Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 21:26
Plint schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Ik ga dit ook nog snel omzetten. Vorige week contract afgesloten per 1 feb. Op één of andere manier hier overheen gelezen/gekeken..

Komende weken kijken of gas dynamisch interresant is.
Toch nog even mijn eigen afbeelding van vanmorgen opnieuw posten. Mis ik nu iets of interpreteer ik iets verkeerd? Maar hier geven ze toch juist aan dat ze bij salderen geen onderscheid maken tussen dal en piektarief. Maar dat ze naar totalen kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rVhrqpT6KdhF53PQXzBhoMt30Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZfClowsRIIrZ4zVavSgnLyg.jpg?f=fotoalbum_large

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:12
Ik vind Engie toch wel erg interessant worden. En dan met name met één tarief en geen dal en gewoon.
Sowieso kan dat bij mij wel uit denk ik.
Ik zit op 1900 normaal en 2700 dal. Die verhouding staat dus al op scherp denk ik?
Jammer dat ze in het weekend niet open staan voor nieuwe klanten..... 8)7

Overigens vond ik voor de grote terugleveraars nog Powerpeers?
https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden

21 cent per kWh teruglevering!
en 77 cent per kwh aan gebruik boven je prijsplafond.

[ Voor 25% gewijzigd door mrVroom op 07-01-2023 16:03 . Reden: extra ]

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:48
sjors123 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:53:
[...]
Is dit met enkel of dubbeltarief afgesloten?

Toch nog even mijn eigen afbeelding van vanmorgen opnieuw posten. Mis ik nu iets of interpreteer ik iets verkeerd? Maar hier geven ze toch juist aan dat ze bij salderen geen onderscheid maken tussen dal en piektarief. Maar dat ze naar totalen kijken?

[Afbeelding]

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-11 18:05
mrVroom schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:00:
Ik vind Engie toch wel erg interessant worden. En dan met name met één tarief en geen dal en gewoon.
Sowieso kan dat bij mij wel uit denk ik.
Ik zit op 1900 normaal en 2700 dal. Die verhouding staat dus al op scherp denk ik?
Jammer dat ze in het weekend niet open staan voor nieuwe klanten..... 8)7

Overigens vond ik voor de grote terugleveraars nog Powerpeers?
https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden

21 cent per kWh teruglevering!
en 77 cent per kwh aan gebruik boven je prijsplafond.
Mijn zoon heeft afgelopen maandag een Flex-contract afgesloten bij Engie, toen kon het nog online. Waarschijnlijk kregen ze een overvloed aan nieuwe aanvragen en willen ze dat nu reguleren door alleen via de chat en telefonisch contracten af te sluiten.
Ik heb van de week 2 keer contact gezocht met Engie, telefonische wachttijd was minimaal 45 minuten en de chat duurde ook eeuwig voordat je iemand kon spreken. En bij de chat moet je erbij blijven, anders verloopt je tijd als je niet steeds bevestigd dat je er nog bent en door wil gaan.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 21:26
Dubbeltarief

Ik kan ook nergens op hun site vinden dat ze per telwerk salderen.

• Plint
sjors123 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Dubbeltarief

Ik kijk het contract nog eens na later (staat vriendin naam)
Persoonlijk dacht ik ook dat ik het goed had uitgezocht tot dat het hier ter sprake kwam.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik heb eens een tarief gevraagd bij eneco in België. Stroom 2700 dag, 1300 daltarief. Nul teruglevering. 1000 m3 gas. Zie hier de kosten die ik daar doorkrijg. Best wat verschil met hier...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8IGRAgElwOOAkezOFofq2ulGqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOnVed60ppJ1q1FMlJxDCebl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/105XUSsjdfXe51aF8NbyOPxmaqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glhKwFgsb1MCtR7JyDyHfGYr.jpg?f=fotoalbum_large

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:46
Davidrrr schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:35:
Ik heb eens een tarief gevraagd bij eneco in België. Stroom 2700 dag, 1300 daltarief. Nul teruglevering. 1000 m3 gas. Zie hier de kosten die ik daar doorkrijg. Best wat verschil met hier...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zegt toch niets? De prijzen per eenheid ontbreken.

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:34
sjors123 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Dubbeltarief

Engie: Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding

Wordt hier wel vaker aangehaald en staat op verschillende sites. Zelf geven ze het idd niet duidelijk aan. Jammer want wilde zelf ook over en dubbel telwerk behouden.

Nu maar verder uitzoeken welke andere leveranciers mooie tarieven hebben en gunstig is qua saldeerwijze.

[ Voor 23% gewijzigd door AV1989 op 07-01-2023 21:31 ]

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
AV1989 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Wordt hier wel vaker aangehaald en staat op verschillende sites. Zelf geven ze het idd niet duidelijk aan. Jammer want wilde zelf ook over en dubbel telwerk behouden.

Nu maar verder uitzoeken welke andere leveranciers mooie tarieven hebben en gunstig is qua saldeerwijze.
Maakt het onder de streep dan zoveel uit? Is het niet tientjes werk? Ben zelf wel net over naar Engie.

Als het niet bevalt dan ga ik na een maand weer weg.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48
Als ik het zo lees hoef ik eigenlijk niet eens uit te zoeken of ik er op vooruit ga door van Vattenfall naar Engie te gaan.

Oktober 22 heb ik Vattenfall afgesloten, Engie was toen behoorlijk duur omdat hun vaste leverkosten absurd hoog waren. Nu dat niet meer is zijn ze wel een stuk interessanter. Enkel of dubbel maakt volgens mij geen grote verschillen meer.

Eigenlijk is de terugleververgoeding daar ook veel hoger als ik het goed begrijp dan bij Vattenfall

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-11 13:49
Hi all!

Sinds kort ben ik veel meer bezig met de energie rekening. Waar ik het vroeger allemaal wel best vond en weinig betaalde, is dat in 2022 natuurlijk explosief gestegen.

Onze woning stamt uit 2011 en zijn 1 van de eerste in het gebied met een warmte pomp van alpha innotec. Wij verbruiken ongeveer 6600 kWh per jaar en zitten nu bij GreenChoice met een variabel contract met een normaal
tarief van incl. Btw 0.87 en in dal 0,71.

In maart krijgen wij eindelijk zonnepanelen en met een geschatte opbrengst van 4000 kWh.

Ik verwacht dus nog zo’n 2600 kWh te moeten betalen en zal dan wel onder het prijsplafond blijven?

Heeft het zin om over te stappen naar een andere leverancier of kan ik net zo goed wachten omdat ik waarschijnlijk onder het prijsplafond blijf en er geen betere tarieven zijn op dit moment?

Reden dat ik hier aan klop is omdat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik liever door een Tweaker geholpen wordt dan door een “onafhankelijke” prijsvergelijker 😉

• VidaR-9
  • Laatst online: 13:40
@kwdtje in theorie - en als je zeker weet dat je onder het plafond blijft met kWh en gas - heeft overstappen geen impact.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:41
Davidrrr schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt denk ik een belangrijke fout gemaakt.

Je hebt op de Belgische site slecht 103m³ gas ingevuld. Namelijk 1000kWh gas, welke je vergelijkt met 1000m³ gas op de Nederlandse website.

Als ik op die Belgische Eneco site met jouw getallen aan de slag ga en daarbij uit ga van 9700kWh aardgas (wat gelijk is aan 1000m³ Nederlands aardgas), dan kom ik op een maandbedrag van €268,68 en een jaar bedrag van €3224,11 voor Zon&Wind flex. Zomaar 1200 euro meer dan jij foutief berekende.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Denk zomaar dat je gelijk hebt!

• Plint
AV1989 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Dit zegt het contract van ENGIE over salderen. Daar trek ik geen conclusies uit ;)
Je kan trouwens op elk moment van het contract wisselen tussen dubbel en enkel tarief.

Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij
ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
jouw totale kosten.
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 09:43
Ik heb in februari '23 een 4 jarig contract bij Innova afgesloten (gas& stroom), ik heb geen zonnepanelen. In mei verhuis is naar een nieuwe gasloze woning mét zonnepanelen. Ik ga mijn stroomcontract mee verhuizen (gas zeg ik op).

Hoe zit het dan eigenlijk met mijn terugleververgoeding? In mijn huidige contract en online omgeving kan ik er niks over vinden, waarschijnlijk omdat het toen niet van toepassing was? Hoe zit het dan wanneer ik wél panelen krijg?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet je zeker dat er niets over staat in je online omgeving? Bij mij staat er wel namelijk, gewoon tussen de tarieven.

Als ik nu een verlenging aan ga dan krijg ik geloof ik 7 cent, dus ik vermoed dat dat bij jou ook zoiets is.

[ Voor 32% gewijzigd door Glashelder op 08-01-2023 18:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• VidaR-9
Wij zijn vorige week overgestapt van Eneco naar Shell Energy en hebben vannacht de afrekening ontvangen voor een periode van 3 maanden en 2 dagen: € 3.900 :+

Nu is/wordt hiervan € 2.400 vergoedt door werkgever ivm het laden van de leaseauto, maar de overige € 1.500 zijn voor eigen rekening.

Hiervan is € 1.100 voor 3 maanden aan gas (€ 2,91/m2). En dan hebben we best opgelet om de thermostaat lager te zetten. Met het gastarief volgens het prijsplafond had dit ons € 665 gescheeld.

Bizarre prijzen.. 8)7

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 16:02
VidaR-9 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:02:
Wij zijn vorige week overgestapt van Eneco naar Shell Energy en hebben vannacht de afrekening ontvangen voor een periode van 3 maanden en 2 dagen: € 3.900 :+

Nu is/wordt hiervan € 2.400 vergoedt door werkgever ivm het laden van de leaseauto, maar de overige € 1.500 zijn voor eigen rekening.

Hiervan is € 1.100 voor 3 maanden aan gas (€ 2,91/m2). En dan hebben we best opgelet om de thermostaat lager te zetten. Met het gastarief volgens het prijsplafond had dit ons € 665 gescheeld.

Bizarre prijzen.. 8)7]
Maar meer dan 4000kuub op jaarbasis, woon je in een kazerne? Laat maar ik heb nog geen koffie gehad haha

[ Voor 3% gewijzigd door Figo112 op 09-01-2023 09:07 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Maar meer dan 4000kuub op jaarbasis, woon je in een kazerne?
Ik kom uit op 387m3 in 3 maanden? Waar haal jij 4000 vandaan?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 16:02
ArcticWolf schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:08:
[...]

klopt ik slaap nog :O

• VidaR-9
ArcticWolf schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Iets minder nog (rond de 300m3), want in de € 1.100 zitten ook vaste leveringskosten die niet in de € 665 zit. Voor de € 665 heb ik gewoon m3 * (prijs contract -/- prijsplafond) gepakt.

• ArcticWolf
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Iets minder nog (rond de € 300), want in de € 1.100 zitten ook vaste leveringskosten die niet in de € 665 zit. Voor de € 665 heb ik gewoon m3 * (prijs contract -/- prijsplafond) gepakt.
Ja idd, ik heb heel 2022 onder de 1,50 euro/m3 gezeten (variabel), vind ik nog hoog maar een stuk redelijker dan die 2,91 euro/m3 8)7
Zat eerst bij WE en werd toen gedwongen overgezet naar Eneco, die rekende in 2021 al woekertarieven ben daar zsm weggegaan. Echt absurd dat je voor 300m3 gas ca. 1100 euro moet aftikken :X

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoAHHwau3wKPSiouVxRxwTaus1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEA0CMX3lTnWKOfifuZJLqa4.jpg?f=fotoalbum_large

Soms ben ik blij met m'n vaste contract bij Essent sinds 2021/toen het nog niet zo absurd was 8)7

• mrVroom
Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,52832 per kWh

Daltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,44615 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Inclusief btw en overheidsheffingen voor 2023. In deze berekening rekenen wij met de standaard 21% btw. Op je jaarafrekening zal voor de periode van 1 juli t/m 31 december 2022 tegen de verlaagde 9% btw afgerekend worden. Vanaf 1 januari 2023 gaat de btw weer omhoog naar 21%. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Heeft iemand het afgelopen jaar ervaring met Engie?
Ik ben vooral benieuwd naar de hoeveelheid tariefwijzigingen en de omgang met salderen?

• R0181
mrVroom schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:47:
Heeft iemand het afgelopen jaar ervaring met Engie?
Ik ben vooral benieuwd naar de hoeveelheid tariefwijzigingen en de omgang met salderen?
Engie heeft als 1 van de weinigen alleen tariefwijzigingen doorgevoerd per 1-1 en 1-7 en nu weer per 1-1, daar waar andere leveranciers vorig jaar alles aangrepen om tussentijds de tarieven extra te verhogen. Ik zit sinds het Welkom faillisement en de verplichte maand Eneco vanaf 12-2021 bij Engie en dit bevalt mij goed, ze hebben ook een mooie en goed werkende app.

p.s., ik heb mijn zoon ook vorige week over laten stappen van de peperdure Eneco naar het Flex-contract van Engie.

[ Voor 8% gewijzigd door R0181 op 09-01-2023 12:23 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Exorcist schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:30:
[Afbeelding]

Soms ben ik blij met m'n vaste contract bij Essent sinds 2021/toen het nog niet zo absurd was 8)7
Tsja, iedereen met een EV of WP kan zo'n lijstje produceren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 15:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vraag me af of de energieleveranciers nog moeite gaan doen om hun apps/sites aan te passen met daadwerkelijke kosten met inachtneming van het plafond.. Vattenval lijkt het iig niet te doen, en rekent je de kosten voor waarbij alles tegen toptarief wordt berekend. Er komt nu alleen een waarschuwing dat het prijsplafond niet wordt meegenomen en dat je dat maar zelf moet bekijken.

Je kan toch beginnen met lage tarief (zij weten de standen bij slimme meters) en op het moment dat je boven het plafond gebruik zit overschakelen naar vol tarief? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?

• mrVroom
superduper schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:13:
Ik vraag me af of de energieleveranciers nog moeite gaan doen om hun apps/sites aan te passen met daadwerkelijke kosten met inachtneming van het plafond.. Vattenval lijkt het iig niet te doen, en rekent je de kosten voor waarbij alles tegen toptarief wordt berekend. Er komt nu alleen een waarschuwing dat het prijsplafond niet wordt meegenomen en dat je dat maar zelf moet bekijken.

Je kan toch beginnen met lage tarief (zij weten de standen bij slimme meters) en op het moment dat je boven het plafond gebruik zit overschakelen naar vol tarief? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?
Engie doet dit wel. Die website loopt als een trein, evenals de aanvragen als ik dit forum mag geloven ;)

• jeffreyb84
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:20
mrVroom schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Engie doet dit wel. Die website loopt als een trein, evenals de aanvragen als ik dit forum mag geloven ;)
Precies, blij dat ik bij Eneco weg ben. Nu afwachten hoe Engie bevalt. :)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Natuurlijk mijn eigen schuld, maar heb in de berekening nooit gelet op de netbeheerkosten, omdat het altijd een paar tientjes waren. Zie dat het nu voor gas en elektra samen gewoon €673 is bij Enexis :X

The best is yet to come

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:40
T'is natuurlijk koffiedik kijken maar ik vermoed dat het momenteel niet verstandig is om momenteel een jaarcontract aan te gaan met vaste tarieven. Er is grote kans dat je dan in december weer tegen een torenhoog tarief in januari zit aan te kijken.
Persoonlijk lijkt het mij beter om eind februari begin maart te kijken wat dan de jaarcontracten doen. Dan ben je in iedergeval een winter onder de pannen.

Dan ga ik er vanuit dat de markt weer een beetje gaat werken en concurrentie zijn ding gaat doen.

Maar momenteel kijk ik een beetje argwanend naar alles. Waarom 'stunten' enkele leveranciers nu met lagere tarieven (nog steeds hoog). Is dat om hopelijk in december, januari deze klanten tegen een hoog tarief nog even uit te knijpen?
Gaan we lopende dit jaar wel betere tarieven krijgen? Er is misschien geen leverancier die na deze winter (22/23) een goedkoop tarief voor een jaar durft neer te zetten tot na de volgende winter.
En wat doet het prijsplafond met de marktwerking? Valt alles in slaap tot 2024 weer de poppen aan het dansen zijn?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
Cobb schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:37:
T'is natuurlijk koffiedik kijken maar ik vermoed dat het momenteel niet verstandig is om momenteel een jaarcontract aan te gaan met vaste tarieven. Er is grote kans dat je dan in december weer tegen een torenhoog tarief in januari zit aan te kijken.
Persoonlijk lijkt het mij beter om eind februari begin maart te kijken wat dan de jaarcontracten doen. Dan ben je in iedergeval een winter onder de pannen.
Wat is het verschil met 2 halve winters of 1 hele winter? Volgens mij maakt het helemaal niks uit zolang je maar over 1 heel jaar kunt salderen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:07
DutchKel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Wat is het verschil met 2 halve winters of 1 hele winter? Volgens mij maakt het helemaal niks uit zolang je maar over 1 heel jaar kunt salderen.
Normaal gesproken niks. Maar nu met het prijsplafond is de "1e halve winter" al (deels) afgedekt natuurlijk ;)

• toos87
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 13:16
15 februari loopt mijn jaarcontract af bij Energiedirect. Daar wil ik graag weg omdat de prijzen erg hoog zijn nu en wij ondertussen 16 zonnepanelen hebben laten installeren.

Verbruik:
2500kwh elektra
1500m3 gas

De nieuwe zonnepanelen zouden ongeveer 5000kwh per jaar moeten opleveren wat dus betekend dat we ongeveer 2500kwh gaan terugleveren (als we niet wat elektrisch gaan verwarmen).

Op dit moment lijkt Engie het beste te zijn om naar over te stappen per 15 februari aanstaande. Maar dan zit je weer met piek en dal teruglevering en salderen etc. Als je dat op enkel tarief zou zetten betekend dat dan dat we op 1 teller gaan salderen en terugleveren?

En is Engie dan ook de beste keuze voor ons?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:40
DutchKel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Los van het salderen.
Omdat de kans op een hoog gas tarief tegen het einde van het jaar weer groter is? Als je contract in december afloopt zit je mogelijk opnieuw met een hoog tarief in de komende winter. Het lijkt mij dat je dit wilt voorkomen door een betaalbaar tarief te hebben van bijv. 01 Maart tot 29 Februari

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:10
Ik stap per 11 januari over naar Oxxio voor een 'vast contract' van drie maanden. Toen ik het afsloot was dit het 'goedkoopste', zat bij Vattenfall.

Nu zie ik dat Engie (en Budget Energie) veel lagere tarieven heeft op het moment dan Oxxio. Ik zit inmiddels een paar dagen buiten mijn bedenktermijn. Wat voor boete zou ik betalen als ik nu van Oxxio overstap naar Engie?

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:09
lvanhoe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:09:
Ik stap per 11 januari over naar Oxxio voor een 'vast contract' van drie maanden. Toen ik het afsloot was dit het 'goedkoopste', zat bij Vattenfall.

Nu zie ik dat Engie (en Budget Energie) veel lagere tarieven heeft op het moment dan Oxxio. Ik zit inmiddels een paar dagen buiten mijn bedenktermijn. Wat voor boete zou ik betalen als ik nu van Oxxio overstap naar Engie?
50 per afgenomen product, maar je kunt de aanvraag toch inschieten voor over 3 maanden? Dan heb je ook geen boete. Tenzij het verschil die 50 euro per product dekt dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Adiposed op 09-01-2023 17:25 ]

• praliwi
praliwi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:09:
Ik heb in februari '23 een 4 jarig contract bij Innova afgesloten (gas& stroom), ik heb geen zonnepanelen. In mei verhuis is naar een nieuwe gasloze woning mét zonnepanelen. Ik ga mijn stroomcontract mee verhuizen (gas zeg ik op).

Hoe zit het dan eigenlijk met mijn terugleververgoeding? In mijn huidige contract en online omgeving kan ik er niks over vinden, waarschijnlijk omdat het toen niet van toepassing was? Hoe zit het dan wanneer ik wél panelen krijg?
Niemand? :P

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Nou... Ik denk dat je bedoeld dat je feb. '22 een nieuw 4-jarig contract hebt afgesloten. Dus waarschijnlijk gaat je nieuw contractjaar per februari in en kun je de opgewekte energie vanaf mei '23 verrekenen met de verbruikte energie tot feb. '24 (dit heet salderen). Lever je meer terug dan dat je verbruikt, zul je moeten nagaan wat je terugleververgoeding is bij Innova. Even googlen levert het volgende staatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOV7ZmvQrjFr9oLcjqQzDoO6ZwU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K4TGRO497rkfi724COMSy9xH.png?f=fotoalbum_large

Dus over de meer teruggeleverde energie zul je waarschijnlijk 7 ct/kWh krijgen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• praliwi
Jojan265 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Nou... Ik denk dat je bedoeld dat je feb. '22 een nieuw 4-jarig contract hebt afgesloten. Dus waarschijnlijk gaat je nieuw contractjaar per februari in en kun je de opgewekte energie vanaf mei '23 verrekenen met de verbruikte energie tot feb. '24 (dit heet salderen). Lever je meer terug dan dat je verbruikt, zul je moeten nagaan wat je terugleververgoeding is bij Innova. Even googlen levert het volgende staatje:

[Afbeelding]

Dus over de meer teruggeleverde energie zul je waarschijnlijk 7 ct/kWh krijgen.
Klopt, ik bedoelde '22. Bedankt. Die terugleververgoeding, is die niet contractueel vastgelegd? Die mogen ze blijven wijzigen?

Ik meen te herinneren dat het op het moment van afsluiten namelijk het kale leveringstarief was, alleen staat dat niet in mijn contract. Is dat omdat ik toen geen zonnepanelen had of wordt dat nooit vastgelegd?

[ Voor 10% gewijzigd door praliwi op 09-01-2023 18:48 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

praliwi schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Klopt, ik bedoelde '22. Bedankt. Die terugleververgoeding, is die niet contractueel vastgelegd? Die mogen ze blijven wijzigen?

Ik meen te herinneren dat het op het moment van afsluiten namelijk het kale leveringstarief was, alleen staat dat niet in mijn contract. Is dat omdat ik toen geen zonnepanelen had of wordt dat nooit vastgelegd?
Kijk even in je contract tariefblad (zat in dezelfde mail) en grote kans dat daar ergens verstopt staat dat het teruglevertarief gelijk is aan je kale tarief exclusief energiebelastingen, inclusief BTW. Dat was bij Innova in 2022 nog de standaard namelijk.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• praliwi
Rimco schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Kijk even in je contract tariefblad (zat in dezelfde mail) en grote kans dat daar ergens verstopt staat dat het teruglevertarief gelijk is aan je kale tarief exclusief energiebelastingen, inclusief BTW. Dat was bij Innova in 2022 nog de standaard namelijk.
Precies, dat dacht ik ook. Maar ook op het tariefblad staat niks vermeldt. Vreemd. Hoe zou dit wettelijk geregeld zijn?

Ik kan nog weer eens proberen te bellen (als ik er dan wel door kom) om te vragen wat mijn teruglevertarief is, maar weet liever eerst zelf hoe het zit :P

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
praliwi schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Precies, dat dacht ik ook. Maar ook op het tariefblad staat niks vermeldt. Vreemd. Hoe zou dit wettelijk geregeld zijn?

Ik kan nog weer eens proberen te bellen (als ik er dan wel door kom) om te vragen wat mijn teruglevertarief is, maar weet liever eerst zelf hoe het zit :P
Dat is in principe alleen van belang als je meer teruglevert dan dat je zelf gebruikt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• R0181
toos87 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:44:
15 februari loopt mijn jaarcontract af bij Energiedirect. Daar wil ik graag weg omdat de prijzen erg hoog zijn nu en wij ondertussen 16 zonnepanelen hebben laten installeren.

Verbruik:
2500kwh elektra
1500m3 gas

De nieuwe zonnepanelen zouden ongeveer 5000kwh per jaar moeten opleveren wat dus betekend dat we ongeveer 2500kwh gaan terugleveren (als we niet wat elektrisch gaan verwarmen).

Op dit moment lijkt Engie het beste te zijn om naar over te stappen per 15 februari aanstaande. Maar dan zit je weer met piek en dal teruglevering en salderen etc. Als je dat op enkel tarief zou zetten betekend dat dan dat we op 1 teller gaan salderen en terugleveren?

En is Engie dan ook de beste keuze voor ons?
Ik zit meer dan een jaar bij Engie en heb enkeltarief genomen ipv piek en dal tarief. Ik heb maar 6 panelen en lever minder terug dan dat ik verbruik, maar het wordt 1 op 1 verrekend. Volgens mij is het zo bij Engie, dat als je meer teruglevert dan dat je verbruikt en je hebt enkeltarief, dat je het kale enkeltarief vergoed krijgt.
En ja, volgens mij is Engie een goede keus, een stabiele leverancier die niet bij elke schommeling op de inkoopmarkt de tarieven aanpast, maar zich tot nu toe steeds keurig houdt aan 2 tariefswijzigingen per jaar, op 1-1 en 1-7.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:06
Ik zat me laatst achter mijn oren te krabben wat betreft de stroometiketten waar veel leveranciers tegenwoordig doodleuk mee zitten te prijken waarin wordt aangegeven waar de energie van de klant vandaan komt. Ik begon al na te denken toen mijn broer bij Greenchoice zat (gasloos op wp) en zijn kWh tarieven omhooggingen begin vorig jaar. Hij opbellen om te vragen hoe dat kwam, kreeg hij als reactie terug omdat de gasprijzen omhoog zijn gegaan, verder doorvragende kreeg hij er geen antwoord op. Van 2021 had Greenchoice al een stroometiket beschikbaar gesteld waarin werd aangegeven dat er nergens fossiele brandstof werd gebruikt voor het opwekken van stroom.

Ik begon verder te denken, netbeheerders kunnen toch niet dicteren hoe elektriciteit van bron naar eindgebruiker vloeit? Alle generatoren zijn gesynchroniseerd op dezelfde netfrequentie, zowel groene als grijze energie 'mengen' met elkaar waardoor je als eindgebruiker een donkergroene soep uit het stopcontact krijgt, bij wijze van spreken.

Zie ik iets gruwelijk stoms over het hoofd? Ik denk namelijk haast van wel, aangezien ik de ballen snap van hoe de geliberaliseerde energiemarkt nu eigenlijk in de achtergrond werkt. Overigens, excuus als deze post niet in deze topic thuishoort!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

VikeeVeekie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:07:

Zie ik iets gruwelijk stoms over het hoofd? Ik denk namelijk haast van wel, aangezien ik de ballen snap van hoe de geliberaliseerde energiemarkt nu eigenlijk in de achtergrond werkt. Overigens, excuus als deze post niet in deze topic thuishoort!
Ja. Wat maakt het uit waar jouw stroom of gas exact vandaan komt? Het hele idee achter deze energiemarkt is dat de maatschappij waar jij het afneemt zorg draagt voor exact de invoeding in het net als wat jij hebt afgenomen.

Als jij 5000 kWh afneemt dan moet je maatschappij dus 5000 kWh groene stroom invoeden (als ze groen beloven). Dat dat in de praktijk schimmig is allemaal ben ik met je eens, maar met het concept is niet zoveel mis. In theorie zou je het net zó complex kunnen maken dat jij alleen energie krijgt van je leverancier. Dan heb je super veel koper in de grond liggen.. en netto maakt het qua uitstoot niks uit. Afgezien van het extra koper in de grond :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:06
Glashelder schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Ja. Wat maakt het uit waar jouw stroom of gas exact vandaan komt? Het hele idee achter deze energiemarkt is dat de maatschappij waar jij het afneemt zorg draagt voor exact de invoeding in het net als wat jij hebt afgenomen.

Als jij 5000 kWh afneemt dan moet je maatschappij dus 5000 kWh groene stroom invoeden (als ze groen beloven). Dat dat in de praktijk schimmig is allemaal ben ik met je eens, maar met het concept is niet zoveel mis. In theorie zou je het net zó complex kunnen maken dat jij alleen energie krijgt van je leverancier. Dan heb je super veel koper in de grond liggen.. en netto maakt het qua uitstoot niks uit. Afgezien van het extra koper in de grond :p
Met die uitleg is het in elk geval iets logischer, bedankt! Ik had ergens ooit gelezen dat maatschappijen bij vaste contracten bij afsluiten voor x aantal jaar energie 'inkopen' voor de klant wat dan redelijk aansluit op je beredenering. Uiteindelijk, als ze 5000 kWh inkopen van een windmolenpark, eindigt die verspreid over tig huishoudens in plaats van alleen bij de klant. An sich, niet zo een hele gekke oplossing voor een moeilijk te beheersen product zoals elektriciteit mits iedereen zich aan de beloftes houdt. Het legt dan op zich ook uit waarom prijzen van groene stroom meedeinen met de gasprijzen in tijden van een variabel contract.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
VikeeVeekie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Met die uitleg is het in elk geval iets logischer, bedankt! Ik had ergens ooit gelezen dat maatschappijen bij vaste contracten bij afsluiten voor x aantal jaar energie 'inkopen' voor de klant wat dan redelijk aansluit op je beredenering. Uiteindelijk, als ze 5000 kWh inkopen van een windmolenpark, eindigt die verspreid over tig huishoudens in plaats van alleen bij de klant. An sich, niet zo een hele gekke oplossing voor een moeilijk te beheersen product zoals elektriciteit mits iedereen zich aan de beloftes houdt. Het legt dan op zich ook uit waarom prijzen van groene stroom meedeinen met de gasprijzen in tijden van een variabel contract.
Tja, alleen dat meedeinen vind ik juist heel raar. En dan snap ik best dat ze wat meedeinen, maar dat zou dan moeten zijn omdat ze standaard de goedkoopste zijn, en er dus meer mensen naar ze overstappen (en meer vraag is hogere prijs/meer winst). Punt is alleen dat dat helemaal niet het geval is, en ze zodra de gasprijzen omhoog gingen, al zeker niet de goedkoopste waren. Ik geloof dan ook helemaal niets van dat 'groen' wat ze roepen. Want als ze echt zo 'groen' waren, zouden ze amper last moeten hebben van de hoge gasprijzen en hooguit een klantenstop moeten invoeren. Of ze moeten natuurlijk met miljarden extra winst komen vergeleken met de 'grijze' leveranciers.

[removed]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een energiemaatschappij (eigenlijk energiehandelaar), koopt op de energiemarkt voor jou stroom in.
Als je een jaarcontract voor 5000 kWh groene windenergie hebt afgesloten, zorgen zij ervoor dat ze in die contractperiode 5000 kWh aan windenergie hebben ingekocht.
Maar op een mooie zomerse dag krijg je gewoon de energie die van de zonnepanelen van de buren afkomt, en niet van die windmolen van 100 km verderop. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:44
Naast het feit dat ze energie inkopen voor een afgesloten contract worden er ook certificaten gekocht als het groene producten betreft. Dit om het dan ook echte groene producten te maken. De energie zelf is namelijk echt niet anders als die van een kolencentrale, kerncentrale, getijdecentrale, zonnepark, of windmolenpark komt.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56

Ik heb een gratis tool gebouwd welke dit wel doet. Wellicht heb je interesse als tester. Het systeem werkt vooralsnog enkel voor niet-dynamische (dag)prijzen en niet voor mensen met zonnepanelen/teruglevering.
Zie hiervoor de topic: Test gratis energie tool

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-11 06:51
De prijs wordt bepaald door vraag en het duurst opgewekte methode. Wind en zon energie is zeer goedkoop. Gas is juist 1 van de duurste. Bruinkool/steenkool zit er tussenin.

Als er dus door wind en zon een overschot is dan wordt uiteraard de gascentrale als eerste afgeschakeld omdat die het duurste is. Omdat er een overschot is door de grote hoeveelheid aanbod of juist de lage vraag.
Zo is de stroom groener als er een laag tarief is. Echter bestaat de mix altijd een deel uit kolen omdat kolencentrales niet snel afgeschakeld kunnen worden. Zelfs niet als de prijs negatief is.
Toch vind ik dat er in Nederland nog een groot deel van wind en zon komt. Meer als gedacht.
https://app.electricitymaps.com/zone/NL

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Onbekend schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:42:
Een energiemaatschappij (eigenlijk energiehandelaar), koopt op de energiemarkt voor jou stroom in.
Als je een jaarcontract voor 5000 kWh groene windenergie hebt afgesloten, zorgen zij ervoor dat ze in die contractperiode 5000 kWh aan windenergie hebben ingekocht.
Maar op een mooie zomerse dag krijg je gewoon de energie die van de zonnepanelen van de buren afkomt, en niet van die windmolen van 100 km verderop. :)
Tuurlijk, maar als ze windmolen energie inkopen zou die prijs niet afhankelijk moeten zijn van het gas. En natuurlijk is er een link omdat je marktwerking hebt, maar alsnog zou je verwachten dat de 'groene' maatschappijen in deze markt goedkoper zouden zijn of op zijn minst later met de prijzen omhoog gaan. Daarentegen zie je dat ze 100% met de hoge prijzen meegaan en ook nu nog hoge prijzen hebben. En dat terwijl de gasprijs al laag is, en het vooral de voorraden zijn die nu duur gas hebben (en daar heb je dus als groene maatschappij geen last van)
Het geeft mij iig wel aan dat het geen bal uit maakt welke maatschappij je pakt, de groene maatschappijen doen uiteindelijk niets anders als degene die niet zeggen dat ze dat zijn.

[removed]

• wolly_a
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAXuLVZDSEHCYapfwxp8JBJGiJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlWcoSI1mvQVqZY6qvfnTcqD.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat precies zoals ik had verwacht… Afgelopen najaar kreeg ik het advies om mijn maandbedrag te verhogen naar 450 euro want anders zou ik aan het helemaal in de problemen komen en heel veel bij moeten betalen. Ik heb toen mijn maandbedrag van 110 euro naar 175 gezet.

Nu kreeg ik het advies om toch maar weer te verlagen, want anders krijg ik geld terug. Dit effect zie ik ieder jaar in het advies van Essent. Alsof ze in het najaar een financieel buffertje willen hebben voor de winterperiode.

Het zou me niets verbazen dat veel mensen kromgelegen hebben om hun dure maandbedrag te betalen en nu ook hetzelfde advies krijgen.

• ArcticWolf
  • Niet online

Engie heeft het deels gedaan, het dag verbruik wordt wel berekend aan de hand van mijn contracttarieven maar het voorschot bedrag en de prognose op de jaarrekening wordt wel berekend aan de hand van de plafondtarieven.

Staat gelukkig ook duidelijk aangegeven in de app.

• toos87
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 13:16
R0181 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Ik zit meer dan een jaar bij Engie en heb enkeltarief genomen ipv piek en dal tarief. Ik heb maar 6 panelen en lever minder terug dan dat ik verbruik, maar het wordt 1 op 1 verrekend. Volgens mij is het zo bij Engie, dat als je meer teruglevert dan dat je verbruikt en je hebt enkeltarief, dat je het kale enkeltarief vergoed krijgt.
En ja, volgens mij is Engie een goede keus, een stabiele leverancier die niet bij elke schommeling op de inkoopmarkt de tarieven aanpast, maar zich tot nu toe steeds keurig houdt aan 2 tariefswijzigingen per jaar, op 1-1 en 1-7.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga dan mooi overstappen op Engie.

Iemand nog een advies over enkel of dubbeltarief icm met 16 zonnepanelen waarmee ongeveer 2500kwh overschot teruggeleverd gaat worden?

edit//

Engie geeft aan dat dubbeltarief dan voordeliger is. Dus daar ga ik dan maar voor.

edit2//

En toch twijfel ik omdat ze salderen per telwerk. Mijn brein is even gestopt met werken met al die variabelen :P.

[ Voor 11% gewijzigd door toos87 op 10-01-2023 13:09 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wolly_a schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:56:
[Afbeelding]

Het gaat precies zoals ik had verwacht… Afgelopen najaar kreeg ik het advies om mijn maandbedrag te verhogen naar 450 euro want anders zou ik aan het helemaal in de problemen komen en heel veel bij moeten betalen. Ik heb toen mijn maandbedrag van 110 euro naar 175 gezet.

Nu kreeg ik het advies om toch maar weer te verlagen, want anders krijg ik geld terug. Dit effect zie ik ieder jaar in het advies van Essent. Alsof ze in het najaar een financieel buffertje willen hebben voor de winterperiode.

Het zou me niets verbazen dat veel mensen kromgelegen hebben om hun dure maandbedrag te betalen en nu ook hetzelfde advies krijgen.
Is dat n.a.v. prijsplafond? Hier nog niets gezien, de berekening zou uiterlijk vandaag gedaan worden.

Maar tot nu toe is niet zo erg als verwacht:
Op jaarafrekening in nov. 120->300, op 120 gelaten
Begin dec. 120 -> 243
Oudejaarsdag: 120->169 en deze waarde staat er nog steeds.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 15:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

hgmaster schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Ik heb een gratis tool gebouwd welke dit wel doet. Wellicht heb je interesse als tester. Het systeem werkt vooralsnog enkel voor niet-dynamische (dag)prijzen en niet voor mensen met zonnepanelen/teruglevering.
Zie hiervoor de topic: Test gratis energie tool
Mooi werk. Ik ga liever niet voor yet-another-online tool en probeer alles in home assistant te scripten.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11 22:51
wolly_a schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:56:
[Afbeelding]

Het is beter dat mensen even krom liggen en dat geld vervolgens weer terugkrijgen dan dat ze later de rekening gepresenteerd krijgen.

Bereken je warmteverlies

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

VikeeVeekie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:07:
Energie wordt verhandeld op een spotmarkt.
Voor stroom wordt voor ieder uur een prijs bepaald en voor gas elke dag.

Deze spotmarkt zorgt er ervoor dat vraag en aanbod elk uur in balans zijn.

Stel je bent een windmolen en het kost je €10 om een mWh op te wekken.
Met een beetje winst wil je die dus voor minimaal €15/mWh op de spotmarkt verkopen.

Nu blijkt dat er onvoldoende stroom beschikbaar is, en energieleveranciers moeten ook stroom inkopen van je buurman, de gascentrale. Voor hen kost hen vanwege de gasprijs €100 voor een mWh, en willen dus minimaal voor €105/mWh verkopen. Omdat er te weinig "groen" aanbod is, verkopen zei die mWh dus ook.

Waarom zou je dan als windmolen ineens met €15/mWh genoegen nemen? Je gooit dus in tijden van schaarste je prijs ook omhoog, naar bijv. €95/mWh. Voldoende om te concurreren met de gas centrale, en tegelijkertijd een dikke winst.

Op het verhandel moment is de spotprijs bepaald, welke zich vertaalt naar de consumentenprijs met een dynamisch contract.

Als je een vast contract hebt, is je energiemaatschappij vaak wat slimmer en maken ze op voorhand afspraken met de windmolens om een deel van hun capaciteit op voorhand te kopen, waardoor ze de prijs een beetje kunnen drukken ten opzichte van de spotprijs. Hun doel is de gemiddelde kWh verkoopprijs die ze met al hun klanten hebben afgesproken onder de inkoop prijs te hebben.

Dat is de reden waarom de stroomprijzen zo hard zijn gestegen de afgelopen tijd. De energiemaatschappijen moeten de gemiddelde kWh verkoopprijs omhoog krijgen met nieuwe hoge contracten on de eerder afgesproken lage kWh prijzen te compenseren.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 10-01-2023 08:44 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Energie wordt verhandeld op een spotmarkt.
Voor stroom wordt voor ieder uur een prijs bepaald en voor gas elke dag.

Deze spotmarkt zorgt er ervoor dat vraag en aanbod elk uur in balans zijn.

Met een beetje winst wil je die dus voor minimaal €15/mWh op de spotmarkt verkopen.

Nu blijkt dat er onvoldoende stroom beschikbaar is, en energieleveranciers moeten ook stroom inkopen van je buurman, de gascentrale. Voor hen kost hen vanwege de gasprijs €100 voor een mWh, en willen dus minimaal voor €105/mWh verkopen. Omdat er te weinig "groen" aanbod is, verkopen zei die mWh dus ook.

Waarom zou je dan als windmolen ineens met €15/mWh genoegen nemen? Je gooit dus in tijden van schaarste je prijs ook omhoog, naar bijv. €95/mWh. Voldoende om te concurreren met de gas centrale, en tegelijkertijd een dikke winst.

Op het verhandel moment is de spotprijs bepaald, welke zich vertaalt naar de consumentenprijs met een dynamisch contract.

Als je een vast contract hebt, is je energiemaatschappij vaak wat slimmer en maken ze op voorhand afspraken met de windmolens om een deel van hun capaciteit op voorhand te kopen, waardoor ze de prijs een beetje kunnen drukken ten opzichte van de spotprijs. Hun doel is de gemiddelde kWh verkoopprijs die ze met al hun klanten hebben afgesproken onder de inkoop prijs te hebben.

Dat is de reden waarom de stroomprijzen zo hard zijn gestegen de afgelopen tijd. De energiemaatschappijen moeten de gemiddelde kWh verkoopprijs omhoog krijgen met nieuwe hoge contracten on de eerder afgesproken lage kWh prijzen te compenseren.
Was het niet zo dat alle leveranciers van energie de prijs krijgen van de duurste aanbieder? Ik meende dat zoiets geregeld was in een of andere Nederlandse/Europese energiewet. Dan zijn het dus niet de uitbaters van windmolenparken die hier een slaatje uit willen slaan maar simpelweg de regels van het spel met het onbedoelde effect dat uitbaters van windmolenparken opeens veel winst maakten. Jarenlang was de fluctuatie van de gasprijs hooguit 1% op een dag en 5 - 10% op een jaar en werkte dit dus prima.

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
JackBol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Ik denk dat je MegaWattuur (MWh) bedoelt en niet milliWattuur (mwh)?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tehh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Was het niet zo dat alle leveranciers van energie de prijs krijgen van de duurste aanbieder? Ik meende dat zoiets geregeld was in een of andere Nederlandse/Europese energiewet. Dan zijn het dus niet de uitbaters van windmolenparken die hier een slaatje uit willen slaan maar simpelweg de regels van het spel met het onbedoelde effect dat uitbaters van windmolenparken opeens veel winst maakten. Jarenlang was de fluctuatie van de gasprijs hooguit 1% op een dag en 5 - 10% op een jaar en werkte dit dus prima.
En ergens is dat natuurlijk ook wel logisch. Als jij een goudmijn exploiteert, dan krijg je ook dezelfde prijs als je buurman, ondanks dat jouw kosten misschien lager zijn dan die van je buurman. Het gaat er uiteindelijk om wat het goedje waard is dat je verkoopt.

• JB
  • Laatst online: 08:58

JB

Cédric roelt!

Bij Innova gebeurt ook nog weinig mbt prijsplafond. Nu geef ik zelf de standen door, dus ze zullen het wel druk(ker) hebben door Ome Rob. Zijn hier al mensen die bij Innova zitten en zichtbaar iets veranderd hebben zien worden in hun portal (behalve de standaard aanpassingen eind december vorig jaar)?

edit:
Besef me ergens dat degene met uitleesbare meter waarschijnlijk niets nieuws meer zien gebeuren na de 21 december aanpassingen :?

[ Voor 20% gewijzigd door JB op 10-01-2023 09:10 ]

Mijn boefje is liev!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

De regeling is de voorziening vrije energiemarkt. Wat er automatisch voor zorgt dat aanbieders de beste prijs voor hun product krijgen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:16
[...]

Hier een duidelijk artikel waarin dit beschreven wordt;

https://archive.vn/2022.1...energie-bepaalt~b191dd3f/

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:33
Energiedirect geeft aan dat ik mijn termijnbedrag weer met 100Euro zou moeten verhogen. Ga ik mooi niet doen, omdat ik verwacht om onder hoeveelheid van maandelijkse prijsplafond verbruik te blijven.

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 14:02
Hoe zit dat nu met het prijsplafond? Ik lees dat er een vast aantal kwh per maand is wat je mag gebruiken. Ons contract loopt van 16 september dus dan mag ik volgens het volgende schema 1770kwh verbruiken. Als ik dan kijk naar het verbruik van afgelopen jaar dan was dat tot 16 september 1730kwh. Nu hebben we afgelopen december en november flink verstookt met onze airco en komen wij dus boven die 1730kwh uur uit wat dus betekent dat we flink maar dan ook flink meer betalen dan als we verwarmen met gas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6e99LkhCJSMb_zf2-uizm4Rlpgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cMgergCWZ4FunWvMW3CZpNTV.png?f=user_large
https://www.rijksoverheid...ijkse+energierekening.pdf

• JB

JB

Cédric roelt!

Willem30 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:53:
Energiedirect geeft aan dat ik mijn termijnbedrag weer met 100Euro zou moeten verhogen. Ga ik mooi niet doen, omdat ik verwacht om onder hoeveelheid van maandelijkse prijsplafond verbruik te blijven.
Ik hoor van een collega dat Energie Direct ook niet meer laat zien hoeveel je terug hebt geleverd omdat ze het als een geheel tellen nu? Hij kan het nog wel in de "oude?" omgeving zien, zegt ie.

Mijn boefje is liev!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:33
JB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Ik hoor van een collega dat Energie Direct ook niet meer laat zien hoeveel je terug hebt geleverd omdat ze het als een geheel tellen nu? Hij kan het nog wel in de "oude?" omgeving zien, zegt ie.
Geen idee, ik heb geen zonnepanelen.

• Dean Martin
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Bij mij is niks anders dan voorheen?
Visueel anders, maar precies dezelfde cijfers.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 10-01-2023 11:31 ]

The best is yet to come

• ArcticWolf
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:14:
Hoe zit dat nu met het prijsplafond? Ik lees dat er een vast aantal kwh per maand is wat je mag gebruiken. Ons contract loopt van 16 september dus dan mag ik volgens het volgende schema 1770kwh verbruiken. Als ik dan kijk naar het verbruik van afgelopen jaar dan was dat tot 16 september 1730kwh. Nu hebben we afgelopen december en november flink verstookt met onze airco en komen wij dus boven die 1730kwh uur uit wat dus betekent dat we flink maar dan ook flink meer betalen dan als we verwarmen met gas?

[Afbeelding]
Je mag 1770kwh verbruiken, alles daarboven betaal je het normale contracttarief. Dus als je dat meerverbruik kan compenseren met gas, zou ik dat zeker doen ja.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Puddi Puddin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:14:

[Afbeelding]
Het verbruik van november en december betekent helemaal niets voor het prijsplafond. Er was toen immers geen prijsplafond. Voor het verbruik in die maanden betaal je dus sowieso je contracttarief en dit zie je terug op de jaarrekening in september.

Wel heb je 2x €190 ontvangen voor de maanden november en december. Deze heb je hopelijk apart gezet, want zo vang je evt je hogere jaarrekening op.

Voor wat betreft je verbruik binnen het prijsplafond in 2023 (dus vanaf 1 januari) geldt het volgende:

Tot je contract afloopt, mag je in 2023 752 m3 gas en 1866 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

Tot 31 december heb je dan nog 448 m3 gas en 1034 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:25
GeeEs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:30:
[...]

Je voorschot wordt bijna 150% verhoogd, terwijl je tarieven met "slechts" een krappe 50% voor electra en 25% voor gas stijgen.
Hier overigens exact hetzelfde aanbod/verhoging... Ze raden ons zelfs 300eu voorschot aan. Ons verbruik is vrijwel het gemiddelde van wat ik overal lees voor een 3 pers. gezin.
Essent raadt mij nu aan om het voorschot op €0 te zetten, hun eerdere inschatting van €230 lijkt dus toch iets aan de te hoge kant te zijn geweest

• Dean Martin
  • Niet online
Overigens laat EnergieDirect nu een grafiek zien per maand geleverd/teruggeleverd, met daarbij een maandelijks bedrag.

Dat is natuurlijk een beetje gek als je jaarlijks saldeert, want het bedrag kan immers nog teruglopen als je meer gaat opwekken.

The best is yet to come

• JB

JB

Cédric roelt!

Dean Martin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:46:
Overigens laat EnergieDirect nu een grafiek zien per maand geleverd/teruggeleverd, met daarbij een maandelijks bedrag.

Dat is natuurlijk een beetje gek als je jaarlijks saldeert, want het bedrag kan immers nog teruglopen als je meer gaat opwekken.
Wellicht bedoeld ie dat? Is hier een reden voor? Eigen gewin?

Mijn boefje is liev!

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 14:02
Uniciteit schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Het verbruik van november en december betekent helemaal niets voor het prijsplafond. Er was toen immers geen prijsplafond. Voor het verbruik in die maanden betaal je dus sowieso je contracttarief en dit zie je terug op de jaarrekening in september.

Wel heb je 2x €190 ontvangen voor de maanden november en december. Deze heb je hopelijk apart gezet, want zo vang je evt je hogere jaarrekening op.

Voor wat betreft je verbruik binnen het prijsplafond in 2023 (dus vanaf 1 januari) geldt het volgende:

Tot je contract afloopt, mag je in 2023 752 m3 gas en 1866 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

Tot 31 december heb je dan nog 448 m3 gas en 1034 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.
Top bedankt. Dan lijkt het nog enig sinds mee te vallen. We hebben in november en december echt flink bespaard op onze energie rekening vergeleken met het jaar daarvoor. Daar boven op is dus die 2 keer 190 euro gekomen. Aangezien het prijsplafond nu in is gegaan gaan we weer maximaal op gas verwarmen. Afgelopen jaar kwamen we uit op 553m3 gas dat is ruim onder het prijsplafond. Mochten we door gaan op airco's dan komen we dus flink boven het prijsplafond uit en dan is de vraag of 0.66 cent per kwh veel duurder is dan 1,45m3 gas als we de airco in de woon kamer laten draaien. Ik zal dit sommetje nog eens maken.

1m3 * 8.5kwh * 3.6 = 30,6MJ (er van uitgaande dat er 8.5kwh uit een kuub gas komt).
1kwh * 4 scop * 3.6 = 14,4MJ. (er van uitgaande dat de airco een SCOP haalt van 4.).

30,6MJ / 14,4MJ = 2,215 * 0,66 = 1,40 euro dus we besparen grof weg nog 5 cent. Nu is dit wel een hele groffe berekening dus ik ga ervanuit dat we op stroom enkele centen duurder uit zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Puddi Puddin op 10-01-2023 11:54 ]

• Dean Martin
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Wellicht bedoeld ie dat? Is hier een reden voor? Eigen gewin?
Zou kunnen, echter zie je de split en totalen wel duidelijk. Dus qua kWh klopt het exact met mijn eigen administratie.

Het bedrag klopt niet, want zij laten nu teruglevering zien op maandbasis met daarbij de terugleververgoeding. Echter als je op jaarbasis meer verbruikt dan teruglevert is de teruglevering in principe tegen leverprijs.

Goede vraag waarom ze dit doen. In principe zit je met dit bedrag wel aan de veilige kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 10-01-2023 11:54 ]

The best is yet to come

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Uit het artikel van de overheid;

"Uw energieleverancier geeft u informatie over hoeveel energie u nog kunt gebruiken voor het tarief van het prijsplafond."

Hopelijk geeft GreenChoice hier ook snel een draai aan, want met de huidige app slimme meter gegevens kun je niet veel bepalen, behalve wat je zonder het prijsplafond nu dagelijks kwijt bent aan €.

Testing, one, two ...

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 22:00
hardware-lover schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:07:
Uit het artikel van de overheid;

"Uw energieleverancier geeft u informatie over hoeveel energie u nog kunt gebruiken voor het tarief van het prijsplafond."

Hopelijk geeft GreenChoice hier ook snel een draai aan, want met de huidige app slimme meter gegevens kun je niet veel bepalen, behalve wat je zonder het prijsplafond nu dagelijks kwijt bent aan €.
Zal wel in de maandoverzichtjes verwerkt worden, realtime inzicht is waarschijnlijk teveel gevraagd.

• JB

JB

Cédric roelt!

henkebek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Zal wel in de maandoverzichtjes verwerkt worden, realtime inzicht is waarschijnlijk teveel gevraagd.
Of een reden om mensen (op termijn) te verplichten een slimme meter te nemen icm verplicht uitlezen :?

Mijn boefje is liev!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

henkebek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:04:
Als mosterd na de maaltijd? Het lijkt me dat ze minimaal het plafond per maand aan kunnen geven (in kWh en m³), dat is al toch vastgelegd? Dat geeft iig iets meer zinnige info dan wat ze je nu laten zien, want dat ga ik uiteindelijk niet betalen.

Het kon voorheen ook steeds "realtime" (met een dag of wat vertraging), en dat doen ze nu nog steeds, maar dan met hun bruto tarieven, waar ik weinig mee kan. Voor volgende maand zijn hun tarieven weer aangepast en zal ik op een of andere wijze vast moeten kunnen stellen welk maandbedrag ik daarvoor ga kiezen. Dat is wat ze me hebben laten weten, dat ik dat zelf even in de gaten moet houden wat het moet gaan worden vanaf 01-02.

Testing, one, two ...

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAAFFo0RfCrM9bkY_fl2MkmdHNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7LaXhRaCSjlHMegqR9NrzY5.jpg?f=fotoalbum_large

Deze info staat nu op mijn vattenval account.
Dit vage verhaal hoort er bij toen ik om opheldering vroeg.

Ik:
Hoe zit dit?
Ik krijg blijkbaar geld terug maar ik kan beter mijn termijn bedrag verhogen?
Waarom is dat?

Vattenval:
Ik heb het voor je nagekeken. Voor nu krijg je geld terug, maar er zijn nog 4 termijnen. De netbeheerkosten zijn in 2023 weer gestegen. Vandaar dat wij adviseren het iets te verhogen. Het blijft een schatting. In mei ontvang je de jaarafrekening. Het verhogen van de maandtermijn van deze vier maanden verzekerd je ervan niks te hoeven bij te betalen op de jaarafrekening.

Dus als ik 4x€15 bijbetaal (betaal nu 187) krijg ik geld terug :?

• wolly_a
  • Niet online
Spykie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:40:
[...]

Het is beter dat mensen even krom liggen en dat geld vervolgens weer terugkrijgen dan dat ze later de rekening gepresenteerd krijgen.
Ja, veel mensen kunnen daar niet mee omgaan en werken zich meteen in de nesten. Je hebt nu alleen wel al maanden dikke paniek vanwege het hoge voorschot en straks krijgen ze geld terug en staan ze in de rij bij de Aldi om het teveel betaalde geld om te zetten in Schultenbrau…

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:46
wolly_a schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Ja, veel mensen kunnen daar niet mee omgaan en werken zich meteen in de nesten. Je hebt nu alleen wel al maanden dikke paniek vanwege het hoge voorschot en straks krijgen ze geld terug en staan ze in de rij bij de Aldi om het teveel betaalde geld om te zetten in Schultenbrau…
Veel van die 2 x € 190 zal vast ook wel in rook zijn op gegaan rondom oud en nieuw >:)

• RulazZ
3dmazter schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:20:

Vattenval:
Ik heb het voor je nagekeken. Voor nu krijg je geld terug, maar er zijn nog 4 termijnen. De netbeheerkosten zijn in 2023 weer gestegen. Vandaar dat wij adviseren het iets te verhogen. Het blijft een schatting. In mei ontvang je de jaarafrekening. Het verhogen van de maandtermijn van deze vier maanden verzekerd je ervan niks te hoeven bij te betalen op de jaarafrekening.

Dus als ik 4x€15 bijbetaal (betaal nu 187) krijg ik geld terug :?
Gewoon dat extra bedrag op je spaarrekening zetten en je maandbedrag lager houden... Krijg je ook nog een paar cent rente.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Omdat ik PV heb + overschot van 400Kwh (verwacht), heb ik elektrische kachels (COP 1 dingen) in de woonkamer neer gemikt puur om het overschot ipv gas te verstoken

ik zou voor de 400KwH 0,055 per KwH (essent) = -22 euro op de energie rekening.
gas verbruik bespaart is 40-50m3 wat al snel 100,- op de jaar rekening betekend.

ik heb nog een camping (gas) & petroleum verwarming
- nu wil ik camping-gas niet in in huis wegens het bijproduct --> waterdamp.

Maar die pretroleum kachel zou maar 0,250 ml per uur gebruiken 4,25 per liter(85,- per 20 Liter) is ongeveer 1 euro per uur (zal best goedkoper kunnen met brandstof ergens anders vandaan)
ik heb getest --> houd "makkelijk" op 20 graden in huis

ik houd het huis op 15 graden via de CV installatie.

nu is mijn situatie niet zo dat ik 1500,- per maand neerleg voor mijn energie rekening of ander hoog bedrag .. zoals andere land genoten. die heb ik gelukkig bij tijds in de isolatie van het huis kunnen steken.

Die -22 kw om te zetten naar een 100,- tot 150,- besparing vind ik wel grappig, dat ik daarbij op andere manieren 4m3 tot 6m3 per dag kan besparen dat kan voor jullie wellicht intressant zijn ?

Tja vanalles

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-11 21:16
Jcrs7 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:39:
Mijn situatie en verbruik;

Contractdatum bij Essent 01 februari
Klant bij essent sinds mei 2014

5500kWh per jaar
1100M3 gas

Totaal 7500kWh panelen op Noord-West liggen
Opbrengst is na simulering op sunny desgin ca. 6200kWh
Ik heb een Daikin hybride warmtepomp van 11-2021

Wat is in mijn situatie aan te raden om te doen ook ivm het prijsplafond?
Blijven zitten?
Naar andere energie leverancier?
Dynamisch of variabel contract?
Leverancier met gunstig terugleveren?
Mijn situatie en verbruik;

Contractdatum bij Essent 01 februari 2022
Klant bij Essent sinds mei 2014

5500-6500 kWh per jaar
1100M3 gas

Totaal 7500kWh panelen op Noord-West liggen
Opbrengst is na simulering op sunny desgin ca. 6000-6200kWh

Wat is in mijn situatie aan te raden om te doen ook ivm het prijsplafond?
Blijven zitten? NEE waarschijnlijk (Normaal; 0,9197 kWh Dal; 0,73374 kWh en 2,92796 M3)

Dynamisch contract of variabel/vast contract kiezen?
Het wisselt een beetje tussen maandbedragen met dynamisch en vast/variabel, dynamisch ANWB ca 160.- per maand en flexibel Engie 174,-

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hmmm, een vergissing van de bank energieleverancier in uw voordeel?

Op x november overgegaan naar een nieuwe energieleverancier.
Oude leverancier factureerde t/m x-1 november en de nieuwe leverancier stuurde gisteren de eerste factuur voor vanaf 1 december.

Vraag me af of dat later toch nog ergens boven water komt. Betaal bij de nieuwe gewoon m'n verbruik per maand dus een echte eindafrekeking krijg ik volgens mij niet.

Oh well.... Bedankt, Rutte!

[ Voor 29% gewijzigd door Wouter op 10-01-2023 16:02 ]

• RulazZ
vso schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:08:

ik heb nog een camping (gas) & petroleum verwarming
- nu wil ik camping-gas niet in in huis wegens het bijproduct --> waterdamp.
Hoe zit het met de andere bijproducten (CO2, fijnstof) van zowel petroleum als campinggas? Daarvoor moet je ook extra gaan ventileren toch?

• YangWenli
  • Laatst online: 07-07-2023
Weer een hoofdstuk in de Eneco saga: ze zijn nu helemaal gestopt met het tonen van een geldbedrag in de app.
Ach ik douche op kosten van Kaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HlDB4QGkwWOwwpkyTd1PPykxBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp4qBJ0KBocsEzhy73PmqhM2.jpg?f=fotoalbum_large

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:27
YangWenli schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:13:
Weer een hoofdstuk in de Eneco saga: ze zijn nu helemaal gestopt met het tonen van een geldbedrag in de app.

[Afbeelding]
Welkom in de wereld van Essent, daar hebben wij het al maanden.
Elke keer de melding dat de 10e van de maand het nieuwe termijnbedrag er staat, maar niets..

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb zojuist maar eens gebeld met innova om mijn termijnbedrag te verhogen.
het geschatte bedrag was €5 de maand 8)7

Maar wel snel en netjes geholpen door innova, zelfs omdat het tegen sluitingstijd was.

ora et labora

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

vj_slof schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Veel van die 2 x € 190 zal vast ook wel in rook zijn op gegaan rondom oud en nieuw >:)
Niet alles maar wel een gedeelte >:)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48
Maar Engie, ik begrijp niet helemaal of ze nou wel of niet aantrekkelijk zijn wat betreft terugleververgoeding? Ze rekenen het kale tarief, dit is toch sowieso hoger dan de 16cent bij vattenfall zolang de energieprijzen zo hoog zijn?

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-11 17:52
YangWenli schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:13:

[Afbeelding]
Hmmm, grappig, ik kan namelijk wel gewoon in de app zien wat het hele handeltje in januari me tot op heden kost. Overigens wel op basis van het contracttarief en niet van het plafondtarief.

Maar goed, het bedrag, daar ben ik niet zo in geïnteresseerd. Ik ben meer geïnteresseerd in het daadwerkelijke verbruik zodat ik daar eventueel bij kan sturen. Met een extra kolom in m'n Excel kan ik ook zien wat het me kost. :+

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:45
mrc4nl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:08:
Ik heb zojuist maar eens gebeld met innova om mijn termijnbedrag te verhogen.
het geschatte bedrag was €5 de maand 8)7

Maar wel snel en netjes geholpen door innova, zelfs omdat het tegen sluitingstijd was.
ook van mij geen kwaad word over de klantenservice bij innova, sta nooit lang in de wacht en word altijd goed geholpen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

twowheeler schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:39:
Maar Engie, ik begrijp niet helemaal of ze nou wel of niet aantrekkelijk zijn wat betreft terugleververgoeding? Ze rekenen het kale tarief, dit is toch sowieso hoger dan de 16cent bij vattenfall zolang de energieprijzen zo hoog zijn?
Ik heb er vanaf gezien, ik heb zo'n 2000 kWh overschot op jaarbasis maar in de voorwaarden staat letterlijk dat ze op elk moment kunnen beslissen dat ze de teruglevergoeding kunnen terugschroeven. Je weet nu al dat dat rond maart/april gaat gebeuren, als het zonneseizoen gaat beginnen ;)

Innova geeft 9 cent, maar wel met een vast contract (en dus vast salderen!). Engie biedt alleen een variabel contract. Heb voor mezelf besloten die 2000 kWh gewoon op te stoken >:) Het gaat of de auto in of de jacuzzi, een van de twee.

Pagina: 1 ... 61 ... 155 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden