Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

bjornty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:29:
Hallo,

Ik denk dat ik hier redelijk goed zit met mijn vraag. ik lees zojuist onderstaand artikel
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Nu is mijn eigen situatie als volgt;
Met gas zit ik bij greenchoice 3 jaar dalen tot 01-07-2025 met redelijke tarieven ( 1,66, 1,58,1,44)
en met stroom zit ik variabel bij vattenfall van December 2022 t/m november 2023

Ik wek jaarlijks circa 5000kw op met mijn panelen en houd denk ik 500kw over.

Voor gas is er natuurlijk niks aan de hand nu maar wat is wijsheid om te doen met het oog op stroom denkende aan het artikel hierboven? 8)7 8)7
Volgens de site van greenchoice (https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/) krijg je gewoon gesaldeerd per jaar en is de knip alleen administratief.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Ugchel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Volgens de site van greenchoice (https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/) krijg je gewoon gesaldeerd per jaar en is de knip alleen administratief.
De knip is alleen administratief, maar omdat Greenchoice 'financieel saldeert' (kWh uitgedrukt in euro's van de betreffende tariefperiode) betekent het in veel gevallen dat je veel moet gaan betalen door deze knip afhankelijk van je contractjaar.

In mijn geval heb ik van 1 juni tot 31 december een netto overschot van 300 kWh, maar moet volgens de app 1000 euro betalen - veel opwek in juni/juli/augustus tegen laag tarief om vervolgens super duur in te kopen in Sep/Oct/Nov/Dec.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Janpietertje89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:29:
Wat gas betreft, als je momenteel een variabel of vast tarief boven het prijsplafond hebt, is het toch altijd gunstig om over te stappen naar een dynamisch contract? Elke dag dat de dynamische prijs onder het plafond komt is winst? Zie dat de dynamische prijs van gas nu al bijna onder het plafond zit.
Niet helemaal, er wordt gerekend met een gewogen gemiddeld maandtarief en als die onder het plafond zit ben je goedkoper uit. Zie hier voor een goede uitleg (voor stroom, maar gas rekenmethode werkt in feite hetzelfde).

[ Voor 4% gewijzigd door RulazZ op 04-01-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
Wat gas betreft, als je momenteel een variabel of vast tarief boven het prijsplafond hebt, is het toch altijd gunstig om over te stappen naar een dynamisch contract? Elke dag dat de dynamische prijs onder het plafond komt is winst? Zie dat de dynamische prijs van gas nu al bijna onder het plafond zit.
Niet waar. Bij dynamische prijzen nemen ze per maand een gemiddelde, nu met het plafond jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Aankomende 3 maanden zit al rond de 1,30 euro/m3 incl. BTW en ODE op dit moment.

67 a 69 euro per MWh op dit moment op de TTF (rest van 2023 overigens niet veel hoger).

Vanaf februari zal het wel een stuk goedkoper worden bij de dynamische providers, nu nog niet.

Neem aan (mag het hopen, ook naar onze regering toe) dat de variabele contracten ook gaan dalen, maar wel met wat meer vertraging.
Die verlaging van Eneco is echt een lachertje.

[ Voor 28% gewijzigd door ArcticWolf op 04-01-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:16
bjornty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Niet waar. Bij dynamische prijzen nemen ze per maand een gemiddelde, nu met het plafond jaar
Ja oke, dus: Elke maand dat je met een dynamisch contract onder het prijsplafond komt is winst, en de risico's naar boven toe worden afgedekt door het plafond. Kortom, je bent gek als je onder het plafond blijft en op dit moment geen dynamisch contract neemt voor gas (stroom is complexer met panelen, terugleververgoeding etc).

[ Voor 4% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-01-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 21:48
Janpietertje89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Ja oke, dus: Elke maand dat je met een dynamisch contract onder het prijsplafond komt is winst, en de risico's naar boven toe worden afgedekt door het plafond. Kortom, je bent gek als je onder het plafond blijft en op dit moment geen dynamisch contract neemt voor gas (stroom is complexer met panelen, terugleververgoeding etc).
Volgens mij ook. Maar niet iedereen zit onder het prijsplafond, dus dan heb je wel risico's, maar waarschijnlijk juist nog meer te besparen.

Weet iemand zo de opzegtermijn bij Coolblue? Mijn moeder zit daarop en ze zeggen 3 maanden vaste prijzen, maar betekent dat ook dan een opzegtermijn van 3 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Janpietertje89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:09:
[...]

En als je boven het plafond zit en nu variabel meer dan 2E/m3 betaalt bespaar je nog meer... (Maar dan is het risico voor bovenplafonds gebruik natuurlijk niet afgedekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Vanavond nog weg bij vattenfall, de prijzen die ze daar nu voor gas tellen slaan echt nergens op dus echt 0 reden om daar te blijven. Frank lijkt het meest gunstig voor alleen dynamisch gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:17:
Vanavond nog weg bij vattenfall, de prijzen die ze daar nu voor gas tellen slaan echt nergens op dus echt 0 reden om daar te blijven. Frank lijkt het meest gunstig voor alleen dynamisch gas.
Dat laatste is niet het geval.

Zie Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
En https://enever.nl/energieleveranciers/

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Fbuijzen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:40:
[...]

De knip is alleen administratief, maar omdat Greenchoice 'financieel saldeert' (kWh uitgedrukt in euro's van de betreffende tariefperiode) betekent het in veel gevallen dat je veel moet gaan betalen door deze knip afhankelijk van je contractjaar.

In mijn geval heb ik van 1 juni tot 31 december een netto overschot van 300 kWh, maar moet volgens de app 1000 euro betalen - veel opwek in juni/juli/augustus tegen laag tarief om vervolgens super duur in te kopen in Sep/Oct/Nov/Dec.
Ik geloof niet dat de app van greenchoice rekening houdt met tarief- of contractjaar, aangezien ze jaar/maand/week/dag hanteren.

Wat ik uit het voorbeeld op hun site begrijp is dat ze teruglevering uit 2022 ook in 2023 salderen maar dat dit pas terug te zien is op je jaarafrekening. (Omdat ze dus nu, om te bepalen wat je verbruik is tov plafond, vanaf 0 beginnen te rekenen qua stand per 01-01.)

Maar goed wat het uiteindelijk daadwerkelijk gaat zijn is voor mij het zo’n mysterie als voor veel anderen vermoedelijk. Contractjaar loopt van 1 feb t/m 31 jan dus ik mag m’n pakje bijna uitpakken :p

(Overigens heb ik nog een vast contract dus mogelijk een hele andere uitwerking dan bij een variabel contract…)

[ Voor 4% gewijzigd door Ugchel op 04-01-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:15
Ugchel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Ik geloof niet dat de app van greenchoice rekening houdt met tarief- of contractjaar, aangezien ze jaar/maand/week/dag hanteren.

Wat ik uit het voorbeeld op hun site begrijp is dat ze teruglevering uit 2022 ook in 2023 salderen maar dat dit pas terug te zien is op je jaarafrekening. (Omdat ze dus nu, om te bepalen wat je verbruik is tov plafond, vanaf 0 beginnen te rekenen qua stand per 01-01.)

Maar goed wat het uiteindelijk daadwerkelijk gaat zijn is voor mij het zo’n mysterie als voor veel anderen vermoedelijk. Contractjaar loopt van 1 feb t/m 31 jan dus ik mag m’n pakje bijna uitpakken :p

(Overigens heb ik nog een vast contract dus mogelijk een hele andere uitwerking dan bij een variabel contract…)
Als je niet van prijsplafond gebruik maakt dan is het business as usual met het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:49
Hongy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Als je niet van prijsplafond gebruik maakt dan is het business as usual met het salderen.
Voor Greenchoice is het sowieso business as usual, want dit deden ze al met variabele contracten. Op zich valt het me mee dat ze ook 2022 gewoon meenemen met het salderen. Dat is gunstig in mijn geval vanwege plaatsing van zonnepanelen in december die pas in april echt wat zullen gaan doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
joriannn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Voor Greenchoice is het sowieso business as usual, want dit deden ze al met variabele contracten. Op zich valt het me mee dat ze ook 2022 gewoon meenemen met het salderen. Dat is gunstig in mijn geval vanwege plaatsing van zonnepanelen in december die pas in april echt wat zullen gaan doen :*)
Wat ik bijna overal lees is dat bij gebruik prijsplafond tarieven teruggeleverd kwh alleen in kalenderjaar gesaldeerd mag worden en overschot met terugleververgoeding berekend wordt. Lijkt me dan dat voor elke leverancier geldt op dynamisch na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Hongy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Wat ik bijna overal lees is dat bij gebruik prijsplafond tarieven teruggeleverd kwh alleen in kalenderjaar gesaldeerd mag worden en overschot met terugleververgoeding berekend wordt. Lijkt me dan dat voor elke leverancier geldt op dynamisch na.
Dat ligt eraan wat er in je contract staat.
Als je over een heel contract jaar kan salderen en de helft van dat jaar valt in 2023 dan lijkt mij het geval dat je ook de laatste 6 maanden van 2022 mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:40
Fbuijzen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Het probleem ontstaat waarschijnlijk pas volgend jaar als je jaarafrekening in het najaar komt. Je mag dan namelijk na de jaarafrekening in 2023 alleen nog salderen voor het prijsplafond met de opwekking na je jaarafrekening. Als die in het najaar is (dus weinig opwek), en je verbruikt meer dan het prijsplafond voor die periode, heb je kans, dat je voor de kWh boven het prijsplafond dik moet betalen. Ik weet alleen niet hoe de energiemaatschappijen er mee omgaan, als je uiteindelijk in 2024 bij de jaarafrekening bijv. op 0 uitkomt. Of dan ook de periode van jaarafrekening tot 31-12-2023 volledig wordt gesaldeerd. Er staat namelijk expliciet omschreven dat het volume van het prijsplafond alleen mag worden verrekend met opwek in 2023.

Maar we zullen er snel genoeg achter komen door diegenen bij wie de jaarafrekening in de komende maanden komt en in 2023 meer afnemen dan het volume van het prijsplafond. Het is dan de vraag of er eerst gesaldeerd wordt over alle kWh of alleen over het deel in 2022 en een aparte saldering van de kWh in 2023.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Vraagje: Wij krijgen in maart zonnepanelen en onze jaarnota ontvangen wij in juli. Betekent dit nu dat wij 3 maanden opwekken maar eigenlijk weinig "voorraad" mee kunnen nemen qua prijsplafond naar de maanden erna, na de nota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Als ik nu een variabel contract gas+stroom heb bij vattenfall, kan ik dan enkel gas opzeggen zonder dat er een "knip" komt / voorwaarden veranderen van mijn stroom contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
Davidrrr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:16:
Vraagje: Wij krijgen in maart zonnepanelen en onze jaarnota ontvangen wij in juli. Betekent dit nu dat wij 3 maanden opwekken maar eigenlijk weinig "voorraad" mee kunnen nemen qua prijsplafond naar de maanden erna, na de nota?
Volgens mij neem je helemaal geen voorraad mee. Zowel het verbruiksplafond als de te salderen opbrengst wordt in juli afgehandeld, daarna start een nieuw contractjaar.

De opbrengst van jouw zonnepanelen in de maanden maart, april, mei, juni, juli (tot aan jaarnota) geldt dan voor
A. Periode juli 2022 - juli 2023
B. Periode Jan 2023 - juli 2023

Afhankelijk van of 2022 los gezien wordt van 2023. Volgens mij is daar nog geen duidelijkheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Hongy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Al vaker gelinkt, maar volgens greenchoice dus niet: https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

500 kWh uit het voorbeeld wordt verrekend tegen geldende levertarief uit de daar gebruikte periode in 2022, en niet voor de veel lagere tlv. (500 kWh voor levertarief van 60 cent, in totaal de genoemde 300 euro.)

[ Voor 5% gewijzigd door Ugchel op 04-01-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Davidrrr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:16:
Je vraagstelling is op zijn zachts gezegd verwarrend. Om een specifiek antwoord te geven zou het praktisch zijn om je verbruik per maand (en als dat per maand significant verschilt dus elke maand apart benoemen) en de verwachte jaaropbrengst van je panelen (die verdeling over de maanden kan ik wel inschatten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Ugchel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Al vaker gelinkt, maar volgens greenchoice dus niet: https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

500 kWh uit het voorbeeld wordt verrekend tegen geldende levertarief uit de daar gebruikte periode in 2022, en niet voor de veel lagere tlv. (500 kWh voor levertarief van 60 cent, in totaal de genoemde 300 euro.)
Ik vind zelf dat salderen voor iedereen op dezelfde manier moet gaan ongeacht vaste/variabele leverancier; namelijk salderen over contractjaar. Benieuwd of de interpretatie die greenchoice doet de standaard wordt voor de andere leveranciers. Anders zie ik weer zo'n budgetenergie "we interpreteerden dat we per maand mochten salderen" rectificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Vanaf 1jan heb ik een aansluiting bij Samenom.
Geen gasaansluiting.
Verbruik 5900kw
Zonnepanelen 3000kw

Maandbedrag bij Samenom 83euro.

Misschien dat ik na een berekening van prijsplafond en zonnepanelen etc.. circa oktober weer terug ga naar Tibber voor dynamische stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq2zYIL0fBm3626Hcjd0tbmtO0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bS5DF6r4h4oDdO5p5QYHgx3C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:41
Vast contract bij Essent loopt op 9-1-23 af.
Gaat over naar een flexibel contract en variabel tarief.
Tarieven zijn dan 0,83 /kWh en 2,93 /m3

Verbruik is 1800m3 en 6200kWh in 2022.
6200kWh is incl electrische auto vd zaak.
Zonder was het gebruik eerder rond de 3900kWh.
Dit zal meer worden aangezien we dit jaar waarschijnlijk een airco laten plaatsen om de slaapkamer te laten koelen en woonkamer koelen en verwarmen in de winter. (Geen idee wat het verbruik zal worden)

Hebben ook zonnepanelen. Teruglevering was 3600kWh
(Opbrengst is 5000kWh per jaar)

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Maar is het gewoon de goedkoopste aanbieder pakken? Blijven bij Essent?
Iemand iets advies naar een juiste keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
DeBaroN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:43:

Dit zal meer worden aangezien we dit jaar waarschijnlijk een airco laten plaatsen om de slaapkamer te laten koelen en woonkamer koelen en verwarmen in de winter. (Geen idee wat het verbruik zal worden)

Ja kan blijven zitten totdat je je prijsplafond en opbrengst van de panelen verbruikt hebt.
Ergens rond oktober?! En dan voor dynamische stroom en gas of voor de goedkoopste aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DeBaroN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:43:

Die 83 cent declareer je bij je baas. Met je zp opbrengst en het feit dat je contractjaar bijna gelijk loopt met het kalenderjaar maakt dat je maar 300 kWh hoeft te betalen tegen 40 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Wie weet de huidige gasprijs bij Samenon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JtBuren
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo allemaal,

Ondertussen heel wat fora verder en toch nog een vraag:

Op dit moment zit ik variabel bij Vattenfall (3,21 m3 gas en 0,83 kwh).
Gelukkig is mijn verbruik onder het energieplafond (gas jaarlijks ±500m3 en elektra 2100 kwh).
Ik heb volgende week een gesprek over zonnepanelen. (ik denk dat ik voor een opbrengst van rond de 3000kwh ga, ik verwacht dat het verbruik oploopt vanwege kleine kinderen).

Mijn eerste ingeving is dat het nog niet uitmaakt totdat ik zonnepanelen heb en dan ga kijken naar terugleververgoeding. Tot die tijd zit ik immers onder het plafond.

Nu lees ik elders dat het ook voordeling kan zijn om nu over te stappen. Omdat dit voordeling zou kunnen werken met wanneer je nieuwe contact ingaat i.c.m. het energieplafond. Dit mij niet helemaal duidelijk waarom dit zo is.

Iemand tips? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Ik zit zelf te kijken om over te stappen, ik zit qua stroom bij coolblue energie en gas bij Eneco.
Mijn verbruik zal rond de 700 m3 gas zijn en 2000 kwh elektriciteit.
Ik wek 5700 kwh per jaar op met zonnepanelen.

Nou leek energie van ons mij de beste partij ook voor de goede teruglever vergoeding van stroom en relatief lage prijs voor gas.

Echter staat er dat er gekeken word op het verbruik van afgelopen jaren. Ik heb dit huis vorig jaar gekocht en volledig laten isoleren + nieuwe kozijnen en triple glas. Alleen de vloerverwarming en cv draait nog op gas.

Door het lage verbruik van gas en de hoge teruglevering zou ik eigenlijk per maand geld terug moeten krijgen.

Is het verstandig om energie van ons een bericht te sturen? Voordat zij mij een maandbedrag van 300 geven door hoog gasverbruik voordat het huis geisoleerd was?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JtBuren schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:30:
Hallo allemaal,

Ondertussen heel wat fora verder en toch nog een vraag:

Op dit moment zit ik variabel bij Vattenfall (3,21 m3 gas en 0,83 kwh).
Gelukkig is mijn verbruik onder het energieplafond (gas jaarlijks ±500m3 en elektra 2100 kwh).
Ik heb volgende week een gesprek over zonnepanelen. (ik denk dat ik voor een opbrengst van rond de 3000kwh ga, ik verwacht dat het verbruik oploopt vanwege kleine kinderen).

Mijn eerste ingeving is dat het nog niet uitmaakt totdat ik zonnepanelen heb en dan ga kijken naar terugleververgoeding. Tot die tijd zit ik immers onder het plafond.

Nu lees ik elders dat het ook voordeling kan zijn om nu over te stappen. Omdat dit voordeling zou kunnen werken met wanneer je nieuwe contact ingaat i.c.m. het energieplafond. Dit mij niet helemaal duidelijk waarom dit zo is.

Iemand tips? Alvast bedankt.
Waarom ga je niet voor een vol dak?

Verbruik zal met de jaren toch alleen maar toenemen.

TLV is overigens alleen interessant als je meer gaat opwekken dan verbruiken. Dat zal voor 2023 dus mede afhangen van wanneer je gaat laten plaatsen. Als dat pas 2e helft vd zomer wordt bijvoorbeeld ga je dat niet meer redden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
Waarom betalen we nog zoveel voor gas?

Wilde naar aanleiding van bovenstaand artikel overstappen op een andere energieleverancier. Mijn vaste contract liep medio vorig jaar af waarna ik - net als de rest van Nederland - flink meer ging betalen voor m'n energie.

Aangezien de leveranciers blijkbaar met nog ruime voorraden veel te duur ingekochte energie zitten zullen de rap dalende gasprijzen niet snel aan de consument door worden gegeven. Tenminste, voor eenieder die op zijn plek blijft zitten (volgens het artikel).

Daarom via gaslicht.com gekeken naar een alternatief. Na het invullen van mijn naw gegevens en mijn verbruik kwam Budget Energie als goedkoopste uit de bus rollen; ruim 25% goedkoper dan wat ik nu betaal (Engie). Dit lijkt de goede kant op te gaan! Alles ingevuld en toestemming gegeven om mijn contract op de eerstvolgend beschikbare datum (2 februari) over te laten zetten. Daarna kreeg ik direct een bevestigingsmail.

Tot mijn verbazing staat in die mail echter een heel ander bedrag. Een bedrag dat zelfs nog hoger is dan wat ik nu bij betaal en wel ruim 30% hoger dan de oorspronkelijke aanbieding. Heb uiteraard direct gebruik gemaakt van het herroepingsrecht, waarbij direct opvalt dat die procedure vele malen lastiger is dan het met één muisklik afsluiten van een contract.

In mijn ogen is dit niets meer of minder dan misleiding. Heb gaslicht.com ingelicht over dit gebeuren.

Verder lijkt het er op dat je zonder enige vorm van identiteitscontrole een adres in kunt voeren voor een overstap. Nu heb ik tijdens de procedure via iDin mijn huidige verbruik op laten halen, dus wellicht dat deze methode verderop in het proces gebruikt wordt voor identiteitscontrole en was dat bij mij niet meer nodig omdat ik dit al had gedaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50

TFHfony

Professional Weirdo

Ruud888 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:01:
Wie weet de huidige gasprijs bij Samenon?
Misschien even één minuut de moeite doen om zelf te zoeken. Op de meest logische plek:
https://samenom.nl/tarieven/

Zelf even keuze maken tussen flexibel & variabel.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:22
alexbl69 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:44:
Waarom betalen we nog zoveel voor gas?
Tot mijn verbazing staat in die mail echter een heel ander bedrag. Een bedrag dat zelfs nog hoger is dan wat ik nu bij betaal en wel ruim 30% hoger dan de oorspronkelijke aanbieding.
Over welk bedrag hebben we het? Kosten per jaar, de tarieven per m³/kWh of je voorschot per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
Mawlana schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Over welk bedrag hebben we het? Kosten per jaar, de tarieven per m³/kWh of je voorschot per maand?
Betaal nu €1.041. Info op site gaslicht.com over aanbieding Budget Energie was €767. Tarief volgens bevestigingsmail €1.065.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:51
alexbl69 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Betaal nu €1.041. Info op site gaslicht.com over aanbieding Budget Energie was €767. Tarief volgens bevestigingsmail €1.065.
Je maandbedrag ofwel voorschot kan gebaseerd zijn op historisch verbruik, lijkt me minder interessant dan de daadwerkelijke tarieven. Waren die in je bevestigingsmail gelijk aan de tarieven bij afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:25
alexbl69 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Was dat voor of nadat de btw weer van 9 naar 21% ging? En de netbeheerkosten in 2023 zijn ook ca 120 euro per jaar hoger geworden dan in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 13:39
Weet iemand of Engie een goede is qua teruglevering energie?

Zit nu bij Vattenfall, maar die tarieven zijn zo idioot dat ik een overstap overweeg. Vraag me alleen af waar ik beter ben qua teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
TFHfony schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Misschien even één minuut de moeite doen om zelf te zoeken. Op de meest logische plek:
https://samenom.nl/tarieven/

Zelf even keuze maken tussen flexibel & variabel.
Dankje
Ik dacht dat deze niet vermeld werden. Iedergeval afgelopen mnd.
Nu blijkbaar weer goed geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Grappig... de huidige Engie tarieven zijn bijna 25% lager dan de tarieven die ik op 1 januari heb gekregen 8)7 enige voordeel is dat ik ruim binnen het energieplafond blijf.

huidige op website:
€ 0,53103 per kWh
€ 1,94188 per m3

vs

wat ik nu heb:
€ 0,66398 per kWh
€ 2,57841 per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ruud888 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Dankje
Ik dacht dat deze niet vermeld werden. Iedergeval afgelopen mnd.
Nu blijkbaar weer goed geregeld.
De Wayback machine toont aan dat die pagina al op 19 januari 2022 tarieven toonde.

Ook afgelopen maand trouwens, toen heb ik ze zelf opgezocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@alexbl69 Het alleen jammer dat de energie leveranciers, altijd van hun afsnijden zodat voordeeltje altijd bij hun blijven en dat de klant maximaal betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
ArcticWolf schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:56:
Grappig... de huidige Engie tarieven zijn bijna 25% lager dan de tarieven die ik op 1 januari heb gekregen 8)7 enige voordeel is dat ik ruim binnen het energieplafond blijf.

huidige op website:
€ 0,53103 per kWh
€ 1,94188 per m3

vs

wat ik nu heb:
€ 0,66398 per kWh
€ 2,57841 per m3
Ja hier ook iemand die eind december naar Engie is overgestapt. De huidige prijzen voor flexibele contracten zijn echt een stuk lager. En de chat medewerker bevestigd dat wij hier geen gebruik van kunnen maken. De enige manier is opstappen en later weer terugkomen. Wel echt bijzonder omdat je met die flexibele contracten als consument wel het risico loopt dat de prijs omhoog gaat, maar niet meeprofiteert van de verlaagde prijzen.

Nu maar eens kijken waar ik dan heen wil gaan.

Nieuwe prijzen Engie (helaas geen optie voor ons):
€0,528 kWh normaaltarief
€0,444 kWh daltarief

Budget Energie
€0,508 kWh normaaltarief
€0,473 kWh daltarief

SamenOm
€0,672084 kWh normaaltarief
€0,611668 kWh daltarief

Mijn verbruik en opwekking is best fors. Maar ik heb een all electric huis en twee EV's. Op jaarbasis verbruik ik denk ik 13000 kWh en wek ik zo'n 10000 op. In de huidige maanden wek ik bijna niets en valt er dus ook weinig te salderen.

Wat is nu slim om te doen met dat prijsplafond. Nu overstappen naar bijv BudgetEnergie en blijven met de intentie om een jaar te blijven om te salderen. OF tijdelijk naar een Tibber etc partij gaan, nu ik toch veel meer verbruik dan teruglever. En dan in het voorjaar als de opwekking het verbruik voorbij gaat overstappen naar een vaste leverancier. Mijn verwachting is dat komende maanden de stroomprijzen nog wel verder zullen zakken.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:15

ScreamGT

joejoe

Ik sta op het punt om over te stappen naar MijnDomein energie. Werken met dagprijzen, welke zeer scherp zijn. Vriend van mij er tevreden over.

Bij stijgende prijzen merk je het direct, maar ook als de prijzen dalen. En dat is nu al een poosje het geval. Toch blijf ik bij een Vattenfall de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-08 10:13
Ik heb hetzelfde met Engie, eind december aangevraagd. Nu zag ik ook dat de prijzen naar beneden zijn gegaan bij Engie. Ik heb ze gebeld, en zat nog binnen de 14 dagen bedenk tijd, maar ze willen de nieuwe tarieven niet toepassen. Zogenaamd omdat het gas toen voor meer is ingekocht, maar als ik opzeg en opnieuw aanvraag krijg ik de nieuwe tarieven wel. Daarmee gaat het argument waar ze toen 'voor mij' hadden ingekocht beetje verloren...

Ik vind het ook belachelijk en behoorlijk ontransparant dat het eigenlijk allemaal (bijna) persoonlijke variable tarieven zijn. Je zou verwachten dat alle tarieven bij een maatschappij met elkaar mee bewegen en hetzelfde zijn en niet gebaseerd zijn op wanneer je je contract hebt afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:09
ArcticWolf schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:56:

huidige op website:
€ 0,53103 per kWh
€ 1,94188 per m3

vs

wat ik nu heb:
€ 0,66398 per kWh
€ 2,57841 per m3
Klopt, ik heb er kontakt over opgenomen met Engie, het excuus is dat er voor ons al duur was ingekocht en wij weer nieuwe tarieven krijgen op 1 juli.
Ik blijf ook onder het prijsplafond, dus voor mij maakt het ook niet uit en stap hierdoor niet over naar een goedkopere leverancier, het is alleen wel schrikken als je nu op de app kijkt en het verbruik met onze nieuwe tarieven ziet.
Ik heb wel mijn zoon per 1-2 een nieuw contract af laten sluiten bij Engie met de goedkope Flex-tarieven, hij zit nu nog bij Eneco en zijn nieuwe 'verlaagde' tarieven daar zijn per 30-1 €3,04255m3, €0,82637kWh normaal en €0,63895 dal.
Blijkbaar wil Eneco zoveel mogelijk geld van ons belastinggeld aftroggelen om over te maken naar hun Japanse eigenaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53

crisp

Devver

Pixelated

stefantim schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:35:
Ik heb hetzelfde met Engie, eind december aangevraagd. Nu zag ik ook dat de prijzen naar beneden zijn gegaan bij Engie. Ik heb ze gebeld, en zat nog binnen de 14 dagen bedenk tijd, maar ze willen de nieuwe tarieven niet toepassen. Zogenaamd omdat het gas toen voor meer is ingekocht, maar als ik opzeg en opnieuw aanvraag krijg ik de nieuwe tarieven wel. Daarmee gaat het argument waar ze toen 'voor mij' hadden ingekocht beetje verloren...

Ik vind het ook belachelijk en behoorlijk ontransparant dat het eigenlijk allemaal (bijna) persoonlijke variable tarieven zijn. Je zou verwachten dat alle tarieven bij een maatschappij met elkaar mee bewegen en hetzelfde zijn en niet gebaseerd zijn op wanneer je je contract hebt afgesloten.
Maar dat is precies hoe variabele tarieven werken. Als je dynamische tarieven wilt dan moet je naar een aanbieder overstappen met day-ahead prijzen. Je zou het toch ook vreemd vinden als binnen de 14 dagen bedenktijd de tarieven nog konden stijgen als de marktprijs stijgt? Het werkt 2 kanten op...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
stefantim schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:35:

Het is ook onzin, want waar gaat ons duur ingekochte gas naar toe wanneer wij opzeggen, dan gaat het toch ook naar de Flex-contracten met de nieuwe goedkope tarieven? Voordeel voor Engie is nu dat ze een half jaar het verschil van onze dure tarieven krijgen vergoed via het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
crisp schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:41:
[...]
Maar dat is precies hoe variabele tarieven werken. Als je dynamische tarieven wilt dan moet je naar een aanbieder overstappen met day-ahead prijzen. Je zou het toch ook vreemd vinden als binnen de 14 dagen bedenktijd de tarieven nog konden stijgen als de marktprijs stijgt? Het werkt 2 kanten op...
Maar model/variabele-contracten zijn toch eigenlijk korte termijn contracten en maandelijks opzegbaar?
Dat er geen rekening gehouden kan worden met vaste contracten begrijp ik, maar wij kregen nieuwe tarieven eind december door per 1-1 en een paar dagen daarna zijn de tarieven voor nieuwe contracten veel lager?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Het is ook onzin, want waar gaat ons duur ingekochte gas naar toe wanneer wij opzeggen, dan gaat het toch ook naar de Flex-contracten met de nieuwe goedkope tarieven? Voordeel voor Engie is nu dat ze een half jaar het verschil van onze dure tarieven krijgen vergoed via het prijsplafond.
Gelukkig naaien ze de overheid minder erg dan Eneco bv }:O snap echt niet dat die partij nog mag bestaan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
R0181 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Maar model/variabele-contracten zijn toch eigenlijk korte termijn contracten en maandelijks opzegbaar?
Dat er geen rekening gehouden kan worden met vaste contracten begrijp ik, maar wij kregen nieuwe tarieven eind december door per 1-1 en een paar dagen daarna zijn de tarieven voor nieuwe contracten veel lager?
Klopt. Binnen 30 dagen zit je ergens anders. Ik heb nog gevraagd of ik kon opzeggen en opnieuw klant worden. Maar daar kon mevrouw niet om lachen.

Ik ben nog wel wat huiverig voor Budget energie. Die is naast Engie nu het goedkoopste volgens mij, maar die staan niet echt lekker bekend met dat trucje van maandelijks salderen. Wat ze moesten terugdraaien.

Vandaar dat ik zat te denken om even twee-drie maanden naar tibber te gaan en dan rond de april-mei naar een vaste partij waar ik op jaarbasis mag salderen.

[ Voor 24% gewijzigd door GAEvakYD op 05-01-2023 12:53 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GAEvakYD schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Klopt. Binnen 30 dagen zit je ergens anders. Ik heb nog gevraagd of ik kon opzeggen en opnieuw klant worden. Maar daar kon mevrouw niet om lachen.

Ik ben nog wel wat huiverig voor Budget energie. Die is naast Engie nu het goedkoopste volgens mij, maar die staan niet echt lekker bekend met dat trucje van maandelijks salderen. Wat ze moesten terugdraaien.

Vandaar dat ik zat te denken om even twee-drie maanden naar tibber te gaan en dan rond de april-mei naar een vaste partij waar ik op jaarbasis mag salderen.
Dat laatste is best een goede optie idd.

Engie is wel betrouwbaar in dat opzicht, ze hebben tussendoor geen tarieven gewijzigd (buiten de 1 januari/ 1 juli om) en hebben volgens mij een hoge TLV (ik heb geen panelen dus weet het niet exact).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

R0181 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Je hebt inderdaad vast, variabel (maandelijks opzegbaar) en dynamisch. Elke vorm heeft zo z'n voordelen en nadelen bij prijswijzigingen ten opzichte van het moment van afsluiten/ingaan. Welke vorm bij jou past hangt dan ook af van het risico dat je durft/kunt nemen en de moeite die je er voor wilt doen.

Ik ben zelf geen groot voorstander van de huidige vorm van de energiemarkt met het hele overstapsfestijn en de steeds ondoorzichtigere manier van beprijzen door aanbieders waardoor vergelijken steeds lastiger wordt; het is eigenlijk 1 grote tombola geworden waarbij je geluk kan hebben of pech. De verschillen zijn erg groot en dat voor iets wat simpelweg deels gewoon een levensbehoefte is. In die zin snap ik het huidige prijsplafond wel, maar ik vrees ook voor misbruik.

Maar goed, ik wou enkel aangeven dat het op zich niet gek is dat een aanbieding morgen voor nieuwe klanten goedkoper kan zijn dan de aanbieding die jij gisteren hebt gekregen. Het verhaal van 'we hebben het voor die prijs voor jou ingekocht' is wellicht niet 100% waar omdat het een behoorlijke versimpeling is van hoe de inkoopmarkt werkt met contracten met verschillende looptijden, maar er zit wel een kern van waarheid in; een aanbieder heeft een leveringsverplichting en wil de risico's dat hij daar niet aan kan voldoen afdekken door vantevoren al (een deel) in te kopen. Het risico dat mensen overstappen zit ook allang verdisconteerd in de prijzen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
GAEvakYD schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Ja hier ook iemand die eind december naar Engie is overgestapt. De huidige prijzen voor flexibele contracten zijn echt een stuk lager. En de chat medewerker bevestigd dat wij hier geen gebruik van kunnen maken. De enige manier is opstappen en later weer terugkomen. Wel echt bijzonder omdat je met die flexibele contracten als consument wel het risico loopt dat de prijs omhoog gaat, maar niet meeprofiteert van de verlaagde prijzen.

€0,528 kWh normaaltarief
€0,444 kWh daltarief

Budget Energie
€0,508 kWh normaaltarief
€0,473 kWh daltarief

SamenOm
€0,611668 kWh daltarief

Mijn verbruik en opwekking is best fors. Maar ik heb een all electric huis en twee EV's. Op jaarbasis verbruik ik denk ik 13000 kWh en wek ik zo'n 10000 op. In de huidige maanden wek ik bijna niets en valt er dus ook weinig te salderen.

Wat is nu slim om te doen met dat prijsplafond. Nu overstappen naar bijv BudgetEnergie en blijven met de intentie om een jaar te blijven om te salderen. OF tijdelijk naar een Tibber etc partij gaan, nu ik toch veel meer verbruik dan teruglever. En dan in het voorjaar als de opwekking het verbruik voorbij gaat overstappen naar een vaste leverancier. Mijn verwachting is dat komende maanden de stroomprijzen nog wel verder zullen zakken.
Klopt je prijs van Samenom wel?!
Of zie ik mijn tarief verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq2zYIL0fBm3626Hcjd0tbmtO0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bS5DF6r4h4oDdO5p5QYHgx3C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

@Ruud888 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8shhaVut1_L_XIJdxyx29LdLp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kgb2eW31nCD79PepdX5w3Nx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hetzelfde als wat jij ziet.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ruud888 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Klopt je prijs van Samenom wel?!
Of zie ik mijn tarief verkeerd?

[Afbeelding]
Je moet de energiebelasting nog bij de tarieven optellen ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
GAEvakYD schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:49:
[...]

€0,528 kWh normaaltarief
€0,444 kWh daltarief

Budget Energie
€0,508 kWh normaaltarief
€0,473 kWh daltarief

SamenOm
€0,611668 kWh daltarief

Is Engie een goede qua teruglevering? Wij zitten nu net 3 maanden bij Vattenfall, maar die zijn natuurlijk absurd duur geworden.

Was het niet zo dat Engie met tarieven rekent na teruglevering ofzo? Dat het tarief dat ze aangeven gunstiger is als je meer oplevert dan verbruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 05-01-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kreeg net de belautomaat van Engie aan de lijn of ik nog mijn meterstanden wil doorgeven.

Resultaat is dat die belautomaat in de belblokkering lijst opgenomen is. Die kan mij vanaf nu niet meer bellen vanaf dat nummer.

Straks nog mijn maandbedrag terugzetten want daar hebben zij ook aangezeten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:27:
Kreeg net de belautomaat van Engie aan de lijn of ik nog mijn meterstanden wil doorgeven.

Rrsultaat is dat die belautomaat in de belblokkering lijst opgenomen is. Die kan mij vanaf nu niet meer bellen vanaf dat nummer.
Nou doe eens lief tegen Engie.
Ik heb er niet zo veel moeite mee....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfAX7lkPWUesUEl2UrmWXM7gRPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVI69ulIvAVK2mjYRPdvraLi.jpg?f=fotoalbum_large

Tot 7 april dan zien we weer.... 🙈

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Jemig ik zie tarieven van Budget Energie daar schrik ik van. Ik zit op 70/80 cent bij budget energie (variabel).

Morgen naar eens kijken naar Engie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-08 10:13
crisp schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het idee is dat de prijzen per half jaar aangepast worden, maar als het de energie maatschappij uitkomt kunnen ze dit ook doen per maand nu (lees als het duurder wordt). Maar als ze dalen (best extreem) doen ze er niks mee bij de huidige klanten. Met variable tarieven ga ik er vanuit dat iedereen dezelfde tarieven krijgt op variabel. Dus als het daalt voor alle klanten op variabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt waarin ik mijn verbruik per dag kan bijhouden en optellen. Op die manier kan ik per week zien of mijn stroomverbruik onder het energieplafond blijft. Zo niet, gaat de CV weer aan.

Voor wie er wat aan heeft, doe er je voordeel mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyhNmivmDevJyOr7WgOyNkCOdG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KeuoEWGSHn93cLx0GdJwbkMW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 06:54
Ik zit al jaren bij Greenchoice met alleen stroom (stadsverwarming) en nu loopt op 1-2-2023 mijn contract af. Ik heb afgelopen najaar zonnepanelen laten plaatsen met een verwachte jaaropbrengst van 3240kWh. Mijn jaarverbruik is rond de 3700kWh.

Zoals ik het nu begrijp, is er met jaarlijks salderen (wat nog geldt voor 2023) voor mij geen enkele reden om over te stappen omdat ik bij alle aanbieders €0,40 ga betalen voor die 460kWh die ik moet inkopen in 2023.

Het liefst zou ik naar een aanbieder met dynamische tarieven gaan, maar daar krijg ik dan weer problemen met het salderen dat die mogelijk op dagbasis doen, waardoor ik mijn overschot van de zomer niet kan inzetten in het voorjaar en najaar.

Dan blijft als enig incentive om over te stappen om naar een aanbieder te gaan die niet de overheid een poot uitdraait met extreem hoge tarieven.

Klopt mijn redenatie of moet ik toch nog gaan rondkijken voor dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb in Juni vorig jaar een jaarcontract afgesloten bij Shell Energy, en dacht daarmee spekkoper te zijn.
Wij verbruiken 10.000kWh / jaar (kids + EV + WP). We wekken 6.500kWh / jaar op. Het verbruik vind 55% op dal plaats, en 45% op piek tarief. Omdat wij netjes 's nachts laden.

Nu heeft Shell Energy dus hun saldering verduidelijkt, en blijkt dat ze dus niet salderen tussen piek en dal. Ik neem het overschot uit piek dus tegen een TLV van 10 cent mee naar dal. |:(

Precies wat ik dus wilde voorkomen met een jaarcontract. Smerig weer, maar goed, dat is blijkbaar hoe de markt nu is. Ze hebben liever dat ik om 17:00 m'n EV met 11kW inprik en om 20:00 klaar ben, dan dat ik netjes 's nachts laad. Zal de netbeheerder leuk vinden!

Ik wil nu opzeggen bij Shell onder de noemer van contractbreuk (ten tijde van afsluiten was dit niet gebruikelijk en niet gespecificeerd). Ik zoek dus een betere leverancier, en kom uit bij samenom.nl (salderingsregeling).

Iemand hier / daar nog een mening over?

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 06-01-2023 09:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Yellos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:19:
Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt waarin ik mijn verbruik per dag kan bijhouden en optellen. Op die manier kan ik per week zien of mijn stroomverbruik onder het energieplafond blijft. Zo niet, gaat de CV weer aan.

[Afbeelding]
Makkelijkere tip: https://www.slimmemeterportal.nl/
of vaak gewoon het portaal/app van je energieleverancier.

/edit/
Te snel gereageerd. Geen controle op het prijsplafond natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door TFHfony op 06-01-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:38:
Ik heb in Juni vorig jaar een jaarcontract afgesloten bij Shell Energy, en dacht daarmee spekkoper te zijn.
Wij verbruiken 10.000kWh / jaar (kids + EV + WP). We wekken 6.500kWh / jaar op. Het verbruik vind 55% op dal plaats, en 45% op piek tarief. Omdat wij netjes 's nachts laden.

Nu heeft Shell Energy dus hun saldering verduidelijkt, en blijkt dat ze dus niet salderen tussen piek en dal. Ik neem het overschot uit piek dus tegen een TLV van 10 cent mee naar dal. |:(

Precies wat ik dus wilde voorkomen met een jaarcontract. Smerig weer, maar goed, dat is blijkbaar hoe de markt nu is. Ze hebben liever dat ik om 17:00 m'n EV met 11kW inprik en om 20:00 klaar ben, dan dat ik netjes 's nachts laad. Zal de netbeheerder leuk vinden!

Ik wil nu opzeggen bij Shell onder de noemer van contractbreuk (ten tijde van afsluiten was dit niet gebruikelijk en niet gespecificeerd). Ik zoek dus een betere leverancier, en kom uit bij samenom.nl (salderingsregeling).

Ik denk dat je geen kans maakt om shell van contractbreuk te betichten, het was vorig jaar maart al bekend dat ze zo salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Ik denk dat je geen kans maakt om shell van contractbreuk te betichten, het was vorig jaar maart al bekend dat ze zo salderen.
Waar? Toen ik afsloot kon ik het niet vinden op hun site namelijk, die was heel minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

_eLMo_ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:53:
[...]
Waar? Toen ik afsloot kon ik het niet vinden op hun site namelijk, die was heel minimaal.
Nou, ik weet dat ik begin vorig jaar ook zoekende ben geweest naar een nieuwe energieleverancier en dat ik toen precies om die reden niet voor Shell Energy ben gegaan. Waar dat toen exact te vinden was? Geen idee. Uiteindelijk daarom toen naar Powerpeers gegaan omdat die wel normaal saldeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
TFHfony schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Nou, ik weet dat ik begin vorig jaar ook zoekende ben geweest naar een nieuwe energieleverancier en dat ik toen precies om die reden niet voor Shell Energy ben gegaan. Waar dat toen exact te vinden was? Geen idee. Uiteindelijk daarom toen naar Powerpeers gegaan omdat die wel normaal saldeerden.
Hmpf.

Ja het is ook niet rampzalig, betekent gewoon dat ik overdag moet laden ipv 's nachts. Maar voelt verkeerd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Onder meer in het topic waar je toen actief was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Onder meer in het topic waar je toen actief was :+
Ja, die topics gingen nogal hard in die periode, en mijn contract liep af en zou €0,90 / kWh worden :+ Dus ik had haast. En jaarcontracten waren zeldzaam. Dus jammer dat ik er dan niet onderuit kan, word dus dalverbruik verschuiven naar piekverbruik.

Ik zoek nog cijfers van hoeveel opwek in dal en piek valt, want we hebben pas sinds september PV. Ik vermoed dat het 10% dal en 90% piek tarief is? Ik vind vooral grafieken over opbrengst per maand enzo, maar ik vraag me dus af hoeveel opbrengst in dal valt.

Dal is hier van 23:00 tot 07:00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ja, die topics gingen nogal hard in die periode, en mijn contract liep af en zou €0,90 / kWh worden :+ Dus ik had haast. En jaarcontracten waren zeldzaam. Dus jammer dat ik er dan niet onderuit kan, word dus dalverbruik verschuiven naar piekverbruik.

Ik zoek nog cijfers van hoeveel opwek in dal en piek valt, want we hebben pas sinds september PV. Ik vermoed dat het 10% dal en 90% piek tarief is? Ik vind vooral grafieken over opbrengst per maand enzo, maar ik vraag me dus af hoeveel opbrengst in dal valt.

Ongeveer 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
Ik zit sinds november bij Zonneplan en heb met mijn verbruik van 100kWh en zo'n 30m3 per maand in totaal nu zo'n 200 euro bespaard ten opzichte van de tarieven die Eneco mij voor wilde schotelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:19
[...]

Vergeet niet dat het weekend ook als daltarief geldt, dus ik neem aan dat opwekken dan ook als dalopwek geldt.

[ Voor 14% gewijzigd door koenster op 06-01-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
[...]

Ik doe alleen 2 van de 7 dagen als verhouding dal gebruiken. Tussen 23:00h en 07:00h wordt 7 van de 7 dagen niets opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Dat laatste is best een goede optie idd.

Engie is wel betrouwbaar in dat opzicht, ze hebben tussendoor geen tarieven gewijzigd (buiten de 1 januari/ 1 juli om) en hebben volgens mij een hoge TLV (ik heb geen panelen dus weet het niet exact).
Ik zit bij Engie, per 1 januari is de prijs weer omhoog gegaan waar die eerder in juli omlaag ging. In april is de jaar afrekening en waarschijnlijk krijg ik op 1 april aanstaande een prijsverlaging zodat dan het uiteindelijke overschot tegen een lagere prijs kan worden afgerekend met mij.

Het is winstmaximalisatie, aan hun zijde en ik stook ondertussen de kWh-tjes op. Dat is mijn manier van winstmaximalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Hongy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Ik doe alleen 2 van de 7 dagen als verhouding dal gebruiken. Tussen 23:00h en 07:00h wordt 7 van de 7 dagen niets opgewekt.
Met panelen op oost of zuidoost kan er wel een paar procent extra opbrengst in dal zijn op jaarbasis. Zeker als de zon direct bij opkomst vrij op het dak kan schijnen (dus weinig obstakels) gaat dat in mei, juni en begin juli best hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
henkebek schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Met panelen op oost of zuidoost kan er wel een paar procent extra opbrengst in dal zijn op jaarbasis. Zeker als de zon direct bij opkomst vrij op het dak kan schijnen (dus weinig obstakels) gaat dat in mei, juni en begin juli best hard.
Ja kan paar procent schelen maar zo gedetailleerd hoeft het voor mij niet om verhouding dal/normaalopbrengst te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
mrVroom schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:04:
Jemig ik zie tarieven van Budget Energie daar schrik ik van. Ik zit op 70/80 cent bij budget energie (variabel).

Morgen naar eens kijken naar Engie
Ik zit bij Budget Energie met variabel contract en dit zijn de tarieven buiten het prijsplafond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGKCUg4SzcZHq3RSEfwECvpB9d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evJ6SttIVPTTNhHjnSed5Exh.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen het prijsplafond €0,40 cent en gas €1,45 per m3

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Nu online

Dit is bij Engie overigens ook het geval.

Zie hier tabel met overzicht hoe elke leverancier er mee om gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 06-01-2023 12:44 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

stefantim schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het idee is dat de prijzen per half jaar aangepast worden, maar als het de energie maatschappij uitkomt kunnen ze dit ook doen per maand nu (lees als het duurder wordt). Maar als ze dalen (best extreem) doen ze er niks mee bij de huidige klanten. Met variable tarieven ga ik er vanuit dat iedereen dezelfde tarieven krijgt op variabel. Dus als het daalt voor alle klanten op variabel.
Tsja, dat energiebedrijven vorig jaar ineens ook tussendoor hun variabele tarieven gingen aanpassen is denk ik ook wel een unicum. Verder is het gedrag van "bij voordeel snel handelen, bij nadeel traineren" natuurlijk geen enkele ondernemer vreemd; daar wordt bij benzineprijzen ook al snel naar gewezen wanneer de olieprijs sterk fluctueert.

Het is m.i. wel logisch gedrag van een bedrijf met winstoogmerk; of dat fair is is natuurlijk een ander verhaal.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Van der Berg schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Ik zit bij Budget Energie met variabel contract en dit zijn de tarieven buiten het prijsplafond:

[Afbeelding]

@mrVroom

BudgetEnergie doet dus hetzelfde als Engie. Je profiteert niet mee met de dalende prijzen, ondanks het variabele contract.

Huidige flexibele prijzen die ik aangeboden krijg voor BE zijn:
  • Tarief (normaal) incl. energiebelasting incl. btw € 0,52833 / kWh
  • Tarief (dal) incl. energiebelasting incl. btw € 0,44443 / kWh
Je zou kunnen overwegen om van BE naar Engie te wisselen. Prijzen ontlopen elkaar niet veel. Enige nadeel is dat je misschien (net als ik) op de piek van je verbruik zit en amper iets te salderen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
[...]

Dat hangt een beetje af van de ligging van je panelen en hoeveel je direct verbruikt tijdens dal of piek uren.

Als ik een jaar terug kijk zie ik dat van het totaal dat ik terug lever 68% in het Piek tarief valt, en 32% in het Dal tarief.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:34

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Van der Berg schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]

Advies om heel snel je maandbedrag te verhogen met minimaal € 300 :Z

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Verwijderd.

[ Voor 180% gewijzigd door Davidrrr op 06-01-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
nMad schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat je bij Engie in zo'n geval het beste voor enkel tarief kan gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:46
kleinelievewolff schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:31:
..verwachte jaaropbrengst van 3240kWh. Mijn jaarverbruik is rond de 3700kWh.

Het liefst zou ik naar een aanbieder met dynamische tarieven gaan, maar daar krijg ik dan weer problemen met het salderen dat die mogelijk op dagbasis doen, waardoor ik mijn overschot van de zomer niet kan inzetten in het voorjaar en najaar.
Ik zou denk ik eerst ~10 maanden bij een partij zitten die volledig saldeert. En vanaf het moment dat je weer op 0 staat ~2 maanden dynamisch gaan zodat je voor die 460 kWh verbruik niet de hoofdprijs betaald. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 15:46

Met alle respect, maar dit getuigd gewoon van het feit dat je jezelf niet goed voorgelicht hebt vooraf.

Ik heb net als jij vorig jaar (aangevraagd in maart, gestart in juni) een 3 jaar contract afgesloten van SE. In de aanvraag en contract was daar al duidelijk dat er per telwerk gesaldeerd werd.

Daarom laad ik mijn auto ook enkel overdag, en minimaliseer ik mijn dal verbruik zo veel mogelijk…

Let wel dat het salderen van de overheidsbelastingen wel op het totaal geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:39:
[...]

Tsja, dat energiebedrijven vorig jaar ineens ook tussendoor hun variabele tarieven gingen aanpassen is denk ik ook wel een unicum. Verder is het gedrag van "bij voordeel snel handelen, bij nadeel traineren" natuurlijk geen enkele ondernemer vreemd; daar wordt bij benzineprijzen ook al snel naar gewezen wanneer de olieprijs sterk fluctueert.

Het is m.i. wel logisch gedrag van een bedrijf met winstoogmerk; of dat fair is is natuurlijk een ander verhaal.
Tsja dat is de veel geroemde marktwerking, ik hoop dat consumenten nu zo hard gaan besparen dat die bedrijven de deksel op hun neus krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PentaClover schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Dat hangt een beetje af van de ligging van je panelen en hoeveel je direct verbruikt tijdens dal of piek uren.

Als ik een jaar terug kijk zie ik dat van het totaal dat ik terug lever 68% in het Piek tarief valt, en 32% in het Dal tarief.
Piek en dal is wel een beetje van de vorige eeuw toen we veel kerncentrale energie hadden. Als je naar dynamische tarieven kijkt zul je zien dat je stroom niet zo veel waard is. Ik denk dat dit niet lang meer duurt, of dat piek en daluren veranderen van tijdstip.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 17:13
twowheeler schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat je bij Engie in zo'n geval het beste voor enkel tarief kan gaan
Op hun site zegt Engie zelf hier anders mee om te gaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rVhrqpT6KdhF53PQXzBhoMt30Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZfClowsRIIrZ4zVavSgnLyg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hongy
Yellos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:19:

[Afbeelding]
Op Android en Apple store is een app beschikbaar genaamd prijsplafond waar je ook kan zien met ingeven van datum jaarrekening en verbruik per dag/periode hoeveel je per periode nog tegoed hebt. Voor en na de knip en hoeveel je erover heen bent in de voor en na situatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmrRiCmF_6MYZ_saHOgGbgs1sbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcuwnmE4nrrUfOObu2MbYRex.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Hongy op 07-01-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:17
nMad schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Wanneer is het nou eigenlijk een nadeel van per telwerk (dal en normaal) salderen zoals Engie doet? Iemand die een voorbeeld kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Bij Innova kan een jaarcontract worden afgesloten met redelijke tarieven.

€0,62973 kWh normaal All-in
€0,45133 kWh dal All-in
€1,85977 m3 All-in
https://www.innovaenergie.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:30
AV1989 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Wanneer is het nou eigenlijk een nadeel van per telwerk (dal en normaal) salderen zoals Engie doet? Iemand die een voorbeeld kan geven?
Bijv; s’nachts/in daltarief (vaak weinig tot geen opwekking) de elektrische auto volladen.

Oplossing? Doen wanneer je veel opwekt (is vaak overdag/normaal tarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
BMWix3 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Bijv; s’nachts/in daltarief (vaak weinig tot geen opwekking) de elektrische auto volladen.

Oplossing? Doen wanneer je veel opwekt (is vaak overdag/normaal tarief).
Ik laad de auto inderdaad op in de nacht / in daltarief.

Echter dat ik dat dit niet uitmaakt omdat je toch nog 100% kan salderen en ik minder opwek dan verbruik ivm elektrische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Nu online
AV1989 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik laad de auto inderdaad op in de nacht / in daltarief.

Echter dat ik dat dit niet uitmaakt omdat je toch nog 100% kan salderen en ik minder opwek dan verbruik ivm elektrische auto.
TLV van normaaltarief is normaliter lager dan levertarief van daltarief.

Daarom is salderen per telwerk ongunstig als je normaal/dal verbruik verhoudingsgewijs niet overeenkomt met normaal/dal opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
nMad schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:39:
[...]

TLV van normaaltarief is normaliter lager dan levertarief van daltarief.

Daarom is salderen per telwerk ongunstig als je normaal/dal verbruik verhoudingsgewijs niet overeenkomt met normaal/dal opwekking.
Hmm oké. Dacht over te stappen naar Engie, maar klinkt alsof dat niet verstandig is. Ik verbruik veel meer in dal dan normaal en opwekking in dal is niet zoveel.

[ Voor 8% gewijzigd door AV1989 op 07-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
AV1989 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:45:
[...]
Hmm oké. Dacht over te stappen naar Engie, maar klinkt alsof dat niet verstandig is. Ik verbruik veel meer in dal dan normaal en opwekking in dal is niet zoveel.
Ik zit ook bij Engie en heb mijn stroomverbruik op enkeltarief gezet, de opbrengst van mijn zonnepanelen wordt 1 op 1 verrekend met het verbruik. Ik verbruik ook meer dan dat ik terug lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:22
R0181 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Ik zit ook bij Engie en heb mijn stroomverbruik op enkeltarief gezet, de opbrengst van mijn zonnepanelen wordt 1 op 1 verrekend met het verbruik. Ik verbruik ook meer dan dat ik terug lever.
Ik ga dit ook nog snel omzetten. Vorige week contract afgesloten per 1 feb. Op één of andere manier hier overheen gelezen/gekeken..

Komende weken kijken of gas dynamisch interresant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42
AV1989 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Ik heb het toevallig afgelopen week voor mezelf uitgerekend:

TLV met enkeltarief: € 0.45534/kWh
TLV met dubbeltarief; gewogen gemiddelde en berekend op basis van echte data over 2022: € 0.42936/kWh

Voor mij is enkeltarief dus voordeliger.

In mijn geval is de teruglevering voor 32% in de dalperiode en voor 68% in de normaalperiode.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Pagina: 1 ... 60 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden