• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:11:
Zo net ff mijn jaarafrekening bij vattenfall gekregen een terug lever boete van 337,- echt een behoorlijk bedrag. Ik ben nu zoekende naar wat te doen, of een dynamisch contract bij zonneplan of toch weer een jaar contract. Maar echt die boete is niet leuk en word volgend jaar nog vervelender want de teruglever vergoeding - teruglever boete is 2 cent maw mijn 2200 kwh die ik aan het net lever is gewoon verdampt volgend jaar, dus alleen eigen verbruik lever je nog wat op. Ik ga dus maar een batterij aanschaffen maar ik vraag me wel af of die energieleveranciers die terugleverkosten gaan handhaven want dat is zo oneerlijk en eigenlijk diefstal. Dus tja ik weet eigenlijk niet wat het beste zal zijn. Toch contract of dynamisch maar ik word wel flauw van tarieven van 40 cent als de zon niet schijnt. ik verwarm namelijk veel met mijn airco’s. Ik heb mijn panelen nu 8 jaar en die omvormer gaat ook geen jaren meer mee, dus zelfs die kun je niet meer terug verdienen. Ik ga zelfs bijna denken dat je beter af bent zonder want de stroom overdag gaat gratis worden aangezien vattenfall deze gratis gaat krijgen pfff
Er is overigens een eigen topic over De zonnepanelen-boete.

De opties zijn een batterij gebruiken en/of het beperken van de productie door de zonnepanelen tot wat je zelf op dat moment gebuikt of kunt opslaan.
Pagina: 1 ... 162 163 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden