VikeeVeekie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:07:
Zie ik iets gruwelijk stoms over het hoofd? Ik denk namelijk haast van wel, aangezien ik de ballen snap van hoe de geliberaliseerde energiemarkt nu eigenlijk in de achtergrond werkt. Overigens, excuus als deze post niet in deze topic thuishoort!
Energie wordt verhandeld op een spotmarkt.
Voor stroom wordt voor ieder uur een prijs bepaald en voor gas elke dag.
Deze spotmarkt zorgt er ervoor dat vraag en aanbod elk uur in balans zijn.
Stel je bent een windmolen en het kost je €10 om een mWh op te wekken.
Met een beetje winst wil je die dus voor minimaal €15/mWh op de spotmarkt verkopen.
Nu blijkt dat er onvoldoende stroom beschikbaar is, en energieleveranciers moeten ook stroom inkopen van je buurman, de gascentrale. Voor hen kost hen vanwege de gasprijs €100 voor een mWh, en willen dus minimaal voor €105/mWh verkopen. Omdat er te weinig "groen" aanbod is, verkopen zei die mWh dus ook.
Waarom zou je dan als windmolen ineens met €15/mWh genoegen nemen? Je gooit dus in tijden van schaarste je prijs ook omhoog, naar bijv. €95/mWh. Voldoende om te concurreren met de gas centrale, en tegelijkertijd een dikke winst.
Op het verhandel moment is de spotprijs bepaald, welke zich vertaalt naar de consumentenprijs met een dynamisch contract.
Als je een vast contract hebt, is je energiemaatschappij vaak wat slimmer en maken ze op voorhand afspraken met de windmolens om een deel van hun capaciteit op voorhand te kopen, waardoor ze de prijs een beetje kunnen drukken ten opzichte van de spotprijs. Hun doel is de gemiddelde kWh verkoopprijs die ze met al hun klanten hebben afgesproken onder de inkoop prijs te hebben.
Dat is de reden waarom de stroomprijzen zo hard zijn gestegen de afgelopen tijd. De energiemaatschappijen moeten de gemiddelde kWh verkoopprijs omhoog krijgen met nieuwe hoge contracten on de eerder afgesproken lage kWh prijzen te compenseren.
[
Voor 9% gewijzigd door
JackBol op 10-01-2023 08:44
]