Je kan veel geld besteden aan je modeltreinbaan op zolder of liever in de kroeg zitten, je geld kan je maar 1x uitgeven dus als dat een uur douchen is .. so what ?
de kanttekeningen zijn:
- als het financieel zuiniger/aantrekkelijker gemaakt kan worden is dat altijd nuttig om te overwegen
- mijn kroost moet anderen niet op onnodige kosten jagen.
Vind gezondheid / schoon lichaam belangrijk om daar niet te veel op te monitoren
De eisen zijn voor "publieke" ruimtes ziekenhuizen, hotels, enzv waar het gebruik van de kraan niet een garantie heeft van regelmatig gebruik.
Heb je nu een gasten verblijf in/aan/rond je huis wat meer af dan toe gebruikt word is zoiets wellicht aan de orde.
ik ga het wel isoleren omdat het huidige verlies betekend dat je afhankelijk waar en wanneer je warm water tapt .. 3-10 minuten wacht op warm water, zelfs als je 5 a 10 minuten hem even uitgezet hebt.
20m3 vind ik dan weer bizar weinig.
Hoelang wordt er per dag gedouched?
Met pubers moeten soms wel wat extra motivatie ondersteuning krijgen

en we hebben een de keuze uit bad/douche en daarnaast is het wegens het lange wachten op warm water in de keuken eerder de waterkoker even aanzetten voor dat beetje heet water dan de kraan 30 min laten lopen.
Het is een verschil is of je uitgebreid gaat opwarmen en/of een compleet "lang haar" ritueel uitvoert met meerdere wasbeurten. of gewoon eronderdoor hobbelt om van kop tot teen het vuil af te spoelen & wassen.
ik had in het ouderlijk huis ook een bad, daar kon je makkelijk een bakkie koffie drinken voordat tie gevuld is. (CW4 of minder) + 100L meer.. nu hebben we een CW5 en een relatief kleiner bad daar moet je niet met je ogen knipperen want dan loopt het bad over.
ik heb gelijk gekozen een HRe ketel (2015) versus het enorme bakbeest wat er hing.
Wij zitten rond de 50m3 per maand en mijn vrouw houdt van wat langer douchen.
13 minuten douchen kost zo'n 0,3m3 aan gas (21 jaar oude HR ketel)
lang douchen raden wij gewoon af .. vul het bad en ga daarin je ding doen, wil je het "vuil" afspoelen mag je best even paar min afspoelen onder de douche erna.
21 jaar oud gas ding ? zeker als je er geen verwarmings behoefte aan hebt is het toch 900,- om dat ding te veranderen ?
Ongeacht of we van het gas af gaan scheelt het gas/elektra verbruik met geisoleerde leidingen en Warmte Terug Win dingen. immers het is een eenmalige uitgave die relatief snel winst oplevert.
Die "winst" of zuinigheid vergeet je snel dat het er uberhaupt nog inzit, het is een leuke bonus voor de volgende eigenaar, wellicht sneller huis verkocht ?
maar in lijn met dit topic .. dit soort energie perikelen maken minder impact op je huishouden als je het gedaan hebt.
1m3 gas staat gelijk aan 8 tot 9 KwH aan elektra (COP 1 ) dus 50m3 = 450 kwh dat is nog wel aardig wat opwek (overschot) nodig per maand om dat op te vangen .. de keuze hebben om te schakelen tussen gas en elektra kan fijn zijn.