Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Glashelder schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Ik heb er vanaf gezien, ik heb zo'n 2000 kWh overschot op jaarbasis maar in de voorwaarden staat letterlijk dat ze op elk moment kunnen beslissen dat ze de teruglevergoeding kunnen terugschroeven. Je weet nu al dat dat rond maart/april gaat gebeuren, als het zonneseizoen gaat beginnen ;)

Innova geeft 9 cent, maar wel met een vast contract (en dus vast salderen!). Engie biedt alleen een variabel contract. Heb voor mezelf besloten die 2000 kWh gewoon op te stoken >:) Het gaat of de auto in of de jacuzzi, een van de twee.
Als dat zo is dan stap je toch na een maand weer over? Prijzen gaan toch zakken.

Ben blij dat ik Vattenfall heb ingeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
vso schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:08:
Omdat ik PV heb + overschot van 400Kwh (verwacht), heb ik elektrische kachels (COP 1 dingen) in de woonkamer neer gemikt puur om het overschot ipv gas te verstoken

ik zou voor de 400KwH 0,055 per KwH (essent) = -22 euro op de energie rekening.
gas verbruik bespaart is 40-50m3 wat al snel 100,- op de jaar rekening betekend.

ik heb nog een camping (gas) & petroleum verwarming
- nu wil ik camping-gas niet in in huis wegens het bijproduct --> waterdamp.

Maar die pretroleum kachel zou maar 0,250 ml per uur gebruiken 4,25 per liter(85,- per 20 Liter) is ongeveer 1 euro per uur (zal best goedkoper kunnen met brandstof ergens anders vandaan)
ik heb getest --> houd "makkelijk" op 20 graden in huis

ik houd het huis op 15 graden via de CV installatie.

nu is mijn situatie niet zo dat ik 1500,- per maand neerleg voor mijn energie rekening of ander hoog bedrag .. zoals andere land genoten. die heb ik gelukkig bij tijds in de isolatie van het huis kunnen steken.

Die -22 kw om te zetten naar een 100,- tot 150,- besparing vind ik wel grappig, dat ik daarbij op andere manieren 4m3 tot 6m3 per dag kan besparen dat kan voor jullie wellicht intressant zijn ?
Dit doe ik nu ook.
Ik heb sinds het voorjaar alleen nog gas gebruikt voor de badkamer (warm waterkraan + douche).
Tegen het najaar had ik nog 2500kWh teruggeleverde stroom over. Dus ik heb de hele winter nog alles elektrisch verwarmd. Ik heb nu nog 1400kWh overschot over. Ruim voldoende tot einde van deze jaarrekening medio februari.
Gas heb ik sinds februari 2022 tot 1-1-23 pas 361m³ verbruikt. Tegen de jaarrekening in februari zal dat wel op 400-450m³ zitten.
Vergeleken met vorige jaarrekening zal ik zo'n 750m³ gas minder hebben verbruikt. En de laatste teruggeleverde kWh's krijg ik dan nog een measly 0.05./kWh terugleververgoeding voor.

Ik was graag eerder weg gegaan bij EnergieDirect. Maar helaas had ik in het voorjaar/zomer 2022 andere dingen aan mijn hoofd. Had wel na de zomer daar op kunnen zeggen, maar dan had ik alleen 2500x0.05=€125,00 aan TLV gehad en had ik vanaf de herfst elders die extra 750m³ aan gas wel moeten betalen. Even grof gerekend met 2 euro per m³ heb ik me zo dus zo'n 1500 euro bespaard. _/-\o_

Was wel even stress rond de kerst, met de onduidelijkheid over of het overschot van 2022 nog wel in 2023 gesaldeerd ging worden. Anders had ik zsm na 1-1-23 al over willen stappen. Maar daar heb ik uiteindelijk wel voldoende toezeggingen over om dat toch aan te durven tot einde jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sten2017 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Als dat zo is dan stap je toch na een maand weer over? Prijzen gaan toch zakken.

Ben blij dat ik Vattenfall heb ingeruild.
Dan kan je weer niet over een heel jaar salderen :)

Mooie aan meer opwekken dan je gebruikt in combinatie met salderen is dat het geen fluit uitmaakt hoe hoog de kWh prijs is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Ik heb er vanaf gezien, ik heb zo'n 2000 kWh overschot op jaarbasis maar in de voorwaarden staat letterlijk dat ze op elk moment kunnen beslissen dat ze de teruglevergoeding kunnen terugschroeven. Je weet nu al dat dat rond maart/april gaat gebeuren, als het zonneseizoen gaat beginnen ;)

Innova geeft 9 cent, maar wel met een vast contract (en dus vast salderen!). Engie biedt alleen een variabel contract. Heb voor mezelf besloten die 2000 kWh gewoon op te stoken >:) Het gaat of de auto in of de jacuzzi, een van de twee.
Iedere dag verse appeltaart uit eigen oven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:18
Klopt het dat als je klant wordt bij Eneco met een modelcontract je tarief nu bij normaal: Stroom per kWh normaal € 0,91886 is?
Zelf ben ik klant bij Eneco met een modelcontract en is mijn normaaltarief € 0,61888 per kWh, bizar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 18:54
BaBoK schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:22:
Klopt het dat als je klant wordt bij Eneco met een modelcontract je tarief nu bij normaal: Stroom per kWh normaal € 0,91886 is?
Zelf ben ik klant bij Eneco met een modelcontract en is mijn normaaltarief € 0,61888 per kWh, bizar..
yep het is bizar...

ben benieuwd wanneer mensen generatoren gaan kopen en met diesel aanslingeren omdat het goedkoper is..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

BaBoK schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:22:
"nieuwe" klanten betalen t.o.v. "bestaande" klanten die een nieuw tarief ingaan, meer. Snap ook niet hoe, het verhaal was iets van "voor nieuwe klanten moet duur worden ingekocht", maar andersom telt dat weer niet (op goedkope klanten wordt bespaard).

Ik had zelf trouwens 'n andere vraag:
In situaties waar een woning all-electric is (zeg 3500-4000kWh per jaar, 0m³ gas) is het plafond een wassen neus. Tot 2900kWh gaat dat goed, maar die 2900kWh is in augustus al vol, terwijl dat plafond cumulatief x-kWh per dag is.

Nu zie ik op Gaslicht diverse aanbieders. Ik kijk naar het tariev boven het plafond; dat is overal 80-90 cent per kWh. Bij Budget Energie is dat 50-60 cent per kWh met maandtarieven.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het maandtarief zelf in te stellen of gooien ze 'm zelf kunstmatig hoog (en zit je met gedoe bij failissement)?

Lijkt mij dat als het koud wordt of er geen zon/wind is, die prijzen erg hoog zijn. Andersom kan ook, maar ik zie aanbieders niet zo snel in prijs zakken. De situatie electric-only is gewoon lastig, kan wel gokken op enorm lage prijzen in de zomer en dan overstappen, maar dat biedt geen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RulazZ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:03:
[...]
Hoe zit het met de andere bijproducten (CO2, fijnstof) van zowel petroleum als campinggas? Daarvoor moet je ook extra gaan ventileren toch?
Camping gas produceert waterdamp bij verbranding, dus camperen/kreperen/voortent/partytent/terrasverwarming of indoor zou ik zeker met de koudere dagen sterk afraden .. omdat vocht enorm goeie geleider is, is de warmte ook rap weer weg.

Betreft fijnstof (if any) maar zoiezo bij "open vuur" moet je voldoende ventileren ik heb CO2 meters in huis hangen data kan doorgestuurd worden naar domotica maar ze opereren zelfstandig, veiligheid voor alles.
KMvrtr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:39:
[...]
Dit doe ik nu ook.
Ik heb sinds het voorjaar alleen nog gas gebruikt voor de badkamer (warm waterkraan + douche).
Tegen het najaar had ik nog 2500kWh teruggeleverde stroom over. Dus ik heb de hele winter nog alles elektrisch verwarmd. Ik heb nu nog 1400kWh overschot over. Ruim voldoende tot einde van deze jaarrekening medio februari.
Gas heb ik sinds februari 2022 tot 1-1-23 pas 361m³ verbruikt. Tegen de jaarrekening in februari zal dat wel op 400-450m³ zitten.

Vergeleken met vorige jaarrekening zal ik zo'n 750m³ gas minder hebben verbruikt. En de laatste teruggeleverde kWh's krijg ik dan nog een measly 0.05./kWh terugleververgoeding voor.

Ik was graag eerder weg gegaan bij EnergieDirect. Maar helaas had ik in het voorjaar/zomer 2022 andere dingen aan mijn hoofd. Had wel na de zomer daar op kunnen zeggen, maar dan had ik alleen 2500x0.05=€125,00 aan TLV gehad en had ik vanaf de herfst elders die extra 750m³ aan gas wel moeten betalen. Even grof gerekend met 2 euro per m³ heb ik me zo dus zo'n 1500 euro bespaard. _/-\o_

Was wel even stress rond de kerst, met de onduidelijkheid over of het overschot van 2022 nog wel in 2023 gesaldeerd ging worden. Anders had ik zsm na 1-1-23 al over willen stappen. Maar daar heb ik uiteindelijk wel voldoende toezeggingen over om dat toch aan te durven tot einde jaarafrekening.
Dat is ongeveer 37,5m3 gemiddeld per maand dat is best veel, wij gebruiken (gezin van 4 personen waarvan 2x langharig tuig ;) ) maar 20m3 p/m en mijn leidingen zijn deels geisoleerd + HRe CW5 ketel

Overgens ik merk wel op dat "best veel" niet opgaat voor jou/jullie leefstijl 450m3 (max) p/j is netjes

maar jij zou inmiddels al op 10 p,m (minimum maand nota bij energie leveranciers) kunnen bewerkstelligen en dan nog kunnen cashen op je overschot bij de hoogste teruggave (apart topic) kunnen verkopen

voor mij is dat echter 800 euro gas + 120 euro gas en -22 extra opwek (898 euro dus) voor op de jaarnota of totaal 800 euro jaarnota wel intressant maar ach .. op het totaal ook niet een issue.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
twowheeler schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:39:
Maar Engie, ik begrijp niet helemaal of ze nou wel of niet aantrekkelijk zijn wat betreft terugleververgoeding? Ze rekenen het kale tarief, dit is toch sowieso hoger dan de 16cent bij vattenfall zolang de energieprijzen zo hoog zijn?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AjDuLion schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:32:
[...]
yep het is bizar...

ben benieuwd wanneer mensen generatoren gaan kopen en met diesel aanslingeren omdat het goedkoper is..
ik vraag me af hoeveel sarcasme versus zereneus-heid deze opmerking heeft

is het serieus dan: BHKW of ook wel een dieselgenerator. zegt dat 70cent per kwh kost

nu ja als je PV 100% of meer opwekt versus je verbruik dan is dat wel intressant(er) dan een generator maar goed .. pff wel bizar als je generator intressant word voor thuis

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:12
Mijn ervaring met budget energie; je kunt maandtarief wel zelf naar beneden brengen, weet niet wat de grens is. BE heeft laatst zelf ook keurig tarief naar beneden gebracht. Is wel paar maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Laatst online: 22:12
Nog even opmerking; januari hetzelfde maandtarief als vorig jaar. Vanaf februari heb ik geen idee, weet nog niet waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

https://www.milieucentraa...egeling-voor-zonnepanelen vanaf 2025 maar dan 64% (zou 7% per jaar zijn) vanaf dit jaar .. en dus maar nog 93% doen ze over 3 jaar gelijk 64% (5 jaar x ~7%)

hopen dat er redelijk goeie alternatieven zijn dan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 14:41
Processorkoeler schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:33:
[...]Bij Budget Energie is dat 50-60 cent per kWh met maandtarieven. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het maandtarief zelf in te stellen of gooien ze 'm zelf kunstmatig hoog (en zit je met gedoe bij failissement)?
Ik ben vorige week verhuisd van Vattenfall naar Budget. Ik kon via de site het door hun geschatte maandbedrag van 900,- niet terugschroeven onder de 360,-. Even gebeld (wel 'even' geduld hebben een capabele werknemer aan de lijn te krijgen) en het was zo opgelost en nu staat hij op 200,-. Voor mij een prima bedrag nu ik bijna geen gas meer gebruik aangezien ik met een LL warmtepomp verwarm sinds oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:39
Jcrs7 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Mijn situatie en verbruik;

Contractdatum bij Essent 01 februari 2022
Klant bij Essent sinds mei 2014

5500-6500 kWh per jaar
1100M3 gas

Totaal 7500kWh panelen op Noord-West liggen
Opbrengst is na simulering op sunny desgin ca. 6000-6200kWh

Wat is in mijn situatie aan te raden om te doen ook ivm het prijsplafond?
Blijven zitten? NEE waarschijnlijk (Normaal; 0,9197 kWh Dal; 0,73374 kWh en 2,92796 M3)

Dynamisch contract of variabel/vast contract kiezen?
Het wisselt een beetje tussen maandbedragen met dynamisch en vast/variabel, dynamisch ANWB ca 160.- per maand en flexibel Engie 174,-
Maar voor jou maakt het toch geen drol uit wat je doet? Prijsplafond is na saldering van je panelen, dus per saldo zit je aan de goede kant. Je verbruik is onder plafond, dus je tarieven zijn effectief 40ct kWh en 1.45 EUR voor gas. Misschien dat je met dynamisch geluk hebt en er soms net onder zit, maar gezien je zonnepanelen zou ik dat geen verstandig plan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
vso schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:38:
[...]

Camping gas produceert waterdamp bij verbranding, dus camperen/kreperen/voortent/partytent/terrasverwarming of indoor zou ik zeker met de koudere dagen sterk afraden .. omdat vocht enorm goeie geleider is, is de warmte ook rap weer weg.

Betreft fijnstof (if any) maar zoiezo bij "open vuur" moet je voldoende ventileren ik heb CO2 meters in huis hangen data kan doorgestuurd worden naar domotica maar ze opereren zelfstandig, veiligheid voor alles.

[...]

Dat is ongeveer 37,5m3 gemiddeld per maand dat is best veel, wij gebruiken (gezin van 4 personen waarvan 2x langharig tuig ;) ) maar 20m3 p/m en mijn leidingen zijn deels geisoleerd + HRe CW5 ketel

Overgens ik merk wel op dat "best veel" niet opgaat voor jou/jullie leefstijl 450m3 (max) p/j is netjes

maar jij zou inmiddels al op 10 p,m (minimum maand nota bij energie leveranciers) kunnen bewerkstelligen en dan nog kunnen cashen op je overschot bij de hoogste teruggave (apart topic) kunnen verkopen

voor mij is dat echter 800 euro gas + 120 euro gas en -22 extra opwek (898 euro dus) voor op de jaarnota of totaal 800 euro jaarnota wel intressant maar ach .. op het totaal ook niet een issue.
Ik heb begrepen dat je de warmwaterleiding niet mag isoleren om een verhoogde kans op Legionella uit te sluiten.

20m3 vind ik dan weer bizar weinig.
Hoelang wordt er per dag gedouched?

Wij zitten rond de 50m3 per maand en mijn vrouw houdt van wat langer douchen.
13 minuten douchen kost zo'n 0,3m3 aan gas (21 jaar oude HR ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb begrepen dat je de warmwaterleiding niet mag isoleren om een verhoogde kans op Legionella uit te sluiten.

Ik zit in m'n 1tje op 10m3 per maand voor alleen douchen (2x per dag douchen in de zomer en nee dit kan niet 1x per dag worden). Dus 20m3 per maand voor 4 personen 1x per dag moet kunnen.

M'n normale douche zit dan op 0,15m3 per keer voor max 10 min, de regendouche doet ongeveer wat jij aangeeft. 0,3m3 per 15 min.

Nefit Proline CW5 uit 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]

50 m3 is volgens je eigen berekeningen dan ruim een uur douchen per dag. 20 m3 vind ik dan best redelijk eigenlijk. Hier kost een douchebeurtje gemiddeld 0,1 m3 en komen we met zijn drieën zelden boven de 10 m3 per maand, kennelijk allemaal zeer efficiënte en korte douchers (het is niet alsof we er op letten of zo)

Ondertussen zijn de dynamische tarieven voor stroom al een aardig tijdje onder de plafondprijs. Benieuwd hoe de gemiddelde prijs aan het eind van de maand er uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Ik zit in m'n 1tje op 10m3 per maand voor alleen douchen (2x per dag douchen in de zomer en nee dit kan niet 1x per dag worden). Dus 20m3 per maand voor 4 personen 1x per dag moet kunnen.

M'n normale douche zit dan op 0,15m3 per keer voor max 10 min, de regendouche doet ongeveer wat jij aangeeft. 0,3m3 per 15 min.

Nefit Proline CW5 uit 2021.
Ik zal straks nog eens opnieuw nagaan wat het verbruik is.
Waar wij minder mee gezegd zijn is dat de CV-ketel in de berging hangt en het warm water zo’n 18 meter getransporteerd moet worden waarvan zo’n meter of 8 in de beton.

Edit: Nefit Ecomline Excellence (2000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Ik zal straks nog eens opnieuw nagaan wat het verbruik is.
Waar wij minder mee gezegd zijn is dat de CV-ketel in de berging hangt en het warm water zo’n 18 meter getransporteerd moet worden waarvan zo’n meter of 8 in de beton.

Edit: Nefit Ecomline Excellence (2000)
Volgens mij zijn transportverliezen voor tapwater leidingen echt te verwaarlozen. Beton is van zichzelf een goede isolator, dus daar zal het niet aan liggen.

Zit er in die ketel ook een boiler? Ik had ook een Nefit Ecomline (1997) met boiler, dat ding lustte wel een slokje gas :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Volgens mij zijn transportverliezen voor tapwater leidingen echt te verwaarlozen. Beton is van zichzelf een goede isolator, dus daar zal het niet aan liggen.

Zit er in die ketel ook een boiler? Ik had ook een Nefit Ecomline (1997) met boiler, dat ding lustte wel een slokje gas :+
Er zit ook een boiler in :'( , momenteel staat hier al een Intergas klaar die gehangen zou gaan worden maar wat ik misschien zelf ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Ik zat in december op 20m3 maar vanaf juli gemiddeld op 10.5m3 voor alleen warm water.
Dat zijn dan in ons geval ongeveer 4 baden per week en 7 douches (ik time niet, maar denk een minuut of 10).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote: Essent
Het prijsplafond
In 2023 geldt het prijsplafond. Hierdoor betaal je tot een bepaald verbruik een maximale prijs voor je energie. Uiterlijk 10 januari staat een nieuw termijnbedragadvies inclusief prijsplafond voor je klaar onder Termijnbedrag.
10 januari is voorbij, maar nog steeds geen verandering van het voorgestelde termijnbedrag (zelfde als bij insturen op oudejaarsdag), zijn er nog meer die op Essent zitten te wachten? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
ArcticWolf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Beton is van zichzelf een goede isolator, dus daar zal het niet aan liggen.
Beton is juist helemaal geen goede isolator, maar een goede geleider van warmte, het tegenovergestelde dus. Zie hier voor de lambda waardes, beton is 1,3-1,7 W/mK, terwijl bijvoorbeeld hout op 0,1-0,2 W/mK zit en isolatiemateriaal zoals glaswol 0,03-0,04 W/mK aan warmte geleidt.

[ Voor 6% gewijzigd door RulazZ op 11-01-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
henkebek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:24:
[...]

50 m3 is volgens je eigen berekeningen dan ruim een uur douchen per dag. 20 m3 vind ik dan best redelijk eigenlijk. Hier kost een douchebeurtje gemiddeld 0,1 m3 en komen we met zijn drieën zelden boven de 10 m3 per maand, kennelijk allemaal zeer efficiënte en korte douchers (het is niet alsof we er op letten of zo)

Ondertussen zijn de dynamische tarieven voor stroom al een aardig tijdje onder de plafondprijs. Benieuwd hoe de gemiddelde prijs aan het eind van de maand er uit gaat zien.
Bij dynamisch zie ik het zo qua voordeel in 2023 tov variabel

1. Verbruik onder volume in de maand en gem prijs is eur 0.35/kwh --> Resultaat 5 ct per kwh bespaard
2. Verbruik onder volume in de maand en gem prijs is eur 0.48/kwh --> Resultaat 8 ct per kwh door
overheid vergoed. Beter dan normaal tarief eur 0.94/kwh die Vattenfall in jan 2023 waarbij overheid
54 ct/kwh aan Vattenfall vergoed voor mijn huishouden.
3. Verbruik boven volume in de maand en gem prijs is eur 0.35/kwh --> Resultaat 5 ct per kwh bespaard
4. Verbruik boven volume in de maand en gem prijs is eur 0.48/kwh --> Resultaat tot volume 8 ct door
overheid vergoed en 8 ct per kwh uit eigen zak voor kwh boven volume

heb ik dit goed begrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Je kan veel geld besteden aan je modeltreinbaan op zolder of liever in de kroeg zitten, je geld kan je maar 1x uitgeven dus als dat een uur douchen is .. so what ?

de kanttekeningen zijn:
- als het financieel zuiniger/aantrekkelijker gemaakt kan worden is dat altijd nuttig om te overwegen
- mijn kroost moet anderen niet op onnodige kosten jagen.

Vind gezondheid / schoon lichaam belangrijk om daar niet te veel op te monitoren
[...]
De eisen zijn voor "publieke" ruimtes ziekenhuizen, hotels, enzv waar het gebruik van de kraan niet een garantie heeft van regelmatig gebruik.

Heb je nu een gasten verblijf in/aan/rond je huis wat meer af dan toe gebruikt word is zoiets wellicht aan de orde.

ik ga het wel isoleren omdat het huidige verlies betekend dat je afhankelijk waar en wanneer je warm water tapt .. 3-10 minuten wacht op warm water, zelfs als je 5 a 10 minuten hem even uitgezet hebt.
Met pubers moeten soms wel wat extra motivatie ondersteuning krijgen ;) en we hebben een de keuze uit bad/douche en daarnaast is het wegens het lange wachten op warm water in de keuken eerder de waterkoker even aanzetten voor dat beetje heet water dan de kraan 30 min laten lopen.

Het is een verschil is of je uitgebreid gaat opwarmen en/of een compleet "lang haar" ritueel uitvoert met meerdere wasbeurten. of gewoon eronderdoor hobbelt om van kop tot teen het vuil af te spoelen & wassen.

ik had in het ouderlijk huis ook een bad, daar kon je makkelijk een bakkie koffie drinken voordat tie gevuld is. (CW4 of minder) + 100L meer.. nu hebben we een CW5 en een relatief kleiner bad daar moet je niet met je ogen knipperen want dan loopt het bad over.

ik heb gelijk gekozen een HRe ketel (2015) versus het enorme bakbeest wat er hing.
lang douchen raden wij gewoon af .. vul het bad en ga daarin je ding doen, wil je het "vuil" afspoelen mag je best even paar min afspoelen onder de douche erna.

21 jaar oud gas ding ? zeker als je er geen verwarmings behoefte aan hebt is het toch 900,- om dat ding te veranderen ?

Ongeacht of we van het gas af gaan scheelt het gas/elektra verbruik met geisoleerde leidingen en Warmte Terug Win dingen. immers het is een eenmalige uitgave die relatief snel winst oplevert.
Die "winst" of zuinigheid vergeet je snel dat het er uberhaupt nog inzit, het is een leuke bonus voor de volgende eigenaar, wellicht sneller huis verkocht ?
maar in lijn met dit topic .. dit soort energie perikelen maken minder impact op je huishouden als je het gedaan hebt.

1m3 gas staat gelijk aan 8 tot 9 KwH aan elektra (COP 1 ) dus 50m3 = 450 kwh dat is nog wel aardig wat opwek (overschot) nodig per maand om dat op te vangen .. de keuze hebben om te schakelen tussen gas en elektra kan fijn zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
joriannn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Maar voor jou maakt het toch geen drol uit wat je doet? Prijsplafond is na saldering van je panelen, dus per saldo zit je aan de goede kant. Je verbruik is onder plafond, dus je tarieven zijn effectief 40ct kWh en 1.45 EUR voor gas. Misschien dat je met dynamisch geluk hebt en er soms net onder zit, maar gezien je zonnepanelen zou ik dat geen verstandig plan vinden.
Even nog aanpassen, panelen worden binnen nu en 1,5maand geplaatst.

We hebben toch te maken met de ingedeelde maanden per kWh en M3? Daar ga ik met de stroom overheen!
Dan betaal ik gemiddeld bij Essent 0,84cent per kWh boven de vastgestelde kWh per maand. Bij Dynamisch is het momenteel nog niet boven de 0,20 cent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:39
Jcrs7 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Even nog aanpassen, panelen worden binnen nu en 1,5maand geplaatst.

We hebben toch te maken met de ingedeelde maanden per kWh en M3? Daar ga ik met de stroom overheen!
Dan betaal ik gemiddeld bij Essent 0,84cent per kWh boven de vastgestelde kWh per maand. Bij Dynamisch is het momenteel nog niet boven de 0,20 cent gekomen.
Nee, je hebt gewoon je jaarrekening en over het totaal wordt gesaldeerd en het prijsplafond toegepast. In jouw geval van februari t/m december (contractjaar & kalenderjaar). Dan blijf je eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
vso schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:23:
Je kan veel geld besteden aan je modeltreinbaan op zolder of liever in de kroeg zitten, je geld kan je maar 1x uitgeven dus als dat een uur douchen is .. so what ?

de kanttekeningen zijn:
- als het financieel zuiniger/aantrekkelijker gemaakt kan worden is dat altijd nuttig om te overwegen
- mijn kroost moet anderen niet op onnodige kosten jagen.

Vind gezondheid / schoon lichaam belangrijk om daar niet te veel op te monitoren

[...]

De eisen zijn voor "publieke" ruimtes ziekenhuizen, hotels, enzv waar het gebruik van de kraan niet een garantie heeft van regelmatig gebruik.

Heb je nu een gasten verblijf in/aan/rond je huis wat meer af dan toe gebruikt word is zoiets wellicht aan de orde.

ik ga het wel isoleren omdat het huidige verlies betekend dat je afhankelijk waar en wanneer je warm water tapt .. 3-10 minuten wacht op warm water, zelfs als je 5 a 10 minuten hem even uitgezet hebt.

[...]

Met pubers moeten soms wel wat extra motivatie ondersteuning krijgen ;) en we hebben een de keuze uit bad/douche en daarnaast is het wegens het lange wachten op warm water in de keuken eerder de waterkoker even aanzetten voor dat beetje heet water dan de kraan 30 min laten lopen.

Het is een verschil is of je uitgebreid gaat opwarmen en/of een compleet "lang haar" ritueel uitvoert met meerdere wasbeurten. of gewoon eronderdoor hobbelt om van kop tot teen het vuil af te spoelen & wassen.

ik had in het ouderlijk huis ook een bad, daar kon je makkelijk een bakkie koffie drinken voordat tie gevuld is. (CW4 of minder) + 100L meer.. nu hebben we een CW5 en een relatief kleiner bad daar moet je niet met je ogen knipperen want dan loopt het bad over.

ik heb gelijk gekozen een HRe ketel (2015) versus het enorme bakbeest wat er hing.

[...]

lang douchen raden wij gewoon af .. vul het bad en ga daarin je ding doen, wil je het "vuil" afspoelen mag je best even paar min afspoelen onder de douche erna.

21 jaar oud gas ding ? zeker als je er geen verwarmings behoefte aan hebt is het toch 900,- om dat ding te veranderen ?

Ongeacht of we van het gas af gaan scheelt het gas/elektra verbruik met geisoleerde leidingen en Warmte Terug Win dingen. immers het is een eenmalige uitgave die relatief snel winst oplevert.
Die "winst" of zuinigheid vergeet je snel dat het er uberhaupt nog inzit, het is een leuke bonus voor de volgende eigenaar, wellicht sneller huis verkocht ?
maar in lijn met dit topic .. dit soort energie perikelen maken minder impact op je huishouden als je het gedaan hebt.

1m3 gas staat gelijk aan 8 tot 9 KwH aan elektra (COP 1 ) dus 50m3 = 450 kwh dat is nog wel aardig wat opwek (overschot) nodig per maand om dat op te vangen .. de keuze hebben om te schakelen tussen gas en elektra kan fijn zijn.
Ik vind lang douchen ook geen probleem, ik probeer een beetje te vergelijken wat een normaal verbruik is.
Als ik milieu centraal mag geloven doet mijn ketel het helemaal niet slecht, dit terwijl de warmte wisselaar wel behoorlijk op zijn einde is (slijtage/ weg gecorrodeerd van een paar vinnen.

Hier heb ik versneld airco’s gehangen omdat we net zonnepanelen hadden laten leggen.
Geschatte opbrengst van 7000kWh per jaar.
Toen we het doortocht hoekhuis net hadden (2,5 jaar terug) ging er 2100m3 doorheen waarvan in die koude Januari zo’n 450m3.

Dus we doen het niet slecht en onze jaarlijkse kosten voor energie zullen zeer behapbaar zijn.

Ik kan natuurlijk pas echt iets zeggen over het resterende verbruik als ik de oude ketel heb vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 18:54
vso schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:53:
[...]

ik vraag me af hoeveel sarcasme versus zereneus-heid deze opmerking heeft

is het serieus dan: BHKW of ook wel een dieselgenerator. zegt dat 70cent per kwh kost

nu ja als je PV 100% of meer opwekt versus je verbruik dan is dat wel intressant(er) dan een generator maar goed .. pff wel bizar als je generator intressant word voor thuis
wat hij dus al zegt 70 cent de kw en erboven is al positief.. ik zie inmiddels al contracten van boven de 1 euro komen en dat is nog zonder de warmte te gebruiken voor je gas (Waar ik de prijs inmiddels op +3 euro zie staan) dit zegt eigenlijk ook wel een beetje hoe zwaar we genaaid worden door veel energie leveranciers..

je grootste nadeel is zo'n ding kwijt raken bij woningen want als je dacht dat een warmte water pomp herrie maakte.. dan heb je deze unit nog niet gehoord..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:22
Raven schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:54:
[...]

10 januari is voorbij, maar nog steeds geen verandering van het voorgestelde termijnbedrag (zelfde als bij insturen op oudejaarsdag), zijn er nog meer die op Essent zitten te wachten? :?
Wanneer ik op mijn termijnbedrag klik in de app staat er ondertussen wel:
"De korting door het prijsplafond is in dit termijnbedragadvies verwerkt"

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

elektriekert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Ik vind lang douchen ook geen probleem, ik probeer een beetje te vergelijken wat een normaal verbruik is.
Als ik milieu centraal mag geloven doet mijn ketel het helemaal niet slecht, dit terwijl de warmte wisselaar wel behoorlijk op zijn einde is (slijtage/ weg gecorrodeerd van een paar vinnen.

Hier heb ik versneld airco’s gehangen omdat we net zonnepanelen hadden laten leggen.
Geschatte opbrengst van 7000kWh per jaar.
Toen we het doortocht hoekhuis net hadden (2,5 jaar terug) ging er 2100m3 doorheen waarvan in die koude Januari zo’n 450m3.

Dus we doen het niet slecht en onze jaarlijkse kosten voor energie zullen zeer behapbaar zijn.

Ik kan natuurlijk pas echt iets zeggen over het resterende verbruik als ik de oude ketel heb vervangen.
gas versus elektra klinkt leuk .. maar ik hoef geen hele berekening te maken om jou aan te tonen dat er nog erg veel winst mogelijk is..

En praten zoals met @elektriekert of jou over douchen is nice .. maar dan praten we wel of % van het verbruik van een CV-ketel op jaarbasis .. de 90% van je verbruik is verwarmen van het ongeisoleerde huis

bv ik gebruik 250m3 aan gas voor sanitair warm water .. vorig jaar totaal 810 m3 gas verbruik dus 66% alsnog aan verwarming dat jaar

Mijn buren betalen (zelfde woning / inhoud) betalen voorheen 250 (nu dus 750) p/m ..ze vroegen rond kerst wat ik betaalde .. heb maar netjes gezegd "weet ik niet" .. ipv minder dan 100,-

7megawatt dan klinkt het opeens bizar veel :+
Die 2100m3 x 9 = 18.900 dus 19 KwH bovenop je huidig elektra verbruik met een (s)COP van 4 zit je nog maar op +5.000 KwH mocht je 1:1 naar een WP overstappen.
Maar vergeet niet dat je als je nog geen 3 fase hebt, die er bij moet .. een 11KwH gasplaat enzv enzv ..

jij vind het niet slecht maar
- heb je je leidingen geisoleerd
- andere tips van het CV tune topic (bv waterzijdig inregelen)
- hoe staat het met je huis isolatie ?
- heb je douche wtw ?

En wat is dan uiteindelijk de tijd dat je staat te douchen ???

trouwens als je de zooi gaat vervangen doe jezelf een enorme lol en zorg dat er (afsluit)kranen tussen het leiding werk bij je cv zit en de verwarming(en) .. water, vuil filters en nieuwe drukketel wellicht kan je de boel in segmenten delen ..

als je later een hybride ketel, of boiler vat of andere meuk erbij wilt zetten is makkelijk onderhoud een ding waar je enorm blij mee gaat zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:15
Ik heb per 1 januari mijn meterstanden doorgegeven, maar deze zijn niet geaccepteerd door de netbeheerder. Ik heb een ferrarismeter en wek nogal wat op. Ik moet nu een foto maken en opsturen, anders gaan ze mijn stand hoger inschatten. Als ze het hoger inschatten zou ik een hoger verbruik hebben tegen het lage btw tarief.
In juli krijg ik de eindnota. Zou dat nog wat uitmaken? Normaal lever ik meer terug dan het verbruik, maar we hebben sinds vorig jaar een warmtepompboiler en airco. Kan alleen maar voordelig uitpakken als ik niets doe, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

In 2021 heb ik mijn contract bij Greenchoice verlengd per 1-1-2022 met 5 jaar tot 2027.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flBcZ1sYRIeDc7xfnoyki_rSCrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Nr1LoioEYOh0KJgvr6ANCJg.png?f=user_large

Als ik nu naar de tarieven kijk zijn die anders (hoger).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-kCd__o4dlwBMXUSEVGfMJx9Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXmELMriS93TeS4ZKVctrVPL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkxGw3_4pmIU3bd-PbKvYYoEWQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6rnxUz5jyYDAjjK9ACYtPxz.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand daar een verklaring voor, en is het terecht?
Zeker omdat het contract aangegaan is vóór de btw-verlaging en compensatie regelingen die dit jaar vervallen zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
magic_nl schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:42:
In 2021 heb ik mijn contract bij Greenchoice verlengd per 1-1-2022 met 5 jaar tot 2027.
[Afbeelding]

Als ik nu naar de tarieven kijk zijn die anders (hoger).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand daar een verklaring voor, en is het terecht?
Zeker omdat het contract aangegaan is vóór de btw-verlaging en compensatie regelingen die dit jaar vervallen zijn.
De energiebelasting is per 1-1-23 verhoogd.

Van 1 juli tot en met 31 december 2022 is de btw op energie (aardgas, elektriciteit en stadsverwarming) verlaagd van 21% naar 9%. Het lagere btw-tarief geldt voor alle onderdelen op de energierekening die te maken hebben met de levering van energie. Dus jouw contract was/is al met 21% berekend. Het is dus louter de energiebelasting.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dean Martin schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:48:
[...]

De energiebelasting is per 1-1-23 verhoogd.

Van 1 juli tot en met 31 december 2022 is de btw op energie (aardgas, elektriciteit en stadsverwarming) verlaagd van 21% naar 9%. Het lagere btw-tarief geldt voor alle onderdelen op de energierekening die te maken hebben met de levering van energie. Dus jouw contract was/is al met 21% berekend. Het is dus louter de energiebelasting.
Zijn contract loopt vanaf 1-1-2022 dus die 9% BTW was nog helemaal niet in beeld.

Maar de vaste energiebelasting op gas is per 1-1-2023 omhoog gegaan (dit is geen percentage).

@magic_nl
Je betaald een paar cent meer 5,7 cent meer energiebelasting op gas per m3, de btw maakt daar 7 cent van (ongeveer :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 11-01-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raem schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Wanneer ik op mijn termijnbedrag klik in de app staat er ondertussen wel:
"De korting door het prijsplafond is in dit termijnbedragadvies verwerkt"
Gebruik hier desktop browser, geen indicatie op de termijnbedrag-pagina dat het is verwerkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:40
[...]

Gisteravond binnen. Nieuwe app update is ook netjes overzichtelijk. En nee, ik ga niet die 50 euro omhoog. Spaar zelf wel tot eind mei.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Heb vandaag ook besloten om over te stappen van mijn vaste leverancier. Voor dynamisch stroom kwam ik uit bij Tibber alleen leveren die geen gas.

Voor Gas kom ik via de vergelijkingssites enkel uit bij greenchoice of Frank energie.

Maar is het niet zo dat iedere leverancier gewoon gas moet/kan leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Zijn contract loopt vanaf 1-1-2022 dus die 9% BTW was nog helemaal niet in beeld.

Maar de vaste energiebelasting op gas is per 1-1-2023 omhoog gegaan (dit is geen percentage).
Dat is toch exact wat ik zeg?!

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
vso schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:25:
[...]

gas versus elektra klinkt leuk .. maar ik hoef geen hele berekening te maken om jou aan te tonen dat er nog erg veel winst mogelijk is..

En praten zoals met @elektriekert of jou over douchen is nice .. maar dan praten we wel of % van het verbruik van een CV-ketel op jaarbasis .. de 90% van je verbruik is verwarmen van het ongeisoleerde huis

bv ik gebruik 250m3 aan gas voor sanitair warm water .. vorig jaar totaal 810 m3 gas verbruik dus 66% alsnog aan verwarming dat jaar

Mijn buren betalen (zelfde woning / inhoud) betalen voorheen 250 (nu dus 750) p/m ..ze vroegen rond kerst wat ik betaalde .. heb maar netjes gezegd "weet ik niet" .. ipv minder dan 100,-

7megawatt dan klinkt het opeens bizar veel :+
Die 2100m3 x 9 = 18.900 dus 19 KwH bovenop je huidig elektra verbruik met een (s)COP van 4 zit je nog maar op +5.000 KwH mocht je 1:1 naar een WP overstappen.
Maar vergeet niet dat je als je nog geen 3 fase hebt, die er bij moet .. een 11KwH gasplaat enzv enzv ..

jij vind het niet slecht maar
- heb je je leidingen geisoleerd
- andere tips van het CV tune topic (bv waterzijdig inregelen)
- hoe staat het met je huis isolatie ?
- heb je douche wtw ?

En wat is dan uiteindelijk de tijd dat je staat te douchen ???

trouwens als je de zooi gaat vervangen doe jezelf een enorme lol en zorg dat er (afsluit)kranen tussen het leiding werk bij je cv zit en de verwarming(en) .. water, vuil filters en nieuwe drukketel wellicht kan je de boel in segmenten delen ..

als je later een hybride ketel, of boiler vat of andere meuk erbij wilt zetten is makkelijk onderhoud een ding waar je enorm blij mee gaat zijn.
Wat ik in mijn verhaal niet heb vertelt is dat alle isolatie mogelijkheden m.u.v. een voorzetwand zijn gedaan.
Als ik nu op gas zou stoken weet ik niet hoeveel het verbruik zou zijn.

We hebben zo'n 38k in verduurzaming/isolatie gestoken.

Energiekosten kosten zullen tussen de 700-800€ per jaar liggen.

Ik hoef ook helemaal geen berekening te zien.
Ik was gewoon benieuwd naar wat mensen gemiddeld verbruik van een douche in een tijdseenheid.

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 11-01-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AjDuLion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:17:
[...]

wat hij dus al zegt 70 cent de kw en erboven is al positief.. ik zie inmiddels al contracten van boven de 1 euro komen en dat is nog zonder de warmte te gebruiken voor je gas (Waar ik de prijs inmiddels op +3 euro zie staan) dit zegt eigenlijk ook wel een beetje hoe zwaar we genaaid worden door veel energie leveranciers..

je grootste nadeel is zo'n ding kwijt raken bij woningen want als je dacht dat een warmte water pomp herrie maakte.. dan heb je deze unit nog niet gehoord..
Zo'n ding kan je relatief makkelijk geluids arm maken, ik zou zelf een aantal super condensators en een DIY accu pack met BMS erbij knutselen .. de condensatoren zijn nodig voor je inschakel spanning.

Wat scheelt is dat je bv een 48 UPS converteert naar LI-ION oid accu's die dingen hebben al een management laag die bv een generator / laad cyclus en een waarschuwing via je gsm ofzo kan starten.

Voor stroom generators kan je ook andere brandstoffen (biofuel / rooie diesel of andere bronnen tappen)
daarnaast kan je ook de hitte (ipv luchtkoeling) ook benutten door een de een warmtewisselaar en meerdere spiralen .

Als je bv het zodanig kan timen dat je generator 1x per dag (overdag) tussen 12 en 18:00 aanslaat om de benodigde energie op te wekken kan je de rest warmte ook inzetten om warmwater voorziening ofzo ..

Anderzijds het systeem is dan ook compatible met zonne panelen, dus in de dagen met mooi weer wanneer jij / buren buiten zitten hoef je ook niet te bang te wezen dat er dan geluids overlast word gemaakt. met slecht weer is men toch binnen en dan is het niet erg als de generator aanslaat ..

Natuurlijk is het relatief complex, en je hebt de nodig "tweaks" nodig, maar je kan wel 365 doordraaien ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:44
dr86 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:01:
Heb vandaag ook besloten om over te stappen van mijn vaste leverancier. Voor dynamisch stroom kwam ik uit bij Tibber alleen leveren die geen gas.

Voor Gas kom ik via de vergelijkingssites enkel uit bij greenchoice of Frank energie.

Maar is het niet zo dat iedere leverancier gewoon gas moet/kan leveren?
Dat is niet verplicht, je kan ook voor Zonneplan gaan die is voor gas het goedkoopste. Er is hier op Tweakers trouwens een apart topic over dynamische leveranciers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Gaat de CV lager en maak je vaker gebruik van een elektrisch kacheltje dan klopt het geschatte verbruik door jouw energieleverancier natuurlijk niet. Hierdoor kan het zijn dat jouw voorschot afwijkt! Altijd leuk om veel terug te krijgen bij een afrekening, maar misschien kun je dat geld nu al wel gebruiken!

Vandaag heb ik weer iemand blij kunnen maken met mijn gratis tool om, aan de hand van het te verwachte verbruik, je voorschot bij te stellen (indien nodig). Je hebt de mogelijkheid je geschatte verbruik aan te passen en je ziet gelijk hoe dit van invloed is op de komende afrekening. De berekeningen worden gedaan inclusief het prijsplafond!

De tool werkt op dit moment enkel nog voor mensen zonder dynamische prijzen en zonder zonnepanelen. Wil jij ook van deze gratis tool gebruik maken? dm of mail (energietool@hgmdesign.nl) je naam, emailadres, energieleverancier en looptijd van je contract. Dan mail ik jou je account en uitleg terug!

Gewoon gratis, omdat ik het systeem voor mezelf had gemaakt en ik graag andere er ook gebruik van wil laten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIEOQwf6HfVd4qKdnxL5TU-tdKM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YIOrbBjb2RBjrLP3v7ktP6vg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFc9OR2MB_Ti4lLlvZyr2ybBb5k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/znc9RyrUdGp84iyotT9Xjv7m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NYX5jprY9tb6OITfuA2AMeMaJI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eSMkTCWNZUeOICKJav6pmCKB.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PRLNMOk4P8dGFOI1zu3uv9vMsg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HHfMwwWGAd4kJTJ0QzAjiOt2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU_-iJFkWF-J3PqmWfmgmxYCN8U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SB8e6A3himvy27RGQSoafx3g.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zit met 3 en een halve persoon (stiefdochter die alleen in de weekenden/vakanties thuis is) hierop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q72snjpa7qldzVSB6--GSFO3CvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFI3qIzQ1g2eiQuxJvTEz1V1.jpg?f=fotoalbum_large

3 weken geleden de comfortstand op de ketel uitgeschakeld en dat scheelt zo'n 14 a 15 kuub per maand (0.48m³ per dag). Dus januari zou weer stuk lager moeten uitvallen dan december.

Duurt beneden iets langer voor je warm water hebt maar daar gebruiken we amper warm water.

In de zomer douchen we kort en koud maar in de winter is een lange hete douche gewoon lekker. Zie je ook wel terug aan het verbruik. Oktober hielden we als proef aan 5-6 minuten maximaal douchen. Dat zie je ook wel terug, als we er een beetje op letten zou het makkelijk terug kunnen naar rond de 20 kuub. Maarja een beetje genieten mag ook wel.

Gaat om een Remeha HR keteltje van zo'n 13 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
[...]

Bij mij staat er. We maken je jaarrekening op. Huh?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

synx6 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Bij mij staat er. We maken je jaarrekening op. Huh?
Ze bedoelen natuurlijk je spaarrekening :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Ze bedoelen natuurlijk je spaarrekening :+
Die is al leeg:p

Maar zonder gekheid mijn jaarcontract loopt tot eind feb. Dus dit lijkt wat vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

elektriekert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:29:
[...]
Wat ik in mijn verhaal niet heb vertelt is dat alle isolatie mogelijkheden m.u.v. een voorzetwand zijn gedaan.
Als ik nu op gas zou stoken weet ik niet hoeveel het verbruik zou zijn.

We hebben zo'n 38k in verduurzaming/isolatie gestoken.
38K ? kan je dat uitsplitsen ??

voor mij
5K --> dak isolatie (binnen) zelf gedaan 1.500 euro aan isolatie materiaal rest is verfraaiing/afwerking
0k --> gevel isolatie (was al gedaan)
3K ---> vloer isolatie (extra dik)
17K --> nieuwe ramen + voordeur + schuifpui niet alles in 1x + rolluiken
2,5K --> nieuwe CV + mechanische ventilatie
2K voor isolatie bij dakkapel renovatie
2K aan overige isolatie werkzaamheden. rondom het huis

Ik vermoed dat:
- ik nog paar rollen glaswol
- geisoleerde flexibele leidingwerk +_4x radiatoren (inclusief badkamer) op de 1ste moet doen
- WTW voor de badkamer (in combinatie met nieuw leiding werk makkelijke klus)
- Vloerverwarming op de begane grond staat ook nog op de planning
- opnieuw impregneren van de gegevel zodat vochtig weer niet te snel alle warmte uit het pand trekt

Ramen had ik (#AchterafIsMakkelijkGezegd) zelf kunnen doen voor 1/3 of 50%

Denk dat ik totaal ook richting de 30-40K kwijt ben
Energiekosten kosten zullen tussen de 700-800€ per jaar liggen.
Dat is dan wel netjes ook zoiets bij mij zit alleen nu wel met de huidige prijs op 500,- ofzo nog een sport om het niet te veel meer te laten stijgen :)
Ik was gewoon benieuwd naar wat mensen gemiddeld verbruik van een douche in een tijdseenheid.
Voor mijn gezin kom ik op 0,3m3 per douche/bad gemiddeld als ik het op een bierviltje uitreken.. maar dan weet ik niet het aantal liters per minuut dat verwarmt word. en dan ga ik uit van een sessie van 5-10 minuten

Nu heb ik mijn sanitair water al net iets boven de 60graden gezet en kan niet isoleren omdat alles in beton gegoten is, tegen de tijd dat ik exacter kan meten is dit helemaal op zijn kop en dan is alles zo ver mogelijk efficient.

Hoewel ik een douche wtw er tussen ga plaatsen, is de kans klein dat ik er rendement uit ga halen zeker omdat ze pas hun winst terug betalen bij langer dan 5 a 10 minuten douchen en dat leren we af / we geven de voorkeur aan bad. Maar om het later er alsnog tussen te prakken is zonde als je toch al bezig bent.

wat wel leuk is het verschil van verliezen bij diverse temperaturen & isolatie diktes https://enon.nl/warmteverliezen-pijpleidingen/ het spreekt voor zich hoe groter het verschil tussen in en buiten de pijp hoe groter het verlies.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Hongy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Bij dynamisch zie ik het zo qua voordeel in 2023 tov variabel

1. Verbruik onder volume in de maand en gem prijs is eur 0.35/kwh --> Resultaat 5 ct per kwh bespaard
2. Verbruik onder volume in de maand en gem prijs is eur 0.48/kwh --> Resultaat 8 ct per kwh door
overheid vergoed. Beter dan normaal tarief eur 0.94/kwh die Vattenfall in jan 2023 waarbij overheid
54 ct/kwh aan Vattenfall vergoed voor mijn huishouden.
3. Verbruik boven volume in de maand en gem prijs is eur 0.35/kwh --> Resultaat 5 ct per kwh bespaard
4. Verbruik boven volume in de maand en gem prijs is eur 0.48/kwh --> Resultaat tot volume 8 ct door
overheid vergoed en 8 ct per kwh uit eigen zak voor kwh boven volume

heb ik dit goed begrepen?
Volgens mij klopt dit zo ja.
Dit is ook hoe ik het interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:10
Is Greenchoice nog steeds een slechte keuze qua salderen?

Ik moet zeggen: door dat hele prijsplafond is het wel minder noodzakelijk nog over te stappen. Wat is er te winnen?

Ik wil zelf van Vattenfall naar Engie, enige wat ik er mee win zo te zin is lagere kosten boven het plafond (komen we niet) en meer terugleververgoeding.

[ Voor 30% gewijzigd door twowheeler op 12-01-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Mijn energierekening daalt in 2023 ten opzichte van 2022. Dit komt doordat ik overgestapt ben naar Tibber (elektra-rekening halveert), door het prijsplafond voor stadsverwarming (kosten blijven ongeveer gelijk) en doordat ik door angst voor de gestegen prijzen de verwarming van 21 naar 20 graden heb teruggeschroefd. Echter zelfs zonder prijsplafond zou mijn energierekening hooguit een paar tientjes stijgen. Van onder de 150 euro per maand tot 200 euro per maand zonder plafond. Waarvan trouwens het merendeel vaste kosten voor de stadsverwarming zijn.

Hoe langer ik erover nadenk hoe minder ik begrijp van energierekeningen van 700+ euro in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
moshimoshi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:57:
Hoe langer ik erover nadenk hoe minder ik begrijp van energierekeningen van 700+ euro in de maand.
Wat begrijp je dan niet?
Denk je dat het verzonnen is dat tarieven meer dan verdrievoudigd waren? Een maandtermijn van €200 kon dan makkelijk €700 worden. We zitten momenteel ook niet aan de top van de energie-crisis, die moet nog komen, of is al geweest.
Die energierekeningen van €700 zijn overigens dus ook niet voor 2023, immers is er een prijsplafond.

[ Voor 19% gewijzigd door Michiel1978 op 12-01-2023 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
vso schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:39:
[...]

voor mij
5K --> dak isolatie (binnen) zelf gedaan 1.500 euro aan isolatie materiaal rest is verfraaiing/afwerking

Ik vermoed dat:
- geisoleerde flexibele leidingwerk +_4x radiatoren (inclusief badkamer) op de 1ste moet doen
- opnieuw impregneren van de gegevel zodat vochtig weer niet te snel alle warmte uit het pand trekt

[...]

Dat is dan wel netjes ook zoiets bij mij zit alleen nu wel met de huidige prijs op 500,- ofzo nog een sport om het niet te veel meer te laten stijgen :)

[...]

Voor mijn gezin kom ik op 0,3m3 per douche/bad gemiddeld als ik het op een bierviltje uitreken.. maar dan weet ik niet het aantal liters per minuut dat verwarmt word. en dan ga ik uit van een sessie van 5-10 minuten

Nu heb ik mijn sanitair water al net iets boven de 60graden gezet en kan niet isoleren omdat alles in beton gegoten is, tegen de tijd dat ik exacter kan meten is dit helemaal op zijn kop en dan is alles zo ver mogelijk efficient.

Hoewel ik een douche wtw er tussen ga plaatsen, is de kans klein dat ik er rendement uit ga halen zeker omdat ze pas hun winst terug betalen bij langer dan 5 a 10 minuten douchen en dat leren we af / we geven de voorkeur aan bad. Maar om het later er alsnog tussen te prakken is zonde als je toch al bezig bent.

wat wel leuk is het verschil van verliezen bij diverse temperaturen & isolatie diktes https://enon.nl/warmteverliezen-pijpleidingen/ het spreekt voor zich hoe groter het verschil tussen in en buiten de pijp hoe groter het verlies.
Dat kan ik zeker:

21k —>Nieuwe kunststof kozijnen met HR++ en warm edge , inclusief voordeur en dakterras deuren.
2,5k —>dakisolatie 14cm PIR inclusief afwerking (zelf gedaan)
1,5k —>spouwmuurisolatie 90m2
1,3k —>isolatie berging plus afwerking (zelf gedaan)
0,6k—>isolatie kruipruimte (zelf gedaan)
9k. —> Zonnepanelen 8,4kWp
3,5k—> Multisplit Daikin Airco (zelf gedaan behalve in bedrijf stellen)

39,4k totaal. Dit is exclusief restauratie glas-in-lood wat we terug hebben laten plaatsen in dubbel glas.

Ik schrik toch elke keer wat voor een bedrag er mee gemoeid gaat, maar ik ben wel blij dat we het allemaal doorgezet hebben. Het bouwdepot ging rap op. Kozijnen, airco, berging isolatie en zonnepanelen is allemaal buiten het bouwdepot omgegegaan.

Bedankt voor het delen van jouw situatie, ik ga me eens verdiepen in de douche WTW.
Ik kan nu nog bij het leiding werk namelijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
moshimoshi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:57:
Mijn energierekening daalt in 2023 ten opzichte van 2022. Dit komt doordat ik overgestapt ben naar Tibber (elektra-rekening halveert), door het prijsplafond voor stadsverwarming (kosten blijven ongeveer gelijk) en doordat ik door angst voor de gestegen prijzen de verwarming van 21 naar 20 graden heb teruggeschroefd. Echter zelfs zonder prijsplafond zou mijn energierekening hooguit een paar tientjes stijgen. Van onder de 150 euro per maand tot 200 euro per maand zonder plafond. Waarvan trouwens het merendeel vaste kosten voor de stadsverwarming zijn.

Mijn ouders zaten de afgelopen maanden flink hoog qua verbruik.
Isoleren had mijn pa nooit zin in en kost geld, ruiten met enkel glas zijn ook nog aanwezig.
Toen het laatst een week lang vroor ging er zo’n 13m3 gas doorheen (rijtjes woning)
2,97€ per kuub = €38,61 voor een dagje stoken.

Dat tikt wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Douche WTW:
https://www.warmteservice...00?origin=-tl009-202-219-

Edit: hebben wij geen mogelijkheid om deze verticaal te plaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door elektriekert op 12-01-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
elektriekert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Mijn ouders zaten de afgelopen maanden flink hoog qua verbruik.
Isoleren had mijn pa nooit zin in en kost geld, ruiten met enkel glas zijn ook nog aanwezig.
Toen het laatst een week lang vroor ging er zo’n 13m3 gas doorheen (rijtjes woning)
2,97€ per kuub = €38,61 voor een dagje stoken.

Dat tikt wel aan
Ja heel veel mensen zijn zwaar de klos. Dat dankzij het gemanipuleer. Het gewone volk mag er voor op draaien.

Wordt een lastig jaar voor velen denk ik dankzij de oorlog en energietransitie waanzin........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
vso schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:39:
[...]

voor mij

Ik vermoed dat:

[...]

[...]

Hier hebben we nog wel meer uitgegeven tijdens de renovatie van onze woning denk ik. De nieuwe kunststof kozijnen met triple glas waren alleen al 24,5k. Dan nog aanleg van mechanische ventilatie, spouwmuurisolatie, heel veel steenwol door de hele woning, nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming en een hybride wp. Het was onderdeel van het werk van de aannemer en installateur, dus specifiek uitgesplitst heb ik zo niet beschikbaar. Het bouwdepot en het saldo van de rekening gingen wel hard :+

Binnenkort nog 5 zonnepanelen (meer past niet totdat er ooit een overkapping is) en dan is het ff klaar. Door die zonnepanelen blijft onze energierekening gelijk aan 2022 in plaats van dat ie met €50 per maand omhoog gaat vanwege nieuwe energiebelastingen.
Sten2017 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Ja heel veel mensen zijn zwaar de klos. Dat dankzij het gemanipuleer. Het gewone volk mag er voor op draaien.

Wordt een lastig jaar voor velen denk ik dankzij de oorlog en energietransitie waanzin........
Nooit zin in isoleren en er geen geld aan uit willen geven. Dat is dan toch echt een eigen keuze waar ze nu voor op de blaren moeten zitten. Als je iedere paar jaar iets doet dan houd je het behapbaar en heb je alsnog een lage energierekening.

[ Voor 8% gewijzigd door Insert12 op 12-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Sten2017 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Mijn vrouw en ik hebben het niet slecht, samen verdienen we bijna 2,5x modaal en vooral ik had (met de nadruk op had :'( ) een leuke spaarrekening.
Zolang je goed rond kan komen en de mogelijkheid hebt om te verduurzamen ben je spekkoper.

Voorbeeld:
Vorige maand heeft de airco 350kWh verbruikt.
Als ik dit grofweg zou vertalen naar aantal kuub gas ( delen door 2) kom ik op 175m3.
Dat zou ons 335€ hebben gekost. Maar aangezien we zonnepanelen hebben zullen deze kosten dus compleet wegvallen. Zonnepanelen en airco’s is al met al een flinke investering geweest, we gaan er vanuit dat we op lange termijn deze kosten terug zullen verdienen.

Als ik naar mijn ouders kijk dan gaat deze vlieger niet op.
Door ziekte een beperkt inkomen waardoor meekunnen met de transitie al lastig is (plus eigenwijs zijn) resulteert nu in absurd hoge energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het isoleren van een geverfde gevel?

Ik weet 100% zeker (laten onderzoeken namelijk) dat er dampdichte verf op zit. Los daarvan begrijp ik ook dat met dampdoorlatende verf, bij een 2e verfbeurt na x jaar het ook dampdicht wordt....

We hebben dus een witte gevel, en de enige verduurzaming die ik nog kan uitvoeren is gevelisolatie. Maar als ik daarna schimmel of bladderende verf ga krijgen blijf ik daar liever vanaf.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:28
elektriekert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Voorbeeld:
Vorige maand heeft de airco 350kWh verbruikt.
Als ik dit grofweg zou vertalen naar aantal kuub gas ( delen door 2) kom ik op 175m3.
Dat zou ons 335€ hebben gekost. Maar aangezien we zonnepanelen hebben zullen deze kosten dus compleet wegvallen. Zonnepanelen en airco’s is al met al een flinke investering geweest, we gaan er vanuit dat we op lange termijn deze kosten terug zullen verdienen.
Hoe ziet jouw berekening eruit nadat het afbouwen van het salderen is gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
stormfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Hoe ziet jouw berekening eruit nadat het afbouwen van het salderen is gestart?
Goeie vraag,
Ik hoop dat er vanaf 2025 meer duidelijkheid is voor een minimale vergoeding van het kale lever tarief.
Ik had ook eigenlijk gehoopt flink te kunnen cashen met TLV maar dat is sinds eind het jaar ook wel opgehouden ( 2 maanden voordat de panelen werden geplaatst).

We zullen er niet aan ontkomen dat de energierekening wel weer omhoog zal gaan.
Waarschijnlijk zal binnen een jaar of 4-5 de thuisbatterij wel interessant worden maar deze zijn nog erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
[b]elektriekert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:56:
We zullen er niet aan ontkomen dat de energierekening wel weer omhoog zal gaan.
Waarschijnlijk zal binnen een jaar of 4-5 de thuisbatterij wel interessant worden maar deze zijn nog erg duur.
Jeps we zitten op 1 lijn. Ook met de batterijen icm een warmtepomp zie ik het licht niet. Op de dagen dat de CV/Warmtepomp in het rood verbruiken, komt de paneel opbrengst niet eens met het naaldje uit de hoek. Het opladen van een batterij met zonnestroom, vanwege een warmte behoefte, is niet realistisch in de winter maanden.

Dan is het enige alternatief dat je de thuis batterij gaat opladen in de dal uren rond 04:00 a voordelig dagtarief. Als ik het verbruik van een warmtepomp volgens energieleveranciers a 4000kwh verdeel over het aantal koude dag/maanden 4000/4= 1000kwh voor november/december/januari/februari. Kom je uit op 33kwh per dag voor warmte, en dat past fysiek niet in accu's in een gemiddeld rijtjeshuis. Of je moet je droger en wasmachine op je slaapkamer zetten oid :z om de zolder vrij te krijgen qua ruimte. Owh wacht, ik had de zolder al vrij gemaakt voor de warmtepomp installatie :*) In ons 1970 huis is gewoonweg niet heel veel ruimte langs de wanden.

Kortom ik zie de gouden combinatie niet echt, wie helpt mij het licht wel te zien? _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 12-01-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:46
Wat is de laatste stand omtrent het meenemen van opgewekte Kwh's uit 2022? Dit blijft voor mij erg onduidelijk.

Ik heb een contract dat per 1 juni start/eindigt, en had pak en beet 1400kwh over op 1 januari. Salderen we dat nog steeds per contractjaar, of komt er binnenkort een afrekening per 1 januari? Ik kan het nergens duidelijk vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
stormfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Jeps we zitten op 1 lijn. Ook met de batterijen icm een warmtepomp zie ik het licht niet. Op de dagen dat de CV/Warmtepomp in het rood verbruiken, komt de paneel opbrengst niet eens met het naaldje uit de hoek. Het opladen van een batterij met zonnestroom, vanwege een warmte behoefte, is niet realistisch in de winter maanden.

Dan is het enige alternatief dat je de thuis batterij gaat opladen in de dal uren rond 04:00 a voordelig dagtarief. Als ik het verbruik van een warmtepomp volgens energieleveranciers a 4000kwh verdeel over het aantal koude dag/maanden 4000/4= 1000kwh voor november/december/januari/februari. Kom je uit op 33kwh per dag voor warmte, en dat past fysiek niet in accu's in een gemiddeld rijtjeshuis. Of je moet je droger en wasmachine op je slaapkamer zetten oid :z om de zolder vrij te krijgen qua ruimte. Owh wacht, ik had de zolder al vrij gemaakt voor de warmtepomp installatie :*) In ons 1970 huis is gewoonweg niet heel veel ruimte langs de wanden.

Kortom ik zie de gouden combinatie niet echt, wie helpt mij het licht wel te zien? _/-\o_
Dat ruimteprobleem hebben we hier ook, vandaar de hybride warmtepomp ipv een all electric. Nu hebben we een kastje van 33x30cm als binnen-unit die los naast de ketel hangt. Dat kan er prima hangen, voor een boiler hebben we echt geen ruimte. Bovendien zitten we dan ook met het gewicht op een houten vloer. Daar durf ik echt geen 200 liter boiler op te zetten :X

Het gasverbruik zit tot nu toe deze maand op 7m3 (enkel veel en lang douchen) en 168kWh (inclusief koken, wassen etc). In de koude decemberdagen ging er wel zo'n 30kWh per dag doorheen + 1 tot 2m3 gas. Dat was zo'n 20 tot 25kWh per dag aan verwarming, de rest was dan voor koken en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08
Martijn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:28:
Wat is de laatste stand omtrent het meenemen van opgewekte Kwh's uit 2022? Dit blijft voor mij erg onduidelijk.

Ik heb een contract dat per 1 juni start/eindigt, en had pak en beet 1400kwh over op 1 januari. Salderen we dat nog steeds per contractjaar, of komt er binnenkort een afrekening per 1 januari? Ik kan het nergens duidelijk vinden...
Dat ligt aan welke leverancier dat je hebt. Bij de meeste leveranciers verandert er niks en salderen ze netjes over je gehele contractperiode, maar in een ander topic kwam vandaag een bericht dat GreenChoice een tussentijdse afrekening heeft gestuurd tot 1 jan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:46
Sleutie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Dat ligt aan welke leverancier dat je hebt. Bij de meeste leveranciers verandert er niks en salderen ze netjes over je gehele contractperiode, maar in een ander topic kwam vandaag een bericht dat GreenChoice een tussentijdse afrekening heeft gestuurd tot 1 jan...
OK, dank voor je antwoord. Het lijkt mij vreemd dat een leverancier dat mag bepalen of niet? Salderen is wettelijk toch per contractjaar? Ik zit bij Shell Energy en houdt de saldering dus per telwerk bij, en zou niet echt gebaat zijn bij een afrekening per 1 jan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08
Martijn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:52:
[...]

OK, dank voor je antwoord. Het lijkt mij vreemd dat een leverancier dat mag bepalen of niet? Salderen is wettelijk toch per contractjaar? Ik zit bij Shell Energy en houdt de saldering dus per telwerk bij, en zou niet echt gebaat zijn bij een afrekening per 1 jan... ;)
Deze post was het:
Solarman20191 in "Interpretatie prijsplafond met salderen"

maar er blijkt dat GC sowieso niet per kwh saldeert met per tariefperiode (aka in euros....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Insert12 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Dat ruimteprobleem hebben we hier ook, vandaar de hybride warmtepomp ipv een all electric. Nu hebben we een kastje van 33x30cm als binnen-unit die los naast de ketel hangt. Dat kan er prima hangen, voor een boiler hebben we echt geen ruimte. Bovendien zitten we dan ook met het gewicht op een houten vloer. Daar durf ik echt geen 200 liter boiler op te zetten :X
Ja dat zou voor ons ook de enige manier zijn om het te realiseren.
Het gasverbruik zit tot nu toe deze maand op 7m3 (enkel veel en lang douchen) en 168kWh (inclusief koken, wassen etc). In de koude decemberdagen ging er wel zo'n 30kWh per dag doorheen + 1 tot 2m3 gas. Dat was zo'n 20 tot 25kWh per dag aan verwarming, de rest was dan voor koken en dergelijke.
Bij 25kwh a 40cent (door het energieplafond) zit je op 10euro per dag. Dat is buiten het plafond a 95cent ongeveer 18 euro voor warmte.

Wat stookte jij aan kuubs gas op koude dagen?

Op de dagen met -7 graden vanaf afgelopen december verstoken we 4,5m3 gas per dag. Dat is met name overdag en snachts, in de avond brandt de zeer efficient moderne houtkachel ook. Alles is na-geisoleerd en tripple glas ramen in een doorzonwoning helpt ook veel.

Met dit verbruik durf ik wel voorzichtig te kijken naar alternatieve verwarmingsmethodes, maar het loopt vaak stuk op ruimte of de enorm hoge aanschafkosten. Ik verbruik 600kuub gas per jaar, dat zijn de kosten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]
Met een thuisaccu en je dak vol panelen kun je vermoedelijk wel een maandje of 7/8 per jaar "zelfvoorzienend" zijn. In de lente en zomer kun je op piekmomenten je accu inzetten om terug te leveren aan het net en daarmee aardig wat geld verdienen. Dat geld gebruik je dan weer om in de winter elektriciteit van het net te kopen.

Dan is het daarna vooral hopen dat het flink waait in de maanden zonder zon, zodat de prijs van elektriciteit in die maanden niet al te hoog is ;)

Volgens mij kun je dan nog steeds prima op 0 of geld toe uitkomen, vooral als je de thuisaccu optimaal inzet om te profiteren van tariefverschillen gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

Van 33 kWh aan energie genereert een warmtepomp bijna 100 kWh aan warmte oftewel wat 12,5 m3 gas ongeveer aan warmte oplevert na wat verliezen. Dat is best veel en in de meeste gevallen niet het geval

Als je zo rekent zitten wij op 3,4 m3 gas per dag in die maanden (408m3 gas). Bijna factor 4 lager en komen wij met een 10 kWh accu uit de voeten.

Eerst isoleren scheelt wel aanzienlijk in de investeringskosten van gas naar een warmtepomp. Als je eenmaal geisoleert hebt is overstappen naar een warmtepomp mijnsziens helemaal niet zo nodig/financieel aantrekkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 12-01-2023 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

elektriekert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Dat kan ik zeker:

21k —>Nieuwe kunststof kozijnen met HR++ en warm edge , inclusief voordeur en dakterras deuren.
2,5k —>dakisolatie 14cm PIR inclusief afwerking (zelf gedaan)
1,5k —>spouwmuurisolatie 90m2
1,3k —>isolatie berging plus afwerking (zelf gedaan)
0,6k—>isolatie kruipruimte (zelf gedaan)
9k. —> Zonnepanelen 8,4kWp
3,5k—> Multisplit Daikin Airco (zelf gedaan behalve in bedrijf stellen)

39,4k totaal. Dit is exclusief restauratie glas-in-lood wat we terug hebben laten plaatsen in dubbel glas.

Ik schrik toch elke keer wat voor een bedrag er mee gemoeid gaat, maar ik ben wel blij dat we het allemaal doorgezet hebben. Het bouwdepot ging rap op. Kozijnen, airco, berging isolatie en zonnepanelen is allemaal buiten het bouwdepot omgegegaan.

Bedankt voor het delen van jouw situatie, ik ga me eens verdiepen in de douche WTW.
Ik kan nu nog bij het leiding werk namelijk :9
Die legionella is wel iets om bij stil te staan, in mijn meterkast hangt er een actie lijst "vakantie stand" doorspoelen van de leiding(en) is zoiezo slim :)

ik was nog vergeten 3,- voor een A label ipv D/E label maar ach .. dat zijn de kosten niet.

Dat geld wat we uitgegeven hebben als ik bv even afgelopen jaar reken is dat
ipv 600 (buren) maar 75 ,- per maand aan de energie leverancier (ga ik op uit komen denk ik) dat is 6.000 "besparing" door de werkzaamheden alleen wegens de gestegen energie prijzen. iets wat boodschappen doen voor je huishouden versus maandtermijn(en) minder relevant kan maken.

Al die werkzaamheden zijn als het goed is voor de volgende huis eigenaar een reden om jou/mijn huis te kopen ipv dat van de buren .. die dat eventueel laten doen en dus nog meer kwijt zijn omdat de prijzen van alles nu enorm gestegen zijn.

Geld kan je maar 1x uitgeven .. ik vind klussen leuk en kan er enorm van genieten om het zelf te doen

Dat het daadwerkelijk financieel rendement oplevert is leuk zeker als je er nog woont .. tja mooi meegenomen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
henkebek schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:18:
Dan is het daarna vooral hopen dat het flink waait in de maanden zonder zon, zodat de prijs van elektriciteit in die maanden niet al te hoog is ;)
We zitten nu een beetje met het probleem dat in verhouding er in de zomer veel meer PV is dan dat er in de winter opgewekt wordt met wind. Die beschikbaarheid van PV gaat natuurlijk wel dalen als nederland massaal thuisaccu's installeert.

Maar de komende jaren zullen er als het goed gaat veel meer windturbines komen. Dus dan kan de prijs in de winter gaan dalen. Vooral 's nachts is er niet veel vraag naar elektriciteit, en dat is een mooi moment om de warmtepomp wat extra te laten draaien.

En als je toch al een thuisaccu hebt, dan kan je die natuurlijk ook 's nachts vullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 09:45
vso schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Die legionella is wel iets om bij stil te staan, in mijn meterkast hangt er een actie lijst "vakantie stand" doorspoelen van de leiding(en) is zoiezo slim :)

ik was nog vergeten 3,- voor een A label ipv D/E label maar ach .. dat zijn de kosten niet.

ipv 600 (buren) maar 75 ,- per maand aan de energie leverancier (ga ik op uit komen denk ik) dat is 6.000 "besparing" door de werkzaamheden alleen wegens de gestegen energie prijzen. iets wat boodschappen doen voor je huishouden versus maandtermijn(en) minder relevant kan maken.

Al die werkzaamheden zijn als het goed is voor de volgende huis eigenaar een reden om jou/mijn huis te kopen ipv dat van de buren .. die dat eventueel laten doen en dus nog meer kwijt zijn omdat de prijzen van alles nu enorm gestegen zijn.

Geld kan je maar 1x uitgeven .. ik vind klussen leuk en kan er enorm van genieten om het zelf te doen

Dat het daadwerkelijk financieel rendement oplevert is leuk zeker als je er nog woont .. tja mooi meegenomen.
Ik zie binnenkort vast een nieuw tv programma aankomen, geen bouwval gezocht meer, maar hoe verduurzaam ik mijn woning. 8)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@vanderv ik wil eerst "over de balk" terug zien .. waar is het geld wat in onze infrastructuur geduwd zou zijn nu naar toe gegaan ?

ik vind van het gas af echt te "dom" voor woorden .. ze hadden al 10 jaar terug gewoon alles boven 800m3 10x zo duur moeten maken .. (lees huidige prijzen) en elke trap van 600 erboven x3

Alleen ontheffing als er een medische valide reden is maar dan wel met voorwaarde van bv berekend op 80m3 oid (oudere woning)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Laatst online: 23:08
Nut van doorgeven meterstanden?

Dat een energiebedrijf NIKS doet met maandelijks doorgeven meterstanden is wel duidelijk.

Maar dit heeft ook zijn voordelen:
Na een jaarrekening per 1 juli verliep mijn langjarig contract van ca 5ct/kWh per 1 oktober.
Dat werd dus ca ca 93 ct/kWh voor de laatste 3 maanden van 2022.

Gelukkig kon ik nog een zonnepanelenoverschot aan kWh blijven gebruiken tot begin december, toen ging de kWh-meter weer voor mij door de stand van 1 juli heen. Dat werden daarna dus hele dure kWh's.

Daarom tijdig gezorgd dat per 1 jan 23 bij andere leverancier nieuw gunstiger contract werd afgesloten.

Komt de Eindafrekening: Over de 6 maanden werd mijn december verbruik voor de helft over eerste 3mnd voor 5 cent en andere helft over 3mnd verdeeld voor 93 ct. Met de ingeleverde meterstanden van alle 6 maanden is niks gedaan........nou ook goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Hoe is het mogelijk om een contract voor €0,05/kWh te hebben? De energiebelasting is al meer. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
vso schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:07:
@vanderv ik wil eerst "over de balk" terug zien .. waar is het geld wat in onze infrastructuur geduwd zou zijn nu naar toe gegaan ?

ik vind van het gas af echt te "dom" voor woorden .. ze hadden al 10 jaar terug gewoon alles boven 800m3 10x zo duur moeten maken .. (lees huidige prijzen) en elke trap van 600 erboven x3
Past natuurlijk niet bij de politiek van de afgelopen 10 jaar. Woningcorporaties zijn uitgemolken. Wie gaat er dan de verduurzaming van sociale woningen betalen? Huisjesmelkers wordt niets in de weg gelegd. Dus die gaan ook niets doen.

Er is een groot te kort aan koopwoningen, dus starters hebben ook geen geld voor verduurzamling.

Er is natuurlijk een enorm grote groep die dat geld wel heeft. Al is het alleen maar uit de overwaarde van de woning. Maar dan zal je toch een wat meer gerichte maatregel moeten hebben.

10 jaar geleden had de overheid moeten regelen dat alle huurwoningen ten minste fatsoenlijk geisoleerd zijn.

Maar goed, we krijgen nu wel een kerncentrale, dat is tenminste iets. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
  • Laatst online: 23:08
icall5s schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:14:
Hoe is het mogelijk om een contract voor €0,05/kWh te hebben? De energiebelasting is al meer. :P
Je hebt gelijk, het waren de kale prijzen van meerjarig contract vergeleken met huidige prijzen incl.
In ieder geval werd heel decemberverbruik afgerekend tegen gemiddelde van slechts 0,42 ex btw enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

phicoh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:14:
[...]
We zitten nu een beetje met het probleem dat in verhouding er in de zomer veel meer PV is dan dat er in de winter opgewekt wordt met wind. Die beschikbaarheid van PV gaat natuurlijk wel dalen als nederland massaal thuisaccu's installeert.

Maar de komende jaren zullen er als het goed gaat veel meer windturbines komen. Dus dan kan de prijs in de winter gaan dalen. Vooral 's nachts is er niet veel vraag naar elektriciteit, en dat is een mooi moment om de warmtepomp wat extra te laten draaien.

En als je toch al een thuisaccu hebt, dan kan je die natuurlijk ook 's nachts vullen.
Thuis accu belast het net minder zeker als je zogeheten aggregators (uitleg van Liander) op de markt komen, waarbij zoals in andere landen de aanschaf van een accu (deels)vergoeden ofzo ..

Leuk een thuis accu maar daarop kan ik niet mijn WP / inductieplaat / airco of laadpaal op aan sluiten immers dat zijn doorgaans 3 fase apparaten dat los gelaten.

ik wil gewoon een deel zijn van de oplossing niet de oorzaak/het probleem

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
vso schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:42:
Thuis accu belast het net minder zeker als je zogeheten aggregators (uitleg van Liander) op de markt komen, waarbij zoals in andere landen de aanschaf van een accu (deels)vergoeden ofzo ..

Leuk een thuis accu maar daarop kan ik niet mijn WP / inductieplaat / airco of laadpaal op aan sluiten immers dat zijn doorgaans 3 fase apparaten dat los gelaten.

ik wil gewoon een deel zijn van de oplossing niet de oorzaak/het probleem
We hebben nu op zonnige dagen veel PV overdag. Dat is prettig voor bedrijven en industrie. Met thuisaccu's zal die beschikbaarheid overdag minder worden. Dat is prettig voor netbeheerders, maar het een beetje onzin om het belang van netbeheerders bovenaan te zetten.

Accu's hebben ook verlies. Dus het zou goed zijn om accu's alleen in te zetten als overlasting drijgt. Maar bij thuisaccu is het veel voordeliger om 'm altijd te gebruiken, ook als er geen overbelasting is.

Er is geen technische reden waarom een accu niet een 3-fase omvormer kan hebben. Voor WP, inductie, airco heeft dat weinig zin. Voor een laadpaal zou het beter zijn om direct DC vanuit de accu naar de auto te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
[...]

Ik kom prijzen tegen van 4kwh thuisbatterij voor €4000 excl btw incl installatie. Als ik al in juni 2022 uit stroomnet 126 kwh verbruik en 305 kwh teruglever dan zou ik toch minstens een accu van 179 kwh moeten hebben. En in juli/aug ook weer een dusdanige overschot. Wat kost dan zo'n accu....?

Ik zie dus niet dat ik mijn pv opbrengst in een accu krijg met een terugverdientijd om in de mindere maanden het overschot van de zomer uit de accu te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:45
Hongy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Ik kom prijzen tegen van 4kwh thuisbatterij voor €4000 excl btw incl installatie. Als ik al in juni 2022 uit stroomnet 126 kwh verbruik en 305 kwh teruglever dan zou ik toch minstens een accu van 179 kwh moeten hebben. En in juli/aug ook weer een dusdanige overschot. Wat kost dan zo'n accu....?

Ik zie dus niet dat ik mijn pv opbrengst in een accu krijg met een terugverdientijd om in de mindere maanden het overschot van de zomer uit de accu te gebruiken.
Een batterij wordt over het algemeen ingezet om de stroombehoefte in de nacht in de zomertijd op te vangen. En in de duurdere maand op goedkope momenten op te laden en op dure momenten over te gaan op accu.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
vso schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Hier idem qua zelf klussen, mede omdat ik zelf niet zo tevreden ben over de aangenomen klussen m.u.v. de kunststofkozijnen.

En ja, het huis wordt er absoluut meer waard van.
Ik heb niet voor niets het huis opnieuw laten taxeren om zo in een lagere risico opslag te vallen.

Ik had naar een WTWnboor de douche gekeken, de pijp die ik zag kan je alleen verticaal plaatsen maar er schijnen ook platen te zijn zoals "Ecodrain" voor een horizontale plaatsing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
OpaDus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Je hebt gelijk, het waren de kale prijzen van meerjarig contract vergeleken met huidige prijzen incl.
In ieder geval werd heel decemberverbruik afgerekend tegen gemiddelde van slechts 0,42 ex btw enz.
Ik geniet er ook nog even van....tot 7 april
Die 62 cent voor het gebruiken van geen gas irriteert me nog het meest :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mnRHRjQQ_kcn-BBgWbpMVCT0ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxFVseAgY7AvI6tff3QE3qyt.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Die gouden combo is niet zo moeilijk, verhuizen naar Down Under naar een zonnig klimaat.
Elke dag de Barby aanknallen en zonnepanelen op je huis.
Dan heb je een stuk meer opbrengst dan hier met onze 3maanden regen 8)7 .

Ik denk dat we met alle veranderingen die de overheid weer verzint altijd wel achter zullen blijven lopen of verkeerde beslissingen maken die op den duur niet de verwachtte rendement leveren.
Of je kan natuurlijk geluk hebben. Zo heb ik verhalen langs zien in het zonnepaneel forum die een paar jaar een leuke TLV hebben kunnen trekken.

Wel ben ik van mening dat je soms risico moet nemen met bepaalde verduurzamingen (en dan er ook vroeg bij zijn voordat de vraag het aanbod overstijgt), wanneer je het sowieso niet doet snijd je jezelf in de vingers.
Risico nemen kan natuurlijk alleen als je daarvoor geld beschikbaar hebt of er voor wil lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
elektriekert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Die gouden combo is niet zo moeilijk, verhuizen naar Down Under naar een zonnig klimaat.
Elke dag de Barby aanknallen en zonnepanelen op je huis.
Dan heb je een stuk meer opbrengst dan hier met onze 3maanden regen 8)7 .

Ik denk dat we met alle veranderingen die de overheid weer verzint altijd wel achter zullen blijven lopen of verkeerde beslissingen maken die op den duur niet de verwachtte rendement leveren.
Of je kan natuurlijk geluk hebben. Zo heb ik verhalen langs zien in het zonnepaneel forum die een paar jaar een leuke TLV hebben kunnen trekken.

Wel ben ik van mening dat je soms risico moet nemen met bepaalde verduurzamingen (en dan er ook vroeg bij zijn voordat de vraag het aanbod overstijgt), wanneer je het sowieso niet doet snijd je jezelf in de vingers.
Risico nemen kan natuurlijk alleen als je daarvoor geld beschikbaar hebt of er voor wil lenen.
De echte gouden combo is toch echt een kernreactor in je meterkast, achtertuin of onder de grond. :P

Geen accu nodig en energie ongeacht de weersomstandigheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
stormfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Ja dat zou voor ons ook de enige manier zijn om het te realiseren.

[...]

Bij 25kwh a 40cent (door het energieplafond) zit je op 10euro per dag. Dat is buiten het plafond a 95cent ongeveer 18 euro voor warmte.

Wat stookte jij aan kuubs gas op koude dagen?

Op de dagen met -7 graden vanaf afgelopen december verstoken we 4,5m3 gas per dag. Dat is met name overdag en snachts, in de avond brandt de zeer efficient moderne houtkachel ook. Alles is na-geisoleerd en tripple glas ramen in een doorzonwoning helpt ook veel.

Met dit verbruik durf ik wel voorzichtig te kijken naar alternatieve verwarmingsmethodes, maar het loopt vaak stuk op ruimte of de enorm hoge aanschafkosten. Ik verbruik 600kuub gas per jaar, dat zijn de kosten niet.
Wij zouden op zo'n 800m3 gas uitkomen denk ik, we wonen er nog geen jaar. In november zaten we op 94m3 in elk geval. De ketel die we hadden was niet erg efficient, onze huidige verbruikt de helft van het gas voor het maken van warm water bijvoorbeeld.

Met 600m3 gas is de terug verdientijd enorm door de minimale besparing en hoge investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
MrBas schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Een batterij wordt over het algemeen ingezet om de stroombehoefte in de nacht in de zomertijd op te vangen. En in de duurdere maand op goedkope momenten op te laden en op dure momenten over te gaan op accu.
Die batterij is gewoon een nieuw verdienmodel. Lijkt me geen oplossing voor Jan modaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Hoe zit het eigenlijk met het plafond en overstappen?

Ik heb inmiddels aanvraag gedaan bij engie. Maar betekent dat dat ze gewoon weer verder tellen waar Vattenfall gebleven is deze eerste 3 maanden?

Neem aan dat het per maand gaat en mijn Engie in februari in gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

twowheeler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:11:
Hoe zit het eigenlijk met het plafond en overstappen?

Ik heb inmiddels aanvraag gedaan bij engie. Maar betekent dat dat ze gewoon weer verder tellen waar Vattenfall gebleven is deze eerste 3 maanden?

Neem aan dat het per maand gaat en mijn Engie in februari in gaat.
Nee, er vindt een spitsing plaats. Je hebt straks een deel prijsplafond voor en na je overstap. Het deel van vóór je overstap kan je niet meenemen naar je contract ná de overstap.

Je verliest het recht op het deel wat je onder het prijsplafond had mogen gebruiken van vóór je overstap.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

elektriekert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:44:
Ik had naar een WTWnboor de douche gekeken, de pijp die ik zag kan je alleen verticaal plaatsen maar er schijnen ook platen te zijn zoals "Ecodrain" voor een horizontale plaatsing
ik ga een verticale pijp WTW + koof door de keuken plaatsen (badkamer is er boven) er is een vortex opzetstuk deze zijn net wat meer rendabeler 10-20% ??? dan de horizontale varianten en vereisen als je de badkamer later verbouwd niet nog meer aanpassingen. Maar hoe vaak verbouw je dat ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Glashelder schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:21:
[...]

Nee, er vindt een spitsing plaats. Je hebt straks een deel prijsplafond voor en na je overstap. Het deel van vóór je overstap kan je niet meenemen naar je contract ná de overstap.

Je verliest het recht op het deel wat je onder het prijsplafond had mogen gebruiken van vóór je overstap.
Ik zit er nu ver onder, maar ik begin dus weer vanaf 0 als het ware voor januari?

Is het dan niet veel verstandiger om over te stappen in een van de periodes van de plafonds? Uit m'n hoofd maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Sten2017 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 05:12:
[...]

Die batterij is gewoon een nieuw verdienmodel. Lijkt me geen oplossing voor Jan modaal.
Het is nu voor de meeste mensen nog geen goede oplossing, maar als de prijzen van de batterijen wat verder dalen wordt het vanzelf interessant. Over een jaar of 5 zie ik die echt wel rendabel zijn in combinatie met zonnepanelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
twowheeler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Ik zit er nu ver onder, maar ik begin dus weer vanaf 0 als het ware voor januari?

Is het dan niet veel verstandiger om over te stappen in een van de periodes van de plafonds? Uit m'n hoofd maart.
Het plafond is per maand opgedeeld en binnen die maand rekenen ze naar ratio.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
redwing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Het plafond is per maand opgedeeld en binnen die maand rekenen ze naar ratio.
Aha, dus ik moet eigenlijk alleen "zorgen" maken om de laatste dagen van Januari, daarna ga ik gewoon over naar februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Het prijsplafond is per dag, zie ook hier vanaf pagina 22: https://www.rijksoverheid...zen-kleine-gebruikers.pdf

Dus vanaf 1 januari t/m de overstap is de eerste periode en de rest van het jaar is de 2e periode. Misschien deze pagina eens doorlezen: https://www.maxvandaag.nl...-en-per-maand-verbruiken/

[ Voor 34% gewijzigd door Mr.Viper op 13-01-2023 09:06 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
twowheeler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:01:
[...]
Aha, dus ik moet eigenlijk alleen "zorgen" maken om de laatste dagen van Januari, daarna ga ik gewoon over naar februari.
Zelfs dat niet, want dat gaat naar ratio, ze rekenen het plafond om naar wat je per dag mag verbruiken.
Het voornaamste waar je rekening mee moet houden is dat je contract op het moment van overstappen volledig wordt afgerekend en een nieuwe begint. Als je dus voor die tijd meer/minder hebt verbruikt dan het plafond, wordt dat op dat moment afgerekend en begint de telling opnieuw. Als je dus t/m januari teveel hebt verbruikt voor het plafond kun je dat niet meer compenseren in de maanden erna door minder te verbruiken.

Maar naar mijn idee speelt dit vooral als je zonnepanelen hebt, omdat je dan meestal in de wintermaanden teveel verbruik hebt wat je in de zomermaanden compenseert. Heb je geen zonnepanelen zul je normaal gesproken het standaard verbruik volgen en maakt het weinig uit wanneer je overstapt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

Dit keer een fijne vent aan de lijn bij Innova. Meteen helder dat historisch verbruik niet meer klopt en voorschotbedrag wordt zonder problemen teruggezet. Heel ander vertrekpunt tov "wij bepalen dat bedrag en niet u, meneer" :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
redwing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Zelfs dat niet, want dat gaat naar ratio, ze rekenen het plafond om naar wat je per dag mag verbruiken.
Het voornaamste waar je rekening mee moet houden is dat je contract op het moment van overstappen volledig wordt afgerekend en een nieuwe begint. Als je dus voor die tijd meer/minder hebt verbruikt dan het plafond, wordt dat op dat moment afgerekend en begint de telling opnieuw. Als je dus t/m januari teveel hebt verbruikt voor het plafond kun je dat niet meer compenseren in de maanden erna door minder te verbruiken.

Maar naar mijn idee speelt dit vooral als je zonnepanelen hebt, omdat je dan meestal in de wintermaanden teveel verbruik hebt wat je in de zomermaanden compenseert. Heb je geen zonnepanelen zul je normaal gesproken het standaard verbruik volgen en maakt het weinig uit wanneer je overstapt.
Ze salderen toch ook nog over 2022? Dus overschot van 2022 wordt verrekend met deze magere maanden lijkt mij.
Pagina: 1 ... 62 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden