Toon posts:

PVT WPpanelen (andere soort buitenunit voor WP)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben eigenlijk al tijden op zoek naar de ideale setup voor warmwater (CV en Sanitair (SWW)) voorziening voor ons huis. Ik heb al een PV setup (zuid gericht 4200WP) Op zich heb ik noord gericht + nog genoeg dakoppervlak (150% meer dan op zuid vrij )

ik heb 350-400m3 te verwarmen, per jaar 190-250m3 SWW behoefte, 350-550m3 CV
isolatie word nog verbeterd, SWW/CV leidingen worden ook nog aangepakt (o.a verticale wtw, buis isolatie)
en ruimte voor een boiler vat(ten) van 190-300
- ik kan straks per etage (zone gestuurd) verwarmen maar dat hangt af van de behoefte (lees het weer).

Dit is meer een "startpunt" als basis informatie, omdat per huishouden het kan verschillen kan je natuurlijk advies geven, maar ik verzoek wel uit te leggen zodat anderen het ook op hun situatie toe kunnen passen.

PV panneel
Oftewel Zonnepaneel levert alleen stroom, is relatief vaste maatvoering dit kent iedereen onderhand wel.

Zonnecollector
Zonnecollector is relatief intressant, maar is groot &afwijkende formaat om dat netjes tussen je zonnepanelen neer te leggen. vele discussies hier op GOT raad men eerder een extra paar panelen aan dat levert meer rendement versus de nodige investering, die bij een zonne collector komen

PV-T (+ thermisch)
Dit is het "beste" van beide werelden zou je denken, maar deze sluit je aan op je boiler-vat ? en is eigenlijk alleen nuttig op hete dagen om je warmwater extra te verwarmen (wanneer je het minst nodig hebt?)

De reden voor dit topic is dan WP PVT panelen

paar + punten die ik zie
- geen bewegende delen die onderhoud nodig hebben
- Vervanger voor een WP buitenunit ? (airco? dan ook lijkt mij) geen geluids hinder voor ons / buren
- Je gebruikt de warmte die uit je huis komt (verlies via dak) nog een keer of de zon.
- SCOP van 5,6 aldus https://www.woonwijzerwinkel.nl/product/triple-solar/
- PV opbrengst

Voor mij zou dit noordgericht zijn, en die toegevoegde waarde van PV is meer esthetisch dan de noodzaak voor teruglevering. Immers geen geluidsoverlast voor de buren wegens een "brommende buitenunit op dakkapel" is wel erg prettig.

Lijkt mij in elk geval wel een zeer intressant iets, zien jullie punten die wellicht negatief zijn ? het klinkt wel erg positief en dat zet me heel erg aan de twijfel .

leest meer dan reageert

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
zonneboilers sluit je aan op een boiler. PV-T panelen kunnen bron zijn voor een warmtepomp, Triple Solar noemt ze dan ook warmtepomp panelen. Geen buitenunit dus nodig, gaat met een warmtewisselaar. gaat zuiver op omgevingswarmte, al helpt zoninstralingwarmte natuurlijk wel.

Het kost wel een lieve duit, kosten zijn vergelijkbaar met een grond/water warmtepomp systeem. Dus 25.000+ euro voor een huis is niet gek.
En dat is dan ook gelijk het negatieve puntje. O ja en koelen, daarvoor heb je wel even een flinke extra investering voor nodig tov 'gewone'warmtepompen.

[Voor 16% gewijzigd door No Hands op 16-01-2023 13:50]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vso
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:49:
Het kost wel een lieve duit, kosten zijn vergelijkbaar met een grond/water warmtepomp systeem. Dus 25.000+ euro voor een huis is niet gek.
En dat is dan ook gelijk het negatieve puntje. O ja en koelen, daarvoor heb je wel even een flinke extra investering voor nodig tov 'gewone'warmtepompen.
Koelen zie ik niet 1,2,3 terug en waarom zou een WP installatie moeten koelen ? we kunnen zonder airco dat betreft (huis blijft relatief koel) als je daarop doelt.

ik zag prijzen van 5-10k wat ongeveer vergelijkbaar is met een PV installatie 25+ vind ik te gek

leest meer dan reageert

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Ik wacht nu al 2 jaar op het thermische vermogen bij -10. Toen heel prettig gesprek gehad met iemand van installateur die werkte met triple solar... Nu niet meer.

Persoonlijk denk ik dat er een simpele reden voor is : het kost goud geld en blijkbaar is het lastig om iets te zeggen of je warm thuis komt van de eilandspoldertocht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• vso
  • Niet online
@Ronald is dat niet anders dan met normale WP en de buitenunits daarbij ? die hebben het -5 en lager wellicht ook uitdagend en schiet het stroom verbruik ook naar de maan als ik het goed begrijp.

kortom ik ben nu niet 100% overtuigt dat WP de zalligmakende oplossing is voor verwarming in het algemeen. gelukkig is het niet 1-3 maanden achter elkaar extreem koud. maar eerder wat dipjes

Enige reden dat ik de WP panelen ideaal vind (klinken) is dat je extra opbrengst (PV) hebt minus de buitenunit overlast.

leest meer dan reageert

• No Hands
vso schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:20:
[...]

Koelen zie ik niet 1,2,3 terug en waarom zou een WP installatie moeten koelen ? we kunnen zonder airco dat betreft (huis blijft relatief koel) als je daarop doelt.

ik zag prijzen van 5-10k wat ongeveer vergelijkbaar is met een PV installatie 25+ vind ik te gek
Jij hoeft wellicht niet t koelen maar zo langzamerhand de helft van de woningen in NL wel. Je wilde minpunten weten en dat i dus voor de meeste mensen een minpunt. Voor jou gelukkig niet :)

• Ronald
@vso pvt is geen alternatief voor een warmtepomp

Het is een alternatieve bron voor een warmtepomp.

Daarom moeten ze het thermisch vermogen van de warmtepomp kunnen leveren, dat moeten ze kunnen als het steenkoud, windstil en nacht is.

Ik heb ooit gevonden dat je wel 200W per paneel als minimum moet verwachten maar kan dat document niet meer vinden. Als ik letterlijk elk mogelijke isolatie kosten wat kost zou toepassen, dan nog past er niet genoeg op mijn huis. Pvt is dus bijna onmogelijk als enige bron wat de prijs nog verder stuwt en tegelijkertijd de pvt overbodig maakt.

Sorry ik zie geen toekomst voor deze techniek. Het is even duur zo niet duurder als een veel betrouwbaardere bodembron

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 16-01-2023 22:22]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• vso
  • Niet online
@Ronald buitenunit lijkt me dat betreft ook een bron, verschil is het is relatief compact en ventilator.
Daarom denk ik dat ze beide niet veel verschillen.

Met 14 PV panelen op zuid(nu) zou ik met 100W per paneel 1,4 kw kunnen generen, noord nog eens 10 als het moet ?

Toegegeven het word wel relatief krap als de temperatuur daalt, en met hele hete zomers zit ik wellicht met een andere uitdaging waar laat ik de warmte ? een buitenunit heeft dan minder moeite .. (zomers gebruik ik max 20-30m3 per maand voor SWW)

Thermische ondersteuning is fijn, maar voor mij blijft het ondersteunende functie die ik wel graag in een vorm benut, 100% vervangen is ook niet het doel

leest meer dan reageert

• No Hands
Ronald schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:20:
@vso pvt is geen alternatief voor een warmtepomp

Het is een alternatieve bron voor een warmtepomp.

Daarom moeten ze het thermisch vermogen van de warmtepomp kunnen leveren, dat moeten ze kunnen als het steenkoud, windstil en nacht is.
Net als een simpele buitenunit dus, dat is geen probleem. Het werkt op omgevingstemperatuur.

• Ronald
@No Hands bodem bron levert voor hetzelfde geld een gemiddeld hogere bron temperatuur… zie jij dan wel een toepassing voor pvt?

• No Hands
Ronald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:21:
@No Hands bodem bron levert voor hetzelfde geld een gemiddeld hogere bron temperatuur… zie jij dan wel een toepassing voor pvt?
Ik heb geen inzicht in wat jij hier noemt dus dat weet ik niet.

Er zijn plekken waar je niet kan boren bijvoorbeeld.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee