Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:37:
[...]

De link gaat naar een site waarvoor betaald moet worden.
Vreemd, hier gewoon zonder abo leesbaar.

Gelukkig ook via een archief site te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zit ik trouwens goed met mijn denkwijze dat wanneer je piek en daltarief boven de 40 cent zitten je niet meer op piek en dal hoeft te letten zolang je niet boven de 2900kWh zit?

En stel dat je die plafondgrens in oktober bereikt, dat het dan weer verstandig is om wel rekening te houden met piek en daltijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:27
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:40:
[...]
Vreemd, hier gewoon zonder abo leesbaar.

Gelukkig ook via een archief site te raadplegen.
Deze link is beter, thanks.

p.s., interessant artikel, maakt gelijk duidelijk waarom de Russen zo happig zijn om de Donetsk regio in te nemen, aangezien daar het gigantische Yuzivska gas field zit.

[ Voor 23% gewijzigd door R0181 op 02-01-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 23:12
R0181 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Welke leverancier is dit?
Engie.. ik ben even informeren bij ze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:23
worldfastest schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:32:
Feit dat wij nu zo afhankelijk zijn van gas voor ons stroom komt echt door de linkse milieu bewegingen en partijen. We hadden jaren geleden al moeten investeren in kern centrales maar dit werd altijd tegengehouden. Vreemd aangezien het verbranden van kolen en gas voor stroom echt slechter voor het is milieu dan kerncentrales.

Helaas als we nu beginnen te bouwen duurt het nog flink wat jaren voordat ze er staan. Misschien de milieu bewegingen mee laten betalen met het prijsplafon? Ze hebben toch genoeg geld.
Een uitstekende truc van rechts. De invloed van links op de regering is erg klein. Maar als iets niet gebeurt dan geef je gewoon links de schuld. Vanaf Balkenende I hebben we 6 regeringen gehad zonder links in de regering.

Ik ben heel benieuwd hoe rechts zijn vingers gaat branden aan een kerncentrale. Dat wordt een project dat wat betreft budget overschreiding zich meteen in de top 10 van duurste probleemprojecten gaat lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:43:
[...]
Engie.. ik ben even informeren bij ze
Ik zit ook bij Engie, mijn enkeltarief is €0,66398 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:27:
[Afbeelding]

1 van de goedkopere denk nu.. maar wat is het over 3 maanden..
Van wie is dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Engie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:26
Als ik nu wat info invul op Engie.nl kom ik op 32/35 cent bij dal/piek en 1.95 per m3... Het is dat ik nog 2.5 jaar bij ShellEnergy zit met een lager gastarief (1.65) maar de kwh prijs is hier al een stuk voodeliger dan mijne (41/46 cent). Ik saldeer nu nog bijna alles weg, dus de tarieven maken minder uit, maar dit begint er wel weer meer op te lijken zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisAB
Martijn schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:06:
Als ik nu wat info invul op Engie.nl kom ik op 32/35 cent bij dal/piek en 1.95 per m3... Het is dat ik nog 2.5 jaar bij ShellEnergy zit met een lager gastarief (1.65) maar de kwh prijs is hier al een stuk voodeliger dan mijne (41/46 cent). Ik saldeer nu nog bijna alles weg, dus de tarieven maken minder uit, maar dit begint er wel weer meer op te lijken zo...
Hoe kom je aan 32/35 cent? :0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:42:
Zit ik trouwens goed met mijn denkwijze dat wanneer je piek en daltarief boven de 40 cent zitten je niet meer op piek en dal hoeft te letten zolang je niet boven de 2900kWh zit?

En stel dat je die plafondgrens in oktober bereikt, dat het dan weer verstandig is om wel rekening te houden met piek en daltijden?
Jep, piek- en dalverbruik is dan beide gewoon 40 cent.
Het wordt pas echt lachen als later in het jaar de daltarieven onder de 40 cent zakken en de piektarieven nog niet... :+

Als je het plafondvolume van 2900 kWh gebruikt hebt ga je over op je tarieven in je contract dus dan is het wel weer interessant om de tijden in de gaten te houden. Tot die tijd heb je in de praktijk gewoon een enkeltarief (maar wel op twee regels (piek en dal) op je nota waarschijnlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:26
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Hoe kom je aan 32/35 cent? :0
Gewoon op engie.nl gegevens ingevuld en toen kwam ie met die tarieven bij een 'flexibel' contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOVZh7EEkbVUbsiDlRuqRkHmhnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T3Ox0LOxlvCERd3AtkbRegu4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Martijn schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Gewoon op engie.nl gegevens ingevuld en toen kwam ie met die tarieven bij een 'flexibel' contract.

[Afbeelding]
Bizar dat ik veel hogere tarieven krijg.. te maken met postcode? Verbruik? Alleen stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:27:
[...]
Bizar dat ik veel hogere tarieven krijg.. te maken met postcode? Verbruik? Alleen stroom?
Ik kom ook niet aan die goedkope tarieven bij een berekening, vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Martijn schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]
Heb je aangegeven dat je zonnepanelen hebt én meer teruglevert dan verbruikt? Ik heb wel eens het vermoeden gehad dat dit ook zorgde voor lagere tarieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Tehh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Heb je aangegeven dat je zonnepanelen hebt én meer teruglevert dan verbruikt? Ik heb wel eens het vermoeden gehad dat dit ook zorgde voor lagere tarieven...
Verrek, als ik meer teruglever dan verbruik krijg ik die goedkope tarieven ook... en als ik dat dan niet opwek en dus minder teruglever dan verbruik? Het is nogal verschil zeg.. scheelt bijna 60 cent met essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Bingo! Bij 10.000KWh opwekking en 2000KWh verbruik zakt de prijs naar de 30 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisAB
jadjong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Bingo! Bij 10.000KWh opwekking en 2000KWh verbruik zakt de prijs naar de 30 cent.
Easter egg 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Ik heb de volgende test gedaan:

Opnieuw de website tarieven laten genereren met bestaande input: tarief is mijn contract tarief uit december
1 huisnummer lager ingevuld: tarief is ongeveer 20 cent lager
Eigen huisnummer weer ingevuld: tarief blijft 20 cent lager

Go figure.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Verrek, als ik meer teruglever dan verbruik krijg ik die goedkope tarieven ook... en als ik dat dan niet opwek en dus minder teruglever dan verbruik? Het is nogal verschil zeg.. scheelt bijna 60 cent met essent
Dat ligt er een beetje aan wat voor contract je afsluit en wat je intenties zijn. Als je geen zonnepanelen hebt en je zou zo'n contract afsluiten dan is er in principe sprake van 'oplichting' (daar is vast een andere juridische term voor). Als je verwacht 2.000 kWh (netto) terug te leveren en je vult 3.000 kWh in dan wordt het al lastiger te bewijzen of je 'kwade bedoelingen' had.

Maar vreemd is het natuurlijk wel. Zo'n energieleverancier is in deze ook niet helemaal eerlijk, stroom die je levert aan een zonnepanelenbezitter wordt er niet opeens goedkoper van.

De pakkans / consequenties laat ik in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Dat ligt er een beetje aan wat voor contract je afsluit en wat je intenties zijn. Als je geen zonnepanelen hebt en je zou zo'n contract afsluiten dan is er in principe sprake van 'oplichting' (daar is vast een andere juridische term voor). Als je verwacht 2.000 kWh (netto) terug te leveren en je vult 3.000 kWh in dan wordt het al lastiger te bewijzen of je 'kwade bedoelingen' had.

Maar vreemd is het natuurlijk wel. Zo'n energieleverancier is in deze ook niet helemaal eerlijk, stroom die je levert aan een zonnepanelenbezitter wordt er niet opeens goedkoper van.

De pakkans / consequenties laat ik in het midden.
Dit moet toch een bug zijn?

Of een (commerciele) adder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Dit moet toch een bug zijn?
Geen idee.

Door de tarieven van gebruikers met véél meer opwek lager te houden kan je in elk geval schermen met een relatief hogere terugleververgoeding (ook al is de TLV gelijk aan contracten voor gebruikers die niets terugleveren waarbij de afname tarieven een stuk hoger liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Geen idee.

Door de tarieven van gebruikers met véél meer opwek lager te houden kan je in elk geval schermen met een relatief hogere terugleververgoeding (ook al is de TLV gelijk aan contracten voor gebruikers die niets terugleveren waarbij de afname tarieven een stuk hoger liggen).
Als je opgeeft dat je 1 kWh meer teruglevert dan verbruikt krijg je de lage tarieven al te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Als je opgeeft dat je 1 kWh meer teruglevert dan verbruikt krijg je de lage tarieven al te zien.
Goede deal. Of ze verhogen het gewoon per 1 april of 1 juli weer..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 11:01
Zoals regelmatig vermeld in the teruglever topic, als je meer opwekt dan verbruikt krijg je de tarieven zonder belasting te zien bij Engie.
Dus de netto teruglever vergoeding.

En ja dat is verwarrend.

Dat verklaart het verschil wel ;) 13cent belasting + btw

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisAB
Hvdbnl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:04:
Zoals regelmatig vermeld in the teruglever topic, als je meer opwekt dan verbruikt krijg je de tarieven zonder belasting te zien bij Engie.
Dus de netto teruglever vergoeding.

En ja dat is verwarrend.

Dat verklaart het verschil wel ;) 13cent belasting + btw
Aha daar was het addertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Gisteren een mail van Eneco gekregen of we aub. het verbruik wilde doorgeven zodat ze een jaarafrekening konden maken.
Ook stond er in de mail de nieuwe tarieven vanaf februari 2023.

Hier een plaatje over wat het was en wat het gaat worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ73VdWC1-ejWVoNrEkQvK9auho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yaSlznGbjqzMVF66BeWznJX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn vraag,
Is een dynamisch contract altijd beter/goedkoper dan een variabel contract?
Als ik hier op de site kijk lijken deze allemaal een stuk goedkoper, of zie ik iets over het hoofd? Moet er nog iets bijgeteld worden?

Heeft het ook nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Gianluigi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:12:
Hallo,

Gisteren een mail van Eneco gekregen of we aub. het verbruik wilde doorgeven zodat ze een jaarafrekening konden maken.
Ook stond er in de mail de nieuwe tarieven vanaf februari 2023.

Hier een plaatje over wat het was en wat het gaat worden:
[Afbeelding]

Nu mijn vraag,
Is een dynamisch contract altijd beter/goedkoper dan een variabel contract?
Als ik hier op de site kijk lijken deze allemaal een stuk goedkoper, of zie ik iets over het hoofd? Moet er nog iets bijgeteld worden?

Heeft het ook nadelen?
Als de gasprijs naar 13.- per m3 gaat betaal je bij dynamisch gelijk die 13.- Met een ietwat vast/variabel contract duurt het wat langer voordat je aan die 13.- zit, zeker als het een tijdelijke piek was. Iets met vriezen en dooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Ik heb een modelcontract bij Engie, maar betaal per 1 januari veel meer dan wanneer je nu een nieuw Flexcontract afsluit. Mijn tarieven zijn €2,57841m3 en €0,66398kWh enkeltarief.
De medewerkster van de chat had er begrip voor, maar kon niets aan mijn tarieven doen.

Bij een nieuw Flextarief zijn de tarieven:
€0,58341kWh normaaltarief
€0,47353kWh daltarief
€1,94188m3
https://www.engie.nl/ener...etEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
jadjong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Als de gasprijs naar 13.- per m3 gaat betaal je bij dynamisch gelijk die 13.- Met een ietwat vast/variabel contract duurt het wat langer voordat je aan die 13.- zit, zeker als het een tijdelijke piek was. Iets met vriezen en dooien....
Dan treed het prijsplafond in werking als je onder hetvolumeplafond per maand blijft in 2023.

Ik ga denk ik vanavond toch de stap wagen voor zonneplan met elec en gas voor mijn ouders hun huishouden zonder PV.
hun verbruik is sowieso onder volumeplafond

[ Voor 6% gewijzigd door Hongy op 02-01-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
phicoh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Vanaf Balkenende I hebben we 6 regeringen gehad zonder links in de regering.
Balkenende IV, Rutte II hadden beide de PvdA erbij, dus dat klopt niet helemaal, althans niet onafgebroken. En die 2 hebben het verhoudingsgewijs ook nog aardig lang uitgehouden. Desalniettemin is er een flinke portie neoliberalisme ten uitvoer gebracht in de laatste twee decennia.

[ Voor 26% gewijzigd door RulazZ op 02-01-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
RulazZ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Balkenende IV, Rutte II hadden beide de PvdA erbij, dus dat klopt niet helemaal.
Balkenende I (CDA, LPF, VVD)
Balkenende II (CDA, VVD, D66)
Balkenende III (CDA, VVD)
Rutte I (VVD, CDA)
Rutte III (VVD, CDA, D66, ChristenUnie)
Rutte IV (VVD, CDA, D66, ChristenUnie)

Lijkt me genoeg mogelijkheden om de afgelopen 20 jaar een keer een besluit te nemen als rechts zo graag een kerncentrale wil.

De realiteit is dat rechts toch niet veel geeft om het klimaat dus waarom dan geld uitgeven aan een kerncentale? Waar een kerncentrale wel goed voor is, is om links op de kast te krijgen. Altijd handig tijdens een campagne. Dan wil je vooral die kerncentrale niet bouwen, anders werkt het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:19
phicoh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Balkenende I (CDA, LPF, VVD)
Balkenende II (CDA, VVD, D66)
Balkenende III (CDA, VVD)
Rutte I (VVD, CDA)
Rutte III (VVD, CDA, D66, ChristenUnie)
Rutte IV (VVD, CDA, D66, ChristenUnie)

Lijkt me genoeg mogelijkheden om de afgelopen 20 jaar een keer een besluit te nemen als rechts zo graag een kerncentrale wil.

De realiteit is dat rechts toch niet veel geeft om het klimaat dus waarom dan geld uitgeven aan een kerncentale? Waar een kerncentrale wel goed voor is, is om links op de kast te krijgen. Altijd handig tijdens een campagne. Dan wil je vooral die kerncentrale niet bouwen, anders werkt het niet meer.
Vreemde realiteit.. volgens mij zijn het vooral PvdD en Groenlinks die zich veel bezighouden met het klimaat, dieren e.d. maar als je kijkt naar het beleid van de afgelopen jaren is het beleid helemaal niet 'rechts' ook al zou je dit verwachten met de VVD in de regering.. wat wij in NL uitvoeren is EU beleid en wordt ons allemaal opgedragen door Brussel en Franske Timmermans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben aan het kijken om ons contract bij Innova te verlengen. Zij bieden een vaste prijs van 58 cent en omdat ik meer opwek dan verbruik, vind ik een vast contract interessant. Ik lever iets van 5500 kWh terug, en gebruik rond de 4000 kWh (eigen verbruik is hier reeds in verwerkt).

In de berekening zetten ze de vermindering energiebelasting op 0. Is dat ook iets nieuws dat ik gemist heb :? Als je die vermindering pas krijgt wanneer je meer verbruikt dan je teruglevert, dan is het voor mij interessant om het overschot gewoon volledig op te maken, dat levert dan immers meer op :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Hongy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Ik ga denk ik vanavond toch de stap wagen voor zonneplan met elec en gas voor mijn ouders hun huishouden zonder PV.
hun verbruik is sowieso onder volumeplafond
misschien stomme vraag,
maar maakt het met het prijs/gebruiksplafond uit bij welke leverancier je zit?
Zitten de prijsplafond tarieven niet altijd onder de "normale" tarieven?

Hoe werkt het trouwens met dat prijsplafond als jouw tarieven onder de prijsplafond tarieven zitten als je er toch overheen gaat?

bijv.
je mag volgens het prijsplafond op een dag 7m3 gas gebruiken,
jij gebruikt er 8m3,
hoeveel betaal je dan voor die 1m3 gas extra als je dynamische prijzen hebt? Het laagste van die dag, het hoogste, het gemiddelde? Stel je hebt idd een piek van €13 m2, maar laagste die dag zit onder het prijsplafond tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
-
dubbel post 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door Gianluigi op 02-01-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Gianluigi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:21:
[...]

misschien stomme vraag,
maar maakt het met het prijs/gebruiksplafond uit bij welke leverancier je zit?
Zitten de prijsplafond tarieven niet altijd onder de "normale" tarieven?

Hoe werkt het trouwens met dat prijsplafond als jouw tarieven onder de prijsplafond tarieven zitten als je er toch overheen gaat?

bijv.
je mag volgens het prijsplafond op een dag 7m3 gas gebruiken,
jij gebruikt er 8m3,
hoeveel betaal je dan voor die 1m3 gas extra als je dynamische prijzen hebt? Het laagste van die dag, het hoogste, het gemiddelde? Stel je hebt idd een piek van €13 m2, maar laagste die dag zit onder het prijsplafond tarief.
vraag 1
Bij een dynamische leverancier moet ik nog zien hoe dit gaat uitpakken met prijs/gebruiksplafond omat er een gemiddelde prijs per maand wordt berekend. Bij de vaste/variabele tarief leveranciers (saldering over beide telwerken) liefst degene met laagste tarieven (voor ons als belastingbetaler).

Vraag 2
Degenen met vaste tarieven zitten vaak/altijd onder prijsplafond

Vraag 3
Geen prijsplafond/gebruiksplafond van toepassing. U mag meer dan 1200 m3/2900 kwh gebruiken in 2023.

Vraag 4/5
Nog niet duidelijk voor mij. Las iets over gemiddelde prijs van de maand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
De Vattenfall app is nog niet aangepast op de plafond tarieven...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AViBbe0J794R6131jQvW3cSfr0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GW2n3OvLm1VkuqEumxHQP13Q.png?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 23:46
phicoh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Een uitstekende truc van rechts. De invloed van links op de regering is erg klein. Maar als iets niet gebeurt dan geef je gewoon links de schuld. Vanaf Balkenende I hebben we 6 regeringen gehad zonder links in de regering.
*off-topic*

Politieke discussies houden we aub in AWM met de topics die daar zijn.

[ Voor 104% gewijzigd door tweakduke op 04-01-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 16:11
Meer mensen waar de Oxxio app een prijs aangeeft van €7,18 per m³? Oxxio begint al vroeg met de staatskas leegroven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat vinden jullie van dit verbruik dan?
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/01/02/9F7D641C-4571-45A3-87AD-0CBADA85B72E.th.png

Is een vriezer van 120cm hoog (inbouw).

Lijkt me aan de hoge kant toch? Het is nog geen zomerdag en flinke piek boven de 100 watt. Je zou toch verwachten dat als de vriezer dicht blijft hij minder vaak hoeft te koelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Workaholic op 02-01-2023 20:12 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Inderdaad redelijk hoog, de meeste zijn +/- 80cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:29
Cobb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:28:
De Vattenfall app is nog niet aangepast op de plafond tarieven...[Afbeelding]
Heb ik ook. Energie is zelfs bijna 3x zo duur. Snap er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25

JB

Cédric roelt!

hotymoty schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Declareren ze wel bij Jetten ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
hotymoty schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Ja, volgens mij was ik excl.plafond in december met het variabele tarief nog goedkoper uit vanwege de energiekorting op elektra. Zelfs met het plafond blijft het een torenhoog tarief.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Workaholic schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:11:
[Afbeelding]

Lijkt me aan de hoge kant toch? Het is nog geen zomerdag en flinke piek boven de 100 watt. Je zou toch verwachten dat als de vriezer dicht blijft hij minder vaak hoeft te koelen.
Dit is eentje van mij. Geen inbouw en een redelijk nieuw model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnwX3qVZPIltzslTFu0OSSIdnH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QzZ2LsaobqMgcwcvJPv2evz4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Eneco gaat zijn tarieven drastisch 'verlagen' per 30-1-2023 vanwege de dalende inkoopprijzen.

De variabele leveringstarieven van je contract wijzigen per 30-01-2023. Onze tarieven bewegen mee met de actuele marktprijzen. De laatste tijd laat de energiemarkt een daling zien, daarom betaal je per 30-01-2023 lagere variabele tarieven.
Je nieuwe stroomtarief per 30-01-2023 *
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,82637
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,63895
(Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99
Je nieuwe gastarief per 30-01-2023 *
Eneco Gas Variabel per m3 € 3,04255
(Voorheen: Eneco Gas Variabel)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Cobb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:28:
De Vattenfall app is nog niet aangepast op de plafond tarieven...[Afbeelding]
Ik wilde eigenlijk net deze vraag stellen in dit topic. Hier hetzelfde verhaal, ik zie nog steeds de pre-plafond prijzen.

Het valt me sowieso wel op dat Vattenfall vrij traag is met dit soort zaken. Greenchoice doet dit toch beter (ook niet perfect).

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Workaholic schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:11:
[Afbeelding]

Dit is mijn, hoge en goedkope, vriezer.

NeutraleTeun in "Serieus elektriciteit besparen"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
*off-topic*

Politieke discussies houden we aub in AWM.

[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 04-01-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:53
Weet iemand ene handig tooltje om uit te rekenen wat mijn maandbedrag zou moeten gaan zijn, rekening houdend met alle wijzigingen? Ik vind de opbouw van de rekening altijd een behoorlijke puzzel en nu is er weer van alles gewijzigd + het prijsplafond zit er nu ook nog bij.

Ik kreeg onlangs mijn nieuwe termijnbedrag van GreenChoice en daarbij zou rekening gehouden zijn met het prijsplafond, als ik de mail mag geloven. Resultaat: €258 in plaats van €275. Hoezee, wat een daling. Ik vind het moeilijk te geloven, want: wat is dan de impact van het prijsplafond? Ik had een dramatische daling verwacht. Mijn verbruik lijkt ook zeker wel lager uit te gaan vallen dan oorspronkelijk geschat, dus een eventuele daling zou niet teniet gedaan moeten worden door een stijging in verbruik o.i.d.

Ik heb zelf nog het termijnbedrag naar €200 kunnen zetten en wil nog contact opnemen met GreenChoice om die €258 te checken, maar dan wil ik graag eerst zelf op orde hebben wat correct is. Ik heb er, mits het termijnbedrag niet klopt, ook weinig vertrouwen in dat GreenChoice mij een correcte jaarafrekening gaat sturen, dus ik wil het graag op orde hebben :*)

[ Voor 8% gewijzigd door vickypollard op 02-01-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

vickypollard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:54:
Weet iemand ene handig tooltje om uit te rekenen wat mijn maandbedrag zou moeten gaan zijn, rekening houdend met alle wijzigingen? Ik vind de opbouw van de rekening altijd een behoorlijke puzzel en nu is er weer van alles gewijzigd + het prijsplafond zit er nu ook nog bij.

Ik kreeg onlangs mijn nieuwe termijnbedrag van GreenChoice en daarbij zou rekening gehouden zijn met het prijsplafond, als ik de mail mag geloven. Resultaat: €258 in plaats van €275. Hoezee, wat een daling. Ik vind het moeilijk te geloven, want: wat is dan de impact van het prijsplafond? Ik had een dramatische daling verwacht. Mijn verbruik lijkt ook zeker wel lager uit te gaan vallen dan oorspronkelijk geschat, dus een eventuele daling zou niet teniet gedaan moeten worden door een stijging in verbruik o.i.d.

Ik heb zelf nog het termijnbedrag naar €200 kunnen zetten en wil nog contact opnemen met GreenChoice om die €258 te checken, maar dan wil ik graag eerst zelf op orde hebben wat correct is. Ik heb er, mits het termijnbedrag niet klopt, ook weinig vertrouwen in dat GreenChoice mij een correcte jaarafrekening gaat sturen, dus ik wil het graag op orde hebben :*)
Er is geen handig tooltje. Het is op dit moment mega complex om dit uit te rekenen. Sinds deze week zijn de belastingen en opslagen aangepast. Daarnaast moet je een vrij accurate inschatting kunnen maken van je verbruik, zowel in de dal als normaal uren.

En het prijsplafond is ook nog eens “per dag”, je kan er dus op momenten overheen gaan en het volle pond moeten betalen voor die kilowatten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:33:
[...]

Er is geen handig tooltje. Het is op dit moment mega complex om dit uit te rekenen. Sinds deze week zijn de belastingen en opslagen aangepast. Daarnaast moet je een vrij accurate inschatting kunnen maken van je verbruik, zowel in de dal als normaal uren.

En het prijsplafond is ook nog eens “per dag”, je kan er dus op momenten overheen gaan en het volle pond moeten betalen voor die kilowatten.
Ook nog eens per dag?! Jemig... Dan wordt het helemaal een interessant feestje; voor de consument praktisch onmogelijk om te verifiëren of je opgelicht wordt door je energieleverancier (ik ga er dus maar vanuit dat ik genaaid word).

Ik zie een lijst met maximaal verbruik per dag staan op een aantal sites, maar zie daar ook dat het aantal kWh per dag richting de zomer flink omlaag gaat. Die vlieger gaat bij mij niet op... De wassen worden gedraaid en gedroogd, de vaatwasser doet nog steeds z'n werk en bovenal zal de WTW-installatie nog steeds stroom slurpen op constant niveau. Dan kan ik dus gedag zeggen tegen het plafond in die periode :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:14

Dennis1812

Amateur prutser

vickypollard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:56:
[...]

Ook nog eens per dag?! Jemig... Dan wordt het helemaal een interessant feestje; voor de consument praktisch onmogelijk om te verifiëren of je opgelicht wordt door je energieleverancier (ik ga er dus maar vanuit dat ik genaaid word).

Ik zie een lijst met maximaal verbruik per dag staan op een aantal sites, maar zie daar ook dat het aantal kWh per dag richting de zomer flink omlaag gaat. Die vlieger gaat bij mij niet op... De wassen worden gedraaid en gedroogd, de vaatwasser doet nog steeds z'n werk en bovenal zal de WTW-installatie nog steeds stroom slurpen op constant niveau. Dan kan ik dus gedag zeggen tegen het plafond in die periode :+
De was kan je alvast buiten hangen in de zomer. Scheelt een hoop

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:03:
[...]

De was kan je alvast buiten hangen in de zomer. Scheelt een hoop
Ik woon in een appartement in een stoffige binnenstad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vickypollard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:10:
[...]

Ik woon in een appartement in een stoffige binnenstad ;)
Dan een rekje aan je deur. Of elders in de woning?
Torenrek neemt niet veel ruimte in en past wel veel aan. Staat hier in de winter gewoon in de woonkamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vickypollard
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:28:
[...]

Dan een rekje aan je deur. Of elders in de woning?
Torenrek neemt niet veel ruimte in en past wel veel aan. Staat hier in de winter gewoon in de woonkamer.
Het is leuk en aardig, maar ik kwam hier niet voor ongevraagde besparingstips :) Het zinloos om iemand besparingstips op te dringen zonder alles te weten over die persoon z'n situatie en zeker zonder dat die persoon erom gevraagd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Net als klagen over luxe verbruik ;)

Je kan je verbruik prima aanpassen zodat het beter past in je plafond.

En als je bij een normale leverancier zit mag je alles meenemen wat je deze maand over hebt. Scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:39:
En als je bij een normale leverancier zit mag je alles meenemen wat je deze maand over hebt. Scheelt ook weer.
Dit is nuttige info, dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vickypollard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:55:
[...]

Dit is nuttige info, dank je.
Enige nuance nog daarop

Als je jaarafrekening in het midden van het jaar valt heb je daar ook een soort reset moment en gaat de teller weer lopen met de overige maanden.
Maar de niet dynamische leveranciers hebben het plafond allemaal per maand en mag je het dus meenemen tot je afrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:30
Nee, nee, nee. Dat is een hardnekkige onwaarheid die nog steeds rondwaart zo blijkt. :N

Die "daglimieten" zijn bedoeld om ieders persoonlijke verbruiksplafond tot aan het moment dat jouw contractjaar eindigd te bepalen. De daglimieten van 1 januari t/m de dag dat het contractjaar eindigd, worden bij elkaar opgeteld en dat is dan jouw persoonlijke verbruiksplafond voor die periode. Het maakt niet uit hoe je dat verbruik over die periode verdeeld. Zolang je aan het eind van die periode onder het persoonlijke plafond zit, betaal je niet méér dan het prijsplafond. Hetzelfde geldt voor de periode vanaf einde/begin contractjaar t/m 31 december 2023.
vickypollard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:54:
Als jij de meterstanden weet of kunt terugzien en je hebt inzicht in historisch verbruik van eerdere jaren, kun je het vrij accuraat uitrekenen. Is beide niet het geval, dan wordt het een lastige taak en blijft het bij een zeer grove schatting.

Ik heb het vorig jaar voor mezelf op de cent na kunnen rekenen en er een excelbestand van gemaakt. Die kan ik wel delen bij interesse.

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 03-01-2023 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
[...]

Nope, je hebt een X aantal maanden tot je jaarafrekening komt- deel gewoon het prijsplafond door die maanden en je komt op je max verbruik uit..hoe moeilijk kan het zijn?

Mensen draaien finaal door, kijken elke dag op hun energieapp en gaan elke dag in de kou zitten omdat ze een fabeltje gehoord hebben..bij vragen bel je de energieleverancier.

Als je geen zin hebt om te gaan berekenen dan raad ik je aan om zo snel mogelijk over te stappen zodat je zoveel mogelijk van het plafond over hebt voor dit jaar.

Ik hoop serieus dat mensen wel realiseren dat 2024 er anders gaat uitzien..verduurzaming zal een grote rol gaan spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of we hebben dan een normaal tarief. T blijft maar dalen.
Stiekem vind putin ons best lief.
En de paniek is weg.

Verduurzamen kan toch bijna niet meer.
Ik wacht al maanden op offertes. Maar bedrijven komen vaak niet eens meer opdagen.
Of je hebt een akkoord bereikt en dan uiteindelijk komen ze toch maar niet.

Ik wil best een hybride warmtepomp neerzetten. Maar dan moet er wel een pomp zijn en iemand om te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

(ik ga er dus maar vanuit dat ik genaaid word).
Tja, met zo’n instelling….

Ik reken al jaren mijn energie verbruik na (ik doe dat in een telegraf/influx/grafana omgeving). Mijn energierekening heeft altijd tot op de cent geklopt met mijn eigen berekeningen.

Ik ben in oktober overgestapt op Frank en heb de afgelopen weken de tijd besteed om de berekeningen van Frank te reverse-engineeren, en die kloppen ook gewoon tot op de cent.

Ik heb het energieplafond er nog niet in verrekend, maar de afgelopen maand zat ik op een gemiddelde kWh prijs van 28ct, dus heb niet veel om me zorgen over te maken.

Als je echt zo bang bent om genaaid te worden door de energiebedrijven moet je ook maar naar een dynamische leverancier overstappen. Dan heb je 100% transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:39:
Verduurzamen kan toch bijna niet meer. Ik wacht al maanden op offertes. Maar bedrijven komen vaak niet eens meer opdagen.
Of je hebt een akkoord bereikt en dan uiteindelijk komen ze toch maar niet.

Ik wil best een hybride warmtepomp neerzetten. Maar dan moet er wel een pomp zijn en iemand om te plaatsen.
En er is nu ook geen insentive om een scherpe prijs op de offerte te zetten (nog door aannemer, nog door leverancier). Met de pompen die nog wel leverbaar zijn zal er wel iets mis zijn. Voorlopig draait mijn CV rustig door. Gelukkig is aardgas een extreem schone brandstof, dus qua milieu zit het wel goed.

Wil nog wel een kozijn vervangen, maar ook daar is het moeilijk om iemand te vinden die het voor een scherpe prijs wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Kan iemand mij het volgende nog eens uitleggen, want ik volg t niet.

In juni 22 overgestapt naar Eneco (Hollandse Wind & Zon model contract), met een normaaltarief van 61ct. Vervolgens ging in juli mijn tarief (zonder enige aankondiging of informatie vanuit Eneco) naar 43ct.
Dat zag ik pas toen er tegen de herfst gedoe was over de terugleververgoeding want ik had nog niet veel in de app gekeken (en vanuit Eneco krijg ik geen mails).
Iemand zei dat dat te maken had met het verlaagde BTW tarief, dat klonk plausibel dus verder niet echt naar gekeken.
In december kreeg ik een bericht van Eneco dat ons tarief per 1/1 naar 63ct zou gaan, maar als ik in de app kijk zie ik een tarief van 46ct (normaaltarief). Het verschil is niet de BTW, want dan zou ik op 50ct zitten.

Omdat wij ruim overleveren maakt de stroomprijs momenteel nog niet zoveel uit voor ons, maar zou toch graag willen weten hoe en wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 19-09 13:39
Wat ik niet snap.

Ik ben sinds oktober Klant bij Vattenfall. Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen voor 2023. Open ik het overzicht dan zie ik ook niet wat ik betaal per M³ bij het prijsplafond.

M'n termijnbedrag is ook nog niet aangepast.

Meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Laatst online: 30-08 17:09
twowheeler schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:09:
Wat ik niet snap.

Ik ben sinds oktober Klant bij Vattenfall. Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen voor 2023. Open ik het overzicht dan zie ik ook niet wat ik betaal per M³ bij het prijsplafond.

M'n termijnbedrag is ook nog niet aangepast.

Meer mensen die hier last van hebben?
Ja lees een stukje naar boven hier. Ik kwam met dezelfde vraag richting dit topic. Sterker nog ik lijk opeens veel meer te betalen voor elektriciteit en hetzelfde hoge bedrag voor gas. Vattenfall is dan ook echt een ***bedrijf dus het verbaast me niks dat ze het nog niet op orde hebben en proberen te bellen is al helemaal een waste of time. Helaas zijn de overstap opties op dit moment ook mager natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb nog een tijd een vast contract dus keek niet echt naar de nieuwe prijzen, maar Greenchoice gaf mij een nieuw maandbedrag wat ik toch wel hoog vond.

Stroom gaat van 15 cent naar 24 cent, 60% verhoging door alleen de belasting 8)7
Gas gaat van 84 cent naar 93 cent

Best asociaal deze belastingverhogingen nu en iedereen geeft rusland de schuld terwijl het gewoon een keuze van dit kabinet is om de belastingen te verhogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 03-01-2023 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefbierrr
Ernemmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:36:
Ik heb nog een tijd een vast contract dus keek niet echt naar de nieuwe prijzen, maar Greenchoice gaf mij een nieuw maandbedrag wat ik toch wel hoog vond.

Stroom gaat van 15 cent naar 24 cent

Best asociaal deze belastingverhogingen nu en iedereen geeft rusland de schuld terwijl het gewoon een keuze van dit kabinet is om de belastingen te verhogen.
Dit is geen verhoging, die heb je de afgelopen tijd niet hoeven te betalen en nu is het weer bij het oude.
Sorry Stroom percentage kan ik ook niet uitleggen...

[ Voor 4% gewijzigd door Chefbierrr op 03-01-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Chefbierrr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Dit is geen verhoging, die heb je de afgelopen tijd niet hoeven te betalen en nu is het weer bij het oude.
Nee dit is een verhoging, in 2021 was het 9,4 cent en nu 12,5 cent op een kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
Ernemmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Ja weird, misschien toch even bellen / mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
[...]

Heb je rekening gehouden met het afschaffen van de ODE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Heb je rekening gehouden met het afschaffen van de ODE?
Afschaffen is geen probleem imo, het daarna gewoon bij de normale belasting optellen wel ;)

Maar voor mij persoonlijk maakt het niet veel uit, ik ga van 50 euro naar 75 euro in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

En de belastingen die weer van 9 naar 21% gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:30
Stefke schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:06:
Kan iemand mij het volgende nog eens uitleggen, want ik volg t niet.

In juni 22 overgestapt naar Eneco (Hollandse Wind & Zon model contract), met een normaaltarief van 61ct. Vervolgens ging in juli mijn tarief (zonder enige aankondiging of informatie vanuit Eneco) naar 43ct.
Dat zag ik pas toen er tegen de herfst gedoe was over de terugleververgoeding want ik had nog niet veel in de app gekeken (en vanuit Eneco krijg ik geen mails).
Iemand zei dat dat te maken had met het verlaagde BTW tarief, dat klonk plausibel dus verder niet echt naar gekeken.
In december kreeg ik een bericht van Eneco dat ons tarief per 1/1 naar 63ct zou gaan, maar als ik in de app kijk zie ik een tarief van 46ct (normaaltarief). Het verschil is niet de BTW, want dan zou ik op 50ct zitten.

Omdat wij ruim overleveren maakt de stroomprijs momenteel nog niet zoveel uit voor ons, maar zou toch graag willen weten hoe en wat
Je hebt een modelcontract, dat is een variabel contract met minimaal 2x/jaar een tariefwijziging. Zonder toevoeging van het kale leveringstarief, kun je niet nagaan of het klopt. In juli 2022 heeft er een btwverlaging plaatsgevonden van 21% naar 9% dit had invloed op zowel ode, energiebelasting als leveringstarief.

Vanaf januari 2023 is de btw weer naar 21% gegaan, daarnaast is de ode komen te vervallen en energiebelasting verhoogd (samen was dit vanaf juli 2022 goed voor €0,073346, vanaf januari 2023 is dit €0,15245).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
Ernemmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Afschaffen is geen probleem imo, het daarna gewoon bij de normale belasting optellen wel ;)

Maar voor mij persoonlijk maakt het niet veel uit, ik ga van 50 euro naar 75 euro in de maand.
tja de stap van 50 naar 75 is relatief groot maar in absolute zin nog steeds heel erg laag. Ik zou zeggen geniet er van zo lang het duurt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Ernemmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Het gaat erom dat het totaal van de belastingen nu weer is zoals zoals het was eind 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023

Stroom gaat van 15 cent naar 24 cent, 60% verhoging door alleen de belasting 8)7

Als je nog een vast contract had met een lage stroomprijs, is inderdaad die verhoogde belasting procentueel erg veel. Ik ben van 13 cent naar 22 cent gegaan. Voor iemand die al 80 cent per kwh moest betalen is het procentueel nu maar een kleine verhoging.

Voor mij verdubbelen nu de stroomkosten, maar ik mag mij gelukkig prijzen met deze tarieven. Eigenlijk is deze belastingverhoging in centen ipv procenten een vorm van niveaullering.

Maar het is wel vreemd dat de overheid zogenaamd de burger wil helpen, maar vervolgens de belastingen gaat verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 16:11

Niet alleen belasting, ook de leveringskosten en netbeheerkosten zijn omhoog. Volgens mij wijzigen deze ook met een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Niet alleen belasting, ook de leveringskosten en netbeheerkosten zijn omhoog. Volgens mij wijzigen deze ook met een vast contract.
Goed dat je deze even vermeld, ik was het gas vergeten mee te nemen in mijn berekening, komt er nog weer 300 euro per jaar bij.

Ik ga dus van 50 euro naar 100 euro per maand :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 09:33
Jarenlang waren de netbeheerkosten rond de €250 en vanaf dit jaar €350, dat is 40% omhoog. Alsof het niets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
TheBrut3 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Uiteraard wijzigen die kosten voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:28:
Jarenlang waren de netbeheerkosten rond de €250 en vanaf dit jaar €350, dat is 40% omhoog. Alsof het niets is.
Dat komt omdat ze jarenlang de winsten riant verdeelden en nu ineens aan het werk moeten met uitbreidingen.

En als je dat allebei wilt doen dan gaan de kosten dus omhoog :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ernemmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Goed dat je deze even vermeld, ik was het gas vergeten mee te nemen in mijn berekening, komt er nog weer 300 euro per jaar bij.

Waarschijnlijk 93ct per kuub voor gas? Ik denk dat je nog steeds blij mag zijn met je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Dat komt omdat ze jarenlang de winsten riant verdeelden en nu ineens aan het werk moeten met uitbreidingen.

En als je dat allebei wilt doen dan gaan de kosten dus omhoog :Y
steeds meer huizen van het gas af, minder inwoners om de kosten over te verdelen :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Ernemmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Je kan beter een oude jaarrekening pakken en tarieven in een spreadsheet en daar vervolgens de nieuwe tarieven op googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:13:
[...]

steeds meer huizen van het gas af, minder inwoners om de kosten over te verdelen :/
Krijg je ook bij elektriciteit. Steeds meer huishoudens verbruiken netto 0KWh terwijl ze in de praktijk 4000KWh verbruiken en terugleveren. Gaat, minus direct eigen verbruik, twee keer over het draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Krijg je ook bij elektriciteit. Steeds meer huishoudens verbruiken netto 0KWh terwijl ze in de praktijk 4000KWh verbruiken en terugleveren. Gaat, minus direct eigen verbruik, twee keer over het draadje.
maar die betalen toch nog wel vaste aansluitkostten?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Lekker irritant dat de Eneco app nog steeds oude tarieven laat zien in plaats die van het budget plafond, hoop dat ze het wel gaan fixen, heb geen zin om alles zelf uit te gaan rekenen.

En ook ruk dat je elke keer in de wacht moet als je de app wil gebruiken, lekker geregeld weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Die teruggeleverde electriciteit komt amper de wijk uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 12:09
gizmokat schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:00:
Lekker irritant dat de Eneco app nog steeds oude tarieven laat zien in plaats die van het budget plafond, hoop dat ze het wel gaan fixen, heb geen zin om alles zelf uit te gaan rekenen.

En ook ruk dat je elke keer in de wacht moet als je de app wil gebruiken, lekker geregeld weer.
De Eneco app geeft nu de volgende melding:

"Je verbruikskosten over 2023:

De bedragen die je voor 2023 over stroom,gas of warmte ziet, zijn exclusief de korting van het prijsplafond. Op je jaarnota wordt de korting van het prijsplafond berekend."

Wat me overigens wel opviel is dat de tarieven bij Eneco verder zijn gestegen. Dat zal door de belasting komen. Desondanks is het best wel %$# dat je nu niet accuraat je verbruik kunt inzien. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 09:33
mrc4nl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb het over netbeheerkosten van elektriciteit.
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:08:
[...]

In mijn straat ben ik de enige met panelen, dus ik durf wel te stellen dat mijn opwek de straat niet eens uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
jeffreyb84 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:10:
[...]

De Eneco app geeft nu de volgende melding:

"Je verbruikskosten over 2023:

De bedragen die je voor 2023 over stroom,gas of warmte ziet, zijn exclusief de korting van het prijsplafond. Op je jaarnota wordt de korting van het prijsplafond berekend."

Wat me overigens wel opviel is dat de tarieven bij Eneco verder zijn gestegen. Dat zal door de belasting komen. Desondanks is het best wel %$# dat je nu niet accuraat je verbruik kunt inzien. :|
Lekker handig is dat hadden ze dit niet gewoon aan kunnen passen op het budget plafond, kan ik nog niet mijn verbruik accuraat inzien, moet ik nu zelf alles gaan uitrekenen 8)7 :( , en dan maar hopen dat ze het wel goed doen met je eindafrekening en je niet een oor aan naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:56:
[...]

maar die betalen toch nog wel vaste aansluitkostten?
Niet dekkend voor de vaste maandelijkse kosten van netbeheerder of energiebedrijf. Die vangen nog wat uit de variabele leveringskosten van elke KW die over de lijn gaat. Valt dat administratief weg bij te veel klanten dan zal het vaste maandelijkse bedrag naar de consument omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Dat is iets waar de netbeheerder mee in zijn maag zit. Als er niet genoeg verbruikers in de wijk zitten dan moet de stroom ergens anders heen en wordt het hoogspanningsnet de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Niet dekkend voor de vaste maandelijkse kosten van netbeheerder of energiebedrijf. Die vangen nog wat uit de variabele leveringskosten van elke KW die over de lijn gaat. Valt dat administratief weg bij te veel klanten dan zal het vaste maandelijkse bedrag naar de consument omhoog gaan.
Welke variabele leveringskosten?

daltarief / normaaltarief --> die gaat naar het energiebedrijf
Levertarief --> die gaat naar het energiebedrijf
Energiebelasting --> die gaan naar de overheid
ODE --> die gaan naar de overheid
Verminderde Energiebelasting --> die gaan naar de overheid
CapTar --> die gaan naar de netbeheerder

Kan zijn dat ik ernaast zit, maar volgens mij gaat er niet nog een deel van het levertarief naar de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Dat is iets waar de netbeheerder mee in zijn maag zit. Als er niet genoeg verbruikers in de wijk zitten dan moet de stroom ergens anders heen en wordt het hoogspanningsnet de bottleneck.
Het gaat eerst via middenspanning naar de andere wijken/industriegebieden.

Heb je voorbeelden waar de opwek uit de wijk het hoogspanningsnet opgaat en waar dit tot bottlenecks leidt? Let wel: Het gaat hier niet om enorme panelen parken in the middle of nowhere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:21:
[...]
CapTar --> die gaan naar de netbeheerder

Kan zijn dat ik ernaast zit, maar volgens mij gaat er niet nog een deel van het levertarief naar de netbeheerder.
Die dus. Bij 100% salderen en netto 0 verbruik verwachten we wel van de netbeheerder dat die een wijktrafo upgrade of bijplaatst zodat de 6000Wp aan panelen het op een zonnige dag blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Het gaat eerst via middenspanning naar de andere wijken/industriegebieden.

Heb je voorbeelden waar de opwek uit de wijk het hoogspanningsnet opgaat en waar dit tot bottlenecks leidt? Let wel: Het gaat hier niet om enorme panelen parken in the middle of nowhere.
Alles boven de 230V noemde ik voor het gemak hoogspanning. :P

https://www.enexis.nl/ove...ngsproblemen-zonnepanelen

https://nos.nl/artikel/24...ige-regeling-zonnepanelen
Pagina: 1 ... 58 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden