Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:50:
[...]

ik ga een verticale pijp WTW + koof door de keuken plaatsen (badkamer is er boven) er is een vortex opzetstuk deze zijn net wat meer rendabeler 10-20% ??? dan de horizontale varianten en vereisen als je de badkamer later verbouwd niet nog meer aanpassingen. Maar hoe vaak verbouw je dat ?
Die turbo erop had ik gezien ja :+ .
De enige plek om hem verticaal te plaatsen bij ons is 2,5 meter verder, daar loopt een verticale pijp van 110 omlaag in de wc beneden.

Daar zou die naast kunnen hangen en dan het afval water pas later in die grote pijp afvoeren.
Het grote voordeel zou zijn dat deze zichzelf reinigt t.o.v. de platte drains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Sten2017 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Ze salderen toch ook nog over 2022? Dus overschot van 2022 wordt verrekend met deze magere maanden lijkt mij.
Zodra je overstapt is dat ook het moment van salderen. Dus als je overschot hebt in 2022 en dan in januari overstapt, zul je dat overschot uitbetaald krijgen en in februari/maart de min in gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:10
redwing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Zelfs dat niet, want dat gaat naar ratio, ze rekenen het plafond om naar wat je per dag mag verbruiken.
Het voornaamste waar je rekening mee moet houden is dat je contract op het moment van overstappen volledig wordt afgerekend en een nieuwe begint. Als je dus voor die tijd meer/minder hebt verbruikt dan het plafond, wordt dat op dat moment afgerekend en begint de telling opnieuw. Als je dus t/m januari teveel hebt verbruikt voor het plafond kun je dat niet meer compenseren in de maanden erna door minder te verbruiken.

Maar naar mijn idee speelt dit vooral als je zonnepanelen hebt, omdat je dan meestal in de wintermaanden teveel verbruik hebt wat je in de zomermaanden compenseert. Heb je geen zonnepanelen zul je normaal gesproken het standaard verbruik volgen en maakt het weinig uit wanneer je overstapt.

Edit: Als ik het goed begrijp is het toch pas 14de + 14 dagen bedenktijd dus de laatste dagen van januari waarin mijn plafond wordt bijgesteld.
Duidelijk(er).

Wij hebben zonnepanelen maar verbruiken zowel qua gas als elektra minder dan het plafond. Moet geen probleem zijn dus.

[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 13-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
@vso ,
Ik heb hier ff de mogelijkheid me vrouwlief besproken.

Die is ook enthousiast, binnenkort even meten hoe het allemaal uit gaat komen maar ik verwacht wel dat het maakbaar is.

Bedankt alvast :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

elektriekert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:43:
@vso ,
Ik heb hier ff de mogelijkheid me vrouwlief besproken.

Die is ook enthousiast, binnenkort even meten hoe het allemaal uit gaat komen maar ik verwacht wel dat het maakbaar is.

Bedankt alvast :Y
erhm :? ik mis nog wat .. overgens ik kakkel maar wat na de dank schuif ik door naar de mede-tweakers als je het niet erg vind ;) die zijn toch wel vaak grote bron van inspiratie/opzoek werk en meedenkers.

We hadden het over de horizontale versus verticale drain toch ? mijn uitdaging met die drain is wel dat hij niet echt geschikt is voor WC aansluiting zover ik weet (bruine meuk dumpen) maar dat moet ik eigenlijk nog uitzoeken

die vortex is wel iets waar ik enorm gecharmeerd van ben zelf zeker omdat je als zou het niet een WTW functie hebben je de pijp zelf wel relatief schoonhoud ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik kijk dit even als "domotica" / energie zuiniger fanaat aan, sommige dingen zijn echter nog wel echte uitdagingen.

Hotel waar 99% op/via PoE gedaan word zou ik iets meer dan "een loze leiding" doen ;)
YouTube: How Big Can You Make a Passive House?

Wikipedia: Power over Ethernet bijna 75-100W max en 99% van de apparaten in huis met zitten daar wel onder.

Volgens mij zijn kledingwassen, koken(ook warm water voor douche oid) en je oven/magnetron de enige producten in huis die echt power nodig hebben .. (naast gereedschap) de rest kan vaak veel zuiniger.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:39:
Volgens mij zijn kledingwassen, koken(ook warm water voor douche oid) en je oven/magnetron de enige producten in huis die echt power nodig hebben .. (naast gereedschap) de rest kan vaak veel zuiniger.
Warmtepomp, airco, wasdroger, vaatwasser, koelkast, vrieskast (aansluitwaarde rond 150W beide), PC met grafische kaart, laserprinter, strijkijzer, stofzuiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:11

Osxy

Holy crap on a cracker

Trichoglossus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:32:
Ach, dat kan er ook nog wel bij:

"In 2023 stijgen de tarieven voor netbeheer van Liander voor zowel consumenten als zakelijke klanten ten opzichte van 2022. De definitieve tarieven worden pas eind van het jaar vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hierna communiceren wij de exacte tarieven aan onze klanten. Op dit moment zien wij dat de tarieven fors gaan stijgen en willen u daar nu alvast op voorbereiden."

https://www.liander.nl/uitleg-tarieven-2023
Kreeg vandaag brief met de nieuwe tarieven vanwege de BTW tarief aanpassing en deze viel mij daar opeens op. Is echt een pittige verhoging van ruim 70% (voor 3x25 van 248 naar 346 per jaar) voor Liander die er beetje tussen de overige aanpassingen verborgen is.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
Osxy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Kreeg vandaag brief met de nieuwe tarieven vanwege de BTW tarief aanpassing en deze viel mij daar opeens op. Is echt een pittige verhoging van ruim 70% (voor 3x25 van 248 naar 346 per jaar) voor Liander die er beetje tussen de overige aanpassingen verborgen is.
Dit was al in het nieuws 3 mnd geleden aangekondigd;

https://www.energievergel...t-120-euro-omhoog-in-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:30:
[...]

erhm :? ik mis nog wat .. overgens ik kakkel maar wat na de dank schuif ik door naar de mede-tweakers als je het niet erg vind ;) die zijn toch wel vaak grote bron van inspiratie/opzoek werk en meedenkers.

We hadden het over de horizontale versus verticale drain toch ? mijn uitdaging met die drain is wel dat hij niet echt geschikt is voor WC aansluiting zover ik weet (bruine meuk dumpen) maar dat moet ik eigenlijk nog uitzoeken

die vortex is wel iets waar ik enorm gecharmeerd van ben zelf zeker omdat je als zou het niet een WTW functie hebben je de pijp zelf wel relatief schoonhoud ?
Te verduidelijking:

Ik heb vernomen dat de horizontale WTW een lagere rendement heeft met een hogere gevoeligheid voor aankoeken van zeep resten e.d. omdat het water er langzaam overheen vloeit.
Nu kan ik een verticale plaatsen zoals de Technea shower HR tube https://www.warmteservice...1-douchepijp-wtw/p/L05001

Het rendement zal in mijn geval wel wat lager zijn aangezien ik eerst nog 2 meter horizontale 50mm PVC pijp moet overbruggen.
De WTW komt in het toilet beneden te hangen in een koof die vergroot gaat worden (parallel aan een grotere afvoerbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

elektriekert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Te verduidelijking:

Ik heb vernomen dat de horizontale WTW een lagere rendement heeft met een hogere gevoeligheid voor aankoeken van zeep resten e.d. omdat het water er langzaam overheen vloeit.
Nu kan ik een verticale plaatsen zoals de Technea shower HR tube https://www.warmteservice...1-douchepijp-wtw/p/L05001

Het rendement zal in mijn geval wel wat lager zijn aangezien ik eerst nog 2 meter horizontale 50mm PVC pijp moet overbruggen.
De WTW komt in het toilet beneden te hangen in een koof die vergroot gaat worden (parallel aan een grotere afvoerbuis).
Rendement hoeft niet veel minder te zijn als je 3 tot 4 cm pur of ander schuim rondom de buis doet .. elke cm is waardevol

Teminste ik ga zoveel mogelijk isolatie om buizen doen in badkamer en ook die pijp tenzij het ten koste van een structurele / draag verbinding dan gaat dat voor. Dat ik bij onderhoud wat meer werk heb dan had het maar geen afvoer moeten worden. toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wilke schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Warmtepomp, airco, wasdroger, vaatwasser, koelkast, vrieskast (aansluitwaarde rond 150W beide), PC met grafische kaart, laserprinter, strijkijzer, stofzuiger.
gaat er meer om dat je met een gelijkstroom van 25m (bv PoE voeding) aardig wat apparatuur kan voeden zonder 230v noodzaak en dus accu minder een uitdaging.

zolang ik 1:1 kan salderen is alles aanzetten en gebruiken geen ramp ..

Zonder mijn wasmachine en droger word ik en moeder de vrouw erg verdrietig .. ik houd wel van zachte / schone was zeg maar.

maar ipv 4 uur met je accu 12 uur met de zelfde accu en zelfde apparatuur is een sport

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor een paar tientjes minder heb ik deze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wolly schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Voor een paar tientjes minder heb ik deze gebruikt.
Zeker geen WC aansluiting ? of middels een verpulveraar ?

ligt eraan welke effectiever is ;) zeker met 10tjes ga ik voor de beste ..

Mechanische ventilatie voor 150,- versus 1500 of meer voor ventilatie WTW was voor mij ook een no brainer MV all the way. zeker als mede-tweaker(s) Itho Daalderop - open source wifi control add-on module dit doen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Zeker geen WC aansluiting ? of middels een verpulveraar ?

ligt eraan welke effectiever is ;) zeker met 10tjes ga ik voor de beste ..

Mechanische ventilatie voor 150,- versus 1500 of meer voor ventilatie WTW was voor mij ook een no brainer MV all the way. zeker als mede-tweaker(s) Itho Daalderop - open source wifi control add-on module dit doen
Zo’n rotator is bedoeld om de juiste rotatie in je afvalwater te krijgen voor de beste overdracht van warmte in je dwtw.

En de fabrikant van deze rotator is technea, dat is zo ongeveer de enige die douchepijp wtw’s verkoopt. Ik zie geen reden om te twijfelen aan de effectiviteit, die oranje rotator is niet eens meer verkrijgbaar in de handel volgens mij en vervangen door de witte.

Wat heeft een wc te maken met je douche wtw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Rendement hoeft niet veel minder te zijn als je 3 tot 4 cm pur of ander schuim rondom de buis doet .. elke cm is waardevol

Teminste ik ga zoveel mogelijk isolatie om buizen doen in badkamer en ook die pijp tenzij het ten koste van een structurele / draag verbinding dan gaat dat voor. Dat ik bij onderhoud wat meer werk heb dan had het maar geen afvoer moeten worden. toch ?
Ik wil die afvalwaterbuis ook gaan isoleren, echter is de temperatuur gemeten zo’n 27 graden.
Er wordt eerst nog een hele douche vloer van 1,20m x 0,85m verwarmd.
Maar ook al is het 30% rendement dan is het alsnog winst.
De website van Technea vermeld expliciet dat de leidingen en WTW zelf niet geïsoleerd mogen worden (i.v.m. Legionella uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Waarom zou je deze aansluiten als er al een “turbo rotator” _O- meegeleverd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Ik heb zo'n zelfde WTW met de cyclone kop; werkt prima! Ik meet 62% minder energieverbruik voor sww in een maand met en zonder de wtw. Dat is inclusief de wasbakken dus besparing zal zoals opgegeven richting de 66% gaan (y)

Wel alleen gebruiken voor douchewater hoor! Ik zou er zeker niet mijn toilet door heen laten lopen :o .

Let op dat je hem vooral NIET mag isoleren en dat hij volgens de regelgeving 'toegankelijk' moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

oZy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:10:
Let op dat je hem vooral NIET mag isoleren en dat hij volgens de regelgeving 'toegankelijk' moet blijven.
+@Wolly
betreft isoleren van die dingen

Ik weet niet of je erbij kan maar wel eens gevoeld of dat ding "warm" word tijdens een douche sessie ?

66% rendement (meer of minder even los gelaten) hoe heb je dat berekend dan en wat ik inmiddels jaren terug las was dat je de eerste x minuten het kost en dan hoe langer je doucht hoe meer het zich terugbetaald ...

Ander dingetje is klopt het dat je aanvoer via de koude kant van je douche (thermostaat) kraan ---> cv moet koppelen ? wat is jullie insteek ?
mijn idee is:
hoofdaansluiting --> keuken (kraan) ---> douche --> bad ---> cv (warm water hierna) ---> bad --> douche --keuken (wastafel moet er nog tussen)

gezien de keuken geen bijdrage aan zowel heen als retour levert de cv 100% warmte in dat geval en is rendement restwamte,

betreft isoleren, elke dag word er wel SWW gebruikt, en gezien alles wat "weggewerkt" word ik ook voorzien van isolatie zou dat contra productief zijn als ik de WTW installatie niet meeneem.

betreft legionella kan ik dat simpel bestrijden door een extra leiding vanaf de WTW terug naar de keuken dus: koudwater --> wtw --> vaatwasser aansluiting deze draait 1x daags (snachts) maar daarmee trek je wel eventuele restwarmte weg zelfde truuk kan ik extra doen op zolder voor een wasmachine die daar staat. (soort hotfill dus)

edit
of het wijsheid is dunno maar klinkt als een optie die geen kwaad kan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Dussss, kreeg net een mailtje van energieleverancier dat mijn vaste tarief gisteren is verlopen.
Voor mij dus ook het moment om te gaan zoeken naar het best passende contract.

Is dit het topic waar de beste deals worden gepost of moet ik daarvoor elders zijn?

Situatie:
- 20 zonnepanelen --> zouden ca. 5500kWh per jaar moeten opwekken
- elektrische auto die thuis geladen wordt --> schatting op jaarbasis 5000kWh
- warmtepomp --> geen idee wat ding ding verbruikt... 5000kWh op jaarbasis? (geen gas).

Woon er nog geen volledig jaar en pas paar maande elektrische auto, dus geen goed beeld over een heel jaar.
Ga dus niet terug leveren.

Zag ook iets dat je tegenwoordig met een variabel tarief per uur o.i.d. kunt werken. Heb je daarvoor een slimme meter nodig? Die heb ik namelijk (nog) niet. Waren op toen het huis opgeleverd werd dus is een oude meter in gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
SquareOne schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:59:
Dussss, kreeg net een mailtje van energieleverancier dat mijn vaste tarief gisteren is verlopen.
Voor mij dus ook het moment om te gaan zoeken naar het best passende contract.

Is dit het topic waar de beste deals worden gepost of moet ik daarvoor elders zijn?

Situatie:
- 20 zonnepanelen --> zouden ca. 5500kWh per jaar moeten opwekken
- elektrische auto die thuis geladen wordt --> schatting op jaarbasis 5000kWh
- warmtepomp --> geen idee wat ding ding verbruikt... 5000kWh op jaarbasis? (geen gas).

Woon er nog geen volledig jaar en pas paar maande elektrische auto, dus geen goed beeld over een heel jaar.
Ga dus niet terug leveren.

Zag ook iets dat je tegenwoordig met een variabel tarief per uur o.i.d. kunt werken. Heb je daarvoor een slimme meter nodig? Die heb ik namelijk (nog) niet. Waren op toen het huis opgeleverd werd dus is een oude meter in gehangen.
Volgens mij heb je voor dynamische tarieven inderdaad een slimme meter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Dat klopt, en er zit een behoorlijke wachttijd op slimme meters (iets met chiptekorten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
2022 afrekening binnen, jaren 30 hoekwoning, ongeveer 180m2, 5 personen, zonnepanelen en gewoon nog een gasketel, altijd wel iemand thuis dus - behoudens de dinsdag en woensdag - gewoon 20 graden tussen 7 uur s ochtends en 10 uur s avonds. Redelijke isolatie voor wat mogelijk is.

Gas: 1128 m3
Electra: per saldo 2.042 kWh teruggeleverd. Opwekking rond de 6500 kWh dus per saldo zelf +/- 4500 gebruikt.

Kosten: een belachelijke 183 euro op jaarbasis, lang leve de verlaging van de btw en die 2 keer 190 euro korting….. die regeling had ons huishouden wel kunnen overslaan, aangezien we nog redelijk prettige tarieven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Michiel1978 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:14:
[...]

Volgens mij heb je voor dynamische tarieven inderdaad een slimme meter nodig.
Mehhh balen… -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
oZy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb zo'n zelfde WTW met de cyclone kop; werkt prima! Ik meet 62% minder energieverbruik voor sww in een maand met en zonder de wtw. Dat is inclusief de wasbakken dus besparing zal zoals opgegeven richting de 66% gaan (y)

Wel alleen gebruiken voor douchewater hoor! Ik zou er zeker niet mijn toilet door heen laten lopen :o .

Hoe snel bereikt je afvalwater de WTW?
Binnen een meter vanaf de douchebak of moet het een eindje afleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik ben momenteel aan het bekijken wat mijn voorschot voor elektriciteit zou moeten zijn. En natuurlijk probeer ik die kosten op de cent nauwkeurig te berekenen :+

Ik heb een dubbele meter en verbruik zo'n 4000kWh per jaar. Op een bepaald moment ga ik dus over het energieplafond heen. Nu vraag ik me af wat er gebeurt als dat moment bijvoorbeeld ergens op de 7e dag van een maand is. Hoe wordt dan berekend wat de verbruiksverdeling in dal- en normaaltarief in de rest van de maand is? Ze weten natuurlijk niet wat de meterstanden zijn op het moment dat ik over het plafond ga, ze meten immers alleen op de 1e dag van de maand.

Vreemd genoeg is hier helemaal niets over te vinden. In alle rekenvoorbeelden wordt uitgegaan van een enkel tarief boven het plafond. Of zit ik hier iets helemaal verkeerd te beredeneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is toch helemaal niet zo’n complexe vraag.

Op een gegeven moment ga je door de grens heen en exact vanaf dat moment ga je je contractprijs betalen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:08
Badeend schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:32:
Ik ben momenteel aan het bekijken wat mijn voorschot voor elektriciteit zou moeten zijn. En natuurlijk probeer ik die kosten op de cent nauwkeurig te berekenen :+

...........Op een bepaald moment ga ik dus over het energieplafond heen. Nu vraag ik me af wat er gebeurt als dat moment bijvoorbeeld ergens op de 7e dag van een maand is. Hoe wordt dan berekend wat de verbruiksverdeling in dal- en normaaltarief in de rest van de maand is? Ze weten natuurlijk niet wat de meterstanden zijn op het moment dat ik over het plafond ga, ze meten immers alleen op de 1e dag van de maand.
Op het moment dat je meer gaat verbruiken dan het 'plafond' gebeurt er niks. Je maandelijkse voorschotten lopen gewoon door. Pas enige tijd later, bij opmaken van jaarrekening blijkt uit je meterstanden wel hoeveel je totaal boven het plafond uitgekomen bent.. en volgt na-verrekening.
De verdeling van de 'overschrijding' tussen dal/normaal zou mogelijk naar rato van de gerealiseerde verbruiken kunnen geschieden, maar is mogelijk per leverancier verschillend.
Zelf kan je natuurlijk maandelijks je standen bijhouden en anticiperen op een overschrijding van plafond door je maandelijkse voorschot tijdig aan te passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
OpaDus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Op het moment dat je meer gaat verbruiken dan het 'plafond' gebeurt er niks. Je maandelijkse voorschotten lopen gewoon door. Pas enige tijd later, bij opmaken van jaarrekening blijkt uit je meterstanden wel hoeveel je totaal boven het plafond uitgekomen bent.. en volgt na-verrekening.
De verdeling van de 'overschrijding' tussen dal/normaal zou mogelijk naar rato van de gerealiseerde verbruiken kunnen geschieden, maar is mogelijk per leverancier verschillend.
Zelf kan je natuurlijk maandelijks je standen bijhouden en anticiperen op een overschrijding van plafond door je maandelijkse voorschot tijdig aan te passen..
Verdeling naar rato zou idd prima kunnen.

Overigens was mijn originele vraag misschien niet helemaal duidelijk, daarom nog even een rekenvoorbeeld om het (hopelijk :p) iets duidelijker te krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
plafond periode 01/01 tot 23/01 (= datum jaarrekening): 100 kWh

meterstand 01/01:        dal: 1500 kWh     normaal: 1200 kWh
meterstand 12/01:        dal: 1570 kWh     normaal: 1230 kWh
verbruik tot plafond:    dal:   70 kWh     normaal:   30 kWh

meterstand 23/01:        dal: 1750 kWh     normaal: 1250 kWh
verbruik boven plafond:  dal:  180 kWh     normaal:   20 kWh

In dit rekenvoorbeeld heb ik dus op 12/01 mijn plafond bereikt en op 23/01 180 kWh dal en 20 kWh normaaltarief boven mijn plafond gebruikt.

De leverancier is niet op de hoogte wanneer ik mijn plafond heb bereikt, en dus ook niet wat mijn meterstanden op dat moment waren! Stel, zij gaan er dan van uit dat mijn meterstanden als volgt waren:

code:
1
2
3
4
5
6
meterstand 01/01:        dal: 1500 kWh     normaal: 1200 kWh
meterstand ??/01:        dal: 1590 kWh     normaal: 1210 kWh
verbruik tot plafond:    dal:   90 kWh     normaal:   10 kWh

meterstand 23/01:        dal: 1750 kWh     normaal: 1250 kWh
verbruik boven plafond:  dal:  160 kWh     normaal:   40 kWh

Dan heb ik dus volgens hen 160 kWh dal en 40 kWh normaaltarief boven mijn plafond gebruikt, en dan betaal ik teveel.

Als het naar rato verdeeld wordt, dan wordt de verdeling in het rekenvoorbeeld 167 kWh dal en 33 kWh normaaltarief. Het lijkt me idd wel de duidelijkste en makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Badeend schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:54:
[...]

De leverancier is niet op de hoogte wanneer ik mijn plafond heb bereikt, en dus ook niet wat mijn meterstanden op dat moment waren!
Misschien is het een instelling en heb ik de interval gewoon heel kort staan, maar volgens mij weet mijn leverancier per kwartier mijn meterstanden, en tonen ze die in de app per dag (zie het verbruik van datum x op datum x+1).

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Badeend schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:54:
[...]
De leverancier is niet op de hoogte wanneer ik mijn plafond heb bereikt, en dus ook niet wat mijn meterstanden op dat moment waren! Stel, zij gaan er dan van uit dat mijn meterstanden als volgt waren:
Als je dubbeltarief hebt (dus dal en normaal) dan heb je ten alle tijde een slimme meter in je meterkast hangen en is je leverancier dus gewoon prima in staat om die op elk gewenst moment uit te lezen, hetgeen ook automatisch gebeurd om de x minuten.

[ Voor 55% gewijzigd door Enforcer op 14-01-2023 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badeend
Standaard mag het maar 12 keer per jaar voor maandelijkse overzichten en 1 keer per jaar voor de jaarrekening uitgelezen worden. In alle andere gevallen moet je er expliciet toestemming voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Badeend schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:11:
Standaard mag het maar 12 keer per jaar voor maandelijkse overzichten en 1 keer per jaar voor de jaarrekening uitgelezen worden. In alle andere gevallen moet je er expliciet toestemming voor geven.
Dus jij hebt nu geen inzicht in je (huidig) verbruik per uur/dag/week via een energieleverancier-app? Daar worden die data namelijk opgeslagen en geef je daar automatisch toestemming voor.

-edit-
En je energieleverancier is altijd op de hoogte wanneer je plafond bereikt is, je krijgt gewoon op je maandoverzicht (in het geval je dus geen toestemming hebt gegeven) te zien wat de beginstand was van die maandperiode t/m de beginstand van de nieuwe maandperiode, dan kun je vanzelf de rekensom wel maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Enforcer op 14-01-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
Enforcer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Dus jij hebt nu geen inzicht in je (huidig) verbruik per uur/dag/week via een energieleverancier-app? Daar worden die data namelijk opgeslagen.
Op de website van Essent heb ik een overzicht van verbruik per maand en jaar. Er bestaat ook een overzicht per dag, maar daarvoor moet ik eerst toestemming geven dat ze de meterstanden iedere dag mogen uitlezen. En dat hoeft wat mij betreft niet.

Zelf heb ik lokaal een Home Assistant installatie waarin ik realtime verbruik kan volgen en meterstanden kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Badeend schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:11:
Vertel dat maar aan Liander. Die sturen gewoon een brief dat ze de meter niet meer uitlezen, precies zoals in hun voorwaarden en de wet staat. Maar elke ochtend kan je op de meter zien dat ze hem elke nacht uitlezen. De klantenservice ontkent het :+

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 14-01-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

RemcoDelft schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Vertel dat maar aan Liander. Die sturen gewoon een brief dat ze de meter niet meer uitlezen, precies zoals in hun voorwaarden en de wet staat. Maar elke ochtend kan je op de meter zien dat ze hem elke nacht uitlezen. De klantenservice ontkent het :+
En hoe kan je dat zien ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat zie je op de meter, paar keer drukken op de groene knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wolly schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Dat zie je op de meter, paar keer drukken op de groene knop.
Rechtszaak aanspannen dan? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 11:14
Aluminium Kooi van Faraday construeren :P haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nascar28 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 06:41:
Aluminium Kooi van Faraday construeren :P haha
offtopic:
* Raven denkt aan een aantal Tweakers die dat hadden gedaan na uitlezen te hebben uitgeschakeld
Ze kregen allen na een tijdje Enexis/Liander/Stedin op bezoek met mededeling dat meter niet uitgelezen kon worden, terwijl het uitgeschakeld zou zijn. Maar dat uitschakelen geld volgens mij alleen voor het doorsturen naar leverancier, toch? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
hgmaster schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:48:
Gaat de CV lager en maak je vaker gebruik van een elektrisch kacheltje dan klopt het geschatte verbruik door jouw energieleverancier natuurlijk niet. Hierdoor kan het zijn dat jouw voorschot afwijkt! Altijd leuk om veel terug te krijgen bij een afrekening, maar misschien kun je dat geld nu al wel gebruiken!

Vandaag heb ik weer iemand blij kunnen maken met mijn gratis tool om, aan de hand van het te verwachte verbruik, je voorschot bij te stellen (indien nodig). Je hebt de mogelijkheid je geschatte verbruik aan te passen en je ziet gelijk hoe dit van invloed is op de komende afrekening. De berekeningen worden gedaan inclusief het prijsplafond!

De tool werkt op dit moment enkel nog voor mensen zonder dynamische prijzen en zonder zonnepanelen. Wil jij ook van deze gratis tool gebruik maken? dm of mail (energietool@hgmdesign.nl) je naam, emailadres, energieleverancier en looptijd van je contract. Dan mail ik jou je account en uitleg terug!

Gewoon gratis, omdat ik het systeem voor mezelf had gemaakt en ik graag andere er ook gebruik van wil laten maken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Inmiddels is deze tool trouwens voor iedereen vrij te gebruiken via primavoorschot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
RemcoDelft schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Welke data lezen ze dan dagelijks uit? Misschien is het puur een beheer of communicatie check zonder het meesturen van je standen? De beheerder is ten slotte wel verantwoordelijk voor juiste werking van de meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 15-01-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26

painkill

Pain(k)(ill)

Zit nu bij oxxio, per 03-02-2023 is mijn jaarcontract daar voorbij, en ik wil geen seconde langer meer bij ze blijven, enige reden dat ik bleef was het salderen van mijn in de zomer opgewekte kwh's

Situatie is als volgt, 3500KWH verbruik en 3500 kwh opbrengst zonnepanelen. Netto 0
Gas is rond de 250-300 m3

Klopt het dat het voor mij niet uitmaakt waar ik stroom afneem, aangezien het met de salderingsregeling toch op 0 uitkomt? Heb veel interesse in een partij als tibber, maar als het voor de prijs niet uitmaakt dan weet ik niet wat ik doe. Zit toch met de salderingsregeling, dan kan ik eigenlijk toch maar 1 keer per jaar overstappen (zomer opwek en in de winter verwarmen)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
painkill schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:05:
Zit nu bij oxxio, per 03-02-2023 is mijn jaarcontract daar voorbij, en ik wil geen seconde langer meer bij ze blijven, enige reden dat ik bleef was het salderen van mijn in de zomer opgewekte kwh's

Situatie is als volgt, 3500KWH verbruik en 3500 kwh opbrengst zonnepanelen. Netto 0

Klopt het dat het voor mij niet uitmaakt waar ik stroom afneem, aangezien het met de salderingsregeling toch op 0 uitkomt? Heb veel interesse in een partij als tibber, maar als het voor de prijs niet uitmaakt dan weet ik niet wat ik doe. Zit toch met de salderingsregeling, dan kan ik eigenlijk toch maar 1 keer per jaar overstappen (zomer opwek en in de winter verwarmen)
Over dynamische contracten is een apart topic met veel info in de topicstart:

Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13:19
painkill schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:05:

In jouw geval zou ik voor zekerheid gaan en voor stroom een traditionele leverancier zoeken die op jaarbasis saldeert en voor gas dynamisch gaan. Afgelopen jaar was je bij een dynamische stroomleverancier misschien goedkoper uit geweest doordat de prijzen in de zomer relatief hoog waren maar hoe zich dat dit jaar gaat ontwikkelen is onzeker natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:47:
[...]
Ik weet niet of je erbij kan maar wel eens gevoeld of dat ding "warm" word tijdens een douche sessie ?
ja die wordt warm (gelukkig)
66% rendement (meer of minder even los gelaten) hoe heb je dat berekend dan en wat ik inmiddels jaren terug las was dat je de eerste x minuten het kost en dan hoe langer je doucht hoe meer het zich terugbetaald ...
hoe ik dat bereken: gas gebruiken wij voor vvw en sww. De wtw is in okt 2020 geinstalleerd. Dus heb het gas verbruik van juni/sept 2020 vergeleken met juni/sept 2021 dat waren vergelijkbare maanden, geen verwarming gebruikt, geen vakanties, dus alleen sww. Heel exact is het dus niet maar over de hele linie zie ik zelfde patroon.

Ik weet niet waarom het de eerste x minuten je kost.. het levert dan misschien nog niet het volledige rendement op aangezien het koper nog moet opwarmen maar het kost m.i. niet extra tov geen wtw.
Ander dingetje is klopt het dat je aanvoer via de koude kant van je douche (thermostaat) kraan ---> cv moet koppelen ? wat is jullie insteek ?
Ik heb een koudwater verdeler op de hoofdaansluiting; dus geen circuit met keuken etc. De wtw wordt alleen voor douche gebruikt. Dit is hoe ik hem heb geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xBlqhc1fS2q0p72svoQ2w-Mtf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EZ4TshRT29nFon3XrWBa3bfv.png?f=user_large
Ik ben geen legionella expert; heb hem conform de handleiding niet geïsoleerd
elektriekert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:49:
Hoe snel bereikt je afvalwater de WTW?
Binnen een meter vanaf de douchebak of moet het een eindje afleggen?
binnen een meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
oZy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:38:
[...]

[...]

hoe ik dat bereken: gas gebruiken wij voor vvw en sww. De wtw is in okt 2020 geinstalleerd. Dus heb het gas verbruik van juni/sept 2020 vergeleken met juni/sept 2021 dat waren vergelijkbare maanden, geen verwarming gebruikt, geen vakanties, dus alleen sww. Heel exact is het dus niet maar over de hele linie zie ik zelfde patroon.

Ik weet niet waarom het de eerste x minuten je kost.. het levert dan misschien nog niet het volledige rendement op aangezien het koper nog moet opwarmen maar het kost m.i. niet extra tov geen wtw.

[...]
Ik heb een koudwater verdeler op de hoofdaansluiting; dus geen circuit met keuken etc. De wtw wordt alleen voor douche gebruikt. Dit is hoe ik hem heb geïnstalleerd:
[Afbeelding]
Ik ben geen legionella expert; heb hem conform de handleiding niet geïsoleerd

[...]

binnen een meter.
@vso Je kan beter dit topic lezen als je alles wilt weten/schrijven over de de douche wtw:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

oZy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:38:
[...]
Bedankt voor je tekening ! ik zit nog te denken of ik dat via de CV of direct naar de warmwater of zoals jij (beide) doe.

Het hele idee van isoleren is natuurlijk dat je die warmte "opzuigt" (inkoppertje), to be fair die isolatie van de WTW lijkt mij juist nuttig, de reden om het niet te doen zie ik nog niet. legionella is wel makkelijk antwoord imho maar is dat het enige ?
Even dit stukje tekst eerst, dat dit verwarring schept is wellicht mijn verwoording in de vorige post

Het kost niet "extra" alleen net zoals je zegt, alleen bij lange(re) douche sessies ga je rendement zien. ik vraag me af "wanneer" .. (hoe snel) het maakt ook uit welke temp je zelf instelt natuurlijk

Hoe langer je douched hoe "goedkoper' het word.
De discussie 2020 verschillen versus 2021 is niet echt intressant inderdaad, maar 66% is best veel

Omdat we in huis liever in bad zitten denk ik dat ons rendement in praktijk erg laag zal zijn versus meer douchen. maar dat is geen reden om zonder te zitten.
Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:06:
[...]
@vso Je kan beter dit topic lezen als je alles wilt weten/schrijven over de de douche wtw:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Daar heb ik de meeste "kennis" ook vandaan ;) het is soms leuk om een ervaring te lezen in relatie tot iets anders.

is niet mijn bedoeling doel van het topic te veranderen oid .. dus als we weer terug gaan naar energierekening etc .. graag!

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 16-01-2023 10:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:10
Is overstappen eigenlijk wel verstandig als je onder het plafond zit?

De terugleververgoeding kan natuurlijk wel interessant zijn. Misschien een morele kwestie, maar afgezien daarvan..

Ik heb aanbod van Engie binnen, meer dan €1 per m³ goedkoper dan Vattenfall. Maar we blijven ruim onder het plafond zitten. Is overstappen dan wel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56
twowheeler schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:33:

De terugleververgoeding kan natuurlijk wel interessant zijn. Misschien een morele kwestie, maar afgezien daarvan..

Ik heb aanbod van Engie binnen, meer dan €1 per m³ goedkoper dan Vattenfall. Maar we blijven ruim onder het plafond zitten. Is overstappen dan wel handig?
Ligt eraan hoe lang je denkt dat de energie leveranciers nog vol durven te houden de hoge prijzen te blijven vragen...
https://www.nu.nl/kostenc...unt-in-ruim-een-jaar.html

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Ligt eraan hoe lang je denkt dat de energie leveranciers nog vol durven te houden de hoge prijzen te blijven vragen...
Ik zag het net ja... aankomende 7 maanden zelfs en voor de winter staat het niet veel hoger.

https://www.theice.com/pr...utch-TTF-Gas-Futures/data

Incl. verrekening MWh naar m3 + opslag en btw kom je dan op ca. 1,20 euro per m3 uit :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Cobb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:51:
Ze hebben natuurlijk in augustus voor 5 jaar ingekocht. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Ze hebben natuurlijk in augustus voor 5 jaar ingekocht. /s
In ieder geval wel de gasopslagen gevuld, waar nog 75% in zit...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy

Ja doen. Als is het alleen maar om een signaal te geven dat vattenfall beter gaat inkopen en daarmee lagere tarieven afgeeft aan de klanten.

Vattenfall krijgt toch zijn compensatie van de overheid voor hun huidige voorraad duur ingekochte gas of men nu klant blijft of niet. Vattenfall gaat die huidige voorraad toch eerst opmaken, dan maar een paar dagen langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Je kan ook alleen overstappen met gas (of elektra).

Dan spek je Vattenfall minder, ook wat waard toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39

Waarom zou je niet overstappen? Als de terugleververgoeding van Engie hoger is, dan is dat een plus. Verder is elke euro die minder uit de staatskas verdwijnt weer een euro winst. Uiteindelijk betalen we het prijsplafond met z'n allen, dus we hebben er met z'n allen baat bij om de prijs en het verbruik zo laag mogelijk te houden. In geval je onder het prijsplafond valt dan, voor mensen met een oud vast contract is dat natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
TheBrut3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Waarom zou je niet overstappen? Als de terugleververgoeding van Engie hoger is, dan is dat een plus. Verder is elke euro die minder uit de staatskas verdwijnt weer een euro winst. Uiteindelijk betalen we het prijsplafond met z'n allen, dus we hebben er met z'n allen baat bij om de prijs en het verbruik zo laag mogelijk te houden. In geval je onder het prijsplafond valt dan, voor mensen met een oud vast contract is dat natuurlijk anders.
Die euro gaat toch wel uit de staatskas naar Vattenfall e.d. Dan wordt het hoge tarief gewoon langer bij de andere 99 klanten gehaald die er nog zitten. Als de energiemaatschappij nu nog 1.000 m3 heeft tegen eur 3.21 /m3 dan wordt er 1.000 m3 gecompenseerd tegen eur 1.76/m3 door de overheid. Wat wel voordeliger voor de particulier is om niet bij Vattenfall te blijven, is als je over je volumeplafond heen gaat zodat je niet die eur 3.21/m3 hoeft te betalen voor m3 boven de 1200 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
Is er een mogelijkheid om o korte termijn over te stappen naar een andere aanbieder?
Ik wil graag zsm van Essent naar Engie overstappen. Of is de 30 dagen dat het duurt normaal?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Goed nieuws voor mensen zonder zonnepanelen: https://www.nu.nl/economi...egeling-zonnepanelen.html :
Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
volgens de ACM worden de voordelen gefinancierd door degenen die géén zonnepanelen op het dak hebben liggen.
Ook is de elektriciteitsprijs vaak laag op het moment dat woningeigenaren stroom terugleveren. Die goedkope stroom mogen ze wegstrepen tegen de elektriciteit die ze op een ander moment gebruiken, inclusief de momenten waarop de stroom duurder is. Dat prijsverschil wordt eveneens gefinancierd door de mensen die geen panelen hebben. Volgens berekeningen van de ACM zijn huishoudens zonder panelen daardoor elke maand een paar tientjes extra kwijt.

Zo'n 20 procent heeft zonnepanelen, dat betekent dus dat er 4 huizen zonder panelen zijn die elke maand een paar tientjes geven aan 1 huis met panelen.
Het milieu-argument wordt nog vergeten: als paneelbezitters hun overschot in de winter affakkelen, gebruiken ze daar dure fossiele stroom voor. Precies het tegenovergestelde van wat de salderingsregeling had moeten bereiken.

Edit: die paar tientjes kan je ook nu al besparen door een dynamische leverancier te kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 16-01-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jcrs7 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:33:
Is er een mogelijkheid om o korte termijn over te stappen naar een andere aanbieder?
Ik wil graag zsm van Essent naar Engie overstappen. Of is de 30 dagen dat het duurt normaal?
30 dagen is normaal, daarin zit ook de 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt bij verschillende aanbieders een spoed overstap aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Je kunt bij verschillende aanbieders een spoed overstap aanvragen.
Dat kost extra geld toch meen ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
RemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:34:
Goed nieuws voor mensen zonder zonnepanelen: https://www.nu.nl/economi...egeling-zonnepanelen.html :
Als het aan toezichthouder ACM ligt, mogen huizenbezitters met zonnepanelen geen gebruik meer maken van de salderingsregeling.
volgens de ACM worden de voordelen gefinancierd door degenen die géén zonnepanelen op het dak hebben liggen.
Ook is de elektriciteitsprijs vaak laag op het moment dat woningeigenaren stroom terugleveren. Die goedkope stroom mogen ze wegstrepen tegen de elektriciteit die ze op een ander moment gebruiken, inclusief de momenten waarop de stroom duurder is. Dat prijsverschil wordt eveneens gefinancierd door de mensen die geen panelen hebben. Volgens berekeningen van de ACM zijn huishoudens zonder panelen daardoor elke maand een paar tientjes extra kwijt.

Zo'n 20 procent heeft zonnepanelen, dat betekent dus dat er 4 huizen zonder panelen zijn die elke maand een paar tientjes geven aan 1 huis met panelen.
Het milieu-argument wordt nog vergeten: als paneelbezitters hun overschot in de winter affakkelen, gebruiken ze daar dure fossiele stroom voor. Precies het tegenovergestelde van wat de salderingsregeling had moeten bereiken.
Het mocht even duren voordat de ACM wakker werd :+ Beter laat dan nooit, nu de regering zelf nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:41

En jij denkt dat dat tientje naar de huishoudens gaat zonder zonnepanelen? Dan zal ik je even van die wolk afhelpen, die schrijft de energiemaatschappij straks lekker bij zichzelf op de rekening.

Maar uit je post begrijp ik dat je zelf geen zonnepanelen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Je kan altijd bellen. Sommige maatschappijen gaan er wel in mee dat je eerder over kan. Al zit je eventueel ook met een opzegtermijn bij je huidige leverancier.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ah, de vereniging van Nederlandse energieboeren laat weer van zich horen.

Ik kan je nu al op een briefje geven dat de enerigerekening van mensen zonder panelen zeker niet met tientallen euro's per maand omlaag zal gaan. Dat kan je echt wel vergeten. Die van mensen die wel panelen hebben, zal de lucht in schieten en de winsten gaan wederom naar de energieboeren ;)

En het milieu argument wordt helemaal niet vergeten. Een kWh in de zomer kost net zoveel gas of steenkool als in de winter, dus de prijs mag dan wellicht hoger zijn, maar de milieuimpact is even groot. Dat maakt dat men deze regeling wil afschaffen puur vanwege de centen. En ik durf de discussie ook wel aan dat het voor het milieu waarschijnlijk beter is om het net als 'batterij' te gebruiken dan dat 8,1 miljoen huishoudens een thuisbatterij gaan aanschaffen. Het idee alleen al is gewoon lachwekkend, wat denk je dat de milieuimpact is van 8,1 miljoen batterijen die gefabriceerd moeten worden.. naast de batterijen voor elektrische auto's 8)7

Ik ben benieuwd wat het effect hiervan gaat zijn op:

1 - De groei van het aantal zonnepanelen. Ik vermoed dat dat flink omlaag gaat. Dat wordt weer janken in de tweede kamer omdat het klimaatdoelstellingen niet gehaald worden :'(
2 - Wat mensen met hun overschot gaan doen. Als ik straks nog maar 180 euro voor mijn 2000 kWh overschot krijg dan fik ik het links of rechts om zelf wel op een of andere manier op. Ik ben geen filantropische instelling voor een energieboer. Zij verkopen het in de zomer ook gewoon voor 50 cent door aan mijn buurman.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Ik kan je nu al op een briefje geven dat de enerigerekening van mensen zonder panelen zeker niet met tientallen euro's per maand omlaag zal gaan. Dat kan je echt wel vergeten. Die van mensen die wel panelen hebben, zal de lucht in schieten en de winsten gaan wederom naar de energieboeren ;)

En het milieu argument wordt helemaal niet vergeten. Een kWh in de zomer kost net zoveel gas of steenkool als in de winter, dus de prijs mag dan wellicht hoger zijn, maar de milieuimpact is even groot. Dat maakt dat men deze regeling wil afschaffen puur vanwege de centen. En ik durf de discussie ook wel aan dat het voor het milieu waarschijnlijk beter is om het net als 'batterij' te gebruiken dan dat 8,1 miljoen huishoudens een thuisbatterij gaan aanschaffen. Het idee alleen al is gewoon lachwekkend, wat denk je dat de milieuimpact is van 8,1 miljoen batterijen die gefabriceerd moeten worden.. naast de batterijen voor elektrische auto's 8)7

1 - De groei van het aantal zonnepanelen. Ik vermoed dat dat flink omlaag gaat. Dat wordt weer janken in de tweede kamer omdat het klimaatdoelstellingen niet gehaald worden :'(
2 - Wat mensen met hun overschot gaan doen. Als ik straks nog maar 180 euro voor mijn 2000 kWh overschot krijg dan fik ik het links of rechts om zelf wel op een of andere manier op. Ik ben geen filantropische instelling voor een energieboer. Zij verkopen het in de zomer ook gewoon voor 50 cent door aan mijn buurman.
Er is nooit echt goed over na gedacht, zonnepanelen en warmtepompen zijn de toekomst!!! Maar in de winter komen de panelen niet eens in de buurt om genoeg op te wekken om een warmtepomp te laten werken. Daarnaast 's nachts doet een paneel al helemaal niks. Als ik hier soms lees wat een warmtepomp in de winter aan stroom trekt terwijl je alle stroom die 10 panelen (bv) opwekken in de zomer mag wegstrepen per jaar is dat natuurlijk erg krom.
Nu mensen massaal overstappen naar zonnepanelen komen die zwakke punten naar boven en weten ze er niet wat ze ermee aan moeten.

Overigens een batterij gaat dat probleem niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
ArcticWolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:35:
[...]

30 dagen is normaal, daarin zit ook de 14 dagen bedenktijd.
Dat zou minder zijn!
ArcticWolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Dat kost extra geld toch meen ik?
Bij de meeste wel, maar krijg je aan einde van het jaar weer terug?
TheBrut3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Je kan altijd bellen. Sommige maatschappijen gaan er wel in mee dat je eerder over kan. Al zit je eventueel ook met een opzegtermijn bij je huidige leverancier.
Ik ga met Engie bellen hiervoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Er is nooit echt goed over na gedacht, zonnepanelen en warmtepompen zijn de toekomst!!! Maar in de winter komen de panelen niet eens in de buurt om genoeg op te wekken om een warmtepomp te laten werken. Daarnaast 's nachts doet een paneel al helemaal niks. Als ik hier soms lees wat een warmtepomp in de winter aan stroom trekt terwijl je alle stroom die 10 panelen (bv) opwekken in de zomer mag wegstrepen per jaar is dat natuurlijk erg krom.
Nu mensen massaal overstappen naar zonnepanelen komen die zwakke punten naar boven en weten ze er niet wat ze ermee aan moeten.

Overigens een batterij gaat dat probleem niet oplossen.
Daarom zeg ik ook: de discussie gaat puur over de pegels. Het milieu speelt hier totaal geen rol in, terwijl we als we ook maar kans willen maken om de klimaatdoelstellingen te halen, we heel snel, heel veel _MEER_ zonnepanelen nodig hebben. Het gaat nog bij lange na niet snel genoeg, ondanks de riante salderingsregeling :o

Jouw redenatie is ook puur financieel. Als je redeneert vanuit het milieu is het een prima regeling: in het voorjaar en de zomer bouw je een CO2 tegoed op en de winter gebruik je daar een deel van (als je een overschot hebt).

Verder denk ik dat er wel over nagedacht is, alleen hebben we nog niet overal een antwoord op. De ervaring leert dat gaandeweg de technische oplossingen vaak wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

[...]

Ik voorzie gouden tijden voor aircoboeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]
Zonder salderen mag jij natuurlijk best je eigen 2000 kWh opstoken, maar dat zal je dan wel moeten doen op het moment dat het wordt opgewekt. Een kachel is niet aan te raden, dus airco wellicht. Of een accu.

Die 50 cent die jouw buurman teveel betaalt in de zomer is een subsidie voor jouw kWh in de winter. De overheid moet consumenten niet laten opdraaien voor (indirecte) subsidies.

Hoe zie jij dit voor je als 80% zonnepanelen heeft? 20% die 2 euro per kWh betaalt omdat ze het voor 5 huizen betalen in de winter?

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 16-01-2023 13:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat wordt weer crypto minen in de zomer O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
RemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Zonder salderen mag jij natuurlijk best je eigen 2000 kWh opstoken, maar dat zal je dan wel moeten doen op het moment dat het wordt opgewekt. Een kachel is niet aan te raden, dus airco wellicht. Of een accu.

Die 50 cent die jouw buurman teveel betaalt in de zomer is een subsidie voor jouw kWh in de winter. De overheid moet consumenten niet laten opdraaien voor (indirecte) subsidies.

Hoe zie jij dit voor je als 80% zonnepanelen heeft? 20% die 2 euro per kWh betaalt omdat ze het voor 5 huizen betalen in de winter?
Het lijkt allemaal zo mooi, afschaffen van salderen voor die arme mensen zonder zonnepanelen.

Maar wat gebeurt er als we in 2030 te weinig zonnepanelen hebben? De prijs gaat omhoog, maar alleen voor degenen zonder zonnepanelen. Tegen die tijd is er grote kans dat accu's goedkoop genoeg zijn dat iedereen met zonnepanelen de helft van het jaar niets betaald voor elektra.

De overheid gaat wanhopig proberen bedrijven zover te krijgen om zonnepanelen op hun dak te leggen. Dat kost natuurlijk bakken met subsidie. Geld dat via de energiebelasting juist weer bij degenen zonder panelen gehaald wordt.

Geld voor de thuisaccu's gaat natuurlijk ook regelrecht naar China.

Heeft het afschaffen van salderen ook voordelen. Ja, nu hebben bedrijven baat van die lage prijzen voor elektriciteit tijdens kantooruren. Met grootschalige aanschaf van thuisaccu's zal die prijs hoger worden, wat beter is om bedrijven te stimuleren zuinig om te gaan met energie.

Verder voordeel, waarschijnlijk kunnen particulieren veel sneller accu's installeren dan bijv. wijkaccu's of andere accu projecten. Dat is goed voor het opdoen van ervaring met grootschalige opslag in accu's. En als die accu's terugleveren via dynamische tarieven kan het ook het net stabiliseren.

Maar mensen zonder zonnepanelen zullen er hoogstwaarschijnlijk geen cent wijzer van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
Toezichthouder wil snel eind aan salderingsregeling zonnepanelen
https://www.nu.nl/economi...egeling-zonnepanelen.html

ACM wil wel vaker wat zonder ergens écht achter aan te zitten, maar zal dit ook nog gebeuren voor 2025 denken jullie?

Het lijkt mij dat de run op dynamisch nog groter zal worden, wanneer dit eerder wordt afgeschaft dan gepland. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 20:55
Xhomas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:55:

ACM wil wel vaker wat zonder ergens écht achter aan te zitten, maar zal dit ook nog gebeuren voor 2025 denken jullie?

Het lijkt mij dat de run op dynamisch nog groter zal worden, wanneer dit eerder wordt afgeschaft dan gepland. :+
Direct afschaffen gaat natuurlijk nooit gebeuren. Al is het wel goed dat de ACM op deze manier de discussie rondom het salderen aanzwengelt. En inderdaad, hoe minder er gesaldeerd kan worden, des te interessanter een dynamisch contract wordt.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Xhomas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:55:

Belangrijk voor het afschaffen van de salderingsregeling is dat alle analoge meters vervangen zijn. Sommige netbeheerders hebben nu al een enorm tekort aan slimme meters.

Er is ook al een enorm tekort aan monteurs. Dan lijkt me niet slim om een grote groep in te zetten om meters te gaan wisselen. Net zoals er ook groepen monteurs bezig zijn om gasaansluitingen te verwijderen die helemaal niet weg hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
crisp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:01:
[...]

In ieder geval wel de gasopslagen gevuld, waar nog 75% in zit...
Dat hebben de energie maatschappijen niet betaald.
En het verschil krijgt de vuller terug van de overheid. (En met deze prijzen zal ons dat miljarden kosten)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Belangrijk voor het afschaffen van de salderingsregeling is dat alle analoge meters vervangen zijn. Sommige netbeheerders hebben nu al een enorm tekort aan slimme meters.

Er is ook al een enorm tekort aan monteurs. Dan lijkt me niet slim om een grote groep in te zetten om meters te gaan wisselen. Net zoals er ook groepen monteurs bezig zijn om gasaansluitingen te verwijderen die helemaal niet weg hoeven.
Mwah, er zullen er een paar tussen de mazen glippen, maar het percentage slimme meters is volgens mij al >90%.

Ik denk wel dat het lonend gaat zijn om de panelen O-W te gaan leggen om op de wat duurdere tijden te leveren ipv Z om het aantal kWh te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:06:
Mwah, er zullen er een paar tussen de mazen glippen, maar het percentage slimme meters is volgens mij al >90%.
Het geeft een hoop herrie (en kamervragen) als er allerlei berichten zijn van mensen die vrolijk melden dat ze nog salderen omdat ze een analoge meter hebben. En vooral als ze die analoge meter hebben door een digitale meter te weigeren.

Dus tot nu was de lijn altijd dat de analoge meters vervangen worden voordat het salderen afgeschaft wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Zat al te twijfelen over zonnepanelen, helema omdat salderen al wordt afgebouwd, terugverdientijd vanaf 2026 wordt rap langer. Kan nu wel voor 7000 euro 3200 kwh/j (ongeveer) neerleggen en nog 2 jaar salderen, maar dat is tegen onze huidige prijzen ook maar 1300 euro, daarna gaat het al rap naar beneden.

Besloten om het voorlopig nog niet te doen, en het geld aan gasverminderende (lees isolatie) opties uit geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
[...]

Overal en nergens daalt de terugleververgoeding dan ook rap. nu meestal rond de 5-10 ct terwijl dat eerst veelal de kale prijs was. Misschien moeten ze de windparken dan ook niet meer de gastarieven geven? 8)7 De energiemarkt is nu zo ingericht dat de duurste de tarieven bepaald. Behalve als consument natuurlijk. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:26
phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Het geeft een hoop herrie (en kamervragen) als er allerlei berichten zijn van mensen die vrolijk melden dat ze nog salderen omdat ze een analoge meter hebben. En vooral als ze die analoge meter hebben door een digitale meter te weigeren.

Dus tot nu was de lijn altijd dat de analoge meters vervangen worden voordat het salderen afgeschaft wordt.
Dat soort mensen hoef je niet makkelijk te maken. Eis dat ze elke 3 maanden afrekenen voor verbruik met een TLV van 0.0001 en verbruik tegen een zeer ongunstige (model)contract, met uitzondering voor mensen waar ze niet door eigen schuld een analoge meter hebben of een afspraak hebben voor een upgrade.

Het is echt onzin om de hele land te benadelen door de groep analoge meter x zonnepanelen, dat is weinig x weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Marcva schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Voorwaarde is wel dat je netbeheerder doorlopend je leverancier van data voorziet. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb de Tibber Puls aangeschaft als backup. Ondanks een falende netwerkbeheerder kan Tibber nu toch dynamisch berekenen.
Dat is vermoed ik bij mij wel in orde. Mocht het niet zo zijn hang ik deze er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Hvdbnl schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Dat hebben de energie maatschappijen niet betaald.
En het verschil krijgt de vuller terug van de overheid. (En met deze prijzen zal ons dat miljarden kosten)
Dat het ons geld gaat kosten staat natuurlijk buiten kijf. De vraag is in hoeverre de overheid straks in staat is om overwinsten van energiemaatschappijen daadwerkelijk extra te belasten, om zodoende de kosten toch nog enigszins te drukken. Iets zegt me dat ze dat toch niet helemaal zal lukken...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

crisp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Dat het ons geld gaat kosten staat natuurlijk buiten kijf. De vraag is in hoeverre de overheid straks in staat is om overwinsten van energiemaatschappijen daadwerkelijk extra te belasten, om zodoende de kosten toch nog enigszins te drukken. Iets zegt me dat ze dat toch niet helemaal zal lukken...
Daarvoor zijn ze nu allen naar Davos gevlogen, toch :? Allemaal om de belangen van de consument te behartigen...?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

phicoh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Dat vervangen mogen ze alleen verplichten als de oude meter afgekeurd is: Link

Er zijn genoeg mensen die tot aan de rechter doorgaan om de Ferraris meter te behouden.

voorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat @Wolly voor de koelkast door gaat. Crypto minen is wel redelijk te sturen qua energieverbruik. En levert vast meer op dan die 9 cent per kWh.

En consumenten niet op laten draaien voor subsidies is een illusie. Waar denk je dat de subsidies vandaan komen die straks naar bedrijven gaan om zonnepanelen neer te leggen? Indirect komt de rekening altijd bij consumenten te liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
jusch schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:

Er zijn genoeg mensen die tot aan de rechter doorgaan om de Ferraris meter te behouden.

voorbeeld
Als er in de wet komt te staan dat een meter gescheiden telwerken moet hebben voor levering en invoer van elektriciteit, dan zijn die oude analoge meters in een keer ongeldig.

Dat staat nu niet in de wet, dus daarom kan je nu nog bezwaar maken als de meter niet is afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Edit: die paar tientjes kan je ook nu al besparen door een dynamische leverancier te kiezen.
Mijn panelen heb je inmiddels toch al lang en breed gefinancierd. ;)
Ik zie de salderingsregeling graag verdwijnen, want dan krijg ik in elk geval een marktconform tarief voor alles wat ik niet opsla.
Nu krijg ik maar €0,07/kWh, terwijl de energieboer dit aan jou doorverkoopt tegen de prijs vh energieplafond of nog meer.

De investeringen die de komende jaren nodig zijn, gaat ervoor zorgen dat je energierekening tientjes duurder gaat worden ipv goedkoper. Reken jezelf niet te snel rijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Peatsmoke schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Mijn panelen heb je inmiddels toch al lang en breed gefinancierd. ;)
Ik zie de salderingsregeling graag verdwijnen, want dan krijg ik in elk geval een marktconform tarief voor alles wat ik niet opsla.
Nu krijg ik maar €0,07/kWh, terwijl de energieboer dit aan jou doorverkoopt tegen de prijs vh energieplafond of nog meer.

De investeringen die de komende jaren nodig zijn, gaat ervoor zorgen dat je energierekening tientjes duurder gaat worden ipv goedkoper. Reken jezelf niet te snel rijk.
Nou daar zit wat mij betreft het hele probleem: die vergoeding lijkt gemaximaliseerd te worden op 10 cent en dat is misschien marktconform voor panelen op zuid, maar ik heb 10k wp liggen op oost west en in de vroege ochtend en namiddag/avond is die stroom doorgaans wel wat meer waard dan dat.

Wellicht tegen die tijd toch maar dynamisch gaan dan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
CrazyOne schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:16:
Zat al te twijfelen over zonnepanelen, helema omdat salderen al wordt afgebouwd, terugverdientijd vanaf 2026 wordt rap langer. Kan nu wel voor 7000 euro 3200 kwh/j (ongeveer) neerleggen en nog 2 jaar salderen, maar dat is tegen onze huidige prijzen ook maar 1300 euro, daarna gaat het al rap naar beneden.

Besloten om het voorlopig nog niet te doen, en het geld aan gasverminderende (lees isolatie) opties uit geven.
1 argument om saldering af te schaffen is omdat zonnepanelen "goedkoper" worden maar aan de prijs die u noemt zie ik dat niet. In 2018 heb ik voor EUR 3200 een PV installatie van 3000 Wp gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Hongy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:49:
1 argument om saldering af te schaffen is omdat zonnepanelen "goedkoper" worden maar aan de prijs die u noemt zie ik dat niet. In 2018 heb ik voor EUR 3200 een PV installatie van 3000 Wp gezet.
Klopt helemaal, toen wij ons huis kochten in 2017 kon ik voor ongeveer 4500 euro hetzelfde aantal kwh krijgen. Helaas praat je over 5 jaar geleden en een aardige bult inflatie, grondstoftekort en meer later. Die 7000 is nog de laagste die ik kreeg, waren een aantal rond of over de 10000 euro.
Oftewel in mijn berekening kan het niet meer uit, ondanks dat ik wel van plan ben all electric te gaan kan dan beter een thuisbatterij van 20kW ofzo kopen en deze in "goedkope" uurtjes vullen over een paar jaar.
Maar ga een beetje offtopic ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03
Hongy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Dit heeft vooral met de vraag (hoog door hoge stroomkosten) en aanbod (laag i.v.m. naweeën Corona en chiptekorten) te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
jusch schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
[...]

voorbeeld
Maar al ruim meer dan 90% heeft dus al een slimme meter en van degenen die het nog niet hebben zullen er ook wel heel wat oude gedateerde pijpenlaatjes in het bezit van huisjesmelkers tussen zitten. Dus een handvol mensen die hardnekkig vasthouden aan een domme meter om voor eigen gewin het salderen in stand te houden...

Daar is natuurlijk van alles aan te doen. En ja, laat er kamervragen van komen: dan zijn die eenvoudig te beantwoorden lijkt me. Ik heb dat stuk van jouw link even gelezen en in de comments wordt ook al aangegeven dat de meter van de betreffende meneer niet is toegestaan voor terugleveren. Het moet immers een goed geijkte meter zijn en daaraan voldoet dat museumstuk niet als het om terugleveren gaat. Dus die meneer mag die meter blijven gebruiken voor meten van het gebruik, maar hij mag hem niet gaan gebruiken voor het terugleveren.

Het afschaffen van salderen is al meerdere keren verschoven. Dan komt er ook nog eens een overgangsregeling en bovendien een behoorlijk goede richtlijn voor de terugleververgoeding. Ik denk dat die zonnepanelen nog steeds lonen: uitgangspunt blijft een terugverdientijd van 7 jaar. Echter, met de huidige tarieven is dat in feite al veel korter. Zelfs met dynamische tarieven krijg je al vaak meer terug dan 4 jaar geleden met een vast tarief en salderen. €0,20 per kWh was toen redelijk normaal en daar zit je nu al bijna aan met de heffingen en BTW.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 16-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
CrazyOne schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:16:

Isolatie is altijd de eerste stap in verduurzaming.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
crisp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Natuurlijk niet.
Zijn genoeg manieren om te zorgen dat er op papier geen overwinst is.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
CrazyOne schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Klopt helemaal, toen wij ons huis kochten in 2017 kon ik voor ongeveer 4500 euro hetzelfde aantal kwh krijgen. Helaas praat je over 5 jaar geleden en een aardige bult inflatie, grondstoftekort en meer later. Die 7000 is nog de laagste die ik kreeg, waren een aantal rond of over de 10000 euro.
Oftewel in mijn berekening kan het niet meer uit, ondanks dat ik wel van plan ben all electric te gaan kan dan beter een thuisbatterij van 20kW ofzo kopen en deze in "goedkope" uurtjes vullen over een paar jaar.
Maar ga een beetje offtopic ben ik bang.
Voor mij gaat dan dit argument (pv wordt steeds goedkoper) stuk om salderen af te schaffen. En voor het gelijkheidsbeginsel willen ze de saldering afschaffen dan moet iedereen die saldeert een slimme meter. Tot die tijd zou het dus niet mogen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Zojuist om 14.00 uur op RTLZ een interessant item over zonnepanelen en salderen....

Gekeken en tja wat een ramp wordt dat. Hierin wordt verteld dat mensen die warmtepompen en zonnepanelen hebben aangeschaft de pineut zijn vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.

In ons land is geen enkel nieuw te bouwen huis nog aangesloten op gas en overal liggen de panelen. Dit is wat onze regering wil en dan dit…

Dit kan niet waar zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Johan14 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:12:
Zojuist om 14.00 uur op RTLZ een interessant item over zonnepanelen en salderen....

Gekeken en tja wat een ramp wordt dat. Hierin wordt verteld dat mensen die warmtepompen en zonnepanelen hebben aangeschaft de pineut zijn vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.

In ons land is geen enkel nieuw te bouwen huis nog aangesloten op gas en overal liggen de panelen. Dit is wat onze regering wil en dan dit…

Dit kan niet waar zijn.
Ach dat is ook een beetje paniek zaaien...

Als je een warmtepomp hebt kun je straks niet meer salderen, maar dat kon je met gas ook al niet... Dus je koopt straks stroom in als je de warmtepomp gebruikt en onvoldoende stroom opwekt. In de zomer verkoop je de stroom, tegen een redelijke vergoeding. Prima toch? Ja het is duurder dan nu, maar het is wel eerlijker dan nu.
Pagina: 1 ... 63 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden