Het kan zijn dat ik verkeerd begrepen wordt, ik zie dat het woord alleen niet juist gebruikt is of begrepen wordt zoals ik het bedoelde te zeggen. Ik gebruik de zak alle maanden maar niet altijd op dezelfde manier .digifun schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 05:26:
Wat kost zo een bufferzak dan ?
Lijkt me duur voor die anderhalve maand dat die gebruikt wordt en wat ook nog een periode is dat de zonnepanelen ook weer opbrengst beginnen te genereren.
Kost allemaal een hoop geld en dat gaat nooit terugverdient worden tov lucht/lucht.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de zak in die anderhalve maand zonder regeneratie vanuit de PVT gebruik om hem te doen invriezen. Dit doe ik vanaf half januari. Dit jaar was halverwege maart de zak "leeg". De wp kon er geen energie meer uit onttrekken. Vanaf maart werkt de wp dan grotendeels verder op de PVT. Dit om de temperatuur in de bufferzak tegen het vriespunt aan te houden
Ik wil de zak zo koud mogelijk houden om er passief mee te koelen vanaf april/mei. Met de wp ingesteld op een huis temperatuur van 22 graden is er in die periode dit jaar weinig te doen geweest. Vorig jaar met de vroege warmte begon ik ook eerder met koelen.
Als de wp in koel-modus draait( maanden buiten het stookseizoen) kiest het automatisch de juiste bron afhankelijk van de temperatuur van beiden bronnen.
In september en oktober verwarm ik via de PVT de bufferzak zoveel ik kan. Nu ben ik bv op 22 graden. Hopelijk nog een paar zonnige dagen na het dipje van vandaag.
/f/image/wtuiLXRzJuGQb6eXDpYw7I68.png?f=fotoalbum_large)
In de zomer vul ik m'n zwembad met SWW uit de boiler( soms 5,5m3, blijft op 30 gr C hangen)van de wp om zo toch nog energie uit de bufferzak te trekken zodat ik kan blijven koelen, want die warmt redelijk snel op. Deels door opwarming van de bodem rondom de woning door zoninstraling en ook de passieve koeling slaat de warmte op in de zak. Op de foto hierboven zie je de blauwe lijn, dit is de retour temp vd wp. Stuurt ie dus naar de buffer om warmte op te halen om mee te werken. Oranje komt de wp weer in. Groen is de temp van de buffer. De dag hiervoor kwamen we terug van vakantie en het huis werd heel de vakantie gekoeld.
/f/image/srfWjQQDZdjEROC6Xbwg7fgu.png?f=fotoalbum_large)
Met SWW-productie haal ik die warmte weer eruit. Ik kan niet direct de warmte uit de PVT het zwembad in krijgen maar als ik wil schakel ik de pvt in als bron om zo voor een hogere aanvoer temperatuur voor de wp te zorgen.
Volgens mij leef ik met een ander motto als jou denk ik.
Ik zeg altijd "je moet niet kijken naar wat t kost, je kijken naar wat het oplevert
en wat het op moet leveren hangt van je wens af."
Ik geloof niet in de term terugverdienen. Ik weet wat het betekent, terugverdienen. Maar dat was niet mijn doelstelling. Mijn doelstelling was om geen ruimte te verliezen in de tuin, geen unit aan de mooie muren vd woning en geen gedoe met onderhoud van een machine. Verder kon ik hem alleen op de garage kwijt. Maar door de twee parkeerplaatsen (mij en de buurman) naast elkaar was er maar 6 meter tussen onze muren. Het geluid zo dus over de erfgrens reizen en de buurman kunnen irriteren. Ik ben me later bewust geworden dat het lawaai reuze meevalt, maar zou het nu nog steeds niet doen.
Ik had het geluk dat ik wat geld overhad na de verkoop van m'n vorige woning en ik wilde van de stadsverwarming af die in mijn nieuwe woning zat. Ik mocht hier niet boren en wilde het op een andere manier oplossen dan met een buitenunit. Ik was tijdens mijn zoektocht de bufferzak al tegen gekomen, maar ik voorzag al het gebrek aan temperatuur in de wintermaanden om energie uit de zak te onttrekken. zo kwam ik op PVT. Het was een compleet systeem, dus wat de zak kostte weet ik niet precies. Ik heb voor de installatie 32k betaald en heb daar nog steeds geen spijt van. Ik heb prachtige techniek in huis en ben onafhankelijk van de grillen van de monopolist die mij warmte moest leveren.
/f/image/Us3b5Qg7nEzntMFUD5zJV4vy.png?f=fotoalbum_large)
@vso
Als het om het voorverwarmen van water gaat zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen de zon te gebruiken. Met een warmtepompboiler kom je veel verder als je het mij vraagt. Je geeft aan dat je zonnestroom over hebt. Met de nieuwe ( en sommige oudere) kun je ze sturen op solar-opwek of dyn-tarieven. Daar zitten minder kosten en meer baten denk ik zelf. Mocht je mechanische ventilatie in de woning hebben dan kun je die zelfs vervangen met een unit die deze warmte gebruikt om SWW te produceren. Zo houd je de gasketel voor verwarmen van de woning.
Met het type collector dat ik heb zijn geen hoge temperaturen van het dak te halen. Ik kan bij regeneratie in het najaar tegen de 30 graden naar de buffer sturen. Dat doe ik in de zomer als er tegen de 40 graden vanaf kan komen natuurlijk niet, want dan verlies ik koelvermogen van de zak.
Met handig knutselwerk is er wel een boiler tussen de PVT en de zak te krijgen waar ik dan de warmte zou kunnen opslaan dus het is niet onmogelijk, maar meer technisch gecompliceerd vanwege klepsturing. Moet iemand met meet en regeltechniek kennis bijkomen.
Met mijn kunststof lamellen is de warmteoverdracht goed genoeg om warmte op te halen voor de wp, maar ook alleen dat. Er zijn collectoren die hogere temperaturen kunnen halen, maar die zijn van metaal (koper en aluminium). Het zijn helaas panelen die voor ons als consument niet te koop zijn. Of ik zoek niet goed genoeg. Dan is een warmtepompboiler weer een beter idee om een zwembad te verwarmen. er zijn wpb's met een vloerverwarmings-uitgang. Zet daar een Toppy warmtewisselaar oid op en je houdt het bad op temperatuur. En je verbruikt zo ook je solar-opwek, als je er per se een zwembad mee wil verwarmen.
Ik zou eerst kijken wat je wens precies is in deze want voor dit geld haal je idd een auto, en als terugverdienen jouw doel is, moet je kijken wat binnen je budget past. Er zijn meerdere routes om te bewandelen. Alle zaken die gebruikt zijn, zijn door de installateur/fabrikant ingekocht bij NL'se bedrijven. De bufferzak is een mestzak voor boeren. De PVT komt van R&R systems (YouTube: R&R SYSTEMS BV) Warmtepomp komt van NIBE. Er zit een regeling bij maar van wie die is weet ik ff niet meer. De NIBE heeft de mogelijkheid om met zn eigen regeling met de PVT overweg te kunnen.
Dit is voor meer een hobby geworden en zoals ik al aangaf, terugverdienen is niet mijn doel. Gebruiken wat ik nodig acht is mijn doel.
/f/image/UB0tqBU8QjAzBcuiCZL0WNfI.png?f=fotoalbum_large)