanalles
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
kWh: is de hoeveelheid energie die gebruikt wordt door een last van 1 kW (1000 J/s) gedurende een uur. Het is dus gewoon een hoeveelheid energie, te weten 3,6 kJ. Voor het gemak van de vergelijking even kWh gebruikt om het vergelijkbaar te maken.vso schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:28:
Waarom zou ik van het gas af moeten ?
[...]
Voeg aub hierbij andere media bronnen en overheid aan toe.
99% van onze omgeving denkt bij bezuinigen aan minder lang douchen overstappen naar elektrisch koken![]()
een berekening (van je)
[...]
kwh = tijds eenheid waarbij je over een uur x Watt/Joule verbruikt
Maar dit word erg mugge(n)zifften![]()
Ik denk meer van
nee ik ga nu ipv 3.000Kwh per jaar naar de 9.000 kwh per jaar![]()
![]()
maar geen gas
Qua vergelijking:
Voor gas verbranden in huis gerekend met 100% efficiency, zodat niemand daarover kan klagen dat ik gas stoken tekort doe... Maar inderdaad, zelfs in de efficiëntste ketels is dit eigenlijk niet 100%.
Vergeleken met de route: gas in centrale -> elektriciteit opwekken (60% efficiency) -> transport en verliezen in huis (85% efficiency) -> gebruik in warmtepomp om warmte in huis te krijgen (COP 4).
Dan ga je dus van 1 kWh -> 0,6 kWh -> 0,5 kWh -> 2 kWh
Dus ik reken voor de warmtepomp met COP 4 (terwijl 5 ook goed haalbaar is).
Maar obv deze beperkte informatie kan ik onmogelijk iets zeggen van je persoonlijke verbruik.
Ronduit bizarre situatie.
Ben al 10 jaar klant bij eneco. variabel vrij contract voor onbepaalde tijd. Over de eerste helft van dit jaar betaalde ik ~15 cent per kw uur.
In oktober prijs omhoog naar ~70 cent. De marktprijs voor energie zat destijds rond de 80 cent als ik mij goed herinner en mijn tarief zat daar dus nog onder. Mogelijk omdat ik al erg lang klant was.
Net nieuwe tarieven gekregen voor komend jaar. 1.13 euro kw/uur normaal tarief en 88 cent kw/uur dal tarief.
Op de website van eneco gekeken en daar staat een tarief van 90 cent normaal en 80 cent dal (exacte bedrag kan iets afwijken).
Gebeld met eneco,hoe het kan dat mijn nieuwe tarief een record tarief is,hoger dan een tarief voor nieuwe klanten,terwijl de energie prijs sinds oktober,toen ik nog 70 cent betaalde,aanmerkelijk gedaald is.
Kon men geen antwoord op geven. Men zei dat het niet uitmaakte voor komend jaar omdat je door het prijsplafond uiteindelijk altijd 40 cent zou betalen. Nu weet ik dat het voor mij niet uitmaakt maar ik wil niet meewerken aan dergelijke praktijken waarbij misbruik wordt gemaakt van de situatie en de overheid.
Verteld dat ik mijn contract wou omzetten naar een nieuw contract en wat eneco mij kon aanbieden.
Dat is een vast contract voor 3 maanden,wat daarna automatisch zou worden omgezet naar een variabel contract voor onbepaalde tijd,gelijk aan het contract dat ik nu heb.
De prijs voor de eerste 3 maanden van dit nieuwe contract:50 cent dal en 70 cent normaal. Meer dan 50% lager dan de prijs die eteck mij in eerste instantie aanbood voor mijn contract voor onbepaalde tijd.
Gevraagd hoe het kan dat mijn tarief in eerste instantie hoger is dan het nieuwe en actuele tarief voor nieuwe klanten. Kon men geen antwoord op geven.
Ronduit bizarre situatie. Maar contract omzetten loont dus wel degelijk. Meer dan 50% goedkoper voor in elk geval de eerste 3 maanden. En naar mijn vermoeden ook voor de maanden daarna maar dat is nog even afwachten.
Voor mensen persoonlijk maakt het niks uit maar het scheelt de overheid wel enorm veel geld.
Warrig verhaal maar ben hier echt boos over. Dus als je bij eneco zit met variabel contract voor onbepaalde tijd. Even bellen en omzetten naar dit nieuwe vaste contract voor 3 maanden. Welke na 3 maanden automatisch wordt omgezet naar variabel voor onbepaalde tijd. Met tarieven die op dat moment actueel zijn.
Maakt voor uzelf voor dit jaar geen verschil maar scheelt de overheid erg veelgeld.
Absurde situatie. Hoe heeft de overheid dit ooit kunnen laten gebeuren. Zowel de markt als het toezicht falen.
Ben er echt boos over maar goed,voor nu geregeld.
Ben al 10 jaar klant bij eneco. variabel vrij contract voor onbepaalde tijd. Over de eerste helft van dit jaar betaalde ik ~15 cent per kw uur.
In oktober prijs omhoog naar ~70 cent. De marktprijs voor energie zat destijds rond de 80 cent als ik mij goed herinner en mijn tarief zat daar dus nog onder. Mogelijk omdat ik al erg lang klant was.
Net nieuwe tarieven gekregen voor komend jaar. 1.13 euro kw/uur normaal tarief en 88 cent kw/uur dal tarief.
Op de website van eneco gekeken en daar staat een tarief van 90 cent normaal en 80 cent dal (exacte bedrag kan iets afwijken).
Gebeld met eneco,hoe het kan dat mijn nieuwe tarief een record tarief is,hoger dan een tarief voor nieuwe klanten,terwijl de energie prijs sinds oktober,toen ik nog 70 cent betaalde,aanmerkelijk gedaald is.
Kon men geen antwoord op geven. Men zei dat het niet uitmaakte voor komend jaar omdat je door het prijsplafond uiteindelijk altijd 40 cent zou betalen. Nu weet ik dat het voor mij niet uitmaakt maar ik wil niet meewerken aan dergelijke praktijken waarbij misbruik wordt gemaakt van de situatie en de overheid.
Verteld dat ik mijn contract wou omzetten naar een nieuw contract en wat eneco mij kon aanbieden.
Dat is een vast contract voor 3 maanden,wat daarna automatisch zou worden omgezet naar een variabel contract voor onbepaalde tijd,gelijk aan het contract dat ik nu heb.
De prijs voor de eerste 3 maanden van dit nieuwe contract:50 cent dal en 70 cent normaal. Meer dan 50% lager dan de prijs die eteck mij in eerste instantie aanbood voor mijn contract voor onbepaalde tijd.
Gevraagd hoe het kan dat mijn tarief in eerste instantie hoger is dan het nieuwe en actuele tarief voor nieuwe klanten. Kon men geen antwoord op geven.
Ronduit bizarre situatie. Maar contract omzetten loont dus wel degelijk. Meer dan 50% goedkoper voor in elk geval de eerste 3 maanden. En naar mijn vermoeden ook voor de maanden daarna maar dat is nog even afwachten.
Voor mensen persoonlijk maakt het niks uit maar het scheelt de overheid wel enorm veel geld.
Warrig verhaal maar ben hier echt boos over. Dus als je bij eneco zit met variabel contract voor onbepaalde tijd. Even bellen en omzetten naar dit nieuwe vaste contract voor 3 maanden. Welke na 3 maanden automatisch wordt omgezet naar variabel voor onbepaalde tijd. Met tarieven die op dat moment actueel zijn.
Maakt voor uzelf voor dit jaar geen verschil maar scheelt de overheid erg veelgeld.
Absurde situatie. Hoe heeft de overheid dit ooit kunnen laten gebeuren. Zowel de markt als het toezicht falen.
Je zit in het totaal verkeerde topic,warmtetarieven schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:59:
Maar met zulke prijzen kan je prima overstappen naar dynamisch, wellicht zit je dan nog onder het prijsplafond.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Hah, 50% is echt veel te hoog geschat. Met een inductieplaat heb je een pan heet water voor pasta een heel stuk sneller gemaakt. Tijdens koken is verbruik verwaarloosbaar, ik zie het nauwlijks op de 5 minuten grafiek van verbruik op de slimme meter, integenstelling tot de oven en air fryer.vso schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:28:
Een liter water van 20 naar 100 graden brengen kost maar 0.1 kWh; als je geen oneindige hoeveelheid kilos voedsel opwarm tot 100 graden (zwaar overcooked) ga je dat nauwelijks merken in de energierekening. Pasta of noedels is dus 0.2 kWh voor een ruime pan water koken en heel klein beetje extra om het een paar minuten lang, met deksel op, warm te houden.
~~
En over verwarmen met warmtepomp, dit is mijn 2e seizoen met een simpele airco en ik vervang 600 m3 gas door 1200 kWh, gemeten op een slimme stopcontact. Dat is dus 600 x 1.45 vs 1200 x 0.40, een besparing van €390 per winter met de prijsplafond prijzen, en meer vorige jaar met hogere prijzen. Dit jaar valt het ook mee, ik betaal tot nu toe maar €0.30/kWh met een dynamische energiecontract, stroom is erg goedkoop buiten de ochtend en avondpiek.
Was meer een "por met knipoog" dat je wellicht iets uitgebreider had mogen uitleggen oid + mijn frustratie dat we enorm als maatschapij "de splinter in andermans oog zien, maar de balk in eigen ogen totaal missen"bilgy_no1 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:48:
Maar obv deze beperkte informatie kan ik onmogelijk iets zeggen van je persoonlijke verbruik.
Wat ik niet snap is waarom we via diverse wegen bezig zijn met geld bij elkaar uit de zak te kloppen terwijl dat niet hoeft ?
Het praat wellicht makkelijker als je een situatie hebt en daarom op elkaar reageert, tja ik vind het bizar dat met zeg 20-30m3 gas verbruik (250-300m3 per jaar) dat we voor die paar maanden nog maar 1000m3 elkaar warmte gunnen.
Oudere mensen die niet hele huis overhoop gaan halen en hard gewerkt hebben en last hebben van Reuma en dus slecht tegen de kou kunnen .. met 18 graden is wel erg wreed (denk aan rugpijn/spier pijn maar de hele dag elke dag) en met 3 graden gun je ze nog wel plezierige dagen .. tenzij het vervelende buren zijn
Terwijl ik goed geisoleerd nog niet eens 200m3 nodig heb .. hmmm
Tja vanalles
Dit soort berichten moeten naar de ACM en ook naar de kamerleden worden gestuurd.warmtetarieven schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:59:
Profiteren van het prijsplafond is werkelijk schandalig.
Zelfde geval hier. Vanaf 1 Januari is de prijs per kwh verdubbelt en de gas met 30 procent omhoog gegaan.warmtetarieven schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:59:
Thx voor de uitleg maar "bij benadering" hoeveel kw(h) ben je kwijt per sessie ? aardappelen/vlees/groentew00key schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:13:
Hah, 50% is echt veel te hoog geschat.<snip>
niet veel in elk geval als ik je zo begrijp
Trouwens de stelling is dat ik voor koken zoiezo al weinig gas gebruik, dat inductie daar tegenover minder warmte verlies heeft zoals bij keramisch/gas koken wel optreed dat is een + punt
Waarom zou ik veel geld uitgeven voor minimale besparing die snap ik niet
kijk hier kan ik wat mee 390 besparing is best fors en leuk/aangenaam zeker omdat de prijs van een CV versus Airco redelijk dicht bij elkaar liggen.En over verwarmen met warmtepomp, dit is mijn 2e seizoen met een simpele airco en ik vervang 600 m3 gas door 1200 kWh, gemeten op een slimme stopcontact. Dat is dus 600 x 1.45 vs 1200 x 0.40, een besparing van €390 per winter met de prijsplafond prijzen, en meer vorige jaar met hogere prijzen. Dit jaar valt het ook mee, ik betaal tot nu toe maar €0.30/kWh met een dynamische energiecontract, stroom is erg goedkoop buiten de ochtend en avondpiek.
Tja vanalles
Hoeveel kwh we nu gebruiken voor koken geen idee.vso schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:11:
[...]
Thx voor de uitleg maar "bij benadering" hoeveel kw(h) ben je kwijt per sessie ? aardappelen/vlees/groente
Trouwens de stelling is dat ik voor koken zoiezo al weinig gas gebruik, dat inductie daar tegenover minder warmte verlies heeft zoals bij keramisch/gas koken wel optreed dat is een + punt
[...]
kijk hier kan ik wat mee 390 besparing is best fors en leuk/aangenaam zeker omdat de prijs van een CV versus Airco redelijk dicht bij elkaar liggen.
Het was rond de 3m3 gas per maand dat weet ik wel.
Vergde wel nog een aardige investering maar dan staat de gaskraan nu dicht.
Als ik reken met wegvallen van het vast recht en die 3m3 gas dan zou het fornuis over een jaar of 7 zichzelf terugverdient hebben.
Wat ook weer valt of staat met de salderings toestandenen energie prijzen.
Mischien nog eens een HW kwh metertje er tussen knopen maar dat moet dan weer een driefasen model worden voor die 11Kw en dat is dan ook weer 130 euro....
Om te kijken hoe 3m3 gas zich afzet tegen hoeveel kwh stroom dat dan is.
Ik denk dat ik het wel prima vind.
Wat ik zie is dat een pan water heel snel kookt, voor mijn gevoel gaat het sneller dan met gas.
Maar of dat komt omdat er bij gas een hoop warmte om de pan heen waait en daarmee potentieel je huis wat verwarmt of omdat die inductie pit gewoon meer vermogen in je pan ramt dan dat de gasvlam had.
Geen idee maar ik heb er niet 130 euro voor over om het uit te vinden.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Iemand die hier gebruikt maakt van oplaadbare batterijen en hier wel/geen aanbeveling voor heeft?
De batterijen vliegen er bij ons doorheen met speelgoed van kinderen, thuiswerken etc etc.
De belangrijkste reden voor mij is duurzaamheid/milieu in deze echter is de levenscycli ook van belang en ben ik benieuwd of er mensen hier zijn met ervaring hiermee?
De batterijen vliegen er bij ons doorheen met speelgoed van kinderen, thuiswerken etc etc.
De belangrijkste reden voor mij is duurzaamheid/milieu in deze echter is de levenscycli ook van belang en ben ik benieuwd of er mensen hier zijn met ervaring hiermee?
Batterijen van Eneloop gaat veel oplaadcycli mee en hebben vrijwel geen zelfontlading. Zijn wel erg aan de prijs. Fujitsu is ook goed. Er gaan geruchten dat de Ikea Ladda ook goed zijn. Gebruik een microprocessorgestuurde lader. Voor € 30 heb je een Panasonic BQ-CC55 snellader met 4x AA-batterij Eneloop. Ansmann maakt ook goede laders.
Website met een hoop recensies incl. metingen: https://lygte-info.dk/
Ranglijst batterijen op capaciteit en oplaadcycli: http://aacycler.com/battery/aa/
Ranglijst batterijen op capaciteit en oplaadcycli: http://aacycler.com/battery/aa/
[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 17-01-2023 20:39 ]
Dit zet mij wel aan het denken. Hier is nu een heel wijkje opgezet met nieuwe veel sociale huurwoningen. Allemaal nul op de meter door een 10tal zonnepanelen en een warmtepomp op het dak. Gasloze woningen.gerritjan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:42:
[...]
Ben erg benieuwd of deze mensen hun energie rekening nog kunnen betalen wanneer ze niet meer kunnen salderen...
Afgezien van dat en de stelling dat de armen het niet kunnen betalen, zul je over 10/20 jaar juist zien dat de armere mensen in sociale huurwoningen allemaal goed geïsoleerde woningen, gasloos etc krijgen van de woningbouwvereniging tegen een minimale huurverhoging.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Eneloop, eneloop en nog eens eneloop.BaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:54:
Iemand die hier gebruikt maakt van oplaadbare batterijen en hier wel/geen aanbeveling voor heeft?
En een fatsoenlijke lader die de batterijen per stuk monitort (dV/dt regeling op zijn minst) en niet blindelings of in paren te ver probeert te laden. Panasonic (die ook de genoemde batterijen maken) verkoopt in elk geval fatsoenlijke laders daarbij.
[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 17-01-2023 21:04 ]
Dit is precies de reden dat ik mijn zoon en dochter van Eneco heb laten overstappen naar Engie, Eneco melkt de regering uit met deze extreme tarieven via het prijsplafond en de winsten vloeien naar de Japanse eigenaars, die weinig empathie met onze leeglopende schatkist zullen hebben.warmtetarieven schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:59:
Mijn schoonzoon wilde eerst niet overstappen omdat hij al zo lang bij Eneco zit, dit is precies waar die dure aanbieders op hopen, dat mensen die onder het prijsplafond blijven toch wel bij hun zullen blijven.
Ik ben na het Welkom Energie faillisement eind 2021 een maand verplicht naar Eneco overgeheveld en toen werden de 90.000 ex-klanten van Welkom al uitgemolken, ben toen naar Engie overgestapt, waar mijn oudste kinderen nu dus ook bij zitten.
Is toch wel het goede topic, het gaat toch juist over de energierekening/tarieven?Smuggler schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Je zit in het totaal verkeerde topic,
Maar met zulke prijzen kan je prima overstappen naar dynamisch, wellicht zit je dan nog onder het prijsplafond.
Mijn post is verplaatst door een modR0181 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:08:
[...]
Is toch wel het goede topic, het gaat toch juist over de energierekening/tarieven?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
nu ja voor na een kooksessie je slimme meter oid uitlezen mag ookRonald.42 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:27:
[...]
Hoeveel kwh we nu gebruiken voor koken geen idee.
Als ik reken met wegvallen van het vast recht en die 3m3 gas dan zou het fornuis over een jaar of 7 zichzelf terugverdient hebben.
Mischien nog eens een HW kwh metertje er tussen knopen maar dat moet dan weer een driefasen model worden voor die 11Kw en dat is dan ook weer 130 euro....
Wat ik zie is dat een pan water heel snel kookt, voor mijn gevoel gaat het sneller dan met gas.
Maar of dat komt omdat er bij gas een hoop warmte om de pan heen waait en daarmee potentieel je huis wat verwarmt of omdat die inductie pit gewoon meer vermogen in je pan ramt dan dat de gasvlam had.
Maar als we heel serieus naar koken kijken is dat natuurlijk peanuts, daarboven komt "wassen met warm water" en ver ver daarboven op nummer 1 staat verwarmen
Waarom ben ik nu zo benieuwd ernaar --> omdat als je weet wat je verbruikt en waarop je kan sturen/meten dan is opslag (accu) berekeningen een stuk simpeler ..
Daarbij als je alternatieve bronnen in kan zetten die ondersteunend kunnen werken zoals
PVT WPpanelen (andere soort buitenunit voor WP) ik in dit topic bespreek
kan je best een hoop ..
Tja vanalles
Als je 10 panelen op maximaal 4000 kWh zet. Dan is dat in de toekomst denk ik met dynamisch prima te betalen. Waarschijnlijk houdt je effectief tussen de 1000 en 2000 kWh over. Dat is dan tussen de 300 en 600 euro op jaarbasis. Gewoon even natte vinger werk.Cobb schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:56:
Dit zet mij wel aan het denken. Hier is nu een heel wijkje opgezet met nieuwe veel sociale huurwoningen. Allemaal nul op de meter door een 10tal zonnepanelen en een warmtepomp op het dak. Gasloze woningen.
Ben erg benieuwd of deze mensen hun energie rekening nog kunnen betalen wanneer ze niet meer kunnen salderen...
Die panelen op huurhuizen betalen huurders (bijna altijd) huur voor heh, zo'n 2 à 3 euro per paneel per maand, soms met soms zonder jaarlijkse huurverhoging daar nog overheen.Barrycade schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:35:
Daar kan een huurder niet onderuit als de panelen eenmaal liggen, tenzij je verhuist.
Een heel enkele keer kan het zijn dan een huurder zelf die panelen heeft gelegd, maar dat mag bijna nooit van de woningbouw, als een huurder dat überhaupt al kan betalen.
Mijn (Bosch) inductiekookplaat laat na uitschakelen gedurende 10 seconden het stroomverbruik zien van de laatste kooksessie. Dat moest ik wel even activeren. Misschien heb je hier iets aan.Ronald.42 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:27:
[...]
Is de Panasonic BQ-cc55 een fatsoenlijke lader zoals je zelf beschrijft?Wilke schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:03:
[...]
Eneloop, eneloop en nog eens eneloop.
En een fatsoenlijke lader die de batterijen per stuk monitort (dV/dt regeling op zijn minst) en niet blindelings of in paren te ver probeert te laden. Panasonic (die ook de genoemde batterijen maken) verkoopt in elk geval fatsoenlijke laders daarbij.
Waarom kan de 2550mah 500x worden herladen en volgens de webstie de 2000mah maar liefst 2100x ? Of is dit een foutje? Anders is de keuze makkelijk lijkt me en pak je de 2100x
https://www.batterijenhui...c55-4x-aa-eneloop-2000mah
https://www.batterijenhui...4x-aa-eneloop-pro-2550mah
[ Voor 26% gewijzigd door BaBoK op 17-01-2023 22:19 ]
Nee hoor, die getallen kloppen wel. Eigenlijk is 1900 /2000 mAh een goed haalbare waarde gegeven de afmetingen van de batterij, met een lange levensduur. Je kunt het wel wat verder pushen, bijvoorbeeld handig voor flitsers (en met name niet voor spullen die continu heel weinig stroom verbruiken), maar de levensduur lijdt daar dus inderdaad onder.BaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:10:
Is de Panasonic BQ-cc55 een fatsoenlijke lader zoals je zelf beschrijft?
Waarom kan de 2550mah 500x worden herladen en volgens de webstie de 2000mah maar liefst 2100x ? Of is dit een foutje? Anders is de keuze makkelijk lijkt me en pak je de 2100x
https://www.batterijenhui...c55-4x-aa-eneloop-2000mah
https://www.batterijenhui...4x-aa-eneloop-pro-2550mah
En ja, de genoemde lader voldoet. Hier wat specs: https://www.panasonic.com...neup/charger-bq-cc55.html o.a. individuele controle over het laden, stopt door het detecteren van iets afnemend voltage als het laden klaar is (dV/dt detectie), en gaat niet druppelladen wat je batterij sloopt.
Maar die 2100x herlaadbare batterij is goedkoper als de 500x herlaadbare batterij, dan is dit toch een vreemde no brainer?
ahhh
ENELOOP PRO BATTERIJEN
Voor apparatuur dat veel energie gebruikt zijn de Eneloop Pro batterijen ontwikkelt.
Deze zijn onder andere geschikt voor digitale camera's, flitsers, draadloze toetsenbord & muis, spelcontrollers en radiogestuurde auto’s.
De Eneloop Pro batterijen kunnen minder vaak herladen worden dan de standaard Eneloop batterijen, maar hebben een hogere capaciteit (mAh) waardoor u langer met de batterijen doet voordat deze opnieuw opgeladen moeten worden.
Ik heb op de kamer wat speelgoed van de kinderen zoals beschreven, muziekdoosjes e.d.
Uiteraard ook wat anders speelgoed (dochters, poppen etc.)
Wellicht in de toekomst een spelcontroller maar die hebben we nu ook nog niet.
Geen radiografische auto's, digitale camera's, flitsers.
Uiteraard wel draadloze toetsenbord en muis.
Is de normale lijn dan het advies met 2100x herladen of de proline met 500x herladen maar langer doen met de batterij voordat deze opnieuw geladen moet worden?
ahhh
ENELOOP PRO BATTERIJEN
Voor apparatuur dat veel energie gebruikt zijn de Eneloop Pro batterijen ontwikkelt.
Deze zijn onder andere geschikt voor digitale camera's, flitsers, draadloze toetsenbord & muis, spelcontrollers en radiogestuurde auto’s.
De Eneloop Pro batterijen kunnen minder vaak herladen worden dan de standaard Eneloop batterijen, maar hebben een hogere capaciteit (mAh) waardoor u langer met de batterijen doet voordat deze opnieuw opgeladen moeten worden.
Ik heb op de kamer wat speelgoed van de kinderen zoals beschreven, muziekdoosjes e.d.
Is de normale lijn dan het advies met 2100x herladen of de proline met 500x herladen maar langer doen met de batterij voordat deze opnieuw geladen moet worden?
[ Voor 94% gewijzigd door BaBoK op 17-01-2023 22:50 ]
Ik zou de lagere capaciteit kopen. Hier ook een berg AAA en AA Eneloops voor kinderspeelgoed. In principe hebben we alle "dubbel" zodat we ze direct kunnen vervangen voor al opgeladen batterijen.BaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:35:
Maar die 2100x herlaadbare batterij is goedkoper als de 500x herlaadbare batterij, dan is dit toch een vreemde no brainer?
ahhh
ENELOOP PRO BATTERIJEN
Sommige van mijn Eneloops batterijen zijn al 10+ jaar oud en doen t nog steeds behoorlijk. Kwaliteitsspul
[ Voor 3% gewijzigd door henkebek op 17-01-2023 22:58 ]
4 euro extra huur per maand voor 10 panelen bij een vriendin. Inclusief dak/vloer en muurisolatie.dragon2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:27:
[...]
Die panelen op huurhuizen betalen huurders (bijna altijd) huur voor heh, zo'n 2 à 3 euro per paneel per maand, soms met soms zonder jaarlijkse huurverhoging daar nog overheen.
Daar kan een huurder niet onderuit als de panelen eenmaal liggen, tenzij je verhuist.
Een heel enkele keer kan het zijn dan een huurder zelf die panelen heeft gelegd, maar dat mag bijna nooit van de woningbouw, als een huurder dat überhaupt al kan betalen.
En dat gebeurt gewoon in de hele gemeente voor huurwoningen van die corporatie.
Sommige woningbouwcorporaties zijn blijkbaar wat inhaliger dan anderen.
[ Voor 5% gewijzigd door Trichoglossus op 17-01-2023 23:07 ]
Een inductiekookplaat is niet zoveel duurder dan een gas versie, de beste koop van Consumentenbond (Ikea MATMÄSSIG 60cm) is €270. Beste uit de test in de categorie 80 cm breed is een Bosch van €695,-vso schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:11:
[...]
Thx voor de uitleg maar "bij benadering" hoeveel kw(h) ben je kwijt per sessie ? aardappelen/vlees/groente
Het was vroeger een luxe artikel, een duidelijke upgrade t.o.v. de gasfornuis, en komt super goed van pas bij opwarmen van grote hoeveelheid water, bruinen van gehakt en champignons en andersom, heel gecontroleerd, zachtjes smelten van chocolade. Nu het niet meer kost dan gas zou ik nooit iets anders nemen.
Je hebt ook losse tafel units met een stekker van een paar tientjes met 1 of 2 kookzones en ze doen het niet veel slechter dan inbouw versies, alleen max vermogen is wat minder en ze zijn vaak luider.
Een bijkomend voordeel van een plat kookoppervlakte: je kan andere apparaten er op zetten, mijn airfryer staat er vaak, mooi onder de afzuigkap. Bij friet maakt het me nog niet heel veel uit maar als je kippenvleugels en andere gekke dingen in maak is afzuiging wel een must have. De airfryer XL is heel wat zuiniger dan de oven en kan bijna alles aan.
Dan moet ik wat meer spulletjes uitzetten denk ik.vso schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:15:
[...]
nu ja voor na een kooksessie je slimme meter oid uitlezen mag ookdat lijkt me stukken goedkoper dan 130 euro dat je een paar ledlampen oid meetelt tja erhm het is lastig maar ik zal me er overheen zetten.
Maar als we heel serieus naar koken kijken is dat natuurlijk peanuts, daarboven komt "wassen met warm water" en ver ver daarboven op nummer 1 staat verwarmen
Waarom ben ik nu zo benieuwd ernaar --> omdat als je weet wat je verbruikt en waarop je kan sturen/meten dan is opslag (accu) berekeningen een stuk simpeler ..
Daarbij als je alternatieve bronnen in kan zetten die ondersteunend kunnen werken zoals
PVT WPpanelen (andere soort buitenunit voor WP) ik in dit topic bespreek
kan je best een hoop ..
Je ziet drie extra pieken op de warmte pomp pieken rond 17 uur.
De eerste piek is een straalkacheltje in de schuur.
De tweede is eten koken en de derde is waarschijnlijk de vaatwasser.
Als ik het hieruit vis kom op ongeveer 2500 watt voor 25 minuten wat me wat veel lijkt.
Pan met spekreepjes uit bakken.
Aardappelen koken.
En vier angusburgers bakken.
En dat is dan iets minder dan 1,2kwh voor stampot rauwe andijvie.
:strip_exif()/f/image/1j46fisNXHvI8hipHNtmlxuQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kan ik bij mijn fornuis niks over vinden helaas.ElectricAlex schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:36:
[...]
Mijn (Bosch) inductiekookplaat laat na uitschakelen gedurende 10 seconden het stroomverbruik zien van de laatste kooksessie. Dat moest ik wel even activeren. Misschien heb je hier iets aan.
Wel een leuke optie trouwens.
Die van Ikea (AA 2450 mAh, AAA 900 mAh + Tjugo lader) zijn prima voor speelgoed e.d.. Wij gebruiken ze nu o.a. voor LED nachtlampjes met sensor op de overloop en in het trapgat en deze gaan langer dan een maand mee.TBTL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:15:
Batterijen van Eneloop gaat veel oplaadcycli mee en hebben vrijwel geen zelfontlading. Zijn wel erg aan de prijs. Fujitsu is ook goed. Er gaan geruchten dat de Ikea Ladda ook goed zijn. Gebruik een microprocessorgestuurde lader. Voor € 30 heb je een Panasonic BQ-CC55 snellader met 4x AA-batterij Eneloop. Ansmann maakt ook goede laders.
Budget Energie verlaagt als eerste energieprijzen tot onder het energieplafond
Dat er maar veel mogen volgen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik kan je een datapunt geven. Ik heb een 11kW kookplaat (Gaggenau) welke vrij intensief gebruikt wordt. We hebben een groot gezin en de kookplaat staat s'ochtends, s'middags en s'avonds aan. Daarnaast hou ik van koken en stoven dus staat de kookplaat ook vaak te sudderen.Ronald.42 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:27:
[...]
Ik meet de kookplaat los van de rest van het huis. We hebben in 2022 totaal 403kWh gebruikt, wat neer komt op zo'n 30kWh/maand. In de zomer is het een stuk minder, rond de 15kWh, in de wintermaanden gaan we meer richting de 40 tot 50kWh.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Is dit een marketingstunt om veel nieuwe klanten binnen te halen en dan na 31 maart 2023 de prijzen weer maandelijks (naar boven waarschijnlijk) te wijzigen?Gunner schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:33:
Budget Energie verlaagt als eerste energieprijzen tot onder het energieplafond
Mijn contract bij Greenchoice loopt 1 februari 2023 af en was eigenlijk van plan om te blijven omdat ik toch maar minimaal verbruik heb en er een prijsplafond is. (3700kWh verbruik en 3200kWh opwek) Maar aan de ander kant wil ik ook wel een signaal afgeven richting Greenchoice dat het onbeschoft is om de prijzen zo te verhogen om de overheid (lees: de belastingbetaler) uit te knijpen.
Iemand ervaringen met Budget Energie om wel of niet over te stappen? Ik begreep dat er vorig jaar een rel was met het maandelijks salderen, maar dat ze dat nu weer jaarlijks doen op kWh basis?
Als je naar de ENDEX TTF beurs kijkt zijn de prijzen voor lange termijn ook gewoon relatief laag. Dus ze kunnen nu gas inkopen tegen lageren prijzen dan een paar maand geleden. Niet zo gek dat ze daarmee willen profileren.kleinelievewolff schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:38:
[...]
Is dit een marketingstunt om veel nieuwe klanten binnen te halen en dan na 31 maart 2023 de prijzen weer maandelijks (naar boven waarschijnlijk) te wijzigen?
Mijn contract bij Greenchoice loopt 1 februari 2023 af en was eigenlijk van plan om te blijven omdat ik toch maar minimaal verbruik heb en er een prijsplafond is. (3700kWh verbruik en 3200kWh opwek) Maar aan de ander kant wil ik ook wel een signaal afgeven richting Greenchoice dat het onbeschoft is om de prijzen zo te verhogen om de overheid (lees: de belastingbetaler) uit te knijpen.
Iemand ervaringen met Budget Energie om wel of niet over te stappen? Ik begreep dat er vorig jaar een rel was met het maandelijks salderen, maar dat ze dat nu weer jaarlijks doen op kWh basis?
De gasprijs staat al de hele week op ca. 60 euro per MWh (ca. 1,20 euro/m3 incl btw/ODE excl. winst) voor het hele jaar, dus verwacht niet dat het marketingstunt is. Ook omdat de ACM dat echt niet gaat accepteren, tenzij de gasprijs opeens weer explodeert.kleinelievewolff schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:38:
[...]
Is dit een marketingstunt om veel nieuwe klanten binnen te halen en dan na 31 maart 2023 de prijzen weer maandelijks (naar boven waarschijnlijk) te wijzigen?
*knip*
Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar nu de prijs aan het dalen is, welke keuze zouden jullie in de komende maanden maken als er vaste contracten worden uitgegeven? Een ‘duurder’ vast contract met zekerheid of een variabel contract met de kans dat het lager of weer hoger wordt?
Mijn opa en oma zitten namelijk bij Essent (veel te duur natuurlijk) en komen ruim 800m3 boven het prijsplafond uit, door een slecht geïsoleerd huis en geen zonnepanelen. Twijfel wat de beste stap voor hun is, nog even wachten totdat er meer partijen onder het prijsplafond komen of nu al overstappen om Essent niet te sponsoren..
Mijn opa en oma zitten namelijk bij Essent (veel te duur natuurlijk) en komen ruim 800m3 boven het prijsplafond uit, door een slecht geïsoleerd huis en geen zonnepanelen. Twijfel wat de beste stap voor hun is, nog even wachten totdat er meer partijen onder het prijsplafond komen of nu al overstappen om Essent niet te sponsoren..
Als het prijsverschil tussen die huidige Essenttarieven en een andere leverancier met variabel groot genoeg voor je is om over te stappen, kun je gewoon overstappen toch? En over een tijdje als er vast contracten worden aangeboden kun je zo weer overstappen naar vast.Kindapaas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:11:
Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar nu de prijs aan het dalen is, welke keuze zouden jullie in de komende maanden maken als er vaste contracten worden uitgegeven? Een ‘duurder’ vast contract met zekerheid of een variabel contract met de kans dat het lager of weer hoger wordt?
Vooropgesteld ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht dat de prijzen richting de lente / zomer blijven dalen en denk ik niet dat het opportuun is om nu of op korte termijn een vast contract af te sluiten. Ik zou tweede helft zomer / begin herfst kijken welke vaste contracten er dan worden geboden of het interessant is een vast contract af te sluiten.Kindapaas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:11:
Voor de korte termijn zou je kunnen kijken naar:
- Overstap naar Budget Energie of andere energieboer die maandelijks opzegbare contracten aanbieden om snel te profiteren van dalingen.
- Overstap naar dynamisch energiecontact, vereist een slimme meter, zijn maandelijks opzegbaar, bieden weinig houvast immers zowel prijsstijgingen en dalingen worden dagelijks doorberekend. Is op dit moment de goedkoopste optie. Zie ook het Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
- De reactie van Essent, Eneco en Vattenval afwachten nu Budget energie de knuppel in hoenderhok gegooid heeft met hun prijsverlaging.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Ik denk toch aan een marketingstunt om veel klanten aan te trekken (met tarieven die 'toevallig' net onder het prijsplafond zitten) en juist ook die klanten die onder het prijsplafond blijven.ArcticWolf schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:45:
[...]
De gasprijs staat al de hele week op ca. 60 euro per MWh (ca. 1,20 euro/m3 incl btw/ODE excl. winst) voor het hele jaar, dus verwacht niet dat het marketingstunt is. Ook omdat de ACM dat echt niet gaat accepteren, tenzij de gasprijs opeens weer explodeert.
Vorig jaar was BE ook de tarieven tussentijds aan het verhogen ipv de 2 keer per jaar voor variabele contracten, nu wordt van te voren duidelijk vermeld dat de tarieven maandelijks kunnen wijzigen, vorig jaar was dit nog bij uitzondering.
Van de nieuwe klanten blijft het merendeel hangen, ook als de tarieven weer stijgen omdat ze toch onder het prijsplafond blijven. Winst is pas winst als de kosten er van af getrokken worden en die kosten zijn vaak ondoorzichtig.
Er staat nu bij iedere energieleverancier (ook bij Engie) dat de tarieven onder uitzonderlijke omstandigheden ook tussentijds kunnen wijzigen en dat is conform regels ACM.R0181 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Ik denk toch aan een marketingstunt om veel klanten aan te trekken met tarieven die 'toevallig' net onder het prijsplafond zitten en juist ook die klanten die onder het prijsplafond blijven.
Vorig jaar was BE ook de tarieven tussentijds aan het verhogen ipv de 2 keer per jaar voor variabele contracten, nu wordt van te voren duidelijk vermeld dat de tarieven maandelijks kunnen wijzigen, vorig jaar was dit nog bij uitzondering.
Van de nieuwe klanten blijft het merendeel hangen, ook als de tarieven weer stijgen omdat ze toch onder het prijsplafond blijven. Winst is pas winst als de kosten er van af getrokken worden en die kosten zijn vaak ondoorzichtig.
Maar zoals de markt er nu bij staat is er geen reden om iets op uitzonderlijke omstandigheden te gooien. Ja de markt is wat meer in beweging, maar de verschuiving is marginaal vergeleken met een paar maanden geleden.
Mocht BE opeens in mei de tarieven gaan verhogen dan grijpt de ACM weldegelijk in, want die monitoren de markt natuurlijk ook.
grijpt de ACM weldegelijk inArcticWolf schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:11:
[...]
Mocht BE opeens in mei de tarieven gaan verhogen dan grijpt de ACM weldegelijk in, want die monitoren de markt natuurlijk ook.
Leuk !!
daar moeten ze dan wel de ballen voor hebben.
Mijn ervaring met Welkom Energie is dat de ACM een wassen neus is. Die gaan niets doen. Helaas.NietGiftig schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:22:
[...]
grijpt de ACM weldegelijk in
Leuk !!
daar moeten ze dan wel de ballen voor hebben.
Die regelgeving had een erg slechte juridische basis, deze iets minder.quazar schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Mijn ervaring met Welkom Energie is dat de ACM een wassen neus is. Die gaan niets doen. Helaas.
Maar ja ik had misschien iets minder stellig moeten stellen dat de ACM zal ingrijpen. Ze mogen dan ingrijpen
Hi tweakers,
Per 27 juli 2022 hebben wij een energiecontract voor onbepaalde tijd bij energiedirect.com met relatief hoge tarieven. Aangezien de prijzen aan het zakken zijn, zie bijvoorbeeld Budget Energie, lijkt overstappen al snel voordelig. Toch zit ik met een rekensom waar ik niet helemaal uitkom.
Huidige tarieven energiedirect.nl
Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh) : € 0,91780/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 10.000 kWh) : € 0,72869/kWh
Huidige tarieven Budget Energie
Leveringskosten normaaltarief : € 0,4000 /kWh (Onder prijsplafond)
Leveringskosten normaaltarief : € 0,4219 /kWh (Boven prijsplafond)
Leveringskosten daltarief : € 0,3590 /kWh (0-10000 kWh)
Teruglevering normaaltarief excl. btw : € 0,1114 /kWh (0-100000 kWh)
Teruglevering daltarief excl. btw : € 0,0853 /kWh (0-100000 kWh)
Het betreft een nieuwbouw tussenwoning met 9 zonnepanelen (3240wp capaciteit). De warmtepomp is defect en heeft in december een verbruik van 1088 veroorzaakt, helaas. Deze wordt eind deze maand gerepareerd.
Zodra ik nu overstap van energiedirect.nl naar Budget Energie, zal ik ongeveer 800 euro betalen voor de eindafrekening. Het nadeel is dat ik de teruglevering van komende zomer periode (tot contractdatum eind juli, als het prijsplafond wordt afgerekend in ons geval) niet kan meenemen in de eindafrekening.
De rekensom om nu wel of niet over te stappen komt ik niet uit. Herkent iemand deze situatie of kan hulp bieden bij het rekenen?
Per 27 juli 2022 hebben wij een energiecontract voor onbepaalde tijd bij energiedirect.com met relatief hoge tarieven. Aangezien de prijzen aan het zakken zijn, zie bijvoorbeeld Budget Energie, lijkt overstappen al snel voordelig. Toch zit ik met een rekensom waar ik niet helemaal uitkom.
Huidige tarieven energiedirect.nl
Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh) : € 0,91780/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 10.000 kWh) : € 0,72869/kWh
Huidige tarieven Budget Energie
Leveringskosten normaaltarief : € 0,4000 /kWh (Onder prijsplafond)
Leveringskosten normaaltarief : € 0,4219 /kWh (Boven prijsplafond)
Leveringskosten daltarief : € 0,3590 /kWh (0-10000 kWh)
Teruglevering normaaltarief excl. btw : € 0,1114 /kWh (0-100000 kWh)
Teruglevering daltarief excl. btw : € 0,0853 /kWh (0-100000 kWh)
Het betreft een nieuwbouw tussenwoning met 9 zonnepanelen (3240wp capaciteit). De warmtepomp is defect en heeft in december een verbruik van 1088 veroorzaakt, helaas. Deze wordt eind deze maand gerepareerd.
Zodra ik nu overstap van energiedirect.nl naar Budget Energie, zal ik ongeveer 800 euro betalen voor de eindafrekening. Het nadeel is dat ik de teruglevering van komende zomer periode (tot contractdatum eind juli, als het prijsplafond wordt afgerekend in ons geval) niet kan meenemen in de eindafrekening.
De rekensom om nu wel of niet over te stappen komt ik niet uit. Herkent iemand deze situatie of kan hulp bieden bij het rekenen?
De ACM is niets meer dan een bliksemafleider van de minister. Alle zaken die enig denkwerk of handhaving nodig hebben belegt hij bij het ACM. Het ACM op haar beurt is onderbemand en mag zelf kiezen waar ze prioriteit aan geven. Ondertussen wast de minister zijn handen in onschuld want hij heeft immers geregeld dat alles (op papier) geborgd is.
En het ACM pakt een paar zaken op, alleen niet de lastige dingen die de consument aandraagt.
En het ACM pakt een paar zaken op, alleen niet de lastige dingen die de consument aandraagt.
Ik ben op zoek naar een goede aanbieding voor alleen stroom ZONDER slimme meter. Op veel vergelijking sites kan ik dit niet specificeren.
Tierelier
Op gaslicht.com (van Ben Woldring) kun je aanvinken of je er een hebt.jorisdekloris schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:06:
Ik ben op zoek naar een goede aanbieding voor alleen stroom ZONDER slimme meter. Op veel vergelijking sites kan ik dit niet specificeren.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden