Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Die dus. Bij 100% salderen en netto 0 verbruik verwachten we wel van de netbeheerder dat die een wijktrafo upgrade of bijplaatst zodat de 6000Wp aan panelen het op een zonnige dag blijven doen.
Die CapTar is een vast bedrag dat je betaald om in mijn geval met 3x25A aan het net verbonden te zijn.
Hoeveel ik die aansluiting gebruik, maakt voor de netbeheerder dus geen reet uit, anders hadden ze dat tarief wel dynamisch gemaakt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het is makkelijker als je net als andere mensen gewoon alles >1000V hoogspanning noemt.
Is wel zo praktisch om de verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Die CapTar is een vast bedrag dat je betaald om in mijn geval met 3x25A aan het net verbonden te zijn.
Hoeveel ik die aansluiting gebruik, maakt voor de netbeheerder dus geen reet uit, anders hadden ze dat tarief wel dynamisch gemaakt.
Ik was er van overtuigd dat we transportkosten per KWh betaalden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Alles boven de 230V noemde ik voor het gemak hoogspanning. :P
Dat is dus onzin.
Afbeeldingslocatie: https://www.kennisplatform.nl/media/original/2_elektriciteitsnetwerk_1170.svg
Dit artikel zegt niets over een bottleneck in het hoogspanningsnet door teruggeleverde stroom uit de wijk.
Dit artikel gaat in het begin over mega zonnepaneelparken die op goedkope plekken worden gebouwd waar geen infrastructuur voor is.

Het tweede deel gaat over stroom op zonnige dagen in de wijken, met daarbij de reden dat dit niet tot problemen kan leiden:
Om te voorkomen dat kabels doorbranden en apparatuur in huis kapotgaat, schakelen beveiligingsmechanismes daarom steeds vaker zonnepanelen uit. Vooral in oude stadswijken en in poldergebieden spelen deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had mijn meterstand doorgeven en een foto van de meter gezonden maar toch heeft Essent de meterstand geschat.

Ik probeer hun al een tijd te bellen maar kennelijk zijn ze wel berijkbaar maar niet bereikbaar. Na verschillende keren, drie keer de geboortedatum en dan de opgewerkte boodschap dat zij mij vandaag willen helpen....gooien zij de haak erop omdat het te druk is.

De foutieve rekening zal betaald worden want anders heb je zo 40 Euro incasso kosten of daarna de deurwaarder.

Wie heeft er nog meer last van dat een goedverdienend aan ons totaal onbereikbaar is?

En ja, de chat bij hun kan alleen met de AI en niet met echte mensen op het moment.

Nou daar zit je dan mooi, als klant doe je alles wat zij vragen maar wil je hun een vraag stellen dan is er niemand thuis. Eens kijken of zij ook een postadres hebben voor een klachtenbrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:59
Snelle vraag waarop ik zelf geen sluitend antwoord vind.
Is het energieplafond nu per dag? Zie bijvoorbeeld: https://www.businessinsid...splafond-energierekening/ onder het kopje "Gestandaardiseerd verbruik gas en stroom onder prijsplafond")

of toch per maand?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
@DonJunior Het is zelfs per jaar, maar omdat de jaarafrekening niet op 1 januari valt zit er een standaardverbruik per maand in gerekenend om tot het plafond te komen op je afrekenmoment.

Het is dus niet zo dat als je in januari over dat standaard verbuik heen gaat dat je direct meer betaald, tenzij je jaarafrekening op 1 febrauri valt. Als je bijvoorbeeld in januari er overheen gaat, maar in februari gaat skiën dus er weer onder blijft dan verreken je dat met elkaar in je jaarafrekening als die bijvoorbeeld in juni valt.

[ Voor 50% gewijzigd door MrAngry op 03-01-2023 13:30 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
MrAngry schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:28:
Het is zelfs per jaar, maar omdat de jaarafrekening niet op 1 januari valt zit er een standaardverbruik per maand in gerekenend om tot het plafond te komen op je afrekenmoment.
Maar dat impliceert dat ik het beste mijn EV niet thuis kan laden want dan zit ik in Mei al over mijn plafond heen (want gasloos huis dus sowieso hoog stroomverbruik) en de rest van het jaar de volle bak moet betalen.
Als het per dag is, dan kan ik op maandag gewoon thuis laden en dinsdag heb ik dan weer +/- 10 kWh 'te besteden' (even makkelijk genoemd)
De beschrijving bij (bijvoorbeeld) Oxxio zegt dat het per maand is, en als je maand 1 over je maandbudget heen gaat dat dit niks uitmaakt voor de volgende maand.
Het verbruiksplafond is verdeeld over 12 maanden. Hierdoor heb je dus eigenlijk een verbruiksplafond per maand.
bron: https://www.oxxio.nl/klantenservice/prijsplafond

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:25:
Is het energieplafond nu per dag? Zie bijvoorbeeld: https://www.businessinsid...splafond-energierekening/ onder het kopje "Gestandaardiseerd verbruik gas en stroom onder prijsplafond")

of toch per maand?
Het hangt van je eindafrekenings-datum af.
Op de site van RTL staat een tool om het te berekenen:

https://www.rtlnieuws.nl/...-zoveel-mag-je-verbruiken

Zo loopt ons contract bijvoorbeeld tot 1 maart, en dan krijg je dit:
Tot je contract afloopt, mag je in 2023 409 m3 gas en 620 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

Tot 31 december heb je dan nog 791 m3 gas en 2280 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
zacht schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Het hangt van je eindafrekenings-datum af.
Op de site van RTL staat een tool om het te berekenen:

https://www.rtlnieuws.nl/...-zoveel-mag-je-verbruiken

Zo loopt ons contract bijvoorbeeld tot 1 maart, en dan krijg je dit:

[...]
Oh.. ik kom daar uit op
Datum
3 november
Tot je contract afloopt, mag je in 2023: 2257 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

Tot 31 december heb je dan nog 643 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.
Maar dan weet ik nog niks toch?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
DonJunior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:25:

of toch per maand?
Geen van beide!

Het is per contractperiode dus als jouw contract afloopt op 15 juli dan zit de knip op 15 juli of als je zoals bij Tibber per maand een contract hebt dan heb je een maandelijkse knip. Het verbruiksprofiel is wel per dag, maar wordt weergeven per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Oh.. ik kom daar uit op

[...]

Maar dan weet ik nog niks toch?
Is toch duidelijk? Tot 3 november betaal je de prijsplafondprijs voor de eerste 2257 kWh, voor alles wat je daarboven verbruikt betaal je je contractprijs, vanaf 3 november betaal je voor de eerste 643 kWh de prijsplafondprijs, en over het verbruik daarboven betaal je je contractprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
zacht schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Is toch duidelijk? Tot 3 november betaal je de prijsplafondprijs voor de eerste 2257 kWh, voor alles wat je daarboven verbruikt betaal je je contractprijs, vanaf 3 november betaal je voor de eerste 643 kWh de prijsplafondprijs, en over het verbruik daarboven betaal je je contractprijs.
Ja, je herhaalt nu wat daar staat... Maar dat zou betekenen dat als ik in Januari 2257 kWh verbruik, ik de rest van de periode gewoon het volle pond mag betalen? Dat is niet wat bijvoorbeeld een Oxxio schrijft.

Zeg maar.. dat is een beetje mijn probleem, dat het niet gewoon duidelijk is wat ik nu mag verbruiken per maand. Ik zie allerlei berekeningen en grafieken per maand en per dag voorbij komen.. maar wat nu wel of niet waar is..

Wat een gedoe joh. Ik kan dus sowieso mijn EV niet thuis laden want dan betaal ik in Mei 3x zoveel voor de rest van het stroom in huis omdat ik dan al over mijn plafond voor die periode zit..??

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:40
DonJunior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Ja, je herhaalt nu wat daar staat... Maar dat zou betekenen dat als ik in Januari 2257 kWh verbruik, ik de rest van de periode gewoon het volle pond mag betalen? Dat is niet wat bijvoorbeeld een Oxxio schrijft.

Zeg maar.. dat is een beetje mijn probleem, dat het niet gewoon duidelijk is wat ik nu mag verbruiken per maand. Ik zie allerlei berekeningen en grafieken per maand en per dag voorbij komen.. maar wat nu wel of niet waar is..

Wat een gedoe joh. Ik kan dus sowieso mijn EV niet thuis laden want dan betaal ik in Mei 3x zoveel voor de rest van het stroom in huis omdat ik dan al over mijn plafond voor die periode zit..??
Wat begrijp je niet?

In de bijlage subsidieregeling plafond energie staat het volgende:

Artikel 2.5 (verdeling volumeplafonds voor elektriciteit en gas over 2023)

Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die betrekking heeft op een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond over die periode de som van de van de in bijlage II opgenomen standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van toepassing zijn op die periode.

Artikel 2.4 (salderen)

Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige
toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.

Het gaat er dus om wanneer je jaarafrekening in 2023 komt. Je telt alle dagen vanaf 1 januari 2023 tot je jaarafrekening van het prijsvolume plafond bij elkaar op. Dan mag je alles wat je in 2023 tot die datum hebt opgewekt er weer vanaf trekken. Kom je dan boven de volume van het prijsplafond, dan betaal je tot dat volume de prijzen van het prijsplafond en alles wat erboven zit de prijzen van je contract.

In 2024 gebeurd dan weer hetzelfde, alleen telt voor het volume van het prijsplafond dan de resterende dagen in 2023.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Goedemiddag allen,

Ik zit al enige tijd bij Vattenfall maar heb sinds januari een variabel contract. Nu zie ik hier tarieven in de app staan die volgens mij overeen komen met de tarieven zonder prijs plafond. Als ik mijn verbruik terugreken zijn dit wel de prijzen die ik eerder heb doorgekregen.

Hebben meer mensen dit probleem dat zij in de app niet de tarieven a la het prijsplafond zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffreyb84
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 12:09
Pctje91 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:40:
Goedemiddag allen,

Ik zit al enige tijd bij Vattenfall maar heb sinds januari een variabel contract. Nu zie ik hier tarieven in de app staan die volgens mij overeen komen met de tarieven zonder prijs plafond. Als ik mijn verbruik terugreken zijn dit wel de prijzen die ik eerder heb doorgekregen.

Hebben meer mensen dit probleem dat zij in de app niet de tarieven a la het prijsplafond zien?
Is bekend, gisteren gemeld door @Cobb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 15:15

ScreamGT

joejoe

Ik begrijp dus ook even helemaal niets maar ben Vattenfall. Mijn verbruik is nu vele malen duurder dan in december?! Ook bij m’n contract (variabel) zijn de plafondprijzen nog niet gecommuniceerd.

Mag toch hopen dat dit wordt gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
[...]
Waar jij je EV laadt is jouw zaak, maar het lijkt me dat het prijsplafond daar helemaal los van staat. In oktober was er geen prijsplafond, wat deed je toen? Doe dat nu ook. Of als het elders goedkoper is dan doe je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Laatst online: 11-09 13:24
ScreamGT schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:02:
Ik begrijp dus ook even helemaal niets maar ben Vattenfall. Mijn verbruik is nu vele malen duurder dan in december?! Ook bij m’n contract (variabel) zijn de plafondprijzen nog niet gecommuniceerd.

Klopt heb ik ook. Is een bekend probleem zie ik hier. Heb overigens al contact gezocht met Vattenfall, maar die zwijgen in alle talen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Jojan265 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Wat begrijp je niet?

Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die betrekking heeft op een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond over die periode de som van de van de in bijlage II opgenomen standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van toepassing zijn op die periode.

Artikel 2.4 (salderen)

Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige
toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.

Het gaat er dus om wanneer je jaarafrekening in 2023 komt. Je telt alle dagen vanaf 1 januari 2023 tot je jaarafrekening van het prijsvolume plafond bij elkaar op. Dan mag je alles wat je in 2023 tot die datum hebt opgewekt er weer vanaf trekken. Kom je dan boven de volume van het prijsplafond, dan betaal je tot dat volume de prijzen van het prijsplafond en alles wat erboven zit de prijzen van je contract.

In 2024 gebeurd dan weer hetzelfde, alleen telt voor het volume van het prijsplafond dan de resterende dagen in 2023.
Wat ik niet snap is dat ik per maand een factuur betaal. Het hele internet staat vol met berekeningen en quotes zoals jij die nu geeft.. maar er is niemand die mij kan vertellen of ik nu per maand rekening moet houden met een plafond of dat ik tot mijn contractdatum (3 november) kan verbruiken zoals ik wil. Dus zeg in januari 2000 kWh en dan in februari verbruik ik bijna niets (hypothetisch) .. ga ik dan in januari al over mijn maandelijkse plafond heen of betaal ik dan nog steeds 40 ct per kWh en ga ik pas later in de periode over mijn plafond?
Ga ik dan niet in januari al bijbetalen, omdat er dus berekeningen en grafieken overal staan dat je een plafond per maand hebt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BQCWTjNB/image.png
Dit klopt toch niet? Teruglevering met zelfde tarief als levering?

Ik zit nu bij eneco en flink genaaid, rij sinds vorig jaar elektrisch en prijsplafond is ook een dingetje.
Ben nu dus op zoek naar anderen want bij eneco zit ik alsnog op 80ct per kwh en 3.05 per kuub gas.
Wie heeft de gouden tip? Is dynamische tarief echt zo goed? Hoorde veel mensen die Tibber gebruiken om het dan zo goed te regelen.

[ Voor 11% gewijzigd door SirLct op 03-01-2023 15:07 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
MrAngry schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Waar jij je EV laadt is jouw zaak, maar het lijkt me dat het prijsplafond daar helemaal los van staat. In oktober was er geen prijsplafond, wat deed je toen? Doe dat nu ook. Of als het elders goedkoper is dan doe je dat.
Ik heb een leaseauto EV. Mijn baas stort netjes mijn laadkosten terug (net als vroeger heb ik gewoon een tankpas) .. echter de kWh die ik met de EV laad gaan wel van mijn energieplafond-totaal af.

Dus als ik de EV niet thuis laad, ga ik niet over mijn plafond heen.. laad ik de EV wel thuis zoals ik dat voorheen ook deed dan zit ik in juni al aan het plafond .. en vanaf dan betaal ik dus ook extra voor het gebruik van mijn wasmachine. Dus door mijn EV thuis te laden betaal ik vanaf mei extra over mijn prive verbruik.. wat ik anders niet zou hebben..

Stel dat het plafond wel per dag is, dan kan ik gewoon laden, mijn baas betaald dan gewoon de rekening zoals het hoort en ik heb geen last dat ik eind van de maand extra moet betalen voor het gebruik van mijn wasmachine. Dus plafond per pad is voor een lease EV rijder positiever dan plafond plafond per maand.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Ja, je herhaalt nu wat daar staat... Maar dat zou betekenen dat als ik in Januari 2257 kWh verbruik, ik de rest van de periode gewoon het volle pond mag betalen?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
DonJunior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Wat ik niet snap is dat ik per maand een factuur betaal. Het hele internet staat vol met berekeningen en quotes zoals jij die nu geeft.. maar er is niemand die mij kan vertellen of ik nu per maand rekening moet houden met een plafond of dat ik tot mijn contractdatum (3 november) kan verbruiken zoals ik wil. Dus zeg in januari 2000 kWh en dan in februari verbruik ik bijna niets (hypothetisch) .. ga ik dan in januari al over mijn maandelijkse plafond heen of betaal ik dan nog steeds 40 ct per kWh en ga ik pas later in de periode over mijn plafond?
Ga ik dan niet in januari al bijbetalen, omdat er dus berekeningen en grafieken overal staan dat je een plafond per maand hebt.
Je betaalt per maand een voorschot. De afrekening, of factuur zo je wilt, komt aan het eind van je contractjaar.
Stel dat het plafond wel per dag is, dan kan ik gewoon laden, mijn baas betaald dan gewoon de rekening zoals het hoort en ik heb geen last dat ik eind van de maand extra moet betalen voor het gebruik van mijn wasmachine. Dus plafond per pad is voor een lease EV rijder positiever dan plafond plafond per maand.
Zo werkt het dus niet. Het gaat om het totaalverbruik van 1 januari tot het moment van jaarafrekening.

Maar je kunt toch gewoon thuis laden en je baas het tarief van je contract laten betalen, mits hij dat toestaat? Dan kun je "zelf" je plafond-Kwh's gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
DonJunior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Ik heb een leaseauto EV. Mijn baas stort netjes mijn laadkosten terug (net als vroeger heb ik gewoon een tankpas) .. echter de kWh die ik met de EV laad gaan wel van mijn energieplafond-totaal af.
Kijk daarom moet je gewoon vragen wat je echt wilt weten. In dit geval zou ik gewoon je baas het tarief laten betalen alsof er geen prijsplafond bestaat (net als dat hij deed voordat er een prijsplafond was).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ScreamGT schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:02:

Pctje91 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Klopt heb ik ook. Is een bekend probleem zie ik hier. Heb overigens al contact gezocht met Vattenfall, maar die zwijgen in alle talen…
Het verbruik in de app toont de prijzen op basis van je contracttarieven en dus niet de prijsplafondtarieven. Als je een variabel contract hebt, dan zijn die tarieven mogelijk omhooggegaan - check hiervoor je Mijn Vattenfall.

Daarnaast zijn de belastingen weer ruwweg terug naar het niveau van 2021. Ook zijn de netbeheerkosten gestegen. Je vaste kosten liggen dus ook hoger en dit zie je ook terug bij je verbruik in de Vattenfall app.

Bij de jaarrekening krijg je je volledige jaaroverzicht op basis van jouw tarieven zoals je die nu in de app ziet staan. Op diezelfde jaarrekening zie je vervolgens ook een correctie: al het verbruik wat binnen jouw verbruiksplafond zit wordt gecorrigeerd met de tarieven van het prijsplafond.

De Vattenfall app laat dus altijd hogere verbruikskosten zien: namelijk je werkelijke verbruik tegen de tarieven in jouw contract.

Het termijnadvies dat zij geven in de app, schijnt wel gecorrigeerd te zijn voor de veranderingen in belastingen en het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Dank allen, dat voorstel had ik inderdaad al gedaan bij mijn baas en dat is okay.
Denk dat ik er nu uit ben dan..

@MrAngry misschien heb je gelijk en heb ik mijn vraag verkeerd gesteld inderdaad.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
[...]
Dus door mijn EV thuis te laden betaal ik vanaf mei extra over mijn prive verbruik.. wat ik anders niet zou hebben..
Als je baas de hogere tarief compenseren dan betaal je per saldo alsnog de plafond tarief voor je wasmachine over het algeheel gezien.
Het gaat om de totale. Zolang je prive verbruik minder is dan 2900kWh, ben je per saldo het zelfde uit (of zelfs iets beter als je minder dan 2900kWh verbruiken) als je baas de hogere tarief betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:06:
[Afbeelding]

Ik zit nu bij eneco en flink genaaid, rij sinds vorig jaar elektrisch en prijsplafond is ook een dingetje.
Ben nu dus op zoek naar anderen want bij eneco zit ik alsnog op 80ct per kwh en 3.05 per kuub gas.
Wie heeft de gouden tip? Is dynamische tarief echt zo goed? Hoorde veel mensen die Tibber gebruiken om het dan zo goed te regelen.
Nee dat klopt niet, zou totaal 8325,66 moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:48:
Ik had mijn meterstand doorgeven en een foto van de meter gezonden maar toch heeft Essent de meterstand geschat.

Ik probeer hun al een tijd te bellen maar kennelijk zijn ze wel berijkbaar maar niet bereikbaar. Na verschillende keren, drie keer de geboortedatum en dan de opgewerkte boodschap dat zij mij vandaag willen helpen....gooien zij de haak erop omdat het te druk is.

De foutieve rekening zal betaald worden want anders heb je zo 40 Euro incasso kosten of daarna de deurwaarder.

Wie heeft er nog meer last van dat een goedverdienend aan ons totaal onbereikbaar is?

En ja, de chat bij hun kan alleen met de AI en niet met echte mensen op het moment.

Nou daar zit je dan mooi, als klant doe je alles wat zij vragen maar wil je hun een vraag stellen dan is er niemand thuis. Eens kijken of zij ook een postadres hebben voor een klachtenbrief.
Je kan gewoon bezwaar maken op een eindafrekening als ze niet je meterstanden hebben meegenomen. De factuur mogen ze pas sturen nadat je bezwaar is afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Dus als ik de EV niet thuis laad, ga ik niet over mijn plafond heen.. laad ik de EV wel thuis zoals ik dat voorheen ook deed dan zit ik in juni al aan het plafond .. en vanaf dan betaal ik dus ook extra voor het gebruik van mijn wasmachine. Dus door mijn EV thuis te laden betaal ik vanaf mei extra over mijn prive verbruik.. wat ik anders niet zou hebben..

Je berekent het nieuwe kWh tarief uit je contract toch gewoon door aan je werkgever?

Dit contracttarief staat los van het prijsplafond. Waarom zou dit met het prijsplafond nu anders zijn?

Ik denk overigens wel dat je baas het zou waarderen om (voor een lager tarief) openbaar te laden waar het kan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
[Afbeelding]

80ct laden van je EV? Dit kan overal goedkoper. Laadpas van Elli voor openbaar laden?
Voor thuisladen sowieso dynamisch contract overwegen (overwegen met en zonder een tweede energiemeter).

[ Voor 8% gewijzigd door Gecko123 op 03-01-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:12:
[...]

80ct laden van je EV? Dit kan overal goedkoper. Laadpas van Elli voor openbaar laden?
Voor thuisladen sowieso dynamisch contract overwegen (overwegen met en zonder een tweede energiemeter).
Yes ben ik nu bezig om een ander te zoeken. Enige tip is welkom!
SirLct in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:08:
Ik denk overigens wel dat je baas het zou waarderen om (voor een lager tarief) openbaar te laden waar het kan
Dat lijkt me dan sowieso het handigste, voor een werkgever in ieder geval. Ik denk niet dat die heel blij zullen zijn als ze 80 cent per kw/h moeten gaan uitkeren.

Wel zonde van je laadpaal thuis, maar het prijsplafond is alleen maar voor 2023 zoals het er nu naar uitziet.

[ Voor 91% gewijzigd door Slasher op 03-01-2023 16:23 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Slasher schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Hoe ga je aan je baas hard maken dat de KW's die je bij hem claimt de KW's zijn die boven het prijsplafond zijn. Hij kan ook andersom redeneren ;)
De jaarafrekening stuur je dan toch mee met je declaratie? Dat is je onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:48:
[...]
Je kan gewoon bezwaar maken op een eindafrekening als ze niet je meterstanden hebben meegenomen. De factuur mogen ze pas sturen nadat je bezwaar is afgehandeld.
Je weet pas dat zij de meterstanden niet hebben meegenomen als je de factuur krijgt want die hetzelfde als de eindafrekening.

Ik heb nu een bezwaar e-mail gezonden en die heeft een standaard doorlooptijd van 13 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
[...]
Dat lijkt me dan sowieso het handigste, voor een werkgever in ieder geval. Ik denk niet dat die heel blij zullen zijn als ze 80 cent per kw/h moeten gaan uitkeren.

Wel zonde van je laadpaal thuis, maar het prijsplafond is alleen maar voor 2023 zoals het er nu naar uitziet.
Dat boeit mijn wg echt niet hoor. En anders kan ik het makkelijk aantonen want we rijden privé als 2e auto ook een EV, dus die 2.900 gaan sowieso wel op - dat is wel duidelijk.

En ik ga ook niet paar honderd meter verderop laden omdat het wg dan paar euro’s scheelt. Toen ik nog tankte gooide ik er ook altijd 98 in.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Je weet pas dat zij de meterstanden niet hebben meegenomen als je de factuur krijgt want die hetzelfde als de eindafrekening.
Natuurlijk doen ze dat. Een factuur geeft mensen het gevoel dat ze akkoord moeten gaan want men wil geen herrinneringskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Maar het is toch bizar en onacceptabel dit prijsplafond volledig on-transparant is. Ze (Vattenfall bij mij.) zeggen dat ze per maand kijken of je over hun berekende "illustere" limiet gaat, zonder aan te geven hoeveel dit nou precies is, of dat je dit kan zien bij het actuele verbruik. Het prijsplafond wordt dus bij je jaarafrekening afgehandeld en dan moet je maar aannemen dit correct gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Chefbierrr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:28:
Maar het is toch bizar en onacceptabel dit prijsplafond volledig on-transparant is. Ze (Vattenfall bij mij.) zeggen dat ze per maand kijken of je over hun berekende "illustere" limiet gaat, zonder aan te geven hoeveel dit nou precies is, of dat je dit kan zien bij het actuele verbruik. Het prijsplafond wordt dus bij je jaarafrekening afgehandeld en dan moet je maar aannemen dit correct gedaan wordt.
Wat is er precies on-transparant? En hoezo zou je het 'maar moeten aannemen'? De jaarafrekening van Vattenfall is juist erg uitgebreid en zij leveren daarnaast ook nog een aparte tarievenspecificatie aan. Je kunt het straks echt tot de cent nauwkeurig nagaan.

Als je tegen die tijd denkt dat Vattenfall de wet- en regelgeving niet naleeft, dan kun je altijd contact met ze opnemen en in het uiterste geval je rechtsbijstandverzekering inschakelen. ;) (Ik denk overigens niet dat zij de wet- en regelgeving niet gaan naleven, aangezien zo'n groot bedrijf daar zowel in de media als bij de toezichthouder niet mee wegkomt. ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Uniciteit op 03-01-2023 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Uniciteit schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:19:
[...]

[...]

Het verbruik in de app toont de prijzen op basis van je contracttarieven en dus niet de prijsplafondtarieven. Als je een variabel contract hebt, dan zijn die tarieven mogelijk omhooggegaan - check hiervoor je Mijn Vattenfall.

Daarnaast zijn de belastingen weer ruwweg terug naar het niveau van 2021. Ook zijn de netbeheerkosten gestegen. Je vaste kosten liggen dus ook hoger en dit zie je ook terug bij je verbruik in de Vattenfall app.

Bij de jaarrekening krijg je je volledige jaaroverzicht op basis van jouw tarieven zoals je die nu in de app ziet staan. Op diezelfde jaarrekening zie je vervolgens ook een correctie: al het verbruik wat binnen jouw verbruiksplafond zit wordt gecorrigeerd met de tarieven van het prijsplafond.

De Vattenfall app laat dus altijd hogere verbruikskosten zien: namelijk je werkelijke verbruik tegen de tarieven in jouw contract.

Het termijnadvies dat zij geven in de app, schijnt wel gecorrigeerd te zijn voor de veranderingen in belastingen en het prijsplafond.
Inderdaad, dit antwoord kreeg ik vandaag van Vattenfall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf_P_ByUhehyHxDmInl1AkcSQ1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6k4EuDSLTg0aK0d9vW5EU23u.png?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Uniciteit schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:40:
[...]
Wat is er precies on-transparant?
Dat je ondanks een slimme meter en calculatie voorbeelden geen directe feedback krijgt waar je nou precies staat tegen welke prijs.
Dat is dus een hel bij Vattenfall, maar point taken.

Edit:

Aaah ik zie dat iemand het gelukt is een reactie los te peuteren bij Vattenfall.

[ Voor 8% gewijzigd door Chefbierrr op 03-01-2023 17:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04

JB

Cédric roelt!

[...]

Zeker handig. Door het prijsplafond staan de EVs niet meer op de oprit maar in de wijk 8)7

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Uniciteit schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:40:
[...]
Wat is er precies on-transparant? En hoezo zou je het 'maar moeten aannemen'? De jaarafrekening van Vattenfall is juist erg uitgebreid en zij leveren daarnaast ook nog een aparte tarievenspecificatie aan. Je kunt het straks echt tot de cent nauwkeurig nagaan.

Als je tegen die tijd denkt dat Vattenfall de wet- en regelgeving niet naleeft, dan kun je altijd contact met ze opnemen en in het uiterste geval je rechtsbijstandverzekering inschakelen. ;) (Ik denk overigens niet dat zij de wet- en regelgeving niet gaan naleven, aangezien zo'n groot bedrijf daar zowel in de media als bij de toezichthouder niet mee wegkomt. ;))
Ik heb de Vattenfall jaarrekening van mijn ouders bekeken en heel veel klopt wel. Enige waar ik via whatsapp op antwoord wacht zijn de tarieven die na afloop vast contract 01/10/2022 zijn/worden gebruikt. Dit is nooit gecommuniceerd als "uw nieuwe tarieven" en ik heb nog de whatsapp communicatie dat de vaste tarieven tot 1 jan 2023 geldig zijn als back up. Wacht al meer dan een dag maar geef ze nog even de tijd om dit te corrigeren. Was ruim een verdubbeling van de vaste tarieven.

Men zal het begrijpelijkerwijs wel druk hebben de eerste week van 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
JB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Zeker handig. Door het prijsplafond staan de EVs niet meer op de oprit maar in de wijk 8)7
En file bij die 2 plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 23:12
Hongy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Ik heb de Vattenfall jaarrekening van mijn ouders bekeken en heel veel klopt wel. Enige waar ik via whatsapp op antwoord wacht zijn de tarieven die na afloop vast contract 01/10/2022 zijn/worden gebruikt. Dit is nooit gecommuniceerd als "uw nieuwe tarieven" en ik heb nog de whatsapp communicatie dat de vaste tarieven tot 1 jan 2023 geldig zijn als back up. Wacht al meer dan een dag maar geef ze nog even de tijd om dit te corrigeren. Was ruim een verdubbeling van de vaste tarieven.

Men zal het begrijpelijkerwijs wel druk hebben de eerste week van 2023.
Wanneer heb je jaarrekening gehad? Zou toch pas op 01-10-2023 komen als je nu variabel zit? Hebben je ouders panelen? Zo ja,
hebben ze teruglevering? hebben ze die op 0 gezet sinds 31-12-2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:55
is er iemand die weet wanneer R. Jetten hier duidelijkheid over geeft, zoveel onzekerheid, hebben all electric warmtepomp en zonnepanelen maar mocht er een knip komen op 1 januari ivm salderen dan gaan we enorm veel betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Je berekent het nieuwe kWh tarief uit je contract toch gewoon door aan je werkgever?

Dit contracttarief staat los van het prijsplafond. Waarom zou dit met het prijsplafond nu anders zijn?

Ik denk overigens wel dat je baas het zou waarderen om (voor een lager tarief) openbaar te laden waar het kan >:)
Dat doe ik nu ook, openbaar laden. mijn baas heeft aangegeven dat het hem niet uitmaakt waar ik laad. Ze hebben weer een constructie met de leasemaatschappij waarin ze middelen over de laadkosten.. geen idee hoe dat werkt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
[Afbeelding]
Vaak wordt de (in mijn ogen) verkeerde term gebruikt. Wat je hier ziet is salderen. Je hebt meer verbruikt dan opgebracht/teruggeleverd, dus dat wordt tegen elkaar weggestreept tegen hetzelfde tarief. Zo te zien eerst het normaal tarief en wat over is tegen het daltarief. Het restant verbruik betaal je dan nog tegen daltarief.

Had je meer opgebracht dan verbruikt, dan had je je daadwerkelijke (lagere) teruglevertarief gezien en had je het restant na salderen tegen dat tarief uitbetaald gekregen.

Verder hoop ik dat dit zo'n online overzichtje is, want voor een eindoverzicht zou het wel erg karig zijn qua gegeven informatie.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 03-01-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
VidaR-9 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Dat boeit mijn wg echt niet hoor. En anders kan ik het makkelijk aantonen want we rijden privé als 2e auto ook een EV, dus die 2.900 gaan sowieso wel op - dat is wel duidelijk.

En ik ga ook niet paar honderd meter verderop laden omdat het wg dan paar euro’s scheelt. Toen ik nog tankte gooide ik er ook altijd 98 in.
Fijn dat het voor jou werkgever geen probleem is/was. Wil niet zeggen dat dit bij iedere werkgever kan.

Sommige werkgevers letten meer op kosten dan de andere. Ik tank/laad altijd goedkoop zodat het de werkgever minder kost.

Het is ook een stukje houding en gedrag als werknemer om niet onnodig extra kosten te maken voor de baas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
Gecko123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Fijn dat het voor jou werkgever geen probleem is/was. Wil niet zeggen dat dit bij iedere werkgever kan.

Sommige werkgevers letten meer op kosten dan de andere. Ik tank/laad altijd goedkoop zodat het de werkgever minder kost.

Het is ook een stukje houding en gedrag als werknemer om niet onnodig extra kosten te maken voor de baas.
Dat ben ik met je eens. Maar ik sta er ook wel in dat ik met de leaser net zo om ga als met mijn eigen spullen. De prive EV laden we ook hier op tegen hoger tarief dan bij publieke laadpaal. Dus waarom zou ik mij dan met de leaser moeilijk gaan doen. Wg heeft ook mee geprofiteerd toen van benzine naar EV overstapte, de totale brandstofkosten zullen over het contract echt wel lager zijn.

Een vriend van me heeft bewust een hoger tarief ingesteld dan hij betaald onder het mom "kijkt toch niemand naar". Dat vind ik dan weer totaal not done (maar ook andere discussie).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
ChrisAB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Wanneer heb je jaarrekening gehad? Zou toch pas op 01-10-2023 komen als je nu variabel zit? Hebben je ouders panelen? Zo ja,
hebben ze teruglevering? hebben ze die op 0 gezet sinds 31-12-2023?
Begin okt 2022. Sinds toen variabel onbepaalde tijd contract. Geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Klopt, maar maakt voor mijn bewering weinig uit. Alles links van de wijktrafo in jouw plaatje is niet, of nog niet genoeg, ingericht op decentrale productie van energie. Er is een upgrade van links nodig tussen onderverdelers daar energie uit wijk A niet naar wijk B kan zonder langs een een middenspanning- of hoogspanningsnet te gaan. Al dan niet in een andere stad.
[...]

Dit artikel zegt niets over een bottleneck in het hoogspanningsnet door teruggeleverde stroom uit de wijk.
Niet letterlijk, maar wel impliciet. Als de joules lekker het LS/MS/HS-net op vloeien dan gaat bij ons in huis de spanning niet omhoog en hoeft de omvormer niet uit.
Dit artikel gaat in het begin over mega zonnepaneelparken die op goedkope plekken worden gebouwd waar geen infrastructuur voor is.

Het tweede deel gaat over stroom op zonnige dagen in de wijken, met daarbij de reden dat dit niet tot problemen kan leiden:

[...]
Het leidt niet tot gevaar omdat de omvormer uitschakelt, persoonlijk vind ik dat wel een probleem.

Netbeheer Nederland wil graag het net upgraden, maar is ook van mening dat lokale opslag van overtollige energie benodigd is om de onbalans tussen vraag en aanbod door onregelmatige bronnen af te vlakken.
De grote rol van weerafhankelijke energiebronnen (wind- en zonne-energie) in de vier scenario’s zorgt voor grote
wisselingen in energieaanbod. De aanbodpiek van hernieuwbare elektriciteitsproductie varieert voor de scenario’s
tussen drie tot zes keer maal de huidige elektriciteitsproductie uit hernieuwbare en conventionele bronnen. Daarnaast
leidt forse elektrificatie van de industrie, huishoudens en mobiliteit tot een verdubbeling van de piekvraag ten opzichte
van vandaag. Als gevolg hiervan zullen de verschillen tussen vraag en aanbod in de toekomst steeds groter worden
waardoor flexibiliteitsmiddelen, zoals conversie en opslag, nodig zijn om het energiesysteem in balans te houden.

Waar in het huidige energiesysteem de piekvraag een bepalende factor is voor de benodigde infrastructuur, kan dit in de toekomst het aanbod zijn. Dit geldt voornamelijk voor de scenario’s Regionaal en Nationaal. Bij
deze scenario’s liggen de hoogste pieken in het aanbod (door weersafhankelijke bronnen als zon en wind) boven de vraagpiek. Wanneer er geen grote vermogens aan
vraag tegenover staan, moeten deze overschotten door flexibiliteitsmiddelen worden opgenomen, of kunnen ze niet gebruikt worden (curtailment).
Veel meer offtopic dan dit moet het niet worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:31:
[...]

jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Ik was er van overtuigd dat we transportkosten per KWh betaalden. |:(
Hoewel ik nog steeds de illusie heb dat het ooit gespecificeerd stond op de energierekening 8)7 is het wel degelijk zo dat de netbeheerder per KWh geld krijgt van de consument. Dat zit verwerkt in het leveringstarief van de energieleverancier, die betaalt een paar cent per KWh aan de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:35:
[...]

[...]

Hoewel ik nog steeds de illusie heb dat het ooit gespecificeerd stond op de energierekening 8)7 is het wel degelijk zo dat de netbeheerder per KWh geld krijgt van de consument. Dat zit verwerkt in het leveringstarief van de energieleverancier, die betaalt een paar cent per KWh aan de netbeheerders.
Ok, met zo'n stelling hoeft het niet moeilijk te zijn om een bron te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:33:
Het leidt niet tot gevaar omdat de omvormer uitschakelt, persoonlijk vind ik dat wel een probleem.

Netbeheer Nederland wil graag het net upgraden,
Er zijn twee problemen: er zijn plekken waar de vraag groter is dan de capaciteit van het netwerk, dan kunnen nieuwe gebruikers niet aangesloten worden en er zijn plekken waar er meer PV is dan het netwerk aan kan.

Het lijkt me dat netbeheerders eerst het eerste probleem aan moeten pakken. Het zou vervelend zijn als een nieuwe woonwijk geen school of supermarkt kan krijgen omdat het net vol is.

Zolang omvormers netjes op tijd afschakelen is punt twee minder urgent. Natuurlijk wel een punt dat opgelost moet worden. Maar veel minder erg dan als er niet geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
https://www.vrt.be/vrtnws...-belgie-in-kruien-te-bou/

Ik moest vandaag in een bedrijf zijn vlak naast het terrein. En ik kon de batterijen mooi zien staan. Vlak naast een groot schakelstation.

Toch wel een verbetering tov die vroegere kolencentrale. De laatste jaren voor de afbraak draaide die trouwens op biomassa (en subsidie): houtafval dat zowat van overal aangevoerd werd met boot en vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
Hallo,

Ik denk dat ik hier redelijk goed zit met mijn vraag. ik lees zojuist onderstaand artikel
https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

Nu is mijn eigen situatie als volgt;
Met gas zit ik bij greenchoice 3 jaar dalen tot 01-07-2025 met redelijke tarieven ( 1,66, 1,58,1,44)
en met stroom zit ik variabel bij vattenfall van December 2022 t/m november 2023

Ik wek jaarlijks circa 5000kw op met mijn panelen en houd denk ik 500kw over.

Voor gas is er natuurlijk niks aan de hand nu maar wat is wijsheid om te doen met het oog op stroom denkende aan het artikel hierboven? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
bjornty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:29:
Hallo,

Ik denk dat ik hier redelijk goed zit met mijn vraag. ik lees zojuist onderstaand artikel

Met gas zit ik bij greenchoice 3 jaar dalen tot 01-07-2025 met redelijke tarieven ( 1,66, 1,58,1,44)
en met stroom zit ik variabel bij vattenfall van December 2022 t/m november 2023

Voor gas is er natuurlijk niks aan de hand nu maar wat is wijsheid om te doen met het oog op stroom denkende aan het artikel hierboven? 8)7 8)7
Ik zit met hetzelfde. Hier ook 1dec-1dec

Redelijk parallel of nekt die ene maand 2022 me nog voor de afrekening/saldering op 1dec 2023?

Elektrische auto en zonnepanelen (9020pw) bij een verbruik zonder auto van 4500kwh. Als die hele saldering voor dat plafondtarief weg valt dan wordt het nogal een dure grap. Dat is dan op te lossen als we nu overstappen?

Ik begrijp werkelijk niet hoe dit bij de eindafrekening er uit gaat zien. interessante ook is dat die prijsvergelijkers die saldering wel volledig meerekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jpjedi op 04-01-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Cobb schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Inderdaad, dit antwoord kreeg ik vandaag van Vattenfall.

[Afbeelding]
Maar wat wel vreemd is, ik kan m'n termijnbedrag dus ook niet verlagen naar niveau van het prijsplafond waardoor ik alsnog veel geld betaal voor mijn energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Laatst online: 19-09 15:29
Kan iemand mij misschien duidelijkheid geven?

Situatie is volgt:

Mijn vriendin en ik hebben sinds November 2022 een volledig nieuwbouwhuis, wij zijn de eerste bewoners, belangrijk misschien om te weten, het gaat hier om een huur woning.

Het huis is voorzien van:
Paar zonnen panelen op het dak
Overal vloer verwarming
Warmte pomp

Toen wij introkken stond de energiemeter op 1680kwh, dit hebben wij dus ook aangegeven bij het afsluiten van een energie contract(imhuizing)

De energie leverancier vroeg via mail om de huidige energie stand door te geven vanwege energie plafond etc, dit heb ik ook gedaan, de teller stond toen op 2380kwh

Zij schatten het verbruik voor energie nu op 8300kwh..... Dat is extrem hoog en geeft mij best veel kopzorgen.

Ik heb mij laten vertellen dat het hoge verbruik door de warmtepomp komt ?
Ik heb er een beetje moeite mee, het is een gloednieuw huis wat naar mijn mening energie zuinig hoort te zijn en ook moet voldoen aan de BENG norm

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Jeroenzer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:47:

Situatie is volgt:

Mijn vriendin en ik hebben sinds November 2022 een volledig nieuwbouwhuis, wij zijn de eerste bewoners, belangrijk misschien om te weten, het gaat hier om een huur woning.

Overal vloer verwarming
Warmte pomp

Toen wij introkken stond de energiemeter op 1680kwh, dit hebben wij dus ook aangegeven bij het afsluiten van een energie contract(imhuizing)

De energie leverancier vroeg via mail om de huidige energie stand door te geven vanwege energie plafond etc, dit heb ik ook gedaan, de teller stond toen op 2380kwh

Zij schatten het verbruik voor energie nu op 8300kwh..... Dat is extrem hoog en geeft mij best veel kopzorgen.

Ik heb er een beetje moeite mee, het is een gloednieuw huis wat naar mijn mening energie zuinig hoort te zijn en ook moet voldoen aan de BENG norm
Ben je eind november of begin november in je huis komen wonen? 2380 - 1680 = 700 KW. Als dit alleen voor de maand december is dan kom je uit op 8400 per jaar. Geen idee hoeveel zonnepanelen zijn en wat de opbrengst per jaar is. Dat zou je er nog vanaf kunnen halen. En in de winter verbruik je meer stroom.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Situatie is volgt:

Overal vloer verwarming
Warmte pomp

Het is een schatting waar geen rekening is gehouden met zonnepanelen op en bijvoorbeeld bouwvocht wat nog aanwezig is.
Je zal wel ruim boven het plafond uitkomen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
worldfastest schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ben je eind november of begin november in je huis komen wonen? 2380 - 1680 = 700 KW. Als dit alleen voor de maand december is dan kom je uit op 8400 per jaar. Geen idee hoeveel zonnepanelen zijn en wat de opbrengst per jaar is. Dat zou je er nog vanaf kunnen halen. En in de winter verbruik je meer stroom.
1 november hebben wij de sleutels gekregen, per half november zijn we er echt gaan wonen.
Huis heeft 2 zonnenpanelen, in theorie zouden deze 500kwh op moeten brengen jaarlijk, maar dat is natuurlijk van veel afhaneklijk.

Wij hebben de thermostaat op 17-18 graden staan.
De buurman zegt: die warmtepomp staat altijd aan en zal altijd stroom verbruiken, ook al stook je lager, die energieverbruik van de warmtepomp wordt er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Gianluigi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:21:
[...]

misschien stomme vraag,
maar maakt het met het prijs/gebruiksplafond uit bij welke leverancier je zit?
Zitten de prijsplafond tarieven niet altijd onder de "normale" tarieven?

Hoe werkt het trouwens met dat prijsplafond als jouw tarieven onder de prijsplafond tarieven zitten als je er toch overheen gaat?

bijv.
je mag volgens het prijsplafond op een dag 7m3 gas gebruiken,
jij gebruikt er 8m3,
hoeveel betaal je dan voor die 1m3 gas extra als je dynamische prijzen hebt? Het laagste van die dag, het hoogste, het gemiddelde? Stel je hebt idd een piek van €13 m2, maar laagste die dag zit onder het prijsplafond tarief.
hier staat het wel duidelijk uitgelegd hoe bij dynamisch het plafond werkt

https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Jeroenzer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:01:
[...]

1 november hebben wij de sleutels gekregen, per half november zijn we er echt gaan wonen.
Huis heeft 2 zonnenpanelen, in theorie zouden deze 500kwh op moeten brengen jaarlijk, maar dat is natuurlijk van veel afhaneklijk.

Wij hebben de thermostaat op 17-18 graden staan.
De buurman zegt: die warmtepomp staat altijd aan en zal altijd stroom verbruiken, ook al stook je lager, die energieverbruik van de warmtepomp wordt er niet minder om.
Maar twee zonnepanelen icm met een warmtepomp lijkt me wat weinig. Ik denk dat je het beste een aparte post kan aanmaken zodat de experts op het forum je hier mee kunnen helpen om het verbruik zo minimaal te laten worden. Maar ik gok dat je verbruik inderdaad redelijk hoog gaat worden over een jaar.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 10:03
De warmtepomp verbruikt in de zomermaanden echt veel minder stroom dan in de wintermaanden. De verhouding in stroomverbruik voor verwarming van je huis tussen de verschillende maanden in het “stookseizoen” is vergelijkbaar met hoe het gasverbruik geweest zou zijn als je het huis op gas zou hebben verwarmd. Je kunt de percentages uit de tabel van het prijsplafond voor gas gebruiken om te zien hoeveel procent van het jaarverbruik-voor-verwarming je per maand zou moeten rekenen voor je stroom-voor-verwarming. En er bestaan ook staatjes met gemiddeld stroomverbruik van een huishouden zonder warmtepomp, afhankelijk van het aantal bewoners. Die kan je gebruiken om in te schatten hoeveel stroom jullie op jaarbasis zullen verbruiken voor alles-behalve-het-verwarmen-van-je-huis. Ik denk dat het best mee kan vallen allemaal. Stel dat die 700 kWh inderdaad voor de helft van november en geheel december telt, dan kun je bij een conservatieve schatting 600 kWh aan december toeschrijven, waarvan (afhankelijk van het aantal personen en evt. stroomslurpende apparaten in je huis) bijv. 300 kWh door de warmtepomp is verbruikt en 300 voor alle overige dingen. Op basis van de prijsplafond-percentages-per-maand-voor-gas kun je dan grofweg een schatting maken voor de komende maanden voor het jaarverbruik van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
bjornty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:29:
Hallo,

Ik ga om die reden ergens rond juni overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Jpjedi schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Ik zit met hetzelfde. Hier ook 1dec-1dec

Redelijk parallel of nekt die ene maand 2022 me nog voor de afrekening/saldering op 1dec 2023?

Elektrische auto en zonnepanelen (9020pw) bij een verbruik zonder auto van 4500kwh. Als die hele saldering voor dat plafondtarief weg valt dan wordt het nogal een dure grap. Dat is dan op te lossen als we nu overstappen?

Ik begrijp werkelijk niet hoe dit bij de eindafrekening er uit gaat zien. interessante ook is dat die prijsvergelijkers die saldering wel volledig meerekenen.
Zoals ik het nu zie is het dat ik dus de maand December gewoon de kosten ervan moet betalen, ik dan vervolgens het verbruik en opbrengst van 01-01-23 t/m 30-11-23 tegen elkaar weg mag strepen en vervolgens december weer conform de oude regels mag salderen aangezien het plafond er volgend jaar niet is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Jojan265 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:38:
[...]

En waarom dan rond juni?
Van wanneer tot wanneer loopt je contract nu dan met stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Jojan265 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Mijn contractjaar loopt tot 31 mei. Op dat moment is mijn schatting dat ik precies het cumulatieve prijsplafond heb verbruikt van Januari t/m mei, en dan ga ik ook per 1 Juni overstappen.

Toch fijn dat ik na het financieel salderen van GC (op 31-12 netto overschot van 300 kWh maar moet 1000 euro betalen) niet ook nog keihard genaaid wordt door een super ongunstig contractjaar.

Ik denk dus dat het voor mensen met zonnepanelen en een warmtepomp die een contractjaar hebben dat loopt van eind juni tot begin december dus het beste ook per 1 juni kunnen overstappen. Om dit zeker te weten moet je wel inzicht hebben in je stroomverbruik en gas verbruik per maand.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 15:31

TAA

Liever IRC

Ons gemiddelde energie verbruik over de afgelopen jaren (650m3 begane grond geschakelde woning, full electric) ligt tussen de 7.500 en 9.000kWh. Afgelopen december was goed voor 1.014kWh, december 2020 exact hetzelfde (verschil in aantal gewogen graaddagen is nihil ook) en december 2019 1.008kWh.

De vorstweek in december was heftig in verbruik; met de anti-vorst beveiliging doet de installatie 6kW per uur en heb ik dagen gehad van ruim 50kWh. Een nacht als gisteren van 3 graden gaat op de 'standaard verwarming' van ongeveer 1kW. Verschil in nachtverbruik met afgelopen nacht waarbij het net is warmer is en de compressor niet loopt, is dan ook meteen enorm.

In de toekomst zonder salderen tegen redelijke prijs en met een tarief van >€0,50 zal dit niet echt grappig zijn. Nachtrust nu dankzij de panelen en het salderen. Prijsplafond (én het voorstel voor introductie van een nieuwe schaal in de leveringstarieven tot de huidige prijsplafond volumes) helpt maar weinig; hybride zou een stuk gunstiger zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Fbuijzen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Mijn contractjaar loopt tot 31 mei. Op dat moment is mijn schatting dat ik precies het cumulatieve prijsplafond heb verbruikt van Januari t/m mei, en dan ga ik ook per 1 Juni overstappen.

Toch fijn dat ik na het financieel salderen van GC (op 31-12 netto overschot van 300 kWh maar moet 1000 euro betalen) niet ook nog keihard genaaid wordt door een super ongunstig contractjaar.

Ik denk dus dat het voor mensen met zonnepanelen en een warmtepomp die een contractjaar hebben dat loopt van eind juni tot begin december dus het beste ook per 1 juni kunnen overstappen. Om dit zeker te weten moet je wel inzicht hebben in je stroomverbruik en gas verbruik per maand.
Oke duidelijk.
En wat wou je voorstellen in mijn situatie dan? contract loopt van December tot December. met stroom zoals je hierboven kunt lezen. Maar het rare is dat ik deze info eigenlijk nergens groot in het nieuws voorbij zie komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
bjornty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:42:
[...]

En waarom dan rond juni?
Bij mij ziet het er als volgt uit (hybride warmtepomp en zonnepanelen met netto verbruik per jaar):
- Januari -> Netto verbruik > plafond
- Februari -> Netto verbruik > plafond
- Maart -> Netto verbruik = plafond
- April -> Netto opwekking
- Mei -> Netto opwekking

Door de netto opwekking in april en mei kan ik het extra verbruik van januari en februari compenseren. Op deze manier maak ik maximaal gebruik van het prijsplafond.

In Juni wekken je panelen veel op door de lange dagen. Dan ga je dus 'netto terugleveren' tegen een lage TLV als je pech hebt.

De extra opwek van Juni/Juli/Augustus kun je dan weer inzetten voor de November/December. Je zult dan wel weer een tussenrekening krijgen op 31 december 2023. En dan kun je ook gewoon per 1 Januari 2024 naar een andere leverancier en loopt alles weer mooi synchroon. Of je laat het staan en je contractjaar loopt tot 31 Mei 2024 - dit zal afhankelijk zijn of je netto verbruik hebt of netto teruglevert.

Het plaatje zal er voor iedereen anders uitzien. Ik heb gewoon met de gegevens van de GC app kunnen rekenen en een inschatting gemaakt voor 2023 aangezien ik begin van 2022 nog niet zo op de energie lette vanwege een vast contract tot augustus 2022.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56

Situatie is volgt:

Overal vloer verwarming
Warmte pomp

Een warmtepomp vreet veel energie. Ongeveer 2500kwh per jaar. Het hoge verbruik dat geschat is komt door de bouw aansluiting. Tijdens de bouw is er heel veel energie gebruikt. Dit was tenminste bij mij het geval. Ik heb toen gebeld met de netbeheerder die gaf dit aan. Toen gebeld met de energieleverancier en een ander bedrag als voorschot afgedwongen.

Wellicht een mogelijkheid die je even onderzoeken kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
bjornty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Oke duidelijk.
En wat wou je voorstellen in mijn situatie dan? contract loopt van December tot December. met stroom zoals je hierboven kunt lezen. Maar het rare is dat ik deze info eigenlijk nergens groot in het nieuws voorbij zie komen
Je hebt dan het risico dat je in December 2023 een groot verbruik hebt van de warmtepomp. Dit verbruik zal hoger zijn dan het prijsplafond van December 2023. Je kunt dan een rekening krijgen van het extra verbruik tegen de dan geldende markt tarieven. In mijn geval verbruik ik ongeveer 1000 kWh per maand in December/Januari. Dit is dus zo'n 700 kWh boven het prijsplafond en dat kan je dan dus ((1000-350)*(0.80-0.40)) ong 250 euro kosten. Dit ligt natuulijk erg aan de stroomprijs in December 2023. Misschien is die wel gelijk (of lager) aan het prijsplafond, dan maakt het niet uit.

Uiteindelijk blijft het koffiedik kijken. Maar ik heb het idee dat meer mensen in een vergelijkbare situatie eind mei het cumulatieve prijsplafond hebben verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
mrVroom schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Een warmtepomp vreet veel energie. Ongeveer 2500kwh per jaar. Het hoge verbruik dat geschat is komt door de bouw aansluiting. Tijdens de bouw is er heel veel energie gebruikt. Dit was tenminste bij mij het geval. Ik heb toen gebeld met de netbeheerder die gaf dit aan. Toen gebeld met de energieleverancier en een ander bedrag als voorschot afgedwongen.

Wellicht een mogelijkheid die je even onderzoeken kan.
Op dit moment lijkt de warmtepomp in mijn huis 6000kwh te gaan verbruiken afgaand op geschat verbruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123

Situatie is volgt:

Overal vloer verwarming
Warmte pomp

Probeer inzicht te krijgen in je energieverbruik en kijk of van de grootste verbruikers deze is zoals het hoort. Bijvoorbeeld:
- Je standby verbruik per dag (die je bijvoorbeeld hebt als je niet thuis bent)
- Inschatten hoevaak je oven/wasmachine/droger/vaatwasser gebruikt en hoeveel deze gebruiken per jaar
- Kun je de warmtepomp uitlezen hoeveel energie deze gebruikt per dag/week/maand? Misschien heeft de leverancier hiervan een app waarmee je via WiFi deze kan uitlezen?
- Verbruik pompvloerverwarming
- Overige klein verbruikers

Bovenstaande in de winter meten dan hebben je zonnepanelen geen invloed op deze meting. En dan apart je zonnepanelen WP en ligging inschatten.

Hiermee kan je richting je energieleverancier goed onderbouwen wat je verbruik is en hem dwingen hiermee met je juiste verbruik te meten. Ja juist ja dwingen. Want met een goede onderbouwing bepaal jij welk termijnbedrag je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Laatst online: 19:51
Jeroenzer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Op dit moment lijkt de warmtepomp in mijn huis 6000kwh te gaan verbruiken afgaand op geschat verbruik....
Wordt nog leuk zodra je de in de zomer opgewekte stroom in de winter niet kunt salderen :X
90% van die 6000kwh is in december tot en met februari..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Spykie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Wordt nog leuk zodra je de in de zomer opgewekte stroom in de winter niet kunt salderen :X
90% van die 6000kwh is in december tot en met februari..
En zo is gas opeens weer goedkoper B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
[...]

Dat is wel erg veel, reken er op dat in december het gebruik misschien 500 kWh is maar dat is samen met januari ook meestal de zwaarste stookmaand. Met dat soort getallen zou je eerder op een jaarverbruik van alleen de warmtepomp van 3000 kWh uitkomen.

Is het trouwens een warmtepomp met een buitenunit (Lucht/Water) of met bodemwarmte (Water/Water)?

Het is misschien wel zo dat je nog met de instellingen van de warmtepomp wat kunt spelen om het verbruik omlaag te krijgen, vaak wordt dit niet goed gedaan door de installateur helaas die vooral kijkt of de boel warm is en niet hoe efficient dit gaat. Globaal zijn er 2 zaken die het verbruik onnodig hoog kunnen maken:
  1. Het (COP1) noodelement verwarmt onnodig veel bij, deze gebruikt al snel 3-6x zoveel stroom als de warmtepomp zelf
  2. De stooklijn/aanvoertemperatuur staat onnodig hoog waardoor de COP veel te laag is (evt. icm een te lage CV pompsnelheid/te weinig flow)
Voor tips voor het beter afstellen van een warmtepomp kan ik je verwijzen naar het W/W warmtepomptopic of het L/W warmtepomptopic.

Ter indicatie: Wij hebben 290 kWh gebruikt voor verwarming van een 140m2 hoekwoning uit 2017 met L/W warmtepomp in december, het jaarverbruik voor verwarmen over afgelopen stookseizoen was 1200 kWh bij ons. Warmwater doen we nog wel met gas. En bouwvocht zorgt inderdaad wel voor fors hoger verbruik de eerste 1 a 2 jaar, dat zien wij ook terug in de winters van 2017 en 2018 (maar toen stookten we nog op gas, eerste jaar 850 m3, en laatste stookjaar op gas zaten we onder de 600 m3).

[ Voor 18% gewijzigd door RulazZ op 04-01-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Dit lijkt veel maar zonder informatie over de grootte van je woning en hoe je warmwater installatie er uitziet zegt dit eigenlijk niks. Tenzij je woning +300m2 oppervlakte is lijkt me dit inderdaad vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
[...]

Dit lijkt mij extreem veel. Ik zou de verhuurder vragen om een nadere ondersteuning voor het instellen van de warmtepomp + aanvullende controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Laatst online: 19:51
RulazZ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Wij hebben 290 kWh gebruikt voor verwarming van een 140m2 hoekwoning uit 2017 met L/W warmtepomp in december, het jaarverbruik voor verwarmen over afgelopen stookseizoen was 1200 kWh bij ons.
Bedankt voor die informatie! Dat is hoopgevend voor wanneer onze warmtepomp komt (Q3 '23).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Dat is wel erg veel, reken er op dat in december het gebruik misschien 500 kWh is maar dat is samen met januari ook meestal de zwaarste stookmaand. Met dat soort getallen zou je eerder op een jaarverbruik van alleen de warmtepomp van 3000 kWh uitkomen.

Is het trouwens een warmtepomp met een buitenunit (Lucht/Water) of met bodemwarmte (Water/Water)?

Het is misschien wel zo dat je nog met de instellingen van de warmtepomp wat kunt spelen om het verbruik omlaag te krijgen, vaak wordt dit niet goed gedaan door de installateur helaas die vooral kijkt of de boel warm is en niet hoe efficient dit gaat. Globaal zijn er 2 zaken die het verbruik onnodig hoog kunnen maken:
  1. Het (COP1) noodelement verwarmt onnodig veel bij, deze gebruikt al snel 3-6x zoveel stroom als de warmtepomp zelf
  2. De stooklijn/aanvoertemperatuur staat onnodig hoog waardoor de COP veel te laag is (evt. icm een te lage CV pompsnelheid/te weinig flow)
Voor tips voor het beter afstellen van een warmtepomp kan ik je verwijzen naar het W/W warmtepomptopic of het L/W warmtepomptopic.

Ter vergelijking: Wij hebben 290 kWh gebruikt voor verwarming van een 140m2 hoekwoning uit 2017 met L/W warmtepomp in december, het jaarverbruik voor verwarmen over afgelopen stookseizoen was 1200 kWh bij ons. Warmwater doen we nog wel met gas. En bouwvocht zorgt inderdaad wel voor fors hoger verbruik de eerste 1 a 2 jaar, dat zien wij ook terug in de winters van 2017 en 2018 (maar toen stookten we nog op gas, eerste jaar 850 m3, en laatste stookjaar op gas zaten we onder de 600 m3).
Je vergelijking gaat niet helemaal op, want zij hebben geen gas meer waardoor je jouw gasverbruik ook moet omrekenen.

Bij 1m3 gas van 35,17 MJ is 600m3 ca. 5900kWh aan energie. Dus dan klopt 6000kWh redelijk... jouw verbruik is zelfs nog een stuk hoger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
[...]

Ter vergelijking: Wij hebben 290 kWh gebruikt voor verwarming van een 140m2 hoekwoning uit 2017 met L/W warmtepomp in december, het jaarverbruik voor verwarmen over afgelopen stookseizoen was 1200 kWh bij ons. Warmwater doen we nog wel met gas. En bouwvocht zorgt inderdaad wel voor fors hoger verbruik de eerste 1 a 2 jaar, dat zien wij ook terug in de winters van 2017 en 2018 (maar toen stookten we nog op gas, eerste jaar 850 m3, en laatste stookjaar op gas zaten we onder de 600 m3).
Wij hebben op zolder een enorm grote unit staan in een apart hok
en op het dak hebben we dus de ventilator.

Het huis is als volgt:

118M2 WOONOPPERVLAKTE
Het huis is volledig gasloos.

Het gaat hier om een huur huis dus ik schakel in dit soort gevallen altijd eerst met de verhuur makelaar
Ik heb verzocht of ik zelf contact op mag nemen met de installateur, als het goed is is dat BREMAN of van Wijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jeroenzer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Wij hebben op zolder een enorm grote unit staan in een apart hok
en op het dak hebben we dus de ventilator.

Het huis is als volgt:

118M2 WOONOPPERVLAKTE
Het huis is volledig gasloos.

Het gaat hier om een huur huis dus ik schakel in dit soort gevallen altijd eerst met de verhuur makelaar
Ik heb verzocht of ik zelf contact op mag nemen met de installateur, als het goed is is dat BREMAN of van Wijnen.
Meten = weten en tot nu toe heb je eigenlijk geen data. Schrijf elke dag de meterstand op, kijk of je ook bij de warmtepomp het verbruik kan aflezen en noteer dat.

Ga bij je buren vragen wat hun verbruik is.

700kWh in 2 maanden tijd is echt niet veel in een all-electric huis tijdens wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hoe zit het precies met verwarmen via gas (m3) of stroom (kWh)?

Staat bijv. 1 m3 gas gelijk aan 3 kWh voor verwarmen?

Zou dit graag willen weten zodat ik weet vanaf welk tarief stroom of gas goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
ArcticWolf schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Je vergelijking gaat niet helemaal op, want zij hebben geen gas meer waardoor je jouw gasverbruik ook moet omrekenen.

Bij 1m3 gas van 35,17 MJ is 600m3 ca. 5900kWh aan energie. Dus dan klopt 6000kWh redelijk... jouw verbruik is zelfs nog een stuk hoger ;)
Je vergelijkt thermisch vermogen met gas. Het gaat in dit geval om electrisch vermogen. Dan kun je delen door 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 08:42
twowheeler schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Maar wat wel vreemd is, ik kan m'n termijnbedrag dus ook niet verlagen naar niveau van het prijsplafond waardoor ik alsnog veel geld betaal voor mijn energie
Stuur ze ff een dm via twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
ArcticWolf schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Het was ook geen vergelijking, alleen een indicatie.

Voor 1m3 gas naar kWh omrekenen kun je trouwens ook niet uitgaan van de theorethische verbrandingswaarde, maar moet je ook het rendement van de CV-installatie meenemen, en in de praktijk kom je dan op 8 a 9 kWh thermisch uit per m3 gas (9,77 kWh per m3 bij 100% rendement op de bovenwaarde uitgaande van gronings gas), of zelfs rond de 7 of lager voor een slecht ingeregelde CV installatie met een retourtemperatuur van 70+ C. Neem daarbij de SCOP van de WP (ergens tussen de 3 en 6 is gangbaar, afhankelijk van de stooklijn) en je komt op een gemiddeld elektrisch WP verbruik van ongeveer 2 a 2,5 kWh per m3 gas uit voor een goed ingeregelde WP installatie, en daarnaast verbruikt een CV ketel ook nog stroom wat vaak vergeten wordt (al snel 100 kWh op jaarbasis).

Zodoende zijn wij van 550 m3 voor verwarming (en 50 m3 voor warm water) met de CV-ketel naar 1200 kWh elektrisch voor verwarmen met WP gegaan (SCOP van +/-5 in ons geval, dus idd wel zo'n 6000 kWh thermisch).

[ Voor 9% gewijzigd door RulazZ op 04-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
bjornty schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:42:
[...]

En waarom dan rond juni?
Mijn variabel contract loopt tot 2 december 2023. Rond juni zit ik op 0 en heb dan ook voor de rest van 2023 kans om op 0 uit te komen. Laat ik het contract doorlopen tot december, dan wek ik in december bijna niets op en heb wel een verbruik van ver boven het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jojan265 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Je vergelijkt thermisch vermogen met gas. Het gaat in dit geval om electrisch vermogen. Dan kun je delen door 4.
Had het idee dat ik al ergens een denkfout had gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Jojan265 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Mijn variabel contract loopt tot 2 december 2023. Rond juni zit ik op 0 en heb dan ook voor de rest van 2023 kans om op 0 uit te komen. Laat ik het contract doorlopen tot december, dan wek ik in december bijna niets op en heb wel een verbruik van ver boven het plafond.
Ik zit er ook sterk aan te denken om over te stappen ergens tussen 1 juni en 1 juli, zit nu op 21 oktober dus de laatste maanden kan ik niet binnen het kalenderjaar salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Ok, met zo'n stelling hoeft het niet moeilijk te zijn om een bron te vermelden.
Deze pdf:
https://www.energieinnede...ergie-Afbeelding-5.12.pdf

Maar daar ben ik misschien wat te snel doorheen gescrolled want punt 11/12 is niet wat ik dacht dat het was.

Hier nog het bewijs dat ik wel gelijk had, maar slechts 15 jaar achter loop. :+
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28982-63-b2.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jadjong schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Deze pdf:
https://www.energieinnede...ergie-Afbeelding-5.12.pdf

Maar daar ben ik misschien wat te snel doorheen gescrolled want punt 11/12 is niet wat ik dacht dat het was.

Hier nog het bewijs dat ik wel gelijk had, maar slechts 15 jaar achter loop. :+
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28982-63-b2.pdf
Punt 11 gaat niet naar de netbeheerder.
Punt 12 is de onbalans vergoeding. Even simpel gezegd, stel een energieleverancier koopt 50mWh in voor 4 Januari 15:00-16:00 en blijkt achteraf slechts 48mWh te hebben afgenomen, dan moeten ze voor die 2mWh een fee betalen aan de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeWa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-08 22:35
En wat je als je meer teruglevert dan je hebt verbruikt in 2023?
Saldeer je dan wel het verbruik van 2022 of krijg je dan het voor 2023 geldende teruglevertarief?
Jojan265 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Wat begrijp je niet?

Artikel 2.4 (salderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Due to a technical malfunction you may not see the correct tariffs 8)7

De IT draait lekker bij Eneco wat een prutsers. Dat wekt weer veel vertrouwen voor dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
JeWa schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:48:
En wat je als je meer teruglevert dan je hebt verbruikt in 2023?
Saldeer je dan wel het verbruik van 2022 of krijg je dan het voor 2023 geldende teruglevertarief?

[...]
Ik verwacht salderen tegen het verbruik van 2022. De energie maatschappijen hebben namelijk niet de regeltjes aangepast. Het enige dat veranderd is, zijn de voorwaarden om voor het prijsplafond in aanmerking te komen (en dus de lagere prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
Wat gas betreft, als je momenteel een variabel of vast tarief boven het prijsplafond hebt, is het toch altijd gunstig om over te stappen naar een dynamisch contract? Elke dag dat de dynamische prijs onder het plafond komt is winst? Zie dat de dynamische prijs van gas nu al bijna onder het plafond zit.
Pagina: 1 ... 59 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden