PVT WPpanelen (andere soort buitenunit voor WP)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik ben eigenlijk al tijden op zoek naar de ideale setup voor warmwater (CV en Sanitair (SWW)) voorziening voor ons huis. Ik heb al een PV setup (zuid gericht 4200WP) Op zich heb ik noord gericht + nog genoeg dakoppervlak (150% meer dan op zuid vrij )

ik heb 350-400m3 te verwarmen, per jaar 190-250m3 SWW behoefte, 350-550m3 CV
isolatie word nog verbeterd, SWW/CV leidingen worden ook nog aangepakt (o.a verticale wtw, buis isolatie)
en ruimte voor een boiler vat(ten) van 190-300
- ik kan straks per etage (zone gestuurd) verwarmen maar dat hangt af van de behoefte (lees het weer).

Dit is meer een "startpunt" als basis informatie, omdat per huishouden het kan verschillen kan je natuurlijk advies geven, maar ik verzoek wel uit te leggen zodat anderen het ook op hun situatie toe kunnen passen.

PV panneel
Oftewel Zonnepaneel levert alleen stroom, is relatief vaste maatvoering dit kent iedereen onderhand wel.

Zonnecollector
Zonnecollector is relatief intressant, maar is groot &afwijkende formaat om dat netjes tussen je zonnepanelen neer te leggen. vele discussies hier op GOT raad men eerder een extra paar panelen aan dat levert meer rendement versus de nodige investering, die bij een zonne collector komen

PV-T (+ thermisch)
Dit is het "beste" van beide werelden zou je denken, maar deze sluit je aan op je boiler-vat ? en is eigenlijk alleen nuttig op hete dagen om je warmwater extra te verwarmen (wanneer je het minst nodig hebt?)

De reden voor dit topic is dan WP PVT panelen

paar + punten die ik zie
- geen bewegende delen die onderhoud nodig hebben
- Vervanger voor een WP buitenunit ? (airco? dan ook lijkt mij) geen geluids hinder voor ons / buren
- Je gebruikt de warmte die uit je huis komt (verlies via dak) nog een keer of de zon.
- SCOP van 5,6 aldus https://www.woonwijzerwinkel.nl/product/triple-solar/
- PV opbrengst

Voor mij zou dit noordgericht zijn, en die toegevoegde waarde van PV is meer esthetisch dan de noodzaak voor teruglevering. Immers geen geluidsoverlast voor de buren wegens een "brommende buitenunit op dakkapel" is wel erg prettig.

Lijkt mij in elk geval wel een zeer intressant iets, zien jullie punten die wellicht negatief zijn ? het klinkt wel erg positief en dat zet me heel erg aan de twijfel .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
zonneboilers sluit je aan op een boiler. PV-T panelen kunnen bron zijn voor een warmtepomp, Triple Solar noemt ze dan ook warmtepomp panelen. Geen buitenunit dus nodig, gaat met een warmtewisselaar. gaat zuiver op omgevingswarmte, al helpt zoninstralingwarmte natuurlijk wel.

Het kost wel een lieve duit, kosten zijn vergelijkbaar met een grond/water warmtepomp systeem. Dus 25.000+ euro voor een huis is niet gek.
En dat is dan ook gelijk het negatieve puntje. O ja en koelen, daarvoor heb je wel even een flinke extra investering voor nodig tov 'gewone'warmtepompen.

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 16-01-2023 13:50 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:49:
Het kost wel een lieve duit, kosten zijn vergelijkbaar met een grond/water warmtepomp systeem. Dus 25.000+ euro voor een huis is niet gek.
En dat is dan ook gelijk het negatieve puntje. O ja en koelen, daarvoor heb je wel even een flinke extra investering voor nodig tov 'gewone'warmtepompen.
Koelen zie ik niet 1,2,3 terug en waarom zou een WP installatie moeten koelen ? we kunnen zonder airco dat betreft (huis blijft relatief koel) als je daarop doelt.

ik zag prijzen van 5-10k wat ongeveer vergelijkbaar is met een PV installatie 25+ vind ik te gek

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Ik wacht nu al 2 jaar op het thermische vermogen bij -10. Toen heel prettig gesprek gehad met iemand van installateur die werkte met triple solar... Nu niet meer.

Persoonlijk denk ik dat er een simpele reden voor is : het kost goud geld en blijkbaar is het lastig om iets te zeggen of je warm thuis komt van de eilandspoldertocht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Ronald is dat niet anders dan met normale WP en de buitenunits daarbij ? die hebben het -5 en lager wellicht ook uitdagend en schiet het stroom verbruik ook naar de maan als ik het goed begrijp.

kortom ik ben nu niet 100% overtuigt dat WP de zalligmakende oplossing is voor verwarming in het algemeen. gelukkig is het niet 1-3 maanden achter elkaar extreem koud. maar eerder wat dipjes

Enige reden dat ik de WP panelen ideaal vind (klinken) is dat je extra opbrengst (PV) hebt minus de buitenunit overlast.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
vso schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:20:
[...]

Koelen zie ik niet 1,2,3 terug en waarom zou een WP installatie moeten koelen ? we kunnen zonder airco dat betreft (huis blijft relatief koel) als je daarop doelt.

ik zag prijzen van 5-10k wat ongeveer vergelijkbaar is met een PV installatie 25+ vind ik te gek
Jij hoeft wellicht niet t koelen maar zo langzamerhand de helft van de woningen in NL wel. Je wilde minpunten weten en dat i dus voor de meeste mensen een minpunt. Voor jou gelukkig niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@vso pvt is geen alternatief voor een warmtepomp

Het is een alternatieve bron voor een warmtepomp.

Daarom moeten ze het thermisch vermogen van de warmtepomp kunnen leveren, dat moeten ze kunnen als het steenkoud, windstil en nacht is.

Ik heb ooit gevonden dat je wel 200W per paneel als minimum moet verwachten maar kan dat document niet meer vinden. Als ik letterlijk elk mogelijke isolatie kosten wat kost zou toepassen, dan nog past er niet genoeg op mijn huis. Pvt is dus bijna onmogelijk als enige bron wat de prijs nog verder stuwt en tegelijkertijd de pvt overbodig maakt.

Sorry ik zie geen toekomst voor deze techniek. Het is even duur zo niet duurder als een veel betrouwbaardere bodembron

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 16-01-2023 22:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Ronald buitenunit lijkt me dat betreft ook een bron, verschil is het is relatief compact en ventilator.
Daarom denk ik dat ze beide niet veel verschillen.

Met 14 PV panelen op zuid(nu) zou ik met 100W per paneel 1,4 kw kunnen generen, noord nog eens 10 als het moet ?

Toegegeven het word wel relatief krap als de temperatuur daalt, en met hele hete zomers zit ik wellicht met een andere uitdaging waar laat ik de warmte ? een buitenunit heeft dan minder moeite .. (zomers gebruik ik max 20-30m3 per maand voor SWW)

Thermische ondersteuning is fijn, maar voor mij blijft het ondersteunende functie die ik wel graag in een vorm benut, 100% vervangen is ook niet het doel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ronald schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:20:
@vso pvt is geen alternatief voor een warmtepomp

Het is een alternatieve bron voor een warmtepomp.

Daarom moeten ze het thermisch vermogen van de warmtepomp kunnen leveren, dat moeten ze kunnen als het steenkoud, windstil en nacht is.
Net als een simpele buitenunit dus, dat is geen probleem. Het werkt op omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@No Hands bodem bron levert voor hetzelfde geld een gemiddeld hogere bron temperatuur… zie jij dan wel een toepassing voor pvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ronald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:21:
@No Hands bodem bron levert voor hetzelfde geld een gemiddeld hogere bron temperatuur… zie jij dan wel een toepassing voor pvt?
Ik heb geen inzicht in wat jij hier noemt dus dat weet ik niet.

Er zijn plekken waar je niet kan boren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:39
Hallo,

Aan de datum te zien is dit topic al een tijdje stil.
Ik heb dus een PVT-installatie om mijn dak. Achter mijn zonnepanelen laten plaatsen.

Vanaf dec'21 werkt de installatie samen met een bufferzak en heeft mijn huis al bijna 2 jaar op een vrij zuinige manier op temperatuur gehouden.
Ik moet hierbij wel aangeven dat de PVT niet de hoofdbron is tbv mijn warmtepomp. De hoofdbron is de bufferzak in de kruipruimte. De PVT wordt soms door de wp gebruikt als de temperatuur daarvoor beter geschikt is ivm de temperatuur van de bufferzak.

In het voor en najaar gebruik ik de PVT om de bufferzak te ontzien. Op dat moment is het dus wel de hoofdbron.
De laatste anderhalve maand van de winter gebruik ik alleen de bufferzak zodat deze afkoelt totdat de wp er geen energie meer uit kan onttrekken. Dit doe ik dan om met deze kou de woning weer af te koelen richting de zomer. In de zomer dient de bron dan als koelbuffer.

PVT zonder de bufferzak lijkt mijnsinziens een dure bezigheid aangezien het dan hetzelfde werkt als een l/w-installatie aangezien je nog steeds de buitentemperatuur gebruikt. Welke in een koude periode wel eens diep kan wegvallen. Zelf heb ik dat nog niet getest. Misschien een koud moment in de aankomende winter afwachten om het uit te vinden.

Zelf heb ik kunststof lamellen achter de zonnepanelen, maar er zijn ook collectoren van aluminium en koper. Deze nemen sneller de temperatuur van buiten aan. Mij lijkt dat meer een voordeel voor de zomernachten omdat je naar mijn idee meer warmte op de panelen kwijt kan dan met de kunststof lamellen. Deze laten warmte niet zo snel los, of eigenlijk koelen niet snel af.
In de zomer gebruik in de PVT dan ook om mijn cv-medium te koelen wat door het kunststof eigenlijk traag gaat. Toch trek ik,afhankelijk van de buitentemperatuur soms een halve graad uit het medium middels passief koelen. Dit doe ik de dag erna dan ook met de bufferzak om zo het huis te kunnen blijven koelen. Maar diep in de zomer of warme nazomer als die van afgelopen maand is het vaak niet mogelijk omdat het gedurende de nachten nog veel te warm is. Dus goed het weerbericht in de gaten houden en proactief te werk gaan.

Ik hoor en lees vaak dat het te duur is voor het werk wat geleverd wordt, maar voor mij was het precies wat ik zocht vanwege het verbod op grondboringen bij mij in de buurt. En icm de bufferzak is het nog een zeer efficiënt systeem gebleken. Natuurlijk zou ik bepaalde zaken anders aangepakt hebben met de huidige ervaringen. Maar ik kan werken met wat ik nu heb en ik ben er zeer tevreden mee.

@vso heb je al een keuze gemaakt aangezien het al een aardige tijd terug is dat je dit topic startte?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Wat kost zo een bufferzak dan ?

Lijkt me duur voor die anderhalve maand dat die gebruikt wordt en wat ook nog een periode is dat de zonnepanelen ook weer opbrengst beginnen te genereren.

Kost allemaal een hoop geld en dat gaat nooit terugverdient worden tov lucht/lucht.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@jurgen purgen ik heb geen WP installatie en denk ook niet dat die er gaat komen, de PVT zou ik meer in willen zetten als vermindering van gasverbruik door voorverwarmen water, maar daar is de installatie uberhaupt momenteel ongeschikt voor. ik hoor graag je mening en wat temperaturen als je die kan delen

zomers kan ik het warmte overschot wel gebruiken voor zwembad verwarming oid
maar kosten-baten zijn wellicht te laag, ik heb de ruimte voor een boilervat / bufferzak overgens
Maar mijn gas verbruik van 400m3 -600m3 waarvan 150m3 warmwater + 20m3 gaskoken is .. is het restant van dat verbruik wellicht niet de moeite.

zolang salderen nog een ding is heeft het meer nut om het opgewekte overschot te benutten met elektrische kachels in huis. vorig jaar had ik per kwh 0,05 terug met 200,- kwh op de jaarnota retoer krijgen alsnog over ben ik iets te zuinig geweest ;)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 29-09-2023 06:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurgen purgen
digifun schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 05:26:
Wat kost zo een bufferzak dan ?

Lijkt me duur voor die anderhalve maand dat die gebruikt wordt en wat ook nog een periode is dat de zonnepanelen ook weer opbrengst beginnen te genereren.

Kost allemaal een hoop geld en dat gaat nooit terugverdient worden tov lucht/lucht.
Het kan zijn dat ik verkeerd begrepen wordt, ik zie dat het woord alleen niet juist gebruikt is of begrepen wordt zoals ik het bedoelde te zeggen. Ik gebruik de zak alle maanden maar niet altijd op dezelfde manier .

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de zak in die anderhalve maand zonder regeneratie vanuit de PVT gebruik om hem te doen invriezen. Dit doe ik vanaf half januari. Dit jaar was halverwege maart de zak "leeg". De wp kon er geen energie meer uit onttrekken. Vanaf maart werkt de wp dan grotendeels verder op de PVT. Dit om de temperatuur in de bufferzak tegen het vriespunt aan te houden

Ik wil de zak zo koud mogelijk houden om er passief mee te koelen vanaf april/mei. Met de wp ingesteld op een huis temperatuur van 22 graden is er in die periode dit jaar weinig te doen geweest. Vorig jaar met de vroege warmte begon ik ook eerder met koelen.
Als de wp in koel-modus draait( maanden buiten het stookseizoen) kiest het automatisch de juiste bron afhankelijk van de temperatuur van beiden bronnen.

In september en oktober verwarm ik via de PVT de bufferzak zoveel ik kan. Nu ben ik bv op 22 graden. Hopelijk nog een paar zonnige dagen na het dipje van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPriPSoAomX3_Mva5Zg8MQ1uJu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wtuiLXRzJuGQb6eXDpYw7I68.png?f=fotoalbum_large

In de zomer vul ik m'n zwembad met SWW uit de boiler( soms 5,5m3, blijft op 30 gr C hangen)van de wp om zo toch nog energie uit de bufferzak te trekken zodat ik kan blijven koelen, want die warmt redelijk snel op. Deels door opwarming van de bodem rondom de woning door zoninstraling en ook de passieve koeling slaat de warmte op in de zak. Op de foto hierboven zie je de blauwe lijn, dit is de retour temp vd wp. Stuurt ie dus naar de buffer om warmte op te halen om mee te werken. Oranje komt de wp weer in. Groen is de temp van de buffer. De dag hiervoor kwamen we terug van vakantie en het huis werd heel de vakantie gekoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_89X6nxaDtr-20oJGJFf8A0igNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/srfWjQQDZdjEROC6Xbwg7fgu.png?f=fotoalbum_large

Met SWW-productie haal ik die warmte weer eruit. Ik kan niet direct de warmte uit de PVT het zwembad in krijgen maar als ik wil schakel ik de pvt in als bron om zo voor een hogere aanvoer temperatuur voor de wp te zorgen.

Volgens mij leef ik met een ander motto als jou denk ik.
Ik zeg altijd "je moet niet kijken naar wat t kost, je kijken naar wat het oplevert
en wat het op moet leveren hangt van je wens af."

Ik geloof niet in de term terugverdienen. Ik weet wat het betekent, terugverdienen. Maar dat was niet mijn doelstelling. Mijn doelstelling was om geen ruimte te verliezen in de tuin, geen unit aan de mooie muren vd woning en geen gedoe met onderhoud van een machine. Verder kon ik hem alleen op de garage kwijt. Maar door de twee parkeerplaatsen (mij en de buurman) naast elkaar was er maar 6 meter tussen onze muren. Het geluid zo dus over de erfgrens reizen en de buurman kunnen irriteren. Ik ben me later bewust geworden dat het lawaai reuze meevalt, maar zou het nu nog steeds niet doen.

Ik had het geluk dat ik wat geld overhad na de verkoop van m'n vorige woning en ik wilde van de stadsverwarming af die in mijn nieuwe woning zat. Ik mocht hier niet boren en wilde het op een andere manier oplossen dan met een buitenunit. Ik was tijdens mijn zoektocht de bufferzak al tegen gekomen, maar ik voorzag al het gebrek aan temperatuur in de wintermaanden om energie uit de zak te onttrekken. zo kwam ik op PVT. Het was een compleet systeem, dus wat de zak kostte weet ik niet precies. Ik heb voor de installatie 32k betaald en heb daar nog steeds geen spijt van. Ik heb prachtige techniek in huis en ben onafhankelijk van de grillen van de monopolist die mij warmte moest leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYTTZr_t_yyrx2T_jP5OGtVRKmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Us3b5Qg7nEzntMFUD5zJV4vy.png?f=fotoalbum_large

@vso
Als het om het voorverwarmen van water gaat zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen de zon te gebruiken. Met een warmtepompboiler kom je veel verder als je het mij vraagt. Je geeft aan dat je zonnestroom over hebt. Met de nieuwe ( en sommige oudere) kun je ze sturen op solar-opwek of dyn-tarieven. Daar zitten minder kosten en meer baten denk ik zelf. Mocht je mechanische ventilatie in de woning hebben dan kun je die zelfs vervangen met een unit die deze warmte gebruikt om SWW te produceren. Zo houd je de gasketel voor verwarmen van de woning.

Met het type collector dat ik heb zijn geen hoge temperaturen van het dak te halen. Ik kan bij regeneratie in het najaar tegen de 30 graden naar de buffer sturen. Dat doe ik in de zomer als er tegen de 40 graden vanaf kan komen natuurlijk niet, want dan verlies ik koelvermogen van de zak.
Met handig knutselwerk is er wel een boiler tussen de PVT en de zak te krijgen waar ik dan de warmte zou kunnen opslaan dus het is niet onmogelijk, maar meer technisch gecompliceerd vanwege klepsturing. Moet iemand met meet en regeltechniek kennis bijkomen.

Met mijn kunststof lamellen is de warmteoverdracht goed genoeg om warmte op te halen voor de wp, maar ook alleen dat. Er zijn collectoren die hogere temperaturen kunnen halen, maar die zijn van metaal (koper en aluminium). Het zijn helaas panelen die voor ons als consument niet te koop zijn. Of ik zoek niet goed genoeg. Dan is een warmtepompboiler weer een beter idee om een zwembad te verwarmen. er zijn wpb's met een vloerverwarmings-uitgang. Zet daar een Toppy warmtewisselaar oid op en je houdt het bad op temperatuur. En je verbruikt zo ook je solar-opwek, als je er per se een zwembad mee wil verwarmen.

Ik zou eerst kijken wat je wens precies is in deze want voor dit geld haal je idd een auto, en als terugverdienen jouw doel is, moet je kijken wat binnen je budget past. Er zijn meerdere routes om te bewandelen. Alle zaken die gebruikt zijn, zijn door de installateur/fabrikant ingekocht bij NL'se bedrijven. De bufferzak is een mestzak voor boeren. De PVT komt van R&R systems (YouTube: R&R SYSTEMS BV) Warmtepomp komt van NIBE. Er zit een regeling bij maar van wie die is weet ik ff niet meer. De NIBE heeft de mogelijkheid om met zn eigen regeling met de PVT overweg te kunnen.

Dit is voor meer een hobby geworden en zoals ik al aangaf, terugverdienen is niet mijn doel. Gebruiken wat ik nodig acht is mijn doel.
d:)b :w

• jurgen purgen
Vanavond een webinar over PVT systemen van HR Energy:
https://www.getgreener.nl...ampaign=hr-energy-website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
heb gister de webinar gevolgd van HR Energy, en tijdens de presentatie kwam de volgende slide naar voren. Ik kan mij echter niet vinden in de gemaakte berekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34IC1ZgXcTkYKYEgEx14B4-KGF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UB0tqBU8QjAzBcuiCZL0WNfI.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een beetje het idee dat dit gedaan is om de berekining in hun voordeel te krijgen ..

Pagina: 1